Ik heb het eerste jaar van de studie van mijn 3 kinderen betaald. Alle 3 tegelijkertijd had niet gekund, als alleenstaande. Ze hadden alledrie een bijbaan tijdens hun studie. Ze hebben zich daar nooit over beklaagd. En nu hebben ze alle drie een goede baan.
Ik had er nooit over nagedacht (wat je volgens sommigen al moet doen vanaf het moment de zwangerschapstest positief is), maar toen de eerste een huis kocht en haar schoonouders een financiële bijdrage leverden heb ik dat ook gedaan door mijn hypotheekte verhogen. Eenzelfde bedrag heb ik gereserveerd voor de anderen.
Nu vind ik het wel lastig:
Hoeveel is iedere 1000 euro in 2022 met een hypotheekrente van 3,75% voor een huis van 375.000 in de provincie Utrecht nu waard? Voor nr 1 niets, want ze zijn uit elkaar gegaan zonder overwaarde. Ze heeft er dus geen kapitaal mee opgebouwd. Maar toch .... Ik heb het geld dat ik voor de andere 2 op een spaarrekening gezet, maar aangezien de spaarrente nu sterk daalt en de huizenprijzen alleen maar hoger worden ... Daar staat tegenover dat nr 2 en 3 nu meer verdienen dan nr 1 toen, maar dan nog
Kortom: ik weet het niet en als ik het wist zou ik het niet kunnen betalen
Feit is dat je erover nadenkt, dat hebben jij en ik op voor op vele anderen, waaronder onze ouders. Die zijn vastberaden om elke eurocent van 'hun' overwaarde helemaal op te maken valt mij op

Ik mag hopen dat dit een grap is! Ik ken genoeg mensen, die zeggen: ik heb altijd voor ze gezorgd, ze kwamen niets tekort en nu is het mijn tijd! En dat is hun goed recht!
Mijn kinderen vinden dat ik er teveel over nadenk: als ik naar een verpleeghuis ga, moet ik mijn "huis opeten" en blijft er niets over. Zij zeggen dat ik mij daar niet moet mee bezighouden: geniet van je leven, wij hebben allemaal een baan en kunnen ook zonder erfenis voor onszelf zorgen. We willen niet dat jij daar wat voor laat!
Nu wil ik wel een levenstestament opstellen, zodat mijn kinderen een volmacht krijgen als ik wilsonbekwaam word verklaard. Stel dat ik een beroerte krijg en nooit meer zelfstandig zal kunnen wonen? Dan kunnen ze mijn huis verkopen en schenkingen doen. Scheelt toch een paar euro erfbelasting.
Verder is het nu: een bijdrage als je een huis koopt en verder zoek je het maar uit (extremen daargelaten, ik laat ze niet op straat staan).
Nu spaar ik alleen nog maar voor de kleinkinderen. Voorlopig 1, maar dan ga ik daar weer over nadenken. Als zij 500 euro van oma op haar spaarrekening heeft staan, zou ik nr ook met 500 euro willen laten starten. Maar wat als het er dozijn worden 🤔