Het heeft zeker consequenties, maar of die zo slecht zijn... Ik denk het niet.assje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Maar dat als volledige bepsaring zien is véél te kort door de bocht. Zonder HRA zouden de hypotheken gemiddeld lager zijn en dus de woningmarkt lager zijn. Dat kunnen we best als wenselijk zien maar het heeft wel allerlei andere consequenties.
Ik zou zeggen dat de echte besparing zit in een stukje versimpeling van regelgeving/controles en dus resources bij de overheid. De rest is voornamelijk rondpompen van geld met allerlei gevolgen maar het is geen zuivere kostenpost.
Als je netjes zou afbouwen:
- Gaan hypotheekleningen omlaag (HRA kan niet meer meegerekend worden)
- Stopt aflossingsvrij waarschijnlijk (scheelt de samenleving geld; deze groep profiteert nu maximaal)
- Wordt kopen minder aantrekkelijk versus huren en voorkomt dat iedereen als een gek denkt -ik moet kopen anders gaat het mis met mij-;
- Maakt huren concurrerender
- Scheelt de samenleving veel geld
- Werkt nivellerend: nu betaalt de Nederlander zonder huis voor de Nederlander met huis. Mind you: HRA kost meer dan alle huursubsidie!
- Pompt minder lucht in winstmarges van grondeigenaren/ontwikkelaars en hypotheekverstrekkers
Welke nadelen zie jij bij een afbouwpad?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
:strip_exif()/f/image/wGij4bcThUvnFsAuEd2NrKth.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JOFJvnNBoisdWhOJ7E7WCQrq.png?f=user_large)