mitsumark schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:14:
Ik weet niet zo goed wat je met "dit" bedoelt, een (marathon) voorsprong die groter is dan gewoon voorsprong?
De prijzen gaan omhoog door een vraag/aanbod probleem, niet omdat een aantal van de starters vermogen heeft vanuit een eerdere generatie.
Ja, de voorsprong. Overwaarde heeft meer invloed dan het vroeger had, omdat het voor de gemiddelde Nederlander inmiddels hoger is dan een modaal inkomen aan hypotheek mag afsluiten. Dat is in feite in 5-7 jaar gebeurd. Zoiets is nog nooit het geval geweest in het verleden.
De echte gevolgen daarvan weten we nog niet (dit is pas een paar jaar het geval) - ik kijk in feite in mijn glazen bol.
De oorzaak dat we hier überhaupt zijn beland zijn anders (wil ik ook wel toelichten (regelmatig gedaan in dit topic) maar zal enkel afleiden van het punt waar het nu om gaat). Beetje zoals we nu heel lang al teveel CO2 hebben uitgestoten, met als gevolg dat de AMOC ontregeld wordt, waardoor de opwarming van de aarde blijft doorzetten zelfs als we oorspronkelijke oorzaak (CO2 uitstoot) nu oplossen. AMOC is overwaarde hier.
Gegeven er een tekort is, gaan de prijzen omhoog. Het doet er niet heel veel toe of er 'net' of 'veel' te weinig woningen zijn. In alle gevallen zal de prijs stijgen naar wat de potentiële kopers maximaal kunnen besteden.
Hoeveel dit de woningprijzen beïnvloedt, ligt dan voornamelijk aan hoeveel euro's die de potentiële koper te besteden heeft.
Gegeven dat er gegarandeerd een tekort zal zijn (redenen daarvoor heb ik ook al vaker genoemd de laatste pagina's) kan je de prijzen alleen onder controle krijgen door iets te doen met het besteedbare budget. Gezien het besteedbaar budget deels afhankelijk zal zijn van overwaarde (laten we zeggen dat 95% van de doorstroomtransacties hiermee te maken heeft (en dit forse invloed heeft op de gemiddelde prijzen, waar ook weer maximale hypotheken van afhankelijk zijn)) zit daar een factor die invloed heeft op de prijs van vastgoed.
Hoe is dat nog een vraag/aanbod probleem? Al ruim 50 jaar is er in feite een woningtekort, toch zijn er jaren dat de prijzen lager zijn en jaren dat de prijzen hoger zijn...
De gemiddelde woning is imo te "goed" voor een starter.
Dat vind ik niet. Kwaliteit van leven neemt generatie op generatie toe door technologische ontwikkelingen, waarom moet de woning daar een uitzondering op zijn?
Als het al te goed zou zijn, waarom bouwen we dan niet een hoop 'minder goede' huizen voor een betaalbare prijs? We bouwen alleen maar grote nieuwbouw of kleine appartementen op A-locaties waardoor ze alsnog 5 ton kosten.
En waarom moet er zoveel geld in de bodemloze put gestopt worden... De economie en daarmee de samenleving zijn er echt niet bij gebaat als mensen een groot deel van hun inkomen niet kunnen uitgeven.
Het aantal transacties en bezichtigingen zegt niks over de vraag naar huizen (als je al weet dat de financiering niet rond komt ga je niet kijken/bieden/kopen).
Er zijn nu ontzettend veel (eenpersoons)huishoudens in vergelijking met het aantal inwoners, enerzijds door vergrijzing (1 van een stel overlijdt, ander blijft achter, in een te groot huis) en anderzijds door meer singles in de categorie 25-35 (waar haal je vandaan dat dat er weinig/minder zijn?), die piek neemt straks af.
Opzich een goed punt, sterker nog, daar ontbreekt zelfs de steeds meer scheidende 50-60er ook nog in. Dat het aantal eenpersoonshuishoudens toeneemt is inderdaad wel breed te vinden. Er zal dus wellicht
meer vraag zijn.
Dit correleert overigens niet met de externe prijsontwikkelingen de afgelopen 5-7 jaar, de trend tot meer huishoudens is al langer gaande.
Maar je doet vooral de aanname dat 'meer vraag' lineair zal schalen naar hogere prijzen. Ik denk dat dat een hardnekkige fout is: of er nou 'veel' of 'heel veel' tekort is: de prijs hangt pas echt af van het budget van de koper. En daarin is overwaarde een grote speler.
Daaruit haal ik niet per se dat er minder eenpersoonshuishoudens zouden zijn tzt. Waarom zou onze steeds individualistischere samenleving er over 25 jaar, er opeens meer gezamenlijk uit zien? Dus is dit wel een
tijdelijk fenomeen?
Ik zie de relatie niet tussen jouw post/argumenten en het niet (kunnen) bouwen van meer huizen.
We kunnen best meer huizen bouwen. En dat moet ook, en dat is ook beter voor de samenleving. Het is politiek (om andere redenen dan dit verhaal, al vaak toegelicht in dit topic) helaas niet realistisch dat men ooit serieus gaat bouwen.
Punt is: zelfs al zouden ze bouwen. De prijzen gaan er niet van zakken als je nu opeens wel de 100k/jaar haalt. Dat maakt de prijs dus per definitie geen vraag/aanbod issue.
25-35 is nu dusdanig groot dat die komende 5 jaar echt een veel grotere politieke invloed gaan uitoefenen, als dat nu niet al steeds meer het geval is.
We kijken naar een andere bevolkingspiramide denk ik, vergeleken met 55-65 of 65-75 is er de komende 5 jaar niet echt een verschil aanstaande.
Het opbouwen van vermogen en dit naar eigen keus kunnen doorgeven aan toekomstige generaties vind ik een recht, niet de oorzaak van een huizenprobleem.
Dat snap ik vanuit individueel perspectief heel goed, en kan ook prima als de boel een beetje gelijkwaardig is verdeeld. De vraag is hoe de samenleving hiernaar kijkt als je aan de ene kant Prins Bernhard-families krijgt en aan de andere kant de brandweerlieden en fabrieksmedewerkers. Hoe gaat het gevolg over 5 generaties zijn?