Harrie_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:06:
Ligt er natuurlijk ook aan wat je met dat geld gaat doen. Als je al die miljarden uit gaat geven aan lastenverlaging en specifiek aan lastenverlaging bij mensen die een koopwoning bezitten en voorheen HRA genoten, dan zul je er inderdaad weinig mee opschieten. Dat gezegd hebbende kan ik me voorstellen dat er wellicht ook een miljardje naar gezondheidszorg of onderwijs kan?
spoiler:Of je gebruikt (een gedeelte van) dat geld om sociale huurwoningen van te bouwen

Dat is natuurlijk vestzak-broekzak.
Of we nu de HRA afschaffen en dat geld verdelen en daarna via de algemene middelen eenzelfde bedrag ophalen voor 'linkse hobbies'
Of we schaffen de HRA af en besteden dat direct ergens aan, dat maakt uiteindelijk niet uit.
Dat is puur hoe je het uitlegt aan je belastingbetalers.
Harrie_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:43:
Ik heb geen (goed onderbouwde) studie klaarliggen, maar volgens mij is de algemene consensus in dit topic toch wel dat woningprijzen maximeren op wat mensen ervoor
kunnen betalen. Op het moment dat we HRA afschaffen of afbouwen daalt toch per definitie het maximale bedrag wat mensen kunnen lenen en als dat gebeurt dan moeten woningprijzen wel meebewegen lijkt me?
Het is een herverdeling van belastingdruk.
Dus sommigen zullen er beter van worden anderen niet.
De grootste winnaars zullen de Boomers zijn, zij zijn vaak klaar met hun hypotheek en hebben al flink uit de HRA pot gekregen. En nu hoeven ze er niet meer aan mee te betalen.
Dus de starters met een erfenis/warm nest zullen effectief op de markt de meeste voordelen hebben, de starters zonder dat zullen de dupe worden.
De doorstromers zullen een beetje een 'mixed bag' opleveren. Iedereen die na 2013 is gestart zullen er relatief weinig last van hebben, zij hebben al recht op minder HRA dan de groep die ervoor gekocht heeft en nog overgangsrecht hebben.
In die zin zal het wel iets eerlijker worden, omdat niet die 50% aflossingsvrij meer gesubsidieerd zal worden.
Overigens mis ik wel de niet-belasting effecten, zoals:
Huisjesmelkers zien hun positie verbeteren, zij lenen immers nu nog ongunstiger.
Op dit moment is er een stimulans om niet aflossingsvrij te lenen, die verdwijnt grotendeels.
De '30 jaar' looptijd is dadelijk dus ook weg, kunnen we naar 40-50 jaar gaan...
Weet wel dat de hypotheek regels op dit moment meer gezien moet worden als een 'gentlemen agreement'.
Serieus de regels aanpassen betekent ook dat banken hun huidige positie heroverwegen. Als zij kunnen onderbouwen dat een bepaalde mate van extra krediet niet zorgt voor overkreditering, dan is het hek van de dam.
Als laatste:
Bijna iedereen stapt er heel snel overheen dat de totale hoeveelheid geld niet veranderd, alleen de verdeling is anders.
Dus er zullen best nuances zijn, bijvoorbeeld starters die wat minder of meer te besteden hebben, maar als je bedenkt dat bijna iedereen in Nederland geld betaald om ergens te wonen zal de totale stroom geld richting de huizenmarkt (huur, rente, aflossing, spaargeld & giften) ongeveer gelijk zijn.