Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 15:27
JWT schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:03:
Toch is het best gek dat een afdak van glas mag, maar van wat donkerder glas niet.
Nou het is niet noodzakelijk een kwestie van niet mogen maar wel of niet vergunningsplichtig.

Een afdak van glas is een afdak, een afdak van zonnepanelen is (ook) een zonnepaneel installatie. Het eerste is onder voorwaarden vergunningsvrij, het tweede niet. En het plaatsen van zonnepanelen op een dak is alleen vergunningsvrij als er dus al een dak is.

Een vergunning kan je natuurlijk ook wel krijgen, maar dat hangt af van de welstand. En die waren in mijn geval niet welwillend. En daar kun je eigenlijk weinig tegen uitrichten, want automatisch worden zij als experts gezien. De enige manier om er iets tegen in te brengen is met een contra expertise, bv vanuit een welstandcommissie van een andere gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
offtopic:
Hier ook ervaring met "welstand", eerst vooroverleg, dus de aanvraag op die manier, mag niet, moet op een manier die door isolatie eisen van het bouwbesluit niet mag. Na 2 gesprekken met die commissie willen ze het opeens op de manier die oorspronkelijk was aangevraagd... en hier in de omgeving al meermaals voorkomt vanaf de bouw. Opheffen die verstoorders zonder inzicht.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-10 07:48
BaBoK schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:20:
[...]

Mooie prijs voor de panelen, waar heb je deze aangevraagd?
Excuus late reactie, dat was de link hier eerder in het topic, maar de link werkt niet meer... heb ze zelf ook nog niet gekocht jammer.

https://solarnrg.shop/ja-...las-full-black-gb-versie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

onetime schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:42:
offtopic:
Hier ook ervaring met "welstand", eerst vooroverleg, dus de aanvraag op die manier, mag niet, moet op een manier die door isolatie eisen van het bouwbesluit niet mag. Na 2 gesprekken met die commissie willen ze het opeens op de manier die oorspronkelijk was aangevraagd... en hier in de omgeving al meermaals voorkomt vanaf de bouw. Opheffen die verstoorders zonder inzicht.
Offtopic
Mijn ervaring met vergunningen bij de dakkapel is ook niet goed. Zelf doen is afkeur, maar ze wisten wel wat bedrijven die de aanvraag konden doen en ze goede ervaringen mee hadden. Jaja..
En na goedkeuring 3 keer bellen of die al geplaatst was ivm de woz.
Dus ik ben ook wat sceptisch geworden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Prop-er schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:18:

Zelf ben ik nog niet echt bekend met het bifacial principe. Ik had eigenlijk aangenomen dat de zonnestraling door het paneel zelf aan de binnenzijde gereflecteerd zou worden. Maar de onderzijde van het paneel heeft geen reflectielaag. De reflectie zou dus moeten komen van donkergrijze betonnen dakpannen, waar ik weinig van verwacht. Maar misschien begrijp ik het principe niet goed.
Jawel, daarom werken ze goed op een wit dak, boven de sneeuw of horizontaal op oost-west.
Volgens mij hebben de oudste bifacials iid een witte plaat erachter maar de nieuwe zijn gewoon transparant met aan beide kanten cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-10 01:08
[...]

Zelf ben ik nog niet echt bekend met het bifacial principe. Ik had eigenlijk aangenomen dat de zonnestraling door het paneel zelf aan de binnenzijde gereflecteerd zou worden. Maar de onderzijde van het paneel heeft geen reflectielaag. De reflectie zou dus moeten komen van donkergrijze betonnen dakpannen, waar ik weinig van verwacht. Maar misschien begrijp ik het principe niet goed.

Er wordt een circa 8% hogere WP dan nominaal opgegeven bij "10% solar irradiation ratio". Is dat ook echt een realistisch maximum, in verband met het maximale vermogen van de omvormer?
Ze zijn niet doorzichtig, maar ze hebben zonnecellen aan beide kanten. Je kunt ze dus verticaal zetten met de zon aan ene of andere kant, bijvoorbeeld als schutting of geluidsscherm, of bij spiegelend grondvlak, water bijvoorbeeld, met licht van alle kanten.

https://www.tno.nl/en/tec...es/bifacial-solar-panels/

Het is altijd de omvormer die het maximum vermogen bepaalt, dus maak je daar geen zorgen over. Panelen die meer kunnen leveren bij maximale belichting doen dat ook de rest van het jaar dus geven een hogere jaaropbrengst.

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 05-06-2024 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier worden 16 stuks 12 jaar oude 215W panelen preventief vervangen, omdat de prijzen voor nieuwe panelen erg gunstig zijn, we met de helft van het aantal panelen toekunnen, en daardoor iets beter rekening kunnen houden met schaduw van een laatst door de buurman geplaatste dakkapel. Tevens is het doel de inductielus te verkleinen. Bekabeling in huis, montagemateriaal en omvormer blijven onveranderd. We doen alles weer zelf.

De nieuwe panelen zijn 440Wp van Ja-solar. All-black, 108 cellen N-type, dubbel glas/bifacial, waarvoor we €72,-/stuk betaalde.

Er wordt een circa 8% hogere WP dan nominaal opgegeven bij "10% solar irradiation ratio". Is dat ook echt een realistisch maximum, in verband met het maximale vermogen van de omvormer?
Blunder. Je legt altijd te weinig panelen voor de toekomst waarin je niet salderen kunt. Die schaduw kun je prima omheen werken met moderne omvormers die aan schaduwmanagement doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-08 20:35
FransvWoerkom schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Die 158V op mppt2 duidt eerder op 5 panelen dan op 9. Ik zou, zoals eerder is gesuggereerd, de verwisseltruc toch nog eens zelf doen.
Het zijn panelen uit 2014, dus ik ga uit van zo'n 250 Wp per paneel
Heb je de installatiehandleiding nog? Het is niet alleen het openschroeven van de onderste klep, maar ook een kwestie van volgorde. Eerst werkschakelaar of automaat in meterkast uit. Dan ESS (zwarte doos onderaan omvormer er uit. Dan klep open en controleren DC-connectors. Hoe twee IDENTIEKE strings op één mppt kunnen worden aangesloten en welke +aansluitingen bij welke -aansluitingen horen, vind je op blz 39. Het is niet intuitief. Ook een installateur heeft het boekje nodig.
De installatie bestond al voordat we het huis kochten, de handleiding heb ik niet. Het klinkt vrij goed doenbaar om het zelf aan te pakken, maar ik ben nog met het bedrijf in overleg, dus ik wil niet aan de spullen zitten als zij verantwoordelijk zijn voor de schade. Dus nog even op m'n handen zitten, en wie weet wordt het binnenkort toch gewoon netjes opgelost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:50
pooh22 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:33:
[...]

[...]
Als je met 9 panelen maar aan 158V komt, zou dat nog geen 18V per paneel betekenen, waar je eerder rond de 30..40V (belast) zou verwachten. Vandaar de opmerking dat het eerder om een string van 5 panelen lijkt te gaan.
Ter referentie: de spanning over mijn 5x205W panelen uit 2013 is op dit moment 190V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Hallo, Ik had al eerder om wat advies gevraagd, zoveel zonnepanelen mogelijk is inderdaad het beste. Over de omvormers en bevestigingsmateriaal twijfel ik nog en de orientatie.

Voor zoveel mogelijk zonnepanalen was mij oost-west aangeraden, maar het lijkt me dat ik op zuid meer zonnepanelen kan plaatsen, dan zuid gewoon doen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vQYRr6pYu1tMBTCWp2xrXMeSEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtNnlF5XzJmzfaBiw9VWLXtZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOPHuawC8I49HchGyudEpBjrF90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/20mck6FvwHmtqiVqL7jJVLXC.png?f=fotoalbum_large

Is het nog slim om nog een keer het dak op te gaan en te gaan meten wat voor montagemateriaal ik het beste kan gebruiken. (miss past er net een zonnepaneel minder op een rij bijv. of kan dat meestal naderhand nog bijbesteld/gemaakt worden. Ik wil de beugelflex gaan gebruiken, maar vind dat niet al te veel informatie van op internet.

Ik moet voor het bestellen het aantal rijen en zonnepanelen per rij weten, maar dat zou dan wel heel precies uit moeten komen allemaal.

Micro omvormers kan, maar ik verwchacht niet veel schaduw, en als ik het meteen volleg dan voldoet een string omvormer natuurlijk ook.

Twijfel wel nog of dat dit de beste manier is, gewoon genoeg zonnepanlen om met salderen op 0 uit te komen is natuurlijk sneller terugverdiend. Het is een gekocht appartement, maar het zou kunnen dat ze over 5-10 jaar op slopen over willen gaan (uitkopen bijv.), gebouw zelf is best oud en er wordt rondom volop appartementencomplexen gebouwd. Of zeggen jullie gewoon zoveel mogelijk zonnepanelen, en stel je voor het wordt gesloopt, gewoon afbreken en meenemen?

EDIT:
Ah oost-west kunnen ze natuurlijk wel tegen elkaar aan staan, maar of ik dan echte en rij extra kan plaatsen? Ook is alles op zonatlas in portrait opstelling, is er een site om wat beter te zien of ik portrait/landscape moet gebruiken en zuid of oost-west?

EDIT2:

Ik zal eens wat beter opletten, portrait/landscape kan ik gewoon kiezen op zonatlas. Vraag over zuid en oost-west blijft staan, kan er een extra rij bij komen als ze wat dichter op elkaar staan?

[ Voor 9% gewijzigd door jaricool op 05-06-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
pooh22 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:33:
[...]

[...]
De spanning van panelen heeft te maken met het aantal cellen, niet met het bouwjaar. Het is de stroom die de afgelopen tien jaar hoger is geworden bij nieuwe panelen.

Op mijn Sunny Boy 3000-TL21 zitten 2 strings van 7 panelen van 250W uit 2013. De spanningen op de strings zijn 192 en 193V bij stromen van ~4,5A. De panelen zijn 60 cel's en zijn 1,67m hoog en 0,99m breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jaricool Zoveel mogelijk panelen / zo hoog mogelijk totaal Wp voor de laagste prijs per Wp.
Kijk naar de precieze maten, ook van verschillende panelen, en los de puzzel op.
Oost-West helpt hierbij, maar ook voor een beetje spreiding over de dag.
Met een half oog op afschaffing van saldering en voor een zo hoog mogelijk direct eigen verbruik.

Nog geen rekening houden met sloop, of je uitkoop wordt hoger, of je neemt het mee, of beide.

Maar appartement. Gedeeld dak. Heb je wel recht / toestemming om de panelen op het dak te plaatsen?
Ik zie graag overal zoveel mogelijk panelen, maar wens je er geen problemen mee toe.

edit: wat staat er in de splitsingsakte over het dak?

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 05-06-2024 15:21 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-10 20:01
Maar even een schaamteloze crosspost die voor velen hier ook belangrijk kan zijn:

Waar het over gaat:
Met de Homewizzard P1-meter kan eenvoudig, en voor weinig, €29,95, verbruik e.d. realtime ingezien worden als je een slimme meter hebt.

Omdat ik het niet in beide topics kan vinden maar even een vraagje:

Onze omvormer valt te vaak uit terwijl die van de buren dat niet doet, zij heeft ook een drie-fasen-aansluiting op dezelfde hoofdleiding als wij, echter een 1 fase omvormer.
Wij zitten denk ik dichter bij het transformatorhuisje in lijn.

Op vragen aan de installateur kreeg ik het antwoord dat dat kon omdat de afschakeling per milliseconde gaat, als dus bij ons 253V bereikt wordt en de omvormer afgeschakeld wordt kan daardoor de spanning bij de buren verderop er net onder blijven.
Geadviseerd werd om een P2 meter aan te schaffen om zo de overspanning te kunnen loggen, en daarmee de netbeheerder te kunnen bewegen de hoofdspanning iets te verlagen, ze mogen 10% afwijken dus een hoofdspanning van 210V zou nog kunnen.

Kan ik met een P1-meter ook P2 uitlezen en loggen?
Of heb ik daar naast inzicht in verbruik op P1 daar een aparte P1 meter voor nodig die ik op P2 zet?
Zodat ik kan zien dat de spanningsopbouw op het net daadwerkelijk synchroon loopt met de uitval van mijn omvormer?

Ik kan me ook voorstellen dat slechts 1 fase een te hoge spanning krijgt waardoor onze omvormer uitschakelt.
Zou door bij de buurvrouw ook te meten misschien kunnen blijken dat wanneer ik die omvormer op een andere fase zet het probleem al opgelost zou kunnen zijn?

EDIT antwoord:
De overspanning/overvoltage is uit te lezen binnen dezelfde app.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 05-06-2024 16:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Teijgetje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:19:
Maar even een schaamteloze crosspost die voor velen hier ook belangrijk kan zijn:

Waar het over gaat:
Met de Homewizzard P1-meter kan eenvoudig, en voor weinig, €29,95, verbruik e.d. realtime ingezien worden als je een slimme meter hebt.

Onze omvormer valt te vaak uit terwijl die van de buren dat niet doet, zij heeft ook een drie-fasen-aansluiting op dezelfde hoofdleiding als wij, echter een 1 fase omvormer.

Op vragen aan de installateur kreeg ik het antwoord dat dat kon omdat de afschakeling per milliseconde gaat, als dus bij ons 253V bereikt wordt en de omvormer afgeschakeld wordt kan daardoor de spanning bij de buren verderop er net onder blijven.
Geadviseerd werd om een P2 meter aan te schaffen om zo de overspanning te kunnen loggen, en daarmee de netbeheerder te kunnen bewegen de hoofdspanning iets te verlagen, ze mogen 10% afwijken dus een hoofdspanning van 210V zou nog kunnen.

Of heb ik daar naast inzicht in verbruik op P1 daar een aparte P1 meter voor nodig die ik op P2 zet?
Zodat ik kan zien dat de spanningsopbouw op het net daadwerkelijk synchroon loopt met de uitval van mijn omvormer?

Ik kan me ook voorstellen dat slechts 1 fase een te hoge spanning krijgt waardoor onze omvormer uitschakelt.
Zou door bij de buurvrouw ook te meten misschien kunnen blijken dat wanneer ik die omvormer op een andere fase zet het probleem al opgelost zou kunnen zijn?

EDIT antwoord:
Ik wilde net zeggen, WTF is een P2-meter 8)7 én je kunt met een P1 meter de slimme meter ook qua voltage uitlezen mits dit een DSMR v5 is (ik meen v5 of hoger) want met de lagere versie is dit nog niet uit te lezen.

Daarbij, jij hebt best een installatie staan qua panelen of haal ik je door elkaar met iemand anders? In het veld op een redelijke afstand van de meter, correct?
Dan zul je door die afstand ook een hogere spanning meten bij de omvormer dan bij je slimme meter. Hoe langer die afstand hoe eerder je afschakeling behalve als om dit tegen te gaan dikkere aders gebruikt voor de kabels tussen hoofdaansluiting en je omvormer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
True schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Ik wilde net zeggen, WTF is een P2-meter 8)7 én je kunt met een P1 meter de slimme meter ook qua voltage uitlezen mits dit een DSMR v5 is (ik meen v5 of hoger) want met de lagere versie is dit nog niet uit te lezen.

Daarbij, jij hebt best een installatie staan qua panelen of haal ik je door elkaar met iemand anders? In het veld op een redelijke afstand van de meter, correct?
Dan zul je door die afstand ook een hogere spanning meten bij de omvormer dan bij je slimme meter. Hoe langer die afstand hoe eerder je afschakeling behalve als om dit tegen te gaan dikkere aders gebruikt voor de kabels tussen hoofdaansluiting en je omvormer.
Dat klopt.
Een meter van een paar tientjes zal dus uitsluitsel geven of het bij het net zit of bij de omvormer vanwege de 200m 4x16 mm² kabel.
Maar in de app is de overspanning van het net dus te monitoren.

Gelijk maar de watermeter slim gemaakt.
Misschien hang ik wel gelijk ook een display op in de technische ruimte nu er korting op zit en gratis verzenden, voor iedereen zonder app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Wel Energy+ voor nodig á € 0,99 per maand, of €11,95 per jaar (wat 7 cent duurder is 8)7 :X )

heb inmiddels de chatbot daarmee gek gekregen ..... _O- _O-

Morgen antwoord van een mens. :+

[ Voor 201% gewijzigd door Teijgetje op 05-06-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
onetime schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:20:
@jaricool Zoveel mogelijk panelen / zo hoog mogelijk totaal Wp voor de laagste prijs per Wp.
Kijk naar de precieze maten, ook van verschillende panelen, en los de puzzel op.
Oost-West helpt hierbij, maar ook voor een beetje spreiding over de dag.
Met een half oog op afschaffing van saldering en voor een zo hoog mogelijk direct eigen verbruik.

Nog geen rekening houden met sloop, of je uitkoop wordt hoger, of je neemt het mee, of beide.

Maar appartement. Gedeeld dak. Heb je wel recht / toestemming om de panelen op het dak te plaatsen?
Ik zie graag overal zoveel mogelijk panelen, maar wens je er geen problemen mee toe.

edit: wat staat er in de splitsingsakte over het dak?
Dat komt wel goed, VVE voorzitter heeft zelf ook panelen op zijn stuk dak gelegd, met hem heb ik hierover contact. (zijn ook maar met een paar eigenaren <10)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jaricool Ik denk dat je toch voorzichtig moet zijn, de voorzitter kan hier niet over besluiten, dat moet de alv doen. Veel mensen weten dit soort zaken niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:31
@Teijgetje waarschijnlijk 1 fase met een hoger voltage. Wellicht kan je nog je eigen verbruikers verplaatsen naar die fase om het voltage omlaag te krijgen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik was verrast dat het niet in de faq stond, daarom toch een vraag:

Ik heb nu 16 panelen van 385 watt dmv enphase op zuid. Volledig gasloos.
En kom ca 1200 watt tekort om op de nullijn uit te komen als je saldeert.

Echter : salderen gaat eraf en we krijgen een zakelijke elektrische auto die we ca 2 tot 3x per week gaan opladen thuis (80kwh accu), waarvan max 2x overdag. Het opladen wordt vergoed via de leasemaatschappij.

Ik zit te twijfelen of ik op m'n garage nog panelen erbij laat leggen. In principe tm salderen verdien ik dat met 23c p kWh snel terug (via de leasemaatschappij), maar daarna heb ik in de zomer flink overschot en in de winter tekort. Door een oost/west opstelling heb ik wel meer opbrengst in de winter. Maar kan het dan wel financieel uit en hoe reken je dit uit normaal gesproken ? Zeker als je straks moet betalen voor terugleveren. En ik lees dat je de enohase wel uit kunt zetten in de zomer maar dat is ook nog niet zo eenvoudig en geautomatiseerd.

Verbruik op dit moment 5200, terug levering 4000 volgens greenchoice. Dus zo'n 1200 tekort. En we moeten dus meer verbruik overdag realiseren, dat moet deels wel lukken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10 14:10
Waypoint schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:17:
Door een oost/west opstelling heb ik wel meer opbrengst in de winter.
Dat klopt niet. Oost/West levert vooral meer op in het voorjaar, zomer en herfst.
In de winter kun je beter je panelen op een zuid-dak plaatsen, omdat de zon (die paar uurtjes) alleen uit het zuiden schijnt, en bovendien niet hoog boven de horizon komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:19:

Waar het over gaat:

EDIT antwoord:
Je interne bedrading heeft ook nog invloed en 1 of 3 fase ook, ik zie hier een groter verschil tussen voltage op m’n 1 fase omvormer en op de P1 dan tussen de 3 fase en m’n P1.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-10 20:50
Omdat de persoonlijke voorstellen hier niet zijn toegestaan, graag enige aandacht van de experts voor het voorstel wat ik vandaag mocht ontvangen voor een zelf te installeren PV systeem(pje)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2250596

Dank voor de aandacht!

[ Voor 4% gewijzigd door De fiscalist op 05-06-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Op onze haven zijn we op een golfbreker panelen aan het plaatsen (56x440wp).
Nu laten waarschijnlijk de aalscholvers nogal dikke vogelpoep achter en zijn we bang voor hotspots.
Er komt midden op de oostwestdakjes een rand prikkers, maar we jij bang dat ze gewoon middenop de panelen deze presentjes gaan achterlaten.
Heeft iemand een tip voor de nodige ontmoediging van de vogels?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEugk0gNhdxLlwASP6njdQaOx88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0QxeWdwX3KbAsZnQseKJm08.jpg?f=fotoalbum_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:13
BarryH schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:56:
Nu laten waarschijnlijk de aalscholvers nogal dikke vogelpoep achter en zijn we bang voor hotspots.
Er komt midden op de oostwestdakjes een rand prikkers, maar we jij bang dat ze gewoon middenop de panelen deze presentjes gaan achterlaten.

[Afbeelding]
Als er prikkers rondom zitten en de panelen liggen onder helling, dan gaan die daar niet zomaar op zitten. Ze glijden dan weg en komen in de prikkers terecht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tommie12 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Als er prikkers rondom zitten en de panelen liggen onder helling, dan gaan die daar niet zomaar op zitten. Ze glijden dan weg en komen in de prikkers terecht.
Ook bij 13 graden helling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-10 13:57
Wekt PV in principe hetzelfde op in de 1e helft en de 2e helft van het jaar? Of zijn er dusdanige verschillen dat de 1e helft van het jaar gunstiger is? Iets zegt me dat dat laatste het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BarryH schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Ook bij 13 graden helling?
Geen idee, ik heb geen steiger, en op mijn dak met 30 en 40° helling komen toch geen vogels zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Atomius schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:54:
Wekt PV in principe hetzelfde op in de 1e helft en de 2e helft van het jaar? Of zijn er dusdanige verschillen dat de 1e helft van het jaar gunstiger is? Iets zegt me dat dat laatste het geval is.
Modelleren bij pvcalc of pvgis. 15 juni is hoogste zonstand en 15 dec de laagste. Dus dat is voordeel voor H1, net als temperatuur (H1 wat lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BarryH Als de vogels inderdaad veel poep op de panelen achterlaten, kan je misschien met van die slangen met gaatjes langs de bovenrand van de panelen het er weer afspoelen. Met gefilterd water met een dompelpomp? En soms zal je ze ook anders schoon moeten maken. Probeer te vermijden dat je de coating beschadigd, want dan moet je ze steeds meer gaan schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Atomius schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:54:
55-45%

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BarryH schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:56:

[Afbeelding]
Een paar zitpalen plaatsen. Langs de afsluitdijk en de A7 in Friesland staan ze om roofvogels te verleiden niet op hectometerpaaltjes te gaan zitten (omdat ze dan moeilijk kunnen opstijgen en tegen auto's vliegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Hey allemaal

Ik heb sinds kort 16 panelen liggen: LONGI LR5-54HTB430M 430W full black met SMA STP 6.0-3AV-40 3f 2mpp omvormer.

Had gisteren een totale opwekking van 24,6 kWh
afgelopen woensdag 38,3
@ Drenthe

Is dit goed voor het aantal panelen? Hoe lijkt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

nlmx51 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:00:
Hey allemaal

Ik heb sinds kort 16 panelen liggen: LONGI LR5-54HTB430M 430W full black met SMA STP 6.0-3AV-40 3f 2mpp omvormer.

afgelopen woensdag 38,3
@ Drenthe

Zie deze: Het grote "jouw productie" topic - Deel 10
En wat zegt PV calc.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:58
Hey allemaal

afgelopen woensdag 38,3
@ Drenthe

Berekenen zoals @True aangeeft, daarna kan je ook nog (eigenlijk alleen maar) met jezelf vergelijken.

Mijn absolute topper was vorig jaar in mei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JybB_XJGg8IMsOBfKbIrtUlu8qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1v9rwDfI4j83DkdffYsz5Ys.png?f=fotoalbum_large

Eergisteren was het redelijk goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orgmbGSPdlFZh6MbldZ55qn0llY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KeYYO3g93WhxPt5zRLnxnMYW.png?f=fotoalbum_large

Gisteren redelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tymI0FiWRg0t_2n-R6hwlpsLjQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6iOoj29htkVIy4C291BvfFj.png?f=fotoalbum_large

Het is ook handig om voor verschillende maanden een 'topper' vast te leggen, dan is vergelijken wat gemakkelijker i.v.m. zonnestanden e.d. Dit kan over een paar jaar ook interessant zijn om na te gaan hoe het met degradatie gaat.

Mijn systeem is overigens 20x400Wp Jinko N-type, 8 stuks oost-west en 12 zuid met optimizers.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Hey allemaal

afgelopen woensdag 38,3
@ Drenthe

Ik had woensdag 41,3 en donderdag 24,9kWh met panelen op oost, zuid, west in de buurt van Veendam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
FransvWoerkom schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Ik had woensdag 41,3 en donderdag 24,9kWh met panelen op oost, zuid, west in de buurt van Veendam.
Wat voor systeem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hey allemaal

afgelopen woensdag 38,3
@ Drenthe

Kijk op PVOutput naar systemen uit jou omgeving met dezelfde oriëntatie.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey allemaal

afgelopen woensdag 38,3
@ Drenthe

Als je configuratie in Sunny Wed Design zet kan je precies de prognose zien die je kan verwachten. Zelfs met andere merken omvormers dan SMA. In heb nu een Goodwe en heb de prognose in PV Output gezet en dan kan je precies zien of je voor of achter loopt. Loop nu 10 % op jaartarget achter maar dat is niet vreemd met dat :X 8)7 |:( weer de laatste tijd. Had 05-06 een nieuw record met de nieuwe set 36,7kWh en dat was 148% target. *O* 8x430 op NO 9x430 op ZW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pooh22
BarryH schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:00:
[...]

Waarschijnlijk:
2 mppt s
Met ieder aansluitingen voor 2 strings.
Dus in totaal 4x een dc- stekker en 4x een dc+ stekker
En als je de 2 strings samen, parallel, op 1 mppt zet krijg je op maar 1 mppt opbrengst die ook nog niet zo best is
Ja, dit was het dus, de eerste monteurs hebben na het verplaatsen beide strengen aan omvormer "B" gehangen, terwijl de ene aan omvormer "A" hing en de andere aan "B", beiden aan dezelfde omvormer schakelde een van beide strengen uit (waarom weet ik niet, de monteur dacht dat er dan teveel spanning op de omvormer stond).

Uiteindelijk is de omvormer dus helemaal goed en nu weer goed aangesloten. Nu kan ik nog even goed nadenken hoe verder in de toekomst.... De monteur gaf nogal hoog op van de enphase systemen (met elk paneel een eigen omvormer, dat zou het best voorbereid zijn op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:50
pooh22 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Ja, dit was het dus, de eerste monteurs hebben na het verplaatsen beide strengen aan omvormer "B" gehangen, terwijl de ene aan omvormer "A" hing en de andere aan "B", beiden aan dezelfde omvormer schakelde een van beide strengen uit (waarom weet ik niet, de monteur dacht dat er dan teveel spanning op de omvormer stond).

Uiteindelijk is de omvormer dus helemaal goed en nu weer goed aangesloten. Nu kan ik nog even goed nadenken hoe verder in de toekomst.... De monteur gaf nogal hoog op van de enphase systemen (met elk paneel een eigen omvormer, dat zou het best voorbereid zijn op de toekomst.
Mooi dat het goed gekomen is en dat er niets defect is.
Had de monteur ook een onderbouwing bij de betere toekomstbestendigheid van Enphase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:43
Zenix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:47:
Heeft iemand ervaring met een luifel van zonnepanelen? Ik weet dat een vergunning verplicht is voor zonnepanelen op de gevel, maar zou dat ook gelden voor een luifel van panelen? Ik wil het het als zonnewering gaan gebruiken en als afdak.
Ik heb aan de zijmuur van mijn garage zonnepanelen als afdak en zonnewering voor mijn tuinpad.
Zolang het niet aan een voorgevel is of op een plek die de buren kan hinderen zal dat geen probleem zijn.
Ik heb daar geen vergunning voor aangevraagd.
Op een voorgevel of langs de buren, zou dat waarschijnlijk wel nodig zijn, en informeer je je best bij de gemeente over de regels hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
dennisfr schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Had de monteur ook een onderbouwing bij de betere toekomstbestendigheid van Enphase?
Niet veel meer dan reclame praatie als enphase is zoiets als de mercedes onder de omvormers, alleen dat idee dat je maar een enkele stroomdraad uit je string panelen krijgt, wat dan naar je meterkast gaat. Als je het mij vraag kan een omvormer die met gelijkstroom werkt en ook een accu beheert misschien wel efficienter stroom opslaan dan een omvormer per paneel en een los batterijsysteem (al heeft enphase natuurlijk ook batterij systemen, daar zullen ze vast wel goed over hebben nagedacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nlmx51 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:10:
[...]
Wat voor systeem heb je?
4125Wp Oost, 4125Wp West en 3500Wp Zuid. Allemaal op 45°.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FransvWoerkom
pooh22 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Hij bedoelde zijn eigen toekomst. Het enige dat hij nog kan verdienen aan jouw systeem is het vervangen. Dat heeft hij al geprobeerd met de omvormer. Die vervangen door enphase is echt cashen.

Mijn 14 panelen van 250Wp aan een Sunny Boy 3000 uit 2013 zijn ook cashen sinds ze 4 jaar geleden zijn terugverdiend. Maar dat is cashen voor mij, niet voor een installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
dennisfr schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Ja. Winst van Enphase blijft bestaan dus ze vallen niet om. :+ En de monteur ook niet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:25:
[...]

Dat klopt niet. Oost/West levert vooral meer op in het voorjaar, zomer en herfst.
In de winter kun je beter je panelen op een zuid-dak plaatsen, omdat de zon (die paar uurtjes) alleen uit het zuiden schijnt, en bovendien niet hoog boven de horizon komt.
Hmmm oké maar de oriëntatie kan ik op een plat dak natuurlijk makkelijk aanpassen. De vraag blijft dan wel bestaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10 14:10
Waypoint schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 00:32:
Hmmm oké maar de oriëntatie kan ik op een plat dak natuurlijk makkelijk aanpassen. De vraag blijft dan wel bestaan :)
Op een plat dak of veldopstelling kun je bij een O/W-opstelling meer panelen kwijt, dus op een plat dak zou ik wel altijd voor O/W kiezen. Dat zie je bijvoorbeeld nu ook in de nieuwe zonnevelden langs de A15 bij Elst.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:25
In september 2022 hebben mijn oom en tante zonnepanelen gekocht en in 2022 is er ook gefactureerd. Destijds moest je de btw nog apart terugvragen. Nu kom ik er onlangs bij hen achter dat dit nooit is gebeurd. Op hun offerte staat dat de installateur dit voor ze kan doen, maar die heeft het nooit gedaan. Mijn oom en tante hebben het niet gedaan omdat ze vorig jaar ook vloerisolatie gingen plaatsen en dachten zo twee maatregelen te nemen. Niet nagaande dat de ISDE-subsidie en de btw-teruggave helemaal niets met elkaar vandoen heeft.

Lang verhaal kort: ze hebben de btw niet teruggevraagd. Nu lees ik online verschillende verhalen of dat alsnog kan. Mileucentraal zegt van niet, op de website van de belastingdienst kun je je aanmelden lijkt het wel. Iemand hier ervaring mee? Zou ze namelijk bijna 2000 euro schelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
TwingyTwingy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:56:
In september 2022 hebben mijn oom en tante zonnepanelen gekocht en in 2022 is er ook gefactureerd. Destijds moest je de btw nog apart terugvragen. Nu kom ik er onlangs bij hen achter dat dit nooit is gebeurd. Op hun offerte staat dat de installateur dit voor ze kan doen, maar die heeft het nooit gedaan. Mijn oom en tante hebben het niet gedaan omdat ze vorig jaar ook vloerisolatie gingen plaatsen en dachten zo twee maatregelen te nemen. Niet nagaande dat de ISDE-subsidie en de btw-teruggave helemaal niets met elkaar vandoen heeft.

Lang verhaal kort: ze hebben de btw niet teruggevraagd. Nu lees ik online verschillende verhalen of dat alsnog kan. Mileucentraal zegt van niet, op de website van de belastingdienst kun je je aanmelden lijkt het wel. Iemand hier ervaring mee? Zou ze namelijk bijna 2000 euro schelen...
Gewoon doen, evt met suppletie formulier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
TwingyTwingy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:56:
Zeker proberen:

Binnen welke termijn moet ik btw terugvragen?

De termijn waarbinnen particulieren de btw terug kunnen vragen is tot 6 maanden na afloop van het kalenderjaar. Heb je in 2020 zonnepanelen aangeschaft? Dan kunnen wij tot 30 juni 2021 de btw voor je terug vragen. Indien bovenstaande termijn is verstreken kan er verzocht worden om een ambtshalve teruggaaf. Ambtshalve teruggaaf is mogelijk tot 5 jaar na afloop van het jaar waarin de zonnepanelen zijn aangeschaft. Tegen de beslissing van de inspecteur op een verzoek van ambtshalve teruggaaf kan geen bezwaar worden gemaakt, dus er is geen garantie dat je de btw alsnog terug zult krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:25
mawashigeri schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Zeker proberen:

Binnen welke termijn moet ik btw terugvragen?

De termijn waarbinnen particulieren de btw terug kunnen vragen is tot 6 maanden na afloop van het kalenderjaar. Heb je in 2020 zonnepanelen aangeschaft? Dan kunnen wij tot 30 juni 2021 de btw voor je terug vragen. Indien bovenstaande termijn is verstreken kan er verzocht worden om een ambtshalve teruggaaf. Ambtshalve teruggaaf is mogelijk tot 5 jaar na afloop van het jaar waarin de zonnepanelen zijn aangeschaft. Tegen de beslissing van de inspecteur op een verzoek van ambtshalve teruggaaf kan geen bezwaar worden gemaakt, dus er is geen garantie dat je de btw alsnog terug zult krijgen.
Dank voor jullie reacties. Direct de boel aangemeld en krijg als het goed is een brief. Daarna moet ik het belastingkantoor vragen om de teruggave. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Kom er eindelijk aan toe om twee panelen te gaan leggen op de schuur. Twee keer Jinko 435wp icm een Hoymiles-800 micro.

Constructie is Sunstruction wat een beetje lijkt op Solarstell. 15 graden. Ik heb wel zijkappen maar geen achterkap (vergeten bij te bestellen). Maar die kan ik nog erbij halen evt.

Ballastbak passen 40x40 tegels in, daar heb ik er 14 van liggen nog. Volledige eerste rij kan ik er 8 kwijt dan hou ik er nog 6 over die evt er nog op kunnen in het midden.. Tegels zijn 15kg.

Laten we even zeggen dat de panelen 2 m2 zijn (afgerond), volgens deze ballasttabel tegen glijden en wegwaaien

https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

zou ik dan (zone 2, categorie 3) 36kg per m2 nodig hebben dus zeg maar 36x4 = 144kg.. dan zou ik aan 10 tegels al genoeg hebben.

Wat zouden jullie doen? Schuur is natuurlijk ook geen 5 meter hoog, slechts 2.5 ofzo. Woon in een Vinex wijk. En de helling is ook nog eens minder dan 20. Zal ik het bij 10 houden en geen achterkappen meer halen? Of achter kappen toch ook halen en 14 tegels.

Ik ben ook nog van plan de constructie met een balk aan het boeideel van de schuur te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Laatst online: 07:21
@FreakNL ik heb een vergelijkbare opstelling met 2 grotere panelen van elk 2,2 meter lang op mijn schuur liggen met betonvoeten. Gezien de panelen groter waren werd mij geadviseerd om er nog wat extra gewicht op te leggen wat ik heb gedaan met een betonnen schutting paal. Totale gewicht van al het beton is 150kg en ligt er nu op sinds december zonder incidenten. Zelf zou ik het er dus bij laten met de 10 tegels er op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-10 12:30
Waarom dan niet die 4 extra tegels erbij? Kleine moeite toch?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-10 13:54
Ik overweeg een plug and play set op het stopcontact te plaatsen. (Gratis gekregen)
Een particulier hoeft niet aan de NEN 1010 regel te voldoen.

Veel sets zijn meer dan 800wp terwijl ik overal lees dat het max 600wp per groep mag zijn!

Ik heb wel ooit ergens gelezen dat er een nieuwe EU-regel komt met een max hoogte van circa 720wp maar kan dat nergens meer vinden!

Wat zijn nu de echte regels of gaan deze veranderen?
Ik wil geen problemen met de brandverzekering etc…

Ik wil 890wp 20graden schuin op West plaatsen.
Deze dan op de groep van de berging plaatsen.
Daar gebruik ik soms wat acculaders en een boormachine.

https://aartjan.nl/blog/e...-zonnepaneel-met-stekker/
Lees ook de reacties.

[ Voor 26% gewijzigd door Ruud888 op 12-06-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruud888 Is je huis van voor 2015? Dan geldt de NEN1010 van destijds, toen mocht het wel.
En dan nog, als je spullen met een stekker -aansluit op- je huis installatie, is het geen -onderdeel van- die zelfde installatie. En heeft de NEN1010 er niets mee te maken. Ja het is veiliger op een eigen groep, is het echt onveilig geworden toen ze de regels aanpasten? Nee natuurlijk. Nog een punt, het gaat niet om de Wp van de panelen, maar om het maximum vermogen van de omvormer. Dat is 2,25A, ~500W.
Maar alles voor eigen rekening en risico. Dit onderwerp is al veel vaker langs gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

RobWest schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:37:
Waarom dan niet die 4 extra tegels erbij? Kleine moeite toch?
Dat is inderdaad een kleine moeite hoor en de constructie houdt het ook wel.

Zou ik die achterkap nog moeten regelen? Ik heb wel zijkappen maar dan wordt het misschien juist een windvanger. Het wordt een zuid-opstelling dus de achterkap zit op het noorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 23:17
Ruud888 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:46:
Ik overweeg een plug and play set op het stopcontact te plaatsen. (Gratis gekregen)
Een particulier hoeft niet aan de NEN 1010 regel te voldoen.

Veel sets zijn meer dan 800wp terwijl ik overal lees dat het max 600wp per groep mag zijn!

Ik heb wel ooit ergens gelezen dat er een nieuwe EU-regel komt met een max hoogte van circa 720wp maar kan dat nergens meer vinden!

Wat zijn nu de echte regels of gaan deze veranderen?
Ik wil geen problemen met de brandverzekering etc…

Ik wil 890wp 20graden schuin op West plaatsen.
Deze dan op de groep van de berging plaatsen.
Daar gebruik ik soms wat acculaders en een boormachine.

https://aartjan.nl/blog/e...-zonnepaneel-met-stekker/
Lees ook de reacties.
Ik zou me in eerste instantie niet druk maken om de brandverzekering, maar om brand ;) Maar goed, het risico is heel klein. Hoeveel stroom loopt er maximaal met 890 Wp op 20° west? Die waarde opgeteld bij de afzekerwaarde van de groep kan er theoretisch lopen bij een eventuele kortsluiting in je acculader/boormachine/etc. In de praktijk kan er gedurende korte tijd veel meer stroom lopen afhankelijk van de uitschakelkarakteristiek van de zekering. 3 tot 5 keer nominaal bij een B karakteristiek. Ik zou me dus in ieder geval geen zorgen maken (maar wel zoveel mogelijk de regels/richtlijnen proberen te volgen). Ik heb hier 1200 Wp op 0° via een aparte groep aangesloten; gewoon omdat het kon. Kabel langs de schutting en via een ventilatierooster door de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Martin7182 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Ik zou me in eerste instantie niet druk maken om de brandverzekering, maar om brand ;) Maar goed, het risico is heel klein. Hoeveel stroom loopt er maximaal met 890 Wp op 20° west? Die waarde opgeteld bij de afzekerwaarde van de groep kan er theoretisch lopen bij een eventuele kortsluiting in je acculader/boormachine/etc.
Bij kortsluiting komt het 'vanzelf' goed, maar als je te grote afnemer hebt (zeg 4300W) tegelijk met 890W teruglevering, dan komt die 4300W op de bedrading en in die afnemer, terwijl jouw zekering fluitend 4300-890=3410W afrekent en dus geen probleem ziet.
Volgens mij is dat het voornaamste bezwaar en ook de reden om de invoer beperkt te houden. Als maatstaf wil je altijd al ruim onder de afzekerwaarde zitten zodat een incidenteel extra verbruik niet voor problemen zorgt, vandaar eigen groepen voor structurele grootverbruikers.

EDIT: voorbeeld verbeterd!

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 12-06-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
mawashigeri schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:47:
[...]

Bij kortsluiting komt het 'vanzelf' goed, maar als je een grote afnemer hebt (zeg 3300W) tegelijk met 890W teruglevering, dan komt er ergens zo'n 4190W op de bedrading, terwijl jouw zekering fluitend 2410W afrekent en dus geen probleem ziet.
Volgens mij is dat het voornaamste bezwaar en ook de reden om de invoer beperkt te houden. Als maatstaf wil je altijd al ruim onder de afzekerwaarde zitten zodat een incidenteel extra verbruik niet voor problemen zorgt, vandaar eigen groepen voor structurele grootverbruikers.
Nou nee, er wordt dan nergens 4190 W vermogen getransporteerd door de bedrading. Je hebt een verbruiker (of opgeteld verbruik) van 4190 W op dezelfde groep nodig en dan ziet de (16 A) zekering 3300 W, dus schakelt niet af.

N.B. "kortsluiting" betekent niet "0 weerstand" met "oneindig" hoge stroom, maar simpelweg teveel stroom a.g.v. een fout. Bij een kortsluiting door een "slecht" geleidende spijker in de muur kan er b.v. 20 A lopen die niet direct afgeschakeld wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Martin7182 op 12-06-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, de NEN hanteert veiligheidsmarges. Je komt zelden aan de maximale opwek, dus dat geeft meestal toch die extra marge. Maar niet altijd. Met die extra 2,25A maak je die wel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Martin7182 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Nou nee, er wordt dan nergens 4190 W vermogen getransporteerd door de bedrading. Je hebt een verbruiker (of opgeteld verbruik) van 4190 W op dezelfde groep nodig en dan ziet de (16 A) zekering 3300 W, dus schakelt niet af.

N.B. "kortsluiting" betekent niet "0 weerstand" met "oneindig" hoge stroom, maar simpelweg teveel stroom a.g.v. een fout. Bij een kortsluiting door een "slecht" geleidende spijker in de muur kan er b.v. 20 A lopen die niet direct afgeschakeld wordt.
OK, ik zal wel gek zijn, al had ik het voorbeeld verkeerd samengevat :(
Doe het toch maar niet!.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwDeATpoLeFLuG_qNjgRMCFYbCM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EXzl4jbww5Z5wNZm0qTxvlSi.jpg?f=user_large

Edit: ik moet niet zo flauw doen, sorry @Martin7182

[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 12-06-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:19
Korte vraag: Kunnen zonnepanelen in landscape op een horizontaal profiel gemonteerd worden? Dus alleen vast aan beide korte zijden?
Of moeten dat altijd verticale beugels zijn waarbij de lange zijde vast zit?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Blackouts schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:26:
Korte vraag: Kunnen zonnepanelen in landscape op een horizontaal profiel gemonteerd worden? Dus alleen vast aan beide korte zijden?
Kan vaak ook aan de korte zijde. Maar: lees goed de voorschriften bij het paneel en let op de windzone van de installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 09:53
Blackouts schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:26:
Ze gaan dan waarschijnlijk wel doorbuigen zeker bij grote panelen , simpelweg omdat je een grotere overspanning hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb inmiddels het onderstel liggen en de tegels.

Ik kom nu bij de panelen aan en volgens de handleiding van mijn montagemateriaal (Sunstruction) hoef ik (nadat de panelen liggen) de eindklem en midden klem met de M6 bout (cm6) in het voorgeboorde gat te draaien..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTrKlgSrPh8pw2kk65jgYWEvwow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kLMAoum19J5NhKPf9Lccv5Ib.jpg?f=user_large

Ben daar wel een beetje huiverig voor. Blijft dat "zomaar" zitten? Liefst zou ik er nog een borgmoer onder doen maar ik kan niet overal bij.. Zeker bij de middenklem (onderin) is dat niet te doen. De overig 5 zou wel kunnen...

Maar buiten dat, blijft dat zomaar zitten zonder borgklem?

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 12-06-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:44:
Zou ik die achterkap nog moeten regelen? Ik heb wel zijkappen maar dan wordt het misschien juist een windvanger. Het wordt een zuid-opstelling dus de achterkap zit op het noorden
Belangrijkste is dat er niet te veel wind onder kan komen.
Ik heb het met schuttingplanken dicht gemaakt (heb beton poten)

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 12-06-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:13:
Ik heb inmiddels het onderstel liggen en de tegels.

Ik kom nu bij de panelen aan en volgens de handleiding van mijn montagemateriaal (Sunstruction) hoef ik (nadat de panelen liggen) de eindklem en midden klem met de M6 bout (cm6) in het voorgeboorde gat te draaien..

[Afbeelding]

Ben daar wel een beetje huiverig voor. Blijft dat "zomaar" zitten? Liefst zou ik er nog een borgmoer onder doen maar ik kan niet overal bij.. Zeker bij de middenklem (onderin) is dat niet te doen. De overig 5 zou wel kunnen...

Maar buiten dat, blijft dat zomaar zitten zonder borgklem?
Je kan er ook Locktite in gieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
onetime schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:53:
Voor de duidelijkheid, de NEN hanteert veiligheidsmarges. Je komt zelden aan de maximale opwek, dus dat geeft meestal toch die extra marge. Maar niet altijd. Met die extra 2,25A maak je die wel op.
Ik overweeg een PV-verdeler te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ruud888 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:45:
[...]

Ik overweeg een PV-verdeler te plaatsen.
Als de berging op een aparte groep zit dan is dat inderdaad een goede oplossing :) Tussen PV-verdeler en meterkast mogen geen andere verbruikers/aftakkingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Martin7182 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:00:
[...]

Als de berging op een aparte groep zit dan is dat inderdaad een goede oplossing :) Tussen PV-verdeler en meterkast mogen geen andere verbruikers/aftakkingen zitten.
Dus deze kan ik in de berging waar de kabel binnen komt en daarop de panelen aansluiten.
Een PV-verdeler zonder stopcontact met 2 aansluitingen.

https://zonnepanelensuper.nl/pv-verdeler-ip30/

Kan toch ook gewoon met een stopcontact?
https://www.offgridcentru...verdeler-hfd-2gr-wcd-kwh/

[ Voor 15% gewijzigd door Ruud888 op 13-06-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ruud888 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:25:
[...]

Dus deze kan ik in de berging waar de kabel binnen komt en daarop de panelen aansluiten.
Een PV-verdeler zonder stopcontact met 2 aansluitingen.

https://zonnepanelensuper.nl/pv-verdeler-ip30/

Kan toch ook gewoon met een stopcontact?
https://www.offgridcentru...verdeler-hfd-2gr-wcd-kwh/
De PV-verdeler is dus toch niet mogelijk.
De berging heeft geen eigen groep. In de keuken zit ook nog een stopcontact met een waterkoker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruud888 Als het niet mogelijk is de schuur een eigen groep te geven, dan zou ik de omvormer van de panelen maar gewoon in het stopcontact prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
onetime schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:41:
@Ruud888 Als het niet mogelijk is de schuur een eigen groep te geven, dan zou ik de omvormer van de panelen maar gewoon in het stopcontact prikken.
Ga ik ook doen.
In Duitsland krijg je subsidie op stopcontact panelen! Max 800watt op een stopcontact!

Nederland is weer zoals altijd overdreven met de regels.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud888 op 13-06-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-10 20:45
Ruud888 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Ga ik ook doen.
In Duitsland krijg je subsidie op stopcontact panelen. Max 800watt op een stopcontact.
Volgens mij is het volgens de huidige nen1010 niet toegestaan om 800wattpiek aan te sluiten op een stopcontact op een bestaande groep. Een paar jaar geleden werd 500 wattpiek op een bestaande groep middels een vaste aansluiting wel nog toestaan maar is dat nu veranderd. Laat je anders goed adviseren door een elektricien. Een vaste aansluiting is overigens wel aan te raden en stelt ook niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Gecko123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Volgens mij is het volgens de huidige nen1010 niet toegestaan om 800wattpiek aan te sluiten op een stopcontact op een bestaande groep. Een paar jaar geleden werd 500 wattpiek op een bestaande groep middels een vaste aansluiting wel nog toestaan maar is dat nu veranderd. Laat je anders goed adviseren door een elektricien. Een vaste aansluiting is overigens wel aan te raden en stelt ook niet veel voor.
Ik ga 590 aansluiten. Dat mag gewoon. En een particulier vals niet onder de nen1010 8)

In Duitsland is het 800watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Volgens mij al 268.184 keer genoemd. NEN1010 is een norm en geen wet.
En achter je meter mag je volgens mij doen wat je wil.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RobWest schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:42:
Volgens mij al 268.184 keer genoemd. NEN1010 is een norm en geen wet.
En achter je meter mag je volgens mij doen wat je wil.
echt....
Moet een electriciteitsinstallatie nooit gekeurd worden in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Volgens mij niet. Als particulier dan. Je mag je eigen meterkast volledig aanpassen. Als je geen kennis van zaken hebt is het niet handig/verstandig, maar het mag wel.
Ik heb zelf zonnepanelen geplaatst en mijn meterkast uitgebreid. Daarna kwam Stedin om mijn meter te vervangen. Het interesseerde ze totaal niet wat ik mijn meterkast had gedaan.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@RobWest Ideaal voor diegene die een wietplantage willen aanleggen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Ik had het over achter de meter niet ervoor ;)

PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
@RobWest Je moet iets met je stroom als straks salderen eraf gaat toch? Dan zit je erachter. 8)

Maar het is wel vreemd dat je gewoon brandgevaarlijk is je huis mag aanklooien.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 13-06-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:32
MotorBeast schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:42:
Maar het is wel vreemd dat je gewoon brandgevaarlijk is je huis mag aanklooien.
Eens. Anderzijds, je mag zoveel vergunningvrij bouwen op je achtererf, dat zal vast ook niet altijd volgens de regels van de kunst gebeuren. Zowel particulier als door picobello b.v. niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
marcelcee schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Eens. Anderzijds, je mag zoveel vergunningvrij bouwen op je achtererf, dat zal vast ook niet altijd volgens de regels van de kunst gebeuren. Zowel particulier als door picobello b.v. niet :X
Dan zijn de regels in België toch wat strenger.

Als je een aansluiting vraagt moet je een keuringsbewijs hebben, hetzelfde als je een verzwaring doet, en dat wordt gecontroleerd. Ondertussen ook als je PV, een laadpaal of een batterij plaatst,
In principe moet je na 25 jaar de zaak laten herkeuren, maar eerlijk, niemand doet dat vrijwillig.

En als je je huis verkoopt, dan moet je de installatie laten keuren. Zowat 90% wordt dan afgekeurd, en de nieuwe eigenaar heeft dan een aantal maanden om dat in orde te brengen, maar echt gecontroleerd wordt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ruud888 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Ik ga 590 aansluiten. Dat mag gewoon. En een particulier vals niet onder de nen1010 8)

De nen1010 is inderdaad geen wetgeving maar een veiligheidsnorm. Neemt niet weg dat aspecten in deze norm natuurlijk bedoeld zijn om de veiligheid te verhogen. Ik noem het slechts om je te informeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:04:
[...]

echt....
Moet een electriciteitsinstallatie nooit gekeurd worden in NL?
Zakelijk kan je aan een keuring voldoen, niet omdat de keuring verplicht is maar omdat de arbeidsinspectie een veilige werkomgeving eist en een keuring daar aan bijdraagt. Heb jij een goed verhaal waarom je de keuring niet uit voert maar toch zorgt voor een veilige werkomgeving dan voldoet dat ook. Elektrisch(230V) gereedschap van een installatiebedrijf wordt bijvoorbeeld jaarlijks gekeurd omdat klanten dat eisen.
Soms kan een verzekeraar aanvullende eisen stellen die je met een keuring af kan dekken, ook dan is het niet de wetgever die je verplicht tot keuren van iets.
Particulier heb je alleen last van de welstandscommissie die moeilijk gaan doen als je de voorgevel roze verft of een dakkapel plaats met de regenpijp aan de verkeerder kant, in huis controleert helemaal niemand.
En rook/co melders, die zijn sinds kort daadwerkelijk wettelijk verplicht in de privésfeer. Maar die controle is natuurlijk ook een wassen neus met 13 man bij de brandweer en 10 miljoen huizen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Ruud888 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Als je dat doet, ga dan wel na of je bedrading 3680W+590W aankan. In potentie kan je dat langdurig uit een tussenliggend stopcontact trekken als de zon flink schijnt zonder dat de automaat in je meterkast merkt.
Met 2,5mm2 bedrading zal dat wel goed gaan, tenzij de draden erg lang zijn. 4mm2 is zeker OK.

[ Voor 10% gewijzigd door mawashigeri op 13-06-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:25:
[...] Volgens mij is het volgens de huidige nen1010 niet toegestaan om 800wattpiek aan te sluiten op een stopcontact op een bestaande groep. Een paar jaar geleden werd 500 wattpiek op een bestaande groep middels een vaste aansluiting wel nog toestaan maar is dat nu veranderd. Laat je anders goed adviseren door een elektricien. Een vaste aansluiting is overigens wel aan te raden en stelt ook niet veel voor.
Fout. Je mocht tot 2015 zoveel WattPiek aansluiten als je wou, als het maar via een omvormer was van maximaal 500 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:11:
[...]

Fout. Je mocht tot 2015 zoveel WattPiek aansluiten als je wou, als het maar via een omvormer was van maximaal 500 Watt.
Wie zegt dat @Gecko123 het over paneel-Wp had? Volgens mij bedoelde hij omvormer-Wp ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martin7182 Maak je nu een onhandige grap? Wp is niet van toepassing op omvormers. Alleen panelen.

Hou het alsjeblieft duidelijk en correct met de juiste eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
onetime schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:14:
@Martin7182 Maak je nu een onhandige grap? Wp is niet van toepassing op omvormers. Alleen panelen.

Hou het alsjeblieft duidelijk en correct met de juiste eenheden.
Correct. Ik bedoelde hier inderdaad te zeggen het vermogen van de omvormer. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Vanwege een warmtepomp en EV ben ik van plan om zonnepanelen te laten plaatsen op ons dak (nu pas de kans vanwege nieuwbouw). Zijn er nog mensen die recentelijk offertes hebben opgevraagd? Op hoeveel €/Wp kwamen die uit?

En zijn er nog zaken waarmee je meer zekerheid kunt krijgen over dat je met een partij in zee gaat die niet op omvallen staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:07
Sinds vandaag het probleem dat het groen lampje van onze solar edge hd wave omvormer knippert en de omvormer niet produceert. Het blauw lampje (netwerk) brandt wel, het rode brandt niet.
Wellicht is dit gebeurt omwille van een stroomonderbreking in de straat rond de middag.
Ik heb de omvormer al even af gelegd en weer aangelegd maar dan blijft het groen lampje pinken. Heeft iemand een idee hoe ik de omvormer toch terug aan de praat krijg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
herrieschopper schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:36:
Vanwege een warmtepomp en EV ben ik van plan om zonnepanelen te laten plaatsen op ons dak (nu pas de kans vanwege nieuwbouw). Zijn er nog mensen die recentelijk offertes hebben opgevraagd? Op hoeveel €/Wp kwamen die uit?

En zijn er nog zaken waarmee je meer zekerheid kunt krijgen over dat je met een partij in zee gaat die niet op omvallen staat?
Offertes geen idee. Meer zekerheid krijg je als je pas betaalt na oplevering en inbedrijfstelling. Als de partij moeilijk doet over aanschaf materialen waar vooraf voor betaald moet worden, dan is het misschien een optie om alles zelf aan te schaffen en de partij alleen de plaatsing te laten doen. Vraag dan wel met welk systeem ze gewend zijn te werken, en schaf dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mysticwizard schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:07:
Sinds vandaag het probleem dat het groen lampje van onze solar edge hd wave omvormer knippert en de omvormer niet produceert. Het blauw lampje (netwerk) brandt wel, het rode brandt niet.
Wellicht is dit gebeurt omwille van een stroomonderbreking in de straat rond de middag.
Ik heb de omvormer al even af gelegd en weer aangelegd maar dan blijft het groen lampje pinken. Heeft iemand een idee hoe ik de omvormer toch terug aan de praat krijg?
Ik heb een andere omvormer maar heb je zowel DC als AC kant uitgeschakeld? Dat was bij mij bij een Goodwe een keer nodig met een kleine storing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
herrieschopper schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:36:

Prijzen van €0,70 per WP heb ik al gezien. En NIET aanbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@herrieschopper ik ook . 0,70/wp voor 10+ panelen met standaard spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:07
Alles afgeschakeld en weer opgestart, geen oplossing helaas :( groen lampje blijft knipperen en af en toe het rode lampje dat gaat branden… ik vrees dat er niks anders zal opzitten dan de installateur te contacteren tenzij iemand nog tips heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mysticwizard schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:07:
Even AC en dc uitschakelen en weer opstarten?

Pagina: 1 ... 4 ... 22 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.