https://www.volkskrant.nl...oophuisgezinnen~b7353ddd/
Anyhow.. ik zie een oplossing in het meer bereikbaar maken van een koopwoning voor specifiek de groepen die nu niet meekomen maar wel gewoon werken, wonen en hier leven. En ja dan haal ik 'm weer van stal, verkoop aan deze specifieke groep een deel van de sociale voorraad.
‘Je moet praten over de verschillen tussen kinderen uit huurhuis- en kinderen uit koophuisgezinnen’
Twintigers en dertigers delen dezelfde koffietentjes en vriendengroepen, maar hun financiële kansen verschillen enorm. De will haves worden op weg geholpen door hun vermogende ouders, de won’t haves blijven achter. ‘Daar moet over gepraat worden’, zegt Malu de Bont, auteur van Je verdiende loon.
Betrek 'm even op mezelf. Door mijn ouders niet financieel geholpen aan een koopwoning, maar omdat ik heel bewust als jonge tiener heb meegemaakt dat ze een nieuwbouwwoning kochten, zelf als midtwintiger ook meteen voor nieuwbouw gegaan. Dat we nog in de nasleep van de kredietcrisis zaten maakte het haalbaar zonder hulp. Anders had ik wél om hulp gevraagd.Huurhuis- en koophuisgezinnen
De rode draad: je hebt kinderen uit koophuisgezinnen en kinderen uit huurhuisgezinnen. De eerste groep krijgt een flinke financiële voorsprong in het leven, door het vermogen van de ouders. Maar die generationele ongelijkheid blijft vaak onbesproken omdat de bemiddelde jongeren niet te koop lopen met het feit dat hun geslaagde leven voor een belangrijk deel te danken is aan hun vermogende ouders, met hun geld en hun netwerken. Die steun van ouders mondt vaak uit in hulp bij de aankoop van een eigen huis, veruit het belangrijkste bestanddeel van vermogen in Nederland.
Anyhow.. ik zie een oplossing in het meer bereikbaar maken van een koopwoning voor specifiek de groepen die nu niet meekomen maar wel gewoon werken, wonen en hier leven. En ja dan haal ik 'm weer van stal, verkoop aan deze specifieke groep een deel van de sociale voorraad.
offtopic:
Toevoeging: mijn gedachten blijven toch wel rond gaan in hoe hier commercieel op valt in te spelen. Ik zie dit namelijk echt als megatrend net zoals of misschien wel groter dan vergrijzing. Coole rollators voor de vergrijzende bevolking, dat kan ik nog wel bedenken, maar waar worden al die erfenissen straks op stukgeslagen? Toch maar weer die eigen woning, doorstromen, doorschenken aan de kleinkinderen voor een eigen woning, vakantiehuisjes en campers, of toch niet in extra vrije tijd, want dan zijn we als samenleving echt cooked.
Toevoeging: mijn gedachten blijven toch wel rond gaan in hoe hier commercieel op valt in te spelen. Ik zie dit namelijk echt als megatrend net zoals of misschien wel groter dan vergrijzing. Coole rollators voor de vergrijzende bevolking, dat kan ik nog wel bedenken, maar waar worden al die erfenissen straks op stukgeslagen? Toch maar weer die eigen woning, doorstromen, doorschenken aan de kleinkinderen voor een eigen woning, vakantiehuisjes en campers, of toch niet in extra vrije tijd, want dan zijn we als samenleving echt cooked.
[ Voor 12% gewijzigd door Laapo op 23-08-2025 12:41 ]