Eärendil schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:27:
Als je je geld op een zelf gekozen moment liquide wil kunnen maken moet je niet in vastgoed gaan. 99% van de huurders zit niet te wachten op een tijdelijk huurcontract, de enige reden dat ze dat accepteren is dat er niks anders te krijgen is.
Wat is dit nu voor een botte bijl?
We hebben enorme pensioenen (ook individueel), waarbij het super zou zijn als iemand een huis koopt en dan de gekregen huur gebruikt als aanvulling op zijn/haar pensioen (Buy-to-let). Daar is ook helemaal niks 'kwaadaardigs' aan.
Ik denk dat er op dit moment geen enkel contract in Nederland is, dat zo strikt is als het huurcontract.
Ik kan scheiden, ik kan mijn baan verliezen, zelfs mijn bank kan de relatie opzeggen. Maar een huurcontract, wow, hoe DURF je!
Ik ben geen voorstander van iemand bij elke scheet eruit kunnen zetten, maar er moet ook voor verhuurders gewoon een exit zijn. En of dat 1 maand, 6 maanden, 5 jaar is, daar kun je het over hebben.
Maar stel ik heb nu het geld om een huis te kopen voor de verhuur, mijn zoontje is nu 8, dat ik niet kan garanderen dat ik over 10!!! jaar die woning aan hem kan verhuren, dat is toch bizar.
En als je iemand laat verhuizen, dan moet je ook nog eens dik je portemonnee trekken, en volg de topics hier maar op GoT, dan gaat de huurder ook nog proberen je een poot uit te draaien. "Ik koop de woning wel voor 80% van de waarde, want tja, ik heb huurrechten".
En het geeft ook echt heel veel problemen in de markt. Moet een flat gerenoveerd worden, dan kunnen mensen dat JAREN traineren en soms zelfs voorkomen. Daarom heb je ook leegstand, omdat verhuurders het risico gewoon niet kunnen nemen. "Ja, we gaan deze woningen over 2 jaar platgooien, dus we kunnen ze niet meer verhuren, anders krijgen die bewoners weer huurrechten"
Gelukkig heb ik een koopwoning...