Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 66 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:52

de Peer

under peer review

EzraTweaked schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:42:
[...]

Ah ja dat is inderdaad logisch dan, dan krijg je een koper die zijn hypotheek snel rond heeft ivm betaalbaarheid en dan een berg geld meeneemt.
Nee dat niet per se. De betaalbaarheid blijft hetzelfde en hangt af van het hoogste bod.
lage vraagprijs betekent gewoon dat er meer mensen gaan bieden en dus grote kans dat ze flink gaan overbieden.
Daar kun je vervolgens iemand uit selecteren met de beste voorwaarden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:De scherpe kantjes en compleet off-topic posts zijn weggehaald. Eerlijk is eerlijk, er staat nog steeds veel off-topic posts in de discussie.

Positie van starters bespreken, dat is prima. Maar ga aub niet compleet off-topic met irrelevante discussies voeren over opvoedingen, oude anekdotes etc.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:55
WOZ waarde van ons nieuwe huis lag ook flink hoger dan de koopprijs zat zeker 50 k tussen, ons oude huis is weggegaan voor 40k meer dan de WOZ, dus de WOZ zegt niet altijd alles. Ons nieuwe huis was minder goed onderhouden, en oud. Ons oude huis is juist erg goed onderhouden en net volledig na geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49
zie tweakduke in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7"

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 18-04-2025 16:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:05
EzraTweaked schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:35:
Interessante ontwikkeling.

Mijn buren verkopen hun appartement onze WOZ waarde is 245k maar het is voor 209k in de markt gezet en een andere appartement in de buurt staat ook voor minder dan WOZ te koop.

Flatjes zijn energie label G vorig jaar stonden ze nog te koop voor een vraag prijs van 225~250k gemiddeld.

Is dit een manier om extra geld te verdienen of is de markt best hard aan het afkoelen?
Ik vind het namelijk een flink verschil met de WOZ waarde.
Energielabel wordt steeds bepalender. Mensen willen niet in tochtig hol.zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:42

Mijn buren verkopen hun appartement onze WOZ waarde is 245k maar het is voor 209k in de markt gezet en een andere appartement in de buurt staat ook voor minder dan WOZ te koop.

Flatjes zijn energie label G vorig jaar stonden ze nog te koop voor een vraag prijs van 225~250k gemiddeld.

Is dit een manier om extra geld te verdienen of is de markt best hard aan het afkoelen?
Er is niks aan het afkoelen :) Dat is het label wat het probleem is. Van G naar B gaat je geld kosten.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online

Hele mooie flat gezien op Funda, maar energielabel G. Plus heel hoge VVE-bijdrage. Er zal waarschijnlijk veel gerenoveerd/verduurzaamd moeten worden. Ik ga hem niet bezichtigen.

Vraag is ook hoe "gezond" de VvE is. Laatst een bezichtiging aangevraagd, label E. Dan krijg je de VvE stukken. 2023 in de min geëindigd. Geplande werkpzaamheden in 2024 nog niet uitgevoerd, o.a. binnenriolering. Toch niet het minste! Niet alleen die flat, het hele gebouw heb ik afgeschreven.

Heel sneu voor de verkopers: heel hoog afwerkingsniveau, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, ... Maar vraagprijs is al 10.000 gezakt.

Als de verkoopprijs van de flat van de buren lager is dan de WOZ-waarde (hoeft niet, wordt misschien flink overboden), kun je misschien bezwaar aantekenen tegen de WOZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:06:
[...]

Er is niks aan het afkoelen :) Dat is het label wat het probleem is. Van G naar B gaat je geld kosten.
Precies dit.
Q1 was redelijk rustig viel mij op.
Klein beetje hoop dat eea af zou koelen, ook nav nvm bericht.
Nu gaat alles weer hard, in alle prijsklassen. Regio Utrecht

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2025 17:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:19
Chaki schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:48:
[...]

Hele mooie flat gezien op Funda, maar energielabel G. Plus heel hoge VVE-bijdrage. Er zal waarschijnlijk veel gerenoveerd/verduurzaamd moeten worden. Ik ga hem niet bezichtigen.
Even los van je terechte zorgen over de VvE, maar ik denk dat veel mensen inderdaad bij voorbaat zulke label G flats laten liggen. Wat tegelijk juist ook een kans kan zijn, als je inzicht hebt in wat de verduurzaming ongeveer gaat kosten. Het kan goed zijn dat het afschrikkende van de flat een groter prijsdrukkend effect heeft dan de renovatiekosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-07 23:26
Ik hoop nog altijd op een prijscorrectie deze zomer :). Ga er niet van uit, maar wat zou dat fijn zijn. Wat een lastige tijd is het toch grrr. Dinsdag weer bezichtiging appartement. Kleiner dan waar ik normaal naar keek, maar buurt en afwerkingsniveau echt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:09:
[...]

Even los van je terechte zorgen over de VvE, maar ik denk dat veel mensen inderdaad bij voorbaat zulke label G flats laten liggen. Wat tegelijk juist ook een kans kan zijn, als je inzicht hebt in wat de verduurzaming ongeveer gaat kosten. Het kan goed zijn dat het afschrikkende van de flat een groter prijsdrukkend effect heeft dan de renovatiekosten.
Als je een huis wil kopen, bereken je wat verduurzaming gaat kosten en wat je wanneer laat doen.

Bij een appartement heb je daar weinig grip op. De VvE bepaalt welke werkzaamheden plaatsvinden en hoeveel de VvE kosten stijgen. Aan de buitenkant van je appartement mag je ook niets doen. Ik mag mijn voordeur of kozijnen niet vervangen. Als ik op de bovenste verdieping woon, kan ik niet bepalen of en wanneer het dak geïsoleerd wordt.

Ik zag ook een mooie benedenwoning, maar een aankoopmakelaar waarschuwde mij. Het is een slapende VvE. De VvE-kosten waren heel laag. Maar bij eenzelfde woning in die straat was het dak vernieuwd. Dan zouden die kosten zomaar 200 euro per maand kunnen stijgen. Soms wordt ook een eenmalige bijdrage gevraagd die aardig in de papieren kan lopen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik zou altijd met een grote boog om appartementen (VvEs) met label >E lopen, dat is echt vragen om problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
Sport_Life schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:10:
[...]

Ik zou altijd met een grote boog om appartementen (VvEs) met label >E lopen, dat is echt vragen om problemen.
Sowieso alles met VvE. Gekkigheid is dat. Je koopt een huis en kan daarnaast alsnog geld naar derden brengen buiten je hypotheek.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CryptoNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:12:
[...]

Sowieso alles met VvE. Gekkigheid is dat. Je koopt een huis en kan daarnaast alsnog geld naar derden brengen buiten je hypotheek.
Daar krijg je ook wat voor terug natuurlijk. Maar ik ben ook geen fan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:06
Sport_Life schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:10:
[...]

Dat hoeft niet, er zijn ook E label complexen waar een grondige renovering wel gepland staan, dit soort appartementen kunnen buitenkansjes zijn omdat mensen er om heen lopen. Het kan lonen om iig de VVE stukken in te kijken en te oordelen of dit was is of niet. En anders zou een goede aankoopmakelaar dat bij voorbaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
de Peer schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:13:
[...]

Daar krijg je ook wat voor terug natuurlijk. Maar ik ben ook geen fan
Ik heb teveel verhalen gehoord waar er lettelijk ruzie gemaakt werd tijdens VVE vergaderingen omdat een deel van de bewoners flink wilde investeren in verduurzaming maar een ander deel niet. Ik deel jouw mening dat ik ook geen fan ben van een VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:13:
[...]

Dat hoeft niet, er zijn ook E label complexen waar een grondige renovering wel gepland staan, dit soort appartementen kunnen buitenkansjes zijn omdat mensen er om heen lopen. Het kan lonen om iig de VVE stukken in te kijken en te oordelen of dit was is of niet. En anders zou een goede aankoopmakelaar dat bij voorbaat doen.
Ik heb teveel verhalen gehoord waar er lettelijk ruzie gemaakt werd tijdens VVE vergaderingen omdat een deel van de bewoners flink wilde investeren in verduurzaming maar een ander deel niet. .
spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:14:
[...]

Ik deel jouw mening dat ik ook geen fan ben van een VVE.
Precies.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb zelf een appartement met label E gehad (wel geflipt met nieuwe vloeren, keuken, enz), heel blij dat we die op tijd verkocht hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Ik breng geen geld naar derden. Ik betaal voor het onderhoud van het gebouw, schoonmaken van lift en trappenhuis, buitenverlichting, buitenschilderwerk. Als iets stuk gaat, bel ik de afdeling onderhoud van de VvE en komt iemand dat fiksen. Ik weet waar ik aan toe ben: een vast bedrag per maand.

Als je een huis bezit, is het schilderwerk en het onderhoud ook niet gratis. Dan moet je daar ook geld voor opzij zetten.

De ene VvE is de andere niet. Wij hebben een gezonde VvE, een professionele beheerder, een bestuur, een MJOP (meerjarenonderhoudsplan), een reservefonds, en regelmatig ledenvergaderingen (dwz inspraak in wat wel en wat niet gebeurt). Energielabels zijn A/B/C.

Energielabel G betekent dat de VvE zo goed als niets gedaan heeft aan onderhoud, laat staan verduurzaming. Als nu dringend onderhoud nodig en er geen reservefonds is ... bezint eer ge begint!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:05
Snap het wel dat er flinke ruzies zijn hierdoor. Als eigenaar mag je nog geen likje verf aan de buitenkant doen, want is van de VVE. Laat staan dat er vaak te weinig wordt gedaan aan regulier onderhoud en dan tegen die achtergrond een verduurzaming naar voren brengt.

Wil je verduurzamen, dan gaat dat richting de bedragen die op kunnen lopen tot de halve ton of meer. Zijn subsidies voor, maar die zijn lang niet afdoende. Willen een paar verduurzamen, een heel aantal kunnen niet betalen, weer anderen willen niet betalen omdat ze van plan zijn er niet lang meer te wonen, of dat ze gewoon iets anders willen kopen. Komt nog bij dat er een paar vervelende personen tussen kunnen zitten en je hebt de perfecte formule voor een uit de hand gelopen VVE vergadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-07 06:23
Janterworst schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:35:
Ik hoop nog altijd op een prijscorrectie deze zomer :). Ga er niet van uit, maar wat zou dat fijn zijn. Wat een lastige tijd is het toch grrr.
Niet wat je wil horen, maar een correctie kan ook een verhoging zijn. Dat is in ieder geval wat het de laatste tijd overwegend is geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:54
Wat een eenzijdige reacties hier over VVE's, zeer naargeestige pietpraat. Ik heb in twee verschillende complexen gewoond met een VvE (en ga volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouwcomplex), zeker met nadelen maar nog meer met voordelen. Mijn opstalverzekering is een stuk goedkoper, het buitenschilderwerk wordt voor mij professioneel geregeld en wij hebben collectief zeer profijtelijk zonnepanelen aangeschaft. Kenmerken: professioneel VvE-beheer, geen wanbeer, noch wanbetalers. Zeker, energielabel A(+), goed onderhouden en bijna 25 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
LvanStaalduinen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:36:
Wat een eenzijdige reacties hier over VVE's, zeer naargeestige pietpraat. Ik heb in twee verschillende complexen gewoond met een VvE (en ga volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouwcomplex), zeker met nadelen maar nog meer met voordelen. Mijn opstalverzekering is een stuk goedkoper, het buitenschilderwerk wordt voor mij professioneel geregeld en wij hebben collectief zeer profijtelijk zonnepanelen aangeschaft. Kenmerken: professioneel VvE-beheer, geen wanbeer, noch wanbetalers. Zeker, energielabel A(+), goed onderhouden en bijna 25 jaar oud.
Ach niks meer dan menselijk je hoort eerder als iets niet goed is dan als het wel goed is

Tevreden mensen plempen nooit iets als ze tevreden zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-07 23:26
Tremulant schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:03:
[...]

Niet wat je wil horen, maar een correctie kan ook een verhoging zijn. Dat is in ieder geval wat het de laatste tijd overwegend is geweest.
Kan ook zeer zeker. We weten het niet. Maar merk wel dat er of niet meer pittig overboden wordt of zelfs flink ondergeboden (prijssegment waar ik naar kijk + laatste 2 maanden). En dat op tussenwoningen in een zeer courante plaats (regio Utrecht). Er ging dan wel een appartement er uit voor een giga bedrag, met 10 biedingen. Maar goed ben benieuwd. Ik hou mijn oogjes open :).

[ Voor 4% gewijzigd door Janterworst op 19-04-2025 02:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
Janterworst schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 02:07:
[...]

Kan ook zeer zeker. We weten het niet. Maar merk wel dat er of niet meer pittig overboden wordt of zelfs flink ondergeboden (prijssegment waar ik naar kijk + laatste 2 maanden). En dat op tussenwoningen in een zeer courante plaats (regio Utrecht). Er ging dan wel een appartement er uit voor een giga bedrag, met 10 biedingen. Maar goed ben benieuwd. Ik hou mijn oogjes open :).
In utrecht komen nu erg veel extra huizen de markt op van ex-verhuur, dat geeft even kleine rimpel in het systeem, en er zitten ook veel klushuizen bij. Bijkomend is iets meer terughoudendheid van kopers door grote geopolitieke spanningen / de tendens van media die het “onzekere tijden” blijven noemen en de economische ripple veroorzaakt vanuit Trumps proefballonnetjes. Zeker als je zelf bereid bent je handen uit de mouwen te steken dan lijkt dit een goed koopmoment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
LvanStaalduinen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:36:
Same here: nu 2e appartement, op zoek naar een derde. Met A+ en een professionele VvE hoef je geen ruzie te maken te maken over verduurzaming en zijn er geen plotselinge gigantische stijging van de VvE-bijdrage.

Alle negatieve reacties luiden: "ik heb verhalen gehoord... "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:05
Chaki schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:05:
[...]

Same here: nu 2e appartement, op zoek naar een derde. Met A+ en een professionele VvE hoef je geen ruzie te maken te maken over verduurzaming en zijn er geen plotselinge gigantische stijging van de VvE-bijdrage.

Ook aan een professionele VVE moet betaald worden voor onderhoud en verduurzaming en ook daar: meeste stemmen gelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
[...]

Nee hoor, er zijn genoeg mensen die zelf ook in een niet goed functionerende VVE gezeten hebben (1x in Amsterdam West…, andere 2 VVE’s waren prima). Je kunt gewoon pech hebben met je mede VVE-leden, of erachter komen dat de veel vorige eigenaren de boel hebben laten versloffen.

Voordeel van een VVE is schaal uiteraard, nadeel is dat je minder controle hebt over bepaalde financiële keuzes en dat je meebetaalt aan kosten die niet op jou zien (dak van bovenste appmnt terwijl je zelf op bg woont).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:25:
[...]

Nee hoor, er zijn genoeg mensen die zelf ook in een niet goed functionerende VVE gezeten hebben (1x in Amsterdam West…, andere 2 VVE’s waren prima). Je kunt gewoon pech hebben met je mede VVE-leden, of erachter komen dat de veel vorige eigenaren de boel hebben laten versloffen.
Ik denk dat dat een beetje de crux is. Ook al heb je 5 keer een goede VvE, als de zesde keer een slechte ervaring geeft, dan zal die slechte ervaring de doorslag geven voor of je nog in een woning met VvE wil wonen. Er hoeven dus helemaal niet zo veel slechte VvE's te zijn, maar je zult het risico op een slechte VvE dan niet meer willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Ik ben zeer tevreden over mijn vve. Af en toe wat bureaucratisch, maar sterke focus op uiterlijk pand in stand houden en de boel een beetje goed onderhouden laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:42:
Er hoeven dus helemaal niet zo veel slechte VvE's te zijn, maar je zult het risico op een slechte VvE dan niet meer willen lopen.
Het hangt ook van de grootte van de VvE af: met z'n drieën is in goede verstandhouding veel te regelen, met 100+ eigenaren zijn er altijd een paar die niets willen en/of niet betalen.

2 jaar in het bestuur van een VvE gezeten, daarna een koophuis gekocht... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Nee hoor, heb zelf 8 jaar in een appartement gewoond met een kleine VvE :). Misschien hadden we pech met de buren, die overigens in omgang oke waren (ook regelmatig biertje mee gedronken), maar zodra de VvE ter sprake kwam - waar hij in het bestuur zat - was het ikke ikke ikke. Dwz triple glas en nieuwe kozijnen voor hun appartement en als het dak gedaan moest worden dan werd dat steeds uitgesteld ondanks lekkages waar de bovenbuurman woonde. Ik had er verder weinig last van maar de bovenbuurman was flink pissig. Dit was een VvE met 3 leden , en de bestuurder had de meeste stemmen/grootste appartement.

Daarna eengezinswoningen gekocht en ik vond dat een hele verademing. (Letterlijk ook met alle ruimte om ons heen - andere levensfase ;))

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2025 11:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novari131
hoevenpe schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:48:
[...]

Het hangt ook van de grootte van de VvE af: met z'n drieën is in goede verstandhouding veel te regelen, met 100+ eigenaren zijn er altijd een paar die niets willen en/of niet betalen.

2 jaar in het bestuur van een VvE gezeten, daarna een koophuis gekocht... :)
Een grotere vve is juist gunstiger. Meer geld voor professionele beheerder, opstandige medebewoners worden weggestemd door meerderheid en kunnen plannen niet blokkeren, meer kostenvoordelen door schaalgrootte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Novari131 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:23:
[...]

Een grotere vve is juist gunstiger. Meer geld voor professionele beheerder, opstandige medebewoners worden weggestemd door meerderheid en kunnen plannen niet blokkeren, meer kostenvoordelen door schaalgrootte
Het ging initieel ook om een appartement met label F, daarna kwamen de 'goede' ervaringen met label A+ met 300 leden, die zijn niet vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:16
[...]

Gekkigheid is dat. Je koopt een huis en kan daarnaast alsnog zo'n €300-400 pm opzij zetten voor onderhoud aan schilderwerk, daken, installaties, reparaties en spoedklusjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
geekeep schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:02:
[...]

Gekkigheid is dat. Je koopt een huis en kan daarnaast alsnog zo'n €300-400 pm opzij zetten voor onderhoud aan schilderwerk, daken, installaties, reparaties en spoedklusjes. :+
Ken niemand die dat doet maar swa. Alsnog liever zelf dan uitbesteden aan derden

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:16
CryptoNL schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:20:
[...]

Ken niemand die dat doet maar swa. Alsnog liever zelf dan uitbesteden aan derden
Tel voor de grap eens op wat je in die 30 jaar hypotheek kwijt bent aan onderhoud, vervanging, reparatie en allerlei (spoed)klusjes. Dat je het niet maandelijks opzij zet, wil niet zeggen dat je het als woningeigenaar zonder VvE níet uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
geekeep schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:02:
[...]

Bij een VVE moet je ook nog betalen voor iemand die bijhoudt hoeveel iedereen betaalt etc. 😉.

Blij dat ik daar geen geld meer aan wegdraag, dat kan voor 1 huis prima in Excel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-07 16:14
Novari131 schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:10:
[...]

Als je het financieel slecht had hebben zowel jij als je ouders geprofiteerd van allerlei subsidies en schenkingen.

Vergeet niet dat de rijken/goed verdienenden ook al heel veel belasting betalen (ik vorig jaar alleen al EUR 50.000+ inkomstenbelasting). Jij wilt nog meer richting een communistische heilstaat begrijp ik? Prima, maar dan vertrekken ik en andere hoog opgeleide werknemers naar België of de UK. Nederland is namelijk al 1 van zwaarst nivellerende landen ter wereld, juist om minder bedeelden ook kansen te geven en werken en ondernemerschap moet uiteindelijk wel lonen. En als alles na je dood naar de staat gaat, waarom zou je dan sparen? Kun je het beter uitgeven en laatste jaren op kosten van de staat leven.

Daarnaast moet het idee landen dat niet iedereen een huis kan kopen in NL, en zeker niet in de grote steden.
Het is niet zo dat ik het niet met je eens bent. Je kijkt er te zwart wit tegen aan, tegen mijn post.
Ben zelf rechts progressief dus zeker moet er ruimte bestaan te groeien, ondernemen en rijk te worden.
Maar dan wel met minimale bodem waarbij eigenlijk studeren gratis zou moeten zijn.

Ik ben zelf ook dankbaar dat ik voor relatief weinig geld goed heb kunnen studeren in Nederland.

Je mag van mij zo rijk worden als je wil, als er progressief qua belasting maar wel iedereen zijn steentje gaat bijdragen zodat elk kind in Nederland gelijke kansen krijgt. En dat het geen PAY TO PLAY maatschappij zal gaan worden in Nederland. Het leven zie ik als een spel. Maar we mogen best ook wel het spel een beetje eerlijk maken toch?

Waarom dit dan posten in deze topic: Omdat studieschuld, en hoge studiekosten zorgen voor grote ongelijkheid ook op de woningmarkt. (om ontopic te blijven.)

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 21-04-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:10:
[...]

Klopt, die opleiding zelf is prima te doen. Maar in het citaat dat je geeft worden drie zaken aangehaald die gezamenlijk maken dat het veel lastiger is voor 'arme' mensen om zich op de zelfde manier te ontplooien als 'rijke' mensen. Zonder goede woonmogelijkheden vallen een hoop opleidingsmogelijkheden buiten de regio weg. Zonder goed vervoer vallen ook een hoop opleidingsmogelijkheden binnen de regio weg.

En dat gaat niet alleen over een beroepsopleiding/universiteit, maar begint al veel eerder. Ik ken genoeg voorbeelden van kinderen die niet naar een 'passende' school gingen maar naar de lokale school in/nabij het dorp gingen, omdat de 'passende' school niet op fietsafstand was en ze de OV reiskosten naar de stad niet konden betalen. Dan begin je dus al met een achterstand die je nooit meer inhaalt.

[...]

In de huidige woningmarkt is het niet ongebruikelijk dat bij een uitwonende student die complete beurs bijna al opgaat aan woonlasten. Dan is er nog geen collegegeld, boeken of eten betaald. Dat betekent dat die 'arme' student een hoop tijd die je eigenlijk aan de studie zou willen besteden, aan werken moet besteden om de noodzakelijke zaken alsnog te kunnen betalen. Sta je meteen 1-0 achter.
Helemaal mee eens.

Er moet dus ook vanuit de gemeente / universiteiten / hogescholen meer gedaan worden aan woonplek creëren. Als ik een bepaalde studie zou willen doen, zou ik persoonlijk al enorm blij zijn met een container woning waarbij ik niet al te veel zou hoeven betalen. Dan niet de studie kunnen doen.

Misschien moeten we dus ook zulke studenten container woningen meer plaatsen dichtbij universiteiten waarbij je dan kunt aantonen dat de studie bijvoorbeeld niet dicht bij jou ouders in de buurt aanwezig is o.i.d. zeg maar dat de noodzaak er echt toe doet. En dan het liefst weer fatsoenlijke huurprijzen.

Als ik nu echt die kamerprijzen zie? In mijn tijd was een goedkope kamer iets boven de 200 euro, 300 was normaal en 400 naar 500 was het "luxe segment". De prijzen van nu? absurd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
de Peer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:49:
[...]

Wij gaan juist wel naar een groter huis verhuizen en dat huis heeft als voordeel dat het een soort 'gastenverblijf' (logeerkamer met eigen keuken en woonkamertje) heeft. Dus mocht onze dochter na haar 18e nog lang bij ons willen blijven, dan kan dat zonder dat we al te veel 'last' van elkaar hebben.

Ik denk dat je op vele manieren kunt helpen of bijdragen.

[...]

Ik zat dit nog eens te lezen en vind het toch een bizarre uitspraak hoor. Een samenwonend stel en dan verwachten dat de ouders gaan bijbetalen voor de huisvesting? Ik zou me doodschamen als mijn ouders en/of schoonouders dat (deels) voor me zouden betalen.

Ik heb zelf 3 jaar samengewoond op 32 m2 (ja echt!). We vonden het geweldig, eigen woonruimte, zelfstandig. Ja natuurlijk was het erg klein maar als je jong bent liggen je prioriteiten wel anders hoor. Levensfase speelt ook een rol.
Heeft mijn broertje ook gedaan. Verhuist naar een huis met 180m2. Met 3 slaapkamers. Beide kids hebben de allergrootste slaapkamers. Beide iets van 30m2+. Huis zit op loop afstand op treinstation naar de stad waar de universiteiten en hogescholen zitten. Allemaal met voorbedachten raden, dat kinderen wat langer thuis blijven wonen. Zodat ze eigenlijk een beetje hun eigen fatsoenlijke leef kamer hebben. Juist omdat die kamers zo gigantisch duur zijn en niemand echt meer studentenkamers / containerwoningen gaat bouwen.
(Woning is normaal uitgevoerd in 4 a 5 slaapkamers. Bewust dus 3 van gemaakt.)

Heb vroeger ook op loop afstand van een andere treinstation naar de stad gewoond. Dat is echt wel mijn geluk geweest. Daardoor niet op kamers gehoeven om toch nog met normale tijden thuis te kunnen komen en elke dag op tijd op de hogeschool te zijn. Maar niet iedereen heb dat, besef me achteraf nu wel het geluk dat ik daarbij had.

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 21-04-2025 12:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Immutable
[...]

G flats zijn een GROOT probleem. Zeker grote flats met enorm veel appartementen, hoe meer eigenlijk hoe lastiger. Waarom? Ik zal het uitleggen.
Je hebt een VVE, met dus veel leden. Veel leden betekend vaak grote diversiteit aan mensen, inkomens e.d.

Een grote oude G flat, om die energie zuinig te maken. Daar moeten absurde bedragen in gestopt worden. Als de VVE al niet gezond is is het een nog groter probleem. Maar zelfs al is de VVE gezond voor regulier onderhoud. Dit is geen regulier onderhoud, dit is een complete upgrade die zich vaak na 10 jaar gaat terug verdienen in stook kosten. (Of nog langer).

Omdat je met veel VVE leden zit, en dus ook mensen hebt die denken: Ik ga hier geen 10 jaar meer wonen. Waarom zou ik die extra maandlasten gaan dragen? Ik wil hier toch over 2 a 3 jaar weg. Hoe meer VVE leden des te groter de kans is dat dat zo is. Dan zul je ook nog wel mensen hebben, die zeggen het is wel goed zo ik ben al 80... dus geen nut. Of misschien wel mensen die tegen de energie transitie zijn. Ga zo maar door. Zoveel kans dat mensen er "tegen" zullen zijn, dat het bijna niet uitvoerbaar is. En wat als de executie slecht verloopt en de besparing tegen zou vallen? Dan heb je nog meer rapen gaar.

Dit is echt een gigantisch probleem. Ik zou met een HELE GROTE boog om een G flat heen lopen. (Koop appartementen.)

Het is gewoon een valstrik waar je in terecht komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Immutable op 21-04-2025 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:10:
[...]

[...]

In de huidige woningmarkt is het niet ongebruikelijk dat bij een uitwonende student die complete beurs bijna al opgaat aan woonlasten. Dan is er nog geen collegegeld, boeken of eten betaald. Dat betekent dat die 'arme' student een hoop tijd die je eigenlijk aan de studie zou willen besteden, aan werken moet besteden om de noodzakelijke zaken alsnog te kunnen betalen. Sta je meteen 1-0 achter.
Sorry maar dit was 15 jaar geleden ook al aan de orde van de dag en 99% van de studenten had een bijbaan.

Mijn stufi was 240 en mn kamer was 450 en minimumloon was ongeveer EUR 6 per uur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Novari131 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:37:
[...]

Sorry maar dit was 15 jaar geleden ook al aan de orde van de dag en 99% van de studenten had een bijbaan.

Mijn stufi was 240 en mn kamer was 450 en minimumloon was ongeveer EUR 6 per uur
Maar zoals ik al aangaf, die kanerhuur is in die 15 jaar veel meer gestegen dan de studiefinanciering. Net als een hoop andere zaken. Er is dus een veel groter gat te overbruggen vergeleken met toen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Immutable schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:52:
Misschien moeten we dus ook zulke studenten container woningen meer plaatsen dichtbij universiteiten waarbij je dan kunt aantonen dat de studie bijvoorbeeld niet dicht bij jou ouders in de buurt aanwezig is o.i.d. zeg maar dat de noodzaak er echt toe doet. En dan het liefst weer fatsoenlijke huurprijzen.
In veel studentensteden is het ook zo dat de eerste maanden van het collegejaar (eerstejaars) studenten die ver weg wonen voorrang hebben bij de toewijzing via studentenhuisvesting. Helaas zeer dat weinig zoden aan de dijk omdat er dan nog steeds veel te weinig kamers zijn. Het devies is dus ook hier: meer bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:41:
[...]

Maar zoals ik al aangaf, die kanerhuur is in die 15 jaar veel meer gestegen dan de studiefinanciering. Net als een hoop andere zaken. Er is dus een veel groter gat te overbruggen vergeleken met toen.
Minimumloon is ook x2.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:48
Alle kosten zijn ook minstens x2 gegaan, als het niet meer is.

Als je alles in overweging neemt, is het hedendaags duurder om te studeren dan pakweg 15 jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Sir_Lion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:30:
[...]

Alle kosten zijn ook minstens x2 gegaan, als het niet meer is.

Als je alles in overweging neemt, is het hedendaags duurder om te studeren dan pakweg 15 jaar terug.
Het is inderdaad duurder geworden, maar relatief gezien scheelt het maar een paar procent. We moeten het dus ook niet erger maken dan het daadwerkelijk is. En de duurdere kamers is met name een gevolg van de huizenmarkt, en niet perse een gevolg van dat studeren heel veel duurder is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
Blik1984 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:03:
[...]

Het is inderdaad duurder geworden, maar relatief gezien scheelt het maar een paar procent. We moeten het dus ook niet erger maken dan het daadwerkelijk is. En de duurdere kamers is met name een gevolg van de huizenmarkt, en niet perse een gevolg van dat studeren heel veel duurder is geworden.
Dat is natuurlijk niet zo. Je houd steeds minder over ( procentueel gezien ) van je salaris.

In de jaren 90 huurde je een woning voor pakweg 500 gulden op een salaris van 2.000 gulden. Nu huur je voor - als je geluk hebt - 900 euro op 2000 euro om even een voorbeeld te geven ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:10:
[...]

Dat is natuurlijk niet zo. Je houd steeds minder over ( procentueel gezien ) van je salaris.

In de jaren 90 huurde je een woning voor pakweg 500 gulden op een salaris van 2.000 gulden. Nu huur je voor - als je geluk hebt - 900 euro op 2000 euro om even een voorbeeld te geven ;)
Wat cijfers bij bovenstaande

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46GpD8IQGbUI4jSsjzkmZ8VODxs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L1039PbgN7jnaV8B3ZvxoL5o.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8xfswmLTgsCvOa4QJ7QLDoTj_o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w4UJXwJNnZIxWFV60t1mb4mF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfwinA8MEOHrf3asuCZXRGt26VI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fVVRRZBw3YfoXeFqeA1XIQ7t.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door jeroenkb op 22-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Cijfers van het CBS :D Altijd cijfers die uitgaan van best case scenario etc. Kijk in je omgeving rond - als we het over huurwoningen hebben - er zijn amper sociale huurwoningen, meestal privaat en tegen woekerhuren. Dat was in de jaren 90 vele malen minder. Nu nog huren voor 20% van je inkomen? Ik wens je succes

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
CryptoNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb het eerder uitgerekend, maar die post is weggehaald. Ik heb het puur over de studiekosten. Het scheelt puur gekeken naar studiekosten 7%. Van 35% (550 euro) zelf op moeten hoesten naar 42% (1100 euro) zelf op moeten hoesten. Maar zoals gezegd, minimumloon is ook gestegen van 5,50 naar 12 euro per uur.

Puur kijkende dus naar hoeveel uur een student moet werken om de volledige studie betaald te hebben moet een student zelfs minder werken dan 15 jaar geleden het geval was 100 uur werken per jaar vs. 92 uur werken per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Blik1984 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb het eerder uitgerekend, maar die post is weggehaald. Ik heb het puur over de studiekosten. Het scheelt puur gekeken naar studiekosten 7%. Van 35% (550 euro) zelf op moeten hoesten naar 42% (1100 euro) zelf op moeten hoesten. Maar zoals gezegd, minimumloon is ook gestegen van 5,50 naar 12 euro per uur.

Puur kijkende dus naar hoeveel uur een student moet werken om de volledige studie betaald te hebben puur op basis van studiekosten moet een student zelfs minder werken dan 15 jaar geleden het geval was 100 uur werken per jaar vs. 92 uur werken per jaar.
Dat zou zomaar kunnen, maar als we kijken naar wonen. Dat is schrikbarend veel duurder geworden. Ik ken niemand die op 2.000 euro salaris huurt voor 400 euro. Meestal eerder richting de 1.000 euro oftewel 50% van het inkomen. Dat is weldegelijk duurder geworden en niet zo'n beetje ook.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
CryptoNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:25:
[...]

Dat zou zomaar kunnen, maar als we kijken naar wonen. Dat is schrikbarend veel duurder geworden. Ik ken niemand die op 2.000 euro salaris huurt voor 400 euro. Meestal eerder richting de 1.000 euro oftewel 50% van het inkomen. Dat is weldegelijk duurder geworden en niet zo'n beetje ook.
Dat klopt en dat betwist ik ook niet. Ik vind alleen dat er te makkelijk bij het kopje studeren een hele hoop bijvangst aan kosten wordt berekend om maar gelijk te krijgen. Kamerhuur is er zo een, en de duurder wordende boodschappen zijn ook al een keer genoemd. Maar dan ga je wat mij betreft allemaal zaken door elkaar halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:23:
[...]

Cijfers van het CBS :D Altijd cijfers die uitgaan van best case scenario etc. Kijk in je omgeving rond - als we het over huurwoningen hebben - er zijn amper sociale huurwoningen, meestal privaat en tegen woekerhuren. Dat was in de jaren 90 vele malen minder. Nu nog huren voor 20% van je inkomen? Ik wens je succes
Kijk wat beter naar de cijfers voordat je dit pad op gaat van aan je eigen observaties meer waarde hechten dan aan CBS cijfers.

Het eerste plaatje was tot 2000. Heb er nog een paar gevonden van latere jaren. Ook 1 met verdeling particuliere / sociale huur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfwinA8MEOHrf3asuCZXRGt26VI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fVVRRZBw3YfoXeFqeA1XIQ7t.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
jeroenkb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:31:
[...]

Kijk wat beter naar de cijfers voordat je dit pad op gaat van aan je eigen observaties meer waarde hechten dan aan CBS cijfers.

Het eerste plaatje was tot 2000. Heb er nog een paar gevonden van latere jaren. Ook 1 met verdeling particuliere / sociale huur

[Afbeelding]
Ik zie in je eerste afbeelding geen percentage kosten private huur, wel in deze ruim 41% 8)7

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:03:
[...]

Dat is toch ook precies de reden dat dit in dit topic ter sprake komt? Want juist huisvesting is wat in die 15 jaar zo veel duurder geworden is, bijna verdubbeld. Terwijl dat voor uitwonende studenten de grootste maandelijkse kostenpost is.

De overige kosten en de maximale uitwonende studiefinanciering zijn grofweg 50% gestegen. Waarbij het verschil tussen de maximale thuiswonenden beurs en de maximale uitwonende beurs gelijk gebleven, ongeveer 190 euro. Dat gecombineerd met de dure kamers maakt op kamers gaan relatief duur en de drempel om op kamers te gaan toch een stuk hoger dan 15 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:30:
[...]

Dat is toch ook precies de reden dat dit in dit topic ter sprake komt? Want juist huisvesting is wat in die 15 jaar zo veel duurder geworden is, bijna verdubbeld. Terwijl dat voor uitwonende studenten de grootste maandelijkse kostenpost is.

De overige kosten en de maximale uitwonende studiefinanciering zijn grofweg 50% gestegen. Waarbij het verschil tussen de maximale thuiswonenden beurs en de maximale uitwonende beurs gelijk gebleven, ongeveer 190 euro. Dat gecombineerd met de dure kamers maakt op kamers gaan relatief duur en de drempel om op kamers te gaan toch een stuk hoger dan 15 jaar geleden.
Het wordt nu een semantische discussie. Ik vind dat je studiekosten en huisvestingskosten los van elkaar moet zien, 47% van de studenten woont namelijk gewoon thuis (al dan niet gedwongen). Als er wordt betoogd dat studeren zo duur is en dat de kansenongelijkheid toeneemt, dan moet je dat probleem gaan afpellen.

Door het af te pellen komt naar boven dat de betaalbaarheid van studeren en sich niet perse het problematische onderdeel is, en dat bijvoorbeeld studeren nog meer subsidiëren niet perse het probleem gaat oplossen. Gewoon studeren is namelijk niet heel veel duurder geworden dan bijvoorbeeld 15 jaar geleden (het scheelt wel iets, maar niet substantieel en is grotendeels gemitigeerd door een veel hoger minimumloon). Door het verder af te pellen komt er naar boven dat de studiekosten an sich niet het probleem is, maar dat het de bijkomende kosten op gebied van huisvesting, horeca, boodschappen het grootste deel vh probleem is.

Dus ik kom tot de conclusie dat studiekosten an sich niet het probleem is. Het probleem is namelijk het op jezelf willen/gaan wonen op je 18de en de kosten die daarbij gepaard gaan en niet het collegegeld en de reiskosten naar je studie toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:30:
[...]

Minimumloon is ook verdubbeld, daar stap je veel te makkelijk overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:01
Blik1984 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:48:
[...]

Het wordt nu een semantische discussie. Ik vind dat je studiekosten en huisvestingskosten los van elkaar moet zijn, 53% van de studenten woont namelijk gewoon thuis (al dan niet gedwongen). Als er wordt betoogd dat studeren zo duur is en dat de kansenongelijkheid toeneemt, dan moet je dat probleem gaan afpellen.

Door het af te pellen komt naar boven dat de betaalbaarheid van studeren en sich niet perse het problematische onderdeel is, en dat bijvoorbeeld studeren nog meer subsidiëren niet perse het probleem gaat oplossen. Gewoon studeren is namelijk niet heel veel duurder geworden dan bijvoorbeeld 15 jaar geleden (het scheelt wel iets, maar niet substantieel en is grotendeels gemitigeerd door een veel hoger minimumloon). Door het verder af te pellen komt er naar boven dat de studiekosten an sich niet het probleem is, maar dat het de bijkomende kosten op gebied van huisvesting, horeca, boodschappen het grootste deel vh probleem.

Dus ik kom tot de conclusie dat studiekosten an sich niet het probleem is, en het probleem is dus prima op te lossen door als student niet op kamers te gaan. Het probleem is namelijk het op jezelf willen/gaan wonen op je 18de en de kosten die daarbij gepaard gaan en niet het collegegeld en de reiskosten naar je studie toe.
53%? Is dit WO/HBO samen of inclusief MBO? Daar zit natuurlijk ook een groot verschil.
Huisvesting is voor studenten erg duur maar ook steeds schaarser geworden door de ombouw en verkoop van studentenhuizen. Dat werkt ook prijsopdrijvend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
El Capitan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:02:
[...]

53%? Is dit WO/HBO samen of inclusief MBO? Daar zit natuurlijk ook een groot verschil.
Huisvesting is voor studenten erg duur maar ook steeds schaarser geworden door de ombouw en verkoop van studentenhuizen. Dat werkt ook prijsopdrijvend.
Foutje van mij, het was 47%. En dit geldt voor WO/HBO. MBO zit hier niet bij (data uit 2023)

https://www.volkshuisvest...entenhuisvesting+2023.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 22-07 17:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Je kunt ook prima vanuit Zeeland in Schiedam gaan wonen en in Delft / Rotterdam / Leiden studeren bijvoorbeeld. Het punt is dat studenten graag het "leventje" willen dat bij die steden hoort. Dat is iets anders dan niet kunnen reizen vanuit diep-Zeeland iedere dag. Argumenten dat het vroeger wel kon heb ik niet zoveel mee, want met de huidige woonlasten is het niet meer dan logisch dat het "luxe" is.

Was het in "mijn tijd" (10 jaar terug) ook al hoor. Mensen gingen op kamers met geld van DUO (of ouders), met de gedachte dat dit toch wel goed zou komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
https://www.cbs.nl/nl-nl/...rder-in-provincie-utrecht

Wederom Utrecht als grootste stijger, blijft bijzonder dat het zo lang aanhoudt.

https://www.kadaster.nl/-...eerder?redirect=%2Fnieuws

Voor beetje spelen met grafiekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:48:
[...]

Het wordt nu een semantische discussie. Ik vind dat je studiekosten en huisvestingskosten los van elkaar moet zien, 47% van de studenten woont namelijk gewoon thuis (al dan niet gedwongen). Als er wordt betoogd dat studeren zo duur is en dat de kansenongelijkheid toeneemt, dan moet je dat probleem gaan afpellen.
Bij dat afpellen is een belangrijke vraag of mensen de studiekeus laten afhangen van de mogelijkheid om in de buurt van die studie te wonen. Als mensen voor een studie in de buurt kiezen omdat ze niet op kamers kunnen wonen, in plaats van dat ze een studie kiezen die bij de vaardigheden en interesses ligt, dan vind ik dat daarmee de mogelijkheden voor ontwikkeling dus wel ingeperkt worden.

Er is een veel sterkere groei in thuiswonende studenten dan in uitwonende studenten. Dat zegt op zich natuurlijk nog niet veel, maar lijkt te suggereren, als we er vanuit gaan dat het studieaanbod en -voorkeur niet sterk veranderd is, dat minder mensen kiezen voor een studie elders. Maar dat de nabijheid van een opleiding belangrijker is. De keus wordt dan dus meer op praktische gronden gemaakt dan op basis van de opleiding zelf.

Als 48% van de studenten aangeeft dat betaalbaarheid en 20% dat beschikbaarheid van woonruimte de voornaamste reden is om thuis te wonen, lijkt het mij dat er toch een forse impact van de woningmarkt is op deze 'keus' om thuis te wonen.
Door het verder af te pellen komt er naar boven dat de studiekosten an sich niet het probleem is, maar dat het de bijkomende kosten op gebied van huisvesting, horeca, boodschappen het grootste deel vh probleem is.
Dat is toch ook precies wat ik ook aangaf?

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 23-04-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Novari131 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:03:

Wederom Utrecht als grootste stijger, blijft bijzonder dat het zo lang aanhoudt.

Dit verbaasd mij ook wel. Zeker de prijsindex en transacties in de grote steden. Dat er in Utrecht (stad) bijna 27% meer woningtransacties geweest zijn (ik denk grotendeels ingegeven door de dump van ex-verhuur n.a.v. wetswijzigingen die verhuur minder aantrekkelijk maken) en tóch nog ruim 14% prijsstijging was t.o.v. een jaar eerder. Fors.

Meestal loopt Utrecht net iets achter Amsterdam, en daar zakt de bubble alweer wat in (al zitten we nog lang niet op stagnatie of daling). Het zou mij niet verbazen als het volgende kwartaalcijfer-bericht een stuk minder pieken laat zien, zeker i.c.m. wat er geopolitiek allemaal gebeurt (en hoe dit effect heeft op mensen hun afwegingen om veel geld uit te geven en risico's te nemen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
N1ckk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:31:
Je kunt ook prima vanuit Zeeland in Schiedam gaan wonen en in Delft / Rotterdam / Leiden studeren bijvoorbeeld. Het punt is dat studenten graag het "leventje" willen dat bij die steden hoort. Dat is iets anders dan niet kunnen reizen vanuit diep-Zeeland iedere dag.
Ik denk dat een hoop studenten dat ook prima zouden vinden, zeker als eerste kamer om iets te hebben. Maar ook daar is het aanbod schaars. En de vraag hoog, met zoals je aangeeft drie universiteiten en daarnaast enkele hogescholen op reisafstand.

(Ervaringen niet alleen van horen zeggen, ik ken een aantal concrete gevallen van TU studenten die totaal niet kritisch waren en elke kamer zouden willen hebben, maar toch maandenlang hebben moeten reizen naar Noord Nederland of Limburg. De een had geluk dat na er na een paar maanden reizen alsnog een (bovengemiddeld geprijsde) kamer kwam, de ander hield het reizen niet vol en is noodgedwongen met de studie gestopt.)

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 23-04-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:05:
[...]

(Ervaringen niet alleen van horen zeggen, ik ken een aantal concrete gevallen van TU studenten die totaal niet kritisch waren en elke kamer zouden willen hebben, maar toch maandenlang hebben moeten reizen naar Noord Nederland of Limburg. De een had geluk dat na er na een paar maanden reizen alsnog een (bovengemiddeld geprijsde) kamer kwam, de ander hield het reizen niet vol en is noodgedwongen met de studie gestopt.)
Waarom gaan die studenten uit Limburg niet studeren aan de TU Eindhoven? En uit het noorden niet aan de TU Enschede? Qua lesstof, zeker op bachelor niveau komt het voor het overgrote gedeelte met elkaar overeen? En qua IT kun je ook naar de VU btw... Waarom kijken studenten niet meer naar wat het buitenland te bieden heeft? Vaak kun je flinke subsidies krijgen als buitenlandse student, in Scandinavie is de studie grotendeels gratis en qua niveau net zo goed als in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

spijkerhoofd schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:35:
[...]

Waarom gaan die studenten uit Limburg niet studeren aan de TU Eindhoven?
soms is een bepaalde studie nu eenmaal op 1 plaats beschikbaar, of heeft het voordelen om de studie bij een bepaalde universiteit te volgen. Er kunnen allerlei redenen zijn.
Maar ben het wel met je eens dat men ook naar een compromis zou kunnen zoeken en niet blind staren op 1 studie.

verder tsja niet iedereen wil emigreren

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-04-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Waarom gaan die studenten uit Limburg niet studeren aan de TU Eindhoven? En uit het noorden niet aan de TU Enschede? Qua lesstof, zeker op bachelor niveau komt het voor het overgrote gedeelte met elkaar overeen?
Omdat niet iedere studie op elke universiteit wordt gegeven. Er zit een behoorlijk verschil in het aanbod. Het hangt dus sterk af van de studie. Er zijn verschillende studies die niet in Enschede worden gegeven maar wel in Delft (bijvoorbeeld Bouwkunde heb je niet in Enschede) en er zijn ook best wat bachelors die niet in Eindhoven worden gegeven maar wel in Delft. Daarnaast heb je bij sommige studies te maken met selectie/loting.

En het gaat dan niet alleen om obscure studies.

Overigens is de reistijd van Zuid Limbirg naar Eindhoven of van Friesland of Groningen naar Enschede ook behoorlijk. En kan thuiswonen dan ook nog een uitdaging worden. (Zeker als je niet in een stad woont, maar in een dorp waarbij je eerst nog een flinke tijd in de bus moet zitten omdat de trein niet op fietsafstand is.)

[ Voor 16% gewijzigd door Rubbergrover1 op 23-04-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:45:
[...]

Omdat niet iedere studie op elke universiteit wordt gegeven. Er zit een behoorlijk verschil in het aanbod. Het hangt dus sterk af van de studie. Er zijn verschillende studies die niet in Enschede worden gegeven maar wel in Delft (bijvoorbeeld Bouwkunde heb je niet in Enschede) en er zijn ook best wat bachelors die niet in Eindhoven worden gegeven maar wel in Delft. Daarnaast heb je bij sommige studies te maken met selectie/loting.

En het gaat dan niet alleen om obscure studies.

Overigens is de reistijd van Zuid Limbirg naar Eindhoven of van Friesland of Groningen naar Enschede ook behoorlijk. En kan thuiswonen dan ook nog een uitdaging worden. (Zeker als je niet in een stad woont, maar in een dorp waarbij je eerst nog een flinke tijd in de bus moet zitten omdat de trein niet op fietsafstand is.)
Ik denk eerder dat de overheid mag ingrijpen en zorgen dat belangrijke studies als bouwkunde in het gehele land gegeven word en dat enkel wat obscure studies op wat locaties gegeven word. Ik geloof eerder in betere spreiding van belangrijke studies dan dat studenten duur moeten huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:31
ja want op alle plekken een universiteit neerzetten, met personeel en alle andere kosten is een stuk giedkoper gebleken. En hoezo is bouwkunde belangrijk? Is bijvoorbeeld scheikunde dat dan niet? Of ehm, allerlei zorg gerelateerde opleidingen? Dus overal maar een UMC en Uni bouwen? En waar vindt je het personeel? En het budget?
Misschien nog even doordenken voordat je je voorstel uitvoert :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:53:
[...]

Ik denk eerder dat de overheid mag ingrijpen en zorgen dat belangrijke studies als bouwkunde in het gehele land gegeven word en dat enkel wat obscure studies op wat locaties gegeven word. Ik geloof eerder in betere spreiding van belangrijke studies dan dat studenten duur moeten huren.
Dat is makkelijk gezegd, maar waarom denk je dat de huidige situatie is als die is? Het is niet alsof je met een druk op de knop zo'n systeem in een compleet andere configuratie kan neerzetten, zonder significante trade-offs. Als je dat niet eerst probeert te begrijpen dan kan je moeilijk pleiten voor een verandering waarbij je geen flauw idee hebt of het haalbaar is, welke kosten daarbij kunnen kijken, wat voor impact heeft dat op de onderwijskwaliteit, aangrenzende studies etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Bockelaar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:08:
ja want op alle plekken een universiteit neerzetten, met personeel en alle andere kosten is een stuk giedkoper gebleken. En hoezo is bouwkunde belangrijk? Is bijvoorbeeld scheikunde dat dan niet? Of ehm, allerlei zorg gerelateerde opleidingen? Dus overal maar een UMC en Uni bouwen? En waar vindt je het personeel? En het budget?
Misschien nog even doordenken voordat je je voorstel uitvoert :)
Waar heeft iemand het over een volledig nieuw uni te plaatsen? Over het gehele land is er genoeg spreiding van van uni's en hoge scholen. Het gaat vooral dat belangrijke studies over het hele land gegeven worden.
En hoezo is bouwkunde belangrijk? Is bijvoorbeeld scheikunde dat dan niet? Of ehm, allerlei zorg gerelateerde opleidingen?
Zonder bouwkundige engineers word er geen gebouw geplaatst dus waarom is het volgens jou niet belangrijk? Bouwkunde werd als voorbeeld gebruikt, niemand had het over scheikunde en zorg opleidingen. Overigens word verpleegkunde op HBO en MBO niveau verspreid over het land gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Hielko schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:09:
[...]

Dat is makkelijk gezegd, maar waarom denk je dat de huidige situatie is als die is? Het is niet alsof je met een druk op de knop zo'n systeem in een compleet andere configuratie kan neerzetten, zonder significante trade-offs. Als je dat niet eerst probeert te begrijpen dan kan je moeilijk pleiten voor een verandering waarbij je geen flauw idee hebt of het haalbaar is, welke kosten daarbij kunnen kijken, wat voor impact heeft dat op de onderwijskwaliteit, aangrenzende studies etc etc.
offtopic:
Niet met een druk op de knop, maar een visie ontbreekt als geheel. Sinds uni's en hogescholen moesten concurreren is het niet bepaald beter op geworden. Recentelijk heeft de uni van Utrecht de Duitse en Franse taalstudies in de ban gedaan, en er zijn al forse tekorten van Franse en Duitse docenten terwijl 2 vreemde talen examen wel een eis is(of was) voor de HAVO. En juist omdat we veel handelen met Duitsland is het vreemd dat juist daarop bezuinigd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Valorian schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:58:
[...]

Dit verbaasd mij ook wel. Zeker de prijsindex en transacties in de grote steden. Dat er in Utrecht (stad) bijna 27% meer woningtransacties geweest zijn (ik denk grotendeels ingegeven door de dump van ex-verhuur n.a.v. wetswijzigingen die verhuur minder aantrekkelijk maken) en tóch nog ruim 14% prijsstijging was t.o.v. een jaar eerder. Fors.

Meestal loopt Utrecht net iets achter Amsterdam, en daar zakt de bubble alweer wat in (al zitten we nog lang niet op stagnatie of daling). Het zou mij niet verbazen als het volgende kwartaalcijfer-bericht een stuk minder pieken laat zien, zeker i.c.m. wat er geopolitiek allemaal gebeurt (en hoe dit effect heeft op mensen hun afwegingen om veel geld uit te geven en risico's te nemen).
Ik heb sterk de indruk dat Utrecht steeds meer in trek is bij / ontdekt wordt door expats en toeristen. Toen ik 5 jaar terug in buitenland vertelde dat ik in Utrecht woonde kende niemand het, nu kent zeker de helft de stad. Ook zijn laatste 2 kopers in mijn complex expats en is voertaal inmiddels Engels in nieuwsberichten sommige complexen. Zie ook steeds meer vrijgezellenfeesten in de stad.

Daarnaast zie ik veel Amsterdammers naar Utrecht verhuizen of het overwegen (1 miljoen voor appartement in Adam vs 1 miljoen voor 2 onder 1 kap / rijtjeswoning met tuin / groter appt in Utrecht).

Ten laatste zie je ook afzwakking in stijging Utrecht: 16.x% per q4-24, 14.x% in q1-25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Novari131 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:48:
[...]
Ten laatste zie je ook afzwakking in stijging Utrecht: 16.x% per q4-24, 14.x% in q1-25.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat er een afzwakking te zien is, maar het kan ook zijn dat dit het effect is van de verkoopgolf uit het huursegment waardoor er een vertekend beeld ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
Flying35 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt en dat er een afzwakking te zien is, maar het kan ook zijn dat dit het effect is van de verkoopgolf uit het huursegment waardoor er een vertekend beeld ontstaat.
Klopt, ik denk dat de onderliggende prijsstijgingen in de markt nog veel hoger is als.wordt gecorrigeerd voor lagere kwaliteit uitpondingswoningen. Dat is volgens mij best lastig eruit te filteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 22-07 17:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

spijkerhoofd schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:33:
[...]

offtopic:
Recentelijk heeft de uni van Utrecht de Duitse en Franse taalstudies in de ban gedaan, en er zijn al forse tekorten van Franse en Duitse docenten terwijl 2 vreemde talen examen wel een eis is(of was) voor de HAVO. En juist omdat we veel handelen met Duitsland is het vreemd dat juist daarop bezuinigd word.
Misschien is het juist goed gezien, waar steeds meer Duitsers Engels beginnen te spreken (zeker nieuwe generatie), de markt protectionisme opkomt en dankzij technologie je sneller kan vertalen dan ooit (zoals realtime speech dat nu langzaam opkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Novari131 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:48:
[...]

Ik heb sterk de indruk dat Utrecht steeds meer in trek is bij / ontdekt wordt door expats en toeristen. Toen ik 5 jaar terug in buitenland vertelde dat ik in Utrecht woonde kende niemand het, nu kent zeker de helft de stad. Ook zijn laatste 2 kopers in mijn complex expats en is voertaal inmiddels Engels in nieuwsberichten sommige complexen. Zie ook steeds meer vrijgezellenfeesten in de stad.

Daarnaast zie ik veel Amsterdammers naar Utrecht verhuizen of het overwegen (1 miljoen voor appartement in Adam vs 1 miljoen voor 2 onder 1 kap / rijtjeswoning met tuin / groter appt in Utrecht).

Eens. Ook in horeca zie je steeds vaker Engels als voertaal (waarschijnlijk ook ingegeven door personeelstekorten, maar i.c.m. toerisme en veel expats iets wat ook meer geaccepteerd lijkt dan +/- 15 jaar terug, toen dat in Amsterdam al normaal was maar in Utrecht nog vrij uitzonderlijk).

Verder klopt het dat er al tijden een migratiestroom is van Amsterdam naar Utrecht, waarbij de enorme overwaarde die kopers ruimte geeft om groter of vrijer te gaan wonen in een net-iets-minder-dure stad. Maar tegelijkertijd is er ook zo'n stroom Utrecht uit naar de net-iets-goedkopere omringende steden zoals Houten, Amersfoort, Woerden. En vanuit daar weer naar de nog-iets-goedkoperen uithoeken. Uiteindelijk lijken mensen op de goedkoopste plekken van NL de pineut want als je in Emmen of Heerlen woont en de huizenprijzen verdubbelen, waar ga je dán nog heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-07 09:44
Valorian schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:59:
[...]
Verder klopt het dat er al tijden een migratiestroom is van Amsterdam naar Utrecht, waarbij de enorme overwaarde die kopers ruimte geeft om groter of vrijer te gaan wonen in een net-iets-minder-dure stad. Maar tegelijkertijd is er ook zo'n stroom Utrecht uit naar de net-iets-goedkopere omringende steden zoals Houten, Amersfoort, Woerden. En vanuit daar weer naar de nog-iets-goedkoperen uithoeken. Uiteindelijk lijken mensen op de goedkoopste plekken van NL de pineut want als je in Emmen of Heerlen woont en de huizenprijzen verdubbelen, waar ga je dán nog heen?
Dat waterbedeffect naar Amersfoort zie ik in onze wijk. Dat is het Leusderkwartier in Amersfoort-Zuid, de meest populaire wijk van Amersfoort vanwege de ligging en het aanbod van jaren dertig woningen. Vrijkomende woningen worden veelal gekocht door hoogopgeleide tweeverdieners uit Amsterdam of zij die in Utrecht en omgeving te vaak overboden zijn en verder zijn gaan kijken. De mogelijkheid van thuiswerken maakt ook dat een grotere afstand woon-werk minder van belang is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:53:
[...]

Universiteiten zijn voor het borgen van kwaliteit van de studies juist ook afhankelijk van een bepaalde minimale studentenpopulatie. Waarbij het dus vaak de kwaliteit van de studie bevordert als studies niet overal een klein beetje worden gegeven, maar meer geconcentreerd op een beperkt aantal locaties. Maar dan moet het uiteraard wel zo zijn dat studenten daar ook in de buurt kunnen zijn. Wat dat betreft zijn de ouderwetse woonkazernes/studentenbunkers met veel simpele kamers een prima oplossing om tegen relatief lage kosten veel studenten te huisvesten. (Zeker als dit op een campus-locatie kan in plaats van op dure grond in de stad zelf waar ook veel meer restricties aan de bouw worden gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Valorian schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:59:
[...]

Eens. Ook in horeca zie je steeds vaker Engels als voertaal (waarschijnlijk ook ingegeven door personeelstekorten, maar i.c.m. toerisme en veel expats iets wat ook meer geaccepteerd lijkt dan +/- 15 jaar terug, toen dat in Amsterdam al normaal was maar in Utrecht nog vrij uitzonderlijk).

Er wordt in de politiek gesproken over extra steden. Populisme natuurlijk, maar waarom bouwen we geen nieuwe provincie? Of waddeneilanden 2.0 links van Noord-Holland? Waarom er niet gesproken wordt over een extra provincie is mij trouwens een raadsel.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
CryptoNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:59:
[...]

Er wordt in de politiek gesproken over extra steden. Populisme natuurlijk, maar waarom bouwen we geen nieuwe provincie? Of waddeneilanden 2.0 links van Noord-Holland? Waarom er niet gesproken wordt over een extra provincie is mij trouwens een raadsel.
Tsja.. Er is nog zat ruimte in NL (landbouwgrond die omgetoverd kan worden) voor huizen, dus een extra eiland lijkt mij niet nodig. Het kost alleen al snel meerdere decennia om consensus te krijgen over waar en hoe en wie het betaald. En of er geen beschermde beestjes zitten of beter windmolens of zonneparken kunnen komen.

Zo is een van de nieuwste wapenfeiten dat Rijnenburg eindelijk gebouwd gaat worden. Een 'wijk' naast Utrecht met uiteindelijk tot mogelijk 75.000 huizen. Met een huidige < 400K inwoners in de gemeente is dat toch een slok op een borrel. Maar of het meteen populair is is de vraag. Kan mij voorstellen dat het eerst 10 jaar duurt voor er flink wat huizen staan, en dan nog 15 jaar voor mensen het als iets gezelliger gaan ervaren (net als Leidsche Rijn, nu peperduur maar in de beginfase een soort afvoerput van de stad waar niemand wilde wonen).

PS: Wat bedoel je met een extra provincie? Dat er ergens nog een stuk land wordt drooggelegd?

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 23-04-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-07 09:44
De ellenlange procedures en bezwaren zijn een probleem. Wat m.i. ook invloed heeft is een zeker gebrek aan realisme bij 60-plussers die een (te) ruime gezinswoning bezet houden. Ik behoor zelf tot die groep. Mijn vrouw en ik gaan volgend jaar verhuizen van een 160m2 twee-onder-een kap woning met ruime tuin naar een 105m2 nieuwbouw appartement. Wij leveren daarmee fors in op binnen- en buitenruimte. Gaan we die ruimte missen? Ja, maar we krijgen er ook een modern en onderhoudsvrij huis zonder trappen voor terug. En wij laten een huis achter waar een gezin met plezier kan gaan wonen. Realistisch is nu eenmaal dat in onze omgeving (Amersfoort) niet aan alle woonwensen voldaan kan worden. Veel buurtbewoners die voor dezelfde keuze staan zeggen dat ze niet te veel willen inleveren op ruimte binnen en buiten. Dus blijven ze wonen waar ze al tientallen jaren wonen en stokt de doorstroming. Naarmate ze ouder worden wordt de beslissing om te verhuizen steeds meer een berg waar ze tegen op zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:31
spijkerhoofd schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:28:
[...]

Waar heeft iemand het over een volledig nieuw uni te plaatsen? Over het gehele land is er genoeg spreiding van van uni's en hoge scholen. Het gaat vooral dat belangrijke studies over het hele land gegeven worden.
euhm. De huidige uni's zijn niet groot genoeg voor al die extra studenten en opleidingen. Over het hele land gegeven worden houdt ook in dat je dus overal personeel moet hebben heh, die zijn gelukkig ook niet schaars :)
Zonder bouwkundige engineers word er geen gebouw geplaatst dus waarom is het volgens jou niet belangrijk? Bouwkunde werd als voorbeeld gebruikt, niemand had het over scheikunde en zorg opleidingen. Overigens word verpleegkunde op HBO en MBO niveau verspreid over het land gegeven.
ik denk dat je bouwkundig engineer overschat. Overigens worden die ook op HBO gegeven. Arts, doctor enzovoort wordt je alleen met een Uni. Zelfde argument: zonder scheikunde hebt je geen plastic om je toetsenbordje waar je nu op typt te maken.

Punt is: als je het pad opgaat van "belangrijke" opleidingen begeef je je op een glad oppervlak. Wat is belangrijk, in wiens straatje? Zonder opleiding nederlans of engels praten we straks alleen maar dialect. Zonder opleiding geschiedenis vergeten we alles en zonder opleiding aardrijkskunde weten we niet waar Rome ligt.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Waarom gaan die studenten uit Limburg niet studeren aan de TU Eindhoven? En uit het noorden niet aan de TU Enschede? Qua lesstof, zeker op bachelor niveau komt het voor het overgrote gedeelte met elkaar overeen? En qua IT kun je ook naar de VU btw... Waarom kijken studenten niet meer naar wat het buitenland te bieden heeft? Vaak kun je flinke subsidies krijgen als buitenlandse student, in Scandinavie is de studie grotendeels gratis en qua niveau net zo goed als in Nederland.
Wereldvreemde randstedeling gespot. Lekker elke dag van Assen naar Enschede, een uur en drie kwartier enkele reis. En dan moet je ook nog op station Assen zien te komen.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:54
Valorian schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:10:
[...]

Tsja.. Er is nog zat ruimte in NL (landbouwgrond die omgetoverd kan worden) voor huizen, dus een extra eiland lijkt mij niet nodig. Het kost alleen al snel meerdere decennia om consensus te krijgen over waar en hoe en wie het betaald. En of er geen beschermde beestjes zitten of beter windmolens of zonneparken kunnen komen.

Zo is een van de nieuwste wapenfeiten dat Rijnenburg eindelijk gebouwd gaat worden. Een 'wijk' naast Utrecht met uiteindelijk tot mogelijk 75.000 huizen. Met een huidige < 400K inwoners in de gemeente is dat toch een slok op een borrel. Maar of het meteen populair is is de vraag. Kan mij voorstellen dat het eerst 10 jaar duurt voor er flink wat huizen staan, en dan nog 15 jaar voor mensen het als iets gezelliger gaan ervaren (net als Leidsche Rijn, nu peperduur maar in de beginfase een soort afvoerput van de stad waar niemand wilde wonen).

PS: Wat bedoel je met een extra provincie? Dat er ergens nog een stuk land wordt drooggelegd?
In de jaren 90 kreeg je subsidie van ongeveer 50.000 gulden om te gaan wonen in De Meern. Niemand wou daar wonen. Maar nu is het toch wel anders met nieuwbouwprojecten.
Hoef ter Haag is ook zo een plek. Vlakbij Vianen en pas sinds 2016 werd dit dorp gestart. Alle huizen zijn verkocht en worden nu tegen hele normale/dure prijzen doorverkocht.

Dus ook in Rijnlanden is het binnen no time verkocht en praten we over 3-4 jaar na bouw van een gewilde plek. Waar je nu ook nieuwbouwwoningen neerzet....het wordt toch wel gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[b]lds58 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:29:[/bWat m.i. ook invloed heeft is een zeker gebrek aan realisme bij 60-plussers die een (te) ruime gezinswoning bezet houden. Ik behoor zelf tot die groep. Mijn vrouw en ik gaan volgend jaar verhuizen van een 160m2 twee-onder-een kap woning met ruime tuin naar een 105m2 nieuwbouw appartement. Wij leveren daarmee fors in op binnen- en buitenruimte. Gaan we die ruimte missen? Ja, maar we krijgen er ook een modern en onderhoudsvrij huis zonder trappen voor terug. En wij laten een huis achter waar een gezin met plezier kan gaan wonen. Realistisch is nu eenmaal dat in onze omgeving (Amersfoort) niet aan alle woonwensen voldaan kan worden. Veel buurtbewoners die voor dezelfde keuze staan zeggen dat ze niet te veel willen inleveren op ruimte binnen en buiten. Dus blijven ze wonen waar ze al tientallen jaren wonen en stokt de doorstroming. Naarmate ze ouder worden wordt de beslissing om te verhuizen steeds meer een berg waar ze tegen op zien.
Onzin, wij zoeken al ruim 3 jaar naar een kleinere woning maar het aanbod wat er is is weliswaar kleiner maar ook duurder 8)7 Dan is de keus hiet moeilijk.
We wonen nu in een gasloze woning uit 1997 met 5 slaapkamers en blijven dus zitten >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TvanW schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:13:
[...]

Onzin, wij zoeken al ruim 3 jaar naar een kleinere woning maar het aanbod wat er is is weliswaar kleiner maar ook duurder 8)7 Dan is de keus hiet moeilijk.
We wonen nu in een gasloze woning uit 1997 met 5 slaapkamers en blijven dus zitten >:)
En staat er niets tegenover die hogere prijs? Bv. wat betreft locatie, onderhoud of andere zaken?

Ik zie namelijk vaak om me heen dat als ouderen kleiner willen gaan wonen, daar ook wat andere wensen bij komen kijken. Bijvoorbeeld dat áls ze dan toch zouden verhuizen, ze wel dicht(er) bij voorzieningen als winkels en de dokter willen wonen en goede (OV) verbindingen willen hebben. En uiteraard weinig onderhoud en lage energiekosten en van binnen wel een beetje bij de tijd (wat betreft afwerking, keuken, sanitair). Dat zijn allemaal zaken die de prijs van een woning flink opstuwen. En dan zien ze dat ze onder de streep veel meer kwijt zijn dan in de huidige (verouderde) woning op de huidige locatie en komen ze tot de conclusie dat 'alle' woningen veel te duur zijn. Dat ze meer moeten betalen voor minder m2, en dan blijven ze voorlopig zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Novari131 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:03:

Ik kijk nergens meer van op. Neem bijvoorbeeld deze woning:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Cijfers van 2e week november 2024:

BedragFinanciële voorwaardeBouwkeuring
€ 830.000JaNee
€ 891.333NeeJa
€ 893.600NeeJa
€ 907.500NeeJa
€ 915.063NeeJa
€ 926.300NeeJa
€ 950.000JaJa
€ 955.000JaJa
€ 961.063NeeJa
€ 975.000JaJa
€ 980.000JaJa
€ 981.000NeeNee
€ 1.081.000NeeJa

In die tijd zag WalterLiving voor deze woning er zo uit:
Ziet er nieuw uit - € 880.000
Goed onderhouden - € 857.000
Redelijk onderhouden - € 834.000
Toe aan onderhoud - € 788.000

En een half jaar later is dit:
Ziet er nieuw uit - € 994.000
Goed onderhouden - € 960.000
Redelijk onderhouden - € 926.000
Toe aan onderhoud - € 858.000

Altijd leuk als je vrienden hebt die op huizenjacht gaan in de regio. Dan kun ook wat echte cijfers van de markt zien naast alleen WalterLiving en Funda.

[ Voor 26% gewijzigd door Paprika op 25-04-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:51:
[...]

Ik kijk nergens meer van op. Neem bijvoorbeeld deze woning:
***members only***

Cijfers van 2e week november 2024:

BedragFinanciële voorwaardeBouwkeuring
€ 830.000JaNee
€ 891.333NeeJa
€ 893.600NeeJa
€ 907.500NeeJa
€ 915.063NeeJa
€ 926.300NeeJa
€ 950.000JaJa
€ 955.000JaJa
€ 961.063NeeJa
€ 975.000JaJa
€ 980.000JaJa
€ 981.000NeeNee
€ 1.081.000NeeJa

In die tijd zag WalterLiving voor deze woning er zo uit:
Ziet er nieuw uit - € 880.000
Goed onderhouden - € 857.000
Redelijk onderhouden - € 834.000
Toe aan onderhoud - € 788.000

En een half jaar later is dit:
Ziet er nieuw uit - € 994.000
Goed onderhouden - € 960.000
Redelijk onderhouden - € 926.000
Toe aan onderhoud - € 858.000

Altijd leuk als je vrienden hebt die op huizenjacht gaan in de regio. Dan kun ook wat echte cijfers van de markt zien naast alleen WalterLiving en Funda.
1 of andere gek biedt dus nog eens een ton boven het tweede bod wat al ruim anderhalve ton boven vraagprijs lag? Wat een gekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Paprika even als leek, waar trek jij die getallen weg?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Fraggert schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:14:
@Paprika even als leek, waar trek jij die getallen weg?
Biedlogboek van verkopende makelaar vermoed ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:16:
[...]

Ze delen inderdaad de cijfers van het biedlogboek als ze weer eens verloren hebben en de cijfers dan eindelijk worden gepubliceerd, met de nadruk op "weer eens verloren". Als je dus die woning ziet dan ben je nu volgens WalterLiving dat bedrag, wat in 2024 nog als fors overbieden werd gezien (900K-1.000K), sowieso "extra" kwijt om marktconform te bieden en dat dan een half jaar later. Had je beter toen kunnen winnen dan nu weer daarover heen te moeten gaan. Mogen we het een ratrace noemen?

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 25-04-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:19:
[...]

Ze delen inderdaad de cijfers van het biedlogboek als ze weer eens verloren hebben en de cijfers dan eindelijk worden gepubliceerd, met de nadruk op "weer eens verloren". Als je dus die woning ziet dan ben je nu volgens WalterLiving sowieso dat bedrag, wat in 2024 nog als fors overbieden werd gezien (900K-1.000K), sowieso "extra" kwijt om marktconform te bieden en dat dan een half jaar later. Had je beter toen kunnen winnen dan nu weer daarover heen te moetne gaan. Mogen we het een ratrace noemen?
Ah ja, Walter biedadvies is dus met c. 13% omhoog gegaan in half jaar tijd.

Afgezien van het ik vermoed winnende bod, zaten je vrienden dichtbij bod #2, of waren ze zelfs weggevaagd door de bovenste 3-5 biedingen?

Overwegen je vrienden ook andere wijken naast de populairste wijk in Utrecht? Zuilen, Ondiep, Merwedekanaalzone, Dichterswijk lijkt allemaal mindere gekte te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Novari131 op 25-04-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:16:
[...]

thanks, weer wat geleerd.

https://www.nvm.nl/wonen/kopen/het-biedlogboek/

wij zijn wat om ons heen aan het kijken,als doorstromers, en dat is wel handig om te weten om wat meer zicht te krijgen op de markt.

Wij hebben een doorstroomwens van een eengezinswoning (hoekwoning) naar vrijstaand, maar het aanbod in ons zoekgebied is vrij beperkt helaas en de (vraag)prijzen hoog hoewel wat woningen wat langer te koop staan dan de woningen <500K blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
Fraggert schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:25:
[...]

wij zijn wat om ons heen aan het kijken,als doorstromers, en dat is wel handig om te weten om wat meer zicht te krijgen op de markt.

Wij hebben een doorstroomwens van een eengezinswoning (hoekwoning) naar vrijstaand, maar het aanbod in ons zoekgebied is vrij beperkt helaas en de (vraag)prijzen hoog hoewel wat woningen wat langer te koop staan dan de woningen <500K blijkbaar.
Wordt typisch alleen verschaft aan bieders in het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paprika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:19:
[...]

Ze delen inderdaad de cijfers van het biedlogboek als ze weer eens verloren hebben en de cijfers dan eindelijk worden gepubliceerd, met de nadruk op "weer eens verloren". Als je dus die woning ziet dan ben je nu volgens WalterLiving dat bedrag, wat in 2024 nog als fors overbieden werd gezien (900K-1.000K), sowieso "extra" kwijt om marktconform te bieden en dat dan een half jaar later. Had je beter toen kunnen winnen dan nu weer daarover heen te moeten gaan. Mogen we het een ratrace noemen?
Met gepubliceerd bedoel jij dan opvraagbaar via dat biedlogboek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Fraggert schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:25:
[...]

Je kunt overwegen zonder bezichtiging een laag bod uit te brengen op huizen om zo die inzichten te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Novari131 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:26:
[...]

Wordt typisch alleen verschaft aan bieders in het proces.
Dat heb ik inderdaad even gelezen, maar dan het is wel de bedoeling om op korte termijn eens ergens op te bieden, en dat weet ik beter waar ik aan toe ben als ik deze ingang heb.

@Paprika dat zou inderdaad mijn strategie worden, thanks.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 25-04-2025 09:28 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 66 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg