Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-07-2024
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn woning is volledig op het zuiden gericht met alleen hoogte verschil tussen de daken van ongeveer 30cm, qua helling durf ik niet een graden te noemen.
Schaduw
Ik heb alleen door de schoorsteen (zie foto) wat schaduw, waardoor de installateur 2 strings heeft geplaatst. De schoorsteen zit op het gedeelte met 10 panelen.
Jaarverbruik
5000kwh, zal binnenkort toenemen tot 9000kwh+
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 (3 fase)
Budget en doel
Zoveel mogelijk elektriciteit opwekken
Wie gaat het project uitvoeren
Solar Technologies bv (infinity solar)
Regio
Amsterdam - NH

[ Voor 58% gewijzigd door BCK36 op 10-07-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
De opstartspanning blijft gelijk, voor alle 3~ omvormers in de sheet 160V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dus het is min of meer een lessenaar dak?

Een string van 8 op een 3 fase omvormer heeft weinig marge om schaduw beheer te doen… een schoorsteen kan daardoor meer effect hebben bij splitsen dan zonder splitsen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:03
Heb je een foto van de voorkant? Waar je het dak op ziet
En modelleer je situatie in pvcalc
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 07-07-2024 23:09 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

waarom wil je een zwaardere omvormer; om een nog hogere piekopbrengst te kunnen hebben?
in een wereld met terugleverboetes, is er ooit een scenario waarin je zelf meer dan 6.000 Watt opwekken zou en ook meteen zelf kan verbruiken?

Zo niet, lijkt me die theoretische meeropbrengst niet erg spannend.

[ Voor 17% gewijzigd door bombadil op 07-07-2024 23:27 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
G-addict schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:52:
De opstartspanning blijft gelijk, voor alle 3~ omvormers in de sheet 160V.
Klopt, maar onderaan staat dat er afwijking zou kunnen zijn, vandaar dat ik geen exacte voltages kan vinden. Misschien maar gewoon van de 160v uitgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
Ronald schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:53:
Dus het is min of meer een lessenaar dak?

Een string van 8 op een 3 fase omvormer heeft weinig marge om schaduw beheer te doen… een schoorsteen kan daardoor meer effect hebben bij splitsen dan zonder splitsen.
Klopt, het is inderdaad een lessenaar dak. De schoorsteen zit op het gedeelte met 10 panelen, excuus voor de wazige/onduidelijke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
bombadil schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:25:
waarom wil je een zwaardere omvormer; om een nog hogere piekopbrengst te kunnen hebben?
in een wereld met terugleverboetes, is er ooit een scenario waarin je zelf meer dan 6.000 Watt opwekken zou en ook meteen zelf kan verbruiken?

Zo niet, lijkt me die theoretische meeropbrengst niet erg spannend.
Ik overweeg of ik een zwaardere omvormer moet nemen, als die tot een hogere rendement kan leiden voor het jaaropbrengst. Mijn huidige verbruik is ongeveer 5000kwh, maar hier komt binnenkort nog een elektrische auto bij, waardoor ik niets zal terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
BarryH schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:07:
Heb je een foto van de voorkant? Waar je het dak op ziet
En modelleer je situatie in pvcalc
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Dank voor je reactie. Ik zal gedurende de dag of uiterlijk dinsdag even een foto maken en ik zal nog even moeten kijken of ik uit het model kom voor de berekeningen. Heb je toevallig al advies over mijn situatie? #volgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Maar post eens een opbrengst grafiek op een mooie zonnige dag? Ik denk niet dat dit (bijzonder veel) aftopt in jou situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:26
never mind.

[ Voor 96% gewijzigd door No Hands op 08-07-2024 07:51 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

BCK36 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 00:13:
[...]

Ik overweeg of ik een zwaardere omvormer moet nemen, als die tot een hogere rendement kan leiden voor het jaaropbrengst. Mijn huidige verbruik is ongeveer 5000kwh, maar hier komt binnenkort nog een elektrische auto bij, waardoor ik niets zal terugleveren over houd na salderen
Alleen als je auto ieder zonnige dag overdag kan laden (over minstens 2 fasen) is dit een valide argument.
Terugleverkosten gaan over ál het teruggeleverde stroom vóór salderen.

[ Voor 9% gewijzigd door EWK op 08-07-2024 08:31 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
DjVe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:29:
Maar post eens een opbrengst grafiek op een mooie zonnige dag? Ik denk niet dat dit (bijzonder veel) aftopt in jou situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iI2KTBHd6jIxztcT7ZGhaZ8YPEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDLopjKvGboxR0xhP8ZB1HZy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Dus je verlies op een mooie koele zonnige dag (die zijn er niet zoveel) mis je +/- 5kWh op een dag. Een tandje zwaardere omvormer is meestal +/-€100 duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

timovd

Voorsprong door techniek

...en dat piekvermogen is straks weinig meer waard als er terugleverboetes o.i.d. komen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
timovd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:19:
...en dat piekvermogen is straks weinig meer waard als er terugleverboetes o.i.d. komen.
Als ik zal terugleveren dan zal het inderdaad niet zo’n effect hebben. Ik denk dat door de komst van mijn elektrische auto en de km’s die ik maak pj ik alle overschot direct bij zal laden. Mij gaat het nu vooral om de totale opbrengst per jaar, of dat met een zwaardere omvormer wat hoger zou kunnen zijn. In de nabije toekomst zal ik ook nog airco’s laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
DjVe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:17:
Dus je verlies op een mooie koele zonnige dag (die zijn er niet zoveel) mis je +/- 5kWh op een dag. Een tandje zwaardere omvormer is meestal +/-€100 duurder.
Ben zelf niet zo kennisrijk wat zonnepanelen betreft. Hoe zou ik de 5kwh kunnen berekenen waar je ongeveer op uit kwam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
BCK36 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Ben zelf niet zo kennisrijk wat zonnepanelen betreft. Hoe zou ik de 5kwh kunnen berekenen waar je ongeveer op uit kwam?
Dat is de oppervlakte van het groene topje wat je mist. Teken de grafiek in gedachten door, middel het vermogen en kijk over welk tijdsbestek het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
Nielson schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:50:
[...]
Dat is de oppervlakte van het groene topje wat je mist. Teken de grafiek in gedachten door, middel het vermogen en kijk over welk tijdsbestek het gaat.
Oh zo, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Grafiek vorm uit Thomas Berger pvcalc er overheen leggen maakt het gemiste deel inzichtelijk.

Die kan sowieso een schatting maken van het verschil met een zwaardere omvormer

Het zal verrassend weinig zijn, zeker op jaarbasis.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BCK36 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:39:
[...]

Als ik zal terugleveren dan zal het inderdaad niet zo’n effect hebben. Ik denk dat door de komst van mijn elektrische auto en de km’s die ik maak pj ik alle overschot direct bij zal laden. Mij gaat het nu vooral om de totale opbrengst per jaar, of dat met een zwaardere omvormer wat hoger zou kunnen zijn. In de nabije toekomst zal ik ook nog airco’s laten plaatsen.
Staat je auto dan thuis op het moment dat de zon schijnt? Anders geef je het terug aan het net tegen terugleverkosten en zal je dus per saldo wel wat besparen maar niet gek veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Is het een schoorsteen of een ventilatiepijp? Die laatste kan je vervangen door een ventilatie-dakpan, dan passen er meer panelen, daar heb je meer aan.
Zie ook: TopicStart: omvormer en dan met name de groene tekst.

edit: je omvormer is geschikt voor een accu van het zelfde merk. (te duur) Maar het kan wel.

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 08-07-2024 14:59 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Overigens lijkt je huis niet op zuid te staan, heb je betere foto's en een foto met een noord-pijl?
Ook een foto vanaf de straat, dan kunnen we de dakhelling inschatten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
onetime schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:50:
Is het een schoorsteen of een ventilatiepijp? Die laatste kan je vervangen door een ventilatie-dakpan, dan passen er meer panelen, daar heb je meer aan.
Zie ook: TopicStart: omvormer en dan met name de groene tekst.

edit: je omvormer is geschikt voor een accu van het zelfde merk. (te duur) Maar het kan wel.
Het is een schoorsteen helaas en geen ventilatiepijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
Sander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Staat je auto dan thuis op het moment dat de zon schijnt? Anders geef je het terug aan het net tegen terugleverkosten en zal je dus per saldo wel wat besparen maar niet gek veel.
Hij staat dan inderdaad vaak thuis ivm mijn rooster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCK36
onetime schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:58:
Overigens lijkt je huis niet op zuid te staan, heb je betere foto's en een foto met een noord-pijl?
Ook een foto vanaf de straat, dan kunnen we de dakhelling inschatten.
[URL="e[/IMG][/URL]

[URL="e[/IMG][/URL]

Dit zijn de beste foto’s die ik met de huidige situatie kan maken. Mijn woning is volledig op het zuiden gericht.

[ Voor 47% gewijzigd door teacher op 11-07-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De foto in de TS is WZW, niet zuid... en de jpeg-artifacten zijn ook niet geroteerd.

Dakhelling haal je uit 3D-bag.

De sprong is ook niet 30cm, maar eerder 60-80 - bijna 3 dakpannen!

String indeling zorgen die ik eerder aangaf blijven bestaan. Er is GEEN schaduwmanagement mogelijk in de string van 8 tot de zon volledig op de bovenste 4 staat.
Dus tot dat moment staan ook de onderste 4 stroom / vermogen te leveren alsof ze in de schaduw liggen.

Dit had wat mij betreft gewoon1 string moeten zijn... Weer eens in installateur die het memo van SMA uit 1999 over schaduwbeheer niet meegekregen heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 08-07-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCK36
Ronald schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:23:
De foto in de TS is WZW, niet zuid... en de jpeg-artifacten zijn ook niet geroteerd.

Dakhelling haal je uit 3D-bag.

De sprong is ook niet 30cm, maar eerder 60-80 - bijna 3 dakpannen!

String indeling zorgen die ik eerder aangaf blijven bestaan. Er is GEEN schaduwmanagement mogelijk in de string van 8 tot de zon volledig op de bovenste 4 staat.
Dus tot dat moment staan ook de onderste 4 stroom / vermogen te leveren alsof ze in de schaduw liggen.

Dit had wat mij betreft gewoon1 string moeten zijn... Weer eens in installateur die het memo van SMA uit 1999 over schaduwbeheer niet meegekregen heeft.
Dat klinkt niet best, dank voor je toevoeging. Heb je tevens nog advies of ik een zwaardere omvormer moet nemen in zo’n situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:03
Zwaardere omvormer gaat niet veel opleveren, vul de thomasberger calculator maar in

Waarschijnlijk verbetert de performance als je van de 2 strings er 1 maakt (meer opbrengst begin en einde dag).
Wel eerst controleren of 18x1,1xVoc <max dc voltage

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
BCK36 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:01:
[...]

Dat klinkt niet best, dank voor je toevoeging. Heb je tevens nog advies of ik een zwaardere omvormer moet nemen in zo’n situatie?
Max is op het oog ~6,8kW bij volle zon. Winst die je gaat halen uit een 7-8kW omvormer is het schrijven van deze zin amper waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
:+ Ik zie veel te veel dakpannen :+
De bovenste panelen hadden veel dichter op de rechter rand gemoeten. dan hadden er zeker nog 2 bij gepast.
En zeker de onderste panelen hadden landscape gemoeten om minder last te hebben van de schaduw en sneller meer op te kunnen brengen doordat dan de diodes de panelen in drie stappen bij het in de zon komen op "vol" vermogen hadden kunnen laten benutten door de omvormer.

Wie weet hoeveel panelen er dan wel niet gepast hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
:+ Wat is er naast jouw huis? :+
:+ Je zou jouw heel steile dak op ZZO ook nog kunnen benutten. :+

Ik vind dat er wel een argument valt te maken dat dat ook vergunnigs vrij zou moeten kunnen. IANAL.

dakpannen = dak

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 09-07-2024 01:17 ]

Pagina: 1