Vanuit het "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" werd mij geadviseerd om een eigen topic te starten om advies in de winnen.
achtergrond
In maart heb ik de sleutel gekregen van een aangekocht huis uit ca '74 waarin een tweetal aanbouwen zijn gedaan waarop de platte daken 15 PV panelen liggen. In de lijst met vragen bij aankoop viel me al op dat de jaarlijkse opbrengst "aan de lage kant" was (eigen mening) en na het bestuderen van de omvormer en de situatie zoek ik bevestiging of deze opbrengst daadwerkelijk "laag" is en hoe ik deze situatie zou kunnen verbeteren met de aanschaf van nieuwere panelen / andere legging / microomvormers / optimizers. Ik zal zoveel mogelijk het template gebruiken met tips voor advies topics.
1. foto's
:strip_exif()/f/image/JquEZe0doBsS1utdK6TB1umW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het kavel waar het om gaat. foto komt van PDOK, dus ik ga er vanuit dat noord boven is.
:strip_exif()/f/image/BAsYWxNgF5uugSCqqQ8HcHiw.jpg?f=fotoalbum_large)
Legenda:
groen: platte daken
lichtblauw: Balkon
oranje: geplaatste dakkapel
paars: bestaande PV installatie
De PV installatie bestaat uit 15 panelen. 6 op de zijaanbouw in de Z-ZO richting, 9 op de W-ZW richting op de aanbouw aan de achterkant van de woning.
:strip_exif()/f/image/UU6XKvV3DuNL0WG9aE884wFv.jpg?f=fotoalbum_large)
De PV Panelen zijn in 2012 gelegd en zijn CanadianSolar CS6P-240M panelen van 240 Wp. Totaal dus goed voor een 3600 Wp. Hiervan is geen offerte / factuur aanwezig.
:strip_exif()/f/image/c1GmfMe64CNslQBNYjcxmYqB.jpg?f=fotoalbum_large)
De panelen liggen in string verband in twee strings (ik gok de string van 6 en de string van 9) vast aan een SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-40. Deze Omvormer is in 2018 geplaatst door dezelfde partij als die de PV panelen hebben geplaatst in 2012. Hiervan is geen offete / factuur aanwezig.
:strip_exif()/f/image/WlXjXUfKz2AV0BMkHpFrR7Ca.jpg?f=fotoalbum_large)
De opbrengst van deze PV set is sinds 2018 gemiddeld tussen de 2000 en 2200 KWH.
:strip_exif()/f/image/OvMocznjSjJlbPIsf43styh3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een gemiddelde maandcurve van 2022
2. Beschikbare Dakruimte
Zie de plaatjes bij 1. op basis van de platte gronden zou ik de volgende oppervlaktes toekennen
aanbouw achterkant 15 m2
aanbouw zijkant 34 m2
platte dak zolder: 12 m2
dakkapel 6m2? (grove schatting)
de 9 panelen richting het westen liggen op de aanbouw achterkant + aanbouw zijkant
de 6 panelen richting het zuiden liggen op de aanbouw zijkant.
de andere platte daken zijn niet belegd. het schuine dak heb ik niet berekend omdat de dakkapel over de volledige breedte is van de woning en er dus niet zoveel plek over blijft (en astetisch niet mooi is) om iets van panelen te leggen.
3. schaduw.
er is flink wat zachte schaduw te benoemen. vooral op de zuid kant. hier staan flinke bomen van de gemeente welke goed boven de hoogte van de aanbouwen uitkomen. Daarnaast staan er in de tuin ook nog wat bomen die mogelijk invloed hebben. Hieronder wat overzichtsfoto's. De tuin zal ik op enig moment gaan doen, maar dit is niet de hoogste prio om aan te pakken. wel kan ik die zelf snoeien / verwijderen.
:strip_exif()/f/image/NPFs7f5BXXt8P7vpq9YAiKyt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F2dN5zwDdgbfc8YtPoRWVTx8.jpg?f=fotoalbum_large)
zijkant / zuidkant genomen vanaf balkon (ca maart 2024)
:strip_exif()/f/image/hj6BMiOJEINK7tdYdaqhiOUv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r54dhDAAfttP3orT9jLAWf7x.jpg?f=fotoalbum_large)
zijkant / zuidkant genomen vanaf balkon (2024-05-30)
:strip_exif()/f/image/bLITLRw3VQxMzKr5vdCDVCmB.jpg?f=fotoalbum_large)
tuin/achter / westkant genomen vanaf balkon (ca maart 2024)
:strip_exif()/f/image/5Ep6LmnoF3UgxOFhp5Q8lRHW.jpg?f=fotoalbum_large)
tuin/achter / westkant genomen vanaf balkon (2024-05-31)
ik vermoed dat er een grote verklaring te vinden is voor de opbrengst zoals deze nu is door deze aanwezigheid van schaduw en het feit dat de panelen in string liggen naar een omvormer.
4. Jaarverbruik
Aangezien we hier pas zijn komen wonen heb ik hier geen idee van. in de vorige woning gebruikten we ca 3600-3800 KWH. Echter kookten we daar keramisch en hier op gas. Ik verwacht dus dat ons stroomverbruik hier lager gaat liggen en het gasverbruik wel hoger (wellicht dat ik dit wat kan drukken met de houtkachel).
Het idee is wel om hier op inductie te gaan koken en eventueel over te stappen op een Warmtepomp tzt. op de zolder en in de aanbouw van de zijkant hangen airco's. Ik vermoed dat dit inverters zijn, maar dit heb ik nog niet uitgezocht. voor deze airco's geld vooral dat we ze niet zomaar als primaire verwarming / verkoeling zullen gebruiken.
ik zal voor ons zwembad ook nog een warmtepomp kopen. Dit zal een 6kW full inverter worden waarschijnlijk.
Ook zou ik graag mijn auto kunnen opladen, maar dit is een hybride 10kWh accu en deze auto gaat voorlopig niet weg (stopcontact buiten zou voldoende zijn voor nu).
5. Huidige electriciteitsaansluiting
:strip_exif()/f/image/GE0OHw8b5QGi1ygPvPV6eEtv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat ik een 3 fase aansluiting heb. De middelste schakelaars bovenin zijn van de omvormer. Links en rechts zijn van woning + aanbouw. Deze meterkast zal uiteraard moeten worden uitgebreid / worden herzien als we een warmtepomp / electrisch willen gaan koken.
6. Budget en doel
Er is niet specifiek een Budget. Er hoeft niet gelet te worden op de kosten, maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar geld over de balk ga gooien. in vergelijkbare offertes zullen lagere aanbieders wel een streepje voor hebben.
Het doel is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande situatie. Dat wil zeggen ik zou op zijn minst de bestaande 15 panelen vervangen voor nieuwere panelen met een hoger Wp vermogen (ik zat te denken minimaal 430 Wp per paneel) en gezien de vele schaduw wellicht toch overwegen om iets van Enphase / SolarEdge aan te schaffen.
Daarnaast ben ik benieuwd of het nog zin heeft om de onbenutte platte daken op de dakkapel en de zolder nog vol te leggen op oost en zuid om de opbrengst over de hele dag te kunnen verdelen.
Ik wil vooral een situatie die toekomst proef is en waarop ik eventueel accu's en en warmtepomp zou kunnen gaan aansluiten.
7. Wie gaat het project uitvoeren.
Ik wil het laten doen.
8. Bijhouden van Data
In de huidige situatie zie ik alleen de totaalopbrengst. In de nieuwe situatie wil ik per paneel de situatie kunnen monitoren. De huidige slimme meter is ook al verouderd dus hele fancy grafieken kan ik toch nog niet maken.
9. reeds verkregen offertes
Deze zijn er nog niet. Ik zou graag eerst hier advies willen inwinnen waarmee ik gericht naar partijen kan stappen.
10. Regio
Regio Breda
11. Overig
stel me gerust vragen, ik zal proberen deze zo snel mogelijk te beantwoorden al dan niet met foto.
==================== Update 20-06-2024 =====================
Ik heb de logging sinds 10 juni aangezet middels een Home Assistant (al is nu de detail info ook beschikbaar in het online portaal van SMA sinds de overgang naar enexos afgelopen weekend). Ik heb van de volgende info screens gemaakt van een aantal dagen
- Opbrengst (W) omvormer gedurende de dag
- L1 voltage AC van de omvormer (ik denk dat dit de netspanning is van de fase waarop de omvormer is aangesloten dit is niet de netspanning, maar eerder het uitgaande voltage naar AC aangezien deze op 0 staat als er geen opwek is....)
- Opbrengst (W) per string gedurende de dag
- Voltage DC per string gedurende de dag
Mochten er nog andere stats nodig zijn dan voeg ik deze uiteraard op verzoek toe.
Gebaseerd op de grafieken vermoed ik dat String A de set van 6 panelen is op Zuid/Zuid-Oost en String B de set van 9 panelen is op West/Zuid-West
:strip_exif()/f/image/TFnS6zSMh27CrbsBDu71UjpX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cLC2ZUMzhHYhS3gjJFCR36PC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sS9TuqIRA6boSSAaSSwfu27p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uZHPfLqekRuvCnPbgUHetTBr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SxQpUOhTp0Bji2XY67T3NAtN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hnX9NwEcqPvx6Ahs7KGoBPyV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TmEpFHd2Pa70T3eHL1GfDWUr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1jjjbRD4kUZQILMoCpoKbAR7.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's in tijdsvolgorde (dagen zijn door elkaar heen). In de foto zelf staan timestamps. Links is String A (Zuid/Zuid-OOst) Rechts is String B (West/Zuid-West):
:strip_exif()/f/image/XWixFydm609PM2QYJxttCKmG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B8SwwKa9GbQ7cXpIQsUa0NWi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bOj1bf5gA0e80DqH0ZrlnizO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7YxUhaGhhV7ocArWR9lGQBQn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pxMej660OXgL4swRkyCnqTp2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pjKUXbzBrefiEDWecdKsqu9f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZeYvW74mXXUVsbXQiqjWwDSy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/paUMjdvBs0UYgE3QcK9dVKd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iZCLcDSnNN75Rb7OIXIfC2DF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jR4sI15BGvblQnoRLJIsRAX6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rJdrLL9v1dbEJtMVXIToMBK8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lTQSgSjnOJhLS5RatdjPatt8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mij opvalt is dat er momenten zijn waarop bijv String A zon krijgt, maar door de stand van de zon ook een paar panelen van String B (zeg 2/3 panelen). De andere panelen krijgen dan nog geen zon door de stand van de zon.
Verder valt me op dat er vaak wel 1 / 2 panelen zachte schaduw krijgen (met name String A) gedurende de gehele dag. Bij String B valt dit wel mee al komt het wel voor dat er soms wat panelen zachte schaduw krijgen.
Op 18 juni heb ik de panelen tijdens een goede regenbui schoongemaakt. Er lag nogal wat (sahara) zand / stof op wat er eigenlijk niet echt afregende. De foto's die hier staan zijn hoogstwaarschijnlijk van voor die datum en zijn dus de "vieze" panelen.
Zoals al gemeld heb ik een setje van 10 nieuwe ongebruikte Tigo optimizers op de kop kunnen tikken voor een leuk prijsje. Mijn ingeving op dit moment zou zijn om deze te plaatsen op String A (6 stuks) en de 4 meest zuid liggende panelen van String B (op de foto de linker 4 panelen). Deze zijn nog niet geplaatst uiteraard. Mocht het advies zijn om ze te gaan plaatsen dan hoor ik dat graag.
achtergrond
In maart heb ik de sleutel gekregen van een aangekocht huis uit ca '74 waarin een tweetal aanbouwen zijn gedaan waarop de platte daken 15 PV panelen liggen. In de lijst met vragen bij aankoop viel me al op dat de jaarlijkse opbrengst "aan de lage kant" was (eigen mening) en na het bestuderen van de omvormer en de situatie zoek ik bevestiging of deze opbrengst daadwerkelijk "laag" is en hoe ik deze situatie zou kunnen verbeteren met de aanschaf van nieuwere panelen / andere legging / microomvormers / optimizers. Ik zal zoveel mogelijk het template gebruiken met tips voor advies topics.
1. foto's
:strip_exif()/f/image/JquEZe0doBsS1utdK6TB1umW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het kavel waar het om gaat. foto komt van PDOK, dus ik ga er vanuit dat noord boven is.
:strip_exif()/f/image/BAsYWxNgF5uugSCqqQ8HcHiw.jpg?f=fotoalbum_large)
Legenda:
groen: platte daken
lichtblauw: Balkon
oranje: geplaatste dakkapel
paars: bestaande PV installatie
De PV installatie bestaat uit 15 panelen. 6 op de zijaanbouw in de Z-ZO richting, 9 op de W-ZW richting op de aanbouw aan de achterkant van de woning.
:strip_exif()/f/image/UU6XKvV3DuNL0WG9aE884wFv.jpg?f=fotoalbum_large)
De PV Panelen zijn in 2012 gelegd en zijn CanadianSolar CS6P-240M panelen van 240 Wp. Totaal dus goed voor een 3600 Wp. Hiervan is geen offerte / factuur aanwezig.
:strip_exif()/f/image/c1GmfMe64CNslQBNYjcxmYqB.jpg?f=fotoalbum_large)
De panelen liggen in string verband in twee strings (ik gok de string van 6 en de string van 9) vast aan een SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-40. Deze Omvormer is in 2018 geplaatst door dezelfde partij als die de PV panelen hebben geplaatst in 2012. Hiervan is geen offete / factuur aanwezig.
:strip_exif()/f/image/WlXjXUfKz2AV0BMkHpFrR7Ca.jpg?f=fotoalbum_large)
De opbrengst van deze PV set is sinds 2018 gemiddeld tussen de 2000 en 2200 KWH.
:strip_exif()/f/image/OvMocznjSjJlbPIsf43styh3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een gemiddelde maandcurve van 2022
2. Beschikbare Dakruimte
Zie de plaatjes bij 1. op basis van de platte gronden zou ik de volgende oppervlaktes toekennen
aanbouw achterkant 15 m2
aanbouw zijkant 34 m2
platte dak zolder: 12 m2
dakkapel 6m2? (grove schatting)
de 9 panelen richting het westen liggen op de aanbouw achterkant + aanbouw zijkant
de 6 panelen richting het zuiden liggen op de aanbouw zijkant.
de andere platte daken zijn niet belegd. het schuine dak heb ik niet berekend omdat de dakkapel over de volledige breedte is van de woning en er dus niet zoveel plek over blijft (en astetisch niet mooi is) om iets van panelen te leggen.
3. schaduw.
er is flink wat zachte schaduw te benoemen. vooral op de zuid kant. hier staan flinke bomen van de gemeente welke goed boven de hoogte van de aanbouwen uitkomen. Daarnaast staan er in de tuin ook nog wat bomen die mogelijk invloed hebben. Hieronder wat overzichtsfoto's. De tuin zal ik op enig moment gaan doen, maar dit is niet de hoogste prio om aan te pakken. wel kan ik die zelf snoeien / verwijderen.
:strip_exif()/f/image/NPFs7f5BXXt8P7vpq9YAiKyt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F2dN5zwDdgbfc8YtPoRWVTx8.jpg?f=fotoalbum_large)
zijkant / zuidkant genomen vanaf balkon (ca maart 2024)
:strip_exif()/f/image/hj6BMiOJEINK7tdYdaqhiOUv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r54dhDAAfttP3orT9jLAWf7x.jpg?f=fotoalbum_large)
zijkant / zuidkant genomen vanaf balkon (2024-05-30)
:strip_exif()/f/image/bLITLRw3VQxMzKr5vdCDVCmB.jpg?f=fotoalbum_large)
tuin/achter / westkant genomen vanaf balkon (ca maart 2024)
:strip_exif()/f/image/5Ep6LmnoF3UgxOFhp5Q8lRHW.jpg?f=fotoalbum_large)
tuin/achter / westkant genomen vanaf balkon (2024-05-31)
ik vermoed dat er een grote verklaring te vinden is voor de opbrengst zoals deze nu is door deze aanwezigheid van schaduw en het feit dat de panelen in string liggen naar een omvormer.
4. Jaarverbruik
Aangezien we hier pas zijn komen wonen heb ik hier geen idee van. in de vorige woning gebruikten we ca 3600-3800 KWH. Echter kookten we daar keramisch en hier op gas. Ik verwacht dus dat ons stroomverbruik hier lager gaat liggen en het gasverbruik wel hoger (wellicht dat ik dit wat kan drukken met de houtkachel).
Het idee is wel om hier op inductie te gaan koken en eventueel over te stappen op een Warmtepomp tzt. op de zolder en in de aanbouw van de zijkant hangen airco's. Ik vermoed dat dit inverters zijn, maar dit heb ik nog niet uitgezocht. voor deze airco's geld vooral dat we ze niet zomaar als primaire verwarming / verkoeling zullen gebruiken.
ik zal voor ons zwembad ook nog een warmtepomp kopen. Dit zal een 6kW full inverter worden waarschijnlijk.
Ook zou ik graag mijn auto kunnen opladen, maar dit is een hybride 10kWh accu en deze auto gaat voorlopig niet weg (stopcontact buiten zou voldoende zijn voor nu).
5. Huidige electriciteitsaansluiting
:strip_exif()/f/image/GE0OHw8b5QGi1ygPvPV6eEtv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat ik een 3 fase aansluiting heb. De middelste schakelaars bovenin zijn van de omvormer. Links en rechts zijn van woning + aanbouw. Deze meterkast zal uiteraard moeten worden uitgebreid / worden herzien als we een warmtepomp / electrisch willen gaan koken.
6. Budget en doel
Er is niet specifiek een Budget. Er hoeft niet gelet te worden op de kosten, maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar geld over de balk ga gooien. in vergelijkbare offertes zullen lagere aanbieders wel een streepje voor hebben.
Het doel is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande situatie. Dat wil zeggen ik zou op zijn minst de bestaande 15 panelen vervangen voor nieuwere panelen met een hoger Wp vermogen (ik zat te denken minimaal 430 Wp per paneel) en gezien de vele schaduw wellicht toch overwegen om iets van Enphase / SolarEdge aan te schaffen.
Daarnaast ben ik benieuwd of het nog zin heeft om de onbenutte platte daken op de dakkapel en de zolder nog vol te leggen op oost en zuid om de opbrengst over de hele dag te kunnen verdelen.
Ik wil vooral een situatie die toekomst proef is en waarop ik eventueel accu's en en warmtepomp zou kunnen gaan aansluiten.
7. Wie gaat het project uitvoeren.
Ik wil het laten doen.
8. Bijhouden van Data
In de huidige situatie zie ik alleen de totaalopbrengst. In de nieuwe situatie wil ik per paneel de situatie kunnen monitoren. De huidige slimme meter is ook al verouderd dus hele fancy grafieken kan ik toch nog niet maken.
9. reeds verkregen offertes
Deze zijn er nog niet. Ik zou graag eerst hier advies willen inwinnen waarmee ik gericht naar partijen kan stappen.
10. Regio
Regio Breda
11. Overig
stel me gerust vragen, ik zal proberen deze zo snel mogelijk te beantwoorden al dan niet met foto.
==================== Update 20-06-2024 =====================
Ik heb de logging sinds 10 juni aangezet middels een Home Assistant (al is nu de detail info ook beschikbaar in het online portaal van SMA sinds de overgang naar enexos afgelopen weekend). Ik heb van de volgende info screens gemaakt van een aantal dagen
- Opbrengst (W) omvormer gedurende de dag
- L1 voltage AC van de omvormer (ik denk dat dit de netspanning is van de fase waarop de omvormer is aangesloten dit is niet de netspanning, maar eerder het uitgaande voltage naar AC aangezien deze op 0 staat als er geen opwek is....)
- Opbrengst (W) per string gedurende de dag
- Voltage DC per string gedurende de dag
Mochten er nog andere stats nodig zijn dan voeg ik deze uiteraard op verzoek toe.
Gebaseerd op de grafieken vermoed ik dat String A de set van 6 panelen is op Zuid/Zuid-Oost en String B de set van 9 panelen is op West/Zuid-West
12 juni 2024
Opbrengst 10.000 Wh:strip_exif()/f/image/TFnS6zSMh27CrbsBDu71UjpX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cLC2ZUMzhHYhS3gjJFCR36PC.jpg?f=fotoalbum_large)
13 juni 2024
Opbrengst 9.840 Wh:strip_exif()/f/image/sS9TuqIRA6boSSAaSSwfu27p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uZHPfLqekRuvCnPbgUHetTBr.jpg?f=fotoalbum_large)
17 juni 2024
Opbrengst 11.782 Wh:strip_exif()/f/image/SxQpUOhTp0Bji2XY67T3NAtN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hnX9NwEcqPvx6Ahs7KGoBPyV.jpg?f=fotoalbum_large)
19 juni 2024
Opbrengst 14.155 Wh:strip_exif()/f/image/TmEpFHd2Pa70T3eHL1GfDWUr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1jjjbRD4kUZQILMoCpoKbAR7.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduwval foto's
Naast de logging heb ik op verschillende momenten van de dag vanaf het balkon de panelen gefotografeerd vanuit dezelfde positie om een idee te krijgen hoe de zon/schaduw op een dag valt op de panelen. Ik heb ook screenshots van de actuele opbrengst eventueel naast de foto's, maar dit heb ik er nu niet in verwerkt.Foto's in tijdsvolgorde (dagen zijn door elkaar heen). In de foto zelf staan timestamps. Links is String A (Zuid/Zuid-OOst) Rechts is String B (West/Zuid-West):
:strip_exif()/f/image/XWixFydm609PM2QYJxttCKmG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B8SwwKa9GbQ7cXpIQsUa0NWi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bOj1bf5gA0e80DqH0ZrlnizO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7YxUhaGhhV7ocArWR9lGQBQn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pxMej660OXgL4swRkyCnqTp2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pjKUXbzBrefiEDWecdKsqu9f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZeYvW74mXXUVsbXQiqjWwDSy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/paUMjdvBs0UYgE3QcK9dVKd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iZCLcDSnNN75Rb7OIXIfC2DF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jR4sI15BGvblQnoRLJIsRAX6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rJdrLL9v1dbEJtMVXIToMBK8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lTQSgSjnOJhLS5RatdjPatt8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mij opvalt is dat er momenten zijn waarop bijv String A zon krijgt, maar door de stand van de zon ook een paar panelen van String B (zeg 2/3 panelen). De andere panelen krijgen dan nog geen zon door de stand van de zon.
Verder valt me op dat er vaak wel 1 / 2 panelen zachte schaduw krijgen (met name String A) gedurende de gehele dag. Bij String B valt dit wel mee al komt het wel voor dat er soms wat panelen zachte schaduw krijgen.
Op 18 juni heb ik de panelen tijdens een goede regenbui schoongemaakt. Er lag nogal wat (sahara) zand / stof op wat er eigenlijk niet echt afregende. De foto's die hier staan zijn hoogstwaarschijnlijk van voor die datum en zijn dus de "vieze" panelen.
Zoals al gemeld heb ik een setje van 10 nieuwe ongebruikte Tigo optimizers op de kop kunnen tikken voor een leuk prijsje. Mijn ingeving op dit moment zou zijn om deze te plaatsen op String A (6 stuks) en de 4 meest zuid liggende panelen van String B (op de foto de linker 4 panelen). Deze zijn nog niet geplaatst uiteraard. Mocht het advies zijn om ze te gaan plaatsen dan hoor ik dat graag.
[ Voor 148% gewijzigd door DJ-NaRRa op 21-06-2024 20:22 . Reden: detail logging en foto's toegevoegd ]