SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Probeer nu maar eens 3MWh te salderen van de winter. Door de staffels en een paar maanden boete is het zeer onduidelijk waar je uit gaat komen.Thalaron schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:48:
Die omschrijving over de teruglever kosten klopt natuurlijk ook niet echt. Het kost geen geld om terug te leveren, het levert simpelweg minder op dan voorheen. Uitschakelen kost dus meer dan terugleveren.
Dat veel mensen dit niet begrijpen en mogelijk inderdaad gaan afschakelen maakt dat niet meer of minder waar.
In feite is het gewoon een lastenverzwaring voor PV bezitters. Voor niet PV bezitters is het mogelijk een reden om geen PV aan te schaffen omdat ze het niet begrijpen of omdat de TVT onvoorspelbaar is geworden.
Innova vertikt het bijvoorbeeld om uitleg te geven over naar rato.
:strip_exif()/f/image/dpdoUR8xZU2T6NClZqS8xnGF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het aanbod links is mét PV. €455 teruglever kosten per jaar. €106,86 per jaar / €8,90 per maand zou het dus zonder boete zijn. Dus een factor 5,2 duurder per maand door de boete, maar nog altijd €84,32 goedkoper per maand dan wanneer je geen PV hebt.
Kies ik voor dynamisch dan geeft men als indicatie dat ik circa -€9 per maand ga betalen mét PV en €70 zónder PV. Maar dynamisch is natuurlijk koffiedik kijken. Gokken doe ik ook niet graag. Zonder boete zou het verschil hier ook veel kleiner zijn geweest (€20 per maand verschil).
Maar goed, dit gaat wellicht erg offtopic. Al met al lijkt het mij nog altijd rendabel/ interessant ol PV te plaatsen én om terug te leveren ondanks de boete. Het is alleen zuur van die €455 die je nu extra kwijt zou zijn. Als je dat een reden is geen PV te nemen is dat natuurlijk prima, maar het kost wellicht meer geld dan voorheen, het levert nog altijd meer op dan dat het kost.
[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 23-05-2024 08:13 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Zolang de salderingsregeling over overeind is wel ja. Als die verdwijnt, moeten die boetes ook verdwijnen, anders ziet het plaatje er heel anders uit.Thalaron schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:08:
@JWT Als Innova moeilijk doet dan zijn er nog andere partijen. Geen tijd om het helemaal uit te pluizen, maar puur op basis van een eenvoudige berekening (3000kWh dal en 3000kWh piek / 6000kWh terugleveren (dus 100% salderen) komt de volgende indicatie naar voren;
[Afbeelding]
Het aanbod links is mét PV. €455 teruglever kosten per jaar. €106,86 per jaar / €8,90 per maand zou het dus zonder boete zijn. Dus een factor 5,2 duurder per maand door de boete, maar nog altijd €84,32 goedkoper per maand dan wanneer je geen PV hebt.
Kies ik voor dynamisch dan geeft men als indicatie dat ik circa -€9 per maand ga betalen mét PV en €70 zónder PV. Maar dynamisch is natuurlijk koffiedik kijken. Gokken doe ik ook niet graag. Zonder boete zou het verschil hier ook veel kleiner zijn geweest (€20 per maand verschil).
Maar goed, dit gaat wellicht erg offtopic. Al met al lijkt het mij nog altijd rendabel/ interessant ol PV te plaatsen én om terug te leveren ondanks de boete. Het is alleen zuur van die €455 die je nu extra kwijt zou zijn. Als je dat een reden is geen PV te nemen is dat natuurlijk prima, maar het kost wellicht meer geld dan voorheen, het levert nog altijd meer op dan dat het kost.
Ik zou me er niet te druk om maken. De connectoren zijn bedoeld voor buiten en kunnen wel tegen een stootje. Als je ze even laat drogen, voor je ze in elkaar klikt is er niet zo veel aan de hand.pnsj schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:57:
Afgelopen week bij mijn ouders 12 panelen op het dak gelegd, maar nog niet aangesloten (alle MC4 stekkers hangen nog los). Omdat er buien op komst waren hebben we de stekkertjes uit voorzorg proberen af te schermen met plastic zakjes + duct tape. Helaas is het een en ander toch nat geworden. Ik heb het resultaat nog niet zelf kunnen bekijken, maar kan iemand nu al zeggen in hoeverre dit kwaad kan? Ik zou evt. nieuwe stekkertjes eraan kunnen krimpen.
(Ik zou niet graag alle stekkers vervangen die hun hele leven op een plat dak in een plasje water liggen)
Ik heb er zelf niet mee gewerkt, maar ik denk er het volgende over.pnsj schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:57:
Afgelopen week bij mijn ouders 12 panelen op het dak gelegd, maar nog niet aangesloten (alle MC4 stekkers hangen nog los). Omdat er buien op komst waren hebben we de stekkertjes uit voorzorg proberen af te schermen met plastic zakjes + duct tape. Helaas is het een en ander toch nat geworden. Ik heb het resultaat nog niet zelf kunnen bekijken, maar kan iemand nu al zeggen in hoeverre dit kwaad kan? Ik zou evt. nieuwe stekkertjes eraan kunnen krimpen.
Je wilt geen vochtige stekkers gebruiken, dat zal alleen maar resulteren in kortsluitingen (lekstromen) óf in oxidatie problemen (roest) over de jaren. Je kunt het nu nog netjes oplossen anders mag je over vijf jaar het dak op omdat er ergens een storing zit door bijv. roest en ben je daar druk mee.
Ik zou er niet gerust op zijn dat je met nu aansluiten een werkende oplossing hebt voor 15+ jaar. Je zou kunnen wachten tot het helemaal droog is (laten we zeggen een week lang geen regen en 20C+ met volle zon), maar ook hier zou ik niet helemaal tevreden mee zijn.
Ik zou zeggen opnieuw krimpen, maar nogmaals ik heb hier zelf geen praktijkervaring mee.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Die paniek is niet nodig.Steyn_E schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:44:
Hmm, niet gebaseerd op ervaring maar op gevoel zeg ik dat het onverstandig is om gecorrodeerde stekkers te gebruiken. De extra weerstand zorgt voor meer warmteontwikkeling; daardoor uiteindelijk achteruitgang van de o-ring in de stekker, meer vochtintrede en dan is het gauw klaar (of brand).
Dit gaat om stekkers waar er maar 1 draad in zit, en nu een beetje vocht.
Er kan geen electrolyse optreden waardoor de pinnen weg corroderen op korte tijd (kan wel als je beide aders in 1 stekker hebt).
Ik zou die stekkers met WD40 in spuiten, dan verdrijft vocht, eens goed uitblazen en dan kijken of de metalen delen gecorrodeerd zijn. Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn (daarvoor bestaat er oppervlaktecoating), en dan kan je gerust die stekkers verbinden en de zaak in werking stellen mits (en dat is geldig voor alle installaties) correcte aarding etc.
Ik zou wel geen weken wachten om dat te doen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat dacht ik ook, totdat ik voor mn ouders een vergelijk opstelde.Thalaron schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:48:
Die omschrijving over de teruglever kosten klopt natuurlijk ook niet echt. Het kost geen geld om terug te leveren, het levert simpelweg minder op dan voorheen. Uitschakelen kost dus meer dan terugleveren.
Dat veel mensen dit niet begrijpen en mogelijk inderdaad gaan afschakelen maakt dat niet meer of minder waar.
In feite is het gewoon een lastenverzwaring voor PV bezitters. Voor niet PV bezitters is het mogelijk een reden om geen PV aan te schaffen omdat ze het niet begrijpen of omdat de TVT onvoorspelbaar is geworden.
Het is mogelijk om bij Vandebron om een negatief bedrag te krijgen voor je teruggeleverde stroom, doordat ze met staffels werken.
Als je netto teruglevert (dus meer teruglevert dan afneemt) dan zijn de vaste terugleverkosten bij Vandebron hoger dan de waarde van je teruglevering tot 1938 kWh. Als je meer dan 1938 kWh teruglevert zijn de vaste terugleverkosten kleiner dan de waarde van terugleververgoeding.
Voorbeeld: 500 kWh terugleveren levert je (500 * 0.06 =) 65 euro aan vergoeding op, maar kost je 90 euro aan terugleverkosten. Onder de streep 25 euro armer door het terugleveren.
Als je niet een enorm overschot hebt kost het je dus geld.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
fyi: Ik heb voor heel vorig jaar, per uur (dus 24*365 rows) de kosten op basis van EPEX, en uurlijkse data van mijn slimme meter berekend in een gigantische spreadsheet. (mijn dak is 47 graden, oost-west-ish, 9.4kWp, ongeveer 2000kWh overproductie / jaar). Mijn conclusie was, dat dynamische tarieven mij ongeveer 350 euro minder hadden opgeleverd, dan mijn vaste contract icm salderen.leksts schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:41:
Kunnen we al berekenen wat het effect is van de hellingshoek van een oost-west opstelling op de opbrengst in Euro's wanneer je een contract hebt met dynamische tarieven?
Hier zie je dat 20° eerder start dan 15° en ook langer doorgaat. In theorie lever je dan terug tegen een gunstigere kWh-prijs (of verbruik je meer eigen opgewekte stroom).
15°: https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0
20°: https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0
Het zal schelen, maar hoeveel? Centen, Euro's? Ik heb geen idee van de orde van grootte.
Er spelen 2 grote effecten mee:
- met dynamische tarieven saldeer je per uur (dus eigenlijk niet meer), en dus is je verbruik in de winter duur, ik heb een all-electric huis, dus hier is dat effect sterk
- met dynamische tarieven moet je in de zomer regelmatig betalen om terug te leveren, omdat de uurprijzen zover negatief worden
Op die manier. Tsja ik ga er in ieder geval vanuit dat PV de komende jaren wel rendabel zal blijven. Tenzij we uit de EU stappen of schijt hebben aan de doelstellingen zie ik niet in hoe dat anders zal werken.Nachtapotheker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:46:
[...]
Zolang de salderingsregeling over overeind is wel ja. Als die verdwijnt, moeten die boetes ook verdwijnen, anders ziet het plaatje er heel anders uit.
Maar goed, iets met glazen bol.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Daarom had ik het over gecorrodeerde stekkers. Als ze er nog perfect uitzien is er uiteraard weinig aan de hand. Beetje WD40 is geen gek idee om het vocht te verdrijven inderdaad. Mocht het toch al gecorrodeerd zijn zou ik ze wél vervangen.Tommie12 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:48:
[...]
Die paniek is niet nodig.
Dit gaat om stekkers waar er maar 1 draad in zit, en nu een beetje vocht.
Er kan geen electrolyse optreden waardoor de pinnen weg corroderen op korte tijd (kan wel als je beide aders in 1 stekker hebt).
Ik zou die stekkers met WD40 in spuiten, dan verdrijft vocht, eens goed uitblazen en dan kijken of de metalen delen gecorrodeerd zijn. Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn (daarvoor bestaat er oppervlaktecoating), en dan kan je gerust die stekkers verbinden en de zaak in werking stellen mits (en dat is geldig voor alle installaties) correcte aarding etc.
Ik zou wel geen weken wachten om dat te doen.
Kortsluiting in een 1 polige connector?True schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:44:
dat zal alleen maar resulteren in kortsluitingen (lekstromen)
Super dankjewel! Ik snap dat je denk dat onhandig maar mijn tuinhuisje is 225 hoog met een schuifdak.TCMR schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:39:
[...]
Tadaa, een whopping 575Wp (!) per paneel. 238cm lang, en "slechts" 33.1kg
Ik had bij Nova Tegra een mounting setje (epdm schroeven gezien voor een een bitumen/shingles dak met een houtenbeschot. In de schuur wilde ik zelf dan twee enphase micro omvormers ophangen. Die dan naar de groep van de schuur gaan.
Rijk zal ik er niet van maar huisje ligt grotendeels op het westen, want ik ga opwekken vanaf een uur of drie. Maar met een dynamisch contract wordt de stroom dan meestal ook duurder. Daarnaast is het natuurlijk ook een leuk hobby projectje.
Iemand nog op of aanmerkingen op dit plan?
Oh en ik vroeg me nog af met het salderen blijft het salderen nog wel fiscaal? Als in als ik voor 2500 kWh gebruik en 700 kWh opwek. Dat ik dan over 1800 kWh ODE en Energiebelasting betaal. Daar lees ik nergens iets over.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja, voor zo'n huisje vind ik het wel een leuk idee, zeker doen. Maar ik moet er niet aan denken om met panelen van 33 kg op een dak op 13m hoog te zeulen, zelfs niet met twee man/vrouw.LemonC200 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:02:
[...]
Super dankjewel! Ik snap dat je denk dat onhandig maar mijn tuinhuisje is 225 hoog met een schuifdak.
Post hier even een fotootje als het project gelukt is.
ODE staat sinds vorig jaar op nul. Na afschaffen van de saldering betaal je aan de overheid energiebelasting en BTW over de energie die je afneemt. Dat zal voor jou ergens tussen de 1800 en 2500kWh zijn, afhankelijk van de energie van de panelen die je zelf gebruikt aan jouw kant van de meter.LemonC200 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:02:
[...]
Oh en ik vroeg me nog af met het salderen blijft het salderen nog wel fiscaal? Als in als ik voor 2500 kWh gebruik en 700 kWh opwek. Dat ik dan over 1800 kWh ODE en Energiebelasting betaal. Daar lees ik nergens iets over.
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 26-05-2024 12:21 ]
Ik vroeg me af hoe het eigenlijk zit met al die mensen die panelen huren of leasen, kunnen die van hun contract af? Leasen was immers aantrekkelijk omdat het meer opleverde dan kostte, dat lijkt me straks niet meer op gaan.
En als ze al van hun contract af kunnen, dan blijven die maatschappijen dus met enorm veel panelen zitten?
Die contracten zijn best waterdicht, ontbinden zal niet mogelijk zijn.JDx schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:27:
Argh, ik zat al even te kijken waarom het zo stil is in het topic, maar we zitten hier dus.
Ik vroeg me af hoe het eigenlijk zit met al die mensen die panelen huren of leasen, kunnen die van hun contract af? Leasen was immers aantrekkelijk omdat het meer opleverde dan kostte, dat lijkt me straks niet meer op gaan.
En als ze al van hun contract af kunnen, dan blijven die maatschappijen dus met enorm veel panelen zitten?
Wanneer de contracten eindigen zijn de huurders verplicht om te kiezen tussen: overnemen voor prijs die de verhuurder bepaald (en daar kun je nog wel iets in onderhandelen) of het laten verwijderen voor de prijs die in het contract staat.
In de praktijk zal je dan eigenlijk aanlopen tegen: uitschakelen indien niet het niet lucratief is om PV werkend te hebben én contract nog (lang) loopt. En wanneer het contract uit de contracttermijn loopt dreigen met het nemen van de boete voor demontage zodat het overnamebod laag wordt. De verhuurders zijn toch niet geholpen met de restwaarde van de PV-installatie.
Daar zit je dan mooi mee, ik heb net zomaar een offerte aangevraagd, voor 6x420 panelen betaal je 44 euro per maand of 103 euro per maand inclusief batterij.True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:09:
[...]
Die contracten zijn best waterdicht, ontbinden zal niet mogelijk zijn.
Wanneer de contracten eindigen zijn de huurders verplicht om te kiezen tussen: overnemen voor prijs die de verhuurder bepaald (en daar kun je nog wel iets in onderhandelen) of het laten verwijderen voor de prijs die in het contract staat.
In de praktijk zal je dan eigenlijk aanlopen tegen: uitschakelen indien niet het niet lucratief is om PV werkend te hebben én contract nog (lang) loopt. En wanneer het contract uit de contracttermijn loopt dreigen met het nemen van de boete voor demontage zodat het overnamebod laag wordt. De verhuurders zijn toch niet geholpen met de restwaarde van de PV-installatie.
Ik heb zelf 8x300 en dat is iets minder, maar daar mee zou de besparing straks nog uit komen op zo'n 250 euro per jaar, dan is je lease duurder dan de besparing. Nu bespaar ik er sowieso nog 600 per jaar mee door saldering en geen terugleverkosten.
Het aan/uit lampje knippert een keer oranje. Vervolgens het waarschuwingslampje rood en het schermpje licht 1 keer op, maar geeft niets in beeld aan.
Ik kan nergens in de handleiding een betekenis van deze lampjes combo vinden. De SolarGo app van Goodwe kan de omvormer niet eens vinden, dus het lijkt alsof hij in een opstartfase hangt.
Heb het spul al even van de stroom gehaald (minuutje), maar zodra ik de stroom er weer op zet komt de kerstboom van lampjes terug.
Iemand een idee?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Een omvormer wordt bijna altijd gevoed door de panelen, als die geen stroom geven dan doet de omvormer ook niks.
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2024 21:53 ]
Zou je dan niet best garantie vragen aan de plaatser?rimave schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:46:
Ik heb een systeem met 6 panelen en een Goodwe omvormer. Is ongeveer twee weken geleden geplaatst. Werkt prima. Echter kwam er net een hoosbui met onweer over en nu staat de omvormer in een errorstaat.
Het aan/uit lampje knippert een keer oranje. Vervolgens het waarschuwingslampje rood en het schermpje licht 1 keer op, maar geeft niets in beeld aan.
Ik kan nergens in de handleiding een betekenis van deze lampjes combo vinden. De SolarGo app van Goodwe kan de omvormer niet eens vinden, dus het lijkt alsof hij in een opstartfase hangt.
Heb het spul al even van de stroom gehaald (minuutje), maar zodra ik de stroom er weer op zet komt de kerstboom van lampjes terug.
Iemand een idee?
Ik ga morgen ook contact met ze opnemen, maar misschien had iemand hier een idee.Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:07:
[...]
Zou je dan niet best garantie vragen aan de plaatser?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Dat is het helaas niet, want ook ‘s nachts is de omvormer gewoon online.ThinkPad schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:53:
Komt dat niet gewoon omdat het nu te donker is om door te starten? Zou morgenochtend even afwachten.
Een omvormer wordt bijna altijd gevoed door de panelen, als die geen stroom geven dan doet de omvormer ook niks.
Ondanks dat de panelen geen stroom opwekken.
Even 5 minuten stroom eraf?rimave schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:11:
[...]
Ik ga morgen ook contact met ze opnemen, maar misschien had iemand hier een idee.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Komt omdat je een ET omvormer hebt. Hydriderimave schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:16:
[...]
Dat is het helaas niet, want ook ‘s nachts is de omvormer gewoon online.
Ondanks dat de panelen geen stroom opwekken.
En heb je al eens op de zijkant gekeken vande omvormer? Daar hangt een sticker met de lampjes. Zou de volledige AC en DC stroom er eens effe afhalen. En de wifi stick ook.
Zie in de basis hetzelfde probleemTrue schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:09:
[...]
Die contracten zijn best waterdicht, ontbinden zal niet mogelijk zijn.
https://www.nu.nl/tech/63...fer-van-energiechaos.html
Betalen voor een besparing, dus meer betalen voor een minimale besparing, waardoor de huurder onder de streep goedkoper uit was. Dit gaat nog lastig worden voor al die verhuurders die "bijna verplicht" zonnepanelen moesten plaatsen en de huurders een hogere huur kregen.
De meeste met weinig geld zullen dit wel gedaan hebben want 50 euro meer huur en de energie rekening van 100 naar 40 scheelt toch weer een tientje voor boodschappen.
[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 27-05-2024 06:20 ]
De omvormer is de afgelopen nacht de hele nacht van de stroom geweest.bottom line schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:45:
[...]
Komt omdat je een ET omvormer hebt. Hydride
En heb je al eens op de zijkant gekeken vande omvormer? Daar hangt een sticker met de lampjes. Zou de volledige AC en DC stroom er eens effe afhalen. En de wifi stick ook.
Heb hem vanmorgen weer aan gezet en hij doet het weer.
Geen idee wat dit nu geweest is. Er is geen error code oid in het log te vinden.
Ik zou toch even contact opnemen met de installateur, minimaal melding maken van deze storing.rimave schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:44:
[...]
De omvormer is de afgelopen nacht de hele nacht van de stroom geweest.
Geen idee wat dit nu geweest is. Er is geen error code oid in het log te vinden.
Er kan toch ergens een connector half open liggen die dus kortsluiting maakte tijdens het noodweer, maar nu leeggelopen/opgedroogd is.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
https://www.telegraaf.nl/...riabel-contract-35-omlaag
Essent gaat als laatste grote energieleverancier klanten met zonnepanelen terugleverkosten in rekening brengen. Daarmee kan het stroomtarief vanaf 1 juli voor alle variabele contracten met 35% omlaag, stelt Essent. Een klant zonder panelen gaat er €250 per jaar op vooruit.
Ze zitten nu op bijna 34ct/kWh terwijl b.v. Frank op 23ct/kWh zit, daar kan dus inderdaad wel wat af...JDx schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:34:
Essent vraagt klant terugleverkosten voor zonnepanelen, maar schroeft prijs variabel contract 35% omlaag
https://www.telegraaf.nl/...riabel-contract-35-omlaag
Die boefjes van de marketing toch, je wordt voortaan niet meer dubbel gen@@id
Edit: van overstappen.nl, berekend met 4000kWh jaarverbruik
[ Voor 26% gewijzigd door mawashigeri op 28-05-2024 09:13 ]
Bij Frank variabel voor 23 cent? Zelfs de dynamische prijs staat momenteel hoger bij hun.mawashigeri schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:19:
[...]
Ze zitten nu op bijna 34ct/kWh terwijl b.v. Frank op 23ct/kWh zit, daar kan dus inderdaad wel wat af...
Die boefjes van de marketing toch, je wordt voortaan niet meer dubbel gen@@id
Essent is toch wel echt een sluwe partij hoor, een mega marketing actie verstoppen in het nieuws dat ook daar mensen gaan betalen voor terugleveren. Veel mensen zonder panelen denken nu oh die zijn goed bezig, maar die 35% is alleen voor een variabel contract en die gaan naar 23 cent ofzo, maar voor hoe lang, het is variabel dus dat kan over 6 maanden gewoon naar 35 gaan.
Mensen met panelen gaan nu uit woede weg en daar komen wat mensen zonder panelen voor terug, dat is precies wat ze willen. Oh en gas is bij hun 1,33 wat mensen zonder panelen juist veel gebruiken, want die hebben vaak geen warmtepomp, dat kwam bij veel mensen juist na het leggen van panelen.
[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 28-05-2024 07:44 ]
Dergelijke systemen zijn er al. Soms wel met optionele extra hardware zoals de SMA Home Manager.Bouwertje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:17:
Alle omvormerbouwers hebben tegenwoordig hele geavanceerde, slimme omvormers. Wat zou het probleem zijn om de omvormer je verbruik te laten volgen, dus tv aan, 100 watt meer ‘doorlaten’, vaatwasser aan dan omvormer ‘helemaal open’. Ik hoef niet terug te leveren maar wel mijn eigen gebruik af te dekken.
Bij mijn Goodwe hoorde een User Manual met in het hoofdstuk System Operation de blink codes van de lampjes voor als het display het (nog) niet doet of als het een model zonder display betreft.rimave schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:44:
[...]
De omvormer is de afgelopen nacht de hele nacht van de stroom geweest.
Er is een verschil tussen bestaande huurwoningen die zijn verbeterd met oa zonnepanelen en nieuwbouw nul op de meter woningen. Bij de eerste zitten de investeringskosten in de servicekosten en daar is vaak een contractwijziging bij in de vorm van een soort prijsgarantie. Bij nul op de meter nieuwbouwwoningen zitten alle investeringskosten in de kale huur. Daar zit dus geen prijsgarantie anders dan voor de kale huur van andere sociale huurwoningen bij. Bij zeer goed geïsoleerde nul op de meter woningen maken de verwarmingskosten een in vergelijking met de bestaande woningen klein deel van de energiekosten uit en daar zal de huurder met een warmtepomp ook zonder saldering goedkoper uit zijn dan met een gasketel.JDx schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:19:
[...]
Zie in de basis hetzelfde probleem
https://www.nu.nl/tech/63...fer-van-energiechaos.html
Betalen voor een besparing, dus meer betalen voor een minimale besparing, waardoor de huurder onder de streep goedkoper uit was. Dit gaat nog lastig worden voor al die verhuurders die "bijna verplicht" zonnepanelen moesten plaatsen en de huurders een hogere huur kregen.
De meeste met weinig geld zullen dit wel gedaan hebben want 50 euro meer huur en de energie rekening van 100 naar 40 scheelt toch weer een tientje voor boodschappen.
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Betekent dat dan dat je bij SMA ook meetspoelen krijgt? En stel dat je altijd 10% meer wilt ‘opwekken’ als je eigen verbruik, dus een heel klein beetje teruglevering / buffer.Franciesco schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:06:
[...]
Dergelijke systemen zijn er al. Soms wel met optionele extra hardware zoals de SMA Home Manager.
[Afbeelding]
Als je in NL woont lijkt me salderen meer op te leveren. ja zelfs met terugleverkosten.Bouwertje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:17:
Alle omvormerbouwers hebben tegenwoordig hele geavanceerde, slimme omvormers. Wat zou het probleem zijn om de omvormer je verbruik te laten volgen, dus tv aan, 100 watt meer ‘doorlaten’, vaatwasser aan dan omvormer ‘helemaal open’. Ik hoef niet terug te leveren maar wel mijn eigen gebruik af te dekken.
Dan kun je al je gebruik af dekken.
Anders zal dat denk ik niet lukken in de winterperiode en op dagen met weinig zon of veel regen..
Kijk hier eens, een betere optie voor het deel dat je kunt ( /wilt) toepassen.Bouwertje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:17:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
De Home Manager wordt geplaatst in de groepenkast en kan inderdaad zodoende meten wat er verbruikt, teruggeleverd etc wordt.Bouwertje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:07:
[...]
Betekent dat dan dat je bij SMA ook meetspoelen krijgt? En stel dat je altijd 10% meer wilt ‘opwekken’ als je eigen verbruik, dus een heel klein beetje teruglevering / buffer.
Nu heb ik deze pdf gevonden waarin dit verklaard wordt voor verschillende Growatt omvormers, maar helaas niet voor de MIN 3000 TL-X.
Ik heb de handleiding van de MIN 3000 TL-X er op nagekeken, en het enige wat ik daarover kan vinden is dit:
Kan iemand me vertellen of ik inderdaad een type B alamat moet hebben?During feed-in operation, a leakage current flows from the cells to earth, the size of which depends on the manner in which the PV modules are installed (e.g. foil on metal roof) and on the weather (rain, snow). This "normal" leakage current may not exceed 50mA due to the fact that the inverter would otherwise automatically disconnect from the electricity grid as a protective measure.
Allereerst: ik ben geen elektricien!pnsj schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:19:
Ik ben panelen aan het installeren met een Growatt MIN 3000 TL-X omvormer erachter. Ik heb ik een type A alamat erbij besteld maar nu begrijp ik dat voor zonnepanelen een type B nodig heb, tenzij de fabrikant verklaart dat er geen DC lekstromen hoger dan 6mA kunnen optreden.
Nu heb ik deze pdf gevonden waarin dit verklaard wordt voor verschillende Growatt omvormers, maar helaas niet voor de MIN 3000 TL-X.
Ik heb de handleiding van de MIN 3000 TL-X er op nagekeken, en het enige wat ik daarover kan vinden is dit:
[...]
Kan iemand me vertellen of ik inderdaad een type B alamat moet hebben?
123groepenkast zegt dat B verplicht is. Hager zegt hetzelfde. Die dingen zijn wel idioot duur zo te zien.
Ik heb even gekeken wat er bij mijzelf in zit (door de installateur aangelegd), en dat is een Eaton 120656 (Modelcode: mRB6-16/3N/B/03-A) voor een SE6K 3-fase omvormer van SolarEdge.
Dit is gewoon een type A volgens de datasheet.
Meestal hebben moderne omvormers wel een DC lekstroombeveiliging, zover ik weet. Ik zie in de specsheet van jouw omvormer wel staan: "Residual-current monitoring unit: YES". Maar of dat DC residual current is, dat staat er niet bij, en ook niet hoe hoog.pnsj schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:19:
Kan iemand me vertellen of ik inderdaad een type B alamat moet hebben?
Het gaat niet om aanschaf van nieuwe panelen (wellicht in de toekomst), maar over een bestaande aangekochte situatie van een aangekocht huis en de zonnepanelen die hier al aanwezig zijn. De opbrengst van dit systeem is gerust “slecht” te noemen voor hetgeen er aan capaciteit ligt.
Ik zoek bevestiging of mijn aanname van “slechte opbrengst” terecht is en of ik dit kan verbeteren door de installatie aan te passen (dit zal dan een traject worden van offertes aanvragen).
Eigen topic aanmaken en hier een linkje daar naartoe plaatsen. Anders wordt het een rommeltje en moet jij 10 keer dezelfde vragen beantwoorden.DJ-NaRRa schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:00:
Nieuw in dit topic hier, en twijfel een beetje of mijn vraag in een algemeen topic als dit mag geplaatst worden of dat het een eigen topic nodig heeft.
Het gaat niet om aanschaf van nieuwe panelen (wellicht in de toekomst), maar over een bestaande aangekochte situatie van een aangekocht huis en de zonnepanelen die hier al aanwezig zijn. De opbrengst van dit systeem is gerust “slecht” te noemen voor hetgeen er aan capaciteit ligt.
Ik zoek bevestiging of mijn aanname van “slechte opbrengst” terecht is en of ik dit kan verbeteren door de installatie aan te passen (dit zal dan een traject worden van offertes aanvragen).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 90% gewijzigd door BaBoK op 29-05-2024 23:36 ]
Ligt eraan wat er in de offerte stond, vaak geven ze een verwachtte opwekking aan, rekening houdende met de locatie, helling, schaduwval, noem maar op, dan weet je of het goed gaat of zij hebben gelogen. Zoals @BarryH zegt, eigen topic openen met alle(!) gegevens en dan kunnen mensen er wat mee.DJ-NaRRa schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:00:
Nieuw in dit topic hier, en twijfel een beetje of mijn vraag in een algemeen topic als dit mag geplaatst worden of dat het een eigen topic nodig heeft.
Ergens terug in het topic kwamen deze zonnepanelen voorbij: JA Solar JAM54D41/435 Glas Glas Full Black (GB versie). Zijn deze gewoon goed? Er was iets met het gewicht, maar dat valt toch best mee 21 kilo, als ik vergelijk met andere panelen.
Voor bevestigigng wilde ik kiezen vor het sunstruction beugelflex systeem, wat best makkelijk werkt dacht ik, en niet te duur is.
Welke site kan ik het beste gebruiken voor kijken naar plaatsing panelen? Dacht zelf aan zoiets:
/f/image/7t2KiojifFINdgIVbS8B8m7c.png?f=fotoalbum_large)
rode lijnen geven mijn dak aan.
Een hellingshoek van 30 graden is toch gewoon het beste, waarom zou je voor een plat dak voor iets anders kiezen?
Ik zat te dachten aan deze spullen bij elkaar:
/f/image/9Jul5dEoC5IhE9euRid45jEj.png?f=fotoalbum_large)
Alleen twijfel ik nog tussen micro omvormers of string omvormer, in principe kan string omvormer ook, maar micro handig met eventueel bij plaatsen. Als ik het in een keer goed doe natuurlijk kan string omvormer mischien wel beter. (goedkoper).
Zijn deze micro omvormers goed, of is het beter voor de 8 serie te gaan?
Indien een string omvormer de betere keus is, welke zouden jullie aanraden?
Een growatt mod 6000 tl3-x?
DC kabel heb ik nog een hoop liggen, heeft een partij die 1000 panelen bij oude adres heeft geinstalleerd laten liggen. (dak verhuur/lease)
Ik probeer zelf te kijken of Europese producten doen wat ik wil...
Mooie prijs voor de panelen, waar heb je deze aangevraagd?jaricool schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:37:
Hallo, ik wil binnenkort ook zonepanelen gaan leggen op mijn plat dak, ik ga het denk ik zelf doen, en aanlsuiting meterkast door electricien. Is er ergens nog een goede vergelijking van zonnepanelen, of is het beste gewoon de laagste prijs te kiezen. (rekening houden met wp van de panelen).
Ergens terug in het topic kwamen deze zonnepanelen voorbij: JA Solar JAM54D41/435 Glas Glas Full Black (GB versie). Zijn deze gewoon goed? Er was iets met het gewicht, maar dat valt toch best mee 21 kilo, als ik vergelijk met andere panelen.
Voor bevestigigng wilde ik kiezen vor het sunstruction beugelflex systeem, wat best makkelijk werkt dacht ik, en niet te duur is.
Welke site kan ik het beste gebruiken voor kijken naar plaatsing panelen? Dacht zelf aan zoiets:
[Afbeelding]
Een hellingshoek van 30 graden is toch gewoon het beste, waarom zou je voor een plat dak voor iets anders kiezen?
[Afbeelding]
Alleen twijfel ik nog tussen micro omvormers of string omvormer, in principe kan string omvormer ook, maar micro handig met eventueel bij plaatsen. Als ik het in een keer goed doe natuurlijk kan string omvormer mischien wel beter. (goedkoper).
DC kabel heb ik nog een hoop liggen, heeft een partij die 1000 panelen bij oude adres heeft geinstalleerd laten liggen. (dak verhuur/lease)
Door een hogere hellingshoek krijg je meer schaduwval achter de panelen waardoor je meer ruimte vrij moet houden tussen elke rij. Dus kan je minder panelen kwijt.jaricool schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:37:
Hallo, ik wil binnenkort ook zonepanelen gaan leggen op mijn plat dak, ik ga het denk ik zelf doen, en aanlsuiting meterkast door electricien. Is er ergens nog een goede vergelijking van zonnepanelen, of is het beste gewoon de laagste prijs te kiezen. (rekening houden met wp van de panelen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zoals geadviseerd hier een eigen topic. Deze is hier te vinden. Graag jullie advies. Ik heb geprobeerd om alvast wat antwoord te geven op de vragen die me gesteld zijn in dit topic.DJ-NaRRa schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:00:
Dank alvast!
Als je maximaal wilt opwekken (en dat wil je, zodat je niet hoeft bij te plaatsenjaricool schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
overweg micro-omvormers, helaas duurder maar vallen tenminste niet allemaal tegelijk uit bij te hoge voltages. Ook vermijd je op deze manier hoge voltages op je dak en hoef je ook niet zelf te werken met hoge spanningen. Laatste voordeel: beter bestand tegen schaduwen e.d.
Voordeel van Enphase (mits de metered versie met spoelen) is dat daar ook de opbrengst gestuurd kan worden, zodat je niet teruglevert met een negatieve prijs.
[ Voor 2% gewijzigd door Tuin in groen op 31-05-2024 22:09 . Reden: verduidelijking ]
Mijn ongunstige 6 vertikale panelen half in de schaduw op zuid doen dan meer dan de 20 op het dak.
[ Voor 35% gewijzigd door JWT op 31-05-2024 22:35 ]
Idd.JWT schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:34:
Hou er wel rekening dat oost west in de winter (bijna)helemaal niks doet. Ipv zeer weinig..
Er zijn diverse keuzes te maken.
In een systeem waar je terugdraaiende tellers hebt of eindeloos salderen wil je gewoon de hoogste opbrengst gemeten over een heel jaar. Zo veel mogelijk op zuid, en helling van ca 35-40°.
Als je een hoog eigenverbruik wil, dan is oost-west ineens interessanter, en als dan de prijzen in de winter hoger liggen dan in de zomer, dan wil je ineens weer zuid, en liefst met wat extra helling, of zelfs verticaal onwille van de lagere instralingshoek…
Op plat dak wil je gewoon maximaal Wp persen want oriëntatie kost je meer dan het oplevert.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Complotdenken wordt hier niet gebruikt als term maar wel clusterfuck..jobr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:04:
[...]
Sorry hoor maar dit wel heel erg complot denken. Ze zullen er wel een goede reden voor hebben. Misschien is de spanning op bepaalde momenten wel te laag.
Bel ze even en vraag het zou ik zeggen.
En bij 240V schakelt er nog helemaal niets uit.
marktweakt in "De zonnepanelen-boete"
Dat klopt niet. In de firmware van de SAJ omvormer van mijn ouders (een 3-fasen Suntrio Plus) zit een fout waardoor deze al bij 240V uitschakelt op overspanning. Daar heb ik een trucje moeten toepassen om dit probleem te verhelpen, want de importeur en leverancier geven niet thuis.jobr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:04:
Sorry hoor maar dit wel heel erg complot denken. Ze zullen er wel een goede reden voor hebben. Misschien is de spanning op bepaalde momenten wel te laag.
Bel ze even en vraag het zou ik zeggen.
En bij 240V schakelt er nog helemaal niets uit.
Aangezien de meeste eigenaren van die omvormers niet zo handig zijn, denk ik dat er in NL een heleboel SAJ-omvormers voortijdig uitschakelen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je zou bijna je omvormer instellen op België... al zou ik daarbij wel even goed nadenken wat dat voor de rest van je apparaten kan betekenen.mb1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:12:
Complotdenken wordt hier niet gebruikt als term maar wel clusterfuck..
marktweakt in "De zonnepanelen-boete"
Stond vandaag ook alweer op Nu.nl.mawashigeri schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Je zou bijna je omvormer instellen op België... al zou ik daarbij wel even goed nadenken wat dat voor de rest van je apparaten kan betekenen.
Maar wat ik me afvraag. Als ik mijn zonnepanelen op standje huis-only zet, kan de netbeheerder dan nog steeds mijn zonnepanelen uitschakelen?
Want ik krijg steeds meer de neiging om mijn zonnepanelen niet meer te laten terugleveren. Laat ze maar de schijt krijgen. Zelfde geld voor de laadpaal. Standje zonne-energie. Daar maar minder snel laden. Jarenlang mezelf het schompes gewerkt om duurzame installaties te installeren om goed te doen. Krijg je er dit voor terug. Waar zijn we in godsnaam mee bezig.
Het is inderdaad belachelijk, pas dan het dal tarief bijvoorbeeld aan dat het tussen 10-16 goedkoper flink goedkoper is.aschja schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Stond vandaag ook alweer op Nu.nl.
Maar wat ik me afvraag. Als ik mijn zonnepanelen op standje huis-only zet, kan de netbeheerder dan nog steeds mijn zonnepanelen uitschakelen?
Want ik krijg steeds meer de neiging om mijn zonnepanelen niet meer te laten terugleveren. Laat ze maar de schijt krijgen. Zelfde geld voor de laadpaal. Standje zonne-energie. Daar maar minder snel laden. Jarenlang mezelf het schompes gewerkt om duurzame installaties te installeren om goed te doen. Krijg je er dit voor terug. Waar zijn we in godsnaam mee bezig.
Erg jammer net nu dat de zonnepanelen krachtiger worden we de revolutie stoppen en elkaar gaan straffen.
Ik wilde zelf een thuis batterij kopen ook al kan ik zelf geen panelen kwijt (appartement).
Echter begin ik daar nu aan te twijfelen, want iedereen gaat zijn panelen uitzetten
2 panelen aan je balkonhekLemonC200 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:54:
[...]
Het is inderdaad belachelijk, pas dan het dal tarief bijvoorbeeld aan dat het tussen 10-16 goedkoper flink goedkoper is.
Erg jammer net nu dat de zonnepanelen krachtiger worden we de revolutie stoppen en elkaar gaan straffen.
Ik wilde zelf een thuis batterij kopen ook al kan ik zelf geen panelen kwijt (appartement).
Echter begin ik daar nu aan te twijfelen, want iedereen gaat zijn panelen uitzetten
Even voor de duidelijkheid: de netbeheerder zet de omvormer niet uit. Dat doet de omvormer zelf als de netspanning te hoog dreigt te worden. Dit laatste kan wel mede door de netbeheerder veroorzaakt worden, maar de eigenlijke oorzaak is een te hoge belasting van het (plaatselijke) net door bv een aantal PV installaties van de buren waar veel opwek en tegelijkertijd weinig verbruik is.aschja schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Dit kun je nog steeds hebben als je je eigen omvormer uitzet of alleen laat leveren wat je daadwerkelijk verbruikt. Al wordt de kans dan wel wat kleiner.
Om er echt geen last van te hebben moet je je huis (tijdelijk) off grid zetten.
Hetzelfde als wat dat voor de apparatuur in België betekent gok ik.mawashigeri schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Je zou bijna je omvormer instellen op België... al zou ik daarbij wel even goed nadenken wat dat voor de rest van je apparaten kan betekenen.
Of Duitsland of of of...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dank. Dat is wat ik min of meer bedoelde. Haha. Maar als ik het goed begrijp kan het dus nog steeds zo zijn dat mijn zonnepanelen “uitgeschakelen” ondanks dat ik zelf niet teruglever?Franciesco schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:58:
[...]
Even voor de duidelijkheid: de netbeheerder zet de omvormer niet uit. Dat doet de omvormer zelf als de netspanning te hoog dreigt te worden. Dit laatste kan wel mede door de netbeheerder veroorzaakt worden, maar de eigenlijke oorzaak is een te hoge belasting van het (plaatselijke) net door bv een aantal PV installaties van de buren waar veel opwek en tegelijkertijd weinig verbruik is.
Dit kun je nog steeds hebben als je je eigen omvormer uitzet of alleen laat leveren wat je daadwerkelijk verbruikt. Al wordt de kans dan wel wat kleiner.
Om er echt geen last van te hebben moet je je huis (tijdelijk) off grid zetten.
Nee, eigenlijk niet.aschja schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:38:
[...]
Dank. Dat is wat ik min of meer bedoelde. Haha. Maar als ik het goed begrijp kan het dus nog steeds zo zijn dat mijn zonnepanelen “uitgeschakelen” ondanks dat ik zelf niet teruglever?
Want de netbeheerder mag de spanning niet hoger laten oplopen dan 253V, wat in de praktijk dan betekent dat het netvoltage rond de 251V is. Je omvormer moet wat hoger in spanning gaan zitten om de stroom het net in terug te kunnen duwen, hoeveel hoger hangt af van o.a. kabellengte en diameter maar in dit voorbeeld is het dan 2 volt, waarbij je omvormer dus afschakelt.
Indien je zelf al je opbrengst zou verbruiken hoeft je omvormer niet hoger te zitten dan de netspanning omdat er niet teruggeleverd wordt.
Ok dank. Mijn “goedkope” energiecontract loopt eind van het jaar af en ik werkelijk nog geen idee hoe ik het ga oplossen met de panelen en laadpaal. Terugleverboetes, ze kunnen mn rug op. Ik zal eens op een of andere manier moeten berekenen wat het me gaat kosten/opleveren om niet meer terug te leveren vs wel terugleveren en boetes betalen. Een mogelijkheid zou zijn om mijn laadpaal minder snel te laten laden.ASW1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:07:
[...]
Nee, eigenlijk niet.
Want de netbeheerder mag de spanning niet hoger laten oplopen dan 253V, wat in de praktijk dan betekent dat het netvoltage rond de 251V is. Je omvormer moet wat hoger in spanning gaan zitten om de stroom het net in terug te kunnen duwen, hoeveel hoger hangt af van o.a. kabellengte en diameter maar in dit voorbeeld is het dan 2 volt, waarbij je omvormer dus afschakelt.
Indien je zelf al je opbrengst zou verbruiken hoeft je omvormer niet hoger te zitten dan de netspanning omdat er niet teruggeleverd wordt.
we hadden: 2 strings (1 van 5 panelen, 1 van 9 panelen aan aparte strings) met eigen mppt, de strings lagen in dezelfde richting (~260˚, dus wzw), maar de kleine string lag voor het slaapkamerraam op de uitbouw op een plat-dak frame. Deze string hebben we verplaatst naar het schuine dak aan de voorkant. Voordeel: ochtendproductie en lelijkheid weg bij slaapkamerraam).
De verplaatsing hebben we laten doen, na de verplaatsing deed de string het niet meer, de niet verplaatste string wel. Na later onderzoek door bedrijf blijkt iets in de inverter (SMA SB 3000TL-21) kapot. Wij zijn er zelf niet aan geweest en hebben direct gebeld toen de string niet meer in de lucht kwam, het bedrijf was weggereden zonder dit zelf te noemen en met de mededeling dat alles OK was, alleen even moest opstarten)
Er zit geen garantie meer op de inverter, onderdeel vervangen is geen optie??? (gezien de dalende prijzen en technologische vooruitgang zouden we het liefst nog even door met de bestaande omvormer, die het voor de andere string nog doet...)
Omdat dit tijdens/door/bij de verplaatsing door het bedrijf is gebeurd lijkt me dat het bedrijf aansprakelijk is voor de schade, toch?
Voor ons lijkt de verdere optie te zijn: omvormer vervangen (als die niet te repareren is), maar met wat? We overwegen een thuisbatterij erbij, dan lijkt een hybride omvormer een goed idee, liefst niet chinees (Growatt lijkt wel heel populair en goedkoop, maar wat als Xi besluit om "per ongeluk" even alle omvormers uit te zetten??? OK, paranoïde mode ;-) Growatt heeft wel een prima geschikte hybride omvormer met 2 mpp trackers. SMA heeft ook een hybride optie met zelfs 3 mppt, maar die is ongeveer 3x zo duur als de Growatt.
Complicatie, ik heb ook Home Assistant draaien en ik wil graag mijn energie daarin blijven monitoren, Growatt lijkt wel wat meer gedoe dan SMA.
(En ik heb het nog niet over het compleet vervangen van de 10 jaar oude panelen met modernere 2x zo efficiënte panelen, dat kan nog wel even wachten, want we gebruiken nu al niet meer dan we produceren)
Aan achterzijde denk ik nietZenix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:47:
Heeft iemand ervaring met een luifel van zonnepanelen? Ik weet dat een vergunning verplicht is voor zonnepanelen op de gevel, maar zou dat ook gelden voor een luifel van panelen? Ik wil het het als zonnewering gaan gebruiken en als afdak.
Als je de strings op de omvormer verwisselt, heeft dan dezelfde string geen opbrengst (dan zit het in de string, waarschijnlijk op het dak), of heeft dezelfde MPPT aansluiting geen opbrengst (dan zit het in de omvormer)pooh22 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:27:
Ik heb een beetje een vreemd probleem met mijn bestaande situatie (zat op het huis toen we het kochten, geplaatst in 2014), ik probeer het kort te schetsen:
we hadden: 2 strings (1 van 5 panelen, 1 van 9 panelen aan aparte strings) met eigen mppt, de strings lagen in dezelfde richting (~260˚, dus wzw), maar de kleine string lag voor het slaapkamerraam op de uitbouw op een plat-dak frame. Deze string hebben we verplaatst naar het schuine dak aan de voorkant. Voordeel: ochtendproductie en lelijkheid weg bij slaapkamerraam).
De verplaatsing hebben we laten doen, na de verplaatsing deed de string het niet meer, de niet verplaatste string wel. Na later onderzoek door bedrijf blijkt iets in de inverter (SMA SB 3000TL-21) kapot. Wij zijn er zelf niet aan geweest en hebben direct gebeld toen de string niet meer in de lucht kwam, het bedrijf was weggereden zonder dit zelf te noemen en met de mededeling dat alles OK was, alleen even moest opstarten)
Er zit geen garantie meer op de inverter, onderdeel vervangen is geen optie??? (gezien de dalende prijzen en technologische vooruitgang zouden we het liefst nog even door met de bestaande omvormer, die het voor de andere string nog doet...)
Omdat dit tijdens/door/bij de verplaatsing door het bedrijf is gebeurd lijkt me dat het bedrijf aansprakelijk is voor de schade, toch?
Voor ons lijkt de verdere optie te zijn: omvormer vervangen (als die niet te repareren is), maar met wat? We overwegen een thuisbatterij erbij, dan lijkt een hybride omvormer een goed idee, liefst niet chinees (Growatt lijkt wel heel populair en goedkoop, maar wat als Xi besluit om "per ongeluk" even alle omvormers uit te zetten??? OK, paranoïde mode ;-) Growatt heeft wel een prima geschikte hybride omvormer met 2 mpp trackers. SMA heeft ook een hybride optie met zelfs 3 mppt, maar die is ongeveer 3x zo duur als de Growatt.
Complicatie, ik heb ook Home Assistant draaien en ik wil graag mijn energie daarin blijven monitoren, Growatt lijkt wel wat meer gedoe dan SMA.
(En ik heb het nog niet over het compleet vervangen van de 10 jaar oude panelen met modernere 2x zo efficiënte panelen, dat kan nog wel even wachten, want we gebruiken nu al niet meer dan we produceren)
Als het de omvormer is koop dan een vergelijkbare op marktplaats.
Alleen als je nu al graag naar een accu wil, kijk dan ook naar victron
Het bedrijf heeft dat verwisselen gedaan bij de controle (een week na de verplaatsing) en constateerde dat het probleem in de omvormer zat, want de string deed het wel op de andere mppt.BarryH schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:32:
[...]
Als je de strings op de omvormer verwisselt, heeft dan dezelfde string geen opbrengst (dan zit het in de string, waarschijnlijk op het dak), of heeft dezelfde MPPT aansluiting geen opbrengst (dan zit het in de omvormer)
Als het de omvormer is koop dan een vergelijkbare op marktplaats.
Alleen als je nu al graag naar een accu wil, kijk dan ook naar victron
Ik heb verder geen idee wat er precies stuk is, ik heb zelf nog niet aan de binnenkant gekeken en ik weet niet of ik dat wil eigenlijk...
Maar een tweedehands is wel een idee, ik ga eens kijken of ik zoiets kan vinden.
We hoeven nog niet direct naar een accu, we hebben nog 2 jaar contract zonder terugleververgoeding, dus het net is onze "accu" ;-)
Afdak tussen schuur en schutting? Ja dat wel. Gewoon gedaan. Kostte weinig. Niemand heeft er last van.Zenix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:47:
Heeft iemand ervaring met een luifel van zonnepanelen? Ik weet dat een vergunning verplicht is voor zonnepanelen op de gevel, maar zou dat ook gelden voor een luifel van panelen? Ik wil het het als zonnewering gaan gebruiken en als afdak.
Zoiets?Zenix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:47:
mb1 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
Meer zoiets:onetime schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:12:
[...]
Afdak tussen schuur en schutting? Ja dat wel. Gewoon gedaan. Kostte weinig. Niemand heeft er last van.
https://www.amazon.nl/War...idueel/dp/B0BYZ2MNXP?th=1
Dan kan ik twee grote panelen van 500+ Wp op mijn achtergeval voor de ramen en deur doen en nog eentje bij mijn schuur.
Welk type SMA omvormer betreft het? Soms heeft een MPPT de mogelijkheid voor meerdere strings en dan maakt het wel uit hoe deze zijn aangesloten. Wellicht even een foto posten van de aansluitingen.pooh22 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:06:
[...]
Het bedrijf heeft dat verwisselen gedaan bij de controle (een week na de verplaatsing) en constateerde dat het probleem in de omvormer zat, want de string deed het wel op de andere mppt.
Ik heb verder geen idee wat er precies stuk is, ik heb zelf nog niet aan de binnenkant gekeken en ik weet niet of ik dat wil eigenlijk...
Maar een tweedehands is wel een idee, ik ga eens kijken of ik zoiets kan vinden.
We hoeven nog niet direct naar een accu, we hebben nog 2 jaar contract zonder terugleververgoeding, dus het net is onze "accu" ;-)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Rechtsbijstandverzekering aanspreken?pooh22 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:27:
Ik heb een beetje een vreemd probleem met mijn bestaande situatie (zat op het huis toen we het kochten, geplaatst in 2014), ik probeer het kort te schetsen:
Ik ben geen fan van spul uit China wat verbinding maakt, maar dat soort zaken kun je ook (fysiek) uitschakelen. Ik maak mij met mijn GoodWe er niet zo druk om juist omdat ik de dongel los heb gehaald.
Het is de SMA Sunny Boy SB 3000TL-21Jojan265 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:40:
[...]
Welk type SMA omvormer betreft het? Soms heeft een MPPT de mogelijkheid voor meerdere strings en dan maakt het wel uit hoe deze zijn aangesloten. Wellicht even een foto posten van de aansluitingen.
Ik heb trouwens even gezocht op marktplaats, ik kon dit model wel vinden, maar vergezeld van 15 panelen. nog maar even verder zoeken ;-)
Die heeft volgens mij 2 ingangen per MPPT. Je zou even de 2e ingang kunnen proberen van de MPPT welke niet werkt. Als misschien de connector schade heeft opgelopen door het loshalen en opnieuw verbinden, geldt dat misschien niet voor de 2e ingang.pooh22 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:59:
[...]
Het is de SMA Sunny Boy SB 3000TL-21
Ik heb trouwens even gezocht op marktplaats, ik kon dit model wel vinden, maar vergezeld van 15 panelen. nog maar even verder zoeken ;-)
Heb je de mogelijkheid om even een foto te maken van de aansluitingen?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Koop een RS485 naar ethernet converter, kan je zo goed als elke omvormer(en de warmtepomp/airco/waterkoker) direct aan HA koppelen zonder dat het ding zelf internet ziet en door Xi hemzelf uit wordt gezet.pooh22 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:27:
Ik wil nu niet de klepjes openmaken, ik wacht eerst even de reactie van het bedrijf af... De aansluitingen zijn niet te zien zonder die klepjes open te maken. Verder lijkt het apparaat blij, groen lampje.Jojan265 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:07:
[...]
Die heeft volgens mij 2 ingangen per MPPT. Je zou even de 2e ingang kunnen proberen van de MPPT welke niet werkt. Als misschien de connector schade heeft opgelopen door het loshalen en opnieuw verbinden, geldt dat misschien niet voor de 2e ingang.
Heb je de mogelijkheid om even een foto te maken van de aansluitingen?
Overigens weet ik niet precies wat het verschil is tussen 2 mppt's en mppt's met twee ingangen. Zou het kunnen dat wat ik zie als 2 strings in de output van `sbfspot`:
1
2
3
4
| DC Spot Data:
MPPT 1 Pdc: 0.000kW - Udc: 0.00V - Idc: 0.000A
MPPT 2 Pdc: 0.918kW - Udc: 158.51V - Idc: 5.798A
Calculated Total Pdc: 0.918kW |
Dat dit 1 mppt is met 2 strings?
Ja, dat is inderdaad iets waar ik ook aan had zitten denken, nog een klein probleem is hoe ik een ethernet kabel netjes naar het vlierinkje krijg waar de inverter hangt.jadjong schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:40:
[...]
Koop een RS485 naar ethernet converter, kan je zo goed als elke omvormer(en de warmtepomp/airco/waterkoker) direct aan HA koppelen zonder dat het ding zelf internet ziet en door Xi hemzelf uit wordt gezet.
Waarschijnlijk:pooh22 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:18:
[...]
Ik wil nu niet de klepjes openmaken, ik wacht eerst even de reactie van het bedrijf af... De aansluitingen zijn niet te zien zonder die klepjes open te maken. Verder lijkt het apparaat blij, groen lampje.
Overigens weet ik niet precies wat het verschil is tussen 2 mppt's en mppt's met twee ingangen. Zou het kunnen dat wat ik zie als 2 strings in de output van `sbfspot`:
code:
1 2 3 4DC Spot Data: MPPT 1 Pdc: 0.000kW - Udc: 0.00V - Idc: 0.000A MPPT 2 Pdc: 0.918kW - Udc: 158.51V - Idc: 5.798A Calculated Total Pdc: 0.918kW
2 mppt s
Met ieder aansluitingen voor 2 strings.
Dus in totaal 4x een dc- stekker en 4x een dc+ stekker
Waarschijnlijk:pooh22 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:18:
[...]
Ik wil nu niet de klepjes openmaken, ik wacht eerst even de reactie van het bedrijf af... De aansluitingen zijn niet te zien zonder die klepjes open te maken. Verder lijkt het apparaat blij, groen lampje.
code:
1 2 3 4DC Spot Data: MPPT 1 Pdc: 0.000kW - Udc: 0.00V - Idc: 0.000A MPPT 2 Pdc: 0.918kW - Udc: 158.51V - Idc: 5.798A Calculated Total Pdc: 0.918kW
2 mppt s
Met ieder aansluitingen voor 2 strings.
Dus in totaal 4x een dc- stekker en 4x een dc+ stekker
En als je de 2 strings samen, parallel, op 1 mppt zet krijg je op maar 1 mppt opbrengst die ook nog niet zo best is
Achtergevel. Ik zou het gewoon doen. Is het wel sterk genoeg voor een stevige storm?Zenix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:23:
[...] Meer zoiets:
https://www.amazon.nl/War...idueel/dp/B0BYZ2MNXP?th=1
Dan kan ik twee grote panelen van 500+ Wp op mijn achtergeval voor de ramen en deur doen en nog eentje bij mijn schuur.
Panelen kunnen alleen vergunningsvrij geplaatst worden op dakvlakken (schuin/plat, hoofdgebouw /bijgebouw /uitbouw.)
In alle andere gevallen moet een vergunning aangevraagd worden en dan is er een welstand toets. Voor of achter maakt dan ook niet meer uit. In mijn gemeente moeten de zonnepanelen in het ontwerp geïntegreerd zijn, de facto betekent dat een njet voor vrijwel alles voor bestaande bouw. Daarmee toch wel zonnepaneel vijandig te noemen.
Daarnaast als er twijfel is wat iets is (zonnepanelen als afdak) dan geldt de meest restrictieve in de vraag of het vergunningsvrij mag - dus zo kom je ook niet onder een vergunningsaanvraag uit (ook niet als de afdak wel vergunningsvrij geplaatst mag worden).
Zonnepanelen als zonwering beschouwen mag ook niet want zonwering is niet permanent maar intrekbaar /oprolbaar etc.
Enige wat je dus kunt doen is een zelfstandige uitbouw of afdak maken met een eigen dak en draagconstructie (verankerd aan de grond) binnen de eisen van vergunningsvrij bouwen, daarmee een dakvlak creëren en daar dan weer panelen op leggen. Maar de de panelen mogen dus niet zelfstandig opgehangen worden want dan is het geen afdak meer. (maar een zonnepaneel installatie)
Let op wat vergunningsvrij is en wat welstandseisen zijn varieert dus per gemeente. Ook wel vervelend is dat een vergunning geld kost wat weer je rendement op de panelen vermindert.
Die 158V op mppt2 duidt eerder op 5 panelen dan op 9. Ik zou, zoals eerder is gesuggereerd, de verwisseltruc toch nog eens zelf doen.pooh22 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:18:
[...]
code:
Die string die het doet geeft hier (belast) een spanning van 158V. Dat lijkt niet een string van 9, maar eerder van 5 panelen. De verplaatste dus. Ik zou de suggestie van Barry volgen en de strings zelf nog even verwisselen en kijken welke string en/of welke mppt ingang het nu eigenlijk niet doet.
Zijn de panelen ongeveer gelijk? Dan kunnen ze nu ze hetzelfde liggen ook eventueel in serie op 1 mppt ingang.
Heb je de installatiehandleiding nog? Het is niet alleen het openschroeven van de onderste klep, maar ook een kwestie van volgorde. Eerst werkschakelaar of automaat in meterkast uit. Dan ESS (zwarte doos onderaan omvormer er uit. Dan klep open en controleren DC-connectors. Hoe twee IDENTIEKE strings op één mppt kunnen worden aangesloten en welke +aansluitingen bij welke -aansluitingen horen, vind je op blz 39. Het is niet intuitief. Ook een installateur heeft het boekje nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door FransvWoerkom op 03-06-2024 21:40 ]
De nieuwe panelen zijn 440Wp van Ja-solar. All-black, 108 cellen N-type, dubbel glas/bifacial, waarvoor we €72,-/stuk betaalde.
Zelf ben ik nog niet echt bekend met het bifacial principe. Ik had eigenlijk aangenomen dat de zonnestraling door het paneel zelf aan de binnenzijde gereflecteerd zou worden. Maar de onderzijde van het paneel heeft geen reflectielaag. De reflectie zou dus moeten komen van donkergrijze betonnen dakpannen, waar ik weinig van verwacht. Maar misschien begrijp ik het principe niet goed.
Er wordt een circa 8% hogere WP dan nominaal opgegeven bij "10% solar irradiation ratio". Is dat ook echt een realistisch maximum, in verband met het maximale vermogen van de omvormer?
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
salderen.