Novari131 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:51:
[...]
Je kunt ook overwegen te verhuizen naar communistische heilstaat zoals Noord Korea of Rusland, dan is iedereen gelijk? Nederland is al zwaar genivelleerd, waarom zou je stap extra zetten als je alles mag inleveren bij vadertje Staat?
Ik nam Denemarken als voorbeeld. Is totaal geen communistische heilstaat. Want anders had ik toch die landen die jij opnoemt meegenomen in het lijstje?
(Grappig ik werd hiervoor nog een alt-rechtse incel genoemd) Terwijl ik gewoon statistiek gedreven progressief rechts midden ben. En voor technocraten ben.) En nu ben ik een communist... Tsja dat krijg je als je in het midden zit.. door deze zwart witte samenleving word je continu van de ene hoek naar de andere hoek geslingerd.)
Maar zulke landen voldoen helemaal niet aan wat ik bedoel. En heb het totaal niet over communisme?
Waarom begin je over communisme?
Waar ik het over heb is dat welvaart zich accumuleert, waardoor je lagere lasten hebt. En nog meer welvaart accumuleert. Waardoor je als maatschappij een steeds groter verschil krijgt tussen wie meer kansen krijgt in de samenleving als de ander.
Hier een aantal video's, eigenlijk komt het er op neer dat de hele globale wereld een soort langzame ponzi scheme is wat zich uiteindelijk manifesteerd in "late stage" kapitalisme waar we ons nu in bevinden.
Waardoor steeds meer mensen in het nouw komen, en een erfenis mogelijk als enige uitweg zien. Er ontstaat een gevecht in de onderste lagen van de voedselketens waarbij mensen enorm greedy worden. En emotioneel worden over bijvoorbeeld schenkbelastingen en erfenis belastingen.
(The fight for assets.)
Vooral als je tijd hebt deze bekijken, waarin William White uitlegd dat er geen weg meer terug is. En dat alle assets zoals huizen waarin mensen gewoon willen wonen enorm gaat opblazen. Deze interview is wel onder gold republic gepost dus het ondersteund natuurlijk wel assets aankopen zoals goud.. Maar het gaat om zijn verhaal. De interviewer laat hem vooral aan het woord en verteld eigenlijk dat het schuldensysteem een probleem gaat worden met investeringen die niet renderen en dat de wereld alleen maar kan overleven op lage rentes. En dat door lage rentes weer de schulde balon enorm groot gaat worden. We zitten globaal in een val. En dus een probleem voor huizen.
Ook het centrale probleem van groei. Waarbij je land nodig hebt, wanneer je geen land meer "over" hebt. Ga je intern speculeren. Daarom is een eigen bedrijf beginnen bij schaarste aan assets, waarbij je echt waarde wil creëren steeds lastiger. Een bestaande asset die in waarde groeit, is geen waarde creëren wat voor groei kan zorgen voor de maatschappij.
Dus heb je lagere rentes nodig om nog rendement te maken.
Uiteindelijk lukt het niet meer en zijn de marges zo dun,
dat mensen niet meer hun geld ergens goed kunnen plaatsen om geld te verdienen.
Wat doet men dan in "late stage" kapitalisme? Assets kopen, iedereen kan nergens meer echt waarde maken, dus gaan de mensen MET geld alle assets opkopen. En gaat alles duurder worden. Alles begint schaars te worden. En huizen ook, en omdat bouwbedrijven amper meer "waarde" kunnen leveren met hun flinterdunne marges moeten die prijzen ook weer omhoog. Omdat lonen ook weer omhoog zijn gegaan, en bouwgrond kunnen bemachtigen voor projecten zijn ook flink weer gestegen.
Geen groei is geen welvaart. En als er geen welvaart meer te verkrijgen is door rendement vlucht vermogen naar vaste assets. En krijg je ENORME verschil tussen arm en rijk. De normale persoon kan geen fatsoenlijk salaris meer krijgen, en alle "assets" zoals huizen worden duurder tegenover hun salaris die niet zo hard kan meestijgen.
Dan heb je nog wel een groep met assets en geld, die dat kan doorgeven aan hun kinderen. Dan krijg je een soort klasse structuur in de samenleving op basis van niet hoe slim of hard je werkt. Maar of je wel rijke ouders hebt gehad.
[
Voor 3% gewijzigd door
Immutable op 01-07-2025 12:09
]