Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 16:37
Beste tweakers,

Naast mijn huis staat een vrijstaande garage met een plat dat. Ik kan er 8 PV panelen op kwijt in een oost/west opstelling. Plan is twee strings te maken (oost en west), de panelen op 15 graden hellingshoek te leggen, de omvormer op een 16 ampere groep, achter de aardlek automaat en smeltzekering.

Er komen 2 maal 4 panelen in oost west, dus totaal 4 rijen van 2 panelen.

De garage ligt van oktober tot maart in de schaduw van het huis, niet optimaal maar daar is niets aan te doen.

Ik heb bijgaand voorstel ontvangen voor levering van een compleet systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxPSgr-LMnc_JJy2KmrI64tlyZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSnrqXcMuH7LdZjSW3CT4fyY.png?f=fotoalbum_large

Ik ben geen expert, maar ik ben ook niet helemaal onhandig. Ik lees me al een tijdje in hier op het forum.

Ben ik hiermee compleet?
Zal wat AC kabels en materiaal nodig hebben nog.

Oh ja, ik heb een draaistroom meter, en een verbruik wat ruim boven de capaciteit van opwekken ligt, dus het einde van het salderen is geen probleem.

Alle feedback is welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door De fiscalist op 05-06-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:25
Dit is prima aanbieding- je krijgt 3560 WP voor 1850 euro.
Dat komt neer op €0.52 / WP.

Meeste aanbiedingen zitten hoger :)

voor wat betreft de onderdelen: het zijn niet de allerbeste merken, maar wat wil je voor deze prijs :)

wat is reden dat het niet op je dak kan?

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 05-06-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
De reden dat het niet op het dak kan, is het dak zelf…. Meerdere (kleine) dakvlakken op het oosten (voorkant,) noorden en westen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OW2KTNuvL5rRuipBBpq_OYzhio4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzLkXrC92470ERID7SM5DrKc.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak is kansloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
kan je een sateliet fotootje geven van je huis? zodat we beetje in kunnen schatten hoe schaduw loopt - het lijkt erop alsof het dak zelfs boven de garage uitsteekt namelijk.

*liefst met garagedak maten erbij :)

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 05-06-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMVlf0EDlALTEgxP0zSOWsaShEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTGTS4absbzvjlMeV2ySyLn7.jpg?f=fotoalbum_large

Maten garage
Lengte 520 cm
Breedte tot het daklicht is 320 cm

Ik heb het platte stuk van het dak gemeten met een marge van 20 cm vanaf de randen

Het dak steekt behoorlijk boven de garage uit, daarom is er geen zon inval vanaf oktober tot maart. Vanaf april tot en met september draait de zon over het huis heen en is er de hele dag zon. Nu om 20:30 uur ook nog.

[ Voor 34% gewijzigd door De fiscalist op 05-06-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:17
De omvormer kan veel goedkoper.

bijvoorbeeld : https://www.stralendgroen...tt-min-3000tl-xh-hybride/

+20 euro voor de tracking dongle: https://www.solar-bouwmarkt.nl/wifi-kit-voor-x-series.html dat scheelt al ruim 300 euro. Een hoop geld.

Wat ik niet zie is gewicht voor die alimexx set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Ik twijfel ook nog over de alimex onderbouw , kan ook de betonblokken van de groot pakken, maar per saldo zal dat net zo duur zijn.

De alimex is misschien wat makkelijker aan te passen, bij het dakraam steekt het paneel een klein stukje over, daar zal de steun wat aangepast moeten worden…;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ik zie even de garage niet, of is het dat deel achter de auto?
Gezien je huis recht ten zuiden staat en heel veel hoger is, denk ik dat het geen optie is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Heb de foto hierboven even ingetekend met het antwoord op de vragen…;)

Een oost west opstelling zou in de winter toch niet echt wat opleveren, dus een wat lagere opbrengst over het hele jaar lijkt me acceptabel gezien de gunstige prijs.

Een kw/u kost mij komend jaar 24 cent incl heffingen.
Het is gunstig voor het energielabel van de woning, wat een behoorlijke meerwaarde oplevert in deze buurt (ooit, bij verkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
computerjunky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:05:
De omvormer kan veel goedkoper.

bijvoorbeeld : https://www.stralendgroen...tt-min-3000tl-xh-hybride/

+20 euro voor de tracking dongle: https://www.solar-bouwmarkt.nl/wifi-kit-voor-x-series.html dat scheelt al ruim 300 euro. Een hoop geld.

Wat ik niet zie is gewicht voor die alimexx set.
Mooie site wel…tnx

8 Jinko Solar Tiger Neo all black N-Type 440wp a € 75 per stuk = € 600
Growatt MIN 3000TL-XH hybride € 415
Growatt ShineWiFi-X €25

Wat kabels en spullen erbij nog en dan zit ik onder de 1200
Beton dragers van De groot erbij, 12 maal €36 = 432

Bezorgkosten nog, dan scheelt het allemaal ook al niet heel veel meer.. ;(

Wel een heel ander systeem dan qua merken en spullen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik mis even hoe hij ze wilt laten passen - wil je over de dakrand heen gaan?
Want je geeft aan 3.20 x 5.20
De panelen zijn 1.73 x 1.14
Normaal hou je minimaal 20 cm van dakrand...

Stel , je houdt die afstand niet aan, dan nog is 2x1.73 meer dan 3.20... Kan er over dat witte vakje heen gewerkt worden? En die schuine hoek, mag die ook bedekt worden? Want anders kom je ruimte tekort...

zie foto hieronder - de zwarte lijnen zijn op maat - je ziet dat ik redelijk van hoek tot hoek moet leggen wil ik er 8 op passen... met 15* heb je natuurlijk IETS minder ruimte nodig, maar dat is enkel de "smalle" lengte die iets korter wordt...

Als je over die hoek mag leggen zou ik zo ver mogelijk naar onder gaan , zodat je verder van je dak weg zit.

ps - het lijkt op de luchtfoto alsof er toch wel 2 a 3 meter tussen je dak en de garage zit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpQ2DClrJdx_rY5Roff1y89w-PM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lmW0gMWSD10ghZLpv6ajCijs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door 99ruud99 op 05-06-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Dank voor het meedenken, het witte vakje is een daklicht en daar kan het paneel overheen, aan de andere kant is er ruim voldoende ruimte.

De 320 cm is tot het daklicht, de hoek zit een 30 cm verder nog, dat past precies met twee panelen en 20 cm vanaf de dakrand.
De lengte van de garage is genoeg voor 4 maal 114 cm + wat ruimte om er tussendoor te kunnen.

Ik heb de maten van de panelen op het dak zelf uitgemeten, 8 stuks past als ik er een een stuk over het daklicht heenleg. Dat is geen probleem.

De oost west oriëntatie van het dak is perfect,

De afstand naar het huis 350 cm.

[ Voor 44% gewijzigd door De fiscalist op 05-06-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
Ik zou goed naar het mppt bereik van de omvormer kijken .
Met 4 panelen per string en schaduw wil je eigenlijk al bij 70volt (3 warme panelen) mppt bereik hebben
En als je echt de laagste kosten wil zou je voor eur 200 wel een goodwe 3600dns moeten kunnen vinden op marktplaats

[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 05-06-2024 21:09 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Het is de Growatt MIN 3600TL-XH geworden, die had ie nog liggen (nieuw). Voor € 450.Met een iets gunstiger mppt (idd vanaf 70 volt).

Totaal zonder de onderconstructie € 1251,50

Voor de onderconstructie bestel ik de betonnen dragers van De Groot beton in 15 graden
12 stuks met klemmen voor €466

https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

Ben ik totaal 1.720 kwijt voor het hele spul.

Nu nog een fijne manier zoeken om alle spullen het dak op te krijgen… denk maar een liftje huren oid

Dank voor het meedenken, die growat scheel toch flink geld nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De fiscalist schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:59:
De reden dat het niet op het dak kan, is het dak zelf…. Meerdere (kleine) dakvlakken op het oosten (voorkant,) noorden en westen

[Afbeelding]

Het dak is kansloos ;)
Dat dak is niet kansloos, maar wat moeilijker. Kan wel. Dus als je na de eerste 8 meer wilt kan het wel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I-2be8J590nf7d7C0iHsQI0wZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2JCAl0d8kFtk0AwPY3qOlPf.jpg?f=fotoalbum_large

Het past…

Nu nog aansluiten, ik pak twee strings, oost en west op de growat omvormer. Dan heb ik twee sets aan rode en zwarte draden van de PV’s naar de omvormer.

Weet iemand toevallig of ik ook twee aarde circuits hebben moet hebben, of kan ik gewoon alle panelen doorlussen met de aarde? Aarde komt toch bij elkaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
Je hebt bij de Growatt ruim 2 panelen in de zon nodig wil een string blijven werken. Liggen er 2 van de 4 panelen in die string in de schaduw dan kakt de hele productie van die string in. Aangezien het huis ten zuiden van de panelen staat gaat daar een groot gedeelte van het jaar (gedeeltelijk) schaduw op vallen. Trek het schuine dak van het huis maar eens door over de garage. Wat is de dakhelling; 45 graden? Dan ligt de garage van september tot april in de schaduw. Alleen begin ochtend en einde middag heb je wat zon. De produktie moet het dan hebben van diffus licht tijdens bewolkte dagen. Je had hier veel beter af geweest met micro's of met twee Hoymiles van 4 mppt per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
De garage ligt van oktober tot maart vol in de schaduw van het huis. Er zijn maar heel weinig dagen met gedeeltelijke schaduw.

Ik wist dat ik er gedurende de winter weinig van hoef te verwachten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De fiscalist
Een jaartje onderweg en het spul heeft 2700 kWh opgeleverd.

Dank nogmaals voor alle hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
2700 / (8x 440 = 3520) = 0.767 kWh / kWp. Best netjes voor een set met zware schaduw in een groot deel van het jaar. Wel jammer dat de meeste schaduw in de winter is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
En dan hebben ze in juni nog 3 dagen uit gestaan ivm verbouwing en werk aan de elektrische installatie…

Dus het had ook zomaar 60 kWh meer kunnen zijn nog.

Het is iig meer als waar ik op had gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@De fiscalist Hoe heb je het nu gedaan met de aarde? Alles gewoon doorgelust?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
ja, in feite wel. Alle panelen naar een aardeblok, van daar door naar de aarde aansluiting op de omvormer en door naar de aarde zelf.
Pagina: 1