Eens, verbouwingen in badkamer/keuken zijn vaak optisch en voegen niet altijd wat toe. Maar bijvoorbeeld een dakkapel, screens, uitbouw, zonwering voegen wel waarde toe aan je woning.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
Ik denk dat veel mensen hoeveel blijvende waardevermeerdering een verbouwing met zich meebrengt. Er wordt vaak een hoop geld gestopt in keukens, vloeren, badkamers etc. Wat maakt dat de woning op dat moment inderdaad in waarde stijgt. Maar tien of twintig jaar later is die badkamer inmiddels hopeloos verouderd. En weinig meer waard dan voor de verbouwing.
Wie er vooral baat bij hebben zijn mensen die snel weer verkopen en flippers, die voor het snelle geld een huis cosmetisch opknappen. Ik zou er niet rouwig om zijn als hun winst wat afgeroomd zou worden.
Want je geeft niks om woongenot de komende 5 jaar?Blik1984 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:14:
[...]
Het voorbeeld wat ik schets gebeurt juist heel vaak. Iemand koopt een huis, waar nog flink wat aan verbeterd moet worden. Wat gaat er gebeuren met al die investeringen in je huis en de waardevermeerdering die dat met zich meebrengt?
Eigenlijk is deze "overwaardebelasting" juist een reden om geen investeringen te doen en je huis juist te laten verslonzen. Zo hou je je geld in je zak en spaar je meer, en je beperkt ook nog eens de "overwaardebelasting".
Je zult maar 20% belasting moeten betalen op je overwaarde. Let wel; ik zou de bonnetjes wel bewaren zodat je je directe investering er vanaf kan trekken.
Dit topic is toch al wel vaker voorbij gekomen hier.
Huurders betalen ook OZB. De helft van die rekening gast direct naar de huurder, de andere helft naar de verhuurder. Omdat die laatste winst maken, zal de verhuurder alle noodzakelijke kosten, waaronder dit gedeelte OZB, doorberekenen in de huurprijs.Blik1984 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:31:
[...]
Ik heb in 2023 een huis verkocht voor 515k, die heb ik in 2008 aangekocht voor 330k incl kostenkoper. Laten we inderdaad zeggen dat ik in die 15 jaar zo'n 20k aan belasting heb betaald via EWF/ozb. Dat is 20k over 185k vermogenswinst. Dat is bijna 9%, laten we 1/3de van die kosten op het conto van de hogere waarde van het huis schrijven, dan betaal ik toch 3% belasting vanwege de hogere waarde van mijn huis.
Die ewf wordt ruim gecompenseerd door de HRA en allerlei subsidies voor verduurzaming
Dat de woningeigenaar al vermogensbelasting betaalt via OZB en EWF is daarom onzin.
Een 10-15 jaar oude badkamer is vaak nog prima (bouwjaar 2010 bijvoorbeeld), ik zou de grens op 20-25 jaar leggen voor wat een negatieve invloed gaat hebben op de waarde.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
Ik denk dat veel mensen hoeveel blijvende waardevermeerdering een verbouwing met zich meebrengt. Er wordt vaak een hoop geld gestopt in keukens, vloeren, badkamers etc. Wat maakt dat de woning op dat moment inderdaad in waarde stijgt. Maar tien of twintig jaar later is die badkamer inmiddels hopeloos verouderd. En weinig meer waard dan voor de verbouwing.
Zie bijvoorbeeld deze badkamer en keuken https://www.funda.nl/detail/43769256
Zo op de foto's zien die er nog prima uit.
Ik zou als koper niet meteen denken die keuken/badkamer moeten over 5 jaar vervangen worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2024 20:19 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Over ontwikkelingen op de huizenmarkt gesproken, voor iedereen die alvast de spoiler wil zien van de NVM kwartaalcijfers moet even recente verkopen door onderstaande link halen: https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
Bijna alles wat ik check wordt 80-100k overboden. En daarmee ruim boven de vorige top van 2022.
Bijna alles wat ik check wordt 80-100k overboden. En daarmee ruim boven de vorige top van 2022.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2024 20:24 ]
Dan weet je wel direct een keuken uit te zoeken die waarschijnlijk 2/3/4x zoveel heeft gekost als de gemiddelde keuken uit 2010.Sport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Een 10-15 jaar oude badkamer is vaak nog prima (bouwjaar 2010 bijvoorbeeld), ik zou de grens op 20-25 jaar leggen voor wat een negatieve invloed gaat hebben op de waarde.
Ik zou als koper niet meteen denken die keuken/badkamer moeten over 5 jaar vervangen worden.
Ik heb geen flauw idee, naar mijn idee is die keuken niet heel bijzonder? Apparatuur van AEG is niet perse een heel duur merk , blad is 1cm dik en niet extreem groot, verder is het een eenvoudig eiland met een paar kasten. Als dat 40k heeft gekost dan zijn die mensen genaaidHielko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:46:
[...]
Dan weet je wel direct een keuken uit ëeeste zoeken die waarschijnlijk 2/3/4x zoveel heeft gekost als de gemiddelde keuken uit 2010.
Maar mijn punt is dat die keuken er nog modern uitziet er prima een waarde vertegenwoordigt, iig voor mij.
Badkamer idem, er zijn niet heel dure marmeren tegels gebruikt maar het ziet er allemaal netjes uit. Een jaren 90 badkamer herken je meteen en die willen mensen er vaak meteen uit slopen .
[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2024 21:04 ]
Ja uiteraard zijn een badkamer en keuken van 10 jaar oud nog prima. Maar het hoort wat dat betreft gewoon tot het reguliere (groot) onderhoud dat die zaken om de zoveel tijd vernieuwd worden. En niet dat het zo waardeverhogend is. En net als dat schilderwerk dat niet bijgehouden wordt, geldt ook bij een badkamer en keuken dat als daar te lang niets aan gedaan wordt, dat de waarde van de woning aantast.Sport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Een 10-15 jaar oude badkamer is vaak nog prima (bouwjaar 2010 bijvoorbeeld), ik zou de grens op 20-25 jaar leggen voor wat een negatieve invloed gaat hebben op de waarde.
Google eens op Gaggenau, qua prijslijst ruim boven MieleSport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:58:
[...]
Ik heb geen flauw idee, naar mijn idee is die keuken niet heel bijzonder? Apparatuur van AEG is niet perse een heel duur merk , blad is 1cm dik en niet extreem groot, verder is het een eenvoudig eiland met een paar kasten. Als dat 40k heeft gekost dan zijn die mensen genaaid. Dergelijke keukens vind je ook bij de prijsvechters.
Maar mijn punt is dat die keuken er nog modern uitziet er prima een waarde vertegenwoordigt, iig voor mij.
Badkamer idem, er zijn niet heel dure marmeren tegels gebruikt maar het ziet er allemaal netjes uit. Een jaren 90 badkamer herken je meteen en die willen mensen er vaak meteen uit slopen .
En grote kans dat die keuken en badkamer toch niet de smaak van de nieuwe bewoners zijn. En worden vervangen door iets nieuws.Blik1984 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:18:
[...]
Google eens op Gaggenau, qua prijslijst ruim boven Miele
Is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zou dit er nooit uithalen. Ziet er echt prima uit wmbRubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
En grote kans dat die keuken en badkamer toch niet de smaak van de nieuwe bewoners zijn. En worden vervangen door iets nieuws.
Ik vraag me oprecht af wat er mis is met die keuken? Waarom zou jij of iemand die eruit halen (er zijn uitzonderingen natuurlijk) ? Bedenk dat als die keuken eruit gaat waarschijnlijk de vloer ook hersteld moet worden..Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
En grote kans dat die keuken en badkamer toch niet de smaak van de nieuwe bewoners zijn. En worden vervangen door iets nieuws.
Verder zou je een luxe afwerking verwachten gezien de prijs, maar er zit bv een standaard grenen (?) houten nieuwbouw trap in (wij konden bij onze nieuwbouwwoning tegen behoorlijke meerprijs een eiken houten trap kiezen) en de 2e verdieping/zolder is ook niet afgewerkt.
Al met al ben ik zo op het eerste gezicht niet heel erg onder de indruk van de kwaliteit/ materialen.
Kortom de prijs wordt imo hoog gezet vanwege de 'nieuwe' staat.
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2024 22:40 ]
Die ovens zijn misschien wel wat hogere kwaliteit, maar de rest vind je ook in doorsnee nieuwbouwwoningen .Blik1984 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:18:
[...]
Google eens op Gaggenau, qua prijslijst ruim boven Miele
Overigens is de adviesprijs die je online vindt vaak veel hoger dan de prijs die je uiteindelijk betaalt.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2024 22:42 ]
Omdat het niet hun smaak is? Omdat de indeling ze niet aanstaat? Omdat ze, ik noem maar wat, een dubbele spoelbak belangrijk vinden? Omdat het werkblad te hoog (of juist te laag) is voor de nieuwe kopers? Er zijn legio redenen te bedenken waarom kopers een verder prima keuken zouden kunnen willen vervangen. Het gros van de mensen kent daarbij Gaggenau niet eens en zal ook de kwaliteit van de inductieplaten niet kennen. Die zien het verschil niet tussen een standaard 'nette' keuken en een keuken die twee keer zo duur is. Zeker na 10 jaar niet meer.Sport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:36:
[...]
Ik vraag me oprecht af wat er mis is met die keuken? Waarom zou jij of iemand die eruit halen (er zijn uitzonderingen natuurlijk) ?
Die vloer is juist nog smaakgevoeliger dan de keuken. Een gietvloer moet je van houden en dan is de vloer ook nog in een sombere kleur (of eigenlijk niet-kleur). Wat dat betreft niet waardeverhogender dan een andere nette vloer.Bedenk dat als die keuken eruit gaat waarschijnlijk de vloer ook hersteld moet worden..
Ja, het is allemaal netjes verzorgd. En als het je smaak is, dan hoef je niets te veranderen. Tegelijk is het wel allemaal zodanig dat het niet meteen ieders smaak zal zijn.
De prijs zit hem vooral in 229 m2 in Utrecht, vrijstaand op 740 m2 grond, A+++, verzorgd en uit deze eeuw. Hoe het binnen verder afgewerkt is, is daaraan ondergeschikt. Uiteraard zolang het wel verzorgd en onderhouden is.Verder zou je een luxe afwerking verwachten gezien de prijs, maar er zit bv een standaard grenen (?) houten nieuwbouw trap in (wij konden bij onze nieuwbouwwoning tegen behoorlijke meerprijs een eiken houten trap kiezen) en de 2e verdieping/zolder is ook niet afgewerkt.
Al met al ben ik zo op het eerste gezicht niet heel erg onder de indruk van de kwaliteit/ materialen.
Kortom de prijs wordt imo hoog gezet vanwege de 'nieuwe' staat.
Verwijderd
Als ik even eerlijk mag zijn vind ik het helemaal niks qua uitstraling aan de buitenkant met dit ontzettende puntdak, maar binnen is het wel ok, netjes afgewerkt...niks op af te keuren. Maar ook ntrl boven veel ruimtes met die schuine wanden(vh puntdak), niet mijn ding en die vraagprijs slaat helemaal nergens op ookal is het een mooie locatie.
Als bewoner van een ruim buiten de Randstad liggende regio vraag ik me vooral af waarom dit 1.5M waard zou zijnSport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Eerste huis in de buurt met dit bedrag hier levert je een volledige Carréboederij op https://www.funda.nl/43671751/
Verklaard wel voor mij waarom de grens van 1.2M voor de villataks zoveel weerstand oproept. Dat 1ste huis is toch zeker geen villa ook al schrijft de makelaar dat in de tekst. Komt mijn voorbeeld toch gevoelsmatig dichter in de buurt.
Te weinig woningen in een notendop, dit speelt bij de meeste grootschalige nieuwbouw-locaties:
paywall, bekende trucs werken.Oude vliegbasis hét perfecte voorbeeld waarom Nederland te weinig woningen bouwt
Wie wil weten hoe tergend lang het kan duren om een groot woningbouwproject van de grond te krijgen moet een kijkje nemen in Katwijk. Op een twintig jaar geleden gesloten vliegbasis zagen al 3,6 miljoen bezoekers Soldaat van Oranje, maar nog niet één starter heeft er een sleutel van zijn voordeur gekregen. Van ‘gesjoemel met koeien’ tot ‘te drukke duinen’: hierom duurt het volgens betrokkenen zo lang voor nieuwe woningen gebouwd kunnen worden.
Natuurlijk is er niet één reden. Zoals er vrijwel nooit maar één reden is. De economische crisis van 2012 zette de bouwplannen in de ijskast. Vervolgens duurde het even voor het huidige project vorm kreeg. In 2018 begon de gemeente met het bestemmingsplan. De jaren daarna kreeg ‘Valkenhorst’ definitief vorm, maar groen licht is er nog steeds niet. Eerst werd het project opgehouden door gesteggel met het Rijk.
Opmerkelijk: waar de landelijke overheid door het hele land juist aandringt op twee derde betaalbare woningbouw, wilde het hier juist meer dure woningen. Tot onvrede van de Katwijkse gemeenteraad. De reden? De grond van de voormalige vliegbasis is van het Rijksvastgoedbedrijf. Omdat het Rijk daar geen verlies op wil lijden, moeten woningzoekenden meer betalen. ‘Buitengewoon gek’, zegt de wethouder nog netjes. Een raadslid noemde het beschamend. Katwijk legde zich er met tegenzin bij neer.
Daarna moest er stikstofruimte gevonden worden, een ingewikkeld en tijdrovend traject. Het terrein grenst aan een Natura 2000-gebied en aan de duinen. Natuurorganisaties stonden al snel in de startblokken om bezwaar te maken. Ontwikkelaar BPD dacht stikstofruimte te kopen door die van veehouderijen over te nemen, maar natuurorganisaties vonden dat er werd gesjoemeld door te rekenen met de uitstoot van agrarische bedrijven die al lang geleden gestopt waren. ,,Zij zeggen dat er gesjoemeld wordt met koeien’’, zegt Mostert. ,,Ik ga zelf niet de hele dag koeien tellen, maar er zijn rapporten opgemaakt en volgens mij hebben we het op een heel nette manier gedaan.’’
Ook vroegen de organisaties zich af of de ‘recreatiedruk’ in het duingebied niet te groot werd door de woningbouw. ,,Hoe kan ik dat als wethouder meten’’, vraagt Mostert. ,,Als mensen de duinen in willen, hou je dat toch niet tegen?’’
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Rond Utrecht en Amsterdam is 1.3M inmiddels een ruime tweekapper of klein vrijstaand huis, zoals in dit voorbeeld niet speciaal of excessief. Verkopen en goedkoper wonen met vergelijkbaar wooncomfort geen optie.Holzschuh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:34:
Verklaard wel voor mij waarom de grens van 1.2M voor de villataks zoveel weerstand oproept. Dat 1ste huis is toch zeker geen villa ook al schrijft de makelaar dat in de tekst. Komt mijn voorbeeld toch gevoelsmatig dichter in de buurt.
Die tweekapper met oprit en eigen laadpaal heb je weer nodig om betaalbaar EV te kunnen rijden of je warmtepomp op voldoende afstand van de erfgrens (40dBA) te kunnen zetten, alles hangt met elkaar samen.
[ Voor 14% gewijzigd door hoevenpe op 24-10-2024 07:44 ]
Kijk maar eens bij Marktplaats, complete keukens. Daar zitten keukens tussen die nog prima een tijdje meekunnen.Sport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:36:
[...]
Ik vraag me oprecht af wat er mis is met die keuken? Waarom zou jij of iemand die eruit halen (er zijn uitzonderingen natuurlijk) ? Bedenk dat als die keuken eruit gaat waarschijnlijk de vloer ook hersteld moet worden..
De omzet per huishouden van de badkamer en keukenboeren is van 170 (2012) euro naar 390 euro (2023) gegaan (bron). In 2021 was 1,2% van de detailhandelomzet voor deze sector, nu is dat 2%.
Een huis zal zelden helemaal je smaak zijn, zeker als het niet direct uit de VT-wonen komt. Als je toch met tonnen aan het smijten bent kan die nieuwe keuken, vloer en/of badkamer het beste gelijk erbij, kan uit ervaring vertellen dat verbouwen als je er al woont enorm gedoe is.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:11:
Ja, het is allemaal netjes verzorgd. En als het je smaak is, dan hoef je niets te veranderen. Tegelijk is het wel allemaal zodanig dat het niet meteen ieders smaak zal zijn.
Er zullen vast mensen zijn die nog voldoende over hebben om de boel om te gooien, maar die prijsklasse zijn ook veel doorstromers in loondienst die in de goede tijd in die regio een ruime hoekwoning of 2 kapper kochten en die doorstromen. Die hebben niet nog even een ton over om de boel te veranderen.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:03:
[...]
Een huis zal zelden helemaal je smaak zijn, zeker als het niet direct uit de VT-wonen komt. Als je toch met tonnen aan het smijten bent kan die nieuwe keuken, vloer en/of badkamer het beste gelijk erbij, kan uit ervaring vertellen dat verbouwen als je er al woont enorm gedoe is.
Heel herkenbaar hoor, toen ik in 2006 mijn huidige huis kocht namen we die lelijke keuken en badkamer op de koop toe, dat kwam later wel. 'Later' werd dus 2023...Sport_Life schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:26:
Die hebben niet nog even een ton over om de boel te veranderen.
Toch iets om in je achterhoofd te houden: het vinden van twee tot drie maanden tijdelijke woonruimte inmiddels zo lastig dat direct verbouwen alleen al daarom aan te raden is. Huisjes op een vakantiepark zijn schaars, zeker als het op fietsafstand van de middelbare school moet zijn. Reken voor 30m2 op 3k-5k per maand, los van de rest van je verbouwing.
Zoveel mensen zoveel wensen, ik zou zelfs los van locatie veel liever het eerste huis bewonen.Holzschuh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:34:
[...]
Als bewoner van een ruim buiten de Randstad liggende regio vraag ik me vooral af waarom dit 1.5M waard zou zijn.
Eerste huis in de buurt met dit bedrag hier levert je een volledige Carréboederij op https://www.funda.nl/43671751/
Dat is dus precies wat ik bedoel. Een normale nette keuken, badkamer en vloeren zijn zaken die er gewoon bij horen. En waarvan het periodiek vernieuwen ook bij het reguliere onderhoud hoort. Een keuken die 2, 3, 4 keer zo duur is, is voor degene die die keuken uitzoekt waarschijnlijk ook dat geld wel waard. Maar zal bij verkoop 10 jaar later vaak niet echt heel erg waardeverhogend zijn ten opzichte van de normale nette keuken.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:03:
[...]
Een huis zal zelden helemaal je smaak zijn, zeker als het niet direct uit de VT-wonen komt. Als je toch met tonnen aan het smijten bent kan die nieuwe keuken, vloer en/of badkamer het beste gelijk erbij, kan uit ervaring vertellen dat verbouwen als je er al woont enorm gedoe is.
Vandaar mijn insteek dat veel van die (cosmetische) verbouwingen op termijn niet echt waardeverhogend zijn. Het bij de tijd houden is onderdeel van het gewone onderhoud en hoort er gewoon bij. En de extra's, die dure Gaggenau ovens, die doe je voornamelijk voor jezelf.
Wij kochten een woning met keuken die 25 jaar geleden een fortuin heeft gekost (stenen blad van 9m , grote kastenwand etc) , en voor ons 0 waarde had. Dat reflecteerde zich in de (vraag) prijs.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:32:
[...]
Heel herkenbaar hoor, toen ik in 2006 mijn huidige huis kocht namen we die lelijke keuken en badkamer op de koop toe, dat kwam later wel. 'Later' werd dus 2023...![]()
Toch iets om in je achterhoofd te houden: het vinden van twee tot drie maanden tijdelijke woonruimte inmiddels zo lastig dat direct verbouwen alleen al daarom aan te raden is. Huisjes op een vakantiepark zijn schaars, zeker als het op fietsafstand van de middelbare school moet zijn. Reken voor 30m2 op 3k-5k per maand, los van de rest van je verbouwing.
Omdat we 60km verder zijn gaan wonen met 3 schoolgaande kinderen zijn we wel meteen ingetrokken en dat kan ik niemand aanraden

Naar mijn idee is de keuken in genoemde woning nog prima ook qua smaak, maargoed daar verschillen de meningen over. Daar zou ik zelf nog wel iets voor over hebben tov een woning met een keuken van 25j oud.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 24-10-2024 09:07 ]
Zo wel geschrokken toen ik mijn eigen appartement checkte die ik een paar maanden geleden heb gekocht.Sport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:21:
Over ontwikkelingen op de huizenmarkt gesproken, voor iedereen die alvast de spoiler wil zien van de NVM kwartaalcijfers moet even recente verkopen door onderstaande link halen: https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
Volgens makelaarsland wordt die geschat op 265k (de officiele taxatie was 285k in de zomer en ik heb er 290k voor betaald).
Zal misschien ook meespelen dat er in het gebouw waarin het appartement zit niet vaak verkocht wordt en de omringende buurt appartementen heeft die 50-60 jaar ouder zijn.
Zag ook dat makelaarsland zich niet baseerd (ook moeilijk) op de staat, toevallig ken ik een verkocht appartement wat zo verouderd was dat je minimaal 30-40k kon stukslaan.
Al met al wel goed van wakker geworden
Locatie, locatie, locatie!Holzschuh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:34:
[...]
Als bewoner van een ruim buiten de Randstad liggende regio vraag ik me vooral af waarom dit 1.5M waard zou zijn.
Als je aan 100 mensen beide woningen zou doorsturen, zou 90% kiezen voor de woning in Utrecht. Wonen in Zuid-Limburg is nou eenmaal niet voor iedereen een aantrekkelijk stuk Nederland om te wonen. Zeker niet het deel rondom Parkstad
Tsja, en op het Spaanse platteland koop je een compleet dorp voor dat geld. En in Vancouver koop je er net een flatje met twee slaapkamers voor. Zegt niet zo veel. Het gaat vooral om wat op een bepaalde locatie, in een bepaalde regio, kunt krijgen voor een bepaald budget. Of anders gezegd, hoe het prijsniveau in een bepaalde regio is. En of dit daarbij matcht.Holzschuh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:34:
[...]
Maar dan is een 'villataks' boven en fixed bedrag niet reëel, wat in Drenthe inderdaad een Dynasty villa is is in Amsterdam een ruime eengezinswoning.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:03:
Tsja, en op het Spaanse platteland koop je een compleet dorp voor dat geld. En in Vancouver koop je er net een flatje met twee slaapkamers voor. Zegt niet zo veel.
Hangt af van het "doel" van die villataks.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:18:
[...]
Maar dan is een 'villataks' boven en fixed bedrag niet reëel, wat in Drenthe inderdaad een Dynasty villa is is in Amsterdam een ruime eengezinswoning.
Genoeg argumenten hier gelezen om van mening te zijn, dat belasten van de eigen woning een slecht plan is.
Zitten veel te veel haken en ogen aan - dus mazen-, dat er weer heel veel directe en indirecte uitvoeringskosten gemaakt zullen worden.
Bovendien int de staat uiteindelijk een behoorlijke hap via de erfbelasting.
Kabinet Rutte heeft wel naar mijn idee een blunder gemaakt om de HRA niet af te kopen toen ze de benodigde miljarden tegen een negatieve rente konden lenen.
Zitten veel te veel haken en ogen aan - dus mazen-, dat er weer heel veel directe en indirecte uitvoeringskosten gemaakt zullen worden.
Kabinet Rutte heeft wel naar mijn idee een blunder gemaakt om de HRA niet af te kopen toen ze de benodigde miljarden tegen een negatieve rente konden lenen.
Waarom niet? Als men graag 1M betaalt voor een rijwoning is dat de keuze van de koper. Het woord villataks is slechts een bijnaam.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:18:
[...]
Maar dan is een 'villataks' boven en fixed bedrag niet reëel, wat in Drenthe inderdaad een Dynasty villa is is in Amsterdam een ruime eengezinswoning.
Wat zijn die argumenten dan precies? Want meer dan arme omaatjes in villa's, onjuiste aannames qua OZB-verhogingen en eigenaren die blijkbaar liever in tochtige gedateerde woningen leven dan verbouwen (om wat belasting te ontlopen) heb ik niet gezien..izdp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:40:
Genoeg argumenten hier gelezen om van mening te zijn, dat belasten van de eigen woning een slecht plan is.

Wat voor plannen zouden ze dan moeten maken? In deze dorpjes zijn er amper appartementen en duurder dan hun eigen woning.emeralda schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:53:
[...]
Het zou misschien beter zijn als mensen op tijd plannen maken over wat ze doen als ze op leeftijd raken.
Met de bezuinigingen en vergrijzing kun je er niet meer op aan dat de overheid straks nog alle zorg voor je kan regelen.
Het beleid is nog steeds op gericht om mensen zolang mogelijk thuis te laten wonen, met allerhande zorg, ondersteuning, traplift, scootmobiel etc.
Verpleegtehuis kom je alleen in als je ongeveer met 1 been in de kist staat. De doorstroming is aardig daar.
Verzorgingstehuis is ook vrij onmogelijk. Mijn vader van 92 doet af en toe nog een boodschap met de rollator. Jammer, geen indicatie van het ciz voor het verzorgingstehuis. "U bent nog te goed".
Bijna alle oudjes in zijn omgeving wonen nog gewoon in het huis waar ze al tientallen jaren wonen. En als het even kan willen ze ook gewoon daar de pijp uitgaan.
Tussen nu en 10 jaar zullen er ongetwijfeld een hele hoop huizen vrij komen, van binnen moet wel alles gestript worden...schrootjes zijn daar nog de mode
Dat valt anders best tegen? Je erft een gemiddeld bedrag van € 466.890 (gemiddelde bedrag voor een woning vorige maand volgens het CBS).izdp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:40:
Over de eerste € 25.187 betaal je niets, waarna je dus € 25.187 hebt ontvangen, de staat € 0 heeft ontvangen en er resteert nog € 441.793 van de erfenis.
Over de volgende € 127.181 (€ 152.368 - € 25.187) betaal je 10%, waarna je dus € 139.649,90 hebt ontvangen, de staat € 12.718,10 heeft ontvangen en er resteert nog € 314.522 van de erfenis.
Over de rest (€ 314.522) betaal je 20%, waarna je dus € 391.267,50 hebt ontvangen, de staat € 75.622,50 heeft ontvangen en de erfenis op is.
Je mag dus 83.8% of € 391.267,50 in eigen zak steken. Ondertussen moet je voor datzelfde bedrag € 750.000 euro (€ 390.739 netto) aan salaris binnenhalen in 1 jaar, of ruim 11 jaartjes werken voor een modaal salaris anno 2024 (€ 44.000 bruto / € 35.116 netto) en hier nog geen cent van uitgeven.
Gezien de grote vermogens hoofdzakelijk zich in de randstad bevinden, zul je met de jaren minder en minder aanwas uit afgelegen gebieden gaan vinden, want er gaat een moment komen dat de bekende steden alleen betaalbaar gaan zijn voor zij die daar zelf zijn opgegroeid. Je ziet dit al in Amsterdam ontstaan, waar mensen uit de regio hun kinderen een ton tot een half miljoen kunnen schenken alsof het niets is en mensen uit bv een Zeeland het met een stuk minder of niets moeten doen. Je ziet het ook bij studentenverenigingen in dergelijke regio’s, waarbij de gemiddelde stand van herkomst uit de groep merkbaar boven het gemiddelde van het hele land zit.
Ik zou Hugo z’n “zoek een rijke vriend” dan ook veranderen naar “zoek een partner met een welvarende familie uit een goede regio”.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 24-10-2024 12:26 ]
Iedereen toen over de zeik maar Hugo had gewoon gelijk...Paprika schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:22:
Ik zou Hugo z’n “zoek een rijke vriend” dan ook veranderen naar “zoek een partner met een welvarende familie”.
'In bezit van koophuis' op het datingprofiel van een single nerd als succesformule.
[ Voor 12% gewijzigd door hoevenpe op 24-10-2024 12:29 ]
M’n beide opa’s en oma’s en ouders hebben ook allemaal een koophuis in de Randstad en ik ben de enige erfgenaam*hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:26:
[...]
Iedereen toen over de zeik maar Hugo had gewoon gelijk...
'In bezit van koophuis' op het datingprofiel van een single nerd als succesformule.
Wat dacht je van stemmen op partijen die wel een (realistisch) langetermijn beleid willen voeren i.p.v. vingers blijven wijzen naar allerlei groepen die blijkbaar de oorzaak van al onze problemen zijn? Ouderen stemmen naar mate ze ouder worden vaker conservatief en daar mag je inderdaad zelf je broek ophouden. Totdat ze op een punt komen dat de "f*ck you, got mine" mentaliteit met het koophuis, vaste baan en erfenis op zak niet meer relevant is als je je eigen sokken niet meer aan kunt trekken..Trichoglossus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
Wat voor plannen zouden ze dan moeten maken? In deze dorpjes zijn er amper appartementen en duurder dan hun eigen woning.
Het beleid is nog steeds op gericht om mensen zolang mogelijk thuis te laten wonen, met allerhande zorg, ondersteuning, traplift, scootmobiel etc.
Verpleegtehuis kom je alleen in als je ongeveer met 1 been in de kist staat. De doorstroming is aardig daar.
Verzorgingstehuis is ook vrij onmogelijk. Mijn vader van 92 doet af en toe nog een boodschap met de rollator. Jammer, geen indicatie van het ciz voor het verzorgingstehuis. "U bent nog te goed".
Bijna alle oudjes in zijn omgeving wonen nog gewoon in het huis waar ze al tientallen jaren wonen. En als het even kan willen ze ook gewoon daar de pijp uitgaan.
Tussen nu en 10 jaar zullen er ongetwijfeld een hele hoop huizen vrij komen, van binnen moet wel alles gestript worden...schrootjes zijn daar nog de mode
[ Voor 6% gewijzigd door geekeep op 24-10-2024 12:36 ]
Als ze in plaats van vingerwijzen en fopplannen daadwerkelijk migratie zouden begrenzen inderdaad...geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:33:
Wat dacht je van stemmen op partijen die wel een (realistisch) langetermijn beleid willen voeren i.p.v. vingers blijven wijzen naar allerlei groepen die blijkbaar de oorzaak van al onze problemen zijn?
Dit is geen migratietopic, maar een groot deel van de huidige shit hebben we te danken aan het bezuinigen op de verkeerde plekken, problemen vooruitschuiven en vooral het BBP laten gelden voor "onze" welvaart, waar ironisch genoeg die migratie significant heeft bijdragen aan die economische groei. Over hypocrisie gesproken.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:36:
[...]
Als ze in plaats van vingerwijzen en fopplannen daadwerkelijk migratie zouden begrenzen inderdaad...
Ik wil niet weten hoeveel ambtenarencapaciteit alle loze ideeën en plannen van dit kabinet al gekost heeft, wat daadwerkelijk ingezet had kunnen worden om de échte problemen op een realistische manier op te lossen. Je weet wel, huizen bouwen enzo.
Kun je dat onderbouwen met een bron oid?geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:42:
[...]
waar ironisch genoeg die migratie significant heeft bijdragen aan die economische groei.
[...]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Beetje flauw, zonder migratie waren 'we' door te lage geboortecijfers inmiddels met 12-14 miljoen geweest.Harrie_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:53:
Kun je dat onderbouwen met een bron oid?
Lijkt me evident dat dat economische gevolgen had gehad, of dat wenselijk is een andere discussie.
Plannen maken gaat niet over kijken naar een andere woning. Plannen maken gaat, precies zoals het zegt, over het maken van plannen voor wat je wilt, kunt, mag als je ouder wordt. Eén van de mogelijkheden (en bevindingen) zou kunnen zijn dat je 'ooit' zou willen verhuizen naar een appartement. Dan moet je kijken of dat mogelijk is en hoe dat mogelijk is. Bijvoorbeeld waar appartementen zijn en of dat koop of huur is, en welke prijscategorie dat heeft.Trichoglossus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
Wat voor plannen zouden ze dan moeten maken? In deze dorpjes zijn er amper appartementen en duurder dan hun eigen woning.
Het kan ook zijn dat je in je huidige woning wil blijven wonen. Maar ook dan zul je van tevoren al een en ander op een rijtje moeten hebben. En eventueel maatregelen nemen. Wat is er nodig om te kunnen blijven wonen? Moet je wellicht verbouwen (levensloopbestendigheid en/of comfort) en heb je daar het geld voor? Hoe zit het met bereikbaarheid (boodschappen, zorg, familie en vrienden) en is dit op termijn op niveau te houden? Kun je het onderhoud blijven doen of moet je dat meer uitbesteden? Heb je daar het geld voor? En kun jij of je partner financieel in de woning blijven wonen als de ander er niet meer is (en wordt het dus niet met AOW in een villa van 1,8 miljoen...)? En zou je dat dan ook willen, als je niet meer met z'n tweeën bent, of zou je dan juist liever elders willen wonen?
Er zijn zo veel dingen om over te denken. En uiteraard kun je niet alles ondervangen. Maar een hoop basale zaken zijn wel logisch om van tevoren al over na te denken.
https://www.ser.nl/nl/the...s/arbeidsmarkt/integratieHarrie_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Dit gaat overigens alleen over vluchtelingen, een groep die over het algemeen door de onderbuik niet wordt gezien als de migranten die het meest bijdragen aan de economie.
Het (jaarlijks) belasten van bezit in de vorm van de primaire woning vind ik uiterst ongewenst, want het dwingt je om te blijven werken om in je eigen huis te blijven wonen. En ja, ook een oma'tje met vermogen heeft wmb recht om in de eigen woning te blijven als ze dat wil.geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:17:
Wat zijn die argumenten dan precies? Want meer dan arme omaatjes in villa's, onjuiste aannames qua OZB-verhogingen en eigenaren die blijkbaar liever in tochtige gedateerde woningen leven dan verbouwen (om wat belasting te ontlopen) heb ik niet gezien..
Het ontmoedigd ook inderdaad het verbeteren en verduurzamen van je woning, want daarop krijg je dan een boete. Ga je de winst pas belasten bij realisatie/verkoop, dan blokkeer je juist nog meer de doorstroming (want maakt het nóg onaantrekkelijker om door te stromen naar een grotere woning dan wel een ouderen-appartement/bungalow). Gaat het om erfgenamen, dan hebben we daar het successierecht al voor.
We moeten gewoon radicale maatregelen nemen om het aantal woningen te vergroten, dan zakken de prijzen vanzelf weer. Het nog verder herverdelen van vermogen en/of de woningvoorraad maakt uiteindelijk geen zak uit, dat is drukken op het waterbed en verplaatst het probleem alleen maar naar een andere groep.
[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 24-10-2024 13:34 ]
All-electric.
De hoge prijzen komen door schaarste. En die schaarste komt wel degelijk door teveel vraag door (deels ongewenste) immigratie aan de ene kant en aan de onmogelijkheid om te bouwen door de stikstofhoax en doorgeslagen milieu- en klimaatbeleid aan de andere kant. Ik heb dan ook accordingly gestemd, graag gedaan.geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:33:
[...]
Wat dacht je van stemmen op partijen die wel een (realistisch) langetermijn beleid willen voeren i.p.v. vingers blijven wijzen naar allerlei groepen die blijkbaar de oorzaak van al onze problemen zijn?
All-electric.
Dat is toch gewoon een feit, zoals ook uit de officiële overheidscijfers blijkt. Waarmee ik niet wil zeggen dat de opvang van mensen die écht vluchten voor oorlog en geweld, zoals bijv. de Oekrainers of Yezidi's geen geld mag kosten. De groep die hier voornamelijk voor economisch gewin mag komen en vooral komt halen en weinig komt brengen, wat ik ze individueel verder ook niet kwalijk neem, is een ander verhaal. En juist dat is de groep die het slechtst cultureel integreert en economisch het minste bijdraagt. Hetgeen ze trouwens ook aan alle kanten door de betrokken instanties ontmoedigd wordt, als ik de nodige verhalen uit eerste hand van vluchtelingen mag geloven.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:04:
[...]
Dit gaat overigens alleen over vluchtelingen, een groep die over het algemeen door de onderbuik niet wordt gezien als de migranten die het meest bijdragen aan de economie.
[ Voor 44% gewijzigd door RonJ op 24-10-2024 13:50 ]
All-electric.
Een flink aandeel in de bouw, zorg, logistiek, vleesindustrie en tuinbouw zijn migranten. Ik weet niet of je onlangs nog boodschappen hebt gedaan of een biertje op hebt, maar ook in de supermarkt en horeca is Engelssprekend personeel spreken steeds vaker normaal.Harrie_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Daarnaast hebben we nog de kennismigranten en studenten. In totaal vormen deze drie migrantengroepen samen grofweg 90% van de jaarlijkse migratie. Als je durft te beweren te beweren dat honderdduizenden (vaak laagbetaalde) werknemers géén invloed op onze economische groei hebben gehad, zie ik daar graag een bron van.
De hoge prijzen komen door een influx van geld, al dan niet vanwege verruiming van de leennormen.RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:29:
[...]
De hoge prijzen komen door schaarste. En die schaarste komt wel degelijk door teveel vraag door (deels ongewenste) immigratie aan de ene kant en aan de onmogelijkheid om te bouwen door de stikstofhoax en doorgeslagen milieu- en klimaatbeleid aan de andere kant. Ik heb dan ook accordingly gestemd, graag gedaan.
En als je denkt dat we die 1 miljoen nieuwbouwwoningen, inclusief glasvezel, elektra/water, riolering, warmtepomp en zonnepanelen gaan bouwen/installeren zónder migranten en daarbij andere gerelateerde problemen afdoen als hoax, mag ik je van harte feliciteren met het meest kortzichtige ik-leef-in-mijn-media-bubbel perspectief van de Lage Landen.
Dat Engelssprekende personeel in de horeca en supermarkten is vaak juist studentgeekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
Een flink aandeel in de bouw, zorg, logistiek, vleesindustrie en tuinbouw zijn migranten. Ik weet niet of je onlangs nog boodschappen hebt gedaan of een biertje op hebt, maar ook in de supermarkt en horeca is Engelssprekend personeel spreken steeds vaker normaal.
Daarnaast hebben we nog de kennismigranten en studenten. In totaal vormen deze drie migrantengroepen samen grofweg 90% van de jaarlijkse migratie. Als je durft te beweren te beweren dat honderdduizenden (vaak laagbetaalde) werknemers géén invloed op onze economische groei hebben gehad, zie ik daar graag een bron van.
Ik snap wel dat er om een bron gevraagd wordt door @Harrie_
Bedanken voor het verergeren van het probleem? Die immigratie gaat echt niet stoppen, zeker niet de arbeidsmigratie waar het echt om gaat als je naar migratie problemen kijkt. Waarbij de immigratie sowieso het woning probleem alleen maar wat verergert, maar niet het echte probleem is. We bouwen simpelweg al jaren veel minder dan nodig en het enige dat de regering doet is hopen dat 'marktwerking' het wel oplost. Waarbij de markt natuurlijk veel liever veel verdient aan weinig bouw dan net zoveel aan veel bouw.RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:29:
[...]
De hoge prijzen komen door schaarste. En die schaarste komt wel degelijk door teveel vraag door (deels ongewenste) immigratie aan de ene kant en aan de onmogelijkheid om te bouwen door de stikstofhoax en doorgeslagen milieu- en klimaatbeleid aan de andere kant. Ik heb dan ook accordingly gestemd, graag gedaan.
En hetzelfde geldt voor de stikstof. Je kunt het een hoax noemen, maar uiteindelijk gaan de kosten om de problemen op te lossen alleen maar toenemen. En dat gaat dus gebeuren omdat we het liever een hoax noemen dan het als een oplosbaar probleem te behandelen.
Voor onze generatie kun je inderdaad je kop in het zand steken. Je maakt er echter wel een steeds groter probleem van voor de generaties die na ons komen. Zowel voor de stikstof als het bouwen moeten eens knopen doorgehakt worden en we moeten b.v. eens rap beginnen met een heel aantal boeren te schrappen.
[removed]
Waar het mij vooral om ging is:El Capitan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:07:
[...]
Ik snap wel dat er om een bron gevraagd wordt door @Harrie_
Daar ben ik dus wel benieuwd naar, hoe significant is die invloed van migranten dan geweest op het BBP?geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:42:
[...]
die migratie significant heeft bijdragen aan die economische groei
[...]
https://www.economist.com...uld-be-78-trillion-richerHarrie_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:18:
[...]
Waar het mij vooral om ging is:
[...]
Daar ben ik dus wel benieuwd naar, hoe significant is die invloed van migranten dan geweest op het BBP?
https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.25.3.83
https://www.tilburguniver...effecten-van-migratie.pdf
https://scriptiebank.be/s...menseffecten-van-migratie
Het interessante is wellicht nog wel dat hoe méér geïnvesteerd wordt in integratie, hoe meer economische vruchten men uiteindelijk kan plukken.
Ietwat ironisch dus dat een hoop (rechtse) stemmers daarmee een averechts effect bereiken door juist minder te willen investeren.Een belangrijke bevinding is dat
de opbrengsten op middellange en lange termijn gecorreleerd zijn met de ‘investeringen’ (kosten) op de korte
termijn. Afhankelijk van het integratiebeleid en de wijze van beleidsfinanciering kan op de lange termijn een
bbp-groei van 0.2% tot 1.6% boven het basispad gerealiseerd worden. Investeringen in integratie van
migranten zijn dus ‘lonend’.
Kortom, hup investeren in die arbeidsmigranten voor de woningbouw (want huizentekort is de oorzaak van de hoge prijzen toch?).
[ Voor 8% gewijzigd door geekeep op 24-10-2024 14:43 ]
Gelukkig maar, anders moeten we hier straks ook 1,5M betalen voor een gewone vrijstaande woningBlik1984 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Locatie, locatie, locatie!
Als je aan 100 mensen beide woningen zou doorsturen, zou 90% kiezen voor de woning in Utrecht. Wonen in Zuid-Limburg is nou eenmaal niet voor iedereen een aantrekkelijk stuk Nederland om te wonen. Zeker niet het deel rondom Parkstad
offtopic:
Zonder de economische voordelen van dichtbij D&B wonen zou ik met mijn salaris in de Randstad alleen een grote TV doos kunnen betalen. Maar dat is een ander topic op Tweakers geloof ik.
Zonder de economische voordelen van dichtbij D&B wonen zou ik met mijn salaris in de Randstad alleen een grote TV doos kunnen betalen. Maar dat is een ander topic op Tweakers geloof ik.
En zie dan eens hoeveel extra erfbelasting de staat nu int in vergelijking met 10 jaar geleden.Paprika schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:22:
[...]
Dat valt anders best tegen? Je erft een gemiddeld bedrag van € 466.890 (gemiddelde bedrag voor een woning vorige maand volgens het CBS).
Over de eerste € 25.187 betaal je niets, waarna je dus € 25.187 hebt ontvangen, de staat € 0 heeft ontvangen en er resteert nog € 441.793 van de erfenis.
Over de volgende € 127.181 (€ 152.368 - € 25.187) betaal je 10%, waarna je dus € 139.649,90 hebt ontvangen, de staat € 12.718,10 heeft ontvangen en er resteert nog € 314.522 van de erfenis.
Over de rest (€ 314.522) betaal je 20%, waarna je dus € 391.267,50 hebt ontvangen, de staat € 75.622,50 heeft ontvangen en de erfenis op is.
Je mag dus 83.8% of € 391.267,50 in eigen zak steken. Ondertussen moet je voor datzelfde bedrag € 750.000 euro (€ 390.739 netto) aan salaris binnenhalen in 1 jaar, of ruim 11 jaartjes werken voor een modaal salaris anno 2024 (€ 44.000 bruto / € 35.116 netto) en hier nog geen cent van uitgeven.
Gezien de grote vermogens hoofdzakelijk zich in de randstad bevinden, zul je met de jaren minder en minder aanwas uit afgelegen gebieden gaan vinden, want er gaat een moment komen dat de bekende steden alleen betaalbaar gaan zijn voor zij die daar zelf zijn opgegroeid. Je ziet dit al in Amsterdam ontstaan, waar mensen uit de regio hun kinderen een ton tot een half miljoen kunnen schenken alsof het niets is en mensen uit bv een Zeeland het met een stuk minder of niets moeten doen. Je ziet het ook bij studentenverenigingen in dergelijke regio’s, waarbij de gemiddelde stand van herkomst uit de groep merkbaar boven het gemiddelde van het hele land zit.
Ik zou Hugo z’n “zoek een rijke vriend” dan ook veranderen naar “zoek een partner met een welvarende familie uit een goede regio”.
Profiteert ook van die enorme overwaarde.
Er is ook nergens beweerd dat de overheid het erg vindt of niet profiteert van de hogere prijzen. Als reguliere producten duurder worden profiteert de overheid daar ook van in de vorm van btw-inkomsten.izdp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:08:
[...]
En zie dan eens hoeveel extra erfbelasting de staat nu int in vergelijking met 10 jaar geleden.
Het wordt pas een overheidsprobleem als het een groot genoeg deel van (stemmend) Nederland financieel raakt. Daarom is de hoge prijs van een Ferrari/Lamborghini ook nooit onderdeel van verkiezingsprogramma's geweest en zijn er (nog) genoeg haves op de woningmarkt die niet direct geraakt worden door de huidige woningprijzen.
Denigrerend wat je zegt over omaatjes.geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Waarom niet? Als men graag 1M betaalt voor een rijwoning is dat de keuze van de koper. Het woord villataks is slechts een bijnaam.
[...]
Wat zijn die argumenten dan precies? Want meer dan arme omaatjes in villa's, onjuiste aannames qua OZB-verhogingen en eigenaren die blijkbaar liever in tochtige gedateerde woningen leven dan verbouwen (om wat belasting te ontlopen) heb ik niet gezien..
Stille armoede met een eigen woning is niet beperkt tot een uitzonderingsgeval.
De woz-waarde kan wel degelijk problematisch zijn.
Sommige gemeenten gebruiken het maximun wat mogelijk is voor de ozb.
Net zoals de rampzalige waterschappen die ook innen op de woz-waarde en inmiddels zeer forse rekeningen sturen.
Bovendien kan die groep ouderen nauwelijks wat lenen, want ltv telt voor hun niet meer.
Dus ja, dan updaten ze niet en raken ze gewend.
Op het platteland wonen nog best veel mensen die daar al generaties wonen en dat graag willen blijven doen.
Met de bizarre stijging is dit nauwelijks nog mogelijk, omdat kinderen dat niet kunnen betalen/lenen.
Het falende overheidsbeleid is ingezet door dhr. Zalm die voor een appel en een ei de sociale woningvoorraad verkocht. En vervolgens werd het feestvieren voor de coöperaties en is het nooit meer goedgekomen ondanks de stapels pleisters op alle wonden.
Meer belasten lost niets maar dan ook niets op.
Wat de staat ontvangt is maar een deel van het verhaal. Het is toch van de gekke dat je qua cijfers beter zelf in de bijstand kunt zitten met een erfenis (gebaseerd op 1 woning) dan dat je 10 jaar lang gaat werken in de zorg en dat is dan nog "maar een enkele simpele gemiddelde woning".izdp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:08:
[...]
En zie dan eens hoeveel extra erfbelasting de staat nu int in vergelijking met 10 jaar geleden.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 24-10-2024 15:27 ]
De hoge prijzen komen vooral door het bewust versterken vanuit de overheid van de economische activiteiten in de gebieden die al overbevolkt waren. Dat betekent dat nóg veel meer mensen én nog veel meer bedrijven zich in die toch al beperkte ruimte willen vestigen. Dat stuwt de al hoge prijzen nog verder op.RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:29:
[...]
Bijstand laat maar een beperkt vermogen toe.Paprika schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:25:
[...]
Wat de staat ontvangt is maar een deel van het verhaal. Het is toch van de gekke dat je qua cijfers beter zelf in de bijstand kunt zitten met een prima erfenis dan dat je 10 jaar lang gaat werken in de zorg en dat is dan nog "maar een enkele simpele gemiddelde woning".
Of bedoel je in de bijstand zitten en tzt een woning erven?
Niet bijster aantrekkelijk met de tegenwoordige leeftijden van ouders.
Met geluk of pech ben je dan zelf 70
Met huizenprijzen die in de tijdsduur van een hypotheek (30 jaar) zo'n 4-5x zoveel waard zijn geworden, betekent dat onder de streep dat dat omaatje in die woning van 1.6 miljoen nu toen ook al in een woning zat die 4x zoveel als gemiddeld waard was. Dat betekent een flink inkomen, een rijke vent, dikke erfenis of een combinatie hiervan.izdp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:23:
[...]
Denigrerend wat je zegt over omaatjes.
Stille armoede met een eigen woning is niet beperkt tot een uitzonderingsgeval.
De woz-waarde kan wel degelijk problematisch zijn.
Sommige gemeenten gebruiken het maximun wat mogelijk is voor de ozb.
Net zoals de rampzalige waterschappen die ook innen op de woz-waarde en inmiddels zeer forse rekeningen sturen.
Bovendien kan die groep ouderen nauwelijks wat lenen, want ltv telt voor hun niet meer.
Dus ja, dan updaten ze niet en raken ze gewend.
Op het platteland wonen nog best veel mensen die daar al generaties wonen en dat graag willen blijven doen.
Met de bizarre stijging is dit nauwelijks nog mogelijk, omdat kinderen dat niet kunnen betalen/lenen.
Het falende overheidsbeleid is ingezet door dhr. Zalm die voor een appel en een ei de sociale woningvoorraad verkocht. En vervolgens werd het feestvieren voor de coöperaties en is het nooit meer goedgekomen ondanks de stapels pleisters op alle wonden.
Meer belasten lost niets maar dan ook niets op.
Ik denk dat je wel snapt dat dit soort voorbeelden géén onderdeel zijn van de 'stille armoede'. Wie wel onderdeel zijn hiervan zijn de ouderen in arbeiderswoningen (onderkant vd markt) en in die 30 jaar wellicht vertienvoudigd in waarde zijn (zeg van 40k naar 400k). Daar kunnen we echter prima een drempelwaarde qua belasting voor afspreken en staat compleet los van het belasten mensen die in woningen van anderhalf miljoen wonen.
En schaarste c.q. simpele vraag- en aanbod dynamiek. En daarbovenop de enorme inflatie. En ook nog eens een onbedoeld of iig onderschat bijeffect van de verplichting tot aflossen, waardoor er veel meer geld in de woningmarkt blijft zitten en ook zonder enige prijsstijgingen er vanzelf een stuwmeer aan overwaarde/kapitaal ontstaat om door te schuiven naar een volgende woning.geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:58:
[...]
De hoge prijzen komen door een influx van geld, al dan niet vanwege verruiming van de leennormen.
En als je denkt dat we die 1 miljoen nieuwbouwwoningen, inclusief glasvezel, elektra/water, riolering, warmtepomp en zonnepanelen gaan bouwen/installeren zónder migranten en daarbij andere gerelateerde problemen afdoen als hoax, mag ik je van harte feliciteren met het meest kortzichtige ik-leef-in-mijn-media-bubbel perspectief van de Lage Landen.
En idd, voor die bouw zullen we arbeidsmigranten nodig gaan hebben. Hoewel we daar wel enige keuze hebben in hoeveel, blijven we de komende tijd bouwen op de huidige archaïsche en enorm arbeidsintensieve manier, of gaan we (ook) fors inzetten op innovatie in bijv. de vorm van veel meer prefab/fabrieksmatig bouwen.
Bij arbeidsmigratie (en studie) vs. asielmigratie moet wel kijken naar het langjarige migratiesaldo en niet naar de instroom per jaar. Arbeidsmigranten gaan voor een groot deel weer terug, asielmigranten grotendeels niet. Dan ligt de verhouding en de invloed op de vraag in de woningmarkt toch ineens heel anders. Hoe dan ook, je zal voor die netto instroom hoe dan ook meer woningen (en voorzieningen, etc.) moeten bouwen. Dat is wat me zo stoort aan de combinatie hoge instroom en tegelijkertijd geheel onnodig de bouw platleggen door veel te strenge stikstofnormen te willen hanteren, dat gaat gewoon niet samen en het gevolg van die combinatie is hoe dan ook een enorme schaarste, met de prijsopdrijvende stoelendans rondom het te kliene aanbod als consequentie.
All-electric.
We moeten vooral af van de verruimingen van financiering, dus ook startersleningen en verduurzaamheifsleningen. En eens vol gaan inzetten op woningbouw en dan niet alleen maar roepen, maar ook aktie ondernemen. En dan kom je er dus niet met marktwerking, maar moet er echt goede sturing komen.
Op korte termijn moet je de financieringsmogelijkheden juist omlaag zien te krijgen (waardoor je extra stijgingen voorkomt) en voor de langere termijn moeten we meer bouwen.
Al het andere is symptoombestrijding of zelfs misbruik maken van de woningnood (b.v. de immigratiestroom willen indammen)
Willen ze dus echt problemen oplossen moet je veel meer in oplossingen denken zoals arbeidsmigratie koppelen aan extra huisvesting. Als die arbeidsmigranten zo hard nodig zijn voor de economie, kun je daar dus ook makkelijk wat van afromen richting de woningbouw. Je raakt dan vanzelf de onrendabele migratie kwijt (degene die met zijn tienen in een appartementje worden gezet), en je krijgt meer woningbouw.
Op korte termijn moet je de financieringsmogelijkheden juist omlaag zien te krijgen (waardoor je extra stijgingen voorkomt) en voor de langere termijn moeten we meer bouwen.
Al het andere is symptoombestrijding of zelfs misbruik maken van de woningnood (b.v. de immigratiestroom willen indammen)
Willen ze dus echt problemen oplossen moet je veel meer in oplossingen denken zoals arbeidsmigratie koppelen aan extra huisvesting. Als die arbeidsmigranten zo hard nodig zijn voor de economie, kun je daar dus ook makkelijk wat van afromen richting de woningbouw. Je raakt dan vanzelf de onrendabele migratie kwijt (degene die met zijn tienen in een appartementje worden gezet), en je krijgt meer woningbouw.
[removed]
Prima?geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:43:
[...]
Met huizenprijzen die in de tijdsduur van een hypotheek (30 jaar) zo'n 4-5x zoveel waard zijn geworden, betekent dat onder de streep dat dat omaatje in die woning van 1.6 miljoen nu toen ook al in een woning zat die 4x zoveel als gemiddeld waard was. Dat betekent een flink inkomen, een rijke vent, dikke erfenis of een combinatie hiervan.
Ik denk dat je wel snapt dat dit soort voorbeelden géén onderdeel zijn van de 'stille armoede'. Wie wel onderdeel zijn hiervan zijn de ouderen in arbeiderswoningen (onderkant vd markt) en in die 30 jaar wellicht vertienvoudigd in waarde zijn (zeg van 40k naar 400k). Daar kunnen we echter prima een drempelwaarde qua belasting voor afspreken en staat compleet los van het belasten mensen die in woningen van anderhalf miljoen wonen.
Hier komt het best vaak voor dat er een perceeltje van een 1500tal meters bij het eenvoudige huis hoort.
En ook nog met een soort bedrijfsbestemming.
Zonder de eenvoudige woning praat je dan al over kk+.
Allemaal te danken aan de falende overheid op het gebied van ruimtelijke ordening.
Als er in die gebieden tegelijkertijd ook gebouwd was had dat een veel beperkter effect gehad. Even los van de problemen qua infrastructuur en voorzieningen. Die economische groei/activiteiten spreiden was geen verkeerd idee geweest, maar het had niets veranderd aan het totale tekort.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:27:
[...]
De hoge prijzen komen vooral door het bewust versterken vanuit de overheid van de economische activiteiten in de gebieden die al overbevolkt waren. Dat betekent dat nóg veel meer mensen én nog veel meer bedrijven zich in die toch al beperkte ruimte willen vestigen. Dat stuwt de al hoge prijzen nog verder op.
All-electric.
En wat levert het uit haar huis pesten belasten van dat rijke oma'tje (hoe durft ze) precies op dan? Dan gaat zij elders, tegen haar zin nog een jaar of 10 in een duur appartementje wonen voor vrijwel hetzelfde geld en haar huis gaat wat eerder naar een rijk gezin. Hoe helpt dat precies een starter? Het aantal woningen wordt er niet groter van, je drukt alleen op het waterbed. En ga je mij met m'n "te dure" huis meer belasten, dan zorgt dat er alleen maar voor dat ik minder kan uitgeven in de rest van de economie. Ik heb liever dat er gewoon meer aanbod bij komt en dat de prijzen daardoor fors zakken (van mij mag er 50% af) en iedereen kan wonen waar ze willen.geekeep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:43:
[...]
Met huizenprijzen die in de tijdsduur van een hypotheek (30 jaar) zo'n 4-5x zoveel waard zijn geworden, betekent dat onder de streep dat dat omaatje in die woning van 1.6 miljoen nu toen ook al in een woning zat die 4x zoveel als gemiddeld waard was. Dat betekent een flink inkomen, een rijke vent, dikke erfenis of een combinatie hiervan.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 24-10-2024 16:10 ]
All-electric.
Maar wie gaat het dan bekostigen en wie gaat de bouw uitvoeren? Als je de opzichter van nieuwbouw vraagt om zijn of haar opinie zal het standaard antwoord zijn dat de goede mensen weg zijn en dat overal de kantjes ervanaf worden gelopen. De kwaliteit daalt dus al op merkbare wijze, en dan gaan we er ook nog minder voor (kunnen) betalen.redwing schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:57:
We moeten vooral af van de verruimingen van financiering, dus ook startersleningen en verduurzaamheifsleningen. En eens vol gaan inzetten op woningbouw en dan niet alleen maar roepen, maar ook aktie ondernemen.
Prefab kan veel ondervangen.Paprika schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Maar wie gaat het dan bekostigen en wie gaat de bouw uitvoeren? Als je de opzichter van nieuwbouw vraagt om zijn of haar opinie zal het standaard antwoord zijn dat de goede mensen weg zijn en dat overal de kantjes ervanaf worden gelopen. De kwaliteit daalt dus al op merkbare wijze, en dan gaan we er ook nog minder voor (kunnen) betalen.
De bouw heeft dat toch aan zichzelf te danken.
In de jaren 2009-2014 ontsloegen ze massaal hun (oudere) vaklui en vervingen ze die door uitzendkrachten.
Voornamelijk uit Oostbloklanden incluis het uitzendbureau.
Logischerwijs staat de bouw niet bijzonder hoog aangeschreven als werkgever.
Maar in die gebieden was al een groot tekort aan bruikbare ruimte. Dat maakt het lastig en duur om op die plekken extra te bouwen.RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:58:
[...]
Als er in die gebieden tegelijkertijd ook gebouwd was had dat een veel beperkter effect gehad. Even los van de problemen qua infrastructuur en voorzieningen. Die economische groei/activiteiten spreiden was geen verkeerd idee geweest, maar het had niets veranderd aan het totale tekort.
Veel bouwvakkers zijn in de periode 2009-2014 niet ontslagen, de bedrijven waar ze voor werkten gingen failliet. De grote jongens met wat vlees op de botten hebben wel mensen ontslagen, maar niet om ze te vervangen door Oostblokkers, maar hebben noodgedwongen personeel moeten ontslaan omdat er gewoon geen projecten in de orderportefeuille zaten. Ik heb zelf voor die grote gele gewerkt, daar draaiden we in 2007 een omzet van bijna 4 miljard, in 2014 was dat minder dan 2 miljard.izdp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Prefab kan veel ondervangen.
De bouw heeft dat toch aan zichzelf te danken.
In de jaren 2009-2014 ontsloegen ze massaal hun (oudere) vaklui en vervingen ze die door uitzendkrachten.
Voornamelijk uit Oostbloklanden incluis het uitzendbureau.
Logischerwijs staat de bouw niet bijzonder hoog aangeschreven als werkgever.
Onlosmakelijke voorwaarde daarbij is dat er voor mensen die daardoor minder snel in aanmerking komen voor een koopwoning, ook een alternatief is. Dus vooral ook een fatsoenlijk aanbod aan huurwoningen.redwing schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:57:
We moeten vooral af van de verruimingen van financiering, dus ook startersleningen en verduurzaamheifsleningen. En eens vol gaan inzetten op woningbouw en dan niet alleen maar roepen, maar ook aktie ondernemen. En dan kom je er dus niet met marktwerking, maar moet er echt goede sturing komen.
Ik was er toevallig bij toen zo'n grote jongen dat ontslagbeleid (oud is duur), keihard toepaste en een complete bouwploeg ontsloeg.Harrie_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:52:
[...]
Veel bouwvakkers zijn in de periode 2009-2014 niet ontslagen, de bedrijven waar ze voor werkten gingen failliet. De grote jongens met wat vlees op de botten hebben wel mensen ontslagen, maar niet om ze te vervangen door Oostblokkers, maar hebben noodgedwongen personeel moeten ontslaan omdat er gewoon geen projecten in de orderportefeuille zaten. Ik heb zelf voor die grote gele gewerkt, daar draaiden we in 2007 een omzet van bijna 4 miljard, in 2014 was dat minder dan 2 miljard.
Deze ploeg rekende op een heel groot renovatieproject als overbrugging.
Nee dus. Dat werd ingevuld door ingehuurde uitzendbureaus.
De reactie van die bouwploeg heeft toen diepe indruk op mij gemaakt.
Net zoals al eerder hun waardeloos management.dat gedaan had.
Excessen heb je altijd en overal, maar die crisistijd na 2008 was een bittere tijd voor veel bouwbedrijven. Verreweg de meeste ontslagen voelen toen door krimp en faillissement, ga alsjeblieft niet doen of de bouwbedrijven massaal vaste arbeidskrachten inwisselden voor Oostblokkers, want er was gewoon geen/weinig werkizdp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:04:
[...]
Ik was er toevallig bij toen zo'n grote jongen dat ontslagbeleid (oud is duur), keihard toepaste en een complete bouwploeg ontsloeg.
Deze ploeg rekende op een heel groot renovatieproject als overbrugging.
Nee dus. Dat werd ingevuld door ingehuurde uitzendbureaus.
De reactie van die bouwploeg heeft toen diepe indruk op mij gemaakt.
Net zoals al eerder hun waardeloos management.dat gedaan had.
Dat is dus net de sturing die nodig is. Door de huidige marktwerking verdwijnen alle goede mensen zodra er een dipje is en na dat dipje kunnen we niet bouwen door een gebrek aan mensen. Zorg dat daar continuïteit in zit zodat je ook tijdens die dipjes door kunt bouwen en die goede mensen zullen geen reden hebben om weg te gaan.Paprika schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Maar wie gaat het dan bekostigen en wie gaat de bouw uitvoeren? Als je de opzichter van nieuwbouw vraagt om zijn of haar opinie zal het standaard antwoord zijn dat de goede mensen weg zijn en dat overal de kantjes ervanaf worden gelopen. De kwaliteit daalt dus al op merkbare wijze, en dan gaan we er ook nog minder voor (kunnen) betalen.
[removed]
Tuurlijk, maar dat is onderdeel van goed bouwen. Je moet ervoor zorgen dat er voldoende, op de goede plekken, maar ook de goede type woningen worden gebouwd. En helaas zorgt de huidige marktwerking er voor dat vooral de woningen die het meeste opleveren worden gebouwd. Maar dat zijn niet de woningen die het meest nodig zijn op de markt.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:53:
[...]
Onlosmakelijke voorwaarde daarbij is dat er voor mensen die daardoor minder snel in aanmerking komen voor een koopwoning, ook een alternatief is. Dus vooral ook een fatsoenlijk aanbod aan huurwoningen.
[removed]
Weinig zeker. Maar het weinige werd wel degelijk vrij massaal door de grote jongens misbruikt door inwisselen. Zoals ze op alle niveaus volop meededen met bouwfraude.Harrie_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:10:
[...]
Excessen heb je altijd en overal, maar die crisistijd na 2008 was een bittere tijd voor veel bouwbedrijven. Verreweg de meeste ontslagen voelen toen door krimp en faillissement, ga alsjeblieft niet doen of de bouwbedrijven massaal vaste arbeidskrachten inwisselden voor Oostblokkers, want er was gewoon geen/weinig werk
Gelukkig ken ik ook minder grote jongens die dat niet deden.
En dat was te zien aan de kwaliteit van de opgeleverde woningen.
Echt een wereld van verschil.
Heh, lol, je hebt gelijk, ik zat naar de verkeerde kolom te kijken (aantal huishoudens ipv het heffingbedrag)Hielko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:35:
[...]
Ik heb even voor je gezocht, want ik dacht toen ik dat las dat kan niet kloppen. Het verschil is namelijk veel en veel groter. De overheid krijgt per jaar ongeveer 4 miljard binnen via box 3 (bron) terwijl alleen al de loonbelasting 75 miljard per jaar is (bron). En dan missen er nog de nodige miljarden aan andere box 1 inkomsten. Je moet dus eerder denken aan een factor 20 tot 25 in plaats van 4.

Hier had ik m'n data vandaan: https://opendata.cbs.nl/s...t/80840ned/table?dl=AF22A
Maar dat geeft des te meer aan dat het belasten van vermogen een erg kleine druppel op een erg grote gloeiende plaat is, en niet zal zorgen voor een concrete verlaging van de inkomstenbelasting. Ik ben wel voor progressief belasten (de breedste schouders dragen de zwaarste lasten) maar denk dat de drempels van die progressieve schijven ook mee moeten groeien met de markt; veel huizenbezitters hebben niet de schouders om een extra heffing te dragen bij verkoop - en dan heb ik het nog niet enkel over de schrijnende gevallen van de bejaarden die al tig jaar in hun woning zitten; met de verhitte huizenmarkt waarbij iedereen zich voor stevige maandlasten in het zweet werkt, zijn er ook zat "gemiddelde woningbezitters" die zo'n extra heffing niet kunnen dragen en dus niet (of veel minder snel) zullen doorstromen. Dan maar blijven zitten waar je zit. Daarmee wordt juist het omgekeerde bereikt tov wat men probeert te bereiken; minder woningen te koop zal prijzen juist opdrijven, niet verlagen.
En dan kom ik toch weer uit bij mijn eerdere conclusie in dit topic: er zijn gewoon te weinig woningen op teveel mensen, en herverdelen dmv sturing/belasting werkt eigenlijk niet (niet voor "de huizenmarkt" als geheel iig; het verplaatst alleen problemen van 1 groep naar een andere). Daarmee wordt het een geval van "wie gunt de regering het", wat nooit een lang-houdbare oplossing zal zijn; het zet groepen tegen elkaar op, en zorgt voor zwalkend beleid naarmate regeringen met verschillende opvattingen elkaar opvolgen. De echte oplossing is toch meer basic: meer woningen op minder mensen. Dat helpt tegen woningnood en zorgt voor demping van de prijzen, zonder dat een groep het moet "ontgelden" ten faveure van een andere groep. Zolang de regering maar langjarig beleid voert op voldoende woningbouw (of, gevoeliger: kleinere bevolkingsgroei), kunnen stimuleringen zoals HRA geleidelijk afgebouwd worden zonder schokken in de markt en zonder geforceerde herverdelingen. (Jammer dat er tegenwoordig nog maar weinig langetermijnvisie is bij de overheid, dan krijg je zulk soort ongeregeldheden als maatregelen er ineens doorgeduwd worden... En da's niet beperkt tot woningbeleid - zie ook milieu, vervoer, etc etc.)
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Iets genuanceerder: meer woningen die aansluiten bij woonwensen, minder mensen die hiernaartoe komen en/of meer mensen per woning (minder singles, zoek die rijke vent (m/v)).johnwoo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:58:
De echte oplossing is toch meer basic: meer woningen of minder mensen.
Niet of/of maar een al deze zaken zijn onderdeel van de oplossing, de rest is afgunstbelasting en verschuiven van schaarste. Minder studio's van 400k, meer eengezinswoningen met genoeg kamers voor hetzelfde geld.
[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 24-10-2024 18:51 ]
Alleen dan het probleem. Bouwen is dermate duur geworden dat dat nauwelijks te realiseren is. De combinatie van bouwgrond en een huis neerzetten dat voldoet aan de bouweisen van vandaag de dag levert gewoon een huis op dat niet voldoet aan de 400k euro. Wellicht dat het in een hele goedkope gemeente lukt, maar daarbuiten is het gewoon niet mogelijkhoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:40:
[...]
Niet of/of maar een al deze zaken zijn onderdeel van de oplossing, de rest is afgunstbelasting en verschuiven van schaarste. Minder studio's van 400k, meer eengezinswoningen met genoeg kamers voor hetzelfde geld.
En ik pleit al decennia voor bouwen die aansluit bij de samenstelling van huishoudens.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:40:
[...]
Iets genuanceerder: meer woningen die aansluiten bij woonwensen, minder mensen die hiernaartoe komen en/of meer mensen per woning (minder singles, zoek die rijke vent (m/v)).
Dus geen bouw meer van eengezinswoningen, maar bouw voor een- en tweepersoonshuishoudens.
Het is van de zotte dat alleenstaanden van een woco een eengezinswoning in de sociale huur krijgen toegewezen.
Puur omdat ze voor die groep niet of heel weinig hebben gebouwd. De markt bouwt liever ook voor het grote geld.
Fantastisch idee weer van de kamer,zet de looptijd gewoon op 40 jaar dan dalen de hypotheek lasten met 200 euro per maand.
Uiteraard uit de VVD koker
https://www.telegraaf.nl/...00-euro-per-maand-schelenOnder aanvoering van de VVD vraagt de Kamer Keijzer om in gesprek te gaan met de financiële sector, om erop aan te dringen dat zij langer lopende hypotheken gaan verstrekken. VVD-Kamerlid Peter de Groot denkt aan hypotheken van 40 jaar voor starters en 35 jaar voor ’middengroepen tot 35 jaar’. Zijn oproep aan Keijzer kan rekenen op steun van in ieder geval PvdA/GL en PVV.
Tja, beetje jammer dat zelfs zo'n partij niet de economie basics onder de knie heeft.Sport_Life schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:07:
Fantastisch idee weer van de kamer,zet de looptijd gewoon op 40 jaar dan dalen de hypotheek lasten met 200 euro per maand.
[...]
https://www.telegraaf.nl/...00-euro-per-maand-schelen
Los van dat dit relatief weinig impact heeft op de maandlasten, is het vooral de politiek zélf die, door de eisen voor renteaftrek, de maximale hypotheek bij die aflosperiode in de houtgreep houdt. Die mag dan nl. niet hoger zijn dan als je een gewone 30 jaars hypotheek kiest. En volgens mij is het niet zozeer de maandlast, maar de maximale lening die de bottleneck is.Sport_Life schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:07:
[...]
Aan de andere kant: 30 jaar is best rap nu aflossen verplicht is, heb aflossingsvrij maar annuïtair was ik op mijn 56e hypotheekvrij geweest.Sport_Life schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:07:
Beter een flexibele hypotheekduur: afgelost voor je pensioendatum. Voor de starter van 22 is dat 45 jaar, voor iemand die op z'n 42e een eerste huis koopt maar 25.
Over het toewerken naar het pensioen gesproken: Niet iedereen haalt dat. Zeer zorgelijk is dat slechts 38% van de huiseigenaren een overlijdensrisico verzekering heeft, 25 % van de zelfstandigen en 15 % van de huurders. Die laatste groep onverzekerden is vaak niet eens op de hoogte dat dit kan.
Door het ontbreken van zo'n nabestaande verzekering komt meer dan 50% in de problemen na het overlijden van hun partner. Hoe schrijnend dit kan zijn, is terug te zien in het filmpje.
https://www.bnnvara.nl/ka...e-problemen-na-overlijden
Door het ontbreken van zo'n nabestaande verzekering komt meer dan 50% in de problemen na het overlijden van hun partner. Hoe schrijnend dit kan zijn, is terug te zien in het filmpje.
https://www.bnnvara.nl/ka...e-problemen-na-overlijden
Uiteraard. Langere looptijd, daardoor meer kunnen lenen, meer geld in de markt, nog wat verder spekken van de achterban.Sport_Life schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:07:
[...]
Dan neemt hun leencapaciteit toe en stijgen de prijzen nog verder.Sport_Life schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:07:
[...]
Niet als ze voor toetsing gewoon de 30 jaar hanteren. Waar ik wel vanuit ga. Anders is het een nogal onnozel plan.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
In principe heeft aflossingsvrij ook een langere looptijd dan 30 jaar, op zich is daar ook niks mis mee. Zeker niet met de lage rente van een paar jaar geleden.VidaR-9 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:06:
Niet als ze voor toetsing gewoon de 30 jaar hanteren. Waar ik wel vanuit ga. Anders is het een nogal onnozel plan.
Je kan ook gewoon kijken als het moment daar is wat er nodig is. Voor hetzelfde geld ga je op je 75e de pijp uit. Er kunnen zoveel dingen gebeuren. Als er wat moet gebeuren in huis qua voorzieningen/leuningen/traplift is dat ook in een maandje geregeld.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:00:
[...]
Plannen maken gaat niet over kijken naar een andere woning. Plannen maken gaat, precies zoals het zegt, over het maken van plannen voor wat je wilt, kunt, mag als je ouder wordt. Eén van de mogelijkheden (en bevindingen) zou kunnen zijn dat je 'ooit' zou willen verhuizen naar een appartement. Dan moet je kijken of dat mogelijk is en hoe dat mogelijk is. Bijvoorbeeld waar appartementen zijn en of dat koop of huur is, en welke prijscategorie dat heeft.
Het kan ook zijn dat je in je huidige woning wil blijven wonen. Maar ook dan zul je van tevoren al een en ander op een rijtje moeten hebben. En eventueel maatregelen nemen. Wat is er nodig om te kunnen blijven wonen? Moet je wellicht verbouwen (levensloopbestendigheid en/of comfort) en heb je daar het geld voor? Hoe zit het met bereikbaarheid (boodschappen, zorg, familie en vrienden) en is dit op termijn op niveau te houden? Kun je het onderhoud blijven doen of moet je dat meer uitbesteden? Heb je daar het geld voor? En kun jij of je partner financieel in de woning blijven wonen als de ander er niet meer is (en wordt het dus niet met AOW in een villa van 1,8 miljoen...)? En zou je dat dan ook willen, als je niet meer met z'n tweeën bent, of zou je dan juist liever elders willen wonen?
Er zijn zo veel dingen om over te denken. En uiteraard kun je niet alles ondervangen. Maar een hoop basale zaken zijn wel logisch om van tevoren al over na te denken.
Mijn ouders hebben gewoon gekeken wat er op dat moment nodig was, en aanpassingen laten doen.
Die oudjes weten wat er binnenkomt per maand, de huizen zijn veelal allang hypotheekvrij in deze contreien. Twee keer AOW, en 1 of 2 pensioenen. Kan je heel aardig van leven en je bankrekening loopt elke maand op.
En nee dan gaat het niet over villa's van 1 miljoen+.
Misschien het voordeel van het platteland boven een stad. Sociale controle, veel hulp aanwezig.
Appartementen zijn er hier toch nauwelijks, en de meesten die de "luxe" hebben van wonen in huis met tuin hebben ook geen behoefte om voortijdig op een flatje te gaan zitten. En waarom zou je het huis qua onderhoud op niveau willen houden? Die mensen zijn gehecht aan hun oubollige interieur en keuken etc. Die keuken van 20 jaar oud kan ook gewoon 30 jaar oud worden. Je hoeft alleen maar op funda te kijken hoeveel retro badkamers en woonkamers nog in de jaren 80 stijl zijn.
Mijn vader werkte op zijn 89e nog lekker in de tuin, gras maaien, wat snoeien etc. Zo'n man gaat dood op een flatje.
Een enkeling die wel zijn huis heeft verkocht en op een appartement zit baalt als een stekker. Een balkonnetje van 2x3m als enige buiten is wennen.
Veel huizen van die oudjes zijn wel interessant voor starters. Wel uitgewoond na tig jaar, maar wel vaak met een flinke tuin zodat er nog naar hartenlust aangebouwd kan worden.
Die huizen komen nu al mondjesmaat vrij. Lijkt mij interessanter dan die kaveltjes ter grootte van een postzegel waarbij de voortuin tegenwoordig stoep heet.
Dat bedoel ik dus. Er komt straks helemaal niemand meer om een 80 jarige in een veel te groot huis met veel te grote tuin te helpen met schoonmaken en onderhoud. En dan moet je het zelf betalen.Trichoglossus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
Het gaat uiteraard ook niet om een maand-tot-maand planning van wat je wanneer zou moeten gaan doen. Het gaat om de grote lijnen. Dat je ouders weten wat er binnenkomt is dus al een belangrijke stap. Maar ook (vooral) weten wat er binnenkomt als één van beiden komt te overlijden. Dat is iets waar je vóór je pensionering over na kunt denken en in mijn optiek ook over na zou moeten denken. (En waar te veel mensen totaal niet over nadenken.) Zodat het niet zo is dat als de man dood gaat en zijn riante pensioen wegvalt, de vrouw in de woning van 1,8 miljoen achterblijft met alleen AOW (om maar op dat voorbeeld terug te komen).Trichoglossus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:36:
[...]
Je kan ook gewoon kijken als het moment daar is wat er nodig is. Voor hetzelfde geld ga je op je 75e de pijp uit. Er kunnen zoveel dingen gebeuren. Als er wat moet gebeuren in huis qua voorzieningen/leuningen/traplift is dat ook in een maandje geregeld.
Mijn ouders hebben gewoon gekeken wat er op dat moment nodig was, en aanpassingen laten doen.
Die oudjes weten wat er binnenkomt per maand, de huizen zijn veelal allang hypotheekvrij in deze contreien. Twee keer AOW, en 1 of 2 pensioenen. Kan je heel aardig van leven en je bankrekening loopt elke maand op.
En nee dan gaat het niet over villa's van 1 miljoen+.
Het gaat ook niet om een andere keuken of interieur, het gaat om het noodzakelijke onderhoud. Juist in oudere huizen heb je vaak relatief hoge onderhoudskosten. En die moet je wel kunnen opbrengen. Ik ken mensen die jaarlijks een of twee maandinkomens kwijt zijn aan alleen de noodzakelijke dingen (schillderwerk en bijbehorende houtrot, dak, CV, noem maar op). En nog eens een ruim een maandinkomen aan energie. Dat zegt zowel iets over het huis als over het inkomen. Als je daar geen rekening mee houdt, dan kun je flink in de problemen komen. Dat zijn dus de dingen die ik bedoel als ik het heb over 'plannen'. Niet dat je geld voor een nieuwe keuken moet hebben of dat je per se naar een flatje moet gaan, maar dat je kunt blijven wonen zoals je wilt wonen.Misschien het voordeel van het platteland boven een stad. Sociale controle, veel hulp aanwezig.
Appartementen zijn er hier toch nauwelijks, en de meesten die de "luxe" hebben van wonen in huis met tuin hebben ook geen behoefte om voortijdig op een flatje te gaan zitten. En waarom zou je het huis qua onderhoud op niveau willen houden? Die mensen zijn gehecht aan hun oubollige interieur en keuken etc. Die keuken van 20 jaar oud kan ook gewoon 30 jaar oud worden. Je hoeft alleen maar op funda te kijken hoeveel retro badkamers en woonkamers nog in de jaren 80 stijl zijn.
Als je 75+ bent ga je zelden een langetermijnplanning maken. Wat heb je aan verduurzaming of een nieuw dak met een TVT van 10 jaar of meer als je dat zelf niet gaat meemaken. De verkoopprijs voor de erfgenamen aan het opkrikken en de WOZ waarde verhogen met hogere belasting tot gevolg?Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:21:
Juist in oudere huizen heb je vaak relatief hoge onderhoudskosten. En die moet je wel kunnen opbrengen. Ik ken mensen die jaarlijks een of twee maandinkomens kwijt zijn aan alleen de noodzakelijke dingen (schillderwerk en bijbehorende houtrot, dak, CV, noem maar op).
Genoeg voorbeelden op Funda waar dat niet gebeurd, het draadje 'wat er nu weer te koop staat' voor velen een guilty pleasure...
Maar als je als single een leuke / en of dikke eigen woning hebt, en je vind een vriend/vriendin. dan ga je toch niet alles op het spel zetten wat je hebt opgebouwd?hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:40:
[...]
Iets genuanceerder: meer woningen die aansluiten bij woonwensen, minder mensen die hiernaartoe komen en/of meer mensen per woning (minder singles, zoek die rijke vent (m/v)).
Ik zou mijn woning dan minimaal 3 jaar aanhouden ook al woon ik in het andere huis, verkoop je het en de prijs blijft stijgen koop je straks een krot terug. Zelf zou ik hem/haar geen mede eigenaar maken.
Wat van mij is blijft van mij.
Tijdelijk verhuren kan niet meer, dus die huurder krijg je er moeilijk uit ( of met 100.000 euro oprot premie)
Huurders hebben te veel rechten in nederland naar mijn mening. mocht het simpeler worden, 3 maanden en je moet er uit zonder rechter oid worden veel van deze huizen gewoon verhuurd. Waar de huurder heen gaat is dan niet ons probleem. Nu is het dus zo als je mensen aan onderdak helpt naai je jezelf.
Zoals ik al heb aangegeven gaat het ook niet om verduurzaming of een nieuw dak met een TVT van 10 jaar of meer. Het gaat om simpelweg het noodzakelijke onderhoud. Lekkages verhelpen en voorkomen, een laagje verf op de kozijnen die anders wegrotten (als ze dat al niet doen). Een CV waarvan je wil dat die het doet, ook als het in de winter koud wordt, zonder dat die 5 keer per seizoen uitvalt. Etc.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:31:
[...]
Als je 75+ bent ga je zelden een langetermijnplanning maken. Wat heb je aan verduurzaming of een nieuw dak met een TVT van 10 jaar of meer als je dat zelf niet gaat meemaken. De verkoopprijs voor de erfgenamen aan het opkrikken en de WOZ waarde verhogen met hogere belasting tot gevolg?
Genoeg voorbeelden op Funda waar dat niet gebeurd, het draadje 'wat er nu weer te koop staat' voor velen een guilty pleasure...
Dat zijn imo incidentele kosten die iedere huizenbezitter heeft, als de vaatwasser stuk gaat wil je ook gelijk een nieuwe. Kan je bij een 20 jaar oud appartement ook overkomen, echt structureel preventief onderhoud zie ik gepensioneerden zelden nog doen (idem voor een nieuwe keuken of badkamer).Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:52:
Lekkages verhelpen en voorkomen, een laagje verf op de kozijnen die anders wegrotten (als ze dat al niet doen). Een CV waarvan je wil dat die het doet, ook als het in de winter koud wordt, zonder dat die 5 keer per seizoen uitvalt. Etc.
Noodzakelijk is relatief, oudjes vinden het snel best.
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 25-10-2024 09:03 ]
Maar daar zul je dan wel rekening mee moeten houden in je budget. Als je iedere maand nauwelijks rond komt op de momenten dat er niets speelt, dan zul je in de problemen komen op het moment dat je wasmachine stuk gaat.hoevenpe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:03:
[...]
Dat zijn imo incidentele kosten die iedere huizenbezitter heeft, als de vaatwasser stuk gaat wil je ook gelijk een nieuwe. Kan je bij een 20 jaar oud appartement ook overkomen,
{Niet als de vaatwasser stuk gaat, omdat met de hand afwassen dan een prima alternatief is
Waarom? De buurtzorg komt twee keer per dag langs voor medische zorg en de buurtzorg elke week voor huishoudelijke hulp. Dat wordt betaald uit de WMO en kost maar liefst 19 euro per maand..emeralda schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 02:06:
[...]
Dat bedoel ik dus. Er komt straks helemaal niemand meer om een 80 jarige in een veel te groot huis met veel te grote tuin te helpen met schoonmaken en onderhoud. En dan moet je het zelf betalen.
In/voor een huishouden kan veel worden geregeld, het beleid is erop gericht om de ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Veel bejaardenhuizen zijn immers wegbezuinigd.
Als mijn ouders beiden naar een verpleeg/verzorgingstehuis zouden gaan betalen ze 2652 euro per maand.
Vroeger ging je ongeveer na je pensioen in een bejaardenhuis wonen. Tegenwoordig is er geen 70+ mee die dat vrijwillig doet.
De tuin kan je vaak nog lange tijd zelf onderhouden en anders huur je af en toe een hovenier in, of je kinderen. Vandaag wordt een prima dagje voor tuinieren zie ik
En mensen met een veel te grote tuin, bv 4000+ m2 hebben de tuin al vaak zodanig ingericht dat ze er ook op jongere leeftijd geen weektaak aan hebben om alles bij te houden.
Het hangt er nogal af over wat voor woningen het gaat. Een statig herenhuis uit 1910 van 'n miljoen is natuurlijk niet te vergelijken met een woning van 1955 van 4 ton.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:21:
Het gaat ook niet om een andere keuken of interieur, het gaat om het noodzakelijke onderhoud. Juist in oudere huizen heb je vaak relatief hoge onderhoudskosten. En die moet je wel kunnen opbrengen. Ik ken mensen die jaarlijks een of twee maandinkomens kwijt zijn aan alleen de noodzakelijke dingen (schillderwerk en bijbehorende houtrot, dak, CV, noem maar op). En nog eens een ruim een maandinkomen aan energie. Dat zegt zowel iets over het huis als over het inkomen. Als je daar geen rekening mee houdt, dan kun je flink in de problemen komen. Dat zijn dus de dingen die ik bedoel als ik het heb over 'plannen'. Niet dat je geld voor een nieuwe keuken moet hebben of dat je per se naar een flatje moet gaan, maar dat je kunt blijven wonen zoals je wilt wonen.
Aan de eerste betaal je je inderdaad blauw aan onderhoud en stookkosten. Het is ook niet te verwachten dat een 80jarige op 200+ m2 woont. Die weet drommels goed wat het kost om een dergelijk huis te kunnen bewonen.
En ondertussen zie ik ook genoeg huizen waarvan het onderhoud te wensen over laat. Rotte kozijnen etc. De volgende bewoners mogen het opknappen. Oudjes komen nog uit een wereld waarbij hun huidige woning meer is dan ze ooit hadden in hun jeugd. Die hechten niet zo aan een goed onderhouden huis.
Bij mijn ooms en tantes was het vaak net alsof ik in het Openluchtmuseum aan het lopen was
In een woning als deze moet je ook niet willen wonen als oudere lijkt me:
https://www.funda.nl/deta...dasstraat-109-1/43500429/
Mijn vader betaalt 400 euro per maand aan gas/licht. Het is binnen behaaglijk warm
Maar geen hypotheek/huur/auto. Met AOW en pensioen kan je zo meer dan prima leven.
Het is jammer voor een starter, al dan niet met kinderen, die zullen nog even moeten wachten.
De buurman bleef thuis wonen tot zijn 90e. Nu woont er sinds een paar jaar een gezin met 3 kinderen.
[ Voor 46% gewijzigd door Trichoglossus op 25-10-2024 09:41 ]
Dat is natuurlijk maar net hoe je in het leven staat. Ik ga binnenkort trouwen en we hebben op dit moment ongeveer evenveel vermogen, ik heb een hoger inkomen, maar dat van mijn vriendin zal nog stijgen en waarschijnlijk hoger worden dan het mijne, gezien de carrièreperspectieven.Meethenoob schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:52:
[...]
Maar als je als single een leuke / en of dikke eigen woning hebt, en je vind een vriend/vriendin. dan ga je toch niet alles op het spel zetten wat je hebt opgebouwd?
Ik zou mijn woning dan minimaal 3 jaar aanhouden ook al woon ik in het andere huis, verkoop je het en de prijs blijft stijgen koop je straks een krot terug. Zelf zou ik hem/haar geen mede eigenaar maken.
Wat van mij is blijft van mij.
Maar als je samen verder gaat en je krijgt bijvoorbeeld kinderen en werkt niet allebei evenveel, dan wordt de kluwen qua bezit, wie-verdient-wat, onbetaald werk, steeds ingewikkelder. Dus mijn motto is: alles op de grote hoop en goede afspraken maken wanneer één van beide overlijdt.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Die 19 euro is ongeveer het grootste financiële zorgprobleem van Nederland. Elke zichzelfreddende oudere heeft de eigen schoonmaakhulp de deur uit gedaan en houdt het huis nu schoon op kosten van de staat en de belastingbetaler. Er wordt alweer gekeken naar de inkomensafhankelijke bijdrage. Dus reken je niet rijk voor de toekomst...Trichoglossus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:13:
[...]
Waarom? De buurtzorg komt twee keer per dag langs voor medische zorg en de buurtzorg elke week voor huishoudelijke hulp. Dat wordt betaald uit de WMO en kost maar liefst 19 euro per maand.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Zoals mijn vader zegt: het zal mijn tijd wel durenPr088 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
Die 19 euro is ongeveer het grootste financiële zorgprobleem van Nederland. Elke zichzelfreddende oudere heeft de eigen schoonmaakhulp de deur uit gedaan en houdt het huis nu schoon op kosten van de staat en de belastingbetaler. Er wordt alweer gekeken naar de inkomensafhankelijke bijdrage. Dus reken je niet rijk voor de toekomst...
Hij is sowieso een dure voor de staat, al bijna 40 jaar met pensioen
Er zijn zo'n 870.000 mensen in Nederland die 80+ zijn.
Tussen nu en 10 jaar zal een aanzienlijk deel daarvan het loodje leggen. Dan komen een hoop huizen beschikbaar op de markt, waar je vervolgens nog wel aanzienlijk zal moeten verbouwen.
Dan heb je wel een aardig huis op een dito kavel, in de nieuwbouwwijken heb je steeds vaker een postzegel als achtertuin en als voortuin je stoep. Het is maar wat iemand wilt natuurlijk, en waar je bent opgegroeid.
Ik zou voor geen goud in een nieuwere woning willen wonen, waarvan de achtertuin eruit ziet als een luchtplaats van een gevangenis met hekwerken tussen de buren
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond
Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg