Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:55
spijkerhoofd schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:49:
[...]

Niet voor niets staan de wegen rondom Amsterdam vast in de spits, en dan ook in alle richtingen, de A2 richting Utrecht, A4 richting o.a. Den Haag, A9 richting noord Holland noord etc. Wellicht als het weer meer zouden spreiden zijn we meteen van een deel file probleem af. Ook de treinen richting Amsterdam zit prop vol.
Je zou dat dus meer kunnen spreiden door het autobezit bij woningen in de al drukke en krappe steden tegen te werken. Om zo mensen die per se een auto willen te sturen richting andere locaties.

Dat zou je kunnen doen door het gemiddelde aantal parkeerplaatsen per woning is 0,5 per woning bij veel nieuwbouw projecten. Zonder oprit of mogelijkheid om eigen terrein een parkeerplaats te maken. Zie hier nog een goede reden voor die parkeernormen bij nieuwbouwprojecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Ela937 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Eens dat het niet aangemoedigd zou worden, maar tegelijkertijd wat al veel besproken is: een groot deel van de banen zijn in de randstad, maar de prijzen zijn niet meer behapbaar. Zo is de optie om dicht bij je werk te wonen ook niet echt realistisch.

Daarnaast is het OV ook erg duur (plus traag). De overheid zou daarin moeten investeren als ze ook auto's willen verminderen.
Waar aan voorbij gegaan wordt: ik schat dat minstens 90% van de mensen die in Amsterdam werkt (en hier steen en been klaagt) daar niet wil wonen. Als ik de reacties hier lees, wordt het geluk van heel veel mensen bepaald door het aantal m2 van hun stulpje + perceel. Nu wordt het nog bonter, want een oprit met plaats voor minstens 2 auto's lijkt ook onontbeerlijk. Alsof deze lieden perse in Amsterdam in een appartement van 60 m2 willen wonen, op voorwaarde dat ze een eigen parkeerplaats hebben.

Ov traag? Ik kan me niet voorstellen dat je in de stad werkt en er met de auto sneller bent.
Toen ik in Amsterdam werkte deed ik er met de auto 1,5 uur over, behalve tijdens de kerstvakantie: 20 minuten. Met ov 45 minuten is nog altijd 2 keer sneller dan met de auto. Bovendien is het zo dat thuis werken en flexibele tijden de drukte en de reistijd aanzienlijk heeft verminderd.

Het is ook een cultureel probleem. Het eerste wat ze je bij de inburgeringscursus zouden moeten leren: zoveel mogelijk klagen! Een West-Vlaming die in Brussel werkt, peinst er niet over om naar Brussel te verhuizen. Bijna de helft van de Belgische jongvolwassenen woont in een straal van 5 km rondom hun plaats van herkomst. De sociale cohesie is er groter. Hetzelfde zie ik in Nederlands Limburg en Noord-Brabant. Een rechtgeaarde Limburger verhuist toch niet naar Amsterdam om daar 500 euro meer te verdienen en 1500 euro meer hypotheek te betalen en kinderen te krijgen die met die afschuwelijke harde G praten? Het is al een hele toer om een échte Mestreechteneer boeten Mestreech te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paprika schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:40:
Dat is een stukje wat niet altijd iedereen begrijpt. In het verleden (2013-2019) had ik afspraken door heel Nederland, met regelmatig meerdere op 1 dag. Dan begreep men niet dat ik met een (lease)auto reed, want Utrecht is zo fijn qua aansluitingen met het OV.
Het is prima te begrijpen dat je dan een auto moet hebben. Maar tegelijk kun je je dan ook afvragen of je per se in een dicht bebouwd deel midden in de stad zou moeten willen wonen. Voor de situatie van noodzakelijke automobiliteit zijn er andere locaties die beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:19
Chaki schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:15:
[...]
Ov traag? Ik kan me niet voorstellen dat je in de stad werkt en er met de auto sneller bent.
Toen ik in Amsterdam werkte deed ik er met de auto 1,5 uur over, behalve tijdens de kerstvakantie: 20 minuten. Met ov 45 minuten is nog altijd 2 keer sneller dan met de auto. Bovendien is het zo dat thuis werken en flexibele tijden de drukte en de reistijd aanzienlijk heeft verminderd.
De locatie in Amsterdam scheelt ook veel natuurlijk. Als je vanaf de A2 komt is een Schiphol of Zuidas prima te doen. Al was dat ook beter 10 jaar terug, want het was gewoon minder druk op de weg dan vandaag de dag. Voor een kantoor aan iets als de Keizersgracht is het altijd al een drama geweest met de auto als je gebonden bent aan de spitstijden.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Het is prima te begrijpen dat je dan een auto moet hebben. Maar tegelijk kun je je dan ook afvragen of je per se in een dicht bebouwd deel midden in de stad zou moeten willen wonen. Voor de situatie van noodzakelijke automobiliteit zijn er andere locaties die beter werken.
Toen ik hartje centrum woonde (tussen het stadhuis en de Domtoren) fietste ik naar de auto die ik altijd buiten "de singel" parkeerde. Dat was dan een kleine 10 minuten fietsen, maar de ontsluiting van en naar de snelweg was erg goed te doen. Nu kan dat niet meer, want ook daar zijn de laatste jaren nieuwe torens gebouwd, waarna er voor dat gebied (terecht) betaald parkeren is ingevoerd.

Vergelijk de hoeveelheid auto's maar eens... 8)7

2016

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7muXHgtk5eGxcLvEite-F4t0C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7ccHD0s5QCPZbCzfxfoCuyR.png?f=fotoalbum_large

2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RiRXHz_LYGKpPvdm1B8iRu_q0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVUy7MpL7RuaxUeQpSVhsm6M.png?f=fotoalbum_large

Ook de omgeving van Meerwerde zal dus duurder worden qua parkeren, om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:00
Spherix schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:18:
[...]

En de minder vermogende mensen pakken een OV-fiets, deelscooter, lopen, vouwfiets, etc. Het is voor de meeste mensen echt pure luxe om of zoveel geld te hebben of zoveel tijd te hebben buiten werken. Don't get me wrong, ik ben voorstander voor een betere work/life balance, maar dit is niet van alle tijden, en daar hebben we ons dus naar aan te passen (both ways).

[...]

En daar kan dat dan dus ook. En dan parkeren in een garage/terrein bij werk in de stad, of een randplaats waar je op het OV overstapt. Niet en en: in de drukke stad wonen en klagen dat je geen parkeerplaats voor je deur hebt.
Snap ik, maar in mijn geval is dat dus eerst richting station, dan de trein in en dan nog 6 km fietsen. Deur tot deur is dat 45-50 minuten, ten opzichte van maximaal 20-25 minuten. Maal twee op een dag scheelt dat dus ongeveer 45 minuten in reistijd. Bij 4 dagen op kantoor ben je dan 3 uur in een week kwijt, en dan nemen we vertragingen even niet mee. Bovendien heb je minder flexibiliteit, je bent gebonden aan bepaalde tijden omdat je dit dus moet afstemmen met het OV. Even tussendoor iets ophalen ergens of naar een afspraak is dan al lastiger.

Kan het? Jazeker en er zijn ook absoluut mensen die het wel doen. Die pakken bus en trein en lezen ondertussen een boekje . Maar het is niet voor iedereen weggelegd, zeker als je nog een druk programma naast het werk en/of kinderen hebt. Ik ben een groot voorstander van OV, ook omdat ik in de US in een drukke stad heb gewoond waar het heel praktisch was, maar ik zie ook de beperkingen en met name verbeterpunten in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sineplex schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Snap ik, maar in mijn geval is dat dus eerst richting station, dan de trein in en dan nog 6 km fietsen. Deur tot deur is dat 45-50 minuten, ten opzichte van maximaal 20-25 minuten. Maal twee op een dag scheelt dat dus ongeveer 45 minuten in reistijd. Bij 4 dagen op kantoor ben je dan 3 uur in een week kwijt, en dan nemen we vertragingen even niet mee. Bovendien heb je minder flexibiliteit, je bent gebonden aan bepaalde tijden omdat je dit dus moet afstemmen met het OV. Even tussendoor iets ophalen ergens of naar een afspraak is dan al lastiger.

Kan het? Jazeker en er zijn ook absoluut mensen die het wel doen. Die pakken bus en trein en lezen ondertussen een boekje . Maar het is niet voor iedereen weggelegd, zeker als je nog een druk programma naast het werk en/of kinderen hebt. Ik ben een groot voorstander van OV, ook omdat ik in de US in een drukke stad heb gewoond waar het heel praktisch was, maar ik zie ook de beperkingen en met name verbeterpunten in.
De hamvraag is dan of je als samenleving (om het even niet te persoonlijk te maken) de situatie van auto-afhankelijkheid ook tot woningen nabij het stadscentrum wil doortrekken. Of dat je kunt (of wilt) zeggen dat je dan een keus zult moeten maken. Of dicht bij het centrum zonder eigen auto, of verder buiten het centrum met een auto. Ik denk dat er heel wat voor te zeggen is dat je in en nabij de stadscentra streeft naar laag autobezit (zeg maar à la Manhattan) en hoe verder je buiten de stadscentra komt, hoe meer mogelijkheden voor autobezit je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:32:
[...]

De locatie in Amsterdam scheelt ook veel natuurlijk. Als je vanaf de A2 komt is een Schiphol of Zuidas prima te doen. Al was dat ook beter 10 jaar terug, want het was gewoon minder druk op de weg dan vandaag de dag. Voor een kantoor aan iets als de Keizersgracht is het altijd al een drama geweest met de auto als je gebonden bent aan de spitstijden.
offtopic:
A1 altijd een uur file
Amstelkwartier: Station Zuid + 5 minuten metro
Oud-Zuid: Station Zuid + stukje lopen, leuke buurt
Waarom met de auto naar de Keizersgracht? Loopafstand van Centraal Station.
Het zijn maar voorbeelden in reactie op "ov traag"
Wat me ook opvalt: wie alles met de auto doet, praat over 20 minuten lopen alsof het iets is als de Mount Everest beklimmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:03:
[...]

