Spixo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:25:
Even een andere vraag:
Ik heb twee familieleden, waar de Solarman app sinds 29 juli geen data meer ontvangt van de omvormer. Gaat in dit geval dus om 2 verschillende woonadressen, afzonderlijke internetverbindingen, afzonderlijke Solarman accounts. Betreft 1x Hosola en 1x Omnik omvormer.
Gezien beide familieleden t/m 28 juli gewoon data in de Solarman portal zien en daarna niets meer lijkt het aan Solarman te liggen.
Meer Tweakers in dit topic die ditzelfde probleem hebben, en hopelijk een oplossing?
Ik heb ook gezeik met Solarman, zal deze post dadelijk updaten met de informatie die ik heb.
De update:
Wij lezen onze omvormer niet meer via de Solarman-cloud maar lokaal uit, rechtstreeks van de logger-stick over het LAN — Home Assistant met de custom component davidrapan/ha-solarman, die zichzelf classificeert als `local_polling` en na discovery op poort 48899 direct de Modbus-registers pollt.
Dat pad had rond 29 juli geen enkele onderbreking: onafgebroken ~12.000 datapunten per dag op een rauw register, ook op de 29e zelf. De omvormer en de stick leverden die dag dus gewoon data. Het gezeik dat ik nu heb lijkt dan ook geen relatie te hebben tot wat jouw familie opmerkt.
Wel een voorbehoud: bij ons gaat het om een Deye-hybride. Hosola en Omnik zijn andere merken en mogelijk een andere logger; of de lokale route daar hetzelfde werkt, weet ik niet. En ik kan niets zeggen over wat de cloud deed — die gebruiken wij niet.
Los van de oorzaak is dit misschien de bruikbaarste tip: zodra je lokaal uitleest, raakt een cloudstoring je niet meer. Dat was voor ons de reden om over te stappen.
[
Voor 41% gewijzigd door
Floor-is op 01-08-2026 13:20
]