Helixes schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:21:
Je veegt het nu allemaal wel een beetje op één hoop. Misschien ben je geïnspireerd door het Portugese model. Maar, legalisering betekent niet dat je nu meteen álle drugs open moet stellen voor handel en gebruik.
Ik ben niet zozeer geïnspireerd door een model, want ik ken die onvoldoende. En ik hoor van beide kanten zinvolle argumenten en was gewoon benieuwd naar de antwoorden op mijn vraag omdat ik daar vrij weinig over hoor

.
Coke is echt rotspul, vanuit een farmacologisch standpunt. Er is geen enkele reden om heroïne te legaliseren. Maar, er zijn ook andere drugs die recreatief een hele andere impact hebben. De meestgenoemde zijn cannabis en MDMA. Beide hebben inderdaad, net als alcohol, risico's. Maar die wegen wellicht niet op tegen de gevolgen van criminalisering
Het is inderdaad de moeite waard. Persoonlijk heb ik vooral moeite dat het in de welgestelde kringen heel normaal is geworden om een pilletje te nemen of zelfs te snuiven voor eigen plezier, terwijl de samenleving de rekening gepresenteerd krijgt (in de vorm van drugsafval, of omdat een grote groep jongeren die in armoede opgroeien het criminele pad opgaat zoals in de haven van Rotterdam). Ik durf wel te stellen dat ik gebruik van drugs (in ieder geval voor recreatief gebruik) daarom egoïstisch vind.
Als je het mij vraagt is het beste antwoord op heroïne en opioïdenverslaving trouwens begeleiding en eventueel methadon. Ik denk niet dat de verslaafden op enige manier gebaat zijn bij repressie en criminalisering.
Daar ben ik ook voorstander van en gelukkig doen we dat in Nederland al heel goed. Alleen ben je natuurlijk niet zomaar verslaafd: het begint vaak met incidenteel gebruik.
Ik kan die nummers niet staven. Maar, dat is wel een trieste constatering. Alleen heb ik geen idee hoe precies je dat tij zou kunnen keren, en of er überhaupt een antwoord kan worden gevonden in beleid. De neiging naar repressie ligt voor de hand, maar de historie toont ook aan dat dat vaak geen, of soms zelfs averechts effect heeft.
Ik weet het antwoord ook niet. En eens dat repressie niet altijd werkt. Maar ik denk wel dat de huidige koers niet vol te houden is.