Zal tijd worden dat dit logboek gebeuren eens aangepast gaat worden. NVM ....Fraggert schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:25:
[...]
thanks, weer wat geleerd.
https://www.nvm.nl/wonen/kopen/het-biedlogboek/
wij zijn wat om ons heen aan het kijken,als doorstromers, en dat is wel handig om te weten om wat meer zicht te krijgen op de markt.
Wij hebben een doorstroomwens van een eengezinswoning (hoekwoning) naar vrijstaand, maar het aanbod in ons zoekgebied is vrij beperkt helaas en de (vraag)prijzen hoog hoewel wat woningen wat langer te koop staan dan de woningen <500K blijkbaar.
kun je die opmerking wat meer uitleggen? Ik begrijp niet wat je precies bedoelt.CryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:31:
[...]
Zal tijd worden dat dit logboek gebeuren eens aangepast gaat worden. NVM ....
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Uh, dus op basis van jouw persoonlijke situatie en mening is mijn observatie (op basis van gesprekken met meerdere buurtbewoners en kennissen) onzin?TvanW schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:13:
[...]
Onzin, wij zoeken al ruim 3 jaar naar een kleinere woning maar het aanbod wat er is is weliswaar kleiner maar ook duurderDan is de keus hiet moeilijk.
We wonen nu in een gasloze woning uit 1997 met 5 slaapkamers en blijven dus zitten
Hhmmm.....dat biedlogboek is wel pas achteraf in te zien overigens als je als je overboden bent.
"Nadat de koop onherroepelijk is (na afloop ontbindende voorwaarden en drie dagen wettelijke bedenktijd), kunnen gegadigden die een bod hebben gedaan bij de verkopend makelaar een geanonimiseerd afschrift van het biedlogboek opvragen. Het biedlogboek draagt daarmee bij aan de transparantie van het biedproces."
Ene kant wel logisch maar die huizenjacht wordt er zo niet leuker op, ik heb er inmiddels vrede mee dat mijn overwaarde verdampt en dat ik een hele grote hap spaargeld kwijt zal zijn om te overbieden en (gezien de staat van de meeste woningen war we naar kijken) ook nog eens aan woningverbetering maar de snelheid en het gesloten bieden warbij je dus riskeert om tienduizende euro's te overbieden haalt de lol er wel af.
@Paprika even taggen vanwege bovenstaande restrictie die mij eerder niet duidelijk was.
Het bied in elk geval wel iets meer inzicht in het prijsniveau in een de regio allicht.
"Nadat de koop onherroepelijk is (na afloop ontbindende voorwaarden en drie dagen wettelijke bedenktijd), kunnen gegadigden die een bod hebben gedaan bij de verkopend makelaar een geanonimiseerd afschrift van het biedlogboek opvragen. Het biedlogboek draagt daarmee bij aan de transparantie van het biedproces."
Ene kant wel logisch maar die huizenjacht wordt er zo niet leuker op, ik heb er inmiddels vrede mee dat mijn overwaarde verdampt en dat ik een hele grote hap spaargeld kwijt zal zijn om te overbieden en (gezien de staat van de meeste woningen war we naar kijken) ook nog eens aan woningverbetering maar de snelheid en het gesloten bieden warbij je dus riskeert om tienduizende euro's te overbieden haalt de lol er wel af.
@Paprika even taggen vanwege bovenstaande restrictie die mij eerder niet duidelijk was.
Het bied in elk geval wel iets meer inzicht in het prijsniveau in een de regio allicht.
[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 25-04-2025 09:55 ]
Tja in een van de populairste steden (Utrecht) , een van de leukste wijken voor jonge gezinnen een jaren 30 woning die leuk gerenoveerd is (niet helemaal tweakers waardig met label C). En de vraagprijs is ook erg laag.Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:51:
[...]
Ik kijk nergens meer van op. Neem bijvoorbeeld deze woning:
***members only***
Cijfers van 2e week november 2024:
Bedrag Financiële voorwaarde Bouwkeuring € 830.000 Ja Nee € 891.333 Nee Ja € 893.600 Nee Ja € 907.500 Nee Ja € 915.063 Nee Ja € 926.300 Nee Ja € 950.000 Ja Ja € 955.000 Ja Ja € 961.063 Nee Ja € 975.000 Ja Ja € 980.000 Ja Ja € 981.000 Nee Nee € 1.081.000 Nee Ja
In die tijd zag WalterLiving voor deze woning er zo uit:
Ziet er nieuw uit - € 880.000
Goed onderhouden - € 857.000
Redelijk onderhouden - € 834.000
Toe aan onderhoud - € 788.000
En een half jaar later is dit:
Ziet er nieuw uit - € 994.000
Goed onderhouden - € 960.000
Redelijk onderhouden - € 926.000
Toe aan onderhoud - € 858.000
Altijd leuk als je vrienden hebt die op huizenjacht gaan in de regio. Dan kun ook wat echte cijfers van de markt zien naast alleen WalterLiving en Funda.
Hiermee pik je er ook wel een extreem geval uit.
Ga er maar vanuit dat veel bieders uit 2 appartementen komen met 2-3ton overwaarde per appartement. Of expats met goede regelingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2025 09:59 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Niet alleen mijn eigen ervaring maar ook die van famlilie, vrienden etc. in dezelfde leeftijd groep. (65+)lds58 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:44:
[...]
Uh, dus op basis van jouw persoonlijke situatie en mening is mijn observatie (op basis van gesprekken met meerdere buurtbewoners en kennissen) onzin?
Maar maakt mij allemaal niet zoveel uit....ik wil mischien wat maar moet niets.
[ Voor 9% gewijzigd door TvanW op 25-04-2025 10:10 ]
Ok, ik zit in dezelfde leeftijdscategorie. Is het dan niet zo dat die familie en vrienden (zoals ik aangeef) niet bereid zijn tot concessies? Als je deze leeftijd hebt en waarschijnlijk een flinke overwaarde hebt opgebouwd moet het toch mogelijk zijn te slagen mits je bepaalde wensen opgeeft. Zelfs met de constatering dat appartementen relatief duurder zijn dan woonhuizen.TvanW schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:08:
[...]
Niet alleen mijn eigen ervaring maar ook die van famlilie, vrienden etc. in dezelfde leeftijd groep. (65+)
Zou nooit zeggen dat het onzin is maar als je zegt dat het een gebrek aan realisme is dat ouderen hun huis niet willen verlaten voor wat kleiner dan haak ik ook aflds58 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:44:
[...]
Uh, dus op basis van jouw persoonlijke situatie en mening is mijn observatie (op basis van gesprekken met meerdere buurtbewoners en kennissen) onzin?
De verhalen wat ik hoor is dat ze graag naar kleiner willen maar dat er gewoon weg geen aanbod is tenminste in mij regio
Want mijn regio heeft weer last van de ouderen uit het westen die hun huis dik kunnen verkopen en hier flink kunnen overbieden op een mooi appartementje
Tja dan blijf je zitten onder een brug slapen is ook niks
Ben ik het niet helemaal mee eens. In 2024 waren dit gewoon de prijzen in die wijk. Kijk zelf maar even bij verkochte woningen op Funda. Vandaag de dag zitten ze 100.000 euro hoger qua vraagprijs en worden eveneens dus in de miljoen geboden. Dat is niet heel raar met stijgingen van ruim 15% jaar op jaar, maar het voelt op papier wat ver weg tot je het daadwerkelijk ziet gebeuren met echte cijfers en echte huizen.Sport_Life schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:56:
[...]
Tja in een van de populairste steden (Utrecht) , een van de leukste wijken voor jonge gezinnen een jaren 30 woning die leuk gerenoveerd is (niet helemaal tweakers waardig met label C). En de vraagprijs is ook erg laag.
Hiermee pik je er ook wel een extreem geval uit.
Ga er maar vanuit dat veel bieders uit 2 appartementen komen met 2-3ton overwaarde per appartement. Of expats met goede regelingen.
De woning is in een prima/goede staat voor die tijd, maar die keuken is stiekem best basic (buiten de Quooker zijn de gebruikte merken onderzijde van de markt en die afzuiging is ook niet heel sexy) om maar een voorbeeld te noemen. Totaal niet passend bij een huis van 1 miljoen als je het mij vraagt, maar de keuken is wel in de periode van 2022-2024 ergens geplaatst.
[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 25-04-2025 10:25 ]
Dat het een farce is. Je kunt achteraf kijken, daar heb je helemaal niets aan. Als je het voor kopers echt eerlijk wilt maken en dat willen ze niet, dan maak je het logboek live en open. Zodat eventuele geïnteresseerden direct kunnen zien wat er geboden is en op basis daarvan zelf kunnen bepalen of ze daar overheen gaan of niet.Fraggert schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:35:
[...]
kun je die opmerking wat meer uitleggen? Ik begrijp niet wat je precies bedoelt.
Het systeem wat er nu is slaat als een tang op een varken.
Aanvullend hierop: Makelaars kunnen heel slim ook biedingen op dit moment NIET in het logboek zetten door aan te geven dat biedingen bijv telefonisch zijn binnengekomen. Hebben dit recent zelf meegemaakt dus ja dat logboek gaat nergens over.
[ Voor 16% gewijzigd door CryptoNL op 25-04-2025 10:36 ]
Dat is toch hetzelfde wat ik zeg ?Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:17:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens.In 2024 waren dit gewoon de prijzen in die wijk. Kijk zelf maar even bij verkochte woningen op Funda. Vandaag de dag zitten ze 100.000 euro hoger qua vraagprijs en worden eveneens dus in de miljoen geboden. Dat is niet heel raar met stijgingen van ruim 15% jaar op jaar, maar het voelt op papier wat ver weg tot je het daadwerkelijk ziet gebeuren met echte cijfers en echte huizen.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2025 10:41 ]
100% eens.CryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:34:
[...]
Dat het een farce is. Je kunt achteraf kijken, daar heb je helemaal niets aan. Als je het voor kopers echt eerlijk wilt maken en dat willen ze niet, dan maak je het logboek live en open. Zodat eventuele geïnteresseerden direct kunnen zien wat er geboden is en op basis daarvan zelf kunnen bepalen of ze daar overheen gaan of niet.
Het bied ons nu enkel wat inzicht achteraf voor de volgende biedoorlog, en dat is wel fijn in deze volatiele markt.
Waarom zouden kopers moeten worden gefaciliteerd? Het huis is eigendom van verkopers en ze mogen het proces runnen zoals ze zelf willen. Als dat mogelijke kopers niet aanstaat moeten ze niet bieden en voor ander huis gaan.CryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:34:
[...]
Dat het een farce is. Je kunt achteraf kijken, daar heb je helemaal niets aan. Als je het voor kopers echt eerlijk wilt maken en dat willen ze niet, dan maak je het logboek live en open. Zodat eventuele geïnteresseerden direct kunnen zien wat er geboden is en op basis daarvan zelf kunnen bepalen of ze daar overheen gaan of niet.
Aanvullend hierop: Makelaars kunnen heel slim ook biedingen op dit moment NIET in het logboek zetten door aan te geven dat biedingen bijv telefonisch zijn binnengekomen. Hebben dit recent zelf meegemaakt dus ja dat logboek gaat nergens over.
[ Voor 99% gewijzigd door Novari131 op 25-04-2025 10:44 ]
Nog een aanvulling; Wij hadden concurrentie die het bod terugtrok. Dat bod was nergens te vinden in dat logboek. Er is door makelaars gewoon omheen te werkenFraggert schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:39:
[...]
100% eens.
Het bied ons nu enkel wat inzicht achteraf voor de volgende biedoorlog, en dat is wel fijn in deze volatiele markt.
Geef mij 1 argument waarom het niet open en transparant zou moeten zijn. Voor verkopers maakt het niets uit. Kopers bieden toch wel als ze het willen kopen.Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:42:
Waarom zouden kopers moeten worden gefaciliteerd? Het huis is eigendom van verkopers en ze mogen het proces runnen zoals ze zelf willen. Als dat mogelijke kopers niet aanstaat moeten ze niet bieden en voor ander huis gaan.
Ik zie het ook bij mijn schoonfamilie, willen eigenlijk wel in een appartement wonen, maar ze vinden die veel te duur voor wat je krijgt. Ondertussen is hun eigen woning veel meer waard dan ze denken...TvanW schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:08:
[...]
Niet alleen mijn eigen ervaring maar ook die van famlilie, vrienden etc. in dezelfde leeftijd groep. (65+)
Maar maakt mij allemaal niet zoveel uit....ik wil mischien wat maar moet niets.
Die zijn best bereid tot consessies, maar wat heb je aan een flinke overwaarde als je die weer moet inleveren voor een kleinere, mindere woning.lds58 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:13:
[...]
Ok, ik zit in dezelfde leeftijdscategorie. Is het dan niet zo dat die familie en vrienden (zoals ik aangeef) niet bereid zijn tot concessies? Als je deze leeftijd hebt en waarschijnlijk een flinke overwaarde hebt opgebouwd moet het toch mogelijk zijn te slagen mits je bepaalde wensen opgeeft. Zelfs met de constatering dat appartementen relatief duurder zijn dan woonhuizen.
Er zijn de afgelopen decennia gewoon veel te weinig woningen voor onze leeftijdsklasse gebouwd terwijl deze grijze massa er aan zat te komen.
Argument 1: het had verkopers 100.000 euro minder opgeleverd bij open biedproces obv gedeelde biedlogboek door @PaprikaCryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:43:
[...]
Geef mij 1 argument waarom het niet open en transparant zou moeten zijn. Voor verkopers maakt het niets uit. Kopers bieden toch wel als ze het willen kopen.
Bron? Onderbuik? Dan had je je woning hoger in de markt moeten zetten. Ik wacht nog op een goed argument.Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:49:
[...]
Argument 1: het had verkopers 100.000 euro minder opgeleverd bij open biedproces obv gedeelde biedlogboek door @Paprika
Er wordt nu al op de laatste seconde een bod ingestuurd, om te voorkomen dat de makelaars met elkaar nog bellen voor wat op dat moment het hoogste bod betreft. Met een open logboek ga je dan dus helemaal geen biedingen zien tot die laatste paar seconden.CryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:43:
[...]
Geef mij 1 argument waarom het niet open en transparant zou moeten zijn. Voor verkopers maakt het niets uit. Kopers bieden toch wel als ze het willen kopen.
Al zie je zelfs nu nog dat er "zeer toevallig" dagen na de sluitingstijd opeens nog een bod met de hand wordt ingevoerd met als tijd 1 seconde vooraf de sluitingstijd.
staat er dan bij de bieding...Handmatig ingevoerd door de verkoopmakelaar op xxx om yy:zz
Die biedingen zie je nu toch ook niet? Wat is het verschil? Nu belt de makelaar vaak na sluiting etc. Zie geen argument hierin.Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:51:
[...]
Er wordt nu al op de laatste seconde een bod ingestuurd, om te voorkomen dat de makelaars met elkaar nog bellen voor wat op dat moment het hoogste bod betreft. Met een open logboek ga je dan dus helemaal geen biedingen zien tot die laatste paar seconden.
Al zie je zelfs nu nog dat er "zeer toevallig" dagen na de sluitingstijd opeens nog een bod met de hand wordt ingevoerd met als tijd 1 seconde vooraf de sluitingstijd.
[...]
staat er dan bij de bieding...
Mijn vraag is dus meer of het iets op gaat lossen. Immers is er geen verschil tussen geen inzichten in het logboek of een volledig leeg biedingslogboek tot de laatste seconden voor sluitingstijd.CryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:53:
[...]
Die biedingen zie je nu toch ook niet? Wat is het verschil? Nu belt de makelaar vaak na sluiting etc. Zie geen argument hierin.
Ah zo bedoel je. Dat gaat dat stukje niet oplossen, wel wordt het in zijn algemeenheid transparanter. Zoals gezegd kunnen makelaars nu foefelen met biedingen weghalen of toevoegen etc. Dat gaat helemaal nergens over en maakt het juist NIET transparant.Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:56:
[...]
Mijn vraag is dus meer of het iets op gaat lossen. Immers is er geen verschil tussen geen inzichten in het logboek of een volledig leeg biedingslogboek tot de laatste seconden voor sluitingstijd.
eigenlijk wil je dus er een openbare veiling van maken? Dat kan ook prijsopdrijvend werken, hoeft niet.CryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:01:
[...]
Ah zo bedoel je. Dat gaat dat stukje niet oplossen, wel wordt het in zijn algemeenheid transparanter. Zoals gezegd kunnen makelaars nu foefelen met biedingen weghalen of toevoegen etc. Dat gaat helemaal nergens over en maakt het juist NIET transparant.
Een veiling is de keuze van de verkopende partij aangezien het wel voorkomt. Tijd geleden was er in Groningen een makelaar mee bezig.
Wellicht wil ik het als verkoper wel onderhands aan de kinderen van een vriendje verkopen? Ik heb kennissen die zo in een dure gewilde wijk in Haarlem een woning gekocht hadden omdat de verkoper het gunde aan die mensen en zij niet mee hoefde te doen met het biedingsgeweld.CryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:43:
[...]
Dus dat hele logboek is uiteindelijk toch weer een wassen neus?Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:51:
[...]
Er wordt nu al op de laatste seconde een bod ingestuurd, om te voorkomen dat de makelaars met elkaar nog bellen voor wat op dat moment het hoogste bod betreft. Met een open logboek ga je dan dus helemaal geen biedingen zien tot die laatste paar seconden.
[...]
staat er dan bij de bieding...
Alle ruimte voor vriendjes politiek onder ver- en aankoop makelaars?
Dan is het toch ook niet raar dat er naar makelaars wordt gekeken alsof het boeven zijn...
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Sorry maar ik kan dit antwoord niet serieus nemen als je niet ziet dat enorme gat tussen bod 1 en 2 verdwijnt bij open proces.CryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:50:
[...]
Bron? Onderbuik? Dan had je je woning hoger in de markt moeten zetten. Ik wacht nog op een goed argument.
Laten we wel realistisch blijven. Ik ben best wel skeptisch over dat bod, gezien het heel toevallig precies hetzelfde bedrag is als het 1 na hoogste bod, maar dan met 100.000 erbij. We kunnen later wel ergens bij een online platform zien wat het definitieve bedrag bij de overdracht is geworden.Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:12:
[...]
Sorry maar ik kan dit antwoord niet serieus nemen als je niet ziet dat enorme gat tussen bod 1 en 2 verdwijnt bij open proces.
Die hele wereld is ook corrupt. Daar twijfel ik al lang niet meer aan na een bevriende makelaar in de regio te hebben gesproken voor wat insider informatie.Vogels60 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:10:
[...]
Dus dat hele logboek is uiteindelijk toch weer een wassen neus?
Alle ruimte voor vriendjes politiek onder ver- en aankoop makelaars?
Dan is het toch ook niet raar dat er naar makelaars wordt gekeken alsof het boeven zijn...

[ Voor 31% gewijzigd door Paprika op 25-04-2025 11:26 ]
Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:26:
[...]
Laten we wel realistisch blijven. Ik ben best wel skeptisch over dat bod, gezien het heel toevallig precies hetzelfde bedrag is als het 1 na hoogste bod, maar dan met 100.000 erbij. We kunnen later wel ergens bij een online platform zien wat het definitieve bedrag bij de overdracht is geworden.
[...]
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 5% gewijzigd door Novari131 op 25-04-2025 11:47 ]
Okay dan heeft iemand dus gezegd ik gooi 100.000 bovenop het hoogste bod, prima! Dit bod is dus namelijk met de hand tegevoegd achteraf.

1. Hoe vaak komen die extreme verschillen voor? Niet vaak. Zeker in de categorie tot 500-600k zien we vaak verschillen van 10-50k, maar zeker niet zo extreem.Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:12:
[...]
Sorry maar ik kan dit antwoord niet serieus nemen als je niet ziet dat enorme gat tussen bod 1 en 2 verdwijnt bij open proces.
2. Als je je woning hoger had aangeboden dan had je dit probleem niet gehad.
Onderhands verkopen kan gewoon? Dan heb je heel zon logboek überhaupt niet nodigspijkerhoofd schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:08:
[...]
Wellicht wil ik het als verkoper wel onderhands aan de kinderen van een vriendje verkopen? Ik heb kennissen die zo in een dure gewilde wijk in Haarlem een woning gekocht hadden omdat de verkoper het gunde aan die mensen en zij niet mee hoefde te doen met het biedingsgeweld.
Ik denk dat sommige mensen ook gewoon veel te paranoide zijn... als er spelletjes gespeeld tussen de makelaars dan ga je toch niet 100K overbieden om het te krijgen??? zolang het geen huis is van 10 miljoen. Zo'n grote overbieding wijst er juist op dat die partij helemaal geen goed idee had van de andere biedingen...Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:26:
[...]
Laten we wel realistisch blijven. Ik ben best wel skeptisch over dat bod, gezien het heel toevallig precies hetzelfde bedrag is als het 1 na hoogste bod, maar dan met 100.000 erbij. We kunnen later wel ergens bij een online platform zien wat het definitieve bedrag bij de overdracht is geworden.
[...]
Die hele wereld is ook corrupt. Daar twijfel ik al lang niet meer aan na een bevriende makelaar in de regio te hebben gesproken voor wat insider informatie.
Ik had nog een sprankje hoop dat het iets transparant zou zijn maar als je het toch kan tweaken zoals je het wil heeft het dus nog geen waarde want de makelaar kan altijd +1 doen.Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:26:
[...]
Die hele wereld is ook corrupt. Daar twijfel ik al lang niet meer aan na een bevriende makelaar in de regio te hebben gesproken voor wat insider informatie.
+1Hielko schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:02:
[...]
Ik denk dat sommige mensen ook gewoon veel te paranoide zijn... als er spelletjes gespeeld tussen de makelaars dan ga je toch niet 100K overbieden om het te krijgen??? zolang het geen huis is van 10 miljoen. Zo'n grote overbieding wijst er juist op dat die partij helemaal geen goed idee had van de andere biedingen...
NVM is ook de partij achter funda geloof ik. Its all about the money uiteindelijkVogels60 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:08:
[...]
Ik had nog een sprankje hoop dat het iets transparant zou zijn maar als je het toch kan tweaken zoals je het wil heeft het dus nog geen waarde want de makelaar kan altijd +1 doen.
Paranoide of gewoon meer dan genoeg geld en geen zin in 10 bezichtigingen en er continu uit worden geboden.Hielko schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:02:
[...]
Ik denk dat sommige mensen ook gewoon veel te paranoide zijn... als er spelletjes gespeeld tussen de makelaars dan ga je toch niet 100K overbieden om het te krijgen??? zolang het geen huis is van 10 miljoen. Zo'n grote overbieding wijst er juist op dat die partij helemaal geen goed idee had van de andere biedingen...
Wat ik vaak hoor van een makelaar hier uit het dorp is dat de reden dat mensen veel overbieden juist is dat ze geen idee hebben wat er überhaupt geboden is.Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:11:
[...]
Paranoide of gewoon meer dan genoeg geld en geen zin in 10 bezichtigingen en er continu uit worden geboden.
Hielko schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:02:
[...]
Members only:
Inloggen
Hij is ook verkocht voor het hoogste bod.
Bron nvm.
https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
Oh staat ook in jouw link zie ik nu
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2025 12:22 ]
Dit is een extreem geval lijkt mij. Ik zie dit zelden bij huizen voor Jan modaal van 300-400k
De Gratis Makelaar werkt zo en de koper betaalt de kosten. Werkt wel prijsopdrijvendEl Capitan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:06:
[...]
eigenlijk wil je dus er een openbare veiling van maken? Dat kan ook prijsopdrijvend werken, hoeft niet.
Een veiling is de keuze van de verkopende partij aangezien het wel voorkomt. Tijd geleden was er in Groningen een makelaar mee bezig.
Een miljoen is inmiddels de 7.5 ton van 2-3 jaar terug. Je merkt dat mensen er niet meer van schrikken als vraagprijs met een 9 begint.
Bij Huispedia staat heel vaak: verborgen aangeboden en winnend bod € xxx.xxxCryptoNL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:01:
[...]
Onderhands verkopen kan gewoon? Dan heb je heel zon logboek überhaupt niet nodig
Geen idee wat dat inhoudt
Een bod indienen via mail of via telefoon is nog altijd een geldig bod. Dit wordt dan later verwerkt dan de online biedingen, tja.Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:54:
[...]
Okay dan heeft iemand dus gezegd ik gooi 100.000 bovenop het hoogste bod, prima! Dit bod is dus namelijk met de hand tegevoegd achteraf.
Zoals @Hielko al zei worden sommige hier een beetje paranoïde of vinden het blijkbaar oneerlijk als iemand overbiedt.
Waar is het credo hier gebleven om te bieden naar wat je een woning waard vindt?
Uiteindelijk is het hoogste bod geen recht op de aankoop van de woning. Ten eerste omdat de aanvullende voorwaarden het verschil kunnen maken. Ten tweede omdat de verkoper het recht heeft om aan wie dan ook te verkopen zolang er geen handtekening onder de koopovereenkomst staat. Of dat nu het hoogste, laagste of gewoon zonder bod aan het neefje van de buurman is.
Ik vraag me af wat het definitieve bod voor nummer 58 dan is geworden. Heeft iemand daar inzicht in? Dat kan een indicatie geven of dit een extreme uitwas is of dat het ook bij de andere woningen er zo aan toe gaat.
Members only:
Inloggen
Zo kan je dus altijd zeggen: "hey makelaar als het bieden online sluit dan laat even weten wat het hoogste bod is dan kijk ik of ik er wat bij doe" m.a.w. er is dus totaal niks waterdichts aan terwijl ze juist van de daken schreeuwen dat het zo transparant is.geekeep schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:02:
[...]
Een bod indienen via mail of via telefoon is nog altijd een geldig bod. Dit wordt dan later verwerkt dan de online biedingen, tja.
Zoals @Hielko al zei worden sommige hier een beetje paranoïde of vinden het blijkbaar oneerlijk als iemand overbiedt.
Waar is het credo hier gebleven om te bieden naar wat je een woning waard vindt?
Uiteindelijk is het hoogste bod geen recht op de aankoop van de woning. Ten eerste omdat de aanvullende voorwaarden het verschil kunnen maken. Ten tweede omdat de verkoper het recht heeft om aan wie dan ook te verkopen zolang er geen handtekening onder de koopovereenkomst staat. Of dat nu het hoogste, laagste of gewoon zonder bod aan het neefje van de buurman is.
Edit: ik denk dat de pijn niet bij het overbieden zit maar bij het potentiele onrecht...
[ Voor 4% gewijzigd door Vogels60 op 25-04-2025 14:30 ]
Nr. 58 is pas verkocht en de informatie over de verkoopprijs zal ongeveer volgende maand beschikbaar zijn. Tenzij er iemand inzicht in het logboek heeft.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:24:
Ik vraag me af wat het definitieve bod voor nummer 58 dan is geworden. Heeft iemand daar inzicht in? Dat kan een indicatie geven of dit een extreme uitwas is of dat het ook bij de andere woningen er zo aan toe gaat.
***members only***
[ Voor 10% gewijzigd door Niellie41 op 25-04-2025 14:35 ]
Nr 58 is verkocht voor 965k op 13 april 2025. Afwerking van nr 63 is wel iets beter, maar nou ook niet bepaald denderend. Goedkope badkamer/keuken, geen vloerverwarming, beide zelfde energielabel.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:24:
***members only***
Naar verkochte huizen in de straat kijkende, is de 1081k gewoon een uitzondering.
Okay, ik trek mijn opmerking terug

Waarom voelt het onrechtvaardig? Het tweede bod is weggevaagd met 100k, zou me juist beter voelen met deze wetenschap.Hielko schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:36:
[...]
Okay, ik trek mijn opmerking terugWat het verhaal er achter kan je natuurlijk alleen gissen, maar alsnog, het is niet zo dat de verkopende makelaar hier onder 1 hoedje heeft gespeeld met de aankoopmakelaar. Alleen als kopers die nu naast de boot vissen is het natuurlijk wel heel zuur en voelt het onrechtvaardig.
Biedlogboek of geen biedlogboek, inbreken in de procedure kan altijd. Een collega heeft een woning gekocht in omgeving Utrecht door een bod te doen van € x dat 24 uur geldig was, dan is het aan de verkoper om in te schatten of hij verwacht dat iemand daar in de reguliere procedure overheen zal gaan.
A sich een leuk idee, mits de koopovereenkomst dan ook direct na de 24u getekend wordt. In dit soort situaties zie je weer dat er langer gewacht kan worden door de verkoper door de koopovereenkomst te vertragen en te wachten op andere biedingen. Met een beetje pech wordt dat bod wat 24u geldig is gebruikt om de prijs verder op te voeren. De makelaar gaat dan zeggen er ligt al "een heel mooi bod", ze zullen niet direct het bedrag noemen omdat ze het niet mogen van de NVM, er wordt echter wel alles omheen gebruikt om het alsnog op te voeren. Ik heb het helaas meegemaakt en daarmee het bod zelf ook weer ingetrokken en uiteindelijk een ander huis gekocht.Sandro! schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:02:
Biedlogboek of geen biedlogboek, inbreken in de procedure kan altijd. Een collega heeft een woning gekocht in omgeving Utrecht door een bod te doen van € x dat 24 uur geldig was, dan is het aan de verkoper om in te schatten of hij verwacht dat iemand daar in de reguliere procedure overheen zal gaan.
Nadeel blijft dat het allemaal pas geldig is als de koopovereenkomst getekend is.
[ Voor 21% gewijzigd door Avvd op 25-04-2025 17:19 ]
Volgens mij vergeten een aantal mensen dat al die 'regels' rondom biedingen / veilingen etc geen wettelijke regels zijn, maar de gedragsregels van de branchevereniging van de NVM.
Dus al is het misschien niet netjes en kan je makelaar een tik op zijn vingers krijgen van de NVM, maar in feite kan er een hoop (en gebeurt er dus ook een hoop)
Dus al is het misschien niet netjes en kan je makelaar een tik op zijn vingers krijgen van de NVM, maar in feite kan er een hoop (en gebeurt er dus ook een hoop)
als je makelaar al lid is van de NVM...jeroenkb schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:06:
Dus al is het misschien niet netjes en kan je makelaar een tik op zijn vingers krijgen van de NVM
Dat is altijd al zo geweest. Dat er nu (vaak) met een deadline geboden wordt, staat los van het feit dat een verkoper totdat er een definitief koopcontract ligt alsnog in zee kan gaan met een nog hoger bod of een ander met een bepaalde gunfactor.Vogels60 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:27:
[...]
Zo kan je dus altijd zeggen: "hey makelaar als het bieden online sluit dan laat even weten wat het hoogste bod is dan kijk ik of ik er wat bij doe" m.a.w. er is dus totaal niks waterdichts aan terwijl ze juist van de daken schreeuwen dat het zo transparant is.
Edit: ik denk dat de pijn niet bij het overbieden zit maar bij het potentiele onrecht...
Wat het biedlogboek biedt is wat extra inzicht in de biedingen zodat een verkoopmakelaar niet (makkelijk) kan dreigen met een fictief hoger bod. Daarnaast is het opdrijven van de prijs met de bewering dat "vergelijkbare woningen voor €xxxk verkocht werden" ook een stuk lastiger.
Wees blij, je gaat een verantwoordelijkheid voor 30 jaar aanAvvd schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:16:
[...]
Nadeel blijft dat het allemaal pas geldig is als de koopovereenkomst getekend is.
Een huis aan-/verkopen is en blijft een onderhandeling waarbij enkel een definitieve koopovereenkomst bindend is.
Valt wel mee. Is gewoon 'opzegbaar' door verkoop van het huis.geekeep schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:10:
[...]
Wees blij, je gaat een verantwoordelijkheid voor 30 jaar aan.
Waar is het huis daadwerkelijk op getaxeerd ?
Gezien de overdrachtsbelasting en geen financierings voorwaarde in het bod boven een miljoen dan is er serieus eigen geld beschikbaar.
Als voorbeeld: de taxatie is 950k (lijkt mij al hoog gezien de vraagprijs) en 4% overdrachtsbelasting dan is er dus 170k eigen geld nodig naast een probleemloze financiering van die andere 950k.
Als ze 350k overwaarde meenemen dan moet je alsnog 600k financieren. Daar heb je gewoon stevige inkomens voor nodig ook en dat allemaal zonder voorbehoud.
Het word nog gekker als de taxatie slechts 800k is, gelijk aan de vraagprijs.
Dan moet er dus 320k eigen geld opgehoest worden. En de andere 800k gefinancierd.
Gezien de overdrachtsbelasting en geen financierings voorwaarde in het bod boven een miljoen dan is er serieus eigen geld beschikbaar.
Als voorbeeld: de taxatie is 950k (lijkt mij al hoog gezien de vraagprijs) en 4% overdrachtsbelasting dan is er dus 170k eigen geld nodig naast een probleemloze financiering van die andere 950k.
Als ze 350k overwaarde meenemen dan moet je alsnog 600k financieren. Daar heb je gewoon stevige inkomens voor nodig ook en dat allemaal zonder voorbehoud.
Dan moet er dus 320k eigen geld opgehoest worden. En de andere 800k gefinancierd.
[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2025 21:03 ]
De Nederlandsche Bank (DNB) - De kwaliteit en onafhankelijkheid van woningtaxatiesGeeMoney schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:55:
Ik ga ervanuit dat de woning op de verkoopprijs is getaxeerd. Vraagprijs is niet relevant, al hadden ze hem voor €1 of €2M erin gezet, de taxatie is onafhankelijk. Behalve dan van de verkoopprijs
In ander nieuws, grond wordt alleen maar duurder
In de afgelopen paar jaar is de prijs fors omhoog gelopen. Goedkopere woningen gaan er zo niet komen.
En als laatste: water is nat.
De jubelton is toch vanaf dit jaar niet meer te gebruiken? Zal het invloed hebben op de prijzen?
Merk dat bij ons (regio Utrecht) appartementen echt dik en dik overboden worden en tussenwoningen juist veel minder (range 400-500k), procentueel. Reden: vergrijzing?
Merk dat bij ons (regio Utrecht) appartementen echt dik en dik overboden worden en tussenwoningen juist veel minder (range 400-500k), procentueel. Reden: vergrijzing?
Hoe kom je bij 4% overdrachtsbelasting?GeeMoney schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:55:
De verhouding eigen geld - hypotheek zal in Utrecht eerder andersom liggen. De prijs van een gemiddelde koopwoning is in de stad in tien jaar ruim 2 1/2 keer zo hoog geworden (van ong. 291k naar 736k). Met annuitaire aflossing erbij heeft die gemiddelde koper in 10 jaar dus al een half miljoen overwaarde. Als een stel tien jaar geleden een woning kocht van bv 3 1/2 ton (wat zeker geen heel extreem bedrag was, maar toch 20% boven gemiddeld), dan kan dat stel ruim 6 ton verkoopwinst inbrengen. Dan heb je nog iets meer dan een half miljoen hypotheek plus eigen geld nodig. Met ong 1/3 gemiddelde loonstijging plus nog wat carrierestappen zal dat stel dat 10 jaar geldeden 350k kon lenen wellicht nu wel richting 6 ton kunnen lenen. (Ter indicatie, met een inkomen van anderhalf keer modaal plus een modaal inkomen kun je ong. 570k lenen.)
Uiteraard zit je dan boven het gemiddelde. Maar je hoeft als Utrechts stel tegelijk ook helemaal niet zo extreem te zitten om deze woning te kunnen betalen. Mits je al even op de woningmarkt zit, natuurlijk.
Overdracht is tegenwoordig 2% maar feit blijft dat dit zonder voorbehouden toch wel bijzonder is. Dik 1,5x modaal en dan zit je dus op je max en dan heb je “maar” 570k. Om dan een dus een bod te doen van dik 1 miljoen zonder voorbehoud.
Daar komt bij dat je het ook maar moet willen betalen voor een rijtjes woning
.
Gekkigheid de huidige markt, dat is duidelijk.
Daar komt bij dat je het ook maar moet willen betalen voor een rijtjes woning
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 26-04-2025 09:17 ]
Als het doorstromers zijn dan is de kans groot dat ze al een hypotheek van 2-3ton hebben tegen 1,x% rente, dan moet er nog een paar ton worden bij geleend tegen de huidige rente.GeeMoney schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:15:
Overdracht is tegenwoordig 2% maar feit blijft dat dit zonder voorbehouden toch wel bijzonder is. Dik 1,5x modaal en dan zit je dus op je max en dan heb je “maar” 570k. Om dan een dus een bod te doen van dik 1 miljoen zonder voorbehoud.
Daar komt bij dat je het ook maar moet willen betalen voor een rijtjes woning.
Verder onderschatten de meeste mensen de enorme overwaardes (incl 1 of 2 jubbeltonnen) in de grote steden. Als je de prijsstijgingen van afgelopen 10 jaar van oude en nieuwe woning tegen elkaar wegstreept dan blijft er een 'normale' prijs over. (In het specifieke voorbeeld is er ruim een ton meer betaald dan de waarde vergeleken met recente verkopen, dat is een uitzondering).
Datzelfde geldt voor de salarissen, met beide hbo/wo in een aantrekkelijke branch is >4x modaal bij elkaar ook niet heel bijzonder meer sinds de inflatie afgelopen jaren. Het salaris topic hier geeft een aardige indicatie. Het zijn hoge salarissen en het is bovengemiddeld, maar dat is een woning op 'toplocatie' ook.
Persoonlijk vind ik het ook veel geld voor een kleine rijtjeswoning, voor datzelfde geld koop je in de steden om Utrecht een mooie 2 kapper van 200m2. (Al zit je daar als jong gezin misschien ook niet op te wachten).
[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2025 09:54 ]
Sec meer dan een miljoen betalen lijkt inderdaad gekkigheid. Maar vaak is het in de context van een bestaande woning met een waarde van bv 2 ton minder. Dan is het 'gewoon' een doorstroom naar een slag groter en duurder.GeeMoney schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:15:
Daar komt bij dat je het ook maar moet willen betalen voor een rijtjes woning.
Oh bijzonder, ik zie het extreme overbieden juist bij de eensgezinswoning, zie ook voorbeeld hierboven.Janterworst schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:13:
De jubelton is toch vanaf dit jaar niet meer te gebruiken? Zal het invloed hebben op de prijzen?
Ligt ook aan hoe ze in de markt worden gezet. Ik heb het idee dat appartementen vaker met een lage lok-prijs te koop worden gezet. En dan heb je dus al snel dat iemand vergeleken met die vraagprijs extreem moet overbieden. Terwijl de uiteindelijke verkoopprijs dan niet eens zo overdreven hoog hoeft te zijn.Novari131 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:55:
[...]
Oh bijzonder, ik zie het extreme overbieden juist bij de eensgezinswoning, zie ook voorbeeld hierboven.
Hoop mensen hebben naast spaargeld ook beleggingen en/of crypto. Vermogen wat in te zetten is bij de aankoop van een huis.GeeMoney schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:55:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik vraag me af in hoeverre de verplichting van % sociale huur en goedkope woningen druk zet op prijzen duurdere woningen zodat project toch nog winstgevend is.
*achter het net vissen. Wel een leuke variant om naast de boot te vissen maar zo ken ik hem niet. /taalnazi-modusHielko schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:36:
[...]
Okay, ik trek mijn opmerking terugWat het verhaal er achter kan je natuurlijk alleen gissen, maar alsnog, het is niet zo dat de verkopende makelaar hier onder 1 hoedje heeft gespeeld met de aankoopmakelaar. Alleen als kopers die nu naast de boot vissen is het natuurlijk wel heel zuur en voelt het onrechtvaardig.
Vrij weinig want er zijn enorme woning tekorten en nieuwbouwwoningen zijn enorm duur. Ik denk niet dat de winstgevendheid onder druk staat, de wachtrijen voor nieuwbouwwoningen zijn enorm...Novari131 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:27:
Ik vraag me af in hoeverre de verplichting van % sociale huur en goedkope woningen druk zet op prijzen duurdere woningen zodat project toch nog winstgevend is.
Volgens mij wordt opwaartse druk bedoeld....(de vrije sector woningen voor meer in de markt zetten om te compenseren voor de sociale woningen in een project)spijkerhoofd schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:11:
[...]
Vrij weinig want er zijn enorme woning tekorten en nieuwbouwwoningen zijn enorm duur. Ik denk niet dat de winstgevendheid onder druk staat, de wachtrijen voor nieuwbouwwoningen zijn enorm...
Die druk kun je prima compenseren door twee onder een kappers en vrije woningen te bouwen. Goedkopere woningen en sociale huur zouden prima prefab gebouwd kunnen worden, bouwen van goedkopere rijtjeshuiswoningen is goedkoper dan twee onder een kap of vrije woningen.jeroenkb schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:31:
[...]
Volgens mij wordt opwaartse druk bedoeld....(de vrije sector woningen voor meer in de markt zetten om te compenseren voor de sociale woningen in een project)
Daarnaast de grond word minder duur verkocht voor sociale huurwoningen en goedkopere woningen wat de prijzen enorm drukken.
Vanuit een sociaal oogpunt, waarom moet er enorme winsten gemaakt worden op eerste levensbehoeftes? Waar moeten de modale mensen straks wonen als er enkel dure woningen gebouwd worden? Waar gaat de politieagent, bakker, groenteboer en de bejaardenverzorger straks wonen? Modale mensen vertegenwoordigen behoorlijk wat maatschappelijk belangrijke beroepen, willen we die straks helemaal niet meer hebben omdat projectbedrijven hoge winsten moeten maken?
Sport_Life schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:44:
[...]
Als het doorstromers zijn dan is de kans groot dat ze al een hypotheek van 2-3ton hebben tegen 1,x% rente, dan moet er nog een paar ton worden bij geleend tegen de huidige rente.
Members only:
Inloggen
De verkoopwaarde van nieuwe woningen is vaak dermate hoog, dat bovenop de bouwkosten een forse kavelprijs mogelijk is. Waarmee prima goedkopere woningen en sociale woningen 'gesubsidieerd' kunnen worden.Novari131 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:27:
Dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door Novari131 op 27-04-2025 13:41 ]
Het gaat niet om winsten, het gaat erom dat door de verplichting tot bouwen goedkope, verlieslatende woningen het de andere duurdere woningen op artificieel hoge prijzen in de markt worden gezet om alsnog bepaalde marges te halen. Indirect betalen de 'rijken' hiermee mee aan woningen voor 'de armen'. Ik heb het gevoel dat bestaande woningen deels zo duur zijn omdat nieuwbouwhuizen ook zo duur zijn, die vanwege % verplichting weer zo duur zijn.spijkerhoofd schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:45:
[...]
Die druk kun je prima compenseren door twee onder een kappers en vrije woningen te bouwen. Goedkopere woningen en sociale huur zouden prima prefab gebouwd kunnen worden, bouwen van goedkopere rijtjeshuiswoningen is goedkoper dan twee onder een kap of vrije woningen.
Daarnaast de grond word minder duur verkocht voor sociale huurwoningen en goedkopere woningen wat de prijzen enorm drukken.
Vanuit een sociaal oogpunt, waarom moet er enorme winsten gemaakt worden op eerste levensbehoeftes? Waar moeten de modale mensen straks wonen als er enkel dure woningen gebouwd worden? Waar gaat de politieagent, bakker, groenteboer en de bejaardenverzorger straks wonen? Modale mensen vertegenwoordigen behoorlijk wat maatschappelijk belangrijke beroepen, willen we die straks helemaal niet meer hebben omdat projectbedrijven hoge winsten moeten maken?
En wat is er mis met dat rijken meebetalen aan de woning van de armen en modalen? Bedenk dat de armen en modalen vaak voor de rijken werken, dan is het wel zo netjes dat de rijken meebetalen aan de huisvesting van de armen en modalen. Waar moeten modalen en onder modalen wonen volgens jou? Of gaat iedereen net zoveel verdienen als jij doet zodat iedereen kan wonen? Waar moet de timmerman, de leerkracht en de bejaardenverzorger, de bakker, de slager en de politieagent wonen?Novari131 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:41:
[...]
Het gaat niet om winsten, het gaat erom dat door de verplichting tot bouwen goedkope, verlieslatende woningen het de andere duurdere woningen op artificieel hoge prijzen in de markt worden gezet om alsnog bepaalde marges te halen. Indirect betalen de 'rijken' hiermee mee aan woningen voor 'de armen'. Ik heb het gevoel dat bestaande woningen deels zo duur zijn omdat nieuwbouwhuizen ook zo duur zijn, die vanwege % verplichting weer zo duur zijn.
Dan denk je verkeerd, het is eerder andersom, nieuwbouw is duur omdat bestaande bouw duur is, of beter gezegd, nieuwbouw is duur omdat ze het kunnen vragen door de woningtekorten.Ik heb het gevoel dat bestaande woningen deels zo duur zijn omdat nieuwbouwhuizen ook zo duur zijn, die vanwege % verplichting weer zo duur zijn.
ik.werk.met ontwikkelaars en kan je zeggen: ja de winstgevendheid staat enorm onder druk. Alles is €€€€ gaan kosten en er zijn in elk project afspraken over wat de max prijs van de 'betaalbare' woningen mag zijn. Tel daar geintjes bij als 2 jaar stilvallen vanwege bezwaar om parkeren/bomen/vleermuizen/uitzicht etc.spijkerhoofd schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:11:
[...]
Vrij weinig want er zijn enorme woning tekorten en nieuwbouwwoningen zijn enorm duur. Ik denk niet dat de winstgevendheid onder druk staat, de wachtrijen voor nieuwbouwwoningen zijn enorm...
Week geleden zag ik zelfs voor het eerst zo ongeveer een nette tussenwoning ondergeboden worden, ipv genoemde 439k naar 427k. Vind dat echt behoorlijk. Appartementen gaan tussenwoningen inhalen beetje bij beetje lijkt het wel en dan praat ik over appartementen van 68-76m2.Novari131 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:55:
[...]
Oh bijzonder, ik zie het extreme overbieden juist bij de eensgezinswoning, zie ook voorbeeld hierboven.
Je mist mn puntspijkerhoofd schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:50:
[...]
En wat is er mis met dat rijken meebetalen aan de woning van de armen en modalen? Bedenk dat de armen en modalen vaak voor de rijken werken, dan is het wel zo netjes dat de rijken meebetalen aan de huisvesting van de armen en modalen. Waar moeten modalen en onder modalen wonen volgens jou? Of gaat iedereen net zoveel verdienen als jij doet zodat iedereen kan wonen? Waar moet de timmerman, de leerkracht en de bejaardenverzorger, de bakker, de slager en de politieagent wonen?
[...]
Dan denk je verkeerd, het is eerder andersom, nieuwbouw is duur omdat bestaande bouw duur is, of beter gezegd, nieuwbouw is duur omdat ze het kunnen vragen door de woningtekorten.
[ Voor 8% gewijzigd door Novari131 op 27-04-2025 22:14 ]
Wellicht geldt dit voor vergrijzende gemeenten?Janterworst schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:38:
[...]
Week geleden zag ik zelfs voor het eerst zo ongeveer een nette tussenwoning ondergeboden worden, ipv genoemde 439k naar 427k. Vind dat echt behoorlijk. Appartementen gaan tussenwoningen inhalen beetje bij beetje lijkt het wel en dan praat ik over appartementen van 68-76m2.
Bedoel maar. Dus de niet-betaalbare woningen moeten de lucht inschieten qua prijs om nog rendabel te houden.Fr33z schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:14:
[...]
ik.werk.met ontwikkelaars en kan je zeggen: ja de winstgevendheid staat enorm onder druk. Alles is €€€€ gaan kosten en er zijn in elk project afspraken over wat de max prijs van de 'betaalbare' woningen mag zijn. Tel daar geintjes bij als 2 jaar stilvallen vanwege bezwaar om parkeren/bomen/vleermuizen/uitzicht etc.
Zou je dan zo vriendelijk willen zijn om je punt uit te leggen ipv deze oneliner?
Of wellicht moet de overheid de woningbouw overnemen van ontwikkelaars en zelf woningen bouwen met subsidies van de overheid. Wat voor oplossing bied jij? Moet iedereen dan zoveel verdienen dat zij een woning kunnen kopen van 500k of 2000 euro kunnen huren? Dat de bakker, de timmerman en de politieagent net zoveel verdiend als een advocaat, een arts of een ITer? Wat voor oplossing jij? Want problemen benoemen kan iedereen en schuimbekkend afgeven op de bouw van betaalbare woningen en sociale huur is gemakkelijk zonder aan oplossingen of een visie bij te dragen.Novari131 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:16:
[...]
Bedoel maar. Dus de niet-betaalbare woningen moeten de lucht inschieten qua prijs om nog rendabel te houden.
Qua m2 prijs misschien, maar ook daar zijn er zeer veel gegadigden voor één woning en wordt er flink overboden (als in: een flink gat tussen de nummer 1 en 2).Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:23:
[...]
Overwegen je vrienden ook andere wijken naast de populairste wijk in Utrecht? Zuilen, Ondiep, Merwedekanaalzone, Dichterswijk lijkt allemaal mindere gekte te zijn.
Lijkt mij eerder andersom te zijn. Juist doordat er een flink gat zit tussen bouwkosten en verkoopprijzen/woningwaarde maakt dat de kavelprijzen voor de niet-betaalbare woningen de pan uit (kunnen) rijzen. En dát leidt er toe dat er meer geld is om ook relatief betaalbare woningen te bouwen.Novari131 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:16:
[...]
Bedoel maar. Dus de niet-betaalbare woningen moeten de lucht inschieten qua prijs om nog rendabel te houden.
Uiteraard is er dan altijd de vraag hoe hoog die kavelprijzen moeten worden voor een 'eerlijke' prijs die ook de bouwers voldoende ruimte geeft. Even voor het idee, als je voor een ton pure bouwkosten (zonder marge) een woning kunt bouwen die voor 2 ton verkocht kan worden, dan schiet je er niets mee op als je voor een kavel 110k moet betalen. Dan wordt er niets gebouwd. En ook als dat kavel een ton zou kosten, blijft er geen marge over. En zul je als bouwer niet snel willen bouwen. Maar als een kavel 50k zou kosten, dan zou je juist en heel scheve verhouding gaan krijgen waarbij ofwel de bouwers bovenmatig veel winst maken ofwel de kopers een woning ver onder de marktprijs krijgen (en er de dag na aankoop met een flinke meerwaarde vandoor gaan). Je zult dus een redelijke prijs moeten bepalen die de bouwers de ruimte biedt om te bouwen en om de risico's te dragen, maar tegelijk ook niet al te veel onder de 'marktprijs' ligt.
Voor dat geld koop je een mooie 2-kapper net aan de andere kant van het kanaal in Leidsche Rijn, daar hoef je niet eens de gemeente voor uitSport_Life schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:44:
[...]
Persoonlijk vind ik het ook veel geld voor een kleine rijtjeswoning, voor datzelfde geld koop je in de steden om Utrecht een mooie 2 kapper van 200m2. (Al zit je daar als jong gezin misschien ook niet op te wachten).
Maar dan zit je niet op minder dan 2 km van CS/10 minuten fietsen van het centrum. De prijzen stijgen fors naarmate je naar een aantrekkelijker locatie kijkt. En Oog in Al is een zeer gewaardeerd oud stadsdeel van Utrecht.Blik1984 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:23:
[...]
Voor dat geld koop je een mooie 2-kapper net aan de andere kant van het kanaal in Leidsche Rijn, daar hoef je niet eens de gemeente voor uit
Of het zó veel waard is, is uiteraard de vraag. Maar het heeft op zijn minst een heel andere charme dan de nieuwbouw van Leidsche Rijn.
Eens, maar dat zit je ook niet als je buiten de gemeente gaat verhuizenRubbergrover1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:26:
[...]
Maar dan zit je niet op minder dan 2 km van CS/10 minuten fietsen van het centrum. De prijzen stijgen fors naarmate je naar een aantrekkelijker locatie kijkt. En Oog in Al is een zeer gewaardeerd oud stadsdeel van Utrecht.
Of het zó veel waard is, is uiteraard de vraag. Maar het heeft op zijn minst een heel andere charme dan de nieuwbouw van Leidsche Rijn.
En persoonlijk pak ik die 5-10 minuten fietsen er graag bij als ik daarvoor 50 m2 woonruimte, 100 m2 perceel en een eigen parkeerplaats ervoor in de plaats krijg. Maargoed, ik snap die liefde voor oude tochtige jaren-30 woningen sowieso niet zo.
Dus jij wilt terug naar een communistische heilstaat waarin iedereen een woning krijgt van de overheid en de rijken de armen nog meer mogen subsidieren?spijkerhoofd schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:10:
[...]
Of wellicht moet de overheid de woningbouw overnemen van ontwikkelaars en zelf woningen bouwen met subsidies van de overheid. Wat voor oplossing bied jij? Moet iedereen dan zoveel verdienen dat zij een woning kunnen kopen van 500k of 2000 euro kunnen huren? Dat de bakker, de timmerman en de politieagent net zoveel verdiend als een advocaat, een arts of een ITer? Wat voor oplossing jij? Want problemen benoemen kan iedereen en schuimbekkend afgeven op de bouw van betaalbare woningen en sociale huur is gemakkelijk zonder aan oplossingen of een visie bij te dragen.
Mijn voorstel is: kun je geen koopwoning betalen, dan kun je geen koopwoning betalen. Waarom moet eigenwoningbezit worden gesubsidieerd? Zet liever in op vergroting middenhuuraanbod.
Het gaat ook niet om het subsidiëren van eigenwoningbezit, maar juist ook om het bieden van (sociale) huur. Als daarvoor andere kavels duurder moeten worden, dan kan het een goede afweging zijn om die last bij de duurdere koopwoningen te leggen. En niet bij de middengroep/middenhuur. Om juist daar ook voldoende aanbod te krijgen/houden.Novari131 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:25:
[...]
Mijn voorstel is: kun je geen koopwoning betalen, dan kun je geen koopwoning betalen. Waarom moet eigenwoningbezit worden gesubsidieerd? Zet liever in op vergroting middenhuuraanbod.
Dat is inderdaad persoonlijk. Wat je persoonlijk belangrijk vindt is hier totaal niet relevant. Andere mensen hebben juist wél veel meer over voor dichter bij het centrum wonen. Of voor een jaren 30 woning die zodanig is opgeknapt/gerenoveerd dat die niet tochtig is. Dat blijkt aan de prijzen die mensen voor de verschillende woningtypes en locaties over hebben.
Interessante gedachte, maar ik bezie het meer vanuit de koper van woning buiten de betaalbare koopRubbergrover1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:49:
[...]
Lijkt mij eerder andersom te zijn. Juist doordat er een flink gat zit tussen bouwkosten en verkoopprijzen/woningwaarde maakt dat de kavelprijzen voor de niet-betaalbare woningen de pan uit (kunnen) rijzen. En dát leidt er toe dat er meer geld is om ook relatief betaalbare woningen te bouwen.
Uiteraard is er dan altijd de vraag hoe hoog die kavelprijzen moeten worden voor een 'eerlijke' prijs die ook de bouwers voldoende ruimte geeft. Even voor het idee, als je voor een ton pure bouwkosten (zonder marge) een woning kunt bouwen die voor 2 ton verkocht kan worden, dan schiet je er niets mee op als je voor een kavel 110k moet betalen. Dan wordt er niets gebouwd. En ook als dat kavel een ton zou kosten, blijft er geen marge over. En zul je als bouwer niet snel willen bouwen. Maar als een kavel 50k zou kosten, dan zou je juist en heel scheve verhouding gaan krijgen waarbij ofwel de bouwers bovenmatig veel winst maken ofwel de kopers een woning ver onder de marktprijs krijgen (en er de dag na aankoop met een flinke meerwaarde vandoor gaan). Je zult dus een redelijke prijs moeten bepalen die de bouwers de ruimte biedt om te bouwen en om de risico's te dragen, maar tegelijk ook niet al te veel onder de 'marktprijs' ligt.
Project A
Kosten 100
Opbrengsten betaalbare koop -10
Marge 10
Benodigde opbrengsten regulier koopwoning 120
Prijs bestaande koopwoning 105
Prijs nieuwbouwwoning
Effect: mensen kopen bestaande koopwoningen totdt prijs bestaande koopwoning naar 120. Zonder de negatieve contributie van betaalbare koop waren marktprijzen slechts naar 110 gestegen.
/f/image/48I5CYXhOMq0a8yDpet5wmQq.png?f=fotoalbum_large)
Haha sorry, maar dat is toch echt gekte. Een niet spannend eruitziende niet eens luxe rijtjes huis met maar 130m2. Geen eigen oprit? Voor zo'n bedrag. (Je betaald 100% voor de locatie, en 0% voor het huis want dat is niks.)Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:51:
[...]
Ik kijk nergens meer van op. Neem bijvoorbeeld deze woning:
***members only***
Cijfers van 2e week november 2024:
Bedrag Financiële voorwaarde Bouwkeuring € 830.000 Ja Nee € 891.333 Nee Ja € 893.600 Nee Ja € 907.500 Nee Ja € 915.063 Nee Ja € 926.300 Nee Ja € 950.000 Ja Ja € 955.000 Ja Ja € 961.063 Nee Ja € 975.000 Ja Ja € 980.000 Ja Ja € 981.000 Nee Nee € 1.081.000 Nee Ja
In die tijd zag WalterLiving voor deze woning er zo uit:
Ziet er nieuw uit - € 880.000
Goed onderhouden - € 857.000
Redelijk onderhouden - € 834.000
Toe aan onderhoud - € 788.000
En een half jaar later is dit:
Ziet er nieuw uit - € 994.000
Goed onderhouden - € 960.000
Redelijk onderhouden - € 926.000
Toe aan onderhoud - € 858.000
Altijd leuk als je vrienden hebt die op huizenjacht gaan in de regio. Dan kun ook wat echte cijfers van de markt zien naast alleen WalterLiving en Funda.
Als je zo'n huis hebt, is het makkelijk. Je verkoopt hem en gaat ergens anders hypotheek vrij wonen. En vaak lever je nog niet eens salaris in ook. Vanwege CAO die landelijk is.
Ik heb het gevoel dat ik echt in een andere wereld leef.... Totaal andere wereld. En eigenlijk wel blij om, want mijn mijn zielige inkomen had ik daar niks kunnen kopen. En woon hier nieuwbouw vrijstaand.
Utrecht is echt INSANE.
Niemand heeft het over krijgen, we hebben het over kopen.Novari131 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:25:
[...]
Dus jij wilt terug naar een communistische heilstaat waarin iedereen een woning krijgt van de overheid en de rijken de armen nog meer mogen subsidieren?
Eigen woningbezit word al gesubsidieerd via de hypotheekrenteaftrek... Daarnaast, we moeten dan het verschil tussen huren en kopen fors verkleinen. Waarom wilt iedereen kopen omdat het onder aan de streep meer oplevert. Iedere keer als je hypotheek betaald los je af en vergroot je het vermogen, als je huur afdraagt gebeurt op het vermogen niet.Mijn voorstel is: kun je geen koopwoning betalen, dan kun je geen koopwoning betalen. Waarom moet eigenwoningbezit worden gesubsidieerd? Zet liever in op vergroting middenhuuraanbod.
Wellicht ook bedenken waarom de lonen zo fors stijgen, omdat iedereen een koopwoning wilt, waarom zijn er zoveel bullshit banen, waarom willen mensen liever coach zijn dan zorgmedewerker? Omdat het veel beter betaald waardoor een woning gekocht kan worden.
Wil je ervoor zorgen dat mensen meer huren en minder kopen, verklein het gat tussen koop en huur doormiddel van flink belasten van overwaarde.
Toontje kan ook wel iets milder.Rubbergrover1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:34:
[...]
Dat is inderdaad persoonlijk. Wat je persoonlijk belangrijk vindt is hier totaal niet relevant. Andere mensen hebben juist wél veel meer over voor dichter bij het centrum wonen. Of voor een jaren 30 woning die zodanig is opgeknapt/gerenoveerd dat die niet tochtig is. Dat blijkt aan de prijzen die mensen voor de verschillende woningtypes en locaties over hebben.
De rijken nog meer de armen moeten subsidiëren nou nou zeg.Novari131 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:25:
[...]
Dus jij wilt terug naar een communistische heilstaat waarin iedereen een woning krijgt van de overheid en de rijken de armen nog meer mogen subsidieren?
Daar kunnen we hele boom over opzetten.
Euh premie A, B ,C woningen met bijdragen van de overheid.
De hypotheekrente aftrek als enige land in Europa voor zover ik weet.
Schaf dat laatste af en er komen weer een hoop koophuizen op de.markt
Overigens maatregelen om destijds de koopmarkt vlot te trekken
[ Voor 7% gewijzigd door Layumi op 28-04-2025 12:40 ]
Is niet bozig bedoeld, sorry als het zo overkwam. Het is meer dat wat iemand persoonlijk vindt geen impact heeft op de markt als geheel. Als het om de huizenmarkt als geheel gaat, dan is alleen relevant wat "de markt" als geheel vindt.
Daarbij zie je dat een stad als Utrecht erg gewild is, dat locaties dicht bij de stadscentra erg gewild zijn en dat goed gerenoveerde woningen in nette vooroorlogse buurten erg gewild zijn. Tel je die bij elkaar op, dan is het niet verrassend dat de prijs voor een gerenoveerde woning in een geliefde vooroorlogse buurt in de buurt van het stadscentrum van Utrecht de pan uit schiet.
Het zou ook niet mijn keus zijn. Maar ik kan wel begrijpen, in de context van de markt als geheel, dat de prijzen hier zo hoog liggen.
Of (net) buiten de stad Utrecht een vrijstaande label A+++ woning kopen zoals wij hebben gedaanImmutable schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:56:
[...]
Als je zo'n huis hebt, is het makkelijk. Je verkoopt hem en gaat ergens anders hypotheek vrij wonen. En vaak lever je nog niet eens salaris in ook. Vanwege CAO die landelijk is.
Ik woon op dit moment liever in een grote woning (200m2+) met oprit en grote tuin, dat was 10j geleden heel anders zonder kinderen.
[ Voor 74% gewijzigd door Sport_Life op 28-04-2025 13:01 ]
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg