Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:05

Inleiding

Sinds 2016 liggen er op onze nieuwbouw woning 22 PV-panelen á 255Wp met jaarlijkse opbrengt van rond de 4800kWh. De panelen zijn Nefit glas/glas geen idee welk type, waar ik ook niets meer van kan vinden. De omvormer is een Kostal Piko 5.5.

Ons jaarlijks verbruik ligt op circa 7000kWh, hier komt binnenkort een EV bij, waarvan ik schat zo'n 2500kWh/jaar. Misschien in de toekomst nog een warmtepomp, maar dat is gezien ons lage gasverbruik voorlopig niet aan de orde.

Met de komst van de EV ben ik aan het kijken of het slim is om de huidige PV-installatie uit te breiden/vervangen en met hoeveel. Ik zou graag op zijn minste willen opwekken wat ik verbruik met EV en later een warmtepomp. Dus ik schat zo'n 12.500kWh. Maar aangezien ik het zelf wil gaan leggen lijkt het mij net zo handig om zoveel als mogelijk te doen zonder al te veel extra kosten te moeten maken meterkast wijzigingen.

Ik heb dankzij GoT heel veel informatie gevonden, dat heb ik samengevat onder het kopje opties. De keuze zit hem vooral in wat kan er op basis van mij aansluiting en meterkast. Om dit beantwoord te krijgen heb ik al veel gezocht, maar ik heb ervoor mijzelf nog geen duidelijk antwoord op. Mijn kennis is daar denk ik ook ontoereikend voor. Daarom heb ik een aantal vragen geformuleerd.

Situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wl9N6VPAXjW_jDFfT3Oz3Y3uKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9NOgiMJ0tC7dZcUUPgAjG2cF.png?f=fotoalbum_large
Oriëntatie: 125° en dakhelling: 45°

Opties

WoningGarageTotaal
AantalkWpkWhAantalkWpkWhAantalkWpkWh
Bestaand225,614.908225,614.908
Optie 1225,614.908167,045.894225,614.908
Optie 2208,88.200184,593.2073813,3911.407
Optie 33013,212.1043013,212.104
Optie 4208,88.200167,045.8943615,8414.094
Optie 53013,212.104184,593.2074817,7915.331
Optie 63013,212.104167,045.8944620,2417.998

Linkjes gaan naar PVcalc.
Bestaand
Nieuw
Verplaatst

Omv.Kosten €€ / Wp€ / Wp extra€ / kWh€ / kWh extra
Optie 1GW10K-SDT-203.2400,260,460,300,55
Optie 2GW12K-SDT-203.8000,280,490,330,58
Optie 3GW12K-SDT-205.2000,390,690,430,72
Optie 4GW15K-SDT-206.0400,380,290,430,34
Optie 5GW15K-SDT-205.2000,290,430,340,50
Optie 6GW17K-SDT-207.4400,370,510,410,57

Gerekend met een omvormer van € 1.000,-, panelen € 70,- /st en montage materiaal € 70,-/paneel.
Uitgangspunt is zelf de montage doen behalve het aanpassen en aansluiten van de meterkast. Deze kosten kan ik lastig inschatten en heb ik dus niet meegenomen. Qua panelen zit ik te denken aan Jinko 435Wp All Black Tiger Neo N-Type (54HL4R-B)

De opbrengsten zijn berekend met Sunny Design. Deze geeft onderstaande schaduwvorming aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6ZkxeIj23F-cDM0bdDODb866hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llmcoNoETb0uvvtEKfcXTzbo.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting en meterkast

Aansluiting 3x25A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-uQXZbRllNBWcPiO-8tmYKetus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcT3thKIE2F5qAKxgniuGfrX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9jewwnQguvbxHCUN2mQRxYp7GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nv9jrBP3jZ3UjtwyMTs1NhF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icwxEnbCf5RIWV4dwqad3uw4AFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSslmqXoabt4KAuGETOOWKiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVh7Nwx19dUUk-qgtA7OTTCCs8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fj8o1oNir1ctwp5kZi3Aqssp.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen

1. Ik heb goede verhalen gelezen over omvormers met schaduwmanagement. Past dit ook bij mijn dakvlak op de garage of is er daarvoor teveel schaduw?
  2. Mijn huidige omvormer heeft ook schaduwmanagement, maar zit er nog verschil in tussen de wat oudere omvormers en de nieuwe van bijvoorbeeld GoodWe? Hoewel ik geen idee heb om mijn bestaande panelen dit ondersteunen dus dit zou een reden kunnen zijn om de bestaande panelen helemaal te vervangen ipv verplaatsen naar de garage.
  3. Voor het schaduwmanagement bij het dakvlak van de garage kan ik dan de strings het beste verdelen over links en rechts of boven en onder?
  4. Als ik het goed begrepen heb dan is mijn aansluiting geschikt voor 25×230×3=17.250W vermogen. Dus dan mag ik er maximaal een omvormer van dat vermogen op aansluiten. Klopt dat?
  5. Er zitten aardlekschakelaars van 40A in en 17.270×230=75A dus moet ik of andere aardlekschakelaars of twee omvormers nemen, klopt dat?
Ik ben mij er ook van bewust dat ik moet uitrekenen hoeveel panelen ik per string kan aansluiten om de omvormer. Hier ben ik al wat mee aan het rekenen geweest om te kijken hoe het werkt, maar ga ik verder naar kijken zodra ik een keus heb gemaakt.

Welke optie voor mij de beste is hangt denk ik vooral af van de antwoorden op bovenstaande vragen. Tips en andere adviezen sta ik uiteraard ook voor open. Bedankt!

Update: foto omvormer en geopende mk toegevoegd.
Het lijkt dat er geen kabel van de omvormer naar de mk ligt, maar gewoon losse draden door een buis. De kabel/draden is/zijn circa 25m lang.
Ter info: de omvormer hangt nu op de zolder van de woning en de mk zit in garage.
Update 2: De EV zal veelal gewoon overdag kunnen laden.

[ Voor 11% gewijzigd door Gait op 04-07-2024 15:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
ik heb nu niet de tijd om alles door te nemen wat je nu allemaal schrijft.
maar kan wel even een maffe tip geven, die helemaal niet zo maf is. ;)
gewoon omdat dit erg goedkoop is om te doen. >:)

oude panelen, die maak je los en hang je op je noord dak.
dat klinkt maf, maar zelfs een noord dak doet nog leuk opleveren en is kosten effectief als je niks hoeft te kopen.

nieuwe panelen, die hang je op de huidige plek op.

omvormer: gewoon houden wat je nu hebt, daar hang je met gemak 22x255Wp + 22x430Wp aan op.
de omvormer is nu flink onder gedimensioneerd en zal veel af toppen.
maar als het bewolkt is, dan leveren de panelen nog steeds 1/6 van hun Wp. (en door weerkaatsing op de wolken maakt noord minder uit)
dus met bewolkt weer heb je nog steeds geen aftopping en veel opbrengst omdat je veel Wp hebt.

dit uitvoeren kost geen bal, 22 panelen van 80€ + wat bevestiging spul, dat breekt de bank niet.
een TVT van minder als 2 jaar (grofweg) en je koopt een nieuwe omvormer of doet iets anders van de winst.

ik probeer dus niet te vertellen doe dit of dat, maar maak een langere termijn planning voor je zelf.
lekker goedkoop nu doen, lekker goedkoop straks doen, is beter als er veel geld tegen aan gooien. ;)

denk eens na over dit soort nadenken. je hebt meer mogelijkheden als je wat losser denkt. ;)

(dit moet wel even beter berekend worden als ik nu schrijf. maar dat doen we later wel even met wat meer gegevens.)

edit:
even snel gerekend, je oude omvormer gaat nu al meer als 7000kWh per jaar doen.
en waarschijnlijk iets meer richting de 9000kWh.
niet slecht voor zo een oude omvormer met amper kosten er voor om te doen. >:)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 04-07-2024 13:30 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
even een conservatieve optie:
(ik durfde niet zo snel 22 nieuwe panelen op de pico extra te doen. dit moet ik beter berekenen.)

kom ik uit op:
Bestellen:

20x Aiko A445-MAH54Mb 445Wp N-Type ABC Full Black

€ 1.500,00

2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 10 panelen

€ 866,00

Totaal
€ 2.366,00

dus dit kan met nog wat meter kabel er bij en kan met gemak onder de 2,5k€ zelf gedaan worden.
hier mee doet je piko 5.5 gewoon 9000kWh opleveren per jaar.

dus eigenlijk een TVT van net iets meer als 1 jaar. ;)

simpeler en goedkoper kan haast niet.

(als je hier meld dat je opzoek bent naar een nieuwe 3 fase omvormer, niet vreemd staan te kijken dat iemand meld ja ik heb nog een XkW omvormer liggen die je voor een prikkie kunt over nemen.
maar dat is leuk om te doen na je TVT van een jaar.
je krijgt dan je stroom al niet meer op, maar ach verkopen is ook leuk al krijg je er weinig voor.
hier zijn we niet vies van gewoon efficiënt werken en centjes verdienen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-10 15:17
Gait schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:02:
[
• Als ik het goed begrepen heb dan is mijn aansluiting geschikt voor 25×230×3=17.250W vermogen. Dus dan mag ik er maximaal een omvormer van dat vermogen op aansluiten. Klopt dat?
• Er zitten aardlekschakelaars van 40A in en 17.270×230=75A dus moet ik of andere aardlekschakelaars of twee omvormers nemen, klopt dat?
[/list]
Bijna goed:
- Vermogen van je aansluiting is I x U x Wortel(3) = 25 x 400 x Wortel(3) is 17,3kW
- Stroom van een 3 fase omvormer reken je uit als: I=P/U dus 17300/400 = 25A. (in norm rekenen we met 25% marge, dus ga uit van 32A

Maar nu komt de truuk: De invoeding van de zonnepanelen moet je optellen bij de invoeding van het net, dus heb je nu Aardlek schakelaars, hoofdschakelaar en rail nodig die 56A aankunnen > Dus 63A.

Tot zover de meterkast, ik zou vooral professioneel advies inwinnen daarvoor als ik jou was.

Wat betreft maximum vermogen van de omvormer: dat mag best hoger zijn dan je 3x25A aansluiting. Echter moet je er voor zorgen dat je niet meer terugleverd dan het maximum. Dus kan je je omvormer sowiezo al wat groter dimensioneren want 100% efficient is zon systeem nooit (denk eerder 80). Daarnaast kan je natuurlijk ook nog actief aan loadbalancing doen. Dat zou inhouden dat je met je verbruikers meer dan 17,3 kW kan gebruiken tijdens top productie, en dat als er niet genoeg vermogen verbruikt word de omvormer automatisch gaat terugschakelen om terugleveren te voorkomen.

Let ook op dat als je inderdaad al dit vermogen vanaf 1 omvormer gaat leveren dat je dan waarschijnlijk een nieuwe kabel moet gaan leggen, omdat je een 5x6 nodig gaat hebben en er zal vermoedelijk nu een 5x2,5 ligt.

[ Voor 34% gewijzigd door sebastiaan89 op 04-07-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
sebastiaan89 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:16:
[...]

Wat betreft de suggestie hierboven: in de basis niet gek, maar met deze vermogens zal er vermoedelijk een 5x6 nodig zijn van PV omvormer naar kast, en die ligt er vermoedelijk nu niet.
pardon?
nop, oude kabel is gewoon perfect niks aan veranderen.
omvormer levert een grove 5,5kW en zal nooit meer doen als 5,5kW, dus oude kabel is gewoon goed en kun je blijven gebruiken. :?
of te wel zolang je de omvormer niet vervangt hoef je de kabel nog de meterkast aan te passen. :?

(en er is een kans dat ook bij vervangen van omvormer er ook niks hoeft te worden aangepast, maar dat weten we niet, dus laat ik even in het midden. geen problemen zoeken die er misschien niet eens zijn zeg ik dan.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 04-07-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
ja klopt, had mn bericht al aangepast als de oude omvormer behouden blijft is het geen probleem inderdaad, ik zat naar de scenarios in de OP te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
sebastiaan89 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:33:
ja klopt, had mn bericht al aangepast als de oude omvormer behouden blijft is het geen probleem inderdaad, ik zat naar de scenarios in de OP te rekenen.
jep, en no prob...
tja wat zou er liggen?

heeft hij nu 3x1,5mm of zou hij 3x2,5mm hebben?
is natuurlijk een goede vraag (net zo als de lengte van de kabel zodat er echt gerekend kan worden en niet gespeculeerd.).
en is die nu 3x16A af gezekerd b.v. (waar het op lijkt, maar er zitten dingen in de meterkast die ik niet herken, en dan gok ik even niet. die bush-free@home??? die herken ik niet, jij wel? en hangt daar de PV aan? ik speculeer even niet met uw welnemen.)

mijn indruk tot nu toe is dat @Gait een beetje verdwaald in veel te moeilijke verhalen, en dat zijn probleem eigenlijk simpeler en goedkoper effectiever is op te lossen.
dus ik negeer een beetje zijn start post (niet dat ik hem slecht vind, hij is goed zelfs.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 04-07-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
oke, het kan allemaal nog wel leuker natuurlijk.

fase 1:
zo als ik al voorstelde pico behouden (de kostal pico is best wel een lekkere pittige omvormer die veel meer kan als waar hij vroeger voor gebruikt werd.)
oude panelen naar noord, nieuwe op zuid.
dit is een goede 9000kWh.

fase 2.
de pico levert maar 5,5kW over 3 fase, dus per fase is dat niet heel veel (grofweg een 1,8kW per fase).
dus er is best veel ruimte over op elke fase voor nog een omvormer.
dit kan ook een 1 fase omvormer zijn.
oke niet te zwaar, laten we even simpel zeggen een 3kW of 14,5A omvormer.
hier hang je dan 12x440Wp aan op oppervlakte 2. (wat minder als je nu tekent om uit het schaduw gebied te blijven.)
en koppel je 8 of 10 panelen van de piko op noord los en die dan ook op de 1fase omvormer hangen.
nu heb je een extra omvormer er bij voor een 4000-5000kWh extra per jaar.
(deze is leuk als: je de wasmachine aansluiting splitsing kunt gebruiken in gebouw oppervlakte 2.
moet je een nieuwe kabel trekken, dan is het al snel minder leuk.
1 fase omvormers werken het best met 350V dus een paneel of 12, 3 fase omvormers werken het beste met 600V of een paneel of 20, per mpp en vaak zijn er 2 mpp's per omvormer )
dus zit je op je +/-13000kWh per jaar. ;)

dit hoeft niet allemaal in 1x, maar ook uitgespreid worden over meerdere jaren b.v.
haastige spoed is zelden goed. ;)
maar speel met dit soort ideeën, het hoeft niet allemaal te moeilijk te zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@sebastiaan89 wat denk jij? nu er meer gegevens zijn van de meter kast.
(ik heb even op deze locatie niet de juiste tools om alles te berekenen, dus ik gok een beetje uit het hoofd.)

ik denk dat de oude pico 5.5 vervagen kan worden voor een 8kW model.
oude panelen naar noord, 11 stuks.
20 nieuwe op zuid.
aan nieuwe 8kW omvormer, die heeft dan grofweg 12kWp.

oude pico 5.5 , dan gebruiken voor 12x440Wp op oppervlakte 2.
en nog 11x255Wp op noord.
die heeft dan grofweg 8kWp.

dit geeft @Gait meer kWh als hij nodig heeft voor lange tijd.
(dit kan zelfs zo goedkoop, dat hij de overige kWh's kan verkopen en nog steeds een leuke TVT kan hebben.)

(grr @Gait ben jaloers op je, dit wil ik ook wel, maar past nooit op mijn dak, jij bastaard. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Bedankt voor jullie reacties.
@migjes dat is een invalshoek die ik eigenlijk wel wat over gelezen heb, maar verder niet bij stil gestaan heb. Toch vind ik dit wel een heel waardevol inzicht, noord en zuid zullen niet/nauwelijks tegelijk vermogen leveren dus is er meer mogelijk op één omvormer en de bestaande aansluiten en zo meer opbrengt over de hele dag. Is het alleen niet zonde dat de omvormer dan maar 5,5kW kan? Als ik het even in PVcalc gooi dan zou de opbrengst met een wat grotere omvormer een kleine 2000kWh meer zijn, of is dit in praktijk anders ivm overdimensioneren? En is het niet zonde om op het mooiste dakvlak op zuid 20 nieuwe panelen te leggen terwijl er ruimte is voor 30? Maar dat zal hem zitten dat je je niet weg komt met de huidige meterkast?

Is er eigenlijk nog een reden dat je dat type paneel noemt?

Ik heb proberen te achterhalen wat voor kabel er ligt, dit lijken draden door een buis ipv een kabel. Ik zie er geen waardes op staan. Is de diameter (ongestript) meten een optie om dit te achterhalen? Ik heb twee extra foto's toegevoegd in de TS.

Dat busch-free@home is van de domotica en heeft verder volgens mij niet veel met de kast te maken. Als ik de componenten goed begrijp (de linker krachtgroep 16A voor de PV en die ernaast voor de kookplaat)

Het lijkt er inderdaad op dat ik door het vele inlezen wat moeilijker ben gaan denken dan dat praktisch is.

Het is niet dat ik hier kom om elke laatste euro eruit te halen, maar ik wil gewoon erg graag weten hoe het zit. Dan kan ik zelf hopelijk betere keuzes maken. De panelen plaatsen zie ik wel zitten, maar in de mk bezig laat ik liever aan de professional over.

Ik was hier met typen en nu zie ik je aanvulling, waarvoor heel veel dank! Die 9000kWh is voor nu met EV wel voldoende dus de optie om later uit te breiden mocht er een warmtepomp komen lijkt perfect aan te sluiten bij de wensen.
De mk bevind zich in de garage dus er kan vrij eenvoudig een omvormer in de garage geplaatste worden met een kabel naar de mk.

@sebastiaan89 Mijn berekening is zeker voor 1 fase en die van jou voor 3, klopt dat? Die 24 is een typo en moet 25 zijn denk ik?
Die kabel komt er inderdaad nog bij dan ja.

@migjes Weer een mooi aanvulling haha, bedankt! Dat geeft eigenlijk al wel een beetje antwoord denk ik op de vragen eerder in deze post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Correct! Typo is gecorrigeerd.

wbt kabel: meten = weten
Maar als ik het zo zie in de meterkast is er op het oog VD draad van 2,5 gebruikt. Dat staat gelijk aan een 5x2,5. Voor het scenario van @migjes ruim voldoende.

1 fase omvormers in een 3 fase systeem kan. Maar dan moet je wel serieus gaan opletten op je fasebalans, zeker icm laadpaal en WP.

Ik ben zelf groot fan van productie maximaliseren, maar houd je wel rekening met de ontwikkelingen rondom salderen en terugleververgoeding? Hebben wel degelijk flinke impact op de terugverdientijd, en als het afschaffen van de saldering doorgaat word een thuisbatterij in deze opstelling snel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Dankje!

Dat vermoeden heb ik ook, maar zal het nog even controleren.

Ik ben bekend met de ontwikkelingen, maar vind ze nog lastig te vertalen naar de praktijk. Nu moet ik elk jaar circa 2000kWh bijbetalen, straks met de EV nog meer. Nu weet ik dat als salderen eraf gaat dat er dan wellicht weer meer bij moet.
Wat misschien ook nog wel handig is om te vermelden is dat de EV gewoon overdag kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, waarom zeg ik 20 panelen ipv 30.
eigenlijk zeg ik dat niet, maar er is een grens die gewoon lastig is.

normale (niet te dure) 3 fase omvormers die kunnen maximaal 1000V aan.
normale panelen leveren net iets meer als 40Voc.
maar er is ook temperatuur, zijn ze kouder dan is de Voc hoger. (kun je voor simpelheid een 10% voor nemen.)
panelen serieel is Voc optellen.
(en dan houd ik ruime marge aan en blijf ik voor mijn gemak hangen op 20 stuks per mpp.)
ja er zijn omvormers die 1500V aan kunnen, maar de meeste budgetten kunnen die omvormers niet aan.(lees duur)

maar je mag gerust:
22xoude op noord+20xnieuwe op zuid op 1 omvormer doen.
en dan de 10 overige op de andere omvormer doen.
dan heb je toch je 30 panelen, maar het is een beetje lood om oud ijzer.
en hoe duur wil je het je zelf maken. ;)

vroeger waren panelen zo als jij ze hebt duur, wel een ruime 200€ per stuk.
van daag koop je ze voor 80€ en dan zijn ze ook nog 440Wp ook.
vroeger was het belangrijk dat je iedere kWh uit het systeem kneep, dure panelen max opbrengst.
met de goedkope panelen van vandaag de dag, tja liever gewoon veel Wp, omvormer is duur geworden relatief gezien.

mijn laatste plan, ik vond hem niet slecht.
maar schuif even met dingen en rapporteer je plan, misschien kan het beter?
dan kijk ik er wel naar.

als je voor een nieuwe omvormer gaat, dan wel even opletten.
er zijn omvormers die laadpalen kunnen aansturen.
(accu gebruiken van de auto is helemaal niet dom, maar begrijp dat is laden van de accu, ontladen van de auto voor je huis, dat zou ik niet snel doen. dat is te duur.)

maar als je nog een verhaaltje wil over accu's, knellen wat een wereld leven we. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
@migjes Bedankt voor je reactie. Ik snap de redenatie van jouw plan. Ik zie zelf daar geen verbetering in eerlijk gezegd.

Ik zou dan nu uitkomen op het aanschaffen van
32 x Aiko A445-MAH54Mb 445Wp N-Type ABC Full Black (vind ik mooie panelen!)
1x GoodWe GW8K-DT omvormer
Montage systeem voor de nieuwe panelen.
DC en AC kabels met toebehoren
2x Werkschakelaar
Aarding

Dit heb ik even in sunnydesign en PVcalc gegooid.

ZuidNoordTotaal
AantalkWpAantalkWpAantalkWpkWh
Omvormer 1208,90112,813111,719.515
Omvormer 2125,34112,81238,155.834
Totaal3214,24225,615419,8515.349

Kosten €€ / Wp€ / Wp extra€ / kWh€ / kWh extra
5.4800,280,380,360,52

Positie omvormer

De huidige omvormer zit op de zolder van de woning, ter plaatse van het oranje kruis. In verband met warmteontwikkeling zou ik deze liever naar de garage hebben, ter plaatse van de blauw pijl. Vanaf de PV-panelen naar de omvormer is dit zo'n 40m, dit kan volgens mij nog met 4mm2 toch?
Op deze zelde positie komt dan ook de andere omvormer.

Stringplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8c1P0NqT6_OrBWlZFxoJ6axDSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XquCSnblWgdWW4iUAypBp1Yl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wViU9reBuZqVTH65_2OnkV8I6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqNFaW6Y1a5ZRNqIooN1KHO3.jpg?f=fotoalbum_large

Blauw pijl is de positie van de meterkast.
Oranje kruis is huidige positie omvormer.
Oranje pijl is gewenste positie van beide omvormers.
Rode pijl is gewenste positie lader EV.
Rode kruis is opening carport.

EV-lader

Hiervoor heb ik even in het topic op Tweakers gekeken en zit ik te denken aan een Zappi v2 (11kW) met loadbalancing.

Aanpassing meterkast

Dit vind ik dus lastig en ga ik niet zelf doen, maar is het dan eigenlijk een kwestie van een alamat (16A) voor de nieuwe omvormer en een alamat(16A) voor de EV-lader? Of zoals in de huidige situatie een aardlek (40A) en apart automaat(16A)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Advies zou zijn om elke omvormer zijn eigen alamat te geven en ook de laadpaal op zijn eigen alamat.
Dan past het dus allemaal niet meer in de huidige meterkast.
Dan ga je waarschijnlijk naar 63A Aardlekschakelaars voor je afgaande groepen.

Dus lekker deze situatie voorleggen aan een goede installateur, ik zou hem ook meteen vragen om een voorbereiding voor een thuisbatterij dan heb je die er maar inzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
jep, is ook niet de beste, dit is meer op de oude school gezetten opzet.
maar er is een voordeel, je eigen gebruik gaat nu aardig omhoog.
door de noordwest panelen heb je veel langer in de avond ook nog opbrengst.
(ik zelf zit nu boven de 55% eigen gebruik, dit nog zonder een accu.
elke % die je rechtstreeks kunt gebruiken en niet in een accu hoeft op te slaan gaat gewoon met meer rendement en kost een flinke slok geld minder aan accu.)

maar wil je echt gaan voor max fun:
koop 32 panelen, maak dan 2x16x445Wp op mpp1 en 1x22x255Wp op mpp2.
en hang alles aan je oude omvormer. (hij kan dit aan, die kostals zijn taai.)
je haalt nu met gemak 9000+kWh uit het oude bakje.
(hoef je ook niks te veranderen aan je meterkast,
en 2x16 mag ook 2x20 of 2x 12 zijn etc etc, deelbaar door 2.)

na een paar jaar, dan koop je een nieuwe omvormer.
je meter kast kan gewoon een 12kW (of zelfs 15kW) omvormer aan.
maar nu koop je een hybride omvormer (die zijn duur) met een accu en evt laad systeem voor de auto.
dan is je set voorbereid op +/-2028 als salderen er uit gaat. ;)

(met accu's moet je niet denken dat als je een 15kW omvormer hebt, dat je dan ook een accu met 15kW kunt vullen, dat is vaak veel lager, dus lagere tijd opbrengst is beter je accu gevuld krijgen.)

(je moet parallel Stringen maken, pasop liever niet meer als 2 parallel.
en parallel even veel panelen serieel doen.)

dit bedoel ik met vooruit denken, toekomst gericht denken.
er gaat nog veel veranderen op dit vlak. ;)

(moet nog verhaaltje accu schrijven, word je niet vrolijk van op dit moment. :-( )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 06-07-2024 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
ok accu's.

dat is leuk en kan nu best wel aardig gedaan worden.

een 20kWh accu kost je vandaag de dag een 9000€.
wil je hem zonder BTW kopen, dan moet je aan kunnen tonen dat je handelt met stroom.
je eigen stroom opslaan en zelf gebruiken is geen handelen voor de belastingdienst, dus helaas BTW over de accu betalen.
(ze zijn er nog een beetje vaag over, maar hier komt het grofweg op neer.)
accu aan je omvormer is op dit moment met de regels helaas dus met BTW (en dat gaat hard met 9000€ voor een simpel accuutje).

de netbeheerder bied een oplossing:
daar kun je een PAP en een SAP aanvragen. (ik vind het nog te duur om eerlijk te zijn)
dit betekend dat je dan 3x25A hoofdgroep blijft houden, maar wel 2x een (slimme) meter krijgt.
op de PAP(primair acces point) neem je dan een vast contract, en dat krijg je dan met de huidige prijzen grofweg 14ct per gesaldeerde kWh voor en 3ct per overige kWh.

op de SAP(secondair acces point) neem je een dynamische contract.
op het moment dat de prijzen dynamische lager zijn als de 3ct, dan koop je je eigen energie terug van de PAP voor minder geld, en laad je een accu vol. (prijzen zijn soms zelfs negatief, dus krijg je geld om je accu te vullen met eigen stroom die al 3ct heeft opgebracht.)
zijn de prijzen hoog, dan ontlaad je de accu voor winst maximalisatie.
nu ben je voor de belastingdienst handelaar in stroom en mag je de BTW van de accu aftrekken.

ik zit nu zelf ongeveer ook op dit punt.
allen ik moet nog over van 1x35A naar 3x25A kosten +/-650€.
en de PAP en SAP kosten +/-650€ (hier komt ook nog een jaarlijkse kosten bij van +/-150€).
en meter kast verbouwing en accu's, pfffff.
ik wil wel, maar vind het nog even veel geld.
(en lees je goed in er zijn vele haken en ogen in dit verhaal.
technisch en regelgeving, eigenlijk is er maar 1 leverancier die je dan serieus mooi aanbod doet, de rest heeft kleine letters waar je niet vrolijk van word.)

(het is ook mogenlijk om een 2de SAP op te hangen en daar alleen de auto mee te laden, dan kun je met die rekening naar je baas stappen(of je eigen bedrijf) en gebruiken als bedrijfs-tankpas b.v.
sommige mensen hebben daar ook wat aan, jij geen idee denk er eens over na.)

Pagina: 1