Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54
killerbee1958 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:52:
De oplossing zit hem, wederom MIJNS INZIENS, in er voor te zorgen dat aanbod minimaal gelijk, maar eigenlijk, groter is dan vraag.
Maar het aanbod is nu zelfs groter dan toen, de vraag/verwachtingen zijn alleen méér gegroeid. Het aantal woningen en het aantal vierkante meters woonoppervlakte per persoon is alleen maar toegenomen door de decennia.

Het grote verschil is vooral dat de gezinnen kleiner zijn geworden en er meer ruimte per persoon is.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/08/01/770163/1024x576a.jpg

Maar, zelfs kijken naar het aantal huishoudens is het in het verleden ook allemaal niet alleen maar rozegeur en maneschijn geweest:
Bijna net zoveel huishoudens als woningen
Wanneer het aantal huishoudens vergeleken wordt met het aantal woningen, dan is het huidige tekort historisch gezien erg klein. Kort na de Tweede Wereldoorlog was er door oorlogsschade en de naoorlogse babyboom sprake van een grote woningnood. Het aantal huishoudens lag toen 482 duizend hoger dan het aantal woningen4). Huishoudens woonden bij andere huishoudens in. Het kon daarbij gaan om kostgangers, jonge, getrouwde stellen die bij de (schoon)ouders inwoonden of dakloze gezinnen die op last van de overheid bij andere gezinnen waren ondergebracht. Deze woningnood duurde enkele decennia. In 1960 bedroeg het verschil nog altijd 300 duizend5). Gaandeweg is het aantal woningen echter steeds dichter bij het aantal huishoudens komen te liggen. Pas halverwege de jaren negentig dook het verschil onder de 100 duizend. Op 1 januari 2021 waren er 77 duizend meer huishoudens dan er woningen. Dit verschil is een stuk kleiner dan ten tijde van de naoorlogse woningnood. Ook relatief gezien is de nood kleiner. In 1960 waren er voor elke 100 woningen 110,4 huishoudens. In 2020 waren dat er 100,4.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ngen-en-de-woningvoorraad

[ Voor 78% gewijzigd door assje op 14-10-2024 11:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:53
Anoniem: 1885112 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Volgens mij heb ik tot nu toe twee keer toe uitgebreid uitgelegd wat de verschillen waren tussen mij en mijn vader. Feit blijft dat hij als eenverdiener met een normale baan exact hetzelfde huis in dezelfde straat als ik heeft kunnen kopen (en met dat salaris ook zijn vrouw en kinderen kon onderhouden), maar dat wij (mijn vriendin en ik) daar in 2021 een bovenmodaal salaris (dat van mij) én het salaris van mijn fulltime werkende vriendin voor nodig hadden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de 35K aan eigen geld die we erin hebben moeten pompen bij het overbieden...
Jouw N=1 vader heeft met een modaal inkomen een woning kunnen kopen. Dus men moet niet zeuren, het leven was "vroeger" veel makkelijker...

Feit blijft dat mijn vader pas toen hij drie kinderen had, voor het eerst zelfstandige woonruimte kreeg (een huurflatje).
Feit blijft dat mijn vader pas een woning 'mocht' kopen toen hij vier kinderen had. (Ingeloot op een woning in een project buiten de stad met drie slaapkamers plus zolder.)
Feit blijft dat vanwege de hoge rente de hypotheeklasten voor zo'n rijtjeswoning met 90 m² woonruimte gelijk waren aan een half modaal inkomen. Wat teruggerekend naar de huidige situatie overeenkomt met de woonlasten die je nu bij een woning van ongeveer een half miljoen hebt.
Feit blijft dat die zelfde woningen uit die wijk nu ook ongeveer een half miljoen kosten (maar inmiddels uiteraard wel aan de huidige normen voldoen).

De zelfde woningen kostten dus zowel nu als vroeger dus ongeveer een half modaal inkomen per jaar. Grote verschil is dat je nu met een grote groep mag 'vechten' om die woningen. En het kapitaal doorslaggevend is. Heb je veel geld, dan heb je geluk. Daar waar 'vroeger' de zelfde grote groep zoekende was, maar de gezinssamenstelling meer bepalend was voor je kansen. En niet de hoeveelheid geld.

(O ja, en er waren dus ook een hoop mensen die níet het geluk hadden dat ze voor die woningen ingeloot waren. Als je dan toch zelfstandige woonruimte wou hebben, dan zat er, net als nu, weinig anders op dan naar de andere kant van het land te verhuizen. Zoals een aantal goede vrienden van mijn ouders ook hebben moeten doen. (In een tijd waarin het leven zich nog veel meer dicht bij huis afspeelden. En een verhuizing naar de andere kant van het land voor het gevoel bijna neerkwam op een emigratie.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:36
assje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Maar het aanbod is nu zelfs groter dan toen, de vraag/verwachtingen zijn alleen méér gegroeid.

Het aantal woningen en het aantal vierkante meters woonoppervlakte per persoon is alleen maar toegenomen door de decennia.

Het grote verschil is vooral dat de gezinnen kleiner zijn geworden en er meer ruimte per persoon is.

Maar, zelfs kijken naar het aantal huishoudens is het in het verleden ook allemaal niet alleen maar rozegeur en maneschijn geweest:

[...]

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ngen-en-de-woningvoorraad
De cijfers in plaatjes :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4spl9XGW4hwyUSkFImIZIi2blug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k9R19FSAhVdSYaRGuU6dph6m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv__OqLfNaZmRV4XEzNWslWqYos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T74CmmouqwTPdnzq12XnPTCv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFWD3IijoHvR9CMo9bDOtFBFQ3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ns0lzFAn1ms4jqPcd94eOA3E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X06dpyxXvPYJDE9clKXq7SQUUQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anrieyir9cbkhcIJhfdpIN3c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mK_NcNF-Ltegjcynn9Nv6munjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgoPQOslq6zf0iCO0qYH17vc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbFFj5-m-ZFRFhMQoAxhWP_Sf9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSznOptWV9uUZCAnFuGqdhnx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcFjJEy9SMJVFzbdfke3JaQ-hlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pngjp3RQ7w53C0hGBcLd7jCR.png?f=fotoalbum_large
https://www.volkshuisvest...rekening-woningbouwopgave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:34:

@Anoniem: 1885112 @killerbee1958
Maar goed, als er dan blijkbaar onderbouwing bij komt kijken (dat geldt van twee kanten toch..?):
[Afbeelding]
Zowel huizenprijzen als huren zijn compleet uit de pas gelopen met inkomens.

[Afbeelding]
Een modaal inkomen is amper verdubbeld terwijl een woning ruim het viervoudige kost van 30 jaar geleden.

Dit zijn gewoon keiharde objectieve cijfers dat het financieel (nog buiten het karige aanbod) veel moeilijker is een woning te kopen.
Je kunt aan het grafiekje mooi zien dat 30 jaar geleden inderdaad de woningprijzen op een zeer laag niveau lagen. Zowel vergeleken met de periode erna als vergeleken met de periode ervoor. En dat je, als je daar geen geld voor hoefde te lenen, heel goedkoop zou kunnen wonen. Maar je gaat er daarbij wel aan voorbij dat het niveau van de huizenprijzen wat anders is dan het niveau van de woonlasten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsOxc4-eQEcnD6Jji6WSKJqsKeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qitwjrS0wB4b6k0i0zBTKe97.png?f=user_large
https://www.businessinsid...ng-grafiek-historie-2022/
(Willekeurig grafiekje met verloop oude hypotheekrentes)

30 jaar geleden waren de rentes nog niet echt heel laag. En kwamen we uit een periode met zeer hoge rentes en onzekerheid over of de rentes niet weer die kant op zouden gaan. Dat maakte dat begin jaren '90 het voordeel van een koophuis kopen nog niet bepaald zo evident was.

25 jaar geleden was ongeveer de sweet spot van lage huizenprijzen en redelijk lage hypotheekrente. Maar dat maakt nog niet dat dit de "standaard" voor "vroeger" was. Ja, eind jaren 90 (lage huizenprijzen en redelijke rente) en ook rond 2015-2016 (lage rente en redelijke lage huizenprijzen) waren het heel mooie periodes om een huis te kopen. Maar dat maakt die periodes nog niet tot het algemene beeld van vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 23:06
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Je kunt aan het grafiekje mooi zien dat 30 jaar geleden inderdaad de woningprijzen op een zeer laag niveau lagen. Zowel vergeleken met de periode erna als vergeleken met de periode ervoor. En dat je, als je daar geen geld voor hoefde te lenen, heel goedkoop zou kunnen wonen. Maar je gaat er daarbij wel aan voorbij dat het niveau van de huizenprijzen wat anders is dan het niveau van de woonlasten.

[Afbeelding]
https://www.businessinsid...ng-grafiek-historie-2022/
(Willekeurig grafiekje met verloop oude hypotheekrentes)

30 jaar geleden waren de rentes nog niet echt heel laag. En kwamen we uit een periode met zeer hoge rentes en onzekerheid over of de rentes niet weer die kant op zouden gaan. Dat maakte dat begin jaren '90 het voordeel van een koophuis kopen nog niet bepaald zo evident was.

25 jaar geleden was ongeveer de sweet spot van lage huizenprijzen en redelijk lage hypotheekrente. Maar dat maakt nog niet dat dit de "standaard" voor "vroeger" was. Ja, eind jaren 90 (lage huizenprijzen en redelijke rente) en ook rond 2015-2016 (lage rente en redelijke lage huizenprijzen) waren het heel mooie periodes om een huis te kopen. Maar dat maakt die periodes nog niet tot het algemene beeld van vroeger.
Zekers, ik zal ook niet ontkennen dat er bepaalde nuances te vinden zijn in elke periode. Een post terug zei ik nog dat gemiddelde cijfers de individuele situaties compleet plat slaan.

De woonquote (woonlasten vs inkomen) is ook een interessant gegeven en toont een wat gematigder verschil. De nuance daarvan is echter dat daarin een hoop doorstromers zitten met een bult overwaarde welke de maandelijkse lasten een flink stuk dempt.
Interessanter zouden cijfers zijn van het gemiddelde inkomen van een 25- of 30-jarige vs de prijs van een gemiddelde starterswoning in de loop der jaren. Tot nu toe nog niet kunnen vinden. Daarnaast is Nederland ook Europees (/wereldwijd?) een topper qua hypotheekschulden en daar kun je ook wat van vinden.

Onder de streep kunnen we met z'n allen niet ontkennen dat de kloof tussen de haves en not-haves steeds groter gaat worden en uiteindelijk voor ernstige sociaal-maatschappelijke problemen gaat zorgen. Dan helpt het roepen van anderen hier dat we:
"het vroeger ook zwaar hadden" of
"de jeugd maar minder café-lattes moet drinken en genoegen moet nemen met studiootjes voor de prijs van een rijwoning 10 jaar geleden" of
"ga maar meer werken voor je centen"
niet mee in de discussie, als er aan de huidige generatie starters geen perspectief wordt geboden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paprika schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Je schetst een scenario zoals vele gezinnen een huis zouden willen en dat ook in een regio waar een groot deel van Nederland zou willen wonen. Als de eisen van die filters geen problemen zouden vormen dan had dit draadje amper een berichtje in de week gehad denk ik zo.

Vooral die 175m2 die doet het hem, maar daarnaast moet de rest ook nog eens “de perfecte gezinswoning” zijn met een tuin in de zon, diep genoeg voor de kinderen en je eigen garage.

Als je dan de kwartaal analyse erbij pakt van de regio Utrecht (bedankt @Sport_Life ;)) dan zul je al snel zien dat je geen kans gaat maken met die lijst voor dat bedrag.

[Afbeelding]

€4821 x 175 = € 843.675

En de filters van de tuin, garage en het bouwjaar doen je geen plezier om beneden die mediane m2 prijzen te geraken.
Eens. Bedenk wel dat alles wat je in de zoekcriteria invult wordt gezien als harde eis. Niet als wens. Met zulke specifieke eisen blijft er heel weinig over.

Vooral het criterium van de tuin is iets wat tot problemen kan leiden. Want die worden niet altijd zo netjes op Funda gezet. Sommige woningen waarvan de tuin wel voldoet, zullen niet precies de invulvelden juist hebben gevuld. En zul je niet terugzien in de resultaten.

Verder is het criterium van het aantal kamers ook tricky. Vaak kun je kamers opdelen of bijvoorbeeld zonder heel grote ingrepen op een zolder extra woonruimte maken. Er zijn daarom een hoop woningen met potentie die je nu mist.

Mooi voorbeeld vind ik deze woning: https://www.funda.nl/deta...useum-bouwnr-15/43556899/ Dat is welliswaar in Leerdam, dus wel wat buiten Utrecht. Maar het is wel een tweekapper-nieuwbouwwoning. 177 m², 297 m² kavel, garage voor 650k. Hoewel de tuin op het noordwesten is, is hij met 150 m² wel groter dan je wens. En zul je ook voldoende zonnige plekken hebben in de tuin. Enige minpunt is dat het in de standaard uitvoering maar 3 slaapkamers heeft. Je zult dan dus de zolder nog moeten verbouwen. (Maar vaak zijn daarvoor gewoon al standaard meerwerkopties.)

Zo'n soort woning heeft volgens mij dus best potentie. En zou je volgens mij ook graag in de zoekresultaten willen terugzien. Maar met jouw zeer selecte criteria zul je deze woningen dus nooit te zien krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:18:
[...]
Dan helpt het roepen van anderen hier dat we:
"het vroeger ook zwaar hadden" of
"de jeugd maar minder café-lattes moet drinken en genoegen moet nemen met studiootjes voor de prijs van een rijwoning 10 jaar geleden" of
"ga maar meer werken voor je centen"
niet mee in de discussie, als er aan de huidige generatie starters geen perspectief wordt geboden.
Mee eens. Maar het schofferen van eerdere generaties helpt al evenmin. Als dat toch gebeurt, vind ik het niet vreemd dat daarop wordt gereageerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
Anoniem: 1885112 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Als mijn vader als eenverdiener (geboren eind jaren '50) exact hetzelfde huis kon kopen als ik en daarbij ook zijn vrouw (zonder baan) en kinderen kon onderhouden, dan is het niet alleen 'anders', maar ook echt 'makkelijker'. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat mijn vriendin en ik in 2021 hetzelfde type huis in dezelfde straat hebben gekocht, maar dat daarvoor zowel mijn bovenmodale salaris als haar salaris uit haar fulltime baan nodig waren. En dan heb ik de 35K aan eigen geld voor het overbieden nog niet eens meegerekend, of het onderhouden van ons gezin. Of het geringe aantal beschikbare woningen.

Natuurlijk waren er in de periode dat mijn vader een huis kocht ook zaken die minder makkelijk waren. Ik wil ook helemaal niet doen overkomen alsof het in die tijd allemaal zo makkelijk was, maar als het gaat om het kopen van een huis (waar we het hier over hebben) is de huidige woningmarkt gewoon minder gunstig. Dat is dus geen 'grote bullshit', maar simpelweg een feit. Mijn vader is het daar ook mee eens, maar ik merk dat veel mensen uit die generatie daar nogal moeite mee hebben. Vraag me niet waarom, maar het valt me wel op.
Maar het is helemaal niet zo makkelijk om vast te stellen wat je zegt echt waar is. Achteraf gezien klinkt het heel makkelijk, maar het kopen van een huis is nooit makkelijk geweest. Je vader was waarschijnlijk ten opzichte van de gemiddelde Nederlander destijds ook in een bevoorrechte positie. Alleen herken je dat nu niet zo gemakkelijk, want voor huidige standaarden klinkt eenverdiener als luxe. Maar feit is gewoon dat toen het hebben van een goedbetaalde baan helemaal niet zo triviaal was, en er helemaal geen tweeverdieners waren. Jij zit nu ergens in de bovenste helft van Nederland qua financiele mogelijkheden en je kan een huis kopen. Je ouders 30 jaar geleden waarschijnlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Mooi voorbeeld vind ik deze woning: https://www.funda.nl/deta...useum-bouwnr-15/43556899/ Dat is welliswaar in Leerdam, dus wel wat buiten Utrecht. Maar het is wel een tweekapper-nieuwbouwwoning. 177 m², 297 m² kavel, garage voor 650k. Hoewel de tuin op het noordwesten is, is hij met 150 m² wel groter dan je wens. En zul je ook voldoende zonnige plekken hebben in de tuin. Enige minpunt is dat het in de standaard uitvoering maar 3 slaapkamers heeft. Je zult dan dus de zolder nog moeten verbouwen. (Maar vaak zijn daarvoor gewoon al standaard meerwerkopties.)
https://www.indebuurtwonen.nl/woningconfigurator/

Fijne website trouwens. Je kunt die meerwerkopties aanvinken en de plattegrond zich zien aanpassen terwjl je bezig bent. VON kwam wel op 730.000 toen ik klaar was om hem af te maken (als je dan toch kunt spelen...), maar hadden meer projecten maar zo'n goede site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paprika schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Fijne website trouwens. Je kunt die meerwerkopties aanvinken en de plattegrond zich zien aanpassen terwjl je bezig bent. VON kwam wel op 730.000 toen ik klaar was om hem af te maken (als je dan toch kunt spelen...), maar hadden meer projecten maar zo'n goede site.
730k von, dan komt er nog zeker 100k (maar waarschijnlijk meer, tuin/oprit is al makkelijk 20-40k) bij , zit je op 830k voor een woning buiten de beoogde regio. Alles bij elkaar zo'n 200k boven budget.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:16
Sport_Life schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:38:
730k von, dan komt er nog zeker 100k (maar waarschijnlijk meer, tuin/oprit is al makkelijk 20-40k) bij , zit je op 830k voor een woning buiten de beoogde regio. Alles bij elkaar zo'n 200k boven budget.
Leerdam-west, naar Utrecht centrum: 30km (35 min auto, 1u40 fiets, 1u15 met het OV).

Niet voor niets dat bestaande bouw daar voordeliger is, voor 725K krijg je ook dit (drie maanden te koop).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Leerdam-west, naar Utrecht centrum: 30km (35 min auto, 1u40 fiets, 1u15 met het OV).

Niet voor niets dat bestaande bouw daar voordeliger is, voor 725K krijg je ook dit (drie maanden te koop).
En dan parkeren a 6 euro per uur (zal inmiddels wel duurder zijn) of parkeren in P&R maar dan ben je nog langer onderweg.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Yep, woonoppervlakte per inwoner is alleen maar gestegen. En nu ook hoger dan in het buitenland. Maar voorstellen om stimuli te realiseren om dit te verlagen - naast natuurlijk vergroten aanbod - is vloeken in de kerk hier. Prikkels om doorstroming van ouderen te stimuleren, het delen van woonruimte etc. Vroeger was alles beter betaalbaar, maar had je gewoon ook minder oppervlakte en kwaliteit dan nu. Hier iets op inleveren in tijden van schaarste is ook voor de eerste levensbehoefte wonen niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paprika schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Dat is een leuke configurator. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil, maar voor 669k heb je de woning met daarbij op de zolder een aparte kamer met een dakkapel er bij.

Uiteraard heb je dan nog wel de meerkosten voor de muur- en vloerafwerking en keuken en zo die je bij iedere nieuwbouwwoning hebt. Maar met een nieuwbouwwoning heb je volgens mij ook meer dan de wensen waren en zit je verder qua onderhoud en energie de komende jaren waarschijnlijk een stuk goedkoper dan bij bestaande bouw. Ik zou daarom ook wel een hoger bedrag willen kunnen uitgeven bij nieuwbouw dan bij bestaande bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:02:
En dan parkeren a 6 euro per uur (zal inmiddels wel duurder zijn) of parkeren in P&R maar dan ben je nog langer onderweg.
Veel interessanter is imo dit: in Leerdam kunnen de ze dit huis voor 650k bouwen en er blijkbaar winst op maken. Personeel en bouwmateriaal 30km verderop niet significant duurder, dus moet dit in Leidsche Rijn, Nieuwegein of Houten voor een vergelijkbaar bedrag te realiseren zijn.

Weet zeker dat rond Utrecht deze huizen als warme broodjes gaan, waarom moet iets vergelijkbaars daar 900k of meer kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Veel interessanter is imo dit: in Leerdam kunnen de ze dit huis voor 650k bouwen en er blijkbaar winst op maken. Personeel en bouwmateriaal 30km verderop niet significant duurder, dus moet dit in Leidsche Rijn, Nieuwegein of Houten voor een vergelijkbaar bedrag te realiseren zijn.

Weet zeker dat rond Utrecht deze huizen als warme broodjes gaan, waarom moet iets vergelijkbaars daar 900k of meer kosten?
Omdat dat de waarde van die woningen is. De verkoopprijs staat namelijk los van de bouwkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:33
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Omdat dat de waarde van die woningen is. De verkoopprijs staat namelijk los van de bouwkosten.
En de grondprijs ligt natuurlijk ook wel anders. Dus je kostprijs is ook anders.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Wat een extreem lelijk huis.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 11:00
Anoniem: 1885112 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Ik reageer even op het dikgedrukte. Hoe kom je daar toch bij? Mijn vader kocht in zijn eentje het huis waarin ik ben opgegroeid, terwijl mijn moeder fulltime huisvrouw was (werkeloos dus) en voor mij en mijn broer zorgde. Besef even, hij kocht in zijn eentje een huis en onderhield met zijn salaris het hele gezin en had gewoon een ‘normale’ baan.

Fast forward naar 2021, waar ik in dezelfde straat een huis heb gekocht. Ik verdien bovenmodaal, maar kon in mijn eentje het huis bij lange na niet betalen. Nog niet misschien. Gelukkig werkte mijn vriendin fulltime en hebben we het huis alsnog kunnen kopen. Was dat niet het geval geweest, dan hadden we hier never nooit gewoond. Laat staan dat ik met alleen mijn salaris, zonder mijn vriendin’s inkomen, ook nog eens alle vaste lasten zou moeten dragen. Mission impossible.

Laten we dus niet doen alsof het vroeger net zo moeilijk was als nu. Dat is echt klinkklare onzin en zelfs een beetje respectloos naar degenen die moeten dealen met de huidige wooncrisis.
Eigenlijk beschrijf je ironisch gezien zelf precies al wat er veranderd is. Vrouwen zijn gaan werken. Deze norm is verschoven. Waar vroeger bijna alles huishoudens op één inkomen draaien doen tegenwoordig meer persoonshuishoudens dit heel vaak op twee. Het zou dan raar zijn dat de koop van een woning dan zou blijven steken op de oude norm. Immers beweegt de markt mee. De vergelijking met 50 jaar geleden een huis kopen op één inkomen is vooral een vergelijking van arbeidsmarkt ontwikkelingen, emancipatie en productiviteit.

Het verschil tussen een modaal inkomen en een gemiddeld gezinsinkomen is namelijk ook behoorlijk fors. Dat is ruim een factor 2. Begrijpelijk door de gezinssamenstellingen. Vaak koppels die beide werken. Maar ook niet te vergeten thuis wonende kinderen met werk of vrienden die met elkaar samenwonen met allemaal een inkomen.

De meest recente cijfers die ik kan vinden zijn van 2022 over gezinsinkomen (CBS). Gemiddeld €82.000 t.o.v. het modale inkomen van dat jaar van €39.000. Dit verschil zal toen je ouders een huis kochten een stuk kleiner zijn geweest door bovengenoemde redenen.

Kijkend naar dat gezinsinkomen en dan nog 2 jaar forwarden naar 2024 zal je dus als een gemiddeld gezin een gemiddelde woning gaan kopen gemiddeld genomen concurreren met mensen die als gezin zo'n €90.000 verdienen en dus ook op dat bedrag kunnen financieren. Veel gemiddeldes dus, maar nu staat er wel ineens 90k op de borden voor een huis van 468k. Dat staat al iets meer in verhouding dan die 44k modaal salaris.

Ik weet ook heus dat het het kopen van een huis niet heel eenvoudig is nu voor veel mensen. Maar ik beschreef bewust het fysieke proces van een huis kopen. Dat is onveranderd namelijk. En er zijn grote groepen mensen die hier geen moeite mee hebben, en dat drijft de prijzen natuurlijk ook op. Maar die groep die dit kan is nog wel een stuk groter dan het aanbod blijkbaar. En dan is het vooral een verdelingsvraagstuk en niet zo zeer lastiger/moeilijker vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:11:

Wie gaat er in dat geval met 300k vandoor?

We zijn het er (hopelijk) over eens dat huizenprijzen te hard stijgen, nieuwbouw is een manier om prijzen in gewilde regio's enigzins te drukken. Niet die 650k uit Leerdam maar 200 dezelfde woningen voor 800k in Leidsche Rijn (met antispeculatiebeding) zou goed zijn voor prijzen daar.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 14-10-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

We zijn het er (hopelijk) over eens dat huizenprijzen te hard stijgen, nieuwbouw is een manier om prijzen in gewilde regio's enigzins te drukken. Niet die 650k uit Leerdam maar 200 dezelfde woningen voor 800k in Leidsche Rijn (met antispeculatiebeding) zou goed zijn voor prijzen daar.
Meer nieuwbouw, en daarmee de vraag afzwakken, zou een manier kunnen zijn om de prijzen te drukken. Maar "gewoon" nieuwbouwwoningen goedkoper maken door zaken als een antispeculatiebeding helpt daarbij niet. Je maakt daarmee namelijk ook de waarde van die woning lager. Net als dat bijvoorbeeld iets als erfpacht de verkoopprijs van een woning lager maakt, omdat je alleen de woning koopt en niet woning plus grond. Dat betekent niet dat andere woningen, die wel met grond worden verkocht, ook goedkoper zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
[...]

Hopelijk Utrecht zelf gezien het begrotingstekort. :+

Maar zulke woningen met een specifieke prijs zullen op z’n eigen manier weer mensen uitsluiten: uitgeloot, te hoog of te laag inkomen, wel of geen gezin etc. Geen regels werkt niet en met regels ook niet altijd.

[ Voor 33% gewijzigd door Paprika op 14-10-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik vind het eigenlijk een veel interessantere vraag of we er voor de betaalbaarheid niet beter aan zouden doen om geen huizen te bouwen in een gebied waar woningen 2 ton minder waard zijn en een markprijs dus voor een grotere groep nog betaalbaar zou zijn. Als die wijk voldoende massa krijgt, dan kan de bus 85 naar Utrecht ook naar zo'n nieuwbouwwijk worden doorgetrokken en ben je alsnog in drie kwartier in Utrecht.

(Uiteraard is dat nog wel een tijd, maar je zult sowieso een verband tussen reisafstand en woningprijzen hebben. Wat betekent dat betaalbaar toch vaak verder weg is.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 12:21
JDx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Wat een extreem lelijk huis.
Je bedoelt lelijk ingericht?
Want met het huis van buiten is helemaal niks mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1885112

kx22 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Daar is zeker niks mis mee. De achtertuin ook mooi aan het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Anoniem: 1885112 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Laten we dus niet doen alsof het vroeger net zo moeilijk was als nu. Dat is echt klinkklare onzin en zelfs een beetje respectloos naar degenen die moeten dealen met de huidige wooncrisis.
Het was vroeger makkelijker om een huis te kopen, maar niet makkelijker om een baan te vinden of je baan te behouden. Geen baan = geen huis.
Als jij morgen ontslagen wordt heb je 3 dagen later weer een andere baan.

En tel eens even door hoeveel % jaarlijks het huis van je vader duurder is geworden.
Als het goed is, komt het op ongeveer 5% jaarlijks uit. Van zijn tijd naar nu of 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Eh ja, had moeten zeggen, extreem lelijk interieur. Ingericht door 2 samenwonende kunstenaressen ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/192/524/152_1440.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/192/524/209_1440.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/192/524/243_1440.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/192/524/158_1440.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:40
kx22 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Het was vroeger makkelijker om een huis te kopen, maar niet makkelijker om een baan te vinden of je baan te behouden. Geen baan = geen huis.
Als jij morgen ontslagen wordt heb je 3 dagen later weer een andere baan.

En tel eens even door hoeveel % jaarlijks het huis van je vader duurder is geworden.
Als het goed is, komt het op ongeveer 5% jaarlijks uit. Van zijn tijd naar nu of 2021.
correctie: geen vaste baan = geen huis. Er is werk zat, maar met 1 van die vele tijdelijke flexcontractjes waar je direct kan beginnen kan je niet een woning kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
aljooge schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

correctie: geen vaste baan = geen huis. Er is werk zat, maar met 1 van die vele tijdelijke flexcontractjes waar je direct kan beginnen kan je niet een woning kopen.
Dat zal vroeger ook wel zo zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
kx22 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:16:
[...]

Dacht dat de flexibele schil en het aantal schijn zelfstandigen gegroeid is nadat het moeilijk gemaakt werd om van minder functionerende personeelsleden af te komen en dit een oplossing was om onder die ontslagbescherming uit te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:16:
[...]

Wat is nou vroeger, 1880, 1960, 2000?

Rond 2005 was een verklaring van de werkgever dat hij de intentie had om je een vast contract te geven ook al genoeg, bij kleine bedrijfjes was het eens veel moeite om op papier te krijgen wat je nodig had voor een bepaalde hypotheek.

Zelf verdiende ik 1760/maand bruto als grafisch ontwerper (40 uur) bij een reclame bureau, maar ze hadden het aangepast naar 1820/maand, zodat ik mijn hypotheek rond kreeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:54

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

aljooge schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Ik ben nu 4 koopwoningen verder, bij elke hypotheekaanvraag had ik geen vast contract. Is nooit een probleem geweest als je maar een handtekening van je werkgever op een intentieverklaring kan krijgen.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
F.Baarda schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

Ik ben nu 4 koopwoningen verder, bij elke hypotheekaanvraag had ik geen vast contract. Is nooit een probleem geweest als je maar een handtekening van je werkgever op een intentieverklaring kan krijgen.
Dat doen ze alleen bij personeelsleden die ze echt niet willen missen. Als het een aantal keer is gelukt om er een te bemachtigen dan heb jij hele goede kwaliteiten waardoor iedereen je graag wil houden. (y)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:14
aljooge schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Dat doen ze alleen bij personeelsleden die ze echt niet willen missen. Als het een aantal keer is gelukt om er een te bemachtigen dan heb jij hele goede kwaliteiten waardoor iedereen je graag wil houden. (y)
Ach welnee joh, het kost zo'n werkgever helemaal niets en ze zijn ook verder nergens toe verplicht. Ik zou het omgekeerde willen stellen. Als een werkgever dit niet voor je wil doen is het een lul van een werkgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1885112

De meesten hier kunnen zo de politiek in. Weten we in ieder geval zeker dat de wooncrisis echt nooit wordt opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Tremulant schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:22:
[...]

Ach welnee joh, het kost zo'n werkgever helemaal niets en ze zijn ook verder nergens toe verplicht. Ik zou het omgekeerde willen stellen. Als een werkgever dit niet voor je wil doen is het een lul van een werkgever.
Ik zou het nog anders stellen: als een werkgever dit niet voor je wil doen zijn ze je waarschijnlijk liever kwijt dan rijk. En dan is het terecht dat ze niet tekenen toch? Waarom zou een werkgever een intentieverklaring tekenen voor mensen waarbij ze de intentie hebben het contract niet te verlengen? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 14-10-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 17:12
gambieter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 02:53:
[...]

Dan moet je gaan spelen met je wensen, en ze selectief uitzetten en kijken of dat het aanbod opeens vergroot. Heb je een rangorde van wensen, dwz waar wil je geen compromis sluiten en waar wel?

[...]

Je moet hier een beetje aan denken:
[Afbeelding]

Ik kijk wel eens naar huizen rondom Utrecht voor als ik weer terug wil keren, en daar begint het meestal pas bij €500k voor Houten en zo. Dus alhoewel €650k een heleboel geld is, is het in huizenland niet zoveel meer.

Ik weet niet hoe oud de meiden zijn, maar als ze nu al aparte slaapkamers hebben, denk er dan aan dat ze het huis ook weer gaan verlaten ;)
De meiden zijn 6 en 9 dus hebben nog genoeg ruimte voor nu.
Rondom Utrecht is het allemaal zo hard omhoog gegaan dat het niet leuk is.
Je moet denk ik toevallig ergens tegenaan lopen wat of nog niet op de markt is of er net op staat.

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
Sport_Life schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:34:
[...]

Zoiets? Dit is de enige die naar voren komt als je een kleinere tuin accepteert. Geen idee of deze locatie iets is, ben niet bekend met deze omgeving.

Resterend budget kun je gebruiken voor wat verbouwingen.

***members only***
Thanks!
Maar Nieuwegein heb ik 12 jaar gewoon en zou er echt niet meer terug willen.
Ngein heeft echt totaal geen eigen identiteit of gezellige stadskern.

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
hoevenpe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Welke van deze eisen wil je schrappen?

Niet lullig bedoeld maar 600k betaal je waarschijnlijk voor waar je nu woont, of kan je naar 800k-900k gaan?
Waar ik nu woon heb ik gekocht voor 250k in 2012 en is nu zo'n 450-500k waard.
Ik ben niet in staat om dat om te rekken tot een totaal van boven de 650k.
Tevens zitten wij nu met een rente percentage van 1.47% voor nog 15 jaar vast. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
@Khaelos
Ga verbouwen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Khaelos schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 03:17:
[...]

Thanks!
Juist omdat "iedereen" zo denkt, zijn de huizen daar nog relatief betaalbaar. Als dat belangrijk voor je is, dan moet je er uiteraard niet gaan wonen. Maar ik ken ook mensen die dat niet echt bezwaarlijk vinden en die wonen met relatief veel waar voor je geld (voor de regio). Die hebben een houding van: ja, je lacht er wel om dat ik in Nieuwegein woon, maar kijk eens naar jouw woning en kijk eens naar mijn woning. Wie het laatst lacht, lacht het best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:46
JDx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Eh ja, had moeten zeggen, extreem lelijk interieur. Ingericht door 2 samenwonende kunstenaressen ofzo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie niet wat hier extreem lelijk aan is. Gewoon veel wit. Ook past dit beter in het betwetertopic "wat er nou weer voor een pand.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Thanks!
Tja, Nieuwegein is te jong voor een historisch karakter, maar zeggen dat het geen gezellige stadskern heeft? Het is in de vrijwel hele regio Utrecht de enige met zo’n groot aanbod aan winkels en horeca in het stadscentrum. Zelfs Leidsche Rijn kan daar niet aan tippen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Thanks!
Even simpel beredeneerd is je upgrade van 500k naar 650k , dat valt ongeveer binnen dezelfde type woningen, met iets betere ligging of grotere tuin, etc. Maar jouw eisen tikken behoorlijk wat aan, dat komt niet overeen met die 150k verschil.
Dus je zult dan of eisen moeten bijstellen of naar een goedkopere locatie gaan, zoals Nieuwegein, Vianen, Culemborg.

Wachten heeft ook weinig zin , want het verschil wordt alleen maar groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:49:
Even simpel beredeneerd is je upgrade van 500k naar 650k , dat valt ongeveer binnen dezelfde type woningen, met iets betere ligging of grotere tuin, etc. Maar jouw eisen tikken behoorlijk wat aan, dat komt niet overeen met die 150k verschil.
Mijn eisen zijn vergelijkbaar, zelfs tot 1,25M zie ik zelden iets waar mijn hart sneller van gaat kloppen*... :P

Zijn de wensen van @Khaelos dan niet legitiem, natuurlijk wel. Maar het geeft imo precies aan dat er twee soorten huizenkopers zijn: zij die 'willen' verhuizen en zij die 'nu moeten': starters, nieuwe expats en wie gaat scheiden.

De groep 'willen' heeft een eisenpakket waarbij de huidige woning de logische ondergrens is. Woon je nu in Utrecht dan is Nieuwegein een achteruitgang, zou dat ook niet willen laat staan om 'over de Lek' te gaan.

* van de extra maandlasten wel, snap niet hoe mensen dat doen. volgens de berekening zouden we 3k per maand 'over' hebben, gaat even zoeken... :+

[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 15-10-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Mijn eisen zijn vergelijkbaar, zelfs tot 1,25M zie ik zelden iets waar mijn hart sneller van gaat kloppen*... :P

Zijn de wensen van @Khaelos dan niet legitiem, natuurlijk wel. Maar het geeft imo precies aan dat er twee soorten huizenkopers zijn: zij die 'willen' verhuizen en zij die 'nu moeten': starters, nieuwe expats en wie gaat scheiden.

De groep 'willen' heeft een eisenpakket waarbij de huidige woning de logische ondergrens is. Woon je nu in Utrecht dan is Nieuwegein een achteruitgang, zou dat ook niet willen laat staan om 'over de Lek' te gaan.

* van de extra maandlasten wel, snap niet hoe mensen dat doen. volgens de berekening zouden we 3k per maand 'over' hebben, gaat even zoeken... :+
Ik probeer wat realisme in te brengen. Vond dat we zelf ook belachelijk veel hebben betaald voor een woning, en daar ging nog 200k verbouwing in (omdat we nieuwbouw hadden en ik wilde niet achteruit in comfort).. Maar als ik dan besef wat we kregen voor onze vorige woning :X (bijna 1m voor een rijwoning). Dan relativeert dat wel.

800-900k voor een 2 kapper op 250m2 kavel is belachelijk, net zo goed dat 500k voor een starterswoning (waar @Khaelos nu in woont) belachelijk is. En zo is het in iedere prijsklasse.

In jouw geval zijn de maandlasten dan ook nog vrij fors door de gestegen rente, daar zou ik zelf ook nooit aan beginnen..

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 15-10-2024 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:19:
In jouw geval zijn de maandlasten dan ook nog vrij fors door de gestegen rente, daar zou ik zelf ook nooit aan beginnen..
Ik woon lekker in mijn tussenwoning, maandlasten heerlijk laag. Beter 200k verbouwen op een plek waar je goed woont, fijne buren hebt en een sociaal leven hebt opgebouwd dan nog verhuizen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Anoniem: 1885112 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:01:
De meesten hier kunnen zo de politiek in. Weten we in ieder geval zeker dat de wooncrisis echt nooit wordt opgelost.
Kan, maar zo'n tijdelijk inkomen van een kamerlid maakt een potentiële hypotheekaanvraag wel ingewikkeld. Ik pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Laapo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:30:
Kan, maar zo'n tijdelijk inkomen van een kamerlid maakt een potentiële hypotheekaanvraag wel ingewikkeld. Ik pas.
Op wachtgeld krijg je een prima hypotheek vermoed ik... :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 22:23
Wij zijn uitgeweken naar Houten voor een koophuis, omdat we de woningen in Utrecht te duur vonden (en ook geen enorme fans waren van Leidsche Rijn, want daar kom je betrekkelijk snel uit als je een woning zoekt in de buurt, in mijn optiek is Leidsche Rijn geen Utrecht qua gevoel, maar het ligt er wel het dichtste bij). Nieuwegein hadden wij ook niets mee.

Houten is wat rustiger, heeft wel een aantal leuke kernen en goede trein verbinding. Het is op zich ook duur, maar je krijgt er wel iets meer m2 voor terug tov Utrecht, vooral minder verouderde en/of krap op elkaar gebouwde woningen.

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag, volgens mij is de gemiddelde eensgezins woning iets van 110-120 m2. Een grotere woning, zeker op een premium stuk grond (Midden Nederland) is al snel een stuk duurder.

Grotere (160m2+) woningen zitten hier gewoon in een hoger prijssegment (800k+), volgens mij zoek je dus naar aanbod wat er inderdaad niet is. Het is of verder weg kijken waar het aanbod wel is of je eisen qua ruimte bijstellen naar beneden, of je budget verruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 22:23
[...]
800-900k voor een 2 kapper op 250m2 kavel is belachelijk, net zo goed dat 500k voor een starterswoning (waar @Khaelos nu in woont) belachelijk is. En zo is het in iedere prijsklasse.
Ik had echt ook gehoopt maximaal zeg 500k uit te geven aan een tweekapper, maar het is ook gewoon de realiteit dat de prijzen nu zo hoog zijn als ze zijn, door allerlei factoren: schaarste, inflatie, rentestanden, etc ...

De andere kant daarvan, zoals je aangeeft, is dat huizenbezitters daardoor veel kapitaal hebben opgebouwd (in de stenen), dus als je eenmaal iets hebt dan is het ook een voordeel.

Die waardestijging is voor veel huizenbezitters een hoop meer geweest dan ze er qua arbeidsloon op vooruit zijn gegaan.

Gevolg is wel een enorme kloof tussen 'haves' en 'have nots', en in die zin is het marktsysteem wel echt stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Zijn de wensen van @Khaelos dan niet legitiem, natuurlijk wel.
De wensen zijn zeker legitiem. Maar het is ook goed om te beseffen dat die wensen bij maar weinig mensen in vervulling zullen kunnen gaan. (Dat was vroeger overigens niet anders, dus het ligt niet alleen aan de huidige huizenmarkt.)

Maar realistisch gezien zul je er vanuit moeten gaan dat elke 'verbetering' ten opzichte van je huidige woning zo'n halve tot hele ton extra kost. Garage erbij? Grotere tuin? Extra slaapkamer? De teller loopt dan al heel snel op. Tegelijk kun je die teller ook laten dalen door minder gunstige locaties te bekijken. Met een paar km verder van de stad gaat de prijs zo enkele 10k omlaag.

Het is dan een kwestie van compromissen maken om te zien wat mogelijk is. En vooral ook niet te veel in een keer te willen.

Overigens is het soms ook al een goed begin om een realistische taxatie van je huidige woning te laten doen. Het kan best zijn dat die toch een stuk meer waard blijkt te zijn dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Achter een paywall, maar blijkbaar is het in Arizona US nog erger qua huizenmarkt.
Je hebt een inkomen van 106k dollar per jaar nodig om een gemiddelde huis te kunnen kopen. Dat was 4 jaar geleden nog 59k.
In 4 jaar dus bijna verdubbeld....
Hoe snel onze huizenmarkt ook stijgt...het kan altijd erger!

https://www.ad.nl/buitenl...-voor-11-dollar~a7be7808/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:19:
Tegelijk kun je die teller ook laten dalen door minder gunstige locaties te bekijken. Met een paar km verder van de stad gaat de prijs zo enkele 10k omlaag.

Het is dan een kwestie van compromissen maken om te zien wat mogelijk is. En vooral ook niet te veel in een keer te willen.
Dat werkt als je geen keuze hebt, maar als je momenteel bij die stad woont is 20km verderop een behoorlijke aderlating. Minder woongenot dat lastig gecompenseerd wordt met een extra garage of kamer.

Als je net als @rufio64 en ik in Houten woont wil je niet meer naar Nieuwegein of Culemborg, dan ga je er op locatie fors op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
kx22 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:29:
Achter een paywall, maar blijkbaar is het in Arizona US nog erger qua huizenmarkt.
Je hebt een inkomen van 106k dollar per jaar nodig om een gemiddelde huis te kunnen kopen. Dat was 4 jaar geleden nog 59k.
In 4 jaar dus bijna verdubbeld....
Wat imo aangeeft waarom politieke ontwikkelingen niet zwart-wit zijn, de opkomst van Trump of Wilders vanuit dat perspectief best verklaarbaar zijn (los van de vraag of die het wel kunnen oplossen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Tegelijk kun je die teller ook laten dalen door minder gunstige locaties te bekijken. Met een paar km verder van de stad gaat de prijs zo enkele 10k omlaag.

Helemaal eens. Zelfs op wijk-niveau scheelt het al enorm. Koop je een appartement in een uithoek van Utrecht Overvecht Noord dan moet je 20+ minuten fietsen naar het centrum. Maar je bespaart ook al snel 100K t.o.v. een wijk die maar iets dichter op datzelfde centrum zit (Zuilen, Rivierenwijk, etc). Voor dat prijsverschil kan je je in Utrecht 10 jaar lang élke dag met taxi naar het centrum laten vervoeren en ook weer terug ;) *

*Voor mensen dit te serieus nemen: ik snap uiteraard dat er meer redenen zijn voor een locatie-keuze dan afstand-tot-centrum en dat 700 taxiritten per jaar een minder goede investering is dan geld-in-stenen stoppen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Dat werkt als je geen keuze hebt, maar als je momenteel bij die stad woont is 20km verderop een behoorlijke aderlating. Minder woongenot dat lastig gecompenseerd wordt met een extra garage of kamer.

Als je net als @rufio64 en ik in Houten woont wil je niet meer naar Nieuwegein of Culemborg, dan ga je er op locatie fors op achteruit.
Ben ik niet met je eens. Het blijft ook dan simpelweg een afweging. En vooral een overweging die ieder voor zichzelf moet maken, maar waarbij je niet bij voorbaat het alternatief zou moeten uitsluiten.

Uit eigen ervaring: wij stonden in het verleden ook voor de keus tussen 'klein' wonen in de stad en 'groot' wonen in een dorp. Voor ons sloeg deze afweging door in de richting van verhuizen naar buiten de stad. Ondanks dat we altijd in het centrum van de stad hadden gewoond. En juist met kleine kinderen pakte dat wonen in een dorp eigenlijk veel leuker uit dan wonen in de stad. Dus we hadden een huis dat twee keer zo groot was als wat we in de stad hadden kunnen krijgen en tegelijk een veel fijnere omgeving voor de kinderen om op te groeien. Uiteraard had het ook nadelen, bijvoorbeeld dat we wel 30 km rijtijd van het werk zaten. Dat was een afweging die we hebben gemaakt.

Maar die afweging is dus wel een reële afweging. Niet iets dat je per definitie bij voorbaat al zou moeten afschieten, het blijft een keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Valorian schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Helemaal eens. Zelfs op wijk-niveau scheelt het al enorm. Koop je een appartement in een uithoek van Utrecht Overvecht Noord dan moet je 20+ minuten fietsen naar het centrum. Maar je bespaart ook al snel 100K t.o.v. een wijk die maar iets dichter op datzelfde centrum zit (Zuilen, Rivierenwijk, etc). Voor dat prijsverschil kan je je in Utrecht 10 jaar lang élke dag met taxi naar het centrum laten vervoeren en ook weer terug ;) *
Meest extreme wat ik kan vinden is 16 minuten en dat is gelijk aan Leidsche Rijn “centrum”.

offtopic:
@Rubbergrover1, hartje centrum ga je dat niet halen nee, maar die hele route langs het water is een stuk waar je dat prima kunt halen. Dat is voor veel mensen waar ze hardlopen en/of hun racefiets uitlaten.

@Blik1984, en ruim de helft van die route betreft het Zandpad. Tot je bij Vogelenbuurt bent is dat een lange fiets route waar je juist nul oponthoud gaat hebben.

Vanuit het westen heb je de Leidseweg en de Kanaalweg tot je bij de Jaarbeurs komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 15-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paprika schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Meest extreme wat ik kan vinden is 16 minuten en dat is gelijk aan Leidsche Rijn “centrum”.
offtopic:
Een snelheid van 5 km in een kwartier is een stuk hoger dan de gemiddelde snelheid in de stad. Die ligt rond de 12 km/uur. Dan is 5 km fietsen ongeveer 25 minuten fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:47
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

offtopic:
Een snelheid van 5 km in een kwartier is een stuk hoger dan de gemiddelde snelheid in de stad. Die ligt rond de 12 km/uur. Dan is 5 km fietsen ongeveer 25 minuten fietsen.
Dat is echt ontzettend afhankelijk van hoeveel stoplichten je tegenkomt. Je kunt veel vinden van de gemeenteraad van Utrecht, maar fietsen wordt wel aantrekkelijk gemaakt met veel kruispunten waar fietsers voorrang hebben en daarmee vrij snel zich kunnen verplaatsen.

Ik woonde in het uiterste puntje in Zuilen (18 minuten fietsen volgens Google), en pas op een paar honderd meter van het centrum kom ik mijn eerste stoplicht tegen. De google maps inschatting klopt dan ook vrij goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:34
Anoniem: 1885112 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Als mijn vader als eenverdiener (geboren eind jaren '50) exact hetzelfde huis kon kopen als ik en daarbij ook zijn vrouw (zonder baan) en kinderen kon onderhouden, dan is het niet alleen 'anders', maar ook echt 'makkelijker'. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat mijn vriendin en ik in 2021 hetzelfde type huis in dezelfde straat hebben gekocht, maar dat daarvoor zowel mijn bovenmodale salaris als haar salaris uit haar fulltime baan nodig waren. En dan heb ik de 35K aan eigen geld voor het overbieden nog niet eens meegerekend, of het onderhouden van ons gezin. Of het geringe aantal beschikbare woningen.

Natuurlijk waren er in de periode dat mijn vader een huis kocht ook zaken die minder makkelijk waren. Ik wil ook helemaal niet doen overkomen alsof het in die tijd allemaal zo makkelijk was, maar als het gaat om het kopen van een huis (waar we het hier over hebben) is de huidige woningmarkt gewoon minder gunstig. Dat is dus geen 'grote bullshit', maar simpelweg een feit. Mijn vader is het daar ook mee eens, maar ik merk dat veel mensen uit die generatie daar nogal moeite mee hebben. Vraag me niet waarom, maar het valt me wel op.
Mijn vader (geboren in begin jaren dertig) kocht zijn woning in 1970 voor 33.000 gulden. (anno nu 400.000 euro). Moeders de vrouw zorgde voor de kinderen en was thuis. Ja het was een huis, met ijsbloemen op de ramen, een zolder waar je naar buiten keek en in het begin gestookt met kolen en later een gaskachel.

Als kinderen kwamen we een handvol keren met vakantie in het buitenland, verder altijd rondom huis je vermaken in grote grindgaten/zwemplassen en natuurlijk nog geen volgebouwd dorp.

Dat is totaal niet te vergelijken met de wereld anno nu. Met vakanties overal heen, materiële zaken, meerdere autos etc.
Ja de woningmarkt is nu minder gunstig, maar ik vermoed dat er weinig mensen willen ruilen met de wereld van 1970.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:11:
Uit eigen ervaring: wij stonden in het verleden ook voor de keus tussen 'klein' wonen in de stad en 'groot' wonen in een dorp. Voor ons sloeg deze afweging door in de richting van verhuizen naar buiten de stad. Ondanks dat we altijd in het centrum van de stad hadden gewoond. En juist met kleine kinderen pakte dat wonen in een dorp eigenlijk veel leuker uit dan wonen in de stad. Dus we hadden een huis dat twee keer zo groot was als wat we in de stad hadden kunnen krijgen en tegelijk een veel fijnere omgeving voor de kinderen om op te groeien.
Jouw voorbeeld lijkt me een no-brainer, zou precies hetzelfde gedaan hebben.

Doelde vooral op mensen als @Khaelos en mijzelf die best oké zitten maar de volgende stap in hun wooncarriere niet zetten omdat de voordelen niet (meer) tegen de nadelen opwegen. Omdat je voor die garage en 100m2 extra grond de Lek over moet, 400k meer betaald en/of in een minder leuke omgeving komt te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Jouw voorbeeld lijkt me een no-brainer, zou precies hetzelfde gedaan hebben.

Doelde vooral op mensen als @Khaelos en mijzelf die best oké zitten maar de volgende stap in hun wooncarriere niet zetten omdat de voordelen niet (meer) tegen de nadelen opwegen. Omdat je voor die garage en 100m2 extra grond de Lek over moet, 400k meer betaald en/of in een minder leuke omgeving komt te wonen.
Mijn boodschap is juist dat je dus vooral niet bij voorbaat er vanuit moet gaan dat die voordelen niet (meer) tegen de nadelen opwegen. Ook al zit je best oké (wat bij ons ook het geval was), dan kan een andere omgeving soms best een reële optie zijn als daar andere voordelen mee gepaard gaan. En misschien dat als je de wensen van jezelf en je kinderen tegen het licht houdt, dat je dan bedenkt dat die andere omgeving bij nader inzien niet een mindere omgeving blijkt te zijn, Maar dat die omgeving misschien juist beter bij je levenswensen zou kunnen passen.

Juist door outside the box te denken en niet strak vasthouden aan die zoekcriteria, kun je misschien veel leuker komen te wonen dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Paprika schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Als je dan toch gaat nameten pak dan wel écht het uiterste puntje: Tokiodreef en echt het hart van de stad: Domplein. Dan kom je op 5,7km / 18 minuten. En dan moet je de stoplichten al redelijk mee hebben volgens mij... :)

Maar bottom line: Utrecht is klein, in praktijk is alles fietsbaar en bijna alles met de fiets is sneller dan lopen-bus-lopen. Als is Overvecht NoordOost naar Kanaleneiland ZuidWest nog best een tripje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:30:
[...]

Ik woon lekker in mijn tussenwoning, maandlasten heerlijk laag. Beter 200k verbouwen op een plek waar je goed woont, fijne buren hebt en een sociaal leven hebt opgebouwd dan nog verhuizen... :)
Het kan ook beide ;), maargoed hangt wel een (overwaarde) prijskaartje aan .
Nu met de huidige rentes zou ik het niet gedaan hebben.

Precies wat @Rubbergrover1 zegt.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-10-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Is dat zo?
Als je voor 200k laat verbouwen, is het een hele grote ingreep. Uit diverse ervaringen (n=5) weet ik dat die lieve buren na 3-4 maanden verbouwing er echt ook klaar mee zijn.
Je maandlasten zijn lekker laag, maar is dat met 200k opname voor verbouwing nog steeds laag?

Een maat van mij is nu op zoek naar een ander (en grotere) huis omdat hij geen zin heeft om in enkele maanden in een bouwput te wonen. Zijn huidige woning is uit 2010 en na bijna 15 jaar mag zowat alles gedaan worden (hij heeft het in 2019 gekocht en toen niks aan gedaan).
Mocht je niet erg vinden (en de rest van je gezin ook niet), dan is het prima. Maar denk dat weinig mensen daar op zitten te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaelos
Sport_Life schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:49:
[...]

Dus je zult dan of eisen moeten bijstellen of naar een goedkopere locatie gaan, zoals Nieuwegein, Vianen, Culemborg.

Wachten heeft ook weinig zin , want het verschil wordt alleen maar groter.
als ik de comments hier zo lees dan is er eigenlijk geen beginnen aan en zullen we voorlopig blijven ziten waar we zitten.
laat ik wel zeggen dan het prima wonen is, en ik eigenlijk gewoon een luxe probleem heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
kx22 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:07:
[...]
Een maat van mij is nu op zoek naar een ander (en grotere) huis omdat hij geen zin heeft om in enkele maanden in een bouwput te wonen. Zijn huidige woning is uit 2010 en na bijna 15 jaar mag zowat alles gedaan worden (hij heeft het in 2019 gekocht en toen niks aan gedaan).
Mocht je niet erg vinden (en de rest van je gezin ook niet), dan is het prima. Maar denk dat weinig mensen daar op zitten te wachten.
Dit is waarom ik wel enige waarde in "van nieuwbouw naar nieuwbouw verkassen" zie. Met als idee de woning weer uit te zijn voordat dit gaat spelen. Uiteraard zal de markt op de lange termijn nog moeten gaan aantonen of dit ook gaat "lukken" en "verstandig" zal zijn.

Let wel, binnen dezelfde stad dan wel, want anders zijn de gevolgen wel groter (vooral op sociaal vlak).

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 15-10-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-05 15:45
Ik zit de komende jaren nog vast in mijn oude flatje net mijn ex uitgekocht a 40k :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
[...]

Ik probeer wat realisme in te brengen. Vond dat we zelf ook belachelijk veel hebben betaald voor een woning, en daar ging nog 200k verbouwing in (omdat we nieuwbouw hadden en ik wilde niet achteruit in comfort).. Maar als ik dan besef wat we kregen voor onze vorige woning :X (bijna 1m voor een rijwoning). Dan relativeert dat wel.

voor de duidelijkheid ik woon zeker niet in een starterswoning 8)7
Wij zouden in potentie tot we omvallen in dit huis kunnen wonen, echter willen we meer ruimte voor hobby en/of de kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Laatst online: 21:18
EzraTweaked schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:44:
Ik zit de komende jaren nog vast in mijn oude flatje net mijn ex uitgekocht a 40k :(
Tegenwoordig vind ik dus relaties echt gevaarlijk als het aankomt op wonen en vooral kopen. Je kan er zo slecht afkomen nadat je besloten hebt samen te gaan kopen...
Nog slechter zelfs als dat je daarvoor had. Soms de neiging als ik een vriendin zou hebben die ook een koopwoning heeft te zeggen: Weet je hou die woning maar lekker aan !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:19
Immutable schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Tegenwoordig vind ik dus relaties echt gevaarlijk als het aankomt op wonen en vooral kopen. Je kan er zo slecht afkomen nadat je besloten hebt samen te gaan kopen...
Nog slechter zelfs als dat je daarvoor had. Soms de neiging als ik een vriendin zou hebben die ook een koopwoning heeft te zeggen: Weet je hou die woning maar lekker aan !!!
Dit was altijd al zo bij samen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Khaelos schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:48:
[...]

voor de duidelijkheid ik woon zeker niet in een starterswoning 8)7
Wij zouden in potentie tot we omvallen in dit huis kunnen wonen, echter willen we meer ruimte voor hobby en/of de kinderen ;)
Zie hier een probleem dat we (ikzelf incluis!) zelf veroorzaken: we hebben soms niet meer nodig, maar we zouden het wel lekker vinden. Dan hebben veel van ons ook nog een goede baan, soms ook nog ouders die financieel kunnen bijspringen.

En dan gaan we opbieden tegen andere mensen die ook redelijk wat te besteden hebben. Wat gebeurt er? De prijzen stijgen weer.

Ik denk - zonder onderbouwing - dat er vroeger veel minder mobiliteit was. Men bleef gewoon veel langer in een woning zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Op zich prima advies. Maar: wat laat je zo'n vriendin dan doen met die woning? Verhuren is tegenwoordig vrij tricky geworden met de huidige wetgeving, volgens mij geeft een scheiding bijvoorbeeld geen recht om je huis "terug te eisen". Dat betekent dat je huurders moet uitkopen of met een verhuurde woning zit die je kan verkopen (met veel lagere opbrengst) om daarna weer zelf iets te kopen?

Verder is het natuurlijk een luxe als je een uitgangspunt hebt waarbij één van jullie huizen aantrekkelijk genoeg is om in samen te wonen. Maar veel mensen die samen gaan wonen én beiden al een koopwoning hebben kunnen het niet laten mee te gaan in de welvaartsinflatie en verkopen alles om nog iets groters/luxers/mooiers/beter-gelegens te kopen. Dan zet je jezelf inderdaad flink klem als het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-06 12:49
Trichoglossus schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Mijn vader (geboren in begin jaren dertig) kocht zijn woning in 1970 voor 33.000 gulden. (anno nu 400.000 euro). Moeders de vrouw zorgde voor de kinderen en was thuis. Ja het was een huis, met ijsbloemen op de ramen, een zolder waar je naar buiten keek en in het begin gestookt met kolen en later een gaskachel.

Als kinderen kwamen we een handvol keren met vakantie in het buitenland, verder altijd rondom huis je vermaken in grote grindgaten/zwemplassen en natuurlijk nog geen volgebouwd dorp.

Dat is totaal niet te vergelijken met de wereld anno nu. Met vakanties overal heen, materiële zaken, meerdere autos etc.
Ja de woningmarkt is nu minder gunstig, maar ik vermoed dat er weinig mensen willen ruilen met de wereld van 1970.
Mijn moeder heeft nog les gegeven aan vrouwen die alleen de basisschool hadden afgemaakt. Tot ver in de jaren 70 hadden vrouwen geen opleiding laat staan een baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:34
[...]

Dat de buren fijn zijn is nu handig, maar ook geen garantie voor de komende jaren.
Voor hetzelfde geld verhuizen ze volgend jaar en komen er een stel luidruchtige te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
emeralda schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:57:
[...]

Mijn moeder heeft nog les gegeven aan vrouwen die alleen de basisschool hadden afgemaakt. Tot ver in de jaren 70 hadden vrouwen geen opleiding laat staan een baan.
Klopt. Tot eind jaren vijftig was het zelfs verboden om te werken als vrouw nadat je in het huwelijksbootje stapte, mochten ze geen eigen bankrekening openen en ook niet reizen zonder hun man. Hoop veranderd in enkele decennia daarna ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Trichoglossus schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Dat de buren fijn zijn is nu handig, maar ook geen garantie voor de komende jaren.
Voor hetzelfde geld verhuizen ze volgend jaar en komen er een stel luidruchtige te wonen.
Ik denk dat je 'fijne buren' ook breder moet zien dan alleen de twee huizen die direct aan jouw woning grenzen. Er is een hoop te zeggen voor een fijne woonomgeving. En het groepje buren waar je direct je te maken hebt, is vaak van tevoren moeilijk in te schatten. Je weet niet wat je krijgt, wel wat je kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34
Gezin dupe van nieuwe huurwet en wordt huis uitgezet: ‘We kunnen geen kant op’

Apart verhaal, waarom zouden ze eruit moeten bij verkoop, tenzij ze er minder dan een jaar wonen?
Timo (31) en Anina (35) huren de woning voor 1450 euro per maand. Het huis heeft drie verdiepingen en grote ramen, een moderne keuken en zelfs een achtertuin.
beoogde verkoopprijs van ruim 750.000 euro voor hun huidige woning
Ben je dan echt de dupe of heb je gewoon een paar jaar heel veel geluk gehad... Voor dat geld heb je in een groot deel van NL net een appartement met 2 slaapkamers.

Afgezien van de details past het wel in de trend:

https://www.bnr.nl/nieuws...arkt-huurprijzen-lopen-op
In sneltreinvaart verdwijnen huurwoningen van de markt. Becijferd door de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) blijkt dat er in het derde kwartaal slechts 6000 huurwoningen zijn verhuurd. Dat is een daling van 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
Requiem19 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

Zie hier een probleem dat we (ikzelf incluis!) zelf veroorzaken: we hebben soms niet meer nodig, maar we zouden het wel lekker vinden. Dan hebben veel van ons ook nog een goede baan, soms ook nog ouders die financieel kunnen bijspringen.

En dan gaan we opbieden tegen andere mensen die ook redelijk wat te besteden hebben. Wat gebeurt er? De prijzen stijgen weer.

Ik denk - zonder onderbouwing - dat er vroeger veel minder mobiliteit was. Men bleef gewoon veel langer in een woning zitten.
Daar zijn gewoon cijfers voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZtfBNeK1unHVxcIY7b7pr5LPw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lDBu8hx6ruiIM6kqWegELnZY.png?f=user_large

En als we dat vergelijken met het absoluut aantal transacties over de jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdgIMPlGreaPQYz9V1XtCd_Zj7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0eCwEdjpwg98Uw62ozFp1wjH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3eoA42933TBDkfLagCHMohRp9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijbnPwJR7iEaS8zJxWeU2L6e.png?f=fotoalbum_large

En dan de Nederlandse bevolkingscijfers erbij pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oepib7XVV2fDYJLOFhEzGgYA1vM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ouraogpSoiKx5AJlXcqZVQDg.png?f=fotoalbum_large

Dan denk ik dat in absolute cijfers de "toegenomen" mobiliteit wel meevalt en er alleen historisch gezien weinig starters zijn (zeker voor de bevolkingsomvang), maar we weten ook waarom: je komt er amper meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
HallonRubus schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:52:

Ben je dan echt de dupe of heb je gewoon een paar jaar heel veel geluk gehad... Voor dat geld heb je in een groot deel van NL net een appartement met 2 slaapkamers.
Ik betaal ook veel minder aan huur dan waarvoor ik de woning zelf zou kunnen kopen. Stukje schappelijkheid van Rebo qua verhoging (naar mijn mening, in de appgroep van de huizen wordt er uiteraard altijd geklaagd) & huurprijzen bevriezen (corona) heeft ook wat geholpen.

1530 euro, weliswaar kale huur, voor 130m2 + tuin + parkeerplek + zeer schappelijk fietsafstand naar het stadscentrum (Utrecht) + label A + zonnepanelen (2018 gebouwd). Deze woning nu kopen - minimaal 650K en ruim 700K valt nog binnen de brandbreedtes van de verschillende woningwaarde tools - zou je een hypotheek van ± 3000 euro bruto of meer geven maand op maand.

Bij opnieuw plaatsen zal de huur 1700 worden, weet ik nu de buren gaan verhuizen. Alsnog relatief gezien een prima prijs, terwijl de bestaande huurders al een week de nieuwe prijzen zwart maken in de eerdere genoemde appgroep.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 16-10-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Paprika schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Daar zijn gewoon cijfers voor:
[Afbeelding]

En als we dat vergelijken met het absoluut aantal transacties over de jaren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan de Nederlandse bevolkingscijfers erbij pakken:
[Afbeelding]

Dan denk ik dat in absolute cijfers de "toegenomen" mobiliteit wel meevalt en er alleen historisch gezien weinig starters zijn (zeker voor de bevolkingsomvang), maar we weten ook waarom: je komt er amper meer tussen.
Interessant - thanks!

Je ziet wel een trend dat doorstromers in grotere getale aanwezig zijn zodra het economisch goed gaat. Eind jaren 90 tot financiële crisis in 2009. Toen wat minder doorstromers tot we echt uit het dal waren en een nog grotere toename in 2021 (hoogste sinds 1998).

Ben ook wel benieuwd of hier cijfers voor zijn van de jaren 60 - 70, want dat is de periode waarbij je zou verwacht dat de woningmarkt nog statischer zou zijn imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Paprika schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:57:
1530 euro, weliswaar kale huur, voor 130m2 + tuin + parkeerplek + zeer schappelijk fietsafstand naar het stadscentrum (Utrecht) + label A + zonnepanelen (2018 gebouwd). Deze woning nu kopen - minimaal 650K en ruim 700K valt nog binnen de brandbreedtes van de verschillende woningwaarde tools - zou je een hypotheek van ± 3000 euro bruto of meer geven maand op maand.
Herkenbaar, wij hebben ook jarenlang bij Rebo gehuurd (eerst Leidsche Rijn daarna Houten). Zeer schappelijke prijzen inderdaad t.o.v. woningwaarde. Beetje vergelijkbaar met wat jij nu hebt.
Inmiddels iets gekocht, en daardoor flink omhoog in maandlast. En maar moeten blijven uitleggen aan boomer-familie dat kopen niet goedkoper is (qua maandlast) dan huren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Requiem19 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:01:
[...]
Je ziet wel een trend dat doorstromers in grotere getale aanwezig zijn zodra het economisch goed gaat. Eind jaren 90 tot financiële crisis in 2009. Toen wat minder doorstromers tot we echt uit het dal waren en een nog grotere toename in 2021 (hoogste sinds 1998).
Ja, en als men niet onder water komt te staan ook. De transacties die dan nog wel plaatsvinden zijn waarschijnlijk relaties die op de pof lopen, mensen die net voor de crisis een nieuwe woning hadden gekocht of al lopende nieuwbouw contracten waar men al vast zat :p. Buiten absolute noodzaak was er weinig reden om het risico te lopen, en risicomijdend zijn is een heel menselijke eigenschap, waardoor je vooral starters hun slag ziet (zag) slaan.[/quote]
Ben ook wel benieuwd of hier cijfers voor zijn van de jaren 60 - 70, want dat is de periode waarbij je zou verwacht dat de woningmarkt nog statischer zou zijn imo.
Ik heb een poging gedaan, maar na een paar linkjes te hebben geprobeerd, heb ik het opgegeven om een met verder teruggaande data te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
MisterMailman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Herkenbaar, wij hebben ook jarenlang bij Rebo gehuurd (eerst Leidsche Rijn daarna Houten). Zeer schappelijke prijzen inderdaad t.o.v. woningwaarde. Beetje vergelijkbaar met wat jij nu hebt.
Inmiddels iets gekocht, en daardoor flink omhoog in maandlast. En maar moeten blijven uitleggen aan boomer-familie dat kopen niet goedkoper is (qua maandlast) dan huren |:(
Ik heb hetzelfde. Mensen blijven zeggen wees blij met je woning, want het is sowieso goedkoper dan huren! Nou, mijn bruto maandlast wordt het dubbele (wel volledige aflossing) en netto komt er ook nog eens 66% bij...

Over een lange periode vast wel, maar voorlopig toch echt niet, en dan heb ik al ruim 1.5 ton aan spaargeld erin gelegd en in ieder geval nog een rente van 2.31% ipv de huidige, oftewel een rente (maart 2022) vergelijkbaar met 2019, maar de prijzen abosluut niet. Bij velen die dit zeggen was dat hun totale hypotheek. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Paprika op 16-10-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
En maar moeten blijven uitleggen aan boomer-familie dat kopen niet goedkoper is (qua maandlast) dan huren |:(
De eerste jaren zal het zeker duurder zijn. Maar ik vermoed dat als na 30 jaar de hypotheek afgelost is, je maandelijks toch wel goedkoper uit bent dan als huurder. En ook voor die tijd is de huur waarschijnlijk inmiddels verdubbeld terwijl de hypotheeklasten gelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

En maar moeten blijven uitleggen aan boomer-familie dat kopen niet goedkoper is (qua maandlast) dan huren |:(
Korte termijn is/lijkt huren goedkoper.
Maar op lange termijn is kopen in de meeste gevallen wel gunstiger historisch gezien. En ik zie geen aanwijzingen dat dit de komende decennia anders zou zijn.

Ik heb tijdens mijn studietijd met mijn vriendin samengewoond in een sociale huurwoning op een goede locatie (in het Zeeheldenkwartier/Den Haag voor de kenners :)) , desondanks wel een appartement gekocht ook al gingen de lasten van 500 euro (geen recht meer op huurtoeslag ivm inkomen) naar netto 800 euro. We gingen zelfs in oppervlakte iets achteruit, maar het gevoel iets te hebben dat voor jezelf is woog zwaar mee (niet vanwege de prijsstijgingen want dat was niet aan de orde toen).

Dat appartement is uiteindelijk met 30% winst verkocht en daarmee is het verschil weer ruim gecompenseerd. Nog los van de betere staat. (En wat gedoe met de VvE/onderhoud).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Sport_Life schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Korte termijn is/lijkt huren goedkoper.
Maar op lange termijn is kopen in de meeste gevallen wel gunstiger historisch gezien. En ik zie geen aanwijzingen dat dit de komende decennia anders zou zijn.
Toch is het anders dan mensen die denken dat huren 1500 euro kost en kopen netto 1000 euro etc. Dat is wat ik vooral hoor als mensen erop reageren.
Sport_Life schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:13:
[...]
Ik heb tijdens mijn studietijd met mijn vriendin samengewoond in een sociale huurwoning op een goede locatie (in het Zeeheldenkwartier/Den Haag voor de kenners :)) , desondanks wel een appartement gekocht ook al gingen de lasten van 500 euro (geen recht meer op huurtoeslag ivm inkomen) naar netto 800 euro.

Dat appartement is uiteindelijk met 30% winst verkocht en daarmee is het verschil weer ruim gecompenseerd. Nog los van de betere staat. (En wat gedoe met de VvE/onderhoud).
Ook dit is natuurlijk wel anders als je dus al in een relatief nieuwe woning zit met goede eigenschappen t.o.v. sociale huur met problematiek en een matige staat naar jouw zeggen. Rebo verhuurt zoiets niet eens. Dat zijn allemaal woningen van na de crisis.

Verder geen klacht of "het is nu slechter!" vergelijking/wedstrijd, maar het is in ieder geval niet zo zwart-wit zoals het ooit was. Misschien wordt kopen in de steden gewoon niet meer zo normaal en gaan we meer in de richting van een Berlijn, Dublin, Londen, Parijs etc.

Het grootste probleem met niet kopen is vooral dat je woonlasten nog wel eens heel duur kunnen worden na je werkleven, maar ik zal moeten afbetalen tot m'n pensioen. Wel zal het huis voor altijd op een naam blijven staan. Wat @Immutable benoemde is voor mij sowieso van toepassing: kom er maar gratis wonen en je mag iets anders wat je al bezit en/of nog gaat kopen verhuren of maximaal beleggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 16-10-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Het eeuwige probleem met huren blijft dat je huurprijs de inflatie volgt (en of zelfs meer dan de inflatie stijgt), terwijl het grootste deel van je kosten bij kopen (bruto) gelijk blijven (je hypotheek).

Stel je hebt een jaarlijkse indexatie van 3% op je huurprijs. Leuk dat het nu dan 1500 euro kost. Maar in 2054 betaal je dan 3641 euro per maand (!).

Iemand met een hypotheek heeft dan zo'n waanzinnig voordeel qua kosten...(sure, onderhoud, belastingen etc zal toenemen, dus ook bij een koopwoning nemen je kosten toe, echter in alle waarschijnlijkheid met een veel minder groot percentage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54
Valorian schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:40:
Klopt. Tot eind jaren vijftig was het zelfs verboden om te werken als vrouw nadat je in het huwelijksbootje stapte, mochten ze geen eigen bankrekening openen en ook niet reizen zonder hun man. Hoop veranderd in enkele decennia daarna ;)
Bizar, had er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit nog zo (relatief) kort geleden was 8)7

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 23:14
[...]

Tjah het kan ook anders lopen. De woning waar ik nu woon kon ik echt niet in mijn uppie kopen (en nu zeker helemaal niet meer nu de woning bijna 2 ton meer waard is geworden). We hadden samen gekocht maar enkele jaren later zijn we uit elkaar gegaan. Ik heb haar uitgekocht door een extra hypotheek te nemen. De grap is dat die tweede hypotheek de banken er veel minder moeilijk om doen. Al moet ik zeggen dat de timing precies goed was qua overwaarde, van wat we hadden afbetaald, rente stand en dat mijn loon toen aardig omhoog is gegaan. Anders had ik het ook niet gered.

Ik noem maar even fictieve bedragen.. Stel dat ik op dit moment opnieuw moest beginnen krijg ik een max hypotheek me kosten van per maand van 1000 euro. Maar door haar uit te kopen en een hypotheek erbij te nemen betaal ik nu 1500 euro totaal per maand. En dan kan het opeens wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paprika schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Toch is het anders dan mensen die denken dat huren 1500 euro kost en kopen netto 1000 euro etc. Dat is wat ik vooral hoor als mensen erop reageren.

[...]

Ook dit is natuurlijk wel anders als je dus al in een relatief nieuwe woning zit met goede eigenschappen to.v. sociale huur met problematiek en een matige staat naar jouw zeggen. Rebo verhuurt zoiets niet eens. Dat zijn allemaal woningen van na de crisis.

Verder geen klacht of "het is nu slechter!" vergelijking/wedstrijd, maar het is in ieder geval niet zo zwart-wit zoals het ooit was. Misschien wordt kopen in de steden gewoon niet meer zo normaal en gaan we meer in de richting van een Berlijn, Dublin, Londen, Parijs etc.
Het is vergelijkbaar met wat hierboven werd geschetst over mensen die in principe goed zitten in een koopwoning, maar groter en luxer kunnen - en wellicht ook graag willen - wonen. Heb je daar wat voor over of niet.
De ellende is de huidige rente die zo hoog is. 3 jaar geleden was het voor veel mensen die een rentecontract hadden met 3-5% rente een no brainer. Voor een paar honderd euro extra kon je een behoorlijke stap maken!
En vaak nog 10% extra bonus boven de vraagprijs bij verkoop. Dat is niet alleen mijn n=1 maar geldt voor vrijwel alle doorstromers..

Ook hier weer zit je op langere termijn doorgaans beter met meer woongenot en een grotere waardestijging in absolute zin :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 16-10-2024 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
@Sport_Life @Requiem19 klopt helemaal hoor, langetermijn etc. Daarom hebben wij ook gekocht, wetende dat je maandlast niet heel erg gaat stijgen t.o.v. eeuwig stijgende huur.
Maar dit zijn wel de opmerkingen die je krijgt als je huurt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
assje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Bizar, had er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit nog zo (relatief) kort geleden was 8)7
Ik ken de verhalen van mijn opa nog, hoe woest hij was dat zijn vrouw zelf AOW kreeg en daar een eigen bankrekening voor moest openen (want en/of rekening was er natuurlijk niet, ben je gek) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Laatst online: 21:18
[...]

Toen ik mijn huis kocht was het of een appartement huren van 700 euro kaal.
Of een twee onder 1 kap kopen met netto hypotheek van 540 euro @ 3,6% rente.
(Dit was in 2015)

Dus ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat hangt er dan vooral vanaf wat je als "kosten" ziet. Want je moet ook bedenken dat over de hele looptijd genomen gemiddeld ongeveer 60% van de hypotheeklasten uit aflossing bestaat. Dat betekent dat bij bijvoorbeeld 2500 hypotheeklasten je grofweg 1000 euro rentelasten hebt (wat de werkelijk kosten zijn) en 1500 euro aflossing is die er voor zorgt dat je na 30 jaar een afgelost huis hebt.

Dus hogere maandlasten, maar vaak op de langere termijn lagere werkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 20:01
ABN Amro heeft een update van zijn woningmarktmonitor. Ze hebben de verwachting voor 2024 omhoog bijgesteld naar +8.5% en voor 2025 naar 7%.

Rabobank had het vorige maand in hun kwartaalrapport over 9.1% (2024) en 10,7% (2025).

Vrij grote afwijking dus wel voor 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Dat hangt er dan vooral vanaf wat je als "kosten" ziet. Want je moet ook bedenken dat over de hele looptijd genomen gemiddeld ongeveer 60% van de hypotheeklasten uit aflossing bestaat. Dat betekent dat bij bijvoorbeeld 2500 hypotheeklasten je grofweg 1000 euro rentelasten hebt (wat de werkelijk kosten zijn) en 1500 euro aflossing is die er voor zorgt dat je na 30 jaar een afgelost huis hebt.

Dus hogere maandlasten, maar vaak op de langere termijn lagere werkelijke kosten.
Met een hypotheek van € 700.000 met 3.5% rente (LTV 90%) en netto maandlasten € 2.496 / bruto maandlasten € 3.143 zou je na 8 jaar € 121.845 hebben afgelost terwijl je ± € 301.728 hebt betaald bruto en ± € 244.152 hebt betaald netto, dus reken even met € 122.307 aan (netto) renteverlies, of zo'n 50% bij annuïtair na 8 jaar - wat toch best lang is voor je eerste woning, maar uiteraard kun je (mits relevant en gewenst afhankelijk van wat de rentes doen) je huidige hypotheekvoorwaarden meenemen of toch linear, wat uiteraard nog wel fors erin kan hakken qua maandlasten (€ 3.955 bruto / €3.313 als eerste betaaltermijn - dat zijn toch wel bedragen waar ik zelf van schrik :X en dan mag ik niet klagen qua inkomen), maar dan heb je wel al € 186.667 afgelost. 8)

Dan maakt het ook wel een verschil of je op je 25e of je 33e (bv) begint met aflossen en met de huidige prijzen, want velen zullen gewoon tot aan hun pensioen bezig zijn met aflossen, als ze al iets vinden om te kunnen aflossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 16-10-2024 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
https://www.watgaandehuizenprijzendoen.nl

Nog een leuk overzichtje voor de bookmarks...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:46
Valorian schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Dit klopt niet helemaal.

Als je ging huwen jonger dan 45 jaar, dan werd je eervol ontslagen als je voor de (semi)overheid werkte.
Dit was zeker niet verboden voor het bedrijfsleven.
Reizen zonder man mocht wel degelijk als getrouwde vrouw.

Dit uiteraard los gezien van de vooral religieuze opvattingen.
Pagina: 1 ... 14 ... 55 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg