Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Paprika schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Voor de generatie die een rente had in een hoog enkel cijfer of zelfs in de dubbele cijfers was verhuizen anders prima mogelijk naar een grotere woning met als gevolg ook nog eens lagere woonlasten. Een schuld van maximaal enkele tonnen is verwaarloosbaar met een lage rente, nog weinig af te lossen en een hedendaags inkomen.
Haha grappig. Mooi theoretisch verhaaltje. Maar toen de rente eind jaren 70 in de dubbele cijfers was, kon een groot deel van de mensen simpelweg geen koopwoning betalen. Zowel vanwege de verhouding tussen woonlasten en inkomen als vanwege de economische onzekerheid en daarmee gepaard gaande baan onzekerheid (als je al een baan had). Een hypotheek krijgen was dan helemaal niet zo evident. En het was vanwege de hoge rente vaak ook alleen betaalbaar als je een aflossingsvrije hypotheek had.

En vervolgens stort de huizenmarkt in. Waardoor je woning onder water staat en je daar pas twintig jaar later weer bovenop bent. Niks verhuizen naar een andere woning en lagere rentes, want je zit vanwege de restschuld vast in de oude woning. Ik ken meerdere mensen die op deze manier jarenlang vast zaten in hun koopwoning. Dat was niet alleen onhandig en duur, maar betekende soms ook simpelweg dat mensen aan hun baan vast zaten, omdat verhuizen voor het werk ook onmogelijk was.

Ik heb het idee dat een hoop mensen onderschatten hoe die tijd werkelijk was, of kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:15
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Haha grappig. Mooi theoretisch verhaaltje. Maar toen de rente eind jaren 70 in de dubbele cijfers was, kon een groot deel van de mensen simpelweg geen koopwoning betalen.
Je zit wel iets te ver terug voor mijn gedachtegoed. Mijn ouders hadden er gewoon een in de dubbele cijfers rond ‘91-‘92 en een nieuwe met hogere enkel cijfermatige rentes rond 2008. Die rentes bedoel ik. Die generatie is later veelal nog eens gaan verhuizen om zo van de oude rente af te komen.

Samen met de (volle) HRA waren dat maandbedragen waar ze (ouders) nooit over hebben geklaagd. Uiteraard was niet alles perfect voor ze in die tijd, maar de huizen zijn er zeker op voorruit gegaan en de hedendaagse maandlasten zijn alsnog laag voor ze.

[ Voor 23% gewijzigd door Paprika op 13-10-2024 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:03
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Haha grappig. Mooi theoretisch verhaaltje. Maar toen de rente eind jaren 70 in de dubbele cijfers was, kon een groot deel van de mensen simpelweg geen koopwoning betalen. Zowel vanwege de verhouding tussen woonlasten en inkomen als vanwege de economische onzekerheid en daarmee gepaard gaande baan onzekerheid (als je al een baan had). Een hypotheek krijgen was dan helemaal niet zo evident. En het was vanwege de hoge rente vaak ook alleen betaalbaar als je een aflossingsvrije hypotheek had.

En vervolgens stort de huizenmarkt in. Waardoor je woning onder water staat en je daar pas twintig jaar later weer bovenop bent. Niks verhuizen naar een andere woning en lagere rentes, want je zit vanwege de restschuld vast in de oude woning. Ik ken meerdere mensen die op deze manier jarenlang vast zaten in hun koopwoning. Dat was niet alleen onhandig en duur, maar betekende soms ook simpelweg dat mensen aan hun baan vast zaten, omdat verhuizen voor het werk ook onmogelijk was.

Ik heb het idee dat een hoop mensen onderschatten hoe die tijd werkelijk was, of kon zijn.
Dit argument wordt keer op keer gebruikt om de huidige situatie te bagatelliseren. Nu tegenwoordig kom je er bijna niet meer tussen. Met zijn 2en red je het vaak niet om een huis te kopen, dat was in de jaren 70 ondanks de hoge rente wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:50
aljooge schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:46:
Met zijn 2en red je het vaak niet om een huis te kopen, dat was in de jaren 70 ondanks de hoge rente wel anders.
In de jaren 70 kocht bijna iedereen op één inkomen, was een grote tussenwoning minder dan 200k guldens.

Dat heeft inderdaad lang onder water gestaan, er was in die tijd eerder teveel dan te weinig aanbod. Schaarste is momenteel het probleem, geld veel minder.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Autonoesis schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

Ik ben van de millennialgeneratie waar de meeste de moeders nog gewoon huismoeder waren of parttime werkten. Er was dus toen nog nauwelijks een industrie om kinder te dumpen omdat papa en mama iets te veel schulden hadden. De directeur op de basisschool was tevens leraar nu hebben we overkoepelende onderwijsorganisaties met een leger aan managers en enorme overhead. Vrijwel iedereen schilderde zelf zijn eigen huis, deed het tuinonderhoud zelf en de meeste klussen werden zelf gedaan al dan niet met een paar vrienden of familieleden. Inmiddels zijn er oneindig veel klussenbedrijven die niks anders doen dan simpele klusjes die juist door innovatie veel eenvoudiger zijn dan ooit. Voor een (relatief) gezonde maaltijd te bereiden ontbreekt vaak de tijd, dus grijpt men sneller naar, in verhouding best dure, zoute Unilever potjes en mixjes of iets bestellen via thuisbezorgd. Wat de maatschappelijke kosten van obesitas is, weten we allemaal wel. Maar zorgt wel voor veel werkgelegenheid.

Zo moet het radertje steeds sneller draaien. Hetzelfde voor een huis. We krijgen de boodschap ingeprent dat een huis kopen een goede investering is, terwijl een huis pas rendement oplevert als het volledig is afbetaald. Van overwaarde wordt alleen een piramide spelletje in leven gehouden waarvan de meeste consumenten echt niet van profiteren. Als jouw huis in waarde stijgt, stijgt die van de buren ook in waarde. Tenzij je besluit te verhuizen van de stad naar de diepste krochten van de provincie of een “ik vertrek je doet” En je van je overwaarde cash een aftands boerderijtje kunt kopen in de campagne. Anders zul je er weinig voordeel aan hebben.

Nee verhuizen naar een ander huis betekent meestal alle “winst” van je verkochte huis inleggen in combinatie met loonstijging waardoor je meer kunt lenen. Daarmee zit je opnieuw vast aan een hypotheek van 30 jaar en hogere maandlasten. Terwijl je je vorige huis misschien al voor de helft had afgelost en door loonstijgingen je hypotheeklasten nihil zijn. Met een beetje discipline had je de hypotheek binnen enkele jaren kunnen aflossen. Zonder hypotheek leef je, ook in Nederland, als een god in Frankrijk. Dan kun je voor je vijftigste beginnen met minder werken, en meer tijd nemen voor hobby’s en interesses. Maar nee, de Nederlander zit liever in de schulden en werkt door tot zijn 67e, niet omdat het werk zijn passie is, maar om elke maand rond te komen.

Minder werken en je tijd anders verdelen is een zegen voor de samenleving maar een ramp voor het BBP.
Jij doet een aantal aannames die niet voor iedereen gelden. Er zijn veel mensen die groter 'moeten' wonen omwille van bijvoorbeeld gezinsuitbreiding. Met 2 of 3 kinderen en thuiswerken is een (starters)woning van 112m2 met 3 slaapkamers en een zolder vrij klein (natuurlijk is alles mogelijk, maar als je een grotere woning kunt betalen waarom dan blijven zitten). Of mensen die verhuizen vanwege werk of uit elkaar gaan. Soms is verhuizen min of meer noodzaak.

Daarbij zijn hypotheeklasten na 10-15 jaar naar verhouding tot het (gestegen) inkomen nog maar een fractie. Veel 50ers hebben een hypotheek van een ton euro op een 2 kapper die 20 jaar geleden 2,5-3 ton heeft gekost en nu 8 ton waard is.. En de 'starterswoning' die ze 20 jaar geleden achter lieten heeft een waarde nu van 4 ton.

Degene die nu doorschuiven naar dezelfde 2 kapper hebben over 20 jaar precies hetzelfde effect.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen voorstander van sterk stijgende huizenprijzen met alle gevolgen van dien (kloof tussen rijk en arm wordt groter), maar jouw punt dat je eindigt met een starterswoning is in de praktijk lastig.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Zonder hypotheek leef je, ook in Nederland, als een god in Frankrijk. Dan kun je voor je vijftigste beginnen met minder werken, en meer tijd nemen voor hobby’s en interesses. Maar nee, de Nederlander zit liever in de schulden en werkt door tot zijn 67e, niet omdat het werk zijn passie is, maar om elke maand rond te komen.
Het 'grappige' is dat het tekort aan luxere grote huizen precies dat tot gevolg heeft: op je vijftigste in een tussenwoning met 200k aflossingsvrije hypotheek tegen 1,25% rente, minder maandlasten dan een studentenhok.

Dan maar minder werken en meer reizen, je kunt je loon tenslotte niet meenemen de kist in... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
aljooge schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Dit argument wordt keer op keer gebruikt om de huidige situatie te bagatelliseren. Nu tegenwoordig kom je er bijna niet meer tussen. Met zijn 2en red je het vaak niet om een huis te kopen, dat was in de jaren 70 ondanks de hoge rente wel anders.
Ik bagatelliseer de huidige situatie niet. Maar het is goed om wel het volledige plaatje van 'toen' te zien.

Even simpel gezegd: nu "kan" 'iedereen' een woning kopen, maar is er nauwelijks iets te vinden, zeker niet betaalbaar. 'Toen' konden veel mensen überhaupt niet kopen. Als je in de gelukkige situatie was dat je een vaste en zekere baan had én ook de hypotheeklasten kon betalen én ook daadwerkelijk een hypotheek kreeg van de geldverstrekker, dán was je spekkoper. Maar heel veel mensen zaten dus niet in die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:06:
Als je in de gelukkige situatie was dat je een vaste en zekere baan had én ook de hypotheeklasten kon betalen én ook daadwerkelijk een hypotheek kreeg van de geldverstrekker, dán was je spekkoper. Maar heel veel mensen zaten dus niet in die situatie.
Daarmee geef je toch zelf aan dat de situatie onvergelijkbaar is? We hebben vrijwel volledige werkgelegenheid, de kans dat iemand met een praktisch beroep de komende jaren niets te doen heeft nihil.

Toen kon iedereen met een baan kiezen uit 20 huizen, nu zijn de meeste mensen met normale inkomens en goede perspectieven kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Daarmee geef je toch zelf aan dat de situatie onvergelijkbaar is? We hebben vrijwel volledige werkgelegenheid, de kans dat iemand met een praktisch beroep de komende jaren niets te doen heeft nihil.

Toen kon iedereen met een baan kiezen uit 20 huizen, nu zijn de meeste mensen met normale inkomens en goede perspectieven kansloos.
Ik weet niet hoe het in de jaren 70 was, maar toen ik in 2011 een appartement kocht kreeg ik ondanks vast inkomen nauwelijks een lening. Pas bij de derde bank lukte het een hypotheek van 200k te krijgen met risico opslag op de rente (5,5%) met bovenmodaal inkomen en een beetje spaargeld. En ik vergeet ook niet alle goedbedoelde adviezen om vooral geen woning te kopen en al helemaal geen appartement.

Leuk dat er toen veel goedkoop aanbod was, maar de meeste starters hadden daar niets aan. En doorstromers zaten vaak vast ivm onderwaarde van enkele tienduizenden euro's (ironisch genoeg wordt door dezelfde doorstromer nu een veelvoud daarvan overboden).

Dat de prijzen momenteel zo hard stijgen is ook een gevolg van dat een koopwoning voor veel mensen haalbaar is vanwege de werkgelegenheid, eerst werd dat versterkt door de dalende rente en nu door de loonstijgingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Klopt, maar veel mensen doen het voorkomen alsof de 'oudere generatie' niet moet zeuren, omdat het vroeger allemaal veel makkelijker was. Terwijl het zeker niet makkelijker was, maar vooral "anders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Klopt, maar veel mensen doen het voorkomen alsof de 'oudere generatie' niet moet zeuren, omdat het vroeger allemaal veel makkelijker was. Terwijl het zeker niet makkelijker was, maar vooral "anders".
Leuk hoor, dat je met 2 werkt en dan nog bij je ouders mag wonen ondat er geen woonruimte is. Dat was toen ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Daarbij zijn hypotheeklasten na 10-15 jaar naar verhouding tot het (gestegen) inkomen nog maar een fractie. Veel 50ers hebben een hypotheek van een ton euro op een 2 kapper die 20 jaar geleden 2,5-3 ton heeft gekost en nu 8 ton waard is.. En de 'starterswoning' die ze 20 jaar geleden achter lieten heeft een waarde nu van 4 ton.

