kx22 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:37:
[...]
*knip*Ja tuurlijk wordt verschil tussen arm en rijk groter, maar dat is het een gevolg
Het probleem in NL ligt helemaal niet aan overwaarde of te weinig belasting betaald door boomers.
Het probleem in NL ligt aan het aantal huizen (het tekort daarvan)
Hadden we genoeg huizen, hadden deze oudere mensen niet zoveel overwaarde. Dan was er opeens veel minder erfbelasting....
Leuk maar jij denkt in dat systemen in de natuur oneindige groei hebben. En dat de lucht bijvoorbeeld niet op ten duur verzadigd kan raken met water?
Ik vind je reactie zeer naïef en je gaat er vanuit dat eeuwige groei mogelijk is in systemen zoals de natuur en systemen in de wereld.
Waar het om gaat is dat met geld & vermogen maak je het makkelijker om meer geld en vermogen te krijgen doordat je daardoor paden kunt bewandelen in het leven met minder weerstand.
Hoe minder je hebt des te lastiger het ook te krijgen.
Door deze twee eigenschappen krijg je door de tijd gezien steeds grotere ongelijkheid in de samenleving. Jou argument meer bouwen werkte vroeger na de oorlog prima. Echter nu minder omdat overal meer weerstand in het systeem komt. Denk even hier natuurkundig over na.
Beperkingen zoals:
1. Riolering en afvalwater verwerking.
2. Het elektriciteitsnet.
3. Drinkwater aansluiting.
4. Aanwezig grond waar op gebouwd kan worden.
5. Omdat er al zoveel is zal de kans op NIMBY ook vergroten ten opzichte van vroeger en dat kan alleen maar erger worden.
De wens is meer bouwen. Maar het probleem is dat de realiteit van NU hoge weerstand biedt. En dan denk je... Haal die weerstand weg. Ja maar achter deze punten die ik opnoemt even oplossen is ook niet zo gemakkelijk.
Dus wetende dat bouwen niet zo gemakkelijk gaat zoals jij denkt.... Krijg je nog met het huidige systeem steeds meer en meer ongelijkheid.
Ik weet dit en ik daarom vroeger uit alle macht een woning gekocht. Want doe je dat niet... Heb je in de toekomst nu dus problemen. O.a. hoge huur tijdens je pensioen.
Heb ook al zo mijn huis ontworpen dat ik in de toekomst heel makkelijk een badkamer en slaapkamer beneden kan bouwen. Vooruitkijken is iets wat extreem belangrijk is... Al vanaf je basis school moet je dat eigenlijk doen.
En ja ik ben een geval van links lullen rechts vullen. Ik doe rechtse acties in mijn leven omdat ik weet dat in het huidige systeem je daar het verst mee komt. Maar daardoor mag ik toch wel open en eerlijke discussie hebben dat het voor de gehele samenleving zwaar ongezond is op ten duur?
Het leven is een spel. Ik heb geen invloed op de spelregels, maar speel het spel wel zo dat ik goed de regels begrijp en daar goed uit komt en ga winnen.
Echter ben ik van mening dat de regels voor de gehele samenleving oneerlijk zijn. Wat ben ik dan voor een persoon?
[
Voor 11% gewijzigd door
tweakduke op 09-09-2024 10:37
]