Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 82 Laatste
Acties:
  • 421.300 views

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:08
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:29:
[...]

En daarmee is de racistische stelling dat jodenhaat in de DNA van Marokkanen zit (dus genetisch), waaronder Nora Achahbar, gerechtvaardigd?
Als een bewindspersoon (Faber?) dit zo gezegd heeft dan is het wat mij betreft reden voor ontslag op staande voet en vervolging voor discriminatie. En op nog persoonlijkere noot, het zou me niet eens verbazen, Faber heeft vooralsnog vooral duidelijk gemaakt niet geschikt te zijn voor het ambt.

*knip*, niet "het topic" op deze manier aanvallen graag.

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 18:20 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:41:
[...]
Hoezo overgeneraliseren. Waaruit blijkt dat dit een “Nederlandse” eigenschap is dan, want ik herken maar weinig mensen in mijn omgeving hierin. En ik heb meer buitenlandse vrienden gehad dan de gemiddelde Nederlander. En voordat mensen zeggen, gehad? Ja velen zijn uiteindelijk verhuist naar grotere steden.
Wat wil je nou? Als Maxima zegt dat "de Nederlander bestaat niet" valt Wilders erover dat deze wel degelijk bestaat maar als ik hier een Nederlander aanhaal met eigenschappen dan ben ik aan het generaliseren? Je maakt het wel nodeloos ingewikkeld. je kan niet twee tegengestelde eigenschappen tegelijk hebben, zelfs niet met quantummechanica.

En herken jij niet het beeld dat Nederlanders hun werkgever niet als baas behandelen maar als gelijke? Het is hier geen Duitsland waar dat wel gebruikelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Delerium op 16-11-2024 11:55 ]

• Stiggy
Delerium schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:25:
[...]

Ik gooi het maar in de groep: een zeer typische Nederlandse eigenschap is "autoriteitsprobleem". Dat gezag en baas niet perse iets te vertellen. Mijn inziens is de groep waar het al de hele week over gaat bijzonder goed geïntegreerd op puur Nederlandse kernwaarden.

Not like that.
Oei, schrijf je nu een negatieve eigenschap toe aan een groep mensen op basis van afkomst?

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:41:
[...]

Ik zie hier dagelijkse opmerkingen waar gegeneraliseerd wordt.
Maar dit is een "dom" internetforum, niet een professionele werkomgeving.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:49:
[...]

Je kunt generaliseren zonder racistisch te zijn. Durf je op z'n minst te erkennen dat het een racistische stelling was?
Dan heb je inderdaad geen racistische stelling geplaatst maar mogelijk wel een andere domme (bijvoorbeeld sexistische) stelling. Generaliseren is altijd gevaarlijk.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:55:
[...]

Oei, schrijf je nu een negatieve eigenschap toe aan een groep mensen op basis van afkomst?
Nou ja, wat dacht je van al die Nederlandse jongeren die zich steevast allemaal misdragen aan de kusten van de Middellandse zee? Ze slaan elkaar zelfs dood in Mallorca en anders hebben we wel die vieze oude Nederlandse mannen die zich misdragen in Zuid-Oost Azië. Ook daar is Nederland oververtegenwoordigd in pedofilie, blijkbaar zit dat ook in onze DNA. /S

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:06
Vrietje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:41:
[...]

We leven in samenleving waar deugen als een negatieve eigenschap gezien wordt. Maar als men dan echt niet deugt en de pui van een media markt sloopt zijn die zelfde anti-deugers ook weer boos.
Volgens mij heeft iedereen heel graag vrienden die deugen. Mensen die in gedrag betrouwbaar zijn, het beste met de ander voor hebben, niet alleen aan zichzelf denken etc. Deugen is nog steeds in en zal altijd in zijn.

Het gedrag wat omschreven wordt als deugen en inderdaad als negatief gezien wordt kan omschreven worden als: (online) positief sociaal gedrag promoten en negatief gedrag veroordelen. Waarschijnlijk zijn er wel betere en zeker ook bredere definities, maar het gaat erom dat mensen vertellen hoe zij vinden dat mensen zich moeten gedragen en waar eigenlijk iedereen het stiekem wel mee eens is maar geen zin in hebben om dat te horen.

Het is een beetje kinderachtig, maar vroeger in de klas was degene die altijd wist hoe iedereen zich zou moeten gedragen niet zo populair. Dat is een beetje jammer, maar "deugen" in een sociale context is nooit zo populair. Deugen door te doen is populair, deugen door te vertellen wat je doet en wat je moet doen is niet populair.

Mijn punt is dat (online) deugen (in woord) niet zoveel te maken heeft met daadwerkelijk deugen (in daad). Misschien is dat ook wel het probleem in de politiek. Als Frans TImmermans een bevlogen verhaal houdt over hoe hij denkt dat eenieder beter kan samenleven met elkaar, hoe we iets met het klimaat aankunnen, dan is dat niet populair.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie. Een tot gisteren totaal onbekende staatssecretaris wordt vrijwel uitsluitend in de slachtofferrol geplaatst. We weten amper iets over haar motieven, over haar omgeving waarbinnen ze tot dit besluit is overgegaan. Op papier heeft ze een deskundige achtergrond, maar bijvoorbeeld ook menging in een werkgroep diversiteit en inclusie. Dat laatste roept ook weer vraagtekens op over haar eigen agenda en beoordelingsvermogen. Maar weg met die valse balans, wie zijn we nog vergeten om voor extreemrechts en racistisch uit te maken?

[ Voor 31% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 18:20 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:01:
[...]

Nou ja, wat dacht je van al die Nederlandse jongeren die zich steevast allemaal misdragen aan de kusten van de Middellandse zee? Ze slaan elkaar zelfs dood in Mallorca en anders hebben we wel die vieze oude Nederlandse mannen die zich misdragen in Zuid-Oost Azië. Ook daar is Nederland oververtegenwoordigd in pedofilie, blijkbaar zit dat ook in onze DNA. /S
Grappig genoeg zit de Engelse taal vol met allerlei scheldwoorden over 'the Dutch'. RTL heeft hier een prima item over https://www.rtl.nl/editie...-komen-deze-uitdrukkingen

En ja, humor uit een verre eeuw geleden, maar ook discriminerend.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-11 13:44
D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:38:
[...]

Daar komt nog bij dat de woorden in dit geval ook samenhangen met politiek beleid, beleid over integratie en specifiek de dubbele nationaliteit die ook haarzelf betreft. Dus het is niet alleen een principiële keuze maar waarschijnlijk ook een beleidsinhoudelijke. Dan kun je wijzen op haar eigen, waarschijnlijk nuttige, werk maar dat valt uiteindelijk ook weg in het grotere plaatje waar ze dan waarschijnlijk niet meer achter staat.

Ik vind het erg kwalijk dat nu wordt geprobeerd deze dame te beschadigen. Terwijl het overduidelijk is welke club(s) daadwerkelijk het politieke beleid frustreren.
Dat politieke beleid was natuurlijk van te voren al lang duidelijk, dat wist ze van te voren heel goed. Dat ze die keus maakt is haar goed recht, maar dan moeten mensen ook respecteren dat andere NSC leden hier niet in mee gaan.

Dat nuttige werk valt natuurlijk nooit weg, er is nog nooit een politieke partij geweest die volledig hun standpunten kon uitvoeren. Wat aan de ene kant alleen maar goed is, want hierdoor voorkom je extremen.
[...]

Ten eerste: het probleem is niet de religie zelf, maar de interpretatie ervan Want de meeste mensen die dezelfde religie aanhangen geven géén overlast. Het is een combinatie van factoren die maakt dat mensen niet integreren. En dat maakt het niet zwart-wit en daarom ook zo ingewikkeld.

Een probleem erkennen en oplossen staat ook niet gelijk aan elkaar. Wellicht is er helemaal geen (kant en klare) oplossing. Heb je daar wel eens aan gedacht? En is dat niet het grootste probleem: we zien al twee decennia lang partijen over elkaar heen buitelen aangaande deze problematiek. Allemaal suggereren ze dat zij het wel gaan oplossen. Maar ondertussen gebeurt er niks constructiefs, ook als die partijen aan de knoppen zitten.

Je gebruikt grote woorden maar hebt de "oplossing" zelf ook niet. Dat is niet erg maar dan zou je wellicht ook die grote woorden niet moeten gebruiken en dat zouden in elk geval de politici niet moeten doen. Deze problematiek vergt een veelvoud aan kleine maatregelen. Deze problematiek vergt bescheidenheid en geduld. Maar dat is anno 2024 te veel gevraagd van de politiek.
Een probleem wat niet erkent wordt kan nooit opgelost worden, dus voordat je iets kunt oplossen zal het ook erkent moeten worden. Welke politieke partijen zijn al decennia met deze problemen bezig dan en welke problemen bedoel je dan exact?

Ik kan wel wat oplossingen verzinnen hoor:
- Hardere straffen, niet in de vorm van celstraf maar maatschappelijke vormen
- Veelplegers en gezinnen van veelplegers beter monitoren
- Alle schade verhalen, desnoods op de ouders
- Scholen dienen openbaar te zijn
- Religie hoort niet thuis op school, niet als leidraad

Daarbij gebruik ik helemaal geen groter woorden en dat weet je maar al te goed.

• Miki
haribold schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:08:
[...]
*knip* Het lijkt wel of men hoopt dat het zo erg mogelijk is. Een tot gisteren totaal onbekende staatssecretaris wordt vrijwel uitsluitend in de slachtofferrol geplaatst. We weten amper iets over haar motieven, over haar omgeving waarbinnen ze tot dit besluit is overgegaan. Op papier heeft ze een deskundige achtergrond, maar bijvoorbeeld ook menging in een werkgroep diversiteit en inclusie. Dat laatste roept ook weer vraagtekens op over haar eigen agenda en beoordelingsvermogen. Maar weg met die valse balans, wie zijn we nog vergeten om voor extreemrechts en racistisch uit te maken?
Ah kijk, ze heeft het er vast naar gemaakt dat in het hoogst politieke orgaan gestoeld op de grondwet met Artikel 1 in het achterhoofd ze beschimpt is door haar precies over dezelfde kam te scheren als mensen met een vergelijkbare achtergrond. Dit is wat je toch bedoelt?

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 18:19 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:10
[...]

Maatschappelijk gezien zit het grootste probleem hem gewoonweg in het feit dat je prima mag stellen dat een blanke man die in zuid Europa dat soort streken uithaalt, of die in zuidoost Azië minderjarigen verkracht, een probleem is. Daarentegen, zodra de huidtint niet blank is, er vrij abrupt de racisme kaart getrokken wordt. Vergelijkbaar met de seksisme kaart die erg snel getrokken wordt op het moment dat het om een vrouw gaat in plaats van een man.

Hetgeen jammer is, want het zorgt er enkel en alleen voor dat ware problemen maatschappelijk onbespreekbaar worden. Onder de streep polarisatie enkel en alleen maar in de hand werkt. Verder niets oplost. En waarbij op bredere schaal in veel westerse landen meer genuanceerde linkse kiezers richting rechtse partijen gedreven worden doordat linkse politiek sterspeler is in het trekken van de racisme/seksisme kaart.

• Stiggy
[...]

Daarom laat die post ook zo mooi de complexiteit van de hele discussie zien.
  • Er zit vaak een kern van waarheid in generalisaties. Dronken Engelsen op vakanties? Botte, hele directe Nederlanders? Jouw voorbeelden? (alhoewel ik me niet verdiept heb in of Nederlanders daadwerkelijk oververtegenwoordigd zijn in pedofilie of dat dit een verzinsel is :o ), Amerikanen die dik en luid zijn? etc.
  • Tegelijkertijd moet je heel voorzichtig zijn met generalisaties omdat er veel gevoeligheden in zitten. Wanneer is een generalisatie discriminerend? En in hoeverre schadelijk? Zoals @Jerie aangeeft zit de Engels taal vol discriminerende spreekwoorden over Nederlanders. Zouden we daar anders tegenaan kijken als ze ove andere bevolkingsgroepen zouden gaan?

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dat gesneer is nergens voor nodig.

[ Voor 88% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-11-2024 09:35 ]

• Andyk125
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:38:
[...]

Er is gisteren ruim en breed gerapporteerd dat onder andere de woorden dat "Jodenhaat in de DNA van Marokkanen" zit de racistische druppel was.

Maar even omdraaien, hoe weet jij dat die woorden niet gevallen zijn?
[...]
Ik weet niet welke woorden er exact gevallen zijn, maar ik kan wel raden welke partij dat heeft gedaan.

Persoonlijk zou ik mij niet aangevallen voelen, helemaal niet als het afkomstig zou zijn van een partij die ik niet serieus zou nemen.
D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:40:
[...]

Ik zou graag iets meer moraal zien in de politiek en ook in het dagelijkse leven. Wat is daar mis mee?
Daar is helemaal niets mis mee, maar ik hoop dat je er ook zo over denkt als je reacties en berichten leest en schrijft naar mensen die anders denken of een andere mening hebben dan jou. Want ik lees wel mooie grote woorden van jou kant, maar hou deze dan ook in geachten wanneer je reageerd op iemand die een andere mening heeft.

• Stiggy
Dat zijn inderdaad exact de gefantaseerde verdraaiingen waar ik doel!

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-11-2024 11:01 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:17

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:10:
Optie 1 en 2 kosten geld, bestaan al en worden te vaak “links” genoemd waardoor een gedeelte er niet aan wilt beginnen.
Optie 3 gaat over economische schuld verplaatsen van individu naar collectief. Bestaat al bij minder jarige hoewel er ook een ongelijkheid principe speelt. Probleem is vaak de “mate van verantwoordelijkheid” vast te stellen zodat men het deel van de schuld kan bepalen. “Schade verhalen” staat los van de straf die de maatschappij oplegt.
Optie 4 gaat over instellingen die formeel geen scholen zijn. En de paar die het wel zijn gaat dan over elitaire scholen.
Optie 5 houdt in dat we het ook niet meer over de Joods-Christelijke waardes gaan hebben.

Het zijn dus zeer populistische antwoorden.

Ter herinnering.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Ter verduidelijking; Ik kenmerk de antwoorden als populistisch. Ze gaan namelijk niet in op de complexiteit van de situatie maar veel mensen zullen hier naar kijken en denken “yep, goed plan.”

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Miki
psychodude schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:14:
[...]

Maatschappelijk gezien zit het grootste probleem hem gewoonweg in het feit dat je prima mag stellen dat een blanke man die in zuid Europa dat soort streken uithaalt, of die in zuidoost Azië minderjarigen verkracht, een probleem is. Daarentegen, zodra de huidtint niet blank is, er vrij abrupt de racisme kaart getrokken wordt. Vergelijkbaar met de seksisme kaart die erg snel getrokken wordt op het moment dat het om een vrouw gaat in plaats van een man.

Hetgeen jammer is, want het zorgt er enkel en alleen voor dat ware problemen maatschappelijk onbespreekbaar worden. Onder de streep polarisatie enkel en alleen maar in de hand werkt. Verder niets oplost. En waarbij op bredere schaal in veel westerse landen meer genuanceerde linkse kiezers richting rechtse partijen gedreven worden doordat linkse politiek sterspeler is in het trekken van de racisme/seksisme kaart.
Ik kan je volgen, maar besef dat het publieke debat momenteel niet gaat over hoe die groep jongeren is ontspoort maar over een bevolkingsgroep die schijnbaar niet integreert. De discussie is gemaximaliseerd door heel specifiek naar de kenmerken te zoeken die de groep (Marokkanen) in zijn geheel bind (religie, afkomst, wortels, etniciteit, etc.) ipv een groep jongeren die volledig buiten de samenleving lijkt te staan. Het gaat daarbij om 3de of 4de generatie jongeren, daarvan kun je überhaupt al niet stellen dat ze alleen Marokkaan zijn, hoogstens Nederlanders met een Marokkaanse wortels.

De uitdaging is om hier naar oplossingen te zoeken hoe we deze groep terug in de samenleving kunnen krijgen ipv nog verder van ons te verstoten. We zijn hier overigens niet de enige in, in heel West-Europa zijn paralellen te trekken. Van Frankrijk naar Zweden en van het Verenigd Koninkrijk naar Duitsland
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:17:
[...]

• Er zit vaak een kern van waarheid in generalisaties. Dronken Engelsen op vakanties? Botte, hele directe Nederlanders? Jouw voorbeelden? (alhoewel ik me niet verdiept heb in of Nederlanders daadwerkelijk oververtegenwoordigd zijn in pedofilie of dat dit een verzinsel is :o ), Amerikanen die dik en luid zijn? etc.
  • Tegelijkertijd moet je heel voorzichtig zijn met generalisaties omdat er veel gevoeligheden in zitten. Wanneer is een generalisatie discriminerend? En in hoeverre schadelijk? Zoals @Jerie aangeeft zit de Engels taal vol discriminerende spreekwoorden over Nederlanders. Zouden we daar anders tegenaan kijken als ze ove andere bevolkingsgroepen zouden gaan?
:*)

Precies dat, de discussie is heel complex en niet zwart-wit te voeren.

• Jerie
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:17:
[...]

Die Engelse spreekwoorden stammen uit een andere tijd, toen was discriminatie doodnormaal en nog niet strafbaar. Daarnaast waren we in oorlog met. Dat is een andere situatie als nu.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:05
[...]

Niet helemaal mee eens. Als je kijkt naar pedofilie, wellicht dat blanke mannen daarin vaak voorkomen. De groep blanke mannen hier in NL bestaat uit miljoenen mensen, maar toch wordt die generalisatie vrijwel nooit toegepast in media, politiek, of gewoon op straat. Tenminste, ik kan die niet vinden.

Daarentegen zie je al tientallen jaren generalisatie in politiek en media voor de migranten groepen. Natuurlijk zijn er ook relschoppers onder die mensen, maar inmiddels lopen er ook meer dan honderdduizend hoogopgeleide 'migranten' hier rond. Voor hun is dat bv een klap in het gezicht, terwijl zij meer bijdragen aan de samenleving dan Henk en Ingrid.
Dan lijkt me het terecht dat er sprake kan zijn van racisme. Terecht dat dan als reflex 'racisme' wordt geroepen. Als je wil uitdelen, moet je ook kunnen incasseren.

Ik ben zelf overigens geen fan van de term 'racismekaart'. Daarmee zwak je de inhoud van de term racisme af. We gebruiken ook geen 'antisemitismekaart'. Terwijl dit wel serieuze problemen zijn.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Reageer dan niet.

[ Voor 97% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-11-2024 13:27 ]

• Miki
Nee, dat is wat ik opmaak uit jouw eerdere reactie:
haribold schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:08:
[...]
*knip* Een tot gisteren totaal onbekende staatssecretaris wordt vrijwel uitsluitend in de slachtofferrol geplaatst. We weten amper iets over haar motieven, over haar omgeving waarbinnen ze tot dit besluit is overgegaan. Op papier heeft ze een deskundige achtergrond, maar bijvoorbeeld ook menging in een werkgroep diversiteit en inclusie. Dat laatste roept ook weer vraagtekens op over haar eigen agenda en beoordelingsvermogen. Maar weg met die valse balans, wie zijn we nog vergeten om voor extreemrechts en racistisch uit te maken?

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-11-2024 09:36 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Reageer dan niet.

[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-11-2024 13:27 ]

• Jerie
  • Niet online
[...]

Een probleem is? Wat bedoel je daarmee? Dat zijn overtredingen ofwel strafbare feiten in het land waar ze gepleegd worden. Daar worden mensen dan voor gestraft. De afkomst doet er voor mij dan niet toe. Hetzelfde met openbare geweldpleging afgelopen week. Van mij mag dat allemaal worden aangepakt.

Dan nog even over minderjarigen. De ouders zijn juridisch verantwoordelijk voor minderjarigen. Indien de kinderen economische schade hebben veroorzaakt, kan dit via het civielrecht verhaald worden op de ouders. Het is dan aan de ouders om hun kind een passende straf te geven. Als je slim bent doe je dat als ouder want dat werkt opvoedkundig goed (al kun je niet verwachten dat een 13-jarige even 10.000 EUR gaat ophoesten).

• Andyk125
Delerium schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:53:
[...]

Wat wil je nou? Als Maxima zegt dat "de Nederlander bestaat niet" valt Wilders erover dat deze wel degelijk bestaat maar als ik hier een Nederlander aanhaal met eigenschappen dan ben ik aan het generaliseren? Je maakt het wel nodeloos ingewikkeld. je kan niet twee tegengestelde eigenschappen tegelijk hebben, zelfs niet met quantummechanica.

En herken jij niet het beeld dat Nederlanders hun werkgever niet als baas behandelen maar als gelijke? Het is hier geen Duitsland waar dat wel gebruikelijk is.
Een hond heeft een baas, mensen die werken hebben een werkgever.

En we hebben hier inderdaad niet dezelfde hiërarchie op de werkvloer als in Duitsland, maar uiteindelijk snapt iedereen wel dat hun manager, afdelingshoofd of Directeur niet gelijke is als hun zelf. Waar jij op doelt is de manier waarop wij Nederlanders communcieren. Wij zijn als Nederlanders heel direct en nemen over het algemeen niet snel een blad voor de mond, maar dat is iets heel anders dan wat jij zegt.
DevWouter schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:33:
[...]

Optie 1 en 2 kosten geld, bestaan al en worden te vaak “links” genoemd waardoor een gedeelte er niet aan wilt beginnen.
Het bestaat al en een gedeelte wil er niet aan beginnen, dat stroomt niet echt lijkt me. Ik snap wat je bedoeld hoor. Dit kost uiteindelijk minder dan speciale detentiecentra openen voor minderjarigen.
Optie 3 gaat over economische schuld verplaatsen van individu naar collectief. Bestaat al bij minder jarige hoewel er ook een ongelijkheid principe speelt. Probleem is vaak de “mate van verantwoordelijkheid” vast te stellen zodat men het deel van de schuld kan bepalen. “Schade verhalen” staat los van de straf die de maatschappij oplegt.
Opvoeding is hier in mijn ogen het grote toverwoord. De ouders hebben dit niet of amper gedaan, of de jongeren hebben niet de normen en waarden van de samenleving mee gekregen. Ouders van de probleemjongeren weten vaak niet eens wat hun kinderen echt uitspoken. Je bent als ouder uiteindelijk verantwoordelijk, als het hun pijn doet in de portomonee dan zijn de straffen van de ouders erger dan die we als gemeenschap op kunnen leggen.
Optie 4 gaat over instellingen die formeel geen scholen zijn. En de paar die het wel zijn gaat dan over elitaire scholen.
Optie 5 houdt in dat we het ook niet meer over de Joods-Christelijke waardes gaan hebben.
Bijzonder onderwijs is nog steeds onderwijs, dit is gewoon een manier waarop instellingen de wet porberen te omzeilen en zorgen dat ze hun kinderen het onderwijs kunnen geven zoals hun dat willen. Met hun eigen normen en waarden.

Dit geldt ook voor Joods en Christelijke scholen inderdaad. Religie hoort niet een leidraad te zijn op een school, nier meer in deze tijd. Je kunt wel degelijk informatie en onderwijs hieraan besteden, maar dit moet geen leidraad zijn.
Het zijn dus zeer populistische antwoorden.

Ter herinnering.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Ter verduidelijking; Ik kenmerk de antwoorden als populistisch. Ze gaan namelijk niet in op de complexiteit van de situatie maar veel mensen zullen hier naar kijken en denken “yep, goed plan.”
Nou kom zelf eens met goede oplossingen dan, want ik heb hier nog van niemand anders iets gezien.

We hoeven nu ook niet alles te gaan overcompliceren en te doen alsof deze problematiek onoverkombaar is. Bepaalde mensen maken het veel ingewikkelder dan het daadwerkelijk is. Rotte appels, pestgedrag of discriminatie ga je nooit volledig weren, dit is gewoon onmogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Andyk125 op 16-11-2024 12:53 ]

• Stiggy
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:39:
[...]

Die Engelse spreekwoorden stammen uit een andere tijd, toen was discriminatie doodnormaal en nog niet strafbaar. Daarnaast waren we in oorlog met. Dat is een andere situatie als nu.
Nee die zijn nog steeds vaak gebruikt en actueel hoor. Ik hoor ze nog vaak van mijn buitenlandse collega's.
En je kan er een recentere aan toevoegen: de Dutch Disease. :)

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:09
[...]

Het kabinet is al bezig met plannen die verder gaan. Ze willen dat de onderwijsinspectie toezicht gaat houden op informeel onderwijs aan kinderen, van moskee tot scoutingclub (alsof het daar echt om gaat :X ). De onderwijsinspectie zit daar alleen helemaal niet op te wachten. En dit veroorzaakt onrust:
Over de reikwijdte van de wet leven grote zorgen bij moskeeën. „Het breed gedragen gevoel is: ‘Ze komen nu je huiskamer binnen’”, zegt Abdelsadek Maas van de koepelorganisatie SIORH die tientallen moskeeën vertegenwoordigt. „Het moskee-onderwijs is een private aangelegenheid waar de overheid niets te zoeken heeft. Wij zullen elk juridisch middel aangrijpen om hier bezwaar tegen te maken.”
En verder:
Het concept-wetsvoorstel moet nog langs de Raad van State, de Tweede- en Eerste Kamer. Volgens hoogleraar Paul van Sasse van IJsselt staat de tekst vooralsnog op gespannen voet met tal van grondrechten. „Vooral met de vrijheid van onderwijs, godsdienst, meningsuiting, levensovertuiging en vereniging. De motivering op die punten is tot nu toe zeer mager en dun.”
Het gaat hard met het zagen aan grondrechten :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Jerie
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:47:
[...]

Nee die zijn nog steeds vaak gebruikt en actueel hoor. Ik hoor ze nog vaak van mijn buitenlandse collega's.
En je kan er een recentere aan toevoegen: de Dutch Disease. :)
Ja, ze worden nog gebruikt omdat ze zijn ingeburgerd. Maar de haat tussen Engelsen en Nederlanders is inmiddels allang niet meer. Daarom zijn ze tegenwoordig onschuldig.

We hebben inmiddels ook wereldwijd afgesproken dat we ziektes niet meer vernoemen naar bevolkingsgroepen (zoals 'de Spaanse griep') omdat dit stigmatiserend werkt.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:02
Delerium schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:53:
[...]

Onze directie behandeld ons als gelijke als ook wij de directie behandelen als gelijke. Ik heb bij best veel bedrijven gewerkt maar geen enkele manager of directeur heeft zich ooit hoger laten behandelen.

Overigens zie je dat Duitsland ook steeds meer richting het Nederlandse principe gaat, ik had laatst een gesprek met een manager van Zalando, een Duitser, en die gaf aan dat Zalando een platte organisatie is waar hij als geen traditionele hiërarchie bestaat.

Jonge Duitsers willen dat zelf ook niet meer, traditionelere Duitse bedrijven komen straks in de moeilijkheden omdat ze straks niet of nauwelijks jonge Duitsers kunnen aannemen. Ook qua cash merk je dat Duitse jongeren liever pinnen dan cash betalen, Duitsland gaat nog een forse verandering tegemoet.

• Stiggy
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:56:
[...]

Ja, ze worden nog gebruikt omdat ze zijn ingeburgerd. Maar de haat tussen Engelsen en Nederlanders is inmiddels allang niet meer. Daarom zijn ze tegenwoordig onschuldig.

We hebben inmiddels ook wereldwijd afgesproken dat we ziektes niet meer vernoemen naar bevolkingsgroepen (zoals 'de Spaanse griep') omdat dit stigmatiserend werkt.
Ah oké, dus als Nederlanders Moslims over het algemeen niet haten dan kunnen laatdunkende uitspraken weer wel?

Hum nee, zo werkt het toch niet vrees ik. :+

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:26
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:42:
[...]

_O- goeie grap! Ik ken wel mensen die (af en toe) De Telegraaf lezen maar kwaliteitskrant heb ik ze het nog nooit horen noemen. Is het ook niet. Het zal niet geaccepteerd worden als betrouwbare bron in het betrouwbare bronnen topic. Hun headlines zijn vaak bombastisch, emotioneel, opgeblazen, en polariserend. Ze deden al aan clickbait toen die term nog niet bestond.
Ik liet de sarcasmemodus bewust weg. Altijd leuk als mensen er op aan slaan :+

Het is een krant die een bepaald deel van de bevolking leest, er een bepaalde beeldvorming door krijgt.

• Jerie
  • Niet online
Bananenplant schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:53:
[...]

Het kabinet is al bezig met plannen die verdergaan. Ze willen dat de onderwijsinspectie toezicht gaat houden op informeel onderwijs aan kinderen, van moskee tot scoutingclub (alsof het daar echt om gaat :X ). De onderwijsinspectie zit daar alleen helemaal niet op te wachten. En dit veroorzaakt onrust:

[...]

En verder:

[...]

Het gaat hard met het zagen aan grondrechten :X .
Oh jee toch nog 'ns goed de teksten doorlezen die mijn kinderen zingen tijdens het kinderkoor :F /s

Overigens zijn die fundamentalistische scholen al lang en breed geïnfiltreerd. Drie keer raden van welke afkomst de beste infiltranten zijn. Die jaag je nu tegen je in het harnas. De stupiditeit regeert.

Hoe dan ook, gaat heel veel extra werk inhouden. En ik ben benieuwd of men ook de extreemrechtse scholen van Baudet gaat onderzoeken.
Volgens het kabinet is het nodig om kinderen in het informele onderwijs te „beschermen” tegen uitlatingen die „schadelijk” voor hen zijn. Hiervan is volgens de beoogde wet sprake als de lessen groepen discrimineren. Ook mag kinderen niet worden geleerd zich „van de samenleving of bepaalde bevolkingsgroepen af te keren”. Wel mag nog gezegd worden dat andere mensen „fout” zijn vanwege hun levensstijl, maar ze mogen niet worden afgeschilderd als „minderwaardig”.

Het kabinet wil dat de onderwijsinspectie gaat toetsen of informele onderwijsorganisaties zich schuldig maken aan dergelijk gedrag. Daarvoor mag de inspectie op bezoek gaan bij de lesorganisatie – zo nodig onder politiebescherming. Ook mag de inspectie ouders en leerlingen ondervragen en lesboeken in beslag nemen. Medewerking is verplicht.
De inspectie kan signalen over informele scholen ontvangen van burgers of autoriteiten.
Ah, de kliklijn. Nee, dat werkt lekker :/
Gemeenten mogen in het voorstel gevoelige informatie over religieuze organisaties of docenten met de inspectie gaan delen; de politie mag zelfs inlichtingen delen die afkomstig zijn uit „observaties” bij weekendscholen. Pas nadat zo’n signaal door een adviescommissie is beoordeeld, mag de inspectie overgaan tot onderzoek, benadrukt een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs in een reactie. „Dit mag dus absoluut niet overal en zeker niet zomaar.”
Klopt, stel je voor je zou steeksproefgewijs ergens achter komen.

• Jerie
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:01:
[...]

Ah oké, dus als Nederlanders Moslims over het algemeen niet haten dan kunnen laatdunkende uitspraken weer wel?

Hum nee, zo werkt het toch niet vrees ik. :+
Dan is het in ieder geval minder polariserend en hatelijk, ja. Zo werkt dat. Als ik n.a.v. vorige week donderdag een slechte grap maak over Joden, of over vliegtuigen die exploderen vlak na 9/11, dan ligt dat gevoeliger dan wanneer de storm is gaan liggen. En ik ga ook geen grap over kanker maken als jouw vrouw net is overleden aan kanker. Ook niet in een voetbalstadion. Heel logisch en menselijk.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Precies mijn punt; moslims willen ook gelijk behandeld worden en wij moeten ze ook maar eens als gelijk behandelen.
Wilders doet dat niet en is daarmee niet echt geintegreerd.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:40

Grappig, meerdere van die punten zijn al jaren stokpaardjes van links. Maar ja, die winnen daar geen stemmen mee; en als ik je reacties zo lees denk ik ook niet dat je daar de oplossing denkt te vinden.

1. Dit was de context van de bekende (en typiosch compleet buiten context geplaatste) 'theedrinken' uitspraak van Cohen. Maatwerken in straffen, zodat deze zin hebben. Als dat celstraf is, celstraf, als dat theedrinken is met de ouders: theedrinken.
2. Reclassering doet dit soort zaken. Ik hoef je hopelijk niet uit te leggen hoe daar naar gekeken wordt in NL?
3. is denk ik de enige die op links niet zo te vinden zal zijn; zeker niet zonder een heleboel nance. En dan nog zal men er niet per definitie tegen zijn (met de nodige nuance). Het bijt namelijk potentieel met het oplossen van het probleem.
4 en 5 zijn schoolstrijd. Links wil al jaren af van het bijzonder onderwijs; maar een bepaalde groep in de NL politiek want to eat the cake and have it too.

Niet geheel toevallig is links ook typisch meer begaan met andere sociaal-maatschappelijke oorzaken van de problemen.

Maar sure, 'het wordt niet benoemd'. Wat een gotspe.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 16-11-2024 13:21 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
[...]
Maatschappelijk gezien zit het grootste probleem hem gewoonweg in het feit dat je prima mag stellen dat een blanke man die in zuid Europa dat soort streken uithaalt, of die in zuidoost Azië minderjarigen verkracht, een probleem is.
Je hebt het hier over enkelvoud (een man). Als het een doel dient (zoals een signalement dat de politie gebruikt) dan is het uiteraard geoorloofd om huidskleur te noemen. Alleen gaaf het daar nu niet om. Waar het hier gaat zijn o.a. uitspraken van staatssecretaris Nobel die over "islamitische jongeren" (meervoud) zei dat ze "voor een groot deel onze Nederlandse normen en waarden niet onderschrijven".

https://www.zeelandnet.nl...-aanwijzen-moslimjongeren

Dat verschil met jouw voorbeeld is wel heel groot, of niet?
ware problemen maatschappelijk onbespreekbaar worden
"Ware problemen"? Nobel c.s. hebben het over Nederlanders wiens overgrootouders of betovergrootouders naar Nederland zijn verhuisd (vaak op uitnodiging van Nederlandse werkgevers overigens). Wat zijn nu die "ware problemen"?

Ik zal je zeggen wat de "ware problemen" zijn. Dat zijn in eerste instantie de woorden van Nobel c.s. die op grond van uiterlijke kenmerken van mensen een groep aanduiden die volgens Nobel c.s. problemen veroorzaken. Ik heb nog nooit een politicus horen praten over jongeren met een gereformeerde achtergrond die niet geïntegreerd zijn omdat er in Staphorst geweld is gebruikt tegen demonstranten van KOZP:

https://www.om.nl/actueel...kozp-activisten-staphorst

Waarom niet? Omdat je aan het uiterlijk van een persoon (1) niet kan zeggen of het iemand is die zich crimineel gedraagt, (2) je aan het uiterlijk van iemand niet kunt zien welk geloof die persoon belijdt of ünerhaupt een geloof belijdt en (3) geloof daar ook niks mee te maken heeft.

Als Nederlandse jongeren van (over)(groot)ouders die in Marokko zijn geboren er exact zo zouden uitzien als Nobel c.s. zelf, hadden ze het waarschijnlijk niet gehad over integratie, of wel?

Dáár zit het racisme. Dus wat is nu het 'ware probleem' en wat heeft uiterlijk daarmee te maken? Niks uiteraard. Dus moet dat gewoon buiten beschouwing blijven, maar dát kunnen of willen de racisten in dit kabinet niet. En het leidt gigantisch af van de ernst van de antisemitische misdrijven in Amsterdam, nota bene over de rug van de Joodse gemeenschap. Die is er echt niet bij gebaat dat Nobel c.s. het hebben over "islamitische jongeren", laat staan dat ze überhaupt weten of ze een geloof belijden.

Zijn er probleemjongeren? Ja. Zijn er probleemjongeren in alle delen van de maatschappij? Ja. Moeten we dus uiterlijke kenmerken betrekken bij het 'benoemen' daarvan met allerlei toegeschreven geloofsbelijdenis? Nee. Wat Nobel deed was discriminatoir, maar ik vraag me ernstig af of deze politicus dat zelf wel doorheeft.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Dat politieke beleid was natuurlijk van te voren al lang duidelijk, dat wist ze van te voren heel goed. Dat ze die keus maakt is haar goed recht, maar dan moeten mensen ook respecteren dat andere NSC leden hier niet in mee gaan.

Dat nuttige werk valt natuurlijk nooit weg, er is nog nooit een politieke partij geweest die volledig hun standpunten kon uitvoeren. Wat aan de ene kant alleen maar goed is, want hierdoor voorkom je extremen.

[...]

Een probleem wat niet erkent wordt kan nooit opgelost worden, dus voordat je iets kunt oplossen zal het ook erkent moeten worden. Welke politieke partijen zijn al decennia met deze problemen bezig dan en welke problemen bedoel je dan exact?

U stemt altijd D66? Dat was een van de weinige partijen die weleens geflirt heeft met het afschaffen van bijzonder onderwijs. De overige punten kan D66 PvdA GL etc zich ook wel in vinden.

• Andyk125
ijdod schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:18:
[...]

Grappig, meerdere van die punten zijn al jaren stokpaardjes van links. Maar ja, die winnen daar geen stemmen mee; en als ik je reacties zo lees denk ik ook niet dat je daar de oplossing denkt te vinden.

1. Dit was de context van de bekende (en typiosch compleet buiten context geplaatste) 'theedrinken' uitspraak van Cohen. Maatwerken in straffen, zodat deze zin hebben. Als dat celstraf is, celstraf, als dat theedrinken is met de ouders: theedrinken.
2. Reclassering doet dit soort zaken. Ik hoef je hopelijk niet uit te leggen hoe daar naar gekeken wordt in NL?
3. is denk ik de enige die op links niet zo te vinden zal zijn; zeker niet zonder een heleboel nance. En dan nog zal men er niet per definitie tegen zijn (met de nodige nuance)
4 en 5 zijn schoolstrijd. Links wil al jaren af van het bijzonder onderwijs; maar een bepaalde groep in de NL politiek want to eat the cake and have it too.

Niet geheel toevallig is links ook typisch meer begaan met andere sociaal-maatschappelijke oorzaken van de problemen.

Maar sure, 'het wordt niet benoemd'. Wat een gotspe.
Wie interesseert het nu of het een links of rechts idee is, er werd mij gevraagd om enkele oplossingen.

Waar zijn nu die berichten die elkaar moeten verbinden, in plaats van dat er gezamenlijk naar oplossingen wordt gekeken is men drukker om de oplossingen die iemand aandraagt te ontleden en duidelijk te maken wat wel of niet kan en waarom dit bij uitstek bedoeld is voor een politiek spectrum.

Ik ben dat link - rechts geneuzel wel zo ontzettend zat. Er zijn maar zeer weinig mensen volledig links of rechts politiek gekleurd. Mensen zijn zo druk met het overbelichten van de verschillen. En maar blijven zeuren over dat mensen elkaar moeten accepteren en dat verbintenis zo belangrijk is, wie geloofd dat nog als alle reacties hier zelf zo tegenstrijdig zijn.

Ik moet hier nog van een ander iemand een enkele oplossing zien voor deze problematiek. Maar deze is natuurlijk zo gecompliceerd dat er een heel boekwerk nodig is om deze te beschrijven. Dan nog 10 jaar onderzoek en dan maar hopen dat het misschien vanzelf verdwenen is. 8)7
HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:34:
[...]

U stemt altijd D66? Dat was een van de weinige partijen die weleens geflirt heeft met het afschaffen van bijzonder onderwijs. De overige punten kan D66 PvdA GL etc zich ook wel in vinden.
Ik kies geen partij op basis van een enkele problematiek… maar D66 is toch juist voor alle vrijheden, en ze willen alleen af van de status van religieuze scholen niet van het feit dat ze tegen religie zijn op scholen.

[ Voor 9% gewijzigd door Andyk125 op 16-11-2024 13:49 ]

• Stiggy
HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:34:
[...]
Is dat zo?
@ijdod Betoogt juist dat het links is dat al jaren van het bijzonder onderwijs af wil. En als ik even snel Google dan vind ik juist weer rechts (Dijkhof, VDD) die hier een statement over maakt.

In dat stuk geeft 60% van het EenVandaag Opiniepanel overigens ook aan dat ze vinden dat onderwijs met een religieuze grondslag afgeschaft moet worden. Ik zou persoonlijk ook graag zien dat partijen hier een speerpunt van maken.

• Jerie
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:45:
[...]

Is dat zo?
@ijdod Betoogt juist dat het links is dat al jaren van het bijzonder onderwijs af wil. En als ik even snel Google dan vind ik juist weer rechts (Dijkhof, VDD) die hier een statement over maakt.

In dat stuk geeft 60% van het EenVandaag Opiniepanel overigens ook aan dat ze vinden dat onderwijs met een religieuze grondslag afgeschaft moet worden. Ik zou persoonlijk ook graag zien dat partijen hier een speerpunt van maken.
D66 en VVD zijn geen partijen met een sterk religieuze achterban. Ik vind D66 meer progressief dan links of rechts.

