Laapo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:32:
[...]
Ik zie het probleem niet. Verhuurders die nu enkel aan expats willen verhuren naaien de lokale woningzoeker met binding aan die specifieke plek. Dus die woning, die is al niet beschikbaar. Als die woning nog naar koop schuift dan heeft de lokale woningzoeker tenminste een kans.
Die expats gaan toch ergens wonen en hebben gemiddeld meer geld dan de lokale woningzoeker. Dus wat denk je dat er gaat veranderen als je wat verhuurplekken weghaalt? Ik kan je garanderen dat die expats wel een andere huurwoning vinden. De mensen die in de rij achter ze staan zullen alleen minder geluk hebben.
Bedrijven die expats nodig hebben moeten verder maar bedenken hoe ze die willen huisvesten. Door het probleem daar heen te schuiven lossen we het in ieder geval deels op voor mensen die hier al reeds wonen en werken.
Daar ben ik ook voorstander van, maar voorlopig zie ik nog geen enkel wetsvoorstel die hier iets aan gaat doen. En zoals ik hierboven al aangeef gaat de huidige wet aanpassen/harder op controleren dit probleem niet oplossen.
Verder bij misstanden standaard onteigening. Niet al te moeilijk over doen. Je houdt je als verhuurder niet aan de regels, dan raak je het vastgoed gewoon kwijt. Net zoals een auto ook in beslag kan worden genomen. Deze misstanden hebben vaak impact op de straat en omgeving, nog los op de samenleving als geheel.
Kan niet en gaat niet gebeuren. Net zoals je het wel heel gek moet maken voordat die auto in beslag genomen kan worden, waarbij het helemaal raar moet lopen wil je hem niet later gewoon weer terug krijgen.
Daarbij zou je hier helemaal een beerkuil mee open trekken, want als dat al voor zoiets mag, waarvoor mag de regering dan straks wel niet dingen van jou afpakken? Huis afnemen als je een belastingfoutje hebt gemaakt?
En wat sowieso allang had gemoeten, bij ieder nieuwe verhuur een verplichte, bindende controle op het puntensysteem met een getoetste huur. Het liefst niet uitbesteed maar vanuit de gemeente.
En wie gaat dat doen en bovenal betalen? Voorlopig krijgen de gemeentes alleen maar minder geld en kunnen ze dus minder doen. Dit soort extra taken kunnen ze gewoon niet aan.
Huisvestingsvergunningen afstoffen en inzetten om lokale huurders voorrang te geven.
Dan moet je wel de huizen hebben en de wetten er voor optuigen. En dan ook goed bedenken wie dan een lokale huurder zou zijn.
Banken inzage geven in de brp voor panden waar ze hypotheek op hebben, en verplichten een eigendom en bewonercheck te doen.
Wederom, wie gaat dat betalen, hoe ga je dat doen met de persoonsgegevens (privacy), wie gaat de banken controleren dat ze geen verkeerde dingen doen met die persoonsgegevens en bovenal, wat ga je doen als er iets niet klopt? Want de bank zelf mag hierin niets doen.
Kleine disclaimer: ik vind de kleine particuliere pandjespatser over het algemeen weinig tot niets toevoegen aan het woonsysteem in Nederland. Ik denk zelfs dat we prima zonder kunnen.
Dat kan en daar ben ik het ook best mee eens, alleen zorgen ze voorlopig wel voor huurhuizen
Maar uiteindelijk zijn het leuke hersenspinsel, alleen zitten er meer nadelen dan voordelen aan. Precies waarom er eens een goed plan moet kopen waarin het echte probleem wordt aangepakt. Als je ervoor zorgt dat er voldoende huizen zijn ben je nl. het gros van de problemen die genoemd worden al kwijt. En een tekort bij de steden zal er altijd zijn, maar daar kun je ook weer beleid op maken hoe je daar mee om wil gaan. Maar dat zijn allemaal dingen die gewoon niet worden gedaan.
En bovenal, welke maatregel die jij noemt zorgt voor een extra huis?