Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:57
Immutable schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:05:
[...]

Nee, de prijzen zijn namelijk veel hoger dan als je vanuit de salarissen een hypotheek zou berekenen. Dus niet de leencapaciteit. Er zit ook veel harde cash in om die prijs stijging te kunnen doen. Gewoon dikke cash geld, dit komt door de krapte. Dan gaan mensen dus cash geld inzetten om te kunnen winnen van andere mensen die bieden. Was de markt niet zo krap zou men dat minder snel doen. (Beter om het geld te investeren in aandelen.)Nu zet men alles op alles. Vandaar ook de absurde prijzen tegenover een modaal salaris. Als het alleen aan leencapaciteit zou liggen zouden de gemiddelde prijzen een stukje lager liggen. Er zit dus veel vermogen in de markt.
Zelfs die hoge rente percentages in een zeer krappe. Markt is te overbruggen door spaargeld en cash in te zetten.
Er is een record aan spaargeld op de particuliere banken.
Bij extreme krapte van zeg eens tientallen bezichtigingen tot nog veel meer. Is de kans dat er iemand tussen zit met goed cash geld groter. En dus ook nog eens de kans groter dat je gaat verliezen. Dat is geen leencapaciteit. Lonen zijn behoorlijk gelijkwaardig in Nederland ten opzichte van andere landen waar er meer verschil zit in de salarissen tussen het werkende volk.
Het klopt inderdaad dat een deel van spaargeld komt. Natuurlijk nog veel te weinig als je het vergelijkt met andere landen waar dat verplicht is om veel meer eigen geld mee te brengen.
En ja het is nooit echt anders geweest dan dat kinderen van ouders met een eigen huis voordeel hebben in de huizenmarkt. Die hebben doorgaans een stuk meer eigen geld dan kinderen van ouders zonder eigen woning.
Maar goed, dat beetje spaargeld wat gemiddeld ingezet wordt bij het kopen van een woning gaat niet de terugval van de huizenprijs compenseren. Wanneer er een depressie uitbreekt zullen woningen gewoon heel veel minder waard worden, omdat mensen dat gewoon niet meer kunnen betalen. Zeker niet met het lage percentage eigen geld wat mensen hier in Nederland inbrengen voor het kopen van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Immutable schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 05:47:
[...]

Fout. De oorzaken van die crisis uit 2008 zijn redelijk structureel opgelost. Dat kan niet zo sterk meer voorkomen.
Ook de Nederlandse hypotheek markt heeft enorm de-risking gedaan.

1. Je moet verplicht aflossen dus onder water staan kan makkelijker zonder veel risico.
2. Je kan max 50% aflossingsvrij en de meeste doen het al helemaal niet meer.
3. Beleggingshypotheek kun je niet meer krijgen die meestal een negatief rendement had. En dus minder aflossing had.
4. De banken zijn iets strenger geworden.
5. Nibud is strenger geworden via de woonquote. En nog steeds elk jaar strenger aan het worden.(Lees je kan minder lenen met je bruto salaris procentueel.)
6. Studenten leningen wordt strenger op toegekeken. Voorheen was het meer... Er word niet over gepraat en de hypotheek adviseur wil er niks van weten.
7. Het systeem van commissies op hypotheek is afgeschaft en adviseurs zijn onderworpen aan veel strengere regels.
8. Ik ben veel beter verzekerd dan mijn ouders voor de crisis. Verzekeringen te maken met werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden. Allemaal zeer goed afgedekt om risico te verlagen.

Zo zie je maar weet dat er echt heel veel zaken zijn verandert. Deze de-risking is trouwens 1 van de tientallen redenen dat de prijs omhoog gaat. Mensen worden verplicht om af te lossen en bouwen dus meer vermogen op dat ze in een volgende huis kunnen stoppen. Dan wanneer ze een volledige aflossing vrije hypotheek of beleggingshypotheek hebben. En mensen kunnen een hypotheek meestal nu meenemen. Dit zorgt voor extra geld in de markt en dus een stijgende prijs van een woning.
De crisis is niet alleen woningmarkt gerelateerd hoor. En ja wellicht is de restschuld wat minder hoog, maar als iemand net een woning gekocht heeft en deze halveert in prijs, dan staat deze gewoon gigantisch onder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Immutable schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 05:39:
[...]

Je moet kijken naar actie reactie. Er is krapte op de markt. Mensen gaan niet spontaan magisch allemaal bij elkaar wonen als er iets klapt. Misschien dat arbeidsmigranten terug gaan.

Maar de lucht kan er ook uit door geldontwaarding. Die hogere salarissen die jij aangeeft als lucht zullen proberen te ontsnappen via inflatie. Omdat salarissen niet gauw omlaag gaan. Gaan bedrijven de prijzen verhogen om de gestegen salarissen to compenseren..
Dit heet een loon-prijs spiraal.

Ten eerste er zit geen lucht in de markt. In 2008 ook niet. Ook toen was er de hele tijd een tekort. Echter... Door de crisis had je misschien geen baan. Mensen waren onzeker om een huis te kopen... Misschien daalt het wel verder etc. Of kregen ze geen hypotheek rond. Banken waren streng toen. En de mensen in de markt was bezaaid met hele slechte hypotheken waardoor ze niet konden verhuizen. Aflossingsvrije en beleggingshypotheken..... Of mensen waren hun baan kwijt en konden dan geen hypotheek krijgen. Men bleef maar even zitten waar ze zaten.

De vraag naar woningen is nog veel sterker nu. Daarnaast gaat naast dat onze salarissen gigantisch stijgen tegenover andere EU landen ook nog zo dat onze economie redelijk goed draait. Tekort is aan personeel. Etc. Grootste probleem in de Nederlandse economie zijn energiekosten voor grote energieverbruikers die bijvoorbeeld veel gas & olie gebruiken.
Bedrijf waar ik werk krijgt op dit moment veeeeeeel te veel orders binnen. En we hadden vorig jaar een record winst en winstuitkering. Mijn broertje werkt bij een bedrijf is erg afhankelijk is van energiekosten en heeft nu last van Chinese concurrenten. Daar gaat het heel slecht.

Overal doet de Nederlandse economie het extreem goed.
Zet hiernaast een tekort aan personeel, tekort aan huizen.
Dit is een giftige stabiel recept voor enorme stijgingen op de huizen markt. Ook hebben we last van een van de grootste inflaties in de EU.

Huizenprijzen stijgen nu nog steeds 10% per jaar. En er wordt iets van 7% gemiddeld structureel overboden op de vraagprijs.

Mijn vraag is. Vertel eens hoe dat dan kan klappen? 2008 was heel duidelijk. Dat was een bankencrisis, die komt er nu niet. Dus wat dan wel? En hoe zou de scenario dan spelen wat zijn de triggers waarom een prijs omlaag zou gaan.
Halvering van woningprijzen tijdens een economische depressie kan er voor zorgen dat het gaat klappen.
Er zijn heel veel onzekerheden op dit moment. Ik weet niet of je een beetje de laatste ontwikkelingen volgt. De macht is aan het verschuiven van het westen naar het oosten. Uiteindelijk zullen we het hier best redden na een depressie, maar die macht komt niet terug en daarmee zal je dan ook niet uitkomen op hetzelfde niveau als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:51:
[...]

Halvering van woningprijzen tijdens een economische depressie kan er voor zorgen dat het gaat klappen.
Er zijn heel veel onzekerheden op dit moment. Ik weet niet of je een beetje de laatste ontwikkelingen volgt. De macht is aan het verschuiven van het westen naar het oosten. Uiteindelijk zullen we het hier best redden na een depressie, maar die macht komt niet terug en daarmee zal je dan ook niet uitkomen op hetzelfde niveau als voorheen.
Mensen kijken soms met angst terug naar de grote financiële crisis van 2008 - 2014/15. Toen kwamen er ook vele huizen onderwater te staan en daalde alles flink. Maar als je goed gaat kijken naar hoéveel de woningen toen daalden viel het eigenlijk wel mee:
Ook de prijzen van bestaande koopwoningen daalden na het uitbreken van de kredietcrisis, zij het geleidelijker dan het aantal transacties. In 2013 lagen de verkoopprijzen bijna 20 procent lager dan in 2008.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...van-voor-de-kredietcrisis

De grootste recente monetaire crisis uit het recente verleden, die meerdere jaren duurde en uiteindelijk daalden de woningen 'maar' 20% in 5 jaar tijd.

Een halvering van de woningmarkt lijkt onwaarschijnlijk. Denk ook terug aan discussies hier pak hem beet 1.5 jaar terug: er waren mensen die hun woning bewust verkochten omdat er een grote overtuiging was dat de markt ging klappen, zodat ze later goedkoper konden terugkopen.

De geschiedenis leert dat het voorspellen van woningprijzen niet heel makkelijk is (zowel opwaarts als neerwaarts)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:27:
Sorry dat ik het zeg, maar ik snap dat jonge mensen niet willen overwerken, als er stelselmatig overgewerkt moet worden dan vind ik dat een red flag!
Structureel 2 dagen overwerken omdat de baas teveel werk aanneemt is niet oké, maar herinner me van die tijd juist de behoefte om meer te laten zien van jezelf. Zo op te vallen in de organisatie, netwerk opbouwen en kennis verdiepen met gelijkgestemden opdat je de leukere klussen kreeg en snel kon doorstromen in de hiërarchie. Mijn beeld is dat de huidige generatie werk en carrière minder belangrijk vindt, doet wat nodig is maar niet meer.

Dat gezegd hebbende: zo extreem zijn de verschillen qua woonlasten ook weer niet. 30 jaar geleden kocht ik mijn eerste 90m2 nieuwbouw appartement in Amsterdam voor omgerekend 140k euro. Een HBO/WO startsalaris was toen ongeveer 1500-1700 euro per maand, dat is in 2025 meer dan het dubbele. De hypotheekrente ongeveer 6,5% voor 10 jaar, nu is dat ongeveer de helft. Onder de streep een factor 3 a 4, dus te vergelijken met een huis van 500k nu.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:59:
[...]
Dat gezegd hebbende: zo extreem zijn de verschillen qua woonlasten ook weer niet. 30 jaar geleden kocht ik mijn eerste 90m2 nieuwbouw appartement in Amsterdam voor omgerekend 140k euro. Een HBO/WO startsalaris was toen ongeveer 1500-1700 euro per maand, dat is in 2025 meer dan het dubbele. De hypotheekrente ongeveer 6,5% voor 10 jaar, nu is dat ongeveer de helft. Onder de streep een factor 3 a 4, dus te vergelijken met een huis van 500k nu.
Bruto 885 in de maand, netto 629 in de maand en dat voor een nieuwbouw appartmeent in Amsterdam van 90m2. Daar ben je vandaag relatief aan het inkomen wel "iets meer" voor kwijt dan 500.000 euro, welke niet eens evenredig in een loonstijging zit verwerkt. Reken maar 800.000 of meer en dan ben je dus die salarisverdubbeling (3400 euro in de maand bruto) volledig kwijt aan je bruto hypotheeklasten.

Er is niet eens iets te vinden wat ook maar in de buurt komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3yhthOJraGS2a7jy9OjjJ9aXa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rEf3ilW7s53bzgP3q2u2YM5Z.png?f=fotoalbum_large

Tenzij wij gemiddelde huizen(prijzen) nu al gelijk zien aan een nieuwbouw appartement in Amsterdam.

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 22-05-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Paprika schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:07:
Bruto 885 in de maand, netto 629 in de maand en dat voor een nieuwbouw appartmeent in Amsterdam van 90m2. Daar ben je vandaag relatief aan het inkomen wel "iets meer" voor kwijt dan 500.000 euro, welke niet eens evenredig in een loonstijging zit verwerkt.
Amsterdam of Utrecht gaat voor die prijs inderdaad niet meer lukken, maar voor 500k heb je nog steeds een leuke eengezinswoning of appartement in een randgemeente of periferie binnen de randstad.

Zag dat de woz van mijn oude huis nu 630k is, geen 800k gelukkig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:18:
[...]

Amsterdam of Utrecht gaat voor die prijs inderdaad niet meer lukken, maar voor 500k heb je nog steeds een leuke eengezinswoning of appartement in een randgemeente of periferie binnen de randstad.
Dan kun je toch niet stellen dat de maandlasten van een woning in Amsterdam in die tijd gelijk was aan de gemiddelde Nederlandse woning anno 2025? Je kon in die tijd dus in de duurste stad van het land in een nieuwbouwappartement wonen voor dezelfde maandlasten als een gemiddelde Nederlandse woning in 2025 als we de overige cijfers negeren, zoals bijvoorbeeld het gegeven dat 2x modaal nog geen 425.000 kan lenen.
Uitpondingen drukken de verkoopprijzen

Landelijk is de gemiddelde transactieprijs van bestaande woningen nu 473.000 euro. Voor alleen uitpondwoningen is dat 404.000 euro. Die uitpondingen trekken de prijs dus omlaag. Zonder uitpondingen was de gemiddelde transactieprijs landelijk 9 duizend euro hoger uitgekomen op 482.000 euro. Het neerwaartse prijseffect van uitpondingen is daarmee landelijk -1,9%.
Zag dat de woz van mijn oude huis nu 600k is, geen 800k gelukkig.
https://www.funda.nl/deta...ijnstraat-236-2/43842292/

WOZ onder de 600K, verkocht voor boven de 800K, dus dat kan nog altijd.

[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 22-05-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Paprika schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:23:
Dan kun je toch niet stellen dat een woning in Amsterdam in die tijd gelijk is aan de gemiddelde prijs voor een woning in 2025?
Bedoelde vooral dat de enorme prijsstijging grotendeels te verklaren is door gestegen lonen en lagere rente.

Er is vooral veel meer schaarste dan toen, we konden uit 20+ huizen in 3 verschillende projecten kiezen. Dat is nu heel anders en daarmee het neerwaarts potentieel veel kleiner dan in bijvoorbeeld 2008.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
hoevenpe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Structureel 2 dagen overwerken omdat de baas teveel werk aanneemt is niet oké, maar herinner me van die tijd juist de behoefte om meer te laten zien van jezelf. Zo op te vallen in de organisatie, netwerk opbouwen en kennis verdiepen met gelijkgestemden opdat je de leukere klussen kreeg en snel kon doorstromen in de hiërarchie. Mijn beeld is dat de huidige generatie werk en carrière minder belangrijk vindt, doet wat nodig is maar niet meer.
Ik denk niet dat de huidige generatie werk en carrière niet belangrijk vinden. Ik denk eerder dat een hoop mensen de treurigheid inzien van organisaties waar je je op die manier zou moeten bewijzen. En, groot verschil met vroeger, meer keus hebben om dan ergens anders heen te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:24:
Ik denk eerder dat een hoop mensen de treurigheid inzien van organisaties waar je je op die manier zou moeten bewijzen.
Als je je niet wil onderscheiden van het gepeupel, dan moet je ook niet klagen dat je bij het gepeupel hoort.
Ik lees vooral afgunst in dit soort reacties.
Wie wil nou 2 BMW's voor de deur, een huis van meer dan een miljoen, een jaarlijkse bonus van een modaal salaris en dan een baas die verwacht dat je 60 uur in de week draait?

Ik zie toch aardig wat starters op de arbeidsmarkt tegenwoordig niet meer fulltime werken. Die werken dan 28/32 uur en zijn dan ook nog zwaar gestresst.
Dan voel ik me wel een opa, die gewoon 40 uur op locatie draaide met 2+ uur reistijd per dag.
Zodra er kinderen in het spel komen verandert het uiteraard, maar daarvoor was het gewoon niet lullen maar poetsen.

Maar in ander nieuws:
https://www.rtl.nl/nieuws...r-toch-als-nieuw-op-funda
Surprise!
Makelaars blijven makelaars. Het gaat niet om eerlijkheid, het gaat erom zoveel mogelijk geld uit je kopers te persen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Dan voel ik me wel een opa, die gewoon 40 uur op locatie draaide met 2+ uur reistijd per dag.
Zodra er kinderen in het spel komen verandert het uiteraard, maar daarvoor was het gewoon niet lullen maar poetsen.
Wanneer houdt dat gezeur over hoe hard mensen vroeger wel niet werkten nu eens op? Ik ben 65 en vind het appels met peren vergelijken
Iedereen die dit bijhoudt, weet dat https://inprijsverlaagdewoningen.nl/kaart
En als je de markt een beetje volgt, weet je al bij welke huizen de kans groot is:
- te hoog in de markt
- jaren '30 boven- en benedenwoningen: geen actieve VvE, geen MJOP, geen reservefonds, geen hypotheek
- in Rotterdam e.o. funderingsproblemen
Surprise!
Makelaars blijven makelaars. Het gaat niet om eerlijkheid, het gaat erom zoveel mogelijk geld uit je kopers te persen.
Het zou er nog maar aan ontbreken als een verkoopmakelaar dat niet zou doen! Ik betaal hem/haar om MIJN belangen te dienen en een zo hoog mogelijk bod te krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
[...]

Als je je niet wil onderscheiden van het gepeupel, dan moet je ook niet klagen dat je bij het gepeupel hoort.
Alles valt en staat met de sector. Met de ene functie betekent langer werken letterlijk meer uren aan een bed staan en in de andere functie kan een half uur extra werken in de avond het verschil maken tussen een nieuwe klant met een contract van alles van XX.XXX tot XX.XXX.XXX, met bijbehorende bonus.
Wie wil nou 2 BMW's voor de deur, een huis van meer dan een miljoen, een jaarlijkse bonus van een modaal salaris en dan een baas die verwacht dat je 60 uur in de week draait?
Dit alles kan prima met minder dan 40 uur in de week. Als je er 60 uur voor moet werken kun je alle goederen en salarissen ook gelijk delen door 1,5 om tot de echte waarde te komen.
[...]
Ik zie toch aardig wat starters op de arbeidsmarkt tegenwoordig niet meer fulltime werken. Die werken dan 28/32 uur en zijn dan ook nog zwaar gestresst.
Dat zie ik ook genoeg in de sector die behoort tot de generatie boomers. 2 jaar ertussenuit, want "overwerkt" ? Waarom ook niet.
Maar in ander nieuws:
https://www.rtl.nl/nieuws...r-toch-als-nieuw-op-funda
Surprise!
Ik hoop toch dat kopers inmiddels of:
- een aankoopmakelaar hebben die dit wel aan de kopende partij doorgeeft
- weten dat tools als https://chromewebstore.go...jgboacdofeindaebhnckigdme bestaan
- ze zelf even het adres gewoon in google plaatsen om te zien wat er naar voren komt

De informatie is publiekelijk makkelijk te vinden. Van alle problemen in de woningmarkt is de mogelijkheid een woning opnieuw aan te bieden, voor welke voor reden dan ook, er niet een die hoog op die lijst van problemen hoeft te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Jongeren tot 34 jaar met een private huurwoning zijn een steeds groter deel van hun inkomen kwijt aan woonuitgaven. Gemiddeld gaat het om 46 procent. Tien jaar geleden was dat nog 39 procent.
Volgens een onderzoek van ING betalen jongeren voor een particuliere huurwoning gemiddeld 1.185 euro aan woonlasten. Dan gaat het niet alleen om huur, maar ook om zaken als energie, water en belastingen. Eventuele huurtoeslag is ervan afgetrokken.

https://www.nu.nl/economi...kwijt-aan-woonlasten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:26:
[...]

Ik hoop toch dat kopers inmiddels of:
- een aankoopmakelaar hebben die dit wel aan de kopende partij doorgeeft
- weten dat tools als https://chromewebstore.go...jgboacdofeindaebhnckigdme bestaan
- ze zelf even het adres gewoon in google plaatsen om te zien wat er naar voren komt
Super! Die kende ik nog niet
De informatie is publiekelijk makkelijk te vinden. Van alle problemen in de woningmarkt is de mogelijkheid een woning opnieuw aan te bieden, voor welke voor reden dan ook, er niet een die hoog op die lijst van problemen hoeft te staan.
Als de woning opnieuw in de markt gezet wordt met een lagere vraagprijs, kun je niet concluderen dat er problemen zijn. Maar als de problemen er zijn, ligt het in de lijn der verwachtingen ...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

O nee hoor, in tegendeel. Ik zou gewoon voor geen goud willen werken bij een organisatie die niet kijkt naar de kwaliteit van je werk, maar naar de kwantiteit. Want daar komt het op neer als je je moet onderscheiden op basis van gewerkte (over-)uren.

Mijn beeld is juist precies omgekeerd. Dat werkgevers die letten op of je goed in je werk bent, je juist meer ruimte of vrijheid geven om je werk op jouw manier te doen. En dat je je dan dus juist niet hoeft bezig te houden met onzinnig overwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-06 17:46
Hypotheken zijn lange termijn investeringen. Kijk naar de crisis van de jaren 30. Slechts 40 jaar later was Nederland alweer rijker dan ooit.

Of neem 2008- dat bleek uiteindelijk niet meer dan een hobbel in de weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-06 13:44
Chaki schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Wanneer houdt dat gezeur over hoe hard mensen vroeger wel niet werkten nu eens op? Ik ben 65 en vind het appels met peren vergelijken

[...]

Iedereen die dit bijhoudt, weet dat https://inprijsverlaagdewoningen.nl/kaart
En als je de markt een beetje volgt, weet je al bij welke huizen de kans groot is:
- te hoog in de markt
- jaren '30 boven- en benedenwoningen: geen actieve VvE, geen MJOP, geen reservefonds, geen hypotheek
- in Rotterdam e.o. funderingsproblemen

[...]

Het zou er nog maar aan ontbreken als een verkoopmakelaar dat niet zou doen! Ik betaal hem/haar om MIJN belangen te dienen en een zo hoog mogelijk bod te krijgen!
Het is wel komisch te zien welke woningen om laag in prijs gaan in mijn buurt. Meeste zijn echt zo obvious.
Het zijn vaak relatief oudere luxe woningen. Woningen waar weinig upgrades aan gedaan zijn, en waar men denkt met een lage energie label nog wel de hoofdprijs te kunnen vangen.

Ze denken vaak dat mensen dom zijn, en ze nemen de gok of denken emotioneel dat hun huis het wel waard is want. Hij is zo en zo groot op die locatie in de omgeving.

Echter zijn het ook vaak woningen waar veel constante onderhoud aan zit, nog steeds op het gas aangesloten zit. Of van die hete lucht kanalen van brink op gas. Was ooit luxe. Met nog oud glas erin.

Maar het ziet er vaak wel ok uit, alleen oud. Maar vaak kun je in dat hogere segment beter kijken naar huizen die de upgrade al gehad hebben. Gasloos zijn, en wel fatsoenlijke renovatie hebben gehad. En niet alleen "optisch" netjes zijn.

Zie zulke huizen als "oldtimers". Het voordeel aan auto's is, je kan ze in een garage zetten en af en toe in de zomer eruit halen. Een oldtimer huis, moet je in wonen.

Als je dat afzet tegen mijn nieuwbouw woning, waar geen likje verf zit aan de buitenkant. A++++. Totaal geen onderhoud, negatieve energie rekening. Is dat toch een soort van "elektrische auto" die heel weinig onderhoud nodig heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 23-05-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:25
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:04:
[...]

O nee hoor, in tegendeel. Ik zou gewoon voor geen goud willen werken bij een organisatie die niet kijkt naar de kwaliteit van je werk, maar naar de kwantiteit. Want daar komt het op neer als je je moet onderscheiden op basis van gewerkte (over-)uren.

Mijn beeld is juist precies omgekeerd. Dat werkgevers die letten op of je goed in je werk bent, je juist meer ruimte of vrijheid geven om je werk op jouw manier te doen. En dat je je dan dus juist niet hoeft bezig te houden met onzinnig overwerk.
Ik heb een collega die bij een bedrijf gewerkt heeft waar kwantiteit boven kwaliteit ging, na 2 jaar was het zat daar, behoorlijk overwerkt, sales die dingen verkochten die niet waar gemaakt konden worden en managers liepen daar standaard met een baklap rond. Zij komt bij ons werken, waar kwaliteit voor kwantiteit gaat, waar het werktempo fors lager ligt en waar realistische doelen gemaakt worden, zij veerde geheel op en is bij ons nu een van de betere devs en veel beter dan dat zij bij dat andere bedrijf had kunnen worden en dat was met jezelf laten zien. Overigens, bij kleinere bedrijven word je sneller gezien ipv dat je bij bedrijven werkt waar je een nummer bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Immutable schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Het is wel komisch te zien welke woningen om laag in prijs gaan in mijn buurt. Meeste zijn echt zo obvious.
Het zijn vaak relatief oudere luxe woningen. Woningen waar weinig upgrades aan gedaan zijn, en waar men denkt met een lage energie label nog wel de hoofdprijs te kunnen vangen.

Ze denken vaak dat mensen dom zijn, en ze nemen de gok of denken emotioneel dat hun huis het wel waard is want. Hij is zo en zo groot op die locatie in de omgeving.

Echter zijn het ook vaak woningen waar veel constante onderhoud aan zit, nog steeds op het gas aangesloten zit. Of van die hete lucht kanalen van brink op gas. Was ooit luxe. Met nog oud glas erin.

Maar het ziet er vaak wel ok uit, alleen oud. Maar vaak kun je in dat hogere segment beter kijken naar huizen die de upgrade al gehad hebben. Gasloos zijn, en wel fatsoenlijke renovatie hebben gehad. En niet alleen "optisch" netjes zijn.

Zie zulke huizen als "oldtimers". Het voordeel aan auto's is, je kan ze in een garage zetten en af en toe in de zomer eruit halen. Een oldtimer huis, moet je in wonen.

Als je dat afzet tegen mijn nieuwbouw woning, waar geen likje verf zit aan de buitenkant. A++++. Totaal geen onderhoud, negatieve energie rekening. Is dat toch een soort van "elektrische auto" die heel weinig onderhoud nodig heeft.
Een mooie vergelijking: de charme van een oldtimer in vergelijking met de huidige eenheidsworst. Vroeger kon je van ver zien dat een Ford een Ford en een Citroën een strijkijzer of een eend was.
Wat woningen betreft, is het toch nog altijd locatie-locatie-locatie. Weinig mensen kunnen zich nieuwbouw in het centrum van een grote stad permitteren. Een ouder huis kun je beetje bij beetje opknappen.
Weinig tot geen onderhoud aan een nieuwbouwwoning vind ik aantrekkelijk, maar de kwaliteit van de bouw laat toch vaak te wensen over: zo goedkoop en zo snel mogelijk uit de grond stampen.
Bijkomstigheid: als je van tuinieren houdt duurt het eeuwigheid/kost het een kapitaal om een mooie tuin aan te leggen.
En overpriced vind je in alle categorieën: mensen die denken dat hun gloednieuwe keuken met glimmend keukeneiland veel meer waard is dan dat van de buren met hun Ikea keuken. De tendens is (althans in deze regio): laag in de markt en overbieden. Omdat veel mensen denken dat je standaard moet overbieden, slaan ze het huis met de te hoge vraagprijs over. En dan heb je op Funda de boot gemist en is de beste strategie: prijs verlagen en opnieuw plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Ik heb een collega die bij een bedrijf gewerkt heeft waar kwantiteit boven kwaliteit ging, na 2 jaar was het zat daar, behoorlijk overwerkt, sales die dingen verkochten die niet waar gemaakt konden worden en managers liepen daar standaard met een baklap rond. Zij komt bij ons werken, waar kwaliteit voor kwantiteit gaat, waar het werktempo fors lager ligt en waar realistische doelen gemaakt worden, zij veerde geheel op en is bij ons nu een van de betere devs en veel beter dan dat zij bij dat andere bedrijf had kunnen worden en dat was met jezelf laten zien. Overigens, bij kleinere bedrijven word je sneller gezien ipv dat je bij bedrijven werkt waar je een nummer bent.
Ik ken iemand die in 1980 flexibele werktijden had en enkel afgerekend werd op kwaliteit en niet op kwantiteit. Had ook in 4 dagen gekund, want ze zat soms zes uur in de trein voor een overleg met collega's aan de andere kant van het land. Haar man was gelukkig geen uitslover, want toen er kinderen kwamen gingen ze allebei 4 dagen werken. Die vrouw was ik.
Ik hoop dat iemand mij op basis van deze gegevens iets nuttigs kan vertellen over de huidige ontwikkelingen in de huizenmarkt in de Randstad 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Chaki schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Een mooie vergelijking: de charme van een oldtimer in vergelijking met de huidige eenheidsworst. Vroeger kon je van ver zien dat een Ford een Ford en een Citroën een strijkijzer of een eend was.
Wat woningen betreft, is het toch nog altijd locatie-locatie-locatie. Weinig mensen kunnen zich nieuwbouw in het centrum van een grote stad permitteren. Een ouder huis kun je beetje bij beetje opknappen.
Weinig tot geen onderhoud aan een nieuwbouwwoning vind ik aantrekkelijk, maar de kwaliteit van de bouw laat toch vaak te wensen over: zo goedkoop en zo snel mogelijk uit de grond stampen.
Bijkomstigheid: als je van tuinieren houdt duurt het eeuwigheid/kost het een kapitaal om een mooie tuin aan te leggen.
En overpriced vind je in alle categorieën: mensen die denken dat hun gloednieuwe keuken met glimmend keukeneiland veel meer waard is dan dat van de buren met hun Ikea keuken. De tendens is (althans in deze regio): laag in de markt en overbieden. Omdat veel mensen denken dat je standaard moet overbieden, slaan ze het huis met de te hoge vraagprijs over. En dan heb je op Funda de boot gemist en is de beste strategie: prijs verlagen en opnieuw plaatsen
Ben het volledig eens met je tuin argument. Zeker als het gaat om imposante bomen.
Maar dat oude huizen beter gebouwd zijn? Niet mee eens, moderne nieuwbouw woningen zijn zeker veel beter gebouwd dan de snelbouw uit de jaren 60 en 70.

En ja de snelheid zit er nu in meer door moderne technieken, zonder in te leveren op kwaliteit. Het is alleen dat je moet kiezen uit kant en klare blokjes. Iets heel customs is vaak heel duur. (Maar dus nu vaak wel wat "saaier", en minder uniek.)

Een oude woning up to date maken, kost vaak klauwen vol geld. Het mooiste is en blijft een oude wonding met stijl die volledig is aangepakt.

Ik heb het over huizen waar zeg maar tot aan nu goed is voor gezorgd. Ze zien er goed uit. Altijd hun likje verf op tijd, voordeur strak in de lak. Alles ziet er qua uiterlijk gewoon goed uit. Zoals een prachtige oldtimer, maar je gaat er niet mee rijden dagelijks meer omdat het niet meer van deze tijd is. Verbruikt enorm veel benzine bijvoorbeeld.

Heb het hier niet over kleine oude huisjes, over 150m2 tot 300m2 panden die aardig aan de prijs zijn. Omdat ze zo groot zijn, vergt de investering om hem "up to date" maken vaak in de tonnen.

Hier zit vaak de mismatch in de prijs, en daarom staan ze ook zo lang te koop. Men denkt dat men een "pareltje" heeft van een old-timer. Maar niet mooi voor dagelijks gebruik. Enorme onderhoudskosten + verbruik aan gas en elektra.
Misschien wel een rekening per maand van wel 300 tot wel 800 euro.

Het zijn echt die typische woningen die ik dus in de link zag waar prijsdalingen te zien zijn. Allemaal netjes onderhouden vrijstaande woningen van 150 tot 300m2, maar die wel op leeftijd zijn met lage energie label.

Om die woningen up to date te maken moet je:
1. Alles strippen van binnen.
2. Volledig nieuwe ramen.(En misschien wel kozijnen, hoeft niet.)
3. Muren volledig isoleren en huis luchtdicht maken.
4. Ventilatie systeem aanbrengen.
5. Vloerverwarming overal aanbrengen.
6. Warmtepomp plaatsen met alle leidingwerk in gehele huis aanpakken.
7. Misschien wel wat zonnepaneeltjes en thuisbatterijtje.
8. Gehele huis van binnen weer afwerken.

Heb je dat gedaan? heb jij een prachtige up to date huis met karakter. Maar dan moet er wel wat van die prijs af :9

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 23-05-2025 16:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lager
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-06 15:21
Immutable schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:39:
[...]

Ben het volledig eens met je tuin argument. Zeker als het gaat om imposante bomen.
Maar dat oude huizen beter gebouwd zijn? Niet mee eens, moderne nieuwbouw woningen zijn zeker veel beter gebouwd dan de snelbouw uit de jaren 60 en 70.

En ja de snelheid zit er nu in meer door moderne technieken, zonder in te leveren op kwaliteit. Het is alleen dat je moet kiezen uit kant en klare blokjes. Iets heel customs is vaak heel duur. (Maar dus nu vaak wel wat "saaier", en minder uniek.)

Een oude woning up to date maken, kost vaak klauwen vol geld. Het mooiste is en blijft een oude wonding met stijl die volledig is aangepakt.

Ik heb het over huizen waar zeg maar tot aan nu goed is voor gezorgd. Ze zien er goed uit. Altijd hun likje verf op tijd, voordeur strak in de lak. Alles ziet er qua uiterlijk gewoon goed uit. Zoals een prachtige oldtimer, maar je gaat er niet mee rijden dagelijks meer omdat het niet meer van deze tijd is. Verbruikt enorm veel benzine bijvoorbeeld.

Heb het hier niet over kleine oude huisjes, over 150m2 tot 300m2 panden die aardig aan de prijs zijn. Omdat ze zo groot zijn, vergt de investering om hem "up to date" maken vaak in de tonnen.

Hier zit vaak de mismatch in de prijs, en daarom staan ze ook zo lang te koop. Men denkt dat men een "pareltje" heeft van een old-timer. Maar niet mooi voor dagelijks gebruik. Enorme onderhoudskosten + verbruik aan gas en elektra.
Misschien wel een rekening per maand van wel 300 tot wel 800 euro.

Het zijn echt die typische woningen die ik dus in de link zag waar prijsdalingen te zien zijn. Allemaal netjes onderhouden vrijstaande woningen van 150 tot 300m2, maar die wel op leeftijd zijn met lage energie label.

Om die woningen up to date te maken moet je:
1. Alles strippen van binnen.
2. Volledig nieuwe ramen.(En misschien wel kozijnen, hoeft niet.)
3. Muren volledig isoleren en huis luchtdicht maken.
4. Ventilatie systeem aanbrengen.
5. Vloerverwarming overal aanbrengen.
6. Warmtepomp plaatsen met alle leidingwerk in gehele huis aanpakken.
7. Misschien wel wat zonnepaneeltjes en thuisbatterijtje.
8. Gehele huis van binnen weer afwerken.

Heb je dat gedaan? heb jij een prachtige up to date huis met karakter. Maar dan moet er wel wat van die prijs af :9
Laat ik nu net precies zo’n overpriced pareltje van een old-timer hebben gekocht. 130m2 woonoppervlak in originele staat met nog elektra in rood/zwart/grijs. Je koopt de oldtimer omdat de plek waar die staat top is, de percelen niet zoals bij de nieuwbouw postzegel stijl zijn met een nieuwbouw schuurtje van 4m2.
Ik ga ook de 8 hierboven genoemde punten doen met een aanbouw. Zonder keuken, badkamer en zonnepanelen staat de renovatie offerte op ~300K.
Genoeg mensen die daar dus echt helemaal geen zin in hebben of geld voor hebben of allebei. Maar aan de andere kant hoef je hier niet in een half uur te beslissen of je een bod gaat doen en hoef je ook niet 50K te overbieden.
Kan niet wachten op het eind resultaat begin 2026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Chaki schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Weinig mensen kunnen zich nieuwbouw in het centrum van een grote stad permitteren.
Moet je sowieso eerst een project zien te vinden in een grote stad, want de meesten hebben een historisch verleden waardoor alleen heel af en toe een oud kantoorpand, fabriek of loods slopen.

https://imgsli.com/MzgyMjA4

Volgens mij zit het enige verschil in Utrecht gedurende een van 18 jaar in 1 straat rechtsbeneden (ZO), waar sociale huurwoningen zijn gebouwd in 2009.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwRNi-q00K7Ko_PY-x9wrReAS6U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eUvYSsH4XfZ0nUkcpBeIdUJ9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm7sgbrOTgwhj_X305N4ajqCgwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EP6rQEQIteztFLsADV335uBx.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 23-05-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Lager schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Laat ik nu net precies zo’n overpriced pareltje van een old-timer hebben gekocht. 130m2 woonoppervlak in originele staat met nog elektra in rood/zwart/grijs. Je koopt de oldtimer omdat de plek waar die staat top is, de percelen niet zoals bij de nieuwbouw postzegel stijl zijn met een nieuwbouw schuurtje van 4m2.
Ik ga ook de 8 hierboven genoemde punten doen met een aanbouw. Zonder keuken, badkamer en zonnepanelen staat de renovatie offerte op ~300K.
Genoeg mensen die daar dus echt helemaal geen zin in hebben of geld voor hebben of allebei. Maar aan de andere kant hoef je hier niet in een half uur te beslissen of je een bod gaat doen en hoef je ook niet 50K te overbieden.
Kan niet wachten op het eind resultaat begin 2026
Precies heb je gelijk in. Je kunt nog onderbieden. Mooi eigen projectje!! Als het dan af is, heb je ook wel iets unieks natuurlijk.
Maar zulke panden moeten gewoon ff in prijs omlaag, om ruimte te geven aan zulke investeringen zodat het huis + investering de reële waarde vertegenwoordigen.

Daarna heb je weer een huis wat dan ineens wel zeer gewild is op de verkoop markt. Juist misschien extra, omdat oude panden die volledig aangepakt zijn in de minderheid zijn natuurlijk. Gewoon uniek.

Succes met de verbouwing!

[ Voor 9% gewijzigd door Immutable op 23-05-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Moet je sowieso eerst een project zien te vinden in een grote stad, want de meesten hebben een historisch verleden waardoor alleen heel af en toe een oud kantoorpand, fabriek of loods slopen.
https://indebuurt.nl/rott...rens-in-rotterdam~389549/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Immutable schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:18:

Daarna heb je weer een huis wat dan ineens wel zeer gewild is op de verkoop markt. Juist misschien extra, omdat oude panden die volledig aangepakt zijn in de minderheid zijn natuurlijk. Gewoon uniek.
En daarna dus ook een stuk meer waard dan een standaard nieuwbouwwoning. Daarom zijn de gevraagde prijzen van die te verbouwen 'oldtimers' dus vaak juist helemaal niet te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
https://www.volkskrant.nl...-dan-er-uitgaat~ba8a5aea/

Lezersreacties in de Volkskrant op een artikel betreffende de rechtzaak tegen de huurbevriezing, wat stukjes eruit gehaald
offtopic:
waar ik me helemaal in kan vinden
Spies en zowat alle media die haar klakkeloos citeren, geven de huidige regering de schuld dat de opdracht om tienduizenden woningen bij te bouwen, niet gaat lukken door de vermaledijde voorgenomen huurbevriezing van de sociale huurwoningen.

...

Conclusie: woningcorporaties worden ieder jaar rijker door de waardevermeerdering van hun 2,4 miljoen woningen en het wegvallen van 1,7 miljard verhuurdersheffing per jaar. En hun huurders worden ieder jaar armer omdat zij via huurverhogingen de nieuwbouw en verduurzaming van sociale huurwoningen voor de corporaties moeten betalen.
Staat nog wel meer moois.

Wil de discussie niet nogmaals oprakelen, enkel de link delen. Toch wel een van de voornaamste ontwikkelingen op de huizenmarkt momenteel.

[ Voor 10% gewijzigd door Laapo op 23-05-2025 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Ander onderwerp:

Waardebepalingen, mijn ervaring nadat ik vorige maand mijn woning heb laten taxeren.

De Funda waarde was verreweg het meest accuraat. De waarde per 1 mei scheelde zo'n kwart procent met de taxatiewaarde. Zij zitten natuurlijk op een bult met data, denk dat ze naast overheidsinstanties wel op de beste positie zitten qua relevante, up to date data.

Huispedia 5% verschil

Calcasa kan geen waarde afgeven, woning te jong.

Walter Living is het draadje kwijt, zit er zo'n 25% naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:05:
[...]

En daarna dus ook een stuk meer waard dan een standaard nieuwbouwwoning. Daarom zijn de gevraagde prijzen van die te verbouwen 'oldtimers' dus vaak juist helemaal niet te hoog.
Alles valt of staat met de locatie, een 'standaard nieuwbouwwoning' in Utrecht (Leidsche Rijn of de Veemarkt) is ook vrij duur. En dan heb je een woning die je ook voor 400k in Zeeland vindt.

Snap t ook wel, Utrecht is ook gewoon heel leuk/gezellig ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 23-05-2025 22:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
https://nos.nl/nieuwsuur/...ks-rijkste-generatie-ooit
Het bedrag is groter dan onze totale hypotheek schuld.

Of in andere woorden: geld klotst tegen de plinten.

Overigens lijkt iedereen in dit topic spaargeld niet mee te nemen. Maar gemiddeld wordt er >€40.000 per transactie meegenomen. Met 200.000 aankopen heb je het dan over een bedrag van €8+ miljard wat in de markt wordt gebracht.

En dit is gemiddeld bij elke aankoop, wat betekent dat een starters appartement gekocht wordt met €40k, maar een doorstromer doet daar zelf ook weer €40k bij. Bij een virtueel treintje van 5, dan zul je ondertussen bij woningen van een miljoen aangekomen zijn, is €200k, direct of indirect via overwaarde, spaargeld geweest. Dat klinkt ineens een stuk minder als luchtbel.
Hypotheekschuld neemt toe, schuldquote daalt

De woninghypotheekschuld nam in 2024 toe met 35,7 miljard euro vergeleken met een jaar eerder. De hypotheekschuld liep hiermee sterker op dan vorig jaar doordat de huizenprijzen stegen en er meer woningen werden verkocht. Doordat de economie nominaal harder groeide dan de schuldtoename, nam de hypotheekschuld als percentage van het bbp af; van 80 procent in 2023 naar 78,5 procent in 2024. Dit is het laagste niveau na 2000.
Er is €35,7 miljard extra geleend, dus op dit moment wint geleend geld het nog van spaargeld & aflossing. Maar je ziet ook de kanteling, ten opzichte van ons bbp zijn we al om.
Onze hypotheek schuld is procentueel al aan het dalen! En de aflossing door de afbouw van aflossingsvrij zal een extra duit in het zakje doen.
Daarnaast loopt ons nationale spaartegoed ook op, met €24,2 miljard (zonder beleggingen, crypto, ...).

Waarschijnlijk kun je op dit onderwerp promoveren in de econometrie. Maar een 'natte vinger' conclusie van mij is dat als we procentueel dalen er 'latente' capaciteit aan het ontstaan is. In andere woorden, mensen zijn in staat om meer te lenen/uitgeven dan ze nu doen. 1

Dus tel die €955 miljard van de Boomers op bij de nationale leencapaciteit die niet maximaal benut wordt, tel het stijgende vermogen erbij op en gooi nog een keer inflatie erbij en de komende 30 jaar kunnen de prijzen nog prima 5-10% per jaar blijven stijgen. Uiteraard kan er een dipje ontstaan tijdens een crisis, maar structureel zie ik weinig aanleiding dat dit gaat stoppen/remmen.

1 Je ziet hier ook wel anekdotisch bewijs, ben er zelf ook een van, dat mensen die 5+ jaar geleden hebben gekocht nu ruim in hun jasje zitten. Als ik nu mijn max. opzoek qua woning (hypotheek, overwaarde/aflossing & kapitaal) en dat is gelukkig nog zonder erfenis, dan snap ik ineens een miljoen voor een tussenwoning wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheGhostInc schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:26:
Waarschijnlijk kun je op dit onderwerp promoveren in de econometrie. Maar een 'natte vinger' conclusie van mij is dat als we procentueel dalen er 'latente' capaciteit aan het ontstaan is. In andere woorden, mensen zijn in staat om meer te lenen/uitgeven dan ze nu doen. 1
Dat is wat kort door de bocht. Wat we kunnen lenen is namelijk niet alleen afhankelijk van hoeveel inkomen je hebt, maar ook van de rentestand en van de regels die er worden gesteld aan de leencapaciteit. Met een hogere rente dan een paar jaar geleden en strengere leenregels dan de periode daarvoor kun je niet zomaar stellen dat een gedaalde verhouding tussen leensom en inkomen betekent dat er meer capaciteit ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-06 22:22
Je ziet dat de vraagprijzen van nu de transactieprijzen van een jaar geleden waren in Utrecht rn steeds meer huizen van miljoen+. Vandaag (3 van de 9) en gisteren (5 van de 24) woningen op funda geplaatst met vraagprijs van 9 ton+, dus waars richting transactie boven het miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Verklaar dan dat deze woningen soms 6+ maand te koop staan. En soms al meerdere keren gedaald zijn in prijs.

Ja er is krapte op de markt. Maar dit betekend gewoon overpriced... En dat mensen geen zin hebben om zelf die gehele verbouwing / upgrade te doen.

De markt bepaald he... De cijfers liegen er niet om. En het zijn allemaal die type woningen zie ik.

Als ze toch zo gewild waren, waren ze al lang verkocht en overboden. Feit is: ze staan lang te koop en verkopers dalen in de vraagprijs. Marktwerking schreeuwt: overpriced. Zeker waard om aardig te onderbieden etc. En je verbouw budget op orde te krijgen. (ALS je dat wil, en niet op zoek bent naar instap klare al verbouwde woning.)

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 24-05-2025 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Immutable schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Verklaar dan dat deze woningen soms 6+ maand te koop staan. En soms al meerdere keren gedaald zijn in prijs.

Ja er is krapte op de markt. Maar dit betekend gewoon overpriced... En dat mensen geen zin hebben om zelf die gehele verbouwing / upgrade te doen.
Dat laatste. En vooral ook: mensen moeten daar het geld voor hebben, goed de kosten kunnen inschatten en de risico's op extra kosten (en uitlooptijd) kunnen en willen opvangen.

Als je een 'oldtimer'-woning van 5 ton kunt kopen waar je 3 ton in moet stoppen voor de verbouwing, maar die na verbouwing wel 9 ton waard is of als je voor 7 ton een saaie modernere woning kunt kopen die gewoon af is, dan denk ik dat het gros van de mensen kiest voor die instapklare goedkope woning. Zowel omdat ze het gedoe niet willen als omdat ze simpelweg niet een ton meer geld op zak hebben. Laat staan het risico kunnen nemen dat de verbouwing nog een halve ton duurder uitvalt.

Maar als die 'oldtimer' volledig gerenoveerd voor 9 ton te koop zou staan, dan denk ik dat die woning toch wel vlot verkocht zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lager
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-06 15:21
Immutable schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:53:
[...]

De markt bepaald he... De cijfers liegen er niet om. En het zijn allemaal die type woningen zie ik.

Als ze toch zo gewild waren, waren ze al lang verkocht en overboden. Feit is: ze staan lang te koop en verkopers dalen in de vraagprijs. Marktwerking schreeuwt: overpriced. Zeker waard om aardig te onderbieden etc. En je verbouw budget op orde te krijgen. (ALS je dat wil, en niet op zoek bent naar instap klare al verbouwde woning.)
Als ze al even te koop staan dan is onderhandelen zeker aan de orde. Zelf de magische grens van 1 ton onder vraagprijs kunnen slechten. Maar die ton verdampt zo in een serieuze renovatie.
Het gros van de mensen willen een VT wonen huis waar je zo in kunt want er is een significant deel van de bevolking met 2 linkerhanden.
Het is ook net als met een oldtimer auto, je moet er van houden om er aan te beginnen. Niks zo zonde om een halfbakken restauratie te doen/flippen. Dan is het optisch mooi (visgraat/taatsdeur/stalen pui) maar is er veel te weinig gedaan aan de installatie/isolatie. Maar omdat het er dan mooi vt wonen uitziet gaan zulk soort huizen ook nog wel vlot weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-06 21:22
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Dat laatste. En vooral ook: mensen moeten daar het geld voor hebben, goed de kosten kunnen inschatten en de risico's op extra kosten (en uitlooptijd) kunnen en willen opvangen.

Als je een 'oldtimer'-woning van 5 ton kunt kopen waar je 3 ton in moet stoppen voor de verbouwing, maar die na verbouwing wel 9 ton waard is of als je voor 7 ton een saaie modernere woning kunt kopen die gewoon af is, dan denk ik dat het gros van de mensen kiest voor die instapklare goedkope woning. Zowel omdat ze het gedoe niet willen als omdat ze simpelweg niet een ton meer geld op zak hebben. Laat staan het risico kunnen nemen dat de verbouwing nog een halve ton duurder uitvalt.

Maar als die 'oldtimer' volledig gerenoveerd voor 9 ton te koop zou staan, dan denk ik dat die woning toch wel vlot verkocht zou worden.
Naast al de tijd en geld die het kost willen mensen ook niet risico lopen. De kosten kunnen in de praktijk ook veel hoger uitpakken en dan is de extra moeite het niet waard geweest. Je kan bijvoorbeeld ook een ton goedkoper kopen, twee ton uitgeven en dan maar een ton in waarde stijgen. Uiteindelijk zijn je totale kosten en waarde gelijk aan de kant en klare woning maar heb je wel veel moeite en tijd moeten steken aan het verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlauweLucht schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Naast al de tijd en geld die het kost willen mensen ook niet risico lopen. De kosten kunnen in de praktijk ook veel hoger uitpakken en dan is de extra moeite het niet waard geweest. Je kan bijvoorbeeld ook een ton goedkoper kopen, twee ton uitgeven en dan maar een ton in waarde stijgen. Uiteindelijk zijn je totale kosten en waarde gelijk aan de kant en klare woning maar heb je wel veel moeite en tijd moeten steken aan het verbeteren.
Precies, dat geef ik ook aan. Dat betekent dus niet dat je woningen te duur zijn, maar dat mensen dit risico niet aandurven. En zie daar: het bestaansrecht van de huizenflippers.

Waarbij die uiteraard liever kiezen voor woningen met hogere winstpotentie en minder risico. En als ze al aan zulke projecten beginnen, zich vaak beperken tot de meest winstgevende ingrepen, zodat je alsnog een half-half verbouwde woning krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:36:
[...]

Dat is wat kort door de bocht.
Klopt, maar we zitten nu al een jaar of 2 op aardige rentetarieven. Dus daar zit ruimte naar beneden.
Belangrijker is echter dat onze hypotheek schuld nationaal gezien dus niet groter wordt tov ons inkomen. Als we last hebben van teveel hypotheekschuld, dan bewegen we al een paar jaar de goede kant op en zitten we nu op 2000 niveau. (Dat is ver voor de kredietcrisis)

Maar wat ik vooral probeer is om van de dogma's af te stappen. Bijvoorbeeld:
We hebben dus €35 miljard meer hypotheek, hoe komt dit? De standaard antwoorden:
Hogere woningprijzen & hogere salarissen.

Maar als je bedenkt dat er 50.000+ koopwoningen aan de woning voorraad zijn toegevoegd. En we ervanuit kunnen gaan dat daar veelal een hypotheek op zal zitten (gemiddeld zo'n €350k)
Dan kom je (heel toevallig) op €17,5 miljard uit, de helft van de hypotheek aanwas.
De groei van onze totale hypotheek schuld is voor een groot gedeelte het gevolg van meer huizen.

Dit soort zaken nuanceert de huizenmarkt.
Er zijn echt wel stukken in de huizenmarkt problematisch, maar het grootste gedeelte van de markt kan zo nog lang door.
Mensen die denken dat er een (forse) correctie komt nodig ik graag uit om dat te onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:36
Wij gaan in oktober verkopen, dus omdat je zelf "skin in the game" hebt vind ik het wel een klein beetje spannend, met name omdat Trump en de Amerikaanse economie simpelweg zeer onvoorspelbaar is. Als het daar echt bergafwaarts gaat zou dit een weerslag kunnen hebben op het consumentenvertrouwen en daardoor de woningprijzen beïnvloeden.

De Europese en Nederlandse economie zie ik als redelijk rustig en stabiel, de ECB zal dit jaar zeker nog 1 en waarschijnlijk 2 renteverlagingen doorvoeren, lonen stijgen door, werkloosheid is laag. De kans dat het doorstijgt is groter dan een stagnatie of daling denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:16
TheGhostInc schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:13:
[...]

Klopt, maar we zitten nu al een jaar of 2 op aardige rentetarieven. Dus daar zit ruimte naar beneden.
Historisch zijn de rentetarieven altijd hoger geweest dan nu. Ca. 3.7% is nog steeds peanuts icm HRA voor een primaire levensbehoefte. Het scenario dat de rente ook kan stijgen zou ik niet uitvlakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:28
Hoepla33 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:23:
Wij gaan in oktober verkopen, dus omdat je zelf "skin in the game" hebt vind ik het wel een klein beetje spannend, met name omdat Trump en de Amerikaanse economie simpelweg zeer onvoorspelbaar is. Als het daar echt bergafwaarts gaat zou dit een weerslag kunnen hebben op het consumentenvertrouwen en daardoor de woningprijzen beïnvloeden.

De Europese en Nederlandse economie zie ik als redelijk rustig en stabiel, de ECB zal dit jaar zeker nog 1 en waarschijnlijk 2 renteverlagingen doorvoeren, lonen stijgen door, werkloosheid is laag. De kans dat het doorstijgt is groter dan een stagnatie of daling denk ik.
ECB rente is echter wel maar beperkt van invloed op de lang lopende hypotheekrente en dus bestedingsruimte en daarmee huizenprijs.

Je kunt beter naar kapitaalmarkt rente kijken. En die werd lang vooral gedrukt door het opkoop beleid van de ECB. Begin dit jaar steeg de kapitaalmarkt ondanks dalende ECB tarieven door de toegenomen onzekerheden in de economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
perspectivebass schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:36:
[...]

ECB rente is echter wel maar beperkt van invloed op de lang lopende hypotheekrente en dus bestedingsruimte en daarmee huizenprijs.

Je kunt beter naar kapitaalmarkt rente kijken. En die werd lang vooral gedrukt door het opkoop beleid van de ECB. Begin dit jaar steeg de kapitaalmarkt ondanks dalende ECB tarieven door de toegenomen onzekerheden in de economie.
Nah de 2015 dip van 2008... En als er iets ernstigs komt duurt dat even he.

Ik voel wel iets aankomen maar dat effect zal pas over enkele jaren gaan.
Nederland heeft extreem lage werkloosheid dus het valt mee. Maar waarom na 2008 vooral veel huizen goedkoper werden is door onzekerheid en mensen die ontslagen waren. En bedrijven die even geen mensen aan namen en losse contracten niet verlengen.

Wat ik nu aan zie komen in NL is vooral dat veel industrie dat voorheen in NL zat vanwege goedkoop gas en goedkope energie. Nu het tegenovergestelde krijgen. Vraag maar aan je naasten die in een industrieel bedrijf werken wat daar hogerop gezegd is. Mijn broertje werkt bij een bedrijf die enorm goede salarissen geeft en waren altijd dik winstgevend. Vorig jaar is eerste jaar dat ze verlies maakten.

Heel veel industriële bedrijven waarvan energie een belangrijke kosten post is gaan er mee op houden. Je ziet het nu ook al in Duitsland waar ze record achter record sluitingen hebben van bedrijven.

Wacht maar. Die werkloosheid komt er binnenkort aan. Dit jaar nog niet dus je kan dit jaar prima je huisje nog verkopen.

Probleem met onze industrie... We verliezen de wedstrijd. We kunnen niet meer concurreren. En niemand komt met een oplossing om competatiever te worden. Want iedereen in een bedrijf tegenwoordig: is mijn probleem niet. Jawel zelfs de laagste werknemer is verantwoordelijk voor hoe competatief het bedrijf is. Maar wel staken straks voor een beter CAO. Maar geen duit in het zakje je hele leven gedaan om mee te denken aan het bestaansrecht van het bedrijf waar je werkt.

Zeg maar doei doei tegen al die bedrijven. En dus straks ook wel wat mensen zonder werk.

In een krappe huizenmarkt kunnen prijzen nu alleen omlaag gaan door onzekerheid en in situaties waar veel mensen ontslagen worden. Dan gaan die verhalen in de familie rond en komt er angst van... Oh nu maar ff niet verhuizen.

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 25-05-2025 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Immutable schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:04:
[...]
Wat ik nu aan zie komen in NL is vooral dat veel industrie dat voorheen in NL zat vanwege goedkoop gas en goedkope energie. Nu het tegenovergestelde krijgen. Vraag maar aan je naasten die in een industrieel bedrijf werken wat daar hogerop gezegd is. Mijn broertje werkt bij een bedrijf die enorm goede salarissen geeft en waren altijd dik winstgevend. Vorig jaar is eerste jaar dat ze verlies maakten.
Ik ken werkelijk niemand die in de industrie werkt, mijn opa was de laatste in de familie, die was lasser bij de Hoogovens. En daar zit de grootste crux het personeelstekort is toch de grootste probleem.
"Het personeelstekort is nog steeds de grootste belemmering voor de bedrijfsvoering", vertelt Van Mulligen. "Voor een op de drie bedrijven is dit het belangrijkste probleem."
https://www.nu.nl/economi...ernemers-zijn-somber.html

Er is voor de meeste mensen veel leuker werk te doen dan in de industrie.
Heel veel industriële bedrijven waarvan energie een belangrijke kosten post is gaan er mee op houden. Je ziet het nu ook al in Duitsland waar ze record achter record sluitingen hebben van bedrijven.
Duitsland heeft meerdere problemen, 1) ook hier personeelstekorten, ook in Duitsland vind er een vergrijzing plaats en werken millennials en Gen Z in andere functies dan de ouderen generaties. 2) Verouderde infrastructuur en verouderde industrie, Duitsland moet fors inzetten op de modernisering van de industrie en infrastructuur, hun digitale infrastructuur is fors lager dan in Nederland en Denemarken. 3) Bedrijven stoppen ook omdat zij geen opvolging kan vinden en veel bedrijfseigenaren met pensioen willen gaan.
Probleem met onze industrie... We verliezen de wedstrijd. We kunnen niet meer concurreren. En niemand komt met een oplossing om competatiever te worden. Want iedereen in een bedrijf tegenwoordig: is mijn probleem niet. Jawel zelfs de laagste werknemer is verantwoordelijk voor hoe competatief het bedrijf is. Maar wel staken straks voor een beter CAO. Maar geen duit in het zakje je hele leven gedaan om mee te denken aan het bestaansrecht van het bedrijf waar je werkt.
We kunnen prima concureren, maar niet meer in de industrie in Nederland, is dat erg, nee hoor, juist dankzij de EU en de Europese samenwerking zouden we de industrie in lage lonen landen en landen met een hoge werkloosheid zoals in Zuid Europa te verhuizen. Zoals een Econoom bij BNR aangaf, we hebben een te grote economie voor een klein landje, we hebben geen personeelstekort maar een overschot aan banen. En zoals de wet van de vrije markt zullen de bedrijven die niet snel genoeg kunnen veranderen en die de concurrentie niet aankunnen failliet gaan.

Nederland heeft zich meer gefocust op de High Tech mede dankzij ASML en meer op softwareontwikkeling en digitalisering, de vrije markt doet hier zijn werk.
Zeg maar doei doei tegen al die bedrijven. En dus straks ook wel wat mensen zonder werk.
Als er een goede omscholing en goede begeleiding naar ander werk plaatsvind hoeft er niks aan de hand te zijn.
In een krappe huizenmarkt kunnen prijzen nu alleen omlaag gaan door onzekerheid en in situaties waar veel mensen ontslagen worden. Dan gaan die verhalen in de familie rond en komt er angst van... Oh nu maar ff niet verhuizen.
Ja en nee, de industrie is een kleine branche en verspreid over het land, in de randstad zal is er weinig van gemerkt worden, buiten de randstad wellicht meer maar dat kan ook tijdelijk zijn als randstedelingen zien dat buiten de randstad meer mogelijkheden zijn.

En de verhalen die door de familie gaan zal wel meevallen, velen andere mensen zullen zeggen dat andere branches goed boeren en zal een eventuele crisis met een sisser aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Maar waarom na 2008 vooral veel huizen goedkoper werden is door onzekerheid en mensen die ontslagen waren. En bedrijven die even geen mensen aan namen en losse contracten niet verlengen.
Besef dat in 2008 Vinex op z'n hoogtepunt was, veel recent opgeleverde huizen en in vergelijking met nu relatief veel aanbod.

Weet nog goed dat wij naar tientallen projecten hebben gekeken, overal in de Randstad (en waarschijnlijk ook daarbuiten) zijn in korte tijd grote nieuwbouwwijken gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Mijn broertje ... Mijn opa rookte als een ketter en is 92 geworden. Conclusie: roken is gezond
Wacht maar. Die werkloosheid komt er binnenkort aan. Dit jaar nog niet dus je kan dit jaar prima je huisje nog verkopen.
Verkopen en een ander kopen. Of huren? Of emigreren?
Verkopen en niet verhuizen? Leg uit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Maar waarom na 2008 vooral veel huizen goedkoper werden is door onzekerheid en mensen die ontslagen waren. En bedrijven die even geen mensen aan namen en losse contracten niet verlengen.
Dat huizen in 2008-2013 goedkoper werden is vooral veroorzaakt door wegvallende vraag, mede veroorzaakt door de banken die ineens nauwelijks meer wilden uitlenen en aanbod dat niet aansloot.

Er zijn altijd mensen die moeten verkopen door omstandigheden. Dat is de groep die het hardst is geraakt.

Bekijk maar eens de historische data, in de periode van 2000 tot nu vooral de aantallen.:

JaarAantal verkochte woningenGem. verkoopprijs (€)
2000189.358172.050
2001180.000181.000
2002185.000191.000
2003175.000200.000
2004190.000210.000
2005206.629222.706
2006202.000235.000
2007202.401247.000
2008182.000245.000
2009127.000234.000
2010126.127239.530
2011120.000234.000
2012117.000231.000
2013110.000228.000
2014153.000229.000
2015178.293230.194
2016214.000245.000
2017241.860263.000
2018218.000287.000
2019218.000308.000
2020235.511334.488
2021226.087386.714
2022193.103428.591
2023182.400417.656
2024206.500460.000
2025215.000 (verwacht)510.000 (verwacht)

Bron ChatGPT

Wat mooi te zien is dat 2008 nog 'aardig' liep, kijk je naar de aantallen dan zie je dat we in 2015-2016 weer op de normale volumes zaten.

Iedereen die economie heeft gehad weet -> lagere prijs geeft meer verkopen. Maar waarom heeft niet iedereen zijn slag geslagen in 2013-2014? Er stond immers genoeg te koop.
Het probleem met het aanbod was dat er geen bereidwilligheid of mogelijkheid was om te zakken. Pas toen we weer in de buurt waren van de 2008 prijzen ging het los. In 2017 was een top jaar, heel toevallig het jaar dat de prijzen richting de 120% gingen.

Vergelijk je dat met nu, dan is er echt een groot verschil. De gemiddelde koper zit onder de 90% LTV, neemt €40.000 mee en kan zonder problemen 10% zakken in prijs zonder restschuld.
Dat is echt wel anders dan in 2008 waren mensen gewoon 110-120% nodig hadden. Dan begin je met €25-50k schuld als je verkoopt voor de aankoopprijs.

De crisis was dus echt dat aanbod & vraag elkaar niet meer konden vinden en de markt stil viel.
Een nieuwe crisis zal (imho) veel sneller weer oplossen omdat het aanbod flexibeler is geworden en de vraag minder op lenen hangt, niet 120% LTV, maar €40k eigen vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Wellicht als je opruimcoach, influencer of hondenuitlater bent maar in de zorg zijn de komende decennia honderdduizenden mensen nodig. Idem voor voor leger en andere fysieke beroepen, genoeg werk voor iedereen met de 'niet lullen maar poetsen' mentaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:53
Foutje sorry

[ Voor 98% gewijzigd door Lastmanstanding op 25-05-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Laapo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:52:
Ander onderwerp:

Waardebepalingen, mijn ervaring nadat ik vorige maand mijn woning heb laten taxeren.

De Funda waarde was verreweg het meest accuraat. De waarde per 1 mei scheelde zo'n kwart procent met de taxatiewaarde. Zij zitten natuurlijk op een bult met data, denk dat ze naast overheidsinstanties wel op de beste positie zitten qua relevante, up to date data.

Huispedia 5% verschil

Calcasa kan geen waarde afgeven, woning te jong.

Walter Living is het draadje kwijt, zit er zo'n 25% naast.
Wie heeft er toegang tot deze Funda data naast de huiseigenaren? Kun je dit zonder aankoopmakelaar ook inzien? Funda waarde van mijn huis is nu 575k (517-632) vs 540k (502-579) voor huispedia, vind ik een aardig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Novari131 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Wie heeft er toegang tot deze Funda data naast de huiseigenaren? Kun je dit zonder aankoopmakelaar ook inzien? Funda waarde van mijn huis is nu 575k (517-632) vs 540k (502-579) voor huispedia, vind ik een aardig verschil.
Volgens mij zag er niet echt een controle op het adres dat ik had ingevuld. Dus in potentie heeft iedereen er toegang toe, zolang ze een account aanmaken en het adres opgeven als woonadres.

Overigens wel een gemiste kans, ze zouden dit vrij gemakkelijk (denk ik) beschikbaar kunnen stellen voor alle woningen. Maar goed, wellicht staat de makelaardij daar niet op te wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Novari131 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Woningstats.nl van een Tweaker doet een aardige gooi ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:53
Laapo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Volgens mij zag er niet echt een controle op het adres dat ik had ingevuld. Dus in potentie heeft iedereen er toegang toe, zolang ze een account aanmaken en het adres opgeven als woonadres.

Overigens wel een gemiste kans, ze zouden dit vrij gemakkelijk (denk ik) beschikbaar kunnen stellen voor alle woningen. Maar goed, wellicht staat de makelaardij daar niet op te wachten.
Inderdaad. Je kan ook met je eigen account je eigen woning wisselen. Hoevaak weet ik niet.

Woningstats geeft een te lage verkoopprijs in mijn regio. Funda is dicht in de buurt van de taxatie. Huisapedia komt heel hoog uit, te duur volgens mij. Walter was niet slecht, iets minder dichtbij de taxatie dan Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
Laapo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Je kan volgens mij alleen niet een adres opgeven als eigen woonadres van een huis wat te koop staat. En dat is natuurlijk nou wat de meeste mensen zouden willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-06 21:22
Hielko schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:59:
[...]

Je kan volgens mij alleen niet een adres opgeven als eigen woonadres van een huis wat te koop staat. En dat is natuurlijk nou wat de meeste mensen zouden willen weten.
Bij rijtjes woningen kan je het huisnummer van het huis ernaast invullen en je krijgt dezelfde waarde schatting als die hetzelfde grond/woon oppervlak hebben. Als die anders is kan je nog handmatig het oppervlak invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:04
Get!em schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:45:
[...]

Woningstats.nl van een Tweaker doet een aardige gooi ;)
Ja fijne site heb er geen aandelen in btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
https://www.nu.nl/economi...der-kinderen-geboren.html
Een interessant artikel en onderzoek...
Huurders in dure regio's krijgen minder vaak kinderen dan woningeigenaren. Voor huurders in goedkopere regio's is kinderen krijgen ook makkelijker. Er zijn "ongelijke kansen op gezinsvorming", concludeert het CBS. De kloof groeit tussen mensen die wel en geen gezin kunnen beginnen.

Vrouwen in regio's met dure huizen krijgen gemiddeld minder vaak kinderen dan in betaalbaardere regio's, blijkt uit onderzoek van statistiekbureau CBS en het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI). Dat kun je zien in onderstaande grafiek.
Het verschil geldt vooral voor huurders. Vrouwen die een koophuis hebben, krijgen juist vaker een kind als de huizenprijzen in de regio hoger zijn. Het CBS heeft het in dit onderzoek over vrouwen in de leeftijd van 16 tot 45 jaar, maar de resultaten voor mannen zijn sterk vergelijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:37
Tja de hele woningcrisis wordt over 20 jaar een landelijke crisis. Reken maar erop dat de AOW-leeftijd net zoals in Denemarken naar 70, misschien wel 75 gaat.

Woningen zijn zo schaars dat mensen niet aan kinderen willen beginnen. Daarna zijn de woningen die jongeren krijgen zo duur dat er voor kinderen geen budget meer overblijft.

Waar de woningeigenaar nu juicht met de hoge overwaarde en de overheid juicht met de hoge WOZ-Opbrengsten, is het straks janken omdat ons land steeds verder aan de afgrond staat.

Over 30 jaar zit je met je hoge overwaarde letterlijk in de stront, omdat er te weinig jongeren meer zijn die je kunnen verplegen. En die ‘paar’ jongeren die er zijn die kiezen een beroep waarmee ze genoeg verdienen en misschien wél ooit een huisje kunnen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Een artikel waar je heel verschillende conclusies uit kunt trekken. En waarbij je ook vragen kunt stellen over causaliteiten en vebnanden.

Conclusie kan ook zijn: stellen zonder kinderwens hebben vaker minder behoefte aan settelen in een koopwoning maar willen de vrijheid houden. Of hebben meer over voor het gemak van een dure huurwoning omdat ze geen extra kosten voor kinderen hebben/krijgen. Stellen met een kinderwens hebben vaker een sterkere hang naar ook vastigheid op andere gebieden. En zullen eerder een koopwoning willen.

Of: stellen met een goed en zeker inkomen (die een koopwoning in een dure omgeving kunnen betalen) zijn eerder geneigd om kinderen te willen dan stellen met een slecht of onzeker inkomen.

Het is maar net hoe je de resultaten wilt lezen en interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bestseller schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:28:
Tja de hele woningcrisis wordt over 20 jaar een landelijke crisis. Reken maar erop dat de AOW-leeftijd net zoals in Denemarken naar 70, misschien wel 75 gaat.

Woningen zijn zo schaars dat mensen niet aan kinderen willen beginnen. Daarna zijn de woningen die jongeren krijgen zo duur dat er voor kinderen geen budget meer overblijft.

Waar de woningeigenaar nu juicht met de hoge overwaarde en de overheid juicht met de hoge WOZ-Opbrengsten, is het straks janken omdat ons land steeds verder aan de afgrond staat.

Over 30 jaar zit je met je hoge overwaarde letterlijk in de stront, omdat er te weinig jongeren meer zijn die je kunnen verplegen. En die ‘paar’ jongeren die er zijn die kiezen een beroep waarmee ze genoeg verdienen en misschien wél ooit een huisje kunnen kopen.
Dan worden die woningen gewoon verkocht en vertrekt men met de overwaarde naar het buitenland..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:03:
[...]

Een artikel waar je heel verschillende conclusies uit kunt trekken. En waarbij je ook vragen kunt stellen over causaliteiten en vebnanden.

Conclusie kan ook zijn: stellen zonder kinderwens hebben vaker minder behoefte aan settelen in een koopwoning maar willen de vrijheid houden. Of hebben meer over voor het gemak van een dure huurwoning omdat ze geen extra kosten voor kinderen hebben/krijgen. Stellen met een kinderwens hebben vaker een sterkere hang naar ook vastigheid op andere gebieden. En zullen eerder een koopwoning willen.

Of: stellen met een goed en zeker inkomen (die een koopwoning in een dure omgeving kunnen betalen) zijn eerder geneigd om kinderen te willen dan stellen met een slecht of onzeker inkomen.

Het is maar net hoe je de resultaten wilt lezen en interpreteren.
Er worden toch hele duidelijke conclusies getrokken aan de hand van onderzoeken. Ik vind de andere conclusies die jij stelt minder plausibel en je bagatelliseert het artikel.

Duidelijk in het artikel staat:
Mensen verhuizen niet massaal naar goedkopere gebieden.

Overigens is het niet zo dat mensen massaal verhuizen naar gebieden met lagere woningprijzen. Drie kwart van de verhuizingen vindt plaats binnen de eigen regio.

"Mensen zijn best honkvast", zegt Traag. "Natuurlijk heb je wensen en kun je verhuizen naar een regio waar het veel goedkoper is, maar dat is geen grootschalige trend."
Mensen verhuizen vooral binnen de regio waarin de conclussie dat stellen zonder kinderwens minder snel settelen omdat ze de vrijheid willen behouden minder overtuigend overkomen. Als er meer verhuist word buiten de regio dan snap ik dat stellen niet willen settelen.

Ik snap ook waarom er niet meer verhuisd word buiten de randstad, er is daar simpel gezegd minder werk/ de reistijd word fors langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bestseller schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:28:

Het is inderdaad een maatschappelijk probleem
Kinderopvang zou gratis worden ...
Hier is het 1000,- per dag, met toeslag nog altijd 600,-. Maar gratis lost niet veel op: er is nu al personeelstekort in alweer zo'n sector met een salaris van niks.
Enerzijds woningtekort aanpakken, anderzijds het krijgen van kinderen faciliteren.
En de pensioenleeftijd: verplicht het niet, maar maak het aantrekkelijker om langer door te blijven werken. Vrijwilligerswerk is leuk. Je bent te fit om achter de geraniums te blijven zitten. Ook een kwestie van zingeving: je wil nog een bijdrage leveren aan de maatschappij. Maar er is heel veel vrijwilligerswerk dat eigenlijk betaald werk zou moeten zijn. Loon naar werk motiveert 65+ers ook om te werken, net in sectoren als zorg en kinderopvang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
spijkerhoofd schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Er worden toch hele duidelijke conclusies getrokken aan de hand van onderzoeken. Ik vind de andere conclusies die jij stelt minder plausibel en je bagatelliseert het artikel.

Duidelijk in het artikel staat:
Het is de eerste les in onderzoek: correlatie is geen causatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Chaki schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:31:
[...]

Het is inderdaad een maatschappelijk probleem
Kinderopvang zou gratis worden ...
Hier is het 1000,- per dag, met toeslag nog altijd 600,-. Maar gratis lost niet veel op: er is nu al personeelstekort in alweer zo'n sector met een salaris van niks.
Enerzijds woningtekort aanpakken, anderzijds het krijgen van kinderen faciliteren.
En de pensioenleeftijd: verplicht het niet, maar maak het aantrekkelijker om langer door te blijven werken. Vrijwilligerswerk is leuk. Je bent te fit om achter de geraniums te blijven zitten. Ook een kwestie van zingeving: je wil nog een bijdrage leveren aan de maatschappij. Maar er is heel veel vrijwilligerswerk dat eigenlijk betaald werk zou moeten zijn. Loon naar werk motiveert 65+ers ook om te werken, net in sectoren als zorg en kinderopvang
Gratis kinderopvang in een vergrijzende bevolking is ook een wassen neus. Je hebt oplopende zorg, AOW en overige overheidskosten door vergrijzing en dan ga je de beroepsbevolking nog meer kosten laten maken. De enige partijen die hier weinig tot niets aan bijdragen zijn zij die gepensioneerd zijn. Dezelfde bevolking die de perfecte oppas voor de kinderen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Paprika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Gratis kinderopvang in een vergrijzende bevolking is ook een wassen neus. Je hebt oplopende zorg, AOW en overige overheidskosten door vergrijzing en dan ga je de beroepsbevolking nog meer kosten laten maken. De enige partijen die hier weinig tot niets aan bijdragen zijn zij die gepensioneerd zijn. Dezelfde bevolking die de perfecte oppas voor de kinderen zou zijn.
Veel gepensioneerden passen al 1 a 2 dagen al op, maar door de hoge AOW leeftijd werken veel opa's en oma's nog waardoor zij niet kunnen oppassen. En sommige zijn lichamelijk niet meer in staat om op te passen omdat ze fysiek zwaar werk gedaan hebben of willen nu de vrijheid hebben om te gaan en te staan waar ze willen. Er zijn veel bezwaren waarom gepensioneerden niet de perfecte oppas kunnen zijn voor de kinderen. Ik zou eerder willen betogen om naar een 32 urige werkweek te gaan zodat ouders een 2 dagen in de week kunnen oppassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Volgens mij nog niet gepost hier, maar wel een interessante aanvulling op bovenstaande discussie:

https://fd.nl/economie/15...an-inkomen-aan-woonlasten

"Nederlandse jongeren met een private huurwoning zijn een steeds groter deel van hun inkomen kwijt aan huur en overige woonlasten. Uit onderzoek van ING blijkt dat het voor huurders onder de 35 jaar inmiddels om een gemiddelde van 46% van het besteedbaar inkomen gaat. Tien jaar geleden ging het nog om 39%.

Volgens de bank betaalden deze jonge huurders het afgelopen jaar gemiddeld €1185 aan maandelijkse woonuitgaven voor een particuliere huurwoning. Naast de huur gaat het ook om kosten voor energie, water en belastingen. Dat bedrag ligt een stuk lager voor huurders in corporatiewoningen, waar het om een gemiddeld maandbedrag van €680 gaat.

Ook jongeren met een koophuis zijn goedkoper uit. Volgens ING besteden jonge huiseigenaren in Nederland gemiddeld ‘slechts’ 28% van hun maandelijkse besteedbaar inkomen aan woonuitgaven

Ruim een derde (38%) van alle jonge huishoudens huurde in 2024 een private woning. In 2015 lag dat percentage nog op 24%. Het aandeel jonge huishoudens met een koophuis, of met een huurwoning van een corporatie, is de afgelopen jaren juist gedaald.".

[ Voor 10% gewijzigd door infidel011 op 26-05-2025 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
infidel011 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:08:
Volgens mij nog niet gepost hier, maar wel een interessante aanvulling op bovenstaande discussie:

De originele bron (https://www.ing.nl/zakeli...-jongeren-in-private-huur) heeft nog wat plaatjes en andere statistieken:

Afbeeldingslocatie: https://assets.ing.com/m/50c8efa88db043b5/original/NaarSectoren_SVG.svg

Afbeeldingslocatie: https://assets.ing.com/m/1316a94f676e7b81/original/Woonquotes_svg.svg
Veel van deze jongere huishoudens in private huurwoningen geven aan te willen verhuizen. Zo’n 71% van deze groep geeft namelijk aan binnen twee jaar beslist of eventueel te willen verhuizen, blijkt uit het WoOn 2024. Mogelijk dragen de relatief hoge woonlasten bij aan deze verhuiswens, aangezien ze bijna de helft van hun inkomen aan wonen kwijt zijn.
Misschien https://www.rijksoverheid...10/kernpublicatie-woon-24 nog even doorspitten dan maar als originele bron van de originele bron, want daar staat sowieso veel leuke informatie in zie ik (127 pagina's....)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io6fX4L_y5pPjBc7r7fgxvz_KiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xOOB8zeLpBg9kb9u7vhKKpNH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LYo8TpS8N_U74r3SNLKwe8Ai8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrUaNlNm3yLsimDfjjSiR59D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Paprika op 26-05-2025 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Je bevestigt wat ik zeg: maak het aantrekkelijker voor gepensioneerden om te blijven werken en voor jonge mensen om zoveel kinderen te krijgen als ze willen.

Kosten door vergrijzing kun je alleen tegengaan door vergroening en migratie. Migranten uit bepaalde culturen krijgen gemiddeld meer kinderen. Dus dat zijn twee vliegen in 1 klap.

Maar het wordt steeds minder aantrekkelijk om hier als hoogopgeleide Marokaan te blijven. 50 jaar geleden was diens grootvader welkom om het vuile werk te doen in een gastvrij land. Nu voelen zij zich steeds onveiliger en worden hun kinderen over 1 kam geschoren met kansarme kinderen in een veiligheidsrisicogebied, zoals dat officieel heet maar door Wilders enigszins anders wordt omschreven (recent artikel in Trouw).

Daar komt nog bij dat de Nederlandse cultuur individualistisch is en die culturen collectivistisch zijn. Grootouders, zussen, tantes, buren zorgen voor de kinderopvang. Mantelzorg idem. Ouderen belanden minder snel in een duur verpleeghuis. Mantelzorg is ook makkelijker als je die met meer kinderen kunt delen. Hier zijn de "vitale ouderen" egocentrischer (beschrijvend bedoeld, geen veroordeling).

Nederland is hier extreem in. De sociale druk om voor kleinkinderen en ouders te zorgen is zelfs in België al groter. Belgen zijn ook honkvaster: ze blijven / keren na hun studie terug naar een kleine cirkel rondom hun plaats van herkomst. Hier zie ik dit alleen in Brabant en Limburg. Moeders in een verpleeghuis in Den Haag en kinders druk-druk-druk in hun dorp in Friesland, omdat de huizen daar goedkoper zijn ...

Allemaal gechargeerd, maar niet gelogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spijkerhoofd schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Laat ik het dan van een andere kant benaderen. Als ik denk aan de doelgroep van duurdere huurwoningen, dan denk ik (naast de wat meer welgestelde stellen die wat meer op leeftijd zijn) vooral aan groepen als expats en yuppen/dinky's. Groepen die het krijgen van kinderen niet echt als eerste prioriteit hebben. Dan vind ik het niet bepaald een schokkende observering dat die huurders minder kinderen krijgen dan de gemiddelde koopwoningbezitter. En zou ik dat gegeven niet meteen zien als teken van het groeien van de kloof tussen mensen die wel en geen gezin kunnen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
infidel011 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:08:

"Nederlandse jongeren met een private huurwoning zijn een steeds groter deel van hun inkomen kwijt aan huur en overige woonlasten. Uit onderzoek van ING blijkt dat het voor huurders onder de 35 jaar inmiddels om een gemiddelde van 46% van het besteedbaar inkomen gaat. Tien jaar geleden ging het nog om 39%.

Volgens de bank betaalden deze jonge huurders het afgelopen jaar gemiddeld €1185 aan maandelijkse woonuitgaven voor een particuliere huurwoning. Naast de huur gaat het ook om kosten voor energie, water en belastingen. Dat bedrag ligt een stuk lager voor huurders in corporatiewoningen, waar het om een gemiddeld maandbedrag van €680 gaat.
Even los van het verschil tussen koop en huur, dit betekent dat die jongeren na de vaste lasten dus nog ongeveer 1390 euro per maand overhouden voor andere uitgaven. Dat vind ik een flink bedrag. Ik ben wel benieuwd hoe dat zich heeft ontwikkeld in de zelfde tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Laat ik het dan van een andere kant benaderen. Als ik denk aan de doelgroep van duurdere huurwoningen, dan denk ik (naast de wat meer welgestelde stellen die wat meer op leeftijd zijn) vooral aan groepen als expats en yuppen/dinky's. Groepen die het krijgen van kinderen niet echt als eerste prioriteit hebben. Dan vind ik het niet bepaald een schokkende observering dat die huurders minder kinderen krijgen dan de gemiddelde koopwoningbezitter. En zou ik dat gegeven niet meteen zien als teken van het groeien van de kloof tussen mensen die wel en geen gezin kunnen beginnen.
Wellicht zou er een goede aanvullend onderzoek moeten plaatsvinden. Als ik denk aan jonge stellen die duur huren denk ik vooral dat ze bepaalde beslissingen zoals het nemen van kinderen uitstellen wellicht vanwege het gebrek aan mogelijkheden. Mensen hebben voor een koopwoning tegenwoordig behoorlijk veel spaargeld nodig. Gezien de gemiddelde vrouw steeds later een eerste kind krijgt vind ik dat een prima verklaring, een andere verklaring kan ook dat vrouwen eerst een carriere willen voordat er kinderen komen. Ook zijn er steeds meer stellen bewust kinderloos. Anyway, veel verklaringen zijn er te geven aan minder kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-06 17:46
De oplossing voor afnemende beroepsbevolking is toenemende arbeidsmigratie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
emeralda schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:59:
Nog meer huizen nodig...

Voor de huizenmarkt is minder arbeidsmigratie beter, dit piramidespel heeft steeds minder draagvlak in de maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
emeralda schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:59:
Of accepteren dat er minder werkenden zijn en bepaalde industrien naar lage lonen landen brengen zodat laag geschoolde arbeidsmigranten meer in eigen land kunnen werken. Ik zou liever zien dat onze bevolking zou afnemen naar de 15 miljoen mensen krimpen ipv altijd maar moeten groeien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Even los van het verschil tussen koop en huur, dit betekent dat die jongeren na de vaste lasten dus nog ongeveer 1390 euro per maand overhouden voor andere uitgaven. Dat vind ik een flink bedrag. Ik ben wel benieuwd hoe dat zich heeft ontwikkeld in de zelfde tijd.
GWL, servicekosten, zorgverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, rioolheffing, afvalstoffingheffing, telefoon, internet, studieschuld er nog even af als vaste lasten. Dan nog een sportabbo, OV of auto en eten en er blijft anders ook weer niet zo veel over om te sparen. Ondertussen is de toekomstige koopwoning in diezelfde maand met een half tot heel procent punt gestegen, oftewel 500.000 x 0.005 = 2500 euro of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Paprika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:30:
[...]
Ondertussen is de toekomstige koopwoning in diezelfde maand met een half tot heel procent punt gestegen, oftewel 500.000 x 0.05 = 2500 euro of meer.
Plus als het salaris stijgt dat procentueel de maandlasten minder word, bij huur gaat de huur mee met de inflatie, onder aan de streep ga je er met een loonsverhoging nooit goed op voorruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsymyJtqX7i6ICXOS0IcTip5szw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s81oUMGAuHadNGt0RjJo6Do6.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit speelt ook mee:

Dit zie ik ook in mijn omgeving. 1 kind en huis moet 3 ruime slaapkamers hebben, want willen nog een tweede ...

Bron: https://www.banken.nl/nie...rwens-uit-door-woningnood

[ Voor 23% gewijzigd door Chaki op 26-05-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Chaki schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:43:
[Afbeelding]

Maar dit speelt ook mee:

Dit zie ik ook in mijn omgeving. 1 kind en huis moet 3 ruime slaapkamers hebben, want willen nog een tweede ...

Echt bizar dat eisenpakket. Blijf dan maar lekker huren zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
spijkerhoofd schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Of accepteren dat er minder werkenden zijn en bepaalde industrien naar lage lonen landen brengen zodat laag geschoolde arbeidsmigranten meer in eigen land kunnen werken. Ik zou liever zien dat onze bevolking zou afnemen naar de 15 miljoen mensen krimpen ipv altijd maar moeten groeien!
Idd. Of meer robotisering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[Afbeelding]

Maar dit speelt ook mee:

Dat klopt, en vergeet niet dat de mensen die dit eisen zelf zijn opgegroeid in een woning van rond de 150m2, niet gek dat dit het beeld is van jonge mensen om een gezin te starten. Jonge mensen kijken toch echt naar welke situatie hun ouders hadden toen zij aan kinderen begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
[...]

GWL, servicekosten, zorgverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, rioolheffing, afvalstoffingheffing, telefoon, internet, studieschuld er nog even af als vaste lasten. Dan nog een sportabbo, OV of auto en eten en er blijft anders ook weer niet zo veel over om te sparen. Ondertussen is de toekomstige koopwoning in diezelfde maand met een half tot heel procent punt gestegen, oftewel 500.000 x 0.05 = 2500 euro of meer.
0.005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Novari131 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Idd. Of meer robotisering.
Robotisering, automatisering, digitalisering en minder werkenden zou prima samen kunnen. Alleen, dan moet je keuzes maken en echt aan de grens keuren welke mensen echt wat toevoegen qua achtergrond en wie niet. Bedrijven als AMSL, Afas en andere IT bedrijven zou je dan juist moeten behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Novari131 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Echt bizar dat eisenpakket. Blijf dan maar lekker huren zou ik zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eASncWcgbnq-2w5q1Y60DuI_zDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SLbGB3uankQTXN3lKkHsMEM7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UaOGlQoTikktdOxCAVbH8jev2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xeY4SzgsMU1eSvgUBMoEL3ji.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6eyaA7EpUCNnds9QR1mBCOEWJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQkxo8T5NEP1kuJ9ZhEKuPLx.png?f=fotoalbum_large

Stelletjes willen amper een appartement ook, dus dat scheelt dan weer :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Nog meer huizen nodig...

Voor de huizenmarkt is minder arbeidsmigratie beter, dit piramidespel heeft steeds minder draagvlak in de maatschappij.
In een niet gering aantal culturen is scheiden taboe en is het de gewoonste zaak van de wereld om grootouders in huis te nemen.
Rekensom: 2 ouders, 1 grootouder, 3 kinderen = 1 woning voor 6 mensen

Nederlanders: 2 eengezinswoningen met tuin voor gescheiden ouders met 1 kind, 1 grootouder in een eengezinswoning kan bij gebrek aan aanbod niet doorstromen
= 3 woningen voor 4 mensen, die ieder geschikt zijn voor een gezin van 4

Psychologie schakel ik uit. Ben uiteraard tegen onderdrukking van de vrouw, bemoeizieke schoonmoeder in huis, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Paprika schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:58:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stelletjes willen amper een appartement ook, dus dat scheelt dan weer :+.
Verbaast me wel, heb zelf minder behoefte aan dat trappenlopen en tuinonderhoud! Ik heb half jaar geleden een groter appt gekocht (35, single) in nieuwbouw. Ben benieuwd naar samenstelling. Er zou makkelijk een gezin in kunnen wonen (stad, 155m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Novari131 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Verbaast me wel, heb zelf minder behoefte aan dat trappenlopen en tuinonderhoud! Ik heb half jaar geleden een groter appt gekocht (35, single) in nieuwbouw. Ben benieuwd naar samenstelling. Er zou makkelijk een gezin in kunnen wonen (stad, 155m2).
Tja, bij niet-stedelijk begrijp ik het nog wel. Er is immers voldoende keuze, maar ik vind de cijfers die ik deelde wel heel extreem voor stedelijk gebied. Ga maar eens een gezinswoning in Amsterdam zien te vinden als je geen 7 cijfers te besteden hebt. In andere steden zit je dan ook al snel rond de 750.000 of meer anno 2025.

Een typische Amsterdamse woning bestaat al snel uit een beneden en bovenwoning(en) en dus een VvE met appartementsrecht.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 26-05-2025 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:39
Succes met je wensenpakket starters die kinderen willen :)

Koop gewoon eerst een appartement 60-70m2. Die eerste twee kinderen kunnen prima in een kamertje als nog klein zijn de eerste jaren. Kijk na 4 jaar eens wat de overwaarde doet en je hebt een stuk meer kansen om door te groeien.

Iedereen die ik ken en in de stad woont, heeft het zo ongeveer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

In Rotterdam betaal je daar meer dan een miljoen voor. Dat is dan niet de beste wijk. Betere buurt nu op Funda vanaf 1,3 miljoen.

Huis, zelfde criteria vanaf 900k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Er zit ook een verschil in stedelijke en dorpelijk, ik woon buiten de randstad, ik ben ook 35 en woon samen. Wij wilde juist een huis met een tuin, ik vind traplopen en tuinieren niet erg, ik houd juist om te tuinieren vandaar dat wij een grote tuin gekozen hebben die voor 60% uit planten bestaat, de rest is tegel/terrasje waar we in de zomer heerlijk chillen, borrelen en bbqen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Chaki schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:04:
In een niet gering aantal culturen is scheiden taboe en is het de gewoonste zaak van de wereld om grootouders in huis te nemen.
Rekensom: 2 ouders, 1 grootouder, 3 kinderen = 1 woning voor 6 mensen
Gelukkig wonen wij in een andere cultuur, laten we dat vooral zo houden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Gelukkig wonen wij in een andere cultuur, laten we dat vooral zo houden... :)
Vergrijzing en woningtekort vooral zo houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

GWL, servicekosten, zorgverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, rioolheffing, afvalstoffingheffing, telefoon, internet, studieschuld er nog even af als vaste lasten.
GWL, servicekosten, rioolheffing, woonverzekeringen, afvalstoffenheffing etc. zitten al in die genoemde vaste lasten.

Ik vind bijna 1400 per maand aan alles wat niet met wonen verband heeft toch behoorlijk hoog. Maar wat ik aangaf, ik ben wel benieuwd hoe dit is veranderd in de loop der jaren. Anders gezegd, hoe verhoudt die resterende 54% zich tot de 61% van 10 jaar geleden?

[ Voor 17% gewijzigd door Rubbergrover1 op 26-05-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:44:
[...]

GWL, servicekosten, rioolheffing, woonverzekeringen, afvalstoffenheffing etc. zitten al in die genoemde vaste lasten.

Ik vind bijna 1400 per maand aan alles wat niet met wonen verband heeft toch behoorlijk hoog. Maar wat ik aangaf, ik ben wel benieuwd hoe dit is veranderd in de loop der jaren. Anders gezegd, hoe verhoudt die resterende 54% zich tot de 61% van 10 jaar geleden?
https://woon2021.databank.nl/documenten/

Hier kun je sowieso 2021, 2018, 2015 en 2012 vinden. 2006 lijkt uit losse documenten te bestaan (bv https://www.pbl.nl/upload...erzoek_nederland_2006.pdf)

De volledige kun je anders ook vinden bij woononderzoek.nl, bv 2018: https://woononderzoek.nl/...oON2018-(interactief)/285

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 26-05-2025 14:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Maar dit speelt ook mee:

Maar even zonder gekheid... We doen nu alsof dit hele gekke eisen zijn, maar een doorsnee tussenwoning van minimaal 75m2 met drie slaapkamers was tot een paar jaar geleden toch doodnormaal voor een startend gezinnetje?

150m2 is dan misschien wat teveel van het goede maar uitschieters heb je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Chaki schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:27:
[...]

In Rotterdam betaal je daar meer dan een miljoen voor. Dat is dan niet de beste wijk. Betere buurt nu op Funda vanaf 1,3 miljoen.

Huis, zelfde criteria vanaf 900k
Dat heb ik dan ook betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Novari131 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Dat heb ik dan ook betaald ;)
En dus geschikt voor een jong startersgezinnetje 🤔

Bedoelde ook: appartement is niet goedkoper

[ Voor 10% gewijzigd door Chaki op 26-05-2025 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:47
Chaki schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:35:
[...]

En dus geschikt voor een jong startersgezinnetje 🤔
Volgens de ABN Amro radioreclame hoef je enkel maar je familie lief aan te kijken en een familiebank hypotheek op te starten. Dan is de ABN Amro er als de kippen bij om het recht op 1ste hypotheek op te eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
infidel011 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Maar even zonder gekheid... We doen nu alsof dit hele gekke eisen zijn, maar een doorsnee tussenwoning van minimaal 75m2 met drie slaapkamers was tot een paar jaar geleden toch doodnormaal voor een startend gezinnetje?

150m2 is dan misschien wat teveel van het goede maar uitschieters heb je altijd.
Dat was "vroegah" natuurlijk gewoon een woning waar een gezin van 5-7 personen in woonde. Daar doelt hij op denk ik.
Kinderen kunnen natuurlijk prima samen op een slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:40:
Dat was "vroegah" natuurlijk gewoon een woning waar een gezin van 5-7 personen in woonde. Daar doelt hij op denk ik.
Kinderen kunnen natuurlijk prima samen op een slaapkamer.
Gezellig... terug naar het ophokken van de jaren 50. :P

Denk je oprecht dat de gemiddelde Nederlander hierop zit te wachten? Met z'n tweeën in 200m2 is overdreven maar 150m2 voor een gezin is heel normaal en een eigen kamer voor elk kind plus aparte thuiswerkplek erg prettig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:47:
[...]

Gezellig... terug naar het ophokken van de jaren 50. :P

Denk je oprecht dat de gemiddelde Nederlander hierop zit te wachten? Met z'n tweeën in 200m2 is overdreven maar 150m2 voor een gezin is heel normaal en een eigen kamer voor elk kind plus aparte thuiswerkplek erg prettig.
Wat ik wel interessant vind als je uitzoomt is dat de norm langzaam verschuift. Je merkt het pas als je langer terugkijkt:

- Jaren 50 samen met je broertje(s) of zusje(s) op de kamer (of zelfs met opa en oma), 1 auto per gezin (of geen)
- 2025: iedereen een eigen kamer, plus 2x een werkkamer (voor papa en mama), en 1x auto of 2x auto per gezin

De vraag is hoe de norm eruit ziet in pak hem beet 2045. Vinden we het dan normaal dat alle kinderen naast hun slaapkamer ook een 'studeerkamer' hebben in het huis? Of allemaal een eigen badkamer?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we langzaam stapje voor stapje wennen aan steeds meer luxe. En op een bepaald moment wordt luxe 'normaal' en lachen we beetje als iemand refereert aan het verleden.
Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg