Van die andere 62% zijn natuurlijk ook een hoop alleenstaanden...aljooge schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:18:
Over het toewerken naar het pensioen gesproken: Niet iedereen haalt dat. Zeer zorgelijk is dat slechts 38% van de huiseigenaren een overlijdensrisico verzekering heeft, 25 % van de zelfstandigen en 15 % van de huurders. Die laatste groep onverzekerden is vaak niet eens op de hoogte dat dit kan.
Door het ontbreken van zo'n nabestaande verzekering komt meer dan 50% in de problemen na het overlijden van hun partner. Hoe schrijnend dit kan zijn, is terug te zien in het filmpje.
https://www.bnnvara.nl/ka...e-problemen-na-overlijden
En een kleine resthypotheek is voor de overgebleven partner meestal best te behappen. Een single moet het tenslotte ook kunnen.indifined1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:51:
Van die andere 62% zijn natuurlijk ook een hoop alleenstaanden...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Gelukkig maar, er is geen plaats voor iedereen in de stad, waar alles op fietsafstand te vinden isTrichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:51:
[...]
Dan heb je wel een aardig huis op een dito kavel, in de nieuwbouwwijken heb je steeds vaker een postzegel als achtertuin en als voortuin je stoep. Het is maar wat iemand wilt natuurlijk, en waar je bent opgegroeid.
Ik zou voor geen goud in een nieuwere woning willen wonen, waarvan de achtertuin eruit ziet als een luchtplaats van een gevangenis met hekwerken tussen de buren
Zolang je in een sociale huurwoning woont hebt je ook geen verzekering nodig. Dus dat deel van de huurders valt al weg.aljooge schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:18:
Over het toewerken naar het pensioen gesproken: Niet iedereen haalt dat. Zeer zorgelijk is dat slechts 38% van de huiseigenaren een overlijdensrisico verzekering heeft, 25 % van de zelfstandigen en 15 % van de huurders. Die laatste groep onverzekerden is vaak niet eens op de hoogte dat dit kan.
Door het ontbreken van zo'n nabestaande verzekering komt meer dan 50% in de problemen na het overlijden van hun partner. Hoe schrijnend dit kan zijn, is terug te zien in het filmpje.
https://www.bnnvara.nl/ka...e-problemen-na-overlijden
Is dat een reden om in een stad te willen wonen? Lekker de uitlaatgassen van de auto's inademen tijdens het fietsen.Blik1984 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
Gelukkig maar, er is geen plaats voor iedereen in de stad, waar alles op fietsafstand te vinden is
In een dorp kan je vaak het meeste wel vinden, en anders komt postnl het wel thuisbezorgen.
Anoniem: 1885112
Ja.Trichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:09:
[...]
Zolang je in een sociale huurwoning woont hebt je ook geen verzekering nodig. Dus dat deel van de huurders valt al weg.
[...]
Is dat een reden om in een stad te willen wonen? Lekker de uitlaatgassen van de auto's inademen tijdens het fietsen.
In een dorp kan je vaak het meeste wel vinden, en anders komt postnl het wel thuisbezorgen.
Ook in de stad kun je vogeltjes horen fluiten en tussen het groen wonen. Net even lopend naar de bakker gegaan en dan loop ik hier doorheen. Mijn huis staat net verscholen achter de bomen aan de rechterkant .Trichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:09:
[...]
Zolang je in een sociale huurwoning woont hebt je ook geen verzekering nodig. Dus dat deel van de huurders valt al weg.
[...]
Is dat een reden om in een stad te willen wonen? Lekker de uitlaatgassen van de auto's inademen tijdens het fietsen.
:strip_exif()/f/image/FpvaNvlzDktzHJJLAdBWzLLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dacht dat dit artikel het erover had dat meer dan 50% in de problemen komt wanneer de partner overlijdt. Als jij dat best te behappen vindt…hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:55:
[...]
En een kleine resthypotheek is voor de overgebleven partner meestal best te behappen. Een single moet het tenslotte ook kunnen.
Zegt het Verbond van Verzekeraars. Iets met WC-eend...aljooge schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:32:
Dacht dat dit artikel het erover had dat meer dan 50% in de problemen komt wanneer de partner overlijdt. Als jij dat best te behappen vindt…
Heb je het filmpje wel bekeken? Staan een aantal vreselijke voorbeelden hoe het mis kan gaan.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:39:
[...]
Zegt het Verbond van Verzekeraars. Iets met WC-eend...
Om dit nu op zo‘n manier af te serveren als eigen belang van de verzekeraars is wat te makkelijk.
Er zullen vast schrijnende gevallen zijn, maar 50%?aljooge schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:51:
Heb je het filmpje wel bekeken? Staan een aantal vreselijke voorbeelden hoe het mis kan gaan.
Nog los van de vraag of ze uitkeren als het onverhoopt zover komt...
En zie hier het probleem van op de verkeerde plek bezuinigen. Bejaardenhuizen zijn 'te duur' en men moet maar 'voor zichzelf zorgen', terwijl nu de buurtzorg (gesponsord vanuit de gemeente) heel de wijk door moet tuffen -in nota bene eigen vervoer- en een hoop fijnstof uitstoot. En er dan van de andere kant mensen heel hard roepen dat de gemeentelijke belastingen zo hoog zijn..Trichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:13:
[...]
Waarom? De buurtzorg komt twee keer per dag langs voor medische zorg en de buurtzorg elke week voor huishoudelijke hulp. Dat wordt betaald uit de WMO en kost maar liefst 19 euro per maand..
In/voor een huishouden kan veel worden geregeld, het beleid is erop gericht om de ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Veel bejaardenhuizen zijn immers wegbezuinigd.
Als mijn ouders beiden naar een verpleeg/verzorgingstehuis zouden gaan betalen ze 2652 euro per maand.
Hetzelfde geldt voor zo'n beetje alle landen met (overwegend) rechts beleid wereldwijd, met de focus op economisch/papieren welzijn (i.p.v. maatschappelijk welzijn) en tevens een gebrek aan klimaatbeleid. Ondertussen ontstaat daardoor genoeg shit welke complexere/kostbaardere problemen veroorzaken en juist die migratiestromen op gang brengt. Waar denk je dat de gemiddelde Indiër, Afrikaan of Zuid-Amerikaan naar toe komt als we niks blijven doen aan klimaat en sociaal welzijn wereldwijd?
Tergend om te zien dat er hier tweakers rondlopen die zich trots op de borst kloppen dat ze een partij hebben gestemd welke continu aandacht/tijd/geld verspilt aan onwettige 'ideeën' voor een gevolg (o.a. migratie/huizentekort/mest) i.p.v. de oorzaak aanpakt en daarbij ook nog eens de échte problemen afdoet als hoax. Het is als klagen over een mol in je grasveld terwijl je woning in de fik staat.
Nou, dat zijn dus precies de dingen die je wel een beetje op je netvlies moet hebben. En waar je over kunt nadenken. Bijvoorbeeld, als je op jongere leeftijd in zo'n 200+ m2 woning woont, of je daarin wilt blijven wonen of dat je dat misschien anders zou willen. En wanneer je dat zou willen. En als je in een vooroorlogse woning woont, dat dat vaak wel mooi wonen is, maar dat daar ook een prijskaartje aan hangt, aan onderhoud en stookkosten (en soms minder comfort). Wil en kun je dat volhouden?Trichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:13:
[...]
[...]
Het hangt er nogal af over wat voor woningen het gaat. Een statig herenhuis uit 1910 van 'n miljoen is natuurlijk niet te vergelijken met een woning van 1955 van 4 ton.
Aan de eerste betaal je je inderdaad blauw aan onderhoud en stookkosten. Het is ook niet te verwachten dat een 80jarige op 200+ m2 woont. Die weet drommels goed wat het kost om een dergelijk huis te kunnen bewonen.
Dat vind ik dus juist dingen waar je al voor je pensioen al eens over zou moeten nadenken.
Veel oudjes vinden een goed onderhouden huis juist wel heel belangrijk. Het hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn (genoeg mensen met gaskachels en een jaren '60 'woningbouw'keuken), maar het moet vaak wel gewoon goed onderhouden zijn.En ondertussen zie ik ook genoeg huizen waarvan het onderhoud te wensen over laat. Rotte kozijnen etc. De volgende bewoners mogen het opknappen. Oudjes komen nog uit een wereld waarbij hun huidige woning meer is dan ze ooit hadden in hun jeugd. Die hechten niet zo aan een goed onderhouden huis.
Dat veel woningen ondanks dat achterstallig onderhoud en rotte kozijnen hebben, komt bv. doordat mensen altijd zelf onderhoud deden en dat op een gegeven moment niet meer zelf kunnen. Of geen geld kunnen of willen uitgeven aan een schilder (of opzien tegen het regelen van een schilder). Deels dus ook weer: niet nadenken over hoe je leven er later uit ziet, wat je zelf kunt en wilt blijven doen en wat je kunt/moet inhuren.
Dat kan wel, mits je daar ook de financiële mogelijkheden voor hebt. Maar dus vooral ook: als je op jongere leeftijd (dat wil zeggen in je werkzame leven) in zo'n woning woont, houd er rekening mee dat je wensen kunnen veranderen als je ouder wordt. Vandaar mijn opmerking dat je over de toekomst moet denken vóórdat je op een leeftijd bent dat je je leven niet meer zo makkelijk wilt of kunt veranderen.In een woning als deze moet je ook niet willen wonen als oudere lijkt me:
https://www.funda.nl/deta...dasstraat-109-1/43500429/
Ik zie 5 maanden te koop dus goed op af te dingen, gooi er drie ton tegenaan en voor de prijs van een tweekapper in de Randstad woon je op sjiek helemaal naar wens op loopafstand van Arnhem CS.Trichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:13:
In een woning als deze moet je ook niet willen wonen als oudere lijkt me:
https://www.funda.nl/deta...dasstraat-109-1/43500429/
Zal wel iets mee zijn: asbest, fundering of monumentale status oid.
Ik snap je gedachte, maar besef dat 'we' steeds ouder kinderen krijgen die langer thuis blijven wonen. Als mijn jongste op haar 20e daadwerkelijk het nest verlaat (als...) ben ik 5 jaar van mijn pensioen, gevoelsmatig vol in het leven en zeker niet in de fase om 'een stapje terug' te doen.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:57:
Maar dus vooral ook: als je op jongere leeftijd (dat wil zeggen in je werkzame leven) in zo'n woning woont, houd er rekening mee dat je wensen kunnen veranderen als je ouder wordt. Vandaar mijn opmerking dat je over de toekomst moet denken vóórdat je op een leeftijd bent dat je je leven niet meer zo makkelijk wilt of kunt veranderen.
Hoewel ik het ook als een grote beleidsfout zie om de bejaardenhuizen zo massaal af te schaffen ga je wel erg makkelijk voorbij aan het feit dat de meeste oudere helemaal niet naar een bejaardenhuis willen. De buurt- en thuiszorg is er ook omdat dat gewoon aansluit bij waar de ouderen zelf behoefte aan (zeggen te) hebben. De meeste blijven net zo lang thuiswonen totdat het écht niet meer gaat en de familie of zorg moet ingrijpen. Mijn (schoon)grootouders krijg ik echt met geen Komatsu een bejaardenhuis in, al stonden er 100 leeg.geekeep schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
En zie hier het probleem van op de verkeerde plek bezuinigen. Bejaardenhuizen zijn 'te duur' en men moet maar 'voor zichzelf zorgen', terwijl nu de buurtzorg (gesponsord vanuit de gemeente) heel de wijk door moet tuffen -in nota bene eigen vervoer- en een hoop fijnstof uitstoot. En er dan van de andere kant mensen heel hard roepen dat de gemeentelijke belastingen zo hoog zijn..
Klimaatvluchtelingen bestaan echt alleen in het extreemlinkse subsidiesponzenwereldje en dito overtikmedia. Er is echt helemaal geen enkele Indiër, Afrikaan, Arabier of welke vluchteling dan ook die ook maar 1 seconde bezig is met jouw westerse klimaatfobie, die willen vooral snel geld, een mooi huis voor de familie en een AMG V8 voor de deur. Als we nou eens stoppen met de zoveelste nutteloze oorlog voeren voor de geweldsgeile Amerikaanse wapenkliek (want daar vlucht men wél terecht voor), dan kunnen we (meer) win-win handel drijven met die landen en zorgen dat ze dáár ook een goed bestaan op kunnen bouwen. Daar zal de aanstaande president gelukkig ook voor gaan zorgen.
Hetzelfde geldt voor zo'n beetje alle landen met (overwegend) rechts beleid wereldwijd, met de focus op economisch/papieren welzijn (i.p.v. maatschappelijk welzijn) en tevens een gebrek aan klimaatbeleid. Ondertussen ontstaat daardoor genoeg shit welke complexere/kostbaardere problemen veroorzaken en juist die migratiestromen op gang brengt. Waar denk je dat de gemiddelde Indiër, Afrikaan of Zuid-Amerikaan naar toe komt als we niks blijven doen aan klimaat en sociaal welzijn wereldwijd?
All-electric.
Dat hoeft ook niet. In tegendeel, blijf vooral doen wat je wil. Maar tegelijk is het wel goed om er rekening mee te houden dat je leven er mogelijk in de toekomst anders uit ziet. En dat je wensen en mogelijkheden kunnen veranderen als je ouder wordt. Als je nu in een statig herenhuis uit 1910 of een woning van 200+ m² woont, dan lijkt het mij heel verstandig om te kijken of je daar tot je dood wilt en kunt blijven wonen. Niet dat je nu of op korte termijn al 'een stapje terug' zou moeten doen. Wel dat het handig is om over de toekomst na te denken vóórdat je op een leeftijd bent dat je je leven niet meer zo makkelijk wilt of kunt veranderen.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Ik snap je gedachte, maar besef dat 'we' steeds ouder kinderen krijgen die langer thuis blijven wonen. Als mijn jongste op haar 20e daadwerkelijk het nest verlaat (als...) ben ik 5 jaar van mijn pensioen, gevoelsmatig vol in het leven en zeker niet in de fase om 'een stapje terug' te doen.
Die 'bejaardenhuizen' zijn vaak ook heel veel duurder dan thuis blijven wonen met thuiszorg. Wat dat betreft is het ook prima dat het met thuiszorg en andere maatregelen mogelijk is dat mensen veel langer thuis kunnen blijven wonen als ze dat willen. Maar er zitten wel twee belangrijke kritiekpunten aan. Ten eerste moet er wel voldoende ruimte blijven voor de mensen die niet meer thuis kunnen of willen blijven wonen. Ent ten tweede moet de financiering ook goed geregeld zijn. En moet het niet zo zijn dat het uitgangspunt is dat de zorg wordt gedecentraliseerd met als voornaamste doel om te bezuinigen.geekeep schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
En zie hier het probleem van op de verkeerde plek bezuinigen. Bejaardenhuizen zijn 'te duur' en men moet maar 'voor zichzelf zorgen', terwijl nu de buurtzorg (gesponsord vanuit de gemeente) heel de wijk door moet tuffen -in nota bene eigen vervoer- en een hoop fijnstof uitstoot. En er dan van de andere kant mensen heel hard roepen dat de gemeentelijke belastingen zo hoog zijn..
Hangt er vooral van af wat je met dat "alles" bedoelt. Ik heb postnl niet vaak een schouwburg of museum zien thuisbezorgen. De stad heeft gewoon een aantal faciliteiten die je in veel dorpen niet hebt. Dat kan een belangrijke reden zijn om in de stad te willen wonen. Maar als de voornaamste reden is dat je naar de AH of het Kruitvat wilt kunnen gaan, dan kun je net zo goed in een dorp wonen.Trichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:09:
Als je in Azië of Afrika daadwerkelijk vlucht vanwege het klimaat is het niet handig om naar een land te gaan dat onder de zeespiegel ligt...RonJ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:52:
Klimaatvluchtelingen bestaan echt alleen in het extreemlinkse subsidiesponzenwereldje en dito overtikmedia.
Trichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:13:
[...]
En ondertussen zie ik ook genoeg huizen waarvan het onderhoud te wensen over laat. Rotte kozijnen etc. De volgende bewoners mogen het opknappen. Oudjes komen nog uit een wereld waarbij hun huidige woning meer is dan ze ooit hadden in hun jeugd. Die hechten niet zo aan een goed onderhouden huis.
Bij mijn ooms en tantes was het vaak net alsof ik in het Openluchtmuseum aan het lopen was
Ik heb soms ook wel het gevoel dat daar een deel van het probleem van "we willen verhuizen maar het is te duur" ontstaat. Men koopt een woning en is tevreden met hoe het is, en laat het dan heel wat jaren behoorlijk verwateren. Ja, dan ga je niet even een gelijkvloerse woning kunnen vinden met een evengrote tuin en die daarnaast ook nog even aan de laatste eisen van het bouwbesluit voldoet, want die worden niet gebouwd voor dezelfde bedragen voor de benodigde materialen en arbieid zoals het huidige huis ooit voor (relatief gezien) een habbekrats uit de grond werd gestampt. Als dat overigens al geen bestaande bouw betrof die ze zelf van een ander hebben gekocht.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
Dat hoeft ook niet. In tegendeel, blijf vooral doen wat je wil. Maar tegelijk is het wel goed om er rekening mee te houden dat je leven er mogelijk in de toekomst anders uit ziet. En dat je wensen en mogelijkheden kunnen veranderen als je ouder wordt. Als je nu in een statig herenhuis uit 1910 of een woning van 200+ m² woont, dan lijkt het mij heel verstandig om te kijken of je daar tot je dood wilt en kunt blijven wonen. Niet dat je nu of op korte termijn al 'een stapje terug' zou moeten doen. Wel dat het handig is om over de toekomst na te denken vóórdat je op een leeftijd bent dat je je leven niet meer zo makkelijk wilt of kunt veranderen.
Als de huidige woning goed onderhouden is en zich niet in niemandsland bevindt, dan zal een net iets kleinere woning prima hypotheekvrij te bekostigen moeten zijn. Ga je echter van een museum (vaak zowel van binnen als van buiten), waarbij al decennia aan "kwaaltjes" geaccepteerd worden zoals ze zijn - want ze zijn er al aan gewend, naar een nieuwbouwtoren of een bungalow die meer bereikbaar is gelegen - want nu doet de afstand tot de supermarkt er wel toe - dan zal het inderdaad lastig worden en dan krijg je de "Ja, maar we willen niet 5 hoog met een klein balkonnetje en ook nog eens meer ervoor betalen" situaties.
Klinkt eerder alsof er behoefte is aan hippe seniorenwoningen bij elkaar met voldoende voorzieningen op loopafstand, dan dat het concept van gecentraliseerde zorg daadwerkelijk het issue is. Dan zijn de eenzame ouderen ook voorzien van gezelschap (ipv wachten totdat de kinderen eens tijd hebben) en kan men onderling elkaar te hulp schieten waar nodig. In voorgaande berichten is woningonderhoud een dingetje op oudere leeftijd, kan Piet mooi de kozijnen schilderen terwijl buurvrouw Ans de tuin snoeit. Win-win.RonJ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:52:
[...]
Hoewel ik het ook als een grote beleidsfout zie om de bejaardenhuizen zo massaal af te schaffen ga je wel erg makkelijk voorbij aan het feit dat de meeste oudere helemaal niet naar een bejaardenhuis willen. De buurt- en thuiszorg is er ook omdat dat gewoon aansluit bij waar de ouderen zelf behoefte aan (zeggen te) hebben. De meeste blijven net zo lang thuiswonen totdat het écht niet meer gaat en de familie of zorg moet ingrijpen. Mijn (schoon)grootouders krijg ik echt met geen Komatsu een bejaardenhuis in, al stonden er 100 leeg.
Klimaatproblemen zijn niet links, aangezien we met z'n allen onderdeel van deze aardkloot zijn. Het een fobie noemen lijkt eerder een stukje projectie, uit angst de échte problemen onder ogen te komen. Als je zelfs in de afgelopen 30 jaar de veranderingen niet ziet, durf of kun je simpelweg geen simpele feiten onderkennen.Klimaatvluchtelingen bestaan echt alleen in het extreemlinkse subsidiesponzenwereldje en dito overtikmedia. Er is echt helemaal geen enkele Indiër, Afrikaan, Arabier of welke vluchteling dan ook die ook maar 1 seconde bezig is met jouw westerse klimaatfobie, die willen vooral snel geld, een mooi huis voor de familie en een AMG V8 voor de deur. Als we nou eens stoppen met de zoveelste nutteloze oorlog voeren voor de geweldsgeile Amerikaanse wapenkliek (want daar vlucht men wél terecht voor), dan kunnen we (meer) win-win handel drijven met die landen en zorgen dat ze dáár ook een goed bestaan op kunnen bouwen. Daar zal de aanstaande president gelukkig ook voor gaan zorgen.
Zelfs een kind snapt de link tussen: klimaatissues -> voedsel- en drinkwaterproblemen -> sociale onrust -> vluchtelingen. En ja, die gaan ook in Europa aankloppen, bovenop die oorlogsvluchtelingen.
Klimaat is meer dan een zeespiegel. Extreme droogte, neerslag, mislukte oogsten, gebrek aan schoon drinkwater. En dan kun je inderdaad beter in Nederland zitten veilig achter de dijken dan in een hutje omringd door ellende.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:23:
[...]
Als je in Azië of Afrika daadwerkelijk vlucht vanwege het klimaat is het niet handig om naar een land te gaan dat onder de zeespiegel ligt...
Eerlijk gezegd heeft een groot deel van de ouderen ook geen besef welke woning-/onderhoudsprijzen tegenwoordig 'normaal' zijn, aangezien ze of in een afbetaald huis zitten met achterstallig onderhoud of al minstens 25 jaar in sociale huur vertoeven. Het is op iedere verjaardag weer raak met 70+ opa's en oma's die verbaasd kijken als de huidige koop/huur/verbouwprijzen worden genoemd en dan roepen dat meer dan €800p/m aan huur al waanzin is..Paprika schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:01:
[...]
[...]
Ik heb soms ook wel het gevoel dat daar een deel van het probleem van "we willen verhuizen maar het is te duur" ontstaat. Men koopt een woning en is tevreden met hoe het is, en laat het dan heel wat jaren behoorlijk verwateren. Ja, dan ga je niet even een gelijkvloerse woning kunnen vinden met een evengrote tuin en die daarnaast ook nog even aan de laatste eisen van het bouwbesluit voldoet, want die worden niet gebouwd voor dezelfde bedragen voor de benodigde materialen en arbieid zoals het huidige huis ooit voor (relatief gezien) een habbekrats uit de grond werd gestampt. Als dat overigens al geen bestaande bouw betrof die ze zelf van een ander hebben gekocht.
Als de huidige woning goed onderhouden is en zich niet in niemandsland bevindt, dan zal een net iets kleinere woning prima hypotheekvrij te bekostigen moeten zijn. Ga je echter van een museum (vaak zowel van binnen als van buiten), waarbij al decennia aan "kwaaltjes" geaccepteerd worden zoals ze zijn - want ze zijn er al aan gewend, naar een nieuwbouwtoren of een bungalow die meer bereikbaar is gelegen - want nu doet de afstand tot de supermarkt er wel toe - dan zal het inderdaad lastig worden en dan krijg je de "Ja, maar we willen niet 5 hoog met een klein balkonnetje en ook nog eens meer ervoor betalen" situaties.
Ben je wel eens in Azië of Afrika op vakantie geweest? Daarna ben je genezen van de gedachte dat 'wij' hier de wereld gaan redden.geekeep schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:32:
Klimaat is meer dan een zeespiegel. Extreme droogte, neerslag, mislukte oogsten, gebrek aan schoon drinkwater. En dan kun je inderdaad beter in Nederland zitten veilig achter de dijken dan in een hutje omringd door ellende.
Blijf me verbazen dat men op links niet inziet dat hun standpunten over klimaat en migratie ervoor zorgen dat ze nooit meer de de grootste worden, ons VVD kiezers hoor je daarover niet klagen...
Ja , @geekeep gek he?
als je pensioen niet mee mag gaan met de index...
als je pensioen niet mee mag gaan met de index...
Een beter milieu begint bij jezelf, een quote die jij zeker weten ook nog hebt meegemaakt. Als de opkomende economieën dezelfde vervuilende producten in dezelfde mate gaan consumeren als de westerse wereld nu doet, hebben we met z'n allen een nog groter probleem. Voor nu kunnen de landen die al wél in staat zijn te veranderen een voorbeeldfunctie zijn voor anderen.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Ben je wel eens in Azië of Afrika op vakantie geweest? Daarna ben je genezen van de gedachte dat 'wij' hier de wereld gaan redden.
Blijf me verbazen dat men op links niet inziet dat hun standpunten over klimaat en migratie ervoor zorgen dat ze nooit meer de de grootste worden, ons VVD kiezers hoor je daarover niet klagen...
Zolang men blind partijen blijft volgen die minderheidsgroep x, y of z beschuldigen van 'onze problemen', blijven we onszelf maar vergiftigen zonder ook maar iets te ondernemen. Om over een gezonde/veilige leefomgeving voor woningen in eigen land dus nog maar te zwijgen. Iets met een kikker en kokend water. Uiteindelijk zijn ook de meest individualistische stemmers onder ons gevoelig voor een bepaalde meute volgen en kan in tijden van crisis voor onlogisch of zelfs risicovol gedrag zorgen.
Reflecteren en vooruitkijken is nooit een sterk punt geweest van dat soort partijen, dus kan je niks kwalijk nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door geekeep op 25-10-2024 16:12 ]
Dat zijn twee verschillende vragen/standpunten. Of er sprake is van een klimaatprobleem is een andere vraag dan of wij daar iets aan kunnen (of willen) doen. Als je van mening bent dat "we" in Nederland niets aan het klimaat zouden hoeven te doen omdat dat een druppel op de gloeiende plaat is, betekent dat nog niet dat er geen klimaatprobleem is. Betekent alleen dat de hele wereld naar de kloten gaat, omdat iedereen de houding heeft dat het niets uitmaakt zolang de ander niet ook wat verandert. De constatering dat de wereld naar de kloten gaat heeft ook helemaal niets met links of rechts te maken. Dat ontkennen is vooral de kop in het zand steken.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Ben je wel eens in Azië of Afrika op vakantie geweest? Daarna ben je genezen van de gedachte dat 'wij' hier de wereld gaan redden.
Exact.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:19:
[...]
Dat zijn twee verschillende vragen/standpunten. Of er sprake is van een klimaatprobleem is een andere vraag dan of wij daar iets aan kunnen (of willen) doen. Als je van mening bent dat "we" in Nederland niets aan het klimaat zouden hoeven te doen omdat dat een druppel op de gloeiende plaat is, betekent dat nog niet dat er geen klimaatprobleem is. Betekent alleen dat de hele wereld naar de kloten gaat, omdat iedereen de houding heeft dat het niets uitmaakt zolang de ander niet ook wat verandert. De constatering dat de wereld naar de kloten gaat heeft ook helemaal niets met links of rechts te maken. Dat ontkennen is vooral de kop in het zand steken.
Wat dat betreft vergelijkbaar met een post hier een tijdje terug die de huidige wooncrisis relativeerde/bagatelliseerde door het te vergelijken met de situatie net na de Tweede Wereldoorlog. "Kijk, het kan altijd erger!".
Het is hypocriet om daar heen te gaan om te constateren dat ze daar veel uitstoten, terwijl je zelf veel kerosine hebt verbrand om er te komen.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Bekende fallacy, availability bias: teveel vertrouwen op wat je met je eigen ogen ziet. IPCC rapport is te abstract, de vakantie in Azië is waar de gedachten worden gevormd.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
Dat verbaast je omdat je het vanuit machtspolitiek perspectief beschouwt. De VVD heeft een beperkte eigen set aan waarden, en kiest verder flexibel standpunten aan de hand van de populaire opvatting in het land.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
Linkse partijen zijn meer waarde gedreven en dat leidt tot meer impopulaire standpunten.
Ik blijf me juist meer verbazen over het feit dat linkse partijen zo zwak zijn in hun waarden verdedigen en hun eigen verhaal vertellen dan over het feit dan hun standpunten in lijn zijn met hun waarden
En ik verbaas me toch elke keer weer een beetje over dat er zoveel angstige en ambitieloze figuren in dit land wonen, al weet ik het natuurlijk al lang
[ Voor 54% gewijzigd door eamelink op 25-10-2024 18:34 ]
Anoniem: 1885112
Zeg dat wel, inderdaad. Maar goed, mij hoor je ook niet klagen! Laat ze maar lekker doen.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Precies, daarom kocht ik een warmtepomp, dak vol pv panelen en een electrische auto. Met subsidie.geekeep schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:29:
[...]
L
[...]
Klimaatproblemen zijn niet links, aangezien we met z'n allen onderdeel van deze aardkloot zijn. Het een fobie noemen lijkt eerder een stukje projectie, uit angst de échte problemen onder ogen te komen. Als je zelfs in de afgelopen 30 jaar de veranderingen niet ziet, durf of kun je simpelweg geen simpele feiten onderkennen.
Zelfs een kind snapt de link tussen: klimaatissues -> voedsel- en drinkwaterproblemen -> sociale onrust -> vluchtelingen. En ja, die gaan ook in Europa aankloppen, bovenop die oorlogsvluchtelingen.
Dat is natuurlijk niet zodat ik nu gratis kan verwarmen , douchen en auto rijden
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 25-10-2024 18:47 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ons vvd-kiezers, klinkt als Wilders die ons volk claimt.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Ik ken genoeg vvd-kiezers en overtuigd rechts, voor wie de klimaatverandering en de invloed van de mens een zorgwekkend thema is.
Wij gaan inderdaad de wereld niet redden in bijvoorbeeld Afrika.
Je ogen goed de kost gevend dan zie je al heel snel hoe Europa daar grote delen van de ecologie om zeep hebben geholpen. Met funeste gevolgen voor het klimaat in die landen.
Jouw vvd-kiezers doen er heel goed aan om zich niet langer daar te bemoeien.
Sorry mod. Ik had je nog niet gelezen.
Maar het is zeker wel een medefeit waarom de migratie ons woningbestand tekort doet schieten.
[ Voor 6% gewijzigd door izdp op 25-10-2024 18:53 ]
Scheelt dat 'ie blijkbaar z'n eigen partij niet kentizdp schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:50:
[...]
Ons vvd-kiezers, klinkt als Wilders die ons volk claimt.
Ik ken genoeg vvd-kiezers en overtuigd rechts, voor wie de klimaatverandering en de invloed van de mens een zorgwekkend thema is.
Wij gaan inderdaad de wereld niet redden in bijvoorbeeld Afrika.
Je ogen goed de kost gevend dan zie je al heel snel hoe Europa daar grote delen van de ecologie om zeep hebben geholpen. Met funeste gevolgen voor het klimaat in die landen.
Jouw vvd-kiezers doen er heel goed aan om zich niet langer daar te bemoeien.
Sorry mod. Ik had je nog niet gelezen.
Maar het is zeker wel een medefeit waarom de migratie ons woningbestand tekort doet schieten.
Aangezien zij wel erkennen dat er iets moet veranderen:
Ook van investeren in ov in stad én regio zijn ze niet vies:De VVD wil Nederland schoner doorgeven aan volgende generaties. Ook moeten we minder afhankelijk worden van onvrije landen. Daarom willen wij dat Nederland klimaatneutraal is in 2050 en steunen wij de aanscherping van de doelen voor 2030 tot tenminste 55% CO2-reductie. De VVD is optimistisch: economische groei en verduurzaming kunnen hand in hand gaan.
En ook Schiphol mag zich schikken:We blijven daarom investeren in ov, zowel in de stad als in de regio. Wij willen dat er meer concurrentie op het spoor ontstaat, zodat het ov in de regio’s sneller en beter wordt.
Dat intensief boeren mag ook wel wat minder:Wel houden we vast aan de hervormingsplannen van de luchthaven. Pas wanneer vliegtuigen stiller en schoner worden, kan Schiphol groeien.
Jazeker, en we hebben uiteraard de sociale woningen ook nog:Tegelijkertijd leggen we nu te veel druk op onze leefomgeving. In sommige gebieden is de balans zoek, mede door een hoge stikstofuitstoot. Het heeft ons land deels op slot gezet. Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen voor onszelf en voor de volgende generaties.
Stuk voor stuk allemaal quotes uit hun eigen standpunten: https://www.vvd.nl/standpunten/ en tevens relevant voor de toekomst van Nederland en de bouw van nieuwe woningen. Wellicht scheelt bovenstaande wat ongefundeerd roepen hier.De VVD wil dat er overal meer woningen bijkomen: koop, sociale huur en middenhuur.
Daarom is het goed dat ze in een coalitie zitten...geekeep schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:06:
Stuk voor stuk allemaal quotes uit hun eigen standpunten: https://www.vvd.nl/standpunten/ en tevens relevant voor de toekomst van Nederland en de bouw van nieuwe woningen. Wellicht scheelt bovenstaande wat ongefundeerd roepen hier.
Maar genoeg over politiek, dat het zo afdwaalt zegt genoeg over het gebrek aan ontwikkelingen. Die zijn er niet.
[ Voor 12% gewijzigd door hoevenpe op 25-10-2024 22:15 ]
En daarom zitten we ondertussen in deel 7 van dit topic. De woningcrisis omvat dermate veel andere onderwerpen/issues dan enkel een gebrek aan bouwen. Het is als een zandkasteel aan de kustlijn bouwen, je kunt blijven scheppen totdat je beseft dat je een stap naar vóren (weg van de golven) moet zetten ipv naar links of rechts.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:13:
[...]
Daarom is het goed dat ze in een coalitie zitten...
Maar genoeg over politiek, dat het zo afdwaalt zegt genoeg over het gebrek aan ontwikkelingen. Die zijn er niet.
Leuk, leuk!geekeep schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:06:
[...]
Scheelt dat 'ie blijkbaar z'n eigen partij niet kent![]()
Aangezien zij wel erkennen dat er iets moet veranderen:
[...]
Ook van investeren in ov in stad én regio zijn ze niet vies:
[...]
En ook Schiphol mag zich schikken:
[...]
Dat intensief boeren mag ook wel wat minder:
[...]
Jazeker, en we hebben uiteraard de sociale woningen ook nog:
[...]
Stuk voor stuk allemaal quotes uit hun eigen standpunten: https://www.vvd.nl/standpunten/ en tevens relevant voor de toekomst van Nederland en de bouw van nieuwe woningen. Wellicht scheelt bovenstaande wat ongefundeerd roepen hier.
De vvd zolang al aan het roer en de anderen verpesten het nog steeds om iets goeds te bereiken?
Voor woningen gaat dat bij mij er niet in.
oh, dus de randstad ontruimen.geekeep schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:37:
[...]
En daarom zitten we ondertussen in deel 7 van dit topic. De woningcrisis omvat dermate veel andere onderwerpen/issues dan enkel een gebrek aan bouwen. Het is als een zandkasteel aan de kustlijn bouwen, je kunt blijven scheppen totdat je beseft dat je een stap naar vóren (weg van de golven) moet zetten ipv naar links of rechts.
Wie weet sluiten de provincies dan hun grenzen voor dat soort volk.
Hoe is je Fries? Er wordt aan gewerkt.izdp schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 01:19:
[...]
oh, dus de randstad ontruimen.
https://www.facebook.com/share/v/wZQxgpGQ29mMQYdJ/
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb ook vaak het idee dat er een gigantisch gat is tussen wat de meeste mensen goed genoeg vinden en wat het bouwbesluit eist. Hier zou ook eem sleutel kunnen liggen in het verlagen van de woningprijzenPaprika schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:01:
[...]
[...]
Ik heb soms ook wel het gevoel dat daar een deel van het probleem van "we willen verhuizen maar het is te duur" ontstaat. Men koopt een woning en is tevreden met hoe het is, en laat het dan heel wat jaren behoorlijk verwateren. Ja, dan ga je niet even een gelijkvloerse woning kunnen vinden met een evengrote tuin en die daarnaast ook nog even aan de laatste eisen van het bouwbesluit voldoet
Waarom gaan we niet terug naar wat 20 jaar geleden normaal was? Dan maar iets minder perfect en iets minder duurzaam, die huizen zijn echt gewoon goed genoeg.
Dat valt toch wel mee? 2m60 in plaats van 2m45 is de enige ruimtelijke verbetering die me te binnen schiet, de kostprijs van HR+++ glas valt op het geheel ook wel mee.indifined1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:14:
Ik heb ook vaak het idee dat er een gigantisch gat is tussen wat de meeste mensen goed genoeg vinden en wat het bouwbesluit eist. Hier zou ook eem sleutel kunnen liggen in het verlagen van de woningprijzen
Ik zie vooral versoberingen: geen verplichte berging en/of aparte slaapkamer bij appartementen, steeds minder binnenruimte door smallere beukmaten om over parkeren nog maar te zwijgen.
Ik snap niet wat je precies bedoelt met dit? Een markt als de woningmarkt heeft gewoon (centrale) sturing nodig, want anders gaan gemeenten gewoon voor zoveel mogelijk geld de duurste woningen laten bouwen. En geef ze eens ongelijk, gezien de grote hoeveelheid werk/kosten die afgelopen decennia op hun bordje is geschoven.izdp schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 01:10:
[...]
Leuk, leuk!
De vvd zolang al aan het roer en de anderen verpesten het nog steeds om iets goeds te bereiken?
Voor woningen gaat dat bij mij er niet in.
Als dat de conclusie, zegt dat meer over jou.izdp schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 01:19:
[...]
oh, dus de randstad ontruimen.
Die "links of rechts" was eigenlijk beeldspraak, over het bakkeleien in de politiek tussen welke kant 'gelijk heeft' terwijl de oplossing ergens in het midden ligt.
Ik denk dat ik niet de enige ben die het frustreert dat we een stel kleuters in de politiek hebben zitten die voorheen heel hard van alles hebben lopen roepen vanaf de zijlijn. En nu ze mee mogen doen in de grotemensenwereld inzien dat het besturen van Nederland wat nuance vergt en we in ons land nou eenmaal democratische/rechtsstatelijke kaders hebben waarbinnen je moet/kunt opereren. Dat ze continu blijven proberen om buiten de lijntjes te kleuren met valse oplossingen is pure tijd- en geldverspilling.
Ja centrale sturing en laat nou net de vvd aan het roer dat verzaakt hebben.geekeep schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Ik snap niet wat je precies bedoelt met dit? Een markt als de woningmarkt heeft gewoon (centrale) sturing nodig, want anders gaan gemeenten gewoon voor zoveel mogelijk geld de duurste woningen laten bouwen. En geef ze eens ongelijk, gezien de grote hoeveelheid werk/kosten die afgelopen decennia op hun bordje is geschoven.
[...]
Als dat de conclusie, zegt dat meer over jou.![]()
Die "links of rechts" was eigenlijk beeldspraak, over het bakkeleien in de politiek tussen welke kant 'gelijk heeft' terwijl de oplossing ergens in het midden ligt.
Ik denk dat ik niet de enige ben die het frustreert dat we een stel kleuters in de politiek hebben zitten die voorheen heel hard van alles hebben lopen roepen vanaf de zijlijn. En nu ze mee mogen doen in de grotemensenwereld inzien dat het besturen van Nederland wat nuance vergt en we in ons land nou eenmaal democratische/rechtsstatelijke kaders hebben waarbinnen je moet/kunt opereren. Dat ze continu blijven proberen om buiten de lijntjes te kleuren met valse oplossingen is pure tijd- en geldverspilling.
https://sargasso.nl/hoe-s...-het-individu-uitspeelde/hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:13:
[...]
Daarom is het goed dat ze in een coalitie zitten...
In iets minder extreme vorm zie je dat ook bij 'gewone' doorstromers. Die zijn in de basis bijvoorbeeld op zoek naar een huis met een garage, maar verder iets vergelijkbaars met waar ze nu wonen. Tegelijk willen ze er in woonruimte niet op achteruit gaan. Geen kleinere slaapkamers, woonkamer, keuken, tuin etc. Met als gevolg dat de woningen die aan de criteria voldoen, en dus niet meteen afvallen, in de praktijk vaak juist groter zijn op die punten. En ja, áls je dan zou gaan verhuizen, dan toch liever minimaal label A, liefst nog wat plusjes erbij. En eigenlijk ook een moderne keuken en badkamer.Paprika schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:01:
[...]
[...]
Ik heb soms ook wel het gevoel dat daar een deel van het probleem van "we willen verhuizen maar het is te duur" ontstaat. Men koopt een woning en is tevreden met hoe het is, en laat het dan heel wat jaren behoorlijk verwateren. Ja, dan ga je niet even een gelijkvloerse woning kunnen vinden met een evengrote tuin en die daarnaast ook nog even aan de laatste eisen van het bouwbesluit voldoet, want die worden niet gebouwd voor dezelfde bedragen voor de benodigde materialen en arbieid zoals het huidige huis ooit voor (relatief gezien) een habbekrats uit de grond werd gestampt.
Vervolgens komt de schrik dat die leuke nieuwe woning met "alleen" een extra garage meteen twee ton (of noem hier een bedrag volgens je lokale huizenmarkt) duurder is dan hun huidige label B woning met keuken en sanitair van 10+ jaar oud.
Voor 'maar' twee ton extra was half Nederland aan het verhuizen: een leuke tussenwoning in de Randstad is 600k+, een vergelijkbare tweekapper met 400m2 grond minstens een miljoen.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:17:
Vervolgens komt de schrik dat die leuke nieuwe woning met "alleen" een extra garage meteen twee ton (of noem hier een bedrag volgens je lokale huizenmarkt) duurder is dan hun huidige label B woning met keuken en sanitair van 10+ jaar oud.
RC van 1 naar 5, (balans)ventilatie, lage temperatuur afgifte en warmtepomp zijn wel significante verschillen hoor.hoevenpe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:51:
Dat valt toch wel mee? 2m60 in plaats van 2m45 is de enige ruimtelijke verbetering die me te binnen schiet, de kostprijs van HR+++ glas valt op het geheel ook wel mee.
Als we deze keuze aan de koper laten zouden we nu nog kortzichtig woningen bouwen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dan heb je het dus over verhuizen van tussenwoning naar tweekapper, wat heel wat anders is dan alleen een extra garage.hoevenpe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
Voor 'maar' twee ton extra was half Nederland aan het verhuizen: een leuke tussenwoning in de Randstad is 600k+, een vergelijkbare tweekapper met 400m2 grond minstens een miljoen.
(Los daarvan heb ik niet voor niets de opmerking "noem hier een bedrag volgens je lokale huizenmarkt" geplaatst...)
En als we de keus aan de overheid laten, vrees ik dat die daar ook blind voor zouden gaan. Na ons de zondvloed. Gelukkig hebben ook zij zich nog enigszins te houden aan (internationale) afspraken.assje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
RC van 1 naar 5, (balans)ventilatie, lage temperatuur afgifte en warmtepomp zijn wel significante verschillen hoor.
Als we deze keuze aan de koper laten zouden we nu nog kortzichtig woningen bouwen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
Dan is de vraag wat meer prioriteit heeft, betaalbaar wonen of fossielvrij...assje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
RC van 1 naar 5, (balans)ventilatie, lage temperatuur afgifte en warmtepomp zijn wel significante verschillen hoor.
Al is dat ook maar beperkt afhankelijk van de RC en meer een designkeuze. Mijn jaren 10 woning met matige isolatie uit de jaren 70 is inmiddels ook fossielvrij dmv warmtepomp en een paar extra radiators. Natuurlijk ligt het verbruik 2 of 3 keer zo hoog als een nieuwbouwhuis, maar is dat een probleem? Zolang de energiekosten verwaarloosbaar zijn tov hypotheek en belastingen lijkt me dat geen prio.
Zeker bij relatief kleine moderne woningen waar vanwege het energielabel 40K extra geleend mag worden, wordt de prijs zo hard opgestuwd dat ze helemaal niet meer interessant zijn imho.
Woningprijzen worden niet bepaald door de bouwkosten, maar door wat de markt er voor over heeft. De prijs van een nieuwbouwwoning die het niveau van 20 jaar geleden heeft, zal wel iets goedkoper zijn. maar ook weer niet revolutionair.indifined1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:14:
[...]
Ik heb ook vaak het idee dat er een gigantisch gat is tussen wat de meeste mensen goed genoeg vinden en wat het bouwbesluit eist. Hier zou ook eem sleutel kunnen liggen in het verlagen van de woningprijzen
Waarom gaan we niet terug naar wat 20 jaar geleden normaal was? Dan maar iets minder perfect en iets minder duurzaam, die huizen zijn echt gewoon goed genoeg.
Iets anders dan fossielvrij kunnen we ons niet veroorloven. Fossiel is betaalbaar maar de rekening ligt bij de toekomstige generaties.indifined1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:18:
Dan is de vraag wat meer prioriteit heeft, betaalbaar wonen of fossielvrij...
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 26-10-2024 19:21 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ook dat is een politieke keuze, ik ga fossielvrij niet meer meemaken. Kolen, olie en gas zijn in de winter noodzakelijk, kernenergie teveel een niche om een alternatief te kunnen zijn.assje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:20:
Iets anders dan fossielvrij kunnen we ons niet veroorloven. Fossiel is betaalbaar maar de rekening ligt bij de toekomstige generaties.
De prijzen van olie en gas zijn in tijden niet zo laag geweest. Alles is tig keer zo duur geworden toch is de olieprijs lager dan in 1991, 100 dollar was toen al de magische grens. Achteraf zal imo blijken dat een ouderwetse CV ketel zo gek nog niet was, als de TVT van een warmtepomp laag genoeg is stapt iedereen vanzelf over.
Waarom is fossiel zo goedkoop @hoevenpe ? Kan het iets te maken hebben met de energietransitie?
Vermoed dat het veel gecompliceerder is, 30 jaar zonder noemenswaardige inflatie is best apart. Zonnepanelen vooral iets van de laatste 5-10 jaar.Magpie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:41:
Waarom is fossiel zo goedkoop @hoevenpe ? Kan het iets te maken hebben met de energietransitie?
30 jaar geleden kocht ik een vaasje voor 1,50 gulden, was een 95 m2 appartement met parkeerplaats in Amsterdam nog betaalbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 26-10-2024 23:00 ]
Kan best, maar willen we niet. Net als dat we bv vliegen geen strobreed in de weg willen leggen, het land willen blijven volspuiten met glyfosaat en andere troep en dat we er blij mee moeten zijn dat vorig jaar het tropisch regenwoud van de Amazone met "slechts" de oppervlak van Gelderland is afgenomen in plaats van met twee keer zo veel. Niet dat er geen alternatieven zijn. Maar als dat ook maar een dubbeltje duurder zou zijn, dan schieten we dat bij voorbaat af.assje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:20:
[...]
Iets anders dan fossielvrij kunnen we ons niet veroorloven. Fossiel is betaalbaar maar de rekening ligt bij de toekomstige generaties.
Niet alles is duurder geworden. Zonnepanelen zijn nu ongeveer 7 keer zo goedkoop. Windenergie zit op grofweg 10% van de kosten van 1991. Om maar een paar voorbeelden te noemenhoevenpe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:52:
[...]
De prijzen van olie en gas zijn in tijden niet zo laag geweest. Alles is tig keer zo duur geworden toch is de olieprijs lager dan in 1991, 100 dollar was toen al de magische grens. Achteraf zal imo blijken dat een ouderwetse CV ketel zo gek nog niet was, als de TVT van een warmtepomp laag genoeg is stapt iedereen vanzelf over.
Bij het huidige energielabel hebben zonnepanelen een groot aandeel in de hogere labels. Maar dit is achterhaald als je kijkt naar ontwikkelingen met salderen, terugleveren en de te verwachten flexibele netwerktarieven. Zodra de subsidies van zonnepanelen, warmtepompen, wamtepompboilers stoppen komt de realiteit weer snel binnen. Om de hoge aanschafprijs van al dit spul terug te verdienen heb je weer een lange adem nodig, voor zover dat überhaupt nog mogelijk is. Een goed geisoleerd huis op gas kan wel weer eens de wens worden van de gemiddelde huizenkoper, en de premie die je betaalt voor een huis met zonnepanelen en warmtepomp is steeds minder economisch te verantwoorden.
Engineering
Niet helemaal maar voor een grote gedeelte wel inderdaad.Tupolev schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:45:
Bij het huidige energielabel hebben zonnepanelen een groot aandeel in de hogere labels. Maar dit is achterhaald als je kijkt naar ontwikkelingen met salderen, terugleveren en de te verwachten flexibele netwerktarieven. Zodra de subsidies van zonnepanelen, warmtepompen, wamtepompboilers stoppen komt de realiteit weer snel binnen. Om de hoge aanschafprijs van al dit spul terug te verdienen heb je weer een lange adem nodig, voor zover dat überhaupt nog mogelijk is. Een goed geisoleerd huis op gas kan wel weer eens de wens worden van de gemiddelde huizenkoper, en de premie die je betaalt voor een huis met zonnepanelen en warmtepomp is steeds minder economisch te verantwoorden.
1 Vloerverwarmig.
2 Goede isolatie.
Dat is altijd fijn maar inderdaad zonnenpanelen en verwarmen op elektrische tijd is de vraag nog maar of dat goedkoop is. Zeker als er zo dadelijk eerlijker de kosten worden verdeeld. Dan kunnen de vaste laste wel eens ook omhoog schieten voor mensen die veel elektrische tijdgebruiken en terecht.
Je zou eigenlijk een tweede label moeten hebben voor vaste laste moeten hebben. Dat energie label zegt helemaal niet zoveel. Het zou mij niet verbazen als de korting op je hypotheek voor je energie label opeens zakt voor nieuwe huizen. Zeker als de vaste netwerk kosten omhoog gaan.
Ik denk dat niemand dat mee gaat maken die nu leeft. 100 procent op duurzame energie is onmogelijk. Je hebt altijd iets nodig als een olie of kolen. Waar wil je een tank op laten rijden?hoevenpe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:52:
[...]
Ook dat is een politieke keuze, ik ga fossielvrij niet meer meemaken. Kolen, olie en gas zijn in de winter noodzakelijk, kernenergie teveel een niche om een alternatief te kunnen zijn.
Tsjonge, investeren in een koopwoning is voor de lange termijn? Het moet niet gekker worden...Tupolev schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:45:
Die subsidies zijn in de praktijk vaak naar een bescheiden deel van de kosten. Het maakt vaak niet het verschil tussen wel of niet rendabel, maar zorgt eerder voor een kortere terugverdientijd.
Voor grote woningen zijn warmtepompen vaak gewoon een prima keus. Bij kleine woningen zou bijvoorbeeld gewoon electrisch verwarmen in een prima oplossing zijn. Maar: bij veel nieuwbouw is het verwarmen helemaal niet het probleem, maar is juist het koel houden of koel krijgen in de zomer een punt. En daarvoor kun je juist weer veel handiger een warmtepomp hebben.
Er is soms kortzichtig beleid en er zal in termijnen van 4 jaar echt wel wat variatie zijn. Maar, het mag duidelijk zijn dat de richting gasloos is. Onze emissies als mensheid moeten niet alleen zo snel mogelijk 0 worden maar we hebben inmiddels zelfs negatieve emissies nodig. Iedere extra kg Co2 is er eentje die door latere generaties gecompenseerd moet gaan worden.Tupolev schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:45:
Een goed geisoleerd huis op gas kan wel weer eens de wens worden van de gemiddelde huizenkoper, en de premie die je betaalt voor een huis met zonnepanelen en warmtepomp is steeds minder economisch te verantwoorden.
Die economische case is een direct gevolg van beleid. Als die case niet uit kan faalt het beldeid. Op lange termijn ga ik er vanuit dat dit allemaal weer goed komt.
Iedere woning wordt gasloos of waardeloos.
De linkt tussen zonnepanelen en een warmtepomp is altijd al een misvatting geweest gebaseerd op salderen. Beide moeten zonder elkaar uit kunnen, als dat niet kan moet er iets veranderen aan het beleid.TheDudez schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:07:
Dat is altijd fijn maar inderdaad zonnenpanelen en verwarmen op elektrische tijd is de vraag nog maar of dat goedkoop is. Zeker als er zo dadelijk eerlijker de kosten worden verdeeld. Dan kunnen de vaste laste wel eens ook omhoog schieten voor mensen die veel elektrische tijdgebruiken en terecht.
Ons landelijk opgesteld PV vermogen moet nog keer 3-5 in de komende decennia. We hebben beleid nodig dat dat simuleert. Ons gasverbruik moet naar nul, ook daar is beleid voor nodig.
Met het huidige kabinet kunnen we niet al teveel verwachten maar over de komende decennia hoop/denk ik dat hier wel weer richting gevonden wordt.
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 27-10-2024 08:33 ]
Maar zo is het wel jaren 'verkocht', koop een nieuw huis en u heeft nooit meer een hoge energierekening. Nul-op-de-meter heel goede marketing waar veel mensen in geloofden, zie de emoties in salderingdraadjes over het afschaffen ervan.assje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
De linkt tussen zonnepanelen en een warmtepomp is altijd al een misvatting geweest gebaseerd op salderen. Beide moeten zonder elkaar uit kunnen, als dat niet kan moet er iets veranderen aan het beleid.
En dat kans alsnog; in verhouding tot het alternatief en dat is wat uiteindelijk zal gebeuren.hoevenpe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:32:
Maar zo is het wel jaren 'verkocht', koop een nieuw huis en u heeft nooit meer een hoge energierekening. Nul-op-de-meter heel goede marketing waar veel mensen in geloofden, zie de emoties in salderingdraadjes over het afschaffen ervan.
Nul op de meter is inderdaad maar een arbitrair iets; hoe meer PV hoe beter. Mijn woning is -5.000kWh op de meter (exclusief auto).
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 27-10-2024 08:36 ]
Gas zal relatief betaalbaar blijven, zie de krantenkoppen voor je als de onderklasse massaal in financiële problemen komt door sturend overheidsbeleid? Van het gas af is en serieuze optie bij nieuwbouw, voor heel bestaande bouw is het lastig zo niet onmogelijk om over de TVT nog maar te zwijgen.assje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:34:
En dat kans alsnog; in verhouding tot het alternatief en dat is wat uiteindelijk zal gebeuren.
Stadsverwarming moet je helemaal niet willen kan ik uit ervaring vertellen...
Nul op de meter is niets anders dan wat het zegt:: per saldo verbruik je even veel als wat je produceert. Dat zegt niets over de financiën die daar achter zitten. Maar in de basis is dit m.i. wel de grote lijn die we zouden moeten inzetten.hoevenpe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:32:
[...]
Maar zo is het wel jaren 'verkocht', koop een nieuw huis en u heeft nooit meer een hoge energierekening. Nul-op-de-meter heel goede marketing waar veel mensen in geloofden, zie de emoties in salderingdraadjes over het afschaffen ervan.
Het is vooral triest en veelzeggend dat de gemiddelde Henk en Ingrid dat geen reet zal roesten en alleen wakker wordt als er een financieel verhaal bij komt.
Desalniettemin zullen die allemaal voor 2050 van het gas moeten zijn en daarvoor is een transitievisie per gemeente.hoevenpe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:39:
Van het gas af is en serieuze optie bij nieuwbouw, voor heel bestaande bouw is het lastig zo niet onmogelijk om over de TVT nog maar te zwijgen.
Stadsverwarming moet je helemaal niet willen kan ik uit ervaring vertellen...
TVT is gewoon niet de juiste manier om hiernaar te kijken. We hadden als mensheid decennia geleden al actie moeten ondernemen. Het in brand steken van fossiele brandstoffen is simpelweg zwaar asociaal. We nemen welvaart ten koste van toekomstige generaties en de rest van de wereld.
Het moet gewoon verboden worden en dat is ook de richting. Gelukkig. We kunnen dit niet aan een individu met eigenbelang overlaten.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 27-10-2024 08:45 ]
Nul op de meter was een leuke slogan, dit bestaat echter niet meer sinds de introductie van de slimme meter.Rubbergrover1 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Nul op de meter is niets anders dan wat het zegt
Engineering
Het is vooral de verhuurder die het niets kan schelen en niets doet aan verduurzaming waardoor Henk en Ingrid in een tochtige woning de hoofdprijs voor gas mogen betalen.Rubbergrover1 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Nul op de meter is niets anders dan wat het zegt:: per saldo verbruik je even veel als wat je produceert. Dat zegt niets over de financiën die daar achter zitten. Maar in de basis is dit m.i. wel de grote lijn die we zouden moeten inzetten.
Het is vooral triest en veelzeggend dat de gemiddelde Henk en Ingrid dat geen reet zal roesten en alleen wakker wordt als er een financieel verhaal bij komt.
Het zijn ook de VVE's die met een meerderheid van stemmen dit soort dure verbouwingen tegen houdt en op eigen initiatief kan en mag je niets doen zonder toestemming.
Durf er een goede fles wijn op in te zetten dat in 2050 een substantieel deel van Nederland gewoon op het gas zit...assje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:44:
Desalniettemin zullen die allemaal voor 2050 van het gas moeten zijn en daarvoor is een transitievisie per gemeente.
Die weddenschap durf ik niet aan. Ik durf er wel een goede fles wijn op in te zetten dat die overblijvers financieel slechter af zullen zijn en serieuze impact heeft op de waarde van die woningen.hoevenpe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:08:
Durf er een goede fles wijn op in te zetten dat in 2050 een substantieel deel van Nederland gewoon op het gas zit...
Waar is dat op gebaseerd? Henk en ingrid zitten vaak in een sociale huurwoning. De sociale huurwoning zijn bezig aan het verduurzamen. Maar dit kost gewoon veel tijd en veel geld.aljooge schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:04:
[...]
Het is vooral de verhuurder die het niets kan schelen en niets doet aan verduurzaming waardoor Henk en Ingrid in een tochtige woning de hoofdprijs voor gas mogen betalen.
Het zijn ook de VVE's die met een meerderheid van stemmen dit soort dure verbouwingen tegen houdt en op eigen initiatief kan en mag je niets doen zonder toestemming.
Private verhuurders investeren vooral in nieuwe woningen. Dus duurzaam.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...oral-door-nieuwe-woningen
Verduurzaming kost gewoon bakken vol geld. Je hebt juist meer verhuurders nodig zodat er nieuwe huizen bij worden gebouwd.
Je kunt er lang en breed over praten, maar aan het einde van de maand kijken "henk en Ingrid" naar wat er over is van hun salaris...In de regel gaat men voor de goedkoopste oplossing, de paar idealisten met voldoende geld daargelaten.assje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:13:
[...]
Due weddenschap durf ik niet aan. Ik durf er wel een goede fles wijn op in te zetten dat die overblijvers financieel slechter af zullen zijn en serieuze impact heeft op de waarde van die woningen.
Dat zie je nu ook gebeuren, voordeeltjes vallen weg en gelijk kommer en kwel in de zonnepanelenbranche, electrische auto's die minder verkocht worden.
Niet gehinderd door enige kennis.
Private sector huurwoningen wordt niets aan gedaan. Ze mogen blij zijn als de verhuurder een monteur stuurt voor reparaties.TheDudez schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:23:
[...]
Waar is dat op gebaseerd? Henk en ingrid zitten vaak in een sociale huurwoning. De sociale huurwoning zijn bezig aan het verduurzamen. Maar dit kost gewoon veel tijd en veel geld.
Private verhuurders investeren vooral in nieuwe woningen. Dus duurzaam.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...oral-door-nieuwe-woningen
Verduurzaming kost gewoon bakken vol geld. Je hebt juist meer verhuurders nodig zodat er nieuwe huizen bij worden gebouwd.
Te generaliserend.aljooge schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:28:
[...]
Private sector huurwoningen wordt niets aan gedaan. Ze mogen blij zijn als de verhuurder een monteur stuurt voor reparaties.
Persoonlijk heb ik een huurwoning van D naar A gebracht en ook in andere situaties gekozen voor upgrades wanneer mogelijk (I.v.m. mogelijlheden VvE / regulier onderhoud). Maar ja, het kost geld en de overheid is nu niet echt lekker bezig met zowel verhuurders als duurzaamheid dus dat gaat de komende tijd ook wel erg lastig worden.
Als de 'vaste netwerk kosten' van electra omhoog gaan dan geldt dat natuurlijk ook voor mensen met een ouderwetse cv ketel, immers hebben zij ook lampen op stroomTheDudez schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:07:
[...]
Het zou mij niet verbazen als de korting op je hypotheek voor je energie label opeens zakt voor nieuwe huizen. Zeker als de vaste netwerk kosten omhoog gaan.
Daarentegen betaal je met een gasloze woning geen vastrecht gas meer (a 350 euro per jaar), dus de eventuele meerkosten van het vastrecht op electra kun je daarmee mooi wegstrepen
Wij zitten met een electrische auto + warmtepomp en >9000wp aan pv panelen op ongeveer 40/50% direct verbruik, dus je kunt de fossiele rekening (gas + benzine) ongeveer 2x door de helft doen om tot de verbruikskosten van electra te komen
En of de woning meer waard wordt is helemaal irrelevant. Vind het juist een flink nadeel voor de woz waarde.. Je wordt eigenlijk gestraft om groen bezig te zijn
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2024 09:51 ]
En dan kunnen we er lang en koet over praten maar is de conclusie dat we huidige welvaart niet kunnen betalen. Als de enige manier is door op krediet van de toekomst te leven dan kan het dus niet.F.Baarda schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:26:
Je kunt er lang en breed over praten, maar aan het einde van de maand kijken "henk en Ingrid" naar wat er over is van hun salaris...In de regel gaat men voor de goedkoopste oplossing, de paar idealisten met voldoende geld daargelaten.
Als één van de meest welvarende landen ter wereld ziet er echt nog wel rek in. Het is een kwestie van willen, niet van kunnen.
Heb jij serieus de vloeren, muren, ramen en het dak geisoleerd in een huurwoning die niet van jou is?rube schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:37:
[...]
Te generaliserend.
Persoonlijk heb ik een huurwoning van D naar A gebracht en ook in andere situaties gekozen voor upgrades wanneer mogelijk (I.v.m. mogelijlheden VvE / regulier onderhoud). Maar ja, het kost geld en de overheid is nu niet echt lekker bezig met zowel verhuurders als duurzaamheid dus dat gaat de komende tijd ook wel erg lastig worden.
Klopt, als er geen finaciele rek zit in huishoudens om te verduurzamen dan gaat het niet werken. Als we dan zo nodig minder moeten uitstoten maar dat kunnen we niet betalen, dan moeten we een stuk terug in onze welvaart. Als dat verduurzamen bereikt moet worden door geen fosiele brandstof meer te gebruiken dan moeten we op huishoudnivo onze brandstofauto's maar weg doen. Moeten we onze gasgestookte apparatuur maar weg doen. Alleen nog maar groene stroom uit het stopkontact laten komen etc.assje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
En dan kunnen we er lang en koet over praten maar is de conclusie dat we huidige welvaart niet kunnen betalen. Als de enige manier is door op krediet van de toekomst te leven dan kan het dus niet.
Als één van de meest welvarende landen ter wereld ziet er echt nog wel rek in. Het is een kwestie van willen, niet van kunnen.
Kortom, laten we gewoon een paar eeuwen terug in de tijd gaan. Alles voor een schonere wereld voor de mensen die na ons op deze planeet wonen.
Of, we storten ons als huishoudens financieel in een moeras waar de uitkomst allerminst zeker is. Hoge kosten om te verduurzamen. Regelingen die fluctueren. En het eindresultaat van al die verduurzamingen zijn ook maar een aanname of dit onze wereld goed gedaan zou hebben.
Maar dat is dus een ideologische discussie, zoals zoveel zaken hier niet primair over de woningmarkt gaan. Het zou imo beter zijn daar open over te discussiëren dan er allemaal regels, afspraken en andere zaken bij te halen.assje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:41:
En dan kunnen we er lang en koet over praten maar is de conclusie dat we huidige welvaart niet kunnen betalen. Als de enige manier is door op krediet van de toekomst te leven dan kan het dus niet.
Jij vindt dat het niet kan, dat is een conclusie die niet breed gedeeld wordt. Het klopt dat veel mensen zeggen dat ze 'wat' aan het klimaat willen doen, maar dan wel zonder zelf in te leveren. Wees daar dan eerlijk over, wie gaat de BBQ, vlees, auto en vakantie daadwerkelijk opgeven?
Als de vergroening ingecalculeerd zou zijn op de beurs dan zouden de koersen meer dan de helft aan waarde verliezen. Geeft ook wel stof tot nadenken.assje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
'De macht' houdt nog veel teveel vast aan goedkope massaproductie in China om vervolgens de hele wereld over te varen.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2024 10:16 ]
Ik denk dat de discussie wel meer richting woningmarkt zal moeten blijven hier.
In de nabije toekomst voorzie ik dat financiering afhankelijk van duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen. Deze richting is dit jaar al wat serieuzer ingezet.
Maximale lening en renteopslag zullen steeds sterker verbonden worden aan duurzaamheidsprestaties. De waarde van woningen zal daarmee ook veel sterker afhankelijk worden van duurzaamheid.
Dus niet meer zoals nu dat een label F met nieuwe keuken en badkamer hetzelfde waard is als een goed geisoleerde woning met mindere afwerking.
Op die manier gaat investering in duurzaamheid zich ook terugbetalen (mitigeren van waardevermindering)
In de nabije toekomst voorzie ik dat financiering afhankelijk van duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen. Deze richting is dit jaar al wat serieuzer ingezet.
Maximale lening en renteopslag zullen steeds sterker verbonden worden aan duurzaamheidsprestaties. De waarde van woningen zal daarmee ook veel sterker afhankelijk worden van duurzaamheid.
Dus niet meer zoals nu dat een label F met nieuwe keuken en badkamer hetzelfde waard is als een goed geisoleerde woning met mindere afwerking.
Op die manier gaat investering in duurzaamheid zich ook terugbetalen (mitigeren van waardevermindering)
Die weddenschap durf ik ook wel aan. Mogelijk niet met 100% aardgas maar wel met andere vormen, of gemengd.assje schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:13:
[...]
Die weddenschap durf ik niet aan. Ik durf er wel een goede fles wijn op in te zetten dat die overblijvers financieel slechter af zullen zijn en serieuze impact heeft op de waarde van die woningen.
Overal in Nederland worden momenteel oudere gasleidingen vervangen door nieuwe, die geschikt zijn voor diverse soorten gas.
Een van de klimaatdoelstellingen is om in 2030 jaarlijks 2 miljard m3 groen gas te produceren in Nederland. Momenteel produceert Nederland jaarlijks ongeveer 250 miljoen m3 groen gas.
Het wordt tijd om grootverbruikers als de kunstmestfabriek in Zeeland, goed voor zo'n 2 miljard m3 gas per jaar over te laten gaan naar wat anders. Met die hoeveelheid kunnen 1,3 miljoen huishouden voorzien worden.
De hybride warmtepompen worden nu niet meer verplicht zodat de volgende cv-ketel gewoon weer een cv-ketel wordt in een groot deel van de woningen, en zeker in de sociale huurwoningensector.
Ik heb genoeg collega's van rond de 60 die echt geen zin hebben om een kapitaal uit te geven aan verduurzaming van hun woning. Ze wonen nu goedkoop, en dat hun huis in de toekomst als ze 85 zijn minder opbrengt vinden ze niet echt boeiend.
De volgende bewoner kan het huis dan naar hartenlust gaan aanpassen aan de mogelijkheden die er dan zijn.
Bron? Je roeptoeter maar wat. En om hoeveel procent van de woningen gaat dit in Nederland van het totale aantal? Er zullen vast wat slechte pandjes bazen zijn. Maar dit wordt nu zwaar overdreven.aljooge schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:28:
[...]
Private sector huurwoningen wordt niets aan gedaan. Ze mogen blij zijn als de verhuurder een monteur stuurt voor reparaties.
waarom denk je dat? Vergroening is immers ook een gigantisch verdienmodel en hier liggen gigantische kansen waar bedrijven ook gebruik van maken.Sport_Life schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:15:
[...]
Als de vergroening ingecalculeerd zou zijn op de beurs dan zouden de koersen meer dan de helft aan waarde verliezen. Geeft ook wel stof tot nadenken.
Dat energiereuzen zoals BP en Shell e.d. voorlopig hier weer weg van bewegen zegt vooral veel over het gedrag van de consument. Wat niet afgenomen wordt moet je natuurlijk ook niet gaan (over) produceren.
Overigens zijn waarderingen van die energiereuzen vaak al 2x zo laag dan andere bedrijven op de huidige koersen. Dus volgens mij is daar al behoorlijk wat in geprijsd.
Helaas is het gewoon zo dat veel verhuurders huurders in de kou laten zitten. Ook eigen ervaring mee, van enkelglas, tot gaskachels die het niet deden, tot een defecte radiatorknop die maar 2 standen had: uit of max. Feit is dat veel huurders niet mee werken aan wat dan ook en ze alleen maar huur willen innen.TheDudez schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:48:
[...]
Bron? Je roeptoeter maar wat. En om hoeveel procent van de woningen gaat dit in Nederland van het totale aantal? Er zullen vast wat slechte pandjes bazen zijn. Maar dit wordt nu zwaar overdreven.
Hier je bron: https://www.telegraaf.nl/...ge-verduurzaming-woningen
Nee ze willen mogelijk mensen die meer stroom verbruiken meer laten meebetalen aan de vastenetwerk kosten. Wat ook wel zo eerlijk is.Sport_Life schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:39:
[...]
Als de 'vaste netwerk kosten' van electra omhoog gaan dan geldt dat natuurlijk ook voor mensen met een ouderwetse cv ketel, immers hebben zij ook lampen op stroom.
Daarentegen betaal je met een gasloze woning geen vastrecht gas meer (a 350 euro per jaar), dus de eventuele meerkosten van het vastrecht op electra kun je daarmee mooi wegstrepen.
Wij zitten met een electrische auto + warmtepomp en >9000wp aan pv panelen op ongeveer 40/50% direct verbruik, dus je kunt de fossiele rekening (gas + benzine) ongeveer 2x door de helft doen om tot de verbruikskosten van electra te komen. (75% goedkoper dus in gebruik). Even salderen buiten beschouwing gelaten, aangezien dat m.i. een vorm van subsidie is. Alles wat direct verbruik is komt niet langs de energieleverancier, dus daar betaal je nooit belasting of hoger vastrecht over (als men besluit tarieven adhv verbruik te hanteren).
En of de woning meer waard wordt is helemaal irrelevant. Vind het juist een flink nadeel voor de woz waarde.. Je wordt eigenlijk gestraft om groen bezig te zijn![]()
.
Wat ik inderdaad probeerde aan te geven dat de er in de huidige huizenmarkt een hoge premie betaald wordt voor huizen met veel zonnepanelen en een warmtepomp Dit komt echter niet overeen met de te verwachten economische situatie. Zeker zodra het transporttarief van elektriciteit variabel wordt en salderen is afgelopen wordt de meerwaarde van zonnepanelen beperkt en mogelijk zelfs negatief. Het kopen van een thuisbatterij enkel voor eigen gebruik is op dit moment niet rendabel en voor de meeste mensen sowieso een stap te ver. Het verschil tussen verwarming op gas en op elektriciteit zal te klein worden, en het draagvlak voor alle subsidies is ondertussen flink aan het afnemen. Deze nieuwe technologie zal zichzelf moeten bewijzen, en zonder subsidie is dat nou eenmaal een stuk moeilijker. Ik verwacht dan ook dat de er weer wat meer realisme zal ontstaan. Vooral de huizen die nog een gasaansluiting hebben worden daardoor een stuk interessanter. Echter bij de huidige krapte verkoopt alles wel, enkel de meerprijs voor gasloos zou wel eens wat kritischer bekeken kunnen worden.TheDudez schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:16:
[...]
Nee ze willen mogelijk mensen die meer stroom verbruiken meer laten meebetalen aan de vastenetwerk kosten. Wat ook wel zo eerlijk is.
Engineering
bron?Tupolev schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
Wat ik inderdaad probeerde aan te geven dat de er in de huidige huizenmarkt een hoge premie betaald wordt voor huizen met veel zonnepanelen en een warmtepomp Dit komt echter niet overeen met de te verwachten economische situatie. Zeker zodra het transporttarief van elektriciteit variabel wordt en salderen is afgelopen wordt de meerwaarde van zonnepanelen beperkt en mogelijk zelfs negatief. Het kopen van een thuisbatterij enkel voor eigen gebruik is op dit moment niet rendabel en voor de meeste mensen sowieso een stap te ver. Het verschil tussen verwarming op gas en op elektriciteit zal te klein worden, en het draagvlak voor alle subsidies is ondertussen flink aan het afnemen. Deze nieuwe technologie zal zichzelf moeten bewijzen, en zonder subsidie is dat nou eenmaal een stuk moeilijker. Ik verwacht dan ook dat de er weer wat meer realisme zal ontstaan. Vooral de huizen die nog een gasaansluiting hebben worden daardoor een stuk interessanter. Echter bij de huidige krapte verkoopt alles wel, enkel de meerprijs voor gasloos zou wel eens wat kritischer bekeken kunnen worden.
nieuwe technologie?Tupolev schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
Deze nieuwe technologie zal zichzelf moeten bewijzen, en zonder subsidie is dat nou eenmaal een stuk moeilijker.

Een warmtepomp is gewoon hartstikke veel efficiëntere manier van verwarmen, zelfs in relatief ongunstige situaties met oudere afgiftesystemen. En dat lijkt me inmiddels ruimschoots bewezen.
Dat er ook wat uitdagingen liggen bij grootschalige elektrificatie zal niemand denk ik ontkennen. Maar daar kan een hybride WP mooi oplossing bieden. Zeker in het zachte na en voor jaar kun je dan met hoge COP's groot en deels elektrisch verwarmen zonder echt veel vermogen nodig te hebben. Als het echt koud gaat worden (vriezen), dan kan de CV het overnemen om te voorkomen dat inderdaad een hele wijk extreem veel vermogen gaat trekken.
Veel mensen redeneren dat WP subsidies behoeven om interessant te blijven. Maar waarom draaien we dit niet om. Ga gewoon gas wat meer belasten. Dan komt de terugverdientijd automatisch naar beneden. En als we elektrificatie willen aanmoedigen kun je juist stroom weer wat voordeliger gaan maken. Ook dan ben je indirect warmtepompen gewoon aan het aanmoedigen. Dit is overigens al gaande, maar de stapjes zijn wel erg klein om een significante impact te maken.
Keep it simple and stupid.
[ Voor 3% gewijzigd door dikkiedik op 27-10-2024 12:01 ]
Ik kan het artikel niet lezen helaas. Maar als ik de kop lees dan zie ik niet een probleem wat niet te verwachten was en waar de verhuurders ook niet echt wat aan kunnen doen. Verhuurders maken een meer jaren plan voor de oorlog in Oekraïne speelde dit nog niet echt. Het is niet dat ze opeens ergens een berg geld hebben liggen en dan is het ook nog lastig om mensen te vinden die het goed kunnen plaatsen voor een redelijke prijs. Het komt wel goed bij huur huizen het is alleen niet even gedaan. Ik heb voor mijn koophuis het ook in stukjes moeten doen.aljooge schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
Helaas is het gewoon zo dat veel verhuurders huurders in de kou laten zitten. Ook eigen ervaring mee, van enkelglas, tot gaskachels die het niet deden, tot een defecte radiatorknop die maar 2 standen had: uit of max. Feit is dat veel huurders niet mee werken aan wat dan ook en ze alleen maar huur willen innen.
Hier je bron: https://www.telegraaf.nl/...ge-verduurzaming-woningen
Gas wat meer belasten? Zullen de huurders prettig vinden, die zijn overgeleverd aan een private verhuurder of de woningbouwvereniging. Die kunnen geen kant op en zitten vaak al in een kwetsbare positie qua inkomen.dikkiedik schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:59:
[...]
nieuwe technologie?![]()
Een warmtepomp is gewoon hartstikke veel efficiëntere manier van verwarmen, zelfs in relatief ongunstige situaties met oudere afgiftesystemen. En dat lijkt me inmiddels ruimschoots bewezen.
Dat er ook wat uitdagingen liggen bij grootschalige elektrificatie zal niemand denk ik ontkennen. Maar daar kan een hybride WP mooi oplossing bieden. Zeker in het zachte na en voor jaar kun je dan met hoge COP's groot en deels elektrisch verwarmen zonder echt veel vermogen nodig te hebben. Als het echt koud gaat worden (vriezen), dan kan de CV het overnemen om te voorkomen dat inderdaad een hele wijk extreem veel vermogen gaat trekken.
Veel mensen redeneren dat WP subsidies behoeven om interessant te blijven. Maar waarom draaien we dit niet om. Ga gewoon gas wat meer belasten. Dan komt de terugverdientijd automatisch naar beneden. En als we elektrificatie willen aanmoedigen kun je juist stroom weer wat voordeliger gaan maken. Ook dan ben je indirect warmtepompen gewoon aan het aanmoedigen.
Daar hangen de komende tientallen jaren nog cv-ketels.
Nee, (natuurlijk) is de huurwoning wel van mij. Maar daarmee worden (sommige) huurwoningen, ook in de private sector, dus wel verduurzaamd.aljooge schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:47:
[...]
Heb jij serieus de vloeren, muren, ramen en het dak geisoleerd in een huurwoning die niet van jou is?
Met andere woorden, jij bent voorstander dat de energiekosten omhoog gaan? Investeren in electrificatie van je verwarming wat al niet goedkoop is aanmoedigen doormiddel van de gasprijs meer te belasten? Hoe dan ook, met jou uitspraak, ga je dus meer betalen voor warmte.dikkiedik schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:59:
[...]
Veel mensen redeneren dat WP subsidies behoeven om interessant te blijven. Maar waarom draaien we dit niet om. Ga gewoon gas wat meer belasten. Dan komt de terugverdientijd automatisch naar beneden. En als we elektrificatie willen aanmoedigen kun je juist stroom weer wat voordeliger gaan maken. Ook dan ben je indirect warmtepompen gewoon aan het aanmoedigen. Dit is overigens al gaande, maar de stapjes zijn wel erg klein om een significante impact te maken.
Ik kom met mijn 600 kuub gasverbruik per jaar, waarvan 100 kuub voor warm tapwater, niet weg met wat voor ander verwarmingsmedium dan een gasketel. Met jou uitspraak moet ik dus maar meer betalen om toch maar overstag te gaan om electrisch te gaan?
Keep it simple and stupid
Energie en warmte zal sowieso veel duurder worden, of en hoe minima daarvoor gecompenseerd gaan worden is een andere discussie.F.Baarda schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:30:
Met andere woorden, jij bent voorstander dat de energiekosten omhoog gaan? Investeren in electrificatie van je verwarming wat al niet goedkoop is aanmoedigen doormiddel van de gasprijs meer te belasten? Hoe dan ook, met jou uitspraak, ga je dus meer betalen voor warmte.
Ja, er zijn verhuurders die wel een warm hart hebben. Heb er hier ook een aantal van gehad.rube schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:18:
[...]
Nee, (natuurlijk) is de huurwoning wel van mij. Maar daarmee worden (sommige) huurwoningen, ook in de private sector, dus wel verduurzaamd.
Mijn ervaring is dat er goede en hele slechte tussen zitten, waarbij de 2 slechte die ik gehad heb, onderhoud en verduurzaming bij lange na niet het grootste probleem was. Met slecht heb ik het over die misstanden waar een krant als de telegraaf voortdurend over bericht, waarbij vele variaties mogelijk zijn op het thema het recht van de sterkste, onveiligheid en weg pesten. Daarbij ken ik nog veel meer van dit soort voorbeelden in mijn nabije omgeving. Het is een ramp om te zien hoeveel er in een dergelijke situatie zitten: iets waar een heleboel mensen die het wel goed getroffen hebben geen weet van hebben en geen ervaring hebben hoe dat voelt, om in voortdurende angst en onzekerheid te zitten. Ergens anders heen is geen optie, want er is niets anders. Gelukkig gaan er ook veel wel netjes met hun huurders om. Verduurzaming blijft bij heel veel verhuurders achterstallig, (zie link naar artikel hierboven)
Dit is echt een loze kreet zonder enige onderbouwing. Of heb je een bron ?TheDudez schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:16:
[...]
Nee ze willen mogelijk mensen die meer stroom verbruiken meer laten meebetalen aan de vastenetwerk kosten. Wat ook wel zo eerlijk is.
Ik snap dat dit wensdenken is van een aantal , maar er is geen enkele reden om ervan uit te gaan dat vastrecht op basis van een variabel tarief wordt afgerekend (what's in a name )
Je kunt het dan ook omdraaien: vastrecht op gas gaat juist hard omhoog omdat steeds minder huishoudens er gebruik van maken en dus de kosten van onderhoud verdeeld moeten worden onder steeds minder huishoudens. De 350 euro die ik niet meer betaal aan vastrecht voor gas moet nu de buurman betalen.
Die kans lijkt mij persoonlijk groter
Dat tarieven meer gaan schommelen denk ik wel, bij veel vraag (windstille dagen met bewolking) zal het tarief hoger zijn dan op zonnige dagen met wind. Om even 2 uitersten aan te halen. Maar in Nederland is er vaak wel wind of zon , de warmtepomp en zeker electrische auto kan juist op die momenten prima functioneren!
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2024 13:23 ]
Ik kan aanraden om een abonnement op de Telegraaf te nemen. Ze bekijken de situaties vaak vanuit het individu. Daarom lees ik deze er graag naast (en laat het roddel gedeelte voor wat het is)TheDudez schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
Ik kan het artikel niet lezen helaas. Maar als ik de kop lees dan zie ik niet een probleem wat niet te verwachten was en waar de verhuurders ook niet echt wat aan kunnen doen. Verhuurders maken een meer jaren plan voor de oorlog in Oekraïne speelde dit nog niet echt. Het is niet dat ze opeens ergens een berg geld hebben liggen en dan is het ook nog lastig om mensen te vinden die het goed kunnen plaatsen voor een redelijke prijs. Het komt wel goed bij huur huizen het is alleen niet even gedaan. Ik heb voor mijn koophuis het ook in stukjes moeten doen.
Staat dat 90% van de huurders van een koude kermis thuis komen als ze hun verhuurder vragen het huis te verduurzamen en drie kwart van de melders bij de woonbond in slecht geïsoleerde woningen woont en de helft slechts enkel glas heeft.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg