Oké ik hoor altijd al dat er cowboys op de markt zijn, maar ik had niet door dat er dit soort idioten mee bedoeld werd. Snap wel dat dat bedrijf nu failliet is.
Rara waar komen toch die dakbranden vandaan met panelen? Wees maar blij dat je gaat schilderen en je erachter komt op deze wijze en niet doorpietje63 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:09:
***members only***
[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 05-07-2024 17:46 ]
We waren ingelogd als installateur maar gisteravond is uiteindelijk alles gelukt, we kwamen eerste 10x niet ingelogd en voor ons gevoel de 11x wel zonder iets te veranderen.AUijtdehaag schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:24:
@BaBoK
Wat bedoel je met niet registreren?
Ben je ingelogd als installateur?
Kijk eens bij gebeurtenissen of er geen foutmeldingen staan
En bij momentane waarden bij DC en AC
Aanmelden bij ennexos kan via
https://ennexos.sunnyportal.com/register
Maar ik lees alles lokaal via home assistant en modbus tcp/ip uit
Vandaag mooi opgewekt, thanks!
Dit is inderdaad wel beunwerk van een hogere orde. Zo te zien heeft ie wel "nette" wago klemmen gebruikt.pietje63 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:09:
***members only***
Ik snap ook niet helemaal de 2 YMVK kabels (of ligt er op een ander dakdeel ook nog een set). Je hebt dit doorgestreept omdat duidelijk is wat er moet gebeuren? Zoiets bijvoorbeeld?
Wat betreft de rubber onder de leggers weet ik niet of dat algemeen wordt toegepast (ik heb het nog niet gezien, maar zijn ervaringen zijn beperkt). Ik zie voor schuine daken wel dat er soms rubbers bij de dakhaken worden gebruikt, maar dat bedoel je dus niet?
Doorgestreept omdat het me inderdaad duidelijk is dat er wat moet gebeuren. Gaat een scope 12 worden uitgevoerd, en dat zal idd resulteren in gevulde lasdozen. Tot dat moment sluit ik hem niet aan. Panelen liggen in drie groepen, dus dat zou de extra YMVK kabel kubben verklaren.Batilan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:35:
[...]
Dit is inderdaad wel beunwerk van een hogere orde. Zo te zien heeft ie wel "nette" wago klemmen gebruikt.![]()
Ik snap ook niet helemaal de 2 YMVK kabels (of ligt er op een ander dakdeel ook nog een set). Je hebt dit doorgestreept omdat duidelijk is wat er moet gebeuren? Zoiets bijvoorbeeld?
Ik weet het niet preciesWat betreft de rubber onder de leggers weet ik niet of dat algemeen wordt toegepast (ik heb het nog niet gezien, maar zijn ervaringen zijn beperkt). Ik zie voor schuine daken wel dat er soms rubbers bij de dakhaken worden gebruikt, maar dat bedoel je dus niet?
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Helaas heb ik stilstaand water op het platte dak, en dat is sterker dan een baksteen. Normaliter staat het water bijna zo hoog als de baksteen. Ik vind het moeilijk om kabels vanuit het dak goed weg te werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Harm_H op 06-07-2024 13:02 ]
Dan moet je de afwatering in orde maken.Harm_H schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:59:
Helaas heb ik stilstaand water op het platte dak, en dat is sterker dan een baksteen. Normaliter staat het water bijna zo hoog als de baksteen. Ik vind het moeilijk om kabels vanuit het dak goed weg te werken.
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Baksteen is poreus, vriest gemakkelijk kapot zo. Stukje natuursteen bijvoorbeeld zou geen enkele last hebben van dat water.Harm_H schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:59:
[Afbeelding]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
PVX multimount.Harm_H schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:59:
[Afbeelding]
@JT je geeft aan dat je overgestapt was? Dan heb je - tot je contract voorbij is - toch (nog) geen last van deze kosten?
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
@JT je kunt ook kijken naar optie om ov uit te zetten. Ben het zelf aan het automatiseren met home assistant
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Variabel contractThalaron schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:04:
@JT je geeft aan dat je overgestapt was? Dan heb je - tot je contract voorbij is - toch (nog) geen last van deze kosten?
Daar ben ik ook mee bezig, HA draati hier al een tijdje, bezig met een ESP8266 en modbus voor de omvormer. Maar dat is nog niet klaar. Wat bedoel je met OV?pietje63 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:46:
@JT je kunt ook kijken naar optie om ov uit te zetten. Ben het zelf aan het automatiseren met home assistant
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
PV zal het wel zijn. Bedenk wel dat je energiebelasting+BTW alleen kunt salderen voor maximaal het aandeel dat je teruggeleverd hebt. Dus oppassen dat per jaar je totale PV invoeding niet onder je totale afname komt.JT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:13:
[...]
Variabel contract
[...]
Daar ben ik ook mee bezig, HA draati hier al een tijdje, bezig met een ESP8266 en modbus voor de omvormer. Maar dat is nog niet klaar. Wat bedoel je met OV?
Ik lever 1,5 keer zoveel terug als ik verbruikMartin7182 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:48:
[...]
PV zal het wel zijn. Bedenk wel dat je energiebelasting+BTW alleen kunt salderen voor maximaal het aandeel dat je teruggeleverd hebt. Dus oppassen dat per jaar je totale PV invoeding niet onder je totale afname komt.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Dat had ik gelezen idd. Maar op dagen dat de prijs negatief is, lever je mogelijk ook veel terug.
En dat is precies mijn punt! Ik lever op dat moment alleen maar terug want ik ben weg. En als het dan tegenzit is het ook nog veel stroom zo midden in de zomer. Terwijl als ik nu nog even blijf zitten dan heb ik gewoon vast 5ct/kwh.Martin7182 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:28:
[...]
Dat had ik gelezen idd. Maar op dagen dat de prijs negatief is, lever je mogelijk ook veel terug.
[ Voor 8% gewijzigd door JT op 07-07-2024 19:53 ]
Ecodan warmtepomp
Ik heb een vraag over de omvormer van mijn zonnepanelen installatie, mocht iemand mij hiermee kunnen helpen, zie dan mijn topic. Bij voorbaat dank! 
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2254716
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2254716
[ Voor 21% gewijzigd door BCK36 op 08-07-2024 09:41 ]
Stel je zet de hele zomer (juni/juli/augustus) je panelen uit, dan is je 50% overcapaciteit wel ongeveer weg. Dan kun je in de overige 9 maanden niet je panelen bij negatieve stroomprijzen t/m -13 cent/kWh uitzetten om geld te besparen. Want over dat aantal kWh's dat je verbruikt op andere dagen moet je dan energiebelasting+BTW betalen.JT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:52:
[...]
En dat is precies mijn punt! Ik lever op dat moment alleen maar terug want ik ben weg. En als het dan tegenzit is het ook nog veel stroom zo midden in de zomer. Terwijl als ik nu nog even blijf zitten dan heb ik gewoon vast 5ct/kwh.
Voeg je even een linkje toe? Ik ga niet zoeken, door klikken doe ik wel.BCK36 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:26:
Ik heb een vraag over de omvormer van mijn zonnepanelen installatie, mocht iemand mij hiermee kunnen helpen, zie dan mijn topic. Bij voorbaat dank!
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Volgens mij heb je een leukere vakantie als je de handel in elektriciteit nog even overlaat aan GC.JT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:52:
[...]
En dat is precies mijn punt! Ik lever op dat moment alleen maar terug want ik ben weg. En als het dan tegenzit is het ook nog veel stroom zo midden in de zomer. Terwijl als ik nu nog even blijf zitten dan heb ik gewoon vast 5ct/kwh.
Allen,
Ik zoek een micro omvormer die voldoet aan de volgende eisen:
- 3 fasen aansluiting AC zijde
- 1 mppt per zonnepaneel (kanaal)
- 4 of meer zonnepanelen van 450W per stuk
- Wifi om ze aan het internet te hangen
Zeker de eerste en tweede eis is hard. Ik heb tot nu toe alleen de apsystems qt2 gevonden die in de buurt komt.
Bij voorbaat dank voor het meedenken
Ik zoek een micro omvormer die voldoet aan de volgende eisen:
- 3 fasen aansluiting AC zijde
- 1 mppt per zonnepaneel (kanaal)
- 4 of meer zonnepanelen van 450W per stuk
- Wifi om ze aan het internet te hangen
Zeker de eerste en tweede eis is hard. Ik heb tot nu toe alleen de apsystems qt2 gevonden die in de buurt komt.
Bij voorbaat dank voor het meedenken
Hoymiles 2250 heeft 3 mppt
Verder benieuwd naar de 3f logica
[ Voor 40% gewijzigd door BarryH op 10-07-2024 15:48 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Daar zit een deel logica van de kouwe grond achter. Ik heb sowieso een drie fasen kabel/groep voor de zonnepanelen liggen, ik wek piek iets van 6-7kW op, dus ik red het niet met 1 fase. En dan de logica van de kouwe grond: als ik het vermogen dan netjes verdeel over alle koperdraden heb ik relatief weinig verlies in de relatief lange kabel (meter of twintig). Hoewel al het vermogen ook door de gezamelijke nul draad gaat natuurlijk. Dus ja, beetje houtje touwtje redenering. Kan ik ook de omvormers op verschillende fasen zetten natuurlijk. Maar ik vind dit een mooiere oplossing.BarryH schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:48:
Hoymiles 2250 heeft 3 mppt
Als elke fase evenveel vermogen vervoert, dan loopt er door de nuldraad niets. Maar ik had eigenlijk verwacht dat een 3-fase micro zelf de beste fase zou kiezen; die met het laagste voltage, zodat je zo lang mogelijk kunt blijven leveren voordat een fase tegen de 253 V aanloopt. Anders kun je net zo goed 1-fase micro's zelf verdelen over de 3 fasen.
Dat verdelen over de fases doen de meesten (zoniet allen) gelijkmatig obv de opwek. Dus 309W-309W-309W, ongeacht voltages. Zodra 1fase een te hoog voltage krijgt gaat alles teruggeregeld worden of nog erger omvormer stopt en start na paar minuten opnieuw.
Kortom : 3 1fase omvormers wellicht even handig
Kortom : 3 1fase omvormers wellicht even handig
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ok, dus 3f micro's hebben het voordeel dat je geen (waterdichte) verdeelpunten op je dak hoeft te maken. Maar de hele trunk kabel moet dus wel 5-aderig zijn i.p.v. 3-aderig.
Dan klopt mijn logica van de kouwe grond dus toch. Vermogen verdelen over alle drie de koperdraden van de fases geeft minder verlies.Martin7182 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:51:
Als elke fase evenveel vermogen vervoert, dan loopt er door de nuldraad niets. Maar ik had eigenlijk verwacht dat een 3-fase micro zelf de beste fase zou kiezen; die met het laagste voltage, zodat je zo lang mogelijk kunt blijven leveren voordat een fase tegen de 253 V aanloopt. Anders kun je net zo goed 1-fase micro's zelf verdelen over de 3 fasen.
Maar afijn, mijn oorspronkelijke vraag staat nog open. Welke micro omvormer voldoet aan mijn wensen?
Wel minder verlies in de kabel. Maar: bij ongelijke netbelasting valt het 3f systeem uit waar het 3x1fase systeem maar voor 33% uitvaltJoris273 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:19:
[...]
Dan klopt mijn logica van de kouwe grond dus toch. Vermogen verdelen over alle drie de koperdraden van de fases geeft minder verlies.
Maar afijn, mijn oorspronkelijke vraag staat nog open. Welke micro omvormer voldoet aan mijn wensen?
Ps en met gewone stringomvormer en lange string nog minder verlies in de kabels
[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 10-07-2024 21:04 ]
3-Fase omvormers zijn minder efficiënt (EU-efficiency) voor dit soort kleine vermogens. Je omvormer zet dus minder DC om in AC en wordt dus zelf ook nog warmer.Joris273 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:19:
[...]
Dan klopt mijn logica van de kouwe grond dus toch. Vermogen verdelen over alle drie de koperdraden van de fases geeft minder verlies.
Een 1-fase omvormer zal dus meer kWh per jaar opwekken. Kabelverliezen zou ik niet eens naar kijken met dit soort kleine vermogens
Zijn er nog redenen over om wel een 3f omvormer te nemen? Voor de kabel verliezen hoeft het niet, hij valt eerder/meer uit als de netspanning boven de 253V komt. Hij is minder efficiënt.Dre schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:58:
[...]
3-Fase omvormers zijn minder efficiënt (EU-efficiency) voor dit soort kleine vermogens. Je omvormer zet dus minder DC om in AC en wordt dus zelf ook nog warmer.
Een 1-fase omvormer zal dus meer kWh per jaar opwekken. Kabelverliezen zou ik niet eens naar kijken met dit soort kleine vermogens
Je argumenten kloppen niet.Joris273 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:31:
Zijn er nog redenen over om wel een 3f omvormer te nemen? Voor de kabel verliezen hoeft het niet, hij valt eerder/meer uit als de netspanning boven de 253V komt. Hij is minder efficiënt.
- De kabelverliezen zijn veel lager (factor 6 minder spanningsverhoging!). Als je in een wijk woont waar alle fasen redelijk gelijk belast zijn (zoals wij hier hebben), dan zal de 3-fasen omvormer lekker doorproduceren als her en der de 1-fase omvormers uitvallen. Ik kan dat hier in mijn spanningsgrafieken mooi zien. Zodra de spanning boven de 251V komt, zakt ie direct een stuk naar beneden (dan vallen diverse 1-fase omvormers dus uit), terwijl mijn 3-fase omvormer mooi doorproduceert
.
- Het rendement van een 3-fase omvormer is maar heel iets lager (ordegrootte 0.5%) dan dat van een 1-fase omvormer, maar dat wordt al weer goedgemaakt door de kabelverliezen die een factor 6 lager liggen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij SMA is de 3F omvormer efficiënter dan een 1F omvormer.Joris273 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Zijn er nog redenen over om wel een 3f omvormer te nemen? Voor de kabel verliezen hoeft het niet, hij valt eerder/meer uit als de netspanning boven de 253V komt. Hij is minder efficiënt.
Bijv.
3F 8kW: ηEU = 97.4%
1F 3kW: ηEU = 96.4%
Ik heb met deze omvormer nog nooit geen uitval gehad (boven 253V), terwijl mijn overbuurman met 2 maal een 1 F omvormer (wel ander merk) regelmatig problemen heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Jojan265 op 13-07-2024 12:10 ]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
@Andrehj
De vraagsteller wil 4 paneeltjes aansluiten. Dan kom je niet aan de "vanaf zo'n 5 kW"
En je vermeende kabelverliezen vragen om een onderbouwde berekening met kWh per jaar
@Jojan265
Een 8 kW stringomvormer met hoge DC-stringspanning vergelijken met 4 paneeltjes op een Hoymiles micro-omvormer van 2,25 kVA is niet helemaal representatief denk ik
@Joris273
3-Fase gebruik je bij grote vermogens. In de regel sluit ik daarom vermogens van circa <=4kW aan op 1-fase. Denk aan de waterkoker, oven, wasmachine, wasdroger, telefoonoplader, tandenborstel. Pas boven de 5 kW teruglevering met PV zou ik over gaan op 3-fase. Zelf heb ik 10 kWp op 1-fase
(maar niet alles op het zuiden
)
De vraagsteller wil 4 paneeltjes aansluiten. Dan kom je niet aan de "vanaf zo'n 5 kW"
En je vermeende kabelverliezen vragen om een onderbouwde berekening met kWh per jaar
@Jojan265
Een 8 kW stringomvormer met hoge DC-stringspanning vergelijken met 4 paneeltjes op een Hoymiles micro-omvormer van 2,25 kVA is niet helemaal representatief denk ik
@Joris273
3-Fase gebruik je bij grote vermogens. In de regel sluit ik daarom vermogens van circa <=4kW aan op 1-fase. Denk aan de waterkoker, oven, wasmachine, wasdroger, telefoonoplader, tandenborstel. Pas boven de 5 kW teruglevering met PV zou ik over gaan op 3-fase. Zelf heb ik 10 kWp op 1-fase
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 14-07-2024 17:41 ]
Het ging mij om de algemene stelling dat een 3F omvormer minder efficiënt zou zijn. Ook bij kleinere vermogens (3 kW en 4kW) zijn de 3F omvormers van SMA juist efficiënter. Sorry dat ik 8kW als voorbeeld nam (is nou eenmaal mijn eigen omvormer en had de gegevens daarvan paraat).Dre schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:44:
@Jojan265
Wat de kabelverliezen betreft - bij gebruik van de "Electricity losses online calculator"Andrehj schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:28:
[...]
Je argumenten kloppen niet.Ik zou dus bij een beetje redelijk vermogen (vanaf zo'n 5 kW) altijd weer voor een 3-fase omvormer kiezen.
- De kabelverliezen zijn veel lager (factor 6 minder spanningsverhoging!). Als je in een wijk woont waar alle fasen redelijk gelijk belast zijn (zoals wij hier hebben), dan zal de 3-fasen omvormer lekker doorproduceren als her en der de 1-fase omvormers uitvallen. Ik kan dat hier in mijn spanningsgrafieken mooi zien. Zodra de spanning boven de 251V komt, zakt ie direct een stuk naar beneden (dan vallen diverse 1-fase omvormers dus uit), terwijl mijn 3-fase omvormer mooi doorproduceert
.
- Het rendement van een 3-fase omvormer is maar heel iets lager (ordegrootte 0.5%) dan dat van een 1-fase omvormer, maar dat wordt al weer goedgemaakt door de kabelverliezen die een factor 6 lager liggen.
met de volgende parameters:
240V; pf=1; 4800 W; 2,5 mm²; afstand 10 m (kabeltemp. 30°C)
is de stroomsterkte
1-fase = 20,00 A eff.en het berekende vermogensverlies 56,58 W (1,18%)
3-fase = 11,55 A eff. en het berekende vermogensverlies 28,29 W (0,59%)
Blijkbaar zijn de kabelverliezen (vermogen) van 1-fase t.o.v. 3-fase dubbel zo groot.
Spanningsdrop: 2,83 V vs. 0,82 V -
Het resultaat is 3,6 V vs 1,8 V c.q. 72W vs. 21 W (factor 3,4) met
de alternatieve calculator "AC and DC Voltage Drop Calculator AS/NZS 3008"
- hier zonder temperatuurparameter
De "waarheid" ligt waarschijnlijk ergens tussenin.
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 14-07-2024 20:52 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De EU-efficiency wordt gegeven bij de optimale spanning (580V bij 3F SMA). Die spanning ga je niet halen met 4 panelen. Met een 1F omvormer hoef je maar te boosten tot 365 Volt. En qua vermogen zit je met 4 panelen eerder op een 2 kW omvormer.Jojan265 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:41:
[...]
Het ging mij om de algemene stelling dat een 3F omvormer minder efficiënt zou zijn. Ook bij kleinere vermogens (3 kW en 4kW) zijn de 3F omvormers van SMA juist efficiënter. Sorry dat ik 8kW als voorbeeld nam (is nou eenmaal mijn eigen omvormer en had de gegevens daarvan paraat).
Hoymiles vind ik wat schimmig met de EU-efficiency, of ze hebben een reden om die niet te specificeren
4,8 kW 1F vergelijken met 8,3 kW 3F geeft een scheef beeld. Hoe ziet die berekening eruit met 2 kW?dunklefaser schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:54:
[...]
Wat de kabelverliezen betreft - bij gebruik van de "Electricity losses online calculator"
is de stroomsterkte
Blijkbaar zijn de kabelverliezen (vermogen) van 1-fase t.o.v. 3-fase dubbel zo groot.
Spanningsdrop: 2,94 V vs. 0,85 V
Beide berekeningen gebruiken dezelfde parameters (zie de lijst), m.n. natuurlijk hetzelfde vermogen.Dre schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:58:
[...]
4,8 kW 1F vergelijken met 8 kW 3F geeft een scheef beeld. Hoe ziet die berekening eruit met 2 kW?
Bij mij wordt bij ca. 5 kW het 2,5 mm² kabel (ca. 7,2 m) max. 37 °C warm
bij een luchttemperatuur van ca. 22 °C.
Trouwens - t.o.v. 4 mm² is het extra vermogensverlies ca. 16 W bij 5 kW pv-vermogen.
[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 14-07-2024 20:53 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
3-fase zou 6.66 A eff. per fase moeten zijn voor 4800 W. Het vermogensverlies is dan nog minder: ca. 21 W.dunklefaser schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:54:
[...]
Wat de kabelverliezen betreft - bij gebruik van de "Electricity losses online calculator"
is de stroomsterkte
Spanningsdrop: 2,83 V vs. 0,82 V -
Het resultaat is 3,6 V vs 1,8 V c.q. 72W vs. 21 W (factor 3,4) met
de alternatieve calculator "AC and DC Voltage Drop Calculator AS/NZS 3008"
- hier zonder temperatuurparameter
De "waarheid" ligt waarschijnlijk ertussen.
Corrrect - de alternatieve calculator berekent dit dan ook zo - tenminste wat het vermogensverlies betreft.Jojan265 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:42:
[...]
3-fase zou 6.66 A eff. per fase moeten zijn voor 4800 W. Het vermogensverlies is dan nog minder: ca. 21 W.
Ik heb dit hierboven nog toegevoegd - er lijkt in beide calculatoren iets niet helemaal te kloppen.
[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 14-07-2024 20:49 ]
Met 4 panelen zit je zoiezo veel lager qua verlies en houdt rekening met het feit dat je maar een klein deel van de uren een hoge output hebtJojan265 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:42:
[...]
3-fase zou 6.66 A eff. per fase moeten zijn voor 4800 W. Het vermogensverlies is dan nog minder: ca. 21 W.
Volgens mij wilde de vraagsteller 6-7 kW aan zonnepanelen.BarryH schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:51:
[...]
Met 4 panelen zit je zoiezo veel lager qua verlies en houdt rekening met het feit dat je maar een klein deel van de uren een hoge output hebt
Het vermogensverlies berekenen gaat op dit forum niet helemaal goed bij 1F vs 3F. Ga maar uit van factor 6 bij gelijke aders, en alles wat anders is moet je wantrouwen
Wel heb je 67% meer koper bij 3F dan bij 1F.
Maar iemand vroeg om energieverlies. Dus kWh. Dat is een stuk gecompliceerder. In 2013 kwam ik uit op:
Verliezen kabels:
Maar iemand vroeg om energieverlies. Dus kWh. Dat is een stuk gecompliceerder. In 2013 kwam ik uit op:
Verliezen kabels:
De gemiddelde elektrotechneut kan het op zijn klompen wel aanvoelen dat met een 2 kW omvormer de koperverliezen ( I2 * R ) helemaal klein zijn.Verliezen volgens SMA Sunny Design met 2×9×245 Wp (4410Wp) op een SB3600-21TL omvormer. Bij 10 meter AC kabel is het verschil tussen 4mm2 en 2,5mm2 zo’n 3,6 kWh per jaar. Aan de DC zijde is het verschil tussen 4mm2 en 6mm2 bij de twee stringen met elke 10 meter afstand (40 meter kabel) zo'n 1,4 kWh per jaar. Verliezen moeten gezien worden in relatie met de totale opbrengst, deze is circa 3970 kWh per jaar. Het gebruik van de 'dikkere' kabels zorgt dus voor zo'n 0,1% meer jaaropbrengst per jaar.
Vanaf deze blijkbaar zonnepanelen te koop bij de Lidl.
Zonnepanelen bij Lidl voor een prikkie: hier moet je op letten
https://www.rtl.nl/nieuws...nelen-lidl-praxis-panelen
Wat moet ik me hier bij voorstellen, een zonnepaneel van de Lidl staat er dus dat is 329 voor 1 paneel?
Hoe komen ze bij 400.
Wat moet ik me hier bij voorstellen, een zonnepaneel van de Lidl staat er dus dat is 329 voor 1 paneel?
Op het plaatje staat 830Wp? Ik heb nu 2400Wp en dat levert 2100kWh op.De LIDL-panelen leveren op je balkon of terras ongeveer 400 kWh per jaar op.
Hoe komen ze bij 400.
[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 15-07-2024 07:40 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik vermoed dat ze nogal wat verlies inrekenen voor de verticale montage.JDx schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:38:
[...]
Op het plaatje staat 830Wp? Ik heb nu 2400Wp en dat levert 2100kWh op.
Hoe komen ze bij 400.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Kan ze ook nergens op de Duitse of Nederlandse Lidl website vinden. Wil graag 1 goedkoop paneel erbij om te testen wat ze doen aan de gevel in de winter.Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:06:
[...]
Ik vermoed dat ze nogal wat verlies inrekenen voor de verticale montage.
Kun je beter zelf bouwen, stuk voordeliger. Panelen kosten nieuw geen drol meer en anders is op MP ook genoeg te vinden voor bijna gratis. Moet je alleen nog even een micro-omvormer erbij zien te scoren. En wat montagemateriaal.
Scoor ergens een paneel op MP, en dan zoek je een omvormertje op Ali, en dan kan je testen wat je wil.JDx schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:24:
[...]
Kan ze ook nergens op de Duitse of Nederlandse Lidl website vinden. Wil graag 1 goedkoop paneel erbij om te testen wat ze doen aan de gevel in de winter.
Het gaat om twee panelen van elk 415 Wp:JDx schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:38:
[...]
Op het plaatje staat 830Wp? Ik heb nu 2400Wp en dat levert 2100kWh op.
Hoe komen ze bij 400.
https://www.lidl.de/p/val...5-w-solarmodul/p100377336
ThanksMartin7182 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:24:
[...]
Het gaat om twee panelen van elk 415 Wp:
https://www.lidl.de/p/val...5-w-solarmodul/p100377336
Maße: ca. L 1762 x B 1134 x T 30 mm
Dat wilde ik vooral weten.
Ik had trouwens vrijdag maar 2,19kWh, was het echt zo slecht weer vrijdag? Of heb ik een storing gehad ofzo, de laatste keer dat ik zo weinig had was 3 mei, zit vandaag alweer op 4 en gister 11.
Heb je niet gemerkt dat er vrijdag een klein buitje viel van 12:00 - 18:00 ?JDx schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:57:
Ik had trouwens vrijdag maar 2,19kWh, was het echt zo slecht weer vrijdag? Of heb ik een storing gehad ofzo, de laatste keer dat ik zo weinig had was 3 mei, zit vandaag alweer op 4 en gister 11.
Ik dacht dat ik nog op de fiets weg geweest was en alles, maar dat was donderdag blijkbaar.RobWest schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:19:
[...]
Heb je niet gemerkt dat er vrijdag een klein buitje viel van 12:00 - 18:00 ?
Je kan ook altijd even op pvoutput.org kijken naar een vergelijkbaar systeem in de buurt.JDx schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:57:
Ik had ook een erg slechte opbrengst op vrijdag, ik zat op 1.026kWh/kW en met een peak time van 8:50 in de ochtend met een oost-west opstelling is ook geen goed teken als er op west bijna het dubbele aan panelen liggenJDx schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:57:
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Enkel regenpanelen presteerden goed op vrijdag.JDx schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:57:
Hier sinds vorige week ook zonnepanelen, echter nog niets kunnen opwekken. Wel al aangemeldt maar op de omvormer komt error 102. Zou volgens de fox ess handleiding teveel voltage betekenen.
Is dit iets wat vanzelf goedkomt als de panelen goed zijn geregistreerd?
Ok kort en bondig, maar dat is in dit geval genoeg.
Hoeveel panelen met welke data sheet en omvormer. En alle panelen in 1 string of verdeeld over 2?Henkje.doc schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:24:
Hier sinds vorige week ook zonnepanelen, echter nog niets kunnen opwekken. Wel al aangemeldt maar op de omvormer komt error 102. Zou volgens de fox ess handleiding teveel voltage betekenen.
Betreft 16 panelen die via 2 stringen zijn verdeeld. Omvormer is een Fox ess. In de omvormer en in de app die ik dit ook terug.BarryH schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:05:
[...]
Hoeveel panelen met welke data sheet en omvormer. En alle panelen in 1 string of verdeeld over 2?
Panelen zijn geleverd in een traject met de woningbouw. Die geven aan dat ze aangesloten zijn en zouden moeten werken, ook nadat ik de storingsmelding had doorgegeven. Datasheet heb ik niet gekregen.
Ik wilde even checken of dit mogelijk nadat de panelen zijn aangemeldt goedkomt, maar ik begrijp dat dit niet het geval is.
[ Voor 22% gewijzigd door Henkje.doc op 16-07-2024 10:21 ]
Staat die omvormer wel op het juiste land ingesteld? Per land gelden verschillende maxima.
@Henkje.doc Wat @Martin7182 bedoeld is dat per land de netspanning limieten anders zijn.
Maar ook dat kan het bijna niet zijn, hij geeft ~228V aan, ver van 253V.
Ook de max van 600V voor DC zit je ver vanaf. Er is iets anders.
Probeer de AC groep eens uit te zetten en de DC schakelaar ook uit. 15min of zo.
En kijk dan hoe hij reageert. Als je hem dan weer aansluit natuurlijk...
Ook de max van 600V voor DC zit je ver vanaf. Er is iets anders.
Probeer de AC groep eens uit te zetten en de DC schakelaar ook uit. 15min of zo.
En kijk dan hoe hij reageert. Als je hem dan weer aansluit natuurlijk...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Behalve als je een land zou kunnen kiezen waar de netspanning lager dan 230 V is, b.v. 220 of 120 Vonetime schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:38:
@Henkje.doc Wat @Martin7182 bedoeld is dat per land de netspanning limieten anders zijn.
Wat zie je op de elektriciteitsmeter aan meterstanden (zijn er als het goed is 4: levering normaal, levering dal, teruglevering normaal, teruglevering dal)?Henkje.doc schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:19:
[...]
Betreft 16 panelen die via 2 stringen zijn verdeeld. Omvormer is een Fox ess. In de omvormer en in de app die ik dit ook terug.
Panelen zijn geleverd in een traject met de woningbouw. Die geven aan dat ze aangesloten zijn en zouden moeten werken, ook nadat ik de storingsmelding had doorgegeven. Datasheet heb ik niet gekregen.
Ik wilde even checken of dit mogelijk nadat de panelen zijn aangemeldt goedkomt, maar ik begrijp dat dit niet het geval is.
[Afbeelding]
Hoe zit het nu bij Greenchoice met terugleveren, ik zie op gaslicht.com dat je 0.145 krijgt voor salderen en 0.127 moet betalen voor terugleveren, je zou zegen dan krijg je toch nog 0.018 per kWh en dus geen terugleverkosten.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Je krijgt alleen geld voor opgewekte stroom die je aan het einde van het jaar niet zelf verbruikt heb. Voor stroom die je aan het einde van het jaar wel verbruikt hebt betaal je 0.127.
andersom. Juist vanwege de terugleverkosten krijg je dus nog maar 0,018 per kWh.audiojunk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:03:
je zou zegen dan krijg je toch nog 0.018 per kWh en dus geen terugleverkosten.
Ik zit ook bij Greenchoice en ontvang (na salderen) 11,5 ct per kWh van ze, juist doordat ik nog een contract zonder TLK heb afgesloten voor 3 jaar.
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 16-07-2024 13:08 ]
Welke type omvormer is het precies?Henkje.doc schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:19:
[...]
Betreft 16 panelen die via 2 stringen zijn verdeeld. Omvormer is een Fox ess. In de omvormer en in de app die ik dit ook terug.
[Afbeelding]
3-fase omvormer lijkt het, wat staat er bij die 2 onderste pulldown menu's van je screenshot?
Afgaand op de spanningen is de verdeling van de beide stringen ook niet gelijk.
En is er een reden waarom het 2 stringen zijn, bijv. 2 daken met verschillende oriëntatie, 11 om 5 panelen?
Dan zou pv1 en pv3 gebruikt moeten zijn ivm de 2x MPPT met elk 2 aansluitingen.
[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 16-07-2024 13:50 ]
@Henkje.doc 16 panelen in 2 strings: oost? 11 panelen en west? 5 panelen
op een 3 fase omvormer?
Verder sluit ik me bij @Rouske aan - dit lijkt een suboptimale configuratie te zijn
om het voorzichtig uit te drukken.
Misschien weet @Ronald nog een paar argumenten/vragen welke je richting woningbouw kan roepen?
Anders misschien een eigen topic openen.
op een 3 fase omvormer?
Verder sluit ik me bij @Rouske aan - dit lijkt een suboptimale configuratie te zijn
Misschien weet @Ronald nog een paar argumenten/vragen welke je richting woningbouw kan roepen?
Dit lijkt me nietaudiojunk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:03:
Hoe zit het nu bij Greenchoice met terugleveren, ik zie op gaslicht.com dat je 0.145 krijgt voor salderen en 0.127 moet betalen voor terugleveren, je zou zegen dan krijg je toch nog 0.018 per kWh en dus geen terugleverkosten.
De 0,145 is vast de kWh prijs voor afgenomen stroom - de teruglever kosten
0.145 is voor salderen en 0.1271 voor terugleveren.BarryH schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:40:
[...]
Dit lijkt me niet
De 0,145 is vast de kWh prijs voor afgenomen stroom - de teruglever kosten
Zo staat het in mijn contract die ik net heb afgesloten:
Variabele leveringskosten (enkel) €0,23220
Variabele leveringskosten (normaal) €0,22615
Variabele leveringskosten (dal) €0,23825
Variabele terugleverkosten €0,12705
Netto terugleververgoeding €0,145
Het is een vast contract dus raar dat ze het over variabele kosten hebben maar wat ik begrijp is het variabel aan het einde van de contractduur van 2 jaar.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
@audiojunk zoals ik dit lees;
1kWh salderen kost netto €0,12705. Je saldeert dus ongeveer 50% van de kostprijs van de bruto kWh prijs.
1kWh terugleveren levert bruto €0,145 op. Minus kosten á €0,12705 = €0,01795 netto terugleververgoeding.
Variabel omdat de hoeveelheid die je afneemt niet vast staat. De prijs per eenheid is dan wél vast.
1kWh salderen kost netto €0,12705. Je saldeert dus ongeveer 50% van de kostprijs van de bruto kWh prijs.
1kWh terugleveren levert bruto €0,145 op. Minus kosten á €0,12705 = €0,01795 netto terugleververgoeding.
Variabel omdat de hoeveelheid die je afneemt niet vast staat. De prijs per eenheid is dan wél vast.
[ Voor 31% gewijzigd door Thalaron op 16-07-2024 18:16 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Iedereen dank voor de reacties.Henkje.doc schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:19:
[...]
[Afbeelding]
Inmiddels is duidelijk waardoor het kwam. Communicatie dingetje vanuit het project want later deze dag kwam er nog iemand van Stedin langs om de fase 3 aansluiting in orde te maken in de meterkast. Daarna een reset van de omvormer. Toen sprong de omvormer op groen en kwam vanuit de app ook data binnen.
Mooi dat het nu werkt, maar hoe is de situatie nu met de aantallen zonnepanelen en de oriëntaties er van?Henkje.doc schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:22:
[...]
Iedereen dank voor de reacties.
Inmiddels is duidelijk waardoor het kwam. Communicatie dingetje vanuit het project want later deze dag kwam er nog iemand van Stedin langs om de fase 3 aansluiting in orde te maken in de meterkast. Daarna een reset van de omvormer. Toen sprong de omvormer op groen en kwam vanuit de app ook data binnen.
1 MPPT met 2 stringen van verschillende aantallen panelen er op werkt niet goed....
Dus 1 string verplaatsen naar pv3 of pv4 (MPPT2).
Of als alles dezelfde richting ligt kan je er volgens mij ook 1 string van maken, afhankelijk van het exacte type 3 fase omvormer.
Weet je zeker dat pv1 en 2 beide op 1 mppt zitten. Volgens mij nl niet. Pv1 is mppt1 en pv2 is mppt2. Pv3 en pv4 zitten niet in deze omvormer en zijn zichtbaar omdat dezelfde firmware ook op grotere omvormers met 4 mppt’s gebruikt wordt .Rouske schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:07:
[...]
Mooi dat het nu werkt, maar hoe is de situatie nu met de aantallen zonnepanelen en de oriëntaties er van?
1 MPPT met 2 stringen van verschillende aantallen panelen er op werkt niet goed....
Dus 1 string verplaatsen naar pv3 of pv4 (MPPT2).
Of als alles dezelfde richting ligt kan je er volgens mij ook 1 string van maken, afhankelijk van het exacte type 3 fase omvormer.
Als pv1 en pv2 dezelfde mppt was zou hetvoltage gelijk zijn
Weet jij dan welke type omvormer @Henkje.doc precies heeft?. De handleiding van een T?-G3 laat zien dat PV1 en PV2 op MPPT1 zitten. Maar mogelijk is het een H3 /AC3?BarryH schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:35:
[...]
Weet je zeker dat pv1 en 2 beide op 1 mppt zitten. Volgens mij nl niet. Pv1 is mppt1 en pv2 is mppt2. Pv3 en pv4 zitten niet in deze omvormer en zijn zichtbaar omdat dezelfde firmware ook op grotere omvormers met 4 mppt’s gebruikt wordt .
Als pv1 en pv2 dezelfde mppt was zou hetvoltage gelijk zijn
Op moment van de screenshot werkte de omvormer niet. Dus dan zouden die waarden Voc van de stringen zijn en niet mppt zijn.
Daar heb je gelijk in.Rouske schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:58:
[...]
Weet jij dan welke type omvormer @Henkje.doc precies heeft?. De handleiding van een T?-G3 laat zien dat PV1 en PV2 op MPPT1 zitten. Maar mogelijk is het een H3 /AC3?
Op moment van de screenshot werkte de omvormer niet. Dus dan zouden die waarden Voc van de stringen zijn en niet mppt zijn.
Dus zodra die aangaat dit controleren.
Heb de info er even opgezocht. Het betreft een Fox Ess F5000-G2.Rouske schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:58:
[...]
Weet jij dan welke type omvormer @Henkje.doc precies heeft?. De handleiding van een T?-G3 laat zien dat PV1 en PV2 op MPPT1 zitten. Maar mogelijk is het een H3 /AC3?
[ Voor 68% gewijzigd door Henkje.doc op 17-07-2024 08:10 ]
Het is 11 panelen aan de oostkant van het huis en 5 aan de westkant. Hydrotop en dakraam zorgen ervoor dat deze verdeling is ontstaan.dunklefaser schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:25:
@Henkje.doc 16 panelen in 2 strings: oost? 11 panelen en west? 5 panelen
op een 3 fase omvormer?
HandleidingHenkje.doc schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:40:
[...]
Heb de info er even opgezocht. Het betreft een Fox Ess F5000-G2.
Wat betreft stringen heb ik mogelijk verkeerde info gegeven. Zo ziet het er aan de binnenkant op de omvormer uit:
[Afbeelding]
Dus 2 mmpt's met elk één string...
Binnenkort te koop: Balkonkraftwerk 800W voor €299.JDx schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:24:
[...]
Kan ze ook nergens op de Duitse of Nederlandse Lidl website vinden. Wil graag 1 goedkoop paneel erbij om te testen wat ze doen aan de gevel in de winter.
https://www.lidl.de/p/val...ck-solarmodule/p100379477
@FransvWoerkom Alleen leverbaar op een Duits adres dat via het Duitse wegennet bereikbaar is.
Huifkar kan je als tussenpersoon gebruiken, maar zelf in nl inkopen zal minder kosten
offtopic:
@BarryH Wat is Huifkar?
edit: @Thalaron Maar "huifkar tussenpersoon" levert niets zinnigs op.
@BarryH Wat is Huifkar?
edit: @Thalaron Maar "huifkar tussenpersoon" levert niets zinnigs op.
[ Voor 53% gewijzigd door onetime op 17-07-2024 21:52 ]
Mijn oom en tante hebben een huis(je) in DE, maar heel bereikbaar kan ik het niet noemen.onetime schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:20:
@FransvWoerkom Alleen leverbaar op een Duits adres dat via het Duitse wegennet bereikbaar is.
Aan de andere kant hoop ik niet dat heel NL straks dit soort spul aan zijn/ haar balkon gaat hangen. Lijkt mij wat reflecties erg vervelend op bepaalde tijden..
@onetime hoewel enkel ‘huifkar’ inderdaad niet heel duidelijk is, was het vinden ervan in deze context IMHO niet zo lastig..
Huifkar en pakket samen, 1e hit;
https://www.huifkarverzendservice.nl/
[ Voor 18% gewijzigd door Thalaron op 17-07-2024 20:52 ]
Verzendservice om iets toch in NL geleverd te krijgen:
https://www.huifkarverzendservice.nl/services/
@Thalaron Ze schrijven het er al bij: controleer de locale regels mbt plaatsing. Op veel plaatsen zal het hier niet mogen. Maar dan de onzin dat een professional de stekker erin moet doen...
Wel opmerkelijk dat de homewizard thuis accu (800watt) nu toch in NL in het stopcontact mag, terwijl dat voor PV niet meer mag
Nou....BarryH schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:23:
maar zelf in nl inkopen zal minder kosten
Als het in Nederland te koop komt, zal het wel flink duurder zijn.
Toen in 2018:
[ Voor 16% gewijzigd door LooneyTunes op 17-07-2024 23:07 ]
Collega van m'n broertje heeft ze uit Duitsland, liggen ze ook in de winkel misschien? Ik doe wel eens boodschappen bij de Lidl in Duitsland (woon aan de grens). Hij gaat vragen hoe ze bevallen en misschien zelf ook kopen. Benieuwd wat ze hier gaan kosten.onetime schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:20:
Ik bedoel het los kopen bij een andere aanbiederLooneyTunes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:56:
[...]
Nou....
Als het in Nederland te koop komt, zal het wel flink duurder zijn.![]()
Toen in 2018:
[Afbeelding]
Bij een andere aanbieder betaal je ook snel rond dat bedrag: panelen 2×€60, omvormer €120, verzending €60. Dan zit je ook op €300. Levering door Lidl-DE kost maar €10.
EcoFlow PowerStream Micro Inverter-EU 800W €116,53 (gratis verzending)
2x Jinko Solar Tiger Pro 410wp €154 bij verzending, €104 bij afhalen
Totaal €270. Als je de panelen ergens aanschaft waar je ze kan ophalen dan kan het nog een stukje scherper. Maar je zult ook nog kosten moeten maken voor montagemateriaal, want dat zit er bij Lidl ook niet bij.
Als je trouwens plek hebt (bijv. bij een schuur/overkapping) om een normale stringomvormer op te hangen dan zou ik iets van een Solis o.i.d van Marktplaats halen. Is vaak voor <100 wel wat te vinden.
2x Jinko Solar Tiger Pro 410wp €154 bij verzending, €104 bij afhalen
Totaal €270. Als je de panelen ergens aanschaft waar je ze kan ophalen dan kan het nog een stukje scherper. Maar je zult ook nog kosten moeten maken voor montagemateriaal, want dat zit er bij Lidl ook niet bij.
Als je trouwens plek hebt (bijv. bij een schuur/overkapping) om een normale stringomvormer op te hangen dan zou ik iets van een Solis o.i.d van Marktplaats halen. Is vaak voor <100 wel wat te vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2024 09:50 ]
Verwijderd
Echt weer typisch: vandaag heb ik de vaatwasser automatisch laten starten om 10u45 (in het begin 10 minuten verwarmingscyclus aan 2000W). Zopas had ik de droogcyclus die een kwartier duurt (ook 2000W) en net op dat moment kwam er een grote donkere wolk voor de zon. Dus vanaf 11u had ik voortdurend ongeveer 2000W over, tijdens de droogcyclus kwam er zware bewolking en op het einde van de droogcyclus kon ik live op de grafiek zien dat de bewolking wegtrok (200W over) en 5 seconden daarna was de droogcyclus gedaan (terug meer dan 2000W over).
Dit is echt al zo vaak gebeurd. Tot op de seconde/minuut een grote donkere wolk op het moment dat een grootverbruiker start. Dat heeft me dus 0,3 kWh gekost. In euro's is dat niks, maar mentaal valt dat heel zwaar op zo'n zonnige dag
En nog meer 'murphy': ik wilde intussen de airco verminderen (temperatuur verhogen), maar net nu is Melcloud niet beschikbaar.
Dit is echt al zo vaak gebeurd. Tot op de seconde/minuut een grote donkere wolk op het moment dat een grootverbruiker start. Dat heeft me dus 0,3 kWh gekost. In euro's is dat niks, maar mentaal valt dat heel zwaar op zo'n zonnige dag
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2024 13:35 ]
Dat is precies de reden dat geblaat over 'meer zelf verbruiken' moeizaam is in zijn algemeenheid. Andersom kan je gerust allerlei verbruik inplannen op te verwachten zonnige momenten, gaat gemiddeld meestal goed.Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:21:
Daarna niet teveel meer naar kijken anders wordt je ongelukkig
Onlangs had Harold Halewijn nog een mooie overpeinzing bij zijn mooie automatisering (panelen + accu + EV laden) waar er eigenlijk geen algemeen goede oplossing is om de automaten te programmeren.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
salderen.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden
salderen.