Conrado schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:11:
Ehh nee want minder immigranten = minder welvaart
Voor jouw innovatie heb je technici nodig, en die hebben we niet. Ik werk in de techniek en kom bij veel klanten. Expats engineers zie je niet alleen bij de high-tech sector in 't zuiden, maar zowat bij ieder bedrijf. Maar 'techniek' blijft in Nederland iets engs, voor nerds met pukkeltjes.
Ook praktisch is er een groot gebrek. Vind maar eens een monteur, loodgieter en dat soort mannen (m/v). Maar ja, ouders sturen hun kinderen toch liever naar algemeen onderwijs ipv (v)mbo.
Minder immigranten = minder BNP.
Welvaart is echt iets anders, om meer welvaart te krijgen moeten die immigranten bovengemiddeld aan onze economie bijdragen. En dan wordt het verhaal een stuk genuanceerder (en minder positief).
Vooral in de landbouw/veeteelt wordt enorm veel goedkope arbeid gebruikt.
En rondom die arbeid zit ook weer een heel ondersteunend netwerk, waar je dus ook weer monteurs voor nodig hebt (en arbeidsbureaus, kinderopvang en weet ik veel). Alleen die monteurs e.d. hebben we niet in Nederland.
Dus als we stoppen met de overproductie in slachterijen, melkverwerking en andere arbeidsintensieve hobbies, dan komen er ook monteurs vrij die dan hoogwaardige productie kunnen ondersteunen.
En vergeet ook niet te corrigeren voor alle uitval, immigranten die in de WW, bijstand of ziektewet belanden.
En dan heb ik het nog niet gehad over stikstof, wat laatst langskwam dat het 10 miljard per jaar kost. Dat is heel veel welvaart die verdampt omdat we zo nodig goedkoop vlees naar het buitenland willen sturen.
Niet alle industrie is daadwerkelijk netto positief voor onze economie.
Rechts is heel goed in het framen van zaken, zoals 'je huishoudboekje op orde' of 'immigranten leveren geld op'. Maar meestal is het gewoon onzin of op z'n minst veels te kort door de bocht. Een bezuiniging op onderwijs is geen kostenbesparing, maar een beperking op de investeringen in je toekomst.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:59:
Die immigranten worden er steeds bijgehaald als zondebok omdat dat lekker makkelijk is. En omdat het simpel klinkt, als je niet verder denkt. Het voelt voor veel mensen toch wat ongemakkelijk als je aangeeft dat de grootste belemmering bij de huizenbouw, zowel in ruimtegebruik als vanwege de uitstoot, komt door grote vervuilers als de landbouw, industrie (zoals Tata steel) en Schiphol. En dat er vele miljarden verspild worden aan directe en indirecte subsidies om die situatie in stand te houden, wat ondermeer tot gevolg heeft dat er nóg eens vele miljarden nodig zijn om de gevolgen van die sectoren te compenseren.
En loop die grote vervuilers eens binnen, daar lopen heel veel mensen rond met een hele duidelijke immigratie achtergrond. Lekker goedkope arbeid.
Maar die mensen moeten ook ergens wonen en om die woningen te bouwen en onderhouden hebben we ook gewoon vakmensen nodig. Krijgen ze kinderen moeten ze kinderopvang krijgen en worden ze ziek dan heb je een ziekenhuis nodig met alles erop en eraan.
Hoeveel zin heeft het om 100.000 'goedkope' krachten hierheen te halen als we daarmee een tekort krijgen in andere sectoren?
Begrijp me overigens niet verkeerd, ik ben echt geen tegenstander van immigratie, ik ben juist voor, een verrijking van je samenleving. Heb zelf ook in het buitenland gewerkt, super gaaf. Maar een groot deel van de migratie gaat daar niet over. Dat is kapitalistisch gebruik/misbruik maken van mensen als resource.