dikkiedik schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:44:
als je kijkt naar de vraagstelling is het antwoord vooral logisch. mensen dénken het niet te kunnen betalen of verwachten problemen te krijgen.
Net als mensen dat de inflatie veel hoger is dan het inkomen die ze ontvangen. Maar dat komt omdat dat salaris één keer verhoogd wordt. Maar dat pak Douwe Egberts koffie je dagelijks voorbij ziet komen in de supermarkt. Weet je nog vroeger? Toen was dit maar €2,50.
Veel perceptie en een tikje populistisch. Ik vind het interessanter hoeveel wanbetalers er daadwerkelijk op hypotheken zijn op dit moment. En dat getal zit nergens in de buurt van de 20%. En zal dat ook niet komen.
Ik ben ook wel benieuwd naar die statistieken. Vaak heeft dit ook impact op de rente, we hebben in Nederland behoorlijk lage rente op hypotheken. Dit komt natuurlijk deels door ook NHG, maar ook door de lage wanbetaling ga ik vanuit.
Ik heb 1 keer gehad dat mijn automatische incasso niet gelukt was, omdat ik niet in het rood kan staan en op dat moment iets duurs had gekocht precies op de dag er voor dat mijn hypotheek er vanaf ging.
Direct de volgende dag kreeg ik een belletje met een zeer dringende stem dat ik nu direct aan de lijn het bedrag zou overmaken. Had dit nooit verwacht dat ze zo streng waren.
In USA zijn de rentes een stuk hoger, iets van 7%(gemiddeld) is nu niet heel raar. Hebben we hier nog niet gehad de laatste tijd. Probleem daar is ook vaak, je kunt je rente niet meenemen naar je volgende huis.
Dat kon ik wel, en daar ben ik best blij mee.
Je hoort heel veel verhalen over dat van alles slecht gaat in dit land. Maar dat is emotie. Waar zijn de cijfers. Er staat wel enorme druk op allerlei zaken zoals Woningen. Maar wanbetaling is denk ik niet echt een probleem, omdat er gewoon regels zijn die de risico al verlagen op wanbetaling zoals de woonquote.