De hamvraag is dan of je als samenleving (om het even niet te persoonlijk te maken) de situatie van auto-afhankelijkheid ook tot woningen nabij het stadscentrum wil doortrekken. Of dat je kunt (of wilt) zeggen dat je dan een keus zult moeten maken. Of dicht bij het centrum zonder eigen auto, of verder buiten het centrum met een auto. Ik denk dat er heel wat voor te zeggen is dat je in en nabij de stadscentra streeft naar laag autobezit (zeg maar à la Manhattan) en hoe verder je buiten de stadscentra komt, hoe meer mogelijkheden voor autobezit je hebt.
Er is een leuke spreadsheet te downloaden op https://www.cbs.nl/nl-nl/...huishouden-1-januari-2023. Met cijfers van aantallen auto's per huishouden per gemeente maar ook per wijk.

Dan zie je dat binnensteden / centrum vaak lager zit qua autobezit dan de buitenwijken. Hoe meer ruimte voor auto's, hoe hoger autobezit. Maar het lijkt me ook dat als je persé 2 auto's kwijt moet, je daar rekening mee houdt als je een huis zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Kalentum schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:34:
[...]

Er is een leuke spreadsheet te downloaden op https://www.cbs.nl/nl-nl/...huishouden-1-januari-2023. Met cijfers van aantallen auto's per huishouden per gemeente maar ook per wijk.

Dan zie je dat binnensteden / centrum vaak lager zit qua autobezit dan de buitenwijken. Hoe meer ruimte voor auto's, hoe hoger autobezit. Maar het lijkt me ook dat als je persé 2 auto's kwijt moet, je daar rekening mee houdt als je een huis zoekt.
En uiteraard vallen de steden met veel studenten extra veel op.

2015 voor heel Nederland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9q6fp080M4h8ecGZ97lJ9n-oU2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QgeuAyrL1SNkgH0Nsi8Qny8Z.png?f=fotoalbum_large

2018 voor een reeks steden met een universiteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkRkRbjQUg4xeyTw0PZpnxbvjx4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8laYWVxwXsnZSfCnIYTUMW0y.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat lijkt mij dus ook. Daarom snap ik niet waarom bij compacte nieuwbouwwijken nabij het centrum door sommige mensen meteen moord en brand wordt geschreeuwd dat er weinig ruimte voor auto's is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:56:
Dat lijkt mij dus ook. Daarom snap ik niet waarom bij compacte nieuwbouwwijken nabij het centrum door sommige mensen meteen moord en brand wordt geschreeuwd dat er weinig ruimte voor auto's is.
Naast Utrecht CS kan je het proberen, maar het fanatisme waarmee bijvoorbeeld Amersfoort denkt mensen ver van het centrum en een station aan een parkeerhub met lage parkeernorm te krijgen is nogal naief:
Openbaar vervoer van en naar Vathorst Bovenduist blijft een probleem

Openbaar vervoer van en naar Vathorst Bovenduist blijft een probleem. Zonder extra geld kunnen er maar twee à drie bussen per uur rijden, verhoging naar zes kost anderhalf miljoen extra per jaar. Het zal tussen twintig en dertig minuten duren om per bus naar de stad te komen.

Door de ligging van de toekomstige wijk kan met de auto, via de A1, de stad veel sneller bereikt worden. Maar dat druist tegen de ambities van het huidige college in. Er wordt daarom gedacht aan deelvervoer en parkeerhubs bij de wijk. Dat zijn verzamelparkeerplekken om auto’s op te vangen en vandaar uit kan op andere manieren de wijk bereikt worden. De fiets blijft eigenlijk het meest efficiënt.

Het grootste probleem is de parkeerregulering. Door in te zetten op lage parkeernormen, maximaal één per woning, zal het lastig worden om het voor nieuwe bewoners aantrekkelijk te maken. Iedere aanvullende maatregel kan effect hebben op de grondexploitatie. Er zal vermoedelijk zelfs al in 2030 met betaald parkeren in Vathorst moeten worden begonnen om te voorkomen dat men vanuit Bovenduist in Vathorst daar gaat parkeren. Dat druist in tegen de belofte, dat niet voor 2035 in de noordelijke wijken met parkeerregulering zal worden begonnen.
Voor de duidelijkheid, we hebben het dus over deze polder.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Maar tegelijkertijd kun je je ook afvragen of het slim is om in 2013 je huis in hartje Utrecht te verkopen om in 2019 van baan te veranderen en het dubbele te betalen om een vergelijkbaar huis te kopen. Dit alles ervan uitgaande dat je geen partner hebt, die er ook wat van vindt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:35
[...]

Denk dat oorzaak>gevolg hier ook wel van invloed op is.

Als je als tweeverdieners beide een auto nodig hebt voor je werk ga je per definitie niet in een autoluwe binnenstad wonen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:34:
[...]

Maar tegelijkertijd kun je je ook afvragen of het slim is om in 2013 je huis in hartje Utrecht te verkopen om in 2019 van baan te veranderen en het dubbele te betalen om een vergelijkbaar huis te kopen. Dit alles ervan uitgaande dat je geen partner hebt, die er ook wat van vindt
offtopic:
Als je de cijfers bekijkt (https://utrecht.incijfers.nl/viewer?cat_open=wonen), dan zie je dat de binnenstad juist het deel is waar sinds 2018 de WOZ waarde per m2 het minst is gestegen. Verhuizen was dus juist wél een goed idee geweest. Ter indicatie, in 2018 kon je in Leidsche Rijn voor het zelfde geld 2 keer zo veel m2 kopen als in de binnenstad, nu is dat nog maar 30% meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
AD: Nieuwbouw voor ouderen belangrijker dan voor starters
‘Maar senioren gaan niet zomaar verhuizen’

Heel verhaal waarom dat de doorstroom van ouderen de startersmarkt helpt. Want "Je moet zorgen dat er een verschuiving plaatsvindt van mensen die nu grote huizen bezet houden". Verder veel geneuzel dat ouderen niet zomaar verhuizen, want ze zijn gehecht waar ze wonen.

Het belangrijkste wordt niet benoemd, en dat zijn de kosten. Men moet veel meer betalen voor veel minder. Ook al zou dat 'gratis' uit de overwaarde gaan, het effect blijft hetzelfde.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:59
Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:38:

Heel verhaal waarom dat de doorstroom van ouderen de startersmarkt helpt. Want "Je moet zorgen dat er een verschuiving plaatsvindt van mensen die nu grote huizen bezet houden". Verder veel geneuzel dat ouderen niet zomaar verhuizen, want ze zijn gehecht waar ze wonen.

Het belangrijkste wordt niet benoemd, en dat zijn de kosten. Men moet veel meer betalen voor veel minder. Ook al zou dat 'gratis' uit de overwaarde gaan, het effect blijft hetzelfde.
Eens, mijn ouders wonen al 40 jaar in het huis dat ze zelf hebben laten bouwen, 200 m2 en 1200 m2 perceel. No way dat ze dat gaan inruilen voor een appartementje van 80 m2 in een semi-seniorenflat waar ze vervolgens 600-800k voor mogen neerleggen met daarbij ook nog eens torenhoge vve-lasten.

In ieder geval niet vrijwillig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

"Omdat ze gehecht zijn aan waar ze wonen", zie ik nergens staan.
En wat hier dagelijks terugkomt: het belangrijkste aan een huis is het aantal m2. Vermoeiend!
Je ruilt m2 in voor comfort, voorzieningen, dichter bij het culturele leven ipv de kindvriendelijke buurt
En hoezo "veel meer betalen" zonder hypotheek, veel minder kosten voor energie, onderhoud, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 11:57
spijkerhoofd schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:44:
[...]

Buiten de grote steden is in straten met eengezinswoningen 2 auto’s eerder regel dan uitzondering!
Met veel jongvolwassenen die nog thuis wonen + fulltime job zie ik soms wel 3 of 4. Verder is 2 aardig de norm ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Eens, mijn ouders wonen al 40 jaar in het huis dat ze zelf hebben laten bouwen, 200 m2 en 1200 m2 perceel. No way dat ze dat gaan inruilen voor een appartementje van 80 m2 in een semi-seniorenflat waar ze vervolgens 600-800k voor mogen neerleggen met daarbij ook nog eens torenhoge vve-lasten.

Tis ook leuk redeneren dat ze weg zouden moeten. Waarom zouden ze, tis hun huis. Volgens mij was dit het punt van liberalisme, boven communisme, dat je zelf mag kiezen.

Dat je ouderen kunt verleiden weg te gaan naar iets wat beter bij ze past, zie ik dan weer wel zitten. Alleen omdat de woningmarkt inherent kapot is, werkt dit niet. Schoonmoeder wil wel weg uit haar 1-gezinswoning, alleen betaalt nu 3 eieren en een appel aan hypotheek maar als ze gaat huren wordt het 800-1000,- voor een een-kamer appertement ex servicekosten. Dan is die overwaarde ook zo weg en ze heeft niet het inkomen dat volledig te dragen - oftewel: ze kan eigenlijk niet weg.

Uiteindelijk staat ze ook al 40 jaar ingeschreven voor een huurwoning in de sociale sector en ziet het er naar uit dat ze hier uiteindelijk wel wat kan vinden. Maar 'even' verkopen en 'lekker' van de overwaarde genieten is niet zo vanzelfsprekend als dat het met regelmaat klinkt.

Overigens zou ik een EU-model voor ouderenzorg willen introduceren: zuidelijke EU landen trekken al veel ouderen aan en de arbeidsmarkt is veel gunstiger voor zorgverleners. Helaas kan dit alleen als je alles zelf bekostigt, want verzekerde zorg kun je niet per definitie in Spanje krijgen bijvoorbeeld. In de VS gaan pensionados ook naar Florida, laten we van Benidorm ons Florida maken :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaki schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:26:
Je ruilt m2 in voor comfort, voorzieningen, dichter bij het culturele leven ipv de kindvriendelijke buurt
En hoezo "veel meer betalen" zonder hypotheek, veel minder kosten voor energie, onderhoud, ...
Heb jij het gemiddelde huis van een 75 plusser gezien, 'onderhoud' staat niet bovenaan de prioriteitenlijst... :)

Los daarvan: dat 'culturele leven' is voor mijn gevoel meer iets als je 60+ bent: met een afbetaald huis is die energierekening is niet je grootste zorg, ga je lekker veel reizen en leuke dingen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:56

Mijn grootste kanttekening bij dit lijstje: NVM heeft veel meer baat bij een doorschuiftreintje. Bouwen voor ouderen om ruimte te maken voor starters = 3 a 4 verkooptrajecten in plaats van 1 (die in geval van projectbouw waarschijnlijk qua marge ook nog eens onder druk staat).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
big bang schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:42:
Mijn grootste kanttekening bij dit lijstje: NVM heeft veel meer baat bij een doorschuiftreintje. Bouwen voor ouderen om ruimte te maken voor starters = 3 a 4 verkooptrajecten in plaats van 1 (die in geval van projectbouw waarschijnlijk qua marge ook nog eens onder druk staat).
Senioren hebben natuurlijk veel meer overwaarde, als je dit kunt verleiden hun 1M huis te verkopen om een nieuw appartement van 800k aan te smeren ben je spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Eens, sommige ouderen willen niet weg, anders dan tussen 6 planken. Niks mis mee! Fantastisch dat ze 1000 m2 tuin nog zelf kunnen onderhouden! Maar hoe spelen ze het klaar om zo weinig overwaarde te hebben dat ze de woonlasten voor een appartement (met 120 euro VvE bijdrage) amper kunnen betalen? De VvE zorgt voor het onderhoud. Buitenschilderwerk voor een kast van een huis is gratis?

Maakt niet uit! Vrijheid, blijheid. Maar die vrijheid is er voor velen niet.
Ik ken genoeg 55+ers die heel graag willen verhuizen, maar nergens heen kunnen.
Er is te weinig aanbod én te weinig variatie. Even anekdotisch als het verhaal van jouw ouders: echtpaar vindt hun huis véél te groot. Zij wil naar een appartement. Hij is daar met geen stokken heen te krijgen. Opgesloten gevoel, te dicht op elkaar, geen tuin van betekenis, etc. Nu zoeken ze naar een bungalow met een ruime tuin in een beperkt zoekgebied: niet te ver van kinderen en kleinkinderen en niet te ver van haar werk (nog 7 jaar te gaan tot haar pensioen). Ga er maar aanstaan. Oké, bungalow neemt nog steeds meer m2 in beslag dan 100 m2 gestapeld. Maar er komt wel een huis met 6 slaapkamers vrij.
Genoeg ouderen ook die eenzaam zitten te verpieteren en dromen van een zorgflat, maar die is er ook niet
En toch nog even benadrukken: het betreft niet alleen ouderen, maar ook 55+. Ik was 60 toen het laatste kind uit huis ging. In de "goede ouwe tijd" bleven ze niet tot hun 27e thuis wonen. Dan was ik 5 jaar eerder vertrokken
@hoevenpe Dat dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
hoevenpe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Senioren hebben natuurlijk veel meer overwaarde, als je dit kunt verleiden hun 1M huis te verkopen om een nieuw appartement van 800k aan te smeren ben je spekkoper.
Klopt, maar de gemiddelde boomer met overwaarde wil hun ruime huis met ruimte voor kleinkinderen en een lekkere buitenruimte helemaal niet kwijt als wat ervoor in de plaats komt marginaal goedkoper is en geen tuin heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Chaki schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Eens, sommige ouderen willen niet weg, anders dan tussen 6 planken. Niks mis mee! Fantastisch dat ze 1000 m2 tuin nog zelf kunnen onderhouden! Maar hoe spelen ze het klaar om zo weinig overwaarde te hebben dat ze de woonlasten voor een appartement (met 120 euro VvE bijdrage) amper kunnen betalen? De VvE zorgt voor het onderhoud. Buitenschilderwerk voor een kast van een huis is gratis?
Ik zeg nergens dat ze het amper kunnen betalen. Huis is hypotheekvrij en prima pensioen. Ze vinden prijs/kwaliteit gewoon waardeloos in vergelijking met wat ze nu hebben, en ik kan daar niet mee oneens zijn om eerlijk te zijn. En dan kunnen de kleinkinderen ook minder makkelijk blijven logeren, dus dat werkt ook niet mee.

Verder zijn ze nog mobiel genoeg om onderhoud van de tuin zelf te doen en waar nodig (schilderwerk hoeft ook niet ieder jaar te gebeuren natuurlijk) uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Klopt, maar de gemiddelde boomer met overwaarde wil hun ruime huis met ruimte voor kleinkinderen en een lekkere buitenruimte helemaal niet kwijt als wat ervoor in de plaats komt marginaal goedkoper is en geen tuin heeft.
Niet alle 55+ers zijn boomers en in plaats van naar het gemiddelde kun je beter naar de mediaan kijken. Grote groep die dat wel wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Ik zeg nergens dat ze het amper kunnen betalen. Huis is hypotheekvrij en prima pensioen. Ze vinden prijs/kwaliteit gewoon waardeloos in vergelijking met wat ze nu hebben, en ik kan daar niet mee oneens zijn om eerlijk te zijn. En dan kunnen de kleinkinderen ook minder makkelijk blijven logeren, dus dat werkt ook niet mee.

Verder zijn ze nog mobiel genoeg om onderhoud van de tuin zelf te doen en waar nodig (schilderwerk hoeft ook niet ieder jaar te gebeuren natuurlijk) uit te besteden.
Ik ben de laatste die zal zeggen dat ze moeten verhuizen. Ik hoop dat ze er nog vele jaren van mogen genieten. Ik vond het alleen lulkoek dat 500-800 euro (hypotheek???) + 120 euro VvE een probleem kan zijn.
Verder heb ik het alleen over mensen die het wel willen, maar niet kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Chaki schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Niet alle 55+ers zijn boomers en in plaats van naar het gemiddelde kun je beter naar de mediaan kijken. Grote groep die dat wel wil!
Iedereen geboren voor 1965 is (baby)boomer danwel bejaard. Is gewoon een term voor in welke tijdsperiode iemand geboren is.

En geen idee hoe dat over heel Nederland zit, maar bij al mijn vrienden zie ik dat de ouders (allemaal 70+ jaar oud) allemaal nog in hun huis van vroeger wonen en er is nog geen één richting een appartement verhuist. Allemaal anekdotisch bewijs natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Chaki schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Ik ben de laatste die zal zeggen dat ze moeten verhuizen. Ik hoop dat ze er nog vele jaren van mogen genieten. Ik vond het alleen lulkoek dat 500-800 euro (hypotheek???) + 120 euro VvE een probleem kan zijn.
Verder heb ik het alleen over mensen die het wel willen, maar niet kunnen
Heb niks gezegd over hypotheek, die heb je er zelf bij verzonnen. Heb alleen iets gezegd over VvE. Ik denk dat een relatief groot deel van de boomer-generatie lage hypotheekbehoefte heeft, en relatief makkelijk een stap naar een andere woning kan maken. Maar als het alternatief niet aantrekkelijk genoeg is, maken mensen die stap niet

En niet kunnen is toch ook gewoon de andere zijde van de problemen op de woningmarkt. Te weinig aanbod zorgt voor een te hoge prijs, dus kunnen mensen niet weg. Werkt beide kanten op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaki schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:48:
Toch mooi hoe 55+ inmiddels 'oud' is, over 2 jaar moet ik dus naar een seniorenflat volgens deze defintie... :P

Zit eerder naar een leuke tweekapper met meer grond te kijken, zo met mij veel meer leeftijdsgenoten met een bijna afbetaald rijtjeshuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Nee, het gaat niet om de kosten, maar om de perceptie van de kosten. Mensen die denken dat ze nu "gratis" in een koopwoning wonen, vergeten vaak de kosten voor onderhoud en vooral ook de kosten van het slapende geld van de tonnen woningwaarde. Als zo iemand verhuist naar een huurwoning, dan kan de huur vaak makkelijk worden betaald van de rente op het geld dat de verkoop van de woning oplevert en het uitgespaarde onderhoud. (Dan negeer ik zelfs het verschil in energielasten tussen de grote label D woning en de kleinere label A woning.)

Daarnaast is het vaak niet "veel minder". Maar wordt ruimte ingeruild voor comfort en gemak, wat andere waardevolle zaken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:33:
[...]

Tis ook leuk redeneren dat ze weg zouden moeten. Waarom zouden ze, tis hun huis. Volgens mij was dit het punt van liberalisme, boven communisme, dat je zelf mag kiezen.
Volgens mij zegt ook niemand dat iemand weg zou moeten. Maar gaat het puur om het bieden van die keuze, die er nu vaak niet is. En wat je zo te zien zelf ook ziet als belangrijk punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:59:
[...]
En geen idee hoe dat over heel Nederland zit, maar bij al mijn vrienden zie ik dat de ouders (allemaal 70+ jaar oud) allemaal nog in hun huis van vroeger wonen en er is nog geen één richting een appartement verhuist. Allemaal anekdotisch bewijs natuurlijk
Ik zie dat soort mensen ook weinig, maar hoor ook vrijwel nooit over daadwerkelijke verhuizingen. Wat vooral gebeurt: op NU.nl en verjaardagen is het allemaal heel erg voor de jongeren, maar zodra de taart op is en men weer thuis is, gaat het leven gewoon verder. En in het stemhokje weegt het eigen woongenot uiteindelijk zwaarder dan het lot van een ander. Het blijft bij medelijden zonder consequenties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik ken gevallen waarbij mensen definitief in een verzorgingshuis toch nog een huis bezet houden. Puur om zo min mogelijk eigen bijdrage/belasting te betalen, zei het door de familie of door de persoon in kwestie zelf.

Maar ondertussen wel klagen dat de kleinkinderen in de familie geen huis kunnen vinden en de zorg duur is 8)7

Daadwerkelijke verhuizing van mensen boven de 60 (of waar de kinderen uit huis zijn) waarbij de woning vrijkomt is in mijn omgeving een zeer zeldzaam iets.

[ Voor 45% gewijzigd door Caayn op 13-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:10
Caayn schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:15:
Ik ken gevallen waarbij mensen definitief in een verzorgingshuis toch nog een huis bezet houden. Puur omdat de familie, de eerste jaren, de verkoop tegenhoudt om zo min mogelijk eigen bijdrage/belasting te betalen.

Maar ondertussen wel klagen dat de kleinkinderen in de familie geen huis kunnen vinden 8)7
Sterker nog. Weet een huis in midden-limburg. Nieuwbouw in de jaren 80, vrijstaand, achteraf dus landelijk. Waar nog nooit iemand in gewoond heeft. Staat dus sinds de bouw in 1985 leeg (ongeveer, exacte datum weet ik niet.). Hoezo zonde. 7(8)7

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Nee, het gaat niet om de kosten, maar om de perceptie van de kosten. Mensen die denken dat ze nu "gratis" in een koopwoning wonen, vergeten vaak de kosten voor onderhoud en vooral ook de kosten van het slapende geld van de tonnen woningwaarde. Als zo iemand verhuist naar een huurwoning, dan kan de huur vaak makkelijk worden betaald van de rente op het geld dat de verkoop van de woning oplevert en het uitgespaarde onderhoud. (Dan negeer ik zelfs het verschil in energielasten tussen de grote label D woning en de kleinere label A woning.)

Daarnaast is het vaak niet "veel minder". Maar wordt ruimte ingeruild voor comfort en gemak, wat andere waardevolle zaken zijn.
Denk dat daar misschien wel de grootste factor omdenken zit, krijg mensen uit een koopwoning maar eens terug naar huur. Zijn best goede argumenten voor te bedenken om dat te doen, maar denk dat het merendeel dat toch niet wil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:24:
Denk dat daar misschien wel de grootste factor omdenken zit, krijg mensen uit een koopwoning maar eens terug naar huur.
Van een afbetaalde koopwoning naar jaarlijks geindexeerde huur en een VVE...
Ik zie de voordelen inderdaad niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Iedereen geboren voor 1965 is (baby)boomer danwel bejaard. Is gewoon een term voor in welke tijdsperiode iemand geboren is.

Bejaard, maar moet wel nog 8 jaar actief blijven op de arbeidsmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Chaki schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Bejaard, maar moet wel nog 8 jaar actief blijven op de arbeidsmarkt
Boomer ben je als je geboren bent tussen1945 - 1965, daarboven past de term bejaard best goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
hoevenpe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Van een afbetaalde koopwoning naar jaarlijks geindexeerde huur en een VVE...
Ik zie de voordelen inderdaad niet. :)
Als je daarmee als voorbeeld 500k vrijspeelt, why not?

Al zal de nieuwe VRH hier ook niet meehelpen in de keuze om mensen van koop naar huur te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Boomer ben je als je geboren bent tussen1945 - 1965, daarboven past de term bejaard best goed
Alleen heeft het woord 'boomer' een beetje een negatieve connotatie gekregen.

Volgens mij is de officiële terminologie 'babyboomer'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Toch mooi hoe 55+ inmiddels 'oud' is, over 2 jaar moet ik dus naar een seniorenflat volgens deze defintie... :P

Zit eerder naar een leuke tweekapper met meer grond te kijken, zo met mij veel meer leeftijdsgenoten met een bijna afbetaald rijtjeshuis.
Maakt mij geen ene moer uit! Je moet helemaal niks. Maar voor wie het wel wil, moet die mogelijkheid er zijn

offtopic:
In Nederland is niemand "oud". Las laatst een artikel over "oudere senioren". Waren 80+ 🤣.
60+ zijn allemaal "vitale ouderen". Ik ben de enige met ouderskwalen en fysieke beperkingen. Als iemand zegt: "Je bent zo oud als je je voelt", antwoord ik: 85. Misschien alsnog de Nederlandse nationaliteit aanvragen 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Denk dat daar misschien wel de grootste factor omdenken zit, krijg mensen uit een koopwoning maar eens terug naar huur. Zijn best goede argumenten voor te bedenken om dat te doen, maar denk dat het merendeel dat toch niet wil
Je zou uiteraard ook naar een andere koopwoning kunnen doorstromen.

Maar ook dan geldt vaak: wil je m2 inleveren voor meer comfort/gemak/evt. lagere kosten van onderhoud en energie? De perceptie is dan vaak dat je "alleen maar inlevert". En dat je ook nog eens veel duurder uit zou zijn, omdat men vaak toch nog de eigen woningwaarde van een paar jaar geleden in het hoofd heeft. Het idee: mijn woning was 5 jaar geleden 4 ton waard, als ik zou verhuizen moet ik 5 ton betalen, dat is veel meer. Daarbij vergetend dat de huidige woning inmiddels ook 6 ton waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paprika schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Ik zie dat soort mensen ook weinig, maar hoor ook vrijwel nooit over daadwerkelijke verhuizingen. Wat vooral gebeurt: op NU.nl en verjaardagen is het allemaal heel erg voor de jongeren, maar zodra de taart op is en men weer thuis is, gaat het leven gewoon verder. En in het stemhokje weegt het eigen woongenot uiteindelijk zwaarder dan het lot van een ander. Het blijft bij medelijden zonder consequenties. :)
Ik zie dat soort mensen wel. Vaak zeggen ze dan achteraf: dat had ik veel eerder moeten doen. Niet alleen omdat het woongenot ondanks het lagere aantal m2 er vaak toch sterk op vooruit gegaan is. Maar ook omdat de totale kosten vaak veel meer meevallen dan ze van tevoren hadden gedacht (of gevreesd).

Maar ik zie uiteraard ook de mensen die tot op hun sterfbed in de woning blijven waar ze al een paar decennia wonen. Zowel in de koop als in de (vrije sector) huur, trouwens. Prima als dat hun keus is, maar jammer als dat is omdat er geen alternatief is. En voor het verbeteren van de woningmarkt is het juist interessant om voor die laatste groep een alternatief te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Waarom zou je vanuit een koopwoning met heel veel overwaarde doorstromen naar huur???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:37:
Waarom zou je vanuit een koopwoning met heel veel overwaarde doorstromen naar huur???
Comfort, gemak, locatie, minder gedoe met onderhoud, kosten, vrijmaken van vermogen om met warme hand door te geven, om maar een paar goede redenen te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Chaki schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:37:
Die vraag kun je alleen goed beantwoorden als je de leeftijd van de persoon / personen in kwestie erbij zet. Voor iemand die 30 is, is dit zelden een goed idee.

Voor iemand die 70 is, zou dit zomaar een zeer goed idee kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Je zou uiteraard ook naar een andere koopwoning kunnen doorstromen.

Maar ook dan geldt vaak: wil je m2 inleveren voor meer comfort/gemak/evt. lagere kosten van onderhoud en energie? De perceptie is dan vaak dat je "alleen maar inlevert". En dat je ook nog eens veel duurder uit zou zijn, omdat men vaak toch nog de eigen woningwaarde van een paar jaar geleden in het hoofd heeft. Het idee: mijn woning was 5 jaar geleden 4 ton waard, als ik zou verhuizen moet ik 5 ton betalen, dat is veel meer. Daarbij vergetend dat de huidige woning inmiddels ook 6 ton waard is.
Je doet hier wel een paar flinke aannames, nieuwe woning heeft niet altijd meer comfort, gemak lagere onderhoudskosten en lagere energiekosten. Als je naar een appartementencomplex met gezamenlijke ruimtes, blokverwarming en 1 of 2 liften gaat kunnen die lagere kosten ook flink tegenvallen. Ook meer comfort/gemak is ook maar de vraag en helemaal niet standaard

En als mensen blijven zitten omdat ze hun eigen woningwaarde niet weten… tsja, daar is volgens mij geen enkele oplossing voor te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Je doet hier wel een paar flinke aannames, nieuwe woning heeft niet altijd meer comfort, gemak lagere onderhoudskosten en lagere energiekosten.
Nee, maar dat kunnen wel (aanvullende) redenen zijn waarom je zou willen verhuizen. En die bepalend kunnen zijn waar je zou willen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:09:
Nee, het gaat niet om de kosten, maar om de perceptie van de kosten. Mensen die denken dat ze nu "gratis" in een koopwoning wonen, vergeten vaak de kosten voor onderhoud en vooral ook de kosten van het slapende geld van de tonnen woningwaarde.
Dat is zo, maar mensen zijn niet zo rationeel, zeker als het om grote bedragen gaat. Ik heb het gezien bij de generatie van mijn ouders. Als je een hypotheek hebt van € 300 in de maand, is € 1200 huur wel héél erg veel. En onderhoud is - net zoals hun zicht en gehoor - een sluipmoordenaar. het gaat zo langzaam achteruit dat hen niet opvalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:06:
[...]

En onderhoud is - net zoals hun zicht en gehoor - een sluipmoordenaar. het gaat zo langzaam achteruit dat hen niet opvalt.
Het valt niet op én het maakt ze niet uit. Dat de keuken, inboedel, badkamer en zaken als ouderwetse oranje of groene zonneschermen niet passen bij 2025 boeit amper als het een dure investering is om aan te pakken, terwijl je zelf al vele jaren niet anders gewend bent. Daarnaast heeft de groep van dezelfde leeftijd dezelfde staat en inrichting.

Uiteindelijk zijn veel investeringen vooral voor het genot van de toekomstige bewoner en kun je zelf weken of maanden je huis uit om het tussentijds goed aan te pakken.

Huizen die regelmatig van eigenaar wisselen zien er vaak bij de tijds uit. Als er al vele decennia dezelfde mensen wonen, dan zijn (geaccepteerde) gebreken eerder de regel dan uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:29

Met andere woorden: ouderen met hun hoge overwaarde kunnen een volledig nieuw huis kopen.

Jongeren mogen voor de hoofdprijs de uitgeleefde woningen van deze ouderen opkopen met hun maximale hypotheek en daarna helemaal verduurzamen, opknappen en achterstallig onderhoud uit te voeren.

Soms kijk ik met jaloezie naar andere landen om ons heen waar het gebruikelijk is om oude huizen te slopen en er nieuwere energiezuinige huizen voor terug te zetten. Nederland houdt toch meer van het geforceerd pleisters plakken om oude huizen maar enigszins mee te krijgen naar de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56
@Bestseller tjah, je kunt nu eenmaal niet zo makkelijk eentje uit een rijtje weghalen en vervangen.

Ik zie qua vrijstaande huizen en boerderijen wel het nodige vervangen worden, wat ik wel vaak hoor is dat vergunningen jaren kosten bij vervanging bestaande bouw. Veel lastiger dan nieuwbouw. Boederijen laten ze meestal het vierkant staan, zodat het effectief nog een verbouwing/renovatie is ipv nieuwbouw. Ook betaal je gewoon overdrachtsbelasting over je sloopwoning.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Bestseller schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:10:
Jongeren mogen voor de hoofdprijs de uitgeleefde woningen van deze ouderen opkopen met hun maximale hypotheek en daarna helemaal verduurzamen, opknappen en achterstallig onderhoud uit te voeren.
Ik snap de frustratie, maar ouderen behoren in alle landen tot de 'haves'. Ze hebben meer tijd gehad om geld te verdienen, te sparen, etc. Daarom ligt bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van nieuwe autokopers ook best hoog.

Tja, en verder hoef je het niet te kopen, er is geen verplichting.

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg