Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Valorian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:05:
[...]

Dat klopt. Maar meestal nemen hele dure woningen ook heel veel woonoppervlak in. Bouw je één woning op xxx-m2 grond dan schuift iedereen 1 plaats op en komt er 'onderaan' 1 plek vrij voor iemand die nog geen koopwoning had. Dat zet weinig zoden aan de dijk. Dan kan je – even er vanuitgaande dat je het tekort effectie wil oplossen – beter meerdere goedkopere woningen bouwen op diezelfde grond.
Je kunt ook meerdere dure woningen bouwen op die zelfde grond. Maar een van de "problemen" in Nederland is dat het gros van de appartementen toch wordt gebouwd met het idee alsof het een inferieure variant is voor als een eengezinswoning te groot is of als je geen eengezinswoning kunt betalen. Dus zijn appartementen vooral vaak relatief klein, of het zijn juist erg dure penthouse-achtige woningen. En dan houd je uiteraard het idee dat als je ruimte wil en niet extreem duur uit wil zijn, je geen appartement koopt.

Terwijl er prima mogelijkheden zijn om 120+ m² appartementen te bouwen tegen een betaalbare prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:00
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:52:
Als je kijkt naar wat realistisch en betaalbaar is en waar ook nog eens ruimte voor is, dan is voor 70% van de nieuwe woningzoekers een eengezinswoning met tuin niet een realistische keus.
Waar baseer je dat op? Is daar onderzoek nar gedaan?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GeeMoney schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:53:
Ik hoor heel graag je motivatie waarom jij denkt dat een VVE voor je koopwoning een briljante toevoeging zou zijn.
Ik ben penningmeester in een kleine VVE geweest van 30 koopwoningen tussen de 250-500k van 2011-2016. Dus ik ben benieuwd welke voordelen ik gemist heb.
Sorry, ik heb het topic een tijdje niet gevolgd, dus wat laat een reactie. Ik zeg niet dat een VvE voor elke koopwoning een briljante toevoeging zou zijn. Ik schreef dit in de context van een koopgarant-/koopstart-achtige constructie waarbij je bv een bepaalde terugkoopprijs afspreekt. In die context is het goed als er zekerheid is over een bepaald niveau van onderhoud, zodat je geen bouwval vol houtrot en lekkkerij krijgt, wat niet in de terugkoopprijs verdisconteerd kan worden. Daarnaast kan zekerheid over onderhoudskosten juist bij mensen met een lager inkomen (waar je dit soort constructies voor optuigt) een groot voordeel zijn.

Maar los van deze context, als ik zie hoe wijken er na een halve eeuw of langer bij liggen, dan vind ik veel koopwoning-wijken maar een rommeltje, met soms dramatische verschillen in onderhoud van de woningen. Terwijl verhuurstraten vaak juist een heerlijk eenduidige uitstraling hebben, wat ik toch esthetisch te prefereren vind. Ook sommige ex-verhuur straten die met onderhoudsverplichting via een VvE zijn verkocht zien er vaak prima uit. Het is uiteraard mijn subjectieve mening dat ik dat prefereer, maar ik zie best voordelen van dit gezamenlijk onderhoud. En zou daarom zeker voor de buitenschil gezamenlijk onderhoud via een VvE wel prefereren boven "ieder voor zich".

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:20
@Rubbergrover1, hier in de stad valt het ook extra goed op in wijken vol “1930” rijtjeshuizen. Tien keer in de basis hetzelfde huis, maar met tien verschillende dakkapellen. In de basis dezelfde pannen, maar de een heeft ze vorig jaar vervangen en de ander zo op het oog misschien wel nooit. Ook leuk wanneer je kunt zien wie de gevel heeft laten schoonspuiten en er dan zo’n verticaal lijn bij de overgang richting de buren zichtbaar is om maar wat typerende voorbeelden te noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 25-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Waar baseer je dat op? Is daar onderzoek nar gedaan?
Het is vooral nuchter kijken vanuit de mogelijkheden in plaats van vanuit de wensen. Je kunt wel van alles willen, maar als dat niet realistisch is, dan houdt het op. Kijken vanuit de mogelijkheden is natuurlijk veel minder sexy dan dromen over iedereen een eigen villa, maar een stuk realistischer.

https://abfresearch.nl/20...arktverkenning-2024-2039/ kijkt vooral ook naar welke woonbehoefte aansluit bij de mogelijkheden en niet alleen naar de utopische woonwensen. Dan zie je dat wat realistisch is, niet bepaald aansluit bij hoe er gebouwd wordt. De klacht dat wonen onbetaalbaar wordt zal alleen maar sterker worden als we doorgaan op de huidige weg.

In https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=59597 is dit gebruikt om te kijken wat we nou concreet zouden moeten doen als je zou willen bouwen wat ook haalbaar is voor de potentiële bewoners.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
alexbl69 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Vind jij misschien interessant, maar de doelgroep wil ze niet... :)
Er moeten 900.000 huizen komen, maar zijn het de juiste? 'De kloof tussen wat mensen willen en wat we bouwen groeit'

Van alle nieuwbouw is nu al 60% appartementen, terwijl 70% van de woningzoekenden een woning met een tuin wil.
Waar is opeens de economische gedachte gebleven van vraag en aanbod die op elkaar inspelen? O+ Vraag + aanbod is géén eenrichtingsstraat.
Als AH de goedkope broden uit de schappen haalt en iedereen maar de ovenbroden koopt, kan AH ook becijferen dat de vraag naar de luxere broden gestegen is...

Nogal logisch dat mensen tegenwoordig voor een rijwoning met tuin kiezen, als appartementen amper goedkoper of soms zelfs duurder zijn. Zowel starters als ouderen hebben dus minder argumenten om voor een appartement te kiezen, terwijl dat pak 'm beet 15-20 jaar geleden nog hartstikke vanzelfsprekend was. Daarbovenop zijn deze twee groepen enorm belangrijk voor bewegingen op de woningmarkt en kunnen dus ook een verschil maken in de huidige situatie.

Tenslotte is het plantechnisch een utopie om iedereen maar te geven wat ze willen als praktisch iedereen hetzelfde ideaalbeeld heeft: een rijwoning met tuin, dichtbij voorzieningen en uitvalwegen, zeeën van rust, de sportclub om de hoek en het liefst nog zoveel mogelijk groen, twee/drie parkeerplaatsen voor de deur en natuurlijk een stadspark op 5 min lopen.
Ik snap daarom ook niet dat iemand hier opperde om maar demografisch te bouwen omdat je schijnbaar precies weet wat de behoefte in een bepaalde regio is. De behoefte verandert echter met de levensfase van de koper, dus je bouwt dan achter de vraag aan en/of het aanbod past na 10-15 jaar niet meer bij de inwoners.

Bouwen vergt juist een vooruitziende blik, die de overheid verzaakt heeft om te tonen. Bouwen op basis van huidige vraag heeft slechts geresulteerd in bouwen voor de diepste zakken. En we zitten nu met z'n allen in het resultaat van dit (gebrek aan) langetermijnbeleid..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-09 18:02
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Maar los van deze context, als ik zie hoe wijken er na een halve eeuw of langer bij liggen, dan vind ik veel koopwoning-wijken maar een rommeltje, met soms dramatische verschillen in onderhoud van de woningen. Terwijl verhuurstraten vaak juist een heerlijk eenduidige uitstraling hebben, wat ik toch esthetisch te prefereren vind. Ook sommige ex-verhuur straten die met onderhoudsverplichting via een VvE zijn verkocht zien er vaak prima uit. Het is uiteraard mijn subjectieve mening dat ik dat prefereer, maar ik zie best voordelen van dit gezamenlijk onderhoud. En zou daarom zeker voor de buitenschil gezamenlijk onderhoud via een VvE wel prefereren boven "ieder voor zich".

***members only***
Ik vind die uniformiteit juist echt verschrikkelijk, zo dertien in een dozijn. Kom je terug van een avondje stappen, weet je niet eens meer welk huis van jou was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Tweedledeedle schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Ik vind die uniformiteit juist echt verschrikkelijk, zo dertien in een dozijn. Kom je terug van een avondje stappen, weet je niet eens meer welk huis van jou was.
Ach, met die standaard 5-op-een-rij-waarvan-1-puntgevel nieuwbouw van tegenwoordig gooit iedereen de voortuin ook vol met grote antracieten tegels en een verdwaalde roestbruine plantenbak. Dus zoveel waarde hechten mensen nou ook weer niet aan karakteristieke woningen of zichzelf willen onderscheiden. En we zullen de VT wonen inrichting binnen dan maar buiten beschouwing laten. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:11:
In https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=59597 is dit gebruikt om te kijken wat we nou concreet zouden moeten doen als je zou willen bouwen wat ook haalbaar is voor de potentiële bewoners.
Interessant!
De conclusie begrijp ik, "Als we alles bij elkaar optellen dan lijkt er vooral vraag naar betaalbare eengezinswoningen voor alleenstaanden in de stad." en "Het werkelijke tekort bestaat uit compacte appartementen."

Echter daarna wordt het een lastig verhaal. "Een alleenstaande heeft aan een kleine 50 vierkante meter woonoppervlakte ruim voldoende." Dan weet ik even niet of de alleenstaanden dat zo vinden, of dat de HH Architecten dat voor ze bedacht hebben. En dan kom je bij het probleem dat @geekeep ook noemt, appartementen en eengezinswoningen zijn praktisch even duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tweedledeedle schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Uniformiteit is wat anders dan alles het zelfde of dertien in een dozijn. Bij een buurtje zoals de Agnetaparkbuurt in Delft vind ik het voor de uitstraling een grote plus dat het schilderwerk daar gezamenlijk wordt gedaan. Ik moet er niet aan denken dat iedereen maar wat zou doen en het een ratjetoe zou worden.

https://www.funda.nl/deta...-vijver-zuid-22/43894503/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvUqrEop7SnjlUTKLwB5P1VwVJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1TCEA448nwTRUOsA6DQVEgB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

@Conrado Precies dat. Toen ik 4 jaar terug in de flevopolder ging kijken voor een woning was een +- 60m2 nieuwbouwappartement even duur of wellicht zelfs duurder dan een +-90m2 eengezinswoning uit 70,80,90'er jaren.

Nou dan laat ik mij echt niet opsluiten in een VvE bestuurd en met blokverwarming gestookte gevangenis terwijl ik gewoon een leuk tuintje kan hebben.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Interessant!
De conclusie begrijp ik, "Als we alles bij elkaar optellen dan lijkt er vooral vraag naar betaalbare eengezinswoningen voor alleenstaanden in de stad." en "Het werkelijke tekort bestaat uit compacte appartementen."

Echter daarna wordt het een lastig verhaal. "Een alleenstaande heeft aan een kleine 50 vierkante meter woonoppervlakte ruim voldoende." Dan weet ik even niet of de alleenstaanden dat zo vinden, of dat de HH Architecten dat voor ze bedacht hebben. En dan kom je bij het probleem dat @geekeep ook noemt, appartementen en eengezinswoningen zijn praktisch even duur.
Als het om een starter gaat, die uit een studentenkamer o.i.d. komt, is 50 m² zeker voldoende. Uiteraard is meer ook voor hen wenselijk. Maar als je de keus hebt tussen een appartement (of eengezinswoning) van 100 m² dat je niet kunt betalen en een appartement van 50 m² dat je wel kunt betalen, is de keus snel gemaakt. Dat is een afweging die nog veel te weinig wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
silverball schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:20:
@Conrado Precies dat. Toen ik 4 jaar terug in de flevopolder ging kijken voor een woning was een +- 60m2 nieuwbouwappartement even duur of wellicht zelfs duurder dan een +-90m2 eengezinswoning uit 70,80,90'er jaren.
Dat is ook het verschil tussen bestaande bouw en nieuwbouw. Nieuwbouw heeft gewoon veel meer andere kwaliteiten dan m². Wat maakt dat de waarde en prijs per m² een stuk hoger ligt. Terwijl je als starter de prioriteit eerder zou moeten leggen bij een lage prijs per m² en nieuwbouw dus niet echt voor de hand zou liggen. Maar om de een of andere vreemde reden lijken we het normaal te vinden dat je als starter toch ook nieuwbouw zou moeten kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Dat is ook het verschil tussen bestaande bouw en nieuwbouw. Nieuwbouw heeft gewoon veel meer andere kwaliteiten dan m². Wat maakt dat de waarde en prijs per m² een stuk hoger ligt. Terwijl je als starter de prioriteit eerder zou moeten leggen bij een lage prijs per m² en nieuwbouw dus niet echt voor de hand zou liggen. Maar om de een of andere vreemde reden lijken we het normaal te vinden dat je als starter toch ook nieuwbouw zou moeten kunnen kopen.
Wellicht komt dat gewoon omdat de grootschalige woningbouwprojecten allemaal behoorlijk gefocust waren op starters (premie A/B, vinex)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
geekeep schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Nogal logisch dat mensen tegenwoordig voor een rijwoning met tuin kiezen, als appartementen amper goedkoper of soms zelfs duurder zijn. Zowel starters als ouderen hebben dus minder argumenten om voor een appartement te kiezen, terwijl dat pak 'm beet 15-20 jaar geleden nog hartstikke vanzelfsprekend was.
En waarom zouden appartementen goedkoper moeten zijn in jouw ogen? Appartementen zijn stukken duurder om te bouwen dan rechttoe rechtaan gezinswoningen, dus dat zie je terug in de prijs. Je kunt ze moeilijk onder de kostprijs aanbieden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:19:
Bij een buurtje zoals de Agnetaparkbuurt in Delft vind ik het voor de uitstraling een grote plus dat het schilderwerk daar gezamenlijk wordt gedaan. Ik moet er niet aan denken dat iedereen maar wat zou doen en het een ratjetoe zou worden.
Prachtig, dat is dan ook de uitzondering die de regel bevestigt.

Koop = jouw eigendom, en dus mogen mensen zelf onderhoud en aanpassingen doen. Zelfs als die vergunning plichtig zijn - dakkapel aan de voorzijde bijvoorbeeld - zorgt dat dus voor verschillen. Ja, en sommige verven de voordeur in een andere kleur, andere voordeuren hebben na 15 jaar nog steeds dezelfde (vervaalde) kleur. Nu is het mode om de kozijnen donder te lakken, over 10 jaar is dat weer anders.
Mensen willen zich nu eenmaal onderscheiden...

Maar niet voor de Agnetaparkbuurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Novari131 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:04:
[...]

En waarom zouden appartementen goedkoper moeten zijn in jouw ogen? Appartementen zijn stukken duurder om te bouwen dan rechttoe rechtaan gezinswoningen, dus dat zie je terug in de prijs. Je kunt ze moeilijk onder de kostprijs aanbieden lijkt me.
En daar komt vraag en aanbod nog bij. Anders gezegd; als je mensen uit een gemiddelde flat zou gaan ondervragen zal vermoedelijk >50% het liefste willen ontsnappen naar een grondgebonden woning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:37
silverball schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:48:
En daar komt vraag en aanbod nog bij. Anders gezegd; als je mensen uit een gemiddelde flat zou gaan ondervragen zal vermoedelijk >50% het liefste willen ontsnappen naar een grondgebonden woning.
Dat gezegd hebbende: waarom bouwen 'we' amper nog ouderwetse portiekwoningen? Maximaal drie hoog zonder lift of andere dure gemeenschappelijke kosten.

Dit was in de jaren 50-60 de defacto standaard, toen ik eind jaren 90 begon met zoeken was dit de categorie die rond Amsterdam het goedkoopste was.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:48:
[...]

ALS je dat zou doen zal VERMOEDELIJK ...
Dat noem ik nog eens keiharde cijfers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Chaki schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:19:
[...]

ALS je dat zou doen zal VERMOEDELIJK ...
Dat noem ik nog eens keiharde cijfers!
:+ Natuurlijk is dat onderbuik onzin, echter zullen er niet extreem veel mensen vrijwillig in een flatje willen wegkwijnen, maar bijvoorbeeld daar zitten omdat ze geen financiële mogelijkheden hebben tot een normale woning, of bijvoorbeeld heel graag op een bepaalde locatie te willen zitten midden in de stad.

"Meer dan de helft van het nieuwbouwaanbod bestaat uit appartementen, terwijl minder dan 20 % van woningzoekers daadwerkelijk naar een appartement zoekt" -> nieuwbouw.nl

Van de verhuisgeneigde huishoudens die een woning willen kopen, zoekt ongeveer 80 % naar een eengezinswoning (grondgebonden) en slechts ongeveer 20 % naar een appartement aldus WoON‑onderzoek 2018 van de rijksoverheid

[ Voor 38% gewijzigd door silverball op 25-07-2025 15:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novari131
silverball schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:24:
[...]

:+ Natuurlijk is dat onderbuik onzin, echter zullen er niet extreem veel mensen vrijwillig in een flatje willen wegkwijnen, maar bijvoorbeeld daar zitten omdat ze geen financiële mogelijkheden hebben tot een normale woning, of bijvoorbeeld heel graag op een bepaalde locatie te willen zitten midden in de stad.

"Meer dan de helft van het nieuwbouwaanbod bestaat uit appartementen, terwijl minder dan 20 % van woningzoekers daadwerkelijk naar een appartement zoekt" -> nieuwbouw.nl

Van de verhuisgeneigde huishoudens die een woning willen kopen, zoekt ongeveer 80 % naar een eengezinswoning (grondgebonden) en slechts ongeveer 20 % naar een appartement aldus WoON‑onderzoek 2018 van de rijksoverheid
Ik woon in een 100m2 appartement in grote stad en ga verhuizen naar 150m2 appt, wil niks anders, dus het over wegkwijnen hebben gaat me beetje ver...

Ik zeg ook niet dat mensen buiten de grote steden wegkwijnen omdat ze een stadswoning niet kunnen betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Voor jou is flat synoniem met wegkwijnen. Mensen genoeg die in een appartement wonen en nooit anders willen. In mijn leeftijdscategorie (60+) willen sommige mensen wel naar een appartement verhuizen, maar die zijn duurder dan het huis waarin ze wonen. Ze stellen het vaak uit en denken eraan om over een paar jaar hun huis te verkopen en te verhuizen naar een huur serviceflat.
De meest verhuisgeneigden zoeken een eensgezinswoning. 60+ers zijn de minst verhuisgeneigden, omdat er geen passend aanbod is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Novari131 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:39:
Ik woon in een 100m2 appartement in grote stad en ga verhuizen naar 150m2 appt, wil niks anders, dus het over wegkwijnen hebben gaat me beetje ver...
Dat is wel een andere categorie dan zo'n 50m2 legbatterij urban-cityloft met 2 plekken in het fietsenrek voor 450k... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterniet
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-09 12:33
hoevenpe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Dat is wel een andere categorie dan zo'n 50m2 legbatterij urban-cityloft met 2 plekken in het fietsenrek voor 450k... ;)
Mwa m'n eerste appartement was een oude portiekflat van dat formaat. Er viel veel op aan te merken, maar het formaat niet.

2 slaapkamers +- 2x9 m2
woonkamer was +- 16 m2
keuken 8 ofzo

Voor 1 of 2 personen niet veel mis mee.

Als je graag rondjes loopt in je huis of kapitalist in hart en nieren ben wel klein.

Ik woon nu al een poos in een groter appartement, 70m2 ongeveer.

Woonkamer aanzienlijk groter
1x slaapkamer +-16m2
1x kamer 1.7x4 8)7
open keuken 4 m2 ;(
gang 8 m2

Eigenlijk voelde dat oude appartement ruimtelijker, waren allemaal mooie vierkante kamers

[ Voor 19% gewijzigd door Luisterniet op 25-07-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:50:
[...]

SOS
Same Old Shit
In de periferie is alles beter, not
Doe mij dat kippenhok, please! Voor mensen wiens grluk evenredig is met het aantal m2 vanzelfsprekend niet natuurlijk. Maar dat wisten we ook al!
Puur uit nieuwsgierigheid: hoe lang ben je onderweg naar het dichtstbijzijnde filmhuis met een actuele programmering. Dan denk ik aan EYE in Amsterdam, Louis Hartlooper in Utrecht, Filmhuis Den Haag, Lantarenvenster, Cinema of Kino in Rotterdam? Mijn geluk ligt buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:29:
Puur uit nieuwsgierigheid: hoe lang ben je onderweg naar het dichtstbijzijnde filmhuis met een actuele programmering. Dan denk ik aan EYE in Amsterdam, Louis Hartlooper in Utrecht, Filmhuis Den Haag, Lantarenvenster, Cinema of Kino in Rotterdam? Mijn geluk ligt buiten
Trein 11 minuten (20 total met lopen naar het station hier) of op een gewone fiets 30 minuten en ik zit op het terras van Café de Poort... :P

offtopic:
En Arthouse films, tsja. Met mijn huidige vrouw 20 jaar geleden naar het LHC complex geweest, omdat je op een tweede date toch wat culturele bagage probeert te veinzen. Mijn de pauze bleek zij dezelfde insteek te hebben, WTF is dit? Zullen we wat 'leukers' gaan doen... :+

[ Voor 24% gewijzigd door hoevenpe op 26-07-2025 10:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Trein 11 minuten (20 total met lopen naar het station hier) of op een gewone fiets 30 minuten en ik zit op het terras van Café de Poort... :P

En Arthouse films, tsja. Met mijn huidige vrouw 20 jaar geleden naar het LHC complex geweest, omdat je op een tweede date toch wat culturele bagage probeert te veinzen. Mijn de pauze bleek zij dezelfde insteek te hebben, WTF is dit? Zullen we wat 'leukers' gaan doen... :+
Eind goed, al goed!
Zullen we dan eens ophouden met denigrerend te doen over elkaars voorkeuren? Bij mijn weten heb ik dat nooit gedaan over de periferie, maar als dat wel zo overgekomen is: mea culpa, mea maxima culpa

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:58:
Zullen we dan eens ophouden met denigrerend te doen over elkaars voorkeuren? Bij mijn weten heb ik dat nooit gedaan over de periferie, maar als dat wel zo overgekomen is: mea culpa, mea maxima culpa
Ik bedoel het niet denigrerend, integendeel. Snap heel goed wat leuk is aan wonen in de stad, overal heen kunnen lopen en naar huis kruipen als je alle spreekwoordelijke sterren hebt gezien (vrij naar Benny Neyman). :)

Waar ik vooral moeite mee heb is de manier waarop soms gesuggereerd wordt dat jongeren maar blij moeten zijn met hun tinyhouse of 'cityloft' van 30m2-60m2, vaak op een plek te ver van het centrum om te lopen zonder parkeerplaats of berging want dat is niet nodig, etc. De prijs/kwaliteit verhouding daarvan is imo helemaal zoek, vaak geen keus uit luxe of overtuiging maar vooral omdat er niets anders is.

Het meest dubbele vind ik mensen die dit heel erg verwelkomen en tegelijkertijd in andere draadjes op Tweakers het hebben over hun 40 zonnepanelen, een verbouwing van hun vrijstaande huis, de RTE van hun thuisbatterij en/of eigen laadpaal op de oprit. Dat willen die jongeren ook wel denk ik dan... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:19:
[...]

Het meest dubbele vind ik mensen die dit heel erg verwelkomen en tegelijkertijd in andere draadjes op Tweakers het hebben over hun 40 zonnepanelen, een verbouwing van hun vrijstaande huis, de RTE van hun thuisbatterij en/of eigen laadpaal op de oprit. Dat willen die jongeren ook wel denk ik dan... O-)
Wat moet een jongere met 40 pv panelen, een oprit met laadpaal en thuisbatterij? De meeste jongeren wonen liever in de buurt van leuke uitgaansgelegenheden, op (korte) fietsafstand van de grote steden. Als je zorgt dat werk in de buurt is dan heb je helemaal geen auto/oprit/laadpaal/thuisbatterij/pv panelen nodig .
En ik weet uit ervaring dat 75m2 appartement met 2 personen prima is :).
Als jongere is er niets mooiers dan de keuze hebben uit 20-30 restaurant op loopafstand en net zoveel leuke kroegen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2025 11:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:32:
De meeste jongeren wonen liever in de buurt van leuke uitgaansgelegenheden, op (korte) fietsafstand van de grote steden. Als je zorgt dat werk in de buurt is dan heb je helemaal geen auto/oprit/laadpaal/thuisbatterij/pv panelen nodig .
Leuk als je net klaar bent met de studie inderdaad, maar dat is imo niet de doelgroep van deze studio's. Of denk je dat een single met een WO of HBO diploma op zak die 400k+ kan lenen, zo hoog zijn die startsalarissen ook weer niet.

Om het te kunnen betalen moet je een paar carrièrestappen gemaakt hebben, komen veel jongeren in de fase van settelen en kinderen krijgen. Dan heb je andere behoeftes, goede scholen, meer ruimte en kinderopvang bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Leuk als je net klaar bent met de studie inderdaad, maar dat is imo niet de doelgroep van deze studio's. Of denk je dat een single met een WO of HBO diploma op zak die 400k+ kan lenen, zo hoog zijn die startsalarissen ook weer niet.

Om het te kunnen betalen moet je een paar carrièrestappen gemaakt hebben, komen veel jongeren in de fase van settelen en kinderen krijgen. Dan heb je andere behoeftes, goede scholen, meer ruimte en kinderopvang bijvoorbeeld.
Zoiets is toch prima als jong stel ?
Die is verkocht voor 385k, 2 slaapkamers, balkon en perfecte locatie. Na 5-8 jaar verkoop je zoiets weer en dan heb je waarschijnlijk wat overwaarde + wat afgelost.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:00:
Zoiets is toch prima als jong stel ?
Precies zo'n jaren 50-60 portiekflat waar ik het eerder over had (zou ik als starter van 25 ook wel willen). Dat bouwen ze nu dus niet meer... :P

Zie die bij mij in de buurt, wordt veel voor geadverteerd want nog steeds een hoop beschikbaar: 390k voor 51m2 met 134 euro servicekosten per maand, verder helemaal kaal en je zit niet eens in Utrecht zelf.

[ Voor 40% gewijzigd door hoevenpe op 26-07-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:48:
[...]Leuk als je net klaar bent met de studie inderdaad, maar dat is imo niet de doelgroep van deze studio's. Of denk je dat een single met een WO of HBO diploma op zak die 400k+ kan lenen, zo hoog zijn die startsalarissen ook weer niet.
Klopt helemaal, maar we hebben deze hele situatie ook deels over onszelf afgeroepen.
Neem bijvoorbeeld de banken (als hypotheekverstrekkers); men had nooit toe moeten staan dat hypotheken verstrekt mochten worden op basis van twee salarissen. Dat heeft de woningprijzen ook opgedreven.
Of de nog steeds bestaande hypotheekrenteaftrek, ook voor huizen > 5 ton. Idem.
Of de steeds meer toenemende regels en voorschriften qua bouwen (wie heeft bepaald dat bij nieuwbouw kamers ineens 50 cm hoger moeten worden?). Idem.
Die klomp stenen in een dorp/stad die in 1970 op elkaar gestapeld zijn is nog steeds diezelfde klomp stenen, misschien een beetje aangepast naar deze tijd maar ik blijf het uitermate vreemd vinden dat de prijs voor die klomp stenen sindsdien 16 (!) keer over de kop is gegaan terwijl de inkomens het met een factor 6 moeten doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
... en tegelijkertijd in andere draadjes op Tweakers het hebben over hun 40 zonnepanelen, een verbouwing van hun vrijstaande huis, de RTE van hun thuisbatterij en/of eigen laadpaal op de oprit. Dat willen die jongeren ook wel denk ik dan... O-)
Misschien bedoel je mij wel :+

Klein verschil met die jongeren; ik heb m'n carrière er al grotendeels op zitten. Ik ga ook eerder dood, dat hoort nu eenmaal ook bij het leven, voordat je denkt dat je dat ook wilt....

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 26-07-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Yaksa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Klopt helemaal, maar we hebben deze hele situatie ook deels over onszelf afgeroepen.
Neem bijvoorbeeld de banken (als hypotheekverstrekkers); men had nooit toe moeten staan dat hypotheken verstrekt mochten worden op basis van twee salarissen. Dat heeft de woningprijzen ook opgedreven.
Of de nog steeds bestaande hypotheekrenteaftrek, ook voor huizen > 5 ton. Idem.
Of de steeds meer toenemende regels en voorschriften qua bouwen (wie heeft bepaald dat bij nieuwbouw kamers ineens 50 cm hoger moeten worden?). Idem.
Die klomp stenen in een dorp/stad die in 1970 op elkaar gestapeld zijn is nog steeds diezelfde klomp stenen, misschien een beetje aangepast naar deze tijd maar ik blijf het uitermate vreemd vinden dat de prijs voor die klomp stenen sindsdien 16 (!) keer over de kop is gegaan terwijl de inkomens het met een factor 6 moeten doen.
Hoezo niet op basis van 2 inkomens? Banken kunnen dat risico prima inschatten. Het aantal wanbetalers qua hypotheek is zeer gering. Waarom zou je maar een fractie van het gezamenlijke inkomen mogen gebruiken voor een hypotheek? Laat dat risico bij de banken liggen die dat heel goed kunnen inschatten gezien het lage peecentage wanbetalers. Mensen die meer verdienen betalen al zoveel belasting, waarom niet HRA voor duurdere woningen? Waarom moeten de woningprijzen laag blijven? Mooi toch dat mensen zeker als je kijkt naar het buitenland vermogen opbouwen? Gezien het aantal wanbetalers zou je banken moeten toestaan juist meer te verstrekken. Dat is een commercieel besluit. Het is geen recht een woning te kunnen kopen hoe vervelend dat wellicht is als je te laat bent of te jong etc en wel wil kopen. Meer verdienen of een huur woning regelen of emigreren. Of gewoon verhuizen in NL naar een andere regio. Over 10 jaar wordt deze discussie nog gevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Davidrrr op 26-07-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Precies zo'n jaren 50-60 portiekflat waar ik het eerder over had (zou ik als starter van 25 ook wel willen). Dat bouwen ze nu dus niet meer... :P

Zie die bij mij in de buurt, wordt veel voor geadverteerd want nog steeds een hoop beschikbaar: 390k voor 51m2 met 134 euro servicekosten per maand, verder helemaal kaal en je zit niet eens in Utrecht zelf.
Ik ben er niet helemaal bekend mee, maar het heeft volgens mij ook grotendeels te maken met de huidige duurzaamheidsnormen bij nieuwbouw. Blijkbaar krijg je dergelijke prijzen als je kostprijs + winst optelt.
Ik heb liever een jaren 60 appartement met label C dan een nieuwbouw appartement die pot dicht zit waar het in de zomer niet uit te houden is vanwege de warmte.

Locatie is ook niet te vergelijken, Houten vs Vogelwijk in Den Haag ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:40:
Locatie is ook niet te vergelijken, Houten vs Vogelwijk in Den Haag ;).
Vogelwijk (niet te verwarren met een Vogelaarwijk) is helemaal niet verkeerd: aan het strand tussen de villa's... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat hangt vooral af van schaarste, dezelfde hoop stenen in een afgelegen Spaans of Italiaans dorpje koop je voor één euro.

Je kunt beter nieuwbouw met elkaar vergelijken: wat waren de bouwkosten in 1970 vergeleken met nu voor een even grote woning op een vergelijkbare plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Davidrrr schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:38:
[...]Over 10 jaar wordt deze discussie nog gevoerd.
Alleen maar vragen stellen is geen discussie voeren...... :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Ik bedoel het niet denigrerend, integendeel
Een "urban cityloft" een legbatterij noemen is niet denigrerend, integendeel?
Waar ik vooral moeite mee heb is de manier waarop soms gesuggereerd wordt dat jongeren maar blij moeten zijn met hun tinyhouse of 'cityloft' van 30m2-60m2 ...
Waar ik vooral moeite mee heb, is de SOS, dat je continu in herhaling valt en je het alsmaar over m2 hebt, alsof die zaligmakend zijn. Met 60 m2 nieuwbouw in de Randstad MAG je blij zijn, tenzij je genoeg pegels hebt om een penthouse met uitzicht op de Erasmusbrug te kopen.
YOU CAN'T HAVE IT ALL!
Alsof je urban lovers blij zou kunnen maken met 40 zonnepanelen 🤣🤣🤣 Hoewel: neem Little-C in Rotterdam "aangesloten op de restwarmte van de Rotterdamse haven. Zonnepanelen op de daken voorzien in de energiebehoefte van de algemene ruimtes"
Zonnepanelen voor de energie in algemene ruimtes is eerder regel dan uitzondering, zelfs bij oudere flats.

Hoe haal je het in je hoofd dat the lucky bastards die daar wonen liever een dubbele oprit met een eigen laadpaal willen??? Alsof je als urban city lover die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan met een dikke Mercedes door 010 gaat karren. Dat is toch meer iets voor patsers.

Afijn, ik val ook in herhaling. De volgende keer zeg ik: SOS en dan weet je wat ik bedoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conrado schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Misschien bedoel je mij wel :+

Klein verschil met die jongeren; ik heb m'n carrière er al grotendeels op zitten. Ik ga ook eerder dood, dat hoort nu eenmaal ook bij het leven, voordat je denkt dat je dat ook wilt....
Patser haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:03:
Een "urban cityloft" een legbatterij noemen is niet denigrerend, integendeel?
Je snapt heel goed dat die termen vooral door marketing mannetjes gebruikt worden om hun verbouwde kantoorpanden buiten het centrum aan te prijzen, niets mis met mooie appartementen als Wonderwoods of Smakkelaarsveld. :)

Ieder z'n ding zolang de m2 prijs maar redelijk is, het is niet of/of maar en/en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
Yaksa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:59:
[...]

Alleen maar vragen stellen is geen discussie voeren...... :+
🤣
In dat geval: hra laten zoals het is of de looptijd hypotheek naar 40 of 50 jaar of hoe lang banken ook willen. Aflossen volledig laten afhangen van hypotheekverstrekkers op basis van klanten en onderpand. Bestaande overwaarde is wat het is. Als er al gedraaid moet worden aan de knoppen van de woningmarktz dan vooral huurwoningen toestaan buiten de randstad zonder belastinggeld.

🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Je hebt helemaal gelijk dat het stimuleren van de eigen woning, uit de hand is gelopen. Maar ja, dat geldt wel voor meer zaken. Echter, de regelingen zijn een soort verworven rechten geworden. En ook nog eens de verworven rechten van 55% van de huishoudens. Dan wordt het wel heel lastig om daar verandering in te brengen.

De echte oorzaak is echter de schaarste. Als we een overvloed aan huizen hadden, zouden we niet tegen elkaar opbieden. De stimuleringen, de alternatieve financiering én de lage rente zijn vervolgens de brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-09 19:09
Conrado schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat het stimuleren van de eigen woning, uit de hand is gelopen. Maar ja, dat geldt wel voor meer zaken. Echter, de regelingen zijn een soort verworven rechten geworden. En ook nog eens de verworven rechten van 55% van de huishoudens. Dan wordt het wel heel lastig om daar verandering in te brengen.

De echte oorzaak is echter de schaarste. Als we een overvloed aan huizen hadden, zouden we niet tegen elkaar opbieden. De stimuleringen, de alternatieve financiering én de lage rente zijn vervolgens de brandstof.
2031 begint inmiddels ook rap te naderen. Nog weinig over gelezen maar in 2001 is een regel vastgesteld dat je 30 jaar je hypotheekrente mag aftrekken. In 2031 is dat voor diegene die een hypotheek hebben dus voorbij. Ik denk dat er toch wel wat mensen voor een nare verrassing komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Woefdram schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:24:
[...]

2031 begint inmiddels ook rap te naderen. Nog weinig over gelezen maar in 2001 is een regel vastgesteld dat je 30 jaar je hypotheekrente mag aftrekken. In 2031 is dat voor diegene die een hypotheek hebben dus voorbij. Ik denk dat er toch wel wat mensen voor een nare verrassing komen te staan.
Tja er was ook een user - die zich al enige tijd niet meer heeft laten zien - die voorspelde een enorme crash omdat particulieren en bedrijven volgens hem zouden moeten herfinancieren tegen veel hogere rente. Die huizen- en aandelen crash heeft zich vooralsnog niet voorgedaan..

Mensen die na 30 jaar geen HRA hebben zullen waarschijnlijk toch al meer EWF moeten betalen dan HRA doordat de WOZ waarde meer dan verdubbeld is in die 30 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2025 14:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:34:
Mensen die na 30 jaar geen HRA hebben zullen waarschijnlijk toch al meer EWF moeten betalen dan HRA doordat de WOZ waarde meer dan verdubbeld is in die 30 jaar.
30 jaar lang aflossingsvrij van de maximale aftrek genoten, die groep hoef je echt geen medelijden mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Conrado schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:40:
Als dat zou gebeuren, vanaf ongeveer 2040 is dat met de huidige bevolkingspiramide niet ondenkbaar, hebben 'we' een heel groot probleem: hier een interessante longread over de problemen waar Japan en China mee kampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Je snapt heel goed dat die termen vooral door marketing mannetjes gebruikt worden om hun verbouwde kantoorpanden buiten het centrum aan te prijzen, niets mis met mooie appartementen als Wonderwoods of Smakkelaarsveld. :)
Ik werkte niet als marketeer (promotiemedewerker), maar als copywriter (tekstschrijver). Even schakelen voor een Belg, maar Les 1 is: zeg nooit iets in het Nederlands, als het ook in het Engels kan
Voor de grap eens geGoogled naar urban city loft in Leuven: The Place to Be (oeps!). Alleen Engelstalige resultaten. Feitelijk verwijt je dus de Nederlandse marketeers dat ze doen waar ze voor betaald worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpt3THTxD0ZxucejykZJ0UDFeno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeyyWxtjyh4EhWdkpgL25nKK.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik best creatively talented, maar bij "huge sexy driveway with stunning charging pole" krijg ik Freudiaanse associaties. A dirty mind is a joy forever!
Je snapt heel goed dat ...
Aardig geprobeerd als overredingsstrategie, mij aan jouw kant te krijgen. Maar dan moet ge toch vroeger opstaan, manneke!
Ieder z'n ding zolang de m2 prijs maar redelijk is, het is niet of/of maar en/en.
m2
m2 prijs
SOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sinds een maand of wat wordt er met marketing aandacht voor gevraagd. De belastingdienst heeft ook nog een probleem want er is geen goede administratie van de hypotheken per 2001 en wat laten bijgebeend is. Ik heb geen idee òf bij 30 jaar oude hypotheken de HRA nog echt een rol speelt.
Ander probleem zijn aflossingsvrije hypotheken. Die moeten verlengd worden, maar dat gaat tegen de huidige Nibud regels. ook geen idee of dat problemen meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:45:
Als dat zou gebeuren, vanaf ongeveer 2040 is dat met de huidige bevolkingspiramide niet ondenkbaar, hebben 'we' een heel groot probleem: hier een interessante longread over de problemen waar Japan en China mee kampen.
Die piramide gaat nog op de schop door de immigratie :)

Japan en China zijn in vergelijk letterlijk en figuurlijk eilanden. Nederland niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Volgens mij besef je niet hoe groot het aandeel grond is in de totale 'bouwkosten' van een grondgebonden nieuwbouwwoning. Dat kan afhankelijk van locatie zomaar 50% zijn. Als je die perceelkosten door 5-10 appartementen kunt delen scheelt dat een boel. En dan kun je daarbovenop nog allerlei andere werkzaamheden (nuts, etc) een stuk efficiënter uitvoeren.
Appartementen zijn tot een jaar of 10 geleden vrijwel altijd goedkoper geweest dan andere type woningen. Het is het gevolg van keuzes dat die prijs zo gestegen is. Als je het bij laagbouw zou houden (<5 woonlagen) scheelt dat al een hoop in fundering-, constructie- en brandeisen. Een lift is dan ook niet verplicht. Als je dan ook de WTW loslaat en enkel mechanische ventilatie in de natte ruimtes toepast, de fancy bodemwarmte installaties overslaat en isolatienormen wat versoepelt (koude winters zijn ver te zoeken) ben je al een heel eind.

Daarnaast kun je aan de andere kant de financieringsinvloed versleutelen. Zorg ervoor dat de appartementen niet voor een habbekrats verkocht worden aan de project/aannemervriendjes om daarna in de vrije verhuur gegooid te worden. Ga ook geen cadeautjes uitdelen in de vorm van leningen, subsidies en weet ik wat nog meer verzonnen wordt, welke enkele de prijs opdrijven. Die NHG grens maar continu verhogen om het te laten meegroeien met de markt is ook een selffulfilling prophecy. De financieringsruimte is en blijft een van de grootste factoren van woningprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

De bouwkosten van appartementen liggen weliswaar iets hoger dan van rijwoningen (maar iets lager dan van (half-)vrijstaande woningen), maar je hebt per eenheid veel minder bouwgrond nodig. En dat is ook een behoorlijke kostenpost. Als je dan op de zelfde grondoppervlak meer m2 aan woningen kunt stapelen, dan zou de grondprijs per m2 woonoppervlak eigenlijk veel lager moeten liggen. En de totale prijs van een appartement goedkoper moeten uitvallen dan van een eengezinswoning.

Helaas hebben we in Nederland het systeem bedacht dat die besparing niet zou "mogen". En dat de grondprijs per m2 navenant toeneemt naar mate je meer woningen op die grond bouwt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
[...]

"In een flatje wegkwijnen". Lekker stukje projectie. Net zoals "wegkwijnen in een zielloze nieuwbouwwijk aan de rand van de stad, zonder voorzieningen, met enkel uitzicht op de dikke SUV van de buurman en waarbij je geen hond op straat ziet lopen" dat is.

Wat mensen willen is marktafhankelijk. Biedt perspectief en mensen zijn in staat om nu genoegen te nemen met iets om daarna door te groeien. Biedt genoeg appartementen voor een leuke prijs op een aantrekkelijke locatie, en mensen gaan zich misschien toch achter de oren krabben waarom ze voor die rijwoning van 200k meer moeten gaan. Verander de markt, en de wensen veranderen mee. En zoals gezegd is de vraag afhankelijk van de levensfase van de koper, dus enkel voor die hedendaagse wens bouwen is een slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Prachtig, dat is dan ook de uitzondering die de regel bevestigt.

Koop = jouw eigendom, en dus mogen mensen zelf onderhoud en aanpassingen doen. Zelfs als die vergunning plichtig zijn - dakkapel aan de voorzijde bijvoorbeeld - zorgt dat dus voor verschillen. Ja, en sommige verven de voordeur in een andere kleur, andere voordeuren hebben na 15 jaar nog steeds dezelfde (vervaalde) kleur. Nu is het mode om de kozijnen donder te lakken, over 10 jaar is dat weer anders.
Mensen willen zich nu eenmaal onderscheiden...
En dat vind ik dus (subjectief) juist verschrikkelijk. En daarom zou ik graag een buurt hebben waar dat minder speelt. Vandaar dat ik een voorkeur zou hebben voor een buurt/straat waar een en ander wel gezamenlijk wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Dat gezegd hebbende: waarom bouwen 'we' amper nog ouderwetse portiekwoningen? Maximaal drie hoog zonder lift of andere dure gemeenschappelijke kosten.

Dit was in de jaren 50-60 de defacto standaard, toen ik eind jaren 90 begon met zoeken was dit de categorie die rond Amsterdam het goedkoopste was.
Dat komt vooral doordat de bouwkwaliteit toen vaak ondermaats was, waardoor je vaak gehorige woningen met slechte isolatie/verwarming en ventilatie hebt. Dát maakt dat deze woningen vaak gewoon veel minder waard zijn.

Daarnaast, portiekwoningen zonder lift zijn gewoon niet echt meer van deze tijd. En met de ruimteverspilling van portiekwoningen die maximaal drie hoog zijn kun je net zo goed rijwoningen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:29:
En dat vind ik dus (subjectief) juist verschrikkelijk. En daarom zou ik graag een buurt hebben waar dat minder speelt. Vandaar dat ik een voorkeur zou hebben voor een buurt/straat waar een en ander wel gezamenlijk wordt gedaan.
En zo zijn we allemaal anders :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Met een inkomen dat tegen die tijd gemiddeld verdubbeld is en een woningwaarde die verdrievoudigd is (en een lagere rente) denk ik dat dit vaak geen heel groot probleem hoeft te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:37:
[...]

30 jaar lang aflossingsvrij van de maximale aftrek genoten, die groep hoef je echt geen medelijden mee te hebben.
Staat natuurlijk in het niets tot degene die in 2020-2021 de rente 20 jaar hebben vastgezet tegen 1,3% (A+++ <50%ltv) . Dan heb je geen HRA nodig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:41:
[...]

En zo zijn we allemaal anders :)
Klopt. Maar mij werd gevraagd waarom ik een VvE voor mijn koopwoning graag zou hebben gehad, dus licht ik dat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:56:
Met een inkomen dat tegen die tijd gemiddeld verdubbeld is en een woningwaarde die verdrievoudigd is (en een lagere rente) denk ik dat dit vaak geen heel groot probleem hoeft te zijn.
Wel als je bijvoorbeeld bijgeleend hebt en nu een klein pensioen hebt. De vraag is niet of het kunt betalen, maar of het binnen de Nibud-regels past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
geekeep schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Volgens mij besef je niet hoe groot het aandeel grond is in de totale 'bouwkosten' van een grondgebonden nieuwbouwwoning. Dat kan afhankelijk van locatie zomaar 50% zijn. Als je die perceelkosten door 5-10 appartementen kunt delen scheelt dat een boel. En dan kun je daarbovenop nog allerlei andere werkzaamheden (nuts, etc) een stuk efficiënter uitvoeren.
Appartementen zijn tot een jaar of 10 geleden vrijwel altijd goedkoper geweest dan andere type woningen. Het is het gevolg van keuzes dat die prijs zo gestegen is. Als je het bij laagbouw zou houden (<5 woonlagen) scheelt dat al een hoop in fundering-, constructie- en brandeisen. Een lift is dan ook niet verplicht. Als je dan ook de WTW loslaat en enkel mechanische ventilatie in de natte ruimtes toepast, de fancy bodemwarmte installaties overslaat en isolatienormen wat versoepelt (koude winters zijn ver te zoeken) ben je al een heel eind.

Daarnaast kun je aan de andere kant de financieringsinvloed versleutelen. Zorg ervoor dat de appartementen niet voor een habbekrats verkocht worden aan de project/aannemervriendjes om daarna in de vrije verhuur gegooid te worden. Ga ook geen cadeautjes uitdelen in de vorm van leningen, subsidies en weet ik wat nog meer verzonnen wordt, welke enkele de prijs opdrijven. Die NHG grens maar continu verhogen om het te laten meegroeien met de markt is ook een selffulfilling prophecy. De financieringsruimte is en blijft een van de grootste factoren van woningprijzen.
Dat besef ik wel hoor. Heb onlangs een 150m2 appartement gekocht gelegen in centrum van top 4 stad, dus laten we zeggen een wat duurder dan gemiddeld stukje grond van Nederland. Grondkosten bedroegen 250k (erfpachtvrij) op totale koopsom van 1100k incl meerwerk. Dus als je de grondkosten door de helft kunt doen of zelfs gratis weggeeft kost hetzelfde appartement 850k ipv 1.1m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-09 19:09
Conrado schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Sinds een maand of wat wordt er met marketing aandacht voor gevraagd. De belastingdienst heeft ook nog een probleem want er is geen goede administratie van de hypotheken per 2001 en wat laten bijgebeend is. Ik heb geen idee òf bij 30 jaar oude hypotheken de HRA nog echt een rol speelt.
Ander probleem zijn aflossingsvrije hypotheken. Die moeten verlengd worden, maar dat gaat tegen de huidige Nibud regels. ook geen idee of dat problemen meebrengt.
Het gaat volgens mij niet om 30 jaar oude hypotheken, maar om het feit dat je als individu maar 30 jaar lang recht heb op rente-aftrek. Dus als je in 2001 een woning hebt gekocht voor € 150.000,00 en in 2015 die woning verkocht heb en een nieuwe woning van € 450.000,00 gekocht heb t, dat dan toch de mogelijkheid tot rente-aftrek na 2031 verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Conrado schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:20:
Wel als je bijvoorbeeld bijgeleend hebt en nu een klein pensioen hebt. De vraag is niet of het kunt betalen, maar of het binnen de Nibud-regels past.
Niet lullig bedoeld, maar dan heb je het financiële inzicht van een aardappel. Wie hier niet op geanticipeerd heeft lag de laatste tien jaar onder een steen, het gaat hooguit om een paar ton per geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:10:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar dan heb je het financiële inzicht van een aardappel. Wie hier niet op geanticipeerd heeft lag de laatste tien jaar onder een steen, het gaat hooguit om een paar ton per geval.
Zeg dat tegen de mensen met een volledig aflossingsvrije hypotheek die straks verbaasd zijn dat de bank alsnog graag die 250k terug wilt zien :+ .
Het zal je verbazen hoe de gemiddelde mens tegen dit soort grote bedragen en risico’s aankijkt.
Kleine tip van flip, tweakers is verre van een goede indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Zeg dat tegen de mensen met een volledig aflossingsvrije hypotheek die straks verbaasd zijn dat de bank alsnog graag die 250k terug wilt zien :+ .
Het zal je verbazen hoe de gemiddelde mens tegen dit soort grote bedragen en risico’s aankijkt.
Kleine tip van flip, tweakers is verre van een goede indicatie.
Mijn aflossingsvrije hypotheek uit 2011 en 2021 loopt onbeperkt door, dit in tegenstelling tot een aflossingsvrije hypotheek die nu wordt afgesloten, die heeft een looptijd van 30 jaar. En moet dan opnieuw getoetst worden.
Geen idee of dat met alle aflossingsvrije hypotheken is uit het verleden of specifiek bij mijn bank.

Dit staat los van de HRA natuurlijk, die eindigt wel na 30 jaar (voor het deel uit 2011).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
Sport_Life schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Mijn aflossingsvrije hypotheek uit 2011 en 2021 loopt onbeperkt door, dit in tegenstelling tot een aflossingsvrije hypotheek die nu wordt afgesloten, die heeft een looptijd van 30 jaar. En moet dan opnieuw getoetst worden.
Geen idee of dat met alle aflossingsvrije hypotheken is uit het verleden of specifiek bij mijn bank.

Dit staat los van de HRA natuurlijk, die eindigt wel na 30 jaar (voor het deel uit 2011).
Jij en ik zitten op tweakers ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:34:
[...]

Jij en ik zitten op tweakers ;) .
Ik bedoel te zeggen dat mijn aflossingsvrije hypotheken geen einddatum hebben :). Dus de bank kan het geld niet opeisen na 30 jaar of mij dwingen de hypotheek om te zetten naar annuïtair.
Net als jij vinden we betaalbare woonlasten voor jouw klanten belangrijk, nu en in de toekomst. Daarom stoppen we 16 januari 2023 met de verkoop van onze aflossingsvrije hypotheek zonder einddatum. Vanaf dat moment kun je voor jouw klant alleen een aflossingsvrije hypotheek met een einddatum afsluiten.
Bron : https://huismerk.nl/rabob...2%80%93%20compleet%20zijn.

Stel we gaan over 25-30 jaar kleiner wonen dan behoud ik nog gewoon een stukje hypotheek op de nieuwe woning en alle overwaarde plus aflossingsvrije leningen kunnen we dan bijvoorbeeld weer schenken aan onze kinderen zodat zij een mooie woning kunnen kopen d:)b (dan rust er dus een aflossingsvrije hypotheek op onze nieuwe woning).

[ Voor 65% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
hoevenpe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:10:
[...]

Over het financiële inzicht van sommige van onze medemensen verbaas ik me niet meer :)

Ook rond de terugbetaling van de uitgestelde corona BTW heb ik notabene ondernemers het meest vreemde gedrag zien vertonen. Kop in het zand, hopen op afstel, denken dat het hen niet betreft of voor hen niet geldt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Mijn aflossingsvrije hypotheek uit 2019 heeft een looptijd van 30 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:24:
[...]

Zie mijn link, tot 2023 was een aflossingsvrije hypotheek bij de Rabobank onbeperkt qua looptijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:30:
[...]

Zie mijn link, tot 2023 was een aflossingsvrije hypotheek bij de Rabobank onbeperkt qua looptijd.
Dit was in reactie op:
"Geen idee of dat met alle aflossingsvrije hypotheken is uit het verleden of specifiek bij mijn bank"
Bij mijn bank niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:14
Woefdram schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Het gaat volgens mij niet om 30 jaar oude hypotheken, maar om het feit dat je als individu maar 30 jaar lang recht heb op rente-aftrek. Dus als je in 2001 een woning hebt gekocht voor € 150.000,00 en in 2015 die woning verkocht heb en een nieuwe woning van € 450.000,00 gekocht heb t, dat dan toch de mogelijkheid tot rente-aftrek na 2031 verdwijnt.
Zo werkt dat niet, dan heb je voor die 150.000 inderdaad aftrek tot 2031, maar voor die 300.000 extra heb je in totaal ook 30 jaar aftrek, dus in jouw voorbeeld tot 2045.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
[...]

een aflossingsvrije hypotheek zonder einddatum is toch gewon een huurhuis waarbij de bank je verhuurder is?

edit: nee er is toch wel een klein verschil bedenk ik me nu. je kan het verkopen, je hypotheek aflossen en dan kun je winst maken. dat lukt niet met je huurhuis.

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 27-07-2025 08:46 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Je kunt bij de meeste banken vragen om een verlenging van de aflosvrije hypotheek. Dat staat los van je rentevastperiode. Dat hangt wel af van de overwaarde en er vindt weer een toetsing plaats. Hiervoor gewoon contact opnemen met je bank als je zeker een aflosvrij deel wil aanhouden. Ik heb dat recent nog gedaan. Er zit ook met genoeg overwaarde geen risico in voor de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Laatst online: 14-09 07:35
Davidrrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:53:
Je kunt bij de meeste banken vragen om een verlenging van de aflosvrije hypotheek. Dat staat los van je rentevastperiode. Dat hangt wel af van de overwaarde en er vindt weer een toetsing plaats. Hiervoor gewoon contact opnemen met je bank als je zeker een aflosvrij deel wil aanhouden. Ik heb dat recent nog gedaan. Er zit ook met genoeg overwaarde geen risico in voor de bank.
Onze financieel adviseur had het er ook nog over dat je (mits omstandigheden goed genoeg zijn) je een aflossingsvrije hypotheek ook nog weer kan herfinancieren na het verstrijken van de datum. Of het verstandig is hangt natuurlijk af van je persoonlijke situatie, maar ik had bij de eerste keer dat ik hypotheek aanging bij de aflossingsvrije vorm het beeld: na 30 jaar moet het bedrag in 1x op tafel komen, anders staat de volgende dag de deurwaarder op de stoep. Dat ligt dus nog wel wat genuanceerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Maar je verliest dus wel na 30 jaar je HRA.

Pre 2012 afgesloten hypotheken hadden namelijk ook HRA op aflissingsvrije financiering.

Voelt nu als een gek concept, maar je kon niet eens zo lang geleden 120% oid volledig aflossingsvrij financieren en dan ook nog volledige HRA krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
warzaw schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:03:
[...]

Onze financieel adviseur had het er ook nog over dat je (mits omstandigheden goed genoeg zijn) je een aflossingsvrije hypotheek ook nog weer kan herfinancieren na het verstrijken van de datum. Of het verstandig is hangt natuurlijk af van je persoonlijke situatie, maar ik had bij de eerste keer dat ik hypotheek aanging bij de aflossingsvrije vorm het beeld: na 30 jaar moet het bedrag in 1x op tafel komen, anders staat de volgende dag de deurwaarder op de stoep. Dat ligt dus nog wel wat genuanceerder.
Je kunt op ieder moment aanvragen om een verlenging van je aflosvrije deel. Hoef je zeker niet te wachten op einde looptijd. Kost je wat omzettingskosten. Als je genoeg overwaarde hebt is dat mogelijk en de bank zal ook afhankelijk van de leeftijd bv pensioeninkomen meenemen. Ben je weer 30 jaar vanaf nu zeker van een aflosvrij deel. Is ook geen risico voor de bank als er genoeg overwaarde is en inkomen. Ik ken best wat mensen die dat recent hebben gedaan. Ik zat net boven de grens door een extra genomen hypotheek rond een verbouwing helaas.

https://www.eigenhuis.nl/...aflossingsvrije-hypotheek

[ Voor 27% gewijzigd door Davidrrr op 27-07-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Requiem19 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:07:

Pre 2012 afgesloten hypotheken hadden namelijk ook HRA op aflissingsvrije financiering.

Voelt nu als een gek concept, maar je kon niet eens zo lang geleden 120% oid volledig aflossingsvrij financieren en dan ook nog volledige HRA krijgen…
Goed punt. Maar hoeveel woningen zijn verkocht door wanbetaling? Echt megaweinig. Banken kunnen dat gewoon inschatten en met een inflatie van bv 2 procent per jaar wordt de schuld wat minder door de jaren.

Maar dit staat los van HRA of rentevaste periodes. Maar stel je woning is 600k en je hyp 300k, waarom zou je nog willen aflossen als je straks bv 60 bent en je hypotheek moet verlengen? Is ook waanzin. En juist met verlies HRA wil je zo laag mogelijke kosten als je flinke overwaarde heb. Waarom ook nog aflossen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
Davidrrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:10:
Banken kunnen dat gewoon inschatten en met een inflatie van bv 2 procent per jaar wordt de schuld wat minder door de jaren.
"Wat" is een understatement.

Met 30 jaar lang 2% is de woning van €600k inmiddels €1.087 en de hypotheek van €300k dus nog maar 28%.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
assje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Met 30 jaar lang 2% is de woning van €600k inmiddels €1.087 en de hypotheek van €300k dus nog maar 28%.
Eens. Maar je krijgt ook te maken met veroudering woning etc. Dus ik wilde die som niet zo maken. Maar het klopt natuurlijk dat het flink oploopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 17:17
olympusdenk schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:34:
[...]

Ik sta er perplex van hoe makkelijk een handelswaar wordt vergeleken met een dak boven je hoofd, heel even gechargeerd hoor maar het lijkt haast in Nederland sommigen naar het hoofd gestegen de hoeveelheid geld die tegen de plinten opklotst van de ongekende waardestijging. Maar waar de één een ongekende waardestijging heeft ‘verdiend’ (met niets, nada, noppes doen zoals in vorig bericht werd beschreven) heeft iemand zonder vermogende ouders / die toen nog te jong was om in te stappen een onmenselijke uitdaging om leven en kinderwensen op stop te zetten om tegen stijgende woningprijzen op te kunnen. Niet specifiek alleen op jou gericht maar in algemeen dan valt mijn mond er wel van open als ik opmerkingen lees en aantal +1’s ‘dan moet je maar emigreren’ (probleem daarmee is ook dat je hoop potentie van goed opgeleide jeugd verliest wat je weer moet opvullen in de bevolkingspiramide).

Het niet ‘op tijd’ instappen in Bitcoin is iets wat je kan missen als kiespijn, zelfde als Apple aandelen niet gekocht te hebben voor $2. Maar door te verhullen alsof het probleem van deze steeds groter wordende kloof maar te laten dooretteren maar een instap ‘timing’ pech is ga je volledig voorbij aan onnodige harde andere kant van medaille, ik was toevallig net dit topic aan het volgen wat je krijgt het voor jonge generatie moeten sparen / carrière moeten makken tot ergens leeftijd waarbij je als vrouw vroeger al 2e of 3e kind had.
Je ziet hier gewoon mensen de race to the bottom verdedigen en trappen liever over andere mensen heen.
Het is een soort squid game geworden of een soort hunger games.
Het is zoals de film "in time" waarbij het klootjes volk (waar ook de upper middle class) bij hoort het elkaar onder elkaar zit uit te vechten met argumenten die waarschijnlijk goed voor zichzelf zijn. Soort Prisoner's dilemma.

Voorbeeld als jij persoonlijk de keuze krijgt of dat JIJ het super goed krijgt en een super mooie vrijstaande woning, en de rest in appartementjes?
Of iedereen in een 130m2 rijtjes woning.

Vraag me af wie wat dan zal kiezen hier. En daar probeer ik een punt mee te maken. Dat is de keuze. Of allemaal het Redelijk goed hebben. Of enkele het heel goed, en de rest veel minder goed.
(Dus de optelsom van het gemiddelde hoger, of de optelsom van het gemiddelde lager in de samenleving maar wel dat een kleine groep het gigantisch goed heeft.)

Huizen worden nu een soort crazy asset om niet meer normaal te kunnen leven. Maar het is of je hebt een leven of niet meer. Strakjes. Zodat mensen die normaal gesproken gelijkwaardig zijn, zelfde stel hersens maar de één heeft een goede start met rijke ouders / erfenis / betere scholing. En de andere heeft geen geluk en ook al zijn ze beide gelijkwaardige personen.

Zal de één dus riant gaan wonen, en de ander moet wegrotten in een appartementje. Omdat het zo vanaf de geboorte is vastgelegd. En daar gaan we naar toe, dat je talent en kunde niks meer uitmaakt. Dat alles draait op de assets in de familie.

1. Talent zal steeds minder lonen.
2. Werken zal steeds minder lonen.

Gevolg is dat die 2, dus niet meer resulteren in de mogelijkheid om riant te kunnen wonen. Dat die wegen afgesloten worden. Dat je alleen maar riant kan wonen door geluk.

Mensen zonder talent en die niet willen werken en wel riant wonen vinden dat natuurlijk geweldig.

[ Voor 17% gewijzigd door Immutable op 27-07-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable

Ja dat waren insane tijden, toen ging het ook echt los. Banken vonden het heerlijk. Volgens mij is dat de meest lucratieve opzet voor banken.
En dan had je nog de beleggingshypotheek. Ook zo'n insane product, waarbij de kosten zo hoog waren dat die alle rendement + meer opvraten. En natuurlijk de gigantische comissies op hypotheken waar de bank natuurlijk het meest aan verdient.

Eigenlijk als je een adviseur over de vloer had, moest je juist precies 180 graden het omgekeerde doen van wat hij je adviseerde. haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Davidrrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:53:
Banken zijn niet verplicht om te verlengen he, ze kunnen ook zeggen bij een aflossingsvrije hypotheek: Betalen jongen! Hier met dat cash geld en wel nu!

(Gebeurd alleen niet echt, want ze denken gewoon ah nieuwe hypotheek = meer geld vangen.)
Maar het feit dat de bank hiertoe niet verplicht is, is wel interessant. En de vraag is, omdat ze je aardig klem hebben kunnen ze dan ook een extra hoge rente vragen boven de marktrente?

Hoe lag jou rente dan, ten opzichte van de concurrentie? Want dan kunnen ze mooi extra geld vangen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Immutable schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Banken zijn niet verplicht om te verlengen he, ze kunnen ook zeggen bij een aflossingsvrije hypotheek: Betalen jongen! Hier met dat cash geld en wel nu!

(Gebeurd alleen niet echt, want ze denken gewoon ah nieuwe hypotheek = meer geld vangen.)
Maar het feit dat de bank hiertoe niet verplicht is, is wel interessant. En de vraag is, omdat ze je aardig klem hebben kunnen ze dan ook een extra hoge rente vragen boven de marktrente?

Hoe lag jou rente dan, ten opzichte van de concurrentie? Want dan kunnen ze mooi extra geld vangen natuurlijk.
Je kan ook naar een andere bank he :-). Er is altijd wel iemand die nog geld aan je wil verdienen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Immutable schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:43:
Voorbeeld als jij persoonlijk de keuze krijgt of dat JIJ het super goed krijgt en een super mooie vrijstaande woning, en de rest in appartementjes?
Of iedereen in een 130m2 rijtjes woning.

Vraag me af wie wat dan zal kiezen hier.
Wij verschillen 180° in onze visie op de maatschappij. Iedereen is gelijkwaardig, maar we zijn niet gelijk. En die verschillen maken dat we allemaal anders in de maatschappij terecht komen. Daarbij zijn twee zaken belangrijk: we hebben min of meer dezelfde kansen en we vangen mensen die het moeilijk hebben op. Volgens mij hebben we dat met z'n alen best op orde.
En 130 m² appartement of miljoenen--villa maakt voor het geluk niets uit :)
Einde contact is einde hypotheek.
Verlengen is niet nodig, je zoekt gewoon een nieuwe aanbieder. In beide gevallen gebeurt dat op basis van je huidige financiële situatie en volgens de Nibud-normen. Opmerkelijk is dat, via adviseurs, je vaak van je 'eigen' bank een beter voorstel krijgt dan bij verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:20
https://www.at5.nl/artike...n-in-de-ijskast-belandden

9.600 (!!) Amsterdamse woningen, die er denk ik gewoon niet meer komen.

Geopolitiek, defensie en te verwachten grote uitgaven aan militaire capaciteit en ook een beetje de waan van de dag, daar gaat het belang van meer woonruimte het gewoon niet van winnen meer.
Bij het Rijk is namelijk de kritieke ondergrens in zicht voor de maritieme maakindustrie en dat is met de veranderingen op het politieke wereldtoneel slecht nieuws. De minister ziet het liefst Damen nog tot 2040 blijven zitten en is bang dat de gemeente snel gaat beginnen met het aanpassen van het bestemmingsplan.

De aanwijzing tot een Industrieterrein van Provinciaal Belang (IPB) komt dan al naar voren als mogelijkheid om de transformatie van het terrein tegen te gaan,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luisterniet
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-09 12:33
Conrado schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Wij verschillen 180° in onze visie op de maatschappij. Iedereen is gelijkwaardig, maar we zijn niet gelijk. En die verschillen maken dat we allemaal anders in de maatschappij terecht komen. Daarbij zijn twee zaken belangrijk: we hebben min of meer dezelfde kansen en we vangen mensen die het moeilijk hebben op. Volgens mij hebben we dat met z'n alen best op orde.
En 130 m² appartement of miljoenen--villa maakt voor het geluk niets uit :)

[...]

Einde contact is einde hypotheek.
Verlengen is niet nodig, je zoekt gewoon een nieuwe aanbieder. In beide gevallen gebeurt dat op basis van je huidige financiële situatie en volgens de Nibud-normen. Opmerkelijk is dat, via adviseurs, je vaak van je 'eigen' bank een beter voorstel krijgt dan bij verlengen.
Met de nadruk op we hebben min of meer dezelfde kansen ;( Misschien tijd om wakker te worden, want die kansen dat is nu juist het hele punt.

Of als de huizenprijzen nog 10 jaar lang 2x zo hard als de lonen stijgen, dan hebben we allemaal geen kans meer, dan zijn we allemaal weer gelijk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:26
Laapo schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:13:

Geopolitiek, defensie en te verwachten grote uitgaven aan militaire capaciteit en ook een beetje de waan van de dag, daar gaat het belang van meer woonruimte het gewoon niet van winnen meer.

[...]
Ah Damen shipyards. Dat bedrijf wat overeind moet worden gehouden met staatsteun omdat ze zelf deadlines niet halen bij het opleveren van schepen, waarbij het OM nog een zaak heeft lopen omdat het al sinds het uitbreken van de oorlog ook zaken doet met Rusland. Damen zelf heeft aan het OM gevraagd om de zaak te laten vallen…

Zo lang er dit soort politieke keuzes worden gemaakt, denk ook aan het data center in Almere wat stroomt verbruikt voor 80.000 woningen per jaar gaan we de woning crisis niet oplossen.. alle mensen in Den Haag hebben al een koopwoning en roepen wat voor de bühne. Er is geen wil om de woningnood aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131

[...]
Amsterdam heeft de naam volslagen onbetrouwbaar te zijn en eigen lijn te trekken op alles en dan wel subsidies te willen ontvangen omdat ze hun eigen broek niet kunnen ophouden (denk alleen al aan corona-demonstraties wegens te belangrijk, fietsbrug over IJ, ZuidAsdok prestigepeoject en NZ lijn doordrukken. Uitstekend dat het Rijk ingrijpt. Obv reconstructie is die Danzig ook behoorlijk onsympathiek en dominant.

[ Voor 4% gewijzigd door Novari131 op 28-07-2025 02:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:27
Novari131 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 02:34:
[...]

Amsterdam heeft de naam volslagen onbetrouwbaar te zijn en eigen lijn te trekken op alles en dan wel subsidies te willen ontvangen omdat ze hun eigen broek niet kunnen ophouden (denk alleen al aan corona-demonstraties wegens te belangrijk, fietsbrug over IJ, ZuidAsdok prestigepeoject en NZ lijn doordrukken. Uitstekend dat het Rijk ingrijpt. Obv reconstructie is die Danzig ook behoorlijk onsympathiek en dominant.
Heb jij het artikel gelezen? Er staat toch duidelijk beschreven dat niet Amsterdam onbetrouwbaar is maar dat het de landelijke regering is die niet betrouwbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:27

[...]
Ik snap beide partijen, Amsterdam is teleurgesteld dat afspraken niet nagekomen worden door de landelijke overheid, en de landelijk overheid heeft the shiphyard nodig voor oa het onderhoud van de marine schepen.

Toch vind ik dat de landelijke overheid hier grove steken heeft laten vallen, zoals zo vaak met Rutte komt het er op neer dat er weer geen langetermijnsvisie was, want in 2009 is er een huur van 20 jaar afgesproken, en waarom heeft de regering in deze 20 jaar geen plan gemaakt voor de verhuizing van Damen? Letterlijk alle tijd voor gehad.

offtopic:
Eerlijk gezegd is het verschil tussen de PVDA/GL(gemeente) en de VVD(landelijk) goed te zien, PVDA/GL heeft daadwerkelijk een lange termijnsvisie en acteert daar ook naar, de VVD laat zoals gewoonlijk het tot het laatste moment aankomen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Welk belang hebben banken erbij om jouw hypotheek niet te verlengen? In 2001 kostte een gemiddelde woning ong. 188k. Als je dat als hypotheek hebt van dat bedrag, dan zijn de hypotheeklasten van een aflossingsvrije hypotheek vergelijkbaar met die van een sociale huurwoning. Het is voor de bank veel eenvoudiger om gewoon dat contract te verlengen dan om de schuld op te eisen.

Uiteraard hebben ze voor extreme gevallen zo wel een mooie stok om mee te slaan. Maar als je gewoon normaal je hypotheek betaalt en er verder weinig problemen zijn, zal geen enkele bank die lening niet willen verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Of teruggerekend naar 2001, sindsdien is de woningwaarde gemiddeld bijna 2½ keer zo hoog en het modaal inkomen ongeveer driekwart hoger. Anders gezegd, die woning van 6 ton was in 2001 maar een kwart miljoen waard.

Vergelijken met 30 jaar geleden geeft een beetje valse zekerheid vanwege de grote stijgingen eind jaren '90. Je zou dan nl. uitkomen op een woningwaarde die in die tijd 5 keer hoger geworden is en een modaal inkomen dat meer dan verdubbeld is. Maar hoe dan ook zijn na 30 jaar de woonlasten in de regel verhoudingsgewijs zeer laag, met of zonder renteaftrek. En zal het in de meeste gevallen geen probleem zijn om die lening aan te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

En als je dan de rente voor 10 jaar vast had gezet en die in 2022 bijvoorbeeld tegen 1,5% opnieuw hebt vastgezet, dan zal die renetaftrek weinig meer voorstellen. En ben je helemaal spekkoper.

En met een beetje pech (of geluk) is je woningwaarde dan al voor die 30 jaar zo veel gestegen dat het eigenwoningforfait hoger wordt dan de betaalde rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:24:
[...]

Dat is dus iets waar je bij het afsluiten van de hypotheek op kunt letten, als je dat belangrijk vindt. Maar het gros van de mensen vindt dat hypotheken allemaal maar het zelfde zijn en het onzin is om daar te veel over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Dat is dus iets waar je bij het afsluiten van de hypotheek op kunt letten, als je dat belangrijk vindt. Maar het gros van de mensen vindt dat hypotheken allemaal maar het zelfde zijn en het onzin is om daar te veel over na te denken.
Daar heb je helemaal gelijk in, wat het gros betreft. Maar als ik dat moment nog ga meemaken ben ik 90 lentes jong. Aflossen met een rente van 1,65% is het zowat het stomste wat ik kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:20
No Hands schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:44:
[...]

een aflossingsvrije hypotheek zonder einddatum is toch gewon een huurhuis waarbij de bank je verhuurder is?

edit: nee er is toch wel een klein verschil bedenk ik me nu. je kan het verkopen, je hypotheek aflossen en dan kun je winst maken. dat lukt niet met je huurhuis.
En je “huurbedrag bij de bank” staat vast en het bedrag zal eerder dalen wanneer het "gehuurde" meer waard begint te worden door de LTV. De reguliere huur zal toch echt omhoog blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:11:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, wat het gros betreft. Maar als ik dat moment nog ga meemaken ben ik 90 lentes jong. Aflossen met een rente van 1,65% is het zowat het stomste wat ik kan doen
Uiteraard. Maar het ging volgens mij om de mensen die in de problemen zouden kunnen raken omdat hun aflossingsvrije hypotheek in 2031 (of niet veel later) afloopt. Die zijn vaak wel wat jonger. En hebben vaak simpelweg gekozen voor wat op dat moment de laagste rente gaf. Die zouden tegen die tijd in de stress kunnen raken omdat niet alleen de renteaftrek vervalt, maar ook de hypotheek zelf in principe stopt.
Pagina: 1 ... 67 ... 81 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg