Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:10
Blik1984 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Daarbij zijn de afgelopen jaren de gemeentelijke lasten ook fors gestegen. Ozb is in veel gemeenten flink verhoogd, en de WOZ-stijgingen beginnen nu ook flink door te werken in de lasten op gemeentelijk niveau en ook bij de inkomstenbelasting.

Bij mij komt dit alleen al neer op bijna 100 euro hogere lasten per maand tov een paar jaar geleden
Dat is dus precies de beloning voor gemeenten om de woningmarkt niet te verbeteren. Hoe duurder de huizen: hoe meer opbrengst. Wat zorgt voor een perverse prikkel.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de overdrachtsbelasting.

Hoe hoger de woningnood, hoe hoger de prijzen, hoe hoger de inkomsten voor de gemeenten en staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:36
Bestseller schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Dat is dus precies de beloning voor gemeenten om de woningmarkt niet te verbeteren. Hoe duurder de huizen: hoe meer opbrengst. Wat zorgt voor een perverse prikkel.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de overdrachtsbelasting.

Hoe hoger de woningnood, hoe hoger de prijzen, hoe hoger de inkomsten voor de gemeenten en staat.
Al vaker voorbij gekomen. De WOZ is een verdeelsleutel. Niet meer dan dat. Als de gemeente 100 euro nodig heeft en er staan 2 huizen van 5 ton WOZ. Dan betalen ze allebei 50 euro en wordt bijvoorbeeld het OZB tarief daarop aangepast.

En daarnaast (snap dat het niet helemaal past in een individualistische samenleving): de gemeente, dat ben je zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchCommando op 03-06-2025 07:41 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:51

Cheezus

Luiaard

DutchCommando schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:40:
[...]

Al vaker voorbij gekomen. De WOZ is een verdeelsleutel. Niet meer dan dat. Als de gemeente 100 euro nodig heeft en er staan 2 huizen van 5 ton WOZ. Dan betalen ze allebei 50 euro en wordt bijvoorbeeld het OZB tarief daarop aangepast.

En daarnaast (snap dat het niet helemaal past in een individualistische samenleving): de gemeente, dat ben je zelf.
Tegenwoordig werkt het iets anders:
Één van die huiseigenaren maakt 'gratis' (door de gemeente betaald) bezwaar met zo'n aasgier bedrijfje die automatisch brieven genereerd. Vervolgens betaald eigenaar 1 45 euro en eigenaar 2 50 euro en zit de gemeente met 15 euro begrotingstekort (5 euro minder belasting, 10 euro bezwaarkosten). Het jaar daarop wordt de waarde van woning 2 gecorrigeerd (weer gelijk) en mogen beide eigenaren 60 euro betalen om de tekorten weer aan te vullen.

Maar hey, eigenaar 1 heeft toch mooi 5 euro minder betaald aan de RovERhEid!1!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:42
dikkiedik schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:44:
als je kijkt naar de vraagstelling is het antwoord vooral logisch. mensen dénken het niet te kunnen betalen of verwachten problemen te krijgen.

Net als mensen dat de inflatie veel hoger is dan het inkomen die ze ontvangen. Maar dat komt omdat dat salaris één keer verhoogd wordt. Maar dat pak Douwe Egberts koffie je dagelijks voorbij ziet komen in de supermarkt. Weet je nog vroeger? Toen was dit maar €2,50.

Veel perceptie en een tikje populistisch. Ik vind het interessanter hoeveel wanbetalers er daadwerkelijk op hypotheken zijn op dit moment. En dat getal zit nergens in de buurt van de 20%. En zal dat ook niet komen.
Ik ben ook wel benieuwd naar die statistieken. Vaak heeft dit ook impact op de rente, we hebben in Nederland behoorlijk lage rente op hypotheken. Dit komt natuurlijk deels door ook NHG, maar ook door de lage wanbetaling ga ik vanuit.

Ik heb 1 keer gehad dat mijn automatische incasso niet gelukt was, omdat ik niet in het rood kan staan en op dat moment iets duurs had gekocht precies op de dag er voor dat mijn hypotheek er vanaf ging.
Direct de volgende dag kreeg ik een belletje met een zeer dringende stem dat ik nu direct aan de lijn het bedrag zou overmaken. Had dit nooit verwacht dat ze zo streng waren.

In USA zijn de rentes een stuk hoger, iets van 7%(gemiddeld) is nu niet heel raar. Hebben we hier nog niet gehad de laatste tijd. Probleem daar is ook vaak, je kunt je rente niet meenemen naar je volgende huis.
Dat kon ik wel, en daar ben ik best blij mee.

Je hoort heel veel verhalen over dat van alles slecht gaat in dit land. Maar dat is emotie. Waar zijn de cijfers. Er staat wel enorme druk op allerlei zaken zoals Woningen. Maar wanbetaling is denk ik niet echt een probleem, omdat er gewoon regels zijn die de risico al verlagen op wanbetaling zoals de woonquote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:13
Immutable schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Ik heb 1 keer gehad dat mijn automatische incasso niet gelukt was, omdat ik niet in het rood kan staan en op dat moment iets duurs had gekocht precies op de dag er voor dat mijn hypotheek er vanaf ging.
Direct de volgende dag kreeg ik een belletje met een zeer dringende stem dat ik nu direct aan de lijn het bedrag zou overmaken. Had dit nooit verwacht dat ze zo streng waren.
Opmerkelijk handelen van je bank. Toevallig heb ik dit dit voorjaar meegemaakt, automatische afschrijving kon er niet af ivm grote afschrijving dezelfde dag. Echter, ik kwam hier een week later zelf achter en heb toen handmatig alsnog de hypotheek overgemaakt. Omdat ik na een maand in het overzicht deze aflossing nog steeds niet zag nam ik contact op met de bank, waarop men aangaf dat dat maar eens in de maand gesynchroniseerd zou worden. Inmiddels is het bijgewerkt, heb er van de bank verder niets van vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:44
Chaki schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:29:
[...]

In 2019 kon ik bij mijn appartement een parkeerplaats kopen in de parkeergarage voor 17.000,- . Niet gedaan, want heb geen auto. Had anders bij vertrek in 2023 wel 25.000,- opgebracht
Afhankelijk van je locatie kan een parkeerplek nog veel meer waard zijn dan alleen de opbrengst van de plek zelf. In veel steden is de parkeerdruk nu zodanig dat mensen een huis zoeken op basis van dat er ook een parkeerplek bij te kopen is. Als je die dan kan aanbieden bij de verkoop van het huis dan boor je mogelijk een ruimere groep geïnteresseerden aan, en kan het zomaar zijn dat je huis ook tienduizenden euro's meer oplevert (dus los van wat die parkeerplek doet aan euro's). Als er in dezelfde garage nog plek zat te koop is dan maakt het allemaal niet zoveel uit natuurlijk, maar ervaring leert dat zeker bij nieuwbouw plekken vaak 'op raken' en het achteraf niet altijd makkelijk is om er nog een te vinden. Als de man (of vrouw) met de grootste zak geld dan jouw huis links laat liggen dan is dat toch jammer. Mijn advies zou zijn: altijd bijkopen die plek, minder waard worden ze zelden ;) .. Moet je natuurlijk op dat moment wel de leencapaciteit of geld hebben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 03-06-2025 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 07:03
Valorian schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Afhankelijk van je locatie kan een parkeerplek nog veel meer waard zijn dan alleen de opbrengst van de plek zelf. In veel steden is de parkeerdruk nu zodanig dat mensen een huis zoeken op basis van dat er ook een parkeerplek bij te kopen is. Als je die dan kan aanbieden bij de verkoop van het huis dan boor je mogelijk een ruimere groep geïnteresseerden aan, en kan het zomaar zijn dat je huis ook tienduizenden euro's meer oplevert (dus los van wat die parkeerplek doet aan euro's). Als er in dezelfde garage nog plek zat te koop is dan maakt het allemaal niet zoveel uit natuurlijk, maar ervaring leert dat zeker bij nieuwbouw plekken vaak 'op raken' en het achteraf niet altijd makkelijk is om er nog een te vinden. Als de man (of vrouw) met de grootste zak geld dan jouw huis links laat liggen dan is dat toch jammer. Mijn advies zou zijn: altijd bijkopen die plek, minder waard worden ze zelden ;) .. Moet je natuurlijk op dat moment wel de leencapaciteit of geld hebben ;)
Inderdaad, mijn zusje en zwager wonen in hoofddorp. Ze hadden de kans om de 3 laatste parkeerplekken op te kopen. Iedereen zei je bent gek, wat heb je aan 3 parkeerplekken met 2 auto's. Ze deden het maar, want ze hadden een mooie bonus gekregen. Nu zijn die parkeerplekken 3x meer waard geworden sinds 8/9 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
[...]

Ik vind het een nadeel als er een parkeerplaats is. Ben dan eerder geneigd het links te laten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
[...]

De reden dat ik nu ook bezig ben om een stuk land naast mijn huis te bemachtigen. Het maakt niet uit of je een hypotheek er aan koppelt of cash koopt. Grond is grond, en wil er de bestemming tuin op hebben eerst. Maar het betekend wel dat ik in plaats van 2 auto's, dan 4 kwijt kan.(Wel fijn aan een zeer drukke weg, waar geen openbare parkeerplekken zijn voor visite.) En achterom kan rijden.(wat nu niet kan.) Kan het grond hopelijk aanschaffen voor 100 euro per m2. Het is deels nog groen/agrarisch dus ben ook met de gemeente bezig om dit stukje land om te kunnen zetten in tuingrond via de kruimelregeling. Wish me luck. haha
(Heb eerder ook al een strookje gekocht, en daar staat mijn garage op. Was ook eerst groen / agrarisch.)
Beetje apart maar de regel was, als dat stuk gebouw aan de woning zelf zat mocht ik daar de garage op zetten.

Maar inderdaad, als je de kans hebt om parkeer plek, garages of stuk grond bij te kopen. ALTIJD doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 03-06-2025 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Immutable schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:11:
[...]

De reden dat ik nu ook bezig ben om een stuk land naast mijn huis te bemachtigen. Het maakt niet uit of je een hypotheek er aan koppelt of cash koopt. Grond is grond, en wil er de bestemming tuin op hebben eerst. Maar het betekend wel dat ik in plaats van 2 auto's, dan 4 kwijt kan.(Wel fijn aan een zeer drukke weg, waar geen openbare parkeerplekken zijn voor visite.) En achterom kan rijden.(wat nu niet kan.) Kan het grond hopelijk aanschaffen voor 100 euro per m2. Het is deels nog groen/agrarisch dus ben ook met de gemeente bezig om dit stukje land om te kunnen zetten in tuingrond via de kruimelregeling. Wish me luck. haha
(Heb eerder ook al een strookje gekocht, en daar staat mijn garage op. Was ook eerst groen / agrarisch.)
Beetje apart maar de regel was, als dat stuk gebouw aan de woning zelf zat mocht ik daar de garage op zetten.

Maar inderdaad, als je de kans hebt om parkeer plek, garages of stuk grond bij te kopen. ALTIJD doen.
Zoveel mogelijk groen weg, zoveel mogelijk verstenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:13
Eigen parkeerplekken zijn goud waard, kan je tzt ook verhuren aan buurtbewoners.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Chaki schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Zoveel mogelijk groen weg, zoveel mogelijk verstenen
haha, daar heb je wel een punt(serieus). Zat te denken aan grindplaten, die water doorlaten. Dan is dat niet zo'n groot issue. En ik wil maar 25% van dat grond daarvoor gebruiken. Rest zal tuin worden.
Technisch zal het sowieso veel beter er op worden, want er was eerst veel meer bestrating ook achter. Dus alles bij elkaar zit ik nog in de plus qua water doorlating.

[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 03-06-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:24
https://www.funda.nl/deta...eeringstraat-19/43934636/
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/211/067/314_1440.jpg

Eerst de foto's bekeken en dan in de advertentie dit lezen;
Sloop al gedaan, nu jij nog! Brede jaren ’30 woning met potentie.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:56
Kabinet gevallen,

Wat betekent dit voor de woningmarkt?

Moet er zelf nog heel even over malen, want veel was er niet gaande. Behalve dan die huurbevriezing die toch niet door zou gaan.

Durf wel te wedden dat dat een van de hoofdpunten zal worden in de campagne van de PVV. Gezien de huurverhogingen ook al zijn aangekondigd door de corporaties is dat natuurlijk een ideaal iets om tegen te fulmineren. Of het veel stemmen oplevert in de oude stadswijken en flatjes..
offtopic:
als ze met de portemonnee stemmen ongetwijfeld wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Djeez.

Vraag me af of zoiets te financieren is. Staat geen bank op te wachten lijkt me.

Je zal er maar naast wonen.

De oude kern van Zaandam is bezaaid met wel meer van dit soort panden en funderings issues. Geen gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:13
Wel energielabel C, hoe dan... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:48

de Peer

under peer review

nee, je loopt op de zaken vooruit.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
hoevenpe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Wel energielabel C, hoe dan... :P
Dubbel glas, aan de voorkant. En aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-06 23:43
[...]
Het is deels nog groen/agrarisch dus ben ook met de gemeente bezig om dit stukje land om te kunnen zetten in tuingrond via de kruimelregeling. Wish me luck. haha
Met de komst van de Omgevingswet vanaf 1 januari 2024 is de huidige kruimellijst uit artikel 4 bijlage II bij het Bor komen te vervallen.
Good luck :-) Het is er niet eenvoudiger op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Spherix schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:10:
[...]

[...]

Good luck :-) Het is er niet eenvoudiger op geworden.
Het had het stukje land inderdaad voor 1 januari 2024 gekocht. Hmmm, ben bezig met mijn plan uit te werken en wil dan even dit bespreken met mijn gemeente. Dat is erg jammer dat die regeling is komen te vervallen.
Ik laat me niet zomaar uit het veld slaan. :( :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik krijg echt moordneigingen jeuk van makelaars het "jaren '30" label plakken op huizen die niet in de jaren '30 zijn gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
de Peer schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:01:
[...]

nee, je loopt op de zaken vooruit.
Ach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:36
Nogmaals. De overheden. Dat zijn we zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:51

Cheezus

Luiaard

DutchCommando schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Nogmaals. De overheden. Dat zijn we zelf.
Ik hoop dat mijn post duidelijk genoeg was om mijn afkeur voor dit soort taferelen aan te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 23:32
Laapo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:11:
Kabinet gevallen,

Wat betekent dit voor de woningmarkt?

Moet er zelf nog heel even over malen, want veel was er niet gaande. Behalve dan die huurbevriezing die toch niet door zou gaan.

Durf wel te wedden dat dat een van de hoofdpunten zal worden in de campagne van de PVV. Gezien de huurverhogingen ook al zijn aangekondigd door de corporaties is dat natuurlijk een ideaal iets om tegen te fulmineren. Of het veel stemmen oplevert in de oude stadswijken en flatjes..
offtopic:
als ze met de portemonnee stemmen ongetwijfeld wel
Ik ben bang dat er niet zoveel gaat veranderen. Ons systeem aan wet- en regelgeving en Europese afspraken is te complex om dingen (snel) te veranderen. Geen enkel kabinet gaat dit zo snel behalen. Doe een Vinex 2.0. Daar profiteer je nu niet van, maar wel in de toekomst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Valorian
wimjongil schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:56:
[...]

Ik krijg echt moordneigingen jeuk van makelaars het "jaren '30" label plakken op huizen die niet in de jaren '30 zijn gebouwd.
Ach ja, je moet het toch een beetje verkopen ;) ..

Zo wordt deze stoep verkocht als:

Buitenleven
De brede stoep aan de voorzijde fungeert als een verlengde woonkamer. Er is genoeg ruimte om te zitten, ontspannen, eten of werken, midden in de zon.

Hoewel er geen officiële tuin is, biedt de buitenruimte hier een vergelijkbare ervaring. De geveltuinen zijn in 2024 aangelegd door de bewoners en de buren via de actieve buurt-WhatsAppgroep. Samen met de gemeente plantten ze bloemen en groen, wat de straat omtoverde tot een levendige en gastvrije plek.

“We werken vaak thuis met de deur open. Tijdens de lunch of het avondeten zetten we ons bistrosetje buiten en genieten van koffie of wijn in de zon. In de zomer leeft de hele straat op — buren zitten buiten, maken een praatje. De dag eindigt met een prachtige roze zonsondergang aan het einde van de straat.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:24
Valorian schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Buitenleven
De brede stoep aan de voorzijde fungeert als een verlengde woonkamer. Er is genoeg ruimte om te zitten, ontspannen, eten of werken, midden in de zon.

Hoewel er geen officiële tuin is, biedt de buitenruimte hier een vergelijkbare ervaring. De geveltuinen zijn in 2024 aangelegd door de bewoners en de buren via de actieve buurt-WhatsAppgroep. Samen met de gemeente plantten ze bloemen en groen, wat de straat omtoverde tot een levendige en gastvrije plek.

“We werken vaak thuis met de deur open. Tijdens de lunch of het avondeten zetten we ons bistrosetje buiten en genieten van koffie of wijn in de zon. In de zomer leeft de hele straat op — buren zitten buiten, maken een praatje. De dag eindigt met een prachtige roze zonsondergang aan het einde van de straat.”
Alles geschreven door ChatGPT ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:45
Valorian schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Buitenleven

Lijkt me op zich weinig aan gelogen. Of je zelf zo zou willen leven/wonen is uiteraard nog maar de vraag.

Overigens misschien wel zo aardig om dan ook de link naar die woning te geven. https://www.funda.nl/deta...stravenstraat-5/89388164/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Rubbergrover1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:08:
[...]

Lijkt me op zich weinig aan gelogen. Of je zelf zo zou willen leven/wonen is uiteraard nog maar de vraag.

Overigens misschien wel zo aardig om dan ook de link naar die woning te geven. https://www.funda.nl/deta...stravenstraat-5/89388164/
Link helpt inderdaad ;)

De treurige stoepfoto kwam trouwens uit de link van de pas geleden verkochte bovenwoning. De verkoper van de onderwoning (waar het stukje over de stoep bij hoort) heeft er in ieder geval wat vrolijkere foto's bij gemaakt.

Samen gaan onder en boven dus qua vraagprijs al naar zo'n 6,5 ton. Gaat daar de Utrecht-overbieding van +/- 10% nog overheen dan levert zo'n pand 700K+ op, voor maar net meer dan 80m2 zonder tuin. Denk slimme keuze geweest van de eigenaar om het te splitten ooit.
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg