pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Nee geen verstand van. Ik heb 4 omvormers. Drie 1-fase en een 3-faseBaBoK schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:46:
[...]
Als ik naar een systeem ga zonder optimizers/micro's, dan ga ik volgens mij naar een meer conventioneel systeem.
Dat betekent dat ik volgens mij voor elk dakvlak 1 omvormer moet hebben ivm scope 12, anders is zover ik weet de overdimensionering te graag en dat risico wil ik liever niet lopen..
De 10kwp omvormer zou zijn bij een systeem met optimizers met meerdere MPPTs
Zijn hier mensen in thuis in Scope 12?
Wellicht @de Peer gezien zijn enorme aantal zonnepanelen
De berekening die je liet zien zegt toch dat max 12.000 doet. Als je deze GW12K-SDT-20 neemt heb je 2 mppt 's , lees 2 strings en die omvormer kan 13.200 aan. Volgens mij geen enkel probleem.BaBoK schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:46:
[...]
Als ik naar een systeem ga zonder optimizers/micro's, dan ga ik volgens mij naar een meer conventioneel systeem.
Dat betekent dat ik volgens mij voor elk dakvlak 1 omvormer moet hebben ivm scope 12, anders is zover ik weet de overdimensionering te graag en dat risico wil ik liever niet lopen..
De 10kwp omvormer zou zijn bij een systeem met optimizers met meerdere MPPTs
Zijn hier mensen in thuis in Scope 12?
Wellicht @de Peer gezien zijn enorme aantal zonnepanelen
https://nl.goodwe.com/Ftp...US+_Datasheet_EMEA-NL.pdf
Wat zegt Sunny Web Design?
Hetgeen wat je zegt mbt Scope 12 is volgens mij niet waar.sven4474 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:16:
@BaBoK scope12 keuring is pas vanaf 50 panelen, daar kom je niet aan. Het zou ook niet uit moeten maken of je micro omvormers of string omvormers gebruikt voor zover ik weet. De max per string omvormer aan panelen is afhankelijk van het max voltage van de omvormer en het gegenereerde voltage per paneel.
Dit is zo bij bedrijven (onafhankelijk) van verzekeraar. Op een woonhuis is het afhankelijk van de verzekeraar?
Mbt tot het 2e deel van je zin
Is het niet zo dat micro’s en optimizer installaties mogen verder overgedimensioneerd worden tov de conventionele omvormers? Zover ik weet geldt dit niet bij string omvormers?
[ Voor 3% gewijzigd door BaBoK op 13-05-2024 20:39 ]
Volgens mij is de Goodwe Maximaal 18k DC vermogen dus net te klein, klopt dit?MotorBeast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:30:
[...]
De berekening die je liet zien zegt toch dat max 12.000 doet. Als je deze GW12K-SDT-20 neemt heb je 2 mppt 's , lees 2 strings en die omvormer kan 13.200 aan. Volgens mij geen enkel probleem.
https://nl.goodwe.com/Ftp...US+_Datasheet_EMEA-NL.pdf
Wat zegt Sunny Web Design?
Plus de goodwe is 12KW dus 17A per fase. 17/0,8=21,25A voorbeveiliging die is er niet dus wordt 25. Dat is hetzelfde als de hoofdzekering en dat mag niet..
Je legt 18Wp maar dat ga je niet opwekken. Dat mocht je willen. Max maximaal DC vermogen 12 laat je staatje zien. Je hebt dus nog niet zelf gerekend.BaBoK schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:41:
[...]
Volgens mij is de Goodwe Maximaal 18k DC vermogen dus net te klein, klopt dit?
Plus de goodwe is 12KW dus 17A per fase. 17/0,8=21,25A voorbeveiliging die is er niet dus wordt 25. Dat is hetzelfde als de hoofdzekering en dat mag niet..
Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 11 jaar achter elkaar.
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Sterker nog, ik heb 5080 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van circa 1100 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 jaar goed zonder problemen
Aangesloten op een Effekta 5000 StecaGrid 4200 (98,2% efficiency)
- 1× 25A hoofdzekering = maximaal 7,9 kWp zonder problemen
- 1× 35A hoofdzekering = maximaal 11,1 kWp zonder problemen
- 3× 25A hoofdzekering = maximaal 23,8 kWp zonder problemen
Zo ziet een stralende dag eruit.
/f/image/NchLIxfn2bx2qJM6lOfH3Lzb.png?f=fotoalbum_large)
Gemeten in de meterkast. De spanning in de meterkast is circa 240 Volt.
Dan ontkomt ik toch nog steeds niet aan het feit dat de goodwe is 12KW dus 17A per fase. 17/0,8=21,25A voorbeveiliging die is er niet dus wordt 25. Dat is hetzelfde als de hoofdzekering en dat mag niet.. ?MotorBeast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:48:
[...]
Je legt 18Wp maar dat ga je niet opwekken. Dat mocht je willen. Max maximaal DC vermogen 12 laat je staatje zien. Je hebt dus nog niet zelf gerekend.Je hebt GEEN 18 nodig.
Daar mogen de echte kenners [@Dre @AUijtdehaag ] hun kennis over delen. Ik ben alleen bekend met 1 fase en geen elektricien. Tot zover mijn input van deze schoenmaker.BaBoK schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:58:
[...]
Dan ontkomt ik toch nog steeds niet aan het feit dat de goodwe is 12KW dus 17A per fase. 17/0,8=21,25A voorbeveiliging die is er niet dus wordt 25. Dat is hetzelfde als de hoofdzekering en dat mag niet.. ?
Tijdens de periodes dat je omvormer maximaal vermogen levert is de spanning waarschijnlijk ook 240V, en dan gaat er 16,5 A door je zekering.Dre schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:54:
Nou, het is al weer mei en de installatieautomaat is nog steeds niet uitgevallen in huize Dre. De test duurt nu al 11 jaar.
Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 11 jaar achter elkaar.
[...]
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Dit op basis van N=1 en geen ingeschakelde verbruikers. YMMV.
- 1× 25A hoofdzekering = maximaal 7,9 kWp zonder problemen
- 1× 35A hoofdzekering = maximaal 11,1 kWp zonder problemen
- 3× 25A hoofdzekering = maximaal 23,8 kWp zonder problemen
Zo ziet een stralende dag eruit.
[Afbeelding]
Gemeten in de meterkast. De spanning in de meterkast is circa 240 Volt.
Waarschijnlijk heb je een zekering die een wat hogere tolerantie heeft, en het is niet omdat het bij jou goed werkt dat het de regel moet zijn.
Ik heb nog nooit een ongeval gehad waar ik in de gordels gevlogen ben, dus zullen we die maar niet meer aan doen...
Mijn omvormer van 4 kW was aangesloten met een 20A zekering en die vloog er op een zonnige dag toch uit. En toen bleek dat er in de handleiding (SMA 4000TL20) toch stond dat er een zekering van 25A moest gebruikt worden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2024 12:06 ]
Bij een kleine oude installatie is de omvormer stuk gegaan en vervangen door een APS DS3D 1-fase micro omvormer. Er zitten 4 oude panelen (2 strings van 2) op aangesloten. Dit lijkt met weinig zon prima te werken maar als er meer vermogen wordt opgewekt niet meer. Zie screenshots
De panelen zijn Sunrise SR-P660250,
specificaties: 250W / Isc 8.96A / Voc 37.33V / Imp 8.3A / Vmp 30.11V / 60 cells
Volgens de datasheet van de omvormer hebben beide MPPT een bereik van 52V-118V, met een string van 2 panelen kom ik op 2*37.33V of 2*30.11V, beide in het bereik van de MPPT (aan de onderkant, maar toch). Is er iets wat ik niet begrijp waardoor dit niet werkt?
![]() | ![]() |
[ Voor 112% gewijzigd door Medjai op 14-05-2024 14:01 . Reden: plaatjes toegevoegd ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als je bedoeld dat bij zomerse temperaturen de efficiëntie lager is dan lijkt me dat niet de issue hier? In de screenshots is te zien dat het vermogen eerder tot 500W ging en nu niet meer boven de 50W komt (voor de 4 panelen samen).onetime schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:46:
@Medjai Heb je al rekening gehouden met de temperatuur coëfficiënt en de temperatuur?
Maar misschien begrijp ik je niet helemaal?
Edit:
Ik heb nog even gezocht en een spec sheet van de panelen gevonden. Daar staat temp coeff Voc -0.33%/C en temp coeff Isc 0.055%/C
Ook een compatibility calculator van APS gevonden, als ik die invul komt uit dat het gewoon zou moeten werken:
:strip_exif()/f/image/P2l6KTaxFIphNZWBveAOtvzK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Medjai op 14-05-2024 19:34 ]
Ik ben benieuwd of dat er iets zinnigs over te zeggen is of dat er meer uit te halen zou zijn ( geweest) door bijv. Andere dakpositie /helling etc. Of met andere woorden of dat we de panelen optimaal hebben liggen of dat er tweakers zijn die bijv. 3kwh+ uit een 405wp paneel halen op zo'n dag als vandaag? :-)
Reken het eens op naar kWh/kWp? Oftewel 31,5kWh/(13x0,405)=5,98 kWh/kW.Draakje5 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:10:
Wij hebben de laatste 5 dagen gemiddeld 31.5kwh per dag opgewekt met 13 405kw panelen. Dus 2.4kwh per paneel gemiddeld per dag.
Ik ben benieuwd of dat er iets zinnigs over te zeggen is of dat er meer uit te halen zou zijn ( geweest) door bijv. Andere dakpositie /helling etc. Of met andere woorden of dat we de panelen optimaal hebben liggen of dat er tweakers zijn die bijv. 3kwh+ uit een 405wp paneel halen op zo'n dag als vandaag? :-)
Dat is hoog. Ik zit op ongeveer 4kWh op dit moment.
Op PVoutput kun je beetje vergelijken met andere Tweakers
Niemand kan hier niets over zeggen want niemand weet je dakhelling, richting en wel/geen schaduw.Draakje5 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:10:
Wij hebben de laatste 5 dagen gemiddeld 31.5kwh per dag opgewekt met 13 405kw panelen. Dus 2.4kwh per paneel gemiddeld per dag.
Sunny Web Design is je vriend. Zet je configuratie daarin en je weet wat je kan verwachten van je installatie. Bij mij klopt de voorspelling bijna 1 op 1 en ik lig bijna precies op target. Mis 100kWh maar dat komt door de slechte eerste maanden van het jaar.
Als je al wil vergelijken op PV Output moet het al iemand zijn bij je in de buurt en die moet dan ook nog min of meer dezelfde ligging van de panelen hebben. Ik zit vandaag op 34,75kWh met 7310Wp. Maar dat zegt dus niets want ik heb NO/ZW, 2 verschillende dakhellingen en beetje schaduw. Is 4.754kWh/kW
Hoe groot acht men de kans dat een paneel er mee uitscheidt?MotorBeast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:05:
Voor een ieder die nog twijfelt @BaBoK tussen string, micros en optimizers wel een informatief filmpje https://vimeo.com/442026404/5b15fffc37 Mijn ervaring met schaduw is ondertussen met Goodwe gelijk.
Hoe gaje dan zoeken welk paneel het is?
Het zoeken zal ook 2 mandagen werk zijn om dit uit te zoeken, je moet dan volgens mij alles doormeten, het is niet gezegd dat je in 1x het juiste paneel vind toch?
Note begrijp me niet verkeerd dat ik geen string wil ik wil gewoon de beslissing juist maken.
Die kans is zo klein dat dit de meerkosten van micro's niet waard is. Panelen vallen niet uit, het zijn de omvormers die uitvallen. En 12 panelen met micro's geeft (simpelweg gezegd) 12 x zo'n grote kans dat er één uitvalt...BaBoK schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:46:
[...]
Hoe groot acht men de kans dat een paneel er mee uitscheidt?
Als het al gebeurt...als.... dan is het volgens mij dak op en per paneel met multimeter openklem spanning meten. Ik zou er echt niet van wakker liggen.BaBoK schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:46:
[...]
Hoe groot acht men de kans dat een paneel er mee uitscheidt?
Hoe gaje dan zoeken welk paneel het is?
Het zoeken zal ook 2 mandagen werk zijn om dit uit te zoeken, je moet dan volgens mij alles meten, het is niet gezegd dat je in 1x het juiste paneel vind toch?
Note begrijp me niet verkeerd dat ik geen string wil ik wil gewoon de beslissing juist maken.
Installateurs geilen op micro's en optimizers want..... het verdient zo lekker. Mijn configuratie heb ik afgedwongen, zou niet werken. Resultaat schrok men van toen ik de parabool liet zien. Zalig eigenwijs zijn en kennis opdoen op Tweakers.
Precies wat ik ook al zei.bvdbos schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:00:
[...]
Die kans is zo klein dat dit de meerkosten van micro's niet waard is. Panelen vallen niet uit, het zijn de omvormers die uitvallen. En 12 panelen met micro's geeft (simpelweg gezegd) 12 x zo'n grote kans dat er één uitvalt...
Maar als een paneel met micro uitvalt heb je nog 93% die het wel doet. Als een stringomvormer uitvalt 0%.
Met 25 jaar garantie zou ik me geen zorgen maken over uitvallen van micro’s. Weet niet of op stringomvormers dergelijke garantietermijnen mogelijk zijn.
Als een paneel met micro uitvalt, weet je exact welke het is. Als een string uitvalt of minder presteert door paneel of bekabeling, dan ben je wel even bezig om de storing te vinden. En zeker als je er niet makkelijk bij kunt.
[ Voor 33% gewijzigd door HermanGast op 15-05-2024 05:09 ]
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Als die garantie ook zorgt voor de arbeid om de vervanging daadwerkelijk te doen wel ja. Maar ik gok van nietHermanGast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:29:
[...]
Maar als een micro uitvalt heb je nog 93% die het wel doet. Als een stringomvormer uitvalt 0%.
Met 25 jaar garantie zou ik me geen zorgen maken over uitvallen van micro’s.
Als je er zelf makkelijk bij kunt, zoals ik, dan is het prima natuurlijk.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dat bedoelde ik inderdaad, nu dat het niet zou mogen zijn; wat is jouw netspanning?Medjai schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:09:
[...]
Als je bedoeld dat bij zomerse temperaturen de efficiëntie lager is dan lijkt me dat niet de issue hier? In de screenshots is te zien dat het vermogen eerder tot 500W ging en nu niet meer boven de 50W komt (voor de 4 panelen samen).
Edit:
Ik heb nog even gezocht en een spec sheet van de panelen gevonden. Daar staat temp coeff Voc -0.33%/C en temp coeff Isc 0.055%/C
Ook een compatibility calculator van APS gevonden, als ik die invul komt uit dat het gewoon zou moeten werken:
[Afbeelding]
Zowel op een bewolkte dag als op momenten van veel zon. Heb je veel panelen in de buurt?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Goed punt, thanks! Dat ga ik in de gaten houden. Er is nog een tweede, grotere installatie van 5kW. Dus de netspanning zou best het probleem kunnen zijn. De APS app geeft die info helaas niet, maar de slimme meter en de andere omvormer wel, dus dat is een begin.onetime schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 02:01:
[...]
Dat bedoelde ik inderdaad, nu dat het niet zou mogen zijn; wat is jouw netspanning?
Zowel op een bewolkte dag als op momenten van veel zon. Heb je veel panelen in de buurt?
Met deze link zie je wel het grid-voltageMedjai schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:24:
[...]
De APS app geeft die info helaas niet, maar de slimme meter en de andere omvormer wel, dus dat is een begin.
http://jouw lokale omvormer ip/index.php/realtimedata
Er is een leuke topic om jouw installatie met die van andere tweakers te vergelijken:Draakje5 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:02:
Bedankt. Ze liggen zuid-oost, maar begrijp dat ik met 5.98kwh/kw p netjes zit.
Het grote "jouw productie" topic - Deel 10
5.98kWh/kWp voor een zonnige dag is niet verkeerd, maar er zijn mensen die boven de 7 uitkomen
Hou wel rekening met alle variabelen. Zie leerzame topic start aldaar.
Wel wil ik een systeem kiezen wat weer 15 jaar vooruit kan en niet denken over 5 jaar koop ik wel weer een andere omvormer.
Wat zou dan de meest geschikte omvormer met bijv:
- Elektrisch laden auto (zonne energie)
- Klaar voor aansturen batterijpakket
- Klaar voor aansturen L/W warmtepomp
- Klaar voor aansturen warmtepompboiler
- Klaar voor aansturen airco's.
Dus smartgrid ready.
[ Voor 18% gewijzigd door BaBoK op 15-05-2024 17:44 ]
We zien het kratje bier tegemoet.BaBoK schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:34:
Ik wil toch gaan kiezen voor een string omvormer, dit gaat me 2800euro schelen ten opzichte van optimizers systeem.
Wel wil ik een systeem kiezen wat weer 15 jaar vooruit kan en niet denken over 5 jaar koop ik wel weer een andere omvormer.
Wat zou dan de meest geschikte omvormer met bijv:
- Elektrisch laden auto (zonne energie)
- Potentiaal klaar voor batterij opslag van zonne energie?
Haha (Y)
Nog een tip qua omvormer systeem rekening houdend met mijn requirements? Of is dat type omvormer niet beschikbaar?
Ik heb nog een ongunstig maar heel mooi leeg schaduwvrij dakvlak op NW (120°, helling 33°). Een installatie bedacht met 9 x 425Wp = 3825Wp en die in Sunny Design Web ingevoerd. Projected yearly yield: 2800kWh. Met een TLV van €0.05 en de komende drie jaar geen zonnepanelen-boete zou ik daar dus een dikke €140,- per jaar aan "verdienen". Ik denk dat ik het rond kan breien voor €0.5 per Wp, dus ongeveer €2K. Dat wordt een TVT van ruim 13 jaar...

Ik wek nu, na salderen, al bijna vier keer zoveel op als wat ik verbruik. De kans hier all-electric te gaan lijkt me best een issue (kan niet echt een dikke buitenunit kwijt). Stook wel met een monoblock airco in voor- en najaar.
Dus: waarom zou ik het doen, behalve om het energielabel van m'n woning op te krikken?
Laadpaal plaatsen en voor €0,20 laten laden in de buurt, zo heb ik mij 4550Wp op NO verantwoordtTCMR schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:27:
Ik weet het, het is vloeken in de kerk hier, maar ik wil graag van het idee afgeholpen worden om meer panelen te leggen.
Ik heb nog een ongunstig maar heel mooi leeg schaduwvrij dakvlak op NW (120°, helling 33°). Een installatie bedacht met 9 x 425Wp = 3825Wp en die in Sunny Design Web ingevoerd. Projected yearly yield: 2800kWh. Met een TLV van €0.05 en de komende drie jaar geen zonnepanelen-boete zou ik daar dus een dikke €140,- per jaar aan "verdienen". Ik denk dat ik het rond kan breien voor €0.5 per Wp, dus ongeveer €2K. Dat wordt een TVT van ruim 13 jaar...![]()
Ik wek nu, na salderen, al bijna vier keer zoveel op als wat ik verbruik. De kans hier all-electric te gaan lijkt me best een issue (kan niet echt een dikke buitenunit kwijt). Stook wel met een monoblock airco in voor- en najaar.
Dus: waarom zou ik het doen, behalve om het energielabel van m'n woning op te krikken?
Dan leveren die 3000kWh €600,- op per jaar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik denk dat geen omvormer aan je eisen voldoet. Als je dat wil bereiken zal je denk ik aan de gang moeten gaan met bijvoorbeeld Home Assistant met scripts. Maar ik kan het mis hebben.BaBoK schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:39:
[...]
Haha (Y)
Nog een tip qua omvormer systeem rekening houdend met mijn requirements? Of is dat type omvormer niet beschikbaar?
Een WP als je die koopt draait toch 24/7 in het stookseizoen. Mijn L/L WP laat ik dat zelfs doen. Een WP Boiler kan je instellen dat hij overdag verwarmt. Koelen met L/L kan ik als ik dat zou willen kunnen laten aanslaan als het te warm wordt binnen middels bij mij nog Domoticz of op het vermogen van de zonnepanelen. Eigenlijk is middels domotica overal wel een oplossing voor te vinden. Je moet er alleen veeeeeeeeel tijd in steken.
[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2024 19:00 ]
Gelet op dat je 25% verbruikt van je opwek, de meeste leveranciers kosten berekenen per ingevoerde kWh, dit in de toekomst eerder meer/ erger zal worden dan beter; ik zou het niet doen.TCMR schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:27:
Ik weet het, het is vloeken in de kerk hier, maar ik wil graag van het idee afgeholpen worden om meer panelen te leggen.
Ik heb nog een ongunstig maar heel mooi leeg schaduwvrij dakvlak op NW (120°, helling 33°). Een installatie bedacht met 9 x 425Wp = 3825Wp en die in Sunny Design Web ingevoerd. Projected yearly yield: 2800kWh. Met een TLV van €0.05 en de komende drie jaar geen zonnepanelen-boete zou ik daar dus een dikke €140,- per jaar aan "verdienen". Ik denk dat ik het rond kan breien voor €0.5 per Wp, dus ongeveer €2K. Dat wordt een TVT van ruim 13 jaar...![]()
Tenzij je op korte termijn flink wil gaan elektrificeren, maar ook dat verwacht je niet geef je aan.
Voor de opbrengst hoef je het ook niet te doen. Over 13 jaar heb je veel efficiëntere panelen lijkt mij. Dus als het dan nog nodig zou zijn/ zinvol is dan kan bijleggen altijd nog.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Evt. Een ventilatie wp. Bv 2 hewalux’n plaatsen en dan kijken of je in de winter op dag basis nog meer stroom nodig hebtTCMR schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:27:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kan ook een overweging zijn. En met een warmtepompboiler kan je salderen deels ontwijken.
En gas verplaatsen naar elektra. (bij een goed geïsoleerd huis heb je geen grote warmtepomp nodig, en er zijn ook units die alleen 2 grote pijpen naar buiten nodig hebben)
Welke Enphase micro-omvormers zijn OK voor 430WP panelen?
De vraag betreft welke micro-omvormers de juiste zijn voor de geoffreerde panelen. Dank alvast!
Durf het niet te zeggen, kortgeleden nog 2.1kWp bijgelegd. En wat is "genoeg" zolang je nog mag salderen?
Ja, dat zou ideaal zijn, een goeie use-case voor die extra panelen op NW. Ik kwam deze WP's alleen nog tegen in artikelen op beurzen, als prototypes. Maar ik zal eens rond gaan kijken. Ik heb nu ook al zo'n dubbel-buizensysteem geknutseld voor m'n monoblock.en er zijn ook units die alleen 2 grote pijpen naar buiten nodig hebben)
"Genoeg" is als je met een accu zonder net (autonoom) zou kunnen.TCMR schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:22:
[...] Durf het niet te zeggen, kortgeleden nog 2.1kWp bijgelegd. En wat is "genoeg" zolang je nog mag salderen?
[...]
Ja, dat zou ideaal zijn, een goeie use-case voor die extra panelen op NW. Ik kwam deze WP's alleen nog tegen in artikelen op beurzen, als prototypes. Maar ik zal eens rond gaan kijken. Ik heb nu ook al zo'n dubbel-buizensysteem geknutseld voor m'n monoblock.
Wist niet (meer) dat dat mooie project van jou was. Dat principe kan dus ook met een gewone monoblok die je ergens binnen plaatst.
Dit is netjes aangekondigd met een brief.
Vanochtend even 5 minuten de stroom eraf en als verrassing is de nominale spanning nu van 229~230V gestegen naar 240V!!!
Jullie raden het al, in de hele wijk schakelen de hele dag alle omvormers uit....
Is hier nog iets tegen ten doen?
Iemand ervaring met Liander, in mijn ogen doen ze het bewust om de hoeveelheid teruggeleverde energie te beperken.
Geen ervaring mee maar wel kansloos als dit inderdaad klopt… mijns inziens is het niet terugleveren ook niet hét grootste probleem, maar wel dat je dus óók je eigen verbruik niet meer op PV kan doen…mb1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:11:
Bij mij in de wijk hebben de grote vrienden van Liander onderhoud uitgevoerd aan het netwerk.
Vanochtend even 5 minuten de stroom eraf en als verrassing is de nominale spanning nu van 229~230V gestegen naar 240V!!!
Jullie raden het al, in de hele wijk schakelen de hele dag alle omvormers uit....
Iemand ervaring met Liander, in mijn ogen doen ze het bewust om de hoeveelheid teruggeleverde energie te beperken.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Volgens mij schakelt mijn Goodwe pas bij 253V uit. Even de instellingen in?mb1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:11:
Bij mij in de wijk hebben de grote vrienden van Liander onderhoud uitgevoerd aan het netwerk.
Sorry hoor maar dit wel heel erg complot denken. Ze zullen er wel een goede reden voor hebben. Misschien is de spanning op bepaalde momenten wel te laag.mb1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:11:
Bel ze even en vraag het zou ik zeggen.
En bij 240V schakelt er nog helemaal niets uit.
[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 16-05-2024 19:06 ]
En wat als de kabel / 1 micro kortsluiting geeft? Dan springt de volledige groep telkens opnieuw in de meterkast, en kan geen enkele micro nog werken.HermanGast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:29:
[...]
Maar als een paneel met micro uitvalt heb je nog 93% die het wel doet. Als een stringomvormer uitvalt 0%.
Met 25 jaar garantie zou ik me geen zorgen maken over uitvallen van micro’s. Weet niet of op stringomvormers dergelijke garantietermijnen mogelijk zijn.
Als een paneel met micro uitvalt, weet je exact welke het is. Als een string uitvalt of minder presteert door paneel of bekabeling, dan ben je wel even bezig om de storing te vinden. En zeker als je er niet makkelijk bij kunt.
En dan weet je ook helemaal niets, van wat er nu kapot is gegaan.
En als dit dan het middenste paneel is van een hoop, dan moet je er nog een stuk of 4 verwijderen voor je aan de kapotte geraakt.
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 16-05-2024 19:24 ]
Nou complot denken gaat wat ver, maar ik heb al wel wat mensen van netbeheerders gesproken en als ik hoor wat die allemaal van standpunten hebben.... Salderen is diefstal bijvoorbeeld!jobr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:04:
[...]
Sorry hoor maar dit wel heel erg complot denken. Ze zullen er wel een goede reden voor hebben. Misschien is de spanning op bepaalde momenten wel te laag.
Bel ze even en vraag het zou ik zeggen.
En bij 240V schakelt er nog helemaal niets uit.
Nu was de spanning in de ochtend/avond/nacht zonder teruglevering altijd vrij stabiel 228-230V.
Nu de hele straat zonnepanelen heeft en de woningstichting alle huurhuizen in de wijk heeft voorzien van zonnepanelen liep de spanning overdag op richting de 250V, dat ging allemaal net goed.
Nu kun je wel raden wat er nu gebeurt, bij >~60% van het omvormer vermogen gaat bij ALLE buren de omvormer uit op 253V.
Liander bedankt, don't fix if it ain't broken!
Met een Q-cable zal dat niet gebeuren. Je zoekt nu zaken die uitermate onwaarschijnlijk zijn.bottom line schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:21:
[...]
En wat als de kabel / 1 micro kortsluiting geeft? Dan springt de volledige groep telkens opnieuw in de meterkast, en kan geen enkele micro nog werken.
En dan weet je ook helemaal niets, van wat er nu kapot is gegaan.
En als dit dan het middenste paneel is van een hoop, dan moet je er nog een stuk of 4 verwijderen voor je aan de kapotte geraakt.
Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe hoed volgens mn moeder.
De gemiddelde string omvormer gaat ongeveer 10 jaar mee, en dan begeven de condensatoren of andere electronica het. Dat werd me ook vertelt door de installateur, hou rekening met 2x vervangen van de omvormer in je kostenplaatje gedurende de levensduur van de zonnepanelen. De gemiddelde micro gaat 3x langer mee.
Ik heb de afgelopen 7 jaar al 2x een defecte stringomvormer gehad (van de 2) en nog nooit een defecte micro (van de 48).
[ Voor 24% gewijzigd door HermanGast op 16-05-2024 21:47 ]
Een netbeheerder verdient of verliest niks met salderen dus ik denk niet dat die over diefstal praten, bel ze op en vraag wat ze gedaan hebben en waarom.mb1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:34:
[...]
Nou complot denken gaat wat ver, maar ik heb al wel wat mensen van netbeheerders gesproken en als ik hoor wat die allemaal van standpunten hebben.... Salderen is diefstal bijvoorbeeld!
Nu was de spanning in de ochtend/avond/nacht zonder teruglevering altijd vrij stabiel 228-230V.
Nu de hele straat zonnepanelen heeft en de woningstichting alle huurhuizen in de wijk heeft voorzien van zonnepanelen liep de spanning overdag op richting de 250V, dat ging allemaal net goed.
Nu kun je wel raden wat er nu gebeurt, bij >~60% van het omvormer vermogen gaat bij ALLE buren de omvormer uit op 253V.
Liander bedankt, don't fix if it ain't broken!
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zaken die uitermate onwaarschijnlijk zijn. Je hebt gewoon een AC kabel op het dak lopen. Dus veel meer kans dat je volledige huisinstallatie 'last' kan hebben.HermanGast schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:36:
[...]
Met een Q-cable zal dat niet gebeuren. Je zoekt nu zaken die uitermate onwaarschijnlijk zijn.
Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe hoed volgens mn moeder.
De gemiddelde string omvormer gaat ongeveer 10 jaar mee, en dan begeven de condensatoren of andere electronica het. De gemiddelde micro gaat 3x langer mee.
Ik heb de afgelopen 7 jaar al 2x een defecte stringomvormer gehad (van de 2) en nog nooit een defecte micro (van de 48).
Een micro is net zoals string omvormer. Alleen beheert de ene er 20, de andere slechts 1.
Als je dus bij je string kwaliteit koopt, dan kan die gerust even lang mee gaan. 1 omvormer in je garage leggen van 4800 euro (wat jij op je dak hebt liggen), zal qua onderdelen zo goed in elkaar zitten dat die een heel leven lang kan werken.
Misschien lees je beter dit maar eens na.
[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 16-05-2024 21:55 ]
Dit gaat op een welles/nietes spelletje lijken. Iedereen zal zijn voorkeuren hebben met bijbehorende argumenten. Voorbeelden of sterke verhalen over ondeugdelijke installaties zijn er altijd wel te vinden. We zijn het eens dat je wat ook je keuze is, het goed moet worden aangesloten voor betrouwbare werking.bottom line schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:51:
[...]
Zaken die uitermate onwaarschijnlijk zijn. Je hebt gewoon een AC kabel op het dak lopen. Dus veel meer kans dat je volledige huisinstallatie 'last' kan hebben.
