geekeep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:34:
[...]
Van de andere kant is het nogal schijnheilig van anderen om te stellen dat het níet zo is. Cijfers van naoorlogse situaties erbij halen om de huidige situatie te relativeren raakt kant noch wal. Of cijfers uit de jaren 60, waarin degene die reageerde 7 jaar oud zou zijn geweest. Of n=1 voorbeelden over vroegah, toen men met 7 man op 60m2 woonde..
@Verwijderd @
killerbee1958
Maar goed, als er dan blijkbaar onderbouwing bij komt kijken (dat geldt van twee kanten toch..?):
[
Afbeelding]
Zowel huizenprijzen als huren zijn compleet uit de pas gelopen met inkomens.
[Afbeelding]
Een modaal inkomen is amper verdubbeld terwijl een woning ruim het viervoudige kost van 30 jaar geleden.
Dit zijn gewoon keiharde objectieve cijfers dat het financieel (nog buiten het karige aanbod) veel moeilijker is een woning te kopen.
En dan kun je proberen bovenstaande te poneren met "ja maar, huishoudinkomen =/= modaal inkomen". Het meetellen van het partnerinkomen is simpelweg olie op het vuur geweest voor de huizenprijzen en zorgt er tevens niet voor dat Jan Modaal als persoon zijnde geen huis meer kán kopen.
En dit vind ik dan weer wel een normale manier om te discussiëren dus hier ga ik wel even inhoudelijk op reageren,
Ik ben inderdaad (zoals al vermoed door velen) van 1958.
En ik wil beginnen dat ik de huidige generatie inderdaad niet benijd en ook zie dat het veelal moeilijker is dan in mijn tijd om een huis te kopen,
Een grafiek, zoals door jou bijgevoegd, geeft dit voor een deel aan, maar los van deze grafiek is ook het aanbod momenteel veel minder wat de problematiek nog eens vergroot.
Dat neemt echter niet weg dat, MIJNS INZIENS, alle tijden hun eigen problemen kennen,
Even als voorbeeld (en dat is maar N-1) ik ben dus ingestapt in mijn eerste woning met een hypotheekrente van 13,2 % en dat huis, wat eigenlijk een appartement was, maar wist ik veel), verkocht ik na 3 jaar met 20 K (weliswaar guldens) verlies ondanks de premie-A die ik kreeg.
Het helpt echt niet om je zielig te voelen tov een vorige generatie (ook al ben je het best wel een beetje).
Die houding irriteert mij.
Dat opzetten van generaties tegen elkaar gaat geen bal helpen. (heb ik al een keer eerder in dit draadje benoemd overigens).
De oplossing zit hem, wederom MIJNS INZIENS, in er voor te zorgen dat aanbod minimaal gelijk, maar eigenlijk, groter is dan vraag.
Van mij mag mijn eigen woning veel minder in prijs stijgen. Ik zit echt niet te wachten op jaarlijks 10 % verhoging van vermogen in stenen.
Maar ja dat geldt dan weer voor mij en veel kopers, die dan net gekocht hebben,, zitten daar dan weer niet op te wachten.
Ik wens voor alle mensen dat zij een betaalbare woning (of dat nu via huur of koop is maakt ook niet uit), binnen bereik krijgen.
En dat dit momenteel niet het geval is, stemt mij bijzonder verdrietig, De samenleving wordt er niet beter van (zoals ook uit sommige ongenuanceerde opmerkingen hier blijkt)