Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
schande ? het is een wonder dat de schepen "zeevaardig" zijn, YouTube: The Dumbest Russian Voyage Nobody Talks About is een true event en dat betreft is er niks veranderd.C00P schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:25:
Oekraïne heeft het doen zinken van grote schepen goed onder de knie lijkt het, als ze elke maand 1 doen zinken ben ik tevreden 😎
Wat een schande zou het zijn als de hele zwarte zee vloot tot zinken wordt gebracht.
Over de UA navy maak ik me niet druk, maar de enorme linie loopgraven op UA grondgebied waar ze vechten maak ik me meer zorgen..
Vraag me af waarom we nog geen "resultaten" zien van dat front sure er zijn veel zaken gesloopt maar zorgwekkender is dat RU ondanks alles toch nog steeds verder in UA lijkt te trekken.
Tja vanalles
De tactiek van de verschroeide aarde…..beany schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:52:
[Afbeelding]
Avdiivka…….
Zelfde dus als met andere Oekraïense steden die Rusland inneemt: compleet naar de klote geschoten, je hebt er helemaal niks aan en het heeft talloze levens gekost.
Hoewel dit eigenlijk de naam “tactiek” niet eens kan dragen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Avdiivka is effectief geen stad meer. Dat maakt het ook zo waanzinnig dat er gevochten wordt om een stel ruïnes. Vechten om een stuk land, zoals de mens dat al sinds de begindagen doet.beany schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:52:
[Afbeelding]
Avdiivka…….
Zelfde dus als met andere Oekraïense steden die Rusland inneemt: compleet naar de klote geschoten, je hebt er helemaal niks aan en het heeft talloze levens gekost.
Wat een beeld ook. Daar kun je je toch niets bij voorstellen.beany schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:52:
[Afbeelding]
Avdiivka…….
Je veilige huis, je bed. Alles kapot. Gewoon brutal destroyed

Daily driver; MB R171 SLK280
Voor de Russen ideaal dat alles aan puin is. Ze knappen alles op en geven zichzelf een flinke schouderklop van hebben wij goed gedaan hè? En dan zieltjes winnen.beany schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:52:
[Afbeelding]
Avdiivka…….
Daar had van de week een youtube kanaal het toevallig over.
Wauskoek zoekt even...
Edit..
Vanaf minuutje 12
[ Voor 10% gewijzigd door wauskoek op 14-02-2024 22:40 ]
hoop een veilige aftocht, de stad is niks meergise schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:17:
[Afbeelding]
Updated kaartje van Deepstate over Avdiivka. Rusland heeft de aanvoer route van Oekraïne in handen, de opening tot encirclement zou nu maar iets van 3 KM zijn nog. Als ze weg willen komen kunnen ze dus die weg niet meer gebruiken.
Om nou te zeggen dat Rusland kilometers maakt? Nou nee. Het kost ze enorm veel resources. Waarbij de human resources nog het meest triest zijn. Deze stakkers sterven voor niets. Voor een web van leugens, een sprookje.vso schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:56:
[...]
schande ? het is een wonder dat de schepen "zeevaardig" zijn, YouTube: The Dumbest Russian Voyage Nobody Talks About is een true event en dat betreft is er niks veranderd.
Over de UA navy maak ik me niet druk, maar de enorme linie loopgraven op UA grondgebied waar ze vechten maak ik me meer zorgen..
Vraag me af waarom we nog geen "resultaten" zien van dat front sure er zijn veel zaken gesloopt maar zorgwekkender is dat RU ondanks alles toch nog steeds verder in UA lijkt te trekken.
RU heeft binnenkort verkiezingen en dan is het handig als men Rastapopoulos iets positiefs weet te melden. Daarnaast is de dooi nog niet begonnen, en UA zit met munitieproblemen.
Syrsky (of hoe je dat ook schrijft middels translit Oekraïens) heeft ervaring met terugtrekking via de velden:gise schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:17:
[Afbeelding]
Updated kaartje van Deepstate over Avdiivka. Rusland heeft de aanvoer route van Oekraïne in handen, de opening tot encirclement zou nu maar iets van 3 KM zijn nog. Als ze weg willen komen kunnen ze dus die weg niet meer gebruiken.
Wikipedia: Battle of Debaltseve
Mijn take is dat Syrsky zich niet met politiek gaat bemoeien (waar Zalushnii dat wel deed), en defensiever dit soort stadsoorlogen gaat voeren. Dat houdt in dat we dit dit jaar nogmaals gaan zien. Bijvoorbeeld Kupiansk of Lyman. Wat we niet gaan zien is dingen als Bucha en Irpin. Want dat wakkert de morele steun van Westen voor UA aan.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Men vecht niet om de stad, of wat er nog staat. Je moet het plaatje niet bekijken vanuit het beeld van een bewoner van die stad maar vanuit die van een militair. Voor de Russen is het een "overwinning" want ze hebben een stad veroverd. In theorie zouden ze ergens anders een promo filmpje kunnen fabriceren en dat op TV laten zien.XWB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:14:
[...]
Avdiivka is effectief geen stad meer. Dat maakt het ook zo waanzinnig dat er gevochten wordt om een stel ruïnes.
Voor de Oekraïense militairen is het een perfecte locatie om de Russen zich op stuk te laten bijten. De Russen willen het zo graag hebben dat verlies van 100-en voertuigen en 1000-en soldaten in hun ogen niet zo erg is.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
A full overview of Ukraine's military and para-military forces as of 14/02/2024.
Credit to @Militarylandnet for the insignia's and unit names.
bron https://twitter.com/Jeff21461/status/1757857060845183238
full size --> (9800x10500) https://jeff2146.stacksto...krainianMilitaryForces/en
Tja vanalles
Heel hard misschien, maar hoe meer van deze stakkers sterven hoe meer/langer Oekraine (en het westen) niet meer hoeft te vrezen voor een nieuwe oorlog die Rusland begint.Jerie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:23:
[...]
Om nou te zeggen dat Rusland kilometers maakt? Nou nee. Het kost ze enorm veel resources. Waarbij de human resources nog het meest triest zijn. Deze stakkers sterven voor niets. Voor een web van leugens, een sprookje.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Die onderzeeër blijft ook wel mooie actie
o en de aantal officieren/generaals etc was ik bijna vergeten
[ Voor 13% gewijzigd door vso op 15-02-2024 08:41 ]
Tja vanalles
Ik weet dat een "Loaf" aan Russische kant een busje is. maar wat is de Tree aan Oekraiense kant, of bedoelen ze werkelijk dat een Lancet een boom heeft uitgeschakeld?Yakolev schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:53:
[Afbeelding]
Moraal van het verhaal, je wilt niet in een BMP/BTR zitten aan zowel de Russische, als de Oekraiense kant.
Vermoedelijk inderdaad zijn doel gemist en een boom heeft geraakt. Af en toe komt wel zo'n Lancet filmpje voorbij.gise schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Ik weet dat een "Loaf" aan Russische kant een busje is. maar wat is de Tree aan Oekraiense kant, of bedoelen ze werkelijk dat een Lancet een boom heeft uitgeschakeld?
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Oh en ik zie nu ook dat het geclassificeerd is als Decoy. dus wellicht een artillery gemaakt van een boom als decoy oid.Yakolev schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Vermoedelijk inderdaad zijn doel gemist en een boom heeft geraakt. Af en toe komt wel zo'n Lancet filmpje voorbij.
Je hebt mensen die de slang doodmaken door hem over de hele lengte te stompen, en je hebt mensen die de kop eraf trekken. Ik ben voorstander van het laatste. Scheelt je een hoop werk, en het achterste deel heeft toch niets in de melk te brokkelen.PASware schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:04:
[...]
Heel hard misschien, maar hoe meer van deze stakkers sterven hoe meer/langer Oekraine (en het westen) niet meer hoeft te vrezen voor een nieuwe oorlog die Rusland begint.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
2014 had UA de kop eraf trokken maar zie het huidige resultaat.Brent schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Je hebt mensen die de slang doodmaken door hem over de hele lengte te stompen, en je hebt mensen die de kop eraf trekken. Ik ben voorstander van het laatste. Scheelt je een hoop werk, en het achterste deel heeft toch niets in de melk te brokkelen.
+ als ik de rest van de slang vertaal naar "de bevolking van ru" (bedoel je dat?) dan is die nog niet lang niet klaar met de oorlog, die vinden het wel best om eieren te kopen van 100,- roebel per ei + een zak uien te krijgen voor hun zoon die *knip* is gesneuveld. want hun doden zijn toch niks waard.
Het feit dat 5 dagen geleden ru nog een sataliet oid de ruimte in gemikt heeft zegt ook wat.
enig respect voor gesneuvelden in je uitingen
Het is dat een Russisch olietanker kelderen nu niet een goeie zet zou zijn, maar anderzijds als UA dat zou doen zou ik het ze niet eens kwalijk nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 15-02-2024 14:46 ]
Tja vanalles
Ik houd mijn hart vast voor als dat ooit een noodzakelijke strategie gaat worden voor een strijdende partij. De milieuvervuiling zal generaties lang enorm zijn. Denk dat de hele middellandse zee kapot gaat dan.vso schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:18:
Het is dat een Russisch olietanker kelderen nu niet een goeie zet zou zijn, maar anderzijds als UA dat zou doen zou ik het ze niet eens kwalijk nemen.
Dit dus.
wacht maar tot putin de 6 kerncentrales bij zaporiza opblaast!FunkyTrip schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:12:
[...]
Ik houd mijn hart vast voor als dat ooit een noodzakelijke strategie gaat worden voor een strijdende partij. De milieuvervuiling zal generaties lang enorm zijn. Denk dat de hele middellandse zee kapot gaat dan.
Kwestie van tijd als hij die regio moet "terug geven" , hij heeft ze al volgestouwd met explosievën
"écht..ik ben het niet geweest, hebben ze zélf gedaan en geven mij de schuld.."
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Mwa, rondschieten met allerlei loodhoudende meuk, en tonnen en tonnen aan diesel, benzine en kruit verstoken lijkt me ook niet heel goed voor het milieu. Het enige verschil is dat het dan iets dichterbij komt, en dat we dan niet meer zo lekker aan de Costas kunnen liggen. Boeit mij niet, ik kom daar toch niet.FunkyTrip schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:12:
Ik houd mijn hart vast voor als dat ooit een noodzakelijke strategie gaat worden voor een strijdende partij. De milieuvervuiling zal generaties lang enorm zijn. Denk dat de hele middellandse zee kapot gaat dan.
Volgens mij zou heel oorlogvoeren maar eens verboden moeten worden, maar het schijnt dat regels niet zo boeien bij oorlogsstarters. Misschien kunnen we een verdragje met ze sluiten?
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
even met vette knipoog .. denk je dat die stookolie en andere middelen op een oorlogsschip niet schadelijker zijn dan olie wat op de oppervlakte blijft ?FunkyTrip schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:12:
[...]
Maar wat serieuzer Oekraine is niet klein, en hoe lang denk je dat het gaat duren voor dat de mijnen en schade die nu gebeurd minder erg is ? .. denk dat als je paar olie tankers gekelderd had in maart 2022 je minder schade had .. (lastig te vergelijken natuurlijk)
no offence maar ik zie geen verschil op dit moment
Tja vanalles
"Out of 4,000 people, a brigade, 30% remain".
Russian soldiers film the battlefield just east of Krasnohorivka, to the northeast of Avdiivka.
"Corpses everywhere. They're all ours."
"There's war, but this... it was a meatgrinder here."
Show this video to anyone who thinks russia is winning something. For every meter of Ukrainian land they take, they pay an unreasonable price. And it's waiting for them everywhere in Ukraine.
Vanmorgen de betreffende video gezien, inderdaad meerdere lijken non-blurred in beeld dus niet voor hier.XWB schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:16:
De video kan niet gelinkt worden, maar @wartranslated heeft weer wat statistieken te melden:
[...]
Je ziet ze langs meerdere opgeblazen tanks en BMPs lopen, meerdere lijken en opgeblazen loopgraven.
Helaas, het moet. door de zure meatgrinder heenbijten om progressie te maken.
Een oorlogsschip heeft minder olie aan boord dan een tanker hoor...vso schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:25:
[...]
even met vette knipoog .. denk je dat die stookolie en andere middelen op een oorlogsschip niet schadelijker zijn dan olie wat op de oppervlakte blijft ?
Maar wat serieuzer Oekraine is niet klein, en hoe lang denk je dat het gaat duren voor dat de mijnen en schade die nu gebeurd minder erg is ? .. denk dat als je paar olie tankers gekelderd had in maart 2022 je minder schade had .. (lastig te vergelijken natuurlijk)
no offence maar ik zie geen verschil op dit moment
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
De kop is het Kremlin/Poetin's cirkeltje. Zit er helaas nog stevig aan.vso schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:18:
[...]
2014 had UA de kop eraf trokken maar zie het huidige resultaat.
Die doen wat de Tsaar hen opdraagt. Als die morgen aanbidding van het Westen beveelt, dan beginnen ze daar gisteren mee.+ als ik de rest van de slang vertaal naar "de bevolking van ru" (bedoel je dat?) dan is die nog niet lang niet klaar met de oorlog,
Ik begrijp goed dat praktisch lastig is wat aan de kop te doen, evenals tegen internationaal recht. En dat er dus niets anders opzit tot de laatste (niet etnische) Rus door te vechten. Maar het is een dramatisch vergiet van bloed en levens, en ik wil op zijn minst gezegd hebben dat het, naast een ongelooflijke opgave voor Oekraïne, geen ethischer oplossing is dan internationaal recht schenden en direct voor de hoofdprijs gaan. In dit opzicht denk ik dat men over honderd jaar met verbazing terugkijken op dit stukje gedateerd recht. Nouja, of men erkent formeel dat de middeleeuwen in Rusland pas eind jaren 20 van de 21e eeuw gestopt zijn ofzo. Als het meezit.
[ Voor 43% gewijzigd door Brent op 15-02-2024 16:45 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
*knip* laat deze speculaties achterwegeFreezeXJ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:24:
Volgens mij zou heel oorlogvoeren maar eens verboden moeten worden, maar het schijnt dat regels niet zo boeien bij oorlogsstarters. Misschien kunnen we een verdragje met ze sluiten?
[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 16-02-2024 11:01 ]
Dit dus.
Nou, 2 jaar officieel (en nog veel langer onofficieel) standgehouden tegen het Russische leger. Een wat grotere, modernere Pavlovs huis.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
#Avdiivka breaking updates: “It was very timely. Ukrainian soldiers were able to withdraw from the operational encirclement in the "Zenit" area.
— Ukraine Front Line (@EuromaidanPR) 15 februari 2024
It has been a long time coming, and I am very glad that the only correct decision was made.
There will be more news.”
via @v_stus
#Avdiivka breaking updates: “It was very timely. Ukrainian soldiers were able to withdraw from the operational encirclement in the "Zenit" area.
It has been a long time coming, and I am very glad that the only correct decision was made.
There will be more news.”
Ukrainian units are now engaged in horrific close combat fighting within Adiivka from multiple directions tonight.
— WarMonitor🇺🇦🇬🇧 (@WarMonitor3) 15 februari 2024
Measures are being taken that cannot be discussed at this moment.
Ukrainian units are now engaged in horrific close combat fighting within Adiivka from multiple directions tonight.
Measures are being taken that cannot be discussed at this moment.
Zenit has now fallen.
— WarVehicleTracker🇵🇱 (@WarVehicle) 15 februari 2024
It was being fought over since 2015.
Respect to the guys who have fought there.
Its likely the escaped over tunnels to avdiivka, its unlikely to have been the retreat route over ground,which was a 100m big gap.
This was the most fortified in Ukraine. pic.twitter.com/mCkkd0GXSh
Zenit has now fallen.
It was being fought over since 2015.
Respect to the guys who have fought there.
Its likely the escaped over tunnels to avdiivka, its unlikely to have been the retreat route over ground,which was a 100m big gap.
This was the most fortified in Ukraine.
[ Voor 50% gewijzigd door beany op 15-02-2024 19:25 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
zat er aan te komen, de prijs voor deze zaken is enorm, helaas kan RU dit lang volhouden.
Ik hoop wij UA tot hun tanden bewapenen en er een knop omgaat voor productie in EU.
Dit land heeft inmiddels al zoveel leed gehad en nog elke dag weer….
Rusland heeft de knop al omgegooid in 2022.Mektheb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:44:
[...]
zat er aan te komen, de prijs voor deze zaken is enorm, helaas kan RU dit lang volhouden.
Ik hoop wij UA tot hun tanden bewapenen en er een knop omgaat voor productie in EU.
Dit land heeft inmiddels al zoveel leed gehad en nog elke dag weer….
https://www.theguardian.c...ies-european-war-planners
Het Westen heeft twee jaar versplild. Eerst wilde men Rusland niet provoceren. Toen was Oekraine toch kansloos verloren. Toen waren de Russen zo incompetent dat ze zo weer verjaagd zouden worden. Toen was het front muurvast en maakte het niks uit wat we stuurden. En nu drukt Rusland door ongeacht de verliezen met een leger en bevolking dat als makke schapen zich laat leiden.“We still haven’t seen where is Russia’s breaking point,” said Mark Riisik, a deputy director in the policy planning department of Estonia’s defence ministry. “Basically one-third of their national budget is going on military production and on the war in Ukraine … But we don’t know when it will actually impact on society. So it’s a little bit challenging to say when will this stop.”
One key indicator in the artillery war has been the domestic manufacture of shells, which experts put at 2.5m to 5m units a year. Riisik called the trends worrying, noting that production could run above 4m units in the next year or two. The import of more than a million shells already from North Korea, and a strategic stockpile of shells in the millions, gives Russia an additional cushion.
While that number may not give Russia the needed capacity to make significant territorial gains in 2024 or 2025, it nonetheless puts Ukraine at a significant disadvantage on the frontlines, where Russia has at least a three-to-one superiority in artillery fire, and often even more.
“It’s a lot higher than we expected, really,” Riisik said of the Russian production numbers.
Ik hoop dat er plannen klaar liggen voor een potentieel rancuneus Oekraine dat straks een hekel heeft aan al hun buren. De Russen bovenal maar ook de Europeanen die ze hebben laten stikken en Amerika dat straks zich wellicht helemaal terug trekt en weer business as usual met Rusland gaat doen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
all these dots are geolocated airstrikes, from a single day worth of footage. its 40 total.
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 15 februari 2024
today there were 40 airstrikes on the two towns adjacent to avdiivka, several of which were 1500kg bombs.
Misschien even een mobile patriot in de buurt zetten voor wat shots

Binnen 2 jaar... 400.000 personen uitgeschakeld (gewond of gedood). Allemaal voor de inspiratie van één malloot in het Kremlin..
[ Voor 56% gewijzigd door nextware op 16-02-2024 07:15 ]
Het voelt heel bizar dat we een tijd geleden de 100.000 nog een stevige mijlpaal vonden..nextware schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:14:
En daar is de 400k mark die gepasseerd wordt..
op 4 februari riep ik dat dat niet lang op zich ging duren...het is nog ietsje eerder geworden...16 februari in plaats van 19 feb. Onvoorstelbaar gewoon.Fraggert schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:00:
[...]
Ja, met 15 dagen en een conservatieve 750 doden p.d. zijn we er al.
+1. Dit kan zo snel omslaan naar een volkomen onhoudbaar situatie voor UA.IJzerlijm schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:50:
[...]
Rusland heeft de knop al omgegooid in 2022.
[...]
Het Westen heeft twee jaar versplild. Eerst wilde men Rusland niet provoceren. Toen was Oekraine toch kansloos verloren. Toen waren de Russen zo incompetent dat ze zo weer verjaagd zouden worden. Toen was het front muurvast en maakte het niks uit wat we stuurden. En nu drukt Rusland door ongeacht de verliezen met een leger en bevolking dat als makke schapen zich laat leiden.
Ik hoop dat er plannen klaar liggen voor een potentieel rancuneus Oekraine dat straks een hekel heeft aan al hun buren. De Russen bovenal maar ook de Europeanen die ze hebben laten stikken en Amerika dat straks zich wellicht helemaal terug trekt en weer business as usual met Rusland gaat doen.
"Precair" om de situatie te omschrijven is een fraaie uitdrukking maar met wat er de afgelopen dagen...weken zelfs....gebeurt, vind ik "angstaanjagend" op dit moment wat beter op zijn plek.
Ik word helaas een beetje pessimistisch na de meest recente berichtgevingen. Oekraine zal het vast nog een tijd uit kunnen houden, vooral met drones. Maar als de militaire productie ver10voudigd is en er komt nog een grote mobilisatie dan zie ik het echt somber in voor Oekraine.Fraggert schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:20:
@nextware
[...]
op 4 februari riep ik dat dat niet lang op zich ging duren...het is nog ietsje eerder geworden...16 februari in plaats van 19 feb. Onvoorstelbaar gewoon.
[...]
+1. Dit kan zo snel omslaan naar een volkomen onhoudbaar situatie voor UA.
"Precair" om de situatie te omschrijven is een fraaie uitdrukking maar met wat er de afgelopen dagen...weken zelfs....gebeurt, vind ik "angstaanjagend" op dit moment wat beter op zijn plek.
Rusland heeft een doel en zal never nooit afwijken van dat doel. Ook al kost het 10 miljoen mensenlevens.
En waarom niet dan? Uit Afghanistan zijn ze (als SU) toch echt teruggetrokken dus dat Rusland never nooit zal afwijken geloof ik niet echt, gezien Rusland het voor het zeggen had in de SU!technoaddict schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:09:
[...]
Rusland heeft een doel en zal never nooit afwijken van dat doel.
[ Voor 11% gewijzigd door watercoolertje op 16-02-2024 08:26 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
A harrowing account from a soldier with Ukraine's 110th Mechanized Brigade who was in the Zenit pocket south of Avdiivka. https://t.co/SUKCeVkKQs
— Rob Lee (@RALee85) 16 februari 2024
Volgens Koffman heeft Oekraine ook maar weinig aan verdedigende linies achter Adiivka, het is dus de vraag of Rusland haar momentum kan behouden zodra de stad is ingenomen.
The situation in Avdiivka looks critical. Rotating in 3rd Assault stalled the envelopment, but the current trajectory is quite negative. There is also the issue of defensive lines, which don't appear well established behind the pocket (good Kyiv Independent reporting on that). pic.twitter.com/riKGu7BEFA
— Michael Kofman (@KofmanMichael) 15 februari 2024
[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 16-02-2024 08:57 ]
Ik denk dat we rusland nog steeds overschatten. Er zit tussen het begin van de oorlog en nu enorm verschil is hoe de russen vechten.IJzerlijm schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:50:
Toen waren de Russen zo incompetent dat ze zo weer verjaagd zouden worden. Toen was het front muurvast en maakte het niks uit wat we stuurden. En nu drukt Rusland door ongeacht de verliezen met een leger en bevolking dat als makke schapen zich laat leiden.
Om een paar voorbeelden te noemen: er was een tijd dat rusland vanuit de lucht alles plat bombardeerde. Nu is het af en toe een golf, die voornamelijk met westers afweergeschut voor een groot deel tegen gehouden kan worden.
Er was een tijd dat rusland met een enorme voorraad artillerie alles plat schoot zodat Oekraïne wel terug moest trekken. Nu is die capaciteit er niet meer.
rusland haalt steeds oudere tanks (en andere wagens) uit de motteballen.
Verder lukt het Oekraïne heel goed om de russiche luchtafweer te slopen. En in z'n algemeen slopen ze veel russische logistiek.
Ik wil niet zeggen dat het gemakkelijk is voor Oekraïne, en het heel treurig dat ze veel te weinig geleverd krijgen.
Maar dat wil niet zeggen rusland klaar staat om even heel Oekraïne in te nemen. En dat is vaak wel wat sommige artikelen suggereren.
Weet niet wat je verwacht van een terugtrekking onder druk, maar dat gaat meestal niet zonder verliezen (Rusland vragen om even te stoppen met schieten helpt meestal niet). Minder dan x% verlies mag dan succesvol genoemd worden.Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:56:
De terugtrekking uit Zenith zou niet helemaal goed zijn gegaan, Rob Lee (die vaker met Koffman in Oekraine zit) heeft een verslag gedeeld van één van de soldaten die er zat. De verdedigers mochten pas veel te laat weg en moesten dmv een vrij lange tocht door open veld terugtrekken, wat vrij slecht zou zijn gegaan.
[Twitter]
Volgens Koffman heeft Oekraine ook maar weinig aan verdedigende linies achter Adiivka, het is dus de vraag of Rusland haar momentum kan behouden zodra de stad is ingenomen.
[Twitter]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik snap dat je het niet zo bedoeld, maar ik kan het woord 'slachtoffers' niet in combinatie met 'Russen' zien.wian schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:29:
400300 slachtoffers alleen al aan Russische zijde. Een bijna niet te bevatten aantal.
Voor mij blijven het 'daders', of anders 'gedode soldaten'.
nope
héél verwonderlijk is dat niet, kijk naar Trump.... do i need to say more?wian schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:29:
400300 slachtoffers alleen al aan Russische zijde. Een bijna niet te bevatten aantal. Je kunt nu vergelijkingen gaan maken met de dieptepunten van WW I en WW II zoals de slag bij Verdun in WW I.
En dat allemaal door de waanideeen van een man die met propaganda, volledig gecontroleerde media en een groot veiligheidsapparaat de Russische bevolking zover krijgt om zich op te offeren en daarbij zoveel mogelijk Oekrainers mee te nemen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Slachtoffers van een totalitair regime. Neem van mij aan dat minimaal 90% van deze mensen echt niet bewust ervoor kiest om in een oorlog te gaan vechten maar gedwongen worden (echte dwang of dwang door economische omstandigheden).bloody schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:03:
[...]
Ik snap dat je het niet zo bedoeld, maar ik kan het woord 'slachtoffers' niet in combinatie met 'Russen' zien.
Voor mij blijven het 'daders', of anders 'gedode soldaten'.
The approximate route of Russian missile movement during today's attack 👀 pic.twitter.com/yhDT3vZLe9
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 15 februari 2024
:strip_exif()/f/image/kv2wC1RDsY8hXtyfzkgfUa8O.jpg?f=fotoalbum_large)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Je had bijvoorbeeld ook een dagje eerder kunnen beginnen toen de Russen nog door in de stad aan het vechten waren. Dat is dus vooral de kritiek die men geeft, waarom moet het allemaal vaak zo lang duren.Tens schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:01:
[...]
Weet niet wat je verwacht van een terugtrekking onder druk, maar dat gaat meestal niet zonder verliezen (Rusland vragen om even te stoppen met schieten helpt meestal niet). Minder dan x% verlies mag dan succesvol genoemd worden.
Dat zeg ik, als je niet begrijpt hoe zoiets werkt, maar er toch een mening over hebben.Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Je had bijvoorbeeld ook een dagje eerder kunnen beginnen toen de Russen nog door in de stad aan het vechten waren. Dat is dus vooral de kritiek die men geeft, waarom moet het allemaal vaak zo lang duren.
edit: tien jaar eerder terugtrekken had nog meer Oekraïense levens gespaard.
[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 16-02-2024 09:42 ]
wij moeten het doen met 0.1% van de feiten en kennis......het is niet te zeggen hoe en waarom beslissingen genomen worden in zulke gevallen.Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Je had bijvoorbeeld ook een dagje eerder kunnen beginnen toen de Russen nog door in de stad aan het vechten waren. Dat is dus vooral de kritiek die men geeft, waarom moet het allemaal vaak zo lang duren.
we hebben niets aan "als" en "achteraf"......achteraf is het mooi wonen.
Wat is dat voor drogreden? Het fort heeft tot aan een aantal dagen geleden zijn werk gedaan, en had ook toen waarschijnlijk met veel minder slachtoffers ge-evacueerd kunnen worden. Dat is waar de kritiek (niet van mij) vandaan komt. Rob Lee zal dit niet voor niks op de socials gezet hebben.Tens schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:39:
[...]
Dat zeg ik, als je niet begrijpt hoe zoiets werkt, maar er toch een mening over hebben.
edit: tien jaar eerder terugtrekken had nog meer Oekraïense levens gespaard.
Alle hosanna over 400.000 Russische verliezen, maar met dit soort beslissingen zal het aan Oekraiense zijde niet veel lager zijn.
Niet om hier een uitgebreide off-topic discussie te starten, maar denk je dat de Oekraïeners zich voor het karretje zullen laten spannen om het westen aan te vallen? Ik denk het niet.CrazyOne schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:31:
Die 400.000 zijn natuurlijk peanuts en een prima rendement als Putin wel wint. Dan krijgt hij Oekraïne in handen, met nog eens 19 miljoen mensen in gevechtsleeftijd om het westen mee aan te vallen!
Kan bijna niet dan was er praktisch geen leger meer en zou Rusland vrij spel hebben, dat hebben ze duidelijk niet...Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:51:
[...]
maar met dit soort beslissingen zal het aan Oekraiense zijde niet veel lager zijn.
Er kan nu best een fout gemaakt zijn, maar daarmee gaat nog niet meteen alles (uit de afgelopen 2 jaar ook) fout natuurlijk,
[ Voor 4% gewijzigd door watercoolertje op 16-02-2024 09:59 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ben ik het zeker mee eens, maar kritiek moet je kunnen hebben. In Rusland mag dat intern niet, en kijk hoe dat voor ze werkt.watercoolertje schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:58:
[...]
Er kan nu best een fout gemaakt zijn, maar daarmee gaat nog niet meteen alles (uit de afgelopen 2 jaar ook) fout natuurlijk,
Ben het volledig met je eens, maar die teneur die geschetst wordt helpt mogelijk wel om westerse politiek wakker te schuddenphicoh schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Maar dat wil niet zeggen rusland klaar staat om even heel Oekraïne in te nemen. En dat is vaak wel wat sommige artikelen suggereren.
En dan is de cirkel rond. Als we uitzoomen dan is er primair een reden waarom Oekraine nu verscheurd kan worden door de Russische beer. Het is de Oekrainse politiek, bevolking, olichargen die sinds 1991 hebben geschipperd tussen Rusland en Westen. Zie de diverse pro-Russische machtshebbers.IJzerlijm schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:50:
[...]
Rusland heeft de knop al omgegooid in 2022.
[...]
Het Westen heeft twee jaar versplild. Eerst wilde men Rusland niet provoceren. Toen was Oekraine toch kansloos verloren. Toen waren de Russen zo incompetent dat ze zo weer verjaagd zouden worden. Toen was het front muurvast en maakte het niks uit wat we stuurden. En nu drukt Rusland door ongeacht de verliezen met een leger en bevolking dat als makke schapen zich laat leiden.
https://www.reuters.com/w...pendence-1991-2022-02-24/
In bovenstaand perspectief doet het Westen nu juist veel. Oekraine heeft zelf 20+ jaar nodig gehad.
een (kruis)raket heeft naar mijn idee een gelimiteerde hoeveelheid brandstof bij zich, de afstand(den) die ze op het plaatje afleggen lijkt mij best bijzonder.Tens schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:34:
Als dit klopt is de AA-dichtheid in Oekraïne nog lang niet genoeg.
[Twitter]
[Afbeelding]
van Groningen naar Breda met de auto moet ik al tanken zeg maar, en op het plaatje rijd ik naar Lissabon met 1 tank ??? om het gevoel mee te geven.
Daarnaast zou je toch zeggen dat AA (de diverse soorten) actief zijn, dus wat onderschept is .. zie je niet
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 16-02-2024 10:18 ]
Tja vanalles
Niet begrijpen en toch een mening? Heeft niks met drogreden te maken.Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:51:
[...]
Wat is dat voor drogreden? Het fort heeft tot aan een aantal dagen geleden zijn werk gedaan, en had ook toen waarschijnlijk met veel minder slachtoffers ge-evacueerd kunnen worden. Dat is waar de kritiek (niet van mij) vandaan komt. Rob Lee zal dit niet voor niks op de socials gezet hebben.
Alle hosanna over 400.000 Russische verliezen, maar met dit soort beslissingen zal het aan Oekraiense zijde niet veel lager zijn.
en ja, waarschijnlijk, mogelijk, wellicht. Maar je kunt het lastig overdoen. iets met achteraf de koe etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 16-02-2024 10:36 ]
*knip* laat deze speculatie over de inzet van kernwapens achterwegeFunkyTrip schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:02:
[...]
Misschien dat oorlogsstarters direct met een sniper opgeruimd moeten worden, dan denken ze wellicht 2x na voor ze iets beginnen. Dat werkt natuurlijk 2 kanten uit helaas en een sniper op een Putin betekent ongetwijfeld een sniper op Biden of een kernoorlog.
[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 16-02-2024 11:00 ]
oekrainers vallen nu zelfs oekrainers aan. Zodra je onder het juk van een dictatuur valt heb je niets te willen. Je ziet toch hoe ze huishouden in eigen land en in de bezette gebeiden. Putin heeft een maffia bende, er is geen rechtvaardigheid in gebied waar die bende heerst. Uiterst belangrijk om ze nu te steunen.gise schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:57:
[...]
Niet om hier een uitgebreide off-topic discussie te starten, maar denk je dat de Oekraïeners zich voor het karretje zullen laten spannen om het westen aan te vallen? Ik denk het niet.
Lukashenko is wat dat betreft steeds in het zadel gebleven. zijn materieel levert hij wel in,zijn grondgebeid leent hij uit voor aanvallen maar zijn mensen staan niet aan het front.
een treffende spreuk
Wat bedoel je met Oekraïeners vallen Oekraieners aan? Separatisten? Naar mijn mening was het merendeel van de separatisten Russisch en niet Oekraïens.pro_6or schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:19:
[...]
oekrainers vallen nu zelfs oekrainers aan. Zodra je onder het juk van een dictatuur valt heb je niets te willen. Je ziet toch hoe ze huishouden in eigen land en in de bezette gebeiden. Putin heeft een maffia bende, er is geen rechtvaardigheid in gebied waar die bende heerst. Uiterst belangrijk om ze nu te steunen.
Lukashenko is wat dat betreft steeds in het zadel gebleven. zijn materieel levert hij wel in,zijn grondgebeid leent hij uit voor aanvallen maar zijn mensen staan niet aan het front.
natuurlijk, die aanval in 2014 was gewoon RU armed forces. Maar in de nu bezette gebieden wordt iedereen opgepakt en het leger in gepressed. je moet wel mee, als je ook maar iets oekraiens laat zien ben je het bokje, als je je geen paspoort aan laten smeren ben je het bokje, als je gewoon op straat loopt als man van militaire leeftijd ben je het bokje.gise schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:23:
[...]
Wat bedoel je met Oekraïeners vallen Oekraieners aan? Separatisten? Naar mijn mening was het merendeel van de separatisten Russisch en niet Oekraïens.
een treffende spreuk
https://mil.in.ua/en/news...e-with-1m-drones-in-2024/NATO Secretary General Jens Stoltenberg states that Western allies plan to supply Ukraine with one million drones by 2024.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een kruisraket heeft weinig weerstand en vliegt met geringe snelheid waardoor deze vrij brandstofefficient is. Bereik van 2000 km+ is niet vreemd.vso schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:17:
[...]
een (kruis)raket heeft naar mijn idee een gelimiteerde hoeveelheid brandstof bij zich, de afstand(den) die ze op het plaatje afleggen lijkt mij best bijzonder.
van Groningen naar Breda met de auto moet ik al tanken zeg maar, en op het plaatje rijd ik naar Lissabon met 1 tank ??? om het gevoel mee te geven.
Daarnaast zou je toch zeggen dat AA (de diverse soorten) actief zijn, dus wat onderschept is .. zie je niet
Ik zou ervan uitgaan dat dat in een rechte lijn is, maar deze trajecten lijken behoorlijk bochtig? Dat moet toch lastig zijn?tuinïnen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Een kruisraket heeft vrij weinig weerstand en vliegt met geringe snelheid waardoor deze vrij brandstofefficient is. Bereik van 2000 km+ is niet vreemd.
Niet voor moderne raketten, die hebben zelfs Flares aan boord tegen AA etc.gustaveau schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Ik zou ervan uitgaan dat dat in een rechte lijn is, maar deze trajecten lijken behoorlijk bochtig? Dat moet toch lastig zijn?
Ik weet zeker dat wij buitenstaanders Rusland onder- en overschatten. Ik weet ook zeker dat de VS en NAVO hier een veel accurater beeld over hebben. Er is zoveel dat wij buitenstaanders niet weten.phicoh schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:59:
Ik denk dat we rusland nog steeds overschatten. Er zit tussen het begin van de oorlog en nu enorm verschil is hoe de russen vechten.
Rusland heeft zich aangepast: ze zijn overgegaan op Shahed, plus ze bursten af en toe, dat de AA saturate.Om een paar voorbeelden te noemen: er was een tijd dat rusland vanuit de lucht alles plat bombardeerde. Nu is het af en toe een golf, die voornamelijk met westers afweergeschut voor een groot deel tegen gehouden kan worden.
Doen ze nog steeds maar specifieker. Ze zijn daar van nature nogal opportuun, onder het mom van graaien wat je graaien kunt. Maar ze zijn afgeslagen. Daarna hebben ze zich m.i. toch wel herpakt. Ze leren dus toch van hun fouten, of althans dat proberen ze. Plus ze hebben ammunitie van Noord-Korea gekregen. Ook zijn ze meer drones in gaan zetten.Er was een tijd dat rusland met een enorme voorraad artillerie alles plat schoot zodat Oekraïne wel terug moest trekken. Nu is die capaciteit er niet meer.
Doen ze werkelijk ook al tijden.rusland haalt steeds oudere tanks (en andere wagens) uit de motteballen.
Qua kanonnenvoer wijken ze nu zelfs uit naar buitenlanders. Ook dat is nog niet op...
En af en toe infra voor economie. Ik denk dat daar (plus gerelateerd: hun AA) op de lange duur de winst te behalen is. Dan gaat P's inner circle (of wat daar dan van over is) morren.Verder lukt het Oekraïne heel goed om de russiche luchtafweer te slopen. En in z'n algemeen slopen ze veel russische logistiek.
Terwijl UA nu inmiddels ook zonder graandeel weer handel kan exporteren.
Zeker niet maar ze kunnen wel door een linie heenbreken. Als er bijvoorbeeld achter een stad weinig staat qua linies (zoals hierboven is geopperd) kunnen ze mogelijk doorstoten en dan flanken.Maar dat wil niet zeggen rusland klaar staat om even heel Oekraïne in te nemen. En dat is vaak wel wat sommige artikelen suggereren.
Wat je ook niet noemt is de politieke situatie. In Nederland hebben we zojuist verkiezingen gehad dat 'mogelijk' invloed heeft op onze steun en er staan er in 2024 meer aan te komen, waaronder dus ook in de VS. Vooral die van VS kan grote invloed hebben op deze oorlog. Want Trump staat er vooralsnog goed voor.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Oekrainers zijn uiteindelijk ook min of meer Russen,Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:35:
[...]
*knip* Uitspraak over manier van vechten is te kort om informatief te kunnen zijn en wordt zo verwarrend. Uitspraak over corruptie van Oekraïense officieren werkt generaliserend en heeft ondersteunend bewijs nodig.
Oekraine staat nog steeds in de top van meest corrupte landen. Ik snap het wel waarom er op militair gebied zo veel missers wordt begaan door Oekraine. Wellicht een stuk minder dan de Russen, maar toch.
[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 16-02-2024 20:06 ]
Dit dus.
Is er iets bekend over welke bedrijven die drones gaan produceren? Volgens mij hebben we helemaal niet echt een drone-industrie in Europa toch?YakuzA schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:03:
Drones drones drones:
[...]
https://mil.in.ua/en/news...e-with-1m-drones-in-2024/
Kennis is er wel, productiecapaciteit is wat anders.Avalaxy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:13:
[...]
Is er iets bekend over welke bedrijven die drones gaan produceren? Volgens mij hebben we helemaal niet echt een drone-industrie in Europa toch?
zie bv: https://www.aerialtronics.com/nl
Benodigde drones zijn best wel simpel en hoeven geen 100 uren te draaien natuurlijk
[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 16-02-2024 15:55 ]
Ik zou juist zeggen "onderschat nooit de vijand".phicoh schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Ik denk dat we rusland nog steeds overschatten. Er zit tussen het begin van de oorlog en nu enorm verschil is hoe de russen vechten.
Om een paar voorbeelden te noemen: er was een tijd dat rusland vanuit de lucht alles plat bombardeerde. Nu is het af en toe een golf, die voornamelijk met westers afweergeschut voor een groot deel tegen gehouden kan worden.
Er was een tijd dat rusland met een enorme voorraad artillerie alles plat schoot zodat Oekraïne wel terug moest trekken. Nu is die capaciteit er niet meer.
rusland haalt steeds oudere tanks (en andere wagens) uit de motteballen.
Verder lukt het Oekraïne heel goed om de russiche luchtafweer te slopen. En in z'n algemeen slopen ze veel russische logistiek.
Ik wil niet zeggen dat het gemakkelijk is voor Oekraïne, en het heel treurig dat ze veel te weinig geleverd krijgen.
Zowel overschatten als onderschatten is een probleem. Het probleem met overschatten is dat je een actie niet neemt, zoals het leveren van wapens aan Oekraïne omdat je denk dat het geen zin heeft, of omdat de gevolgen te erg zijn (alle bedreigingen vanuit Rusland). Met als gevolg dat Oekraïne onnodig verliest.HerZon schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:55:
Ik zou juist zeggen "onderschat nooit de vijand".
Interessant artikel over de resupply missies tijdens de belegering van Mariupol.
The Untold Story of the Ukrainian Helicopter Rescue Missions During the Mariupol Siege
https://time.com/6694858/...-missions-mariupol-siege/
❗️🇷🇺Russia's losses in the war with 🇺🇦Ukraine are 5 times greater than in 10 years in Afghanistan, 🇺🇸US Vice President Kamala Harris said.
— 🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@front_ukrainian) 16 februari 2024
"They lost two-thirds of their tanks and one-third of the Black Sea Fleet. Russia suffered more than 300,000 casualties, which is more than… pic.twitter.com/K4FehOSpZE
2/3 van hun tanks… dus voor het einde van dit jaar is Rusland door hun tanks heen???❗️🇷🇺Russia's losses in the war with 🇺🇦Ukraine are 5 times greater than in 10 years in Afghanistan, 🇺🇸US Vice President Kamala Harris said.
"They lost two-thirds of their tanks and one-third of the Black Sea Fleet. Russia suffered more than 300,000 casualties, which is more than 5 times more than it lost in 10 years in Afghanistan."
BREAKING — German Chancellor Olaf Scholz has just announced a new military aid package worth ~ 1.13 billion euros to #Ukraine!
— German Aid to Ukraine (@deaidua) 16 februari 2024
It includes ⬇️
— 18 PzH 2000 (2026 + 2027)
— 18 RCH 155 (2025, 2026, 2027)
— 120,000 shells 122 mm artillery ammunition (2024)
— 2 Skynex air defence… pic.twitter.com/tmFv9IzExX
Ook een 'security commitment' is getekend voor 10 jaar:— 2 Skynex air defence systems (2025)
— 100 missiles for IRIS-T SLS
It just happened. The Ukrainian President and the German Chancellor have just signed the agreement on long-term security commitments. After the UK, Germany is only the second country to take such a step following the Vilnius pledges.
— German Aid to Ukraine (@deaidua) 16 februari 2024
These security commitments include the… https://t.co/QOODCL9YfD pic.twitter.com/HmbiAhH5XU
Meer over de inhoud daarvan in deze tweet: https://twitter.com/deaidua/status/1758506704952521100
Wat vind je er interessant aan? Want wat je noemt is op zichzelf geen nieuws. Was al bekend.beany schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:10:
Een stukje geschiedenis:
Interessant artikel over de resupply missies tijdens de belegering van Mariupol.
The Untold Story of the Ukrainian Helicopter Rescue Missions During the Mariupol Siege
https://time.com/6694858/...-missions-mariupol-siege/
Nee, want er worden ook nieuwe geproduceerd. Het verlies moet je zien tot relatie van de bestaande voorraad.beany schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:19:
dus voor het einde van dit jaar is Rusland door hun tanks heen???
Na 2 jaar 2/3? Hoeveel konden er worden gerepareerd? Hoeveel hebben ze in de tussentijd gemaakt? Geïmporteerd? Geëxporteerd? Hoeveel zijn gebruikt voor onderdelen? In welke staat is resterende 1/3? Wat is er meegenomen van eerdergenoemde in deze schatting? Hoeveel % hehhen we het exact over?beany schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:19:
De Amerikaanse vice president die het volgende over de Russische verliezen heeft te melden:
[Embed]
[...]
2/3 van hun tanks… dus voor het einde van dit jaar is Rusland door hun tanks heen???
Ik denk dat deze bron je een beeld kan geven https://twitter.com/HighMarsed . Covert Cabal maakt filmpjes op basis van deze gegevens. Dat filmpje is echter al ouder terwijl de gegevens op Twitter nog geen week oud zijn.Jerie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:38:
[...]
Na 2 jaar 2/3? Hoeveel konden er worden gerepareerd? Hoeveel hebben ze in de tussentijd gemaakt? Geïmporteerd? Geëxporteerd? Hoeveel zijn gebruikt voor onderdelen? In welke staat is resterende 1/3? Wat is er meegenomen van eerdergenoemde in deze schatting? Hoeveel % hehhen we het exact over?
Exact is het niet, maar het komt dichtbij.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Te verwachten, met de capaciteit van de Duitse industrie en met name Rheinmetal zien de Duitsers zowel bedreigingen van Rusland als enorme potentie in UA voor de industrie.user109731 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:31:
Flink pakket van Duitsland, vooral lange termijn:
[Twitter]
[...]
Ook een 'security commitment' is getekend voor 10 jaar:
[Twitter]
Meer over de inhoud daarvan in deze tweet: https://twitter.com/deaidua/status/1758506704952521100
Dat vraag ik me echt af, en de productie is maar 20? p/m dat is op een gemiddelde dag van UA wel tot schroot gereduceerd.XWB schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:34:
[...]
Nee, want er worden ook nieuwe geproduceerd. Het verlies moet je zien tot relatie van de bestaande voorraad.
De telling(en) van wat er eventueel in storage zit, zegt ook veel wat er nog bruikbaar is, als je gaten ziet onstaan of herschikking (wellicht lastig op sataliet foto) dan is het wellicht de hierboven productie "verklaarbaar" .. missende onderdelen (zoals een loop) dan is het wellicht tzt afgelopen met productie.asing schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Ik denk dat deze bron je een beeld kan geven https://twitter.com/HighMarsed . Covert Cabal maakt filmpjes op basis van deze gegevens. Dat filmpje is echter al ouder terwijl de gegevens op Twitter nog geen week oud zijn.
Exact is het niet, maar het komt dichtbij.
Maar dat gezegd het blijft me wel verbazen tot op een zekere hoogte dat er per dag/week/maand nog zoveel gesloopt word, https://war-bi.prozorro.sale/#/ zie ik niet echt een terugval (of ik kijk verkeerd)
De laatste week heb ik geen positief beeld van de gang van zaken, though
Tja vanalles
Wel natuurlijk de vraag hoe lang de SU-34 meegaan als ze zo hevig gebruikt worden, maar de Russen hebben alternatieven nu ook de SU-24 die kits kan meedragen.
Wat in storage zit weten we niet precies. Om dat te bepalen heb je mooi helder weer nodig en een goede satelliet die op dat moment over die plek zweeft. Beelden zijn om die reden soms al maanden oud.vso schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:02:
[...]
Dat vraag ik me echt af, en de productie is maar 20? p/m dat is op een gemiddelde dag van UA wel tot schroot gereduceerd.
[...]
De telling(en) van wat er eventueel in storage zit, zegt ook veel wat er nog bruikbaar is, als je gaten ziet onstaan of herschikking (wellicht lastig op sataliet foto) dan is het wellicht de hierboven productie "verklaarbaar" .. missende onderdelen (zoals een loop) dan is het wellicht tzt afgelopen met productie.
Maar dat gezegd het blijft me wel verbazen tot op een zekere hoogte dat er per dag/week/maand nog zoveel gesloopt word, https://war-bi.prozorro.sale/#/ zie ik niet echt een terugval (of ik kijk verkeerd)
De laatste week heb ik geen positief beeld van de gang van zaken, though
Ik maak me meer zorgen om de afnemende steun van het westen voor Oekraïne. Ze hebben nu al aan alles tekort en de Amerikanen laten zich van hun slechtste kant zien. Europa heeft liggen maffen en altijd gedacht dat ALS de stront de ventilator zou raken, de Amerikanen ze wel zouden helpen. Yeah right.
Een dag eerder? Nee, dat had geen verschil gemaakt. Avdiivka ligt al maanden binnen artilleriebereik en het resultaat zou hetzelfde geweest zijn. De soldaten werden 's nachts onder vuur genomen door artilleriegeschut en dat zou een dag eerder niet anders geweest zijn. De drones met nachtvisie zien elke beweging.Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Evacueren van materiaal en gewonden onder artillerievuur is heel moeilijk, en kan weken duren. Om zoiets tewerkstellen is veel planning en tijd nodig, en dat was er niet. Er was gewoon geen oplossing meer mogelijk. In feite hadden ze een maand geleden al moeten evacueren, maar toen was de situatie nog niet zo grimmig. Dus dan wacht je.
Oekraïne had beter de omsingeling van Zenit kunnen voorkomen, maar de legerleiding had ervoor gekozen om Avdiivka te verdedigen met weinig troepen - 2000 in totaal - en dan zijn de opties beperkt.
There is nothing we can do
Anderzijds zaten er niet heel veel troepen in die Zenit post; überhaupt de verdediging van Avdiivka is echt minimaal:Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:51:
[...]
Wat is dat voor drogreden? Het fort heeft tot aan een aantal dagen geleden zijn werk gedaan, en had ook toen waarschijnlijk met veel minder slachtoffers ge-evacueerd kunnen worden. Dat is waar de kritiek (niet van mij) vandaan komt. Rob Lee zal dit niet voor niks op de socials gezet hebben.
Deze brigade heeft in vier maanden tijd dus tienduizenden Russen en honderden voertuigen uitgeschakeld. Kennelijk vond de Oekraïense legerleiding het niet waard om meer troepen te binden bij Avdiivka.The 2,000-person, 110th mechanised brigade is not the most experienced unit nor its best-equipped, running mostly old Soviet and Dutch armoured vehicles, like the thin skinned YPR 765 and the BMP-1 which date back to the 60’s and 70’s. Despite this, it has arguably the hardest and most important job in Ukraine’s war effort, they have to hold Avdiivka without further replacement which could reduce the effectiveness of the attack in the south of the country. Of course, this isn’t easy, as the unit has been manning the zero line around the clock for a year and a half now without being rotated out, so exhaustion is a very real issue.
#Avdiivka. Latest updates from the 3d Assault Brigade
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 16 februari 2024
- they face min. 15k Russian troops on their section of the front in Avdiivka
- they made "critical damage" and "basically erased" 74th&114th Russian separate motor rifle brigades
- estimate Russian losses (KIA, WIA) at 4300… pic.twitter.com/UEfgwW1yAA
#Avdiivka. Latest updates from the 3d Assault Brigade
- they face min. 15k Russian troops on their section of the front in Avdiivka
- they made "critical damage" and "basically erased" 74th&114th Russian separate motor rifle brigades
- estimate Russian losses (KIA, WIA) at 4300
- Ukrainians fight against Russian 30, 35, 55th separate motor rifle brigades of 41st army & 21, 15th smrb of 2nd army
- Additionally, Russia's 74th smrb of 41st army, 30th smrb of 2nd army, 114 smrb present
- Special tasks completed by GRU which uses night assaults with night vision devices, corrects artillery and aviation strikes
"Despite the fact that the occupiers are suffering disproportionate losses, the situation in Avdiivka remains extremely difficult."
"
📷"Var," commander of 2nd Mechanized Brigade of 3d Assault Brigade
De SU-34s worden dus inderdaad afgewisseld door Fencers. Nu zijn er ook niet heel veel gemoderniseerde varianten in de Russische luchtmacht, maar het zou kunnen betekenen dat er meer sorties gevlogen worden.Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:15:
De Russen komen er momenteel (de laatste maanden) achter dat gebruik maken van vliegtuigen vele male effectiever is dan in een rijtje je tanks verliezen. De UMPK glide bommen zijn momenteel echt een game changer, en de enige manier die te counteren is door Oekraïne meer S-300 en Patriots te geven. Er zouden vandaag 250 van die bommen zijn gegooid, waarvan minimaal 80 in Adiivka. Verdedigende stellingen hebben geen kans.
Wel natuurlijk de vraag hoe lang de SU-34 meegaan als ze zo hevig gebruikt worden, maar de Russen hebben alternatieven nu ook de SU-24 die kits kan meedragen.
Een vrij zeldzame foto van de SU-24 met FAB-500 van vandaag.
:strip_exif()/f/image/BRHgIbBgSVYZ8lJfJlfcqmnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee hoe snel de Griekse S300's op het slagveld er zullen zijn, maar ze zijn hard nodig.
hopen dat de F16 een hap uit dat vliegende spul kan nemen...Yakolev schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:15:
De Russen komen er momenteel (de laatste maanden) achter dat gebruik maken van vliegtuigen vele male effectiever is dan in een rijtje je tanks verliezen. De UMPK glide bommen zijn momenteel echt een game changer, en de enige manier die te counteren is door Oekraïne meer S-300 en Patriots te geven. Er zouden vandaag 250 van die bommen zijn gegooid, waarvan minimaal 80 in Adiivka. Verdedigende stellingen hebben geen kans.
🚨 BREAKING—The fierce Ukrainian 3rd Assault Brigade says that it effectively wiped out 2 entire Russian brigades at Avdiivka consisting of 4,200 troops.
— Ukraine War Now ✙ (@uarealitynow) 16 februari 2024
Russia's 74th and 114th separate motorised rifle brigades have been wiped out. pic.twitter.com/MRnCUpja7c
Het heeft blijkbaar alleen niet voldoende gebracht. Syrski heeft officieel bevestigd dat Oekraïne zich terugtrekt uit Avdiivka.
Commander-in-Chief Oleksandr Syrskii:
— Astraia Intel (@astraiaintel) 17 februari 2024
"Based on the operational situation around Avdiivka, in order to avoid encirclement and preserve the lives and health of servicemen, I decided to withdraw our units from the city and move to defense on more favorable lines." https://t.co/CAwVNEtrOt pic.twitter.com/No8VLs3sYW
Eerst gepost in verkeerde topic, nu hier geplaatste
✈️/1. Three Russian planes are reported to have been shot down on the eastern front. Let's see if
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 17 februari 2024
confirmation of this will appear or not.
“On the morning of February 17, 2024, in the Eastern direction, units of the Air Force of the Armed Forces of Ukraine destroyed three… pic.twitter.com/MQXjxYcGgc
Daily driver; MB R171 SLK280
Toen ik dit las moest ik aan het bericht van @Yakolev van gisteren denken: meer patriots nodig om de FAB 500's te stoppen.mir4dor schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:07:
Even wachten op meer nieuws maar er schijnt weer wat vliegend ru materiaal gesloopt te zijn;
[Twitter]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Waardoor worden die FAB’s afgeworpen? Lijkt mij door bombers verder weg toch?Shabbaman schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:58:
[...]
Toen ik dit las moest ik aan het bericht van @Yakolev van gisteren denken: meer patriots nodig om de FAB 500's te stoppen.
Door Su35’s vanaf een 40 km achter de linies oid dacht ik.gise schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:14:
[...]
Waardoor worden die FAB’s afgeworpen? Lijkt mij door bombers verder weg toch?
/edit:
Blijkbaar ook SU34’s:
🇺🇦⚔️🇷🇺 Eastern Front: In the early morning, the Armed Forces of Ukraine shot down three Russian aircraft in quick succession, including two Su-34s and one Su-35. pic.twitter.com/nmXaGNkhyD
— Astraia Intel (@astraiaintel) 17 februari 2024
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2024 15:02 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid