Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:09:
[...]
Even los van je terechte zorgen over de VvE, maar ik denk dat veel mensen inderdaad bij voorbaat zulke label G flats laten liggen. Wat tegelijk juist ook een kans kan zijn, als je inzicht hebt in wat de verduurzaming ongeveer gaat kosten. Het kan goed zijn dat het afschrikkende van de flat een groter prijsdrukkend effect heeft dan de renovatiekosten.
G flats zijn een GROOT probleem. Zeker grote flats met enorm veel appartementen, hoe meer eigenlijk hoe lastiger. Waarom? Ik zal het uitleggen.
Je hebt een VVE, met dus veel leden. Veel leden betekend vaak grote diversiteit aan mensen, inkomens e.d.
Een grote oude G flat, om die energie zuinig te maken. Daar moeten absurde bedragen in gestopt worden. Als de VVE al niet gezond is is het een nog groter probleem. Maar zelfs al is de VVE gezond voor regulier onderhoud. Dit is geen regulier onderhoud, dit is een complete upgrade die zich vaak na 10 jaar gaat terug verdienen in stook kosten. (Of nog langer).
Omdat je met veel VVE leden zit, en dus ook mensen hebt die denken: Ik ga hier geen 10 jaar meer wonen. Waarom zou ik die extra maandlasten gaan dragen? Ik wil hier toch over 2 a 3 jaar weg. Hoe meer VVE leden des te groter de kans is dat dat zo is. Dan zul je ook nog wel mensen hebben, die zeggen het is wel goed zo ik ben al 80... dus geen nut. Of misschien wel mensen die tegen de energie transitie zijn. Ga zo maar door. Zoveel kans dat mensen er "tegen" zullen zijn, dat het bijna niet uitvoerbaar is. En wat als de executie slecht verloopt en de besparing tegen zou vallen? Dan heb je nog meer rapen gaar.
Dit is echt een gigantisch probleem. Ik zou met een HELE GROTE boog om een G flat heen lopen. (Koop appartementen.)
Het is gewoon een valstrik waar je in terecht komt.
[
Voor 13% gewijzigd door
Immutable op 21-04-2025 12:22
]