Welke Enphase micro-omvormers zijn OK voor 430WP panelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 23:09
Dag allen,

Ik heb een offerte voor een 20-paneel Enphase systeem ontvangen van 8500 euro. Prijs lijkt mij niet verkeerd. Het gaat om Jinko Solar N-Type 430WP panelen en Enphase IQ8+ micro omvormers.

Ik las elders in het forum dat de IQ8+ wellicht onderbemeten zijn. Hier las ik iets vergelijkbaars: https://www.stralendgroen...e-iq8plus-micro-omvormer/
"De Enphase IQ8+ micro-omvormer heeft een maximaal uitgangsvermogen van 300 Watt op piekmomenten. U kunt er zonder problemen tot 440 Wattpiek op aansluiten, maar dan wordt het aantal opgewekte watt boven de 300 afgetopt."
In de compatibiliteitscalculator van Enphase wordt de IQ8+ wel als compatibel aangemerkt. Maar dat zegt misschien niet alles.

Wat denken jullie? Vragen om andere micro-omvormers? Mijn dak ligt vrijwel op het zuiden. De verwachte opbrengst van de panelen is 9200. Er komt dus aardig wat zon op.

Beste antwoord (via Proton_ op 21-07-2024 16:10)

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:41

Pazo

Mroaw?

Ik ga mij verder niet in de discussie Enphase vs stringomvormer mengen, dat heeft net als bij bijvoorbeeld Apple - Android of nVidea - AMD toch geen zin en je kunt eindeloos door gaan over wat de een wel als voordeel / nadeel ziet en de ander niet.

@dzjam Ik heb je ingevulde sheet natuurlijk niet gezien, maar als je bij de IQ8MC alles op groen heb staan, zou ik daar zeker voor gaan, die matched dan gewoon nog net iets beter dan de IQ8+. De IQ8MC zit ook met een VA van 330w, en de IQ8+ met 300w.
In NL halen panelen ca 80% van hun opgegeven wp. Dus bij 430wp panelen is dat ca 344w. Zit je met IQ8MC dus prima.
Mensen staren zich bind op het verschil tussen 430wp van het paneel en de VA van 330w van de micro. Maar in de praktijk ligt dat dus veel dichter bij elkaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 16-05-2024 09:28 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:02
https://enphase.com/nl-nl...microinverters/comparison

kijk daar eens
missende de sheet
https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharing
`

[ Voor 43% gewijzigd door Paradox op 15-05-2024 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Lees je eens in Het grote Enphase topic - deel 2

Daar staat o.a. een link naar een prachtige excelsheet in waarin je adhv de datasheet van je panelen de juiste micro kan kiezen. Staar je niet blind op aftoppen, dat valt in NL heel erg mee. Zie ook FAQ vraag 1 in dat topic.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom neem je geen stringomvormer van 8 kW, dan is het probleem ook opgelost?
Lastig dak? met veel verschillende orientaties en boomschaduw?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb je ook daadwerkelijk micro's nodig? Kan een stringomvormer niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
dzjam schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:49:
Dag allen,

Ik heb een offerte voor een 20-paneel Enphase systeem ontvangen van 8500 euro. Prijs lijkt mij niet verkeerd. Het gaat om Jinko Solar N-Type 430WP panelen en Enphase IQ8+ micro omvormers.

Ik las elders in het forum dat de IQ8+ wellicht onderbemeten zijn. Hier las ik iets vergelijkbaars: https://www.stralendgroen...e-iq8plus-micro-omvormer/
"De Enphase IQ8+ micro-omvormer heeft een maximaal uitgangsvermogen van 300 Watt op piekmomenten. U kunt er zonder problemen tot 440 Wattpiek op aansluiten, maar dan wordt het aantal opgewekte watt boven de 300 afgetopt."
In de compatibiliteitscalculator van Enphase wordt de IQ8+ wel als compatibel aangemerkt. Maar dat zegt misschien niet alles.

Wat denken jullie? Vragen om andere micro-omvormers? Mijn dak ligt vrijwel op het zuiden. De verwachte opbrengst van de panelen is 9200. Er komt dus aardig wat zon op.
Geen micro's maar string. Lees even terug in het topic. Hou je waarschijnlijk zo'n €1500,- in je zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:02
even snel, (alles ex zonder ophanging)
20x 430wp panelen totaal 2000 euro
20x enphase totaal 2400

en een string systeem
20 x paneel =2000
1 x sma tripower stp8 = 1800

alles excl btw en accesoires , meterkasten, kabels ophangsysteem heb je dan nog 4k voor over.

[ Voor 33% gewijzigd door Paradox op 15-05-2024 21:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Geld / kosten van een systeem is niet alles. Blijft me steeds verbazen dat er een groep is die als ze Enphase horen gelijk gaan roepen dat het veel te duur is. Ja het is duurder dan een string systeem, maar er zitten ook voordelen aan. En we zitten op Tweakers. Er wordt PC's samengesteld met videokaarten die alleen al €1500+ kosten. Mensen kopen een BMW terwijl je ook met een Skoda van A naar B komt. Het liefst worden ubiquity netwerkapparatuur aanbevolen. Of koop liever een IPhone of Mac iov een Android of een Windows PC. En zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen.
De vraag van TS is welke micro hij het beste kan nemen omdat hij blijkbaar gecharmeerd is van Enphase, niet om van Jan en alleman te horen dat ie 'te duur' systeem wil kopen. Dat is voor iedereen persoonlijk, wat 'duur' is.

@dzjam vul de excelsheet eens in. Mijn gevoel zegt IQ8MC. Dat is vaak de sweet spot voor ~430wp panelen, maar het hangt ook van de specs af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Pazo
Ben net een middagje bezig met dynamische tarief regelingen en regeling op teruglevering (na aftrek eigen verbruik)
https://github.com/fonske...nt_yaml/dynamic_ctrl.yaml

Lukt dat ook met enphase? Met een string namelijk wel.
We zitten inderdaad op tweakers, dus dit soort mogelijkheden horen er ook bij.
Valt me tegen dat enphase nog niet zover is, en als ze zover zijn, moet het nog waarschijnlijk nog steeds via de cloud onder toezicht.

Benoem ook eens de nadelen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2024 22:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@AUijtdehaag Ja Enphase loopt daar wat in achter maar is er wel mee bezig. Al kan je zelf al wel met bijv. Home Assistent / Domoticz of netprofielen nu al wel het een en ander (dus met een omweg) regelen.
Nadelen staan ook gewoon in het topic genoemd. Ik ga nu niet de hele discussie hier starten daarover, helpen we TS niet mee. Maar wat ik wilde zeggen is dat mij opvalt dat bij Enphase vaak snel wordt geroepen dat het te duur is, terwijl er zat andere productgroepen zijn waarbij dat ook gezegd kan worden maar je het niet hoort. Het is niet alleen het financiële plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03
En wat is dan de meerwaarde van Enphase dan? Is het een systeem van meer dan 2 dakvlakken? Ligt de woning in een mooi bos?

IQ8 kan door de veel te hoge minimum Vmpp geen diode bypass realiseren.

Enphase zet je in als het nodig is vanuit technisch oogpunt. Niet omdat het kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Moet er perse een meerwaarde zijn? Waarom alleen vanuit technisch oogpunt? Waarom mag het niet gewoon omdat je het een mooi systeem vind? Ik heb (op 1 klein schoortsteentje na) geen schaduw. Oost en west. Ja had prima op een string omvormer gekund. En toch Enphase wat duurder is. Waarom? Voor mij:
- Hoog DHZ gehalte (ik moest vanwege complexe dakbedekking zelf leggen, installateurs wilde er niet aan beginnen)
- Geen centrale omvormer in huis,
- Als er 1 micro of paneel kapot gaat blijft de rest werken,
- Zeer eenvoudig uitbreidbaar,
- Indien er een te hoge netspanning is, schakelen enkele micro's uit zodat de spanning weer onder het maximum komt en blijft de rest werken.
- en omdat ik gewoon een mooi product / concept vind.

Nogmaals in veel gevallen is een string omvormer helemaal prima, mij zal je het nooit horen afkraken hier, maar stop met roeptoeteren dat Enphase onnodig duur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 23:09
Dank voor jullie reacties.

@Paradox @Pazo
Die comparison site had ik inderdaad gezien, de Excel sheet nog niet. Als ik die invul aan de hand van de PDF van het paneel krijg ik voor de IQ8+ geen vinkje bij DC stroomgrens. De eerste waarbij er daar wel een vinkje komt, is bij IQ8MC. In FAQ1 lees ik dat aftoppen niet zo'n probleem is en dus de IQ8+ nog wel zouden kunnen. Of zouden jullie toch de MC aanraden?

@AUijtdehaag @stin00 @MotorBeast @Ronald
Veel stringfans hier :*) .

Een aantal redenen waarom ik Enphase overweeg:
  • Het systeem heeft nu twee dakvlakken, maar als ik in de toekomst nog eens ga uitbreiden worden dat er 3. Er is geen bos of andere schaduw. Met uitbreiding zit je niet aan een max van je omvormer vast.
  • Ik vind het interessant en nuttig om per paneel te kunnen monitoren
  • Als er eentje kapot gaat, blijft de rest werken
  • De meerprijs t.o.v. een Growatt-systeem dat dezelfde leverancier ook offreert valt mee, namelijk 900 euro (voor 20 panelen). Als er duurdere micro-omvormers op moeten, dan wordt dat verschil uiteraard groter.
  • Langere garantie. 10 jaar is ook al heel lang natuurlijk, maar 25 jaar is meer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Bedenk heel goed dat al die micro omvormers onder je panelen zitten. De kans dat er in 20 jaar tijd 1 of meerderen defect gaan is groot. En dan heb je steeds een hele heisa om erbij te komen.

Alleen dat is is voor mij reden om geen micro's / optimizers te adviseren wanneer deze geen of zeer beperkte meerwaarde qua opbrengst hebben. Micro's zijn inderdaad per stuk te monitoren, maar dat is vooral handig om uit te vinden welke micro er stuk is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:16
hesselbeertje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:15:
Bedenk heel goed dat al die micro omvormers onder je panelen zitten. De kans dat er in 20 jaar tijd 1 of meerderen defect gaan is groot. En dan heb je steeds een hele heisa om erbij te komen.

Alleen dat is is voor mij reden om geen micro's / optimizers te adviseren wanneer deze geen of zeer beperkte meerwaarde qua opbrengst hebben. Micro's zijn inderdaad per stuk te monitoren, maar dat is vooral handig om uit te vinden welke micro er stuk is.
de enphase micros hebben de beste garantie en gaan het minst vaak kapot.
Daarnaast heb je bij een normale omvormer wel de garantie dat die kapot gaat na 8-15 jaar en dan kan je dus gewoon een nieuwe kopen want daar zit niet meer garantie op.

Mocht er 1 micro stuk gaan functioneert de rest nog door. Een probleem met je normale omvormer zorgt er voor dat je hele systeem meteen plat ligt of minder goed functioneert.

Vervangen van een micro is binnen 1 uur makkelijk haalbaar. Dat uur betaal je ook als de monteur een kwartier werk heeft.

Kortom Micros zijn altijd beter maar ook duurder in aanschaf.
Ik zou nooit een systeem kiezen zonder micros tenzij dat absoluut niet mogelijk is qua budget of het om zoveel panelen gaat dat het te kostbaar wordt..
20+ panelen..

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 15-05-2024 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:26
Een stringomvormer vervang je 1 op 1 in enkele minuten. Kan je zelf. Een micro omvormer moet je het dak voor op. Afhankelijk van goothoogte wordt dat steiger of hoogwerker huren met een beetje pech.

Collega van me heeft 8x400 op Enphase liggen, zuid, geen schaduw. Ik heb 6x430 op een Goodwe stringomvormer liggen, ook zuid, geen schaduw.

Ondanks dat hij 3200Wp heeft liggen en ik maar 2600 heb ik dag in dag uit meer opbrengst. Waarom? Omdat zijn Enphase systeem aftopt.

En waarom heeft hij Enphase? Omdat ie de eerste beste offerte heeft getekend waarop stond dat Enphase het allerbeste systeem was met mogelijkheid voor accu.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 15-05-2024 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@boyette String omvormers gaan helemaal niet gegarandeerd na 8-15 jaar kapot. Hoe kom je er bij?

En een micro onder een paneel binnen een uur vervangen? Dat hangt er maar net vanaf of die een beetje bereikbaar is. Kan anders met alle noodzakelijke voorbereiding ook best een dag kosten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
onetime schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:56:
@boyette String omvormers gaan helemaal niet gegarandeerd na 8-15 jaar kapot. Hoe kom je er bij?

En een micro onder een paneel binnen een uur vervangen? Dat hangt er maar net vanaf of die een beetje bereikbaar is. Kan anders met alle noodzakelijke voorbereiding ook best een dag kosten.
De levensduur van string omvormers ligt tussen de 8 tot 12 jaar.

Ik ken verschillende leveranciers en electriciens en die hebben geen 1 klant in hun bestand waarbij de string omvormer langer dan 15 jaar mee ging en zelfs 80% geen 10 jaar.

Je loopt in ieder geval een enorm risico op dat je de string omvormer in ieder geval 1x moet vervangen tijdens de levensduur van je hele systeem

en bij micro omvormers is dat risico er in principe niet omdat de levensduur en garantie 25-30 jaar is.

Het argument dat je het niet moet doen omdat vervanging misschien ingewikkeld is vind ik geen argument en zeker niet bij iets wat je juist aanschaft om het niet te vervangen omdat het zo duurzaam is en juist de minste kans op vervanging geeft

[ Voor 27% gewijzigd door boyette op 16-05-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@boyette verkoop praatjes. Ik heb een aantal systemen bij kennissen geplaatst, en de enige die kapot is gegaan was door een ouderwetse las-trafo met grote spanningspieken. En meer dan de helft is al meer dan 10 jaar in bedrijf. Kijk in mijn footer, omvormer is 4k2, met 5k5 aan panelen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
onetime schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:23:
@boyette verkoop praatjes. Ik heb een aantal systemen bij kennissen geplaatst, en de enige die kapot is gegaan was door een ouderwetse las-trafo met grote spanningspieken. En meer dan de helft is al meer dan 10 jaar in bedrijf. Kijk in mijn footer, omvormer is 4k2, met 5k5 aan panelen...
om hoeveel systemen gaat dat?
en als die dingen zo lang mee gaan waarom wordt er dan geen garantie op gegeven?

Er zijn overigens ook een heel aantal tweakers topics over kapotte string omvormers..
nog nooit iets gezien over de micros van enphase

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 16-05-2024 02:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Dit wordt ordinaire risico analyse.

Kans dat een enkele Enphase dood gaat is lager. Consequentie van vervangen is juist veel hoger: economisch rendabel vervangen is er vaak gewoon niet bij… tegen de tijd dat je betaald hebt voor vervangen had je hem beter dood kunnen laten. Het kan zijn dat er meerdere panelen los moeten om veilig te kunnen werken.

En centrale omvormer is door elke elektricien te vervangen in 15 minuten.

Een Enphase systeem is niet met DC/DC koppeling aan accu te hangen.

Er is geen technisch nadeel een uitbreiding met een extra centrale omvormer te doen.
Een installateur gaat in de regel een Enphase uitbreiding niet aan het bestaande hangen. Dus je krijgt een los Enphase systeem. Dat is de trieste realiteit, niet per se technisch overigens… (al werken generaties Enphase op monitoring niveau niet samen)

Als een installateur slechts 900 verschil rekent tussen Enphase en Growatt dan zit het niet goed. Het prijsverschil van de materialen is richting 1500.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik ga mij verder niet in de discussie Enphase vs stringomvormer mengen, dat heeft net als bij bijvoorbeeld Apple - Android of nVidea - AMD toch geen zin en je kunt eindeloos door gaan over wat de een wel als voordeel / nadeel ziet en de ander niet.

@dzjam Ik heb je ingevulde sheet natuurlijk niet gezien, maar als je bij de IQ8MC alles op groen heb staan, zou ik daar zeker voor gaan, die matched dan gewoon nog net iets beter dan de IQ8+. De IQ8MC zit ook met een VA van 330w, en de IQ8+ met 300w.
In NL halen panelen ca 80% van hun opgegeven wp. Dus bij 430wp panelen is dat ca 344w. Zit je met IQ8MC dus prima.
Mensen staren zich bind op het verschil tussen 430wp van het paneel en de VA van 330w van de micro. Maar in de praktijk ligt dat dus veel dichter bij elkaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 16-05-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb 387W uit een 350W paneel gehad… nee dat duurde niet lang en is dus van beperkt belang.

Een 440W paneel op zuid hoort op een iq8hc van 365W. Dan zit je op die 80%

Op oost of west is de piek lager en voldoet misschien de iq8mc (330w)

Iq8+ (300W) is waanzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:26
Mbt die garantie... als je de voorwaarden leest vervangen ze de omvormer door een gelijkwaardig exemplaar of krijg je een credit.

Mooi die garantie, maar als je in je achterhoofd houdt dat een IQ8 omvormer niet werkt in een IQ7 systeem of andersom, wie zegt dan dat er over 10 jaar nog IQ8 omvormers op voorraad zijn en de IQ10 tegen die tijd op je IQ8 systeem werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

_JGC_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:46:
Mooi die garantie, maar als je in je achterhoofd houdt dat een IQ8 omvormer niet werkt in een IQ7 systeem of andersom, wie zegt dan dat er over 10 jaar nog IQ8 omvormers op voorraad zijn en de IQ10 tegen die tijd op je IQ8 systeem werkt?
Daar zullen ze waarschijnlijk verloopstekkers voor maken of softwarematig aanpassen.
IQ7 kan momenteel ook een in M250 systeem dmv een verloopstekker.
Ik verwacht dat in de toekomst IQ7 en IQ8 ook prima in 1 systeem kunnen. Het is gewoon een softwarematig iets, houden ze nu lekker gescheiden = cashen. Dat is wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Expectation is the mother of all f*-ups

Wat niet is moet je niet van uit gaan bij bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
boyette schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:34:
[...]

de enphase micros hebben de beste garantie en gaan het minst vaak kapot.
Daarnaast heb je bij een normale omvormer wel de garantie dat die kapot gaat na 8-15 jaar en dan kan je dus gewoon een nieuwe kopen want daar zit niet meer garantie op.

Mocht er 1 micro stuk gaan functioneert de rest nog door. Een probleem met je normale omvormer zorgt er voor dat je hele systeem meteen plat ligt of minder goed functioneert.

Vervangen van een micro is binnen 1 uur makkelijk haalbaar. Dat uur betaal je ook als de monteur een kwartier werk heeft.

Kortom Micros zijn altijd beter maar ook duurder in aanschaf.
Ik zou nooit een systeem kiezen zonder micros tenzij dat absoluut niet mogelijk is qua budget of het om zoveel panelen gaat dat het te kostbaar wordt..
20+ panelen..
Steiger opbouwen, valbeveiliging installeren, meerdere panelen loshalen (want de kapotte zit altijd onder het lastigste paneel), micro vervangen, panelen terugleggen, steiger afbreken, micro softwarematig koppelen. En dat binnen een uur? Dream on. Je bent een halve dag verder, en met 2 man want alleen krijg je die steiger niet gebouwd.

En de kans is goed aanwezig dat je bij een installatie dit grapje meerdere malen mag uitvoeren binnen de levensduur van de panelen.

Nogmaals, het weglaten van overbodige techniek maakt een installatie gewoon eenvoudiger en daarmee heb je automatisch minder faalkansen. Verder heb je met micro's een enorme vendor lock-in, je zit voor de levensduur van het systeem vast aan bijvoorbeeld Enphase. Terwijl je een stringomvormer naar eigen inzicht kunt wisselen voor een ander merk bij defect of gewijzigde wensen (bijvoorbeeld accuopslag)

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 16-05-2024 13:44 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

hesselbeertje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Steiger opbouwen, valbeveiliging installeren, meerdere panelen loshalen (want de kapotte zit altijd onder het lastigste paneel), micro vervangen, panelen terugleggen, steiger afbreken, micro softwarematig koppelen. En dat binnen een uur? Dream on. Je bent een halve dag verder, en met 2 man want alleen krijg je die steiger niet gebouwd.

En de kans is goed aanwezig dat je bij een installatie dit grapje meerdere malen mag uitvoeren binnen de levensduur van de panelen.
Ja het kan zijn dat een paneel lastig te bereiken is waardoor je inderdaad veel tijd kwijt bent.
Aan de andere kant blijkt uit praktijkervaringen dat de fail-rate gelukkig erg laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-06 09:11
dzjam schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:49:
Dag allen,

En wat is het geworden?

Ik zelf heb ook 430 WP panelen op een IQ8+. Dit omdat de MC en AC een stuk duurder zijn en dus niet meer rendabel. Ik ben misschien wel iets teveel aan het aftoppen maar ik denk nog steeds dat dit de juiste beslissing was.
Pagina: 1