Degene die nu doorschuiven naar dezelfde 2 kapper hebben over 20 jaar precies hetzelfde effect.
De verschillen tussen "de stad" en "het platteland" zullen alleen maar toenemen ook hierin denk ik zo. De "oude stadscentra" moeten hun look & feel behouden, want dat trekt toerisme en het houdt een bepalade charme in stand waar behoefte aan is. Sterker nog, ga je hier iets aan doen dan krijg je een stapel bezwaren op tafel waar je u tegen zegt. Gevolg hiervan is dat er niet heel veel locaties zijn waar men iets kan slopen en vervangen met iets groters. Denk aan een Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Leiden, Maastricht, Utrecht etc. Oude bedrijfspanden en/of fabriekensterreinen worden gesloopt en vervangen met appartementencomplexen, maar ook die voorraad raakt in snel tempo op.

Wat er de laatste jaren aan (veelal relatief kleine) torens is gebouwd kunnen ze ook niet zomaar slopen, want er is nou eenmaal een maximale hoogte die je erdoorheen gedrukt kunt krijgen. De gezinsklare woningen zullen op fietsafstand van een centrum marginaal toenemen t.o.v. de vraag.

Zelfs een parkeergarage vervangen met woningen gaat al niet meer
en daar komt de maximale aslast nog bij. Dat maakt het wel heel lastig om serieuze wijzigingen aan te brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 13-10-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:24
DutchCommando schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Dat kan ik er niet uit opmaken (hoewel ik het ook niet kan uitsluiten). Stel: de prijzen zijn dusdanig gestegen dat steeds minder starters met een lager inkomen kunnen kopen. Zie daar, van 5% naar 25%.
Ik dacht dat ondertussen vaak genoeg de recente data over starters % op de woningmarkt besproken was. Daarom niet expliciet erbij vermeld.

Maar zie oa hier:

https://www.viisi.nl/star...0van%20alle%20transacties.
Uit cijfers van het Kadaster blijkt dat er nog nooit zo’n groot aandeel van de verkochte woningen (bestaande bouw) richting starters ging. Zo waren zij in het tweede kwartaal van 2024 zelfs betrokken bij 45 procent van alle transacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13
Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Ik weet niet hoe het in de jaren 70 was, maar toen ik in 2011 een appartement kocht kreeg ik ondanks vast inkomen nauwelijks een lening. Pas bij de derde bank lukte het een hypotheek van 200k te krijgen met risico opslag op de rente (5,5%) met bovenmodaal inkomen en een beetje spaargeld. En ik vergeet ook niet alle goedbedoelde adviezen om vooral geen woning te kopen en al helemaal geen appartement.
Klopt, toen speelde ook mee wat voor beroep iemand had. ITer als beroep was zowat een godcard en ging de rode loper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik kan daar geen exacte data over vinden. Op deze na:

Afbeeldingslocatie: https://www.hypotheekshop.nl/wp-content/uploads/2024/03/grafiek1.png.webp

https://www.hypotheekshop...en-groep-koopwoningmarkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Nee verhuizen naar een ander huis betekent meestal alle “winst” van je verkochte huis inleggen in combinatie met loonstijging waardoor je meer kunt lenen. Daarmee zit je opnieuw vast aan een hypotheek van 30 jaar en hogere maandlasten. Terwijl je je vorige huis misschien al voor de helft had afgelost en door loonstijgingen je hypotheeklasten nihil zijn. Met een beetje discipline had je de hypotheek binnen enkele jaren kunnen aflossen. Zonder hypotheek leef je, ook in Nederland, als een god in Frankrijk. Dan kun je voor je vijftigste beginnen met minder werken, en meer tijd nemen voor hobby’s en interesses. Maar nee, de Nederlander zit liever in de schulden en werkt door tot zijn 67e, niet omdat het werk zijn passie is, maar om elke maand rond te komen.
Tot ruim twee jaar geleden was het goed mogelijk om zonder hogere maandlasten naar een duurdere woning te verhuizen. Als je overwaarde (en eventueel spaargeld) kon inzetten, was het bijna een no-brainer om naar een duurder huis te gaan met een hypotheek met lagere rente. Dit zal niet voor iedereen mogelijk zijn geweest, maar naar mijn idee wel voor een grote groep doorstromers.
Was die groep beter af geweest door niet te verhuizen en de bestaande hypotheek af te lossen? Als ik kijk naar mijn eigen situatie: ik ben doorgestroomd en zit inderdaad voor 30 jaar vast aan een nieuwe hypotheek. Door niet te verhuizen had ik op lange termijn veel kosten kunnen besparen op de hypotheek. Nu ben ik groter gaan wonen, voor eenzelfde maandlast en een lagere rente. Het verschil tussen wel of geen hypotheek is voor mij een paar uur meer of minder werken per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
aljooge schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Leuk hoor, dat je met 2 werkt en dan nog bij je ouders mag wonen ondat er geen woonruimte is. Dat was toen ondenkbaar.
Klopt, het was voor veel jongeren (die toen ook gewoon thuis moesten wonen) ondenkbaar dat je als stel allebei een betaalde baan had. En dan is het tegenwoordig vaak ook nog eens een vaste baan. De 'no future' generatie is opgegroeid in een tijd dat de jeugdwerkloosheid meer dan 25% was. (En dan gaat het om de 'officiële' werkloosheid, waar een heleboel mensen die bij gebrek aan werk andere bezigheden zijn gaan doen niet bij zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Klopt, het was voor veel jongeren (die toen ook gewoon thuis moesten wonen) ondenkbaar dat je als stel allebei een betaalde baan had. En dan is het tegenwoordig vaak ook nog eens een vaste baan. De 'no future' generatie is opgegroeid in een tijd dat de jeugdwerkloosheid meer dan 25% was. (En dan gaat het om de 'officiële' werkloosheid, waar een heleboel mensen die bij gebrek aan werk andere bezigheden zijn gaan doen niet bij zitten.)
Je draait er steeds omheen dat nu zelfs met 2 banen het vaak niet lukt om woonruimte te vinden.

Ik dacht dat een dak boven je hoofd een primaire basis behoefte was en dat dit een vereiste is om een gezin te stichten.

En die werklozen van toen? Die kregen een redelijk riante uitkering met weinig verplichtingen en een fatsoenlijk appartement voor relatief weinig huur van de sociale woningbouw.

De tijden zijn veranderd hierin en zeker niet in het positieve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Jij doet een aantal aannames die niet voor iedereen gelden. Er zijn veel mensen die groter 'moeten' wonen omwille van bijvoorbeeld gezinsuitbreiding. Met 2 of 3 kinderen en thuiswerken is een (starters)woning van 112m2 met 3 slaapkamers en een zolder vrij klein (natuurlijk is alles mogelijk, maar als je een grotere woning kunt betalen waarom dan blijven zitten). Of mensen die verhuizen vanwege werk of uit elkaar gaan. Soms is verhuizen min of meer noodzaak.
Dat beeld is dus ontzettend gekleurd door hoe de markt zich deze eeuw heeft ontwikkeld. Dat een grote groep mensen dankzij dalende rentes en extreem stijgende woningwaarde en overwaardes een veel grotere en duurdere woning heeft kunnen kopen dan bij hun werk/inkomen zou passen, heeft ertoe geleid dat er een generatie is ontstaan die is gaan denken dat dat het nieuwe normaal is. Nu er een rem op die ongebreidelde groei is gekomen, willen mensen niet meer terug naar de situatie van met 2 of 3 kinderen en thuiswerken is een (starters)woning van 112m2 met 3 slaapkamers en een zolder. (Wat eigenlijk gewoon een prima woonsituatie is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
aljooge schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Je draait er steeds omheen dat nu zelfs met 2 banen het vaak niet lukt om woonruimte te vinden.
Nee, daar draai ik niet omheen. Ik geef alleen aan dat het toen anders was, maar niet noodzakelijk makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
Opnieuw specifiek voor Utrecht, maar sommige cijfers zijn wel interessant:

Voor heel Utrecht bedroeg de gemiddelde verkooptijd van woningen 22 dagen.

Utrecht (ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal)

Daling in het afgelopen kwartaal: -0,6%
Stijging ten opzichte van een jaar eerder: +18%

Prijsstijging per gebied:
- Utrecht Noord: +25% in een jaar
- Tussenwoningen in Utrecht Oost en West: +26% in een jaar
- Totaal aantal woningen te koop in het derde kwartaal: 384
- Mediane woningprijs: €474.000

Leidsche Rijn

Toename aantal te koop staande woningen: +50% tot 42 woningen

Mediane vierkante meterprijs:
- Stijging in het derde kwartaal: +2%
- Stijging ten opzichte van een jaar eerder: +19%
- Mediane woningprijs: €612.500

Vleuten-De Meern

Aantal woningen te koop in het derde kwartaal: 50 woningen (ongeveer gelijk aan vorig kwartaal)

- Stijging in het afgelopen kwartaal: +3%
- Stijging ten opzichte van een jaar eerder: +18%
- Mediane woningprijs: €613.000

https://www.duic.nl/wonen...-rustiger-aan-deze-zomer/

Gezien de mediaanprijzen betreft de stijging al snel 100.000-120.0000 over de hele linie, oftewel de komende 30 jaar zo'n 270 euro (aflossingsvrij, op 100K) tot 525 euro (bruto, annuïtair op 120K) aan extra lasten maand op maand (3.25% NHG, 5 jaar) door een jaartje te wachten als we rentewijzigingen even achterwege laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 13-10-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Ik dacht dat een dak boven je hoofd een primaire basis behoefte was en dat dit een vereiste is om een gezin te stichten.

En die werklozen van toen? Die kregen een redelijk riante uitkering met weinig verplichtingen en een fatsoenlijk appartement voor relatief weinig huur van de sociale woningbouw.

De tijden zijn veranderd hierin en zeker niet in het positieve.
De meest recente trend is dat er steeds meer starters kopen en dat ze óók nog eens meer verdienen. Dat was een paar jaar hiervoor een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Haha, die werkloze jongeren kregen een uitkering van minder dan 40% van het minimumloon. Zeer riant... (En als gevolg van de slechte economische situatie werden die regelingen steeds meer versoberd.) En dacht je dat je 'zomaar' een appartement kreeg? Zeker nooit gehoord van zaken als 'geen woning geen kroning'.

Ik heb het idee dat het beeld over 'vroeger' zo hier en daar toch wat geromantiseerd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 13-10-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Paprika schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:23:
Opnieuw specifiek voor Utrecht, maar sommige cijfers zijn wel interessant
Leidsche Rijn Vinex mediaan ruim boven 600k, zitten een hoop kleinere appartementen tussen dus een gemiddeld rijtjeshuis zit daar fors boven.

Je zou zeggen: bouw nog een paar van dat soort wijken, vergelijkbare huizen met dito parkeernorm. Maar ja, waarom iets doen wat zo voor de hand ligt... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Leidsche Rijn Vinex mediaan ruim boven 600k, daar zitten een hoop kleinere appartementen tussen dus een gemiddeld rijtjeshuis zit daar fors boven.

Je zou zeggen: bouw nog een paar van dat soort wijken, vergelijkbare huizen met dito parkeernorm. Maar ja, waarom iets doen wat zo voor de hand ligt... :P
https://www.funda.nl/deta...-eldridgepad-19/42216118/
https://www.funda.nl/deta...y-eldridgepad-5/42234478/
https://www.funda.nl/deta...-eldridgepad-33/43401684/
https://www.funda.nl/deta...goodmanstraat-8/88681031/
https://www.funda.nl/deta...s-davisstraat-6/43445802/
https://www.funda.nl/deta...-jazzsingel-144/43633290/
https://www.funda.nl/deta...-jazzsingel-133/89990533/
https://www.funda.nl/deta...ollinsstraat-19/43546586/
https://www.funda.nl/deta...s-jazzsingel-99/43630002/
https://www.funda.nl/deta...s-jazzsingel-93/43589887/

Soms voor <3 ton gebouwd. :P

Advertenties van het VARnws krantje van maart 2015 is ook een leuke als je die straten nu bij Funda erbij pakt...

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 13-10-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paprika schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:23:
Opnieuw specifiek voor Utrecht, maar sommige cijfers zijn wel interessant:

Voor heel Utrecht bedroeg de gemiddelde verkooptijd van woningen 22 dagen.

Utrecht (ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal)

Daling in het afgelopen kwartaal: -0,6%
Stijging ten opzichte van een jaar eerder: +18%

Prijsstijging per gebied:
- Utrecht Noord: +25% in een jaar
- Tussenwoningen in Utrecht Oost en West: +26% in een jaar
- Totaal aantal woningen te koop in het derde kwartaal: 384
- Mediane woningprijs: €474.000

Leidsche Rijn

Toename aantal te koop staande woningen: +50% tot 42 woningen

- Stijging in het derde kwartaal: +2%
- Stijging ten opzichte van een jaar eerder: +19%
- Mediane woningprijs: €612.500

Vleuten-De Meern

Aantal woningen te koop in het derde kwartaal: 50 woningen (ongeveer gelijk aan vorig kwartaal)

- Stijging in het afgelopen kwartaal: +3%
- Stijging ten opzichte van een jaar eerder: +18%
- Mediane woningprijs: €613.000

https://www.duic.nl/wonen...-rustiger-aan-deze-zomer/

Gezien de mediaanprijzen betreft de stijging al snel 100.000-120.0000 over de hele linie, oftewel de komende 30 jaar zo'n 270 euro (aflossingsvrij, op 100K) tot 525 euro (bruto, annuïtair op 120K) aan extra lasten maand op maand (3.25% NHG, 5 jaar) door een jaartje te wachten als we rentewijzigingen even achterwege laten.
De gemiddelde stijging j-j zegt niet zoveel, vorig jaar werden er veel minder dure (1m+) woningen verkocht door de hoge rente, nu de markt in het hogere segment weer aantrekt (zie nvm kwartaalcijfers) is het gevolg dat de gemiddelde verkoopprijs ook hard stijgt. Maar dat wil niet zeggen dat een tussenwoning met 19% stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

De gemiddelde stijging j-j zegt niet zoveel, vorig jaar werden er veel minder dure (1m+) woningen verkocht door de hoge rente, nu de markt in het hogere segment weer aantrekt (zie nvm kwartaalcijfers) is het gevolg dat de gemiddelde verkoopprijs ook hard stijgt. Maar dat wil niet zeggen dat een tussenwoning met 19% stijgt.
Klopt, maar ze nemen daarom juist ook mediaan over gemiddelde. Daarmee kun je in ieder geval de uitschieters iets indempen, maar alsnog is het niet 1:1 vergelijkbaar - immers schuift die ook op als het hogere segment weer in actie komt - dat is waar. Helaas zou ik ook niet weten hoe je die cijfers wel zou kunnen bemachtigen om die dan nog enes te corrigeren voor rentes, salarissen, inflaties, per woninggroep, doorstromer vs starter etc. Zou een leuke dataset zijn, idealiter zonder kosten voor toegang. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 13-10-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

Nee, daar draai ik niet omheen. Ik geef alleen aan dat het toen anders was, maar niet noodzakelijk makkelijker.
Nu doe je het weer: refereren naar toen, maar onbenoemd laten dat werkende stelletjes nog verplicht bij papa en mama mogen wonen, dat is veranderd en dat vind ik schrijnend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paprika schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Klopt, maar ze nemen daarom juist ook mediaan over gemiddelde. Daarmee kun je in ieder geval de uitschieters iets indempen, maar alsnog is het niet 1:1 vergelijkbaar - immers schuift die ook op als het hogere segment weer in actie komt - dat is waar. Helaas zou ik ook niet weten hoe je die cijfers wel zou kunnen bemachtigen om die dan nog enes te corrigeren voor rentes, salarissen, inflaties, per woninggroep, doorstromer vs starter etc. Zou een leuke dataset zijn, idealiter zonder kosten voor toegang. O-)
Nvm cijfers zijn best gedetailleerd en daaruit kun je concluderen dat met name de goedkopere woningen (appartementen, tussenwoningen) procentueel gezien had zijn gestegen.

Tussenwoning 4.130 4.673 4.821 16,7% 3,2%
Hoekwoning 4.235 4.832 4.837 14,2% 0,1%
2-onder-1-kap 4.610 5.123 5.185 12,5% 1,2%
Vrijstaand 5.335 5.430 5.521 3,5% 1,7%
Appartement 4.744 5.505 5.674 18,9% 2,8%
Dikgedrukt is stijging j-j .

Vooral vrijstaand is opvallend, omdat de vraag vorig jaar is ingezakt, desondanks toch een stijging van 3,5% (obv M2) op de toch al enorme prijzen van gemiddeld 1.280.000 in regio Utrecht. Wat dus blijkbaar voor een redelijk grote doelgroep 'betaalbaar' is (vroeger was je CEO van Philips of een eigen onderneming, nu is het ook haalbaar voor mensen in loondienst).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Nvm cijfers zijn best gedetailleerd en daaruit kun je concluderen dat met name de goedkopere woningen (appartementen, tussenwoningen) procentueel gezien had zijn gestegen.

Tussenwoning 4.130 4.673 4.821 16,7% 3,2%
Hoekwoning 4.235 4.832 4.837 14,2% 0,1%
2-onder-1-kap 4.610 5.123 5.185 12,5% 1,2%
Vrijstaand 5.335 5.430 5.521 3,5% 1,7%
Appartement 4.744 5.505 5.674 18,9% 2,8%
Ah die is er per regio. Thanks, weer wat geleerd. Al ben ik alsnog benieuwd naar Utrecht als stad zijnde, want we zitten nou eenmaal met een bijna volle stad :p.

https://www.nvm.nl/media/...echt-3e-kwartaal-2024.pdf
https://www.nvm.nl/media/...echt-3e-kwartaal-2024.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 13-10-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:18:
Voor de kredietcrisis was het een heel ander verhaal. Het sentiment in de markt was toen dat huizen alleen maar duurder konden worden. Qua hypotheek waren er toen veel adviseurs die je graag aan een hypotheek wilden helpen. Je moest wel altijd duidelijk maken dat je geen beleggingshypotheek wilde. Daar begonnen ze altijd het eerst over, ongetwijfeld vanwege de hoge provisie. Met de toen gebruikelijke combinatie spaarhypotheek en aflossingsvrij kon je als ik me goed herinner standaard zes keer je inkomen aan hypotheek krijgen. Dat kon nog hoger op basis van opleiding en/of beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:00:
Vooral vrijstaand is opvallend, omdat de vraag vorig jaar is ingezakt, desondanks toch een stijging van 3,5% (obv M2) op de toch al enorme prijzen van gemiddeld 1.280.000 in regio Utrecht.
Vermoed dat rond 1,3M de groep die het kan/wil betalen veel kleiner is. Besef dat 'vrijstaand' op veel plekken de binnenruimte van een rijtjeshuis met aan beide kanten een meter grond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Vermoed dat rond 1,3M de groep die het kan/wil betalen veel kleiner is. Besef dat 'vrijstaand' op veel plekken de binnenruimte van een rijtjeshuis met aan beide kanten een meter grond is.
Regio Utrecht is meer dan alleen Leidsche Rijn he ;).

Ik merk juist dat de groep die dat kan betalen (even gecorrigeerd met prijsstijging, dus destijds 700-800k) vrij groot is vergeleken met 5-10 jaar geleden, zie ook op tweakers de populariteit van het zelfbouw topic :). Kavel van 400-600k + woning inc tuin van 500-600k is al vrij normaal. En dan heb je nog weinig luxe in de afwerking maar een vrij standaard catalogus woning.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Doe mij deze maar https://www.funda.nl/deta...ter-schathof-16/89092487/ en dat is dan "maar" een hoekwoning, maar wel op fietsafstand van veel leuke plekjes en ondertussen woon je rustig.

@Sport_Life, ben wel erg benieuwd naar de komende jaren gezien die NVM cijfers. Utrecht vs "Nederland" laat dus vooral een hogere prijsstijging en relatief laag aanbod zien en dat betreft dan nog de hele provincie en niet alleen de stad. Daar zal alles wat niet een appartement is, in (relatief) aanbod alleen maar dalen en dalen zowel op de korte als de lange termijn gezien appartementen nu al het grootste aantal transacties (en gemiddeld ook de goedkoopste) betreft van de regio.
In de regio Utrecht maken vrijstaande woningen 24 procent uit van het aanbod, versus 8 procent van het aantal transacties. Voortussenwoningen is dat 21 procent van het aanbod versus 30 procent van de transacties.

[ Voor 39% gewijzigd door Paprika op 13-10-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Requiem19 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

De meest recente trend is dat er steeds meer starters kopen en dat ze óók nog eens meer verdienen. Dat was een paar jaar hiervoor een stuk minder.
De meest recente trend is dat er een steeds groter wordende groep werkende daklozen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
aljooge schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

De meest recente trend is dat er een steeds groter wordende groep werkende daklozen is.
Kun je onderbouwen met cijfers?

Onderbouwen met onderbuikgevoel kunnen we aan de politiek overlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:07:
Regio Utrecht is meer dan alleen Leidsche Rijn he ;).
Klopt, ik woon zelf in dat 'meer'... :)

Mijn n=1 voorbeeld: nog 2 ton hypotheek op een ruime tussenwoning die inmiddels 7,5 ton doet. Zouden samen 8 ton kunnen lenen, dus een huis van maximaal 1,35M bij een hypotheeklast van 3k per maand (nu 220 euro).

In regio Utrecht zijn er bijna geen vrijstaande of geschakelde huizen die aan onze hoge eisen voldoen. Hoge eisen omdat we nu op loopafstand van een station zitten, 5 ruime slaapkamers (3 kinderen en thuiswerkplek), luxe keuken, badkamer, zonnepanelen en diepe tuin hebben. Zoveel meer betalen betalen moet echt wat toevoegen, veel meer dan alleen 100 meter extra grond, een garage/bijkeuken en 2 meter tot de buren.

Tot 1,3M zien wij niets met de wow-factor, waarvoor je bereid bent de wintersport op te geven of weer die dag extra te gaan werken. Vermoed dat veel meer veertig en vijftigers er zo instaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paprika schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Doe mij deze maar https://www.funda.nl/deta...ter-schathof-16/89092487/ en dat is dan "maar" een hoekwoning, maar wel op fietsafstand van veel leuke plekjes en ondertussen woon je rustig.
Als je die bij de bouw voor 630k hebt kunnen kopen (dat was 6 jaar geleden de woz waarde), en die nu voor meer dan 1,1 miljoen kunt verkopen, dan zul je nu wellicht vrij eenvoudig kunnen doorstromen naar een vrijstaande woning van 1,2 of 1,3 miljoen. Het gaat er niet zozeer om wat de nieuwe woning waard is of moet kosten, het gaat er vooral om wat de oude woning opbrengt. Dat is in Utrecht al lange tijd erg veel én jaar op jaar flink stijgend. Als je eenmaal in het treintje hebt kunnen instappen, dan kun je op deze manier vanzelf doorstromen naar de gebakken lucht opgeblazen prijzen.

Dat maakt ook dat alles wat maar te koop is ontzettend gewild is. Het maakt niet uit wat het kost, als je maar iets kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Paprika schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:09:
Zeker een leuk huis, mooie plek! zie edit met maps link. Maar is het zoveel ruimer dan een tussenwoning?

