• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn

Dankzij een opklaring in de middag/avond is er toch nog 2,94 kWh/kWp. Ietsje beter.. maar bleef erg lang donker/regen.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Solcast zat er compleet naast. Verwacht 62kWh, praktijk 34.

2,6puntjes.

  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
14/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
10,1kWh
5,05Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
15,6kWh
3,58Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
2,6kWh
1,47Wh/Wp
6,2kWh
28,3kWh
3,48Wh/Wp
45,0kWh
Redelijk weer, vooral in de middag, wel ONO 1/2 uur gedimd door zonnedimmer... O-)

[ Voor 0% gewijzigd door __Erik__ op 15-06-2026 22:03 . Reden: Trage verwerking Growatt cloud... ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

71,6kWh vandaag :)

Bericht hierboven


  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 16.14 KWh = 2.78 KWh/KWp beroerd weinig voor juni , de ochtend en een deel van de middag grijss

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
3,64 kWh/kWp voor O-W. 50% maand target is binnen. 2de deel van juni ziet er veel zonniger uit, als we de voorspellingen mogen geloven... Moet goed komen denk ik...

  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn: pas aan het einde van de dag was er zon.. maar die zonnestralen kwamen te laat voor mijn panelen en bleef de teller steken op een magere 14,06 kWh = 2,23 kWh/kWp.. Inderdaad mag wel wat beter worden 2e helft.

  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
15/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
9kWh
4,50Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
8,9kWh
2,04Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
1,6kWh
0,91Wh/Wp
6,2kWh
19,5kWh
2,40Wh/Wp
45,0kWh
Pas later in de middag redelijk open... O-)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

57,2kWh hier :)

Bericht hierboven


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
Wordt niet heel donker meer. Gisteren 80,7 kWh. 2,8 kWh/kWp. Veel regen en wind.

  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 22.88 KWh = 3.94 KWh/KWp redelijke dag vandaag met vanaf 11 uur dat de zon erbij kwam met wolken

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
6,76 kWh/kWp voor O-W. Weer is een top dag 8)

[ Voor 4% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 16-06-2026 21:54 ]


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
begon bewolkt, buitje maar daarna sluier en open lucht.
31,7 kWh = 5,05 kWh/kWp zuid.

  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
16/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
9,6kWh
4,80Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
14,5kWh
3,33Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
2,9kWh
1,65Wh/Wp
6,2kWh
27kWh
3,33Wh/Wp
45,0kWh
Pas later op de dag trok het open... O-)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gisteren was prima.
GisterenkWhkWh/kWp3 x Growatt MOD 7000TL3-X
Achterdak40,65,6410x450 op 30°ZW + 6 x450 op 5°ZW
Voordak15,93,4910x455 op 30°NO
Platdak36,85,118x450 op 5°ZW + 8x450 op 15°ZO
Totaal93,34,9218950 Wp

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
Gisteren 119,6 kWh. 4,1 kWh/kWp.

Af en toe een beetje zon door de bewolking.

[ Voor 6% gewijzigd door surcharge op 17-06-2026 08:42 ]


  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51
Deze maand nog maar 3x dagtarget gehaald

Assen: 8,63 kWh = 2,45 kWh/kWp (OZO 45° 1920 Wp, WNW 45° 1600 Wp) Dagtarget: 66%, Pro Rata: 84%

  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
4,36 kWh/kWp voor O-W. Nog steeds prima op schema. Nog 250 Kwh te gaan...

  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 21.15 KWh = 3.65 KWh/KWp redelijke dag , wel soms zon gehad maar veel wolken en het is zwoel buiten bah

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

77,4 kWh, een 4,1 punter voor vandaag

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
189 kWh. 6,5 kWh/kWp.

Een mooie dag, ca 50 kWh eigen verbruik. Snap niet waarom de stroomprijzen zo duur waren vandaag, maar ga absoluut niet klagen!

  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
bijna hele dag een laagje bewolking. 19,92 kWh (3,17 kWh/kWp)
Redelijk hoge kwh prijzen inderdaad, dus accu helemaal vol en nu net met 35 cent verkocht. Morgen wordt het helemaal prima met 84ct/kwh

  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
Ik ben hier al gelukkig met 10 ct/kWh. :D

  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
het is zowaar in de ochtend zonnig in Aalten .
maar het is ook zwoel , getver .
de vaat is ook weer schoon op de zonnestroom >:)

[ Voor 24% gewijzigd door Misterpc op 18-06-2026 15:52 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

Gisteren 51,7kWh
Vandaag wordt beter, dit zijn fijne dagen :)

Bericht hierboven


  • sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-06 13:09
EDW13 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:16:
Regio Apeldoorn
bijna hele dag een laagje bewolking. 19,92 kWh (3,17 kWh/kWp)
Redelijk hoge kwh prijzen inderdaad, dus accu helemaal vol en nu net met 35 cent verkocht. Morgen wordt het helemaal prima met 84ct/kwh
Je rekent de belasting mee. Die krijg je volgens mij niet.. Wordt het allemaal een stuk minder rooskleurig van.

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
sygys schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:02:
[...]

Je rekent de belasting mee. Die krijg je volgens mij niet.. Wordt het allemaal een stuk minder rooskleurig van.
Jawel hoor, tot 31 december wordt een dynamisch contract gesaldeerd op basis van afgenomen kWh. Om niet verder offtopic te gaan will ik het je in dm uitleggen of er zijn hier best wel wat draadjes die je kan volgen hiervoor.

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51
Assen: 15,66 kWh = 4,45 kWh/kWp (OZO 45° 1920 Wp, WNW 45° 1600 Wp) Dagtarget: 120%, Pro Rata: 86%

Eindelijk weer eens een dag target

  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
Een prachtige 37,56 kWh (5,96 kWh/kWp) opgewekt. EV vol, batterij vol, en nog een bak teruggeleverd tegen de absolute hoofdprijs van vanavond. Alleen zo ontzettend klef.. :(

  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 29.87 KWh = 5.15 KWh/KWp de eerste 5 van juni en zo te zien met die hoge temperaturen komen er amper wat bij en mei was ook al niet te royaal ermee ...

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
17/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
8,3kWh
4,15Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
15,4kWh
3,54Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
3,3kWh
1,85Wh/Wp
6,2kWh
27kWh
3,32Wh/Wp
45,0kWh
Wéér trok het later op de dag open... O-)

18/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
10,3kWh
5,15Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
22,4kWh
5,14Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
5,0kWh
2,85Wh/Wp
6,2kWh
37,7kWh
4,65Wh/Wp
45,0kWh
Dat lijkt er meer op... *O*

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
117½ kWh. 4 kWh/kWp.

Wel nette dag.

  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
6,38 kWh/kWp voor O-W. Meer dan prima dag...

  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

83,9kWh

12kWP zuid + 3kWP noord
Den Helder.

Bericht hierboven


  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
net de ramen open gedaan voor verfrissing , had het beter kunnen laten ,
smerig weer zeg , het heeft iets geregend hier in Aalten maar meer dan de stoep nat was het ook niet ,
het is nu al zwoel :(

gisteren bijna 10 KWh in de airco's gestopt om het aangenaam te houden binnen

[ Voor 16% gewijzigd door Misterpc op 19-06-2026 08:25 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
@Misterpc Hier ook de airco op zolder en de master bedroom aangezet. In de woonkamer helaas geen airco, maar het is nu 22,5 graden. Misschien zakt de koelte wat naar beneden met de deur open... Moet toch wat met al die energie...

  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

Wij hebben luiken, die zijn dicht. Dat is slechts zelden.

Airco/verwarming is wel een punt op onze verlanglijst, maar die lijst is lang :D

Bericht hierboven


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
vandaag hier koelen met de warmtepomp. Gaat redelijk, temperatuur binnen staat nog steeds op 24 graad.

  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
6,53 kWh/kWp voor O-W. Prima dag weer. Helaas geen pittige regen bui, paar lullige spatjes nu...

  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 29.82 KWh = 5.14 KWh/KWp ietsje minder dan gisteren maar niet veel , wel hebben de beide airco's beduidend meer energie opgeslurpt , ongeveer 14 KWh dus van veel terugleveren kwam het ook niet echt ..en het is buiten nu nog 33 graden en het is donkergrijs buiten wat weinig goeds voorspeld ...

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rond 19:00u een flinke spoelbeurt gehad maar verder zonnig vandaag.
VandaagkWhkWh/kWp3 x Growatt MOD 7000TL3-X
Achterdak39,95,5410x450 op 30°ZW + 6 x450 op 5°ZW
Voordak20,04,4010x455 op 30°NO
Platdak41,35,748x450 op 5°ZW + 8x450 op 15°ZO
Totaal101,25,3418950 Wp

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
Tropische hitte plus wat sluiers hier en daar. Ietsje minder als gister. Uiteindelijk is de teller op een 37,1 kWh (5,89 kWh/kWp) blijven hangen.

  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
19/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
9,9kWh
4,95Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
21,1kWh
4,95Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
4,7kWh
2,65Wh/Wp
6,2kWh
35,7kWh
4,39Wh/Wp
45,0kWh
Dat lijkt er al weer op... *O*

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

Zomerstorm nu hier, het koelt heerlijk af! Wel windkracht 9 net, maar ach :P

89kWh vandaag :)

Bericht hierboven


  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
hmmm , volgens het nieuws heeft het gespookt qua weer , alleen in Aalten geen spetter hemelvocht gehad ,
wel vroeg nog bewolkt maar nu weer zon gelukkig ....

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
Gisteren 166,6 kWh. 5,7 kWh/kWp.

De hitte uit Nederland is nu in Zweden! Het is nu al 25 graden buiten en later vandaag wordt onweer verwacht.

  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
Floor-is schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:41:
Zomerstorm nu hier, het koelt heerlijk af! Wel windkracht 9 net, maar ach :P

89kWh vandaag :)
Ja was mooi om te zien, leek wel een stroboscoop boven ons huis :o En flinke spoelbeurt gehad ook... Nu een stuk aangenamer buiten :)

  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

MatsuMatsu85 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Ja was mooi om te zien, leek wel een stroboscoop boven ons huis :o En flinke spoelbeurt gehad ook... Nu een stuk aangenamer buiten :)
Hier is de schutting aan de achterzijde een beetje beschadigd.
En de schutting aan de westzijde wordt nu wel een beetje penibel; ik had de hoop dat we daar nog wel even mee door kunnen, maar denk dat die deze zomer toch vervangen moet :/ (Dat wordt een dure grap, kanonne)

Bericht hierboven


  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
@Floor-is Oh dat is minder. Hier geen schade gelukkig, maar mijn huis staat achter een flatgebouw in de luwte er van, dat scheelt flink. En heb ook net een nieuwe schutting... Die heeft het goed doorstaan...

  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

MatsuMatsu85 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:36:
@Floor-is Oh dat is minder. Hier geen schade gelukkig, maar mijn huis staat achter een flatgebouw in de luwte er van, dat scheelt flink. En heb ook net een nieuwe schutting... Die heeft het goed doorstaan...
Oude schutting, de deur erin vond het niet zo tof.

Ik heb een hint nodig voor iemand die schuttingen bouwt, doe eens een DM :P

Bericht hierboven


  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 29.57 KWh = 5.1 KWh/KWp wederom een fractie minder maar altijd nog goed , wel is het weer heet hier in het oosten en het heeft geen druppel hemelvocht gegeven ..

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
Was weer heerlijk warm vandaag.. Wel vanochtend om 5 uur een erg goede onweersbui gehad. Alles is heel gebleven hier _/-\o_ Uiteindelijk is de teller gefinisht op 36,25 kWh (5,75 kWh/kWp).

  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
6,44 kWh/kWp voor O-W. Prima dag wederom en gelukkig iets minder warm...

  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
Vandaag 110½ kWh. 3,8 kWh/kWp.

Kreeg er weinig voor, dus de auto is weer bijna vol.

  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

82.1kWh vandaag

Flink bezig geweest met mijn zelfbouw-EMS, begint nu toch wel echt serieuze vorm aan te nemen :)

Bericht hierboven


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDW13 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:49:
Regio Apeldoorn
Was weer heerlijk warm vandaag.. Wel vanochtend om 5 uur een erg goede onweersbui gehad. Alles is heel gebleven hier _/-\o_ Uiteindelijk is de teller gefinisht op 36,25 kWh (5,75 kWh/kWp).
Ben Vlak bij jou….. boom op zuidwest tov mijn panelen is gesloopt door de wind. Dikke eik van +100jaar oud. Geen materiële schade verder.

4,84 punten pv.

30kWh import, 35kWh export. EV geladen, stroomrekening op dynamisch -€8,6

  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Prima weer weer vandaag
VandaagkWhkWh/kWp3 x Growatt MOD 7000TL3-X
Achterdak44,86,2210x450 op 30°ZW + 6 x450 op 5°ZW
Voordak20,64,5310x455 op 30°NO
Platdak44,36,158x450 op 5°ZW + 8x450 op 15°ZO
Totaal109,75,7918950 Wp

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐


  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
vannacht flink spoelweer gehad in Aalten , gelukkig maar nu is het (nog) bewolkt ,
eens kijken hoe lang dat zo blijft ..

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

Misterpc schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:27:
vannacht flink spoelweer gehad in Aalten , gelukkig maar nu is het (nog) bewolkt ,
eens kijken hoe lang dat zo blijft ..
Hier draai ik alweer >1.25kW en de hemel is strak blauw. Het kan zomaar een prachtige dag worden! (Tijd voor een bezoekje aan het zwembad?)

Bericht hierboven


  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
20/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
11,6Wh
5,80Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
21,6kWh
4,96Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
4,9kWh
2,76Wh/Wp
6,2kWh
38kWh
4,69Wh/Wp
45,0kWh
Dat lijkt er weer alweer op... *O*

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
60e breedtegraad, 24 kW omvormer, 29,24 kWh panelen.

211 kWh, 7,2 kWh/kWp. Bijna perfect zonnige dag!

Vandaag waren kneep de omvormer af omdat voltage opliep tot 253v, anders rechte lijn tussen 12 en 16:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tF1q0g9YdI_AEpN3aXOH9L3RbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/neHM07cl5jTYFb5MH20PwRE6.png?f=fotoalbum_large

  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
6,09 kWh/kWp voor O-W. Wat meer sluiers, maar verder prima dag weer... Opmaken voor een hete week...

  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
Begon heerlijk met regen en daarna best wel hardnekkige bewolking.. Maar werd uiteindelijk toch best wel zonnig en warm.. De teller is uiteindelijk gefinisht op 34,29 kWh (5,44 kWh/kWp).

Vandaag getest hoe de temperatuur in huis werd zonder Warmtepomp koeling.. Ik weet waar ik een gedeelte van de opwek aan ga gebruiken in de komende dagen.

  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 26.8 KWh = 4.62 KWh/KWp toch wat minder door de bewolking vanochtend en dat duurde wel even voordat dat weg trok ...

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
21/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
11,4Wh
5,70Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
18,4kWh
4,23Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
4,4kWh
2,48Wh/Wp
6,2kWh
34,2kWh
4,21Wh/Wp
45,0kWh
De ochtend was wat minder, verder prima... *O*

[ Voor 0% gewijzigd door __Erik__ op 22-06-2026 22:13 . Reden: correctie, growatt cloud weer laat ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

87,1kWh :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD7wJsG36Q5y60RP-vrhaaV0PhQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J837Q0I8Bo3pAV32q5hYFxxX.png?f=user_large
Ik denk dat die total-year niet helemaal klopt, maar maakt niet uit. Op de 28e gaat mijn nieuwe contract in en vanaf dan wil ik bijhouden voor het contract en niet voor het jaar :)

[ Voor 58% gewijzigd door Floor-is op 21-06-2026 22:46 ]

Bericht hierboven


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Solcast wilde 52kWh, het werd 54kWh.

4,15 puntjes voor oost / west op noord Veluwe.

Vooral de ochtend piek dik 10kWh gemist door wolken en overdag dikkere sluiers.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als solcast vandaag uitkomt, dan wordt t een record all time high sinds 2 jaar. 5.7.

Eerste twee puntjes daarvan zijn ondertussen binnen.

Langste dag vandaag en gisteren, dus dan profiteert oost/west.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 22-06-2026 11:17 ]


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
We gaan het zien, had hier vandaag al wel een paar dipjes door wat bewolking.

  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
7,07 kWh/kWp voor O-W. Nieuw record voor mijn set had niet verwacht een 7 te halen erg blij mee oOo

  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

113,2 kWh een 5,97 punter, maandtarget weer boven de 100%

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐


  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51
Assen: 18,20 kWh = 5,17 kWh/kWp (OZO 45° 1920 Wp, WNW 45° 1600 Wp) Dagtarget: 140%, Pro Rata: 93%

Hoogste van deze maand.

  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
Af en toe trok er wel wat sluierbewolking over, maar de zon kwam er prima doorheen. Kleine dip hier en daar. De teller is vandaag gefinisht op een mooie 37,68 kWh. Net geen 6 punter daardoor.. 5,98 kWh/kWp.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

5,3 voor hier.
Maar wel 13kWp op oost/west op een 8kW omvormer. Dus bij delen door 8 komt er een leuker getal uit ;)

  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
29,24 kWp. 24 kW omvormer, op ZZW 60e breedtegraad.

162 kWh. 5,5 kWh/kWp.

Hier wel ruim een uur langer licht dan in NL. Het wordt nu zelfs op zijn donkerst niet meer dan schemer.

  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 31.18 KWh = 5.38 KWh/KWp een heel mooie dag en een dagrecord voor 2026 in juni

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
22/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
11Wh
5,50Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
24,2kWh
5,56Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
5kWh
2,84Wh/Wp
6,2kWh
40,2kWh
4,95Wh/Wp
45,0kWh
Nu komt in principe de topweek van mijn sets, voor het eerst meer dan 40kWh gehaald, gecorrigeerd naar de 2 oudere sets, kom ik nog 2,2kWh tekort voor een echt all-time record, toch heel blij mee... *O*

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

90,2kWh vandaag, en het was niet eens strakblauw de hele dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9Q_isGo4-GDJdjRvec_mqheCM0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tZQivKIeUYwzl7B5lhxwV7l3.png?f=user_large
Doel is net-zero met de batterij :)
Pittige load in de avond ook: EV (3.6kW downthrottled) + Warmtepomp + Droger + Wasmachine + lege Quooker tegelijkertijd

[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 23-06-2026 09:20 ]

Bericht hierboven


  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
hmmm , bewolking in Aalten , was dit voorspeld ??
hopen dat het snel wegtrekt . oplost
tot nu toe soms zon en 29 graden

Vandaag in Aalten 23.72 KWh = 4.09 KWh/KWp fors minder dan gisteren vanwege de vele wolken die lang bleven hangen . :X

[ Voor 49% gewijzigd door Misterpc op 23-06-2026 21:15 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
6,84 kWh/kWp voor O-W. Prima dag wel warm. Nog ff paar dagen volhouden 🥵

  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

Best lekkere dag met 88.7kWh :)

5,91Wh/WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rB148I363FBLU93jw-1TMTJi19E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/inCKHM1mL1el5HmzzVBj6Kes.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 23-06-2026 22:52 ]

Bericht hierboven


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
Vandaag 139½ kWh, 4,8 kWh/kWp.

Veel bewolking alsnog!

[ Voor 29% gewijzigd door surcharge op 23-06-2026 22:24 ]


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
De ochtend begon met hardnekkige bewolking die pas laat besloot weg te trekken. Gefinisht op een eindstand van 34,96 kWh = 5,55 kWh/kWp. Echter met de zeer hoge prijzen (en morgen nog hoger) levert het een mooi zakcentje op.

  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
23/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
11,9Wh
5,95Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
17,4kWh
4,00Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
4,4kWh
2,47Wh/Wp
6,2kWh
33,6kWh
4,15Wh/Wp
45,0kWh
Veel te veel bewolking in de ochtend, daarna ok... O-)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

91,6 kWh een 4,83 punter, ook hier bewolking erbij

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐


  • Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

Floor-is

5.2

MatsuMatsu85 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:17:
6,84 kWh/kWp voor O-W. Prima dag wel warm. Nog ff paar dagen volhouden 🥵
Topscore gast!

Bericht hierboven


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
Zou nu wel warmte en droogte kunnen gebruiken. Zaterdag mag het weer weer helemaal losgaan van mij!

  • Albert Duin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:38
Gisteren 27,4kWh ~ 6,23kWh/kWp

Totaal deze maand tot nu toe 492kWh ~ 4,86 kWh/kWp. Het lijkt een mooie maand te worden.

Ijmond 4,4kWp Z 35gr.

P.S. Vanavond rond 8 uur prijzen van 110cent per kWh. Dat heb ik nog nooit gezien. Voetbal, zon onder en geen wind?

  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aalten 29 KWj = 5 KWh/KWp vanwege de hitte valt het alleszins nog mee , de airco's lusten ook flink meer

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

110,2 kWh een 5,81kWh/kWp
Airco’s draaien de nacht op de accu’s, heerlijk

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Regio Apeldoorn
De panelen hadden inderdaad behoorlijk last van de hitte. Exact geëindigd op 36,00 kWh = 5,71 kWh/kWp. Zonder airco, maar met vloerverwarming op de warmtepomp koelen gaat eigenlijk heel best en efficient daarmee... En net voor ruim 12 euro terug geleverd. Prima dagje ondanks die warmte.

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51
Albert Duin schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:39:

P.S. Vanavond rond 8 uur prijzen van 110cent per kWh. Dat heb ik nog nooit gezien. Voetbal, zon onder en geen wind?
Airco's ook

Assen: 17,16 kWh = 4,88 kWh/kWp (OZO 45° 1920 Wp, WNW 45° 1600 Wp) Dagtarget: 132%, Pro Rata: 97%

Bijna weer op schema met de pro rata l

  • __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 22:31
24/6 - 073:
SysteemOriëntatieHoekVermogen
Vandaag
Prestatie
Ooit
Delta SoliviaWZW39°2.000Wp
10,9Wh
5,45Wh/Wp
12,8kWh
GrowattONO39°4.355Wp
21,5kWh
4,94Wh/Wp
26,0kWh
HoymilesZZO86°1.760Wp
4,8kWh
2,74Wh/Wp
6,2kWh
37,2kWh
4,59Wh/Wp
45,0kWh
Top dag, perfecte curves, alleen wat lager door de temperatuur... *O*

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII


  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
6,69 kWh/kWp voor O-W. Prima dag nog 3 hete dagen te gaan...

[ Voor 9% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 24-06-2026 22:42 ]


  • Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
in Aalten is het al of nog 23 graden buiten , pfff :r

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west


  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
MatsuMatsu85 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:42:
6,69 kWh/kWp voor O-W. Prima dag nog 3 hete dagen te gaan...
Jij hebt echt monsterscore met dit warme weer. Twijfel nu toch of ik ga uitbreiden op mijn schuurdak met een ow als ik jouw goede cijfers zie. Kan daar ongeveer 4000wp kwijt en ik zie dat ik een goed rendement kan halen daar. We gaan het dit jaar aankijken of wij die energie ook allemaal nodig hebben. (Ev, warmtepomp en er komt nog airco)

  • Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07

Wailing_Banshee

You're Next

Mooi om te zien wat bewolking toevoegt bij ons, in de morgen. Gistermorgen, strak blauwe lucht, 380W. Vanmorgen, strak bewolkt: 1000W. Beide om 9:10. (panelen liggen op ZWZW)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.


  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:35
24 juni  omgeving Breda  47,70 kWh = 5,76 kWh/kWp

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
EDW13 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Jij hebt echt monsterscore met dit warme weer. Twijfel nu toch of ik ga uitbreiden op mijn schuurdak met een ow als ik jouw goede cijfers zie. Kan daar ongeveer 4000wp kwijt en ik zie dat ik een goed rendement kan halen daar. We gaan het dit jaar aankijken of wij die energie ook allemaal nodig hebben. (Ev, warmtepomp en er komt nog airco)
Ja mijn O-W dak ligt echt bijzonder gunstig. Hele lichte schaduw van CV pijpje, maar met shadow scan aan van de Goodwe gaat het sindsdien als een tierelier 8)

Zou het eerst lkr aankijken hoe je uitkomt, uitbreiden kan natuurlijk altijd nog. Overproductie is zonde volgend jaar dan moet je de boel weer gaan limiteren. Denk dat ik volgend jaar in de lente en zomer maanden de boel toch moet limiteren op 75% ofzo ivm teveel opwek... Gelukkig kan dat met de Goodwe omvormer...

[ Voor 20% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 25-06-2026 11:03 ]


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:27
Gisteren 107½ kWh, 3,7 kWh/kWp.

Nog best bewolkt! Vandaag ook helaas.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste