assje schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:21:
Het gemiddeld aantal personen per huishouden is gedaald van 3,5 in 1960 naar 2,5 in 1990 tot ongeveer 2,1 nu. Het is wat mij betreft de vraag of er ooit een woningoverschot kan zijn (net als met file's). Als er een overschot zou zijn (en prijzen al gevolg dus richting 0 gaan) dan heeft iedere student een eigen woning, ieder koppeletje met een recente relatie houd 2 woningen aan en zo voort.
Jij hebt echt hele rare ideeën over hoe de wereld/economie werkt, ideeën die echt kant noch wal raken, sorry dat ik het zeg.
Een overschot aan huizen betekent helemaal niet dat de prijzen richting nul gaan.
Simpel uitgelegd, stel je hebt 1 huis 'teveel' op de 100, en 6 huizen wisselen per jaar van eigenaar per 100, dan is er dus continu een woning beschikbaar, maar omdat er elke 2 maanden een woning verkocht wordt, zal de
gemiddelde woning dus 2 maanden leeg blijven staan tijdens een transactie.
2 maanden leegstand heeft een prijs, laten we even zeggen dat een huis leeg laten staan €1000 per maand kost. Dan is het voor de verkopers van een huis dus de afweging om een bod van €2000 lager te accepteren zonder leegstand, of 2 maanden te wachten en 'full price' te krijgen.
Zelfs al zou je een absurde boete erop zetten van €100.000 per jaar, dan nog heeft een woning pas na 4 jaar zoveel gekost dat hij richting nul zou gaan.
In de huidige markt, met grof gerekend, 4 miljoen koopwoningen & 100.000 transacties per jaar, is een overschot van 1% ~40.000 woningen, wat dan minder dan 6 maanden leegstand is. Reken je met 2,5% ~100.000 woning en een leegstand van een jaar, heb je ineens de mogelijkheid om te gaan renoveren of herbouwen, dat kost normaal ook iets van een jaar.
Ik weet dat er in dit topic heel veel jonge mensen meelezen, maar vroeger (jaren '80) had je echt wel leegstand voor langere tijd. Kavels blijven nu open door stikstof problemen, maar vroeger had je ook bouwkavels die beschikbaar waren en dan absorbeerde de markt die rustig aan.
assje schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:21:
Verder, het grootste probleem op de woningmarkt is niet het tekort maar het enorme verschil in mogelijkheden tussen starters en de "gevestigde orde". Zelfs in een scenario met veel meer aanbod zou het kunnen zijn dat de "have's" nog eerder een 2e woning bij Noordwijk hebben voor de weekenden dan dat de starters passend aanbod hebben. Het gemiddelde aantal personen kan dus gewoon naar 1 of zelfs daar voorbij in een extreem scenario; waar leggen we de grens wat genoeg/reeel is?
Het echte probleem is dan dat de "gevestigde orde" bijna gratis in riante woningen kan wonen doordat hij geprofiteerd heeft van historisce waardestijging. De starter daarentegen is volledig afhankelijk van financiering.
Vanuit dat perspectief zou je dus juist een argument kunnen maken om HRA te verhogen in plaats van te reduceren en in plaats daarvan
bezit duurder te maken dan
financiering. Dus, HRA handhaven of verhogen en juist hogere EWF of combinatie met belasting/m2 zoals eerder gesuggereerd.
Dit topic is regelmatig nogal een echokamer naar mijn mening. Ik heb verder ook geen zin/tijd om dingen uitgebreid uit te werken en goed te verwoorden. Met slecht verwoorden kom je weer nergens en wordt alles alleen maar in absurditeit getrokken dus ik ga deze discussies verder ook maar laten voor wat het is

De reden dat de huizenprijs omhoog loopt is omdat de
starters zo ontzettend veel kunnen financieren.
Ik ben waarschijnlijk een van de 'gevestigde orde' in jouw beeld, maar
ik doe helemaal niks met de huizenprijzen, het enige wat ik zie is een WOZ brief elk jaar. Ik betaal keurig mijn hypotheek, doe mijn onderhoud en voor de rest
NIKS, NOPPES, NADA.
Doorstromers met overwaarde zitten in het hogere segment, waar de starters normaal gesproken ook niet komen. En de gemiddelde doorstromer laat een woning achter waar een starter gewoon in kan.
Simpel gezegd:
De reden dat een starter geen woning kan kopen, komt omdat
een andere starter die woning voor meer geld kan kopen.
Het idee dat je dat kunt veranderen door bestaande woningbezitters meer te belasten is (afaik) gewoon een illusie.
Overigens geef je zelf ook nu al weer aan dat er veel meer speelt dat alleen de starters in de markt. Een Boomer met overwaarde kan ook voor een habbekrats een woning kopen en die gaan verhuren aan zijn kleinkind of gaan gebruiken als vakantiewoning.
Een overschot aan woningen is helemaal geen probleem, die worden ook gewoon ingezet voor nuttige dingen. En vakantie is ook gewoon nodig. Daarom ben ik ook tegenstander van wonen op een vakantiepark, er wonen mensen in een flatje die op vakantie willen. Er is vakantie ruimte nodig in een land waar je op elkaars lip woont.