Blik1984 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:24:
[...]
Eens, mijn ouders wonen al 40 jaar in het huis dat ze zelf hebben laten bouwen, 200 m2 en 1200 m2 perceel. No way dat ze dat gaan inruilen voor een appartementje van 80 m2 in een semi-seniorenflat waar ze vervolgens 600-800k voor mogen neerleggen met daarbij ook nog eens torenhoge vve-lasten.
In ieder geval niet vrijwillig
Eens, sommige ouderen willen niet weg, anders dan tussen 6 planken. Niks mis mee! Fantastisch dat ze 1000 m2 tuin nog zelf kunnen onderhouden! Maar hoe spelen ze het klaar om zo weinig overwaarde te hebben dat ze de woonlasten voor een appartement (met 120 euro VvE bijdrage) amper kunnen betalen? De VvE zorgt voor het onderhoud. Buitenschilderwerk voor een kast van een huis is gratis?
Maakt niet uit! Vrijheid, blijheid. Maar die vrijheid is er voor velen niet.
Ik ken genoeg 55+ers die heel graag willen verhuizen, maar nergens heen kunnen.
Er is te weinig aanbod én te weinig variatie. Even anekdotisch als het verhaal van jouw ouders: echtpaar vindt hun huis véél te groot. Zij wil naar een appartement. Hij is daar met geen stokken heen te krijgen. Opgesloten gevoel, te dicht op elkaar, geen tuin van betekenis, etc. Nu zoeken ze naar een bungalow met een ruime tuin in een beperkt zoekgebied: niet te ver van kinderen en kleinkinderen en niet te ver van haar werk (nog 7 jaar te gaan tot haar pensioen). Ga er maar aanstaan. Oké, bungalow neemt nog steeds meer m2 in beslag dan 100 m2 gestapeld. Maar er komt wel een huis met 6 slaapkamers vrij.
Genoeg ouderen ook die eenzaam zitten te verpieteren en dromen van een zorgflat, maar die is er ook niet
En toch nog even benadrukken: het betreft niet alleen ouderen, maar ook 55+. Ik was 60 toen het laatste kind uit huis ging. In de "goede ouwe tijd" bleven ze niet tot hun 27e thuis wonen. Dan was ik 5 jaar eerder vertrokken
@
hoevenpe Dat dus!