Wat is hier precies zo gek aan?
Ik pak de jaarrekening van Mitros erbij:
Jaarrekening Mitros 2022. Ik ga naar pagina 69. Ik kom uit bij de kasstromen. Volgens mij, maar ik ben geen boekhoudkundige, hebben de kasstromen invloed op jouw eigen vermogen.
Als een corporatie elk jaar meer geld uitgeeft dan er binnenkomt, dan is het toch logisch dat na verloop van tijd, het geld een keer ophoudt. Overigens snap ik wel dat het volledige verhaal van Mitros zou kunnen zijn dat zij elk jaar verlies draaien, maar echt nog wel een (flink) aantal jaar kan blijven bestaan en met dezelfde hoeveelheid kunnen blijven investeren (zowel in onderhoud, renovatie als sloop-/nieuwbouw.
Als ik kijk naar de winst- en verliesrekening (pagina 68) en zie dat zij in 2022 € 482.788.000 verlies hebben geleden met een eigen vermogen van € 4.418.694.000 betekent dat dat ze nog 9 jaar op dezelfde voet door kunnen blijven investeren (met dezelfde huuropbrengsten / waarde vastgoed / lasten etc.)
Overigens, als ik het jaar daarop bekijk zie ik dat ze, mede door een fusie met Viveste, weer ruim 10 jaar vooruit kunnen. Het is ingewikkelde materie pfff.
Ronald Koeman schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:20:
[...]
Er zullen altijd mensen zijn zonder moreel kompas die willens en wetens voor eigen (financieel) voordeel/gewin gaan, zelfs als dat ten koste gaat van anderen. Het is aan de overheid om wetgeving/financiële maatregelen in te stellen om dat tegen te gaan. Inkomensafhankelijke huurverhoging is een goede eerste stap, maar gaat (blijkbaar) nog niet ver genoeg.
Waar zouden al deze mensen heen moeten? We kunnen ze wel 'uitroken', maar als er geen alternatief is blijft het erg lastig. Of moet Nederland dan maar de huur blijven verhogen tot een bedrag wat de overheid acceptabel vindt?
Volgens mij kunnen we alleen maar sturen op de hoogte van de huur als we het inkomen direct weten. Niet achteraf, want dan krijgen we weer problemen net als met de toeslagen. En we doen dit natuurlijk al, alleen we noemen het niet huur maar huurtoeslag. Dat is de component waarin wordt gestuurd op inkomen. Hoe hoger het inkomen, hoe lager de toeslag en daarmee dus indirect hogere huur. Geldt natuurlijk alleen voor de lagere inkomens.
Moeten we dit dan ook maar met koopwoningen doen? Hoe hoger het inkomen, hoe hoger de hypotheeklasten? Of hoe hoger de OZB, dat gaat tenminste nog rechtstreeks naar de overheid (of gemeente in dit geval). En oh wacht, dat doen we natuurlijk ook al. Dat heeft inkomstenbelasting en vermindering van heffingskortingen.
Ik vind dat we in deze discussie heel snel voorbij gaan aan het woongenot van mensen. "Dan verhuizen ze toch maar naar Groningen, Drenthe of Zeeland. Plek zat". Tja... mensen willen niet altijd 1,5 uur per dag reizen. Mensen willen graag bij hun ouders of familie in de buurt wonen. Die mensen waar we later voor moeten gaan mantelzorgen. Waarvan opa en oma op de kinderen moeten passen, omdat pa en ma met zijn tweeën moeten werken om de AOW's van deze mensen te verdienen. Of waar je je vriendenkring hebt van oudsher uit. Omdat je daar bent opgegroeid. En deze vrienden er mede voor zorgen dat je je niet of minder eenzaam voelt, waardoor je naar buiten komt en gezonder leeft en waardoor je uiteindelijk minder gebruik maakt van zorg. Want dat staat allemaal in relatie tot elkaar. En ja, dat effect zie je soms pas na tientallen jaren. Maar dat is er wel.
[
Voor 44% gewijzigd door
MiCoo op 31-03-2025 22:21
]