Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 82 Laatste
Acties:
  • 421.300 views

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Overigens zie ik nu ik in het buitenland zit ook veel vaker hoe de Nederlandse stemmingmakerij van volk uit partijen zoals Denk, PVV, enz. hier misbruikt worden door kleine kanalen die het doorzetten voor buitenlandse consumptie.

Dat komt bij mij dan weer in m'n YouTube-feed terecht als suggestie, terwijl oorzaken en details niet worden uitgelicht. Vind ik eigenlijk ook wel schokkend. Zo zie je weer dat o.a. Google (en daar zijn volgens mij wel meerdere partijen het over eens :P) hier blijft doen wat het doet: geld verdienen over de rug van het verval van staten.

Want het aangeven van zulke video's (en advertenties) doet niets. Ze blijven online staan en het blijft doorgezet worden.

Maar dat is sowieso een pet-peeve van mij, want het wordt bijvoorbeeld ook gedaan met zaken die enorm duidelijk zijn zoals trailers die in de markt worden gezet als "NIEUWE FILM DEEL 2" terwijl er genoeg bewijs is dat er helemaal niet eens aan gewerkt wordt of is en er alleen bestaand materiaal wordt hergebruikt. Dat soort misleiding blijft ook allemaal online staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 16-11-2024 19:48 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:29
Ik loop wat pagina's achter, maar ik krijg het idee dat van Vroonhoven in een situatie zit die haar boven het hoofd is gegroeid. Ze is dan wel de nummer 2, maar het afhandelen van deze situatie kan ze niet. Dat weet ze zelf ook en ze doet haar best, maar het is duidelijk dat ze Omtzigt bij zichzelf vervloekt dat hij haar dit aandoet.

Elke keer dat ik haar bezig zie, maakt ze een hulpelozere indruk op me. Ze moet het doen met een dramatisch gedeelde hand kaarten, zonder troeven. En ze is aan het verdrinken. Zou me niks verbazen als ze na het onvermijdelijke vallen van het kabinet uit de politiek vertrekt. Die heeft haar portie wel gehad.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:10
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:24:
[...]

Natuurlijk wel. Maar ik doelde op het georganiseerd hit-and-strike aanvallen uitvoeren op mensen van een bepaalde afkomst. Of hebben de Maccabi ‘supporters’ dat ook gedaan?
Ja dat hebben ze gedaan, alleen niet zo grootschalig omdat politie/ME er vrij snel bij was. Dat was voor politie eenvoudiger omdat Maccabi hooligans niet bestonden uit vele kleine hit-and-run groepjes maar optrokken als een grote groep:
YouTube: Witness To Israeli Hooligan Rampage Exposes How Media LIED About Her...
YouTube: ISRAËLISCHE HOOLIGANS ZETTEN AMSTERDAM OP ZIJN KOP (ENG SUB)
b_g_e schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:35:
In het eerste geval gaat het om racistische voetbal-israëlis die vernielen en intimideren en in het tweede geval (waarschijnlijk) over ontzettend gefrusteerde mensen met een achterstand qua economische status en kansen, die zich over de oorlog in Gaza opwinden.
..en zich geprovoceerd voelden door de anti-arabische/anti-palesteinse leuzen/acties van de racistische voetbal-israëlis. Dat is geen excuus maar argumentabel wel een oorzaak.

Het is heel erg de vraag of het fout zou zijn gegaan als die provocaties niet hadden plaatsgevonden. Enig precedent is er wel: Alkmaar 2016, geen provocaties, geen problemen. Als het zonder de provocaties niet zou zijn gebeurd dan is antisemitisme dus niet de voornaamste oorzaak.

Uit overwegingen vd driehoek blijkt dat die denkt dat het handelen van Maccabi supporters (evident het hooligan segment daarvan) wel een factor is:
Er is overwogen om nalv "agressie van de Maccabi-supporters en de reactie van taxichauffeurs daarop" de wedstrijd te verbieden. Maar dat was te laat; de verwachting was dat de wedstrijd niet door laten gaan de situatie in de stad onhoudbaar zou hebben gemaakt.

Driehoek overwoog wedstrijd Ajax-Maccabi te verbieden
https://www.nhnieuws.nl/n...vanwege-geweldsincidenten

Trump II - Project 2025 tracker

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:46:
Overigens zie ik nu ik in het buitenland zit ook veel vaker hoe de Nederlandse stemmingmakerij van volk uit partijen zoals Denk, PVV, enz. hier misbruikt worden door kleine kanalen die het doorzetten voor buitenlandse consumptie.

Dat komt bij mij dan weer in m'n YouTube-feed terecht als suggestie, terwijl oorzaken en details niet worden uitgelicht. Vind ik eigenlijk ook wel schokkend. Zo zie je weer dat o.a. Google (en daar zijn volgens mij wel meerdere partijen het over eens :P) hier blijft doen wat het doet: geld verdienen over de rug van het verval van staten.

Want het aangeven van zulke video's (en advertenties) doet niets. Ze blijven online staan en het blijft doorgezet worden.
Working as intended. Het is niet voor dit topic, maar er zou wel eens een keer een goede verkenning gedaan mogen worden naar de twee conceptuele punten van oorsprong op het ontwerp van big data en big tech. De respons na / op de eerste casus, Simulmatics Corporation, en het ontwerp vanuit het big privacy debacle geïnstigeerd via de NYT, once upon a time.

Dat gezegd: the arena is one of behaviour. Ours.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
Malfunctions schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:02:
Ik loop wat pagina's achter, maar ik krijg het idee dat van Vroonhoven in een situatie zit die haar boven het hoofd is gegroeid. Ze is dan wel de nummer 2, maar het afhandelen van deze situatie kan ze niet. Dat weet ze zelf ook en ze doet haar best, maar het is duidelijk dat ze Omtzigt bij zichzelf vervloekt dat hij haar dit aandoet.

Elke keer dat ik haar bezig zie, maakt ze een hulpelozere indruk op me. Ze moet het doen met een dramatisch gedeelde hand kaarten, zonder troeven. En ze is aan het verdrinken. Zou me niks verbazen als ze na het onvermijdelijke vallen van het kabinet uit de politiek vertrekt. Die heeft haar portie wel gehad.
En wat, bij aanwezige achtergrond en predisposities, is dan wat volgt?

Schikken naar groepsdynamiek.

Ze heeft nog een moment van keuze, tot ongeveer aankomende dinsdag.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ik loop wat pagina's achter, maar ik krijg het idee dat van Vroonhoven in een situatie zit die haar boven het hoofd is gegroeid.
Inderdaad:
Gedurende de vrijdag kwamen berichten naar buiten dat het tijdens de ministerraad van afgelopen maandag onder meer is gegaan over ‘halalvreters’, ‘kutmarokkanen’ en ook zou asielminister Marjolein Faber (PVV) hebben gezegd dat antisemitisme genetisch bepaald zou zijn.

Van Vroonhoven wilde niet reageren op die berichten en voegde toe dat het strafbaar zou zijn als zij de inhoud van de ministerraad zou kennen, ondanks het feit dat ze eerder had vastgesteld dat er geen racisme bij de ministerraad was geweest.

Ook stelde ze in een aparte cirkelredenering vast dat er überhaupt geen sprake van racisme zou kunnen zijn in dit kabinet. „Dat kan ook niet, want als er goed bestuur is, kan je niet verder met iets wat racisme is. Daar zouden we ontzettend fel op zijn.”
Van Vroonhoven ziet geen racisme in kabinet, 'Achahbar maakte persoonlijke afweging' (NRC)

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:55
Volgens een Telegraaf journalist is het niet gevallen vanwege peilingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgr4LQmwPnZrw-b7RmFbERUvx90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpZMCiSpqaY3bEZotm8fXWm2.jpg?f=fotoalbum_large

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:40

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

b_g_e schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:35:
...

Mensen die zich achtergesteld voelen, kiezen al snel een zondebok. Zij kiezen in dit geval de Joden.
En zo normaliseer en bagatelliseer je zuivere antisemitisme. Je kunt in amsterdam niet met een keppeltje rondlopen, met een israelisch vlaggetje lopen en joodse gebouwen moeten worden bewaakt. De hit&runs waren daar een uitspatting van.

Ik vind dat een zeer zorgelijke ontwikkeling en iets dat in geen enkel land thuishoort.

En je achtergesteld voelen is een keuze net zoals het een keuze is om te juichen voor terroristen want ik heb echt niemand uit die gemeenschappen feest zien vieren dat hamas eindelijk verslagen lijkt en er misschien wel kans is op een beter Gaza.

Sys Specs

• Virtuozzo
  • Niet online
Superman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:26:
[Afbeelding]
De Telegraaf doet wel heel hard haar best om taal te gebruiken als verpakking voor normaliseren van het in de prullenbak gooien van rechtsstaatverklaring en integreren van polarisatie in politieke instrumentatie.

Pijnlijk. Ach ja, zo logisch wat hij schrijft. Zo logisch om geschiedenis alvast te schrijven voor anderen 8)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18
Danfoss schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:31:
[...]

En zo normaliseer en bagatelliseer je zuivere antisemitisme. Je kunt in amsterdam niet met een keppeltje rondlopen, met een israelisch vlaggetje lopen en joodse gebouwen moeten worden bewaakt. De hit&runs waren daar een uitspatting van.

Ik vind dat een zeer zorgelijke ontwikkeling en iets dat in geen enkel land thuishoort.

En je achtergesteld voelen is een keuze net zoals het een keuze is om te juichen voor terroristen want ik heb echt niemand uit die gemeenschappen feest zien vieren dat hamas eindelijk verslagen lijkt en er misschien wel kans is op een beter Gaza.
Blijkbaar moet je ook geen Palestijnse vlag hebben als er Israëlische hooligans in je stad komen. Duh.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:20
Superman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:26:
[Afbeelding]
Mjah, Telegraaf heeft ook dit als kop bij het opstappen van Achahbar. 🤷🏼‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpk53ZOscr136Bk6AIQ6AjEwaDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZEt80HqCyfYjv4OgKDnjXBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hello. Is it me you're looking for?

• Virtuozzo
  • Niet online
iamerwin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]
Ja, toon en beeld zetten. Niet hetzelfde als journalistiek. Verkoopt wel, aan meer dan één markt.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[...]

[Afbeelding]
Tuurlijk, karaktermoord. Bijna hetzelfde als victim-blaming. Racisme is minder erg als het slachtoffer geen sympathie verdient, of zoiets? Walgelijk.

Er is hier gewoon sprake van grensoverschrijdend gedrag in het hart van onze volksvertegenwoordiging, en in plaats van reflectie en zelfreiniging worden er semantische spelletjes gespeelt of het nu wel of niet racistisch was. De paaltjes zijn weer verschoven, laakbaar gedrag genormaliseerd, en weer een criticus minder.

Wanneer gaan de ogen eens open?

Intentionally left blank

• Virtuozzo
  • Niet online
crisp schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:47:
[...]

Tuurlijk, karaktermoord. Bijna hetzelfde als victim-blaming. Racisme is minder erg als het slachtoffer geen sympathie verdient, of zoiets? Walgelijk.

Er is hier gewoon sprake van grensoverschrijdend gedrag in het hart van onze volksvertegenwoordiging, en in plaats van reflectie en zelfreiniging worden er semantische spelletjes gespeelt of het nu wel of niet racistisch was. De paaltjes zijn weer verschoven, laakbaar gedrag genormaliseerd, en weer een criticus minder.

Wanneer gaan de ogen eens open?
“Ja maar polariseren mag nu toch want zij doen het toch ook en nu als overheid”

Zie het VS topic. Toxic Majoritarianism.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:53
[...]

[Afbeelding]
Huh. Is dat niet juist een goede eigenschap van een minister, 'onzichtbaar zijn'? Want dat betekent volgens mij dat ze voornamelijk daadwerkelijk aan het werk is, ipv bezig zijn met populistisch geroep - of andere optredens - in de media.

De beste minister of staatssecretaris is er een waarvan je eigenlijk helemaal niet weet dat deze er is, die gewoon stil het werk verzet zonder ophef of schandalen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:34
Ik loop wat pagina's achter, maar ik krijg het idee dat van Vroonhoven in een situatie zit die haar boven het hoofd is gegroeid. Ze is dan wel de nummer 2, maar het afhandelen van deze situatie kan ze niet.
Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn? Het NSC is hoe dan ook gereduceerd tot splinterpartij (als ze straks nog bestaan). Dus dan blijft de keuze:
- De scherven van de partijprincipes oprapen, achter Nora gaan staan en met opgeheven hoofd zelf de stekker eruit trekken. Tot hier en niet verder.
- Partijprincipes laten varen, doorgaan met deze chaos en wachten tot iets of iemand anders de stekker eruit trekt.

Bij welk van de twee is de kans het grootst dat NSC nog verder kan als splinterpartij?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-11 19:17
Danfoss schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:31:
[...]

Ik normaliseer en bagatelliseer helemaal niets.

Bovendien heb ik 25 jaar in Amsterdam gewoond. Daar kon je 20 jaar geleden met practisch alles rondlopen. Maar een jaar of wat geleden is een vrouwelijke homosexuele collega van me vertrokken omdat je niet meer gelijkgeslachtelijk liefhebbend hand in hand kon lopen, want dan kwam er geweld van Joris-Pieter uit Amsterdam. Gewoon, de Nederlander zonder immigratieachtergrond. (N=1, ik weet...)

Je achtergesteld voelen een keuze? Net als kanker zeker? Er is eenvoudig sprake van bevolkingsgroepen met meer en minder kansen in het leven.

Nergens in Duitsland is het aantal buitenlanders lager dan in de voormalige DDR. Nergens het anti-buitenlander-sentiment hoger. Dan moet je dus echt naar het grotere plaatje kijken, als je tenminste daadwerkelijk wil begrijpen wat er aan de hand is.

• iamerwin
edie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:56:
[...]

Huh. Is dat niet juist een goede eigenschap van een minister, 'onzichtbaar zijn'? Want dat betekent volgens mij dat ze voornamelijk daadwerkelijk aan het werk is, ipv bezig zijn met populistisch geroep - of andere optredens - in de media.

De beste minister of staatssecretaris is er een waarvan je eigenlijk helemaal niet weet dat deze er is, die gewoon stil het werk verzet zonder ophef of schandalen.
Ah ja, de Telegraaf wil haar natuurlijk complimenteren met haar harde werk. (y)

• iamerwin
b_g_e schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:09:
[...]

Nergens in Duitsland is het aantal buitenlanders lager dan in de voormalige DDR. Nergens het anti-buitenlander-sentiment aantal nazi’s hoger. Dan moet je dus echt naar het grotere plaatje kijken, als je tenminste daadwerkelijk wil begrijpen wat er aan de hand is.
Heb een kleine correctie gemaakt, groetjes uit Duitsland. :)

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
crisp schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:47:
[...]

Er is hier gewoon sprake van grensoverschrijdend gedrag in het hart van onze volksvertegenwoordiging,
Nu je het zegt, volgens mij is Khadija Arib voor minder dan dit voor de bus gegooid. :D

• b_g_e
iamerwin schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:18:
[...]

Heb een kleine correctie gemaakt, groetjes uit Duitsland. :)
offtopic:
Ich bin sehr gut bekannt mit dem Osten Deutschlands. Mijn schoonfamilie woont daar nog en mijn partner is geboren in een staat die niet meer bestaat.

De jeugdigen daar zeggen inderdaad dat het vol zit met Nazis. Moet je ook naar de geschiedenis kijken: keizerrijk -> Weimar, de ongewilde republiek -> derde rijk -> DDR -> overname door de BRD. Geen kans om ook maar iets van democratie op te doen.

Maar: I get your point.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
Bovendien heb ik 25 jaar in Amsterdam gewoond. Daar kon je 20 jaar geleden met practisch alles rondlopen. Maar een jaar of wat geleden is een vrouwelijke homosexuele collega van me vertrokken omdat je niet meer gelijkgeslachtelijk liefhebbend hand in hand kon lopen, want dan kwam er geweld van Joris-Pieter uit Amsterdam. Gewoon, de Nederlander zonder immigratieachtergrond. (N=1, ik weet...)
Uit onderzoek weten we dat de daders bovengemiddeld vaak een migatieachtergrond hebben. In dit interview in de GayKrant zegt Rutger Groot-Wassink (GroenLinks):
Het is een heftig rapport, het greep mij aan, maar ik was er niet door verrast. Ik heb steeds aangegeven dat, ondanks de harde conclusies, ik blij ben met het rapport. Het herbevestigt zaken die we al langer wisten: dat jongeren met een migratieachtergrond dominant zijn als daders van anti-LHBTIQ+discriminatie. Ik heb geen enkele moeite met deze conclusie. En ik heb daar nooit moeite mee gehad.
Dus inderdaad, het is een N=1 ;).

Even los daarvan, ik heb (ook) van 2005 t/m 2017 in Amsterdam gewoond, waarvan de laatste tien jaar in de Bijlmer. Voordat ik in Amsterdam woonde zat ik op de mbo-school waar drie jaar later een leerling werd doodgestoken (en in mijn tijd waren er ook al bedreigingen naar docenten en nee, dat kwam niet van Joris-Pieter) en daarna heb ik op een andere locatie gezeten in Amsterdam West. Daar kwamen in 2002 toegangspoortjes nadat niet-leerlingen naar de school kwamen met vuurwapens.

Het is maar waar je hebt gewoond. Als je aan het Vondelpark woonde heb je denk ik iets anders meegekregen dan op het Mercatorplein.
Er is eenvoudig sprake van bevolkingsgroepen met meer en minder kansen in het leven.
Helemaal mee eens, maar voor een groot deel is het leven ook wel wat je erg zelf uit haalt. De een is daar beter in dan de andere en het is goed dat we de zwakkeren in de samenleving, die dit misschien wel moeilijk vinden, helpen.

Om er nog maar eens een (positieve) N=1 in te gooien: toen ik een jaar of 18 was zat in mijn vriendengroep een jongen die in een boom was geklommen en eruit was gevallen. Dezelfde leeftijd. Bam: dwarslaesie en voor altijd in een rolstoel. Ik denk dat ik in dezelfde situatie liever voor de trein was gesprongen, maar deze jongen kwam gewoon in zijn rolstoel naar de dansschool en zei eens: "gelukkig kan ik nog steeds bier drinken". Dat dwingt wel respect af (en nee, niet vanwege het bier).
Nergens in Duitsland is het aantal buitenlanders lager dan in de voormalige DDR. Nergens het anti-buitenlander-sentiment hoger. Dan moet je dus echt naar het grotere plaatje kijken, als je tenminste daadwerkelijk wil begrijpen wat er aan de hand is.
Ik kop hem ff in: terugtrekkende overheid en teleurgestelde bevolking daarover?

• b_g_e
Dennis schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:33:
[...]
Het is maar waar je hebt gewoond. Als je aan het Vondelpark woonde heb je denk ik iets anders meegekregen dan op het Mercatorplein.
[...]
Eerst Admiraal de Ruyterweg, dan via de Pijp naar Westerpark. Mijn ervaring: al het krantengezeik, daar fiets je gewoon doorheen.
Helemaal mee eens, maar voor een groot deel is het leven ook wel wat je erg zelf uit haalt. De een is daar beter in dan de andere en het is goed dat we de zwakkeren in de samenleving, die dit misschien wel moeilijk vinden, helpen.
Ja-ha, maar: Je uitgangspositie doet er weldegelijk toe. En helpen, wat de overheid bijvoorbeeld zou kunnen doen d.m.v. een arbeidsbureau of zo, jeugdhonken, noem het op, da's allemaal weg.

180 Miljoen bezuinigen op de kunst, want linkse hobby... 90 Miljoen voor nieuwe logos voor ministeries? Biergeld.
Om er nog maar eens een (positieve) N=1 in te gooien: toen ik een jaar of 18 was zat in mijn vriendengroep een jongen die in een boom was geklommen en eruit was gevallen. Dezelfde leeftijd. Bam: dwarslaesie en voor altijd in een rolstoel. Ik denk dat ik in dezelfde situatie liever voor de trein was gesprongen, maar deze jongen kwam gewoon in zijn rolstoel naar de dansschool en zei eens: "gelukkig kan ik nog steeds bier drinken". Dat dwingt wel respect af (en nee, niet vanwege het bier).

[...]

Ik kom hem ff in: terugtrekkende overheid en teleurgestelde bevolking daarover?
Dit is niet goed te beantwoorden in weinig regels tekst. Al het DDR-"volksbezit" aan bedrijven is verkocht, "West"-politici ingevlogen om alles over te nemen, want de Ossis wisten toch niet hoe het moest. De rancune die dat oplevert is niet te beschrijven.

En hier pakt het net zo uit, maar heeft het iets langer geduurd.

[ Voor 0% gewijzigd door b_g_e op 16-11-2024 21:46 . Reden: r niet in kofschip: geduurd! ]

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:40
[...]

Uit onderzoek weten we dat de daders bovengemiddeld vaak een migatieachtergrond hebben. In dit interview in de GayKrant zegt Rutger Groot-Wassink (GroenLinks):

[...]

Even los daarvan, ik heb (ook) van 2005 t/m 2017 in Amsterdam gewoond, waarvan de laatste tien jaar in de Bijlmer. Voordat ik in Amsterdam woonde zat ik op de mbo-school waar drie jaar later een leerling werd doodgestoken (en in mijn tijd waren er ook al bedreigingen naar docenten en nee, dat kwam niet van Joris-Pieter) en daarna heb ik op een andere locatie gezeten in Amsterdam West. Daar kwamen in 2002 toegangspoortjes nadat niet-leerlingen naar de school kwamen met vuurwapens.

[...]

[...]

Ik kop hem ff in: terugtrekkende overheid en teleurgestelde bevolking daarover?
Nu heb ik op tv ook gezien dat een jongentje met 2 vaders de meeste pesterijen ervaart gewoon door kinderen van andere juppen binnen de Amsterdamse ring, dus zeg maar dat het minstens n=2
Maar het feit is dat veel gelovige weinig met homofilie op hebben.

• Dennis
b_g_e schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:44:
Ja-ha, maar: Je uitgangspositie doet er weldegelijk toe. En helpen, wat de overheid bijvoorbeeld zou kunnen doen d.m.v. een arbeidsbureau of zo, jeugdhonken, noem het op, da's allemaal weg.
Ik vraag me daarbij wel af: hoe ver wil je gaan? Er blijft ook een verantwoordelijkheid voor ouders en opvoeders. Ook een jeugdhonk hoeft niet te voorkomen dat kinderen van 13 ook die nieuwe merkjas willen en zich daarom voor 200 euro het criminele circuit in laten lullen. Dat heeft te maken met kennis over geld, over hoe de maatschappij werkt en met opvoeding.
180 Miljoen bezuinigen op de kunst, want linkse hobby... 90 Miljoen voor nieuwe logos voor ministeries? Biergeld.
Die 90 miljoen is natuurlijk krankzinnig. Maar herinnert zich iemand dit nog uit 2008? Zelfde laken een pak, alleen was de euro toen nog minder waard :+.
Dit is niet goed te beantwoorden in weinig regels tekst. Al het DDR-"volksbezit" aan bedrijven is verkocht, "West"-politici ingevlogen om alles over te nemen, want de Ossis wisten toch niet hoe het moest. De rancune die dat oplevert is niet te beschrijven.

En hier pakt het net zo uit, maar heeft het iets langer geduurd.
Ja en ondertussen worden die DDR'ers ook nog weggezet als dom en liefst ook racistisch. Recept voor vuurwerk dus.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:18
b_g_e schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:23:
[...]

offtopic:
Ich bin sehr gut bekannt mit dem Osten Deutschlands. Mijn schoonfamilie woont daar nog en mijn partner is geboren in een staat die niet meer bestaat.

De jeugdigen daar zeggen inderdaad dat het vol zit met Nazis. Moet je ook naar de geschiedenis kijken: keizerrijk -> Weimar, de ongewilde republiek -> derde rijk -> DDR -> overname door de BRD. Geen kans om ook maar iets van democratie op te doen.

Maar: I get your point.
offtopic:
Ik kwam daar een jaar of 20 geleden mee in aanraking. Stond op de camping bij de MotoGP op de Sachsenring (in de buurt van Dresden). ‘s Avonds klonk daar op meerdere plekken Duitse marsmuziek. Niet heimelijk, ‘gewoon’ openlijk. Die rot zit er al heel lang in.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Geldt ook voor andere plaatsen in NL. Alle gevallen van expliciete anti-homo discriminatie waar ik getuige van ben geweest kwamen van autochtone Nederlanders, bij de jongere gevallen bijna altijd jongens die naar de "betere" scholen gaan.

Daarentegen, bij de Moslims is het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt drie gevallen van homoseksuele toespelingen door mensen die lijken te denken dat "single" + "niet erg gespierd" + "open over zwakheden" = "homo". Ik denk dan altijd maar dat ze waarschijnlijk gewoon heel diep in de kast zitten en graag ook handjes willen vasthouden... <3

[ Voor 25% gewijzigd door Amphiebietje op 16-11-2024 23:22 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:50
[...]

[...]

In absolute getallen is juist het aantal Nederlandse daders groter, zijn er ook meer van.
Focus op de Nederlanders zorgt dan dus wel voor de grootste vermindering...
Relatief echter zijn de daders 3 per miljoen Nederlanders en 30 per miljoen Marokkanen, 10x zo vaak.
https://repository.wodc.n...df?sequence=1&isAllowed=y
n=88

Allemaal natuurlijk even erg, ongeacht de achtergrond van de dader, maar de aanpak/oplossing kan wel verschillen.

• DevWouter
  • Laatst online: 20:17

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:46:
[...]
Nou kom zelf eens met goede oplossingen dan, want ik heb hier nog van niemand anders iets gezien.
Voor de goeie orde jouw vraag was het volgende:
Een probleem wat niet erkent wordt kan nooit opgelost worden, dus voordat je iets kunt oplossen zal het ook erkent moeten worden. Welke politieke partijen zijn al decennia met deze problemen bezig dan en welke problemen bedoel je dan exact?
En daar is een kort maar complexe antwoord op. Het probleem moet onderzocht worden, en dan op feitelijkheden en niet op de “beleving”. Vervolgens moet dat onderzoek en uitkomsten verspreid worden dusdanig dat partijen willen veranderen of, indien zij niet veranderen, de burgers bereid zijn om andere partijen te kiezen. Ik sla hier even een paar andere complexe vragen over zoals hoe krijgen we die informatie verspreid (want er zijn krachten bezig om de “mainstreammedia” hun vleugels te knippen en dat was een ideale methode)

Om even in te haken op het stukje “opvoeden”, waar ik in basis mee eens ben, dat kan alleen wanneer ouders daar toe in staat zijn. Als beide ouders later thuis zijn dan de kinderen om ze vervolgens te koken en naar de sportclub te brengen dan is er weinig tijd voor “opvoeden”.

Dus wil je die manier van leven doorbreken dan moet je zorgen dat er voor ouders er geen noodzaak is om beide te werken.

De focus op beleid is populistisch omdat het probleem veel fundamenteler is. Het probleem is niet “die van de ouders” maar ook die van de maatschappij waar ze in werken en de beperking die de maatschappij op legt.

Nogmaals ik sla heleboel details over in mijn post mocht het simpel lijken dan wil ik je verzekeren dat bij elke genoemde stap een complexiteit aanwezig is die rustig een generatie of twee kan kosten.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Virtuozzo
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:41:

Allemaal natuurlijk even erg, ongeacht de achtergrond van de dader, maar de aanpak/oplossing kan wel verschillen.
Geschapen / gestimuleerde politiek.

Toen het lang dominante rechts-conservatieve cluster geschoeid was op laisser-faire dogma kon nog gesproken worden van consequenties. Inmiddels is men al dusdanig opgeschoven naar laisser-faire + shock doctrine als fundamenten dat vanuit het probleem van het niet langer kunnen afschuiven van consequenties men de deur open gezet heeft voor “evolutie” van rechts-conservatief, naar alt / radicaal / extreem rechts-conservatief.

En dan is het dus geen consequenties meer, maar resultaten conform vereisten van het machtsmodel.

Want op dat hellend vlak van die politieke scholen heb je enkel continuïteit wanneer je de kiezer kunt afleiden met perceptie van problematiek terwijl je ondertussen trends in gang zet voor reële crises (meervoud) zodat je dan helemaal het boos zijn én de machteloosheid als brandstof kunt gebruiken.

Je zou je toch afvragen waar het punt komt waarop de kiezer de gedeelde noemers herkent 8) Enfin, voordat het te laat is voor die kiezer - van die historische constante kunnen we in deze moderne tijd genoeg voorbeelden elders van observeren,

• Virtuozzo
  • Niet online
mekkieboek schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:01:
[...]

Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn? Het NSC is hoe dan ook gereduceerd tot splinterpartij (als ze straks nog bestaan). Dus dan blijft de keuze:
- De scherven van de partijprincipes oprapen, achter Nora gaan staan en met opgeheven hoofd zelf de stekker eruit trekken. Tot hier en niet verder.
- Partijprincipes laten varen, doorgaan met deze chaos en wachten tot iets of iemand anders de stekker eruit trekt.

Bij welk van de twee is de kans het grootst dat NSC nog verder kan als splinterpartij?
Men had de keuze tussen korte pijn, met ruimte, en lange pijn, met garantie van het als onzelfstandig gereedschap gebruikt, en daarna afgeserveerd te worden.

Pur sang een keuze die in de geschiedenis van politiek wel vaker voorbij komt, juist voor jonge partijen, die vanuit focus op proces, procedure en perspectief aan tafel komen. Heeft men dan controle over het vormen en presenteren van eigen en zelf gekozen identiteit, zeker, dan heeft men wat meer ruimte, maar de keuze komt hoe dan ook op gegeven moment op tafel. Het NSC heeft die ruimte niet gehad, en dus was de druk groter toen de toets kwam.

Maar het bleef hun keuze.

Nu zijn ze effectief medeschuldig gemaakt. Wat rest is het stukje electoraat wat niet in staat is om te erkennen dat ze met een case van buyer’s remorse zitten, bij de volgende verkiezingen. Irrelevant, tenzij voor gebruik door het alt / radicaal / extreem cluster van het nieuwe rechts-conservatief.

Ik heb hier vandaag flink wat gesprek over gehad, buiten de pixels. De meeste personen in die interacties vroegen zich iets heel specifiek af:

hoe kan het dat het NSC de strop niet heeft gezien / het kan niet dat ze de strop niet hebben gezien. Want, het is nou niet alsof de mensen geen lange / brede ervaring hebben vanuit het CDA dan wel het CDA netwerk.

En dat klopt wel. Men kent de toolboxen.

Ik vraag mij persoonlijk wel af hoe realistisch het idee is dat de stringente focus op proces / procedure / perspectief van waaruit het concept van de partij gekomen is (Toeslagenaffaire), en voldoende kan verklaren dat men het hoofd in de strop gehouden heeft, toen men een best gekend moment had van keuze tussen korte of lange pijn.

Immers, men kent de toolboxen, men weet van waaruit men de beslissing genomen heeft tot politieke activiteit én men heeft ruime blootstelling gehad aan de toxiciteit voorafgaand.

Kritieke vraag hier is waar het drukpunt gezeten heeft voor Omtzigt om mee te doen, daar is door media onvoldoende aandacht aan besteed. Waar als in wie in de kleine kring heeft welk argument geleverd wat voldoende was voor Omtzigt ja te laten zeggen.

De vinger heb ik er nog niet achter. Er waren een aantal gesprekspartners die wezen op het kritieke belang van de toenmalige suggestie voor wat later de rechtsstaatverklaring werd. Prima, zou kunnen vanuit genoemde focus, maar dan nog betwijfel ik het. Immers, Omtzigt had voldoende ervaringen opgedaan om te kunnen weten dat waar hij mee aan tafel zou gaan zitten al lang op een pad zat waarbij het onvermijdelijk zou worden dat men de beginselen en basisvereisten voor politieke conformiteit & functionaliteit de prullenbak in zou gooien. Dus wederom, waar zat welk argument dat het beheersbaar zou zijn.

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:41:
[...]

In absolute getallen is juist het aantal Nederlandse daders groter, zijn er ook meer van.
Focus op de Nederlanders zorgt dan dus wel voor de grootste vermindering...
Relatief echter zijn de daders 3 per miljoen Nederlanders en 30 per miljoen Marokkanen, 10x zo vaak.
https://repository.wodc.n...df?sequence=1&isAllowed=y
n=88

Ik vrees dat de aantallen onder Nederlanders/blank west-europees nog wel gaan groeien. Gezien de populariteit van Tate en andere edgy 'influencers'.
In Nederland lees ik er nog niet veel over..maar in veel van de Engels sprekende landen lees ik her en der behoorlijk wat berichten dat vooral vrouwelijke docenten er mee kappen omdat ze niet meer met de jongens (en meisjes) in hun klassen om kunnen gaan.

Misschien dat het hier iets meevalt omdat we een iets minder toxisch masculiene cultuur hebben, waardoor jonge jongens niet helemaal aan zichzelf overgeleverd zijn. Maar ik durf wel een wedje te maken dat ook hier die toxische online cultuur van invloed is op de ontwikkeling van kinderen.
En dan ook nog het huidige politieke klimaat.
Oef. Er is ook niemand meer om het goede voorbeeld te geven.

De drek die ik online zo her en der boven zie komen. Daar lusten de honden geen brood van. Schrikbarend in deze tijd.
Het zijn ook geen eenlingen meer, maar hele groepen, die straks van school komen. Dat kan nog behoorlijk wat teweeg gaan brengen.

• Dennis
Virtuozzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:22:
Kritieke vraag hier is waar het drukpunt gezeten heeft voor Omtzigt om mee te doen, daar is door media onvoldoende aandacht aan besteed. Waar als in wie in de kleine kring heeft welk argument geleverd wat voldoende was voor Omtzigt ja te laten zeggen.
Misschien moet je kijken naar de achterban. Zou het kunnen dat een flink deel van de achterban misschien, net als een groot deel van de PVV-achterban, 'klaar is' met de traditionele politieke partijen en ze vooral wilden dat Omtzigt mee zou doen omdat een kabinet over rechts anders niet mogelijk zou zijn? En dat Omtzigt die druk gevoeld heeft?

Ik hoor van mensen rondom mij die Omtzigt hebben gestemd dat ze de volgende keer PVV stemmen, omdat ze teleurgesteld zijn in alle perikelen rond het NSC.

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:57:
[...]

De VVD heeft zich hier op pijnlijke wijze bitter laten kennen. En als ik heel eerlijk ben, op triest amateuristische wijze. Het is enkel aan de fixatie op content te danken dat het media landschap die conclusie niet durft te trekken.

Laten we even heel eerlijk zijn, wat zij liet zien was stereotypisch Tory gedrag. En hoe is dat afgelopen voor dat equivalent in het VK? Het partijkader mag zich wel even achter de oren krabben en over de toekomst nadenken. Hint: kijk naar het VK en de VS - de gedragskaders zijn wat ze zijn. Hoe loopt het bij de GOP die exact hetzelfde deed bij het polariseren en omvolkingsdrama van accelerationisme daar? Ze moeten bedelen voor bühne en loon.

Het is niet eens zo dat het beschamend is, dat is het punt niet.

Het punt is dat juist binnen de VVD men nu donders goed zou moeten weten dat achter de deur waar ze nu voor staan het reduceren tot onzelfstandigheid én het uiteindelijke verlies van het voedingssysteem ligt.

Nogal wat afwegingen van cru eigenbelang liggen op tafel, zou ik zeggen.
Maar kunnen ze dat?
Om dat te weten moet je een stap terug kunnen zetten. De rust hebben om te overzien en te beschouwen. Is daar nog ruimte voor?
Is het merendeel van de mensen in de partij inmiddels niet te hijgerig bezig met macht vasthouden en vergaren? Ingefluisterd door hetzelfde type mens dat de GOP heeft overgenomen?
Daar stap je niet zomaar uit en als organisatie al helemaal niet. Daar moet genoeg animo voor in de partij zijn. En de mensen die daarvoor te porren zijn, moeten er ook nog zijn, en zich niet hebben teruggetrokken.

Net zoals er genoeg animo in de huidige regering had moeten zijn om bepaalde fatsoensnormen na te blijven streven.
En zelfs op dat niveau is dat er niet. Maar er is ook niemand om dat bij volwassenen op dat niveau af te dwingen.
(En ik gok maar zo dat de samenleving dat ook niet gaat doen, niet voordat we de pijn gaan voelen.)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 16:47

Qwerty-273

Meukposter

Uit onderzoek weten we dat de daders bovengemiddeld vaak een migatieachtergrond hebben.
Nu pak ik jou post er uit, maar het is eerder een vraag voor het compleet algemene debat. Wat is "migatieachtergrond" nou eigenlijk? En wanneer stopt dat? Wanneer ben je dan "volledig" van hier? Is dat na de eerste generatie, tweede, derde, of nog verder?

Verder wel grappig (geschiedkundig dan) dat één van de eerste meer tastbare officiële relaties tussen Nederland en Marokko tot stand kwam door onder andere Samuel Pallache in 1608. Hij was naast Marokkaan ook Joods (van Joodse voorouders die uit Spanje waren gevlucht). En hij stichtte in 1596 als één van de eerste een Minjan in Den Haag.

Verder ook het verdrag van vriendschap en vrije handel (zoals die populair waren des tijds) tussen beide landen uit 1610, wat staan we daar (de originele boodschap van de betrekkingen tussen de twee landen) de laatste decennia ver vandaan.
A "Treaty of Friendship and Free Commerce" was signed between the two countries in December 1610, offering "free access and friendly reception for their respective subjects with any need for safeguard or safe-conduct, no matter how they come to the others' territory".
Het heeft alleen weinig raakvlak meer met "De landelijke Nederlandse politiek 2024".

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:28:
[...]

Misschien moet je kijken naar de achterban. Zou het kunnen dat een flink deel van de achterban misschien, net als een groot deel van de PVV-achterban, 'klaar is' met de traditionele politieke partijen en ze vooral wilden dat Omtzigt mee zou doen omdat een kabinet over rechts anders niet mogelijk zou zijn? En dat Omtzigt die druk gevoeld heeft?

Ik hoor van mensen rondom mij die Omtzigt hebben gestemd dat ze de volgende keer PVV stemmen, omdat ze teleurgesteld zijn in alle perikelen rond het NSC.
Iets wat best goed meetbaar naar voren kwam in die periode van “gaat hij voor eigen partij oprichten of niet” zat hem niet in het afzetten tegen “traditionele politiek”, maar aanwezige politiek die niet ervaren werd als van voldoende zuiver en bestuurlijk gedrag om echt “traditionele politiek” te zijn. Anders gezegd, er was in interessante mate juist minder sprake van afwijzen van “de politiek”, meer van een verzuchting naar “functionele politiek” “zoals men het kende / zoals het zou moeten zijn”.

Dit wijkt in hoge én interessante mate af van het niche fenomeen wat aan de basis van de PVV hefboom constructie lag. En daar zit / zat ook eigenlijk het potentieel voor een NSC, en een gevaar voor het aanwezige dominante politieke cluster.

Een zeer realistisch gevaar. Denk er eens over na. Er zijn mensen die boos zijn, en hun emotie als brandstof laten gebruiken. Er zijn mensen die een verzuchting hebben, en zowel emotie als ratio aanbieden als brandstof. Dat eerste, pseudo-tegenpolitiek. Dat tweede, dat raakt op diepe én laagdrempelige wijze aan kenmerken van geloofsgedrag waar dominant rechts-conservatief + hefbomen gebruikt van maken.

Daar kwam dus ook die enorme opbouw vandaan om Omtzigt persoonlijk onderuit te halen, en het potentieel van zijn partij te neutraliseren middels het aan tafel krijgen bij dat cluster. Hier zit ook wel een vraagstuk bij voor rol van media, want het was wel opvallend hoe overeenkomstig de narratieven van politieke druk waren met die wat dominant waren in het media landschap. Erg opvallend.

In die periode van “doet ie het of doet ie het niet” (laat ik het zo zeggen) zijn er best wat rondes en initiatieven geweest voor feedback van leden annex kiezers. Een kleine meerderheid was voor, maar het was niet echt een significant volume - meer interessant was dat er een idee rondging van “aan tafel zitten om druk te zetten”. De geodemografie daarbij was ook opmerkelijk, want net dat kleine stukje wat die marginale meerderheid voor het idee leverde, bestond uit stukjes die hadden zitten dubben tussen NSC en PVV. Anders gezegd: hij wist dat als hij aan tafel ging, en daar onderuit zou gaan, hij met een korte of lange termijn keuze zou komen te zitten. Hoe dan ook.

Ik heb mij daar toen wel bij afgevraagd of Omtzigt dat idee als argument kon accepteren. Immers, hij had Wilders meegemaakt in zijn theater van faux-oppositie (wat volledig verklaarbaar is wanneer we ons realiseren dat Geert al heel lang focus heeft op het laten verschuiven en onzelfstandig worden van een VVD), maar hij heeft hem ook lang en breed kunnen observeren in andere kringen (ex-CDA, regionale voetafdruk, in een periode van verlies bij CDA aan netwerken, met veel acte de présence van Wilders). Anders gezegd: hij heeft kunnen observeren hoe Wilders termijnstrategie heeft, én hoe cruciaal Janus politiek daarbij voor hem is (het hebben van twee gezichten) én hoe diep radicaal Geert is in zijn verbindingen en de dogma’s die hij niet deelt met zijn kiezers.

Hij kent de aard van het beestje, laat ik het zo zeggen. En dat is ook het geval bij het legioen van andere politici uit rechts-conservatief die hem onder druk hebben gezet, op vele wijzen, zowel om hem onderuit te halen als van “advies” voor aan tafel te zitten.

Een andere gedachte daarbij, juist Omtzigt weet hoe veel meer effectief je kan zijn in oppositie, dan wanneer je aan tafel zit. Het is de politieke functie van mobiliteit. Eenvoudig gezegd: als jij in een vaste positie zit, dan heb je enorme beperkingen voor bewegingsruimte om middelen voor druk te zoeken, te verbinden, en toe te passen. Terwijl als je in oppositie zit, je kan manoeuvreren zonder risico van het afhankelijk zijn van bastion. Hij heeft juist dat bij de Toeslagenaffaire heel goed gedaan, en hij is er ook heel duidelijk over geweest dat aan tafel het niet kon.

Er speelt hier iets anders dan electorale bepaling. Er zit ergens iets in wat we de kleine kring noemen, het speelveld van advies / klankborden / oppo research e.d. Ergens heeft een argument gezeten wat hem heel veel lessen opzij heeft laten zetten. Het moet een verdomd goed argument zijn geweest, maar dan óf op basis van incorrecte informatie, of, hij heeft rotte appels in de kleine kring. Dat laatste is mogelijk, immers, alles ex-CDA. Het eerste is meer waarschijnlijk, maar hoe dan ook, media hebben te weinig gegraven voor het inzicht. Maar, het is ook mogelijk dat Omtzigt effectief onderuit gegaan is, wat niet onvoorstelbaar is met alles losgelaten op hem, en persoonlijk compromises gemaakt heeft voor het uit beeld houden van het uit handen geven van “zijn” partij. Met alle consequenties van dien. En dan ligt er een volgende vraag: wie is dominant binnen de hiërarchie, en adviseert hem of haar. Indien überhaupt nog.

• Virtuozzo
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:50:
[...]

Nu pak ik jou post er uit, maar het is eerder een vraag voor het compleet algemene debat. Wat is "migatieachtergrond" nou eigenlijk? En wanneer stopt dat? Wanneer ben je dan "volledig" van hier? Is dat na de eerste generatie, tweede, derde, of nog verder?

Verder wel grappig (geschiedkundig dan) dat één van de eerste meer tastbare officiële relaties tussen Nederland en Marokko tot stand kwam door onder andere Samuel Pallache in 1608. Hij was naast Marokkaan ook Joods (van Joodse voorouders die uit Spanje waren gevlucht). En hij stichtte in 1596 als één van de eerste een Minjan in Den Haag.

Verder ook het verdrag van vriendschap en vrije handel (zoals die populair waren des tijds) tussen beide landen uit 1610, wat staan we daar (de originele boodschap van de betrekkingen tussen de twee landen) de laatste decennia ver vandaan.

[...]

Het heeft alleen weinig raakvlak meer met "De landelijke Nederlandse politiek 2024".
Misschien zou het dat juist moeten hebben, want vanuit alle pogingen tot fixatie lijken mensen de kern van de perikelen te vergeten. Niet de labels, maar het gebruik van grensoverschrijdend gedrag door, voor het normaliseren van polarisatie.

Ik merk het maar op, want in de periode van observatie en onderzoek in de VS, kwam dat draaiboek pijnlijk vaak op tafel. Juist daar waar historische verbindingen waren tussen groepen.

• Virtuozzo
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:30:
[...]

Maar kunnen ze dat?
Om dat te weten moet je een stap terug kunnen zetten. De rust hebben om te overzien en te beschouwen. Is daar nog ruimte voor?
Is het merendeel van de mensen in de partij inmiddels niet te hijgerig bezig met macht vasthouden en vergaren? Ingefluisterd door hetzelfde type mens dat de GOP heeft overgenomen?
Daar stap je niet zomaar uit en als organisatie al helemaal niet. Daar moet genoeg animo voor in de partij zijn. En de mensen die daarvoor te porren zijn, moeten er ook nog zijn, en zich niet hebben teruggetrokken.

Net zoals er genoeg animo in de huidige regering had moeten zijn om bepaalde fatsoensnormen na te blijven streven.
En zelfs op dat niveau is dat er niet. Maar er is ook niemand om dat bij volwassenen op dat niveau af te dwingen.
(En ik gok maar zo dat de samenleving dat ook niet gaat doen, niet voordat we de pijn gaan voelen.)
Is het binnen de partij nog wel een vraag van animo? Of is het een vraagstuk van participatie (versus de gecultiveerde volgzaamheid van inkopen en fêteren). Ja, de gedragsdynamiek in de kern heeft zeer zorgwekkende overeenkomsten met observaties en metingen gedaan bij de Tories in het VK, en de Republikeinen in de VS. Het gedragskader van de kern correspondeert in specifieke opzichten niet aan de leden, terwijl er wel resonantie is vanuit wat gecultiveerd is voor gedragslijnen.

De kern bankiert op het geloofsgedrag van de rest, zogezegd. Het is wederom een onderwerp waar rol & functie van media op tafel komen. Immers, perception management rules while the hierarchy is perceived as equivalent of the foundations. En dat is toch al heel lang niet meer het geval, al sinds de periode waarin Hermans en zijn lobby het toenmalige COA de duimschroeven aan deed draaien zodat hij in het grijze goed geld kon verdienen aan avonturen met vakantiehuisjes voor plaatsingen vluchtelingen én grijze arbeidsmigratie. Inmiddels een goed afgeschermd familiebedrijf.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:38:

Als het niet gezien wordt als antisemitisme dan zou je er inderdaad niet veel anders van kunnen maken. Is het wel antisemitisme dan zou je dit kunnen bestempelen als een vorm van terrorisme in de tweede categorie:

Ingevolge artikel 83a Sr wordt onder terroristisch oogmerk verstaan het oogmerk om (een deel van) de bevolking van een land ernstige vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie wederrechtelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen.
Ik heb nog van geen enkele jurist gehoord dat hier sprake zou zijn van een terroristisch oogmerk. Het enige dat ik heb gehoord van Schoof is dat hij jodenhaat gelijk wil stellen aan terrorisme. Dat is opmerkelijk (doch niet zeldzaam) omdat OM nog steeds bezig met deze zaak, en de tenlasteleggingen zijn nog niet evident.
-Zware mishandeling gepleegd met een terroristisch oogmerk
artikel 302 lid 1 Sr en artikel 304a Sr
-Samenspanning tot zware mishandeling met voorbedachten rade gepleegd met een terroristisch oogmerk (artikel 303 lid 1 Sr en artikel 304b lid 1 Sr).
Uit https://www.uwstrafrechta...ge-en-zware-mishandeling/
Wat is zware mishandeling?

In geval van een zware mishandeling is het gevolg van de mishandeling aanzienlijk ernstiger dan in geval van de ‘eenvoudige’ mishandeling. Bij een zware mishandeling ontstaat zwaar lichamelijk letsel en hierop moet het opzet van de verdachte, al dan niet in voorwaardelijke vorm, ook zijn gericht.

Onder zwaar lichamelijk letsel wordt, volgens de jurisprudentie van de Hoge Raad, het volgende verstaan. Het Wetboek van Strafrecht bevat in beginsel geen nadere definiëring of omschrijving van het begrip zwaar lichamelijk letsel. Artikel 82 van het Wetboek van Strafrecht geeft tot op zekere hoogte wel invulling aan dit begrip, nu deze bepaling inhoudt dat onder zwaar lichamelijk letsel wordt begrepen: “ziekte die geen uitzicht op volkomen genezing overlaat, voortdurende ongeschiktheid tot uitoefening van zijn ambts- of beroepsbezigheden, en afdrijving of dood van de vrucht van een vrouw”, alsmede “storing van de verstandelijke vermogens die langer dan vier weken geduurd heeft”. In die gevallen is zonder twijfel sprake van zwaar lichamelijk letsel, maar artikel 82 voornoemd geeft géén limitatieve opsomming van de gevallen waarin sprake kan zijn van zwaar lichamelijk letsel.

Uit de rechtspraak van de Hoge Raad is namelijk ook gebleken dat náást die gevallen zoals opgesomd in artikel 82 van het Wetboek van Strafrecht ook sprake kan zijn van zwaar lichamelijk letsel, wanneer het letsel voldoende belangrijk is om naar normaal spraakgebruik als zwaar lichamelijk letsel te worden aangeduid. Gelet op de uiteenlopende vormen waarin lichamelijk letsel zich kan voordoen, kan namelijk volgens de Hoge Raad bezwaarlijk precies worden aangegeven wanneer dat letsel als zwaar lichamelijk letsel geldt.
(Dikgedrukt door mij.)

Ik heb geen zware mishandeling gezien. Mishandeling, jazeker, maar zware mishandeling niet.

Misschien kun je aangeven waaruit blijkt dat hier sprake is van zware mishandeling? Als er sprake is van een zware mishandeling, dan is dat een uitzonderingsgeval. Waarom? Omdat we anders deze SOs die zwaar waren mishandeld breed in de media hadden gezien (bijv in De Telegraaf).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:30:
[...]

Precies, door de vraag te stellen hoopte ik dat desbetreffende posters even na zouden denken en zien dat hun stelling niet klopt. Het heeft weinig met links of rechts te maken maar vooral met of een partij een religieuze grond heeft. Hier een overzichtje met standpunten per partij.
Het is een nogal rare stelling. De vraagstelling is moet er strenger worden gecontroleerd. Vervolgens gaat het met name om de Grondwet (Art. 23) en eventuele aanpassing en/of afschaffing.

Hoe een partij erin staat heeft m.i. te maken met of ze een eigen achterban hebben die er baat of belang bij heeft. FvD heeft dat belang, maar ook BBB en NSC hebben dat belang (terwijl dat toch geen religieuze partijen zijn maar wel een religieuze achterban hebben).

Verder vind ik de 'oneens' bij Volt nogal ongenuanceerd als je de tekst erbij neemt, terwijl het dan bij GL/PvdA weer eens is terwijl ik daar juist rechtsgelijkheid proef (i.t.t. PVV).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:43:
[...]

Ik ben het in redelijke mate eens met wat je hier schrijft, maar wel met een paar nuances.
“Uitgelekte zaken”: er is niets meer dan hearsay volgens mij. Het niet weerleggen van iets dat niet naar buiten gekomen is zegt helemaal niets over het waarheisdgehalte.
Juridisch is het hearsay, maar er zijn wel degelijk getuigen, en getuigen kunnen spreken. Die getuigen zijn groter van deze lijsttrekkers. De verklaringen die de lijsttrekkers en MP gaven zijn overduidelijk op elkaar afgestemd, met ieder een eigen politiek tintje _O- hallo Mallorcaproces :D

Dat is trouwens inclusief die van Nora Achahbar. Dat is ook evident als je kijkt naar het feit dat ze van een schriftelijke verklaring opleest.

Afijn, hopelijk hebben we over 20 jaar nog WOO.
En je laatste stuk: ook mee eens maar laten we het wangedrag van de Maccabi suporters niet gelijkstellen met wat er daarna is gebeurd.
Het is reactie - tegenreactie. Als ik naar een demonstratie van extreemlinks ga en ik doe gezellig een swastika om de arm, witte veters in m'n boots, ijzeren kruis om de nek, en teken zo'n kinky snorretje onder m'n neus dan krijg ik klappies van extreemlinkse demonstranten. Dat is logisch, dat heet provoceren. Feit is dat deze fans zich enorm hebben misdragen. Dat is de toedracht, de aanleiding, en het is er eentje die in het rechtse medialandschap eigenlijk wordt en werd doodgezwegen.

Want wat was er denk je gebeurd wanneer ze niet met Israëlische vlaggen (een land dat mogelijk genocide pleegt) door hartje Amsterdam (een stad met een relatief grote moslimpopulatie) hadden gelopen? Zie jij Ajax al met Nederlandse vlaggen door een ander land huppelen? Ik niet. Wat was er gebeurd als ze niet een Palestijnse vlag van een gebouw hadden getrokken? Denk je dat de taxichauffeurs elkaar hadden opgetrommeld wanneer er geen sprake was van openbare geweldpleging jegens een collega? En waarom konden deze vrolijke vrinden niet het respect opbrengen om bij een minuut stilte hun kanis te houden? Hoe moeilijk kan het zijn? Als je respect wilt voor jouw kwestie, dan moet je je ook respectvol gedragen. Als je ergens te gast bent, dan wil je met respect worden behandelt maar je zult je ook moet gedragen. Je kunt niet verwachten dat anderen jou met respect behandelen als je er zelf een potje van maakt (inclusief overtreden van de wet).

Het is hetzelfde met KOZP. Als je naar Yrseke gaat demonstreren tegen het fenomeen zwarte piet dan is het logisch dat er ook een tegendemonstratie komt. Je doet dan niet je duurste galajurk aan, zeg maar. Je weet ook dat er klappen kunnen vallen dus je neemt niet je mooie Rolex mee. Waarom niet? Omdat je weet dat je demonstratie provocerend is. (MB: ze zijn aldaar bekogeld met eieren.)

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:10
Qwerty-273 schreef op zondag 17 november 2024 @ 00:50:
[...]

Voor overheidspublicaties is dit gewoon vastgelegd en gedefinieerd als volgt:
Iemand met een migratieachtergrond is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen personen die zelf in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie) en personen die in Nederland zijn geboren (de tweede generatie). Ook wordt onderscheid gemaakt tussen personen met een westerse migratieachtergrond en personen met een niet-westerse migratieachtergrond.

Iemand die in Nederland is geboren en van wie beide ouders ook in Nederland zijn geboren, maar van wie ten minste één van de grootouders in het buitenland is geboren, telt het CBS als een persoon met een Nederlandse achtergrond. Deze groep wordt ook wel aangeduid als de derde generatie. Meer in wie zijn de derde generatie.
Zie bijvoorbeeld: https://www.cbs.nl/nl-nl/...cbs-onder-een-allochtoon-

Onder de bevolking ziet men dit nog wel eens anders. Maar zodra het aankomt op delen van overheid cijfers, betekend migratie achtergrond dus dat er sprake is van eerste of tweede generatie.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:08
Jerie schreef op zondag 17 november 2024 @ 02:06:
[...]
Juridisch is het hearsay, maar er zijn wel degelijk getuigen, en getuigen kunnen spreken.
Precies. Dus als die getuigen zich gemeld hadden bij een betrouwbaar medium met “ik was erbij en dit is er exact gezegd” dan hadden we daar wat van kunnen vinden. En has Schoof ook een veel groter probleem gehad. Als dat niet gebeurd dan kunnen we hier pagina’s vol schrijven met suggestieve verhalen, maar dat is meer stoom afblazen over je afkeer van dit kabinet en het gebeurde dan een feitelijk iets.
Jerie schreef op zondag 17 november 2024 @ 02:06:
Het is reactie - tegenreactie. Als ik naar een demonstratie van extreemlinks ga en ik doe gezellig een swastika om de arm, witte veters in m'n boots, ijzeren kruis om de nek, en teken zo'n kinky snorretje onder m'n neus dan krijg ik klappies van extreemlinkse demonstranten. Dat is logisch, dat heet provoceren. Feit is dat deze fans zich enorm hebben misdragen. Dat is de toedracht, de aanleiding, en het is er eentje die in het rechtse medialandschap eigenlijk wordt en werd doodgezwegen.

Want wat was er denk je gebeurd wanneer ze niet met Israëlische vlaggen (een land dat mogelijk genocide pleegt) door hartje Amsterdam (een stad met een relatief grote moslimpopulatie) hadden gelopen? Zie jij Ajax al met Nederlandse vlaggen door een ander land huppelen? Ik niet. Wat was er gebeurd als ze niet een Palestijnse vlag van een gebouw hadden getrokken? Denk je dat de taxichauffeurs elkaar hadden opgetrommeld wanneer er geen sprake was van openbare geweldpleging jegens een collega? En waarom konden deze vrolijke vrinden niet het respect opbrengen om bij een minuut stilte hun kanis te houden? Hoe moeilijk kan het zijn? Als je respect wilt voor jouw kwestie, dan moet je je ook respectvol gedragen. Als je ergens te gast bent, dan wil je met respect worden behandelt maar je zult je ook moet gedragen. Je kunt niet verwachten dat anderen jou met respect behandelen als je er zelf een potje van maakt (inclusief overtreden van de wet).

Het is hetzelfde met KOZP. Als je naar Yrseke gaat demonstreren tegen het fenomeen zwarte piet dan is het logisch dat er ook een tegendemonstratie komt. Je doet dan niet je duurste galajurk aan, zeg maar. Je weet ook dat er klappen kunnen vallen dus je neemt niet je mooie Rolex mee. Waarom niet? Omdat je weet dat je demonstratie provocerend is. (MB: ze zijn aldaar bekogeld met eieren.)
Het bijna vergoelijken van het geweld onder het mom van ‘het is logisch’ en ‘het is een gevolg’ is iets waar ik niet in mee ga. Daarmee normaliseer je dit soort gedrag.

Ja, je mag kijken naar oorzaak, maar in balans en om te leren hoe een escalatie een volgende keer voorkomen kan worden, maar nooit als een berusting in geweld als logisch gevolg van de provocatie. In de voorbeelden die je hier bechrijft is het bijna victim blaiming. Vergeet ook niet dat er nog steeds gereld werd nadat de Maccabi aanhangers al lang weer naar huis waren. Dat heeft weinig meer met die uitlokking te maken.
Dat is de toedracht, de aanleiding, en het is er eentje die in het rechtse medialandschap eigenlijk wordt en werd doodgezwegen.
Er is in de media vollop aandacht voor deze aanleiding. De journaals en kranten hebben hier zeker aandacht aan besteed. Het ‘rechtse medialandschap’? De Telegraaf gonna Telegraaf natuurlijk (wel belicht, maar dan via een laffe ingezonden brief met een dikke anders suggerende kop. De papieren krant zelf lees ik niet dus weet niet of ze daar wel wat ingezet hebben), AD plaatst ook een artikel. Dus dan hebben we het wel een beetje gehad met het rechtse medialandschap? Dus nogmaals, een ieder die het nieuws gewoon een beetje volgt zoals het overgrote deel van de bevolking doet (NOS or RTL Nieuws journaal of site, NU.nl, talkshows, columns, etc.) heeft de aanleiding prima belicht gezien, we hoeven niet te doen alsof er een complot is om dat onder de pet te houden.
Als je respect wilt voor jouw kwestie, dan moet je je ook respectvol gedragen.
Helemaal mee eens, maar dat is helaas een houding die steeds minder gedeeld wordt lijkt het. Of het nou XR is, boerenprotesten of pro-palastina demonstraties: overlast veroorzaken en/of schade aanrichten lijkt de norm. 4.1 miljoen schade aanrichten op een universiteit nota bene, in de hoop daarmee begrip te kweken voor jouw kwestie: ik kan er niet bij. Weinig corrigerend vermogen in zo’n groep ook kennelijk. Wellicht geldt voor al dit soort demonstraties dat er een groep relschoppers is die meer opheeft met het rellen, dan met aanleiding voor de demonstratie. Misschien kunnen we onze energie beter richten op de vraag hoe we die elementen uit zo’n groep kunnen isoleren.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:10
Stiggy schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:00:
Vergeet ook niet dat er nog steeds gereld werd nadat de Maccabi aanhangers al lang weer naar huis waren. Dat heeft weinig meer met die uitlokking te maken.
Maar dit is helaas de gecreëerde norm in afgelopen jaren. Het maakt niet uit wat er speelt, er is altijd een groep die puur enkel en alleen op openbare geweldpleging en vandalisme uit lijkt te zijn.

Iets dat mijn inziens te veel in de hand gespeeld wordt door het relatief laconieke optreden tegen dit soort handelingen. Het zou niet normaal moeten zijn dat er bij onvrede een schadepost van vele miljoenen wordt gecreëerd of dat er andere personen lichamelijk letsel wordt aangedaan. Maar het is inmiddels wel tot een nieuw normaal geworden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

ericplan

5180 Wp PV

psychodude schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:07:
[...]
Maar dit is helaas de gecreëerde norm in afgelopen jaren. Het maakt niet uit wat er speelt, er is altijd een groep die puur enkel en alleen op openbare geweldpleging en vandalisme uit lijkt te zijn.

Iets dat mijn inziens te veel in de hand gespeeld wordt door het relatief laconieke optreden tegen dit soort handelingen. Het zou niet normaal moeten zijn dat er bij onvrede een schadepost van vele miljoenen wordt gecreëerd of dat er andere personen lichamelijk letsel wordt aangedaan. Maar het is inmiddels wel tot een nieuw normaal geworden.
Weer een politieauto uitgefikt. De vermoedelijke dader: een man uit Tsjechië.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b8_CgATSI8Px1dNfgoB6QTBQlY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g0cL4Vm9gyadThruraFMsamG.png?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
ericplan schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:28:
[...]

Weer een politieauto uitgefikt. De vermoedelijke dader: een man uit Tsjechië.
[Afbeelding]
Je quote een bericht over de norm van vandalisme en geweld door mensen die het ergens niet mee eens zijn.

Dit lijkt me eerder een verward persoon die hulp nodig heeft. Misschien ook een trend, maar niet de trend die bedoeld werd in het bericht dat je citeerde.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 23:26
Compuchip87 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:09:
[...]

Je quote een bericht over de norm van vandalisme en geweld door mensen die het ergens niet mee eens zijn.

Dit lijkt me eerder een verward persoon die hulp nodig heeft. Misschien ook een trend, maar niet de trend die bedoeld werd in het bericht dat je citeerde.
Klopt, maar voor je het weet wordt het in de schoenen van de verkeerde groep geschoven.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Compuchip87 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:09:
[...]

Op X gingen vanochtend echter al wél berichten dat die politie-auto in brand gestoken was door pro-Palestina demonstranten en dat het om de zoveelste anti-semitische actie zou gaan.

Terwijl dat dus niet het geval blijkt te zijn, en het dus om desinformatie blijkt te gaan. Met neem ik aan het doel om de pro-Palestina demonstranten zwart te maken.

Virussen? Scan ze hier!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak:Voor betrouwbare bronnen van informatie hebben we een apart topic. :)
[AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ericplan
  • Laatst online: 21:15

ericplan

5180 Wp PV

Himalaya schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:11:
[...]
Klopt, maar voor je het weet wordt het in de schoenen van de verkeerde groep geschoven.
Dat was inderdaad de context die ik bedoelde, had iets uitgebreider kunnen zijn in m'n eerdere post.

A'dam PVOutput

• mekkieboek
Stiggy schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:00:
Het bijna vergoelijken van het geweld onder het mom van ‘het is logisch’ en ‘het is een gevolg’ is iets waar ik niet in mee ga. Daarmee normaliseer je dit soort gedrag.

Ja, je mag kijken naar oorzaak, maar in balans en om te leren hoe een escalatie een volgende keer voorkomen kan worden, maar nooit als een berusting in geweld als logisch gevolg van de provocatie.
Excuus dat ik me meng in de discussie. Iets proberen te verklaren staat toch niet gelijk aan normaliseren? Als ik met een half oog door de laatste paar pagina's meelees, is er niemand (ik bedoel niemand) die de geweldadigheden normaliseert of goedpraat of erin berust. Toch?

Wat ik erin lees is dat sommigen moeite hebben met een eenzijdige benadering van wat er is gebeurd. Zoals mij vroeger is geleerd: waar er twee vechten, hebben er twee schuld.

Zie ook Hannah Ahrend met Eichmann in Jerusalem / Die Banalitaet des boesen. Zij als gevluchte joodse zei tijdens de onderzoeken naar de Shoah, 'ich will verstehen'. Haar onderzoek hield niet op bij nazi duitsland en ze onderzocht ook de rol van sommige joodse personen en organisaties bij de transporten van Joden naar de vernietiginskampen. Dat onderzoek in eigen gelederen werd haar niet in dank afgenoemen. Maar dat hield haar niet tegen, 'ich will verstehen'.

[ Voor 19% gewijzigd door mekkieboek op 17-11-2024 10:55 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Moet de discussie niet weer terug naar iets wat met de titel van het topic te maken heeft? Bijvoorbeeld hoe de politiek (m.n. het kabinet) de rellen misbruikt om hun agenda door te voeren. Wilders smult hiervan natuurlijk. Die heeft er helemaal geen baat bij dat het opgelost wordt.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:57
mekkieboek schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:46:
[...]

Zoals mij vroeger is geleerd: waar er twee vechten, hebben er twee schuld.
Dit is natuurlijk ook weer meteen de meest slappe dooddoener ooit. Het is zeker niet zo dat bij elk conflict de schuld bij beide partijen ligt. Er is enorm veel zinloos geweld. Er is enorm veel eenzijdig terrorisme. Er zijn enorm veel oorlogen waar duidelijk één agressor is aan te wijzen. Er is enorm veel huiselijk geweld. Ik kan nog wel even door gaan.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 18:13
[...]

waar er twee vechten, hebben er twee schuld.
Maar is het niet juist die benadering die we los zouden moeten laten: het idee van twee kampen? Want dat maakt dat we een soort van wedstrijdje ver pissen zien in het publieke debat: wie misdraagt zich het ergste.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:42
Frame164 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:51:
Moet de discussie niet weer terug naar iets wat met de titel van het topic te maken heeft? Bijvoorbeeld hoe de politiek (m.n. het kabinet) de rellen misbruikt om hun agenda door te voeren. Wilders smult hiervan natuurlijk. Die heeft er helemaal geen baat bij dat het opgelost wordt.
Ik snap je uitspraak niet; Wilders smult hiervan. Wilders veroordeelt dit net als heel normaal Nederland, alleen hebben we in de afgelopen decennia blijkbaar een maatschappij gecreëerd waarbij 'dit kan' en volgens sommige groepen 'oke' is... Dus nu is het met elkaar uitzoeken welke groepen dit oke vinden en hoe we deze groepen aanpassen aan onze maatschappij

Dat is in de afgelopen decennia niet gelukt

• mekkieboek
Janpietertje89 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:55:
[...]

Dit is natuurlijk ook weer meteen de meest slappe dooddoener ooit. Het is zeker niet zo dat bij elk conflict de schuld bij beide partijen ligt. Er is enorm veel zinloos geweld. Er is enorm veel eenzijdig terrorisme. Er zijn enorm veel oorlogen waar duidelijk één agressor is aan te wijzen. Er is enorm veel huiselijk geweld. Ik kan nog wel even door gaan.
offtopic:
Nou nou wat een woordkeuze :)
natuurlijk
ook
weer
meteen
meest slappe
ooit

TIP: Het is sterker om gewoon te zeggen: 'Dat is een dooddoener.' dus zonder al die extra smaakjes.

Het is eerder een dooddoener om een stelling (een klein stukje ervan) te ontkrachten met niet relevante zaken. Het gaat om het onderzoeken van een geweldsincident en dat je daarbij niets laat liggen.

• D-e-n
[...]

Het klinkt misschien raar wat ik ga zeggen maar is een politicus die bij dit soort cruciale morele vraagstukken naar de achterban luistert geen slapjanus? De achterban stemt, naar ik hoop, op een politicus omdat men vertrouwen heeft in zijn of haar inzicht. Een goede politicus leidt. Hij of zij luistert naar de geluiden in de samenleving maar neemt zelf de beslissing.

Je observatie klopt waarschijnlijk maar dan concludeer ik dus dat Omtzigt een slapjanus is die niet staat voor zijn eigen principes.
De mensen die voorstander waren van een kabinet met de PVV is hij kwijt ja. Maar die hadden kunnen weten dat Omtzigt er moeite mee zou gaan hebben want dat heeft hij altijd zo gezegd.

Maar de NSC stemmers die juist geen kabinet met de PVV wilden en in NSC een centrumrechts alternatief zagen voor de klassieke partijen is hij ook kwijt. En terecht want die heeft hij bedrogen.

Ze worden hoe dan ook gedecimeerd dus daarom is het ook zo gek dat ze doorgaan met het gedrag wat daar toe geleid heeft.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Die begrijp ik niet helemaal: Omtzigts speerpunt was immers de rechtsstaat bewaken. Als je daarvoor NSC hebt gestemt dan snap ik niet dat je nu PVV overweegt? Of is dit gewoon het effect van normalisering van radicaal gedachtegoed?

Intentionally left blank

• Stiggy
[...]
Excuus dat ik me meng in de discussie. I
Daar is het een forum voor toch? Geen excuus nodig, welkom! :+
Iets proberen te verklaren staat toch niet gelijk aan normaliseren? Als ik met een half oog door de laatste paar pagina's meelees, is er niemand (ik bedoel niemand) die de geweldadigheden normaliseert of goedpraat of erin berust. Toch?

Wat ik erin lees is dat sommigen moeite hebben met een eenzijdige benadering van wat er is gebeurd. Zoals mij vroeger is geleerd: waar er twee vechten, hebben er twee schuld.
Is dat in dit geval niet een false balance?
Er is een groep "supporters" die zich misdraagt. Vervolgens ontstaan er rellen en worden er mensen op basis van afkomst opgejaagd en mishandeld. De slachtoffers zijn niet per se de andere helft van het gevecht, maar een ieder die aan dezelfde uiterlijke kenmerken voldoen. En de rellen gaan door op moment dat de ene helft van de groep al lang weg is. Dus ik zie dit toch niet helemaal als een gevalletje 'gedeelde schuld'.

Qua eenzijdige benadering: dat hangt ook af van de politieke stroming die je aanhangt en de bubble waar je in zit denk ik. Ik dacht dat ik een redelijk genuanceerd beeld gezien heb in de mainstream media. Maar als ik, net als jij, de laatste pagina's in dit topic doorneem lijkt het wel alsof de schuldvraag zowat omgedraaid moet worden.
Frame164 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:51:
Kunnen we het niet beter hebben over oplossingen? Het statement dat je hier maakt komt tientallen keren per dag voorbij en is is geen discussie.

• mekkieboek
D-e-n schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:57:
Maar is het niet juist die benadering die we los zouden moeten laten: het idee van twee kampen? Want dat maakt dat we een soort van wedstrijdje ver pissen zien in het publieke debat: wie misdraagt zich het ergste.
( ;( ik had me juist voorgenomen me niet te mengen in dit onderwerp)
Misschien is dat wel beter wel ja, de benadering van het gebeurde is verstoord, gestuurd in richting van polarisatie. Terwijl er misschien wel drie kampen zijn, of vier.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45
President schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:04:
[...]

Ik snap je uitspraak niet; Wilders smult hiervan. Wilders veroordeelt dit net als heel normaal Nederland, alleen hebben we in de afgelopen decennia blijkbaar een maatschappij gecreëerd waarbij 'dit kan' en volgens sommige groepen 'oke' is...
Daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over wat in dit topic wel/niet conform bestel wordt genoemd. Als je een momentje hebt: Poppers erfgenamen, waarin geschetst wordt hoe het Amsterdamse stadsbestuur conform bestel gehandeld heeft en de Haagse politiek juist niet.

Het is een crisis waarvoor er een draaiboek klaarligt om er munt uit te slaan zodra de kans zich aandient. Dat is iets dat ik me onlangs ook realiseerde voor het grotere plaatje: de draaiboeken lagen al klaar voor de verkiezingen van vorig jaar. Je kunt nooit zo snel op een kans tot uitvoering springen als je dat niet al van tevoren hebt uitgewerkt.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• iamerwin
Dennis schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:57:
[...]
Ja en ondertussen worden die DDR'ers ook nog weggezet als dom en liefst ook racistisch. Recept voor vuurwerk dus.
Niet iedereen natuurlijk, maar in Thüringen heeft 33% gestemd op een partij die rechts-extreem is en waarvan de leider in Thüringen reeds tweemaal veroordeeld is voor het gebruik van een verboden spreuk van de SA. Die mensen durf ik best racisten te noemen, daar heb ik geen probleem mee.

Zolang het landelijke bestuur van de AfD die gast er niet uit smijt, durf ik het ook best aan dat te extrapoleren naar die hele partij.

Maar goed qua NL politiek is dit wellicht ein wenig off-topic. :)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:30
crisp schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:11:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal: Omtzigts speerpunt was immers de rechtsstaat bewaken. Als je daarvoor NSC hebt gestemt dan snap ik niet dat je nu PVV overweegt? Of is dit gewoon het effect van normalisering van radicaal gedachtegoed?
Ik dacht dat er ook een NSC-verhaal was dat ze de migratie wilden inperken tot 50.000 mensen per jaar. Misschien dachten de mensen dat de NSC een PVV-light was in dat opzicht?

• D-e-n
mekkieboek schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:16:
[...]

( ;( ik had me juist voorgenomen me niet te mengen in dit onderwerp)
Ik ken het gevoel. Wat ik zie, vooral ook in de (sociale) media: ook wanneer je heel genuanceerd een middenweg probeert te zoeken word je wel in een kamp getrokken.

• mekkieboek
Stiggy schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:16:
Qua eenzijdige benadering: dat hangt ook af van de politieke stroming die je aanhangt en de bubble waar je in zit denk ik. Ik dacht dat ik een redelijk genuanceerd beeld gezien heb in de mainstream media. Maar als ik, net als jij, de laatste pagina's in dit topic doorneem lijkt het wel alsof de schuldvraag zowat omgedraaid moet worden.
Nu ja, misschien eerder een gepolariseerde benadering. Wat @D-e-n zegt, misschien is het beter het hele idee van A versus B los te laten maar het als een samenhangend event te benaderen.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-11 13:44
Jerie schreef op zondag 17 november 2024 @ 01:22:
[...]
Ik heb nog van geen enkele jurist gehoord dat hier sprake zou zijn van een terroristisch oogmerk. Het enige dat ik heb gehoord van Schoof is dat hij jodenhaat gelijk wil stellen aan terrorisme. Dat is opmerkelijk (doch niet zeldzaam) omdat OM nog steeds bezig met deze zaak, en de tenlasteleggingen zijn nog niet evident.

[...]

Uit https://www.uwstrafrechta...ge-en-zware-mishandeling/

[...]

(Dikgedrukt door mij.)

Ik heb geen zware mishandeling gezien. Mishandeling, jazeker, maar zware mishandeling niet.

Misschien kun je aangeven waaruit blijkt dat hier sprake is van zware mishandeling? Als er sprake is van een zware mishandeling, dan is dat een uitzonderingsgeval. Waarom? Omdat we anders deze SOs die zwaar waren mishandeld breed in de media hadden gezien (bijv in De Telegraaf).
https://www.om.nl/onderwe...are-mishandeling-2020r009

Schoppen tegen het lichaam - Zwaar lichamelijk letsel** (ja ik weet dat dit voor alleen gepleegd is)

https://www.daamen-advoca...amelijk-letsel-hoge-raad/

"In die strafzaak had de verdachte een vol blik bier tegen iemands hoofd gegooid. Het slachtoffer hield daaraan een snijwond van 4-5 centimeter boven de wenkbrauw over. Die wond moest worden gehecht. Er is restschade in de vorm van een blijvend en ontsierend litteken boven het linkeroog. De Hoge Raad vindt het prima dat het hof dit als zwaar lichamelijk letsel kwalificeert."

Zwaar lichamelijk letsel is op vele verschillende manieren in te vullen en het is lastig te zeggen of dit ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maar gezien beelden die ik heb gezien kan ik mij best voorstellen dat er mensen zijn die zwaar lichamelijk letsel hebben overgehouden aan de aanvallen. Of dit zo is moet natuurlijk nog blijken.

https://www.nu.nl/binnenl...porters-in-amsterdam.html

Bekijk het filmpje eens op 0:43. De man ligt (bijna) bewusteloos op de grond en wordt nog enkele keren nagetrapt. Je weet niet wat de man er uiteindelijk aan overhoud, maar ik kan mij goed voorstellen dat het OM dit ziet als zwaar lichamelijk letsel, het is dan de vraag of de rechters dit ook zo zien.

• Andyk125
DevWouter schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:57:
[...]

Voor de goeie orde jouw vraag was het volgende:

[...]

En daar is een kort maar complexe antwoord op. Het probleem moet onderzocht worden, en dan op feitelijkheden en niet op de “beleving”. Vervolgens moet dat onderzoek en uitkomsten verspreid worden dusdanig dat partijen willen veranderen of, indien zij niet veranderen, de burgers bereid zijn om andere partijen te kiezen. Ik sla hier even een paar andere complexe vragen over zoals hoe krijgen we die informatie verspreid (want er zijn krachten bezig om de “mainstreammedia” hun vleugels te knippen en dat was een ideale methode)
Die vraag was gericht aan de persoon die aangaf dat er politieke partijen waren die al decennia met deze problemen bezig zijn. Waar ik nog steeds zeer benieuwd naar ben, want die laat ik graag links liggen, vooral als dit het resultaat is van decennia werk.

Er zijn genoeg onderzoeken te vinden over de problematiek van probleemgongeren in steden, vooral met een migratie achtergrond of die van hun ouders. Er zijn ook genoeg cijfers die laten zien dat jongeren met een migratie achtergrond, of waar een of beide ouders een migratieachtergrond hebben oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Maar wat voor inhoudelijk stappen zijn er door de Haagse politieke partijen al die jaren gezet om deze problemen uberhaupt aan te pakken. Daar is weinig over te vinden, want het meeste zijn allemaal lokale initatieven die het probleem moeten verhelpen. Maar dat is blijkbaar volledig mislukt.
Om even in te haken op het stukje “opvoeden”, waar ik in basis mee eens ben, dat kan alleen wanneer ouders daar toe in staat zijn. Als beide ouders later thuis zijn dan de kinderen om ze vervolgens te koken en naar de sportclub te brengen dan is er weinig tijd voor “opvoeden”.

Dus wil je die manier van leven doorbreken dan moet je zorgen dat er voor ouders er geen noodzaak is om beide te werken.
Veel van de jongeren en oud volwassenen die in aanraking komen met crimineel gedrag hebben het over het algemeen niet zo heel breed. Hoeveel van die ouders zullen beiden ook daadwerkelijk werken?
Ik denk dat je het meer in de hoek van intergratie moet zoeken, vooral bij gezinnen waar beide ouders een migratieachtergrond hebben. Hoeveel van de ouders met beiden een migratieachtergrond beheersen de Nederlandse taal in spraak en geschrift en begrijpt deze volledig. Laat staan dat ze normen en waarden kennen, accepteren en ook meegeven aan hun kinderen.

https://nidi.nl/demos/taa...-een-migratieachtergrond/

En ja ik weet het (n=1 of 3) maar ik zie genoeg voorbeelden van mijn eigen vrienden waarbij de kinderen prima Nederlands praten en integreren, maar waarvan vaak de moeder (mede doordat ze vaak minder sociaal actief zijn) niet of amper de Nederlandse taal beheersen, zelfs na bijna 10 jaar.
De focus op beleid is populistisch omdat het probleem veel fundamenteler is. Het probleem is niet “die van de ouders” maar ook die van de maatschappij waar ze in werken en de beperking die de maatschappij op legt.

Nogmaals ik sla heleboel details over in mijn post mocht het simpel lijken dan wil ik je verzekeren dat bij elke genoemde stap een complexiteit aanwezig is die rustig een generatie of twee kan kosten.
Dat laatste ben ik het echter niet mee eens, kinderen van migranten die op jonge tijd naar school gaan beheersen de taal vaak goed. En zolang ze op een "diverse" school zitten leren ze ook de normen en waarden van onze samenleving. Ze integreren over het algemeen heel goed, je ziet zelfs dat de generatie ervoor het soms nog beter doet dan de nieuwe generatie. En daar ligt het grote probleem wat mij betreft, de wil om bij de samenleving te horen is er gewoon niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Andyk125 op 17-11-2024 11:33 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Dat laatste voor een deel, maar dat stukje geodemografie wat voor NSC koos (als versus PVV) zat al in de tunnel. Primair regionale voetafdruk van segmenten waar het FvD lokaal CDA bereik afgebroken had (Brabant is bijvoorbeeld een interessante use case van toxische synergie). Maar, het zijn wel stukjes waar verzuchting naar het beeld van vroeger aanwezig is, en dus het dubben.

Dat kan dan twee kanten opgaan. Demobilisatie, of men overcompenseert (naar “let it all burn”). Goed vergelijkbaar met rural / high inertia / moderate affluent in het VK, en de VS.

• Stiggy
Bananenplant schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:17:
[...]

Daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over wat in dit topic wel/niet conform bestel wordt genoemd. Als je een momentje hebt: Poppers erfgenamen, waarin geschetst wordt hoe het Amsterdamse stadsbestuur conform bestel gehandeld heeft en de Haagse politiek juist niet.

Het is een crisis waarvoor er een draaiboek klaarligt om er munt uit te slaan zodra de kans zich aandient. Dat is iets dat ik me onlangs ook realiseerde voor het grotere plaatje: de draaiboeken lagen al klaar voor de verkiezingen van vorig jaar. Je kunt nooit zo snel op een kans tot uitvoering springen als je dat niet al van tevoren hebt uitgewerkt.
Dank voor de link! Ik heb het gelezen en vind het een interessant stuk met nuance dat meer waardering oproept voor Halsema, haar visie en haar handelswijze. Aanrader!

offtopic:
Wel erg jammer van de inleiding. Ik schreef eerder 'de Telegraaf gonna Telegraaf', maar 'De Groene gonna Groene' is evengoed waar zeg. "Met het geweld in Amsterdam heeft rechts de beschavingsoorlog gekregen die het zo vurig wenste. De hoofdstad is steeds meer een principieel rechtstatelijk eiland binnen een land dat in hoog tempo afscheid neemt van zijn liberale waarden.". Ik was hier al bijna afgehaakt; als je zo vooringenomen en polariserend begint dan had ik niet de verwachting dat daar nog een fatsoenlijk journalistiek stuk op zou volgen. Hoewel hier en daar natuurlijk wel flink gekleurd, bleek mijn verwachting onjuist.

• D-e-n
@Jerie
@Andyk125
Ik zie niet in waar deze discussie over de zwaarte van geweldsmisdrijven toe moet leiden. Wat doet het er toe of er bij één specifieke zaak wel of geen sprake is van "zware mishandeling"? Voor dader en slachtoffer zal dit van belang zijn maar voor het onderwerp waar we het over hebben doet dit toch niet ter zake?

Het is sowieso n=1 maar gaat ook voorbij aan de principiële vraag waar het uiteindelijk om draait: wil je onderscheid gaan maken in eersterangs en tweede rangs burgers? Om een wereldberoemd boek te quoten: “All animals are equal, but some are more equal than others”. En ik beantwoord die vraag dus sowieso met "nee".

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 17-11-2024 11:43 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
Andyk125 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:30:

Veel van de jongeren en oud volwassenen die in aanraking komen met crimineel gedrag hebben het over het algemeen niet zo heel breed. Hoeveel van die ouders zullen beiden ook daadwerkelijk werken?
Ik denk dat je het meer in de hoek van intergratie moet zoeken, vooral bij gezinnen waar beide ouders een migratieachtergrond hebben. Hoeveel van de ouders met beiden een migratieachtergrond beheersen de Nederlandse taal in spraak en geschrift en begrijpt deze volledig. Laat staan dat ze normen en waarden kennen, accepteren en ook meegeven aan hun kinderen.
Geschapen problematiek. Er liggen twee keuzes bij de huidige omstandigheden van electoraal gedrag:

Het probleem gebruiken.
Het probleem omzetten in uitdaging.

Het is weinig anders dan perikelen uit vroegere tijden waar migratie aanwezig was (altijd, het is een constante), zelfs weinig anders dan gelieerde perikelen uit oudere tijden waar we bevolking uit wingewesten tot probleem reduceerden ten gunste van de politieke machtsclusters in het deel van het land waar macht geconcentreerd was (saillant, dat is de periode waar we later anderhalve eeuw de schulden van af hebben moeten betalen omdat de families van die machtsclusters rondom de VOC zo goed waren in redirectie van boos gemaakte bevolking).

• Stiggy
[...]

Niet doen alsof bewaking van rechtstaat het enige punt is waarvoor NSC gestemd kon worden. Het is geen one-issue partij. NSC heeft behoorlijk forse uitspraken over het beperken van migratie met zelfs standpunten als een opt-out binnen Europa.

Daarom was voor veel mensen NSC een fatsoenlijk alternatief voor de PVV. Als die groep nu het vertrouwen in de partij verliest zouden ze zomaar over kunnen stappen naar de volgende partij die migratie hard wil aanpakken.

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:38:
@Jerie
@Andyk125
Ik zie niet in waar deze discussie over de zwaarte van geweldsmisdrijven toe moet leiden. Wat doet het er toe of er bij één specifieke zaak wel of geen sprake is van "zware mishandeling"? Voor dader en slachtoffer zal dit van belang zijn maar voor het onderwerp waar we het over hebben doet dit toch niet ter zake?

Het is sowieso n=1 maar gaat ook voorbij aan de principiële vraag waar het uiteindelijk om draait: wil je onderscheid gaan maken in eersterangs en tweede rangs burgers? Om een wereldberoemd boek te quoten: “All animals are equal, but some are more equal than others”.
And that, is exactly the point of the exercise. Applied Reductionism.

Big Picture perspectief is dodelijk voor autoritarisme.

En dus worden volgers gevormd om gebruik te maken van aanwezige maatschappelijke karakteristieken (zoals de frames van technisch-economisch denken, zoals geïnternaliseerd vanuit neoliberalisme), om de ruimte daarvoor weg te nemen middels didactiek, semantiek en detail.

Dat wordt vrij effectief in distributie gezet, voornamelijk vanuit influencer dynamics gelieerd aan FvD netwerken. Herkenbare scripts, waar juist de in-group nog zelden enig bewustzijn van heeft, vanwege amplificatie daar. Zeker bij de nieuwe packaging van pseudo-reasonability die gekoppeld is geworden met de school van toxisch majoritarianism (overgenomen uit Hongarije, was een stevig onderwerp van sessies en trainingen bij de recente Conservative Conference).

Ik heb het eerder opgemerkt, het is echt de moeite waard voor journalisten om gewoon eens binnen te komen bij de ontwerp- & advieskringen van wat al het extreem rechts in Europa doet verbinden. Het ligt gewoon allemaal op tafel, alle didactiek, alle draaiboeken, alle distributiemodellen, alles.

Het is zeker interessant om de overdracht & verwerking daarvan te volgen via online kanalen, maar het mag wel op gaan vallen hoe fundamenteel het aspect van coördinatie is.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:27
Er is een duidelijke scheiding zichbaar tussen het electoraat van NSC, en diens partijbeginselen. Onzigt was heilig verklaard door mensen naar aanleiding van het toeslagenschandaal, en bovendien de martelaar van de formatie van Rutte-IV. In die had hij het imago onkreukbaar te zijn en anti-establisment, gecombineerd met een centrum-rechts gedachtegoed. Die combinatie was genoeg voor velen om voor hem te stemmen.

Die populariteit heet Omtzigt gebruikt om een partij te bouwen gebaseerd op het beschermen van de rechtsstaat. Maar, dat ging over de hoofden van de meeste kiezers heen. Rechtsstaat ten spijt, zag je na de verkiezingen dat enquêtes lieten zien dat zijn achterban dan maar met de voorgestelde coalitie in zee moest. Sindsdien hinkt NnSC duidelijk op twee gedachten, en lijkt het gevangen te zijn in een hoogst onwenselijke situatie - zeker nu duidelijk wordt dat dit avontuur éénmalig is.

Raad eens wie er nog meer een reputatie heeft onkreukbaar te zijn, anti-establishment is en rechts (in dit geval hard rechts) beleid voorstaat? Ja, er is sprake van enige normalisatie. Maar, NSC heeft vooral veel zwevende kiezers getrokken, die elders zich niet thuis voelden. Het enige positieve is dat Wilders deze mensen wel eerst naar de stembus moet lokken, en dat kon wel eens tegenvallen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Virtuozzo
  • Niet online
Stiggy schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:45:
[...]

Niet doen alsof bewaking van rechtstaat het enige punt is waarvoor NSC gestemd kon worden. Het is geen one-issue partij. NSC heeft behoorlijk forse uitspraken over het beperken van migratie met zelfs standpunten als een opt-out binnen Europa.

Daarom was voor veel mensen NSC een fatsoenlijk alternatief voor de PVV. Als die groep nu het vertrouwen in de partij verliest zouden ze zomaar over kunnen stappen naar de volgende partij die migratie hard wil aanpakken.
Er zat een stuk wat zich over wilde geven aan extreem rechts, maar het niet echt durfde want wat als het gezien wordt, vanuit verzuchting naar een vroeger toen fatsoenlijke politiek segregatie nog wist te verpakken.

Dat is het stukje wat naar voren kwam in de NSC feedback rondes toen Omtzigt zich vanuit media druk moest afvragen of hij wel of niet aan tafel ging zitten.

Laat ik het even scherp stellen: het was de facto een verloren segment, want het is een segment wat al geen perspectief had op erkenning van de noodzaak tot omzetten van perikelen in uitdagingen, maar voor eigen perceptie het primaire fundament van het NSC als verkoopargument nam.

Juist Omtzigt wist dat. Hij heeft binnen het CDA de scherpe en uitermate saillante rondes meegemaakt van regionale en lokale kringen waar mensen dat bot op tafel gooiden - het zich laten kennen.

• Virtuozzo
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:48:
[...]

Er is een duidelijke scheiding zichbaar tussen het electoraat van NSC, en diens partijbeginselen. Onzigt was heilig verklaard door mensen naar aanleiding van het toeslagenschandaal, en bovendien de martelaar van de formatie van Rutte-IV. In die had hij het imago onkreukbaar te zijn en anti-establisment, gecombineerd met een centrum-rechts gedachtegoed. Die combinatie was genoeg voor velen om voor hem te stemmen.

Die populariteit heet Omtzigt gebruikt om een partij te bouwen gebaseerd op het beschermen van de rechtsstaat. Maar, dat ging over de hoofden van de meeste kiezers heen. Rechtsstaat ten spijt, zag je na de verkiezingen dat enquêtes lieten zien dat zijn achterban dan maar met de voorgestelde coalitie in zee moest. Sindsdien hinkt NnSC duidelijk op twee gedachten, en lijkt het gevangen te zijn in een hoogst onwenselijke situatie - zeker nu duidelijk wordt dat dit avontuur éénmalig is.

Raad eens wie er nog meer een reputatie heeft onkreukbaar te zijn, anti-establishment is en rechts (in dit geval hard rechts) beleid voorstaat? Ja, er is sprake van enige normalisatie. Maar, NSC heeft vooral veel zwevende kiezers getrokken, die elders zich niet thuis voelden. Het enige positieve is dat Wilders deze mensen wel eerst naar de stembus moet lokken, en dat kon wel eens tegenvallen....
Het is voornamelijk over het hoofd van mensen kunnen gaan omdat het media landschap zo opmerkelijk bepalend was bij het vormen van identiteit van de nieuwe partij. Het is een uitermate interessant proces geweest, het is heel hard en ver teruggraven om daar historische precedent voor te vinden. Omtzigt had de toegang niet om daar zelf bereik bij op te bouwen, het ging ook op persoonlijke vlak weinig goed met hem - en dat heeft ook reële gevolgen voor het proces.

Wat mij opvalt is dat de punten van media die zo bepalend waren bij vormen van identiteit ook de punten zijn waar druk vanuit media debat lag om aan tafel te gaan. Best interessant. Ik vraag me wel een beetje af of er inmiddels niet op zijn minst een paar mensen in het landschap zijn die zich achter de oren krabben.

• Dennis
Ze stemden op Omtzigt omdat ze een andere politiek wilden en vooral niet de traditionele partijen.

• D-e-n
Dennis schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:12:
[...]

Ze stemden op Omtzigt omdat ze een andere politiek wilden en vooral niet de traditionele partijen.
Probleem is dat iedereen "andere politiek" anders uitlegt. En dat even los van de vraag of "andere politiek" überhaupt mogelijk is met mensen die sociaaleconomisch uit dezelfde stal (ook in het geval van BBB ;) ) komen als de traditionele partijen.

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Maar dat is te simpel. Veel te simpel. Want het opzetje schuilt om de hoek, en dat is zoals eerder uitgelegd niet overeenkomstig de aanwezige complexiteit.

De verzuchting van terug naar politiek die conform deed, en stiekem op segregatie deed bankieren.

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:17:
[...]

Probleem is dat iedereen "andere politiek" anders uitlegt. En dat even los van de vraag of "andere politiek" überhaupt mogelijk is met mensen die sociaaleconomisch uit dezelfde stal (ook in het geval van BBB ;) ) komen als de traditionele partijen.
Voila, en daar ligt nog wel een gevoelige verkenning naar het denken van die stukjes geodemografie, en prioriteiten bij electoraal gedrag.

Er ligt ook nog wel enige open verkenning naar verschillen tussen door Omtzigt gezochte identiteit (zijn profiel is uitermate relevant) en de (voornamelijk door media narratieven) geschapen identiteit van de partij.

• Helixes
Virtuozzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:57:
Wat mij opvalt is dat de punten van media die zo bepalend waren bij vormen van identiteit ook de punten zijn waar druk vanuit media debat lag om aan tafel te gaan. Best interessant. Ik vraag me wel een beetje af of er inmiddels niet op zijn minst een paar mensen in het landschap zijn die zich achter de oren krabben.
Ik weet het niet. Veel van onze electorale cyclus wordt bepaald door de media. Er zijn partijen die daar handig op inspringen - ik denk hier even aan de BBB - en er zijn partijen die dat overkomt, zoals bij de NSC.

Maar als we voor het herstel van ons politieke landschap moeten hopen op het reflectievermoge van een industrie die per definitie bij de waan van de dag, en betaald wordt per klik, dan kunnen we het net zo goed direct allemaal opgeven...

Over de BBB, trouwens. Is het jullie ook opgevallen dat Van der Plas ooit begon als een clean en redelijk alternatief die zich vooral ten doel had gesteld voor boeren en platteland op te komen? Ik heb (veel) eerder geschreven dat op enig moment BBB zou moeten kiezen tussen centristische politiek met een boerenhart - en de onderbuik dat samengaat met een partij die is gebouwd op tribalisme en conservatieve inborst cq bevriezen van privileges en daaraan gekoppelde commerciële belangen. Ik wil alleen maar zeggen dat die keuze is gemaakt. BBB is nu niets meer dan een PVV met extra stikstofuitstoot.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Dan had men ook op JA21, FVD ofzo kunnen stemmen lijkt me, had niet per se NSC gehoeven.

Daarnaast, Omtzigt is natuurlijk afkomstig van zo ongeveer de meest traditionele partij uit de hele Tweede Kamer (CDA), en zijn partijprogramma is voor een flink deel op dat van het CDA gebaseerd. Dus zo heel erg "andere politiek" is/was het NSC nu ook weer niet.

Virussen? Scan ze hier!

• Virtuozzo
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:22:
[...]

Ik weet het niet. Veel van onze electorale cyclus wordt bepaald door de media. Er zijn partijen die daar handig op inspringen - ik denk hier even aan de BBB - en er zijn partijen die dat overkomt, zoals bij de NSC.

Maar als we voor het herstel van ons politieke landschap moeten hopen op het reflectievermoge van een industrie die per definitie bij de waan van de dag, en betaald wordt per klik, dan kunnen we het net zo goed direct allemaal opgeven...
Klopt, media debat is in hoge mate meer leidend geworden dan publiek debat. Dat heeft in zijn beginsel veel te maken met het vanuit neoliberalisme langzaam verdwijnen van structuren van gemeenschappen & verenigingen, maar ook met een diepere trend, het temmen van de vakbonden na de jaren '70 (en het langzaam afkalven van overlegstructuren op de grond - een soort van bureaucratisering die pas de afgelopen paar jaar weer onderwerp is geworden bij - bijvoorbeeld - een FNV).

Het maakt ons als samenleving meer afhankelijk van dat media debat, en dus inherent meer kwetsbaar voor eventuele aanwezigheid van narratief. Wat niet helpt is de algemene trend van geen onderscheid meer maken door veel mensen (de factor consumptief gedrag) tussen nieuws, verslaggeving en journalistiek.

Er is trouwens een best handig topic bij dat onderwerp hier op het forum, zie bijvoorbeeld:

Virtuozzo in "De Nederlandse media en het controleren van de macht"

Ik licht dat bericht er specifiek uit bij dat topic, want de afgelopen dagen hebben we in het Nederlandse uitermate goed kunnen observeren juist dat specifieke probleem van hoe media gedrag veranderd is vanuit rigide focus op content productie.

En hoe dus de machtsrelatie tussen media en politiek omgepoold is geworden. Dat heeft gevolgen.

Het goede nieuws, en daar wordt in het topic ook over gesproken, is dat media ook mensen zijn 8) In kritiek opzicht is de relatie tussen burger en media significant veranderd vanuit het wegvallen van interacties tussen de twee. Daar ligt een gat.
Over de BBB, trouwens. Is het jullie ook opgevallen dat Van der Plas ooit begon als een clean en redelijk alternatief die zich vooral ten doel had gesteld voor boeren en platteland op te komen? Ik heb (veel) eerder geschreven dat op enig moment BBB zou moeten kiezen tussen centristische politiek met een boerenhart - en de onderbuik dat samengaat met een partij die is gebouwd op tribalisme en conservatieve inborst cq bevriezen van privileges en daaraan gekoppelde commerciële belangen. Ik wil alleen maar zeggen dat die keuze is gemaakt. BBB is nu niets meer dan een PVV met extra stikstofuitstoot.
Maar, dat was toch gewoon het ontwerp?

Ik ken vanuit voetafdruk in pachtstructuren voor sectorale exploitatie persoonlijk best wat vertegenwoordiging van kleinere collectieven en familiebedrijven in Brabant en Limburg waar zich men al achter de oren deed krabben toen na het CDA/FvD drama experiment in Brabant specifieke stukken oud CDA netwerk zich verzelfstandigden, zich onttrokken aan het CDA, en zelf aan tafel gingen zitten met de opmerking "eigen hefboom eerst".

Dat volgde redelijk snel. Een BBB is een constructie van een heel select clubje belangenconcentratie van schaal. Zonder inspraak of inzicht voor de electorale / sectorale voetafdruk waar het zich van bedient.

Van der Plas, ik heb moeite met de discrepantie tussen haar rol en haar functie. In die zin, het treft mij vanuit haar profiel als moeilijk voorstelbaar dat ze niet zou zien dat er tussen die twee een Grand Canyon ligt. Het is mogelijk dat ze in een soort van mentale gymnastiek zit à la Trickle Down Economics - als de grote heren het goed krijgen dan ook de kleine jongens, maar ze zou toch best kunnen weten dat een van de grote drivers van schaalvergroting en kapitaalconcentratie achter alle perikelen juist het roofdiergedrag van groot versus klein binnen de sector is geweest. Daar zijn genoeg boeren en collectiefjes duidelijk over geweest de afgelopen tien jaar.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Misschien. Ik ken er persoonlijk ook een paar met deze gedachtengang:

Wil zich niet laten vaccineren in coronatijd, vindt QR code toegang vreselijk en beargumenteert dat met allerlei redeneringen die naar de grondwet verwijzen (separate discussie trouwens, maar nadat het wetgevingsproces netjes was doorlopen zijn alle maatregelen, eens of oneens, wel langs de Staten Generaal gegaan). Nu blijkt Pieter Omtzigt zich in die tijd, vooral in het staartje van de pandemie, te profileren als ‘hoeder van de grondwet’.

Dan is de sprong naar NSC snel gemaakt, zeker als je zelf degelijk genoeg bent om niet op de wappie-partijen te stemmen, of wat minder rechts bent. En het is ook niet heel gek of extreem om waarden als lichamelijke integriteit of bewegingsvrijheid belangrijk te vinden, dus er zijn best veel mensen die hierop zijn aangehaakt.

Ik denk persoonlijk dat dit ook een groep is die zich door NSC voelde aangesproken, maar daar zal bij een komende ronde verkiezingen weinig van over blijven.

Maar goed, uiteindelijk is het gissen, en maakt het voor het mandaat in de kamer ook niet uit waarom je op iemand hebt gestemd.

• D-e-n
wildhagen schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:26:
[...]

Dan had men ook op JA21, FVD ofzo kunnen stemmen lijkt me, had niet per se NSC gehoeven.
Of Volt of de SP of de PvdD. Dat lijkt me meer vallen onder "andere politiek" dan NSC of JA21.
En het pleit voor die mensen dat ze op het NSC wilden stemmen in plaats van een extreemrechtse club als het FvD. Lijkt me ook een stuk constructiever dan stemmen op Eerdmans en Nanninga.

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Daarnaast, Omtzigt is natuurlijk afkomstig van zo ongeveer de meest traditionele partij uit de hele Tweede Kamer (CDA), en zijn partijprogramma is voor een flink deel op dat van het CDA gebaseerd. Dus zo heel erg "andere politiek" is/was het NSC nu ook weer niet.
Maar, van welke politieke traditie is het NSC gevormd vanuit selecties voor het NSC. Het greep bij de selecties voor een groot deel terug naar actoren van tijden en voetafdruk waar segregatie prioritair was, maar wel goed verpakt.

In dat opzicht is het niet vreemd dat men de persoon van principe, convenant, het werk doen - en dus verzet - liet vallen. Toch heb ik moeite met die observatie, want het is nogal wat.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
[...]
Er zijn genoeg onderzoeken te vinden over de problematiek van probleemgongeren in steden, vooral met een migratie achtergrond of die van hun ouders. Er zijn ook genoeg cijfers die laten zien dat jongeren met een migratie achtergrond, of waar een of beide ouders een migratieachtergrond hebben oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit.
Er wordt steeds gewezen naar statistieken die meestal niet meer zijn dan correlatietabellen. Bijvoorbeeld:

- crimineel ja/nee

vs.

- leeftijd
- geslacht
- inkomen
- opleidingsniveau
- geboorteland
- geboorteland (voor)ouders

Als criminelen met een bepaalde (arbitraire) maximum leeftijd vaker dan gemiddeld in een ander land dan Nederland zijn geboren of hun (voor)ouders in een ander land zijn geboren, dan betekent dat niet dat 'migratieachtegrond' van voorspellende waarde is. Dát lijkt wel steeds de onderliggende aanname te zijn.

Er is namelijk ook een correlatie tussen criminaliteit en geslacht, opleidingsniveau en inkomen. Toch hoor ik geen enkele politicus praten over het intrekken van de nationaliteit van alle mannen of een integratieprobleem van laag opgeleiden. Waarom niet? Omdat het nergens op slaat.

Er wordt steeds een causaal verband aangenomen dat helemaal niet is aangetoond en in het bijzonder een verband tussen het belijden van een geloof zoals de islam en antisemitisch geweld. We weten helemaal niet of er sprake is van actieve geloofsbelijdenis. Kortom: het is pseudo-wetenschap verricht door politici die van islamofobie hun handelsmerk hebben gemaakt.
Maar wat voor inhoudelijk stappen zijn er door de Haagse politieke partijen al die jaren gezet om deze problemen uberhaupt aan te pakken. Daar is weinig over te vinden, want het meeste zijn allemaal lokale initatieven die het probleem moeten verhelpen. Maar dat is blijkbaar volledig mislukt.
Ook dat klopt niet, voor zover je het probleem al goed hebt gedefinieerd. Blijkbaar beschouw jij het recente antisemitische geweld in Amsterdam als een uitkomstmaat van een vaag en slecht gedefinieerd probleem en gaat dan achteruit redeneren dat het 'mislukt' is wat het er lokaal aan gedaan is. Dat slaat echt als een tang op een varken.

We kunnen hier heel lang om het punt heen praten, maar er wordt een punt gemaakt van 'integratie' enkel en alleen omdat er naar ik begrijp uit het nieuws Nederlanders bij betrokken waren van wie de (voor)ouders ooit eens vanuit een buitenland naar Nederland zijn verhuisd en die Nederlanders die antisemitisch geweld hebben gepleegd er niet zo uit zien als de criminelen die KOZP demonstranten in Staphorst hebben belaagd vorig jaar:

https://www.om.nl/actueel...kozp-activisten-staphorst

Heb jij dezelfde landelijke politici die nu hun mond vol hebben over integratie iets horen zeggen over de integratie van deze Staphorsters? Zijn nu alle gelovigen in plaatsen zoals Staphorst een probleem? Natuurlijk niet.

Het is gewoon racisme wat Wilders, Vd Plas, Schoof en Yesilgöz ten toon hebben gespreid. Dat maakt antisemitisch geweld uiteraard niet goed en daar moet streng tegenop worden getreden, maar haat met haat bestrijden is kwaadaardig. Dat die politici het ook nog bedekken met een eufemisme als 'integratie' is ronduit verwerpelijk. Zie het interview met Ramsey Nasr bij Bar Laat want wat die politici doen moet stoppen:

https://www.metronieuws.n...e-antisemitisme-bar-laat/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Compuchip87
Virtuozzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:40:
[...]In die zin, het treft mij vanuit haar profiel als moeilijk voorstelbaar dat ze niet zou zien dat er tussen die twee een Grand Canyon ligt. Het is mogelijk dat ze in een soort van mentale gymnastiek zit à la Trickle Down Economics - als de grote heren het goed krijgen dan ook de kleine jongens
Je geeft haar veel credit. In tegenstelling tot de politici die wel een rol spelen, en bewust het politieke spel spelen om hun doelen te bereiken, krijg ik bij Van der Plas het gevoel dat er echt niet meer achter zit dan we zien. Het is een amateurpokeraar die uitgenodigd is aan een professionele tafel en zich nu zonder all in te hoeven door de wedstrijd probeert te bluffen.

Ze heeft duidelijk één doel meegekregen, en dat is invloed op het landbouwbeleid krijgen. Ik denk dat ze de (voorlopig correcte) inschatting heeft gemaakt dat Wilders de grootste pestkop van de klas is, en dat hem blindelings steunen op alles waar ze geen eigen mening over heeft (alles behalve agrarisch beleid dus) haar het meeste zekerheid geeft.
maar ze zou toch best kunnen weten dat een van de grote drivers van schaalvergroting en kapitaalconcentratie achter alle perikelen juist het roofdiergedrag van groot versus klein binnen de sector is geweest. Daar zijn genoeg boeren en collectiefjes duidelijk over geweest de afgelopen tien jaar.
Sorry dat volg ik niet helemaal. Die schaalvergroting en kapitaalconcentratie is toch het bestaansrecht van de partij? Als ik je tekst begrijp suggereer je dat ze iets voor boeren en collectiefjes zou willen / moeten betekenen maar daar is de BBB helemaal niet voor.

• Compuchip87
Real schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:54:
[...]

Er wordt steeds gewezen naar statistieken die meestal niet meer zijn dan correlatietabellen. Bijvoorbeeld:

- crimineel ja/nee

vs.

- leeftijd
- geslacht
- inkomen
- opleidingsniveau
- geboorteland
- geboorteland (voor)ouders

Als criminelen met een bepaalde (arbitraire) maximum leeftijd vaker dan gemiddeld in een ander land dan Nederland zijn geboren of hun (voor)ouders in een ander land zijn geboren, dan betekent dat niet dat 'migratieachtegrond' van voorspellende waarde is. Dát lijkt wel steeds de onderliggende aanname te zijn.

Er is namelijk ook een correlatie tussen criminaliteit en geslacht, opleidingsniveau en inkomen. Toch hoor ik geen enkele politicus praten over het intrekken van de nationaliteit van alle mannen of een integratieprobleem van laag opgeleiden. Waarom niet? Omdat het nergens op slaat.

Er wordt steeds een causaal verband aangenomen dat helemaal niet is aangetoond en in het bijzonder een verband tussen het belijden van een geloof zoals de islam en antisemitisch geweld. We weten helemaal niet of er sprake is van actieve geloofsbelijdenis. Kortom: het is pseudo-wetenschap verricht door politici die van islamofobie hun handelsmerk hebben gemaakt.

[...]

Ook dat klopt niet, voor zover je het probleem al goed hebt gedefinieerd. Blijkbaar beschouw jij het recente antisemitische geweld in Amsterdam als een uitkomstmaat van een vaag en slecht gedefinieerd probleem en gaat dan achteruit redeneren dat het 'mislukt' is wat het er lokaal aan gedaan is. Dat slaat echt als een tang op een varken.

We kunnen hier heel lang om het punt heen praten, maar er wordt een punt gemaakt van 'integratie' enkel en alleen omdat er naar ik begrijp uit het nieuws Nederlanders bij betrokken waren van wie de (voor)ouders ooit eens vanuit een buitenland naar Nederland zijn verhuisd en die Nederlanders die antisemitisch geweld hebben gepleegd er niet zo uit zien als de criminelen die KOZP demonstranten in Staphorst hebben belaagd vorig jaar:

Heb jij dezelfde landelijke politici die nu hun mond vol hebben over integratie iets horen zeggen over de integratie van deze Staphorsters? Zijn nu alle gelovigen in plaatsen zoals Staphorst een probleem? Natuurlijk niet.

Het is gewoon racisme wat Wilders, Vd Plas, Schoof en Yesilgöz ten toon hebben gespreid. Dat maakt antisemitisch geweld uiteraard niet goed en daar moet streng tegenop worden getreden, maar haat met haat bestrijden is kwaadaardig. Dat die politici het ook nog bedekken met een eufemisme als 'integratie' is ronduit verwerpelijk. Zie het interview met Ramsey Nasr bij Bar Laat want wat die politici doen moet stoppen:

Het is nog erger, we kunnen de correlatie beïnvloeden. Door meer mensen met een kleurtje te stoppen bij verkeerscontroles, door in wijken met veel migranten te controleren op stufifraude en door mensen met een buitenlandse achternaam vaker af te wijzen bij sollicitaties, krijg je op papier vanzelf meer criminaliteit, meer fraude en meer werkeloosheid in een bepaalde subgroep.

Lies, damn lies and statistics.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Dat laatste ben ik het echter niet mee eens, kinderen van migranten die op jonge tijd naar school gaan beheersen de taal vaak goed. En zolang ze op een "diverse" school zitten leren ze ook de normen en waarden van onze samenleving. Ze integreren over het algemeen heel goed, je ziet zelfs dat de generatie ervoor het soms nog beter doet dan de nieuwe generatie. En daar ligt het grote probleem wat mij betreft, de wil om bij de samenleving te horen is er gewoon niet.
Ik vermoed dat je me hier verkeerd begrepen heb. Ik wilde met dat stuk aangeven dat ouders niet altijd de gelegenheid hebben om hun kinderen juist op te voeden omdat de maatschappij bepaalde zaken van hun vereisen. Stel een bedrijf verhuist een paar kilometer verder op en plots is de reistijd op een dag niet 1 uur, maar 2 uur. Dat is een uur minder voor de kinderen en de kans is dat een ouder diens kind zelfs in de ochtend niet ziet.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:30
[...]

Omtzigt was natuurlijk wel een beetje anti-establishment. Een inhoudelijk sterk kamerlid dat slachtoffer was van de bestuurscultuur van het CDA ('functie elders'). En in de aanloop naar de verkiezingen van nov 2023 werd hij opeens op het schild gehezen als een rechts conservatief alternatief voor zowel BBB als PVV.

• mekkieboek
Dat speelde inderdaad wel in aanloop naar de verkiezingen. De VVD met imagoschade, zowel aan de linker- als rechterflank. Bestaanszekerheid. Dat gekoppeld aan het goede imago dat Omtzigt had opgebouwd bij het toeslagen debacle en de pensioenhervormingen. >> we gaan voor NSC
Kan ik me voorstellen.

Maar de stap van NSC naar PVV is toch niet vergelijkbaar? Alleen als je heel oppervlakkig naar politiek kijkt, is zo'n stap verdedigbaar. Dan moet je nogal wat weglaten, issues waar je niet eens zo diep voor hoeft te graven. Zelfs al volg je alleen de talkshow tafels (ondanks dat Wilders daar nauwelijks te zien is).

Beetje gechargeerd:
- 'andere politiek' check
- 'niet traditionele partij' check
>> We gaan voor PVV ?
Ik vind het onwaarschijnlijk.

• Virtuozzo
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:15:
[...]

Omtzigt was natuurlijk wel een beetje anti-establishment. Een inhoudelijk sterk kamerlid dat slachtoffer was van de bestuurscultuur van het CDA ('functie elders'). En in de aanloop naar de verkiezingen van nov 2023 werd hij opeens op het schild gehezen als een rechts conservatief alternatief voor zowel BBB als PVV.
De ironie van een establishment actor die tegen het establishment ingaat. Het was een van de grote drivers van waarom men zo anti-Omtzigt werd. Heel bot gezegd, men zag hem als het archetype “fellow aristocrat who went native”.

Wel interessant, bij de VVD was hij veel groter symbool dan binnen een CDA daarbij. Op zich verklaarbaar, want Omtzigt kwam heel dicht bij een kwetsbaarheid van met name de VVD: de kloof tussen de politieke marketing vanuit het Laisser-Faire denken, en de realiteit daar achter, van aldus het werk niet willen doen - want dat raakt aan vereisten van continuïteit.

Anders gezegd: als Omtzigt in oppositie was gepositioneerd met zijn rigide focus op proces / procedure / perspectief, met prikkels van verhaal (versus narratief) en menselijk (versus technisch-economisch) dan was de enige vereiste om te komen tot het onderuit halen van een van de sterkste pijlers voor beheer over perceptie van/door de VVD, de opbouw van toegang tot / bereik binnen het media landschap door Omtzigt geweest.

Het was in die periode ronduit opmerkelijk. Kennissen van CDA waren zowel bij noord als zuid blij dat hij weg was, maar veel verder werd niet nagedacht, er was wel de traditionele focus op natrappen, maar gepaard met “zo ver weg als maar mogelijk”. Binnen de VVD kring lag dat fundamenteel anders, Omtzigt moest en zou gebonden worden, waar dan ook.

Het is uitermate spijtig dat juist in de periode van het vormgeven aan identiteit van de nieuwe partij Omtzigt zelf niet de persoonlijke ruimte en stabiliteit had om dat in eigen hand te houden. Dat gezegd, bij al die media narratieven in die periode hebben media ook in basale zin steken laten vallen, want Omtzigt’s profiel is veel meer inherent conservatief met bijzondere saus dan wat überhaupt in beeld kwam. Anti-establishment is hij niet, pro oude scholen juist wel.

• Helixes
@mekkieboek getuige we net hebben meegemaakt in de VS lijkt mij dat het vertrouwen op de redelijkheid van het electoraat een dwaling is.

Ik ben ontzettend bang dat teveel mensen zich laten meedobberenbop de waan van de dag. Dat ene issue op welke Wilders beloofd te leveren is het enige dat nog telt. De rest is bijzaak. Misschien heeft Wilders nog niet helemaal begrepen dat de misvatting die kiezers in de VS hebben gemaakt wellicht ook hier tot introspectie zou kunnen leiden. Maar, daar hoop ik alweer op de redelijkheid van het electoraat.

Bah.

• Virtuozzo
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:33:
@mekkieboek getuige we net hebben meegemaakt in de VS lijkt mij dat het vertrouwen op de redelijkheid van het electoraat een dwaling is.

Ik ben ontzettend bang dat teveel mensen zich laten meedobberenbop de waan van de dag. Dat ene issue op welke Wilders beloofd te leveren is het enige dat nog telt. De rest is bijzaak. Misschien heeft Wilders nog niet helemaal begrepen dat de misvatting die kiezers in de VS hebben gemaakt wellicht ook hier tot introspectie zou kunnen leiden. Maar, daar hoop ik alweer op de redelijkheid van het electoraat.

Bah.
Rol en functie van media als poortwachter van bestel en samenleving. Het is nogal een punt van aandacht, want de arena is die van het gedrag van de burger, en het gereedschap is dat van perceptie.

Perceptie -> Gedrag.

Maar wanneer media niet macht toetsen en de politicus aan moet kloppen bij media, maar waar content productie centraal staat en media bij politici aankloppen voor toegang tot content?

Zoals we in Hongarije en de VS hebben kunnen zien, dan is de drempel heel laag voor media om poortwachter van specifieke - toxische - politiek te worden. En aangezien media ook mensen zijn, ook dat hebben we in vele landen kunnen observeren, is dan enkel nog druk op media nodig om het gedrag van mensen in media juist te richten vanuit het prikkelen van geloofsartikelen en geloofsvalstrikken van sector en het vak. Bad media! Help, we worden de vijand! Neutraal zijn mensen!

Lieve redacties, voorkomen is het enige genezen.

• Andyk125
D-e-n schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:38:
@Jerie
@Andyk125

Het is sowieso n=1 maar gaat ook voorbij aan de principiële vraag waar het uiteindelijk om draait: wil je onderscheid gaan maken in eersterangs en tweede rangs burgers? Om een wereldberoemd boek te quoten: “All animals are equal, but some are more equal than others”. En ik beantwoord die vraag dus sowieso met "nee".
Ik ook niet maar er wordt mij een vraag gesteld en daar heb ik netjes op geantwoord.

Het gaat hier in mijn ogen niet om het onderscheidt tussen eersterangs en tweederangsburgers, maar Nederlanders die meer waarde hechten aan normen en waarden die niet in onze samenleving past.
Virtuozzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:41:
[...]

Geschapen problematiek. Er liggen twee keuzes bij de huidige omstandigheden van electoraal gedrag:

Het probleem gebruiken.
Het probleem omzetten in uitdaging.
Ik zie niet in hoezo dit geschapen problematiek is.

Mensen die zich vestigen in een ander land, kiezen daar vaak voor om zichzelf of hun familie een beter leven te geven. Op welke manier je dit ook bekijkt is integratie een belangrijk onderdeel daarvan. Niet alleen de taal maar ook de normen en waarden. Daarbij kun je het best oneens zijn met bepaalde normen en waarden, dat betekend echter niet dat je daardoor crimineel gedrag gaat vertonen jegens andere groepen.

Het is voor bepaalde jongeren ook moeilijk om normen en waarden te erkennen wanneer de ouders deze ook niet erkennen. De ouders gaan er echter niet op uit, om bijvoorbeeld homo's en joden lastig te vallen. Ditzelfde geldt trouwens ook voor kinderen van andere strenge geloofsovertuigingen, alleen merk je toch dat de agressie en haat daar toch beduidend minder aanwezig is.
Real schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:54:
[...]

Dan ga maar eens op Google en zoek er op los, daar is veel meer te vinden dan alleen maar paar correlatietabbellen. Zowel van gemeentes zelf als van andere onderzoeksinstituten.

Het is duidelijk te zien dat bepaalde groepen zich niet verbonden zijn met onze Nederlandse samenleving en de normen en waarden die wij als samenleving hebben niet erkennen. Integratie is meer dan alleen maar voor mensen die een migratie achtergrond hebben.
Het is bekent dat een bepaalde groep vooral op gebied van criminaliteit er met kop en schouders bovenuit steekt. Wanneer het toenemende antisemitisme en homohaat ook vooral uit een dezelfde groep komt en met ziet corrolatie met bepaalde criminaliteit dan is het niet vreemd dat mensen zich afvragen waar het fout is gegaan.

Er zijn altijd rotte appels in elke samenleving, maar om de gebeurtenissen en het toenemen anti-semitisme en homohaat van bepaalde groepen nu toe te kennen aan 'paar' rotte appels is wel heel erg makkelijk. Kijk eens wat voor tendens er is op social media over bijv. Isreal en Gaza en wat daar allemaal wordt gezegd. Niet iedereen die zulke denkbeelden heeft zal ook crimineel gedrag vertonen.

Ik maak mij niet zo druk om woorden, daden zeggen mij vele malen meer. En als ik telkens weer nieuwsberichten over homohaat, antisemitisme en geweld tegen bepaalde groepen uit een bepaalde hoek lees dan kan ik mij niet zo druk maken over paar politici die wat woorden roepen.

Alsof de jongeren en jong volwassenen die dit soort zaken doen ook maar uberhaupt luisteren naar wat politici zeggen. De media en het hele cricus er omheen wil er zo graag een groot drama van maken, zodat ze geld kunnen verdienen. Maar stop nu eens even met het ovedrijven en kijk eens goed wat de politici hebben gezegd, is dat nu echt haat, net zoals het geweld waar joden en homo's mee te maken hebben?
Sorry maar ik kan het niet serieus nemen als je dit soort zaken een op een gaat vergelijken.

Politici hebben een voorbeeldfunctie en ze moeten oppassen met wat ze zeggen. Maar de polarisatie zit al lang in onze samenleving en wordt echt niet erger door deze woorden. Ik denk zelfs dat het niet benoemen en het laten broeien van dit soort zaken op de lange termijn grotere en nadelige effecten heeft. Want het komt uiteindelijk zo ver dat de andere groepen het zo zat zijn, dat ze ook de confrontatie gaan opzoeken en het recht in eigen hand neemt als de overheid er niets aan doet, of als ze het gevoel hebben dat de overheid er niets aan doet.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:40
[...]

Niet dat Wilders, als langst zittende politicus, dat wel is...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Helixes
Andyk125 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:44:
Het is duidelijk te zien dat bepaalde groepen zich niet verbonden zijn met onze Nederlandse samenleving en de normen en waarden die wij als samenleving hebben niet erkennen. Integratie is meer dan alleen maar voor mensen die een migratie achtergrond hebben.
Ik denk dat je een zeer belangrijk signaal aanstipt. En, ik wil daar graag aan toevoegen dat dit probleem niet vorige week begonnen is - maar in ieder geval terug leidt tot 2001, zo niet verder. Het is een signaal waar we denk ik naar moeten luisteren, en kijken hoe we er voor kunnen zorgen dat deze generatie, of misschien de volgende, weer kan aanhaken.

Maar je hebt het over normen en waarden. Wat ik mis in het debat is: Welke normen, en daaraan gekoppelde waarden, precies?
Het is bekent dat een bepaalde groep vooral op gebied van criminaliteit er met kop en schouders bovenuit steekt. Wanneer het toenemende antisemitisme en homohaat ook vooral uit een dezelfde groep komt en met ziet corrolatie met bepaalde criminaliteit dan is het niet vreemd dat mensen zich afvragen waar het fout is gegaan.
Ik zie vooral dat het racisme en de homohaat aanzwelt in een ander smaldeel van de samenleving. Ik hoor je daar niet over. Ik hoor daar eigenlijk niemand over.

Maar het gaat hier al een tijdje over correlatie en causatie en zo. Wat mij betreft ga je hier iets te snel door de bocht.

• Deezers
Omtzigt nog snel even terug om te redden wat er te redden valt komende week. Denk dat ze daarom vrijdag ook uiteindelijk niet zijn opgestapt. Nieuwe verkiezingen zit NSC duidelijk niet op te wachten en het land is de laatste maanden nog steeds een puinhoop met wetten die toch niet doorgaan, worden vertraagd, of weer teruggedraaid. Je weet dat een eventuele nieuwe formatie weer heel lang gaat duren en waarschijnlijk is de versplintering nog groter. En de kiezer heeft gezien dat sommige bestuursleden nu ook compleet door de mand vallen..

• Virtuozzo
  • Niet online
Andyk125 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:44:

[...]

Ik zie niet in hoezo dit geschapen problematiek is.
Dan heb je toch vier decennia aan neoliberalisme, laisser-faire en machtspolitiek gemist. Er ligt een behoorlijke tijdlijn aan beslissingen tot gebruik van problematiek.

We hebben er zelfs terminologie voor in politieke wetenschappen, economie en sociologie.
Mensen die zich vestigen in een ander land, kiezen daar vaak voor om zichzelf of hun familie een beter leven te geven. Op welke manier je dit ook bekijkt is integratie een belangrijk onderdeel daarvan.
Yup, totaal menselijk. Maar kijk uit hier, want fixatie op symptoom ligt net zo op de loer als de stap naar iets wat heel erg dicht bij victim blaming ligt. Zonder intentie, puur vanuit beredeneren binnen aanwezige perceptie.

Integratie is een organisch proces, maar dan wel een van generaties op generaties. Waarbij er geen sprake is van assimilatie, maar van synergistische processen - logisch ook want “cultuur” is geen constante, het is juist proces van constante verandering naar iets nieuws.

Dat zit al heel basaal ingebouwd in hoe de volgende generatie afzet tegen de vorige en nieuwe processen, normen, kaders en prioriteiten schept 8)

Wil je niet een paar eeuwen wachten, en ondertussen het aanwezige bestel (dus niet “cultuur”, maar bestel van regels, normen, afspraken e.d.) overeind houden voor collectieve functionaliteit en het zekeren van collectieve vrijheden (dus paal en perk aan grensoverschrijdend gedrag) dan zul je moeten investeren in processen daarbij.

En dan komt het: als we dan de tijdlijn opstellen van handelingen, dan vallen er een aantal dingen op.

1. Er ligt een kloof tussen alle narratieven van rechts-conservatief beleid & bestuur en de realiteit van handelen.
2. De realiteit van handelen is niet geweest het investeren, maar het gebruik van spanningsvelden en het scheppen van bottlenecks daarbij.

Dit is in zijn volledigheid verklaarbaar vanuit aanwezige ideologische structuren. Echter niet vanzelfsprekend of laagdrempelig zichtbaar, want er zit cumulatieve marketing omheen over al die jaren waar wij als bevolking ook al die tijd in hoge mate bij gevolgd hebben. In algemene zin ligt er een uitdaging van kunnen weten, en een drempel voor willen weten, want als samenleving zijn perikelen niet enkel product van machtspolitiek, maar ook gevolg van het als burgers daar een eigen aandeel bij hebben.

Ja, dit ligt gevoelig. Absoluut.

Denk eens aan hoe integraal het concept van schaarste is bij het genormaliseerde marktdenken 8) Bottlenecks, het beperken van middelen voor mechanismen die er zijn om als kader te functioneren, zijn heel makkelijk idee van effectiviteit, van aanpakken, van optimaliseren - met alle gedragseffect van dien. En als we eenmaal op een lijn van denken volgen, dan is op onze schreden terugkeren absoluut niet vanzelfsprekend 8) Kijk dan eens naar een COA op de tijdlijn. Meer geld, maar meer beperkingen. Vervolgens concentratie opleggen, terwijl distributie spanningsvelden juist doet verminderen. Dit is niet enkel nogal een confrontatie met perceptie van perikelen als vluchtelingen of arbeidsmigratie pur sang, kijk voor de grap eens naar de tijdlijn van beslissingen bij een woningmarkt (maar ben niet verbaasd als je dan Geert tegenkomt die meedeed aan lobby en in weerwil van publieke uitingen meestemde aan groots plan voor het prijsgeven van Nederlandse woningmarkt aan buitenlandse investeerders).

Ik zei het al, het ligt gevoelig. Kloven tussen perceptie en realiteit.

Het is een kwestie van zowel individueel als collectief eigenbelang om gewoon eerlijk te zijn over hoe we hier gekomen zijn - een ervaren probleem wat rust op het masseren van perceptie, meer dan op realiteit van data (zie dat eerder gesignaleerde issue van correlatie tabellen - gereedschap voor perceptie).

Begrijp me niet verkeerd hier: het is terdege reëel dat mensen problematiek ervaren. Het gevoel is echt. En er zijn ook stukken problematiek die aanwezig zijn. Maar, het is als onderwerp gereedschap om ons naar de hand te zetten. En dan wordt het pas echt gevoelig, want dat wat we aangrijpen om zowel perceptie als realiteit van perikelen “aan te pakken” is niets anders dan meer, maar erger, dan hetzelfde wat over al die jaren heen perikelen gemaakt, gevormd en gebruikt heeft.

Dit is de rauwe en harde ironie bij het onderwerp van PVV. Het is het natuurlijke verlengde van traditioneel rechts-conservatief gestoeld op machtspolitiek en laisser-faire politiek.

Dat is al een enorme confrontatie met meetbare realiteit voor velen. Maar dit is nog niet eens het echt zure.

Immers, wat volgt wanneer “traditionele” politiek dergelijke lijnen volgt, is een cyclus naar autoritarisme - en dat is een historische constante waar uiteindelijk de kiezers die toestemming geven aan die cyclus een even zo harde prijs betalen als zij die bij dat proces het vijandsbeeld worden.

Neem dit niet van mij aan.

Lees een paar geschiedenisboeken, lees wat publicaties en blogs van experts in cycli van machtspolitiek intern toegepast, van autoritarisme, van rechts-conservatief en de varianten van alt / radicaal / extreem. Historische constante. We kunnen juist in deze tijden zelfs heel goed lering trekken van andere landen op exact dezelfde lijnen, die net iets verder zitten in de verschuivingen daarbij dan wij hier.

Ik besef terdege dat het moeilijk is, al was het maar juist omdat mensen zich vanuit hun gevoel aan iets verbinden. Dat is ontzettend krachtig, dat nestelt zich ontzettend diep.

De menselijke reflex is dan om ons te concentreren op de details van symptoom en perceptie, terwijl we eigenlijk juist heel rustig en kalm terug moeten lopen op de tijdlijn. En daarbij goed te kijken naar het patroon van beslissingen, en vervolgens de netwerken van de politieke actoren daarbij tegen het licht te houden.

Pagina: 1 ... 63 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic