olympusdenk schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:34:
[...]
Ik sta er perplex van hoe makkelijk een handelswaar wordt vergeleken met een dak boven je hoofd, heel even gechargeerd hoor maar het lijkt haast in Nederland sommigen naar het hoofd gestegen de hoeveelheid geld die tegen de plinten opklotst van de ongekende waardestijging. Maar waar de één een ongekende waardestijging heeft ‘verdiend’ (met niets, nada, noppes doen zoals in vorig bericht werd beschreven) heeft iemand zonder vermogende ouders / die toen nog te jong was om in te stappen een onmenselijke uitdaging om leven en kinderwensen op stop te zetten om tegen stijgende woningprijzen op te kunnen. Niet specifiek alleen op jou gericht maar in algemeen dan valt mijn mond er wel van open als ik opmerkingen lees en aantal +1’s ‘dan moet je maar emigreren’ (probleem daarmee is ook dat je hoop potentie van goed opgeleide jeugd verliest wat je weer moet opvullen in de bevolkingspiramide).
Het niet ‘op tijd’ instappen in Bitcoin is iets wat je kan missen als kiespijn, zelfde als Apple aandelen niet gekocht te hebben voor $2. Maar door te verhullen alsof het probleem van deze steeds groter wordende kloof maar te laten dooretteren maar een instap ‘timing’ pech is ga je volledig voorbij aan onnodige harde andere kant van medaille, ik was toevallig net
dit topic aan het volgen wat je krijgt het voor jonge generatie moeten sparen / carrière moeten makken tot ergens leeftijd waarbij je als vrouw vroeger al 2e of 3e kind had.
Je ziet hier gewoon mensen de race to the bottom verdedigen en trappen liever over andere mensen heen.
Het is een soort squid game geworden of een soort hunger games.
Het is zoals de film "in time" waarbij het klootjes volk (waar ook de upper middle class) bij hoort het elkaar onder elkaar zit uit te vechten met argumenten die waarschijnlijk goed voor zichzelf zijn. Soort Prisoner's dilemma.
Voorbeeld als jij persoonlijk de keuze krijgt of dat JIJ het super goed krijgt en een super mooie vrijstaande woning, en de rest in appartementjes?
Of iedereen in een 130m2 rijtjes woning.
Vraag me af wie wat dan zal kiezen hier. En daar probeer ik een punt mee te maken. Dat is de keuze. Of allemaal het Redelijk goed hebben. Of enkele het heel goed, en de rest veel minder goed.
(Dus de optelsom van het gemiddelde hoger, of de optelsom van het gemiddelde lager in de samenleving maar wel dat een kleine groep het gigantisch goed heeft.)
Huizen worden nu een soort crazy asset om niet meer normaal te kunnen leven. Maar het is of je hebt een leven of niet meer. Strakjes. Zodat mensen die normaal gesproken gelijkwaardig zijn, zelfde stel hersens maar de één heeft een goede start met rijke ouders / erfenis / betere scholing. En de andere heeft geen geluk en ook al zijn ze beide gelijkwaardige personen.
Zal de één dus riant gaan wonen, en de ander moet wegrotten in een appartementje. Omdat het zo vanaf de geboorte is vastgelegd. En daar gaan we naar toe, dat je talent en kunde niks meer uitmaakt. Dat alles draait op de assets in de familie.
1. Talent zal steeds minder lonen.
2. Werken zal steeds minder lonen.
Gevolg is dat die 2, dus niet meer resulteren in de mogelijkheid om riant te kunnen wonen. Dat die wegen afgesloten worden. Dat je alleen maar riant kan wonen door
geluk.
Mensen zonder talent en die niet willen werken en wel riant wonen vinden dat natuurlijk geweldig.
[
Voor 17% gewijzigd door
Immutable op 27-07-2025 16:55
]