Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Perceptie. Het omgekeerde komt veel vaker voor, maar dat valt niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:42
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:21:
Echt weer typisch: vandaag heb ik de vaatwasser automatisch laten starten om 10u45 (in het begin 10 minuten verwarmingscyclus aan 2000W). Zopas had ik de droogcyclus die een kwartier duurt (ook 2000W) en net op dat moment kwam er een grote donkere wolk voor de zon. Dus vanaf 11u had ik voortdurend ongeveer 2000W over, tijdens de droogcyclus kwam er zware bewolking en op het einde van de droogcyclus kon ik live op de grafiek zien dat de bewolking wegtrok (200W over) en 5 seconden daarna was de droogcyclus gedaan (terug meer dan 2000W over).

Dit is echt al zo vaak gebeurd. Tot op de seconde/minuut een grote donkere wolk op het moment dat een grootverbruiker start. Dat heeft me dus 0,3 kWh gekost. In euro's is dat niks, maar mentaal valt dat heel zwaar op zo'n zonnige dag :p En nog meer 'murphy': ik wilde intussen de airco verminderen (temperatuur verhogen), maar net nu is Melcloud niet beschikbaar.

[Afbeelding]
I hear you... ;)

Net als mijn auto laden...zon weg... alleen donkere regenwolken te zien tot in de verte?,
dus stop ik zélf met laden....

poef, lichtknopje weer áán... en ~8kW weer terug het net op }) ... lol...

Als ik de Zappi op "alleen" zonnestroom zet, gaat het dus uit-aan-uit-aan copy/paste/copy paste... :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Verwijderd Koop een batterij met voldoende vermogen om die hele piek te leveren: gewetensprobleem opgelost ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:32

de Peer

under peer review

mawashigeri schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Dat is precies de reden dat geblaat over 'meer zelf verbruiken' moeizaam is in zijn algemeenheid.
Het is helemaal niet moeizaam. Echter je moet het gewoon automatiseren niet meer naar omkijken.
en niet de hele dag bij de P1 meter gaan zitten en oeh en ah roepen bij elk wolkje. er zijn leukere dingen in het leven (vind ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Het is helemaal niet moeizaam. Echter je moet het gewoon automatiseren niet meer naar omkijken.
Ik denk dat er geen vaatwasser/wasmachine bestaat die bij bewolking geautomatiseerd kan pauzeren. Of voorspellen wanneer er bewolking zal zijn (icm Home Assistant of zo). Verbruik minimaliseren vind ik een sport en vind ik best leuk, maar soms win je en soms verlies je :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Termy schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:48:
@Verwijderd Koop een batterij met voldoende vermogen om die hele piek te leveren: gewetensprobleem opgelost ;).
Maar financieel niet interessant...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:43
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Ben benieuwd hoe lang dat zo blijft met prijzen in China van 58 dollar/kWh voor LFP

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:32

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:03:
[...]
Ik denk dat er geen vaatwasser/wasmachine bestaat die bij bewolking geautomatiseerd kan pauzeren. Of voorspellen wanneer er bewolking zal zijn (icm Home Assistant of zo). Verbruik minimaliseren vind ik een sport en vind ik best leuk, maar soms win je en soms verlies je :)
Daarom zei ik automatiseren (zo veel mogelijk, eventueel met wolkdetectie) en niet meer naar omkijken. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-10 13:39
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:21:
Echt weer typisch: vandaag heb ik de vaatwasser automatisch laten starten om 10u45 (in het begin 10 minuten verwarmingscyclus aan 2000W).
Zoooo blij met mijn ferrarismeter! _/-\o_ *O*

En ik zou, als "slimme" meter 'eigenaar' ASAP bezwaar maken tegen de terugleverboete. Immers is er (rechts) ongelijkheid m.b.t. de afrekening tussen de ene meter en de andere.
Ik kan 100% salderen (0 op de meter) door een maand voor de jaarafrekening allemaal kacheltjes buiten te zetten en het heelal te gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
LooneyTunes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:19:
[...]

En ik zou, als "slimme" meter 'eigenaar' ASAP bezwaar maken tegen de terugleverboete. Immers is er (rechts) ongelijkheid m.b.t. de afrekening tussen de ene meter en de andere.
Ik kan 100% salderen (0 op de meter) door een maand voor de jaarafrekening allemaal kacheltjes buiten te zetten en het heelal te gaan verwarmen.
Binnenkort met Hamilton. Draait hij nog harder. :+ Idem. You spin me round baby....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Dat is je huidige gedrag ook niet :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Termy schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:42:
[...]

Dat is je huidige gedrag ook niet :).
Ik heb geen gas/hout/stookolie en betaal 9 euro per maand (gezin van 3 - 920 kWh afname per jaar). Wie doet beter? :) Enkel mijn gsm-abo is goedkoper (7 euro).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2024 06:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

LooneyTunes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Maar iedereen weet dat dit systeem onhoudbaar is. Je kan het stroomnet niet als grote accu gebruiken, zo werkt het niet op grote schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:25:
[...]
Ik heb geen gas/hout/stookolie en betaal 9 euro per maand (gezin van 3 - 920 kWh afname per jaar). Wie doet beter? :) Enkel mijn gsm-abo is goedkoper (7 euro).
Ik doelde op het mierenneuken op wolken. Maar je bent een Belg, toch? Zonder salderen is het al iets nuttiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:27:
[...]
Maar iedereen weet dat dit systeem onhoudbaar is. Je kan het stroomnet niet als grote accu gebruiken, zo werkt het niet op grote schaal.
Toch werkt dat zo al sinds 2004 (officieel dan, daarvoor werkte het ook al).
En juist die schaalgrootte maakt het mogelijk.
Hoe groter het netwerk, hoe stabieler.
Dat er energieboeren niet blij van worden is uiteraard evident. Die verdienen er geen reet mee. Vandaar hun lobby bij Jetten vorige kabinetsperiode om het salderen af te schaffen.

Maar dat staat nog steeds los van het feit dat ik, door (veel) extra energie te gebruiken 'gratis' stroom heb en mijn buren (die zo "slim" waren om een digitale meter te nemen omdat de plaatselijke Liander dat zo graag wilde bij het aanmelden van hun paneeltjes), een 'godsvermogen' betalen aan terugleverboete.

Die terugleverboete hadden ze pas kunnen invoeren als de laatste ferraris in dit land is verdwenen.
Niet eerder. (en ik heb er nog 2 in 2 verschillende panden hangen, dus ik heb 2 keer gratis stroom!)

En DAT lijkt mij voldoende om die terugleverboete aan te vechten bij een rechter als "slimme"meter bezitter.

[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 19-07-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:27:
[...]
Hangt ervan af welke schaal je bedoelt. Op wereldwijde schaal heb je helemaal geen accu's nodig. Onze zon heeft geen last van donkere nachten/winters en schijnt altijd. Nou ja, over zo'n 5 miljard jaar niet meer, maar we hebben nog even om dat probleem op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

LooneyTunes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Dat er energieboeren niet blij van worden is uiteraard evident. Die verdienen er geen reet mee.

Maar dat staat nog steeds los van het feit dat ik, door (veel) extra energie te gebruiken 'gratis' stroom heb en mijn buren (die zo "slim" waren om een digitale meter te nemen omdat de plaatselijke Liander dat zo graag wilde bij het aanmelden van hun paneeltjes), een 'godsvermogen' betalen aan terugleverboete.

Die terugleverboete hadden ze pas kunnen invoeren als de laatste ferraris in dit land is verdwenen.
Niet eerder. (en ik heb er nog 2 in 2 verschillende panden hangen, dus ik heb 2 keer gratis stroom!)

En DAT lijkt mij voldoende om die terugleverboete aan te vechten bij een rechter als "slimme"meter bezitter.
Tja, ik heb een dynamisch contract wat jij niet kunt hebben, over het algemeen goedkoper is en geen terugleverboete kent dus afhankelijk van hoeveel verbruik je hebt is een analoge meter helemaal niet gunstig.

Maar de ongelijkheid is niet ok, idd. Kortom, snel iedereen naar een digitale meter forceren :). Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat niet gewoon afgedwongen kan worden aangezien het je eigendom niet is en essentieel is voor het functioneren van het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Termy schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:06:
Kortom, snel iedereen naar een digitale meter forceren :). Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat niet gewoon afgedwongen kan worden aangezien het je eigendom niet is en essentieel is voor het functioneren van het net.
Essentieel voor het net?
Ik kan hier wel (weer) het hele verhaal neerplempen over de idiote onzin van individueel meten per kwartier in plaats van real-time op wijk-niveau, maar dat is een ander discussie.

Pas als "slimme" meters het kunnen regelen dat zware belasters / opwekkers zich aanpassen aan de rest van het net, is er spraken van 'slim'. (smart grid).
Tot nu toe is er NIETS slim aan de "slimme" meter.

En over forceren: In 1 van de panden hangt een afgekeurde meter (staat op de lijst) die in 2017 vervangen had moeten worden. Mannetje is toen inderdaad langs geweest en bij de constatering dat de gasmeter op een andere plek het pand binnenkwam, is het mannetje weer vertrokken.
Bij de plaatsing van panelen in 2019 heeft niemand aan de bel getrokken bij de netbeheerder (behalve de standaard "dreigbrief" dat het geld gaat kosten als je het later wil).

Staat dus laag op de prioriteitenlijst, blijkbaar. (netbeheerders maakt het niet uit hoeveel je teruglevert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LooneyTunes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Dat er energieboeren niet blij van worden is uiteraard evident. Die verdienen er geen reet mee. Vandaar hun lobby bij Jetten vorige kabinetsperiode om het salderen af te schaffen.

Het is omdat de schaal vergroot dat het onhoudbaar is:

- zomer: veel zonne-energie, bedrijven sluiten of draaien op een lager pitje, veel mensen zitten in het buitenland, geen verwarming en minder verlichting nodig, meer gebruik van de fiets en dus ook minder elektriciteit voor elektrische auto's nodig,...
- winter: weinig zon (korte dagen, lage zon én meer bewolking), bedrijven draaien op volle toeren, er is veel meer energie nodig voor verwarming die steeds vaker elektrisch is, meer verlichting nodig, meer autoverplaatsingen waarbij e-auto's door de kou ook minder goed presteren, etc.

Hoe zou het dan op grote schaal fysiek haalbaar en financieel interessant kunnen zijn om 's zomers al je overtollige energie te injecteren/verkopen terwijl er veel minder van nodig is, en verwachten dat dat in de winter gecompenseerd wordt alsof het over dezelfde energie gaat die ergens opgeslagen is? Die energie moet érgens vandaan komen. Iedereen zonnepanelen en salderen simpelweg onmogelijk, daarvoor is het onevenwicht te groot. Ter illustratie onze situatie, wij hebben dan nog heel weinig verwarming nodig en amper nachtverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEncbfJl1L44nNA4yb_ys4eUKQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zCxKd7OSpYr1CcmPkhwFCWx.png?f=fotoalbum_large

Met dank aan de slimme meter voor deze grafiek ;)

Daarnaast moeten we ook evolueren naar een situatie waarbij er 's zomers niet té veel injectie en 's winters niet té veel afname is, anders gaan we miljarden nodig hebben om het stroomnet te verzwaren en meer windmolens/energiecentrales in de winter. Dat kan vooral door slimmere monitoring, slimmer gebruik en financiële sturing.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

LooneyTunes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Essentieel voor het net?
Ik kan hier wel (weer) het hele verhaal neerplempen over de idiote onzin van individueel meten per kwartier in plaats van real-time op wijk-niveau, maar dat is een ander discussie.

Pas als "slimme" meters het kunnen regelen dat zware belasters / opwekkers zich aanpassen aan de rest van het net, is er spraken van 'slim'. (smart grid).
Tot nu toe is er NIETS slim aan de "slimme" meter.

En over forceren: In 1 van de panden hangt een afgekeurde meter (staat op de lijst) die in 2017 vervangen had moeten worden. Mannetje is toen inderdaad langs geweest en bij de constatering dat de gasmeter op een andere plek het pand binnenkwam, is het mannetje weer vertrokken.
Bij de plaatsing van panelen in 2019 heeft niemand aan de bel getrokken bij de netbeheerder (behalve de standaard "dreigbrief" dat het geld gaat kosten als je het later wil).

Staat dus laag op de prioriteitenlijst, blijkbaar. (netbeheerders maakt het niet uit hoeveel je teruglevert)
Waarom is dat onzin? De ultieme manier om gedrag te sturen is geld en dat kun je alleen met bv uurtarieven (of zelfs kwartiertarieven) op individueel niveau. Natuurlijk zal de netbeheerder op wijkniveau kijken of het net het aan kan, maar dat is het punt niet.

En dat ze mensen niet hebben om de meters snel te vervangen is ook al jaren duidelijk. Sowieso is 1 voorbeeld van waar het lastig is niet bepaald bewijs.

Ik hoop overigens voor je dat je meter net zo snel terugdraait als vooruit ;). Ook niet bepaald een garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:50:
Met dank aan de slimme meter voor deze grafiek ;)
Met wat meetspoeltjes om de fase kan ik ook zo'n grafiekje maken.
Geen slimme meter voor nodig. ;)
Als je nou dat grafiekje écht uit de meter zou halen, (dus inloggen op je meter en dan uitlezen) zou 'm een stuk 'slimmer' maken.
Als je wil heb ook grafiekjes voor je. Vanaf 2013 iedere maand de meterstanden van gas, stroom inkoop, panelen opbrengst en zelfs waterverbruik.
Allemaal analoog. ;) (zelfs mijn panelen hangen aan een MID-gekeurde ferraris)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LooneyTunes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Met wat meetspoeltjes om de fase kan ik ook zo'n grafiekje maken.
Geen slimme meter voor nodig. ;)
Als je nou dat grafiekje écht uit de meter zou halen, (dus inloggen op je meter en dan uitlezen) zou 'm een stuk 'slimmer' maken.
Als je wil heb ook grafiekjes voor je. Vanaf 2013 iedere maand de meterstanden van gas, stroom inkoop, panelen opbrengst en zelfs waterverbruik.
Allemaal analoog. ;) (zelfs mijn panelen hangen aan een MID-gekeurde ferraris)
Heb je ook nog iets te zeggen over de rest van de reactie die niet in kleine lettertjes stond? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Termy schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:19:
Waarom is dat onzin? De ultieme manier om gedrag te sturen is geld en dat kun je alleen met bv uurtarieven (of zelfs kwartiertarieven) op individueel niveau.
Ik betaal per jaar.
Een vast (variabel per half jaar) tarief. Stroomboeren kopen in op de lange termijn en die "flitshandel" met uurtarieven is alleen interessant voor een héééél klein deel van de markt.
Natuurlijk zal de netbeheerder op wijkniveau kijken of het net het aan kan, maar dat is het punt niet.
Dat is juist wel het argument van de slimme meter lobby geweest bij het pushen van dat ding. Toen hadden we nog dik 15 jaar te gaan voordat er sprake was van day-ahead tarieven voor stroom en gas.
Sowieso is 1 voorbeeld van waar het lastig is niet bepaald bewijs.
Hoezo lastig?
Kan een "slimme"meter niet werken zonder gasaansluiting? Het ging toch om stroom?
Wat een domme meter dan ;) En de meterkast zit naast de voordeur en is ruim toegankelijk.

Hier tijdens de verbouwing voor de aanleg van de zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC80Rxy7qDn91or0FPsB_55UcqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UyLFNAYHffoEpsJT74rUfBNh.jpg?f=user_large
En ja, er hangt GEEN gasmeter onder. (de ruimte wordt nu misbruikt voor glas/kabel/netwerk)
Links (net buiten de foto) zit de sponning van de buitendeur.
Lijkt me niet echt 'lastig'. ;)
Ik hoop overigens voor je dat je meter net zo snel terugdraait als vooruit ;). Ook niet bepaald een garantie.
Al zou-ie op halve snelheid teruglopen, ik lever dan ~500kWh terug i.p.v. 1000 kWh per jaar.
Met €0.05 word je er toch niet écht rijk van. (breng die tarieven maar terug naar €0.001)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Wie zou het meeste opwekken

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/194/151/739_1440.jpg

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Lastig om te zeggen - ik weet alleen wie het minste opwekt,
alhoewel dit in Wh/Wp niet uit te drukken is :N O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

dunklefaser schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:05:
[...]

Lastig om te zeggen - ik weet alleen wie het minste opwekt,
alhoewel dit in Wh/Wp niet uit te drukken is O-) .
Boeit ook niet precies, maar vind die keuze's wel grappig dat schuine tegenover helemaal plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:05
Ze zullen toch allemaal af en toe moeten gaan poetsen. Panelen vlak leggen zal mos opleveren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:11:
[...]

Ze zullen toch allemaal af en toe moeten gaan poetsen. Panelen vlak leggen zal mos opleveren.
Vooral die helemaal links ziet er nu al niet echt fijn uit. Beetje schuin spoelt er af en toe nog wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

LooneyTunes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:00:
Ik betaal per jaar.
Een vast (variabel per half jaar) tarief. Stroomboeren kopen in op de lange termijn en die "flitshandel" met uurtarieven is alleen interessant voor een héééél klein deel van de markt.
Best kans dat dat dus gaat veranderen (tot het niet meer per kWh rekent, maar dat zal vast nog even duren).
Dat is juist wel het argument van de slimme meter lobby geweest bij het pushen van dat ding. Toen hadden we nog dik 15 jaar te gaan voordat er sprake was van day-ahead tarieven voor stroom en gas.
Dat de transitie veel sneller gaat dan verwacht lijkt me duidelijk.
Hoezo lastig?
Kan een "slimme"meter niet werken zonder gasaansluiting? Het ging toch om stroom?
Wat een domme meter dan ;) En de meterkast zit naast de voordeur en is ruim toegankelijk.

Hier tijdens de verbouwing voor de aanleg van de zonnepanelen:
[Afbeelding]
En ja, er hangt GEEN gasmeter onder. (de ruimte wordt nu misbruikt voor glas/kabel/netwerk)
Links (net buiten de foto) zit de sponning van de buitendeur.
Lijkt me niet echt 'lastig'. ;)
Omdat de slimme meter zowel gas als elektra doet en als gas daar dus niet zit wordt het lastig.
Al zou-ie op halve snelheid teruglopen, ik lever dan ~500kWh terug i.p.v. 1000 kWh per jaar.
Met €0.05 word je er toch niet écht rijk van. (breng die tarieven maar terug naar €0.001)
Ok, prima. Hopelijk snap je wel dat 'het net is m'n batterij' gewoon niet werkt zodra dit een groot deel van de opwek wordt. Dit was allemaal lang niet zo'n probleem geweest als salderen vanaf het begin alleen over de belastingen ging en niet de hele kWh. Maar goed, over een paar jaar is dit geen discussie meer en heb jij ook gewoon een digitale meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Termy schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:33:
Omdat de slimme meter zowel gas als elektra doet en als gas daar dus niet zit wordt het lastig.
Je zal maar stadsverwarming hebben ;)
Toen ik nog in Purmerend woonde had ik dat. En de teller zat, samen met de invoer van het warme water, onder de trap van de woning boven mij. In een aparte ruimte dus, ver van de meterkast.
Daar zal nu vast een digitale meter hangen. (ben er al 15 jaar weg)
Maar goed, over een paar jaar is dit geen discussie meer en heb jij ook gewoon een digitale meter.
Ondertussen hangt er al ruim 7 jaar een afgekeurde ferraris terug te draaien. Zelfs het contract is netjes omgezet naar enkeltarief toen het TF signaal werd uitgeschakeld.
Ik denk (hoop) dat ze 'm gewoon zijn vergeten. En ik zal de laatste zijn om iemand wakker te maken ;)

Edit:
Er zijn trouwens nog iets van 12% oude meters actief in dit land (cijfers 2022), dus er hangen er nog genoeg terug te draaien!

[ Voor 6% gewijzigd door LooneyTunes op 20-07-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:58

mb1

LooneyTunes schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Je zal maar stadsverwarming hebben ;)
Toen ik nog in Purmerend woonde had ik dat. En de teller zat, samen met de invoer van het warme water, onder de trap van de woning boven mij. In een aparte ruimte dus, ver van de meterkast.
Daar zal nu vast een digitale meter hangen. (ben er al 15 jaar weg)

[...]

Ondertussen hangt er al ruim 7 jaar een afgekeurde ferraris terug te draaien. Zelfs het contract is netjes omgezet naar enkeltarief toen het TF signaal werd uitgeschakeld.
Ik denk (hoop) dat ze 'm gewoon zijn vergeten. En ik zal de laatste zijn om iemand wakker te maken ;)

Edit:
Er zijn trouwens nog iets van 12% oude meters actief in dit land (cijfers 2022), dus er hangen er nog genoeg terug te draaien!
De mijne hangt ook nog, maar is nu volgens Liander afgekeurd....
Na 2 gewone brieven nu toch echt een aangetekende brief ontvangen om een afspraak te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:40
JDx schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:33:
[...]

Vooral die helemaal links ziet er nu al niet echt fijn uit. Beetje schuin spoelt er af en toe nog wat af.
Die helemaal rechts die smokkelt, ligt over de erfgrens met 2 panelen.
Links valt toch wel mee liggen grindbakken tussen, de rest lijkt best schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dapdodo schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Die helemaal rechts die smokkelt, ligt over de erfgrens met 2 panelen.
Links valt toch wel mee liggen grindbakken tussen, de rest lijkt best schoon.
Zie het, dacht dat dat allemaal bladeren waren die tegen de rand aan gewaaid en vastgekleefd zaten.

Wel handig om met de hele straat in 1 keer iemand de schoonmaak te laten doen, hoef je maar 1 keer 1 steiger en/of schoonmaker te huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
mb1 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:49:
Na 2 gewone brieven nu toch echt een aangetekende brief ontvangen om een afspraak te plannen.
En je kan alleen op 24 december rond 23:00 toch? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:17
LooneyTunes schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Ha ha, met als uitwijkdatum 31 december, zelfde tijd. Gegarandeerd thuis.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

LooneyTunes schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:07:
[...]

In België kom je daar niet meer mee weg:
Hardnekkige weigeraars krijgen sinds vorig jaar zogenaamde laatstekansbrieven. In veel gevallen is dat voldoende om de consumenten over de streep te trekken. Desalniettemin blijft een kleine groep de digitale meter weigeren. Fluvius sleepte in oktober vorig jaar uiteindelijk voor het eerst een weigeraar voor de rechtbank. Die verplicht nu voor het eerst drie weigeraars om een digitale meter te installeren. Dat betekent dat de netbeheerder de installatie van zo’n meter kan opleggen, desnoods met deurwaarder en slotenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op dit moment zijn zonnepanelen zeer goedkoop. De installatie die op mijn dak ligt is nog rendabel, maar vermoedelijk door installatie warmtepompboiler en zeer zeker met toekomstige installatie warmtepomp kunnen we niet meer ons verbruik coveren met de 13x 245 wp die nu op het dak ligt.

Dit vervangen door nieuwe panelen is leuk: nu kun je +- 450 wp per paneel installeren, bijna een verdubbeling.

Wat zou het beste moment zijn om dit te doen? Nu? Of juist dichterbij afschaf saldering? Ik denk dat we bij afschaf of kort erna een gigantische terugval zullen zien in de zonnepanelen markt.

In principe zou ik de installatie graag zelf willen doen. Maar ik ben erg terughoudend met zelf het dak op gaan. Een collega wil me graag meehelpen, en een steiger opbouwen is goed te doen. Maar toch.

Aan de andere kant voelt dit als iets dat ik zelf zou moeten willen doen, gezien kostenbesparing en controle over het aan te leggen systeem.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ben jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:00
@Tanuki of nu het beste moment is weet je pas achteraf. Zelf denk ik dat het ook nu nog steeds goed is om een PV installatie te nemen of uit te breiden. Want de prijzen zijn inderdaad relatief laag en voorlopig kun je nog salderen. En afhankelijk van je energiecontract krijg je misschien ook nog een redelijke terugleververgoeding voor eventuele overproductie.
Daarnaast ben ik voorstander van zo onafhankelijk mogelijk zijn van anderen op energievlak. En een PV installatie helpt daarbij.

Wat offertes aanvragen kan sowieso geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Haha nee hoor. :P Ik had 'm gezien ja. :D Ik durf het dak wel op. Maar het is meer, met de lage prijzen van tegenwoordig, hoeft het het niet meer waard te zijn om zelf het dak op te gaan.

Ik merk gewoon dat het lastig is, als je al panelen hebt liggen, om ze te vervangen. Dat hele gevoel is anders wanneer je nog niks hebt liggen - Instant rendement.

Het lijkt inderdaad alsof nu een heel goed moment is. In de komende tijd eens wat rondkijken. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Tanuki schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:59:
[...]

Haha nee hoor. :P Ik had 'm gezien ja. :D Ik durf het dak wel op. Maar het is meer, met de lage prijzen van tegenwoordig, hoeft het het niet meer waard te zijn om zelf het dak op te gaan.

Ik merk gewoon dat het lastig is, als je al panelen hebt liggen, om ze te vervangen. Dat hele gevoel is anders wanneer je nog niks hebt liggen - Instant rendement.

Het lijkt inderdaad alsof nu een heel goed moment is. In de komende tijd eens wat rondkijken. :)
Ik heb in november mijn 10 oude 250 panelen nog verkocht en daarvoor 9 430 op ZW gelegd en 8 op NO erbij.

Hoop dat met salderen en nog 3,5 jaar boetevrij terugleveren snel uit de kosten te zijn en de oude waren na ruim 10 jaar dik terugverdiend.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Tanuki schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:54:
Op dit moment zijn zonnepanelen zeer goedkoop. De installatie die op mijn dak ligt is nog rendabel, maar vermoedelijk door installatie warmtepompboiler en zeer zeker met toekomstige installatie warmtepomp kunnen we niet meer ons verbruik coveren met de 13x 245 wp die nu op het dak ligt.

Dit vervangen door nieuwe panelen is leuk: nu kun je +- 450 wp per paneel installeren, bijna een verdubbeling.
Het is zeker geen verdubbeling want panelen zijn fors groter geworden. Omdat grotere panelen relatief minder rand hebben, heb je iets meer Wp/m3. Misschien zou je eerst moeten kijken hoeveel van die 450 Wp panelen op je dak passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 18:43
Martin7182 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:19:
[...]

Het is zeker geen verdubbeling want panelen zijn fors groter geworden. Omdat grotere panelen relatief minder rand hebben, heb je iets meer Wp/m3. Misschien zou je eerst moeten kijken hoeveel van die 450 Wp panelen op je dak passen.
Wp / m3 zelfs ;) Je kunt gewoon het rendement van de panelen checken. Tegenwoordig kom je al snel rond de 22% uit. Je oude panelen zitten waarschijnlijk meer rond de 15%, een verbetering van grofweg 50% dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Tanuki schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:54:

Wat zou het beste moment zijn om dit te doen? Nu? Of juist dichterbij afschaf saldering? Ik denk dat we bij afschaf of kort erna een gigantische terugval zullen zien in de zonnepanelen markt.

In principe zou ik de installatie graag zelf willen doen. Maar ik ben erg terughoudend met zelf het dak op gaan. Een collega wil me graag meehelpen, en een steiger opbouwen is goed te doen. Maar toch.

Aan de andere kant voelt dit als iets dat ik zelf zou moeten willen doen, gezien kostenbesparing en controle over het aan te leggen systeem.
Ik heb het in november laten doen, toen waren installateurs op zoek naar werk dus goedkoop

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:40

oNo

Sinds een maand heb ik zonnepanelen. Data van de omvormer toonde aan dat er wat te verbeteren viel. Met een enkele optimizer een leuk resultaat behaald. Rechtsonder is voorzien van een Tigo TS-0 optimizer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGCByEKaN0v0qGOo-zTD8mi92nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwVJ0HUr85v7eg2PFMDXNgts.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvBWJfLAxRJkuRJeYSU9ppe-kP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRujv2hMtsKEsJgfbLPR8KXf.png?f=fotoalbum_large

Voor specs van de PV installatie zie dit topic:
CV ketel kapot. Vervangen met e/PV/WP boiler of WP?

Een tweede optimzer er naast had zo goed als geen effect. Als je wat verder info zoekt dan klopt dat ook. Nou vraag ik me af of deze 10 panelen in een enkele string het best is. De ligging is ZZW. Kan het beter door een 2e string te maken van rechtsboven + 3 rechtsonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:27
Mijn buurman heeft een schuurtje met plat dak van 350 cm breed. We zouden daar graag een portrait oost/west opstelling op willen leggen van 8 panelen.

Met ValkPro+ P10 dakconstructie komen we net 10 cm te kort want de steekmaat is 360 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPWmeAsryBXjsNetaWJCibB_ZfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i59zf12iCarsXQv0NUIlF38n.jpg?f=fotoalbum_large

Blubase solarstell Connect heeft zelfs nog wat meer ruimte nodig en past dus ook niet.

Weet iemand hier een platte dak systeem die een wat hogere hellingshoek heeft waardoor we binnen de 350 cm kunnen blijven?

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 25-07-2024 20:38 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@nMad Zijn beton voeten een optie? Of zelf iets aan het dak vastmaken?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@nMad en de uitstekende uiteinden eraf zagen? Want die zijn waarschijnlijk om meerdere rijen met elkaar te verbinden? Even in de handleiding kijken

Of esdec schuin dak rails die je met dakankers vastzet. Of rvs draadeind in stoeptegels

[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 25-07-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Andere optie: minder lange panelen. Met panelen van 168 cm kom je nog ietsje boven de 350 cm uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-10 01:08
@nMad Twee panelen van 1730mm onder 10° zijn bij elkaar3407mm. Alu voetjes steken nog een paar cm uit en die onderligger kun je op maat zagen. Wat is het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:25
FransvWoerkom schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:43:
@nMad Twee panelen van 1730mm onder 10° zijn bij elkaar3407mm. Alu voetjes steken nog een paar cm uit en die onderligger kun je op maat zagen. Wat is het probleem?
Ik denk dat het probleem is dat je theoretisch antwoord geeft.... ;)

@nMad
Ik heb ze staan, en met de pootjes zijn ze minimaal 352 cm. Je kan hooguit het voorvleugeltje afzagen van het onderste pootje maar de afstand blijft 352 cm.

Mijn panelen zijn 175,5 cm en er zit een gat tussen beide panelen van 6-7 cm afhankelijk waar je dat meet.
Doordat de pootjes in gaatjes vallen zijn ze niet per cm op te schuiven.
Je kan ook niet de steunen dichter bij elkaar zetten omdat dan het montage vlak niet meer klopt.
Je zou het paneel in de klemmen iets omhoog kunnen schuiven, en het onderste steunpootje iets in kunnen korten om aan die 350 te komen. Je verliest dan wel iets steun, nl je moet het pootje op een andere manier zekeren omdat je een insteeknok kwijt raakt, en je hebt geen lip meer die het paneel tegen houdt van naar beneden schuiven (en die je gebruikt met opleggen).

Maar met wat kunst en vliegwerk is het wel te doen.
Heel misschien, waarschijnlijk, kun je de steunen wel een gaatje naar elkaar toe opschuiven (foto1), en als je dan de afschuiflip van het onderste pootje wegzaagt kun je panelen boven tegen elkaar leggen, en blijf je binnen de 350.
De leggers kun je dan op maat zagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUFzYtaK-MGlJwtHKnO8Issp4fE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1m0Q75mUImWJjA2nTK29Uyh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3g1y9Gc2GiBLSeWW4xewaRjQgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpkyR5pRBnpVIaZal77k7D9k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiBmR9MSHwilBBS3FgaLvQnjX3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qdq1n9jqcL4VucI31i9XKarj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 26-07-2024 11:33 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
Dank voor jullie reacties allen! Ik denk dat we het beste 1 zo’n ValkPro P10 element kunnen kopen om daarmee zelf te gaan passen en meten. Als het daarmee lukt pas de andere elementen en panelen bestellen. Ik zal het resultaat hier delen :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
nMad schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:45:
Dank voor jullie reacties allen! Ik denk dat we het beste 1 zo’n ValkPro P10 element kunnen kopen om daarmee zelf te gaan passen en meten. Als het daarmee lukt pas de andere elementen en panelen bestellen. Ik zal het resultaat hier delen :)
Als je ze opschuift naar elkaar toe dan moet de onderkant doorsteken verwacht ik. Dus die afschuiflip moet er wel van af.
En ik heb geloof ik metalen profielen om de ballast (tegels) op te leggen, ipv bakken voor grind.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 26-07-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@nMad
Betonsteun is veel simpeler:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Alleen wel zelf al je panelen aarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Wel leuk om te vergelijken als je de wp weet van alle buren.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Teijgetje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat het probleem is dat je theoretisch antwoord geeft.... ;)

@nMad
Ik heb ze staan, en met de pootjes zijn ze minimaal 352 cm. Je kan hooguit het voorvleugeltje afzagen van het onderste pootje maar de afstand blijft 352 cm.

Mijn panelen zijn 175,5 cm en er zit een gat tussen beide panelen van 6-7 cm afhankelijk waar je dat meet.
Doordat de pootjes in gaatjes vallen zijn ze niet per cm op te schuiven.
Je kan ook niet de steunen dichter bij elkaar zetten omdat dan het montage vlak niet meer klopt.
Je zou het paneel in de klemmen iets omhoog kunnen schuiven, en het onderste steunpootje iets in kunnen korten om aan die 350 te komen. Je verliest dan wel iets steun, nl je moet het pootje op een andere manier zekeren omdat je een insteeknok kwijt raakt, en je hebt geen lip meer die het paneel tegen houdt van naar beneden schuiven (en die je gebruikt met opleggen).

Maar met wat kunst en vliegwerk is het wel te doen.
Heel misschien, waarschijnlijk, kun je de steunen wel een gaatje naar elkaar toe opschuiven (foto1), en als je dan de afschuiflip van het onderste pootje wegzaagt kun je panelen boven tegen elkaar leggen, en blijf je binnen de 350.
De leggers kun je dan op maat zagen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Er is nooit iets tegen theorie. Als iets theoretisch kan, kunnen er praktische bezwaren zijn. Als iets theoretisch niet kan, hoef je het ook niet te proberen. Dat spaart tijd, geld en schade.

De panelen van nMad zijn iets kleiner. Als die op jouw opstelling zouden liggen, zou de spleet bovenaan tussen de panelen 48mm groter zijn dan bij jouw panelen, dus zo'n 115mm totaal. Als de steekmaat van die gaten kleiner dan 115mm is, zou het (theoretisch) moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
FransvWoerkom schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 02:17:
[...]

Er is nooit iets tegen theorie.
Zeker niet, als je geheel vrij bent qua bevestiging.

Het past dus niet zoals geleverd en aangegeven in de standaard opstelling in de montagehandleiding op pagina 9.

Die bovensteunen staan standaard naast elkaar. En de ondersteunen hebben daarmee een vaste plaats. Dan past het niet.
Behalve dat de monteur moet bepalen of de constructie geschikt is voor montage, vind ik nergens maten w.b.t. PV-paneelmaten vs steun-montageafstanden.
Let wel op dat de montagehandleiding aangeeft dat voor demontage van de bovensteun je een extra stuk speciaal gereedschap nodig hebt.

Daarmee lijkt me de theorie zoals jij hem vertelde toch wel weerlegd. ;)

Tenzij je de ondersteun aan gaat passen door de lip weg te halen, zodat het paneel daar overheen verder naar beneden kan lopen.
Of je koopt een extra stuk gereedschap om het te kunnen demonteren, en dan te kunnen verplaatsen.
Maar dat haal je niet uit jouw theorie.

Tot zover dus de theorie, en over naar de praktijk. :P

@nMad
De sleufgaten hebben een hartafstand van 100 mm.
Bij mij zitten er twee sleufgaten tussen, ofwel de steunen staan op 30 cm afstand van elkaar.
Als je de bovensteunen op 20 cm afstand zet, met 1 sleufgat er tussen, dan zou met een paneel van 1730mm er een ruimte van een paar millimeter moeten blijven zonder aanpassingen.
Mijn tussenruimte is ca. 5,5 cm, dus als er 5 cm bijkomt (korter paneel) en je verplaatst de voet 1 gat naar elkaar moet het kunnen.

Of die paar millimeter voldoende is als dilatatie tussen de panelen bovenaan denk ik wel, elk paneel heeft 2,5 mm ruimte.
Wat met een uitzettingscoefficient van 23 (0,023 mm/graad) voor de alu-rand een ruimte geeft voor 108 graden verschil.
Ze worden heet in de zon, maar ook weer niet zo heet.
Daarbij zal ook de stalen onderlegger langer worden 0,012 mm/graad), waardoor de verlenging van de panelen al "gehalveerd" wordt qua toenadering.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 27-07-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-10 13:12

Nox

Noxiuz

11 jaar terug hebben we een stecagrid 3010 opgehangen. Vrijwel probleemloos gewerkt maar nu is de zekeringsautomaat eruit gesprongen.

Na opnieuw inschakelen heb ik geen foutmeldingen, ik hoor enkel 2 keer een aantal keer een relais schakelen en daarna is het uit. Als ik de PV schakelaar op nul laat blijft de zekering het prima doen overigens. Het duurt ongeveer een minuut of anderhalf voor de zekering eruit klapt.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ik kan solderen, dus een component vervangen is nog een optie, mocht iemand bekend zijn met dit euvel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Geen idee, maar het is dus de zekering die eruit gaat en niet de aardlekschakelaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 27-07-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie dag. Veel (dunne) bewolking hier in België maar toch weinig elektriciteit afgenomen:

- wasmachine aan 40°
- wp-wasdroger
- vaatwasmachine aan 50°
- 2 diepvriespizza's in de oven
- wp-boiler van 43 naar 53 graden
- airco boven een halve dag aan
- een uur gegamed
- en ja, mijn vrouw maakt bijna dagelijks voor zonsopgang thee klaar :| (inductie)
- 's nachts enkel modem en koelkast (43 watt is het laagste wat we 's nachts hebben), de elektrische poort verbruikt standby 9 watt, wat ik te veel vind.

Alles samen 0,6 kWh tot nu toe, vanavond enkel nog wat tv kijken en muziek luisteren. Zonder panelen zou het richting 10 kWh gegaan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGa0BHVw6OekJjQCKs05bFYOPMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1r1zZGywpWpuh9E6ap4lpC5a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Martin7182 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:39:
Geen idee, maar het is dus de zekering die eruit gaat en niet de aardlekschakelaar?
Correct, ik weet niet eens of ie uberhaupt achter een aardlek zit :P Als de aardlek eruit klapt zet ik er een 300mA voor bij grote installaties. Maar het is echt de 16A zekeringautomaat.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Nox schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:48:
[...]

Correct, ik weet niet eens of ie uberhaupt achter een aardlek zit :P Als de aardlek eruit klapt zet ik er een 300mA voor bij grote installaties. Maar het is echt de 16A zekeringautomaat.
Dus het is geen lekstroom maar een kortsluiting. Door mogelijke oorzaken uit te sluiten kom je weer een stapje verder. Ik zou beginnen met het doormeten van de elco's. Die componenten falen vaak als eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Martin7182 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Dus het is geen lekstroom maar een kortsluiting. Door mogelijke oorzaken uit te sluiten kom je weer een stapje verder. Ik zou beginnen met het doormeten van de elco's. Die componenten falen vaak als eerste.
In eerste instantie dacht ik ook aan een dc lekstroom vanwege het uitblijven van de fout bij het uitzetten van de dc schakelaar. Maar de dc kant moet er dus iets mee te maken hebben. In de manual van de omvormer lees ik dat de beveiliging tegen overspanning gebeurt met varistors (MOV's). Die kunnen ook falen doordat ze herhaaldelijk op hun donder krijgen, bijvoorbeeld door bliksem. De doorslagspanning wordt dan kleiner waardoor die onder de som van AC en DC spanning komt. De vertraging van 1,5 minuut zou kunnen komen door het eerst doorlopen van de zelftest en dan pas bijschakelen van de panelen. Ik neem aan dat er mov's direct aan de panelen zitten.

Hier wat plaatjes van beschadigde varistors:
https://www.researchgate....t-impulses_fig1_345648758

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FransvWoerkom schreef op maandag 29 juli 2024 @ 01:50:
[...]

In eerste instantie dacht ik ook aan een dc lekstroom vanwege het uitblijven van de fout bij het uitzetten van de dc schakelaar. Maar de dc kant moet er dus iets mee te maken hebben. In de manual van de omvormer lees ik dat de beveiliging tegen overspanning gebeurt met varistors (MOV's). Die kunnen ook falen doordat ze herhaaldelijk op hun donder krijgen, bijvoorbeeld door bliksem. De doorslagspanning wordt dan kleiner waardoor die onder de som van AC en DC spanning komt. De vertraging van 1,5 minuut zou kunnen komen door het eerst doorlopen van de zelftest en dan pas bijschakelen van de panelen. Ik neem aan dat er mov's direct aan de panelen zitten.

Hier wat plaatjes van beschadigde varistors:
https://www.researchgate....t-impulses_fig1_345648758
Thanks, ik denk dat ik hem dan eraf haal en hem een paar dagen spanningsloos laat en open om te kijken of er iets van rotte varistors en/of elco's op zitten. Garantie zit er ook niet meer op en ik denk dat steca ook niet veel kan betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Nox in de tussentijd marktplaats in de gaten houden voor een passende vervanger. Met eur 200-250 kom je ver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Nox schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:06:
[...]

Thanks, ik denk dat ik hem dan eraf haal en hem een paar dagen spanningsloos laat en open om te kijken of er iets van rotte varistors en/of elco's op zitten. Garantie zit er ook niet meer op en ik denk dat steca ook niet veel kan betekenen.
Varistors er tijdelijk even 'afhalen' door één pootje los te solderen kan misschien geen kwaad. Dan weet je gelijk of dat het probleem is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nox schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:06:
[...]

Het kan natuurlijk ook geen kwaad om dan ook eens (voorzichtig!) met een voltmeter te kijken of de PV generator, de string, nog gewoon is of misschien ergens sluiting tegen aarde maakt. Als het goed is zweeft de spanning van een paar honderd volt (aantal panelen x 40V) rond aardniveau. Gebruik als het licht is alleen de voltmeter; de ohmmeter alleen als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FransvWoerkom schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:51:
[...]

Het kan natuurlijk ook geen kwaad om dan ook eens (voorzichtig!) met een voltmeter te kijken of de PV generator, de string, nog gewoon is of misschien ergens sluiting tegen aarde maakt. Als het goed is zweeft de spanning van een paar honderd volt (aantal panelen x 40V) rond aardniveau. Gebruik als het licht is alleen de voltmeter; de ohmmeter alleen als het donker is.
Ik had 350v (10x270wp) rond 5u smiddags dus dat is normaal denk, gemeten door de omvormer.

Later deze week ben ik terug, dan gaat ie eraf en kan ik verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik heb de omvormer open gehad, niks te zien qua roetplekken of onderdelen die bol staan. En dat had ik eigenlijk wel verwacht met een volle sluiting. (Overigens zijn dat echt enorme spoelen en elco's, wat een units zeg)

Hoe kan ik kijken of de panelen nog goed zijn en daar het probleem niet in zit? Is dat een kwestie van de ohmmeter in het donker erop zetten? Hoe donker moet dat zijn? :p of hoe laag moet Voc zijn voor ik dit veilig kan doen? Ik heb een simpele multimeter en thats it eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 31-07-2024 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1

mb1

Nox schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:03:
Ik heb de omvormer open gehad, niks te zien qua roetplekken of onderdelen die bol staan. En dat had ik eigenlijk wel verwacht met een volle sluiting. (Overigens zijn dat echt enorme spoelen en elco's, wat een units zeg)

Hoe kan ik kijken of de panelen nog goed zijn en daar het probleem niet in zit? Is dat een kwestie van de ohmmeter in het donker erop zetten? Hoe donker moet dat zijn? :p of hoe laag moet Voc zijn voor ik dit veilig kan doen? Ik heb een simpele multimeter en thats it eigenlijk.
Als ik je verhaal zo lees....
Met alle respect, niet aan beginnen als basale kennis ontbreekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:26
mb1 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:22:
[...]

Wat is zijn alternatief dan? De zonnepanelen cowboy laten komen die vervolgens op zijn kosten nog veel minder deskundig gaat lopen prutsen? Dit forum is toch juist bedoeld om te leren maar dat wel veilig te doen, dus daarom vraagt hij hier eerst advies.
Ik lees graag mee, ook om te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Met een multimeter die het dc voltage aan kan (Voc paneel x aantal panelen)
Zie :
https://manuals.sma.de/SBx1SPUS40/de-DE/391466379.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

wlmpie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Wat is zijn alternatief dan? De zonnepanelen cowboy laten komen die vervolgens op zijn kosten nog veel minder deskundig gaat lopen prutsen? Dit forum is toch juist bedoeld om te leren maar dat wel veilig te doen, dus daarom vraagt hij hier eerst advies.
Als ik lees dat men met een Ohm meter spanning wil gaan meten dan is mijn conclusie men heeft de klok horen luiden, maar.....
Dit is het Tweakers forum, een community waar ik bijvoorbeeld in auto topics zie dat men aanbied om uit de buurt langs te laten komen om tegen onkosten of wellicht een kleine vergoeding.
Wellicht zou het verstandig zijn als dat in dit geval @Nox de vraagt stelt: ik woon regio xxx wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:26
mb1 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Als ik lees dat men met een Ohm meter spanning wil gaan meten dan is mijn conclusie men heeft de klok horen luiden, maar.....
Dit is het Tweakers forum, een community waar ik bijvoorbeeld in auto topics zie dat men aanbied om uit de buurt langs te laten komen om tegen onkosten of wellicht een kleine vergoeding.
Wellicht zou het verstandig zijn als dat in dit geval @Nox de vraagt stelt: ik woon regio xxx wie kan me helpen?
Ik lees dat @Nox overdag spanning heeft gemeten en nu 's-nachts weerstand wil gaan meten om een eventuele kortsluiting op te sporen. Hij schrijft nergens dat hij met een ohmmeter spanning wil gaan meten, hij vraagt bij welke spanning hij dit veilig kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online

Ik zou de panelen loskoppelen, de omvormer van het net halen en alle metingen gewoon overdag doen. Als de panelen hun normale open spanning geven en de weerstand naar aarde is 'oneindig', dan zit daar niet de kortsluiting. Weerstandsmeting van de omvormer (of willekeurig ander apparaat met mogelijk restspanning) met een ohmmeter kan tricky zijn al kunnen de meeste ohmmeters wel tegen wat spanning. Wat ik meestal doe is eerst de spanning meten en pas als die 0 is, de weerstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 01-08-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Martin7182 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Ik zou de panelen loskoppelen, de omvormer van het net halen en alle metingen gewoon overdag doen. Als de panelen hun normale open spanning geven en de weerstand naar aarde is 'oneindig', dan zit daar niet de kortsluiting. Weerstandsmeting van de omvormer (of willekeurig ander apparaat met mogelijk restspanning) met een ohmmeter kan tricky zijn al kunnen de meeste ohmmeters wel tegen wat spanning. Wat ik meestal doe is eerst de spanning meten en pas als die 0 is, de weerstand.
Thanks, ik zal dit zo eens doen. Wel ff ergens aarde vandaan trekken. De stekker van Steca is te klein om m'n probe van de meter in te stoppen en demontagehandleiding heb ik niet c.q. 13 jaar terug weet ik niet hoe ik dat gemaakt heb :+ De CV ketel heeft het vast wel :P
mb1 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Nee ik wil de weerstand meten. Maar als je dat overdag doet staat er een paar honderd volt dc op de panelen - en dat heb ik met de multimeter ook gemeten. Alleen wie weet maken de panelen wel ergens sluiting naar aarde. Er is sedum op het dak gelegd en er is iets van waterkering gemaakt. Mogelijk iets geraakt, kabel in het water, whatever. Dan kan ik er 3 nieuwe omvormers op hangen maar dat schiet nog niks op.
[...]

Alternatief is een nieuwe omvormer ophangen en kijken wat die doet, maar gezien je met een volle sluiting (minder dan een seconde naar zekering eraf) wel érgens wat schade/plekjes moet vinden wordt het zoeken.
[...]

Je moet ergens beginnen. Mijn eerste keer dat ik een stekker aansloot lag ook de hoofdzekering eruit :+ en nu hobbybob ik oa met esp32's wat.
[...]

Alternatief is een nieuwe omvormer ophangen en kijken wat die doet, maar gezien je met een volle sluiting (minder dan een seconde naar zekering eraf) wel érgens wat schade/plekjes moet vinden wordt het zoeken.
[...]

Je moet ergens beginnen en al doende leert men. Mijn eerste keer dat ik een stekker aansloot lag ook de hoofdzekering eruit :+ de blaren van handmatig dischargen van een elco heb ik ook nog gehad :P en nu hobbybob ik oa met esp32's wat. Ondertussen weet je wel waar je echt met je klauwen van af moet blijven wat gevaarlijk is en wat niet. En voor jouw informatie, ik wilde de weerstand van de panelen meten naar aarde en/of PV+ en PV-, maar dan wil ik niet de werkrook uit de multimeter blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:28
Voor diegene die hun PV installatie door of via Helios Solar hebben geplaatst; Men sluit de deuren.

Mogelijk dat niet iedereen deze e-mail direct in zijn/ haar inbox krijgt, dus zodoende deel ik het ook hier;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOPCWD__jcy4D7DEhlF_xF-cNdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4fvMteFAD4npkhnx3fLkWcW.png?f=fotoalbum_large

PS: Deels crosspost met het SolarEdge topic, dit omdat ik nu even niet weet hoe/ wat verstandig is. Dit gezien ik zelf geen beheerders inlog heb...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:28
Ik probeer een geschikte omvormer te zoeken die passen bij 8 panelen in een oost-west opstelling op het platte dak van mijn schuur. Ik vind het erg lastig om te bepalen wat de invloed van de schaduw gaat zijn. Iemand hier die daar wat zinnigs over kan zeggen? Details hier: Knopsje in "Advies zonnenpanelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:54
Hallo, even een specifiek vraagje over uitschakelen van omvormers bij 253V

Ik merk dat ze bij mij uitschakelen, zodra de slimme meter rond de 249-250V meet.

Wij hebben een (bijna) oost/west setting met Hoymiles micro-omvormers.
Beide settings komen met een aparte kabel naar beneden naar de meterkast. Daar heeft de voorkant een groep die op L1 zit en de achterkant een groep die op L2 zit.

Nu wil ik eigenlijk de voorkant naar L3, omdat die het minst vol lijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjGo3WbhhgbkE6Fil_gdUkNlHMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjoMtlhheLAaNINyE9hOXYuN.png?f=fotoalbum_large

Gisteren was het zelfs zo de en voor en achter afschakelde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An-W4VVT6lpa1QNTHYks7l3Rnkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWudvqMBWlllzou57XY2PAR6.jpg?f=fotoalbum_large

Nu mijn vraag:
Is het altijd zo dat de micro-omvormer een hoger voltage meet dan de slimme meter?

Per kant ligt er 4,4WP en ze hebben 4 kwadraats kabel gebruikt.

Stel ik vraag om 6 kwadraats kabel, zou dat echt verschil maken? En is er ergens uit te rekenen hoeveel verschil dat maakt?

Beide kabels gaan over de achtergevel naar beneden en via de kruipruimte naar de voorzijde van de woning.

Kabel achterkant (L2) zal +/- 15-20 meter lang zijn.
Kabel voorkant (L1) zal +/- 20-30 meter lang zijn.

Treedt er op dit soort lengtes van kabels altijd verliezen op? Of maakt 6 kwadraats kabel een wezenlijk verschil tegenover 4 kwadraats?

En dan specifiek een verschil van 3-4 Volt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 10-08-2024 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:06:

Ik merk dat ze bij mij uitschakelen, zodra de slimme meter rond de 249-250V meet.

Beide settings komen met een aparte kabel naar beneden naar de meterkast. Daar heeft de voorkant een groep die op L1 zit en de achterkant een groep die op L2 zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu mijn vraag:
Is het altijd zo dat de micro-omvormer een hoger voltage meet dan de slimme meter?

Stel ik vraag om 6 kwadraats kabel, zou dat echt verschil maken? En is er ergens uit te rekenen hoeveel verschil dat maakt?

Beide kabels gaan over de achtergevel naar beneden en via de kruipruimte naar de voorzijde van de woning.

Treedt er op dit soort lengtes van kabels altijd verliezen op? Of maakt 6 kwadraats kabel een wezenlijk verschil tegenover 4 kwadraats?

Via deze site kun je uitrekenen wat de DC verliezen zijn:
https://zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html

Maar voor jou interessanter. Hier kun je uitlezen wat de AC verliezen zijn:
https://zonnepaneel-info....n_wisselstroomkabels.html

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Nu mijn vraag:
[...]
Mogelijk zie je niet de meting, maar het berekende voltage dat nodig is om de stroom in te voeren op het net?
Dat invoervoltage moet altijd een paar volt boven de netspanning liggen anders lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 18:39

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu mijn vraag:

Hier heb ik ongeveer hetzelfde gedrag op de lange kabel (met enphase systeem). Als er rond de 2kw door de kabel heen gaat dan gaat bij 250.5 de eerste omvormer uit. (Kabel zal ook iets van 30 meter zijn)
Bij jou zijn de voltages aanzienlijk lager dan hier en er vallen meer omvormers uit. Dus er is zeker ergens winst te behalen.

Het maakt ook wel uit hoe het spul op het dak is aangesloten. Als alle 10 de omvormers aan elkaar 1 string vormen en vanaf daar de ac kabel naar de meterkast wordt het ook te hoog. Die kabels tussen de omvormers zijn vaak maar 2.5mm.
Je zou dan per 2 of 3 panelen kabels kunnen trekken naar een lasdoos en daar alles samen laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nachtapotheker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Hier heb ik ongeveer hetzelfde gedrag op de lange kabel (met enphase systeem). Als er rond de 2kw door de kabel heen gaat dan gaat bij 250.5 de eerste omvormer uit. (Kabel zal ook iets van 30 meter zijn)
Bij jou zijn de voltages aanzienlijk lager dan hier en er vallen meer omvormers uit. Dus er is zeker ergens winst te behalen.
Ik vind 249.1 niet echt aanzienlijk lager dan 250.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:27
Volgens mijn berekening zou er bij 25m kabel, 250V, 16A ongeveer 0,25% verschil zijn tussen 4mm2 en 6mm2. Dus dan heb je het over ongeveer 0,6V volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 18:39
jadjong schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Ik vind 249.1 niet echt aanzienlijk lager dan 250.5.
Haha ja klopt, maar hij gaat hier ook regelmatig over de 253. Dat had ik even moeten vermelden :+
Onder de 251 blijven er hier altijd wel 4 van de 6 omvormers aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Nachtapotheker op 10-08-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik heb wat hulp ingeschakeld van familie, de mosfets bleken dood te zijn. Goed, 11 jaar oud alweer. Paar nieuwe erop en gaan maar helaas heeft Steca dit enorm k*t gesoldeerd en zijn ze zelfs door een ervaren elektrokundige niet los te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBSV4yX_gUeBoB_GxDDQDfA9Ipc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gc9qKazceYVz1I9eDpGRNEEX.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn optie om dan maar de mosfets op de heatsink te schroeven werd als beun afgedaan, ben ik wel mee eens :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Wat is er mis met dat soldeerwerk? Je kunt ook de pootjes doorknippen, dan heb je minder warmteverlies bij het lossolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
Precies, en waarschijnlijk ook koelpasta gebruiken.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Nox schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

Ik heb wat hulp ingeschakeld van familie, de mosfets bleken dood te zijn. Goed, 11 jaar oud alweer. Paar nieuwe erop en gaan maar helaas heeft Steca dit enorm k*t gesoldeerd en zijn ze zelfs door een ervaren elektrokundige niet los te halen.

[Afbeelding]

Mijn optie om dan maar de mosfets op de heatsink te schroeven werd als beun afgedaan, ben ik wel mee eens :p
Ter lering voor ons: hoe kwamen jullie er achter dat de mosfets dood zijn (zonder ze los te halen)? Ik ben duidelijk geen expert maar zie echt niets raars.

Verder zoals al genoemd: pootjes doorknippen en lossolderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
mawashigeri schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Ter lering voor ons: hoe kwamen jullie er achter dat de mosfets dood zijn (zonder ze los te halen)? Ik ben duidelijk geen expert maar zie echt niets raars.

Je kunt ze doormeten met een multimeter, een kortsluiting is snel gevonden. Natuurlijk kan er parallel ook een lage weerstand zijn al is dat vrij onwaarschijnlijk. Meestal haal ik bij twijfel eerst 1 pootje los en meet even opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Martin7182 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:00:
Wat is er mis met dat soldeerwerk? Je kunt ook de pootjes doorknippen, dan heb je minder warmteverlies bij het lossolderen.
De achterkant zit helemaal op het pcb gesoldeerd. Is er met hete lucht én bout niet af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mawashigeri schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Geen idee, de elektrotechnicus kwam tot die conclusie :p waarschijnlijk staat hij constant 'open' ipv default dicht. Ik klooi zelf met wat mosfets op esp32 om wat verlichting aan te sturen middels pwm en heb ze ook wel eens gesloopt. Al is het type wat op papier/datasheet de minst juiste is wel degene die het beste werkt :')

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 11-08-2024 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Action heeft nu blijkbaar ook zonnepanelen in het aanbod; eentje die je dus gewoon in een WCD kunt stoppen.
ideaal om toch van "gratis" zonneenergie te genieten zonder die vervelende TLK. want de kans dat je hiermee nog gaat terugleveren is wel erg klein.
blijkbaar deze goedkoop kunnen krijgen omdat de markt eigenlijk volledig is ingestort.
Is het dan wat zou je kunnen afvragen? :?

LSC Smart Connect Flexibele zonnepanelen - set van 2, niet bepaald een indrukwekend merk :-( en met 220Wp per paneel, je krijgt voor 260 euro (incl. verzendkosten) daar dus 2 voor elk met een afmeting van 81 x 81 x 0,2 cm.
ze worden met ty-wraps vastgemaakt dus of dat nu zo'n goede bevestiging is vraag ik me af. :?
je krijgt er een micro-omvormer plus alle benodige kabel meegeleverd incl een gratis app, lengte van de AC kabel is 3m, dus dat is wel een beperkende factor. (buiten WCD mogelijk)

zie de handleiding LCS voor verdere technische uitleg. Helaas alleen in het engels dus hier eigenlijk al een verkoop in Nederland niet toegestaan omdat er geen nederlandse handleiding beschikbaar is (eis EU / CE).
ook slechts 400W max vermogenslevering. dus niet echt een koopadvies. :N

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 11-08-2024 19:55 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nox schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

[Afbeelding]

Je moet een dikke bout hebben met veel massa en veel vermogen. Blijft wel een uitdaging.

Misschien dat je die aluminium heatsinks al kan voorverwarmen naar ~130°C met bijvoorbeeld een weerstand (dummy-load).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Nox schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

De achterkant zit helemaal op het pcb gesoldeerd. Is er met hete lucht én bout niet af te krijgen.
De bedoeling was dan ook dat alle hitte goed afgevoerd kon worden ;)
Je kan ook de pootjes afknippen en het lichaam laten zitten, een extra gaatje boren in het rechtopstaande deel van de heatsink en daar de nieuwe tegen aanschroeven. Pootje met voldoende dik draad aan de oude pootjes vast en je kan verder.
Ook kan je nog proberen met een tang de plastic behuizing te slopen zodat je er vanuit het midden bij kan. Zoals al gezegd: wel een fikse bout gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mawashigeri schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

De bedoeling was dan ook dat alle hitte goed afgevoerd kon worden ;)
Je kan ook de pootjes afknippen en het lichaam laten zitten, een extra gaatje boren in het rechtopstaande deel van de heatsink en daar de nieuwe tegen aanschroeven. Pootje met voldoende dik draad aan de oude pootjes vast en je kan verder.
Ook kan je nog proberen met een tang de plastic behuizing te slopen zodat je er vanuit het midden bij kan. Zoals al gezegd: wel een fikse bout gebruiken.
Er slapen kinderen in het huis, een mosfet tegen de bestaande heatsink aan solderen had ik al geopperd maar snap dat dat wel als beun gekwalificeerd wordt. Leuk als 'ie in een hobbyschuur hangt. De heatsink voorverwarmen is nog niet eens een gek idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Nox schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:56:
De heatsink voorverwarmen is nog niet eens een gek idee eigenlijk.
Of je gebruikt zo'n verfafbrander, al dan niet voorzien van een extra 'tuutje' van aluminium folie. (niet op de hoogste stand ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Nox schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Er slapen kinderen in het huis, een mosfet tegen de bestaande heatsink aan solderen had ik al geopperd maar snap dat dat wel als beun gekwalificeerd wordt. Leuk als 'ie in een hobbyschuur hangt. De heatsink voorverwarmen is nog niet eens een gek idee eigenlijk.
Ik snap je overweging, zou mezelf ook niet direct vertrouwen met vermogenselektronica. Misschien heb je een reparatiewinkel(tje) in de buurt met een kundig persoon + voldoende apparatuur?
Bijvoorbeeld in Veldhoven zit er een, die zou ik zo'n reparatie wel toevertrouwen.
Je kan op zijn YT kanaal zien dat hij wel weet welke kant van de bout heet is.

EDIT: ik zie je reactie, tussen moeilijk en niet repareerbaar dus? Dat is flink balen dan.

[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 12-08-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mawashigeri schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:20:
[...]

Ik snap je overweging, zou mezelf ook niet direct vertrouwen met vermogenselektronica. Misschien heb je een reparatiewinkel(tje) in de buurt met een kundig persoon + voldoende apparatuur?
Bijvoorbeeld in Veldhoven zit er een, die zou ik zo'n reparatie wel toevertrouwen.
Je kan op zijn YT kanaal zien dat hij wel weet welke kant van de bout heet is.
Er is een ervaren elektrokundige mee bezig geweest. Ik vertrouw erop dat als hij aangeeft dat ze niet fatsoenlijk los komen, ze niet los komen zonder verdere schade aan te richten.

Pagina: 1 ... 7 ... 22 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.