Deewop schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:32:
[...]
Het standpunt dat bezit van iets goedkoops (een mobiele telefoon of een televisie) de reden is dat je iets extreem duurs (vrije sector huur of koopwoning als starter) niet kunt betalen is erg zwak onderbouwd.
Dat is niet mijn standpunt. Ik erken direct dat je gewoon meer dan 1 (goed) salaris nodig hebt om een woning te kunnen kopen. Ook de sociale huurmarkt is totaal uitgehold dus veel mensen vallen gewoon tussen wal en schip.
Mijn punt is meer dat ik niet mee wil gaan in de stelling dat je vroeger op 1 salaris kon leven en dat dat nu niet meer kan (m.u.v. de woning). Natuurlijk is dat afhankelijk van wat dat ene salaris inhoudt; praten we over een salaris van een midcareer hoger opgeleide baan of het salaris van een heftruckchauffeur in een distributiecentrum, dat maakt nogal een verschil.
Dat gezegd hebbende, n=1 maar ik ken in mijn directe omgeving legio voorbeelden van mensen die iedere maand een flink bedrag verstoken aan lease, met een telefoon van 1000 euro in hun zak rondlopen, 2 of 3 keer per jaar op vakantie gaan, daarnaast nog een aantal stedentrips, iedere maand uit eten, noem maar op. Begrijp me niet verkeerd, ik heb daar geen waardeoordeel over (ik doe er in bepaalde mate ook zelf aan mee) maar dan gaat voor mij de stelling 'vroeger kon het op 1 salaris' niet op; vroeger was het leven wat dat betreft een stuk soberder.
Je noemt zelf als voorbeeld een vliegticket naar Milaan voor €75 euro, maar je zult in Milaan ook ergens moeten overnachten, moeten eten en drinken en 'genieten' van je vakantie/stedentrip. De totale kosten van dat tripje voor 2 personen staat wel gelijk aan een nieuwe wasmachine en als je voor een b-merk gaat misschien ook nog wel een droger erbij.
Neem ook bijv media consumptie: ik betaal voor lineaire televisie, Spotify, Netflix en sinds kort zit daar Disney+ bij voor de kinderen. 2 van die diensten staan gelijk aan de hele maand (supermarkt)brood.
Er zijn genoeg minima in Nederland die rond moeten komen van minder dan de helft dan waar ik het mee moet doen en die mensen redden het ook, en ja die zullen niet 3x per jaar op vakantie gaan en zullen een Motorola van 100 euro in hun zak moeten stoppen i.p.v. een iPhone van 1000 euro. Zo'n bedrag kun je makkelijk bagatelliseren, maar 1000 euro over 4 jaar is ook gewoon 250 euro per jaar, ik snap dat sommigen daarom lachen maar als we de vergelijking treffen met 'vroeger' dan werd er toen in de meeste huishoudens echt niet zonder blikken of blozen zomaar een paar honderd gulden over de balk geklapt.