5,4m × 11m begane grond is kleiner dan wat ik nu heb (5,9m x 10,3m), ook de tuin is minder diep 10,5m (nu 15,5m). Om aan te geven dat de toegevoegde waarde voor ons beperkt is, nog los van BELLEN HEEFT GEEN ZIN, BEZICHTIGINGEN NIET MEER MOGELIJK in de beschrijving... :P

Edit: dus 1,2M na overbieden voor dit uitzicht? Spoiler: galerijflat en blokkendozen op 12m van de schuifpui...

[ Voor 28% gewijzigd door hoevenpe op 13-10-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Requiem19 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Kun je onderbouwen met cijfers?

Onderbouwen met onderbuikgevoel kunnen we aan de politiek overlaten.
Dit soort cijfers zijn altijd slecht bijgehouden. Hier iets dat de alarmbellen doet rinkelen en ja er zijn steeds meer werkende daklozen.

https://www.at5.nl/artike...onder-welke-brug-ik-slaap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Als je die bij de bouw voor 630k hebt kunnen kopen (dat was 6 jaar geleden de woz waarde), en die nu voor meer dan 1,1 miljoen kunt verkopen, dan zul je nu wellicht vrij eenvoudig kunnen doorstromen naar een vrijstaande woning van 1,2 of 1,3 miljoen. Het gaat er niet zozeer om wat de nieuwe woning waard is of moet kosten, het gaat er vooral om wat de oude woning opbrengt. Dat is in Utrecht al lange tijd erg veel én jaar op jaar flink stijgend. Als je eenmaal in het treintje hebt kunnen instappen, dan kun je op deze manier vanzelf doorstromen naar de gebakken lucht opgeblazen prijzen.

Dat maakt ook dat alles wat maar te koop is ontzettend gewild is. Het maakt niet uit wat het kost, als je maar iets kunt krijgen.
Klopt. https://www.facebook.com/WonenInDeWij?locale=nl_NL is het project, maar de website etc is al lang offline uiteraard, dus ik kon niet 123 een prijslijst vinden gezien webarchive eruit ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jfXvMXJHpqtfq4N8SIkcL6x1H0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/esRwOeg8jotWOJotJGj647gi.png?f=fotoalbum_large
hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:30:
[...]

Zeker een leuk huis, mooie plek! zie edit met maps link. Maar is het zoveel ruimer dan een tussenwoning?

5,4m × 11m begane grond is kleiner dan wat ik nu heb (5,9m x 10,3m), ook de tuin is minder diep 10,5m (nu 15,5m). Om aan te geven dat de toegevoegde waarde voor ons beperkt is, nog los van BELLEN HEEFT GEEN ZIN, BEZICHTIGINGEN NIET MEER MOGELIJK in de beschrijving... :P

Dus 1,2M na overbieden voor dit uitzicht? Spoiler: galerijflat en blokkendozen op 12m van de schuifpui...
Snap ik, maar niet iedereen kan dit claimen. Overigens kom ik met 5,75m bij 10,6m ook niet zo slecht uit, maar ik heb jullie overwaarde niet en helaas ook jullie maandlasten niet :9 . Ik had wel geruild als ik het kon voor die locatie (de specifieke hoeveelheid woonruimte is niet eens zo relevant en niet leidend voor mij), maar gezien de tekst van de makelaar dachten meer mensen dat.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 13-10-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Paprika schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:39:
Ik had wel geruild als ik het kon voor die locatie (de specifieke hoeveelheid woonruimte is niet eens zo relevant en niet leidend voor mij), maar gezien de tekst van de makelaar dachten meer mensen dat.
Dan eerder dit, tuin veel stenen maar die kunnen eruit. Heb je in ieder geval zeeën van ruimte en een plek om en kind 'enigszins' het huis te krijgen ooit... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
aljooge schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Dit soort cijfers zijn altijd slecht bijgehouden. Hier iets dat de alarmbellen doet rinkelen en ja er zijn steeds meer werkende daklozen.

https://www.at5.nl/artike...onder-welke-brug-ik-slaap
Wel een grote stijging van ‘hulpzoekenden’ van 185 in 2020 naar 500+ in juni 2023

Maar:
- wat zijn de cijfers nu 1.5 jaar later?
- was 185 juist heel laag, normaal of hoog tov 2015-2010-2005 etc?
- komt hulpzoekende overeen met een daadwerkelijk economisch zelfstandige dakloze?
- Waren er in 2020 wellicht al veel meer hulpzoekenden, maar konden ze de weg naar de juiste instanties niet vinden?
- Zijn dit cijfers van (groot) Amsterdam of heel Nederland?

De enige conclusie die je kunt trekken is dat je geen conclusie kunt trekken obv deze data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Klopt, ik woon zelf in dat 'meer'... :)

Mijn n=1 voorbeeld: nog 2 ton hypotheek op een ruime tussenwoning die inmiddels 7,5 ton doet. Zouden samen 8 ton kunnen lenen, dus een huis van maximaal 1,35M bij een hypotheeklast van 3k per maand (nu 220 euro).

In regio Utrecht zijn er bijna geen vrijstaande of geschakelde huizen die aan onze hoge eisen voldoen. Hoge eisen omdat we nu op loopafstand van een station zitten, 5 ruime slaapkamers (3 kinderen en thuiswerkplek), luxe keuken, badkamer, zonnepanelen en diepe tuin hebben. Zoveel meer betalen betalen moet echt wat toevoegen, veel meer dan alleen 100 meter extra grond, een garage/bijkeuken en 2 meter tot de buren.

Tot 1,3M zien wij niets met de wow-factor, waarvoor je bereid bent de wintersport op te geven of weer die dag extra te gaan werken. Vermoed dat veel meer veertig en vijftigers er zo instaan.
Loopafstand van een station is geen hoge eis , maar een heel specifieke eis. Daarmee sluit je heel veel woningen uit. De overige eisen (nieuwe badkamer, keuken, grote tuin) zijn niet heel bijzonder in het hoge segment in de regio Utrecht , dus ook buiten Oog in al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:06:
Loopafstand van een station is geen hoge eis , maar een heel specifieke eis. Daarmee sluit je heel veel woningen uit.
Was niet een keiharde eis, maar als je de auto soms wilt laten staan wel zo handig. Bedoelde het meer om aan te geven dat de toegevoegde waarde van veel vrijstaande huizen beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Was niet een keiharde eis, maar als je de auto soms wilt laten staan wel zo handig. Bedoelde het meer om aan te geven dat de toegevoegde waarde van veel vrijstaande huizen beperkt is.
Het aanbod is sowieso zo beperkt dat het zelfs voor meer geld bijna onmogelijk is om te vinden wat je het echt waard vindt. Een optie is om ergens een kavel te kopen en alles naar wens te bouwen.

Alleen zijn die denk ik niet te vinden in het centrum van grote steden.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 18:27
[...]

Dat heet innovatie. Grotendeels van de mensen leven een middelmatig leven en waaien met elke wind mee. Alleen een kleine, selecte groep mensen zorgt voor de innovaties die leiden tot aanzienlijke verbeteringen in onze levenskwaliteit.

Ik ben van de millennialgeneratie waar de meeste de moeders nog gewoon huismoeder waren of parttime werkten. Er was dus toen nog nauwelijks een industrie om kinder te dumpen omdat papa en mama iets te veel schulden hadden. De directeur op de basisschool was tevens leraar nu hebben we overkoepelende onderwijsorganisaties met een leger aan managers en enorme overhead. Vrijwel iedereen schilderde zelf zijn eigen huis, deed het tuinonderhoud zelf en de meeste klussen werden zelf gedaan al dan niet met een paar vrienden of familieleden. Inmiddels zijn er oneindig veel klussenbedrijven die niks anders doen dan simpele klusjes die juist door innovatie veel eenvoudiger zijn dan ooit. Voor een (relatief) gezonde maaltijd te bereiden ontbreekt vaak de tijd, dus grijpt men sneller naar, in verhouding best dure, zoute Unilever potjes en mixjes of iets bestellen via thuisbezorgd. Wat de maatschappelijke kosten van obesitas is, weten we allemaal wel. Maar zorgt wel voor veel werkgelegenheid.

Zo moet het radertje steeds sneller draaien. Hetzelfde voor een huis. We krijgen de boodschap ingeprent dat een huis kopen een goede investering is, terwijl een huis pas rendement oplevert als het volledig is afbetaald. Van overwaarde wordt alleen een piramide spelletje in leven gehouden waarvan de meeste consumenten echt niet van profiteren. Als jouw huis in waarde stijgt, stijgt die van de buren ook in waarde. Tenzij je besluit te verhuizen van de stad naar de diepste krochten van de provincie of een “ik vertrek je doet” En je van je overwaarde cash een aftands boerderijtje kunt kopen in de campagne. Anders zul je er weinig voordeel aan hebben.

Minder werken en je tijd anders verdelen is een zegen voor de samenleving maar een ramp voor het BBP.
Jij noemt het innovatie, ik noem het een economisch cijfer op papier -wat zogenaamd iets zegt over onze welvaart- boven alles zetten. Wellicht noemen sommigen het kapitalisme.

De partner via allerlei vormen (o.a. belastingprikkels en meetellen hypotheek) steeds meer forceren om óók te gaan werken, de kinderen daardoor te moeten dumpen op de opvang en met z'n allen miljarden aan inkomen/toeslagen stuk moeten slaan zodat we ons huis kunnen betalen, noem ik namelijk geen innovatie. ;)
[...]

Jij denkt dat de extreme prijsstijgingen/loonstijgingen/inflatie (met soms dubbele cijfers) van afgelopen decennia het nieuwe normaal is..?

Als woningen zo'n beetje 2% inflatie volgden (zoals in de jaren daarvoor gebruikelijk was), was die 2-kapper van 2,5 ton in 20 jaar tijd zo'n 50% gestegen en geen 300%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:11
Sowieso waren er in de eerste helft van 2024 maar 13 vrijstaande huizen in aanbod gekomen in Utrecht (excl. Leidsche Rijn). Dus als je vrijstaand wilt wonen is de keuze sowieso niet reuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Die advertentie is anekdotisch leuk. Maar bij die advertentie moet je niet vergeten dat we net een aantal jaar met waardedalingen achter de rug hadden. Je zat dus een tijd lang in de situatie dat als je een woning zou kopen, de kans groot was dat je die een jaar later nog een stuk goedkoper zou kunnen kopen. En dan misschien ook een lagere hypotheekrente zou kunnen krijgen. Dus weinig druk om te kopen. Daarnaast gaf dat ook onzekerheid over de verkoopprijs van je eigen woning.

Achteraf is het mooi praten. Maar op dat moment was het helemaal niet zo evident dat een (duurder) huis kopen een goede keus zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:52
Hoewel ik op een prima locatie zit onder de rook van Utrecht, zou ik nooit 1,1 mln neerleggen voor een geschakelde twee-onder-één kap met 171 m2 en slechts 243 m2 perceel. Dus in die zin snap ik @hoevenpe dat doorstromen een dure zaak wordt voor relatief weinig extra. Maar met drie kinderen thuis was de upgrade vanaf 120 m2 in 2020 middenin Corona zeer welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Die advertentie is anekdotisch leuk. Maar bij die advertentie moet je niet vergeten dat we net een aantal jaar met waardedalingen achter de rug hadden. Je zat dus een tijd lang in de situatie dat als je een woning zou kopen, de kans groot was dat je die een jaar later nog een stuk goedkoper zou kunnen kopen. En dan misschien ook een lagere hypotheekrente zou kunnen krijgen. Dus weinig druk om te kopen. Daarnaast gaf dat ook onzekerheid over de verkoopprijs van je eigen woning.

Achteraf is het mooi praten. Maar op dat moment was het helemaal niet zo evident dat een (duurder) huis kopen een goede keus zou zijn.
Sowieso eens, anders had ik zelf al lang een huis gehad in die periode denk ik, en vele andere Nederlanders ook. Het laat vooral - zie het nieuwbouwproject in Vleuterweide uit die link- zien hoe groot de vraag in de regio is geworden. Dat toen nog te bouwen project ligt makkelijk op een half uur fietsen van het centrum en met de auto ben je inclusief parkeren nog ietsje meer tijd kwijt. Het openbaar vervoer doet, vanaf de bushalte, er op z'n beurt weer langer over dan dat je zelf met de auto kwijt bent, ondanks de vele busbanen.

Als dat de reistijd wordt, waarbij je dus sowieso een uur (retour) meerekenen als je even de stad in wilt, dan doet het ook niet meer veel t.o.v. alternatieven waar je meer ruimte hebt. Er zijn wel wat leuke woningen te vinden (@hoevenpe deelde er 1) als je echt vrijstaand wilt wonen, maar 700K+ (nu) voor rijtjeshuizen met die afstand, pfoe. De locatie wordt bij bepaalde reistijden wel heel symbolisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paprika schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:13:
[...]
Als dat de reistijd wordt, waarbij je dus sowieso een uur (retour) meerekenen als je even de stad in wilt, dan doet het ook niet meer veel t.o.v. alternatieven waar je meer ruimte hebt.
Zo dramatisch zal een halfuur enkele reis voor veel mensen ook niet zijn. Want ook als je in het centrum/om de hoek van het centrum woont, ben je vaak alsnog een kwartier onderweg voor je op de juiste plek in het centrum bent. Maar uiteraard voelt dat wel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Het was ook echt makkelijker. Daar is geen discussie over mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Laatst online: 10-09 22:08
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:59:
[...]

Weet je wat gemakkelijk is?
Zonder enige vorm van onderbouwing een stelling poneren die diep polariserend en beledigend is.

En dan daarbij ook nog stellen dat er geen discussie over mogelijk is.
Je zal de wijsheid maar in pacht hebben, (of althans denken dat te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Zo dramatisch zal een halfuur enkele reis voor veel mensen ook niet zijn. Want ook als je in het centrum/om de hoek van het centrum woont, ben je vaak alsnog een kwartier onderweg voor je op de juiste plek in het centrum bent. Maar uiteraard voelt dat wel anders.
Dat klopt wel.

Ik moet zo’n 15 minuten lopen om exact onder de Dom te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:29
[...]

Het lastige van vergelijkingen als deze. Zowel intergenerationeel als internationaal van woningmarkten, is de standplaatsgebondenheid van de keuze. Nu is het uiteraard een bizar idee te noemen dat je 70 jaar geleden voor 3000 gulden een huis kon kopen die inmiddels tonnen waard is. Maar zo kunnen we ook stellen dat je met een paar euro aan bitcoin 10 jaar geleden nu miljonair zou zijn.

De gevaren en angsten toen zaten in hele andere zaken dan nu. Dat moge duidelijk zijn. Maar het gaat om de relativiteit van deze gevaren en soms ook de relativiteit van het gemak van alternatieven. En überhaupt beschikbare alternatieven.

Als we nu kijken naar de SP500 index, dan denken we toch allemaal: had ik vorig jaar die auto maar niet gekocht, dan had ik nu die zelfde auto gehad én 50k op mijn bankrekening.

Een huis kopen is eigenlijk altijd even makkelijk. Je gaat bezichtigen, je doet het hoogste/beste bod, je neemt een hypotheek uit en je fietst naar de notaris. That's it. En als je dit proces makkelijk wilt maken ben je er eigenlijk zeker van dat je te veel betaald hebt. Maar dat is ook áltijd zo met het hoogste bod. Die 3000 gulden 70 jaar geleden voelde destijds waarschijnlijk net zo pijnlijk.

Wat betreft het later uit huis gaan wat door de woning schaarste nu vaker gebeurd tov generaties geleden: Ik heb het gevoel dat dit ook minder een 'probleem' is door de kleinere gezinnen tegenwoordig. En ook de mate waarin ouders kinderen willen bijstaan. De band tussen ouder en kind is informeler en over het algemeen sterk (uiteraard uitzonderingen daar gelaten). En dan moet ik denk ik benadrukken dat het gaat over middenklasse gezinnen die bewust gesticht zijn. Dat zijn er best een hoop. De drang om uit huis te gaan kan dan weliswaar groot zijn en mensen zijn actief aan het zoeken, de noodzaak is dat niet. Ik heb zat jongere collega's die nog 'prima' thuis wonen ondanks dat ze actief aan het zoeken zijn naar iets anders. Maar echt dat mega bod op tafel leggen doen ze niet omdat ze vanuit een veilige situatie de markt aan het verkennen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
killerbee1958 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Zonder enige vorm van onderbouwing een stelling poneren die diep polariserend en beledigend is.

Er zit ook geen waardeoordeel achter. Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten. Dat het toen makkelijk was hoeft niet ontkend te worden. Feit is dat het de laatste jaren enorm moeilijk is geworden om aan betaalbare woonruimte te komen: zowel huur als koop en dat voornamelijk de generatie jongeren die nu zich wil settelen geen mogelijkheden meer heeft, wel veel kan werken, maar overal voor buiten de boot valt.

Ander gegeven: jouw generatie: neem aan dat je van 1958, heeft als ze een koophuis hebben kunnen bemachtigen een enorm vermogen opgebouwd uit waardestijging. Daarbij verwijs ik naar de grafiek in de topic start.

Maar graag niet te emotioneel worden, toen was het ook moeilijk snap ik. Alleen de huidige situatie is erger, we zitten in een wooncrisis er zijn veel te weinig woningen en de nieuwe generatie jongeren is de pineut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44
https://www.brecheisen.nl...tage-3e-kwartaal-2024.pdf

Voor wie het interessant vindt om de cijfers van Utrecht te volgen is dit wel een aardig rapport. Uitgesplitst op stadsdeel-niveau (noord/west/oost/zuid en LR / vleuten / de meern).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

killerbee1958 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Gaat alles goed verder? :')

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

dikkiedik schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Het lastige van vergelijkingen als deze. Zowel intergenerationeel als internationaal van woningmarkten, is de standplaatsgebondenheid van de keuze. Nu is het uiteraard een bizar idee te noemen dat je 70 jaar geleden voor 3000 gulden een huis kon kopen die inmiddels tonnen waard is. Maar zo kunnen we ook stellen dat je met een paar euro aan bitcoin 10 jaar geleden nu miljonair zou zijn.

De gevaren en angsten toen zaten in hele andere zaken dan nu. Dat moge duidelijk zijn. Maar het gaat om de relativiteit van deze gevaren en soms ook de relativiteit van het gemak van alternatieven. En überhaupt beschikbare alternatieven.

Als we nu kijken naar de SP500 index, dan denken we toch allemaal: had ik vorig jaar die auto maar niet gekocht, dan had ik nu die zelfde auto gehad én 50k op mijn bankrekening.

Een huis kopen is eigenlijk altijd even makkelijk. Je gaat bezichtigen, je doet het hoogste/beste bod, je neemt een hypotheek uit en je fietst naar de notaris. That's it. En als je dit proces makkelijk wilt maken ben je er eigenlijk zeker van dat je te veel betaald hebt. Maar dat is ook áltijd zo met het hoogste bod. Die 3000 gulden 70 jaar geleden voelde destijds waarschijnlijk net zo pijnlijk.

Wat betreft het later uit huis gaan wat door de woning schaarste nu vaker gebeurd tov generaties geleden: Ik heb het gevoel dat dit ook minder een 'probleem' is door de kleinere gezinnen tegenwoordig. En ook de mate waarin ouders kinderen willen bijstaan. De band tussen ouder en kind is informeler en over het algemeen sterk (uiteraard uitzonderingen daar gelaten). En dan moet ik denk ik benadrukken dat het gaat over middenklasse gezinnen die bewust gesticht zijn. Dat zijn er best een hoop. De drang om uit huis te gaan kan dan weliswaar groot zijn en mensen zijn actief aan het zoeken, de noodzaak is dat niet. Ik heb zat jongere collega's die nog 'prima' thuis wonen ondanks dat ze actief aan het zoeken zijn naar iets anders. Maar echt dat mega bod op tafel leggen doen ze niet omdat ze vanuit een veilige situatie de markt aan het verkennen zijn.
Ik reageer even op het dikgedrukte. Hoe kom je daar toch bij? Mijn vader kocht in zijn eentje het huis waarin ik ben opgegroeid, terwijl mijn moeder fulltime huisvrouw was (werkeloos dus) en voor mij en mijn broer zorgde. Besef even, hij kocht in zijn eentje een huis en onderhield met zijn salaris het hele gezin en had gewoon een ‘normale’ baan.

Fast forward naar 2021, waar ik in dezelfde straat een huis heb gekocht. Ik verdien bovenmodaal, maar kon in mijn eentje het huis bij lange na niet betalen. Nog niet misschien. Gelukkig werkte mijn vriendin fulltime en hebben we het huis alsnog kunnen kopen. Was dat niet het geval geweest, dan hadden we hier never nooit gewoond. Laat staan dat ik met alleen mijn salaris, zonder mijn vriendin’s inkomen, ook nog eens alle vaste lasten zou moeten dragen. Mission impossible.

Laten we dus niet doen alsof het vroeger net zo moeilijk was als nu. Dat is echt klinkklare onzin en zelfs een beetje respectloos naar degenen die moeten dealen met de huidige wooncrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Tja als je op 5 min loopafstand van een treinstation wil wonen dan is het aanbod inderdaad erg beperkt.

Ik heb zelf zo'n 15 jaar op loopafstand van het Binnenhof gewoond en geniet nu juist enorm van de rust en fluitende vogeltjes in onze tuin ;). Desondanks op fietsafstand van Utrecht en loopafstand van een gezellig centrum met voldoende winkels. Maar ik moet zeggen... er zijn afgelopen 3 jaar precies 0 dergelijke woningen aangeboden, de vrijstaande woningen die te koop stonden en enigszins modern zijn hebben vaak 3 of 4 slaapkamers en de BG is de welbekende U- vorm. Conform bouw van tegenwoordig.

Mijn eisen waren dezelfde als jij hebt (op het station na) plus gasloos/duurzaam :).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Ik reageer even op het dikgedrukte. Hoe kom je daar toch bij? Mijn vader kocht in zijn eentje het huis waarin ik ben opgegroeid, terwijl mijn moeder fulltime huisvrouw was (werkeloos dus) en voor mij en mijn broer zorgde. Besef even, hij kocht in zijn eentje een huis en onderhield met zijn salaris het gehele gezin en had gewoon een ‘normale’ baan.

Fast forward naar 2021, waar ik in dezelfde straat een huis heb gekocht. Ik verdien boven modaal, maar kon in mijn eentje het huis bij lange na niet betalen. Nog niet misschien. Gelukkig werkte mijn vriendin fulltime en hebben we het huis alsnog kunnen kopen. Was dat niet het geval geweest, dan hadden we hier never nooit gewoond. Laat staan dat ik met alleen mijn salaris, zonder mijn vriendin’s inkomen, ook nog eens alle vaste lasten zou moeten dragen. Mission impossible.

Laten we dus niet doen alsof het vroeger net zo moeilijk was als nu. Dat is echt klinkklare onzin en zelfs een beetje respectloos naar degenen die moeten dealen met de huidige wooncrisis.
Welkom in de wereld van emancipatie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Ik reageer even op het dikgedrukte. Hoe kom je daar toch bij? Mijn vader kocht in zijn eentje het huis waarin ik ben opgegroeid, terwijl mijn moeder fulltime huisvrouw was (werkeloos dus) en voor mij en mijn broer zorgde. Besef even, hij kocht in zijn eentje een huis en onderhield met zijn salaris het gehele gezin en had gewoon een ‘normale’ baan.

Fast forward naar 2021, waar ik in dezelfde straat een huis heb gekocht. Ik verdien boven modaal, maar kon in mijn eentje het huis bij lange na niet betalen. Nog niet misschien. Gelukkig werkte mijn vriendin fulltime en hebben we het huis alsnog kunnen kopen. Was dat niet het geval geweest, dan hadden we hier never nooit gewoond. Laat staan dat ik met alleen mijn salaris, zonder mijn vriendin’s inkomen, ook nog eens alle vaste lasten zou moeten dragen. Mission impossible.

Ben je nog heel jong misschien? Mijn ouders zijn opgegroeid vlak na de oorlog, veel ooms en tantes zijn geboren in de oorlog, alle was kut. Veel kinderen, op een houtje bijten.

In de jaren 80 gingen de dingen er pas beter uit zien, daarvoor noem ik pas vroeger, misschien denk jij bij vroeger aan de jaren 90 ofzo?

Ik heb in 2006 alleen nog een huis gekocht met een inkomen van 1800/maand bruto. Dat zie ik niet echt als vroeger was het beter, juist de mensen van de jaren 80/90 hebben het makkelijk gehad, opgroeien zonder oorlog in het gezin, minder angst voor oorlog, weer een land opbouwen.

Als je het echt hebt over vroeger, dan denk ik aan volop barre tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:25:
[...]

Ben je nog heel jong misschien? Mijn ouders zijn opgegroeid vlak na de oorlog, veel ooms en tantes zijn geboren in de oorlog, alle was kut. Veel kinderen, op een houtje bijten.

In de jaren 80 gingen de dingen er pas beter uit zien, daarvoor noem ik pas vroeger, misschien denk jij bij vroeger aan de jaren 90 ofzo?

Ik heb in 2006 alleen nog een huis gekocht met een inkomen van 1800/maand bruto. Dat zie ik niet echt als vroeger was het beter, juist de mensen van de jaren 80/90 hebben het makkelijk gehad, opgroeien zonder oorlog in het gezin, minder angst voor oorlog, weer een land opbouwen.

Als je het echt hebt over vroeger, dan denk ik aan volop barre tijden.
Nee, ik ben niet heel jong. En degene op wie ik reageerde (die aangaf dat het vroeger ‘niet makkelijker’ was om een huis te kopen) heeft ‘1958’ in zijn naam staan. Mijn vader is van hetzelfde bouwjaar, dus mijn verhaal komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

..lama, ik snap je hele beredenering waarschijnlijk niet.

Wat wil je nou zeggen, je ouders hebben een huis kunnen kopen en jij hebt een huis, was het nou vroeger zo makkelijk of nu? Het is beide gelukt toch?

[ Voor 252% gewijzigd door JDx op 14-10-2024 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:43:

Wat wil je nou zeggen, je ouders hebben een huis kunnen kopen en jij hebt een huis, was het nou vroeger zo makkelijk of nu? Het is beide gelukt toch?
Lees mijn verhaal eens terug. Wat klopt er volgens jou niet aan? Letterlijk alle ouders van vrienden van mij, die ongeveer dezelfde leeftijd hebben, vertellen één op één dezelfde verhalen.

Het is een feit dat het tegenwoordig veel moeilijker is om een huis te kopen. Als eenverdiener is het sowieso haast onmogelijk. Laat staan dat je met dat salaris ook nog een heel gezin zou moeten onderhouden (zoals onze vaders dat wel konden)…

Het is dat ik al in het bezit ben van een huis, maar als dat niet zo zou zijn, zou ik me echt kapot ergeren aan mensen (vooral ouderen uit de generatie waar ik het over heb) die dat maar blijven ontkennen. Dan heb je echt oogkleppen op.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2024 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:43:

Lees mijn verhaal nog eens. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. En meen je het dikgedrukte echt? Moet wel een grapje zijn, neem ik aan. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 01:05:
[...]

Lees mijn verhaal nog eens. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. En meen je het dikgedrukte echt? Moet wel een grapje zijn neem ik aan. :F
Je bent dus in de 30 en je hebt een huis van meerdere tonnen, hoe slecht gaat het met je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 01:15:
[...]

Je bent dus in de 30 en je hebt een huis van meerdere tonnen, hoe slecht gaat het met je?
Wat heeft dat in godsnaam te maken met mijn verhaal? Ik geef letterlijk aan dat mijn vader, als eenverdiener met een normale baan, een huis kon kopen en daarbij met dat salaris ook nog zijn hele gezin kon onderhouden. Vervolgens geef ik aan dat ik in 2021 exact hetzelfde type huis heb gekocht, in dezelfde straat, maar dat daar een bovenmodaal salaris (dat van mij) én het salaris van mijn fulltime werkende vriendin voor nodig waren. Alleen had ik dat met geen mogelijkheid gekund.

Als je bovenstaande alinea leest, begrijp je dan echt niet wat ik bedoel? Ik geef ook nergens aan dat het ‘slecht met me gaat’ of iets dergelijks. Waar haal je dat allemaal vandaan? Ik geef alleen aan wat de verschillen zijn tussen toen en nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2024 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 17:08
Hallo mede-Tweakers!

Mijn vrouw en ik zitten (net als vele anderen gok ik) met een dilemma..

Wij zijn op zoek naar een groter huis in de regio Midden nederland, echter is het aanbod zo ontzettend schaars en duur dat het haast onmogelijk lijkt te zijn.
We wonen nu in een prima eengezinswoning maar willen grotere slaapkamers voor de kinderen (2 meiden) en zelfs iets meer ruimte,

dit zijn ongeveer onze wensen met een budget van max 650K
https://www.funda.nl/zoek...ity=%5B%22available%22%5D

wij zoeken echt geen Villa maar een upgrade van wat we nu hebben zou in de de regio Utrecht zomaar 800K-900K kosten lijkt het.. |:(

of zien wij iets over het hoofd/slechte filter waardoor het aanbod er niet lijkt te zijn? :?

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 01:27:
[...]
hetzelfde type huis heb gekocht, in dezelfde straat, maar dat daar een bovenmodaal salaris (dat van mij) én het salaris van mijn fulltime werkende vriendin voor nodig waren.

Ik geef alleen aan wat de verschillen zijn tussen toen en nu.
Ja huizen zijn duurder, niets wat iemand nog niet wist. Was een verlengde van wat ik zei over dat de boomers het makkelijk hadden, mijn ouders hadden het alles behalve makkelijk.

Misschien als de boel instort (nee niet onder de aankoopprijs, dat geloof ik niet), dat het nog wat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan moet je gaan spelen met je wensen, en ze selectief uitzetten en kijken of dat het aanbod opeens vergroot. Heb je een rangorde van wensen, dwz waar wil je geen compromis sluiten en waar wel?
of zien wij iets over het hoofd/slechte filter waardoor het aanbod er niet lijkt te zijn? :?
Je moet hier een beetje aan denken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCqysguCVBq_oU1ZYrl2NjyvnxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Qf9Ehq76ckoen0KW0Pnv9U9.jpg?f=user_large

Ik kijk wel eens naar huizen rondom Utrecht voor als ik weer terug wil keren, en daar begint het meestal pas bij €500k voor Houten en zo. Dus alhoewel €650k een heleboel geld is, is het in huizenland niet zoveel meer.

Ik weet niet hoe oud de meiden zijn, maar als ze nu al aparte slaapkamers hebben, denk er dan aan dat ze het huis ook weer gaan verlaten ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 01:01:
[...]

Lees mijn verhaal eens terug. Wat klopt er volgens jou niet aan? Letterlijk alle ouders van vrienden van mij, die ongeveer dezelfde leeftijd hebben, vertellen één op één dezelfde verhalen.
Dan leef je in een mooie bubbel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Khaelos schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 01:47:
Hallo mede-Tweakers!

Wij zijn op zoek naar een groter huis in de regio Midden nederland, echter is het aanbod zo ontzettend schaars en duur dat het haast onmogelijk lijkt te zijn.
We wonen nu in een prima eengezinswoning maar willen grotere slaapkamers voor de kinderen (2 meiden) en zelfs iets meer ruimte,

wij zoeken echt geen Villa maar een upgrade van wat we nu hebben zou in de de regio Utrecht zomaar 800K-900K kosten lijkt het.. |:(

Voelt een beetje als kijken zonder kopen. Je beschrijft volgens mij namelijk ongeveer de droomwoning van driekwart van de mensen. Dan moeten wij de Alex zijn die je met beide voeten op de grond zet.

Eerst praktisch. Veel woningen worden niet helemaal goed of volledig op Funda worden geplaatst. Vooral de eigenschappen van de tuin willen nog wel eens afwijken. Ik zou daarom geen eisen voor de tuin in de zoekcriteria zetten dat zal wel iets schelen.

Maar ook dan nog zit je te vissen in een vijver waarin heel veel mensen vissen. Ook mensen met 5 ton overwaarde. Als je in die situatie je "voor altijd"-woning kunt kopen, met een hypotheek van 3 ton (minder dan 1000 rente of 1500 totale hypotheeklasten per maand), dan zit je gebakken. Er zal daarom een behoorlijke groep zijn die zonder problemen 8 ton voor zo'n ideale "voor altijd"-woning over heeft.

Als jij dan met je 650k komt aankloppen, dan zul je dus vrij snel overboden worden. Tijd om de concessieklok in te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Mijn vader heeft een dergelijk huis op 1 modaal inkomen in de jaren 70 kunnen kopen en dat was normaal. Tijden zijn veranderd. Jammer dat veel tweakers nog steeds refereren dat het vroeger ook heel moeilijk was.

We hebben een nieuwe realiteit en woonwensen moeten naar beneden worden bijgesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
[...]

Mijn opa is geboren in een plaggenhut. Nederlanders hebben geen enkel historisch besef. Onze welvaart is pas gekomen in de jaren 50- en we kunnen het zo weer verliezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
aljooge schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:07:
Mijn vader heeft een dergelijk huis op 1 modaal inkomen in de jaren 70 kunnen kopen en dat was normaal. Tijden zijn veranderd. Jammer dat veel tweakers nog steeds refereren dat het vroeger ook heel moeilijk was.

We hebben een nieuwe realiteit en woonwensen moeten naar beneden worden bijgesteld.
Mijn moeder is in de jaren 60 in Rotterdam opgegroeid in een appartement van 60m2 in een gezin van 6 + oma in huis.

Onze eisen zijn sinds vroeger ook ‘nogal wat anders’.

Verder ben je vooral aan het roepen, kom je niet met data, negeer je recente data over starters etc. Zo kan je niet een discussie voeren.

Als je serieus genomen wilt worden moet je veel beter onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hallo mede-Tweakers!

Zoiets? Dit is de enige die naar voren komt als je een kleinere tuin accepteert. Geen idee of deze locatie iets is, ben niet bekend met deze omgeving.

Resterend budget kun je gebruiken voor wat verbouwingen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2024 07:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Requiem19 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:27:
[...]

Mijn moeder is in de jaren 60 in Rotterdam opgegroeid in een appartement van 60m2 in een gezin van 6 + oma in huis.

Onze eisen zijn sinds vroeger ook ‘nogal wat anders’.

Verder ben je vooral aan het roepen, kom je niet met data, negeer je recente data over starters etc. Zo kan je niet een discussie voeren.

Als je serieus genomen wilt worden moet je veel beter onderbouwen.
Ihkv practice what you preach ook een onderbouwing (CBS, uit 2022):
Wanneer het aantal huishoudens vergeleken wordt met het aantal woningen, dan is het huidige tekort historisch gezien erg klein. Kort na de Tweede Wereldoorlog was er door oorlogsschade en de naoorlogse babyboom sprake van een grote woningnood.

Het aantal huishoudens lag toen 482 duizend hoger dan het aantal woningen4). Huishoudens woonden bij andere huishoudens in. Het kon daarbij gaan om kostgangers, jonge, getrouwde stellen die bij de (schoon)ouders inwoonden of dakloze gezinnen die op last van de overheid bij andere gezinnen waren ondergebracht. Deze woningnood duurde enkele decennia. In 1960 bedroeg het verschil nog altijd 300 duizend5).
300.000, hou dat nummer in gedachte. De jaren 60 werd gezien als een grote periode van woningnood (hoezo was vroeger alles beter?).

Zie oa: https://anderetijden.nl/aflevering/204/Woningnood

Terug naar het CBS:
Gaandeweg is het aantal woningen echter steeds dichter bij het aantal huishoudens komen te liggen. Pas halverwege de jaren negentig dook het verschil onder de 100 duizend. Op 1 januari 2021 waren er 77 duizend meer huishoudens dan er woningen. Dit verschil is een stuk kleiner dan ten tijde van de naoorlogse woningnood. Ook relatief gezien is de nood kleiner. In 1960 waren er voor elke 100 woningen 110,4 huishoudens. In 2020 waren dat er 100,4.
Jaren 60 waren er 300.000 (!) meer huishoudens dan woningen. In 2021 was dat ‘nog maar’ 77.000. 4x zo weinig bijna.

Ik denk dat de roze bril voor het verleden iets te sterk afgesteld is…

(Neemt overigens absoluut niet weg dat de situatie nu ook verre van goed is).

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ngen-en-de-woningvoorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 02:35:
[...]

Ja huizen zijn duurder, niets wat iemand nog niet wist. Was een verlengde van wat ik zei over dat de boomers het makkelijk hadden, mijn ouders hadden het alles behalve makkelijk.

Misschien als de boel instort (nee niet onder de aankoopprijs, dat geloof ik niet), dat het nog wat komt.
Of jouw ouders het makkelijk hadden, doet er niet toe. Ik had een discussie met iemand die ‘1958’ (hetzelfde geboortejaar als mijn vader) in zijn nickname heeft staan, niet met jou. Dat jij vervolgens de discussie kaapt en het op jou betrekt, daar kan ik ook niets aan doen.

Je komt telkens ook met argumenten en aannames die niets te maken hebben met de discussie die ik aan het voeren was. Laten we erover ophouden dus. Ik heb mijn zegje gedaan, jij die van jou. Helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:07:

Dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Welke van deze eisen wil je schrappen?

Niet lullig bedoeld maar 600k betaal je waarschijnlijk voor waar je nu woont, of kan je naar 800k-900k gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 15:32
Hallo mede-Tweakers!

Waarom sluit je vooroorlogs uit? Mits beetje gemoderniseerd doen die over het algemeen qua bouwkwaliteit niet onder voor jaren 60 of 70 woningen, en staan vaak op betere/mooiere locaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

Of jouw ouders het makkelijk hadden, doet er niet toe. Ik had een discussie met iemand die ‘1958’ (hetzelfde geboortejaar als mijn vader) in zijn nickname heeft staan, niet met jou. Dat jij vervolgens de discussie kaapt en het op jou betrekt, daar kan ik ook niets aan doen.

Je komt telkens ook met argumenten en aannames die niets te maken hebben met de discussie die ik aan het voeren was. Laten we erover ophouden dus. Ik heb mijn zegje gedaan, jij die van jou. Helemaal prima.
Je reageert op wel meer mensen. Maar als de reacties je niet aan staan, dan reageer je met dooddoeners dat er geen discussie over mogelijk is. Dan heeft het dus sowieso weinig zin om inhoudelijk op je reacties te reageren. ("Do not feed the trolls.")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Je reageert op wel meer mensen. Maar als de reacties je niet aan staan, dan reageer je met dooddoeners dat er geen discussie over mogelijk is. Dan heeft het dus sowieso weinig zin om inhoudelijk op je reacties te reageren. ("Do not feed the trolls.")
Dit dus...

Ik reageer even verder niet omdat inderdaad de persoon in kwestie meent te mogen stellen dat discussie niet mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Hallo mede-Tweakers!

Je schetst een scenario zoals vele gezinnen een huis zouden willen en dat ook in een regio waar een groot deel van Nederland zou willen wonen. Als de eisen van die filters geen problemen zouden vormen dan had dit draadje amper een berichtje in de week gehad denk ik zo.

Vooral die 175m2 die doet het hem, maar daarnaast moet de rest ook nog eens “de perfecte gezinswoning” zijn met een tuin in de zon, diep genoeg voor de kinderen en je eigen garage.

Als je dan de kwartaal analyse erbij pakt van de regio Utrecht (bedankt @Sport_Life ;)) dan zul je al snel zien dat je geen kans gaat maken met die lijst voor dat bedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAARGDFyEKWx1olveJrqZyLJrpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBvcosOAOPIdlgaHUDJoqqRg.jpg?f=fotoalbum_large

€4821 x 175 = € 843.675

En de filters van de tuin, garage en het bouwjaar doen je geen plezier om beneden die mediane m2 prijzen te geraken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Van de andere kant is het nogal schijnheilig van anderen om te stellen dat het níet zo is. Cijfers van naoorlogse situaties erbij halen om de huidige situatie te relativeren raakt kant noch wal. Of cijfers uit de jaren 60, waarin degene die reageerde toen max 13 jaar oud zou zijn geweest. Of n=1 voorbeelden over vroegah, toen men met 7 man op 60m2 woonde..

@Verwijderd @killerbee1958
Maar goed, als er dan blijkbaar onderbouwing bij komt kijken (dat geldt van twee kanten toch..?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnN32FG8-FJoNmd_BsoZlTDYpDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MgFesDmXgBM10haCIDPPUja6.png?f=user_large
Zowel huizenprijzen als huren zijn compleet uit de pas gelopen met inkomens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_WB-JbkEGBrbskEZzHtHRM6pTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0I6tYGj2xFj9SIzlSOhLCqCq.png?f=fotoalbum_large
Een modaal inkomen is amper verdubbeld terwijl een woning ruim het viervoudige kost van 30 jaar geleden.

Dit zijn gewoon keiharde objectieve cijfers dat het financieel (nog buiten het karige aanbod) veel moeilijker is een woning te kopen.
En dan kun je proberen bovenstaande te poneren met "ja maar, huishoudinkomen =/= modaal inkomen". Het meetellen van het partnerinkomen is simpelweg olie op het vuur geweest voor de huizenprijzen en zorgt er tevens niet voor dat Jan Modaal als persoon zijnde geen huis meer kán kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Volgens mij heb ik tot nu toe twee keer toe uitgebreid uitgelegd wat de verschillen waren tussen mij en mijn vader. Feit blijft dat hij als eenverdiener met een normale baan exact hetzelfde huis in dezelfde straat als ik heeft kunnen kopen (en met dat salaris ook zijn vrouw en kinderen kon onderhouden), maar dat wij (mijn vriendin en ik) daar in 2021 een bovenmodaal salaris (dat van mij) én het salaris van mijn fulltime werkende vriendin voor nodig hadden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de 35K aan eigen geld die we erin hebben moeten pompen bij het overbieden...

En nogmaals, mijn vader is eind jaren '50 geboren. Mijn verhaal was ook gericht aan iemand met '1958' in zijn nickname (ik weet ook wel dat mijn opa het in de Tweede Wereldoorlog niet makkelijk heeft gehad), die beweerde dat het vroeger (in de periode waar ik op doel) 'niet makkelijker', maar vooral 'anders' was. Dat is gewoon niet waar. Mijn vader had in deze tijd als eenverdiener, op de manier zoals ik in de eerste alinea beschrijf, never nooit zijn huis kunnen kopen. En al helemaal niet ook nog eens vrouw (zonder baan) en kinderen kunnen onderhouden. Laten we dus ook stoppen met te doen alsof dat wel zo is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Als woningen nog altijd op een enkel salaris waren te bekostigen (of zelfs alleen maar te financieren) dan rest nog altijd de vraag of we dan niet nog meer problemen zouden hebben met de huidige woningmarkt. De trend van meer alleenstaanden zou dan niet magisch verdwijnen en juist alleen maar toenemen, gezien meer mensen de ander niet nodig zouden hebben voor het kopen en behouden van een woning. Hierdoor zullen meer woningen die buiten het puntensysteem vallen in de verhuur geraken, want als deze mensen dan wel samen gaan wonen, hebben ze weinig reden om de tweede woning niet te behouden voor de verhuur. Daarnaast zouden singles dan makkelijker grotere huizen kunnen kopen, waardoor de ruimte voor de gezinnen nog meer zou dalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UKAvi50uGogmO16XDyLuwtz5A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhWk0FybjqJKHtqXUpbFMAtT.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zeg ik als iemand die in z’n eentje heeft gekocht. Had ik moeten concurreren op het salaris van een persoon ipv stelletjes, dan had ik met gemak een meer gewilde woning kunnen kopen.

Verder zou het ook expats in de hand spelen, want dan zouden ze op het salaris van de persoon voor wie ze hierheen komen helemaal los kunnen gaan. Denk aan de regio Veldhoven.

[ Voor 31% gewijzigd door Paprika op 14-10-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Paprika schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:45:
Als woningen nog altijd op een enkel salaris waren te bekostigen (of zelfs alleen maar te financieren) dan rest nog altijd de vraag of we dan niet nog meer problemen zouden hebben met de huidige woningmarkt. De trend van meer singles zou dan niet magisch verdwijnen en juist alleen maar toenemen. Daarnaast zouden singles dan makkelijker grotere huizen kunnen kopen, waardoor de ruimte voor de gezinnen nog meer zou dalen.

Dat zeg ik als iemand die in z’n eentje heeft gekocht. Had ik moeten concurreren op het salaris van een persoon ipv stelletjes, dan had ik met gemak een (nog) grotere / meer gewilde woning kunnen kopen.

Verder zou het ook expats in de hand spelen, want dan zouden ze op het salaris van de persoon voor wie ze hierheen komen helemaal los kunnen gaan. Denk aan de regio Veldhoven.
Of een woning niet beschouwen als investeringsobject maar als een plek om in te wonen. Een groter huis kost ook meer tijd, geld en aandacht. Een single zit daar over het algemeen niet op te wachten. Daarnaast kan die goedverdienende alleenstaande z'n tijd, geld en aandacht ook op andere vlakken besteden dan een stel bakstenen. Wellicht komt dat nog ten goede van de maatschappij als geheel ook. :)

edit:
Leuk plaatje. Misschien had het huidige beleid van afgelopen kabinetten wat minder moeten inspelen op 'zelfredzaamheid'. Dan was die drang om vooral iets 'voor jezelf te fixen' een stuk kleiner geweest. En daarbij hadden ze ook nog eens moeten inzien dat er al veel te lang te weinig huizen zijn gebouwd. Maja, can't have your cake and eat it too.

[ Voor 11% gewijzigd door geekeep op 14-10-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als woningen nog altijd op een enkel salaris waren te bekostigen (of zelfs alleen maar te financieren) dan rest nog altijd de vraag of we dan niet nog meer problemen zouden hebben met de huidige woningmarkt. De trend van meer alleenstaanden zou dan niet magisch verdwijnen en juist alleen maar toenemen, gezien meer mensen de ander niet nodig zouden hebben voor het kopen en behouden van een woning. Hierdoor zullen meer woningen die buiten het puntensysteem vallen in de verhuur geraken, want als deze mensen dan wel samen gaan wonen, hebben ze weinig reden om de tweede woning niet te behouden voor de verhuur. Daarnaast zouden singles dan makkelijker grotere huizen kunnen kopen, waardoor de ruimte voor de gezinnen nog meer zou dalen.

[Afbeelding]

Dat zeg ik als iemand die in z’n eentje heeft gekocht. Had ik moeten concurreren op het salaris van een persoon ipv stelletjes, dan had ik met gemak een meer gewilde woning kunnen kopen.

Eens, maar dat is een compleet andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
geekeep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Of een woning niet beschouwen als investeringsobject maar als een plek om in te wonen. Een groter huis kost ook meer tijd, geld en aandacht. Een single zit daar over het algemeen niet op te wachten. Daarnaast kan die goedverdienende alleenstaande z'n tijd, geld en aandacht ook op andere vlakken besteden dan een stel bakstenen. Wellicht komt dat nog ten goede van de maatschappij als geheel ook. :)
Ik heb het nog aangepast. Jouw instelling is het ideaal beeld, maar ik verwacht juist meer woningen die de verhuur in zullen gaan, of je zou de wetgeving ook hierop moeten aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killerbee1958
geekeep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Van de andere kant is het nogal schijnheilig van anderen om te stellen dat het níet zo is. Cijfers van naoorlogse situaties erbij halen om de huidige situatie te relativeren raakt kant noch wal. Of cijfers uit de jaren 60, waarin degene die reageerde 7 jaar oud zou zijn geweest. Of n=1 voorbeelden over vroegah, toen men met 7 man op 60m2 woonde..

@Verwijderd @killerbee1958
Maar goed, als er dan blijkbaar onderbouwing bij komt kijken (dat geldt van twee kanten toch..?):
[Afbeelding]
Zowel huizenprijzen als huren zijn compleet uit de pas gelopen met inkomens.

[Afbeelding]
Een modaal inkomen is amper verdubbeld terwijl een woning ruim het viervoudige kost van 30 jaar geleden.

Dit zijn gewoon keiharde objectieve cijfers dat het financieel (nog buiten het karige aanbod) veel moeilijker is een woning te kopen.
En dan kun je proberen bovenstaande te poneren met "ja maar, huishoudinkomen =/= modaal inkomen". Het meetellen van het partnerinkomen is simpelweg olie op het vuur geweest voor de huizenprijzen en zorgt er tevens niet voor dat Jan Modaal als persoon zijnde geen huis meer kán kopen.
En dit vind ik dan weer wel een normale manier om te discussiëren dus hier ga ik wel even inhoudelijk op reageren,

Ik ben inderdaad (zoals al vermoed door velen) van 1958.
En ik wil beginnen dat ik de huidige generatie inderdaad niet benijd en ook zie dat het veelal moeilijker is dan in mijn tijd om een huis te kopen,
Een grafiek, zoals door jou bijgevoegd, geeft dit voor een deel aan, maar los van deze grafiek is ook het aanbod momenteel veel minder wat de problematiek nog eens vergroot.

Dat neemt echter niet weg dat, MIJNS INZIENS, alle tijden hun eigen problemen kennen,
Even als voorbeeld (en dat is maar N-1) ik ben dus ingestapt in mijn eerste woning met een hypotheekrente van 13,2 % en dat huis, wat eigenlijk een appartement was, maar wist ik veel), verkocht ik na 3 jaar met 20 K (weliswaar guldens) verlies ondanks de premie-A die ik kreeg.

Het helpt echt niet om je zielig te voelen tov een vorige generatie (ook al ben je het best wel een beetje).
Die houding irriteert mij.
Dat opzetten van generaties tegen elkaar gaat geen bal helpen. (heb ik al een keer eerder in dit draadje benoemd overigens).

De oplossing zit hem, wederom MIJNS INZIENS, in er voor te zorgen dat aanbod minimaal gelijk, maar eigenlijk, groter is dan vraag.
Van mij mag mijn eigen woning veel minder in prijs stijgen. Ik zit echt niet te wachten op jaarlijks 10 % verhoging van vermogen in stenen.
Maar ja dat geldt dan weer voor mij en veel kopers, die dan net gekocht hebben,, zitten daar dan weer niet op te wachten.

Ik wens voor alle mensen dat zij een betaalbare woning (of dat nu via huur of koop is maakt ook niet uit), binnen bereik krijgen.

En dat dit momenteel niet het geval is, stemt mij bijzonder verdrietig, De samenleving wordt er niet beter van (zoals ook uit sommige ongenuanceerde opmerkingen hier blijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Als woningen nog altijd op een enkel salaris waren te bekostigen (of zelfs alleen maar te financieren) dan rest nog altijd de vraag of we dan niet nog meer problemen zouden hebben met de huidige woningmarkt. De trend van meer singles zou dan niet magisch verdwijnen en juist alleen maar toenemen. Daarnaast zouden singles dan makkelijker grotere huizen kunnen kopen, waardoor de ruimte voor de gezinnen nog meer zou dalen.

Dat zeg ik als iemand die in z’n eentje heeft gekocht. Had ik moeten concurreren op het salaris van een persoon ipv stelletjes, dan had ik met gemak een (nog) grotere / meer gewilde woning kunnen kopen.

Waarom zijn er zo veel meer singles tegenwoordig? Is dat een bewuste keuze? Of vinden mensen minder snel een partner? Uiteindelijk zou je biologisch gezien toch het instinct moeten hebben om je voort te planten, heb ik in ieder geval zo begrepen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Kuusj schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Waarom zijn er zo veel meer singles tegenwoordig? Is dat een bewuste keuze? Of vinden mensen minder snel een partner? Uiteindelijk zou je biologisch gezien toch het instinct moeten hebben om je voort te planten, heb ik in ieder geval zo begrepen.
Ik denk dat er een paar factoren meespelen:
- Het is normaler (hipper, …) om als vrouw zelfvoorzienend te zijn
- Je wordt minder gek aangekeken als je geen kinderen hebt
- Niet binden wordt normaler en trouwen gebeurt minder en minder
- Onderschat dating apps, social media, poly etc invloeden op de maatschappij niet

Verder nemen de leeftijdsverschillen in stelletjes toe, waardoor mannen langer alleen zijn en zij dus al een woning hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpw0ovx8ZsENuaJOWnHANq581-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTLnQiD0Fxn3H8qOLvg09nKI.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Verder is dit nog interessant:
More elderly households
The foreseen growth in the number of households will mainly be attributable to the over-65s, as the large post-war generations will reach old age and will also live longer. According to the forecast, the number of households with a reference person aged between 25 and 45 years is expected to increase until 2030 as well. These households consist of the relatively large generations born in the 1990s and shortly after the turn of the century.

In contrast, the number of households with middle-aged people (45 to 59-year-olds) is expected to decrease. These people are from smaller generations who were born after a sharp drop in the birth rate in the early 1970s. Likewise, the forecast projects that there will be fewer households among people in their early twenties in 2030 compared to now. The age at which these people leave the parental home is expected to be slightly higher than in recent years.

Nearly three-quarters of the additional households up to 2030 will be single-person households. Again, these will largely include elderly people who are more likely to live alone than the middle-aged. This is mainly the result of widowhood but increasingly more often also due to divorce.
De oudere generatie speelt dus ook een grote rol.
https://www.cbs.nl/en-gb/...single-households-in-2030

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIYVzdt_XDzrshLAcOzmaR-2i00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MycS0FWNnNOSIrkrqAcjtGXq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 14-10-2024 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Van de andere kant is het nogal schijnheilig van anderen om te stellen dat het níet zo is. Cijfers van naoorlogse situaties erbij halen om de huidige situatie te relativeren raakt kant noch wal.
Wat ik al vaker aangeef: de situatie "toen" was anders, maar niet per se beter of slechter. Stellen dat er geen discussie over mogelijk is dat het vroeger ook echt makkelijker was is gewoon grote bullshit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
killerbee1958 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

En dit vind ik dan weer wel een normale manier om te discussiëren dus hier ga ik wel even inhoudelijk op reageren,

Ik ben inderdaad (zoals al vermoed door velen) van 1958.
En ik wil beginnen dat ik de huidige generatie inderdaad niet benijd en ook zie dat het veelal moeilijker is dan in mijn tijd om een huis te kopen,
Een grafiek, zoals door jou bijgevoegd, geeft dit voor een deel aan, maar los van deze grafiek is ook het aanbod momenteel veel minder wat de problematiek nog eens vergroot.

Dat neemt echter niet weg dat, MIJNS INZIENS, alle tijden hun eigen problemen kennen,
Even als voorbeeld (en dat is maar N-1) ik ben dus ingestapt in mijn eerste woning met een hypotheekrente van 13,2 % en dat huis, wat eigenlijk een appartement was, maar wist ik veel), verkocht ik na 3 jaar met 20 K (weliswaar guldens) verlies ondanks de premie-A die ik kreeg.

Het helpt echt niet om je zielig te voelen tov een vorige generatie (ook al ben je het best wel een beetje).
Die houding irriteert mij.
Dat opzetten van generaties tegen elkaar gaat geen bal helpen. (heb ik al een keer eerder in dit draadje benoemd overigens).

De oplossing zit hem, wederom MIJNS INZIENS, in er voor te zorgen dat aanbod minimaal gelijk, maar eigenlijk, groter is dan vraag.
Van mij mag mijn eigen woning veel minder in prijs stijgen. Ik zit echt niet te wachten op jaarlijks 10 % verhoging van vermogen in stenen.
Maar ja dat geldt dan weer voor mij en veel kopers, die dan net gekocht hebben,, zitten daar dan weer niet op te wachten.

Ik wens voor alle mensen dat zij een betaalbare woning (of dat nu via huur of koop is maakt ook niet uit), binnen bereik krijgen.

En dat dit momenteel niet het geval is, stemt mij bijzonder verdrietig, De samenleving wordt er niet beter van (zoals ook uit sommige ongenuanceerde opmerkingen hier blijkt)
Fijne reactie, dank!

Iedere generatie heeft z'n generalisaties én schrijnende gevallen. Er zijn oudjes die op een paar ton overwaarde zitten maar ook genoeg die van een AOWtje moeten rondkomen. Hetzelfde voor de genZ pechgeneratie die duizenden euro's studieschuld hebben, terwijl de student van een jaar later nergens last van heeft.
Da's het venijnige van (gemiddelde) cijfers, de persoonlijke situaties worden platgeslagen. Hetzelfde geldt voor NVM kwartaalcijfers die hier gedeeld worden. Ik duik er zelf altijd wat dieper in en dan zie je soms flinke verschillen per regio of type woning, in tegenstelling tot de krantenkoppen die weer over 10% stijging schreeuwen.

Onder de streep is het vingerwijzen naar de uit-groep (en dat verschilt vanuit ieders perspectief) tegenwoordig hetgeen onze aandacht naar uit gaat. Je ziet het ook in de politiek. Vooral roepen hoe fout de ander is, zonder gezamenlijk eens te kijken hoe we ons land als geheel verder kunnen krijgen. En ik denk dat dát zo'n beetje iedereen pijn doet of uiteindelijk gaat doen omdat we veel te lang blijven stilstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kuusj schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:54:
Als ik naar mijn dochter en andere begin twintigers kijk heb ik het gevoel dat ze veel kritischer zijn over potentiële partners.

Waar in de jaren 90 een relatie voor je 25e 'het doel' was is dat tegenwoordig veel minder het geval. Zonder internet minder keus aan levenspartners, kinderen voor je 30 was de norm dus de lat lag waarschijnlijk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
killerbee1958 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:52:
[...]
Het probleem wat dan nog altijd blijft is dat mensen die er eerder zaten nog altijd de betere woningen blijven behouden. In “de regio” is dit nog iets makkelijker op te lossen met ruime nieuwbouw, maar in de steden geldt nou eenmaal dat de grond al lang, en relatief aan nu echt voor administratiekosten, is verkocht. Dus de grote huizen zijn al in privé bezit en dus ga je nooit gelijkheid krijgen. Het bezit wat er is zal door de vergrijzing ooit opschuiven, maar dat gaat in vermogens naar de erfgenamen, waardoor de luxere en/of grotere woningen nog generatie(s) bij dezelfde families blijven.

Die “ongelijkheid” in de maatschappij is niet ongedaan te maken met het huidige beleid en ik zou ook niet weten hoe je dat aan zou moeten vliegen (en willen we dat überhaupt?), maar daardoor zullen er altijd mensen achterblijven als verliezers, of in ieder geval grote groepen mensen voor wie dat zo zal voelen.

Vervang een aantal verwijzingen met “in-groep” en “uit-groep” heb ik zojuist geleerd *. ;)

Beetje off-topic aan je bericht, maar wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 14-10-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Wat ik al vaker aangeef: de situatie "toen" was anders, maar niet per se beter of slechter. Stellen dat er geen discussie over mogelijk is dat het vroeger ook echt makkelijker was is gewoon grote bullshit.
Als mijn vader als eenverdiener (geboren eind jaren '50) exact hetzelfde huis kon kopen als ik en daarbij ook zijn vrouw (zonder baan) en kinderen kon onderhouden, dan is het niet alleen 'anders', maar ook echt 'makkelijker'. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat mijn vriendin en ik in 2021 hetzelfde type huis in dezelfde straat hebben gekocht, maar dat daarvoor zowel mijn bovenmodale salaris als haar salaris uit haar fulltime baan nodig waren. En dan heb ik de 35K aan eigen geld voor het overbieden nog niet eens meegerekend, of het onderhouden van ons gezin. Of het geringe aantal beschikbare woningen.

Natuurlijk waren er in de periode dat mijn vader een huis kocht ook zaken die minder makkelijk waren. Ik wil ook helemaal niet doen overkomen alsof het in die tijd allemaal zo makkelijk was, maar als het gaat om het kopen van een huis (waar we het hier over hebben) is de huidige woningmarkt gewoon minder gunstig. Dat is dus geen 'grote bullshit', maar simpelweg een feit. Mijn vader is het daar ook mee eens, maar ik merk dat veel mensen uit die generatie daar nogal moeite mee hebben. Vraag me niet waarom, maar het valt me wel op.
Pagina: 1 ... 13 ... 81 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg