Hallo, Ik had al eerder om wat advies gevraagd, zoveel zonnepanelen mogelijk is inderdaad het beste. Over de omvormers en bevestigingsmateriaal twijfel ik nog en de orientatie.
Voor zoveel mogelijk zonnepanalen was mij oost-west aangeraden, maar het lijkt me dat ik op zuid meer zonnepanelen kan plaatsen, dan zuid gewoon doen toch?
Is het nog slim om nog een keer het dak op te gaan en te gaan meten wat voor montagemateriaal ik het beste kan gebruiken. (miss past er net een zonnepaneel minder op een rij bijv. of kan dat meestal naderhand nog bijbesteld/gemaakt worden. Ik wil de beugelflex gaan gebruiken, maar vind dat niet al te veel informatie van op internet.
Ik moet voor het bestellen het aantal rijen en zonnepanelen per rij weten, maar dat zou dan wel heel precies uit moeten komen allemaal.
Micro omvormers kan, maar ik verwchacht niet veel schaduw, en als ik het meteen volleg dan voldoet een string omvormer natuurlijk ook.
Twijfel wel nog of dat dit de beste manier is, gewoon genoeg zonnepanlen om met salderen op 0 uit te komen is natuurlijk sneller terugverdiend. Het is een gekocht appartement, maar het zou kunnen dat ze over 5-10 jaar op slopen over willen gaan (uitkopen bijv.), gebouw zelf is best oud en er wordt rondom volop appartementencomplexen gebouwd. Of zeggen jullie gewoon zoveel mogelijk zonnepanelen, en stel je voor het wordt gesloopt, gewoon afbreken en meenemen?
EDIT:
Ah oost-west kunnen ze natuurlijk wel tegen elkaar aan staan, maar of ik dan echte en rij extra kan plaatsen? Ook is alles op zonatlas in portrait opstelling, is er een site om wat beter te zien of ik portrait/landscape moet gebruiken en zuid of oost-west?
EDIT2:
Ik zal eens wat beter opletten, portrait/landscape kan ik gewoon kiezen op zonatlas. Vraag over zuid en oost-west blijft staan, kan er een extra rij bij komen als ze wat dichter op elkaar staan?
[
Voor 9% gewijzigd door
jaricool op 05-06-2024 14:21
]