alexbl69 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:07:
[...]
De makelaars lieten ook weten dat dit huis 'nog' een buitenkansje was. En dat je er vanuit kunt gaan dat over een half jaar ook in Lelystad niets meer voor dit budget te vinden zal zijn, en je dus nog hoger (Noord-oost polder?) terecht komt.
Vorig jaar was er al melding dat prijzen in provincie Flevoland het hardst stegen en dat Lelystad de exponent daarvan was.
Als waterbed zie je nu dat mensen uit Lelystad al weer door verhuizen naar Emmeloord.
We zien voor onze ogen een sociaal en demografische ramp gebeuren. Om nog maar te zwijgen over het electorale risico. Want hoeveel begrip zal de steeds grotere groep gedupeerden hebben voor een systeem waarbij nieuwkomers alle betaalbare woningen in een plaats toegewezen krijgen, terwijl jezelf (of je kinderen) gedwongen worden hun biezen te pakken?
Ik weet niet of je op nieuwkomers, nieuwe Nederlanders doelt, maar bij het toewijzen komen ze wel in de urgentie regeling, maar krijgen geen voorrang op andere urgenten bij sociale woningen. Bovendien zijn er al plekken met quota van 5% of 10%, nog los van dat het in veel plekken nooit veel hoger komt dan dat qua toewijzing.
Bovendien worden er in nieuwbouw van project ontwikkelaars zelden veel extra sociale woningen bijgebouwd naar de meestal 30% wens van gemeente , vaak is het minder, eerder richting 20% van de nieuw te bouwen woningen. Komt nog bij dat ze soms gebouwd worden als geluidswal voor de wijk met twee onder één kappers er achter…
Woon zelf in het landelijke oosten van het land, maar we merken hier ook dat er steeds meer 'import' vanuit het westen komt. Mensen die gedwongen naar het oosten 'vluchten' omdat ze in de eigen geboorteplaats / -streek niets meer kunnen kopen. En hoe fijn ik het hier ook vind wonen, ik kan me voorstellen dat het (afgezien van de omgeving) voor de gemiddelde westerling niet altijd een pretje is. Gemeenschappen zijn hier veel meer gesloten (of hechter, zo u wilt

), en we zijn een stuk introverter/terughoudender.
Het is zoals je je zelf gedraagt.
Ik heb in zowel west oost als noord Nederland gewoond.
Algemeen zijn Vinex/nieuwbouw wijken zonder goede menging asocialer dan oudere gemengde wijken. Dwars door NL redelijk gelijk beeld overigens.
West / Randstad ervaarde ik juist als asocialer, individualistisch. Er werd echt wel wat in de buurt samen gedaan met Halloween, Pasen voor de kinderen, maar over het algemeen bleef dat erg individueel.
De import nu ik weer oostelijk voorbij de middellijn woon, zie ik ook. Maar gelukkig zijn velen ervan wel bewust van het sociale aspect, vaak ook al pensionado. Degene die dat niet doen, kruipen overigens in de Randstad mentaliteit ook bij elkaar in aparte clubs.
Overigens is het voor de import oudere pensionado soms ook echt niet handig en leuk. Laatst bij buren van mijn ouders een oudere dame in haar laatste levensdagen. Ze had gekozen om 5 jaar na haar pensioen groener te wonen. Kinderen woonden ver weg, kwamen maximaal 1x per maand.
Uiteindelijk woonde ze er 6jaar. Maar in die 6 jaar had ze haar oude netwerk vanwege afstand verlaten en nog geen nieuw sociaal netwerk. Laatste levensdagen kreeg ze nog meeste bezoek en controle vanuit mijn ouders, ook al had ze beperkt kennis gemaakt. Op haar uitvaart waren heel weinig mensen, en mijn ouders waren erbij daardoor bijna een gekke situatie dat ze haar laatste dagen beter kenden dan de aanwezige familie.