Overigens, als men dit gaat doen, gaat men dan ook 'ns homohaat bij Christelijke scholen onderzoeken?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:58:
[...]
Overigens, als men dit gaat doen, gaat men dan ook 'ns homohaat bij Christelijke scholen onderzoeken?
Daar is men langzaamaan mee bezig ja. De publicaties van de NRC hebben daarbij geholpen denk ik.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:58:
[...]

D66 en VVD zijn geen partijen met een sterk religieuze achterban.
Nou … ideologie is ook maar een kerk 8)

• ijdod
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:35:
[...]

Wie interesseert het nu of het een links of rechts idee is, er werd mij gevraagd om enkele oplossingen.

Waar zijn nu die berichten die elkaar moeten verbinden, in plaats van dat er gezamenlijk naar oplossingen wordt gekeken is men drukker om de oplossingen die iemand aandraagt te ontleden en duidelijk te maken wat wel of niet kan en waarom dit bij uitstek bedoeld is voor een politiek spectrum.

Ik ben dat link - rechts geneuzel wel zo ontzettend zat. Er zijn maar zeer weinig mensen volledig links of rechts politiek gekleurd. Mensen zijn zo druk met het overbelichten van de verschillen. En maar blijven zeuren over dat mensen elkaar moeten accepteren en dat verbintenis zo belangrijk is, wie geloofd dat nog als alle reacties hier zelf zo tegenstrijdig zijn.
Ik ben het ook zat dat normale politieke discussies rond het midden verpest worden door mensen die steeds extreem rechtse stokpaardjes er bij halen en dan gepikeerd zijn dat dit benoemd wordt voor wat het is. Met andere woorden: als je dat zo zat bent, stop met het herhalen van extreme standpunten. Je kan niet van het midden verwachten dat ze de extremen tegemoet komen. Let wel,. je stelt zelf dat 'het niet benoemd wordt'. Dat is gewoon niet waar; en je voorgestelde ideeen zijn gewoon te vinden in de bestaande partijen. Dat was het punt.

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 16-11-2024 14:39 ]

• ijdod
[...]

Is dat zo?

Ik nam het even breder dat enkel de schoolstrijd voor dat lijstje met punten. De confessionele partijen zijn tegen afschaffen. Het is voor hun van een kroonjuweel waarvan het bewaren van de status quo vrij makkelijk te bewerken is. Het voornaamste punt hierbij blijft dat dit wel de ruimte geeft voor ander bijzonder onderwijs, waaronder islamitisch.

[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 16-11-2024 14:37 ]

• Andyk125
ijdod schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:29:
[...]

Ik ben het ook zat dan normale politieke discussies rond het mioden verpest worden door mensen die steeds extreem rechtste stokpaardjes er bij halen en dan gepikeerd zijn dat dit benoemd wordt voor wat het is. Met andere woorden: als je dat zo zat bent, stop met het heralen van extreme standpunten. Je kan niet van het midden verwachten dat ze de extremen tegemoet komen.
Er is niemand gepikeerd, je herhaald gewoon reacties die daarvoor voorbij zijn gekomen. Het lijkt hier wel een populariteitswedstrijd, misschien wordt het eens tijd dat men die domme duimpjes weghaalt op het forum. Zodat het grote kliekje elkaar niet telkens een schouderklopje kan geven en men telkens populaire meningen blijft roepen alsof het feiten zijn.

Welke extreme standpunten heb ik überhaupt genoemd? Ik ben namelijk heel erg benieuwd wat je als extreem ziet. Kom nu eens met feiten in plaats van altijd dezelfde woorden herhalen als, extreem, links-rechts, polarisatie, discriminatie.

Edit: grappig dat je het nu extreem rechts noemt, terwijl het in je vorige reactie blijkbaar vooral linkse ideeën waren.

Waar zijn jou oplossingen voor deze problematiek, noem er eens paar..

[ Voor 8% gewijzigd door Andyk125 op 16-11-2024 14:44 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Is dat zo?

Gaat niet gebeuren want de VVD zal het eerder gebruiken in onderhandelingen met christelijke partijen. En aangezien een kabinet zonder VVD nogal lastig is (hefboomfunctie PVV<->VVD) verwacht ik niet dat er op korte termijn iets daarin verandert.

It’s the economy, stupid!

• ijdod
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:40:
[...]

Er is niemand gepikeerd, je herhaald gewoon reacties die daarvoor voorbij zijn gekomen. Het lijkt hier wel een populariteitswedstrijd, misschien wordt het eens tijd dat men die domme duimpjes weghaalt op het forum. Zodat het grote kliekje elkaar niet telkens een schouderklopje kan geven en men telkens populaire meningen blijft roepen alsof het feiten zijn.
Misschien moet je je dan eens verdiepen in de feiten, en geen onzin verkondigen. Want daar wordt je primair op afgerekend. Zoals het 'niet benoemen'. Het ga je goed verder, ik ga me niet verder vermoeien met je slachtoffer gedrag en bad faith argumenten.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:10
Trishul schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:40:
[...]

Niet helemaal mee eens. Als je kijkt naar pedofilie, wellicht dat blanke mannen daarin vaak voorkomen. De groep blanke mannen hier in NL bestaat uit miljoenen mensen, maar toch wordt die generalisatie vrijwel nooit toegepast in media, politiek, of gewoon op straat. Tenminste, ik kan die niet vinden.

Daarentegen zie je al tientallen jaren generalisatie in politiek en media voor de migranten groepen. Natuurlijk zijn er ook relschoppers onder die mensen, maar inmiddels lopen er ook meer dan honderdduizend hoogopgeleide 'migranten' hier rond. Voor hun is dat bv een klap in het gezicht, terwijl zij meer bijdragen aan de samenleving dan Henk en Ingrid.
Dan lijkt me het terecht dat er sprake kan zijn van racisme. Terecht dat dan als reflex 'racisme' wordt geroepen. Als je wil uitdelen, moet je ook kunnen incasseren.

Ik ben zelf overigens geen fan van de term 'racismekaart'. Daarmee zwak je de inhoud van de term racisme af. We gebruiken ook geen 'antisemitismekaart'. Terwijl dit wel serieuze problemen zijn.
Je begrijpt mij verkeerd. Ik stel ook helemaal niet dat generalisatie de oplossing is. Maar op het moment dat je iets aanstipt dat ongewenst is, ongeacht binnen welk kader, moet niet de eerste reflex zijn voor een wederpartij of derde partij om hierin etniciteit of geslacht hoofdzaak te maken.

Indien Belgen oververtegenwoordigd zijn in bepaalde delicten, betekend dit niet dat alle Belgen slecht zijn. Maar moet je je maatschappelijk gezien wel kunnen richten op wat deze oververtegenwoordiging doet verklaren en hierop kunnen acteren, zonder dat een wederpartij of derde partij dit afdoet als racisme.

En je kunt geen fan zijn van de term "kaart". Maar op het moment dat iets feitelijk is, maar het weerwoord dat gegeven wordt, is "ja maar, etniciteit/geslacht", dan wordt deze kaart toch echt getrokken. Beroepsmatig zie ik dat ook met enige regelmaat gebeuren. Waarbij op moment dat bijvoorbeeld een sollicitant niet wordt aangenomen of ondermaats functioneren bespreekbaar wordt gemaakt, een wederpartij factoren als het zijn van de niet de best geschikte kandidaat of beneden niveau functioneren naast zich neer legt en niet inhoudelijk countert waar van toepassing, maar poogt te weerleggen als zijnde gevolg van etniciteit of geslacht dat deze conclusie getrokken is.

En je geeft aan dat er geen antisemitisme kaart wordt getrokken, maar in de praktijk is dit zeer zeker wel het geval. Zat mensen die, ook binnen dit forum bijvoorbeeld, anderen hiervan betichten op het moment dat je je bijvoorbeeld afkeurend bent t.a.v. de acties van Israël. Waarmee je ook daar een discussie dus bijzonder snel doodslaat en enig vorm van debat onmogelijk maakt. Ook op politiek niveau zie je dit terug. Waarin soms antisemitisme wordt geroepen, voor zaken die onwaarschijnlijk antisemitisch van aard zijn.
Miki schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:36:
[...]

Ik kan je volgen, maar besef dat het publieke debat momenteel niet gaat over hoe die groep jongeren is ontspoort maar over een bevolkingsgroep die schijnbaar niet integreert. De discussie is gemaximaliseerd door heel specifiek naar de kenmerken te zoeken die de groep (Marokkanen) in zijn geheel bind (religie, afkomst, wortels, etniciteit, etc.) ipv een groep jongeren die volledig buiten de samenleving lijkt te staan. Het gaat daarbij om 3de of 4de generatie jongeren, daarvan kun je überhaupt al niet stellen dat ze alleen Marokkaan zijn, hoogstens Nederlanders met een Marokkaanse wortels.

De uitdaging is om hier naar oplossingen te zoeken hoe we deze groep terug in de samenleving kunnen krijgen ipv nog verder van ons te verstoten. We zijn hier overigens niet de enige in, in heel West-Europa zijn paralellen te trekken. Van Frankrijk naar Zweden en van het Verenigd Koninkrijk naar Duitsland
Geheel onverwacht is dat natuurlijk niet. Het is een kwestie van decennia afglijden. Waarin je toenemend aanstuurt op extremen binnen de politiek door enerzijds wensdenken en anderzijds teren op een voedingsbodem van toenemende onvrede, waarbij historisch gezien aanwijzen van een zondebok een weg van mindere weerstand en eenvoudiger is dan hand in eigen boezem steken (idealiter vanuit beide kanten van het politiek spectrum) en accepteren dat dit geen integratie probleem is van Marokkanen, maar een integratie probleem van de NL overheid.
DevWouter schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:33:
Rest even buiten beschouwing gelaten. Maar hier wilde ik wel op reageren. Religie mag best een plaats hebben op scholen, maar enkel vanuit theologisch oogpunt. De meer kerkelijke doctrine, ongeacht welke religie we het ook over hebben, zou geen plaats moeten hebben binnen het onderwijs. Inclusief dus het Christelijke. Normen en waarden die aangewend worden op scholen zouden conform de Nederlandse maat moeten zijn.
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:29:

En daarmee is de racistische stelling dat jodenhaat in de DNA van Marokkanen zit (dus genetisch), waaronder Nora Achahbar, gerechtvaardigd?
Wat de exacte stelling is geweest, is wat onduidelijk. Maar belangrijk is daarin wel om hier zelf geen extra veronderstellingen op toe te leggen. Wanneer iemand spreekt over dat iets in het DNA zit, wil verre van zeggen dat iemand erop doelt dat het genetisch is. Ook zonder die verdere veronderstelling, blijft een eventueel dusdanige gedane stelling verder evenmin gerechtvaardigd en politicus onwaardig.

• Virtuozzo
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:19:
Wanneer iemand spreekt over dat iets in het DNA zit, wil verre van zeggen dat iemand erop doelt dat het genetisch is.
Eh..

Ik ga er van uit dat je hier doelt op het type stupiditeit van uitspraken die volgen uit het soort onnadenkendheid wat product is van het normaliseren van gedragskaders binnen een groep?

Dat is de minst slechte variant.

En links- of rechtsom is ook dat zowel indicatief als uitdragend in toxiciteit. Zeker wanneer je daar al afspraken over hebt gemaakt in een rechtsstaatverklaring ...

• Jerie
  • Niet online
mercapto schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 03:44:
[...]

Mensen hebben een te kort geheugen en zijn alweer vergeten hoe het ging in 2016-2020, en dat was Trump die veel ging golfen en het vooral als grote grap zag en een kans om z'n zakken te vullen. Nu gaat het om de knikkers.

De beste manier om iets te leren is door zo'n regering te laten zitten, 4 jaar of erger zelfs, 8 jaar, zodat niemand er omheen kan dat populisme/fascisme de oplossing niet is en alles alleen maar erger maakt.
BBB kwam er al heel snel achter dat je een land niet kunt besturen door boeren altijd hun zin te geven, bijna alle beloftes uit hun verkiezingsprogramma bleken loos. PVV hetzelfde met "Dat gaan we regelen", maar er viel niks te regelen want er is nog zoiets als wetten die vervelend in de weg staan als je een oplossing hebt maar het probleem nog gevonden moet worden. Lekker laten zitten, tot de desillusie bij de kiezer groot genoeg is.

De grootste winst die de Republikeinse stemmers hadden kunnen halen ligt al in het verleden, de bi-partisan border deal, die hadden ze moeten houden en daar kon het land best blij mee zijn, maar nee, Trump gunde niemand anders een win en bijna de hele kudde ging daar volgzaam in mee. Nu rennen de arme dodos naar de afgrond, want ze hebben niet door dat de rijke dodos die ze volgen een golden parachute hebben.
Ja, zo sta ik er ook soms in. Van: laat ze maar op hun bek gaan. Nou, het is wat mij betreft wel voldoende bewezen dat een Trump of Wilders niet capabel is, en die mensen ook niet aantrekt. Zelfde m.b.t. BBB met mevrouw Wiersma. Het thema is sluimeren of zelfs escaleren. Vervolgens grove maatregelen opperen. En toch zijn ze allebei teruggekomen.

Overigens die appeasement politiek is ook (zonder succes) ingezet jegens NSDAP. Terwijl, dat cordon sanitair wordt in België en Frankrijk steeds moeilijker.

Ik heb inmiddels gelaten geaccepteerd dat we naar een WOIII gaan in de wereld, waarin wellicht ook zuiveringen plaats gaan vinden. Houdt niet in dat ik er niet tegen zal vechten, maar uiteindelijk zal mijn eigen leven me jeuken -- als mijn kinderen het maar overleven.

Overigens zitten er in de PVV ook gewoon racisten. Hier een recent voorbeeld van Norbert Solms. Helaas komen ze er soms mee weg, zie bijvoorbeeld eerstekamerlid Alexander van Hattem. En er zijn gewoon heel veel voorbeelden waaruit de banden van extreemrechts en de PVV blijkt. Ander voorbeeld: Grootste PVV donateur ondersteuner Centrumdemocraten:
Sinds 2013 zijn politieke partijen verplicht jaarlijks alle giften vanaf € 4500 openbaar te maken. Uit het jaaroverzicht van 2015 blijkt de PVV € 108.000 van de David Horowitz Foundation te hebben gekregen. En twee keer € 4500 van een aanvankelijk anonieme donateur uit Nederland. Geen enkele andere Nederlandse donateur schenkt zo’n groot bedrag. Deze vrouw blijkt in het verleden de Centrumdemocraten (CD) van Hans Janmaat te hebben ondersteund. Zij herkent haar idealen van toen thans in de PVV.
De conclusie van dat artikel is:
Van zowel het verleden van verschillende belangrijke PVV-medewerkers als van de ondersteuners van de partij met een duidelijk extreemrechtse achtergrond heeft de PVV (met uitzondering bij Sablerolle) nooit afstand genomen. De stelling dat Wilders niets met rechtsextremisten te maken wil hebben heeft in de praktijk weinig effect. Dat zou ook ongeloofwaardig zijn. Wat ondanks dat er duidelijke verschillen tussen een partij als de CD en de PVV zijn, heeft Neerlands grootste PVV donateur wel gelijk. De inhoudelijke positionering van de PVV past uitstekend bij die van de CD.
Of deze:
De kandidaat Kim Tjoa (1965) slingerde zijn mening over de Covid-pandemie de wereld in en misbruikte daarvoor een gele Davidster met een achtergrond die aan concentratiekampkleding doet denken.
Er is ook een precedent dat enkel het geweld door moslims wordt uitvergroot:
Uit haar eigen tweets komen ook diverse vooroordelen aan de oppervlakte. Boven een foto van gewelddadige Marokkanen plaatste ze de woorden: “Afrika? Nee… Europa anno 2022”. Bij een ander bericht over een incident van immigranten schrijft ze dat ze er niet verwonderd over is omdat ze het al van te voren had zien aankomen. Sebastiaan Kruis twittert ook regelmatig over geweldsincidenten van immigranten. In een twitterbericht refereert hij net als Ehlers aan de vermeende primitiviteit van vluchtelingen uit Afrikaanse landen. “Vreselijk wat een paupervolk heeft Den Haag allemaal binnen gehaald. Stem op linkse deugpartijen en je krijgt tribale Afrikaanse stammenstrijd ervoor terug in je straat”. Opvallend dat alleen berichten van mensen met een migratie-achtergrond worden vermeld, geweld van de Nederlanders wordt stilzwijgend achterwege gelaten.
(Dikgedrukt door mij, quote uit: PVV: van vreemde smetten vrij)

Ook de verheerlijking van geweld is niet vreemd:
Nadat er een zware bomaanslag is gepleegd op een islamitische basisschool in Eindhoven, klinken er lofkreten op het Stormfrontforum. Ketelaars schrijft: “Een lintje voor deze mensen! Eindelijk iemand die terugslaat. Natuurlijk, het zijn maar onschuldige kindertjes maar die kunnen wel uitgroeien tot radicale moslims”
Het is allemaal al veel langer bekend. Zie bijvoorbeeld dit bericht uit 2011: Mussolini-fan, SS-bewonderaar en Tweede Kamerlid Centrumdemocraten steunen Wilders, en de eerdere links naar Jonge Fortuynisten en Nieuw Rechts / NNP (voortzetting CD, wat weer voortzetting is van CP'86).

• Virtuozzo
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:32:
[...]

Ja, zo sta ik er ook soms in. Van: laat ze maar op hun bek gaan. Nou, het is wat mij betreft wel voldoende bewezen dat een Trump of Wilders niet capabel is, en die mensen ook niet aantrekt. Zelfde m.b.t. BBB met mevrouw Wiersma. Het thema is sluimeren of zelfs escaleren. Vervolgens grove maatregelen opperen. En toch zijn ze allebei teruggekomen.

Overigens die appeasement politiek is ook (zonder succes) ingezet jegens NSDAP. Terwijl, dat cordon sanitair wordt in België en Frankrijk steeds moeilijker.

Ik heb inmiddels gelaten geaccepteerd dat we naar een WOIII gaan in de wereld, waarin wellicht ook zuiveringen plaats gaan vinden. Houdt niet in dat ik er niet tegen zal vechten, maar uiteindelijk zal mijn eigen leven me jeuken -- als mijn kinderen het maar overleven.

Overigens zitten er in de PVV ook gewoon racisten. Hier een recent voorbeeld van Norbert Solms. Helaas komen ze er soms mee weg, zie bijvoorbeeld eerstekamerlid Alexander van Hattem. En er zijn gewoon heel veel voorbeelden waaruit de banden van extreemrechts en de PVV blijkt. Ander voorbeeld: Grootste PVV donateur ondersteuner Centrumdemocraten:

[...]

De conclusie van dat artikel is:

[...]

Of deze:

[...]

Er is ook een precedent dat enkel het geweld door moslims wordt uitvergroot:

[...]

(Dikgedrukt door mij, quote uit: PVV: van vreemde smetten vrij)

Ook de verheerlijking van geweld is niet vreemd:

[...]

Het is allemaal al veel langer bekend. Zie bijvoorbeeld dit bericht uit 2011: Mussolini-fan, SS-bewonderaar en Tweede Kamerlid Centrumdemocraten steunen Wilders, en de eerdere links naar Jonge Fortuynisten en Nieuw Rechts / NNP (voortzetting CD, wat weer voortzetting is van CP'86).
Laat ik dit zeggen, ik sta er nog altijd versteld van dat Nederlandse media het niet aandurven om van binnen de muren rondom de clusters van lobby & consultancy - waar al het Europees radicaal rechts zijn trainingen, adviezen en coaching vandaan haalt - verslag te doen.

Zoals de niet-plenaire sessies bij de Conservative Conferences, om maar iets te noemen.

Want als je daar één maal bij aanwezig geweest bent, dan is er nul ruimte meer om te zeggen "wir haben es nicht gewusst". Want, men is zelf doodgewoon klip en klaar duidelijk. Geen spitsvondige eufemismen of politiek wiebelen of verpakken. Keihard op tafel.

En hoe er gelachen wordt om de mensen die zich aan politieke hefbomen verbinden. Pijnlijk.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik heb toch eigenlijk wel een gigantische kater overgehouden aan gisteren. Wat mij betreft zijn we gisteren als land echt een grens ver overgegaan wat ook niet zo makkelijk is om weer achter ons te laten. Omdat deze grens in het hart van het landelijk bestuur overschreden is, en men vervolgens de burger een rad voor ogen probeert te draaien.

Sta daar eens even bij stil, hoe ontzettend ernstig dat is.

• Jerie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:40:
[...]

Laat ik dit zeggen, ik sta er nog altijd versteld van dat Nederlandse media het niet aandurven om van binnen de muren rondom de clusters van lobby & consultancy waar al het Europees radicaal rechts zijn trainingen, adviezen en coaching vandaan haalt.

Zoals de niet-plenaire sessies bij de Conservative Conferences, om maar iets te noemen.

Want als je daar één maal bij aanwezig geweest bent, dan is er nul ruimte meer om te zeggen "wir haben es nicht gewusst". Want, men is zelf doodgewoon klip en klaar duidelijk. Geen spitsvondige eufemismen of politiek wiebelen of verpakken. Keihard op tafel.

En hoe er gelachen wordt om de mensen die zich aan politieke hefbomen verbinden. Pijnlijk.
Ik denk niet meer dat de geest nog in de fles blijft. Niet dat we dat niet moeten proberen. Of dat we niet op gepaste wijze terug moeten vechten als het zover is. Maar ik ben wel cynisch...

De vraag is meer: wanneer en onder welke omstandigheden dit uit de hand gaat lopen. Want nu al groeien kinderen op in deze maatschappij waarin een groot, significant deel van de bevolking racisme niet schuwt. Even had ik hoop, toen FvD werd gedecimeerd, maar inmiddels al niet meer. Het bewijst eerder dat Nederland wel iets heeft het moslimhaat, maar niet met jodenhaat -- dat gaat dan weer te ver. Het heeft ook gewerkt campagnes als 'NOS is links' en 'NOS is fake news'. Ferry Mingelen links 🤷

• Virtuozzo
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:02:
[...]

Ik denk niet meer dat de geest nog in de fles blijft. Niet dat we dat niet moeten proberen. Of dat we niet op gepaste wijze terug moeten vechten als het zover is. Maar ik ben wel cynisch...

De vraag is meer: wanneer en onder welke omstandigheden dit uit de hand gaat lopen. Want nu al groeien kinderen op in deze maatschappij waarin een groot, significant deel van de bevolking racisme niet schuwt. Even had ik hoop, toen FvD werd gedecimeerd, maar inmiddels al niet meer. Het bewijst eerder dat Nederland wel iets heeft het moslimhaat, maar niet met jodenhaat -- dat gaat dan weer te ver. Het heeft ook gewerkt campagnes als 'NOS is links' en 'NOS is fake news'. Ferry Mingelen links 🤷
Nou ja, het punt is dat het uit de hand moet lopen. Onderschat niet dat autoritarisme zowel precies dat nodig heeft, als het proces van uit de hand lopen op de weg daar naar toe. Men moet de geest uit de fles hebben.

Dat is waarom Geert & Co zo hun best doen om politiek tot theater te reduceren, om mechanismen als polariseren te normaliseren, en om zo rigide mogelijk trends van problematiek te scheppen (want, als we eens heel eerlijk zijn, de aanwezige data bij waar de kretologie bij op tafel komt is gewoon veel te marginaal om als crisis te gebruiken) zodat down the road men de oude recepten van Lindbergh en Mussolini toe kan passen.

Wat mij gewoon opvalt is hoe krampachtig selectief het in het Nederlandse media landschap is met gebruik van filters om maar de blik te fixeren op het detail, en The Big Picture buiten eigen beeld te houden. Het is heel erg een dynamiek van omgeving geïnduceerde gedragskaders, maar net als in het VK en de VS een heel erg onbewust proces van groepsdynamica wat juist meer kwetsbaar maakt voor het gericht kunnen worden - door dat wat men eigenlijk zou moeten observeren, verklaren, uitleggen en aan de tand voelen.

Heel serieus, het is net alsof ik niet terug ben uit de VS in deze. Net alsof het ineens vier jaar eerder is, maar dan ergens anders.

Ik zou zeggen, lieve redacties, verslaggevers, correspondenten en journalisten, ga eens in gesprek met personen als een Jay Rosen, Jeff Jarvis, Karen Stenner, Ruth Ben-Ghiat, Jeff Sharlett, e.d.

Er is veel te leren, en weinig tijd. Het eerste begin zal toetsing van eigen condities, dynamiek, kaders en filters moeten zijn.

In elk land waar de oude ziekte van oligarchie het alt en radicaal en extreem aan doet jagen en zaken naar de hand heeft weten te zetten is het niet zo goed afgelopen met hart, ziel en loopbaan van mensen werkzaam in het landschap van media. Overal is het patroon consistent: de mensen in media hebben de aanwezige filters geweigerd om te bekijken, men heeft geweigerd de kwetsbaarheden van condities en eigen gedrag te erkennen, men heeft zich vastgeklampt aan geloofsvalstrikken. Et voila, de resultaten zijn wat ze zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Virtuozzo op 16-11-2024 16:16 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Uit Parool:
Premier Dick Schoof moet 'klare wijn schenken' door helderheid te geven over wat er maandag in de ministerraad is gezegd. Dat meldt Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh. Vrijdag diende staatssecretaris Nora Achahbar (NSC) haar ontslag in uit onvrede over uitspraken van kabinetsleden over mensen met een migratieachtergrond, waarna een kabinetscrisis ontstond.

Achahbar is volgens de coördinator "de enige die moed heeft om een norm te stellen en artikel 1 van de Grondwet hoog in het vaandel heeft". Hij vraagt zich af waarom andere NSC-bewindslieden, die zeggen rechtsstatelijkheid hoog in het vaandel te hebben, aanblijven.
Je zou die functie maar hebben tijdens deze kabinetsperiode zeg. Er wordt in feite gewoon in zijn gezicht gespuugd.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dawg schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:16:
Uit Parool:

[...]

Je zou die functie maar hebben tijdens deze kabinetsperiode zeg. Er wordt in feite gewoon in zijn gezicht gespuugd.
Niet zo vreemd. De PVV wil die functie immers afschaffen.

Die vinden dat discriminatie gewoon mag (zolang het henzelf maar niet raakt, uiteraard). De PVV is immers tegenstander van democratie, vrijheden en burgerrechten dat is niet echt nieuws ofzo.
De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme mag wat de PVV betreft een ‘ander baantje’ gaan zoeken.
Zie https://npo.nl/npo3/boos/...stembus-gelijkwaardigheid

Virussen? Scan ze hier!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:55:
Ik heb toch eigenlijk wel een gigantische kater overgehouden aan gisteren. Wat mij betreft zijn we gisteren als land echt een grens ver overgegaan wat ook niet zo makkelijk is om weer achter ons te laten. Omdat deze grens in het hart van het landelijk bestuur overschreden is, en men vervolgens de burger een rad voor ogen probeert te draaien.

Stevige conclusie zonder de feiten te weten.
Welke grens heb je het nu precies over dan?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

mitsumark schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:30:
[...]

Stevige conclusie zonder de feiten te weten.
Werkelijk? Of maakt u nu een grap?

De grens is racisme binnen het kabinet. En ja, dat weet ik zeker. Hoe? Door naar het recente verleden te kijken, zoals ik al toegelicht heb, meermaals.

Waarom probeert u daar twijfel over te zaaien?

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 16-11-2024 16:36 ]

• mitsumark
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:34:
[...]

Werkelijk? Of maakt u nu een grap?

De grens is racisme binnen het kabinet. En ja, dat weet ik zeker. Hoe? Door naar het recente verleden te kijken, zoals ik al toegelicht heb, meermaals.
Je hebt het over gisteren, wat is het verschil tussen vandaag en eergisteren?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 18:13
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:24:
[...]
maar hou deze dan ook in geachten wanneer je reageerd op iemand die een andere mening heeft.
Waar beschuldig je me nu van? Als iemand met de vinger wijst dan graag concreet

[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 16-11-2024 16:48 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoe je over je medelanders praat.

Ik herhaal de boodschap graag: iedereen hoort erbij. Ik ga hem niet eens opsplitsen om per groep dat te benadrukken omdat alle groepen erbij horen. Van mij mag je geen grens trekken bij generatie 1, 2 of 3. Iedereen hoort erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Delerium op 16-11-2024 16:41 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Delerium schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:39:
[...]

Ik herhaal de boodschap graag: iedereen hoort erbij. Ik ga hem niet eens opsplitsen om per groep dat te benadrukken omdat alle groepen erbij horen. Van mij mag je geen grens trekken bij generatie 1, 2 of 3. Iedereen hoort erbij.
Zou mooi zijn als iedereen er ook zo over denkt dan...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• mitsumark
  • Nu online
Delerium schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:39:
[...]

Ik herhaal de boodschap graag: iedereen hoort erbij. Ik ga hem niet eens opsplitsen om per groep dat te benadrukken omdat alle groepen erbij horen.
Helemaal mee eens, maar wat is er nu, sinds gisteren, opeens anders?

Op basis van welke feiten stonden we eergisteren nog aan de goede kant van de grens, en vandaag niet meer?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Jij vind het doen van racistische danwel fascistische uitspraken niet enigszins grensoverschrijdend?

Vind je dat binnen de normale algehele fatsoensnormen vallen?

Virussen? Scan ze hier!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

mitsumark schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:37:
[...]
Je hebt het over gisteren, wat is het verschil tussen vandaag en eergisteren?
Omdat we sinds vandaag een premier hebben die liegt over racisten in zijn kabinet. Een kabinet dat er voor alle landgenoten dient te zijn maar wat nu onmogelijk is geworden. Nederland is een rechtsstaat waar een ieder gelijk zou moeten zijn voor de wet maar artikel 1 van de grondwet wordt met voeten getreden. Dát is er veranderd, en het wordt verdomd moeilijk om daarvan te herstellen.

• D-e-n
[...]

Een probleem wat niet erkent wordt
Ik heb het al eerder gevraagd: wie zegt dat het probleem niet erkend wordt? Dat jij dat voelt maakt niet dat het zo is.
Welke politieke partijen zijn al decennia met deze problemen bezig dan en welke problemen bedoel je dan exact?
Jij beweert dat een probleem niet wordt erkend en dan moet ik het probleem benoemen?
Die eerste drie zijn verre van revolutionair. Er gebeurt ook genoeg op dat vlak maar dat soort kleine maatregelen zullen altijd onderdeel moeten zijn van een pakket. En zoals gezegd: het is allemaal complex.

De laatste twee punten zouden onder andere VVD, D66, GL/PvdA heel graag aanpakken maar zolang Christelijke partijen en ook de PVV een flinke stem hebben gaat dat gewoon niet gebeuren.

• Andyk125
ijdod schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:10:
[...]

Misschien moet je je dan eens verdiepen in de feiten, en geen onzin verkondigen. Want daar wordt je primair op afgerekend. Zoals het 'niet benoemen'. Het ga je goed verder, ik ga me niet verder vermoeien met je slachtoffer gedrag en bad faith argumenten.
Waarom verbaast een reactie als deze mij totaal niet.

Je kunt geen enkele voorbeeld noemen welk standpunten van mij nu extreem rechts zijn, terwijl je het in je eerste reactie nog vooral linkse ideeën noemde.

Je komt met geen enkel feit aanzetten. Je blijft doordraven over het ‘niet benoemen’, maar kom eens met de feiten dan? Je zegt dat het feitelijk onjuist is, maar kan niets aantonen. GL/PvdA draait al jaren om de keutel heen, ze benoemen het nu enkel en alleen omdat ze er niet meer aan kunnen ontkomen en ze wel moeten. Zelfs in de interviews met Timmermans zie je aan alles dat hij er alles nog aan doet om bepaalde woorden niet in de mond te nemen.

Er is maar één iemand die slachtoffer gedrag vertoond, ik snap niet eens dat je dit woord in de mond durft te nemen net als de bad faith argumenten. Het is gewoon triest gesteld met bepaalde forum leden, wel commentaar leveren, maar niet met een enkel feit, tegenargument komen of echt te durven discussiëren.

Ik heb nog geen enkele oplossing gezien over de huidige problematiek van geen enkel persoon die commentaar had op mijn oplossingen en waar ik heb gevraagd om zelf een oplossing aan te dragen. Waar zijn jullie bang voor? Dat je huidige medestanders het straks niet eens zijn met jou idee of oplossing? Sorry hoor maar dit is in mijn ogen gewoon triest..
D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:37:
[...]

Waar beschuldig je me nu van? Als iemand met de vinger wijst dan graag concreet
Jij geeft aan dat je graag meer moraal wilt zien in de politiek en het dagelijkse leven. Terwijl de meeste reacties van jou uiterst polariserend zijn, of dat nu dit topic is of bijv. Over de Amerikaanse politiek. Ik heb geen problemen met mensen en een sterke mening maar als je iets als feitelijk bestempelt zorg dan ook voor een bron en leg dit niet altijd bij een ander. Ik geef vaak aan wanneer iets mijn mening is, terwijl velen hier hun mening zien als feitelijke juistheid, maar als je vraagt om meer duidelijkheid dan komt er geen gehoor.

• mitsumark
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:43:
[...]

Omdat we sinds vandaag een premier hebben die liegt over racisten in zijn kabinet. Een kabinet dat er voor alle landgenoten dient te zijn maar wat nu onmogelijk is geworden. Nederland is een rechtsstaat waar een ieder gelijk zou moeten zijn voor de wet maar artikel 1 van de grondwet wordt met voeten getreden. Dát is er veranderd, en het wordt verdomd moeilijk om daarvan te herstellen.
Dus de grens die overschreden is, is het liegen van de nieuwe premier?
Racisme was er al, en liegende premiers hadden we ook al. Wat dat betreft is er dus helemaal niks veranderd.

Ik vind het vooral jammer dat iemand die het ergens niet mee eens is (whatever het is, maar blijkbaar wel iets heel erg belangrijks), zich distantieert. Juist dán moet je blijven zitten.

• Jerie
  • Niet online
@Andyk125 er is geen simpele oplossing voor het probleem criminaliteit. Als jij 'm wel hebt, dan zou ik vliegensvlug bij de politie solliciteren. Want dan staat daar een topfunctie voor jou in het verschiet. Maar je mag 'm ook hier delen hoor.

Er zijn wel dingen die een klein beetje kunnen helpen. Zoals bijvoorbeeld dat Pavel Durov (CEO Telegram) nu eindelijk meewerkt met OM. Of dat er meer dan 50 miljoen gaat naar cybercrime. Dat zijn dingen die helpen. Geen wondermiddelen hoor, maar het is in ieder geval wel iets.

Weet je wat niet helpt? Dat polariseren. Heb je de hoofdcommissaris van de politie Amsterdam (Peter Holla) de afgelopen weken gehoord dat dat vruchtbaar is? Integendeel. De Amsterdamse driehoek probeert niet anders dan te de-escaleren, en er te zijn voor de burgers. Alle burgers.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

mitsumark schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:58:
[...]

Racisme was er al, en liegende premiers hadden we ook al. Wat dat betreft is er dus helemaal niks veranderd.

Ik vind het vooral jammer dat iemand die het ergens niet mee eens is (whatever het is, maar blijkbaar wel iets heel erg belangrijks), zich distantieert. Juist dán moet je blijven zitten.
Nee, de grens is natuurlijk het met voeten treden van de rechtsstaat. Dat lijkt me evident.

Overigens is het feit dat de premier liegt over het feit dat er racisten in zijn kabinet zitten toch ook wel iets waarmee je - wat mij betreft - een grens overschrijdt. Überhaupt racisten in een kabinet is ook een grens overgaan als u het mij vraagt. Nogmaals, wij zijn een democratische rechtsstaat. Dat is geen pakje boter waar nu een klein deukje in is geslagen natuurlijk.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:58:
[...]

Lijkt mij dat de grens is overschreden omdat er een nieuwe premier is die blijkbaar liegt om het verdere afglijden mogelijk te maken.

Subtiel verschil is dat de vorige loog om zaken niet uit te hoeven voeren en/of te kunnen blijven plakken (voor eigen gewin: VVD being VVD) terwijl deze lijkt te liegen om het pad naar Hongarije sneller voor elkaar te krijgen en dit lijkt te doen op basis van de hand van Wilders. Direct (via z'n getwitter en het constante duwen, zie Trump in de VS) of indirect.

Wat dat betreft is er enorm veel veranderd?
Dan mis je volgens mij dat blijven zitten nog meer van hetzelfde mogelijk maakt, want voor zover ik me kan herinneren was dit een herhalend probleem?

Zie het als pesten op de basisschool. Dat haal je er alleen uit door de pester te verwijderen voordat de rest van de klas ook verrot gedrag gaat vertonen in de vorm van meelopers en bangerds die anders zelf mogelijk gepakt worden. Andere realistische oplossingen zijn er (op dat moment) niet. In deze situatie zeker niet, gezien het lange en goed gedocumenteerde verleden van de plucheplakkende pestende (nogmaals: zie o.a. Twitter, ik overdrijf dit niet dus het is niet te bagatelliseren) voorzitter van "de partij" die dit nu mogelijk aan het maken is.

Dat zit wel Schnorr.

• Andyk125
D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:46:
[...]

Ik heb het al eerder gevraagd: wie zegt dat het probleem niet erkend wordt? Dat jij dat voelt maakt niet dat het zo is.
Er zijn politieke partijen die het probleem niet willen benoemen, waaronder GL/PvdA.

Zoals ik in mijn vorige reactie ook zei, je zit het al tijdens de interviews met Timmermans. Zodra er problemen zijn uit een bepaalde hoek dan mag er niet benoemd worden wat de afkomst is van de daders, of de huidskleur of welke geloofsovertuiging. Dit geldt ook voor veel media.

Ik las paar maanden een nieuwsbericht over een vrouw die op klaarlichte dag in een park verkracht was, op de NOS stond amper informatie over de persoon. Terwijl de politie nog naar deze persoon op zoek was. Terwijl andere nieuwsmedia gewoon een duidelijke omschrijving gaf over de persoon, die blijkbaar een donker getint uiterlijk had.

https://nos.nl/artikel/25...n-politie-zoekt-verdachte

https://www.linda.nl/nieu...racht-park-hoorn-politie/

https://www.nhnieuws.nl/n...mijd-het-parkje-voorlopig

[...]
Jij beweert dat een probleem niet wordt erkend en dan moet ik het probleem benoemen?
Jij geeft aan dat het niet zo is, kom dan op met die feiten. Waar benoemen politieke partijen als GL/PvdA dan de huidige problematiek over het anitsemitische en de homohaat, waar jongen met islamitische geloofsovertuigingen en marrokaanse afkomst oververtegenwoordigd zijn. En dan hoef je niet met berichtgeving van de laatste week aan te komen.
[...]

Die eerste drie zijn verre van revolutionair. Er gebeurt ook genoeg op dat vlak maar dat soort kleine maatregelen zullen altijd onderdeel moeten zijn van een pakket. En zoals gezegd: het is allemaal complex.

De laatste twee punten zouden onder andere VVD, D66, GL/PvdA heel graag aanpakken maar zolang Christelijke partijen en ook de PVV een flinke stem hebben gaat dat gewoon niet gebeuren.
Zoals ik zei kom eens met goede oplossingen, ik ben al benieuwd naar een enkele oplossing van een iemand in dit forum die zo grag commentaar gaf op mijn voorbeelden.

• mitsumark
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:05:
[...]

Nee, de grens is natuurlijk het met voeten treden van de rechtsstaat. Dat lijkt me evident.
Dat was het bij mij dus niet vanuit onderstaande post:

Ook niet vanuit de gebeurtenissen van specifiek gisteren. Bedankt voor de toelichting.

• D-e-n
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:57:
[...]

Jij geeft aan dat je graag meer moraal wilt zien in de politiek en het dagelijkse leven. Terwijl de meeste reacties van jou uiterst polariserend zijn, of dat nu dit topic is of bijv. Over de Amerikaanse politiek. Ik heb geen problemen met mensen en een sterke mening maar als je iets als feitelijk bestempelt zorg dan ook voor een bron en leg dit niet altijd bij een ander. Ik geef vaak aan wanneer iets mijn mening is, terwijl velen hier hun mening zien als feitelijke juistheid, maar als je vraagt om meer duidelijkheid dan komt er geen gehoor.
Voor de tweede keer: als je een probleem hebt met een reactie van mij dan graag deze ter plekke van repliek te voorzien. Dit soort vage algemene beschuldigingen zijn onder de gordel. Het woordje "polariserend" lijkt in dit geval vooral een poging om mij te censureren en daar ben ik niet van gediend.

• mitsumark
  • Nu online
Stukfruit schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:14:
Dan mis je volgens mij dat blijven zitten nog meer van hetzelfde mogelijk maakt, want voor zover ik me kan herinneren was dit een herhalend probleem?

Zie het als pesten op de basisschool. Dat haal je er alleen uit door de pester te verwijderen voordat de rest van de klas ook verrot gedrag gaat vertonen in de vorm van meelopers en bangerds die anders zelf mogelijk gepakt worden. Andere realistische oplossingen zijn er (op dat moment) niet. In deze situatie zeker niet, gezien het verleden van de plucheplakkende pestende (nogmaals: zie o.a. Twitter, ik overdrijf dit niet dus het is niet te bagatelliseren) voorzitter van "de partij" die dit nu mogelijk aan het maken is.
Dus de oplossing is nu als gepestte zelf te vertrekken, en de pester(s) het land te laten regeren?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:19:
[...]
Dus de oplossing is nu als gepestte zelf te vertrekken, en de pester(s) het land te laten regeren?
En hopen dat ze op hun plaat gaan ja.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Andyk125
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:02:
@Andyk125 er is geen simpele oplossing voor het probleem criminaliteit. Als jij 'm wel hebt, dan zou ik vliegensvlug bij de politie solliciteren. Want dan staat daar een topfunctie voor jou in het verschiet. Maar je mag 'm ook hier delen hoor.

Er zijn wel dingen die een klein beetje kunnen helpen. Zoals bijvoorbeeld dat Pavel Durov (CEO Telegram) nu eindelijk meewerkt met OM. Of dat er meer dan 50 miljoen gaat naar cybercrime. Dat zijn dingen die helpen. Geen wondermiddelen hoor, maar het is in ieder geval wel iets.

Weet je wat niet helpt? Dat polariseren. Heb je de hoofdcommissaris van de politie Amsterdam (Peter Holla) de afgelopen weken gehoord dat dat vruchtbaar is? Integendeel. De Amsterdamse driehoek probeert niet anders dan te de-escaleren, en er te zijn voor de burgers. Alle burgers.
Ik vind het nogal simpel om stelselmatige gedrag van antisemtischme en homohaat onder een bepaalde bevolkingsgroep weg te zetten als criminaliteit. Het is veel meer dan dat.

Daarbij hem ik nooit aangegeven dat ik de volledige oplossing heb. Gelukkig ben ik niet zo bang om in ieder geval wat te benoemen, de meesten hier zijn blijkbaar veel te bang om ook maar een enkele maatregel in de mond te nemen. Ik dacht juist dat fora zoals deze daarvoor waren. Om de discussieren over dit soort zaken. Het lijkt echter meer op afzeiken en mensen in een bepaalde hoek drukken.

• Jerie
  • Niet online

Wat mij betreft gaan we over op een systeem waar we primair taakstraffen inzetten (en dat is best zwaar om te doen naast een reguliere baan of school). Er is immers zat werkgelegenheid. Enkel de zware criminelen opsluiten. Bovendien moeten we bepaalde zaken decriminaliseren en legaliseren. Omdat we daarmee de stekker uit de criminaliteit trekken. En er meer ruimte over is voor andere zaken.

Weet je wie tegen zijn? De Christelijke partijen (inclusief NSC).
Door wie? Politie? Veilig Thuis? Doen ze al, lopen om in het werk, geen extra capaciteit voor. Er werken 65k mensen bij de politie. Jeugdzorg is al jaren overbelast.
Prima, is al gangbaar bij minderjarigen. Van een kale kip kun je niet plukken, dus dit werkt niet altijd in het voordeel van SO.
Mij best, maar dan wel allemaal, en ook de fundamentalistische scholen van FvD. Dan zullen heel wat Christelijke basisscholen en middelbare scholen verdwijnen. Hier is geen draagvlak voor onder de Christelijke bevolking (en de Christelijke partijen hadden afgelopen decennia veel in de melk te brokkelen). Wat wel belangrijk is, is dat er in een regio voldoende draagvlak is.

Al met al, leuke suggesties, maar het gaat het probleem niet oplossen. Wel verbeteren.

• Andyk125
D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:19:
[...]

Voor de tweede keer: als je een probleem hebt met een reactie van mij dan graag deze ter plekke van repliek te voorzien. Dit soort vage algemene beschuldigingen zijn onder de gordel. Het woordje "polariserend" lijkt in dit geval vooral een poging om mij te censureren en daar ben ik niet van gediend.
Ik heb geen probleem met een bepaalde reactie van jou, en waar ik wel moeilijkheden mee heb is nu al tig keer benoemd, zelfs in mijn laatste reactie:

Ik heb geen problemen met mensen en een sterke mening maar als je iets als feitelijk bestempelt zorg dan ook voor een bron en leg dit niet altijd bij een ander. Ik geef vaak aan wanneer iets mijn mening is, terwijl velen hier hun mening zien als feitelijke juistheid, maar als je vraagt om meer duidelijkheid dan komt er geen gehoor.

Wat is hierboven niet duidelijk aan. Je komt zelf nooit met feiten aanzetten en ziet jou mening als een feit zonder met de bronnen te komen. Ik heb nog niet een keer een echte inhoudelijke discussie gehad, alleen maar iemand die mijn reactie graag wegzet als onjuist, zelfs reacties die gewoon overduidelijk een mening zijn. Ik wist niet dat een bepaalde mening ook al feitelijk onjuist kan zijn maargoed.

• D-e-n
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:16:
[...]

Er zijn politieke partijen die het probleem niet willen benoemen, waaronder GL/PvdA.
Dat dat jouw beleving is maakt het nog niet waar. Dat ze het probleem anders benoemen dan jij maakt niet dat ze het niet erkennen. Jouw gevoel is daarin niet bepalend.
Ik las paar maanden een nieuwsbericht l
Dit soort discussies op basis van n=1 leveren nooit een vruchtbaar debat. Daar ga ik dus niet eens aan beginnen.
Zoals ik zei kom eens met goede oplossingen, ik ben al benieuwd naar een enkele oplossing van een iemand in dit forum die zo grag commentaar gaf op mijn voorbeelden.
Ik heb al drie keer gezegd: er zijn geen "goede oplossingen". Zoiets is een traject van jaren en jaren en van misschien wel honderd "oplossingen". Je noemde zelf wat voorbeelden van die oplossingen (die ik dus niet allemaal afwijs) maar het is gewoon echt niet zo dat er al niet in die richting gedacht wordt en het is echt niet zo dat goede voorstellen alleen van links danwel rechts komen.

In al het geweld in de discussie over antisemitisme was het juist een voorstel van PvdA/GL en CU (meen ik) dat breed omarmd werd dus dat in dat anti PvdAGL riedeltje ga ik gewoon niet mee.

• Jerie
  • Niet online
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:21:
[...]

Ik vind het nogal simpel om stelselmatige gedrag van antisemtischme en homohaat onder een bepaalde bevolkingsgroep weg te zetten als criminaliteit. Het is veel meer dan dat.
Het is meer dan criminaliteit? Wat is het volgens jou dan? Kun je misschien aangeven welk wetsartikel hier van toepassing is?

Want ik heb al eerder gelinkt dat twee juridische experts de gebeurtenissen van vorige week zien als openbare geweldpleging, en niet als antisemitisme.
Daarbij hem ik nooit aangegeven dat ik de volledige oplossing heb. Gelukkig ben ik niet zo bang om in ieder geval wat te benoemen, de meesten hier zijn blijkbaar veel te bang om ook maar een enkele maatregel in de mond te nemen. Ik dacht juist dat fora zoals deze daarvoor waren. Om de discussieren over dit soort zaken. Het lijkt echter meer op afzeiken en mensen in een bepaalde hoek drukken.
Volgens mij wordt er hier voldoende genuanceerd besproken. Als het niet volgens de regels is, kun je het rapporteren, en als je de discussie van een laag niveau vindt dan kun je deze naar een hoger niveau tillen. Het slachtofferrol van 'jullie voegen niets toe' daar heeft niemand iets aan.

• Virtuozzo
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:14:
[...]

Lijkt mij dat de grens is overschreden omdat er een nieuwe premier is die blijkbaar liegt om het verdere afglijden mogelijk te maken.

Subtiel verschil is dat de vorige loog om zaken niet uit te hoeven voeren en/of te kunnen blijven plakken terwijl deze lijkt te liegen om het pad naar Hongarije sneller voor elkaar te krijgen en dit lijkt te doen op basis van de hand van Wilders. Direct (via z'n getwitter en het constante duwen, zie Trump in de VS) of indirect.

Wat dat betreft is er enorm veel veranderd?

[...]

Zie het als pesten op de basisschool. Dat haal je er alleen uit door de pester te verwijderen voordat de rest van de klas ook verrot gedrag gaat vertonen in de vorm van meelopers en bangerds die anders zelf mogelijk gepakt worden. Andere realistische oplossingen zijn er (op dat moment) niet. In deze situatie zeker niet, gezien het verleden van de plucheplakkende pestende (nogmaals: zie o.a. Twitter, ik overdrijf dit niet dus het is niet te bagatelliseren) voorzitter van "de partij" die dit nu mogelijk aan het maken is.
Er is iets wat veel meer subtiel is, maar wat tegelijkertijd veel meer kritiek is, juist binnen context van ons bestel. We hebben een stelsel van zowel regels als normen, van zowel structuren en mechanismen als kaders - van en voor gedrag.

Dat hele stelsel rust op het ons houden aan afspraken. Doen we dat niet, dan moet daar verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid op volgen.

Juist aan de spreekwoordelijke top, juist daar waar macht toegepast wordt, moet de functionaliteit daarvan stringent, consistent en effectief zijn. Is het dat niet, dan krijg je processen van normalisatie en overdracht van boodschap dat het bestel een leugen is, en dat grensoverschrijdend gedrag de norm is, en zelfs de prioriteit krijgt.

Bij elke verschuiving in elk land waar een cyclus van autoritarisme speelt staat dat centraal. Past men bij inbreuk maken op de fundamenten van het bestel juist daar waar macht zit geen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid toe, dan volgt consolidatie door autoritarisme.

Pijnlijk voorbeeld was het drama in het VK, de buren. In de VS zien we exact hetzelfde. Disfunctie van en bij machtsclusters kreeg alle ruimte, werd niet afgerekend, met als resultaat brede en diepe verschuivingen in politieke economie én samenleving waar toxiciteit prioriteit kreeg voor zowel mobiliteit als misbruik van macht.

Gisteren lag er conform vereisten van bestel een gezamenlijk convenant van en voor gedrag, bij het in dienst stellen van taken voor vertegenwoordiging, behartiging, beleid en bestuur.

Vanaf dag één stond het al in twijfel of dat überhaupt realistisch fundament had - juist vanwege het enorme dossier van rigide focus op gebruik van polarisatie, en alles wat daar bij komt als toolbox en gereedschap, voor agenda van segregatie en vijandsbeeld voor macht bij een aantal actoren en organisaties die het bestel zelf niet onderschrijven, en dat over de jaren en decennia heen duidelijk gemaakt hebben in woord en daad.

Als er één les is van gisteren, dan is het dat men gezamenlijk besloten heeft dat het hele idee van convenant bij dienstbaarheid voor land en samenleving niets meer was dan gereedschap voor manipulatie van land en samenleving - want bij de eerste test daarvoor was het niets waard.

Zo gruwelijk als het is, wat journalistiek hier juist op zou moeten merken, is dat het punt niet dat van racisme, discriminatie of zelfs “maar” stupiditeit is.

Maar wel dat van polariseren. En juist, het meest kritiek van alles, het punt van het in de prullenbak gooien van het kritieke fundament van functionaliteit van ons bestel. Die rechtsstaatverklaring hoort geen papiertje voor PR te zijn. Het kan en mag het niet zijn, want het wel daartoe reduceren haalt de bodem onder het meest basale convenant van alles uit. Het vertrouwen in het delen van kaders van en voor bestel.

Zoals gezegd, dit is misschien subtiel. Maar het is de grootste les bij elke gelijksoortige verschuiving elders, zowel in de moderne tijd, als in historische context. Het is diep triest dat - vooralsnog - de Nederlandse journalistiek juist bij alle lessen elders de afgelopen jaren niet de tekenen aan de wand ziet, en aan de samenleving uitlegt wat hier wringt.

Bot gezegd: er zijn geen afspraken te maken met, er is geen te vertrouwen op, datgene wat zich onder de streep akkoord verklaart met het weg stappen van de meest elementaire vereisten voor bestendigheid van het bestel.

• Stukfruit
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:19:
[...]
Nee, de pester moet er uit of inzicht opdoen.

Dat laatste is duidelijk niet mogelijk omdat die al 20+ jaar bezig is en goed lijkt te begrijpen wat voor tuig het is.

Maar tuig laten zitten omdat het misschien nog goed kan komen en zo hele generaties verpesten (geen pun intended) is alleen maar een recept voor verder generationaal leed en sneeuwbaleffecten.

In dit soort situaties kun je beter denken aan de dertig klasgenoten dan die ene rotte appel.

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 16-11-2024 17:41 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Andyk125 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:16:
[...]

Zodra er problemen zijn uit een bepaalde hoek dan mag er niet benoemd worden wat de afkomst is van de daders, of de huidskleur of welke geloofsovertuiging. Dit geldt ook voor veel media.

Ik las paar maanden een nieuwsbericht over een vrouw die op klaarlichte dag in een park verkracht was, op de NOS stond amper informatie over de persoon. Terwijl de politie nog naar deze persoon op zoek was. Terwijl andere nieuwsmedia gewoon een duidelijke omschrijving gaf over de persoon, die blijkbaar een donker getint uiterlijk had.
Maar er zijn in Nederland echt heel veel mensen met een getint uiterlijk waardoor dit hetzelfde is als zeggen dat de dader een blanke huid had. Vergeet niet dat veel mensen met donkerdere huid er ook gewoon zijn omdat men twee ouders met verschillende afkomsten heeft. Die mensen zet je hiermee ook gelijk even in het bankje met mogelijke beschuldigden.

Het is niet zoals hier in Zuidoost-Azië waar ik vaak de enige ben met blanke huid. Als ik hier iets ergs zou doen dan pikken ze mij er zo uit omdat ik ook daadwerkelijk de enige in de verre omgeving ben. Dat geldt dus absoluut niet voor mensen met getinte huid in Nederland. En juist nu ik er weg ben is dat iets wat (voor mij in ieder geval) extreem opvalt.

Jouw opmerking is zo niet erg behulpzaam omdat je letterlijk een kwart of meer van de Nederlandse bevolking wegzet als potentiële dader.

Je zou ook kunnen zeggen dat het iemand met een bril was. Zijn er ook heel veel van. Pak ze!!

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:32:
[...]

Bot gezegd: er zijn geen afspraken te maken met, er is geen te vertrouwen op, datgene wat zich onder de streep akkoord verklaart met het weg stappen van de meest elementaire vereisten voor bestendigheid van het bestel.
Precies.

En voorkomen dat mensen dat gelijk gaan stellen aan vorige kabinetten waarin o.a. een VVD die trekken al heel duidelijk had maar nog in bedwang werd gehouden. Dat is ondertussen ook wel zichtbaar erger geworden met die reactie van Yeşilgöz :X

Dat zit wel Schnorr.

• Virtuozzo
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:40:
[...]

Precies.

En voorkomen dat mensen dat gelijk gaan stellen aan vorige kabinetten waarin o.a. een VVD die trekken al heel duidelijk had maar nog in bedwang werd gehouden. Dat is ondertussen ook wel zichtbaar erger geworden met die reactie van Yeşilgöz :X
De VVD heeft zich hier op pijnlijke wijze bitter laten kennen. En als ik heel eerlijk ben, op triest amateuristische wijze. Het is enkel aan de fixatie op content te danken dat het media landschap die conclusie niet durft te trekken.

Laten we even heel eerlijk zijn, wat zij liet zien was stereotypisch Tory gedrag. En hoe is dat afgelopen voor dat equivalent in het VK? Het partijkader mag zich wel even achter de oren krabben en over de toekomst nadenken. Hint: kijk naar het VK en de VS - de gedragskaders zijn wat ze zijn. Hoe loopt het bij de GOP die exact hetzelfde deed bij het polariseren en omvolkingsdrama van accelerationisme daar? Ze moeten bedelen voor bühne en loon.

Het is niet eens zo dat het beschamend is, dat is het punt niet.

Het punt is dat juist binnen de VVD men nu donders goed zou moeten weten dat achter de deur waar ze nu voor staan het reduceren tot onzelfstandigheid én het uiteindelijke verlies van het voedingssysteem ligt.

Nogal wat afwegingen van cru eigenbelang liggen op tafel, zou ik zeggen.

• Stiggy

*knip*, op de man.

Wat is er eigenlijk gebeurd? Er heeft iemand iets gezegd waar een ander zich aan stoort en die is daarom vertrokken. En klaar.

—-

*knip*, op de man.

[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 18:22 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:12:
[...]

[mbr]*knip*, op de man.[/mbr]

Wat is er eigenlijk gebeurd? Er heeft iemand iets gezegd waar een ander zich aan stoort en die is daarom vertrokken. En klaar.

—-

[mbr]*knip*, op de man.[/mbr]
Ik krijg nu niet bepaald de indruk dat u oprecht bent aangezien ik al meerdere keren heb toegelicht wat er gebeurd is.

Maar vooruit: dawg in "De landelijke Nederlandse politiek 2024"

[ Voor 9% gewijzigd door dawg op 16-11-2024 18:28 ]

• Stiggy
dawg schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ik krijg nu niet bepaald de indruk dat u oprecht bent aangezien ik al meerdere keren heb toegelicht wat er gebeurd is. :)
Nee hoor. Je hebt toegelicht wat jij denkt dat er gebeurd is. Dat is nogal een significant verschil.

Daar dramatische woorden aan verbinden als “als land echt een grens ver overgegaan wat ook niet zo makkelijk is om weer achter ons te laten” lijkt mij dan weer sterk overdreven. Als land merk ik vandaag geen verschil met gisteren :+

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:29:
[...]

Nee hoor. Je hebt toegelicht wat jij denkt dat er gebeurd is. Dat is nogal een significant verschil.

Daar dramatische woorden aan verbinden als “als land echt een grens ver overgegaan wat ook niet zo makkelijk is om weer achter ons te laten” lijkt mij dan weer sterk overdreven. Als land merk ik vandaag geen verschil met gisteren :+
*knip*, hou het een beetje vriendelijk.

edit: Er staat in veel van mijn reacties dan ook “wat mij betreft”.

[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 19:53 ]

• Jerie
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:12:
[...]

[...]
1) We weten dat Nora Achahbar begaan is met haar werk, en functie, omdat zij de afhandeling van de toeslagenaffaire in stroomversnelling zou zetten. Dat kun je ook opmaken uit het feit dat zij tien jaar OvJ was. OvJ ben je niet omdat je er dikke pegels zou verdienen maar omdat je begaan bent met de maatschappij. Dat beamen meerdere (ex-)OvJs.

2) Ook weten we van Achahbar dat zij diep is geraakt door verharding in debat. Dit staat haar functioneren in de weg.

3) Daarnaast zijn er zaken uitgelekt en die zijn niet weerlegt. Dat zegt voldoende over het waarheidsgehalte.

4) Dat de premier er is voor alle Nederlanders, en dat er geen racisten in het kabinet zitten (ondanks dat eentje aanhanger is van de omvolkingstheorie) is ongeloofwaardig geworden omdat hij de woorden ontkent.

Dat Achahbar is vertrokken komt door de polarisatie in het debat, waar ook Schoof afgelopen woensdag in de kamer aan bij heeft gedragen. Dat niet alleen, ook gisteravond.

Dit alles was onnodig geweest door niet termen als pogrom te gebruiken, door niet te refereren naar Kristalnacht (waarmee je ook afdoet aan Kristalnacht zelf!) maar door het geweld van beide kanten te veroordelen. Inclusief het provoceren (waarbij ook wetten zijn geschonden). Door te zeggen wij gaan achter degenen aan die zich schuldig hebben gemaakt aan openbare geweldpleging. Want als je de Maccabi supporters niet aanpakt, dan komen ze er mee weg en doen ze het de volgende keer misschien wel weer maar dan vrolijk in Madrid, of London. Bovendien geef je aan de Amsterdammers het verkeerde signaal af, namelijk: Joden mogen het wel, jullie niet. Neen, we moeten kijken naar de (strafbare) feiten en niet naar de afkomst. Je blijft met je poten van een ander af, je blijft van de eigendommmen van een ander af, en je gaat niet vieren dat kinderen dood zijn (dat ik dit moet schrijven, WTF?).

• Stiggy
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 51% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 19:53 ]

• Andyk125
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:32:
[...]

Het is meer dan criminaliteit? Wat is het volgens jou dan? Kun je misschien aangeven welk wetsartikel hier van toepassing is?

Want ik heb al eerder gelinkt dat twee juridische experts de gebeurtenissen van vorige week zien als openbare geweldpleging, en niet als antisemitisme.
Als het niet gezien wordt als antisemitisme dan zou je er inderdaad niet veel anders van kunnen maken. Is het wel antisemitisme dan zou je dit kunnen bestempelen als een vorm van terrorisme in de tweede categorie:

Ingevolge artikel 83a Sr wordt onder terroristisch oogmerk verstaan het oogmerk om (een deel van) de bevolking van een land ernstige vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie wederrechtelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen.

-Zware mishandeling gepleegd met een terroristisch oogmerk
artikel 302 lid 1 Sr en artikel 304a Sr
-Samenspanning tot zware mishandeling met voorbedachten rade gepleegd met een terroristisch oogmerk (artikel 303 lid 1 Sr en artikel 304b lid 1 Sr).

• Stiggy
Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:35:
[...]

1) We weten dat Nora Achahbar begaan is met haar werk, en functie, omdat zij de afhandeling van de toeslagenaffaire in stroomversnelling zou zetten. Dat kun je ook opmaken uit het feit dat zij tien jaar OvJ was. OvJ ben je niet omdat je er dikke pegels zou verdienen maar omdat je begaan bent met de maatschappij. Dat beamen meerdere (ex-)OvJs.

2) Ook weten we van Achahbar dat zij diep is geraakt door verharding in debat. Dit staat haar functioneren in de weg.

3) Daarnaast zijn er zaken uitgelekt en die zijn niet weerlegt. Dat zegt voldoende over het waarheidsgehalte.

4) Dat de premier er is voor alle Nederlanders, en dat er geen racisten in het kabinet zitten (ondanks dat eentje aanhanger is van de omvolkingstheorie) is ongeloofwaardig geworden omdat hij de woorden ontkent.

Dat Achahbar is vertrokken komt door de polarisatie in het debat, waar ook Schoof afgelopen woensdag in de kamer aan bij heeft gedragen. Dat niet alleen, ook gisteravond.

Dit alles was onnodig geweest door niet termen als pogrom te gebruiken, door niet te refereren naar Kristalnacht (waarmee je ook afdoet aan Kristalnacht zelf!) maar door het geweld van beide kanten te veroordelen. Inclusief het provoceren (waarbij ook wetten zijn geschonden). Door te zeggen wij gaan achter degenen aan die zich schuldig hebben gemaakt aan openbare geweldpleging. Want als je de Maccabi supporters niet aanpakt, dan komen ze er mee weg en doen ze het de volgende keer misschien wel weer maar dan vrolijk in Madrid, of London. Bovendien geef je aan de Amsterdammers het verkeerde signaal af, namelijk: Joden mogen het wel, jullie niet. Neen, we moeten kijken naar de (strafbare) feiten en niet naar de afkomst. Je blijft met je poten van een ander af, je blijft van de eigendommmen van een ander af, en je gaat niet vieren dat kinderen dood zijn (dat ik dit moet schrijven, WTF?).
Ik ben het in redelijke mate eens met wat je hier schrijft, maar wel met een paar nuances.
“Uitgelekte zaken”: er is niets meer dan hearsay volgens mij. Het niet weerleggen van iets dat niet naar buiten gekomen is zegt helemaal niets over het waarheisdgehalte.

En je laatste stuk: ook mee eens maar laten we het wangedrag van de Maccabi suporters niet gelijkstellen met wat er daarna is gebeurd.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-11 19:17
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:43:
[...]

En je laatste stuk: ook mee eens maar laten we het wangedrag van de Maccabi suporters niet gelijkstellen met wat er daarna is gebeurd.
Is anti-arabisch geweld niet evenzeer racistisch als anti-joods geweld?

[ Voor 0% gewijzigd door b_g_e op 16-11-2024 19:19 . Reden: Spelling 2x ]

• D-e-n
[...]

Is dat zo?

Kort door de bocht: de niet religieuze partijen willen er over het algemeen wel vanaf. De religieuze partijen pertinent niet. De PVV betrekt het alleen op Islamscholen dus zit in de praktijk in het kamp van niet afschaffen. En wie kan tellen weet dat het dan dus blijft.

• Stukfruit
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:43:
[...]

er is niets meer dan hearsay volgens mij
Er is iemand opgestapt om een bepaalde reden, de context is dat de omgeving al maanden behoorlijk giftig is en mensen om haar heen willen hier expliciet geen duidelijkheid over geven op een manier die met de TV-interviews deed denken aan hoe deze meneer ooit het concept "systemic self-deception" demonstreerde.

Waarom is hearsay relevant als je directe gevolgen hebt?

Dat zit wel Schnorr.

• Stiggy
b_g_e schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:10:
[...]

Is anti-arabisch geweld niet evenzeer racistisch als anti-joods geweld?
Natuurlijk wel. Maar ik doelde op het georganiseerd hit-and-strike aanvallen uitvoeren op mensen van een bepaalde afkomst. Of hebben de Maccabi ‘supporters’ dat ook gedaan?

• Stiggy
D-e-n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:13:
[...]

Kort door de bocht: de niet religieuze partijen willen er over het algemeen wel vanaf. De religieuze partijen pertinent niet. De PVV betrekt het alleen op Islamscholen dus zit in de praktijk in het kamp van niet afschaffen. En wie kan tellen weet dat het dan dus blijft.
Precies, door de vraag te stellen hoopte ik dat desbetreffende posters even na zouden denken en zien dat hun stelling niet klopt. Het heeft weinig met links of rechts te maken maar vooral met of een partij een religieuze grond heeft. Hier een overzichtje met standpunten per partij.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-11 19:17
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:24:
[...]

Natuurlijk wel. Maar ik doelde op het georganiseerd hit-and-strike aanvallen uitvoeren op mensen van een bepaalde afkomst. Of hebben de Maccabi ‘supporters’ dat ook gedaan?
Krantenberichten genoeg over wat zij hebben gedaan, ondertussen. Ik zie alleen niet in hoe wel of niet gelijkstellen helpt het grotere plaatje te begrijpen. In het eerste geval gaat het om racistische voetbal-israëlis die vernielen en intimideren en in het tweede geval (waarschijnlijk) over ontzettend gefrusteerde mensen met een achterstand qua economische status en kansen, die zich over de oorlog in Gaza opwinden. Mensen die zich achtergesteld voelen, kiezen al snel een zondebok. Zij kiezen in dit geval de Joden. PVV-stemmers "de buitenlander", net als de AfD-stemmers in ons buurland.

Dat mechanisme lijkt me bekend. De context doet er nogal toe, medunkt.

[ Voor 0% gewijzigd door b_g_e op 16-11-2024 19:38 . Reden: Hoofdletter J. ]

Pagina: 1 ... 62 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic