Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35
aljooge schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:15:
[...]

Dan moet je het hele krantenartikel lezen

Volgens Verwoerd kan het toch lukken. „Rijkdom zit niet alleen in geld en vermogen. Op sociaal gebied gaan ouderen er ook op vooruit, vaak wonen ze alleen.”
Wat een flauwekul. In mijn wijk wonen veel ouderen alleen. Die willen juist niet weg uit de buurt waar ze al hun hele leven wonen en veel sociale contacten hebben.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:54
https://www.ad.nl/geld/bi...nsjesdagplannen~a921bb69/

Dit zijn leuke praatjes, maar voor de niet-woningbezitters wordt dit direct opgeslokt door de alsmaar stijgende woningprijzen, voor wie nog iets moet kopen. De have is de lachende derde. De ongelijkheid neemt zo steeds verder toe.

[ Voor 21% gewijzigd door FrostHex op 17-09-2025 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36
FrostHex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:41:
https://www.ad.nl/geld/bi...nsjesdagplannen~a921bb69/

Dit zijn leuke praatjes, maar voor de niet-woningbezitters wordt dit direct opgeslokt door de alsmaar stijgende woningprijzen, voor wie nog iets moet kopen. De have is de lachende derde. De ongelijkheid neemt zo steeds verder toe.
Klopt helemaal.

En dit zal ook doorgaan zolang het woningtekort zo gigantisch is als nu het geval is, én er een vrije woningmarkt is.

Na voedsel is een woning de tweede basisbehoefte, en burgers zullen dus elke cent die ze ter beschikking hebben aanwenden om er één te bemachtigen. Hence: meer 'koopkracht' voor de woningzoekenden leidt in de huidige markt direct tot hogere huizenprijzen.

Het is echt dweilen met de kraan open zo.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Tupolev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:17:
[...]

Wat een flauwekul. In mijn wijk wonen veel ouderen alleen. Die willen juist niet weg uit de buurt waar ze al hun hele leven wonen en veel sociale contacten hebben.
In mijn wijk dit ...
Op verjaardagen hoor ik dat ...
Mijn ouders die ...

Van de 3,53 miljoen senioren boven de 65 jaar voelt 49% zich eenzaam (CBS, Gezondheidsmonitor GGD). Het aantal eenzame ouderen komt neer op 1,76 miljoen 65+’ers in Nederland. Het percentage eenzame ouderen neemt toe met de leeftijd. Bij 85-plussers voelt 60% zich eenzaam

Ouderen in (grote).steden voelen zich eenzamer dan in landelijke gebieden. Daar staat tegenover dat in steden meer georganiseerd wordt voor ouderen

Met de leeftijd krijgen ouderen steeds vaker te maken met lichamelijke beperkingen. Dat zorgt er dat zij minder vaak kunnen deelnemen aan sociale activiteiten

Laat me raden: jouw wijk bevindt zich niet in een van de grote steden in de Randstad. Het is de gezondste wijk van Nederland. Ze zijn op hun 85ste nog allemaal zo fit als een hoentje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:42
Conrado schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:42:
[...]

Vergeet dat maar :)
Emigratie compenseert vergrijzing en dus blijven huizen een schaars goed.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS1yLl6beGE78Rt6XNWBUQar2rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P88nRmtjXm2It9qZYkD4cVxc.png?f=fotoalbum_large

1985 - 14,45 miljoen
2025 - 18,04 miljoen
2065 - 20,29 miljoen

https://www.cbs.nl/nl-nl/.../bevolkingsgroei/toekomst

We zullen nog blijven groeien, maar het is realistisch om te verwachten dat de vergrijzing voor een "rem" (= de stervende oude Nederlanders) op de groei gaat zorgen, en tussen 2025 en 2050 zal er nog gebouwd worden. Misschien gaan we er weer naast zitten, maar de prognoses in het verleden hielden rekening met de vergrijzing, maar niet met massale migratie. De meest recente prognoses (bovenstaande link) houdt rekening met massale migratie en de vergrijzing.

Zie hier de prognose van 16-12-2016:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KO0brDBH0CPdnfWXiaELG6d0CE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4FfGJHPjLP3uDuk0UcNOtdv.png?f=fotoalbum_large

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83224NED

De (achteraf) daadwerkelijke waarnemingingen van het CBS:
2016 - 16,98 miljoen
2017 - 17,08 miljoen
2018 - 17,18 miljoen
2019 - 17,28 miljoen

Die waren dus best aardig, maar daarna is het misgegaan. En dat betekent dus dat er vanuit de overheid ook niet gebouwd werd voor 18 miljoen inwoners in 2025, maar pas vanaf 2040. Dat is dus een verschil van 15 jaar aan woningbouw.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 17-09-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Paprika schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:25:
Dit betekent dus dat er vanuit de overheid ook niet gebouwd werd voor 18 miljoen inwoners in 2025, maar pas vanaf 2040. Dat is dus een verschil van 15 jaar aan woningbouw.
Een veel belangrijker factor is de gedaalde bezettingsgraad per woning: begin jaren 90 hadden we 14,5 miljoen mensen in ongeveer 5 miljoen huizen, begin 2025 waren er 18 miljoen mensen in 8,3 miljoen huizen...

Van gemiddeld 3 mensen per huishouden naar 2 in 35 jaar, daar valt niet tegenop te bouwen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:42
hoevenpe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:41:
[...]

Een veel belangrijker factor is de gedaalde bezettingsgraad per woning: begin jaren 90 hadden we 14,5 miljoen mensen in ongeveer 5 miljoen huizen, begin 2025 waren er 18 miljoen mensen in 8,3 miljoen huizen...

Van gemiddeld 3 mensen per huishouden naar 2 in 35 jaar, daar valt niet tegenop te bouwen.
Dat blijft uiteraard een grote factor, maar wel een die al veel langer speelt en al heel wat jaren geleidelijk oploopt, waardoor ik hoop dat iemand dat wel in tussentijdse prognoses voor de woningmarkt heeft meegenomen. Misschien verwacht ik wel te veel van de bouw en ambtenaren :+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovjSlx7JtChF5BE89WiBJZlNAtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ifjn7nE17aI85LTo8PjMlqHj.png?f=fotoalbum_large

Verder zullen twintigers en dertigers sneller toch een huisgenoot overwegen wanneer de (financiele) noodzaak zich voordoet, terwijl oudere generaties geen noodzaak ervaren om een gezinswoning of groter niet meer in hun eentje te bezetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO6v9uTYzMiMIVcI8l9aB09DYpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4j9DFPsR37xlVfwtGOHfaMDa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 17-09-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
Immutable schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:04:
[...]

Hij staat daar inderdaad gewoon tussen. :) Alleen geen zin in om heel specifiek het huis te benoemen. hahaha om redenen.

Maar goed ook de argumenten "er is daar geen werk" is vaak ook wel onzin. Die regio waar ik het werk, Heeft het bedrijf ook gewoon goede salarissen en kan je makkelijk die woningen in die buurt kopen. Men doet alleen alsof er alleen werk is in de randstad.. (zie vorige posts van mensen)
Terwijl ik wel een ok salaris heb. Prima om dat soort huizen te kunnen kopen in mijn eentje.

Laten we zeggen: Er zijn nog wel gewoon plekken waar je gewoon PRIMA KAN LEVEN. Dus:
1. Een goed salaris kan krijgen.
2. De huizen betaalbaar zijn.

Dat is er gewoon, je hoeft niet perse op straat te wonen in een oude doos zeg maar. Het is dan wel een iets andere locatie.

Waar ik naar toe wil is, je ziet veel mensen zeuren van "Ik ga wel naar het buitenland". Je kan ook gewoon een stukje verder het land in wonen in plaats van het buitenland.... ;)
Ik kom vaak in het buitenland, en daar is de woningmarkt vaak nog VEEL ERGER dan in Nederland. Dus buitenland is zeker niet de oplossing.

Ken ook iemand is naar Zweden verhuist, en toen weer terug in NL en dat verslechterde hun positie op de woningmarkt alleen maar.
Het is al een paar keer ook al door anderen benoemd, maar je moet toch wel toegeven dat er maar verdomd weinig woningen te vinden zijn in de door jou genoemde prijsklasse. 0,04% om wat specifieker te zijn.

En waar staan de woningen die dan voldoen, die staan in de uithoeken van het land. Niet heel praktisch als je er geen familie/vrienden hebt wonen. De meeste mensen willen niet in een sociaal isolement geplaatst worden. Het kost voor mij letterlijk evenveel tijd om naar Düsseldorf te rijden als naar Heerlen/kerkrade. Zal het maar niet hebben over de omgeving net voorbij Arnhem, dat is nog stukken dichterbij.

Werkgelegenheid is verder ook drama, leuk dat jij een prima baan hebt in de omgeving. Maar de vooruitzichten voor de omgeving zijn niet echt florissant. Chemelot wordt eerder kleiner dan groter, VDL is er ook al niet meer. Weinig perspectief dus. Ik ken 1 iemand die in Kerkrade woont, en die werkt notabene in de Randstad omdat die in de buurt niks kan vinden.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:50
Blik1984 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:26:
[...]

Het is al een paar keer ook al door anderen benoemd, maar je moet toch wel toegeven dat er maar verdomd weinig woningen te vinden zijn in de door jou genoemde prijsklasse. 0,04% om wat specifieker te zijn.

En waar staan de woningen die dan voldoen, die staan in de uithoeken van het land. Niet heel praktisch als je er geen familie/vrienden hebt wonen. De meeste mensen willen niet in een sociaal isolement geplaatst worden. Het kost voor mij letterlijk evenveel tijd om naar Düsseldorf te rijden als naar Heerlen/kerkrade. Zal het maar niet hebben over de omgeving net voorbij Arnhem, dat is nog stukken dichterbij.

Werkgelegenheid is verder ook drama, leuk dat jij een prima baan hebt in de omgeving. Maar de vooruitzichten voor de omgeving zijn niet echt florissant. Chemelot wordt eerder kleiner dan groter, VDL is er ook al niet meer. Weinig perspectief dus. Ik ken 1 iemand die in Kerkrade woont, en die werkt notabene in de Randstad omdat die in de buurt niks kan vinden.
Lekker op de man jongens en meisjes maar @Immutable woont/werkt daar niet.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:57:
[...]

Jij reageert ook enkel op 1 regeltje van mijn reply. Op basis van zijn vorige reply dacht ik te lezen dat hij daar zelf ook woonde. Blijkt misschien niet zo te zijn, maar maakt in feite weinig uit voor de reacties die er op zijn post zijn gekomen. Er zijn niet veel grote gezinswoningen te koop in Nederland voor <250k

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:55:
[...]

Dat blijft uiteraard een grote factor, maar wel een die al veel langer speelt en al heel wat jaren geleidelijk oploopt, waardoor ik hoop dat iemand dat wel in tussentijdse prognoses voor de woningmarkt heeft meegenomen. Misschien verwacht ik wel te veel van de bouw en ambtenaren :+.
[Afbeelding]

Verder zullen twintigers en dertigers sneller toch een huisgenoot overwegen wanneer de (financiele) noodzaak zich voordoet, terwijl oudere generaties geen noodzaak ervaren om een gezinswoning of groter niet meer in hun eentje te bezetten.
Sporadisch hoor je dat ouderen in hun kast van hun huis een verdieping verhuren / willen splitsen in een beneden- en bovenhuis, maar dat gaat ook niet van een leien dakje. Las laatst een voorbeeld waarbij de gemeente dwars lag om aparte ingang voor de bovenwoning te realiseren. Er was geen financiële noodzaak om de bovenverdiepingen deels te verhuren. Ze vonden het alleen waanzin om 5 slaapkamers te hebben die niet gebruikt werden, terwijl er zoveel woningnood is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:57:
[...]

@Immutable beweert:
"Maar goed ook de argumenten "er is daar geen werk" is vaak ook wel onzin. Die regio waar ik het werk, Heeft het bedrijf ook gewoon goede salarissen en kan je makkelijk die woningen in die buurt kopen"

Foute conclusie dat hij/zij in Heerlen woont, kan ook Zeeland of Friesland zijn. Maar verandert dat iets aan het verhaal?
1. VEEL GROTE huizen in Nederland voor minder dan 250.000 slaat nergens op
2. Gaat een Zeeuw/Fries met alle plezier naar Heerlen/Kerkrade verkassen, enkel en alleen omdat de huizen daar goedkoper zijn?
3. Om het persoonlijk te maken: voor de prijs van zo'n groot huis in Heerlen, kan ik hartje centrum van een centraal geleden middelgrote stad met een redelijk betaalbaar aanbod iets van 40 m2 kopen. Hoef ik geen seconde over na te denken.
Buiten de Randstad zou Groningen een optie zijn. Mooie stad, aangename sfeer, maar ook geen 100 m2 voor 250k. En probleem is dat ik dan met ov 6 uur onderweg ben naar familie en vrienden ipv 3 uur vanuit Rotterdam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
Ik bedoel alleen maar dat de feitelijke plek waar de persoon woont niet relevant is voor de discussie. Het gaat om heel Nederland, niet alleen de Randstad. Maar never mind. De woningen zijn er wel maar voldoen niet aan het plaatje/ de wensen van 99% van de groep

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:54
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
Ik bedoel alleen maar dat de feitelijke plek waar de persoon woont niet relevant is voor de discussie. Het gaat om heel Nederland, niet alleen de Randstad. Maar never mind. De woningen zijn er wel maar voldoen niet aan het plaatje/ de wensen van 99% van de groep
Eigenlijk roep je: er is geen hongersnood in de wereld (zoals Soedan of Gaza), want in Nederland ligt er toch gewoon voldoende eten in de schappen.

[ Voor 4% gewijzigd door FrostHex op 17-09-2025 13:48 ]

• El Capitan
FrostHex schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:45:
[...]

Eigenlijk roep je: er is geen hongersnood in de wereld (zoals Soedan of Gaza), want in Nederland ligt er toch gewoon voldoende eten in de schappen.
nee, rare vergelijking

• Chaki
  • Niet online
El Capitan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:25:
Ze zijn er wel, meer bepaald 100 in heel Nederland
Plaats niet relevant? Brabant is geen Randstad. Aantal: NUL!
En dan gaat het over 100 woningen met een VRAAGPRIJS van minder dan 250k. Overbieden:
2% = vraagprijs 245k minder dan 60
5% ongeveer 40
10% ongeveer 20
Niet gewild, omdat ze niet voldoen aan het plaatje? Gemiddeld 1 tot 4 weken op Funda voor ze verkocht zijn. Verkocht onder voorbehoud: 2 weken!!!!
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg