Even hypotheek verhogen nu de rente laag is, geen overwaarde meer. Kosten financieel adviseur: 1500,- Extra hypotheek is box 3. VLaapo schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:57:
[...]
Tijd voor een belasting op overwaarde, af te rekenen bij verkoop. Dus geen VRH oid maar gewoon net zoals de overdrachtsbelasting, maar dan te betalen uit de gerealiseerde overwaarde. Deze gelden inzetten om de betaalbaarheid voor andere groepen op de woningmarkt wat te verbeteren. Zodat die in de toekomst ook wat af te dragen hebben.
Waarschijnlijk kan ieder wel 10 uitvoeringsproblemen bedenken, te beginnen met 'wat is winst/overwaarde' en 'ik heb met mijn eigen klauwen een etage op mijn woning gebouwd' etc. Maar zonder potten te breken gaat er niets meer gebeuren in dit land.
Misschien wel de combi, je hebt HRA gehad, dan mag je nu afrekenen over de winst. Zie je af van HRA, dan mag je de overwaarde houden.
Ik roep maar even een percentage, 15% ofzo. 300k overwaarde, 45k afdragen. Blijft er nog 255k over.
Zal nog een dempend effect hebben op de doorstroom markt ook. Minder overbruggingscapaciteit, minder doorstroom-overwaarde poen.
Maar vermogensbelasting een schijntje in vergelijking met jouw voorstel. Als de rente ondertussen gestegen is, zit je op rozen