hoevenpe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:16:
[...]
Vijftiger hier, dat concept 'kinderen het huis uit' is nou net de reden waarom ik en veel mensen in mijn omgeving die grotere tweekapper 'nodig' hebben. Ze gaan namelijk niet zo snel het huis meer uit, grote kans dat ze tot hun 25e kamers blijven bezetten. Vooral jongens lijken die behoefte minder te voelen (n=2).
Dan heb je inderdaad minder behoefte aan een basisschool of KDV in de buurt, maar een goede aansluiting op de snelweg, station in de buurt en voldoelde parkeergelegenheid zijn des te belangrijker. Veel rijtjeswoningen hier hebben inmiddels 3 of 4 auto's voor de deur, die overdag allemaal tegelijk gebruikt worden om naar verschillende banen te gaan.
Los daarvan zie ik mezelf als vijftiger ook niet al terug verhuizen naar een kleinere woning als mijn gezondheid dat toelaat. Dan heb ik eindelijk tijd om van de ruimte en een tuin te genieten! Ik zie mezelf al een flinke legokamer hebben met een gigantische stad

Een man mag dromen natuurlijk. Maar zonder gekkigheid, ik spreek regelmatig mensen uit de wijk voor een babbeltje en de 'vijftigers' (al is het soms eerder richting zestig) die geen kids meer thuis hebben wonen willen geen van allen verhuizen. Als ik die gesprekken en het geluid op verjaardagen samenvat, dan is het ongeveer het volgende:
- Eindelijk de rust en ruimte die ze jaren daarvoor niet hadden, daar willen ze nu juist van genieten.
- Geen behoefte om te verhuizen, want waarom zou je? Als je lekker woont, dan blijf je daar gewoon zitten.
- Gewend geraakt aan de omgeving, de winkels, de mensen, kennissen, sporten, het dagelijkse wandelingetje, noem maar op.
- Extra kamer(s) is wel handig ivm hobby's of kleinkinderen die langskomen. (En een hoop zooi, maar dat is zeggen ze er meestal niet bij. Dat is mijn mening

)
- Financieel zit men er goed bij. Een verhuizing kost een hoop geld, tijd en moeite. Ook je maandlasten zullen hoogstwaarschijnlijk stijgen.
Sommige overwegen het overigens wel, puur om gelijk naar iets te gaan waar ze altijd van dromen. Maar het merendeel ziet ook dan geen meerwaarde. Immers is verhuizen naar een droomwoning flink prijzig en men gaat ook nadenken over pensioen. Moet je dan nog wel zo'n stap naar boven maken? Ik hoor overigens bijna niemand praten over een stap terug op die leeftijd. Nagenoeg altijd gaat het over rustiger wonen, ergens achteraf wonen, of juist mooie (grote) nieuwbouw (want alles is weer perfect). Er zijn nou eenmaal niet zoveel 'kleine' woningen die vrij liggen, in een mooie omgeving etc. Vaak zijn die huizen dan toch weer flink groter. Kleiner wonen en meer ruimte gaan slecht samen. Kleiner wonen betekent vaak ook dichter op elkaar en dat is precies waar een hoop mensen geen zin meer in hebben. Pas wanneer ze minder actief worden is dat een optie, dan kun je weer dichter bij elkaar gaan zitten. Je eigen wereld wordt dan kleiner, dus wil je in die wereld weer meer mensen hebben. Maar dan ben je (hopelijk) zo weer 10-20 jaar verder.
Ik snap in elk geval wel waarom het op slot zit. En als ik eerlijk ben zie ik mezelf ook niet snel verhuizen om ruimte te maken. Mijn partner en ik werken hard om alles mogelijk te maken hier, dus alles wat ik nu zaai wil ik ook zelf oogsten.