Een micro is net zoals string omvormer. Alleen beheert de ene er 20, de andere slechts 1.
Als je dus bij je string kwaliteit koopt, dan kan die gerust even lang mee gaan. 1 omvormer in je garage leggen van 4800 euro (wat jij op je dak hebt liggen), zal qua onderdelen zo goed in elkaar zitten dat die een heel leven lang kan werken.
Misschien lees je beter dit maar eens na.
In je voorbeeld linkje blijkt een open lasdoos vol water de oorzaak. Dat is het gevolg van amateur-prutswerk en heeft helemaal niets met de micro installatie te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 16-05-2024 22:16 ]
Je gebruikt 2x hun netwerk zonder ervoor te betalen.klump4u schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:50:
[...]
Een netbeheerder verdient of verliest niks met salderen dus ik denk niet dat die over diefstal praten, bel ze op en vraag wat ze gedaan hebben en waarom.
Daar betaal je vastrecht voor en wat ik naar mijn buren transporteer hoeven zij niet te leveren.mb1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:07:
[...]
Je gebruikt 2x hun netwerk zonder ervoor te betalen.
Hoezo? Voor zover ik weet betaal ik vastrecht voor 3x25A, mijn maximale uitvoer is ca. 3x8,5A en het verbruik is op pieken na 3 keer niks gemiddeld.mb1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:07:
[...]
Je gebruikt 2x hun netwerk zonder ervoor te betalen.
Dit geldt voor vrijwel ieder Nederlands huishouden: je betaald om een paar pieken op te kunnen vangen, maar gebruikt gemiddeld nog geen 5% van je aansluiting.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Hmm hier precies andersom. Binnen 3 jaar al 2x een kapotte micro (voor 2 panelen). Heb er 3 liggen dus 66% uitval. In beide gevallen netjes nieuwe gekregen van de importeur maar mocht wel zelf het dak op (gelukkig op de schuur). Ik ben beetje bang geworden voor de periode na garantie.HermanGast schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:36:
[...]
De gemiddelde string omvormer gaat ongeveer 10 jaar mee, en dan begeven de condensatoren of andere electronica het. Dat werd me ook vertelt door de installateur, hou rekening met 2x vervangen van de omvormer in je kostenplaatje gedurende de levensduur van de zonnepanelen. De gemiddelde micro gaat 3x langer mee.
Terwijl de tweedehands stringomvormer van het hoofddak in zijn 6 jaar nog nooit iets fouts heeft gedaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 16-05-2024 22:38 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Waar vind je gegevens dat een stringomvormer maar 10 jaar mee gaat?HermanGast schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:36:
[...]
Met een Q-cable zal dat niet gebeuren. Je zoekt nu zaken die uitermate onwaarschijnlijk zijn.
De mijne werkt in elk geval al 14 jaar.
Die installateurs roepen ook maar wat.
En mijn eerste string-omvormer heeft het 6 jaar en 300 dagen gedaan. Dus gemiddeld klopt dat mooi...Tommie12 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:06:
[...]
Waar vind je gegevens dat een stringomvormer maar 10 jaar mee gaat?
De mijne werkt in elk geval al 14 jaar.
Die installateurs roepen ook maar wat.
Ja, statistiek werkt goed met een sample size van 2….bvdbos schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:15:
[...]
En mijn eerste string-omvormer heeft het 6 jaar en 300 dagen gedaan. Dus gemiddeld klopt dat mooi...
Feit is, je vindt geen gegevens, maar je vindt ook niet dat mensen hun omvormers massaal moeten vervangen.
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=20809
In Zwitsers onderzoek houden ze het op 15 jaar. Een Chinese fabrikant SunPlus Energy claimt zelf ook 10-15 jaar, verder herhaalt iedereen vooral het getal zonder enige onderbouwing (bij een fabrikant hecht ik daar wat meer waarde aan).Tommie12 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:20:
[...]
Ja, statistiek werkt goed met een sample size van 2….
Feit is, je vindt geen gegevens, maar je vindt ook niet dat mensen hun omvormers massaal moeten vervangen.
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=20809
Ik kan geen statistische data vinden over wat er nu precies stuk gaat in zo'n inverter, maar mijn gok zou zijn (1) condensator (+ mogelijke gevolgschade), (2) mechanisch relais, (3) voltage schommelingen van het net -> kapotte chips, (4) corrosie (slechte connecties), (5) (ultrasone) vibraties die soldeerverbindingen kapotmaken.
Je zou denken dat de meeste zaken wel repareerbaar zijn, maar vermoedelijk is het opsporen van de fout(en) zo arbeidsintensief dat de gemakkelijke weg gekozen wordt...
[ Voor 23% gewijzigd door mawashigeri op 17-05-2024 12:57 ]
Ik denk dat je lijstje aardig compleet is, maar ter aanvulling:mawashigeri schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:35:
[...]
In Zwitsers onderzoek houden ze het op 15 jaar. Een Chinese fabrikant SunPlus Energy claimt zelf ook 10-15 jaar, verder herhaalt iedereen vooral het getal zonder enige onderbouwing (bij een fabrikant hecht ik daar wat meer waarde aan).
Ik kan geen statistische data vinden over wat er nu precies stuk gaat in zo'n inverter, maar mijn gok zou zijn (1) condensator (+ mogelijke gevolgschade), (2) mechanisch relais, (3) voltage schommelingen van het net -> kapotte chips, (4) corrosie (slechte connecties), (5) (ultrasone) vibraties die soldeerverbindingen kapotmaken.
Je zou denken dat de meeste zaken wel repareerbaar zijn, maar vermoedelijk is het opsporen van de fout(en) zo arbeidsintensief dat de gemakkelijke weg gekozen wordt...
-Temperatuurverschillen: een omvormer stookt zichzelf warm tijdens productie. Ik denk dat een omvormer in een klein warm hok, die dagelijks meerdere keren in- en uitschakelt (als gevolg van een te hoge netspanning bijvoorbeeld) veel eerder stuk gaat dan eentje die in een geconditioneerde ruimte hangt en die 1x per dag in- en uitschakelt.
- Belasting: je ziet vaak bij (string)omvormers, dat een merk een hele range omvormers heeft, die dezelfde hardware hebben en die door middel van firmware voor een bepaald vermogen zijn gespecificeerd. Logisch gevolg is, dat een 4kw omvormer uit die range een kortere levensduur heeft dan een 2kw. Dezelfde hardware wordt een keer zo zwaar belast.
Daarover heb ik wel wat gelezen, zelfs dat structurele onderbelasting ook een probleem zou kunnen zijn - geen echte onderbouwing gevonden. Echte overbelasting is natuurlijk niet goed, maar ook mijn installatie (6kW) is expres 'onderbemeten' om efficiënter te kunnen zijn op normale dagen ten koste van een beetje piek super zonnige dagen.dennisfr schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:08:
Ik denk dat je lijstje aardig compleet is, maar ter aanvulling:
-Temperatuurverschillen: een omvormer stookt zichzelf warm tijdens productie. Ik denk dat een omvormer in een klein warm hok, die dagelijks meerdere keren in- en uitschakelt (als gevolg van een te hoge netspanning bijvoorbeeld) veel eerder stuk gaat dan eentje die in een geconditioneerde ruimte hangt en die 1x per dag in- en uitschakelt.
[...]
- Belasting: je ziet vaak bij (string)omvormers, dat een merk een hele range omvormers heeft, die dezelfde hardware hebben en die door middel van firmware voor een bepaald vermogen zijn gespecificeerd. Logisch gevolg is, dat een 4kw omvormer uit die range een kortere levensduur heeft dan een 2kw. Dezelfde hardware wordt een keer zo zwaar belast.
Volgens de spec zou hij 150% van de nominale waarde kunnen verwerken, dus 9kW! Daar zou ik dan wel onrustig van worden.
Dat zwitsers onderzoek had ik nooit gezien.mawashigeri schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:35:
[...]
In Zwitsers onderzoek houden ze het op 15 jaar. Een Chinese fabrikant SunPlus Energy claimt zelf ook 10-15 jaar, verder herhaalt iedereen vooral het getal zonder enige onderbouwing (bij een fabrikant hecht ik daar wat meer waarde aan).
Ik vind figuur 12 wel een goede.
Daar zie je de survival rate voor inverters met en zonder optimizers.
En dan zie ik dat bij inverters zonder optimizer de survival rate zowat 80% na 12 jaar.
Verder zie je nog dat het beter is als ze binnen hangen, én dat de levensduur ook langer is als ze hangen op een verwarmde plaats.
Er is blijkbaar ook nogal wat verschil tussen de merken. Ik kan alleen maar hopen dat m1= SMA....
Want dan halen er velen ook de 18jaar.
Ja, die onderste wolk met optimizers is wel zorgelijkTommie12 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:31:
Ik vind figuur 12 wel een goede.
Daar zie je de survival rate voor inverters met en zonder optimizers.
En dan zie ik dat bij inverters zonder optimizer de survival rate zowat 80% na 12 jaar.
In fig.15 zie je dan weer dat de kleinere inverters (<10kVA) aanzienlijk beter scoren dan de dikke jongens daarboven... tot een jaar of tien, dan trekt het weer naar elkaar toe.
idd, dus ik laat me alvast helemaal niet bang maken...mawashigeri schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:46:
[...]
Ja, die onderste wolk met optimizers is wel zorgelijkGelukkig staat in fig.13 de nuance dat de individuele optimizers zelf het juist wel vrij goed uithouden. Als ik dan fig.14 goed interpreteer is een 'failure' in fig.12 te relateren aan de combinatie 'er is een optimizer niet goed' + inverter niet goed. Hieruit wordt mij niet direct duidelijk of dat fataal is voor het totaal, ik zou best kunnen leven met een enkel paneel dat niet meer meedoet bijvoorbeeld
In fig.15 zie je dan weer dat de kleinere inverters (<10kVA) aanzienlijk beter scoren dan de dikke jongens daarboven... tot een jaar of tien, dan trekt het weer naar elkaar toe.
De spec van de DS3D die ik hier voor me heb geeft een MPPT range van 68-90V... Dan komt het echt op het randjeMedjai schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:09:
[...]
Als je bedoeld dat bij zomerse temperaturen de efficiëntie lager is dan lijkt me dat niet de issue hier? In de screenshots is te zien dat het vermogen eerder tot 500W ging en nu niet meer boven de 50W komt (voor de 4 panelen samen).
Edit:
[Afbeelding]
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Ik hoor vaak dat een omvormer met minder vermogen eerder aangaat. Klopt dat?
Wij zijn voornemens 10 panelen aan de voorkant (gunstige kant) en 10 panelen achter (minder gunstige kant) te leggen. Dit om betere spreiding van opwek over de dag te hebben.
:strip_exif()/f/image/m9uP7GP5JChzA4KdQhwdebMx.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dan vind ik een omvormer wel lastig bepalen.
Ze adviseren nu een 7kW Growatt, maar toen ik vroeg of 6000 eerder aan zou gaan, ging ze zelf twijfelen.
Wat denken jullie? 7000 houden, of is een andere beter?
:strip_exif()/f/image/LSgt9Wqwlc4Mwb3EIqW9E9ar.jpg?f=fotoalbum_large)
13 voor en 16 achter? Wat past er echt?
Met growatt moet je goed in de specificaties en datasheets kijken. Bij bijv. de enkel fasige growatts zijn het verschillende types qua vermogen maar de opstartspanning is dan gelijk. Je kan altijd vragen naar de verschilprijs (welke vaak klein is) en op basis daarvan een keuze maken.Tweak_ers schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:55:
Ik ben met SolarNRG bezig via Vereniging Eigen Huis voor zonnepanelen en ik zoek even advies over de omvormer.
Ik hoor vaak dat een omvormer met minder vermogen eerder aangaat. Klopt dat?
....
Ze adviseren nu een 7kW Growatt, maar toen ik vroeg of 6000 eerder aan zou gaan, ging ze zelf twijfelen.
Wat denken jullie? 7000 houden, of is een andere beter?
[Afbeelding]
Toevoeging:
Deze growatts hebben allemaal een opstartspanning van 160V dus de vraag is meer, hoeveel wil je gaan aftoppen en wat is de meerprijs van de 6000 t .o.v. de 7000 serie. Online laat een meerprijs zien van ong. 100 euro.Link
Heb je jouw configuratie wel eens door pvcalc gehaald? Dan kan je ook wat zeggen over hoeveel je gaat aftoppen. Ik wilde geen aftoppen dus ik heb toen 50 euro extra betaald voor de 3600 variant tov de 3000 variant dus of niet aftoppen en hoeveel niet aftoppen jou 100 euro waard is moet je even berekenen in die tool.
Altijd jammer dat zo'n solar adviseur dit je niet kan vertellen wanneer je een duur product aanschaft
[ Voor 27% gewijzigd door kevi-n1 op 20-05-2024 08:10 ]
Misschien snap ik het dan niet helemaal.kevi-n1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:02:
[...]
Met growatt moet je goed in de specificaties en datasheets kijken. Bij bijv. de enkel fasige growatts zijn het verschillende types qua vermogen maar de opstartspanning is dan gelijk. Je kan altijd vragen naar de verschilprijs (welke vaak klein is) en op basis daarvan een keuze maken.
Toevoeging:
Deze growatts hebben allemaal een opstartspanning van 160V dus de vraag is meer, hoeveel wil je gaan aftoppen en wat is de meerprijs van de 6000 t .o.v. de 7000 serie. Online laat een meerprijs zien van ong. 100 euro.Link
Heb je jouw configuratie wel eens door pvcalc gehaald? Dan kan je ook wat zeggen over hoeveel je gaat aftoppen. Ik wilde geen aftoppen dus ik heb toen 50 euro extra betaald voor de 3600 variant tov de 3000 variant dus of niet aftoppen en hoeveel niet aftoppen jou 100 euro waard is moet je even berekenen in die tool.
Altijd jammer dat zo'n solar adviseur dit je niet kan vertellen wanneer je een duur product aanschaft
Waar ik kijk is de MOD7000 duurder dan de MOD6000.
Je wil toch helemaal niet aftoppen?
Ik dacht dat de 6000 eerder zou aanslaan dan de 7000, maar volgens die sheet maakt dat inderdaad niet uit. Dat zou voor mij de reden zijn naar de 6000 te gaan kijken. Zijn er nog meer voordelen dan?
Pvcalc heb ik eens geprobeerd, maar ik merk dat ik te weinig verstand heb van de inhoud om dat goed in te vullen 😅
Hier zie je dat 20° eerder start dan 15° en ook langer doorgaat. In theorie lever je dan terug tegen een gunstigere kWh-prijs (of verbruik je meer eigen opgewekte stroom).
15°: https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0
20°: https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0
Het zal schelen, maar hoeveel? Centen, Euro's? Ik heb geen idee van de orde van grootte.
Ik zie al dat @AUijtdehaag de tool al voor je heeft ingevuld. Top!Tweak_ers schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:09:
[...]
Misschien snap ik het dan niet helemaal.
Waar ik kijk is de MOD7000 duurder dan de MOD6000.
Ik dacht dat de 6000 eerder zou aanslaan dan de 7000, maar volgens die sheet maakt dat inderdaad niet uit. Dat zou voor mij de reden zijn naar de 6000 te gaan kijken. Zijn er nog meer voordelen dan?
Pvcalc heb ik eens geprobeerd, maar ik merk dat ik te weinig verstand heb van de inhoud om dat goed in te vullen 😅
Aftoppen is niet erg, je wilt alleen niet dat er teveel afgetopt wordt waardoor je veel minder opwek hebt. Als ik naar de grafiek kijk, kan je makkelijk uit met een 6000 variant en dit bespaart je ook geld.
Wat ik bedoelde te zeggen was, de 6000 en 7000 variant gebruiken waarschijnlijk dezelfde hardware maar zijn softwarematig gelimiteerd. Logischerwijs is de 7000 variant duurder dan de 6000 variant maar soms is het verschil zo klein dat je net zo goed een grotere variant kan nemen.
In jouw geval, neem de 6000 daar heb je meer dan genoeg aan.
In principe wordt een inverter efficiënter als 'ie dichter bij z'n maximum werkt - dit is uiteraard ook model en fabrikant afhankelijk, dus zoals altijd moet je die speurtocht doen.Tweak_ers schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:09:
In praktijk zou je dan dus vrijwel altijd een hogere opbrengst moeten hebben (in de vorm van minder verliezen) zolang je onder het maximum zit; dat beetje aftoppen op de zonnigste dagen neem je dan voor lief omdat je op dat moment die extra elektriciteit toch niet nodig hebt en/of niet eens kwijt kan.
Enphase heeft dit volgens mij standaard ingebouwd in al hun micro-inverters, nominaal 75% van het aangesloten PV paneel of zoiets.
In alle eerlijkheid: ik heb nog nooit een praktijktest gezien met twee verschillend bemeten inverters om deze theorie eens echt te testen. Daar heb je niet eens panelen voor nodig, dit kan gewoon synthetisch.
Edit: toch nog een publicatie gevonden, maar niet erg toegespitst: Optimal sizing ratio of a solar PV inverter for minimizing the levelized cost of electricity in Finnish irradiation conditions - Väisänen Jami, Kosonen Antti, Ahola Jero, Sallinen Timo, Hannula Toni
Deze is misschien interessanter, maar wel een beetje oud (2013): Optimal photovoltaic inverter sizing considering different climate conditions and energy prices - Manfred Georg Kratzenberg, Eduardo Martins Deschamps, Lucas Nascimento, Ricardo Rüther, Hans Helmut Zürn
[ Voor 22% gewijzigd door mawashigeri op 20-05-2024 12:30 ]
Weet iemand hoe ik kan uitrekenen wat de maximale waarde (in watt) is wat dit terug kan leveren?
Het totaal over een jaar kan ik wel vinden maar om even te controleren of het goed werkt (zonder de installatie aan het internet te hangen via een app) zou ik graag de maximale opbrengst ongeveer willen weten.
Ik gebruik een Beeclear 2.0 om deze waarde via de P1 uit te lezen vanaf een dedicated kwh meter (KWHIQ) direct achter de panelen.
Bedankt, die site er erg handig.AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:05:
@Ernemmer Er staan hierboven een aantal thomasberger linkjes. Daarmee zou het moeten lukken
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.45&max2=0
Mijn setje heeft een 10% hogere piek dan de berekening, fijn om te zien dat alles dus goed werkt.
[ Voor 66% gewijzigd door Ernemmer op 20-05-2024 14:14 ]
Bedankt, dat wist ik niet. Ik heb een ecu-b werkt dat daar ook? Dat is me niet gelukt namelijk, de EMA app laat ook het ip-adres van de ecu zien dus dat werkt niet zo handig.AtRi schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:15:
[...]
Met deze link zie je wel het grid-voltage
http://jouw lokale omvormer ip/index.php/realtimedata
Wel heb ik zelf met een multimeter de spanning gemeten en die was 240V. Deze installatie zit ook op een andere fase dan de andere 5000kW installatie dus dat lijkt me toch niet het probleem. Vreemde is ook dat de APsystems omvormer ook sochtends en savonds niet boven de 30W uit komt. Ik vermoed inmiddels toch een defecte omvormer.
Oh vreemd, waar heb je die spec vandaan dan? De datasheet die ik via deze link staat 56-90VSrednier schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:18:
[...]
De spec van de DS3D die ik hier voor me heb geeft een MPPT range van 68-90V... Dan komt het echt op het randje
:strip_exif()/f/image/Cb15kTRenl6vT0gRgkcyGhCY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Medjai op 20-05-2024 14:37 ]
Tuurlijk kan je het berekenen; de formule is uit te vogelen. Alleen heb je er niets aan omdat ieder uur de opbrengst veranderd en ook de dynamische prijzen. Aangezien je pas op het moment (uur/dag) weet wat je opbrengst zal kunnen zijn.leksts schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:41:
Kunnen we al berekenen wat het effect is van de hellingshoek van een oost-west opstelling op de opbrengst in Euro's wanneer je een contract hebt met dynamische tarieven?
Hier zie je dat 20° eerder start dan 15° en ook langer doorgaat. In theorie lever je dan terug tegen een gunstigere kWh-prijs (of verbruik je meer eigen opgewekte stroom).
Het zal schelen, maar hoeveel? Centen, Euro's? Ik heb geen idee van de orde van grootte.
Je zou alle gegevens van afgelopen jaar, als je deze hebt, kunnen gebruiken. Tuurlijk bepaald de hoeveelheid van de mogelijke opbrengst ( lees aantal panelen en welke Wp’s). En dan nog is het natte vinger werk.
Maar het zal om centen per paneel zijn die je in de ochtend misschien wint en later weer verliest en zeer afhankelijk is van de zon.
De stroom die je gebruikt om de data te verzamelen, te ordenen, en in excel te zetten kost meer.
20 x JA Solar JAM54D41/435 Glas Glas Full Black (GB versie) = €1260,-Tweak_ers schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:55:
Ik ben met SolarNRG bezig via Vereniging Eigen Huis voor zonnepanelen en ik zoek even advies over de omvormer.
1 x Growatt MOD 7000TL3-XH: €1004
Dus €6288 - €2264 = €4024 voor manuren, schuindaksysteem, bekabeling en aanpassingen in groepenkast?
(die JA Solar 435 glas-glaspanelen zijn wel echt voor de weggeef, of kijk ik niet goed?)
Dit is inderdaad gewoon 1 op 1 een typische groothandel prijs, dus die moeten van de voorraad af als je voor die prijs per stuk kan bestellen.TCMR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:17:
[...]
20 x JA Solar JAM54D41/435 Glas Glas Full Black (GB versie) = €1260,-
Dus €6288 - €2264 = €4024 voor manuren, schuindaksysteem, bekabeling en aanpassingen in groepenkast?
(die JA Solar 435 glas-glaspanelen zijn wel echt voor de weggeef, of kijk ik niet goed?)
Vreemd genoeg kun je in het hele bestelproces niet van de BTW af komen, ook al kies je "Particulier". Een mooie prijs, maar glas-glas (21.5kg), daar wil m'n rug niet aan meedoendrboneym schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:23:
[...]
Dit is inderdaad gewoon 1 op 1 een typische groothandel prijs, dus die moeten van de voorraad af als je voor die prijs per stuk kan bestellen.
Ja ongelofelijk dat ze daar product mee in de markt zetten. Tis wel een grote jongen, dus wellicht erg groot ingekocht.TCMR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:25:
[...]
Vreemd genoeg kun je in het hele bestelproces niet van de BTW af komen, ook al kies je "Particulier". Een mooie prijs, maar glas-glas (21.5kg), daar wil m'n rug niet aan meedoen
Wij doen al een tijdje glasglas erbij in het bedrijf, de 440 Aiko, maar straks ook een 60 cels 480wp 1903x1134 glas glas van 26kg. Gelukkig na de goeie jaren wel geïnvesteerd in een kraan, anders wilde ik dat de monteurs (mezelf inclusief) inderdaad echt niet dagelijk aandoen.
Ja dat zal best kloppen, als jij mij een partij kunt wijzen die betrouwbaar is en het voor minder doet, houd ik mij aanbevolen.TCMR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:17:
[...]
20 x JA Solar JAM54D41/435 Glas Glas Full Black (GB versie) = €1260,-
7 van de 10 willen alleen maar met micro’s werken…
Het lijkt mij dat VEH dit heeft uitonderhandeld en ik kreeg van twee partijen gelijke aanbiedingen (andere panelen en andere omvormer).
Dit voelde betrouwbaarder aan.
Ondanks dat ik je gedachte deel, is het mij niet gelukt iets anders te vinden.
[ Voor 14% gewijzigd door Tweak_ers op 20-05-2024 15:54 ]
Dank je wel! 6000 is dus beter 💪AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:20:
@Tweak_ers
een 6 kW is zwaar zat. Ze snappen het daar niet helemaal heb ik de indruk![]()
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.45&max2=0
Ik heb een keer een stroomstoring van Liander gehad en toen de stroom er langzaamaan weer op kwam, gebeurde dat af en aan, om de paar seconden. Niet echt lekker voor elektrische apparatuur. Dat had in principe weinig effect op de zonnepaneel installatie, omdat dat 's avonds was.
[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 20-05-2024 16:22 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Dat is te gek voor woorden...Medjai schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:31:
Oh vreemd, waar heb je die spec vandaan dan? De datasheet die ik via deze link staat 56-90V
[Afbeelding]
https://vdh-solar.nl/p-aps-ds3d-3w-20-jaar-garantie
/f/image/mpBsfr9JZy0GCpNjRudQLABX.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet wat (3W) betekent in het type, die staat wel bij de link op VDH, maar in de datasheet van APsystems wordt er niets over gezegd. Misschien heeft de DS3D wel weer verschillende varianten om het nog ingewikkelder te maken
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Uitschakelen is misschien wel slim tegen pieken en of pendelen. Gewoon groep uitzetten in meterkast wanneer het donker is is het beste.BeQuietAndDrive schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:18:
Over twee weken gaat Liander onderhoud doen aan het netwerk, en die dag zijn er stroomonderbrekingen aangekondigd. Is het verstandig die dag mijn zonnepanelen uit te schakelen? En zo ja, wat is de beste manier? Ik kan de omvormer van de stroom af halen, en/of in de meterkast de hele groep uitzetten natuurlijk.
Ik heb een keer een stroomstoring van Liander gehad en toen de stroom er langzaamaan weer op kwam, gebeurde dat af en aan, om de paar seconden. Niet echt lekker voor elektrische apparatuur. Dat had in principe weinig effect op de zonnepaneel installatie, omdat dat 's avonds was.
Had ik bij ons ook gedaan, 's avonds uitgezet en toen ze rond 12:00 klaar waren even afgewacht totdat op de website aangegeven werd dat ze echt klaar waren. Gewoon via groepenkast of werkschakelaar.BeQuietAndDrive schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:18:
Over twee weken gaat Liander onderhoud doen aan het netwerk, en die dag zijn er stroomonderbrekingen aangekondigd. Is het verstandig die dag mijn zonnepanelen uit te schakelen? En zo ja, wat is de beste manier? Ik kan de omvormer van de stroom af halen, en/of in de meterkast de hele groep uitzetten natuurlijk.
Met €0,78/Wp zit je volgens mij helemaal niet slecht hoor. Het lukte mij zelf vorig jaar met zelf leggen net aan voor €1,13/Wp. Maar de (Chinese) hardware is zo goedkoop momenteel, dat je zou denken dat het goedkoper kan (en heb eerder dit jaar inderdaad voor €0,50/Wp nog 2,1kWp bijgelegd, maar idd zelf, ik ben allergisch voor installateurs).Tweak_ers schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:48:
[...]
Ja dat zal best kloppen, als jij mij een partij kunt wijzen die betrouwbaar is en het voor minder doet, houd ik mij aanbevolen.
Lekker!TCMR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Met €0,78/Wp zit je volgens mij helemaal niet slecht hoor. Het lukte mij zelf vorig jaar met zelf leggen net aan voor €1,13/Wp. Maar de (Chinese) hardware is zo goedkoop momenteel, dat je zou denken dat het goedkoper kan (en heb eerder dit jaar inderdaad voor €0,50/Wp nog 2,1kWp bijgelegd, maar idd zelf, ik ben allergisch voor installateurs).
Zelf durf ik het niet aan, helaas.
Maar ik heb best veel partijen aangeschreven en dit lijkt voor mij het onderste uit de kan te zijn.
Als iemand een landelijke partij weet of regio Haaglanden, graag. Maar er waren er heel veel die nog een stuk duurder waren 🤣
Tadaa, een whopping 575Wp (!) per paneel. 238cm lang, en "slechts" 33.1kgLemonC200 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:06:
Iemand een idee waar je die nieuwe grote panelen kan kopen. Ik heb een tuinhuisje met twee zijdes van 145*295. Net een onhandige maat dus wilde gaan voor 110*230 en dan rond de 1200wp.
Keurig! Ik moet nog ca. 800kWh erbij voordat ik zover ben, maar dat is inclusief warmtepomp.Gramser schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:25:
Een heuglijk jaarlijks frivool feitje: vandaag is de dag dat ik van netto afname naar netto teruglevering ben gegaan, vanaf 1 januari bezien. Nu “bufferen” voor de rest van het jaar (wat dan weer niet het saldeerjaar is, maar soit). Toch geinig.
Dit jaar tot nu to 36% van de eigen opwek gebruikt: 2330kWh waarvan dus 1483kWh teruggeleverd. Totaalverbruik dit jaar staat nu op 3100kWh en zit iets fiks onder de verwachting vanwege de zeer milde februari, da's dus ook positief.
Ergens in maart was de omslag waar ik gemiddeld meer produceerde dan verbruik; interessant genoeg was eigen verbruik zelfs in januari 'slechts' 63%!
Prima toch? Hier ook een warmtepomp hoor. Maar mijn "feitje" zegt niet zoveel. Helemaal afhankelijk van het weer, verbruik, opwek, locatie, gebruikers en verbruikers. Eigenlijk alleen leuk om met jezelf te vergelijken met voorgaande jaren. Ik meen dat vorig jaar dit moment eind april al was aangebroken. Ligt vooral aan een wat bewolkt en nattig voorjaarmawashigeri schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:17:
[...]
Keurig! Ik moet nog ca. 800kWh erbij voordat ik zover ben, maar dat is inclusief warmtepomp.
Dit jaar tot nu to 36% van de eigen opwek gebruikt: 2330kWh waarvan dus 1483kWh teruggeleverd.
Totaalverbruik dit jaar staat nu op 3100kWh en zit iets onder de verwachting, da's dus ook positief.
Ergens in maart was de omslag waar ik gemiddeld meer produceerde dan verbruik; interessant genoeg was eigen verbruik zelfs in januari 'slechts' 63%!
https://www.telegraaf.nl/...ring-zonnepanelenbezitter
Er zijn zo veel aftakkingen van zonnepanelen, TLV en de saldeer regeling dat ik niet meer weet waar ik dit moet plaatsen, dus hier maar.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Donderdag wordt er in het parlement gesproken over de Energiewet. NSC heeft een Kamermeerderheid verzameld die gaat voorkomen dat consumenten voortaan moeten betalen voor terugleveren van stroom. „Dat is echt de omgekeerde wereld. Het is gek dat op datzelfde moment de gas- en kolencentrales aan kunnen staan en de consument moet betalen voor teruglevering voor stroom, terwijl dit veel duurzamer is. Dan krijg je dus de situatie dat mensen hun zonnepanelen uit gaan zetten. Zonde”, aldus Kamerlid Wytske Postma.JWT schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:40:
Staat er een bron bij?
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
salderen.