De meeste, zo niet alle, verplaatsingen worden gedaan omdat men overtuigd is dat men het beter krijgt. Maar dat geldt ook voor mensen die een paar straten verder verhuizen. Binnen een dorp kan er een gigantisch groot verschil zijn tussen de kernen waardoor soms mensen ook weer terug verhuizen. Zo is er een dorp Etten-Leur (nee, ik woon daar niet) waarbij mensen zich konden onderscheiden als "Ettenaars", "Leurlingen" of zelfs "Etten-Leuren" beschouwde en die hadden allemaal andere gewoontes en gebruiken. Mijn ouders komen beide uit Rotterdam en die hebben over de verschillen die tussen "Noord" en "Zuid" overbrugt moesten worden, sommige dingen die je in Zuid deed doe je niet als je in Noord ben en andersom.Andyk125 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:44:
[...]
Ik zie niet in hoezo dit geschapen problematiek is.
Mensen die zich vestigen in een ander land, kiezen daar vaak voor om zichzelf of hun familie een beter leven te geven. Op welke manier je dit ook bekijkt is integratie een belangrijk onderdeel daarvan. Niet alleen de taal maar ook de normen en waarden. Daarbij kun je het best oneens zijn met bepaalde normen en waarden, dat betekend echter niet dat je daardoor crimineel gedrag gaat vertonen jegens andere groepen.
Hiermee wil ik vooral aangeven dat integratie niet alleen bij buitenlanders plaats vind maar ook bij mensen die een paar straten verder op gaan wonen. En het onderschrijft ook hoe complex de Nederlandse samenleving als geheel is. Denk maar aan iemand die uit Amsterdam verhuist naar Rotterdam Zuid werkt maar in Rotterdam Noord gaat werken. Die moet zich als iemand uit 020 integreren in twee culturen.
Dit heeft te maken met tolerantie en acceptatie, welke niet hetzelfde zijn. Iemand tolereren is namelijk een stuk onverdraagzamer dan wanneer iemand geaccepteerd wordt. Het is het verschil tussen een minderheid niet aanvallen en een minderheid in bescherming nemen.Het is voor bepaalde jongeren ook moeilijk om normen en waarden te erkennen wanneer de ouders deze ook niet erkennen. De ouders gaan er echter niet op uit, om bijvoorbeeld homo's en joden lastig te vallen. Ditzelfde geldt trouwens ook voor kinderen van andere strenge geloofsovertuigingen, alleen merk je toch dat de agressie en haat daar toch beduidend minder aanwezig is.
De meeste geloven zijn in een bepaalde mate tolerant (althans in Nederland), maar velen gelovigen hebben moeite om andere overtuigingen te accepteren. Een leuke gedachte proef is om twee fictieve groepen tegen over elkaar te zetten en ze beide antwoord te laten geven in "welke mate het oké is dat de ander die levensovertuiging heeft in Nederland" (ja, het land is belangrijk).
Ik vrees dat veel van ons zullen schrikken als ze lezen dat de ander "maar beter terug naar zijn eigen land moet gaan".
In dat geval komt de "gewone Nederlander" er heel slecht uit. Een paar jaar terug is er eindelijk erkenning gekomen voor "institutioneel racisme", maar in dat zelfde jaar werd er een beetje een record aan herdenkingen aan minderheden (gerelateerd aan o.a. slavernij) kapot gemaakt.Het is duidelijk te zien dat bepaalde groepen zich niet verbonden zijn met onze Nederlandse samenleving en de normen en waarden die wij als samenleving hebben niet erkennen. Integratie is meer dan alleen maar voor mensen die een migratie achtergrond hebben.
Het is bekent dat een bepaalde groep vooral op gebied van criminaliteit er met kop en schouders bovenuit steekt. Wanneer het toenemende antisemitisme en homohaat ook vooral uit een dezelfde groep komt en met ziet corrolatie met bepaalde criminaliteit dan is het niet vreemd dat mensen zich afvragen waar het fout is gegaan.
Zou ik dus jouw lijn van redeneren volgen en dat combineren met de bovenstaande observatie dan zijn zowel jij als ik een vuile vieze smerige jakkie-bah racist, waarbij we ons vooral moeten afvragen waarom het bij jou en mij fout is gegaan. En daarom moeten we ook dit soort generalisaties niet toelaten. En dat om dezelfde reden dat als ik een keer door rood rij jij niet een extra verkeersles moet volgen.
Ja, er waren mensen die zich misdragen. En ja, die moeten aangepakt worden. Maar nee, het is geen bewijs dat het een onderdeel van de groep is en dat daarom die gehele groep harder aangepakt moet worden.
Wat mij betreft mag de Nederlander wat vaker in de spiegel kijken.
Zucht, ik wil zo graag dat je gelijk heb, maar denk even terug aan 6 januari (Wikipedia: Bestorming van het Amerikaanse Capitool in 2021) en je weet dat het niet waar is.Politici hebben een voorbeeldfunctie en ze moeten oppassen met wat ze zeggen. Maar de polarisatie zit al lang in onze samenleving en wordt echt niet erger door deze woorden. Ik denk zelfs dat het niet benoemen en het laten broeien van dit soort zaken op de lange termijn grotere en nadelige effecten heeft. Want het komt uiteindelijk zo ver dat de andere groepen het zo zat zijn, dat ze ook de confrontatie gaan opzoeken en het recht in eigen hand neemt als de overheid er niets aan doet, of als ze het gevoel hebben dat de overheid er niets aan doet.
Gedrag wordt o.a. bepaald door communicatie en heeft dus wel degelijk invloed. Zodra we accepteren dat een politicus (die vaak veelvuldig op TV komt) van alles kan zeggen dan kan dat wel degelijk leiden tot een confrontatie.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel