Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 89 Laatste
Acties:

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:06
DropjesLover schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Iedereen heeft er nu berusting in dat dat komt door het al 6 jaar gehannes over stikstof, dat er daarom niet gebouwd kan worden. En dat de overheid duidelijk heeft gemaakt dat Grondwet Artikel 22, lid 2, stelt dat de overheid zich moet inspannen voor voldoende woongelegenheid. duidelijk niet voor de overheid zelf / direct leidt.

Dat de overheid de toename aan woongelegenheid zelf op slot houdt door niet door te pakken op het stikstofdossier doet daar niet aan af, de overheid is er niet op aan te klagen cq de burger kan het niet van de overheid eisen (op basis van dit grondwetartikel).
je zou er ook anders naar kunnen kijken: het lukt de overheid prima om aan de grondwet artikel 22 lid 2 te voldoen: het aantal daklozen in NL is immers al 10 jaar stabiel tussen de 20K en 30K volgens het CBS https://www.cbs.nl/nl-nl/...mensen-dakloos-begin-2024

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Novari131 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:41:
[...]

Ik besef me opeens hoe makkelijk het is om dingen te roepen zonder dat mij het raakt. Komt ie:

Ik stel wetgeving voor dat iemand's Nederlands paspoort wordt ingenomen als diegene 10+ jaar aaneengesloten in buitenland woont, zodat diegene niet kan profiteren van Nederlandse voorzieningen zonder er ooit een cent aan bijgedragen te hebben. Daarnaast stel ik voor dat iemand geen toegang krijgt tot Nederland indien hij zich meent te moeten bemoeien met Nederlandse politiek zonder dat ie in Nederland woont
WTF!!! Ik bekijk het vanaf de andere kant van de grens. Ik ben na mijn studie op mijn 23e naar Nederland verhuisd. Ik heb in België nooit gewerkt.
Ik kan nu al enigszins profiteren van de Belgische zorgvoorzieningen: mijn zorgverzekering vergoedt een second opinion in België. Als iets acuut en levensbedreigend is, maar nog 2 uur kan wachten logeer ik op dat moment "toevallig" in België en ga ik linea recta naar een academisch ziekenhuis (overigens ook genoeg Nederlanders die profiteren van de Belgische zorg).
Zo lang ik kan genieten van mijn omadagen blijf ik hier, maar als mijn gezondheid achteruitgaat ga ik terug.
Na 43 jaar "bemoei" ik mij ook nog steeds met de Belgische politiek. Daar heb ik stemrecht en hier niet. Zo bemoei ik mij via een omweg nog ietsie pietsie met Europa. Bovendien ben ik begaan met het lot van familie en vrienden, en wellicht mijn toekomst daar

• Chaki
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:54:
[...]

:+ maar dat is juist 100% de functie van Almere, betaalbare huizen met wat groen in de buurt voor mensen die in Amsterdam werken.
Ik kwam een expat tegen die al 2 jaar in Almere woonde en in Amsterdam werkte. Het was bij een expat meeting in een café in het centrum. Hij was nog nooit in het centrum geweest en was stomverbaasd dat daar horeca was 🤣🤣🤣

• Chaki
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:40:
[...]

File's los je alleen op door huizen te bouwen waar mensen werken. Niet door meer wegen te bouwen. Dus als er zoveel mesnen in Amsterdam wonen, ga dan niet meer woningen bouwen in Almere, maar bouw meer de lucht in in Amsterdam. Zeker voor Yuppen zou je eigenlijk betaalbare appartementen moeten bouwen in Amsterdam, met een mix van grotere appartementen voor jonge gezinnen om daarheen door te stromen.

Hetzelfde geldt voor Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Het gebeurt nu wel in mondjesmaat
Mondjesmaat de hoogte in in Rotterdam 🤣

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34
YakuzA schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:54:
[...]

:+ maar dat is juist 100% de functie van Almere, betaalbare huizen met wat groen in de buurt voor mensen die in Amsterdam werken.
En het bewijs dat meer wegen bouwen ondanks het gewauwel van stadsmensen met een treinabonnement wel degelijk werkt tegen files. De commute Almere/Gooi - Amsterdam is de laatste jaren echt enorm veel sneller sinds de A1 is verbreed.

All-electric.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

File's los je alleen op door huizen te bouwen waar mensen werken. Niet door meer wegen te bouwen. Dus als er zoveel mesnen in Amsterdam wonen, ga dan niet meer woningen bouwen in Almere, maar bouw meer de lucht in in Amsterdam. Zeker voor Yuppen zou je eigenlijk betaalbare appartementen moeten bouwen in Amsterdam, met een mix van grotere appartementen voor jonge gezinnen om daarheen door te stromen.

Hetzelfde geldt voor Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Het gebeurt nu wel in mondjesmaat. Dit is bijvoorbeeld een mooi project in Amsterdam: https://spotamsterdam.nl/
Veel beter dan dit in Utrecht https://www.bloom-merwede.nl/ Waarom grondgebonden woningen in een hoogbouw wijk neerzettten. Gaat alleen maar ten koste van de openbare ruimte, wat de hele wijk veel leefbaarder zou maken. Had gewoon op elk gebouw 1 extra verdieping gebouwd. Had je hetzelfde aantal woningen, maar voor iedereen meer buitenruimte. Zeker langs het water als het Merwedekanaal had je mooie woontorens kunnen bouwen waar niemand last van heeft. Zal wel niet kunnen door NIMBY van de mensen aan de overkant (Rivierenwijk) :(.
Je zou ook bedrijven meer kunnen verplaatsen naar het achterland waar ook zat mensen wonen en waar je extra makkelijk personeel aantrekt net omdat je _niet_ in de overspannen en volgebouwde woningmarkt Randstad zit :P

Bij een snelweg en een (intercity)treinstation zit je als bedrijf prima bereikbaar genoeg, Arnhem, Breda, Deventer...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
assje schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:21:
Het gemiddeld aantal personen per huishouden is gedaald van 3,5 in 1960 naar 2,5 in 1990 tot ongeveer 2,1 nu. Het is wat mij betreft de vraag of er ooit een woningoverschot kan zijn (net als met file's). Als er een overschot zou zijn (en prijzen al gevolg dus richting 0 gaan) dan heeft iedere student een eigen woning, ieder koppeletje met een recente relatie houd 2 woningen aan en zo voort.
Jij hebt echt hele rare ideeën over hoe de wereld/economie werkt, ideeën die echt kant noch wal raken, sorry dat ik het zeg.

Een overschot aan huizen betekent helemaal niet dat de prijzen richting nul gaan.

Simpel uitgelegd, stel je hebt 1 huis 'teveel' op de 100, en 6 huizen wisselen per jaar van eigenaar per 100, dan is er dus continu een woning beschikbaar, maar omdat er elke 2 maanden een woning verkocht wordt, zal de gemiddelde woning dus 2 maanden leeg blijven staan tijdens een transactie.
2 maanden leegstand heeft een prijs, laten we even zeggen dat een huis leeg laten staan €1000 per maand kost. Dan is het voor de verkopers van een huis dus de afweging om een bod van €2000 lager te accepteren zonder leegstand, of 2 maanden te wachten en 'full price' te krijgen.
Zelfs al zou je een absurde boete erop zetten van €100.000 per jaar, dan nog heeft een woning pas na 4 jaar zoveel gekost dat hij richting nul zou gaan.

In de huidige markt, met grof gerekend, 4 miljoen koopwoningen & 100.000 transacties per jaar, is een overschot van 1% ~40.000 woningen, wat dan minder dan 6 maanden leegstand is. Reken je met 2,5% ~100.000 woning en een leegstand van een jaar, heb je ineens de mogelijkheid om te gaan renoveren of herbouwen, dat kost normaal ook iets van een jaar.
Ik weet dat er in dit topic heel veel jonge mensen meelezen, maar vroeger (jaren '80) had je echt wel leegstand voor langere tijd. Kavels blijven nu open door stikstof problemen, maar vroeger had je ook bouwkavels die beschikbaar waren en dan absorbeerde de markt die rustig aan.
assje schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:21:
Verder, het grootste probleem op de woningmarkt is niet het tekort maar het enorme verschil in mogelijkheden tussen starters en de "gevestigde orde". Zelfs in een scenario met veel meer aanbod zou het kunnen zijn dat de "have's" nog eerder een 2e woning bij Noordwijk hebben voor de weekenden dan dat de starters passend aanbod hebben. Het gemiddelde aantal personen kan dus gewoon naar 1 of zelfs daar voorbij in een extreem scenario; waar leggen we de grens wat genoeg/reeel is?

Het echte probleem is dan dat de "gevestigde orde" bijna gratis in riante woningen kan wonen doordat hij geprofiteerd heeft van historisce waardestijging. De starter daarentegen is volledig afhankelijk van financiering.

Vanuit dat perspectief zou je dus juist een argument kunnen maken om HRA te verhogen in plaats van te reduceren en in plaats daarvan bezit duurder te maken dan financiering. Dus, HRA handhaven of verhogen en juist hogere EWF of combinatie met belasting/m2 zoals eerder gesuggereerd.

Dit topic is regelmatig nogal een echokamer naar mijn mening. Ik heb verder ook geen zin/tijd om dingen uitgebreid uit te werken en goed te verwoorden. Met slecht verwoorden kom je weer nergens en wordt alles alleen maar in absurditeit getrokken dus ik ga deze discussies verder ook maar laten voor wat het is :P
De reden dat de huizenprijs omhoog loopt is omdat de starters zo ontzettend veel kunnen financieren.
Ik ben waarschijnlijk een van de 'gevestigde orde' in jouw beeld, maar ik doe helemaal niks met de huizenprijzen, het enige wat ik zie is een WOZ brief elk jaar. Ik betaal keurig mijn hypotheek, doe mijn onderhoud en voor de rest NIKS, NOPPES, NADA.
Doorstromers met overwaarde zitten in het hogere segment, waar de starters normaal gesproken ook niet komen. En de gemiddelde doorstromer laat een woning achter waar een starter gewoon in kan.

Simpel gezegd:
De reden dat een starter geen woning kan kopen, komt omdat een andere starter die woning voor meer geld kan kopen.
Het idee dat je dat kunt veranderen door bestaande woningbezitters meer te belasten is (afaik) gewoon een illusie.

Overigens geef je zelf ook nu al weer aan dat er veel meer speelt dat alleen de starters in de markt. Een Boomer met overwaarde kan ook voor een habbekrats een woning kopen en die gaan verhuren aan zijn kleinkind of gaan gebruiken als vakantiewoning.
Een overschot aan woningen is helemaal geen probleem, die worden ook gewoon ingezet voor nuttige dingen. En vakantie is ook gewoon nodig. Daarom ben ik ook tegenstander van wonen op een vakantiepark, er wonen mensen in een flatje die op vakantie willen. Er is vakantie ruimte nodig in een land waar je op elkaars lip woont.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:19
[...]

Hetzelfde geldt voor Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Het gebeurt nu wel in mondjesmaat. Dit is bijvoorbeeld een mooi project in Amsterdam: https://spotamsterdam.nl/
Veel beter dan dit in Utrecht https://www.bloom-merwede.nl/ Waarom grondgebonden woningen in een hoogbouw wijk neerzettten. Gaat alleen maar ten koste van de openbare ruimte, wat de hele wijk veel leefbaarder zou maken. Had gewoon op elk gebouw 1 extra verdieping gebouwd. Had je hetzelfde aantal woningen, maar voor iedereen meer buitenruimte. Zeker langs het water als het Merwedekanaal had je mooie woontorens kunnen bouwen waar niemand last van heeft. Zal wel niet kunnen door NIMBY van de mensen aan de overkant (Rivierenwijk) :(.
Ik woon zelf in een eengezinswoning net buiten de randstad, een half uur rijden van Amsterdam, een uur van Utrecht. Ik denk dat in deze wijk 80% in Amsterdam, Den Haag of Utrecht werken, maar geen van allen zal willen verhuizen naar 3 hoog achter als ze hier alle rust en ruimte hebben.

Overigens, de meeste mensen in deze week werkt max 2 dagen op kantoor, en de rest thuis, enkel om dinsdag en donderdag is er file en dat heb ik en de rest van mijn buurtgenoten er graag voor over!

Er is voor jonge gezinnen geen of weinig vraag naar appartementen in de stad, mensen verlaten de stad zelfs als ze kinderen willen want ook zij zien liever hun kinderen opgroeien in een rustige omgeving en met een tuintje.

Wil je files oplossen, zou je beter kunnen sturen dat bedrijven meer verspreiden over de rest van het land ipv enkel in Amsterdam/randstad, en meer inzetten op thuiswerken of naar kantoor gaan op maandag, woensdag en vrijdag, of mensen laten beginnen na 10 uur en voor 15 uur weer naar huis. Er zijn zoveel gemakkelijke dingen te verzinnen voor minder files dan mensen tegen hun wil 3 hoog achter te wonen...

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

TheGhostInc schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Jij hebt echt hele rare ideeën over hoe de wereld/economie werkt, ideeën die echt kant noch wal raken, sorry dat ik het zeg.

Een overschot aan huizen betekent helemaal niet dat de prijzen richting nul gaan.

Simpel uitgelegd, stel je hebt 1 huis 'teveel' op de 100, en 6 huizen wisselen per jaar van eigenaar per 100, dan is er dus continu een woning beschikbaar, maar omdat er elke 2 maanden een woning verkocht wordt, zal de gemiddelde woning dus 2 maanden leeg blijven staan tijdens een transactie.
2 maanden leegstand heeft een prijs, laten we even zeggen dat een huis leeg laten staan €1000 per maand kost. Dan is het voor de verkopers van een huis dus de afweging om een bod van €2000 lager te accepteren zonder leegstand, of 2 maanden te wachten en 'full price' te krijgen.
Zelfs al zou je een absurde boete erop zetten van €100.000 per jaar, dan nog heeft een woning pas na 4 jaar zoveel gekost dat hij richting nul zou gaan.

In de huidige markt, met grof gerekend, 4 miljoen koopwoningen & 100.000 transacties per jaar, is een overschot van 1% ~40.000 woningen, wat dan minder dan 6 maanden leegstand is. Reken je met 2,5% ~100.000 woning en een leegstand van een jaar, heb je ineens de mogelijkheid om te gaan renoveren of herbouwen, dat kost normaal ook iets van een jaar.
Ik weet dat er in dit topic heel veel jonge mensen meelezen, maar vroeger (jaren '80) had je echt wel leegstand voor langere tijd. Kavels blijven nu open door stikstof problemen, maar vroeger had je ook bouwkavels die beschikbaar waren en dan absorbeerde de markt die rustig aan.

[...]

De reden dat de huizenprijs omhoog loopt is omdat de starters zo ontzettend veel kunnen financieren.
Ik ben waarschijnlijk een van de 'gevestigde orde' in jouw beeld, maar ik doe helemaal niks met de huizenprijzen, het enige wat ik zie is een WOZ brief elk jaar. Ik betaal keurig mijn hypotheek, doe mijn onderhoud en voor de rest NIKS, NOPPES, NADA.
Doorstromers met overwaarde zitten in het hogere segment, waar de starters normaal gesproken ook niet komen. En de gemiddelde doorstromer laat een woning achter waar een starter gewoon in kan.

Simpel gezegd:
De reden dat een starter geen woning kan kopen, komt omdat een andere starter die woning voor meer geld kan kopen.
Het idee dat je dat kunt veranderen door bestaande woningbezitters meer te belasten is (afaik) gewoon een illusie.

Overigens geef je zelf ook nu al weer aan dat er veel meer speelt dat alleen de starters in de markt. Een Boomer met overwaarde kan ook voor een habbekrats een woning kopen en die gaan verhuren aan zijn kleinkind of gaan gebruiken als vakantiewoning.
Een overschot aan woningen is helemaal geen probleem, die worden ook gewoon ingezet voor nuttige dingen. En vakantie is ook gewoon nodig. Daarom ben ik ook tegenstander van wonen op een vakantiepark, er wonen mensen in een flatje die op vakantie willen. Er is vakantie ruimte nodig in een land waar je op elkaars lip woont.
Dat rijmt niet met de berichten dat er een tekort is van 400.000 woningen omdat mensen niet kunnen wonen zoals dat ze willen. Jongeren/starters blijven langer bij hun ouders, starters wonen a-la studenten nog samen met huisgenoten / gedeelde keuken/badkamer, mensen die scheiden kunnen geen aparte woningen vinden (wanneer er kinderen in het spel zijn moeten dat dus 2 1-gezinswoningen zijn).

Maar meer starterswoningen bouwen gaat dat niet oplossen, want de starterswoningen worden ook weer bezet gehouden door de mensen die niet kunnen doorstromen naar de gezinswoning, en dus ook levenskeuzes zoals kinderen uitstellen.

Het echte probleem werd veroorzaakt door de sluiting van de betaalbare bejaardenhuizen en iedereen langer thuis laten wonen, want dat was goedkoper (volgens iemand...). Daardoor stokte de doorstroming naar de vrijkomende gezinswoningen die bejaarden achterlieten.
De makkelijkste oplossing is het omgekeerde, betaalbare bejaardenwoningen / zorg-appartementen. Weinigen willen daar naar over omdat ze nu een afbetaalde woning-met-tuin hebben en zo'n zorg-appartement (als je er al een kan vinden) domweg net zo duur is als je oude woning, en dan nog een smak aan servicekosten, waardoor men er serieus op achteruit gaat, van lage maandlasten en een tuin, naar een appartment met hoge maandlasten. Natuurlijk is dat onaantrekkelijk...
En mij krijg je die kosten ook niet uitgelegd.
Want ook een zorg-appartment is qua zorg een stuk efficienter, patiënten dicht bij elkaar, geen reistijd tussen adressen, apotheek en fysio op de begane grond, absoluut voorspelbare en continue stroom aan clienten...
Pensioenfondsen kunnen de appartementen bouwen samen met zorgverzekeraars, voor beiden zijn het lagere kosten...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
TheGhostInc schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:14:
Je schets in jouw post anders ook een nogal simplistisch beeld en dit is exact wat ik bedoel met in absurditeit trekken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:56
DropjesLover schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:28:
Het echte probleem werd veroorzaakt door de sluiting van de betaalbare bejaardenhuizen en iedereen langer thuis laten wonen, want dat was goedkoper
Aha, gelukkig is het weer de schuld van de babyboomers.
Ook senioren hebben een maatschappelijke ontwikkeling meegemaakt en het ophokken in bejaardentehuizen past daarbij niet meer.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:15:
[...]

Ik woon zelf in een eengezinswoning net buiten de randstad, een half uur rijden van Amsterdam, een uur van Utrecht. Ik denk dat in deze wijk 80% in Amsterdam, Den Haag of Utrecht werken, maar geen van allen zal willen verhuizen naar 3 hoog achter als ze hier alle rust en ruimte hebben.

Overigens, de meeste mensen in deze week werkt max 2 dagen op kantoor, en de rest thuis, enkel om dinsdag en donderdag is er file en dat heb ik en de rest van mijn buurtgenoten er graag voor over!

Er is voor jonge gezinnen geen of weinig vraag naar appartementen in de stad, mensen verlaten de stad zelfs als ze kinderen willen want ook zij zien liever hun kinderen opgroeien in een rustige omgeving en met een tuintje.

Wil je files oplossen, zou je beter kunnen sturen dat bedrijven meer verspreiden over de rest van het land ipv enkel in Amsterdam/randstad, en meer inzetten op thuiswerken of naar kantoor gaan op maandag, woensdag en vrijdag, of mensen laten beginnen na 10 uur en voor 15 uur weer naar huis. Er zijn zoveel gemakkelijke dingen te verzinnen voor minder files dan mensen tegen hun wil 3 hoog achter te wonen...
Je kijkt vanuit het perspectief van de haves. Stel we bouwen in jouw dorp/stad eenzelfde hoeveelheid huizen erbij, maar vervolgens maken we de wegen richting Amsterdam niet breder. Dan ben jij of je buren opeens 1 uur bezig om naar Amsterdam te gaan. Zijn de bewoners in jouw dorp/stad dan nog steeds tevreden met de woonplaats en comute? Ook kijk jij naar de kantoormensen, die thuis kunnen werken en na de spits kunnen reizen. Er zijn hele volkstammen die niet op afstand kunnen werken.
Eigenlijk wil niemand die in de stad woont meer wegen rond de stad hebben. Die zijn er alleen omdat er mesnen naar de stad willen/moeten komen voor werk.

Maar je heb wel gelijk dat een andere oplossing is door bedrijven te verhuizen. Almere zou een goede vestigingsplaats zijn voor bedrijven in Amsterdam. Daar zal je veel potentiele werknemers vinden die je ook in Amsterdam zal vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Z___Z op 21-07-2025 14:22 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:29
Conrado schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Het zou in ieder geval onredelijk zijn om de schuld te leggen bij mensen die nog nooit of eenmalig stemrecht hebben gehad. Dus alles tussen inmiddels dood en eind 20 zou nog een beetje redelijk zijn qua "blame".

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Conrado schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Ook senioren hebben een maatschappelijke ontwikkeling meegemaakt en het ophokken in bejaardentehuizen past daarbij niet meer.
Dat de doorstroming daardoor stokte is absoluut evident, evenals dat zorg een stuk efficienter / goedkoper wordt wanneer de clienten dichter bij elkaar wonen.
"ophokken in een bejaardentehuis" vind ik erg gechargeerd. Mijn oma destijds had een prima 2-kamer appartementje met balkonnetje en eigen keuken + badkamer. Zal iets van 40-50m2 geweest zijn maar alles pastte er prima in.
Voor zo'n 300-350k koop je een appartement van 75-100m2 wat prima te doen is uit de overwaarde van een gezinswoning (450-500k), en daarna de rest van de gezinswoning-waarde in te zetten voor de servicekosten. Stel die op €600/mnd en je kan er prima 10 jaar kostenneutraal wonen.
Maar toch gebeurt dat niet of zijn zorg-appartementen nog veel duurder.

Of het moet vanuit de overheid ondersteund worden dat de overwaarde belastingvrij langdurig gebruikt kan worden voor de huur + servicekosten.

Ik ben niet tegen het belasten van overwaarde, mits je er van uit gaat dat dat het deel toegenomen waarde is tussen aanschaf en verkoop. Dat is immers gratis geld waar geen arbeid tegenover staat.
Dat is nu niet zo lees ik, nu zit ook hypotheekaflossing er bij.
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Je kijkt vanuit het perspectief van de haves. Stel we bouwen in jouw dorp/stad eenzelfde hoeveelheid huizen erbij, maar vervolgens maken we de wegen richting Amsterdam niet breder. Dan ben jij of je buren opeens 1 uur bezig om naar Amsterdam te gaan. Zijn de bewoners in jouw dorp/stad dan nog steeds tevreden met de woonplaats en comute? Ook kijk jij naar de kantoormensen, die thuis kunnen werken en na de spits kunnen reizen. Er zijn hele volkstammen die niet op afstand kunnen werken.
Eigenlijk wil niemand die in de stad woont meer wegen rond de stad hebben. Die zijn er alleen omdat er mesnen naar de stad willen/moeten komen voor werk.

Maar je heb wel gelijk dat een andere oplossing is door bedrijven te verhuizen. Almere zou een goede vestigingsplaats zijn voor bedrijven in Amsterdam. Daar zal je veel potentiele werknemers vinden die je ook in Amsterdam zal vinden.
En zet die bedrijven dan ook neer aan de oostkant van Almere, zodat er nog voldoende omheen gebouwd kan worden of ook Lelystad aantrekkelijker wordt.

Maar nog beter zou zijn om niet op -6m NAP te bouwen, maar ergens waar klimaatverandering minder impact zal hebben.
Dus ook niet op verdrogende zandgronden.

[ Voor 31% gewijzigd door DropjesLover op 21-07-2025 14:36 ]

BThGvNeOA

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Ik bekijk het vanuit het perspectief van de vraag. Niet voor niets verhuizen 30+ers uit de stad om buiten de stad te gaan wonen omdat de woningen groter zijn, meer rust en ruimte.

Daarnaast, als er meer woningen komen kunnen bepaalde wegen nog verbreed worden zodat er minder files zijn, meer asfalt kan in bepaalde regio's zeker wel helpen.

Ik kijk naar de kantoormensen omdat Amsterdam bovengemiddeld veel kantoorbanen aanbied en dat kantoorwerkers de grootste groep werkenden in Nederland zijn. Daarnaast, de meeste mensen die een fysieke baan hebben werken niet in de grote steden, zij kunnen juist meer lokaal werken.
Stadse mensen willen zoveel wel of niet, of het reëel is is een tweede, in iedere grote stad in de wereld zijn wegen rond de stad, en het alternatief is dat bedrijven de stad verlaten, resultaat is dat deze mensen zelf ver moeten reizen.

Trouwens, mensen die in Utrecht wonen reizen zelf ook naar Amsterdam voor werk...
Deel naar Almere, deel naar Alkmaar, deel naar Zwolle, een deel naar Arnhem, dat kan allemaal een groot deel van de druk verminderen...

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-11 19:07
TheGhostInc schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:00:
[...]

Nog los even van het complete gebrek aan onderbouwing van dit.

Volgens mij heb je het idee dat je in een plan economie leeft, een soort communistische staat waarbij je van bovenaf kunt dirigeren hoe mensen leven.

Laten we beginnen met de kleine details ;) die je over het hoofd ziet:
Een gedeelte van de starters zijn single. Super inefficiënt qua ruimtegebruik, die wonen nu misschien nog thuis. Top dus, want dat is qua m2's veel beter!
Een gedeelte van de starters is een koppeltje ^) met kinderwens *; ? Maar wacht even, ga je die ook extra belasten zolang er nog niet voortgeplant is? Of mag je een briefje bij de huisarts halen? En bij een miskraam een boete, want die extra m2's worden nog niet gebruikt en dat was wel de afspraak! Gaat je partner onverwachts dood en ben je nog niet zwanger? Valt er dan een blauwe brief op de mat?
En een dame van 60 met kinderwens, mag dat? Of krijgen we dan een menstruatie ambtenaar, die haar oestrogeen niveau komt meten?

Aan de woning kant kun je ook heerlijk gedonder krijgen. Die 180m2 woning met dakkapellen met 2 pensionado's erin, tja, die trekken die dakkapellen er gewoon vanaf. Of maak van een kamer de ramen dicht, is het ineens geen leefruimte meer. (In het VK had je geloof ik raambelasting, gingen mensen ramen dichtmaken)
En wanneer is een woning 2 persoons? En wanneer meer of minder. Bij gescheiden ouders krijg je dat het kind ingeschreven wordt op het gunstigste adres.

Moraal van het verhaal:
Ik heb het een beetje grappig/gechargeerd opgeschreven, maar het is een volkomen onrealistisch & onhaalbaar idee. Het gaat uit van 101 dingen die over de gehele populatie wel zo'n beetje kloppen, maar individueel gewoon niet zo werken.
En eerlijk gezegd denk ik dat de starters die je wilt helpen helemaal niet geholpen zouden zijn. Pas als er daadwerkelijk kinderen zijn heb je een argument om 'iets' te doen. Tot die tijd is een koppeltje 'empty nesters' vergelijkbaar met een DINKY koppel, waarbij 'opa & oma' nog vaker een gevuld huis zullen hebben.

Terug komend op je 'er is geen tekort' opmerking.
Ik hoop dat we nog een keer een overschot krijgen. Er is namelijk niks mis imho met een klein overschot. De slechtste woningen blijven dan over en die kunnen dan ook een keer gesloopt & vernieuwd worden. Ook als bijvoorbeeld een coöperatie een blok wil renoveren is er gewoon ruim plek voor verhuizen. En ik vermoed dat als we fatsoenlijk aanbod van huizen hebben dat de problemen die we nu hebben ook kleiner worden.
Bij meer aanbod is een beter passende woning te vinden, terwijl nu eigenlijk alles wordt geaccepteerd uit pure ellende.

Maar gebeurt er nog wat op de woningmarkt? :+
Wat je nu doet is dat niet een "Hellend vlak drogreden" ?

Daarnaast deze bron(eurostat) zegt dat we extreem inefficient zijn qua woonruimte:
https://ec.europa.eu/euro...gpub/housing/bloc-1b.html

Koplopers zelfs als je daarnaast nog eens de volgende statistiek erbij gaat leggen krijg je een soort versterking van het argument:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/xzc1irtcmph71.png

Nederland en Belgie hebben zowel de MEESTE woonruimte per persoon, en we hebben de MEESTE mensen per vierkante kilometer. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 21-07-2025 14:47 ]

• Immutable
Blik1984 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Er is toch ook de villatax?
Deze kun je uitbreiden door meerdere stapjes te maken, met een soort hogere resolutie progressieve belastingdruk. (En nee, de gewone mens gaat daar niks van merken.)
Net zoals de NHG, en de 0% overdrachtsbelasting elk jaar of met stapjes omhoog gaat. Kan dat ook met deze progressieve belastingdruk omhoog gaan zodat normale mensen het werkend volk zoals IEDEREEN in deze topic gewoon er niks van zal merken.)

Majha hier zijn ook mensen die verdedigen de super rijken, omdat ze zelf ooit hopen er één te gaan worden. (Nee, je gaat niet zo rijk worden. De kans daarop is nihil. En dat terwijl ze nu geen cent te makken hebben.)

[ Voor 22% gewijzigd door Immutable op 21-07-2025 14:52 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:02
Immutable schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:50:
Deze kun je uitbreiden door meerdere stapjes te maken, met een soort hogere resolutie progressieve belastingdruk. (En nee, de gewone mens gaat daar niks van merken.)

Majha hier zijn ook mensen die verdedigen de super rijken, omdat ze zelf ooit hopen er één te gaan worden. (Nee, je gaat niet zo rijk worden. De kans daarop is nihil. En dat terwijl ze nu geen cent te makken hebben.)
De villataks begint rond 1.3m, een beetje tweekapper in de Randstad komt daar wel aan.
Als je dat in stapjes omlaag brengt (1M, 800k?) raak je een grote groep 'gewone mensen'.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• warzaw
  • Laatst online: 08:47
Immutable schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:42:
[...]
[Afbeelding]

Nederland en Belgie hebben zowel de MEESTE woonruimte per persoon, en we hebben de MEESTE mensen per vierkante kilometer. ;)
Als je dit kaartje post graag even een toelichting op het getal uit de legenda. Wat zijn dit? Simoleons per inwoner?

Normaal zou ik hem zelf opzoeken, maar als ik klik op de link kom ik niet op dat plaatje terecht.

• Paprika
warzaw schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Als je dit kaartje post graag even een toelichting op het getal uit de legenda. Wat zijn dit? Simoleons per inwoner?

Normaal zou ik hem zelf opzoeken, maar als ik klik op de link kom ik niet op dat plaatje terecht.
https://www.reddit.com/r/..._europe_people_per/?tl=nl

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:43
Immutable schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Net zoals de NHG, en de 0% overdrachtsbelasting elk jaar of met stapjes omhoog gaat. Kan dat ook met deze progressieve belastingdruk omhoog gaan zodat normale mensen het werkend volk zoals IEDEREEN in deze topic gewoon er niks van zal merken.)

Dit gebeurt allang, en wel op 2 manieren:
1. de grens voor de villataks gaat elk jaar omhoog, maar stijgt jaarlijks minder hard dan de daadwerkelijke huizenprijzen. De villataks was in 2009 nog €1.000.000, en is nu in 2025 1.330.000. Ik denk dat we allemaal weten dat de huizenprijzen wel iets meer gestegen zijn dan 33% in de afgelopen 15 jaar. Kortom, ieder jaar komen er meer huizen onder de villatax te vallen
2. Het forfait dat geheven wordt stijgt over de jaren. Bij de start van de villatax was dit 0,8%, dat is nu bijna 3x zoveel met 2,35%.

Verder, nogal een aanname dat niemand in dit topic daarmee te maken heeft... Juist door punt 1 van bovenstaande in combinatie met de stijging van de huizenprijzen hoef je niet eens tonnen te verdienen om in een huis te wonen welke qua waarde richting de villataks gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 21-07-2025 15:37 ]

• Conrado
DropjesLover schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:33:
Dat de doorstroming daardoor stokte is absoluut evident, evenals dat zorg een stuk efficienter / goedkoper wordt wanneer de clienten dichter bij elkaar wonen.
"ophokken in een bejaardentehuis" vind ik erg gechargeerd.
Ik heb dat van dichtbij gezien met mijn grootouders, en dat leek daar toch het meeste op. Mijn moeder is thuis verzorgd en ik moet zeggen dat ik veel respect voor de thuiszorg gekregen heb.
Bij termen als 'efficiënter' en 'goedkoper' icm zorg houdt ik altijd m'n hart vast :)
Voor zo'n 300-350k koop je een appartement van 75-100m2 wat prima te doen is uit de overwaarde van een gezinswoning (450-500k), en daarna de rest van de gezinswoning-waarde in te zetten voor de servicekosten.
Overal worden momenteel particulier gefinancierde zorgappartementen gerealiseerd, die o.a. dergelijke woningmarktuitstappers opvangen.

Groot nadeel van de 'bejaardentehuizen' was de eenvormigheid: ouderen werden op één hoop geveegd onafhankelijk hun achtergrond. Sommigen woonden er quasi 'gratis', anderen moesten hun spaargeld eerst opeten en pensioen inleveren. Dat was onrechtvaardig. Net zoals trouwens de invloed van de leiding op individuele bewoners.
Nu dreigt het andersom te werken: goede particulier inactieven zat. Echter niet iedereen heeft overwaarde of andere financiële buffers. en dan heb je pech als je dan niet kunt betalen.

• Immutable
hoevenpe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:54:
[...]

De villataks begint rond 1.3m, een beetje tweekapper in de Randstad komt daar wel aan.
Als je dat in stapjes omlaag brengt (1M, 800k?) raak je een grote groep 'gewone mensen'.
Hier heb je wel een punt. Want iemand in zo'n villa kan ook prima een "normaal" salaris hebben.
Dat is het lastige met inkomen versus vermogen.

Je hebt grote verschillen in NL, daar heb je een goed punt. Mijn huis is ongeveer 600K waard in het noorden. Maar in de randstad zou deze absurd duur zijn.

Daarom is denk ik belasten op vierkante meters enzo beter dan belasten op hoeveel waard iets is misschien. Want een klein hokje in Amsterdam kan wel meer waard zijn dan een vrijstaand huis aan de rand van NL.

• Conrado
Immutable schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:44:
Want iemand in zo'n villa kan ook prima een "normaal" salaris hebben.
Dat is het lastige met inkomen versus vermogen.
Klopt, en dan zij er bijvoorbeeld ook nog eens de zelfbouwers. De WOZ wordt bepaald op basis van de courante waarde, niet wat het initieel gekost heeft.

• Chaki
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Ik heb dat van dichtbij gezien met mijn grootouders, en dat leek daar toch het meeste op. Mijn moeder is thuis verzorgd en ik moet zeggen dat ik veel respect voor de thuiszorg gekregen heb.
Bij termen als 'efficiënter' en 'goedkoper' icm zorg houdt ik altijd m'n hart vast :)
Wordt je moeder NU thuis verzorgd?

Hier word je 2 keer per week geholpen met douchen. Vroeger werd je bijna altijd geholpen door dezelfde wijkverpleegkundige/verzorgende. Nu staat er 2 keer in de week een andere voor de deur. (freelancer/uitzendkracht). Het personeelstekort enorm, de werkdruk, het hoog ziekteverzuim (soms door lichamelijk zwaar werk, maar vaak ook burn-outs)

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Ik bekijk het vanuit het perspectief van de vraag. Niet voor niets verhuizen 30+ers uit de stad om buiten de stad te gaan wonen omdat de woningen groter zijn, meer rust en ruimte.

Daarnaast, als er meer woningen komen kunnen bepaalde wegen nog verbreed worden zodat er minder files zijn, meer asfalt kan in bepaalde regio's zeker wel helpen.

Ik kijk naar de kantoormensen omdat Amsterdam bovengemiddeld veel kantoorbanen aanbied en dat kantoorwerkers de grootste groep werkenden in Nederland zijn. Daarnaast, de meeste mensen die een fysieke baan hebben werken niet in de grote steden, zij kunnen juist meer lokaal werken.

[...]

Stadse mensen willen zoveel wel of niet, of het reëel is is een tweede, in iedere grote stad in de wereld zijn wegen rond de stad, en het alternatief is dat bedrijven de stad verlaten, resultaat is dat deze mensen zelf ver moeten reizen.

Trouwens, mensen die in Utrecht wonen reizen zelf ook naar Amsterdam voor werk...

[...]

Deel naar Almere, deel naar Alkmaar, deel naar Zwolle, een deel naar Arnhem, dat kan allemaal een groot deel van de druk verminderen...
Nee, je hebt als 30er met kinderwens geen keus in Nederland. Het grootste deel van de kindvriendelijke woningen staan in de buitenwijken of buiten de stad. Veel 30ers willen denk ik niet de stad verlaten, maar hebben geen keus, want een woning > 100m2 in de stad is voor de meeste mensen niet betaalbaar. Er zijn wel degelijk gezinnen die in de stad wonen, maar die huizen zijn dus al snel 800k+.

Alkmaar en Zwolle lijken mij te ver voor bedrijven die nu in Amsterdam gevestigd zijn. De overheid heeft al bewezen dat te ver weg van bestaande kantoren niet werkt. Je zal de waterbed methode moeten toepassen zoals ook op de woningmarkt gebeurt. Dus eerst Almere, waardoor Lelystad een optie wordt, dan verder weg. Of eerst Amersfoort, waardoor Apeldoorn een optie wordt, etc.

• warzaw
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Nee, je hebt als 30er met kinderwens geen keus in Nederland. Het grootste deel van de kindvriendelijke woningen staan in de buitenwijken of buiten de stad. Veel 30ers willen denk ik niet de stad verlaten [...]
Wat zou daar de reden dan van kunnen zijn? Nabijheid van scholen en activiteiten?

Ik snap op zich heel goed dat de stad een hoop gemakken met zich meebrengt, maar eigenlijk ook een hoop overbodige drukte die hartstikke leuk is zolang je een hedonistische twintiger bent, maar dat zou een stuk minder interessant moeten zijn als je 30+ bent en een gezin gaat stichten.

• Z___Z
  • Niet online
warzaw schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Wat zou daar de reden dan van kunnen zijn? Nabijheid van scholen en activiteiten?

Ik snap op zich heel goed dat de stad een hoop gemakken met zich meebrengt, maar eigenlijk ook een hoop overbodige drukte die hartstikke leuk is zolang je een hedonistische twintiger bent, maar dat zou een stuk minder interessant moeten zijn als je 30+ bent en een gezin gaat stichten.
Is natuurlijk een kip-ei verhaal. Als er geen gezinnen wonen zijn er geen scholen en kindactiviteiten. Het is ook maar waar je zelf opgegroeid bent. Iedereen kijkt het vanuit zijn eigen perspectief en denk dat dat het beste is. Maar je kan ook kijken hoe mensen wereldwijd wonen en steden inrichten. Nederlanders zijn echt niet uniek in wat we willen ten opzichte van andere wereldburgers.
Juist als je stedelijk woont kunnen kinderen veel activiteiten doen op loop/fietsafstand. Als ik zie hoeveel mensen vooral in de Vinex achtige wijken hun kinderen gehaasd met de auto naar school brengen en naar de sportclub brengen met de auto, lijkt me dat toch niet de ideale oplossing. Dan is een stedelijke fiets/voetganger georienteerde omgeving echt niet zo verkeerd.
Maar goed hier op Tweakers is er een flinke bias naar upper middle class. Dus snap wel dat een mooie twee-onder-een-kap met twee auto's voor de deur, een hond en twee katten ook aanspreekt.

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Nee, je hebt als 30er met kinderwens geen keus in Nederland. Het grootste deel van de kindvriendelijke woningen staan in de buitenwijken of buiten de stad. Veel 30ers willen denk ik niet de stad verlaten, maar hebben geen keus, want een woning > 100m2 in de stad is voor de meeste mensen niet betaalbaar. Er zijn wel degelijk gezinnen die in de stad wonen, maar die huizen zijn dus al snel 800k+.
Omdat in de binnenwijken/centrum het te druk is om kindvriendelijk te zijn? Daarnaast, er zijn maar weinig steden in de wereld waar appartementen staan van >100m2 die voor een betaalbare prijs weggaan. De ruimte in steden ontbreekt om grote appartementen te maken, wellicht moeten we wel accepteren dat als je kinderen wilt je 9 van de 10 keer niet in de grote stad kunt wonen.

Er word trouwens in Amsterdam flink de hoogste ingebouwd, Amsterdam Noord is een enorme bouwput van hoge woningen en nog gaan die woningen voor zeer hoge prijzen weg.

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:42:
[...]

Is natuurlijk een kip-ei verhaal. Als er geen gezinnen wonen zijn er geen scholen en kindactiviteiten. Het is ook maar waar je zelf opgegroeid bent. Iedereen kijkt het vanuit zijn eigen perspectief en denk dat dat het beste is. Maar je kan ook kijken hoe mensen wereldwijd wonen en steden inrichten. Nederlanders zijn echt niet uniek in wat we willen ten opzichte van andere wereldburgers.
Is het een kip-ei verhaal? De meeste woningen in de gewilde wijken van de grote stad zijn te klein voor de meeste stellen met een kinderwens en worden vooral bewoond door studenten, twintigers en alleenstaande en kinderloze stellen. Het zijn plekken waarin het overdag tot in de avond een drukte van jewelste is, leuk als je twintig bent, maar geen plek om je kinderen op te laten groeien.
Juist als je stedelijk woont kunnen kinderen veel activiteiten doen op loop/fietsafstand. Als ik zie hoeveel mensen vooral in de Vinex achtige wijken hun kinderen gehaasd met de auto naar school brengen en naar de sportclub brengen met de auto, lijkt me dat toch niet de ideale oplossing. Dan is een stedelijke fiets/voetganger georienteerde omgeving echt niet zo verkeerd.
In de binnensteden is dit niet anders hoor! Mijn nicht werkt op een school in Amsterdam Zuid maar ook daar worden de kinderen uit de SUV's gegooid om zich te haasten naar het werk.
Maar goed hier op Tweakers is er een flinke bias naar upper middle class. Dus snap wel dat een mooie twee-onder-een-kap met twee auto's voor de deur, een hond en twee katten ook aanspreekt.
Ik denk dat een grote groep Tweakers onderdeel zijn van de upper Middle class en zelf wonen in een twee-onder-een-kap met twee auto's voor de deur en twee katten.

[ Voor 45% gewijzigd door spijkerhoofd op 21-07-2025 16:58 ]

• Blik1984
spijkerhoofd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Is het een kip-ei verhaal? De meeste woningen in de gewilde wijken van de grote stad zijn te klein voor de meeste stellen met een kinderwens en worden vooral bewoond door studenten, twintigers en alleenstaande en kinderloze stellen. Het zijn plekken waarin het overdag tot in de avond een drukte van jewelste is, leuk als je twintig bent, maar geen plek om je kinderen op te laten groeien.
Nederlandse stadscentra zijn vaak niet zo groot. Tuurlijk geldt jouw opmerking voor het echte centrum van een stad, maar op loopafstand van datzelfde centrum zijn vaak hele populaire buurten waar genoeg huizen staan die geschikt zijn voor kinderen. Tuurlijk houdt het qua ruimte niet over, en ook de achtertuin is vaak een postzegel. Maar juist de nabijheid van de stad en bijbehorende voorzieningen zijn enorm aantrekkelijk voor de meesten.

• Paprika
Blik1984 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Nederlandse stadscentra zijn vaak niet zo groot. Tuurlijk geldt jouw opmerking voor het echte centrum van een stad, maar op loopafstand van datzelfde centrum zijn vaak hele populaire buurten waar genoeg huizen staan die geschikt zijn voor kinderen. Tuurlijk houdt het qua ruimte niet over, en ook de achtertuin is vaak een postzegel. Maar juist de nabijheid van de stad en bijbehorende voorzieningen zijn enorm aantrekkelijk voor de meesten.
Verder zijn er ook genoeg leuke autovrije of autoluwe wijken in steden, op loop- of fietsafstand van het centrum. Waar in bijvoorbeeld Utrecht-centrum slechts 2 à 3% van de huishoudens een gezin (één of twee ouders met kinderen) betreft, zijn er ook wijken waar dat percentage richting of zelfs boven de 50% ligt.

Tijdens de jaarlijkse stadsfestiviteiten struikel je er soms letterlijk over de kinderen en hun bijbehorende minifietsjes. Er zijn volop gezinnen die deze combinatie wél waarderen, wat zich bovendien vertaalt in almaar stijgende woningwaarden van de gezinsvriendelijke wijken die vaak al zijn volgebouwd, en dus misschien wel voor altijd schaars zullen blijven.

[ Voor 38% gewijzigd door Paprika op 21-07-2025 17:12 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54
Immutable schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Daarnaast deze bron(eurostat) zegt dat we extreem inefficient zijn qua woonruimte:
Extreem? Beetje overdreven niet? We zitten aan de bovenkant van het West Europees gemiddelde. Dat zou ik niet extreem willen noemen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• alexbl69
Immutable schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Daarom is denk ik belasten op vierkante meters enzo beter dan belasten op hoeveel waard iets is misschien. Want een klein hokje in Amsterdam kan wel meer waard zijn dan een vrijstaand huis aan de rand van NL.
Dus dan gaat iedereen buiten de Randstad - waar relatief grote kavels maar goedkopere woningen zijn - extra belast worden?

Hoe moeten ze dat betalen?

• spijkerhoofd
Blik1984 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:59:
[...]

De discussie begon met dat we files konden oplossen door in Amsterdam meer te bouwen voor gezinnen, ik weet dat er andere steden zijn waar het als gezin beter te vertoeven is en waar het centrum meestal tot altijd dichtbij is, echter is er in die steden minder werkgelegenheid en moeten mensen alsnog naar de grote stad rijden om te werken, dus dan komt mijn oorspronkelijke oplossing, werkgelegenheid meer spreiden, meer inzetten op thuiswerken, flexibeler zijn qua begintijden op het werk etc. Ik had een collega in Amsterdam die standaard na de spits vertrok, rond 10 uur dus, en ikzelf zit tussen 6 en half 7 in de auto zodat ik zonder file op kantoor kom en ik vertrek even voor 3 uur weer naar huis, zo lastig is fileontwijken niet als de werkgever zelf flexibel is.

• hoevenpe
Heel misschien een idee dat iedereen zelf mag bepalen hoe en waar hij/zij woont?

Stad, platteland, appartement, rijtjeshuis of vrijstaand, uiteindelijk zullen gewilde plekken in prijs stijgen en mindere locaties betaalbaarder zijn/blijven. Niet iedereen wil in de drukke stad, net zo min als iedereen in een Vinex wijk gezien wil worden... :)

• spijkerhoofd
hoevenpe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:19:
Heel misschien een idee dat iedereen zelf mag bepalen hoe en waar hij/zij woont?

Stad, platteland, appartement, rijtjeshuis of vrijstaand, uiteindelijk zullen gewilde plekken in prijs stijgen en mindere locaties betaalbaarder zijn/blijven. Niet iedereen wil in de drukke stad, net zo min als iedereen in een Vinex wijk gezien wil worden... :)
Dat lijkt mij een uitstekend plan, en daarbij moet je soms accepteren dat je voor werk in de file moet staan, of dat als je in de grote stad woont er grote wegen rondom de stad loopt. Als je kiest om ergens te wonen, dan pak je de voor en de nadelen mee, liefst zonder te mekkeren...

• Blik1984
spijkerhoofd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:14:
[...]

De discussie begon met dat we files konden oplossen door in Amsterdam meer te bouwen voor gezinnen, ik weet dat er andere steden zijn waar het als gezin beter te vertoeven is en waar het centrum meestal tot altijd dichtbij is, echter is er in die steden minder werkgelegenheid en moeten mensen alsnog naar de grote stad rijden om te werken, dus dan komt mijn oorspronkelijke oplossing, werkgelegenheid meer spreiden, meer inzetten op thuiswerken, flexibeler zijn qua begintijden op het werk etc. Ik had een collega in Amsterdam die standaard na de spits vertrok, rond 10 uur dus, en ikzelf zit tussen 6 en half 7 in de auto zodat ik zonder file op kantoor kom en ik vertrek even voor 3 uur weer naar huis, zo lastig is fileontwijken niet als de werkgever zelf flexibel is.
Ben het wel met je eens dat het vanuit werkgelegenheidsoptiek beter zou zijn om bedrijven (en vooral overheid) meer te spreiden door het land heen. Alles centreert zich nu rondom Randstad en Eindhoven. Dat moet veel breder

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Ik denk dat een grote groep Tweakers onderdeel zijn van de upper Middle class en zelf wonen in een twee-onder-een-kap met twee auto's voor de deur en twee katten.
Ja precies wat ik zeg.

Kijk bijvoorbeeld deze wijk naast het centrum van Utrecht. Wonen 24% gezinnen met kinderen (tov 26% in heel Utrecht). Is alleen enorm duur, waardoor de alleenstaanden die er nu wonen, weggaan als ze een gezin willen beginnen.
https://www.funda.nl/informatie/utrecht/dichterswijk/

De hele jaarbeurs kunnen ze een mooie voetgangerswijk van maken, met veel groen en voorzieningen voor de inwoners. Op loopafstand van Utrecht Centraal. Stop al die parkeerplaatsen die er nu zijn maar mooi onder de grond.

Ruimte is er genoeg in de stad. En je hoeft niet alle faciliteiten in de stad op 1 plek proppen. Zeker in Amsterdam hoef je niet voor alles in het centrum te zijn. Het aanbod in Amsterdam aan faciliteiten is enorm, ook buiten het centrum.

Je zou zoiets kunnen bouwen:
https://hangzhou.clydesda...ompounds/show/id/666.html

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
hoevenpe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:19:

Zo lang je maar wel betaalt voor elke m2 die je bezet houdt!

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:48:
[...]

Ja precies wat ik zeg.

Kijk bijvoorbeeld deze wijk naast het centrum van Utrecht. Wonen 24% gezinnen met kinderen (tov 26% in heel Utrecht). Is alleen enorm duur, waardoor de alleenstaanden die er nu wonen, weggaan als ze een gezin willen beginnen.
https://www.funda.nl/informatie/utrecht/dichterswijk/
Ik snap deze zin niet, als alleenstaanden daar al wonen en wegwillen omdat het te duur is, klopt dat niet, want ze wonen er al dus hoe kan het te duur zijn?

Bedoel je niet eerder dat de woningen te klein zijn om een gezin te stichten? Wellicht accepteren dat de woningen daar vooral voor kinderloze mensen zijn?
De hele jaarbeurs kunnen ze een mooie voetgangerswijk van maken, met veel groen en voorzieningen voor de inwoners. Op loopafstand van Utrecht Centraal. Stop al die parkeerplaatsen die er nu zijn maar mooi onder de grond.
En wat willen de bewoners zelf? Plus alle parkeerplaatsen on de grond stoppen is enorm duur, wie gaat dat betalen?
Ruimte is er genoeg in de stad. En je hoeft niet alle faciliteiten in de stad op 1 plek proppen. Zeker in Amsterdam hoef je niet voor alles in het centrum te zijn. Het aanbod in Amsterdam aan faciliteiten is enorm, ook buiten het centrum.

Je zou zoiets kunnen bouwen:
https://hangzhou.clydesda...ompounds/show/id/666.html
Dit soort woningen worden al in Amsterdam al gebouwd, Amsterdam Noord is op dit moment een grote bouwput waar dit soort flats uit de grond gestampt.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:08
Novari131 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:48:
[...]

Juist niet. Ik werk in Eindhoven maar woon in een dorp aangezien ik daar een veel grotere woning kan hebben voor hetzelfde geld.
Ik betaal mijn grote woning met reistijd en de mindere luxe van een dorp.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:09:
[...]

Ik snap deze zin niet, als alleenstaanden daar al wonen en wegwillen omdat het te duur is, klopt dat niet, want ze wonen er al dus hoe kan het te duur zijn?

Bedoel je niet eerder dat de woningen te klein zijn om een gezin te stichten? Wellicht accepteren dat de woningen daar vooral voor kinderloze mensen zijn?

[...]

En wat willen de bewoners zelf? Plus alle parkeerplaatsen on de grond stoppen is enorm duur, wie gaat dat betalen?

[...]

Dit soort woningen worden al in Amsterdam al gebouwd, Amsterdam Noord is op dit moment een grote bouwput waar dit soort flats uit de grond gestampt.
Je kan niet van die kleine woning upgraden naar een gezinswoning in dezelfde wijk. Uiteindelijk willen eigenlijk veel mensen in de wijk wonen waar ze opgegroeid zijn en de sociale contacten heeft.

Je kan die parkeergarage betalen van de winst die je op de woningen maakt die je er bovenop bouwt.

Torens worden wel gebouwd in Nederland, echt aantrekkelijke hoogbouw woonwijken, niet echt.

• alexbl69
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:48:
[...]De hele jaarbeurs kunnen ze een mooie voetgangerswijk van maken, met veel groen en voorzieningen voor de inwoners. Op loopafstand van Utrecht Centraal. Stop al die parkeerplaatsen die er nu zijn maar mooi onder de grond.
Dat die Jaarbeurs nog steeds midden in een auto-onvriendelijke stad zit mag bijna misdadig worden genoemd :).

Evenals bijvoorbeeld het 'nieuwe' (nog geen 10 jaar) oude ziekenhuis van Enschede. Echt volledig midden in de stad. Duizenden bezoekers per dag. Het ziekenhuis bedient een groot gebied buiten Enschede, waar het OV op z'n zachts gezegd niet optimaal is. Gevolg: velen komen noodgedwongen met de auto, die in een ondergrondse parkeergarage à €3,30 per uur moet.

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:33:
[...]

Je kan niet van die kleine woning upgraden naar een gezinswoning in dezelfde wijk. Uiteindelijk willen eigenlijk veel mensen in de wijk wonen waar ze opgegroeid zijn en de sociale contacten heeft.

Je kan die parkeergarage betalen van de winst die je op de woningen maakt die je er bovenop bouwt.

Torens worden wel gebouwd in Nederland, echt aantrekkelijke hoogbouw woonwijken, niet echt.
Hoeveel mensen zijn opgegroeid in die wijk waarin vooral singles wonen? De meeste stedelingen komen oorspronkelijk van buiten de stad en velen vertrekken ook weer naar hun roots, of de roots van hun partner.
En dan worden de woningen weer onbetaalbaar waardoor stellen met een kinderwens die woningen niet kan betalen en dus vertrekken uit de stad.
Omdat er geen plaats is in de stad. De steden zijn behoorlijk volgebouwd en als je nieuwe hoogbouw woonwijken wilt bouwen gebeurt dat zover buiten de stad zoals dat met de Bijlmer ooit gebeurde. Met het Noord gedeelte had Amsterdam nog geluk dat het met de pond en de metro de binnenstad behoorlijk dichtbij is.

• hoevenpe
alexbl69 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:34:
Dat die Jaarbeurs nog steeds midden in een auto-onvriendelijke stad zit mag bijna misdadig worden genoemd :).
Nieuwbouw in Utrecht is sowieso bijzonder: waar eengezinswoningen in de regio tientallen keren overtekend zijn kan je bij diverse 'urban' projecten na een paar maanden nog kiezen uit een hoop onverkochte appartementen: Bellevue nog 21 te koop / 27 in optie of Cartesius nog 13 te koop / 12 in optie.

Bloom Merwede gaat volgende week in de verkoop, benieuwd hoe dat gaat verkopen. 60m2 zonder parkeerplaats voor 450k is een hoop geld.

• alexbl69
Novari131 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:48:
[...]
Het zou fijn zijn als dit soort stellingen onderbouwd zou worden met een theorie hoe het in de praktijk zou leiden tot meer woningen.

• Paprika
hoevenpe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Nieuwbouw in Utrecht is sowieso bijzonder: waar eengezinswoningen in de regio tientallen keren overtekend zijn kan je bij diverse 'urban' projecten na een paar maanden nog kiezen uit een hoop onverkochte appartementen: Bellevue nog 21 te koop / 27 in optie of Cartesius nog 13 te koop / 12 in optie.

Bloom Merwede gaat volgende week in de verkoop, benieuwd hoe dat gaat verkopen. 60m2 zonder parkeerplaats voor 450k is een hoop geld.
Als ik moest kiezen tussen Bellevue (iets meer dan 400K (58m2) en 465K (70m2)) of Merwede (367.5K en hoger) dan zou mijn keuze toch eerder Merwede worden. Waar Bellevue zo ongeveer het laatste stukje bouwput van Leidsche Rijn Centrum icm Leeuwesteyn betreft, zit Merwede nog in de startende fase en heb je er locaties als Beton-T, Kanaal30, Karma Kebab, Kromme Haring etc en daar gaat nog wel meer bijkomen. Oftewel qua toekomstige m2 prijzen en gezelligheid voor de doelgroep zit je daar een stuk veiliger dan LRC wat nu echt bijna klaar is.

• Blik1984
Paprika schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:54:
[...]

Als ik moest kiezen tussen Bellevue (iets meer dan 400K (58m2) en 465K (70m2)) of Merwede (367.5K en hoger) dan zou mijn keuze toch eerder Merwede worden. Waar Bellevue zo ongeveer het laatste stukje bouwput van Leidsche Rijn Centrum icm Leeuwesteyn betreft, zit Merwede nog in de startende fase en heb je er locaties als Beton-T, Kanaal30, Karma Kebab, Kromme Haring etc en daar gaat nog wel meer bijkomen. Oftewel qua toekomstige m2 prijzen en gezelligheid voor de doelgroep zit je daar een stuk veiliger dan LRC wat nu echt bijna klaar is.
Bij Bellevue heb je meer op korte afstand op dit moment. Sowieso heb je heel Leidsche Rijn Centrum naast je zitten met alle faciliteiten en daarnaast ook Soia, buiten de sluis, brouwerij roodnoot, Raum, Venster en een Pathé bioscoop. Voordeel van dat alles bij LRC verkocht is is dat het sowieso opgeleverd gaat worden. Als er morgen een economische crisis uitbreekt is het maar de vraag hoeveel vertraging het hele Merwede project oploopt.

Wat me vooral opvalt in wat er nog te koop staat bij Cartesius en bij Bellevue is dat het voornamelijk de dure woningen zijn ( 1 miljoen plus met nauwelijks een buitenruimte) of de studio’s (400k voor 1 grote ruimte zonder buitenruimte). Beiden vind ik ook bijzonder oninteressant, dus begrijp wel dat dat niet echt loopt.

• Novari131
hoevenpe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Dan was De Nieuwe Defensie een veel betere deal

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-11 15:34
Novari131 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Idd die willen meteen een instapklare eengsgezinswoning in centrum Amsterdam/Utrecht en voor al het andere halen ze hun neus op. En maar klagen.
Ik blijf me echt verbazen over dit soort onderlinge gesprekken vol aannamens tussen personen die overduidelijk geen zicht hebben op de huidige starter. Geen enkel startend koppel dat ik ken is alleen geinteresseerd in een instapklare eensgezinswoning in het centrum van een grote stad. Vrijwel allemaal hebben ze (voor een hypotheek van bruto €2000+ per maand) ofwel een instapklare flat buiten het centrum van een stad, ofwel een instapklare kleine rijtjeswoning in een dorp, ofwel (zoals ik) een kluswoning in een kleine stad (groot dorp) gekocht.

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-11 15:34
Davidrrr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:13:
Ik heb helaas niet van de stijging van de bitcoin geprofiteerd. Laten we de bezitters van btc belasten met 75% voor alles boven 1 bitcoin zodat iedereen de bitcoin lager kan inkopen met hulp van de overheid. Zelfde onzin. Klaag bij je gemeente of overheid over een gebrek aan huurwoningen maar een fiscale boete voor bezitters is ridicuul. Iedere periode kent haar kansen en bedreigingen.
Deze vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Bitcoin is in tegenstelling tot woonruimte geen basisbehoefte.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:43
Davidrrr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:13:
Ik heb helaas niet van de stijging van de bitcoin geprofiteerd. Laten we de bezitters van btc belasten met 75% voor alles boven 1 bitcoin zodat iedereen de bitcoin lager kan inkopen met hulp van de overheid. Zelfde onzin. Klaag bij je gemeente of overheid over een gebrek aan huurwoningen maar een fiscale boete voor bezitters is ridicuul. Iedere periode kent haar kansen en bedreigingen.
Ik sta er perplex van hoe makkelijk een handelswaar wordt vergeleken met een dak boven je hoofd, heel even gechargeerd hoor maar het lijkt haast in Nederland sommigen naar het hoofd gestegen de hoeveelheid geld die tegen de plinten opklotst van de ongekende waardestijging. Maar waar de één een ongekende waardestijging heeft ‘verdiend’ (met niets, nada, noppes doen zoals in vorig bericht werd beschreven) heeft iemand zonder vermogende ouders / die toen nog te jong was om in te stappen een onmenselijke uitdaging om leven en kinderwensen op stop te zetten om tegen stijgende woningprijzen op te kunnen. Niet specifiek alleen op jou gericht maar in algemeen dan valt mijn mond er wel van open als ik opmerkingen lees en aantal +1’s ‘dan moet je maar emigreren’ (probleem daarmee is ook dat je hoop potentie van goed opgeleide jeugd verliest wat je weer moet opvullen in de bevolkingspiramide).

Het niet ‘op tijd’ instappen in Bitcoin is iets wat je kan missen als kiespijn, zelfde als Apple aandelen niet gekocht te hebben voor $2. Maar door te verhullen alsof het probleem van deze steeds groter wordende kloof maar te laten dooretteren maar een instap ‘timing’ pech is ga je volledig voorbij aan onnodige harde andere kant van medaille, ik was toevallig net dit topic aan het volgen wat je krijgt het voor jonge generatie moeten sparen / carrière moeten makken tot ergens leeftijd waarbij je als vrouw vroeger al 2e of 3e kind had.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:16
Ik vergelijk BTC niet met een woning uiteraard. Maar waar het mij om ging is het gemak waarmee dingen worden geroepen als laten we overwaarde gaan belasten, mensen extra belasten als ze te groot wonen etc. Ik snap dat het jammer is als je net te laat bent maar dat zou niet moeten leiden (mijn mening) in extra belasten van mensen die toevallig nu de wind mee hebben op dat vlak. Ik heb ook een woning gehad die onder water stond ooit. Ja dat is het risico van kopen hoor je dan. En terecht. We hebben helaas met wat onkunde en politieke regels te maken die het moeilijk maken kennelijk om genoeg te bouwen. Maar dat is voor mij geen reden om bestaande kopers aan te pakken. En nu lees ik plannen van timmermans, hoe gaat dat betaald worden los van het feit dat het toch niet kan worden uitgevoerd. De idiote plannen van sp rond erfbelasting. Er is een trend aan de gang van nivellering en verschuiven van vermogen en dat is een slecht idee. Bedenk lekker wat naar de toekomst toe. Maar dat vereist wat creativiteit en die potten geld als overwaarde en erfenissen zijn te makkelijk natuurlijk om te laten liggen. En ik denk dat het geen recht is een woning te kunnen kopen. De markt moet dat regelen. En als dat niet lukt pak dan de problemen aan die daarvoor zorgen (te dure grondprijzen, stikatofregels, blijven volharden in goedkope woningen die niet recht te rekenen zijn voor bouwers etc.). Laat dan partijen met plannen komen (en financiële onderbouwing) om huurwoningen te bouwen. Want daar gaat flink geld naartoe. Want anders hadden de bouwers dat allang gedaan. En ook dat zijn meerjarenplannen.

[ Voor 18% gewijzigd door Davidrrr op 22-07-2025 07:47 ]

• spijkerhoofd
olympusdenk schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:34:
[...]
Niet specifiek alleen op jou gericht maar in algemeen dan valt mijn mond er wel van open als ik opmerkingen lees en aantal +1’s ‘dan moet je maar emigreren’ (probleem daarmee is ook dat je hoop potentie van goed opgeleide jeugd verliest wat je weer moet opvullen in de bevolkingspiramide).
Je hebt geheel gelijk! Ik denk dat als jonge mensen al dan niet tijdelijk massaal het land verlaten wel een enorme red alert moet opleveren voor de overheid en dat ze echt serieus wat moeten doen! Al denk ik met de huidige VVD er enkel populistische uitspraken komen en met het vingertje gewezen word dat jonge mensen ondankbaar zijn ipv echt wat te doen...

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:43
@Davidrrr Ik snap dat er graag heel veel mensen die het inmiddels door de omstandigheden goed hebben graag buiten schot willen blijven maar ik denk dat het vermijden van absoluten een goed begin zou zijn, het onderkennen dat belasting niet gelijk staat aan communisme (letterlijke woorden) en het stoppen met verbloemen dat het verliezen van toegang tot basisbehoefte niet een ‘jammer maar rechtvaardig’ is.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• hoevenpe
Novari131 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:17:
Dat is één van de dingen waar ik moeite mee heb bij de eerder genoemde projecten: het pretendeert 'stads wonen' maar je zit nog steeds op 15 minuten fietsen van de binnenstad. Je betaald de hoofdprijs maar kunt nog steeds niet kruipen naar die kroeg, niet het constante geroezemoes van een bruisende stad, geen groot treinstation op loopafstand, etc.

• hoevenpe
spijkerhoofd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:01:
Ik denk dat als jonge mensen al dan niet tijdelijk massaal het land verlaten wel een enorme red alert moet opleveren voor de overheid en dat ze echt serieus wat moeten doen!
Iets met het gras bij de buren... :P

De meeste jongeren die daadwerkelijk vertrekken zijn high-potentials met een goede opleiding en bijbehorende kruiwagen. Woonruimte is niet hun primaire drijfveer om te vertrekken, die zijn het die dure kleine nieuwbouw zouden kunnen betalen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:38
https://www.nu.nl/economi...nverminderd-de-sjaak.html

Wat opvalt is dat de prijzen in een stad als Utrecht 10% gestegen zijn tov een jaar eerder, maar er óók 32% meer huizen verkocht zijn. Duidelijk is dat ondanks dat de prijzen absurd zijn en starters kansloos zijn, er nog meer dan genoeg mensen zijn die dit wél kunnen betalen, al dan niet dankzij schenkjngen, overwaarde op eigen huis of simpelweg hele hoge salarissen. Kortom, ik zie de markt nog niet snel inzakken, zelfs een “slot op de markt” (vaak een eerste teken bij economische malaise) lijkt nog niet in zicht. Ondanks dat de wereld om ons heen redelijk de in fik staat.

• spijkerhoofd
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:25:
[...]

Iets met het gras bij de buren... :P

De meeste jongeren die daadwerkelijk vertrekken zijn high-potentials met een goede opleiding en bijbehorende kruiwagen. Woonruimte is niet hun primaire drijfveer om te vertrekken, die zijn het die dure kleine nieuwbouw zouden kunnen betalen.
Of het gras groener is weet ik niet, wat ik wel weet is dat de situatie zo is in Nederland dat jonge mensen zelf nadenken om buiten Nederland wil kijken, tot 10 jaar geleden was dit amper aan de orde. Overigens, ik denk dat tijdelijk in het buitenland werken en wonen, al is het maar voor een stage, goed is voor de ontwikkeling van een jong persoon.

Gezien 65% van de mensen tussen de 25 en de 35 minstens een HBO papiertje hebben kunnen we spreken over een behoorlijk groep mensen die aan de voorwaarden van een goede opleiding/kruiwagen voldoen, onder gen Z zal het percentage hoog opgeleiden nog hoger liggen straks.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

spijkerhoofd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:01:
[...]

Je hebt geheel gelijk! Ik denk dat als jonge mensen al dan niet tijdelijk massaal het land verlaten wel een enorme red alert moet opleveren voor de overheid en dat ze echt serieus wat moeten doen! Al denk ik met de huidige VVD er enkel populistische uitspraken komen en met het vingertje gewezen word dat jonge mensen ondankbaar zijn ipv echt wat te doen...
Het enige waar jongeren, als ze al vertrekken, naar toe gaan zijn andere westerse landen.
En laat de woningproblematiek nu in alle westerse landen spelen, en meer.
Eigenlijk in elke regio ter wereld op 1,5u rijden van een grote stad.

In middle-of-nowhere Zweden, VS of Australië kan je inderdaad voor een 100k een groot huis met buren op een kilometer afstand kopen. Maar dan is het wel 1 uur rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt.

BThGvNeOA

• hoevenpe
spijkerhoofd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:37:
Of het gras groener is weet ik niet, wat ik wel weet is dat de situatie zo is in Nederland dat jonge mensen zelf nadenken om buiten Nederland wil kijken, tot 10 jaar geleden was dit amper aan de orde.
Waar denk je dat het beter leven is dan in Nederland, er is een reden waarom mensen uit de hele wereld massaal naar west-Europa komen.

HBO+ krijgt ook hier wel een (dure) woning, VMBO en lager heeft pas echt een probleem.

• hoevenpe
DropjesLover schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:46:
In middle-of-nowhere Zweden, VS of Australië kan je inderdaad voor een 100k een groot huis met buren op een kilometer afstand kopen. Maar dan is het wel 1 uur rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt.
Landen waar je niet zomaar een werkvergunning krijgt, verhuizen buiten de EU is voor jongeren geen verworven recht.

• warzaw
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Dat is één van de dingen waar ik moeite mee heb bij de eerder genoemde projecten: het pretendeert 'stads wonen' maar je zit nog steeds op 15 minuten fietsen van de binnenstad. Je betaald de hoofdprijs maar kunt nog steeds niet kruipen naar die kroeg, niet het constante geroezemoes van een bruisende stad, geen groot treinstation op loopafstand, etc.
Eens met je opmerking over de verhouding prijs-afstand voor die projecten, maar romantiseer de binnenstad ook niet te erg. Het constante geroezemoes van een bruisende stad klinkt als een mooie passage in een advertentie op Funda, maar in de praktijk moet je ook de keerzijde willen zien: (geluids)overlast, uitgaanspubliek dat tegen je deur pist etc.

• Novari131
[...]

Dat heb je wel bij Smakkelaarspark maar dat is weer 20-30% duurder...

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:20
Novari131 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:17:
[...]

Veel beter! Mooie binnentuin, moestuinen op het dak met Skywalk, parkeerplekken en uiteraard locatie. Daarnaast denk ik dat we redelijk richting een piek gaan van wat met wil betalen voor een tussenwoning in Utrecht. De 1.1M als vraagprijs bij de Cartesius is gewoon te veel. Geertje zijlstrahof 7 is ook weer van funda gehaald zonder op verkocht te zijn geweest. Misschien lastige tijd maar 1.1M is niet voor een grote groep weggelegd.

• hoevenpe
Bezemveger schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:11:
Misschien lastige tijd maar 1.1M is niet voor een grote groep weggelegd.
Voor een miljoen een hoger heb je normaliter een paar ton overwaarde nodig, dan woon je dus al ergens en de toegevoegde waarde van zo'n 'net-niet-stad' appartement erg beperkt. Tweekappers van een miljoen of meer gaan hier nog steeds als warme broodjes...

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:13:
[...]

Voor een miljoen een hoger heb je normaliter een paar ton overwaarde nodig, dan woon je dus al ergens en de toegevoegde waarde van zo'n 'net-niet-stad' appartement erg beperkt. Tweekappers van een miljoen of meer gaan hier nog steeds als warme broodjes...
genoemende woningen zijn geen twee onder een kap, maar rijwoning 140 - 160m2. Daar zit echt wel een limiet aan op dit moment. Het is nog geen Amsterdam en daarbij zijn de locaties van de projecten ook niet Wittevrouwen

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

hoevenpe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Landen waar je niet zomaar een werkvergunning krijgt, verhuizen buiten de EU is voor jongeren geen verworven recht.
Maar hoeft nog geen probleem te zijn, met een beetje opleiding kun je echt wel migreren.
Maar ook binnen de EU dan, hetzelfde speelt ook in Italië of Duitsland.

In Italië zijn zat dorpen te koop voor €1. Maar kost een 40-60m2 appartementje aan de rand van Florance ook zo €200k

Ik woonde met mijn vriendin samen in een huur-appartmentje 60m2 in Utrecht, 10 minuten van de Neude.
Getrouwd, kinderwens, idealiter 2. Ik wilde wel een garage voor alle rommel, fietsen, knutselhoekje. Zij kon makkelijk ook 1 of 2 dagen thuiswerken, en ging met de intercity naar werk in Rotterdam.
Maar 120+m2 / 4 slaapkamers, in omgeving Utrecht, dat ging in 2017 al naar de 5 a 7 ton.
Dat vonden we in ons budget en wensen in... Breda, voor 3,5 ton.
Was wat je zou kunnen noemen "gedateerd instapklaar". Badkamer moest wel echt.

Toen we het huis kochten waren we in principe starters, maar wel al 32.

Een starters-appartmentje hadden we misschien 1 kind kunnen krijgen, maar ja, die plan je als het mee zit redelijk vlot achter elkaar. Verhuizen en 4 jaar later weer verhuizen omdat kind #2 er al is, is gewoon niet chill. Dan sla je die stap beter over.
Als ik een dat huur appartement nu op 1 inkomen had kunnen kopen voordat ik mijn vrouw leerde kennen, dan was dat een prima starterswoning geweest. Kopen, vriendin, 2-3 jaar samenwonen, doorstromen naar gezinswoning.

Maar ja, die starterswoning was al lang buiten bereik in 2014, ~30k/jaar verdiende en door heel Nederland gedetacheerd werd.

[ Voor 57% gewijzigd door DropjesLover op 22-07-2025 09:57 ]

BThGvNeOA

• Blik1984
[...]

Veel beter! Mooie binnentuin, moestuinen op het dak met Skywalk, parkeerplekken en uiteraard locatie. Daarnaast denk ik dat we redelijk richting een piek gaan van wat met wil betalen voor een tussenwoning in Utrecht. De 1.1M als vraagprijs bij de Cartesius is gewoon te veel. Geertje zijlstrahof 7 is ook weer van funda gehaald zonder op verkocht te zijn geweest. Misschien lastige tijd maar 1.1M is niet voor een grote groep weggelegd.
Als ik kan kiezen tussen Cartesius voor 1.25 miljoen (want +150k wegens afbouwen) of een tweekapper voor dezelfde prijs maar dan in Leidsche Rijn, dan is voor mij de keuze vrij makkelijk en kies ik voor de tweekapper. Meer ruimte, grotere tuin, meestal een grootser opgezette wijk met meer speelruimte voor kinderen, geen VvE, etc.

• Blik1984
Bezemveger schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:20:
[...]

genoemende woningen zijn geen twee onder een kap, maar rijwoning 140 - 160m2. Daar zit echt wel een limiet aan op dit moment. Het is nog geen Amsterdam en daarbij zijn de locaties van de projecten ook niet Wittevrouwen
Iets groter, 170-180 m2 met vaak 4 slaapkamers. Dus qua binnenruimte wel degelijk vergelijkbaar met een gemiddelde tweekapper

• hoevenpe
Bezemveger schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:20:
genoemende woningen zijn geen twee onder een kap, maar rijwoning 140 - 160m2.
Dat is wel wat ruimer, maar een vergelijkbaar huis in een randgemeente meestal tonnen goedkoper. Kan je ook nog eens goed parkeren, ieder z'n ding maar ik weet het wel...

• Novari131
[...]

De huizen/appartementen aan het water gaan denk ik wel die kant op / zullen makkelijker verkopen. Gelijkvloers, vrij uitzicht en gelegen en geen buren die continu op je tuin kijken. Ideaal voor ouder echtpaar / rijke single. Je ziet ook dat Bloom al ruim 7k/m2 vraagt voor de appartementen met uitzicht op kanaal (kaal).

• Novari131
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:13:
[...]

Bij veel van die ontwikkelprojecten (DND, Cartesius) komt het gros van buiten de stad en gaan ze van 2-onder-1 naar appartement.

• Chaki
  • Niet online
lemonhead schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 05:21:
[...]

Ik blijf me echt verbazen over dit soort onderlinge gesprekken vol aannamens tussen personen die overduidelijk geen zicht hebben op de huidige starter. Geen enkel startend koppel dat ik ken is alleen geinteresseerd in een instapklare eensgezinswoning in het centrum van een grote stad. Vrijwel allemaal hebben ze (voor een hypotheek van bruto €2000+ per maand) ofwel een instapklare flat buiten het centrum van een stad, ofwel een instapklare kleine rijtjeswoning in een dorp, ofwel (zoals ik) een kluswoning in een kleine stad (groot dorp) gekocht.
lemonhead schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 05:21:
[...]

Vraag me altijd af hoeveel starters deze mensen kennen 🤔
Even gecheckt (kan geen kwaad voor je stellingen de wereld in slingert): centrum Amsterdam 120 m2, 3 slaapkamers, goedkoopste 1,2 miljoen, instapklaar niet gecheckt. Dan moet je heel veel boter op je hoofd hebben om te denken dat je dit met 2 x modaal gaat halen
Sommigen (stellen met een kind(erwens) zoeken inderdaad meteen een eensgezinswoning met 3 slaapkamers. Lange termijn denken niet verkeerd.

Komen de boomers weer: vroeger sliepen we 3 hoog.achter en de kinderen lagen in de ladenkast. Dan deden ze toch iets niet goed. Langharig werkschuw tuig?Want op mijn 25e kocht ik mijn eerste huis: 1982: 100k gulden en 1987 een jaren '30 herenhuis 187k gulden: 5 slaapkamers met de mogelijkheid een 6e te creëren en een mooie stadstuin en dat alles zonder kinderwens: geen centje pijn! Hier wordt gedaan alsof dit een bijzondere prestatie was. Misplaatst superioriteitsgevoel ten top!

• Conrado
olympusdenk schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:34:
Maar door te verhullen alsof het probleem van deze steeds groter wordende kloof maar te laten dooretteren maar een instap ‘timing’ pech is ga je volledig voorbij aan onnodige harde andere kant van medaille, ik was toevallig net dit topic aan het volgen wat je krijgt het voor jonge generatie moeten sparen / carrière moeten makken tot ergens leeftijd waarbij je als vrouw vroeger al 2e of 3e kind had.
Maatschappelijke problemen zijn van alle generaties, ze zijn steeds anders maar niet minder hardneking of uitzichtloos.

Ik ben van Generatie X, ook de Verloren Generatie genoemd. Verloren omdat we achter de babyboomers aankwamen en weinig in te brengen hadden.
Ja, huizen waren betaalbaar, maar dan had je wel werk nodig. Jeugdwerkloosheid was hèt grote probleem van onze generatie, want de boomers hadden alle banen ingepikt. Onze generatie had met de eerste massaontslagen te maken. Jeugdwerkloosheid was - net als de huizenmarkt nu - uitzichtloos en deprimerend.

Dat zeg ik niet om de situatie te accepteren, dat deden wij toen ook niet, maar wel om duidelijk te maken dat we uiteindelijk problemen oplossen. Maar dat heeft tijd nodig. De overheid weet dat er gebouwd moet worden, maar en gaan gewoon tien jaar overheen voordat de markt genormaliseerd is. Net zoals er jonge mensen vroeger heel lang werkloos waren....

• Novari131
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:32:
[...]

[...]

Even gecheckt (kan geen kwaad voor je stellingen de wereld in slingert): centrum Amsterdam 120 m2, 3 slaapkamers, goedkoopste 1,2 miljoen, instapklaar niet gecheckt. Dan moet je heel veel boter op je hoofd hebben om te denken dat je dit met 2 x modaal gaat halen
Sommigen (stellen met een kind(erwens) zoeken inderdaad meteen een eensgezinswoning met 3 slaapkamers. Lange termijn denken niet verkeerd.

Komen de boomers weer: vroeger sliepen we 3 hoog.achter en de kinderen lagen in de ladenkast. Dan deden ze toch iets niet goed. Langharig werkschuw tuig?Want op mijn 25e kocht ik mijn eerste huis: 1982: 100k gulden en 1987 een jaren '30 herenhuis 187k gulden: 5 slaapkamers met de mogelijkheid een 6e te creëren en een mooie stadstuin en dat alles zonder kinderwens: geen centje pijn! Hier wordt gedaan alsof dit een bijzondere prestatie was. Misplaatst superioriteitsgevoel ten top!
Ik snap best dat veel starters genoegen nemen met appartement en mijn bericht was miss beetje een chargering. Maar als je ziet hoe vaak starters hun neus ophalen voor woning buiten de grote stad of wat een verouderde badkamer heeft die ze meteen menen te moeten vervangen, dat is wel echt veranderd qua mindset, al.dan niet getriggered door social media. Ik heb echt reacties gekregen van: "ja leuk dat je een huis hebt, maar dan woon je wel in...(moeilijke.blik)....X. Dan blijf ik liever hier wonen."

• Conrado
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:32:
......
Komen de boomers weer: ....
Misplaatst superioriteitsgevoel ten top!
Sorry, dat is het generatieverschil (terecht) ter discussie stellen, maar zelf ook in die valkuil trappen :)

Het is vanuit een koophuis idd snel en makkelijk oordelen over jongere generaties die moeite op de huizenmarkt hebben. Echter andersom is het snel en makkelijk oordelen dat mensen met een koophuis dat allemaal in de schoot geworpen hebben gekregen.

Het leven is als een achtbaan: na alle ups en donws komen we eigenlijk best gelukkig bij de finish. Echter, het leven ziet er anders uit als je nog tegen de helling omhoog moet terwijl andere al drie heuvels voorbij gezoefd zijn.

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:57:
[...]
...
HBO+ krijgt ook hier wel een (dure) woning, VMBO en lager heeft pas echt een probleem.
Kun je dit met cijfers onderbouwen? Mijn wo kind met hbo partner (allebei een fulltime baan) konden met enige hulp van mij en zijn ouders in 2022 net aan een kluswoning in een dorp in de provincie Utrecht kopen. De muren zagen niet geel, maar oranje van de rook. Daardoor was er amper concurrentie. Er doorheen kijken lukt starters nog wel, erdoorheen ruiken is lastiger

Rente toen 2,35%. Hoeveel zouden zij nu voor datzelfde huis moeten betalen?

• hoevenpe
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:51:
Kun je dit met cijfers onderbouwen? Mijn wo kind met hbo partner (allebei een fulltime baan) konden met enige hulp van mij en zijn ouders in 2022 net aan een kluswoning in een dorp in de provincie Utrecht kopen.
Natuurlijk is het niet makkelijk, maar deze groep heeft in principe de grootste kans om er nog tussen te komen. Zeker als ouders een handje helpen zoals jij ook gedaan hebt.

• Chaki
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Sorry, dat is het generatieverschil (terecht) ter discussie stellen, maar zelf ook in die valkuil trappen :)

Het is vanuit een koophuis idd snel en makkelijk oordelen over jongere generaties die moeite op de huizenmarkt hebben. Echter andersom is het snel en makkelijk oordelen dat mensen met een koophuis dat allemaal in de schoot geworpen hebben gekregen.

Het leven is als een achtbaan: na alle ups en donws komen we eigenlijk best gelukkig bij de finish. Echter, het leven ziet er anders uit als je nog tegen de helling omhoog moet terwijl andere al drie heuvels voorbij gezoefd zijn.
Ik ben de laatste die zal beweren dat iedereen het makkelijk in de schoot geworpen heeft gekregen. Ik erger mij alleen aan mensen die met dedain over starters spreken. Ik betwijfel of mensen die het zelf moeilijk hadden (ik was de lucky bitch die in tijden van extreme werkeloosheid al snel een baan vond) en nu starterskinderen hebben zeggen dat zij het makkelijk hebben

• Chaki
  • Niet online
Novari131 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:38:
[...]

Ik snap best dat veel starters genoegen nemen met appartement en mijn bericht was miss beetje een chargering. Maar als je ziet hoe vaak starters hun neus ophalen voor woning buiten de grote stad of wat een verouderde badkamer heeft die ze meteen menen te moeten vervangen, dat is wel echt veranderd qua mindset, al.dan niet getriggered door social media. Ik heb echt reacties gekregen van: "ja leuk dat je een huis hebt, maar dan woon je wel in...(moeilijke.blik)....X. Dan blijf ik liever hier wonen."
"De Jeugd van Tegenwoordig" is van alle tijden.
Van mij (65+) zul je ook als reactie krijgen: "ja leuk dat je een huis hebt, maar dan woon je wel in...(moeilijke.blik)....X. Dan blijf ik liever hier wonen."
Voor mij is X (dorp / stad zonder snelle verbinding met de grote steden) niet bespreekbaar.
Waar ik als eerste naar kijk is: kan ik vanuit Rotterdam nog om middernacht met ov thuiskomen? Max 10 minuten vanaf de metro is geen harde eis. Het mag ook de tram zijn. Bus (moeilijke blik): in 1 specifieke buurt is dat bespreekbaar

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Natuurlijk is het niet makkelijk, maar deze groep heeft in principe de grootste kans om er nog tussen te komen. Zeker als ouders een handje helpen zoals jij ook gedaan hebt.
Hetzelfde huis kost nu een ton meer met 3,75% rente. Hun salaris is erop vooruitgegaan, maar niet in deze orde van grootte.
Dat handje is in mijn geval de vingerafdruk van een pink.
Mijn andere dochter (hbo+) en haar partner (hbo+) zoeken iets in een dorp, wel duurdere regio. Maar zoals ik in een andere post al zei: een andere regio is voor mij ook niet bespreekbaar. Zelf kan ik nog 3 hoog achter naast de metro gaan wonen, maar voor mijn kleinkind zie ik toch liever een veilige, kindvriendelijke omgeving om op te groeien. Ze hadden laatst een maisonette gezien in Rotterdam Nesselande. Ik heb er 3 nachten niet van geslapen! Het is niet de slechtste buurt, maar de laatste tijd is er wel veel overlast van hangjongeren. Ik zei lichtelijk hysterisch: dan geef ik haar een stiletto voor haar verjaardag

• Paprika
[...]

Utrecht is altijd al een fietsstad geweest. Als je als student bij de Uithof zit, en dat zijn er veel, is er niet eens een (echte) supermarkt in de buurt en mensen gaan er ook niet drankjes doen in de avond. Die fietsen toch echt gewoon dagelijks naar het centrum. Overigens zit je met 15 minuten al lang over het kanaal in Leidsche Rijn. Daadwerkelijk in het centrum zitten heeft voor- en nadelen. Voornamelijk dat je er continue geen rust hebt, zelfs niet bij een vriendin thuis die in een volledig gerenoveerd appartement in de binnenstad zit met vacuumglas. De enige nacht waar het relatief rustig is, is de dinsdag. Al zal je dan alsnog in de ohtend je fiets op z'n kop geparkeerd aantreffen. :+ De meesten zitten gewoon binnen 5 a 10 minuten van de binnenstad en vinden dat geweldig en willen er echter nooit meer weg, mits financieel realistisch. Volgens mij op XXX mensen heb ik er 4 de stad zien verlaten de afgelopen 5 jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 22-07-2025 11:10 ]

• Paprika
Conrado schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:33:
[...]
Ja, huizen waren betaalbaar, maar dan had je wel werk nodig. Jeugdwerkloosheid was hèt grote probleem van onze generatie, want de boomers hadden alle banen ingepikt. Onze generatie had met de eerste massaontslagen te maken. Jeugdwerkloosheid was - net als de huizenmarkt nu - uitzichtloos en deprimerend.
Een baan kunnen vinden is voor veel sectoren nu inderdaad geen probleem, mits je niet te lui bent natuurlijk. Wel is een huis/woning een fysiek tastbaar iets welke iedere maand verder en verder van je weg weet te kruipen door alsmaar stijgende gemiddelde prijzen. Als je nu iets wilt kopen in de randstad, en dan hebben we het echt nog niet over de meest geweldige locatie (dus buiten een van de populaire steden), dan begin je als je geluk hebt bij de 300.000 als VON prijs, en dan heb je al geluk, voor iets wat tussen 1/3e en 1/4e van jouw parkeerkelder is in oppervlakte. En als je het nu niet koopt, dan kijk je over 3 maanden naar de site van het project ernaast en is die 300.000 inmiddels alweer 330.000. Dat zal voor velen demotiverend werken.

https://www.cnbc.com/2024...s-and-how-to-stop-it.html

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 22-07-2025 11:39 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Kunnen we aub eens stoppen met discussies doodslaan met dooddoeners als socialisten / communisten of andere stokpaardjes die niks geen waarde aan de discussie geven?

We discussiëren al jaren hetzelfde rondje en gaan nu zelfs dus extreem rechtse stokpaardjes introduceren in dit topic. Dat is niet waar Tweakers voor staat.

Discussieer inhoudelijk, respectvol en onderbouw je argumenten zoals staat aangegeven in de huisregels.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 22-07-2025 11:38 ]

Tweakers Discord

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:06
Nieuwe cijfers van CBS vandaag

Koopwoningen in juni ruim 9 procent duurder dan jaar eerder

Waarbij Drenthe koploper is qua provincies en Utrecht van de vier grote steden. In Rotterdam en Amsterdam lag de prijsstijging onder het gemiddelde van Nederland (respectievelijk 8,7 procent en 4,3 procent).

Prijsstijging bestaande koopwoningen het grootst in Drenthe

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:19
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Hetzelfde huis kost nu een ton meer met 3,75% rente. Hun salaris is erop vooruitgegaan, maar niet in deze orde van grootte.
Dat handje is in mijn geval de vingerafdruk van een pink.
Mijn andere dochter (hbo+) en haar partner (hbo+) zoeken iets in een dorp, wel duurdere regio. Maar zoals ik in een andere post al zei: een andere regio is voor mij ook niet bespreekbaar. Zelf kan ik nog 3 hoog achter naast de metro gaan wonen, maar voor mijn kleinkind zie ik toch liever een veilige, kindvriendelijke omgeving om op te groeien. Ze hadden laatst een maisonette gezien in Rotterdam Nesselande. Ik heb er 3 nachten niet van geslapen! Het is niet de slechtste buurt, maar de laatste tijd is er wel veel overlast van hangjongeren. Ik zei lichtelijk hysterisch: dan geef ik haar een stiletto voor haar verjaardag
Rente en waarde zegt niet zoveel. Het gaat bij het kopen van een huis om leencapaciteit. Modaal in 2025 is 46500 bruto (enorm gestegen sinds de corana jaren) en met twee keer modaal mag je momenteel 450.000 euro lenen, aldus de ING.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Chaki
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Rente en waarde zegt niet zoveel. Het gaat bij het kopen van een huis om leencapaciteit. Modaal in 2025 is 46500 bruto (enorm gestegen sinds de corana jaren) en met twee keer modaal mag je momenteel 450.000 euro lenen, aldus de ING.
Leencapaciteit is minder met veel hogere rente en zit nu boven NHG grens

• Paprika
sdk1985 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:37:
[...]

405.000 tot "net geen" 450.000 afhankelijk van het energielabel.
Mijn wo kind met hbo partner (allebei een fulltime baan) konden met enige hulp van mij en zijn ouders in 2022 net aan een kluswoning in een dorp in de provincie Utrecht kopen. De muren zagen niet geel, maar oranje van de rook. Daardoor was er amper concurrentie. Er doorheen kijken lukt starters nog wel, erdoorheen ruiken is lastiger
Ik denk niet dat zo'n woning een exemplaar met A++++ met prestatiegarantie zal zijn geweest :+.

• hoevenpe
soganta schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:12:
Waarbij Drenthe koploper is qua provincies en Utrecht van de vier grote steden. In Rotterdam en Amsterdam lag de prijsstijging onder het gemiddelde van Nederland (respectievelijk 8,7 procent en 4,3 procent).
4 dagen werken, 2 dagen remote en 2 dagen naar kantoor.
8 uur per week in de auto en tegelijkertijd goedkoop ruim wonen, waarom niet?

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Ik denk niet dat zo'n woning een exemplaar met A++++ met prestatiegarantie zal zijn geweest :+.
Dat dus @hoevenpe

"HBO+ krijgt ook hier wel een (dure) woning, VMBO en lager heeft pas echt een probleem"????

Label G in dorp, badkamer van 2x2, wel centraal gelegen

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Kun je dit met cijfers onderbouwen? Mijn wo kind met hbo partner (allebei een fulltime baan) konden met enige hulp van mij en zijn ouders in 2022 net aan een kluswoning in een dorp in de provincie Utrecht kopen. De muren zagen niet geel, maar oranje van de rook. Daardoor was er amper concurrentie. Er doorheen kijken lukt starters nog wel, erdoorheen ruiken is lastiger

Rente toen 2,35%. Hoeveel zouden zij nu voor datzelfde huis moeten betalen?
Je bevestigt toch juist de stelling die wordt neergezet? Jouw kind heeft -weliswaar met pijn en moeite- toch een huis gekocht. Vele anderen met een middelbare opleiding en een lager jaarinkomen kunnen die stap helemaal niet meer maken. Ook niet naar een klushuis.

Antwoord 2: de prijzen liggen nu hoger, net als de rente. Maar ook de lonen liggen nu hoger. Antwoord: ze zouden (fors) meer betalen, maar waarschijnlijk ook meer kunnen lenen. Gaaf land. :+

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:59:
[...]

Label G in dorp, badkamer van 2x2, wel centraal gelegen
Niet je droom, maar toch prima te doen? Ik ben opgegroeid in een rijwoning van 130m2 die een badkamer had van 1,75x1,8. Douche(gordijn), wastafel, 2de toilet. Met vijf mensen nooit problemen gehad. Soms is het wel een kwestie van perspectief.
Een kameraad die makelaar is zegt altijd dat de helft van zijn werk verwachtingsmanagement is. ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:19
Paprika schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:50:
[...]

405.000 tot "net geen" 450.000 afhankelijk van het energielabel.

[...]

Urm van A naar C zakt het naar 446.564. Dus dat lijkt me geen factor. A++++ wordt overigens 469.813. In alle gevallen voldoende om een woning te vinden. Ik keek bijvoorbeeld even snel in Delft, om zo maar iets in de randstad te pakken. Zonder hulp van ouders. Dus ik denk dat we in het voorbeeld waar ik op reageer wat context missen (bijvoorbeeld twee parttimers oid waardoor alsnog die hulp nodig was).

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 22-07-2025 13:49 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:49

Saven

Administrator

DropjesLover schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:46:
[...]

Het enige waar jongeren, als ze al vertrekken, naar toe gaan zijn andere westerse landen.
En laat de woningproblematiek nu in alle westerse landen spelen, en meer.
Eigenlijk in elke regio ter wereld op 1,5u rijden van een grote stad.

In België en Duitsland is ook een woningtekort inderdaad. Maar daar koop je nog steeds voor 5 ton een flinke vrijstaande woning in een leuke buurt. In Nederland zijn we gewoon gek geworden.

• RoaldOO
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:30
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:56:
[...]

4 dagen werken, 2 dagen remote en 2 dagen naar kantoor.
8 uur per week in de auto en tegelijkertijd goedkoop ruim wonen, waarom niet?
Doe maar niet, dan blijven er minder woningen over voor "echte" Drenthenaren :9

Maar met een stijging van 13,4% worden hier de huizen ook echt wel duurder. Mensen gaan of uit de dorpen weg (te weinig aanbod en heel veel concurrentie) of wonen nog lange tijd thuis.

• hoevenpe
Saven schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:56:
In België en Duitsland is ook een woningtekort inderdaad. Maar daar koop je nog steeds voor 5 ton een flinke vrijstaande woning in een leuke buurt. In Nederland zijn we gewoon gek geworden.
Ook dat hangt van de plek af: onder de rook van Nijmegen of vlak bij brainport Eindhoven is het ook daar behoorlijk prijzig. In de middle of nowhere minder, maar dat is ook hier zo.

• Chaki
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Niet je droom, maar toch prima te doen? Ik ben opgegroeid in een rijwoning van 130m2 die een badkamer had van 1,75x1,8. Douche(gordijn), wastafel, 2de toilet. Met vijf mensen nooit problemen gehad. Soms is het wel een kwestie van perspectief.
Een kameraad die makelaar is zegt altijd dat de helft van zijn werk verwachtingsmanagement is. ;)
Het is niet dat ze er niet blij mee waren. Verwachtingen ook niet hoger gespannen. De rente steeg en dan konden ze zelfs dit niet meer kopen
Het was een reactie op "wo en hbo+ kan (dure) woning kopen, alleen vmbo heeft een probleem"

• Chaki
  • Niet online
Saven schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Nieuwbouwwoning kant-en-klaar, geen dubbele lasten. Villa van neefje zou hier het dubbele kosten
Pagina: 1 ... 64 ... 89 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg