5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tip: Het grote SolarEdge topic (Als je een vraag hebt die heel specifiek voor Solar Edge is, dan is het slimmer om die vraag te stellen in het topic specifiek over dat merk...)mysticwizard schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:07:
Sinds vandaag het probleem dat het groen lampje van onze solar edge hd wave omvormer knippert en de omvormer niet produceert. Het blauw lampje (netwerk) brandt wel, het rode brandt niet.
Wellicht is dit gebeurt omwille van een stroomonderbreking in de straat rond de middag.
Ik heb de omvormer al even af gelegd en weer aangelegd maar dan blijft het groen lampje pinken. Heeft iemand een idee hoe ik de omvormer toch terug aan de praat krijg?
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 16-06-2024 10:12 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Op de Brandseweg nog wel............
Je verzint het niet......... (Selffulfilling prophecy)
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 16-06-2024 20:34 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Mooi! En handig. Maar wat gebruikt dat nu aan stroom? (heeft het een aan-uit schakelaar?)mongkut schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:40:
Mijn lastscheider/werkschakelaar opgepimpt voor controle netspanning.
[Afbeelding] [Afbeelding]
edit: ik zou aan vertikaal doen en uit horizontaal.
[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 18-06-2024 11:46 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Gebruik aan stroom zal niet echt veel wezen.onetime schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Mooi! En handig. Maar wat gebruikt dat nu aan stroom? (heeft het een aan-uit schakelaar?)
edit: ik zou aan vertikaal doen en uit horizontaal.
Heeft geen aan/uit schakelaar.
Waarom verticaal (ik begrijp je niet)?
Dat is de (industriele) standaard: horizontaal = uit, verticaal = aan. Aan het typenummer op de werkschakelaar te zien, is het een Chinees fabrikaat. Misschien is het daar andersom.mongkut schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:27:
[...]
Gebruik aan stroom zal niet echt veel wezen.
Heeft geen aan/uit schakelaar.
Waarom verticaal (ik begrijp je niet)?
Zal best kunnen, mijn panelen liggen portretdennisfr schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:55:
[...]
Aan het typenummer op de werkschakelaar te zien, is het een Chinees fabrikaat. Misschien is het daar andersom.
ik wil 4 panelen in landscape leggen met de montagerail verticaal. Ik heb dus 8 korte stukken profiel nodig.De profieldelen die ik heb gekregen zijn in totaal te kort om alle 8 de stukken uit 1 deel te laten bestaan. Wel heb ik koppelstukken gekregen om 2 profielen aan elkaar te koppelen. Kan ik 2 reststukken aan elkaar koppelen om zo een paneel vast te zetten over de korte zijde? Of is dit niet stevig genoeg en moet het uit 1 profiel bestaan? In dat geval zou ik er namelijk te weinig hebben gekregen.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Neem aan dat ze net langer zijn dan de korte kant van het paneel? Dus 2 per paneel eronder, (1 links, 1 rechts) elk met minimaal 2 dakhaken? Of zijn ze korter dan dat?Blackouts schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:41:
Omdat de zonnepanelenboer niet reageert op mijn e-mail hier maar even de vraag.
ik wil 4 panelen in landscape leggen met de montagerail verticaal. Ik heb dus 8 korte stukken profiel nodig.De profieldelen die ik heb gekregen zijn in totaal te kort om alle 8 de stukken uit 1 deel te laten bestaan. Wel heb ik koppelstukken gekregen om 2 profielen aan elkaar te koppelen. Kan ik 2 reststukken aan elkaar koppelen om zo een paneel vast te zetten over de korte zijde? Of is dit niet stevig genoeg en moet het uit 1 profiel bestaan? In dat geval zou ik er namelijk te weinig hebben gekregen.
Ik heb 4 panelen.JWT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:44:
[...]
Neem aan dat ze net langer zijn dan de korte kant van het paneel? Dus 2 per paneel eronder, (1 links, 1 rechts) elk met minimaal 2 dakhaken? Of zijn ze korter dan dat?
Ik heb 3 profielen van 3,6m
Als ik die wil zagen in gelijke, vaste stukken, zonder koppelstukken kom ik uit op 9 profiel stukken van 1,2m (ik heb er 8 nodig)
De panelen zijn 1,134m breed, dus dan heb ik 3,46cm over voor de eindklemmen aan beide kanten.
Die eindklemmen zijn 3cm breed, Dat zit me allemaal wel net tegen het randje aan lijkt me?
Welk systeem? Wat zegt de handleiding? Bij ClickFit-EVO is 3.46 cm misschien zelfs wel iets te lang, of anders tegen het maximum aan. Als ik het goed begrijp dan wil je dus 4 panelen landscape leggen naast elkaar. Kun je niet 2 horizontale rails (met koppelstuk verlengd) gebruiken met tussenklemmen? Dat lijkt me steviger dan 4 aparte panelen die onderling niet verbonden zijn. Bovendien moet je klemmen op vertikale rails meestal extra borgen met schroeven i.v.m. verschuivingsgevaar.Blackouts schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:05:
[...]
Ik heb 4 panelen.
Ik heb 3 profielen van 3,6m
Als ik die wil zagen in gelijke, vaste stukken, zonder koppelstukken kom ik uit op 9 profiel stukken van 1,2m (ik heb er 8 nodig)
De panelen zijn 1,134m breed, dus dan heb ik 3,46cm over voor de eindklemmen aan beide kanten.
Die eindklemmen zijn 3cm breed, Dat zit me allemaal wel net tegen het randje aan lijkt me?
Edit: even opgezocht; 3.5 cm is het maximum voor ClickFit-EVO:
[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 19-06-2024 09:05 ]
Het is een Antai Solar systeem. Met 3.46cm ruimte zou de klem echt op het randje van het profiel komen.Martin7182 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:58:
[...]
Welk systeem? Wat zegt de handleiding? Bij ClickFit-EVO is 3.46 cm misschien zelfs wel iets te lang, of anders tegen het maximum aan. Als ik het goed begrijp dan wil je dus 4 panelen landscape leggen naast elkaar. Kun je niet 2 horizontale rails (met koppelstuk verlengd) gebruiken met tussenklemmen? Dat lijkt me steviger dan 4 aparte panelen die onderling niet verbonden zijn. Bovendien moet je klemmen op vertikale rails meestal extra borgen met schroeven i.v.m. verschuivingsgevaar.
Edit: even opgezocht; 3.5 cm is het maximum voor ClickFit-EVO:
[Afbeelding]
https://assets.solarbrain...baba28fed343b728b5f0e.pdf
:strip_exif()/f/image/5tGINb9vfftIInjHYKEnwvWY.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets meer speling zoals op de tekening in de handleiding lijkt me beter?
[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 19-06-2024 10:09 ]
Dat speelt bij één enkel paneel natuurlijk veel meer dan bij een langere rij.
Een beetje reserve is een goed idee. Helemaal geen reserve is géén goed idee.
Als het met de wind al beweegt dan is het niet goed. Want dan zou het met vaak wind vaak een stukje kunnen bewegen en vele stukjes maken een heel stuk. Te veel op de rand is natuurlijk niet goed, er moet grip zijn over het volle oppervlak(je) wat daarvoor is bedoeld.onetime schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:03:
Maar met wind kan de boel een klein beetje bewegen en iedere keer langzaam een klein stukje opschuiven.
Lijkt mij sterk dat een klem elke keer een stukje verder opschuift. Uiteindelijk zou dan je paneel onder de klem vandaan schieten...onetime schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:03:
Maar met wind kan de boel een klein beetje bewegen en iedere keer langzaam een klein stukje opschuiven.
Vergelijk het met niet geborgde schroeven. Door de werking van (typisch verschillende) materialen kunnen deze zichzelf langzaam losdraaien!RobWest schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:24:
[...]
Lijkt mij sterk dat een klem elke keer een stukje verder opschuift. Uiteindelijk zou dan je paneel onder de klem vandaan schieten...
Daarnaast heb je nog de geweldsoptie: wind rukt eraan en schuift het iedere storm een 0.1mm op. Net zolang totdat de speling op is. Hoe minder 'vlees' er onder zit hoe harder dit gaat, maar met voldoende overlap gebeurt het helemaal niet.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Wat betreft opschuiven door wind; vertikale eindklemmen moet je sowieso borgen met een extra schroef o.i.d.
[ Voor 28% gewijzigd door Martin7182 op 19-06-2024 19:11 ]
Naast elkaar inderdaad. Ik vind horizontale profielen ook wat praktischer. Maar zowel horizontaal als verticaal heb ik dus te weinig lengte gekregen bij m'n bestelling.Martin7182 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:06:
@Blackouts waarom wil je eigenlijk de rails vertikaal i.p.v. horizontaal? De panelen komen toch naast elkaar te liggen, of klopt die aanname niet?
Wat betreft opschuiven door wind; vertikale eindklemmen moet je sowieso borgen met een extra schroef o.i.d.
Ik ga die shop nog maar eens bellen morgen voor een extra profiel. Aan aftersales doen ze daar helaas niet echt en er zijn al meer dingen fout gegaan. En dan zijn ze ook nog vrijwel onbereikbaar via mail en telefoon
[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 19-06-2024 22:07 ]
Dus je hebt voor horizontaal eigenlijk 2 keer dik 8 meter nodig. Afhankelijk van de lengte van de panelen. Dan zou je dus 5 rails van 3.6 m nodig hebben en 4 koppelstukken. Maar goed, als je ingezet hebt op verticale rails dan heb je natuurlijk alleen maar eindklemmen en geen tussenklemmen.Blackouts schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:04:
[...]
Naast elkaar inderdaad. Ik vind horizontale profielen ook wat praktischer. Maar zowel horizontaal als verticaal heb ik dus te weinig lengte gekregen bij m'n bestelling.
Ik ga die shop nog maar eens bellen morgen voor een extra profiel. Aan aftersales doen ze daar helaas niet echt en er zijn al meer dingen fout gegaan. En dan zijn ze ook nog vrijwel onbereikbaar via mail en telefoon
[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 19-06-2024 22:18 ]
Panelen zijn 1,76m. Dus met 1 profiel extra zou ik toekomen, maar die tussenklemmen is wel een goeie ja. Die heb ik inderdaad ook niet.Martin7182 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:15:
[...]
Dus je hebt voor horizontaal eigenlijk 2 keer dik 8 meter nodig. Afhankelijk van de lengte van de panelen. Dan zou je dus 5 rails van 3.6 m nodig hebben en 4 koppelstukken. Maar goed, als je ingezet hebt op verticale rails dan heb je natuurlijk alleen maar eindklemmen en geen tussenklemmen.
Ons woning wordt opgeleverd met zonnepanelen en een omvormer die op zolder op een zeer ongunstig plek komt te staan, dit omdat we een slaapkamer en werkkamer willen creëren. Vanuit de bouw willen ze de omvormer niet verplaatsen en kiezen voor zonnepanelen met micro omvormers is ook geen optie.
Is het mogelijk om na oplevering de omvormer weg te halen en de zonnepanelen aan te sluiten op micro omvormers, of is dit niet mogelijk? Zonder de zonnepanelen te vervangen.
[ Voor 4% gewijzigd door moca007 op 22-06-2024 06:03 ]
De micro-omvormer werkt in principe los van het merk/type paneel, dus in dat opzicht moet het kunnen. Bedenk alleen wel dat een micro-omvormer (net als optimizers) per paneel aangesloten moet worden, dus zal er iemand het dak op moeten, de panelen losschroeven en per paneel de micro-omvormer tussen de kabel plaatsen. Bij een plat-dak constructie wil dat nog wel, maar als de panelen op een schuin dak gemonteerd zijn, komen daar nog wel wat kosten bij (hoogwerker, steiger o.i.d.).moca007 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 06:02:
Vraagje aan de kenners.
Ons woning wordt opgeleverd met zonnepanelen en een omvormer die op zolder op een zeer ongunstig plek komt te staan, dit omdat we een slaapkamer en werkkamer willen creëren. Vanuit de bouw willen ze de omvormer niet verplaatsen en kiezen voor zonnepanelen met micro omvormers is ook geen optie.
Is het mogelijk om na oplevering de omvormer weg te halen en de zonnepanelen aan te sluiten op micro omvormers, of is dit niet mogelijk? Zonder de zonnepanelen te vervangen.
Is het geen optie om de kabels naar de huidige omvormer te verlengen en de omvormer te verplaatsen?
Als ik voor Micro omvormers ga, dan laat ik meteen wat meer panelen monteren, maar eerst even afwachten wat de nieuwe regering gaat doen met het energie beleid. Verplaatsen is mogelijk, maar heb liever helemaal geen omvormer op zolder.SPZ01 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 07:43:
[...]
De micro-omvormer werkt in principe los van het merk/type paneel, dus in dat opzicht moet het kunnen. Bedenk alleen wel dat een micro-omvormer (net als optimizers) per paneel aangesloten moet worden, dus zal er iemand het dak op moeten, de panelen losschroeven en per paneel de micro-omvormer tussen de kabel plaatsen. Bij een plat-dak constructie wil dat nog wel, maar als de panelen op een schuin dak gemonteerd zijn, komen daar nog wel wat kosten bij (hoogwerker, steiger o.i.d.).
Is het geen optie om de kabels naar de huidige omvormer te verlengen en de omvormer te verplaatsen?
Als ik voor verplaatsen ga, dan laat ik dit doen.MeTooPV schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:12:
@moca007 . Het eenvoudigste lijkt mij om de omvormer met aansluitingen te verplaatsen. En daarvoor dus de kabels te verlengen. Let wel op dat er overdag hoge spanning op de kabels van de PV panelen staat.
Het liefst ga ik voor micro omvormers, schilt weer een kast op zolder.
Als het projectbouw is dan kun je met de uitvoerder afspreken om de panelen te laten zitten en ze zelf te plaatsen. Mogelijk moet je wel iets lekkers voor ze meenemen. Ik heb gemerkt dat als je vriendelijk bent en regelmatig trakteert op de bouw dat ze met je willen meedenken.moca007 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 06:02:
Vraagje aan de kenners.
De panelen van de bouw eraf laten en zelf laten plaatsen bespaart je vaak ook nog veel geld.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik heb recent nog wat offertes gekregen. Zie Zonnepanelen O-W uitbreiden nieuwbouwwoningherrieschopper schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:36:
Vanwege een warmtepomp en EV ben ik van plan om zonnepanelen te laten plaatsen op ons dak (nu pas de kans vanwege nieuwbouw). Zijn er nog mensen die recentelijk offertes hebben opgevraagd? Op hoeveel €/Wp kwamen die uit?
En zijn er nog zaken waarmee je meer zekerheid kunt krijgen over dat je met een partij in zee gaat die niet op omvallen staat?
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Heb je nog een manier gevonden om prijzen te vergelijken? Ik wil graag de €/Wp vergelijkenDre schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:37:
Dit vind ik wel een handige website om de prijzen van zonnepanelen te vergelijken:
https://jvhaarst.github.io/panelscrape/
Eigenlijk zoek ik nog het verloop van de prijzen in de tijd.
Zoals @AUijtdehaag aangeeft is deze niet up-to-date. Ik dacht 3 weken oud, maar blijkt 1 jaar en 3 weken over datum te zijnIs er een andere goeie vergelijkingswebsite om verschillende aanbieder van zonnepanelen te vergelijken? (pricewatch gaat nooit wat worden denk ik)
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Niet 100%, maar in Excel gekopieerd en dan doet hij wel wat ik zoek. Top!
Bedankt voor de tip, ga overleggen wat mogelijk is.DutchKel schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:35:
[...]
Als het projectbouw is dan kun je met de uitvoerder afspreken om de panelen te laten zitten en ze zelf te plaatsen. Mogelijk moet je wel iets lekkers voor ze meenemen. Ik heb gemerkt dat als je vriendelijk bent en regelmatig trakteert op de bouw dat ze met je willen meedenken.
De panelen van de bouw eraf laten en zelf laten plaatsen bespaart je vaak ook nog veel geld.
DutchKel schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:35:
[...]
Als het projectbouw is dan kun je met de uitvoerder afspreken om de panelen te laten zitten en ze zelf te plaatsen. Mogelijk moet je wel iets lekkers voor ze meenemen. Ik heb gemerkt dat als je vriendelijk bent en regelmatig trakteert op de bouw dat ze met je willen meedenken.
Zonder werkende PV-installatie zal de woning niet voldoen aan de eisen van het bouwbesluit en kan ze dus niet worden opgeleverd.
Er zijn kennelijk wel opties als je zelf zorgt dat het binnen 2 jaar na afgifte van de bouwvergunning alsnog voldoet.ZwarteIJsvogel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 06:48:
[...]
offtopic:
Zonder werkende PV-installatie zal de woning niet voldoen aan de eisen van het bouwbesluit en kan ze dus niet worden opgeleverd.
Zie bijvoorbeeld https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
Maar dat zal een leuke discussie worden met de projectontwikkelaar...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dat klopt, maar in overleg is er veel mogelijk. Geen idee hoe ze het doen. Bij ons huis was er bij de oplevering bijvoorbeeld geen werkende warmtepomp (dit omdat het huis eigenlijk met een gas CV ketel opgeleverd zou worden) en ik heb iemand anders bij ons in de straat de zonnepanelen zelf zien regelen, die zijn ook na de oplevering pas geplaatst.ZwarteIJsvogel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 06:48:
[...]
offtopic:
Dus het kan wel.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
:strip_exif()/f/image/HVmDcCneTOGdn9pvRy71Y0ev.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijkappen gisteren al gemonteerd, komen ook nog kappen aan de voorkant maar dat doe ik pas als ik niet meer bij de micro hoef te zijn. En de kabel vanaf de micro ligt ook nog onhandig nu
Contructie-materiaal is van Sunstruction (beugelflex). Het is goedkoper dan Blubase maar achteraf had ik er niet nog een keer voor gekozen;
- Het is allemaal vrij slap en de panelen zijn onderdeel van de constructie. Met andere woorden, de middelste staander ging pas in het gareel toen beide panelen erop zaten.
- Ik kan de buitenste twee staanders gewoon nog naar buiten bewegen (moet veel kracht zetten, dat wel) en dat bevalt me niet. Dat zal verholpen zijn als ik de voorkappen erop zet overigens.
- De ballastbak is geen bak maar twee losse alu onderdelen en is dus open aan de onderkant;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/97rr1uSGWfjx3GYN1P76xMGI.jpg?f=user_large)
Na het leggen van de tegels gingen ze in het midden al een beetje buigen en kantelen. Heb dus in het midden nog een (industriele) tywrap eromheen getrokken om het kantelen tegen te gaan en heb er uiteindelijk (tegen het buigen) nog matjes onder gelegd met daarbovenop een schuttingplank (afgezaag op 40cm).. Is te zien op de foto als je goed kijkt.
Wat wel weer een voordeel is zijn de open alu frames van het onderstel, daar past nog een hardhouten balk in (wel op maat zagen).. Ben van plan om nog twee hardhouten balken op maat en lengte te zagen, erin te steken (links- en rechtsboven op de foto), vast schroeven en dan aan de achterkant aan de schuur en overkapping te verankeren.. (met hoekankers).. Zal vast overdreven zijn maar baat het niet dan schaadt het niet. Er liggen nu 11x 17kg tegels in, wat neerkomt op 93.5kg per paneel.
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2024 15:55 ]
Ik ben nu bezig een schuurtje neer te zetten, ca 2.5m bij 3.5m (excl overstek). Op het huis (zuid/zuid-oost) ligt al 3780wp. Wil op het schuurtje ook wat plaatsen. Zat er aan te denken oost-west te doen om ook de ochtend en avond wat te pakken. Hoewel, voordat de zon echt richting oost gaat zakt hij ook al achter de huizen dus misschien is het vooral west?
Lijkt me efficiënter zeker met het oog op de toekomst qua teruglevering boetes etc? Oost-west is wel 20% minder dan op zuid (wil ze ook nog eens op ca 10gr neerleggen ivm tussenruimte).
Zal tzt wel een topic starten voor het aanschaf advies, eerst de schuur afbouwen
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Heb ik naar gekeken maar dat was niet maar mijn zin, is een plat dak geworden dusBarryH schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:20:
Schuin dak op je schuur
(yes misschien wat minder handig qua PV maar het oog wil ook wat en zo past het wat beter in de buurt)
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Modelleer met bv pvcalc de opties.Mattie112 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:54:
Over oost-west gesproken.
Ik ben nu bezig een schuurtje neer te zetten, ca 2.5m bij 3.5m (excl overstek). Op het huis (zuid/zuid-oost) ligt al 3780wp. Wil op het schuurtje ook wat plaatsen. Zat er aan te denken oost-west te doen om ook de ochtend en avond wat te pakken. Hoewel, voordat de zon echt richting oost gaat zakt hij ook al achter de huizen dus misschien is het vooral west?
Lijkt me efficiënter zeker met het oog op de toekomst qua teruglevering boetes etc? Oost-west is wel 20% minder dan op zuid (wil ze ook nog eens op ca 10gr neerleggen ivm tussenruimte).
Zal tzt wel een topic starten voor het aanschaf advies, eerst de schuur afbouwen
Meestal is de ligging met het meeste WP de beste.
Dat had gekund. Maar ik wilde er niet teveel aan uitgeven en ik wil er nog omheen kunnen lopen. Tevens twijfel ik of ik er 4 op kan leggen zonder door het dak van de schuur te gaan. Overkapping twijfel ik minder over. Last but not least; ik wilde eigenlijk geen aparte groep naar de schuur dus heb de set bescheiden gehouden. Ik weet dat het officieel niet mag maargoed.ThinkPad schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:49:
Had je niet liever oost-west gewild? Dan had er nog meer op die dakvlakken gepast
Wel ben ik er inmiddels achter dat ik toch weer meer geld ga uitgeven. Het spul zit dus op een gedeelde groep. Nu maak ik me daar zoals gezegd nul zorgen over, de schuur zelf zit wel op een aparte groep en daar staat alleen een vriezer en koelkast. Wat verlichting erbij en je zit op 200watt max. Daar kan prima een klein PV setje bij.
Waar ik me nu wel “zorgen” over maak is de gedeelde aardlek. Als die PV ook maar iets geks doet ligt dus de vriezer (schuur) eruit, de koelkast (schuur) en de koelkast in de keuken ook (andere groep maar zelfde ALS).
Ik wil dus toch een aparte groep gaan maken. Ik heb nog meters YMVK aan 1 stuk liggen. Kan door de kruipruimte naar achtergevel. In de tuin kan hij zo vanuit de gevel achter de border langs naar de schuur. Afmonteren in meterkast laat ik doen door een elec maar ik heb nog maar 1 slot vrij zonder dat ik de beltrafo moet gaan verplaatsen of op de onderste dinrail moet gaan zitten (en ik heb geen zij-ingang).
Zou een ABB DS301C voldoen ? Of is die er zelfs perfect voor?
[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 27-06-2024 21:52 ]
Zit je alleen nog met die koelkast in huis, kun je de kabel van de schuur niet oppikken in huis en zo alsnog z'n eigen groep geven?
Ik heb groep voor de schuur achter een 300mA aardlekautomaat en dan in de schuur een onderverdeler met nog een 30mA (voor de selectiviteit) voor de verlichting/gereedschap e.d. De PV hangt rechtstreeks aan die 300mA.
Maar deze discussie lijkt mij meer voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2024 21:05 ]
De koelkast in huis zit overigens niet op de groep van de schuur. De schuur zit op een aparte groep , YVMK-as,3x2.5mm. Wel zelfde ALS.
Het nadeel van een PV verdeler vind ik:
- Het is duurder dan een YMVK kabel leggen.
- De bestaande kabel ligt bloot in de meterkast, bloot waar hij de schuur binnengaat (je ziet hem net naar binnen gaan) en bloot bij binnenkomst in de schuur tot aan de eerste lasdoos. Dat hou ik liever op 30ma en ik wil er al helemaal geen distributiegroep van maken.
- Ik moet veel meer componenten kopen.
- ik heb weinig ruimte in de schuur.
- een PV verdeler kan nog steeds de achterliggende aardlek in huis laten klappen, zelfs bij selectiviteit.
Al met al vind ik een aparte kabel op een eigen alamat veel overzichtelijker. Klapt dat ding eruit op vakantie? Prima, alleen de PV op schuur ligt er dan uit.
In de schuur staan ook een vriezer en koelkast die dan alsnog meegaan (of beter gezegd uitgaan).jadjong schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:28:
Als @FreakNL de draad van de groepenkast naar de schuur op een aardlekautomaat zet dan is de koelkast in de keuken vrij van ellende.
Misschien ben ik problemen aan het “zoeken” maar nu ik toch bezig ben doe ik het meteen liever goed.
[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 27-06-2024 21:54 ]
:strip_exif()/f/image/azqWUk3SCuuo07E4T3RGYDMQ.jpg?f=fotoalbum_large)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Volgens de manual zit er een fan in met een intelligente regeling. Voor het geluid wordt opgegeven "generally below 60dB"; daar heb ik verder niet zo veel aan.
Ik heb het issue opgeworpen bij de leverancier en zij hebben het doorgezet naar de fabrikant (met filmpje van het geluid). Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit normaal is, ik vraag me af of er wellicht een instelling verkeerd staat waardoor de fan alleen aan/uit op vol vermogen doet. Ik hoor namelijk ofwel niks ofwel een straaljager.
Ik hoop dus dat hier iets te vinden is want anders kan deze omvormer zo niet blijven hangen. Zou erg suf zijn als ik achteraf toch nog ga vervangen voor de SMA die ik specifiek niet gekozen had (en mijn meterkast nog voor aangepast heb
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik zou zeggen gewoon metseldraadje spannen?KoenVW76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:42:
Ik weet dat de hoogte stelbaar is maar heeft iemand een slim truucje om dat mooi recht te krijgen over een lengte van 7 meter?
Metselkoord gaat waarschijnlijk veel frustratie opleveren.KoenVW76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:42:
Ik ben bezig met zonnepanelen te plaatsen op mijn pannen dak, dat dak heeft een lichte golf ( oud huis). Nu ik de rails heb gemonteerd (clickfit evo) zie ik dat die de golf ook volgen, terwijl ik het liefst heb dat die gewoon recht loopt. Ik weet dat de hoogte stelbaar is maar heeft iemand een slim truucje om dat mooi recht te krijgen over een lengte van 7 meter?
Bij 2 rijen portret, dus 4 horizontale rails:
Begin met stellen van je onderste en je bovenste rails
Voor de onderste en bovenste rails geldt:
- Uiterste 2 haken van de rail op een gewenste hoogte vastzetten, vaak halverwege de stelruimte.
- Alle andere haken die er tussen staan helemaal los dat de rail 'valt'. (stelbout wel erin laten natuurlijk, niet demonteren)
- één man met goeie ogen kijkt er overheen vanuit het einde
- als het goed is moeten je buitenste haken het hoogste punt zijn (daken zijn vaak hol met misschien een bult op een tussenmuur nog)
- een andere monteur gaat naar het midden van de rail en trekt deze langzaam omhoog. Probeer ze in lijn te krijgen De ene die kijkt instrueert 'tikje naar boven, tikje naar onder'. Zet hem vast
- Monteur die stelt verplaatst nu naar het midden van het midden, dus op 25% van je rail, krijgt weer instructies "omhoog omlaag vast"
- Ga nu naar 75% van je rail en doe hetzelfde
- Tussenhaken vast omdat de rail stijf genoeg is van zichzelf
En klaar is Kees.
De mannen die bij mij waren van de week deden het wel met een metselkoord (in beide richtingen volgens mij). Verder persoonlijk geen ervaring met het leggen van panelen.drboneym schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:07:
Metselkoord gaat waarschijnlijk veel frustratie opleveren.
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 02-07-2024 12:10 ]
Heb ik ook gedaan toen ik ze gelegd heb, werkt perfect.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Succes, zal vast een prima resultaat geven, zeker als je je tijd ervoor neemt.
Ik heb al honderden daken gelegd dus na veel trial and error bij onze werkwijze gekomen, maar er zijn uiteraard meer wegen naar Rome.
Mijn installatie is op 24-10-2018 aangezet. Hij heeft destijds € 8.900,- gekost. Volgens Sunny Portal heeft hij met een terugleververgoeding van € 0,05 totaal 3.139,00 opgebracht.
Ik heb echter niets teruggeleverd, maar alles gesaldeerd tegen € 0,30. Dat betekent dus dat ze 6 x zoveel hebben opgebracht (bespaard) ofwel € 18.835,-
De PV installatie is in krap 3 jaar terugverdiend en levert nu ieder jaar dat ik kan salderen goed geld op.
Er is geen spaarrekening welk dit rendement kan halen.
Maar gaat het salderen eraf en krijg je maar €0,05 per kWh dan levert de installatie maar €525,- per jaar op. Ik had er dan 17 jaar over gedaan om mijn investering terug te verdienen. Het wordt dan dus heel belangrijk dat je je opgewekte vermogen direct gebruikt en op je inkoop bespaart. Het zal dan best moeilijk worden om onder de 7 jaar te blijven.
De aanschaf van een batterij geeft ook een terugverdientijd van 7 jaar. De complete installatie is dan (optimistisch) in 14 jaar terugverdiend. Ik weet niet of ik daar nog aan zou beginnen of gewoon alleen mijn paneeltjes hou zonder kopzorgen.
Maar de gouden tijden zijn in ieder geval nog 2 jaar en dan zien we wel weer.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Heb je daar ook bij geteld dat die batterij in de winter praktisch niets gaat opleveren?Pietje555 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:17:
De aanschaf van een batterij geeft ook een terugverdientijd van 7 jaar. De complete installatie is dan (optimistisch) in 14 jaar terugverdiend. Ik weet niet of ik daar nog aan zou beginnen of gewoon alleen mijn paneeltjes hou zonder kopzorgen.
Maar de gouden tijden zijn in ieder geval nog 2 jaar en dan zien we wel weer.
En bij PV is de garantie op hardware (nu) langer dan de terugverdientijd. Bij een batterij bij lange na niet. Áls je hem al kan terugverdienen, dan is de vraag of hij voor die tijd niet allang aan vervanging toe is.
Én dan ook nog de vraag of het bezitten en aansluiten van een batterij niet extra belast zal gaan worden. Mogelijk dat een aanvullende verzekering nodig blijkt, of dat de energieleverancier/ netbeheerder geld ruiken.. dat laatste lijkt mij niet heel waarschijnlijk maar goed, 2 jaar geleden waren terugleverKOSTEN ook bijna ondenkbaar..
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
[ Voor 10% gewijzigd door JWT op 02-07-2024 20:55 ]
Weet je zeker dat je met een installatie van €8.900 zo'n 10MWh per jaar opwekt (3139/0.05/6)?Pietje555 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:17:
Zat net eens in mijn Sunny Portal te neuzen omdat ze de interface nu veranderd hebben. Is nu een stuk uitgebreider.
Mijn installatie is op 24-10-2018 aangezet. Hij heeft destijds € 8.900,- gekost. Volgens Sunny Portal heeft hij met een terugleververgoeding van € 0,05 totaal 3.139,00 opgebracht.
Ik heb echter niets teruggeleverd, maar alles gesaldeerd tegen € 0,30. Dat betekent dus dat ze 6 x zoveel hebben opgebracht (bespaard) ofwel € 18.835,-
Dan nog reken je jezelf iets te rijk.
Gemiddeld, volgens het CBS, in 2018: 21ct, 2019: 22ct, 2020: 22ct, 2021: 25ct, 2022: 54ct
Dit op basis van de gemiddelde prijzen die je zou betalen alsof je iedere maand een nieuw abonnement afsluit.
Rekenfouten daargelaten, waarschijnlijk nog steeds ruim terugverdiend inmiddels met de idiote 2022/23 prijzen.
Maar hoorde laatst iemand dat ongeveer 50 cent per wp een prima bedrag is, zit te denken om ongeveer 8 tot 10 panelen te laten plaatsen.
Weet iemand welke site echt scherpe prijzen heeft? als je op google offerte zonnepanelen intikt, krijg je ongeveer 5000 aanbieders....
Wat dacht je van je lokale installateur? Het slaat nergens op om dit door een bedrijf te laten doen wat 200 km verderop zit.flaskk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:25:
Weet iemand welke site echt scherpe prijzen heeft? als je op google offerte zonnepanelen intikt, krijg je ongeveer 5000 aanbieders....
Dan wordt het aantal aanbieders al flink kleiner.
Overigens is de beste manier om het rendement van PV op te schroeven het zelf installeren. Dat scheelt ongeveer de helft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is wel een goede, nouja op mijn schuur durf ik wel wat paneeltjes zelf te leggen, maar ons huis is behoorlijk hoog, en laat ik liever doen.Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:30:
[...]
Wat dacht je van je lokale installateur? Het slaat nergens op om dit door een bedrijf te laten doen wat 200 km verderop zit.
Dan wordt het aantal aanbieders al flink kleiner.
Overigens is de beste manier om het rendement van PV op te schroeven het zelf installeren. Dat scheelt ongeveer de helft.
steigertje huren, en dan is er veel mogenlijk zonder al te veel gek gevaar.flaskk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:33:
[...]
Dat is wel een goede, nouja op mijn schuur durf ik wel wat paneeltjes zelf te leggen, maar ons huis is behoorlijk hoog, en laat ik liever doen.
maar ik snap het wel, niet elk dak is even simpel en ervaring is wel handig zeker op hoogte.
ik gebruik zelf:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
om ideeën te hebben wat prijzen zijn en wat er op de markt is te krijgen.
de prijzen daar zijn redelijk. (ze maken winst maar een nette hoeveelheid.)
maar koop eigenlijk elke keer bij de vaste "locale" dealer.
(heb nu al 2x geklaagd bij de dealer, dat i de rekening eens moet sturen, lol.
ach ja komt wel goed bij de volgende bestelling.
begin niet aan PV, het is verslavend, voor je het weet wil je meer en meer.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2024 10:00 ]
Staar je niet blind op prijzen per Wp. Het neerleggen van 20 panelen(op hetzelfde dakvlak) is misschien een half uurtje meer werk dan 10 panelen maar je prijs per Wp gaat bijna door de helft.flaskk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:25:
Ik ben beetje aan het rondkijken voor offertes om toch wat paneeltjes op onze woning te gooien.
Maar hoorde laatst iemand dat ongeveer 50 cent per wp een prima bedrag is, zit te denken om ongeveer 8 tot 10 panelen te laten plaatsen.
Ja, met mijn 10,440 Wp zit ik rond de 11,500 KWh per jaarmawashigeri schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:11:
[...]
Weet je zeker dat je met een installatie van €8.900 zo'n 10MWh per jaar opwekt (3139/0.05/6)?
2023 slechtste jaar: 10,720 kWh
2022 beste jaar : 12,033 kWh
Mijn installatie staat ideaal in een weiland zonder schaduw.
De € 0,30 komt gewoon van mijn contract. Omdat ik toch alles saldeer boeit me dat ook niet echt. Bonus was belangrijker.
Voor de rest gewoon 5 ct of 30 ct teruglever vergoeding in SunnyPortal invoeren en de opbrengst rolt eruit.
Niets rijk rekenen dus.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Aha! Dan snap ik ook beter hoe je aan zo'n installatieprijs komt.Pietje555 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:10:
[...]
Ja, met mijn 10,440 Wp zit ik rond de 11,500 KWh per jaar
2023 slechtste jaar: 10,720 kWh
2022 beste jaar : 12,033 kWh
Mijn installatie staat ideaal in een weiland zonder schaduw.
De € 0,30 komt gewoon van mijn contract. Omdat ik toch alles saldeer boeit me dat ook niet echt. Bonus was belangrijker.
Voor de rest gewoon 5 ct of 30 ct teruglever vergoeding in SunnyPortal invoeren en de opbrengst rolt eruit.
Niets rijk rekenen dus.
Met rijk rekenen bedoelde ik vooral dat je geen 30ct zou hebben betaald van 2018-2021. Maakt allemaal niet veel uit, dan heb je ze een jaartje later terugverdiend maar nog altijd erg snel.
2022 was inderdaad erg zonnig, vorig jaar was beduidend slechter en dit jaar is het treurig
Dat kan toch prima? Mijn systeem van 2020 kostte netto inclusief alles € 10197 en levert gemiddeld 12 MWh per jaar op.mawashigeri schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:11:
Weet je zeker dat je met een installatie van €8.900 zo'n 10MWh per jaar opwekt (3139/0.05/6)?
Dat systeem was door de hoge terugleververgoedingen overigens al in april 2023 terugverdiend en levert dit jaar netto nog € 3100 op. Vanaf 2025 (t/m juni 2027) jaarlijks ca € 2300. Daarna zien we wel verder.
Qua procentueel rendement verreweg de beste investering die ik ooit gedaan heb.
Dat klopt natuurlijk niet wat je zegt.Pietje555 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:17:
Zat net eens in mijn Sunny Portal te neuzen omdat ze de interface nu veranderd hebben. Is nu een stuk uitgebreider.
Sunnyportal weet niet hoeveel je hebt teruggeleverd of gesaldeerd, alleen wat je hebt opgewekt. En dat lever niet allemaal terug.
En als je niks hebt teruggeleverd dan kun je ook niets salderen.
En in 2018 kostte 1 kWh geen €0,30. Ik heb nog een 3 jarig contract uit 2021 en betaal €0,22245jobr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:04:
[...]
Dat klopt natuurlijk niet wat je zegt.
Sunnyportal weet niet hoeveel je hebt teruggeleverd of gesaldeerd, alleen wat je hebt opgewekt. En dat lever niet allemaal terug.
En als je niks hebt teruggeleverd dan kun je ook niets salderen.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 03-07-2024 19:16 ]
Wat een betweters weer.MotorBeast schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:14:
[...]
En in 2018 kostte 1 kWh geen €0,30. Ik heb nog een 3 jarig contract uit 2021 en betaal €0,22245
Mijn contract voor afgelopen 2 jaar was 35,66 ct per kWh. 2 jaar daarvoor 29,2 ct.
Ik heb dus 30 ct gemiddeld voor 6 jaar gepakt.
SunnyPortal weet inderdaad niet wat ik heb verbruikt of teruggeleverd. Weet alleen wat er is opgewekt. Maar als mijn eindafrekening 0 kWh ingekocht na salderen is, omdat ik vrijwel geheel saldeer dan is het opgewekte vermogen ook mijn verbruik. Ik heb geen energie die komt aanwaaien.
Is echt geen hogere wiskunde.
Voor de liefhebber kan ik de facturen per PM toesturen. Ik garandeer alleen niet dat ze virus vrij zijn.
Jazeker
Eigenlijk willen we graag weten hoe je zo'n goed rendement maakt - voor ons is dit dus helaas niet te kopiëren (geen weiland beschikbaar), maar tegelijk reken ik zelf altijd met virtueel rendement alsof ik iedere halfjaar het beste/goedkoopste contract afsluit, ongeacht het werkelijke contract dat ik heb.
Vandaar het 'doorzeuren', niet teveel van aantrekken!
[ Voor 15% gewijzigd door BaBoK op 04-07-2024 12:39 ]
Welk voltage meet je met een multimeter aan de kant van de omvormer op de sunclix stekkers die van de panelen afkomen?
Polariteit in orde? (+ en -)
MC4 onnectoren op het dak kunnen ook fout geknepen zijn.
:strip_exif()/f/image/2EBrpw2zdviBlTRWFsNm2I9z.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft het al wel gewerkt?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2024 12:43 ]
@AUijtdehaagAUijtdehaag schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:42:
@BaBoK
Welk voltage meet je met een multimeter aan de kant van de omvormer op de sunclix stekkers die van de panelen afkomen?
Polariteit in orde? (+ en -)
MC4 onnectoren op het dak kunnen ook fout geknepen zijn.
[Afbeelding]
Heeft het al wel gewerkt?
De string meten we maar 6volt op 12 panelen a 440 wp.
De andere string meten we 450v ongeveer.
Polariteit is in orde.
De connectoren op het dak hebben we getest met het testpinnetje wat er bij werd geleverd en dat zou goed moeten zijn.
Met de multimeter hebben we ook weerstand gemeten en dan zien we dat er wel iets aan hangt.
Het heeft nog niet gewerkt omdat we het nog niet hebben aangesloten, dat was de stap voor vandaag.
Wat zou slim zijn nu?
[ Voor 5% gewijzigd door BaBoK op 04-07-2024 12:55 ]
De PV panelen staan in 3 rijen in het veld op een voor Nederland ideale richting en hoek.
De omvormer hangt aan de gevel. Ik heb dus lange DC kabels gekozen voor minder verliezen.
Daarnaast valt de omvormer nu onder mijn inboedel verzekering omdat hij nagelvast zit.
De montagekosten laag kunnen houden door alles zelf te doen, stalen staanders in de grond slaan met daarop houten balken en een montage rail.
Voor de mantelbuizen in graven (50 meter) had ik even mijn buurman nodig die toevallig een graafmachine heeft.
De onderdelen heb ik overal vandaan waar het het goedkoopst was. Klikerdeklik via internet.
Schuindak.onetime schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:52:
@BaBoK Wat is de locatie van het systeem? Heb je het zelf geplaatst?
SMA met 3 stringen.
2 zuid oost en 1 noord west.
1 string zuid oost werkt niet.
Nee de zzp elektricien heeft het geplaats en is nu bezig een dag voor zijn vakantie.
Een string die maar 6 volt geeft heeft ergens een kabelbreuk of slechte stekker verbinding lijkt me.
Zit alles goed in elkaar geklikt (mooi scenario voor vlamboog)
450 Voc voor 12 panelen (onbelaste spanning) is prima in orde
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2024 13:09 ]
Ik betaalde tot mei 2022 nog 16 centMotorBeast schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:14:
[...]
En in 2018 kostte 1 kWh geen €0,30. Ik heb nog een 3 jarig contract uit 2021 en betaal €0,22245
Nu nog tot maart 2025 27 cent en 9 cent TLV (Eneco).
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 04-07-2024 13:08 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
We gaan nu halverwege de lus kijken met een nieuwe kabel of we op de eerste 6 wel spanning hebben..AUijtdehaag schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:06:
@BaBoK
Een string die maar 6 volt geeft heeft ergens een kabelbreuk of slechte stekker verbinding lijkt me.
Zit alles goed in elkaar geklikt (mooi scenario voor vlamboog)
450 Voc voor 12 panelen (onbelaste spanning) is prima in orde
Het is een 10.0!AUijtdehaag schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:25:
@BaBoK
Is het een SMA tripower 8.0 of 10.0 ?
Die kan polystring aan op ingang A (beide zuid oost stringen moeten even lang zijn qua panelen)
@AUijtdehaag vermoedelijk hebben we strings die door elkaar heen lopen..
Tips?
[ Voor 13% gewijzigd door BaBoK op 04-07-2024 14:11 ]
Wat bedoel je met niet registreren?
Ben je ingelogd als installateur?
Kijk eens bij gebeurtenissen of er geen foutmeldingen staan
En bij momentane waarden bij DC en AC
Aanmelden bij ennexos kan via
https://ennexos.sunnyportal.com/register
Maar ik lees alles lokaal via home assistant en modbus tcp/ip uit
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2024 18:26 ]
De installateur was niet te spreken over origineel aangelegde installatie:
- geen goede kabelafsluitingen / kapjes. (toelichting: gevaarlijk)
- geen rubbers onder de leggers (toelichting: kan zorgen voor trillingen bij wind)
Ik kan me voorstellen dat de kapjes relatief eenvoudig op te lossen zijn (los van het feit dat ze dan nog wel boven de dakkapel het dak op moeten), maar dat het plaatsen van de rubbers meer werk zal zijn.
nota bene: Betreft schuin dak met enphase micro omvormers. De originele installateur is failliet, dus daar kan ik niets mee.
Wat denken jullie over de noodzaak van deze werkzaamheden?
[update]eerste punt vervalt, een plastic zakje en stuk tape is niet hoe kabels afgedekt kunnen worden
[ Voor 8% gewijzigd door pietje63 op 05-07-2024 15:02 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Foto's?pietje63 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:58:
Vandaag is een installateur ons dak op om drie zonnepanelen tijdelijk te verwijderen (ivm schilder werkzaamheden).
:
Wat denken jullie over de noodzaak van deze werkzaamheden?
[update]eerste punt vervalt, een plastic zakje en stuk tape is niet hoe kabels afgedekt kunnen worden[/update]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
WTF - OMGpietje63 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:09:
***members only***
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
salderen.
:strip_exif()/f/image/kMELZxHmzaCTnzlvLXc3YgSa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jF1yJvHSq0zRSkMhtcDEXjIz.jpg?f=fotoalbum_large)