Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 89 Laatste
Acties:

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 13:17
aljooge schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:15:
[...]

Dan moet je het hele krantenartikel lezen

Volgens Verwoerd kan het toch lukken. „Rijkdom zit niet alleen in geld en vermogen. Op sociaal gebied gaan ouderen er ook op vooruit, vaak wonen ze alleen.”
Wat een flauwekul. In mijn wijk wonen veel ouderen alleen. Die willen juist niet weg uit de buurt waar ze al hun hele leven wonen en veel sociale contacten hebben.

Engineering

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-11 06:27
https://www.ad.nl/geld/bi...nsjesdagplannen~a921bb69/

Dit zijn leuke praatjes, maar voor de niet-woningbezitters wordt dit direct opgeslokt door de alsmaar stijgende woningprijzen, voor wie nog iets moet kopen. De have is de lachende derde. De ongelijkheid neemt zo steeds verder toe.

[ Voor 21% gewijzigd door FrostHex op 17-09-2025 06:57 ]

• alexbl69
  • Laatst online: 12:55
FrostHex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:41:
https://www.ad.nl/geld/bi...nsjesdagplannen~a921bb69/

Dit zijn leuke praatjes, maar voor de niet-woningbezitters wordt dit direct opgeslokt door de alsmaar stijgende woningprijzen, voor wie nog iets moet kopen. De have is de lachende derde. De ongelijkheid neemt zo steeds verder toe.
Klopt helemaal.

En dit zal ook doorgaan zolang het woningtekort zo gigantisch is als nu het geval is, én er een vrije woningmarkt is.

Na voedsel is een woning de tweede basisbehoefte, en burgers zullen dus elke cent die ze ter beschikking hebben aanwenden om er één te bemachtigen. Hence: meer 'koopkracht' voor de woningzoekenden leidt in de huidige markt direct tot hogere huizenprijzen.

Het is echt dweilen met de kraan open zo.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Tupolev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:17:
[...]

Wat een flauwekul. In mijn wijk wonen veel ouderen alleen. Die willen juist niet weg uit de buurt waar ze al hun hele leven wonen en veel sociale contacten hebben.
In mijn wijk dit ...
Op verjaardagen hoor ik dat ...
Mijn ouders die ...

Van de 3,53 miljoen senioren boven de 65 jaar voelt 49% zich eenzaam (CBS, Gezondheidsmonitor GGD). Het aantal eenzame ouderen komt neer op 1,76 miljoen 65+’ers in Nederland. Het percentage eenzame ouderen neemt toe met de leeftijd. Bij 85-plussers voelt 60% zich eenzaam

Ouderen in (grote).steden voelen zich eenzamer dan in landelijke gebieden. Daar staat tegenover dat in steden meer georganiseerd wordt voor ouderen

Met de leeftijd krijgen ouderen steeds vaker te maken met lichamelijke beperkingen. Dat zorgt er dat zij minder vaak kunnen deelnemen aan sociale activiteiten

Laat me raden: jouw wijk bevindt zich niet in een van de grote steden in de Randstad. Het is de gezondste wijk van Nederland. Ze zijn op hun 85ste nog allemaal zo fit als een hoentje

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:13
Conrado schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:42:
[...]

Vergeet dat maar :)
Emigratie compenseert vergrijzing en dus blijven huizen een schaars goed.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS1yLl6beGE78Rt6XNWBUQar2rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P88nRmtjXm2It9qZYkD4cVxc.png?f=fotoalbum_large

1985 - 14,45 miljoen
2025 - 18,04 miljoen
2065 - 20,29 miljoen

https://www.cbs.nl/nl-nl/.../bevolkingsgroei/toekomst

We zullen nog blijven groeien, maar het is realistisch om te verwachten dat de vergrijzing voor een "rem" (= de stervende oude Nederlanders) op de groei gaat zorgen, en tussen 2025 en 2050 zal er nog gebouwd worden. Misschien gaan we er weer naast zitten, maar de prognoses in het verleden hielden rekening met de vergrijzing, maar niet met massale migratie. De meest recente prognoses (bovenstaande link) houdt rekening met massale migratie en de vergrijzing.

Zie hier de prognose van 16-12-2016:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KO0brDBH0CPdnfWXiaELG6d0CE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4FfGJHPjLP3uDuk0UcNOtdv.png?f=fotoalbum_large

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83224NED

De (achteraf) daadwerkelijke waarnemingingen van het CBS:
2016 - 16,98 miljoen
2017 - 17,08 miljoen
2018 - 17,18 miljoen
2019 - 17,28 miljoen

Die waren dus best aardig, maar daarna is het misgegaan. En dat betekent dus dat er vanuit de overheid ook niet gebouwd werd voor 18 miljoen inwoners in 2025, maar pas vanaf 2040. Dat is dus een verschil van 15 jaar aan woningbouw.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 17-09-2025 10:42 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Paprika schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:25:
Dit betekent dus dat er vanuit de overheid ook niet gebouwd werd voor 18 miljoen inwoners in 2025, maar pas vanaf 2040. Dat is dus een verschil van 15 jaar aan woningbouw.
Een veel belangrijker factor is de gedaalde bezettingsgraad per woning: begin jaren 90 hadden we 14,5 miljoen mensen in ongeveer 5 miljoen huizen, begin 2025 waren er 18 miljoen mensen in 8,3 miljoen huizen...

Van gemiddeld 3 mensen per huishouden naar 2 in 35 jaar, daar valt niet tegenop te bouwen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:13
hoevenpe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:41:
[...]

Een veel belangrijker factor is de gedaalde bezettingsgraad per woning: begin jaren 90 hadden we 14,5 miljoen mensen in ongeveer 5 miljoen huizen, begin 2025 waren er 18 miljoen mensen in 8,3 miljoen huizen...

Van gemiddeld 3 mensen per huishouden naar 2 in 35 jaar, daar valt niet tegenop te bouwen.
Dat blijft uiteraard een grote factor, maar wel een die al veel langer speelt en al heel wat jaren geleidelijk oploopt, waardoor ik hoop dat iemand dat wel in tussentijdse prognoses voor de woningmarkt heeft meegenomen. Misschien verwacht ik wel te veel van de bouw en ambtenaren :+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovjSlx7JtChF5BE89WiBJZlNAtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ifjn7nE17aI85LTo8PjMlqHj.png?f=fotoalbum_large

Verder zullen twintigers en dertigers sneller toch een huisgenoot overwegen wanneer de (financiele) noodzaak zich voordoet, terwijl oudere generaties geen noodzaak ervaren om een gezinswoning of groter niet meer in hun eentje te bezetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO6v9uTYzMiMIVcI8l9aB09DYpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4j9DFPsR37xlVfwtGOHfaMDa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 17-09-2025 10:59 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Immutable schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:04:
[...]

Hij staat daar inderdaad gewoon tussen. :) Alleen geen zin in om heel specifiek het huis te benoemen. hahaha om redenen.

Maar goed ook de argumenten "er is daar geen werk" is vaak ook wel onzin. Die regio waar ik het werk, Heeft het bedrijf ook gewoon goede salarissen en kan je makkelijk die woningen in die buurt kopen. Men doet alleen alsof er alleen werk is in de randstad.. (zie vorige posts van mensen)
Terwijl ik wel een ok salaris heb. Prima om dat soort huizen te kunnen kopen in mijn eentje.

Laten we zeggen: Er zijn nog wel gewoon plekken waar je gewoon PRIMA KAN LEVEN. Dus:
1. Een goed salaris kan krijgen.
2. De huizen betaalbaar zijn.

Dat is er gewoon, je hoeft niet perse op straat te wonen in een oude doos zeg maar. Het is dan wel een iets andere locatie.

Waar ik naar toe wil is, je ziet veel mensen zeuren van "Ik ga wel naar het buitenland". Je kan ook gewoon een stukje verder het land in wonen in plaats van het buitenland.... ;)
Ik kom vaak in het buitenland, en daar is de woningmarkt vaak nog VEEL ERGER dan in Nederland. Dus buitenland is zeker niet de oplossing.

Ken ook iemand is naar Zweden verhuist, en toen weer terug in NL en dat verslechterde hun positie op de woningmarkt alleen maar.
Het is al een paar keer ook al door anderen benoemd, maar je moet toch wel toegeven dat er maar verdomd weinig woningen te vinden zijn in de door jou genoemde prijsklasse. 0,04% om wat specifieker te zijn.

En waar staan de woningen die dan voldoen, die staan in de uithoeken van het land. Niet heel praktisch als je er geen familie/vrienden hebt wonen. De meeste mensen willen niet in een sociaal isolement geplaatst worden. Het kost voor mij letterlijk evenveel tijd om naar Düsseldorf te rijden als naar Heerlen/kerkrade. Zal het maar niet hebben over de omgeving net voorbij Arnhem, dat is nog stukken dichterbij.

Werkgelegenheid is verder ook drama, leuk dat jij een prima baan hebt in de omgeving. Maar de vooruitzichten voor de omgeving zijn niet echt florissant. Chemelot wordt eerder kleiner dan groter, VDL is er ook al niet meer. Weinig perspectief dus. Ik ken 1 iemand die in Kerkrade woont, en die werkt notabene in de Randstad omdat die in de buurt niks kan vinden.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:03
Blik1984 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:26:
[...]

Het is al een paar keer ook al door anderen benoemd, maar je moet toch wel toegeven dat er maar verdomd weinig woningen te vinden zijn in de door jou genoemde prijsklasse. 0,04% om wat specifieker te zijn.

En waar staan de woningen die dan voldoen, die staan in de uithoeken van het land. Niet heel praktisch als je er geen familie/vrienden hebt wonen. De meeste mensen willen niet in een sociaal isolement geplaatst worden. Het kost voor mij letterlijk evenveel tijd om naar Düsseldorf te rijden als naar Heerlen/kerkrade. Zal het maar niet hebben over de omgeving net voorbij Arnhem, dat is nog stukken dichterbij.

Werkgelegenheid is verder ook drama, leuk dat jij een prima baan hebt in de omgeving. Maar de vooruitzichten voor de omgeving zijn niet echt florissant. Chemelot wordt eerder kleiner dan groter, VDL is er ook al niet meer. Weinig perspectief dus. Ik ken 1 iemand die in Kerkrade woont, en die werkt notabene in de Randstad omdat die in de buurt niks kan vinden.
Lekker op de man jongens en meisjes maar @Immutable woont/werkt daar niet.

• Blik1984
  • Nu online
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:57:
[...]

Jij reageert ook enkel op 1 regeltje van mijn reply. Op basis van zijn vorige reply dacht ik te lezen dat hij daar zelf ook woonde. Blijkt misschien niet zo te zijn, maar maakt in feite weinig uit voor de reacties die er op zijn post zijn gekomen. Er zijn niet veel grote gezinswoningen te koop in Nederland voor <250k

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:55:
[...]

Dat blijft uiteraard een grote factor, maar wel een die al veel langer speelt en al heel wat jaren geleidelijk oploopt, waardoor ik hoop dat iemand dat wel in tussentijdse prognoses voor de woningmarkt heeft meegenomen. Misschien verwacht ik wel te veel van de bouw en ambtenaren :+.
[Afbeelding]

Verder zullen twintigers en dertigers sneller toch een huisgenoot overwegen wanneer de (financiele) noodzaak zich voordoet, terwijl oudere generaties geen noodzaak ervaren om een gezinswoning of groter niet meer in hun eentje te bezetten.
Sporadisch hoor je dat ouderen in hun kast van hun huis een verdieping verhuren / willen splitsen in een beneden- en bovenhuis, maar dat gaat ook niet van een leien dakje. Las laatst een voorbeeld waarbij de gemeente dwars lag om aparte ingang voor de bovenwoning te realiseren. Er was geen financiële noodzaak om de bovenverdiepingen deels te verhuren. Ze vonden het alleen waanzin om 5 slaapkamers te hebben die niet gebruikt werden, terwijl er zoveel woningnood is

• Chaki
  • Niet online
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:57:
[...]

@Immutable beweert:
"Maar goed ook de argumenten "er is daar geen werk" is vaak ook wel onzin. Die regio waar ik het werk, Heeft het bedrijf ook gewoon goede salarissen en kan je makkelijk die woningen in die buurt kopen"

Foute conclusie dat hij/zij in Heerlen woont, kan ook Zeeland of Friesland zijn. Maar verandert dat iets aan het verhaal?
1. VEEL GROTE huizen in Nederland voor minder dan 250.000 slaat nergens op
2. Gaat een Zeeuw/Fries met alle plezier naar Heerlen/Kerkrade verkassen, enkel en alleen omdat de huizen daar goedkoper zijn?
3. Om het persoonlijk te maken: voor de prijs van zo'n groot huis in Heerlen, kan ik hartje centrum van een centraal geleden middelgrote stad met een redelijk betaalbaar aanbod iets van 40 m2 kopen. Hoef ik geen seconde over na te denken.
Buiten de Randstad zou Groningen een optie zijn. Mooie stad, aangename sfeer, maar ook geen 100 m2 voor 250k. En probleem is dat ik dan met ov 6 uur onderweg ben naar familie en vrienden ipv 3 uur vanuit Rotterdam

• El Capitan
Ik bedoel alleen maar dat de feitelijke plek waar de persoon woont niet relevant is voor de discussie. Het gaat om heel Nederland, niet alleen de Randstad. Maar never mind. De woningen zijn er wel maar voldoen niet aan het plaatje/ de wensen van 99% van de groep

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-11 06:27
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
Ik bedoel alleen maar dat de feitelijke plek waar de persoon woont niet relevant is voor de discussie. Het gaat om heel Nederland, niet alleen de Randstad. Maar never mind. De woningen zijn er wel maar voldoen niet aan het plaatje/ de wensen van 99% van de groep
Eigenlijk roep je: er is geen hongersnood in de wereld (zoals Soedan of Gaza), want in Nederland ligt er toch gewoon voldoende eten in de schappen.

[ Voor 4% gewijzigd door FrostHex op 17-09-2025 13:48 ]

• El Capitan
FrostHex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:45:
[...]

Eigenlijk roep je: er is geen hongersnood in de wereld (zoals Soedan of Gaza), want in Nederland ligt er toch gewoon voldoende eten in de schappen.
nee, rare vergelijking

• Chaki
  • Niet online
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
Ze zijn er wel, meer bepaald 100 in heel Nederland
Plaats niet relevant? Brabant is geen Randstad. Aantal: NUL!
En dan gaat het over 100 woningen met een VRAAGPRIJS van minder dan 250k. Overbieden:
2% = vraagprijs 245k minder dan 60
5% ongeveer 40
10% ongeveer 20
Niet gewild, omdat ze niet voldoen aan het plaatje? Gemiddeld 1 tot 4 weken op Funda voor ze verkocht zijn. Verkocht onder voorbehoud: 2 weken!!!!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:57
AD: Steeds meer woningen verkocht aan expats, ‘terwijl zoveel Nederlan­ders juist geen huis kunnen kopen’

Ook de NOS beticht hierover, maar het AD wijst op de belastingvoordelen voor expats. Overigens gaat slechts 1,5% naar hen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
Conrado schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:34:
AD: Steeds meer woningen verkocht aan expats, ‘terwijl zoveel Nederlan­ders juist geen huis kunnen kopen’

Ook de NOS beticht hierover, maar het AD wijst op de belastingvoordelen voor expats. Overigens gaat slechts 1,5% naar hen.
Ik heb het ook gelezen, wat ik vooral opmerkelijk vond is dat 60% van de expatkopers liever zouden huren maar dat zelfs zij de huren te hoog en het aanbod te klein vinden.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06

Laguna

Connaisseur

Conrado schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:42:
[...]

Vergeet dat maar :)
Emigratie compenseert vergrijzing en dus blijven huizen een schaars goed.....
Ik neem aan dat je immigratie bedoelt?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-11 18:41
[...]

Yep. Dit is toch gewoon de hoofdoorzaak. Miljoenen meer mensen en als je niet evenveel nieuwe woningen bouwt, ontstaat er gewoon een tekort. En een tekort betekent al snel prijsstijgingen.
Dus of minder mensen toelaten (yes, dit hoort in het migratie topic wat ik hier niet verder zal bespreken) of bijvoorbeeld echt de hoogte inbouwen zoals in Aziatische landen...

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ela937 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:48:
[...]

of bijvoorbeeld echt de hoogte inbouwen zoals in Aziatische landen...
Dan moet ik aan zoiets denken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8tMZSq8lasjsAsuJnb4qziUT1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8XiurHwJodZgH9C3UZIlVQt.jpg?f=fotoalbum_large

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Chaki
  • Niet online

Ook de NOS bericht hierover, maar het AD wijst op de belastingvoordelen voor expats. Overigens gaat slechts 1,5% naar hen.
Cijfers zijn van NVM Makelaars: 5500 makelaars van 16.000 die in Nederland actief zijn. Van 2/3 geen cijfers bekend dus

Verder nogal nogal wat open deuren.
Het aantal huizen dat gekocht wordt door expats is sinds 2020 verdubbeld
Het aantal expats dat naar Nederland kwam is sinds coronajaar 2020 ook verdubbeld.

"Opvallend is dat buitenlanders die een woning kopen langer dan vijf jaar in Nederland willen blijven. Bij de huurders is nog geen een op de tien dit van plan, zij blijven meestal een tot drie jaar"
Wat is daar opvallend aan? Waarom zou ik een huis kopen als ik over 2 jaar weer weg ben? Het klinkt hier ook als een omgekeerd verband: als je een huis gekocht hebt, wil je langer blijven. Mijn ervaring (N=1) is dat jonge alleenstaanden het minst lang blijven. Zij kunnen ook makkelijker iets huren. De nerds die ik ken stellen geen hoge eisen aan huisvesting. Ouders van kleine kinderen gaan soms terug om dichter bij hun familie te zijn. Gezinnen met schoolgaande kinderen blijven langer. Zij hebben een groter huis nodig en willen op 1 plek blijven: a forever-home

Verder gaan de NVM-cijfers niet alleen over expats, maar over "internationals". Daar horen ook buitenlandse studenten bij. Dat zij vaker huren en minder lang blijven ligt voor de hand

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:06
Ela937 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:48:
[...]

Yep. Dit is toch gewoon de hoofdoorzaak. Miljoenen meer mensen en als je niet evenveel nieuwe woningen bouwt, ontstaat er gewoon een tekort. En een tekort betekent al snel prijsstijgingen.
Dus of minder mensen toelaten (yes, dit hoort in het migratie topic wat ik hier niet verder zal bespreken) of bijvoorbeeld echt de hoogte inbouwen zoals in Aziatische landen...
De echte hoofdoorzaak is dat we al heel wat jaren veel minder bouwen dan dat er nodig/geplanned is. En de regering roept al jaren dat er meer gebouwd moet worden, maar laat het daarna aan de markt over. Als ze eens zouden werken aan de regelgeving zodat er meer gebouwd kan worden zou dat al een hoop helpen.

[removed]

• Chaki
  • Niet online
Doorstromers
Ongeveer 22 procent van de woningen is in 2025 binnen vijf jaar verkocht, in 2016 was dit slechts 14 procent blijkt uit analyses van Calcasa

En daar wijdt dan iedere stad een artikel aan 🤣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvA_k1fiK6boK-QwNNsrgEbEz94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfUaSWeZ1Av6NsmnrGAw8Mar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Chpb5c7bkxaB-xdvyp276JbqjRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5BErKnCDwkGH47GUH7GZi4e.jpg?f=fotoalbum_large
Kaart voor je eigen stad vind je hier
https://www.ad.nl/waddinx...-weer-verkocht~af587ca5a/

• alexbl69
redwing schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:21:
[...]
De echte hoofdoorzaak is dat we al heel wat jaren veel minder bouwen dan dat er nodig/geplanned is. En de regering roept al jaren dat er meer gebouwd moet worden, maar laat het daarna aan de markt over. Als ze eens zouden werken aan de regelgeving zodat er meer gebouwd kan worden zou dat al een hoop helpen.
Vooral dat laatste. De markt wil wel (uiteraard, het is hun beroep), maar het kán simpelweg niet meer.

Zit zelf in de bouw, maar merk dat met name sinds de bouwvak de boel rap in begint te kakken. Zijn ook geluiden die ik om me heen hoor.

Grootste angst van iedereen is dat als dit te lang duurt er - net als 15 jaar geleden - weer een enorme kaalslag in de bouwcapaciteit komt. Bedrijven die failliet gaan of inkrimpen, jeugd die geen opleiding meer in de bouw kiest. Zodat als over een (waarschijnlijk zeer lange) rijd als de politiek eindelijk een keer tot actie overgaat en er gebouwd kan worden we simpelweg geen capaciteit meer hebben om de achterstand in te lopen.

Die capaciteit is er nu eigenlijk al niet meer. We 'moeten' ruim 100.000 woningen per jaar bouwen, maar zitten al jaren net boven de 70.000. In 2013-2015 hebben we 3 jaar minder dan 50.000 woningen gebouwd. Durf er wel een goede fles op in te zetten dat we weer die kant op gaan.

In Den Haag wordt 'bouwen, bouwen, bouwen' al 2 decennia met de mond beleden, maar ze doen er echt helemaal niets aan.

• hoevenpe
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:21:
Als het over snelwegen gaat roept een groot deel van Nederland dat extra rijstroken alleen maar extra verkeer aantrekken, dat zie ik zelf anders maar waar het huizen betreft is het bijbouwen van meer dan 3 miljoen huizen in 30 jaar blijkbaar niet goed genoeg.

Hoeveel miljoen huizen willen we nog bouwen? Meer mensen per huis of inzetten op emigratie/minder immigratie is veel effectiever.

• alexbl69
hoevenpe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:57:
[...]
Meer mensen per huis of inzetten op emigratie/minder immigratie is veel effectiever.
Als je controle over dat laatste wilt zul je uit de EU moeten.

Dat eerste gebeurt al in de praktijk. Kinderen die hun ouderlijk huis niet kunnen verlaten.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:28
[...]

Ja, hebben anderen en ik vaker benoemd, maar gerichte prikkels om die bezettingsgraad omhoog te krijgen... is vloeken in de kerk in dit topic. Want o o als die arme alleenstaande oudere in die mega woning meer moet betalen voor zijn of vaker haar ruimtegebruik. Of godbetert zelfs gestimuleerd wordt om te verhuizen! Mijn moeder woont alleen al jaren in een woning van 135 m2, waar wij zeker 10 jaar met vijf op 120 m2 hebben gewoond.

[ Voor 3% gewijzigd door Magpie op 18-09-2025 16:04 ]

• redwing
hoevenpe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:57:
[...]

Als het over snelwegen zijn roept een groot deel van Nederland dat extra rijstroken alleen maar extra verkeer aantrekken, dat zie ik zelf anders maar waar het huizen betreft is het bijbouwen van meer dan 3 miljoen huizen in 30 jaar blijkbaar niet goed genoeg.
Ik zou beginnen met de forecast eens bij te houden. Want dan hadden we gelijke trend gehouden met de minder mensen per woning en immigratie. Net als dat we nu roepen dat we 100k woningen per jaar moeten bouwen, maar daarna effectief niets doen om dan achteraf raar op te kijken dat we maar 70k halen.
Hoeveel miljoen huizen willen we nog bouwen? Meer mensen per huis of inzetten op emigratie/minder immigratie is veel effectiever.
En hoe wil je meer mensen per huis krijgen tegen de trend van wat iedereen wil in? En hoe wil je arbeidsmigratie stoppen zonder onze economie om zeep te helpen? En als dat al lukt, hoe ga je dan de vergrijzing oplossen, waar immigratie nu nog een aardige demping op zet.

Dus ik verwacht dat het een heel stuk makkelijker is om 100k huizen per jaar te bouwen dan dat het is om immigratie te stoppen/meer mensen per woning te krijgen. We hebben in het verleden al laten zien dat 100k goed mogelijk is, dus het is puur politieke onwil om dat niet aan te pakken en te zorgen voor voldoende nieuwbouw.

[removed]

• redwing
Magpie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:02:
[...]
Ja, hebben anderen en ik vaker benoemd, maar gerichte prikkels om die bezettingsgraad omhoog te krijgen... is vloeken in de kerk in dit topic. Want o o als die arme alleenstaande oudere in die mega woning meer moet betalen voor zijn of vaker haar ruimtegebruik. Of godbetert zelfs gestimuleerd wordt om te verhuizen! Mijn moeder woont alleen al jaren in een woning van 135 m2, waar wij zeker 10 jaar met vijf op 120 m2 hebben gewoond.
Grote vraag is dan natuurlijk of jij verwacht dat je je moeder dat huis uit gaat krijgen?

[removed]

• alexbl69
Magpie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:02:
[...]
Zolang we nog in een vrij land wonen kan die 'arme alleenstaande oudere' alleen gestimuleerd worden door passende woonruimte aan te bieden. Maar die is er bijna niet. Er worden hoofdzakelijk appartementen in het hogere segment aangeboden, dat is niet wat alleenstaande ouderen zoeken.

Zolang er geen beter alternatief is voor de woning waar ze nu zitten zullen ze niet gaan verhuizen.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-11 09:35

Die belastingvoordelen wegen in de praktijk niet veel door in een hogere leencapaciteit. Het is namelijk gecapt op de maximale duur van de 30% regeling. Als ze dus al 2 jaar in Nederland zijn kunnen ze voor 3 jaar een extra last dragen in de hypotheek.
offtopic:
Een van de manieren om tot extra leencapaciteit te komen is een leningdeel met een looptijd die korter is dan het recht op de 30% regeling. Dat loopt dus heel snel de spuigaten uit qua lasten. Even grofweg, 30.000 eur is gauw 900/1000 eur extra lasten in de maand.
Die 1,5% vind ik wel wat dubieus, maar goed ik woon in een regio met (heel) veel expats.

[ Voor 4% gewijzigd door Laapo op 18-09-2025 16:54 ]

• hoevenpe
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:36:
En hoe wil je meer mensen per huis krijgen tegen de trend van wat iedereen wil in? En hoe wil je arbeidsmigratie stoppen zonder onze economie om zeep te helpen? En als dat al lukt, hoe ga je dan de vergrijzing oplossen, waar immigratie nu nog een aardige demping op zet.
Leuk zo'n forecast, maar moeten we dat wel willen zo willen? Waar houdt het dan op?

Een blik op Topotijdreis en je ziet hoe Nederland de afgelopen decennia volgebouwd is: Haarlemmermeer, Almere en Utrecht zijn onherkenbaar veranderd. Wat hadden ze dan moeten doen, nog meer bijbouwen? Meer dan 3 miljoen huizen erbij is al een prestatie van formaat.

• redwing
hoevenpe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:20:
[...]

Leuk zo'n forecast, maar moeten we dat wel willen zo willen? Waar houdt het op?

Een blik op Topotijdreis en je ziet hoe Nederland de afgelopen decennia volgebouwd is: Haarlemmermeer, Almere en Utrecht zijn onherkenbaar veranderd. Wat hadden ze dan moeten doen, nog meer bijbouwen? Meer dan 3 miljoen huizen erbij is al een prestatie van formaat.
Ehm, nope. Dat is totaal geen prestatie van formaat, het was een prestatie geweest als ze er 3.5 miljoen hadden gebouwd zodat we nu geen problemen hadden (zowel huizenmarkt als asielzoekers en nog wat andere gerelateerde problemen). Maar in plaats daarvan is puur op de markt vertrouwd, welke juist baat heeft bij een tekort.

De onderzoeken laten daarbij zien dat het probleem bij de politiek ligt en niet in de beschikbare ruimte.

Dus ja, ze hadden de focus moeten leggen op genoeg bijbouwen. Want zeker de afgelopen jaren lopen we hopeloos achter de feiten aan en is er geen enkel initiatief vanuit de regering om daadwerkelijk meer te gaan bouwen. De enige acties die je ziet veroorzaken wat kortstondige verschuivingen (zoals de wet betaalbare huur die de huurmarkt nog verder om zeep heeft geholpen)

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 18-09-2025 18:22 ]

[removed]

• alexbl69
hoevenpe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:20:
[...]

Leuk zo'n forecast, maar moeten we dat wel willen zo willen? Waar houdt het dan op?

Mijn standpunt ook hoor... de groei MOET stoppen. Als dat betekent dat we uit de EU moeten, dan moeten we maar uit de EU. Dit is onhoudbaar.

En voor eenieder die bepleit dat er ruimte genoeg is voor 2, 3, 4 of 10 miljoen huizen: waar ligt dan de grens? Tot we een stadstaat a la Singapore zijn? Dat we in plaats van een land met steden in het groen een land worden van stukjes groen tussen de steden?

• Conrado
alexbl69 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:33:
En voor eenieder die bepleit dat er ruimte genoeg is voor 2, 3, 4 of 10 miljoen huizen: waar ligt dan de grens? Tot we een stadstaat a la Singapore zijn? Dat we in plaats van een land met steden in het groen een land worden van stukjes groen tussen de steden?
Het is lastig argumenteren tegen emotie :)

Toch maar een poging. De vraag is eigenlijk irreëel. Is ooit aan de Nederlanders in 1900 (5 mln) gevraagd of we in 1950 verdubbeld zouden mogen zijn? Of in 1950 (10 mln) dat we nu met 18 mln zijn? Er is idd ruimte zat, want slechts 8,5 procent van het oppervlak van Nederland (incl. IJsselmeer, Wadden-en Noordzee) is bebouwd. 55% is in gebruik als landbouw. Echter we zien die ruimte nooit, omdat we altijd met elkaar over een paar wegen rijden, en in dorpen en steden verblijven. Daarom denken we dat Nederland vol is.
Planologen vinden Nederland vooral leeg. Sterker nog, we zouden - als we dat willen - het aantal huizen kunnen verdubbelen, zonder dat we er iets van zien!

Echter, net zoals in 1900 en 1950 is het niet aan ons om de grens van de groei te bepalen, dat gebeurd (ooit) door de generaties ná ons.

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:01
[...]

Mijn standpunt ook hoor... de groei MOET stoppen. Als dat betekent dat we uit de EU moeten, dan moeten we maar uit de EU. Dit is onhoudbaar.

De groei moet stoppen. Weet je wel wat dit betekend voor een bijna lage loonland als Nederland in economische zin. Ik ben zeker voor minder migraties maar de economische groei van de afgelopen tijd komt niet doordat Nederlanders hier het snot voor de ogen werken, daar zijn wij namelijk te lui voor of het is de min en we trekken nog liever een uitkering. Alle industrieën die hier belangrijk zijn, worden voor een groot deel gerund door arbeidsmigranten.

Hadden we inderdaad maar een voorbeeld genomen aan Singapore aangezien zij nota bene een Nederlands plan hebben uitgevoerd en geadviseerd zijn door een voormalige Nederlandse minister over hoe zijn van een derde wereldland naar wereldtop moeten gaan. Dit is ze ook nog eens gelukt in slechts 3 generaties. Met een van de sterkste economieën ter wereld.

Daarnaast vereist bouwen in een klein land altijd dat de politiek een leidende rol speelt en dat is nou net niet gebeurd de afgelopen 15 jaar.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:19
[...]

Als je Nederland in een economische crisis moet storten, dan is uit de EU stappen zeker de manier. Heb je gezien wat er gebeurde bij de Britten?

De economische ontwikkelingen zijn hard onderuit gegaan, en nog hebben ze 'problemen' met de migratie. Ondertussen leven de gewone Britten met heel veel moeite om rond te komen.

Kom dan eens met daadwerkelijke haalbare oplossingen ipv dit polariserende populistische grootspraak waar niemand bij gebaat is.

• Blik1984
  • Nu online
Sir_Lion schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:51:
[...]

Als je Nederland in een economische crisis moet storten, dan is uit de EU stappen zeker de manier. Heb je gezien wat er gebeurde bij de Britten?

De economische ontwikkelingen zijn hard onderuit gegaan, en nog hebben ze 'problemen' met de migratie. Ondertussen leven de gewone Britten met heel veel moeite om rond te komen.

Kom dan eens met daadwerkelijke haalbare oplossingen ipv dit polariserende populistische grootspraak waar niemand bij gebaat is.
De Britten zijn juist weer bezig om mogelijk weer aan te sluiten omdat eruit stappen toch niet zo voordelig bleek te zijn…

• Laguna

Laguna

Connaisseur

offtopic:
De EU heeft er natuurlijk alles aan gedaan om het de Britten zo moeilijk mogelijk te maken en ze als voorbeeld te stellen dat eruit stappen niet goed uitpakt om zo te voorkomen dat er meer landen volgen. Diezelfde methodiek zullen ze bij Nederland toepassen. Het blijft een bureaucratisch gedrocht.

Just when I thought I was out, they pulled me back in.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:24
Chaki schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:37:
Doorstromers
Ongeveer 22 procent van de woningen is in 2025 binnen vijf jaar verkocht, in 2016 was dit slechts 14 procent blijkt uit analyses van Calcasa

En daar wijdt dan iedere stad een artikel aan 🤣
Dat gaat gewoon automatisch bij het AD, het is niet alsof er 20 regio-redacteuren door dat nieuwsbericht zijn gaan speuren om er een stukje bij te schrijven. Veel digi-AD-lezers hebben de site op hun eigen regio staan en dan spreekt een kop waar jouw dorp of stad in voorkomt het meeste aan ;)

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Nou maar er zijn in ieder geval geen expats meer die alle huizen inpikken!!!111!! dat er überhaupt minder banen zijn die slechter betalen waardoor de betaalbaarheid van huizen niet bepaald zal verbeteren, zeggen we er maar even niet bij.

De enige manier om immigratie te stoppen is om Nederland minder aantrekkelijk te maken. En dat heeft meer nadelen dan voordelen.

• Valorian
wimjongil schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:17:
[...]

Nou maar er zijn in ieder geval geen expats meer die alle huizen inpikken!!!111!! dat er überhaupt minder banen zijn die slechter betalen waardoor de betaalbaarheid van huizen niet bepaald zal verbeteren, zeggen we er maar even niet bij.
Dat er nog heel veel banen zijn maar dat we daar geen mensen meer voor hebben omdat die niet meer (makkelijk) naar binnen kunnen laten we dan ook even buiten beschouwing. Het werk in het Westland doeken we helemaal op en die regio wordt qua armoede vergelijkbaar met de voormalige mijnbouw-gebieden in de UK. En ASML verhuist naar een ander EU-land waardoor de huizenmarkt in Veldhoven in een klap helemaal instort. (ps: ludiek-modus, geen serieuze poging tot een discussie over of dit echt zou gebeuren nodig ;)

• redwing
[...]

Tja, als je de economie om zeep wil helpen en het vooral slechter wilt krijgen moet je inderdaad nu de grenzen dicht gooien en uit de EU stappen (precies trouwens de reden waarom zelfs de PVV in de praktijk niets tegen het gros van de migratie doet/wil doen). Wil je echter een goede toekomst moet je je op de echte problemen focussen en die oplossen (dus bouwen en dingen eens goed regelen)
Misschien eens kijken naar de voorspellingen en het bij realistische waardes houden? We hebben nu zo'n 400k woningen extra nodig en daarna is de verwachting dat we steeds langzamer zullen groeien. Zorg je er daarbij voor dat je de migratie in goede banen leidt (kijk beter naar wat er wel/niet nodig is en stuur daar op) en de groei zal al bijna stoppen.

Wil je naar jouw doemscenario toe, moet je naar de 40 miljoen mensen toe en er is geen enkele voorspelling of verwachting dat we die richting in gaan.

Het is altijd goed om naar migratie te kijken en te bedenken wat wel/niet nuttig/noodzakelijk is. Maar dat is iets heel anders dan wat je hier zegt. De migratie afremmen, maar vooral goed afstemmen met wat we nodig hebben is prima. Maar stellen dat de groei moet stoppen en we uit de EU moeten stappen zorgt alleen voor nog veel meer problemen.

[removed]

• redwing
Valorian schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:16:
[...]

Dat gaat gewoon automatisch bij het AD, het is niet alsof er 20 regio-redacteuren door dat nieuwsbericht zijn gaan speuren om er een stukje bij te schrijven. Veel digi-AD-lezers hebben de site op hun eigen regio staan en dan spreekt een kop waar jouw dorp of stad in voorkomt het meeste aan ;)
Het zou alleen zo fijn zijn als ze er ook echt een nieuwswaardig artikel van maken waarbij ze ook benoemen wat de redenen zijn dat dit gebeurt.

[removed]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:56
redwing schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:03:
[...]

Het zou alleen zo fijn zijn als ze er ook echt een nieuwswaardig artikel van maken waarbij ze ook benoemen wat de redenen zijn dat dit gebeurt.
Maar die redenen zijn niet bekend, of worden niet gegeven door de bron. Die weten alleen deze cijfers, niet de achterliggende oorzaken. Het siert een krant dat ze dan niet zomaar wat mogelijke oorzaken uit de duim zuigen.

• redwing
Laguna schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:52:
offtopic:
De EU heeft er natuurlijk alles aan gedaan om het de Britten zo moeilijk mogelijk te maken en ze als voorbeeld te stellen dat eruit stappen niet goed uitpakt om zo te voorkomen dat er meer landen volgen. Diezelfde methodiek zullen ze bij Nederland toepassen. Het blijft een bureaucratisch gedrocht.

Just when I thought I was out, they pulled me back in.
offtopic:
Niet echt, voorlopig zijn de verdragen met de Britten veel soepeler dan met de meeste andere landen en hebben ze zelfs heel lang gebruik kunnen maken van veel oude regelingen. Maar wat voor dit topic en de huidige discussie belangrijk is, is wel dat je ziet dat de maatregelen de migratie niet hebben gestopt. De problemen die ze hebben zijn alleen maar groter geworden, mede omdat dingen die voorheen via wetten/regels geregeld werden, nu gestopt zijn.

[removed]

• redwing
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:14:
[...]

Maar die redenen zijn niet bekend, of worden niet gegeven door de bron. Die weten alleen deze cijfers, niet de achterliggende oorzaken. Het siert een krant dat ze dan niet zomaar wat mogelijke oorzaken uit de duim zuigen.
Maar is dat niet waar de journalistiek voor is? Om dat verder uit te zoeken en te benoemen?

[removed]

• hoevenpe
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:17:
De Britten zijn juist weer bezig om mogelijk weer aan te sluiten omdat eruit stappen toch niet zo voordelig bleek te zijn…
Die hebben net een lucratieve deal met Trump gesloten, zo slecht pakt die Brexit uiteindelijk niet uit.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:59
hoevenpe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:02:
[...]

Die hebben net een lucratieve deal met Trump gesloten, zo slecht pakt die Brexit uiteindelijk niet uit.
:z :Y tuurlijk. Ik geloof hier dus niks van en kan nirt begrijpen dat iemand zo'n statement zonder spoortje ironie kan typen. Brexit is aantoonbaar 1 groot drama geworden voor de UK maar nee, ze sluiten een 'deal' met de VS en t komt allemaal goed.... Deze sla ik even op onder 'fabels en sprookjes'.

• Chaki
  • Niet online
[...]

Zal emigratie van Nederlanders bevorderen en degenen die al in het buitenland wonen een andere nationaliteit laten aannemen, net zoals Britten die vlak voor de Brexit de Nederlandse nationaliteit aannamen. Hebben jullie nog meer expats en arbeidsmigranten nodig. Voertaal hier gaat Engels worden

• hoevenpe
  • Nu online
Je hoeft niet uit de EU te stappen, gewoon niet het braafste jongetje van de klas zijn helpt een hoop. Zie de Fransen met hun veel te hoge begrotingstekort, Duitsers met hun grenscontroles, Grieken met hun migratiebeleid om over Hongarije en Slowakije nog maar te zwijgen.

De wal zal vanzelf het schip keren, de peilingen in bijna alle West-Europese landen wijzen dezelfde richting op en dat is niet méér EU.

• hoevenpe
  • Nu online
Chaki schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:06:
Hebben jullie nog meer expats en arbeidsmigranten nodig. Voertaal hier gaat Engels worden
Gewoon consequent Nederlands spreken, komen er vanzelf een hoop huizen vrij... :P

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:15:
[...]

Gewoon consequent Nederlands spreken, komen er vanzelf een hoop huizen vrij... :P
Heb ik geen last van, ik ben pleite!
Sowieso: als Nederlanders een expat tegenkomen, schakelen ze direct over op het Engels. Meest gehoorde klacht van expats: ze krijgen de kans niet om te oefenen met Nederlandse conversatie. In horeca/winkels in Amsterdam word je nu al continu in het Engels aangesproken
Maar jij bent zo'n Vlaams Nederlands Blokker (of vermogend genoeg) om een bod van 25k meer af te slaan als de kandidaat koper een expat is???

• hoevenpe
  • Nu online
Chaki schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:39:
Maar jij bent zo'n Vlaams Nederlands Blokker (of vermogend genoeg) om een bod van 25k meer af te slaan als de kandidaat koper een expat is???
25k is heel veel, maar als het 5k-10k is zal de gunfactor zeker een rol spelen. Mijn huidige buren hebben ook recht op een leuke buurt, expats hoef je niet nog meer te faciliteren.

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Sowieso: als Nederlanders een expat tegenkomen, schakelen ze direct over op het Engels. Meest gehoorde klacht van expats: ze krijgen de kans niet om te oefenen met Nederlandse conversatie. In horeca/winkels in Amsterdam word je nu al continu in het Engels aangesproken
Er zijn wel degelijk mensen die dat doen. Collega van mij heeft afgelopen week een huis gekocht waarbij ze de 2de bieder was maar meer de gunfactor had dan het hoogste bod. Onduidelijk natuurlijk wat het verschil was qua bod, zal vast geen 25k zijn geweest

• Valorian
Tsja. Dan loop je 10K mis om je oud-buren een fijne nieuwe buurman te gunnen (op basis van hele beperkte informatie vanuit een bezichtiging of brief) en een jaar later gaat diezelfde buurman en zelf vandoor. Als het bedrag nagenoeg gelijk is óf als je oud-buren inmiddels goede vrienden geworden zijn die je ook na vertrek nog zult bezoeken dan kan ik mij voorstellen dat je wat geld laat liggen. Maar anders zou ik als vertrekker gewoon voor het voor mij persoonlijk aantrekkelijkste bod gaan.

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:07:
[...]
De wal zal vanzelf het schip keren, de peilingen in bijna alle West-Europese landen wijzen dezelfde richting op en dat is niet méér EU.
En de ironie wil dat de zaken die door de bijbehorende partijen als grootste problemen worden aangevoerd, juist heel veel beter door landen gezamenlijk kunnen worden aangepakt dan door ieder land afzonderlijk. Maar dat is een boodschap die men niet wil horen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Ja een deel van Nederland wordt (of is al) een stadsstaat.

We horen bij de blauwe banaan.

• Rubbergrover1
Valorian schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:59:
Tsja. Dan loop je 10K mis om je oud-buren een fijne nieuwe buurman te gunnen (op basis van hele beperkte informatie vanuit een bezichtiging of brief) en een jaar later gaat diezelfde buurman en zelf vandoor. Als het bedrag nagenoeg gelijk is óf als je oud-buren inmiddels goede vrienden geworden zijn die je ook na vertrek nog zult bezoeken dan kan ik mij voorstellen dat je wat geld laat liggen. Maar anders zou ik als vertrekker gewoon voor het voor mij persoonlijk aantrekkelijkste bod gaan.
Ik denk dat het vaak ook niet zo direct zal gaan. Maar als een buurtbewoner een briefje in de deuren gooit omdat ze uit hun huidige woning groeien en op zoek zijn naar een woning voor hun gezinnetje, dan zal dat waarschijnlijk wel eerder leiden tot reacties dan als een willekeurige expat een briefje in de deur gooit dat hij op zoek is naar een woning. Die gunfactor is dan niet zwart-wit x-duizend euro waard, maar speelt wel mee.

• Valorian
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat het vaak ook niet zo direct zal gaan. Maar als een buurtbewoner een briefje in de deuren gooit omdat ze uit hun huidige woning groeien en op zoek zijn naar een woning voor hun gezinnetje, dan zal dat waarschijnlijk wel eerder leiden tot reacties dan als een willekeurige expat een briefje in de deur gooit dat hij op zoek is naar een woning. Die gunfactor is dan niet zwart-wit x-duizend euro waard, maar speelt wel mee.
Dat is ook wel weer waar ja.

Hier trouwens onlangs een briefje in de deur van een vastgoedpartij met 'interesse in mijn huis'. Het is een partij die (volgens de brief) huizen opkoopt, verduurzaamd en weer verkoopt. Ze geven aan niet te kopen voor toeokomstige verhuur en hebben als USP "snel een prijs, geen voorbehoud van financiering, oplevertermijn naar keuze, etc.". Ook geven ze aan dat het niet uitmaakt welke staat het huis is, of er een huurder in zit (of dat het uitgeleefd en ex-verhuur is). Ik denk interessant voor wie niet per se het onderste uit de kan wil halen maar simpelweg zo min mogelijk tijd en gedoe kwijt wil zijn aan een verkoop van met name verouderde huizen, geen gezeur wil over eventuele gebreken, et.cetera.

Voor mij persoonlijk niet interessant overigens, wil niet weg en als ik weg zou willen dan zou ik de normale verkooproute kiezen.

• Rubbergrover1
Valorian schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:32:
[...]

Dat is ook wel weer waar ja.

Hier trouwens onlangs een briefje in de deur van een vastgoedpartij met 'interesse in mijn huis'. Het is een partij die (volgens de brief) huizen opkoopt, verduurzaamd en weer verkoopt. Ze geven aan niet te kopen voor toeokomstige verhuur en hebben als USP "snel een prijs, geen voorbehoud van financiering, oplevertermijn naar keuze, etc.". Ook geven ze aan dat het niet uitmaakt welke staat het huis is, of er een huurder in zit (of dat het uitgeleefd en ex-verhuur is). Ik denk interessant voor wie niet per se het onderste uit de kan wil halen maar simpelweg zo min mogelijk tijd en gedoe kwijt wil zijn aan een verkoop van met name verouderde huizen, geen gezeur wil over eventuele gebreken, et.cetera.

Voor mij persoonlijk niet interessant overigens, wil niet weg en als ik weg zou willen dan zou ik de normale verkooproute kiezen.
Bij zulke partijen denk ik ook meteen: als ze een marktconforme prijs zouden betalen, dan zouden ze ook gewoon naar het bestaande (Funda) aanbod kunnen gaan. Zo'n directe verkoop is vooral gunstig voor ze omdat ze dan minder zullen hoeven bieden dan op de vrije (Funda) markt.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:30
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:35:
[...]

Bij zulke partijen denk ik ook meteen: als ze een marktconforme prijs zouden betalen, dan zouden ze ook gewoon naar het bestaande (Funda) aanbod kunnen gaan. Zo'n directe verkoop is vooral gunstig voor ze omdat ze dan minder zullen hoeven bieden dan op de vrije (Funda) markt.
Of omdat ze een groter aanbod genereren dan passief wachten op Funda aanbiedingen.

• Valorian
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:35:
[...]

Ja eens hoor. Ik denk dat ze simpelweg héél veel brieven sturen en hopen op een paar 'luie mensen' die niet helemaal door hebben hoeveel geld ze mislopen op de (funda)markt óf het niet uitmaakt dat dat gebeurt. Als ze 25.000 brieven in de bus doen in Utrecht hoeft er maar één te happen met en ze hebben de kosten dubbel en dwars terugverdiend ;)

• Rubbergrover1
[...]

Welk "groen"? Het gros van de grond is agrarische industrie.

Voor wonen en bijbehorende zaken (verkeer, recreatie, bedrijvigheid) gebruiken we maar iets van 15% van de grond. Agrarisch gebied is ongeveer twee keer zo veel als wat gebruikt wordt voor wonen en bijbehorende zaken en natuurlijk terrein. Simpel gezegd zouden we in ruil voor het agrarisch terrein zelfs met de huidige grote hoeveelheid laag-intensieve bebouwing (eengezins-suburbs) de bebouwing én de bijbehorende infrastructuur en werkgelegenheid én de hoeveelheid droge natuur kunnen verdrievoudigen als we dat zouden willen.

Natuurlijk willen 'we' dat niet zo extreem. En is het ook een natuurlijke ontwikkeling dat als je als stad/metropool groeit, je meer geconcentreerde (hoog-)bouw krijgt. Maar er is nog helemaal geen probleem wat betreft ruimte, ook niet voor een leefbare leefomgeving, mits je je ruimte anders gebruikt dan nu.

• Laapo
[...]

offtopic:
In ons nieuwbouwwijkje heb ik met een buur die wat verderop in de straat woont, bij de eerste kennismaking, een heel gesprek in het Engels gevoerd. We dachten over en weer dat we expats waren. Gelukkig initieerde ik het gesprek niet in het Engels, dus aan mij lag het niet. Was vrij hilarisch.

• Conrado
Valorian schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:59:
Tsja. Dan loop je 10K mis om je oud-buren een fijne nieuwe buurman te gunnen…..
Ik had expats als buren, in de wijk waar sowieso veel expats wonen. Voor het wijkgevoel is dat geen vooruitgang want het lukt gewoon niet om enigszins contact op te bouwen….

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-11 22:43
Wij gaan dit voorjaar verhuizen, maar naast het huis waar we nu wonen zitten ook expats. We proberen het steeds echt wel met even aanbellen en voorstellen, even een kort praatje proberen aan te knopen als je ze buiten tegenkomt etc. maar van de 3 expat gezinnen die er tot nu toe gehuurd hebben stond geen enkel gezin open voor basisniveau buren contact.

Heeft overigens in het geheel niet meegespeeld in de overweging om te verhuizen, want we hebben er ook totaal geen last van, maar het is toch anders dan "normale" buren.

• Rubbergrover1
Hoepla33 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:18:
Wij gaan dit voorjaar verhuizen, maar naast het huis waar we nu wonen zitten ook expats. We proberen het steeds echt wel met even aanbellen en voorstellen, even een kort praatje proberen aan te knopen als je ze buiten tegenkomt etc. maar van de 3 expat gezinnen die er tot nu toe gehuurd hebben stond geen enkel gezin open voor basisniveau buren contact.
Ik vraag me dan wel af wat dat "basisniveau" zou moeten zijn...

Ons contact met de buren komt ook niet verder dan de buurtapp, het aannemen van pakketjes als iemand niet thuis is en bij een enkele buur af en toe in de vakantie op de kat passen. Ik denk dat er een hoop kaaskoppen net zo weinig contact hebben (of willen) als de gemiddelde expat. Maar als kaaskop valt dat minder op. Als expat ben je dan die typische expat die de het wijkgevoel aantast.

• Chaki
  • Niet online
@hoevenpe @Blik1984 @Valorian
Absolute aantallen zeggen niets
10k van 800k = 1,25%
Van 400k = 2,5%
Hier was nummer 2 ook expat, maar daar heb ik niets op tegen. Ben zelf "soort van". Begin jaren '80: heel veel werkeloosheid. Solliciteerde zowel in Nederland als België. Dobbelsteen rolde deze kant op. Belgische universiteit stond wel hoger aangeschreven dan Nederlandse.
Als NL minder expats wil, moet eerst wat aan het niveau van onderwijs gedaan worden. Scriptiebeleiding hbo/uni beneden alle peil. Commentaar begeleider vol -dt fouten 😭😭😭
Nexit is ook kennisdrain: veel hoogopgeleiden vertrekken

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:42:
[...]

Of omdat ze een groter aanbod genereren dan passief wachten op Funda aanbiedingen.
Dat is ook zo. Maar dat grotere aanbod is alleen nodig als ze bij het normale aanbod niet genoeg woningen kunnen aanschaffen. Lees: te laag bieden.

• Chaki
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:10:
[...]

Ik had expats als buren, in de wijk waar sowieso veel expats wonen. Voor het wijkgevoel is dat geen vooruitgang want het lukt gewoon niet om enigszins contact op te bouwen….
Ik woon in een stad: ik ken de naam van mijn buren niet eens! Sinds 2 maanden nieuwe buren. Alleenstaande/stel? Geen idee!
Voorgaande adressen, diverse steden: alleen met kleine kinderen in kroostrijke buurten. It takes a village to raise a child, dan wel gemeenschapsgevoel

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Dat is ook het probleem waar wij mee zitten (28 en 26 met een koop hoekhuis). Naast ons een huurhuis vol italiaanse expats (die allemaal in kamers van enkele m2's zitten) en verder sociale huur met bijbehorende inwoners in talen die wij niet machtig zijn. Het heeft er voor gezorgt dat de nesteldrang dusdanig is afgenomen dat we het uit hebben gesteld tot een volgend huis.

• Laapo
H3nk1960 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:14:
Dat is ook het probleem waar wij mee zitten (28 en 26 met een koop hoekhuis). Naast ons een huurhuis vol italiaanse expats (die allemaal in kamers van enkele m2's zitten) en verder sociale huur met bijbehorende inwoners in talen die wij niet machtig zijn. Het heeft er voor gezorgt dat de nesteldrang dusdanig is afgenomen dat we het uit hebben gesteld tot een volgend huis.
Zolang de kinderen nog niet naar de basisschool gaan maakt het vrij weinig uit. Dan wil je gewoon een goed huis waar je gezond in kan wonen. Daarna gaan zaken als gevoel bij de buurt, gezinnen en faciliteiten in de omgeving wel zwaarder wegen.

• hoevenpe
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:26:
Ik denk dat er een hoop kaaskoppen net zo weinig contact hebben (of willen) als de gemiddelde expat. Maar als kaaskop valt dat minder op. Als expat ben je dan die typische expat die de het wijkgevoel aantast.
Heb in appartementen en rijtjeshuizen gewoond, het maakte voor mijn gevoel nogal wat uit.

In die koopappartementen had ik van meer dan de helft van de huizen geen benul wie er woonden, vooral toen de eerste bewoners waarmee je het bouwproces doorgemaakt hadden één voor één naar een huis met tuin buiten de stad vertrokken. Was uiteindelijk VvE bestuur dus zeker mijn best gedaan om mensen te leren kennen. In een buitenwijk heb je een appgroep voor post en het lenen van bijvoorbeeld gereedschap. Soms een buurtbbq, als iemand onderhoud doet de vraag wie er mee wil doen om kosten te drukken, bij een feestje vooraf aankondigen, etc.

Je kunt altijd pech hebben en dit is geen representatieve steekproef (n=4) maar de meeste mensen wonen toch het liefste met gelijkgestemden onder elkaar.

• Chaki
  • Niet online
H3nk1960 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:14:
Waarschijnlijk arbeidsmigranten/buitenlandse studenten in huizen van huisjesmelkers. De expats die hier bedoeld worden zijn, denk ik: hoogopgeleide kennismigranten die weinig integreren en geen Nederlands leren, omdat Engels de voertaal is in het bedrijf waar ze werken en ze hier niet lang blijven. Nederlands is niet bepaald een wereldtaal. Dus daar hebben ze niets aan

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-11 21:23

Freakie1NL

Grote Baas

Chaki schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:25:
[...]

Waarschijnlijk arbeidsmigranten/buitenlandse studenten in huizen van huisjesmelkers. De expats die hier bedoeld worden zijn, denk ik: hoogopgeleide kennismigranten die weinig integreren en geen Nederlands leren, omdat Engels de voertaal is in het bedrijf waar ze werken en ze hier niet lang blijven. Nederlands is niet bepaald een wereldtaal. Dus daar hebben ze niets aan
Het zou wat dankbaarheid tonen als vadertje staat je 30% belastingkorting komt brengen, dat je op de minst de moeite neemt om de taal te leren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• hoevenpe
  • Nu online
Freakie1NL schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:31:
Het zou wat dankbaarheid tonen als vadertje staat je 30% belastingkorting komt brengen, dat je op de minst de moeite neemt om de taal te leren.
Dan moeten 'wij' de hand in eigen boezem steken, zonder te vragen Engels praten gaat inmiddels bijna vanzelf. Ken bedrijven waar dat van bovenaf opgelegd wordt omdat onderling Nederlands praten niet inclusief zou zijn naar buitenlandse collega's (die hier vaak al 10 jaar wonen), zelfs als ze er niet bij staan... :)

• Valorian
Eens met @hoevenpe. Als iemand in gebrekkig Nederlands probeert zich in een gesprek te mengen dan schakelt een groot deel van de mensen automatisch over naar Engels, met het idee behulpzaam te zijn (maar met als neveneffect dat er weinig motivatie ontstaat om de Nederlandse taal te leren).

Als een expat naar niet toeristisch deel van Spanje of Portugal verhuist spreekt hij/zij binnen een jaar echt die taal wel aardig, anders kun je je simpelweg niet redden. Maar in Nederland is die noodzaak er nauwelijks.

• Chaki
  • Niet online
[...]

Mijn werkgever heeft mij hierheen gestuurd. Over twee jaar werk ik in London of Madrid of weet ik waar ... Jullie Vadertje Staat doet mij die korting cadeau. Moet ik die weigeren dan? Ik werk 60 uur per week en op de werkvloer spreekt iedereen Engels. Waarom mijn kostbare tijd verspillen aan Nederlands leren? In Madrid leer ik Spaans, in China Chinees. Frans spreken ze ook nog in meerdere landen. Dat loont zich voor de toekomst. Met die harde g en dat rare accent, verstaan ze me niet eens in Vlaanderen!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:21:
[...]
Je kunt altijd pech hebben en dit is geen representatieve steekproef (n=4) maar de meeste mensen wonen toch het liefste met gelijkgestemden onder elkaar.
Die gelijkstemmigheid zou voor mij vooral inhouden: doe je eigen ding en laat de ander met rust 😀. Doe mij dus maar als buren een groep expats die zich nergens mee bemoeit.

(Overigens reageren de expats in ons blok altijd in gebrekkig Nederlands als ze iets willen vragen/zeggen, die proberen dus wel om 'er bij te horen'.)

• Conrado
Nou, de ontwikkeling van expats heeft datzelfde Vadertje Staat niets gekost; geen kinderbijslag, geen kindgebonden budget, geen ziektekosten, geen opleiding, geen ..., kortom nop. Daarnaast selecteren we ook nog even alleen de beste want enkel hoogopgeleide expats komen er voor een aanmerking. Eigenlijk zijn expats een bonus deal, en is die 30% korting gedurende max. 5 jaar en max. salaris een soort fooi :)

Overigens heeft de politiek de regeling versobert, maar is daar héél snel op terug gekomen.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Conrado schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:41:
[...]

Nou, de ontwikkeling van expats heeft datzelfde Vadertje Staat niets gekost; geen kinderbijslag, geen kindgebonden budget, geen ziektekosten, geen opleiding, geen ..., kortom nop. Daarnaast selecteren we ook nog even alleen de beste want enkel hoogopgeleide expats komen er voor een aanmerking. Eigenlijk zijn expats een bonus deal, en is die 30% korting gedurende max. 5 jaar en max. salaris een soort fooi :)

Overigens heeft de politiek de regeling versobert, maar is daar héél snel op terug gekomen.
Niets gekost? Ook expats hebben recht op kinderopvangtoeslag, sterker nog omdat hij toetsingsinkomen 30% lager ligt ontvangen ze nog eens meer kinderopvangtoeslag.

En ook expats gaan hier naar de huisarts, dus hoezo zouden wij dat niet eveneens met zijn alle betalen.

Expats hebben wel degelijk invloed op de huizenmarkt https://www.rtl.nl/nieuws...en-soms-flinke-stempel-op

• Conrado
Freakie1NL schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:39:
Niets gekost? Ook expats hebben recht op kinderopvangtoeslag, sterker nog omdat hij toetsingsinkomen 30% lager ligt ontvangen ze nog eens meer kinderopvangtoeslag.

En ook expats gaan hier naar de huisarts, dus hoezo zouden wij dat niet eveneens met zijn alle betalen.

Expats hebben wel degelijk invloed op de huizenmarkt https://www.rtl.nl/nieuws...en-soms-flinke-stempel-op
Misschien moet je nog even teruglezen wat ik schreef :)
Ja, natuurlijk hebben expats invloed op de huizenmarkt, dat hebben alle soorten van immigranten.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Conrado schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:47:
[...]

Misschien moet je nog even teruglezen wat ik schreef :)
Ja, natuurlijk hebben expats invloed op de huizenmarkt, dat hebben alle soorten van immigranten.
"Nou, de ontwikkeling van expats heeft datzelfde Vadertje Staat niets gekost; geen kinderbijslag, geen kindgebonden budget, geen ziektekosten, geen opleiding, geen" wat staat hier anders dan waar "Niets gekost? Ook expats hebben recht op kinderopvangtoeslag, sterker nog omdat hij toetsingsinkomen 30% lager ligt ontvangen ze nog eens meer kinderopvangtoeslag.

En ook expats gaan hier naar de huisarts, dus hoezo zouden wij dat niet eveneens met zijn alle betalen." op slaat?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:31
Kennis/Werkmigranten hebben een positieve netto bijdrage, ze betalen dus (zelfs rekening houdend met korting regelingen) gewoon zelf.

• Conrado
Ik heb het voor alle duidelijkheid over de periode voordat expats naar Nederland komen :)
Verder heeft iedereen in Nederland recht op onze voorzieningen, ongeacht hoeveel belasting je betaald.

Terug naar de woningmarkt: Expats hebben vaak een voorsprong, ongeacht de belastingvoordelen. Naar mijn huis kwamen o.a. expacts kijken die vanuit Londen zouden verhuizen. Die lachten om onze prijzen. Overigens viel ons huis af want geen drie badkamers....

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:30
Conrado schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:36:
[...]

Ik heb het voor alle duidelijkheid over de periode voordat expats naar Nederland komen :)
Verder heeft iedereen in Nederland recht op onze voorzieningen, ongeacht hoeveel belasting je betaald.

Terug naar de woningmarkt: Expats hebben vaak een voorsprong, ongeacht de belastingvoordelen. Naar mijn huis kwamen o.a. expacts kijken die vanuit Londen zouden verhuizen. Die lachten om onze prijzen. Overigens viel ons huis af want geen drie badkamers....
Dat ligt eraan welke regeling ze hebben. Als ze op lokaal contract komen is het (los van de 30% regeling) redelijk gelijk met een NL werknemer.

Een langere termijn expat neemt echt niet zomaar z’n lokale salaris mee.

• Conrado
Requiem19 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:39:
Dat ligt eraan welke regeling ze hebben. Als ze op lokaal contract komen is het (los van de 30% regeling) redelijk gelijk met een NL werknemer.

Een langere termijn expat neemt echt niet zomaar z’n lokale salaris mee.
Dat is ook zo.
Ik ken ondertussen behoorlijk wat expats, en het zijn net mensen :)

Er zijn toppers die geheadhunt zijn om hier te komen werken. Tja, die komen vaak uit dure steden ergens uit het buitenland. Maar de gemiddelde instap ASML-engineer is echt een ander verhaal. Ik ken er genoeg die achter Weert of bij Venlo wonen, omdat ze het anders ook niet gedraaid krijgen.

• Chaki
  • Niet online
Freakie1NL schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:39:
[...]

Niemand zal ontkennen dat ze invloed hebben op de woningmarkt, ook al gaat het maar over ongeveer 4000 huizen.
Wat @Conrado bedoelt is (denk ik) dat hun land van herkomst alles heeft betaald tot aan hun emigratie. Ik heb tot mijn 22e jullie Vadertje Staat niks gekost. Na mijn studie ben ik meteen naar Nederland vertrokken. De Belgische overheid heeft van haar centen nooit meer iets terug gezien is

• Laapo
[...]

Nergens voor nodig.

Op de woningmarkt (we zitten immers op het woningmarkt draadje) spreekt men maar één universele taal, die vooral expats heel goed spreken. Poen.

De regeling kent verder geen taaleis en de aanname is dat het gaat om tijdelijk verblijf. Als men zich hier echt definitief wil vestigen dan keert de wal het schip wel. Als je wil weten wat de buren te roddelen hebben dan moet je wel Nederlands kunnen verstaan (en spreken).

Ik vind overigens wel dat een expat die een woning koopt vanaf dat moment niet langer zou moeten kwalificeren als tijdelijke expat. Alle expat voordelen zouden moeten vervallen aangezien deze persoon een besluit tot langdurig verblijf heeft genomen.

• Chaki
  • Niet online
*knip* doe het dan ook zelf niet (ook niet tussen OT-tags)

[ Voor 102% gewijzigd door twain4me op 20-09-2025 15:21 ]

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-11 11:04
*knip*
Feit is dat gebrek aan betaalbare woningen een wereldwijd (westers?) probleem is, wat uiteindelijk bij de banken ligt. Er is een enorme influx aan geld doordat bij iedere tegenvaller maar extra geld wordt geprint.
Corona had een keiharde rem op de economie moeten zijn, ipv een feestje met gratis geld en kunstmatig overeind houden van bedrijven. We zullen zien wat de verkiezingen gaan doen, maar ik vrees dat de xenofobe partijen wederom genoeg zieltjes voor zich winnen en weer niks klaarspelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG_TjYPCxoWsd07GTWUFuZpChq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itqLIRJhUz5vf6EPM9PkuATR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH7pw0djKBtgS5Xv2_sXJ36tq_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6MRGUlveYMX910288efVlhI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbPT3GCpyYg7kRu7IPh4rCQxYls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nO4S8G7fNHIAS6UnsWAd2R6x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 20-09-2025 15:20 . Reden: offtopic ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat het tijd wordt om voor nu te stoppen over expats. Zonder cijfers (en terugkoppeling naar woningmarkt) heeft het weinig toevoeging in de discussie over de woningmarkt.

• Conrado
geekeep schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:07:
Feit is dat gebrek aan betaalbare woningen een wereldwijd (westers?) probleem is, wat uiteindelijk bij de banken ligt. Er is een enorme influx aan geld doordat bij iedere tegenvaller maar extra geld wordt geprint.
Ja, met een maar :)
Er is op de kapitaalmarkt simpelweg een overvloed aan geld omdat de hele wereld (veel) rijker geworden is. Banken vermarkten dat uiteindelijk.

Overigens zeggen deze grafiekjes in zoverre niets omdat het over relatieve toename spreekt. Hier kost een gemiddeld huis een kleine 500K. Is dat in andere geografische gebieden - die enigszins vergelijkbaar met Nederland zijn - ook zo? Heel NL met FR, SP of D vergelijken heeft weinig zin, denk ik, omdat daar veel (goedkoop) platteland is.

• Chaki
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:34:
[...]

Ja, met een maar :)
Er is op de kapitaalmarkt simpelweg een overvloed aan geld omdat de hele wereld (veel) rijker geworden is. Banken vermarkten dat uiteindelijk.

Overigens zeggen deze grafiekjes in zoverre niets omdat het over relatieve toename spreekt. Hier kost een gemiddeld huis een kleine 500K. Is dat in andere geografische gebieden - die enigszins vergelijkbaar met Nederland zijn - ook zo? Heel NL met FR, SP of D vergelijken heeft weinig zin, denk ik, omdat daar veel (goedkoop) platteland is.
BE is qua geografie wel vergelijkbaar
Hoe verklaar je dan BE 36%, NL 83%?
Je kunt ook steden met elkaar vergelijken.
Leuven is 1 van de duurste steden van België. Qua inwoners- en studentenaantallen ongeveer hetzelfde als Leiden
De gemiddelde prijs van een appartement in Leuven is: 315.500
In Leiden: 390.000
Goedkoopste is Viroinval in de provincie Namen: 77.700

• Rubbergrover1
[mbr] *knip* [/]
Punt is dat de perceptie van betaalbaar aan inflatie onderhevig is. Stel dat de groep potentiële huizenbezitters twee keer zo veel aan een woning kan besteden, door gestegen overwaarde, dalende rente en gestegen inkomens. Dan zorgt de markt ervoor dat ook de koopwoningen twee keer zo duur zullen worden. Die groep potentiële kopers kan dan nog steeds de zelfde woningen kopen. Waarmee in feite, in letterlijke zin, die woningen nog net zo betaalbaar zijn. Tegelijk voelt het uiteraard wel heel anders als je ineens twee keer zo veel moet betalen voor de zelfde woning.

Een veel groter probleem is dat die mogelijkheden om een woning te kunnen kopen niet voor iedereen gelijk veranderen. Bij veel huizenbezitters groeit dat wel mee en kunnen die dus een andere woning wel betalen. Maar voor starters en huurders geldt dat niet. Aangezien in een krappe markt de prijs bepaald wordt door degene die het meest kan betalen, zullen die groepen steeds meer achter het net vissen.

Dit wordt nog eens versterkt doordat de huurhuizenmarkt steeds meer verweven raakt met de koop huizenmarkt. En de gevraagde huur steeds meer richting de opgeblazen hypotheeklasten gaat.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:12
Het is niet alleen een westers probleem. Het is ook buiten de westerse landen problematisch. En buiten banken om, spelen er meerdere zaken mee.

Toenemende complexiteit binnen woningbouw, toenemende verstedelijking, bevolkingsgroei, verschuiving in werkambities, etc. Allemaal bijdragende factoren.

Zo zijn er binnen Europa een legio aan beschikbare woningen, soms vrijwel gehele dorpen. Maar vervallen deze woningen als optie door toenemende verstedelijk, verschuiving van werkgelegenheid, kansen, etc. Met als resultaat dat je niet alleen tegen bevolkingsgroei (natuurlijke aanwas en immigratie) moet opbouwen, maar hier bovenop ook rekening moet houden met verschuiving in bevolkingsdistributie binnen eigen land.

Hier komt verder al snel bij kijken dat op moment dat landen zich meer ontwikkelen, de bureaucratische processen en regelgeving rondom woningbouw stringenter wordt. Dus alhoewel de vraag hoog is, wordt projectmatige bouw in de praktijk al snel lastiger, komt de eisen lat hoger te liggen.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:28
Achterliggende oorzaak is dat er enorm veel geld in de wereld is (gekomen) dat vlucht in harde assets om koopkracht te behouden. Huizen zijn hierbij ook verworden tot beleggingsobjecten in plaats van objecten met alleen puur een woonfunctie. Dus eens met @geekeep

Echt een effect dat ook niet snel zal verdwijnen, gegeven dat de wereldwijde schuldenberg steeds meer oncontroleerbaar lijkt te worden. Zie bijvoorbeeld de afgelopen weken in Frankrijk: bezuinigingen zijn keihard nodig, maar komen er gewoon niet door vanwege gevestigde belangen met verworvenheden die niet willen inleveren.

Dit lijkt voor een aantal mensen wellicht off topic, maar dit is echt de achterliggende oorzaak waarom veel geld haar weg naar de woningmarkt vindt. De rentelast wordt verminderd met QE en yield control, waardoor de schuldquote ook lager wordt door de inflatie. Een deel van dat geld gaat dan naar harde assets die worden opgeblazen.

Overigens zijn zeker niet alle mensen rijker geworden, maar vooral de mensen die hun geld in die assets hebben kunnen stoppen. Deze tweedeling is duidelijk zichtbaar in het staatje met de gemiddelde leeftijd van het uit huis gaan. Voor mijzelf weer niet verwonderlijk dat dit effect (nog) sterker lijkt in de zuidelijke lidstaten: van oudsher een deel van Europa met een losse begrotingsdiscipline en (toen het nog kon) devaluatie van de munt. Een omgeving waar toen al investeren in harde assets belangrijk was voor behoud van welvaart.

[ Voor 22% gewijzigd door Magpie op 20-09-2025 21:39 ]

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-11 19:07
Magpie schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:34:
Achterliggende oorzaak is dat er enorm veel geld in de wereld is (gekomen) dat vlucht in harde assets om koopkracht te behouden. Huizen zijn hierbij ook verworden tot beleggingsobjecten in plaats van objecten met alleen puur een woonfunctie. Dus eens met @geekeep

Echt een effect dat ook niet snel zal verdwijnen, gegeven dat de wereldwijde schuldenberg steeds meer oncontroleerbaar lijkt te worden. Zie bijvoorbeeld de afgelopen weken in Frankrijk: bezuinigingen zijn keihard nodig, maar komen er gewoon niet door vanwege gevestigde belangen met verworvenheden die niet willen inleveren.

Dit lijkt voor een aantal mensen wellicht off topic, maar dit is echt de achterliggende oorzaak waarom veel geld haar weg naar de woningmarkt vindt. De rentelast wordt verminderd met QE en yield control, waardoor de schuldquote ook lager wordt door de inflatie. Een deel van dat geld gaat dan naar harde assets die worden opgeblazen.

Overigens zijn zeker niet alle mensen rijker geworden, maar vooral de mensen die hun geld in die assets hebben kunnen stoppen. Deze tweedeling is duidelijk zichtbaar in het staatje met de gemiddelde leeftijd van het uit huis gaan. Voor mijzelf weer niet verwonderlijk dat dit effect (nog) sterker lijkt in de zuidelijke lidstaten: van oudsher een deel van Europa met een losse begrotingsdiscipline en (toen het nog kon) devaluatie van de munt. Een omgeving waar toen al investeren in harde assets belangrijk was voor behoud van welvaart.
Kijk eens naar de regeringsperiode met Mark Rutte.
Daar is het bezuinigingen wel goed gelukt. En zag je de staatsschuld afnemen van dikke 60% naar onder de 50% van bruto nationaal product.

Daar is ook veel weerstand tegen gekomen en nu gaat iedereen Mark Rutte.. maar zijn regeringsperiode deed Nederland het echt dik en dik veel beter dan andere landen. Extreem lage werkloosheid etc. Goede economie. Schulden omlaag etc.

Ja er zijn natuurlijk ook problemen. Zijn die specifiek door Mark Rutte veroorzaakt? En zo ja waarom spelen die problemen zoals de woningmarkt dan ook in alle andere landen?

Iedereen was vooral boos om de bezuinigingen. En de paar problemen en fouten die die gemaakt heeft.(Wat echt fouten zijn.) Maar ook het gevolg van zeer streng financieel beleid wat soms iets te ver ging.

Maar het heeft ons zeer goed gedaan. Het huizen beleid kon zeker beter. Maar zeg nog steeds dat het in andere landen slechter is.

Slechtere ratio tussen mediaan inkomen en de prijs van een woning. Je moet in andere landen nog veel harder / meer werken / meer salaris dan andere krijgen om in equivalente woningen te wonen. Dit is o.a. in de gehele Oostblok zo. Andere Europese landen. USA/Canada. Zeg maar alle westerse landen.

Wat oneerlijke vergelijking is als jij als Nederlander een bak overwaarde meeneemt naar een arm landje. Of naar spanje/Portugal gaat met je overwaarde. Maak dan de vergelijking met een lokaal salaris met de lokale woningprijzen. Niet met jou Hollandse dikke overwaarde.

Mensen moeten meer toegeven dat Nederland goed financieel beleid heeft gehad onder Mark Rutte. En niet zoveel emotie moeten hebben over hem.
Ik heb 10000x liever Mark Rutte dan hoe andere EU landen omgaan met hun begroting.

Daarnaast hebben we één van de grootste salaris stijgingen gehad in Nederland waardoor veel mensen enorm grote vrije cash flow nu hebben + veel overwaarde.
Je ziet het wel aan de gigantische spaar rekeningen in Nederland. De banken hebben veel te veel cash geld van burgers en geven daardoor amper rente.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 21-09-2025 13:20 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 89 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg