Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:
  • 234.837 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
watercoolertje schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Ben die info hier volgens mij niet tegen gekomen dus het zou een welkome toevoeging zijn om daar een linkje naar te posten.
Ik ga even zoeken, volgens mij gister op NOS

Ik kan het exacte artikel even niet zo snel vinden, wel dit artikel met dezelfde strekking van 1-2 maanden geleden, waarin in de laatste alinea word gesproken over 150k uitgeschakeld bij UA.
In het nieuwe artikel was dit dus nu bijgesteld naar 200k.

Link: https://nos.nl/l/2502187

Als ik ‘m alsnog vind dan zal ik hem even linken.

Edit, hier soortgelijk bericht in liveblog van de Volkskrant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9Uk3MIXU8eOlTZsNETt1FMTozA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4WKOIwTj2xuI24rYXxuWTtz.jpg?f=fotoalbum_large

Link: https://www.volkskrant.nl...r=https://www.google.com/

[ Voor 65% gewijzigd door gise op 11-02-2024 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
gise schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Ik ga even zoeken, volgens mij gister op NOS

Ik kan het exacte artikel even niet zo snel vinden, wel dit artikel met dezelfde strekking van 1-2 maanden geleden, waarin in de laatste alinea word gesproken over 150k uitgeschakeld bij UA.
In het nieuwe artikel was dit dus nu bijgesteld naar 200k.

Link: https://nos.nl/l/2502187

Als ik ‘m alsnog vind dan zal ik hem even linken.

Edit, hier soortgelijk bericht in liveblog van de Volkskrant:
[Afbeelding]

Link: https://www.volkskrant.nl...r=https://www.google.com/
Dat zou best aannemelijk zijn, al is het verschil tussen KIA of gewond nogal een begrip in medialand.

in dit geval dus gecombineerd 200.000 bij Rusland zeggen ze het 400.000 gesneuveld zijn en ruim richting 1 mil gewond, als je het mag geloven:

Dat maakt de ratio dan niet 1:2 met KIA, maar deze cijfers maken me nog bozer over de hele situatie.
Hele regio’s en hele generaties aan mensen Russisch of UA weggevaagd door mannetjes met een kleine penor syndroom.
En wij als het westen doen zo goed helpen kijk ons is ! Ook om te 😢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Indrukwekkende beelden. Video van groep Oekraïeners die volgens de beschrijving nabij Avdiivka staan, mogelijk voor het versterken of aflossen van troepen aldaar.

Link: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/gVCL3CSzYN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rapture schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:53:
[...]

Ik denk eerder dat vuil werk gedaan moet worden om politieke redenen dat militair gezien niet nuttig is.

Zoals in Veldheren uitgelegd: Er is weinig militair nut om in Avdiivka dood te vechten. Je kan daar de vijand slijten met hoge kill/death-ratio in jouw voordeel en trekt terug wanneer het niet meer in jouw voordeel werkt.

Avdiivka heeft symbolische waarde van artillerie kunnen opstellen dat Donetsk (stad) kan raken en de "separatisten" konden dat nooit veroveren. Nu doet het 2de sterkste leger in de wereld pogingen tot het veroveren van Avdiivka. Als zelfs de russen Avdiivka niet kunnen veroveren, dan kan niemand het veroveren.

Zaluzhnyi beschermt zijn troepen tegen onnodige verliezen en heeft papers geschreven over de noodzaak van technologische doorbraken. Stalemate is een vuil suggestief woord dat veel generaals niet graag gebruiken, want dat suggereert dat je beter de oorlog kan opgeven. Dat zijn communicatie niet met Zelensky's gesynchroniseerd is, geeft aan de vijand de indruk dat er verdeeldheid is.

Als Putin op de nationale televisie vertelt dat de troepen 19 huizen veroverd heeft:

[...]

Dan is de politieke reflex: "Dan gaat z'n troepen niet meer huizen/meters krijgen! Zeker niet voor 17 maart.".

De slager van de slag om Bakhmut is aangesteld om te voorkomen dat de russen in Avdiivka een overwinning kunnen vinden. Of ongelofelijk duur voor de russen te maken.

[...]

https://www.politico.com/...he-butcher-is-in-00140206

[...]

[...]

Voor wie graag heel hard inzoomt op de kaart en blind staart op de meters naar de juiste of verkeerde kant opschuiven kijkt, hij is de generaal die veel levens opoffert om de frontlijn naar de juiste kant te helpen. Zonder dat er een militair nut is, het ziet voor de leken gewoon wat mooier/geruststellender op de kaart eruit.

Het bearish sentiment van de pessimisten krijgen hun zin, er worden veel Oekraïners opgeofferd om de lijntjes op de kaart naar de juiste richting te helpen. Vriend en vijand weet dat ze fucked zijn.
Hoe zei Churchill het alweer, "oorlogen win je niet met terugtrekkingen of evacuaties"? De strategie om Bakhmut en Avdiivka met minimale inzet te verdedigen en de Russen te slijten zorgt er niet voor dat Oekraïne terrein terugwint. Dus uiteindelijk zullen er toch een keer veel troepen tegenaan gegooid moeten worden.

De westerse doctrine om zuinig om te gaan met mensenlevens werkt niet goed tegen de Russen. Het doet mij plots denken aan de Slag bij Eylau (Napoleon, 1807). De Russen dreigden door de Franse linie te breken, dus had Napoleon één van zijn marshalls opgedragen om een regiment op te offeren. Het aantal slachtoffers was heel hoog, maar de Franse linie werd behouden en de Russen werden teruggedrongen.

De benoeming van Syrskyi en de nieuwe mobilisatiewet doen mij vermoeden dat de militaire strategie op de schop gaat.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Hoe zei Churchill het alweer, "oorlogen win je niet met terugtrekkingen of evacuaties"? De strategie om Bakhmut en Avdiivka met minimale inzet te verdedigen en de Russen te slijten zorgt er niet voor dat Oekraïne terrein terugwint. Dus uiteindelijk zullen er toch een keer veel troepen tegenaan gegooid moeten worden.

De westerse doctrine om zuinig om te gaan met mensenlevens werkt niet goed tegen de Russen. Het doet mij plots denken aan de Slag bij Eylau (Napoleon, 1807). De Russen dreigden door de Franse linie te breken, dus had Napoleon één van zijn marshalls opgedragen om een regiment op te offeren. Het aantal slachtoffers was heel hoog, maar de Franse linie werd behouden en de Russen werden teruggedrongen.

De benoeming van Syrskyi en de nieuwe mobilisatiewet doen mij vermoeden dat de militaire strategie op de schop gaat.
Kan ik mij helemaal in vinden, hoe onprettig ook laten wij zorgen ze de leuke westerse snufjes ervoor kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 19:55
[...]

Ik denk dat je er niet ver naast zit!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
NOS Artikel meld dat Rusland 45 Shahed’s heeft afgevuurd en dat Oekraïne zegt er 40 onderschept te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
ru heeft een (mobiele?) Defense line opgezet in de vorm van meer dan 2000 treinwagons in de regio Donetsk.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mir4dor schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:33:
ru heeft een (mobiele?) Defense line opgezet in de vorm van meer dan 2000 treinwagons in de regio Donetsk.
[Twitter]
Wat is in godsnaam het doel hiervan?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Fraggert schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Wat is in godsnaam het doel hiervan?
Goede vraag.
Als ik mijn fantasie de vrije loop laat; je kunt je erachter verschuilen dus ipv trenches) Niet makkelijk op te blaze dmv fpv's. Gooi er zooi beton in of andere zware materialen en je duwt ze ook niet even om met een tank of bulldozer.
Stel dat het verrijdbaar is dan heb je wel een flexibele verdediging. Wellicht mis ik iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 01:26
[...]

Op deze voet verder gaan zorgt er gewoon voor dat je uiteindelijk verliest.

Feiten zijn gewoon. Westerse steun neemt af. En moet een jaar vol verkiezingen verwacht ik niet dat dat snel gaat verbeteren. Sterker, dat zal eerder slechter worden.

Putin gaat never opgeven. Voorlopig vinden de Russen de honderdduizenden slachtoffers aan hun kant prima. Dus je hoeft ook geen opstand verwachten.

Dat zijn twee feiten die uiteindelijk maar tot 1 uitkomst kunnen leiden en dat is een nederlaag.

En zeker de verandering van de politieke realiteit vereisen een andere aanpak. Bovendien, zelfs al verwacht je een stalemate. Dat verkondigen helpt je natuurlijk niet om je bondgenoten te overtuigen om te blijven investeren. Zeker niet met de rechtse koers overal.

Er staan mij ook artikelen bij van tijdens het offensief van afgelopen lente/zomer dat in ieder geval een aanzienlijk deel van de soldaten aan het front vonden dat de aanpak te voorzichtig was. Waardoor niet alleen weinig successen geboekt werden, maar er ook vaak meerdere keren aangevallen moest worden voor hetzelfde stukje grond. Hetgeen effectief meer mensenlevens kostte dan als er op bepaalde momenten gewoon doorgeduwd zou worden.

Natuurlijk gekleurde verhalen van specifieke soldaten maar het perspectief is me wel bijgebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Kist schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Op deze voet verder gaan zorgt er gewoon voor dat je uiteindelijk verliest.

Feiten zijn gewoon. Westerse steun neemt af. En moet een jaar vol verkiezingen verwacht ik niet dat dat snel gaat verbeteren. Sterker, dat zal eerder slechter worden.

Putin gaat never opgeven. Voorlopig vinden de Russen de honderdduizenden slachtoffers aan hun kant prima. Dus je hoeft ook geen opstand verwachten.

Dat zijn twee feiten die uiteindelijk maar tot 1 uitkomst kunnen leiden en dat is een nederlaag.
Dat hangt een beetje af wat je verstaat onder nederlaag. Zolang Kiev niet ingenomen wordt heeft een (al dan niet) kleiner Oekraïne nog steeds een toekomst.
En zeker de verandering van de politieke realiteit vereisen een andere aanpak. Bovendien, zelfs al verwacht je een stalemate. Dat verkondigen helpt je natuurlijk niet om je bondgenoten te overtuigen om te blijven investeren. Zeker niet met de rechtse koers overal.

Er staan mij ook artikelen bij van tijdens het offensief van afgelopen lente/zomer dat in ieder geval een aanzienlijk deel van de soldaten aan het front vonden dat de aanpak te voorzichtig was. Waardoor niet alleen weinig successen geboekt werden, maar er ook vaak meerdere keren aangevallen moest worden voor hetzelfde stukje grond. Hetgeen effectief meer mensenlevens kostte dan als er op bepaalde momenten gewoon doorgeduwd zou worden.

Natuurlijk gekleurde verhalen van specifieke soldaten maar het perspectief is me wel bijgebleven.
Dat was ook de kritiek van de Amerikanen, de Oekraïners hadden veel meer troepen moeten concentreren. De doorbraak in het zuiden bij Robotyne werd nooit uitgebuit, resterende gemechaniseerde brigades zijn nooit ingezet geweest, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 11-02-2024 22:17 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 15:58
Nope, de UA gaat dit winnen, als je daar al van kunt spreken. De russen gaan sowieso verliezen, en dat doen ze nu al.

De steun zal er altijd zijn. Dat de russen een politicus voor zich hebben werken in de VS helpt ze wel het einde te verlengen.

De vervanging van de generaal was een generaal was een goede zet. Ik snap dat ie goed is voor zijn manschappen, maar dat betekent niet meteen dat ie ook goed is voor de oorlog. Zijn opvolger is niet zo geliefd, maar wel effectief gebleken. Ik heb me kapot geërgerd aan dat dralen begin van het jaar. Al die maanden wachten zorgde ervoor dat de russen in het zuiden zo goed defensief zijn geworden dat dit heel erg in het nadeel is gebleken. Zo erg dat ik destijds dacht dat ze, om doden te voorkomen, beter de gebieden konden overdragen aan RU dan te wachten op de (eveneens dralende) politici van andere landen en hun beloften......

Hopelijk gaan de vliegtuigen uiteindelijk wat overgewicht brengen, zodat aanvallen wat makkelijker wordt..... Een aantal longrange missiles zou ook wel eens tijd worden trouwens...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Deze nog niet gezien hier:

TL;DW : Zalushnyy blijft lid van "het team", dus hij blijft betrokken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Een beschoten HImars systeem

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GGGRboaXoAAAu_-?format=jpg&name=small

Zie de witte "pixels" die zitten rond de kogelgaten, en wellicht ook de voorruit(ten)

bron https://twitter.com/KSOSINT/status/1756845247525494851

gezien het ding geladen word in een transport vliegtuig (andere foto's):
- Crew heeft het overleefd (hopenlijk)
- het heeft geen drone onderschept met een gedeelte van het voortuig

kortom waar gehakt word, vallen spaanders .. en we gaan weer door met ander nieuws (het is immers niet een 1x speciaal geproduceerd ding er rijden er meer rond)

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJA6D7kMkPDrPu-ji0A8sJUtQOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9DOdo0T3eTeLQGqkZrjCG3h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Het lijkt alsof er al een Russisch Starlink station is uitgezet:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
vso schreef op maandag 12 februari 2024 @ 02:53:

[Afbeelding]

Zie de witte "pixels" die zitten rond de kogelgaten, en wellicht ook de voorruit(ten)

kortom waar gehakt word, vallen spaanders .. en we gaan weer door met ander nieuws (het is immers niet een 1x speciaal geproduceerd ding er rijden er meer rond)
Voor de context, deze 2 HIMARS systemen zijn dus (ook?) in de VS gespot blijkbaar, zouden de 1e 2 beschadigde M142's zijn die gespot zijn:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:22
vso schreef op maandag 12 februari 2024 @ 02:53:

[Afbeelding]

De meeste van die gaatjes lijken echt kogelgaten te zijn, aangezien ze perfect rond zijn en van dezelfde grootte zijn. Wat wel vreemd zou zijn, want die dingen komen niet dicht genoeg bij het front om door small arms beschoten te worden. Overigens zitten er heel wat gaatjes in die ze vergeten zijn te markeren met zo'n sticker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 17:39
Avalaxy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:39:
[...]

De meeste van die gaatjes lijken echt kogelgaten te zijn, aangezien ze perfect rond zijn en van dezelfde grootte zijn. Wat wel vreemd zou zijn, want die dingen komen niet dicht genoeg bij het front om door small arms beschoten te worden. Overigens zitten er heel wat gaatjes in die ze vergeten zijn te markeren met zo'n sticker :P
Precies mijn gedachte! Kogelgaten zou wel heel raar zijn, ze staan heel ver van het front af. En de ander op een mijn gereden. Lijkt mij ook haast sterk als het door een Russische mijn is, lijkt mij eerder "friendy-fire" of door een slecht opgeruimd oud mijnenveld gereden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
PASware schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Precies mijn gedachte! Kogelgaten zou wel heel raar zijn, ze staan heel ver van het front af. En de ander op een mijn gereden. Lijkt mij ook haast sterk als het door een Russische mijn is, lijkt mij eerder "friendy-fire" of door een slecht opgeruimd oud mijnenveld gereden.
Ik denk dat ze niet altijd even ver van het front afstaan. Want als je meer bereik wilt moet je meer risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

Hielko schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat ze niet altijd even ver van het front afstaan. Want als je meer bereik wilt moet je meer risico nemen.
Of er is van een kilometer of 2 afstand op geschoten - wat niet geheel ondenkbaar is, als ze inderdaad dichter bij het front komen. Het zal geen 300 meter zijn, maar in een open veld dat iemand een bataljon zijn clips leeg laat schieten op het ding is niet geheel ondenkbaar. edit: Of dat er iemand met iets van een .50 achtig kaliber op schiet op afstand, veel energie is er dan al verloren gegaan en ik denk dat de armor een machinegeweer van dat kaliber nog wel kan stoppen, zeker van lange afstand.

[ Voor 18% gewijzigd door Nox op 12-02-2024 13:28 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

links op de launcher erector zitten langwerpige gaten, dus het zou allemaal kunnen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
[...]

Tungsten balletjes is mijn idee. De Russen zullen die versie clusterbom ook wel hebben.
(die kras op het spatbord lijkt te wijzen op een inslag vanaf hogere positie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZCiu0aCrQGGQkp8Dphpr9Pa6KQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxErm0ksVkgoNszvmnstenGa.jpg?f=fotoalbum_large
Andere optie: Russische sof teams zullen wel achter de linies actief op zoek zijn naar de Himars eenheden

[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 12-02-2024 15:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Tungsten balletjes is mijn idee. De Russen zullen die versie clusterbom ook wel hebben.

Andere optie: Russische sof teams zullen wel achter de linies actief op zoek zijn naar de Himars eenheden
Als een clusterbom met Tungsten balletjes in de buurt ontploft is de HIMARS launcher een complete gatenkaas. :)

Offtopic : ik krijg een warm gevoel van een blauw-geel gestreepte Antonov die de gehavende units aflevert :) . Ondanks alles zijn ze er nog en kunnen ze nog vliegen. Nu alleen nog even 2 verse exemplaren opladen en dan terug naar Oekraïne vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
asing schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Als een clusterbom met Tungsten balletjes in de buurt ontploft is de HIMARS launcher een complete gatenkaas. :)
ligt puur aan de afstand tussen explosie en voertuig natuurlijk 8)
Offtopic : ik krijg een warm gevoel van een blauw-geel gestreepte Antonov die de gehavende units aflevert :) . Ondanks alles zijn ze er nog en kunnen ze nog vliegen. Nu alleen nog even 2 verse exemplaren opladen en dan terug naar Oekraïne vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:19:
[...]
ligt puur aan de afstand tussen explosie en voertuig natuurlijk 8)

[...]
Ik heb de foto nog eens bekeken. Het feit dat de launcher zowel aan de zijkant als aan de voorkant geraakt is maakt het dat ik denk dat het ding onder vuur is genomen met wat anders.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
TOS-1, altijd garant voor vuurwerk:

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Noorse inlichtingendienst waarschuwt dat Rusland binnenkort de overhand kan nemen op het slagveld:
Rusland staat op het punt om militair de overhand te nemen in de oorlog in Oekraïne dankzij een grotere reserve aan soldaten en materiaal uit landen zoals Noord-Korea en China. Daarvoor heeft de Noorse inlichtingendienst maandag gewaarschuwd.

Kiev heeft "substantiële" militaire steun nodig van het Westen om zichzelf te verdedigen en de situatie te keren, stelt Nils Andreas Stensønes, het hoofd van de Noorse inlichtingendienst, tijdens de presentatie van het jaarlijkse evaluatierapport. "Rusland staat in de oorlog momenteel sterker dan een jaar geleden en is van die positie gebruik aan het maken."

Rusland kan rekenen op militaire steun van Noord-Korea, Iran, Wit-Rusland en China, aldus de Noorse inlichtingendienst. China zou geen wapens leveren, maar wel "machines, voertuigen, elektronica en reserveonderdelen" voor de Russische wapenindustrie.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mogelijk binnenkort eindelijk weer extra budget beschikbaar:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 06:40
Waarom staat er eigenlijk een wit kruis op die Himars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:43:
De Noorse inlichtingendienst waarschuwt dat Rusland binnenkort de overhand kan nemen op het slagveld:

[...]
Was dat niet eerder ook al geconstateerd door Finland?
Probeer de berichten even te vinden, maar Google laat me in de steek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:40:
UA warpaint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:40:
Witte + is al een tijdje de markering op UA oorlogsmaterieel.

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrEObPuOp_tnWAeLbckLqi-1u5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHKoErWma2LmEKmZlagUtnIL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:38
PASware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:16:
[...]

Binnen 2 jaar op 400k slachtoffers :o
Verbazingwekkend moet dat niet meer zijn, na 2 jaar moeten we inmiddels weten dat mensenlevens er niet toe doen voor Rusland. En dat ook niet gaat veranderen. De getallen zullen nog veel verder moeten oplopen wil hier een einde aan komen.

We blijven als westerse landen veel te terughoudend, we moeten niet meer steggelen over het hoe wat en wanneer maar ons gewoon richten op het einddoel Oekraïne bevrijden.

Niets meer, niets minder anders blijven we last houden van Rusland de komende decennia.

Maar dat lijkt maar niet door te dringen tot het westerse collectief. Nu als een boekhouder omgaan met de steun, zorgt er later voor dat we veel meer en op andere manieren gaan betalen voor onze laksheid en machtsspelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Verbazingwekkend moet dat niet meer zijn, na 2 jaar moeten we inmiddels weten dat mensenlevens er niet toe doen voor Rusland. En dat ook niet gaat veranderen. De getallen zullen nog veel verder moeten oplopen wil hier een einde aan komen.

We blijven als westerse landen veel te terughoudend, we moeten niet meer steggelen over het hoe wat en wanneer maar ons gewoon richten op het einddoel Oekraïne bevrijden.

Niets meer, niets minder anders blijven we last houden van Rusland de komende decennia.

Maar dat lijkt maar niet door te dringen tot het westerse collectief. Nu als een boekhouder omgaan met de steun, zorgt er later voor dat we veel meer en op andere manieren gaan betalen voor onze laksheid en machtsspelletjes.
Het is evident dat Ukraine niet genoeg wapens heeft. Maar is er ergens een gedegen analyse van de wapens die het Westen zou kunnen leveren en wat de realistische impact zou zijn als deze daadwerkelijk ingezet zouden worden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

PASware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:16:
[...]

Binnen 2 jaar op 400k slachtoffers :o
Vanuit een maffia(staat), het jatten, imperialisme,... bekeken is het anders.

Voor de georganiseerde misdaad is de enigste remming tegen het massaal neerschieten van burgers dat ze niet teveel aandacht van de politie en overheid willen trekken. Als de maffia het land runt, dan werken de ordediensten voor de misdaad.

Gestolen spullen, mensen,... verliezen voelt veel minder pijn dan het verliezen van waarvoor je gewerkt hebt, opgebouwd hebt,...

rusland wilt Oekraïne koloniseren, want er zijn daar 18 miljoen mannen dat ze zoals tinnen soldaatjes tegen de Baltische staten en Polen willen aansmijten.

Als Oekraïne verliest, dan gaat rusland voor de maal 10 opschaling. 4 miljoen losses kunnen ze gemakkelijk permitteren na 18 miljoen man gains.

Lijkt wel op WallStreetBets: Als je 18 miljoen heel snel verdient hebt, dan kan je 4 miljoen vergokken en je hebt nog 14 miljoen voor nog meer gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
CornermanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:29:
[...]

+
rapture schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:55:
[...]

Vanuit een maffia(staat), het jatten, imperialisme,... bekeken is het anders.
...

Als Oekraïne verliest, dan gaat rusland voor de maal 10 opschaling. 4 miljoen losses kunnen ze gemakkelijk permitteren na 18 miljoen man gains.
Ik ben er ook niet verbaasd over, het zijn stijgende dagelijkse cijfers, dus het getal zelf is niet gek. Als je 400k man op een plein zet is het een enorm aantal natuurlijk, maar op 150miljoen is het niet veel.

Wat mij, persoonlijk, betreft mag het cijfer wel naar 4 miljoen slachtoffers, of nog wel meer. Nadeel is wel, tegenover Russisch slachtoffers staan ook Oekrainse slachtoffers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:38
wian schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Het is evident dat Ukraine niet genoeg wapens heeft. Maar is er ergens een gedegen analyse van de wapens die het Westen zou kunnen leveren en wat de realistische impact zou zijn als deze daadwerkelijk ingezet zouden worden?
Dat is altijd lastig, maar het feit is dat er nu tekorten zijn. Dus die moeten zo snel mogelijk aangevuld worden en we moeten sowieso aan onze veiligheid gaan werken. Zoals altijd met oorlogen en risico is dat alle plannen en modellen in het water vallen als er iets onverwachts gebeurd wat niet in de modellen zit.

Of zoals ze in de militaire wereld zeggen all plans fail on first contact with the enemy.

We zien het aan alle grote vraagstukken in onze tijd, of het nu deze oorlog is, of klimaatverandering, of bij wijze van spreken het berekenen van de draagkracht van balkons, we willen geen millimeter meer doen dan we denken dat strikt noodzakelijk is.

Echter een klein foutje in de berekening of het model en de gevolgen zijn gigantisch. Van balkons die afbreken van flatgebouwen, tot oorlogen waar we decennia last van kunnen gaan houden tot aan onomkeerbare klimaatverandering.

We moeten doen wat nu nodig is en het liefst een stap of wat harder zetten, het moet namelijk toch gebeuren willen we duurzaam van onze vrije en comfortabele wereld kunnen blijven genieten. Maar we zijn het verleerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:52
CornermanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Dat is altijd lastig, maar het feit is dat er nu tekorten zijn. Dus die moeten zo snel mogelijk aangevuld worden en we moeten sowieso aan onze veiligheid gaan werken. Zoals altijd met oorlogen en risico is dat alle plannen en modellen in het water vallen als er iets onverwachts gebeurd wat niet in de modellen zit.

Of zoals ze in de militaire wereld zeggen all plans fail on first contact with the enemy.

We zien het aan alle grote vraagstukken in onze tijd, of het nu deze oorlog is, of klimaatverandering, of bij wijze van spreken het berekenen van de draagkracht van balkons, we willen geen millimeter meer doen dan we denken dat strikt noodzakelijk is.

Echter een klein foutje in de berekening of het model en de gevolgen zijn gigantisch. Van balkons die afbreken van flatgebouwen, tot oorlogen waar we decennia last van kunnen gaan houden tot aan onomkeerbare klimaatverandering.

We moeten doen wat nu nodig is en het liefst een stap of wat harder zetten, het moet namelijk toch gebeuren willen we duurzaam van onze vrije en comfortabele wereld kunnen blijven genieten. Maar we zijn het verleerd.
Niet een heel diepe analyse maar Perun heeft hier al wel kort antwoord op gegeven:
YouTube: "Ask Perun" Q&A Special - Nukes, Ukraine, Defence Economics & the Ch...
En dan met name het stukje:
00:20:47 — The $75B Question
4 minuten antwoord op je vraag...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-09 17:47
CornermanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:16:
[...]

wat "ons" óók behoorlijk in de wielen rijd is... (doorgeschoten) DEMOCRATIE.

We hebben állemaal recht op a-b-c-d-e-f etc etc. en voordat we jouw genoemde 1 mm afwijking kúnnen bijsturen zitten we 2.316 besprekingen, 237 acties, 8.362 waarschijnlijkheden en 19.365 onafgewerkte HOT items achter op schema.

Putin, Xi en andere kornuiten zeggen alleen maar:
vanaf MORGEN is die fabriek een munitie fabriek, and-it-shall-be-done.

Daar kan je je alleen tegen wapenen indien er genoeg verstand en visie in de democratische landen is,
maar zolang 3+4 uitgerekend moet worden op mobieltjes, en de kunst van lezen op scholen óók aan het verdwijnen is... is vanuit die hoek niets meer te verwachten.

Ik heb geen glazen bol nodig om te weten dat er éérst een (bijna) complete vernietiging moet plaatsvinden vóórdat we weer gaan normaliseren met wat er nog over is.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
Hansieo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:06:
[...]

wat "ons" óók behoorlijk in de wielen rijd is... (doorgeschoten) DEMOCRATIE.

We hebben állemaal recht op a-b-c-d-e-f etc etc. en voordat we jouw genoemde 1 mm afwijking kúnnen bijsturen zitten we 2.316 besprekingen, 237 acties, 8.362 waarschijnlijkheden en 19.365 onafgewerkte HOT items achter op schema.

Putin, Xi en andere kornuiten zeggen alleen maar:
vanaf MORGEN is die fabriek een munitie fabriek, and-it-shall-be-done.

Daar kan je je alleen tegen wapenen indien er genoeg verstand en visie in de democratische landen is,
maar zolang 3+4 uitgerekend moet worden op mobieltjes, en de kunst van lezen op scholen óók aan het verdwijnen is... is vanuit die hoek niets meer te verwachten.

Ik heb geen glazen bol nodig om te weten dat er éérst een (bijna) complete vernietiging moet plaatsvinden vóórdat we weer gaan normaliseren met wat er nog over is.
En zie hier de voordelen van een dictatuur >:) En dan mensen op social media maar roepen dat we in een dictatuur leven 8)7

Besluitvorming is hier in een democratie allemaal veels te traag een lastig. Liever de gehele bevolking een beetje pijn dan een heel klein groepje pijn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PASware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:09:
Ik ben er ook niet verbaasd over, het zijn stijgende dagelijkse cijfers, dus het getal zelf is niet gek. Als je 400k man op een plein zet is het een enorm aantal natuurlijk, maar op 150miljoen is het niet veel.

Wat mij, persoonlijk, betreft mag het cijfer wel naar 4 miljoen slachtoffers, of nog wel meer. Nadeel is wel, tegenover Russisch slachtoffers staan ook Oekrainse slachtoffers.
Het grote verschil is hoeveel geboorte(s) zijn er, in welke omstandigheden daalt/stijgt dit aantal ..

rusland heeft een dalende lijn, bij Oekraine ligt "normaal", grote verschil is ook hoe gemotiveerd/getrained zijn je troepen en achtergebleven "workforce".

rusland zegt "we houden het wel 5 jaar vol" maar in het eerste jaar waren ze al door hun troepen, en voorraden heen, anders haal je niet wapens uit musea, of koop je geen chineesium munitie

hoop alleen dat dit snel afgelopen is.

Tja vanalles

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter: https://twitter.com/Danspiun/status/1757176533708357767] Bijzonder indrukwekkend filmpje is dit. Je ziet een aantal UA units een hoogte bestormen, waarbij ze in HMMWVs aan komen rijden en dan loopgraven bestormen. Je ziet de samenwerking tussen de soldaten, het samenspel met drones (van beide kanten) en hoe ongelofelijk dapper ze zijn. Het interessante is dat de soldaten die je in FPV ziet Engels spreken, dus het is voor velen hier daarmee gemakkelijker te volgen.

Ook indrukwekkend is dat een (buitenlandse) soldaat wordt geraakt, wordt onderzocht door z'n medestanders, en er geen al te grote schade wordt gevonden. Je ziet de trillende handen van de gewonde soldaat, en je ziet zo wat adrenaline en stress doen.

Wat je ook ziet is hoe slecht sommige russische soldaten zijn uitgerust. Het is jammer dat ze met zoveel zijn. Je ziet er zelfs eentje de Oekraïense stellingen in lopen.

Disclaimer: in het filmpje zie je een aantal beelden waarbij van dichtbij en veraf op russen wordt geschoten. Het filmpje is zo geknipt en geblurd dat er geen gore te zien is. Het voldoet daarmee aan de richtlijnen, maar ik kan het me voorstellen dat het voor sommige mensen te heftig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
vso schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Het grote verschil is hoeveel geboorte(s) zijn er, in welke omstandigheden daalt/stijgt dit aantal ..

rusland heeft een dalende lijn, bij Oekraine ligt "normaal", grote verschil is ook hoe gemotiveerd/getrained zijn je troepen en achtergebleven "workforce".

rusland zegt "we houden het wel 5 jaar vol" maar in het eerste jaar waren ze al door hun troepen, en voorraden heen, anders haal je niet wapens uit musea, of koop je geen chineesium munitie

hoop alleen dat dit snel afgelopen is.
Ik denk/vrees dat Rusland de komende 2 jaar nog wel de overhand zal houden wat betreft materieel en mankracht t.o.v. Oekraine. De voorraden lopen terug, maar dat is bij Oekraine net zo hard zo. En vanuit China en NK zal er nog heel veel materieel/munitie gestuurd gaan worden.

De enorme aantallen zoals in het eerste jaar zullen ze niet meer halen, maar dat is aan Oekrainse kant ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
RoD schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:28:
[Twitter] Bijzonder indrukwekkend filmpje is dit. Je ziet een aantal UA units een hoogte bestormen, waarbij ze in HMMWVs aan komen rijden en dan loopgraven bestormen. Je ziet de samenwerking tussen de soldaten, het samenspel met drones (van beide kanten) en hoe ongelofelijk dapper ze zijn. Het interessante is dat de soldaten die je in FPV ziet Engels spreken, dus het is voor velen hier daarmee gemakkelijker te volgen.

Ook indrukwekkend is dat een (buitenlandse) soldaat wordt geraakt, wordt onderzocht door z'n medestanders, en er geen al te grote schade wordt gevonden. Je ziet de trillende handen van de gewonde soldaat, en je ziet zo wat adrenaline en stress doen.

Wat je ook ziet is hoe slecht sommige russische soldaten zijn uitgerust. Het is jammer dat ze met zoveel zijn. Je ziet er zelfs eentje de Oekraïense stellingen in lopen.

Disclaimer: in het filmpje zie je een aantal beelden waarbij van dichtbij en veraf op russen wordt geschoten. Het filmpje is zo geknipt en geblurd dat er geen gore te zien is. Het voldoet daarmee aan de richtlijnen, maar ik kan het me voorstellen dat het voor sommige mensen te heftig is.
Nog maar weinig met de actualiteit te maken, inmiddels zitten de Russen al een half jaar een pak dichter bij Avdiivka.
Jammer maar realiteit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik zit liever te wachten op een overzicht met slechts een "+1" maar dat dan Putin zelf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:28:
[Twitter] Bijzonder indrukwekkend filmpje is dit. Je ziet een aantal UA units een hoogte bestormen, waarbij ze in HMMWVs aan komen rijden en dan loopgraven bestormen. Je ziet de samenwerking tussen de soldaten, het samenspel met drones (van beide kanten) en hoe ongelofelijk dapper ze zijn. Het interessante is dat de soldaten die je in FPV ziet Engels spreken, dus het is voor velen hier daarmee gemakkelijker te volgen.

Er zijn wel meer van dat soort video's, zoals deze:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PASware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:55:
[...]

Ik denk/vrees dat Rusland de komende 2 jaar nog wel de overhand zal houden wat betreft materieel en mankracht t.o.v. Oekraine. De voorraden lopen terug, maar dat is bij Oekraine net zo hard zo. En vanuit China en NK zal er nog heel veel materieel/munitie gestuurd gaan worden.

De enorme aantallen zoals in het eerste jaar zullen ze niet meer halen, maar dat is aan Oekrainse kant ook zo.
Bedoel je ouders die voor de oudste een zak uien kreeg omdat tie dood is ? en geen extra $$$ en alles is onverkrijgbaar of een ei is niet eens verkrijgbaar omdat mensen met "geld" alles opkopen ? of dat die eieren 3 weken op transport hebben gezeten vanuit Turkije met verboden middelen.. die russen gaan de oorlog winnen ?
Als je opslag depots (reserve materiaal) 1 op de 20 arty/turret toss dingus oplevert aan "werkend" materiaal hoe lang gaat dat duren ?

En er staan 2 rijen met soldaten achter je klaar om te schieten als je een stap naar achteren doet.. de kans dat je een oekrainer dood is relatief klein. En een logistiek baantje is ook niet zo "veilig"

versus

Oekraine starten de oorlog met zeer out of date materieel, nu zit Meneer soldaat in een loopgraaf zijn FPV drone te besturen, je bent relatief goed bewapend/beschermt (westers materieel) niet 100% van de soldaten misschien 50% maar dat is being lucky. in het ergste geval zit je in een RU buitgemaakte machine met westerse upgrades .

Een oekrainer dood wellicht gemiddeld 3 of meer russische soldaten, vanuit een veilige positie .

Rusland zei dat als het westen stopt met leveren aan oekraine dat ze het klusje wel in paar weken klaren, haal dat door Google translate --> en je leest eigenlijk dat rusland het erg zwaar heeft als ze niks meer geleverd krijgen vanuit iran/china/korea

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Haha, de bovenstaande berichten. Te veel enemy at the gates gekeken zeker.

In ander nieuws:

Rusland heeft vliegtuigen / helicopters geexporteerd naar onder andere Oekraine het afgelopen jaar.
https://www.themoscowtime...o-ukraine-izvestia-a84047

Zoiets zou ook echt alleen Rusland kunnen overkomen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 15:49

Seraphin

Meep?

Punt is echter dat je die 400k niet moet afzetten tegen de totale bevolkingsomvang, maar tegen de "inzetbare" bevolking.

Rusland heeft tussen de 12 en 15 miljoen "men of military age". Vrouwen houd ik bewust buiten beschouwing aangezien zij geen gevechtsfuncties (mogen) hebben in het Russische leger.

Bron: https://nationalinterest....-demography-crisis-177414
Dit artikel maakt weer gebruik van VN-gegevens: https://population.un.org.../Russian%20Federation.pdf

Niet al die mannen zijn echter realistisch inzetbaar als soldaat, je zal daar de volgende groepen nog af moeten trekken:
  • Fysiek ongeschikt; ontbrekende ledematen, gehandicapt etc. normaliter zou ik ook mentale issues als factor noemen maar dat lijkt mij voor de RU recruteringsbeambten geen issue. Geen idee hoeveel dit scheelt maar in een land waarin drankzucht een tweede natuur lijkt te zijn zal het ook geen onbetekende invloed hebben
  • Werkzaam in kritieke industrie; het is niet heel handig om iemand die 40+ uur per week granaten fabriceert uit de fabriekshal en in een loopgraaf te meppen. Idem voor treinpersoneel, mijnbouw, agrarische sector en zo nog wat industrieën.
  • Sociaal / politiek onbeschikbaar; mensen met connecties (zoontjes van Peskov en Solovyev zijn mooie voorbeelden) maar bv ook de cosmopolieten uit Moskou en St. Petersburg worden ontzien. Dit is uiteraard geen "harde" reden tot uitsluiting, maar in de komende 1-2 jaar zal omzichtig om deze categorie heen worden gemanouvreerd, met als bijkomend nadeel dat "makkelijke" middelen zoals bv algehele mobilisatie niet genomen kunnen worden.
  • Fysiek onbeschikbaar; hoopjes Russen die al lang en breed elders zijn neergestreken. Deze groep zal deels overlappen met de voorgaande, maar ook gewoon "run of the mill" mensen met een klein beetje geopolitiek inzicht en financiële middellen zijn het land al (lang) ontvlucht. Al (ver) voor de invasie zaten er al flink wat digital nomads van Russische komaf op Bali om maar een voorbeeld te noemen.
Het is enorm koffiedik kijken, maar mij zou het niet verbazen als er al met zo rond de 3-4 miljoen Russen zijn die "opgeofferd" kunnen worden.

Dat is nog steeds meer dan genoeg om UA te overspoelen met cannon fodder, maar dat betekent ook dat, tegen de tijd dat je die getallen nadert, er dus kritieke tekorten zijn voor zaken als de grensbewaking in overige gebieden (China / Oost-Mantsjoerije, Japan / Koerillen anyone?), dat er in steden als Yekaterinenburg buiten de "kritieke sectoren" (bijna) geen man meer te vinden is en dat dorpen buiten de stedelijke gebieden niet meer levensvatbaar zijn (want geen opvolgers voor de bedrijven voor zover die buiten de "kritieke sector" nog bestaan).

Andersom geredeneerd (mijn eigen aanname): indien UA het nog 2 jaar volhoudt om met eenzelfde intensiteit weerstand te bieden zónder de eigen bevolking te verspelen (en ja, dat is best een grote "als"), dan is het gewoon afgelopen met Rusland.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Seraphin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Punt is echter dat je die 400k niet moet afzetten tegen de totale bevolkingsomvang, maar tegen de "inzetbare" bevolking.

Rusland heeft tussen de 12 en 15 miljoen "men of military age". Vrouwen houd ik bewust buiten beschouwing aangezien zij geen gevechtsfuncties (mogen) hebben in het Russische leger.

Bron: https://nationalinterest....-demography-crisis-177414
Dit artikel maakt weer gebruik van VN-gegevens: https://population.un.org.../Russian%20Federation.pdf

Niet al die mannen zijn echter realistisch inzetbaar als soldaat, je zal daar de volgende groepen nog af moeten trekken:
  • Fysiek ongeschikt; ontbrekende ledematen, gehandicapt etc. normaliter zou ik ook mentale issues als factor noemen maar dat lijkt mij voor de RU recruteringsbeambten geen issue. Geen idee hoeveel dit scheelt maar in een land waarin drankzucht een tweede natuur lijkt te zijn zal het ook geen onbetekende invloed hebben
  • Werkzaam in kritieke industrie; het is niet heel handig om iemand die 40+ uur per week granaten fabriceert uit de fabriekshal en in een loopgraaf te meppen. Idem voor treinpersoneel, mijnbouw, agrarische sector en zo nog wat industrieën.
  • Sociaal / politiek onbeschikbaar; mensen met connecties (zoontjes van Peskov en Solovyev zijn mooie voorbeelden) maar bv ook de cosmopolieten uit Moskou en St. Petersburg worden ontzien. Dit is uiteraard geen "harde" reden tot uitsluiting, maar in de komende 1-2 jaar zal omzichtig om deze categorie heen worden gemanouvreerd, met als bijkomend nadeel dat "makkelijke" middelen zoals bv algehele mobilisatie niet genomen kunnen worden.
  • Fysiek onbeschikbaar; hoopjes Russen die al lang en breed elders zijn neergestreken. Deze groep zal deels overlappen met de voorgaande, maar ook gewoon "run of the mill" mensen met een klein beetje geopolitiek inzicht en financiële middellen zijn het land al (lang) ontvlucht. Al (ver) voor de invasie zaten er al flink wat digital nomads van Russische komaf op Bali om maar een voorbeeld te noemen.
Het is enorm koffiedik kijken, maar mij zou het niet verbazen als er al met zo rond de 3-4 miljoen Russen zijn die "opgeofferd" kunnen worden.

Dat is nog steeds meer dan genoeg om UA te overspoelen met cannon fodder, maar dat betekent ook dat, tegen de tijd dat je die getallen nadert, er dus kritieke tekorten zijn voor zaken als de grensbewaking in overige gebieden (China / Oost-Mantsjoerije, Japan / Koerillen anyone?), dat er in steden als Yekaterinenburg buiten de "kritieke sectoren" (bijna) geen man meer te vinden is en dat dorpen buiten de stedelijke gebieden niet meer levensvatbaar zijn (want geen opvolgers voor de bedrijven voor zover die buiten de "kritieke sector" nog bestaan).

Andersom geredeneerd (mijn eigen aanname): indien UA het nog 2 jaar volhoudt om met eenzelfde intensiteit weerstand te bieden zónder de eigen bevolking te verspelen (en ja, dat is best een grote "als"), dan is het gewoon afgelopen met Rusland.
De "zakken" van de Russen zijn dieper dan van UA, maar met al die meatgrind tactieken kan het snel gaan, maar zolang wij geen "officiele" cijfers zien over de verliezen aan UA zijde is het koffiedik kijken.

Dat Rusland ver wilt gaan is duidelijk, het zijn extreme cijfers die wij in het westen niet gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The Senate passed a $95.3 billion foreign aid bill with assistance for Ukraine and Israel in a vote early Tuesday morning, setting up a showdown with the House as Speaker Mike Johnson has criticized the legislation.

The foreign aid package includes billions of dollars to support Ukraine and for security assistance for Israel, as well as humanitarian assistance for civilians in Gaza, the West Bank and Ukraine, among other priorities. It’s unclear whether Johnson would hold a vote on it and many House Republicans are opposed to further aid to Ukraine.
https://edition.cnn.com/2...d-bill-ukraine/index.html
Nog steeds in Limbo ivm Moscow Mike :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
Dus nu gaat het door naar The House of Representatives, waar de republikeinen een nipte meerderheid hebben van 219 tegen 212 democraten. (en blijkbaar 4 onafhankelijke kandidaten)

Hopelijk kunnen er net genoeg republikeinen en onafhankelijken overtuigd worden om voor dit voorstel te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
gustaveau schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:22:
Dus nu gaat het door naar The House of Representatives, waar de republikeinen een nipte meerderheid hebben van 219 tegen 212 democraten. (en blijkbaar 4 onafhankelijke kandidaten)

Hopelijk kunnen er net genoeg republikeinen en onafhankelijken overtuigd worden om voor dit voorstel te stemmen.
Ik wil niet lullig doen maar volgens mij is in de huidige politieke situatie VS zoiets eigenlijk pas boeiend zodra iets voor HvA stemming komt. Want de Dems hebben president en Senaat.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Vermoedelijk een zware dag voor de AFU. Er waren al beelden van een neergestorte Mi-8 helicopter, maar in het gelinkte filmpje zie je het ook geraakt worden.
https://www.reddit.com/r/..._atgm_shoots_a_ukrainian/

Een staging point van AFU militairen zou door Russische cluster munities geraakt zijn met als gevolg honderden doden / gewonden.
Volgens Oekraine echter Russische PSYOPS.
https://twitter.com/NOELreports/status/1757413870761656735

Toch aan het aantal berichten op X (ook door pro-Oekraiense twitteraars) lijkt er wel iets aan de hand. Hopelijk valt het allemaal mee (of is het inderdaad misinformatie.)

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Yakolev schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:56:
Vermoedelijk een zware dag voor de AFU. Er waren al beelden van een neergestorte Mi-8 helicopter, maar in het gelinkte filmpje zie je het ook geraakt worden.

Een staging point van AFU militairen zou door Russische cluster munities geraakt zijn met als gevolg honderden doden / gewonden.
Volgens Oekraine echter Russische PSYOPS.
https://twitter.com/NOELreports/status/1757413870761656735

Toch aan het aantal berichten op X (ook door pro-Oekraiense twitteraars) lijkt er wel iets aan de hand. Hopelijk valt het allemaal mee (of is het inderdaad misinformatie.)
Komen we gauw genoeg achter, vaak zijn er drones in de buurt als er een strike is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Rotation, naar ik begrepen heb door eenheden met nieuw westers materieel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQsSkKwxaauKmIT3cvqaf6X7bKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDuGrYyNgV4rRbd45sXQjv7V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Tens op 13-02-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
gise schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:42:
Indrukwekkende beelden. Video van groep Oekraïeners die volgens de beschrijving nabij Avdiivka staan, mogelijk voor het versterken of aflossen van troepen aldaar.

Link: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/gVCL3CSzYN
@Tens wellicht waren dit beelden van een groep die naar Avdiivka gingen om anderen af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Tens schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:31:

[Twitter]
[Afbeelding]
Nieuwe Generaal nieuwe manieren, ben benieuwd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dit artikel uit 2015 laat wat foto's zien van de Zenit stronghold bij Avdiivka:

https://www.aljazeera.com...e-line-in-eastern-ukraine

En hier een uitgebreid artikel over dit complex:

https://www.forbes.com/si...house-of-representatives/
The Soviet air force built the Zenit complex to house air-defense units protecting a nearby, currently defunct, air base. The Soviets meant for Zenit to survive a nuclear war. It’s that tough.

Ukrainian troops moved into Zenit in the early days of Russia’s invasion of eastern Ukraine back in 2014. They’ve been there ever since, lodging in the complex’s tunnels. The T0505 road connects Zenit to Avdiivka proper, a mile to the north.

The hilltop Zenit complex is “critically important to the defense of the city, and for keeping the roads to the city open,” open-source analyst Andrew Perpetua explained. “I cannot see how you can defend without it.”

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Jerie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Ik wil niet lullig doen maar volgens mij is in de huidige politieke situatie VS zoiets eigenlijk pas boeiend zodra iets voor HvA stemming komt. Want de Dems hebben president en Senaat.
Dat zeg ik toch ook? House of representatives = HvA?

Wel belangrijk dat het daar snel tot een stemming hierover komt, en dat ze een paar republikeinen over kunnen halen om voor het voorstel te stemmen.
Hoewel de republikeinen daar een meerderheid hebben, is het een kleine, dus er zouden mogelijkheden moeten zijn .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Russen plannen mogelijk een nieuw offensief:
Na de Russische presidentsverkiezingen van 15 tot 17 maart lanceert Moskou mogelijk een nieuw offensief in Oekraïne. Dat heeft EU-buitenlandchef Josep Borrell voorspeld. “Westerse hulp aan Oekraïne zal doorslaggevend zijn, zowel voor het land zelf als voor de veiligheid van de Europese Unie”, aldus Borrell.

“Een nieuw Russisch offensief zou van start kunnen gaan in de maanden na de Russische ‘verkiezingen’ in maart”, schrijft Borrell in een blogpost na zijn tweedaagse bezoek aan Kiev vorige week. De buitenlandchef benadrukt dat de Oekraïners, in tegenstelling tot de Russen, nog gemotiveerd zijn en weten waarvoor ze vechten. “Ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe vindingrijk en veerkrachtig ze zijn.”

Ondanks hun vastberadenheid hebben de Oekraïners echter nood aan extra hulp, benadrukt Borrell. “Ze kunnen het niet zonder onze hulp, die dringend moet worden opgevoerd.” Volgens de buitenlandchef moeten de EU-lidstaten er de komende maanden alles aan doen zodat Oekraïne voldoende middelen heeft om een nieuw Russisch offensief af te slaan. “Dat zal doorslaggevend zijn, zowel voor Oekraïne als voor de veiligheid van de Europese Unie”, klinkt het.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:17:
Dit artikel uit 2015 laat wat foto's zien van de Zenit stronghold bij Avdiivka:

https://www.aljazeera.com...e-line-in-eastern-ukraine

En hier een uitgebreid artikel over dit complex:

https://www.forbes.com/si...house-of-representatives/

[...]
Ik kan het even niet zo snel vinden, maar is er ergens een kaartje welke laat zien waar dit complex staat ten opzichte van Avdiivka?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
gise schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:10:
[...]

Ik kan het even niet zo snel vinden, maar is er ergens een kaartje welke laat zien waar dit complex staat ten opzichte van Avdiivka?
Het is dat stuk wat de Russen proberen te omsingelen:

Afbeeldingslocatie: https://images.dailykos.com/images/1267225/large/2024-01-231.png?1706067503

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

uit het archief
voordat we verkeerd lezen ;)
Archive footage of a downed 🇷🇺Russian Su-34 bomber in the Chernihiv region. Then two pilots ejected, one of them died and the other was captured
https://twitter.com/front...tatus/1757511653124403421

wanneer staat er helaas niet bij

Tja vanalles

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2zugp_dByJTearbQ4SmArIYrsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6w1WFwjLVbvJrR09akqK8OGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Pfffoe klappers gemaakt in de Adivka omgeving mogen we hopen !

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
“Crimean channels write that another russian landing ship went down near the village of Katsiveli”

Link met video van rookwolk die boven het water uitstijgt: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/AMyK8YKNxX

Nu maar wachten op verdere info/confirm.

Andere beelden: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/UYN6HnDMrD

[ Voor 12% gewijzigd door gise op 14-02-2024 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
Yakolev schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:56:
Volgens mij is dit plek waar die neer stort: https://maps.app.goo.gl/uw3AeWS873vmCyd56

En hier vanaf de plek vanaf geschoten wordt: https://maps.app.goo.gl/JVhWK3YacKFZD82M8

Kortom: beiden zeer dicht bij de frontlinie.

Ik snap niet zo goed waarom ze zulke kwetsbare helicopters zo dichtbij de linie's laten opereren, ze zijn voer voor ATGM's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:52:
“Crimean channels write that another russian landing ship went down near the village of Katsiveli”

Link met video van rookwolk die boven het water uitstijgt: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/AMyK8YKNxX

Nu maar wachten op verdere info/confirm.

Andere beelden: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/UYN6HnDMrD
Ook meerdere search and rescue helicopters nu actief daar, dus zal iets geraakt zijn idd.

Nu ook op Telegram bevestigd door UA:
https://t.me/AFUStratCom/22579
https://liveuamap.com/en/...ed-attack-on-ropuchaclass

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2024 08:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

PASware schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:16:
[...]Ik snap niet zo goed waarom ze zulke kwetsbare helicopters zo dichtbij de linie's laten opereren, ze zijn voer voor ATGM's
zoals zo vaker gaat het er om dat wij maar 1% van de situatie kennen, zo vanaf de zijlijn bezien, en dus totaal niet kunnen beoordelen of dit al dan niet een weloverwogen zet is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:31:

[Twitter]
[Afbeelding]
Oekraïne heeft zijn 3rd Assault Brigade ingezet.

One Of Ukraine’s Best Brigades Rolls Into Avdiivka.
In recent days, Ukraine’s eastern command redeployed one of its best brigades, the 2,000-person 3rd Assault Brigade, from its training grounds in Kramatorsk to Avdiivka. As the 3rd Brigade arrived, the survivors of the 110th Brigade departed.

The 3rd Assault may have been the only major Ukrainian mechanized formation that was in reserve in the east. Committing the brigade to a disadvantageous fight in the increasingly isolated ruins of Avdiivka is, to say the least, risky.
Avdiivka werd al lange tijd verdedigd door 110th Mechanized Brigade, maar de brigade wordt nu afgelost.
The Ukrainian garrison in Avdiivka, which for years was anchored by the army’s weary 110th Mechanized Brigade, already was starving for fresh troops and ammunition, mostly owing to far-right Republicans in the U.S. Congress—who appear to align with Russia—cutting off U.S. aid to Ukraine starting last fall.

Now the garrison is likely to starve even faster. Anticipating that eventuality, many analysts for weeks have been warning Ukrainian commanders to pull back the Avdiivka garrison and reposition along more favorable lines in the city’s western outskirts—or even outside the city.
Maar het is onduidelijk wat de brigade precies komt doen, aflossen of een terugtrekking dekken?

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Deze tweet bevat een filmpje van de aanval op dat RU schip vanaf de drones die die aanval uitvoerden. Lijkt wederom succesvol maar niet zo duidelijk als dat vorige schip.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:04:
The 3rd Assault may have been the only major Ukrainian mechanized formation that was in reserve in the east. Committing the brigade to a disadvantageous fight in the increasingly isolated ruins of Avdiivka is, to say the least, risky.
Dat dus,

Er lijkt wel wat te gebeuren idd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITb7u8-sYMCnrlP4vE4QdzAwXCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUoUAALCkbeFHbHBw5GLt85x.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant: Deepstate geeft aan dat de hoofdweg naar het westen onder Russische controle is.

[ Voor 24% gewijzigd door Tens op 14-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:29

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:04:
[...]

One Of Ukraine’s Best Brigades Rolls Into Avdiivka.

[...]

Avdiivka werd al lange tijd verdedigd door 110th Mechanized Brigade, maar de brigade wordt nu afgelost.

[...]

Maar het is onduidelijk wat de brigade precies komt doen, aflossen of een terugtrekking dekken?

[Twitter]
Ik vermoed de terugtocht afdekken. Gezien de enorme hoeveelheid druk van het Russische leger is het onwaarschijnlijk dat Oekraïne met een gebrek aan materiaal dit lang kan volhouden bij Adviivka.
Het dient te worden gezegd dat na Bakhmut Rusland een vrij lange tijd stil bleef en dat is feitelijk om vergelijkbare politieke reden onder druk gezet door Rusland.

Avdiivka is puur voor de verkiezingen in Rusland. Voor de illusie van verandering aan het front terwijl dat allang niet meer is wat het Russische volk belangrijk vind.

Anyways; de kans is groot dat na de val van Avdiivka Rusland enige tijd nodig heeft om bij te komen. Daarom is het ook belangrijk dat wij nu Oekraïne moeten voorzien van middelen. Niet voor de verdediging van Avdiivka, daarvoor is het te laat. Maar voor een tegenaanval te doen ergens terwijl de Russen plat liggen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:49
Apache4u schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:09:
Deze tweet bevat een filmpje van de aanval op dat RU schip vanaf de drones die die aanval uitvoerden. Lijkt wederom succesvol maar niet zo duidelijk als dat vorige schip.
[Embed]
wiki is er snel bij, is al geupdate

She was destroyed by Ukrainian forces off the coast of Crimea in February 2024 during the Russian invasion of Ukraine.

Wikipedia: Russian ship Caesar Kunikov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tens schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:11:
[...]

[...]

Dat dus,

Er lijkt wel wat te gebeuren idd.
https://gathering.tweaker...quote_message/78133230/14

Aan de andere kant: Deepstate geeft aan dat de hoofdweg naar het westen onder Russische controle is.
check ff die link in je post, ik krijg een quotescherm voor mijn snufferd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Anyways; de kans is groot dat na de val van Avdiivka Rusland enige tijd nodig heeft om bij te komen. Daarom is het ook belangrijk dat wij nu Oekraïne moeten voorzien van middelen. Niet voor de verdediging van Avdiivka, daarvoor is het te laat. Maar voor een tegenaanval te doen ergens terwijl de Russen plat liggen.
Dat hoeft niet persé, het lijkt er momenteel op dat Rusland geen probleem heeft om alle verliezen op te vangen met nieuwe manschappen en materiaal. Het is richting de Oskil al geruime tijd onrustig, en de kans bestaat dat men nog voor afloop van het Adiivka offensief hard toeslaan nu de reserves van Oekraine flink onder druk staan.

De situatie richting Chasiv Yar lijkt ook steeds schrijnender, de laatste week hebben de Russen toch wat gebied ingenomen. De frontlijn is al richting Ivanivske bewogen.

Iemand op Reddit heeft ook een samenvattinf gemaakt van het laatste RUSI rapport over de Russische strijdkrachten
Russian Military Objectives and Capacity in Ukraine Through 2024

New RUSI report dropped today, and it's actually quite an optimistic one. I've listed some key takeaways below.

Russian Strategic Goals * Russia's strategic objective remains the subjugation of Ukraine, and it still believes that's its winning.

Russian intermediaries have provided surrender terms to Ukraine that remain laughably maximalist: ceding all territory currently held by Russia as well as Kharkiv and in some versions even Odessa, Ukraine must agree not to join NATO, and Ukraine must maintain a head of state approved by Russia.

Russian plans are to maintain pressure on Ukraine for the next few years to wear the Ukrainian military down to the breaking point, with the ultimate goal of victory in 2026.

Russian Military Capacity * RUSI estimates that Russia had 360k troops in Ukraine at the start of the war, rising to 410k in June 2023 and 470k at the start of 2024.

Russian armed formations are similar at higher levels to the Soviet model (regiments, divisions, and combined arms armies) but have changed at below the regimental level. Battalions are now organized into different line and storm battalions and tend to operate in company groups which fight as small dispersed detachments.

Russian units are now often rotated out of the line and regenerated once they suffer ~30% casualties.

Kremlim believes it can sustain the current rate of attrition through 2025.

RUSI breaks down Russian equipment as follows: 4780 barrel artillery pieces (of which about 1k are SPGs), 1130 MLRS, 2060 tanks, 7080 other AFVs (mostly MTLBs, BMPs, and BTRs), 290 helicopters (110 are attack copters), and 310 jet aircraft.

Russian equipment is constrained by ammunition availability, especially for 220mm MLRS and 152mm artillery rounds of which supply is intermittent.

RUSI doesn't expect Russian force quality to improve if the current rate of attrition continues, but Russia is expected to be able to maintain a steady tempo throughout 2024.

Russian Industrial Capacity * RUSI believes Russia had about 50 Iskandr missiles in their stockpile and was producing about 6 per month at the start of 2023. Despite the expenditure of dozens of these missiles over 2023 they believe Russia now has about 200 stockpiled. A similar dynamic has been observed with other key missiles including 9M727s and Kh-101s.

A more coherent and comprehensive approach to enforcing Western sanctions on Russia will be able to disrupt their ability to procure the Western-sourced components essential to the production of more complex weapons like missiles. For now, they can still procure what they need, but prices are about 30% higher than pre-war.

RUSI believes Russian industry is delivering 1500 tanks and 3000 AFVs to its forces annually. 80% of these deliveries are refurbished and modernized equipment pulled from storage.

Russia should be able to maintain a steady supply of these refurbished vehicles through 2024, but in 2025 the quality of the remaining vehicles will slow the speed of refurbishment, and by 2026 Russia will have exhausted most of its available stocks. They will transition to increased production of new vehicles, but it will be at a significantly slower pace.

The most serious limitation for Russia is ammunition production. To make significant territorial gains in 2025, the Russian MOD thinks they need to manufacture or acquire 4 million 152mm rounds and 1.6 million 122mm rounds in 2024. But Russian industry has reported that they produced 1 million 152mm rounds in 2023 and only expect to produce 1.3 million 152mm rounds and 800k 122mm rounds in 2024. The Russian MOD also thinks those 2024 figures are likely the maximum Russian industry can produce without building new factories and acquiring more raw materials, with a lead time of more than 5 years. RUSI estimates Russian production of artillery ammunition will plateau at 3 million rounds (including MLRS) over the next year or so.

Russia will have to draw down its approximately 3 million rounds remaining in storage to help bridge the gap, though most of it is in poor condition. RUSI believes Russia received 2 million 122mm rounds from North Korea.

Conclusions * The Russian theory of victory is possible if Ukraine's international partners don't properly resource the AFU in coming years. If they do receive adequate support in terms of both ammunition and training, RUSI doesn't expect significant Russian gains in 2025. Without those gains, the Russian theory of victory falls apart.

Beyond 2026, attrition of Russian equipment will begin to materially degrade Russian combat power, further undermining the Russian theory of victory. This would be bolstered if Western partners meaningfully attempt to disrupt Russian defense manufacturing.

"Adopting an approach that aims to ensure Ukraine's resistance through 2025 not only undermines the Kremlin's theory of victory but also provides sufficient time to establish a rational mobilisation and training process for the AFU such that it can begin to qualitatively outmatch Russian forces, even if the latter continue to increase in overall size. This is critical to building opportunities to continue to threaten Russia's position and thereby force Russia not just to seek negotiations, but to actually negotiate an end to the war on terms favourable to Ukraine. Now is not the time to comply with the Kremlin's understanding of the war's trajectory."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Dat hoeft niet persé, het lijkt er momenteel op dat Rusland geen probleem heeft om alle verliezen op te vangen met nieuwe manschappen en materiaal. Het is richting de Oskil al geruime tijd onrustig, en de kans bestaat dat men nog voor afloop van het Adiivka offensief hard toeslaan nu de reserves van Oekraine flink onder druk staan.

De situatie richting Chasiv Yar lijkt ook steeds schrijnender, de laatste week hebben de Russen toch wat gebied ingenomen. De frontlijn is al richting Ivanivske bewogen.

Iemand op Reddit heeft ook een samenvattinf gemaakt van het laatste RUSI rapport over de Russische strijdkrachten

[...]
Dit USI rapport staat enigzins haaks op eerdere berichtgevingen waarin Rusland deed verwachten dat het conflict nog minstens tot 2025 zou duren nadat de EU aangaf nog minstens tot 2025 te steunen. Het staat ook haaks op Poetins eigen woorden dat hij Oekraïne zou toestaan om bij de NATO te komen mocht dat bij onderhandelingen ter sprake komen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Auredium schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:37:
[...]
......Poetins eigen woorden dat hij Oekraïne zou toestaan om bij de NATO te komen mocht dat bij onderhandelingen ter sprake komen.
Van de 10 woorden die hij er spreekt, zijn er 11 gelogen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MijnCommentaar schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:14:
[...]

wiki is er snel bij, is al geupdate

She was destroyed by Ukrainian forces off the coast of Crimea in February 2024 during the Russian invasion of Ukraine.

Wikipedia: Russian ship Caesar Kunikov
over wiki gesproken oftwel een fun fact
Caesar Lvovich Kunikov
Officier
Vertaald uit het Engels-Tsezar Lvovich Kunikov was een officier in de Sovjet-marine-infanterie. Hij diende als commandant van een landingsgroep die tijdens de Tweede Wereldoorlog het bruggenhoofd in Malaya Zemlya heroverde. Wikipedia (Engels)
Originele beschrijving bekijken
Geboren: 23 juni 1909, Rostov aan de Don, Rusland
Overleden: 14 februari 1943, Gelendzjik, Rusland

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gokje ..

generaal wijziging + inzet van reserve + het verlies van die 2 heli's zou dat een voorteken kunnen zijn dat rusland er slechter voorstaat ?

En dus de kans bestaat dat het wel eens begin van het eind kan gaan zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Ik vermoed de terugtocht afdekken. Gezien de enorme hoeveelheid druk van het Russische leger is het onwaarschijnlijk dat Oekraïne met een gebrek aan materiaal dit lang kan volhouden bij Adviivka.
Het dient te worden gezegd dat na Bakhmut Rusland een vrij lange tijd stil bleef en dat is feitelijk om vergelijkbare politieke reden onder druk gezet door Rusland.

Avdiivka is puur voor de verkiezingen in Rusland. Voor de illusie van verandering aan het front terwijl dat allang niet meer is wat het Russische volk belangrijk vind.

Goede aanname me dunkt......dat hele RU-front opereert nu voor een groot deel vanuit de stellingen die ze de afgelopen maanden hebben kunnen realiseren en versterken.

Met een UA-terugtrekking lok je ze daar uit, gezien de RU-doctrine moeten ze dan wel opstoten.

Dat zijn kwetsbare operaties, dat hebben we eerder gezien waarbij RU als lemmingen naar voren bewogen met alles wat ze hebben.

Hopelijk is er dan aan UA zijde dan inderdaad weer voldoende materiaal en materieel voor handen om hier korte metten mee te maken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Weer mooie indrukwekkende sea baby beelden. Lijkt me toch knap lastig om ze te besturen met de golfslag, het proberen te corrigeren, latency, en het doel in zicht te houden terwijl deze mogelijk zelf ook nog beweegt.

Dan maar weer een updated plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6QZx_jOODo9LFWl97LHu-Jx_Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIMINnANnTKvYlb2wDBqKjpn.jpg?f=fotoalbum_large

Pijltje linksonder geeft aan welke nu weer afgekruisd is. De voor laatste toevoeging vinden we in het midden tussen de P-109 en P-71. Deze is dus weer stukje groter, goed target!

Edit: hier nog wat beelden gefilmd vanaf de Krim, twee explosies zichtbaar: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/jrGa0U92u4

[ Voor 7% gewijzigd door gise op 14-02-2024 12:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Inderdaad, best een groot schip.
Een foto zegt veel:

Afbeeldingslocatie: https://imageio.forbes.com/specials-images/imageserve/65cc6daf62e34c5e08f238ee/-Cesar-Kunikov--/0x0.jpg?format=jpg&crop=1440,810,x0,y0,safe&width=960

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 00:16
[...]

Dus niet terug trekken maar gezichtsverlies creëren. Ze blijven is my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

T-Forever schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Dus niet terug trekken maar gezichtsverlies creëren. Ze blijven is my 2 cents.
Alhoewel dat wenselijk is moet dat ook mogelijk zijn. Je moet het materiaal en de manschappen hebben. Ook moet erbij stil worden gestaan dat als Avdiivka na de verkiezingen valt Poetin nog steeds kan claimen dat 'alles goed gaat'. Ik bedoeld; hij wint toch wel, het is immers geen democratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gustaveau
Echt knap dat ze met die drones deze actie aan de zuidkant van de Krim hebben kunnen uitvoeren.
Dat is toch echt een heel eind varen voordat je echt actie kan ondernemen en laat zien dat Oekraïne in (grote stukken van) de zwarte zee behoorlijk vrij spel heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ81jZ0JC6_-ijkfdwBG_RuJ2xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8F5yCYdOZc1zrBaprHpfAmt3.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan je ook afvragen waarom Rusland nog steeds boten daar heeft liggen.....

[ Voor 36% gewijzigd door gustaveau op 14-02-2024 14:53 . Reden: Kaartje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
vso schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:24:
[...]

over wiki gesproken oftwel een fun fact

[...]
offtopic:
FYI: een wiki (Hawaiian for fast) is een stukje software om samen te werken aan tekst middels markup language, mediaWiki is een implementatie van die software, Wikipedia is de online encyclopedie die gebruik maakt van mediaWiki. De juiste term is dus Wikipedia.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Blijkbaar zijn de GLSDB's in gebruik door UA :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
gustaveau schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:48:
Je kan je ook afvragen waarom Rusland nog steeds boten daar heeft liggen.....
Het zijn natuurlijk ook gewoon transportschepen voor troepen en materieel. Hopelijk was hij volgeladen met raketten voor AA bij Sevastopol.

Edit:
shells dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1wGRqBNAyiB2q7liojv_352q30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gt49BBOhLDNracfCOUGt8pcm.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 14-02-2024 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:32:
[...]

Het zijn natuurlijk ook gewoon transportschepen voor troepen en materieel. Hopelijk was hij volgeladen met raketten voor AA bij Sevastopol.
Nu ze steeds minder van die schepen hebben (-3 in 2 maanden), wordt het tijd dat Duitsland met de Taurus over de brug komt (pun intented)... Die kerch brug wordt steeds belangrijker zo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne produceert 50.000 drones per maand, 110th Mechanized Brigade gebruikt duizenden drones bij de verdediging van Avdiivka. Het zijn er zoveel dat de Russen geen pogingen meer doen om ze te ontwijken.

So Many Ukrainian Drones Are Over Avdiivka, Russians Don’t Even Dodge
Two militaries. Two different kinds of air power. As the four-month battle for the ruins of Avdiivka culminates, the Ukrainian and Russian militaries are pummeling each other from the air.

The difference is that the Ukrainians are flinging thousands of tiny drones at Russian troops assaulting the city. The Russians are lobbing, from manned warplanes, hundreds of powerful glide-bombs.
The Ukrainian garrison in Avdiivka, led by the exhausted 110th Mechanized Brigade, could see—with remote cameras and small surveillance drones—Russian infantry marching into Avdiivka from the south and north, but they couldn’t always strike the Russians.

“Avdiivka urgently needs fresh reserves and rotation of units,” Ukrainian correspondent Yuriy Butusov explained last week. “Ammunition is also necessary—supplies are also extremely small [and] the enemy has a great advantage.”

Short on people and ammo, the 110th Brigade has turned to drones. Following a crash effort last year massively to expand domestic production of tiny first-person-view drones, Ukraine is producing more than 50,000 FPVs a month.
Naar schatting hebbende Russen al tienduizenden troepen en zo'n 700 voertuigen verloren bij de slag om Avdiivka.
Now these single-use, exploding drones are substituting for traditional artillery. It isn’t always a good substitution, mind you. Each FPV “kamikaze” drone weighs two pounds, hauls a pound of explosives and ranges two miles. By contrast, a 155-millimeter artillery shell delivers 25 pounds of explosives up to 15 miles.

But beggars can’t be choosers, and Republicans had reduced the Ukrainians to beggars. So as the Russian 2nd and 41st Combined Arms Armies shrugged off horrific losses—tens of thousands of dead and maimed soldiers and nearly 700 wrecked vehicles—and escalated their assaults on Avdiivka, the Ukrainian 110th Brigade and adjacent units launched every drone they could get their hands on.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
psy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:04:
Inderdaad, best een groot schip.
Een foto zegt veel:

[Afbeelding]
Tot zinken gebracht met Magura V5 drones:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 18:15

Falcon10

Hit it i would !

In het filmpje ligt ie op 2:50 zelfs al 90° slagzij.
Wees maar zeker dat ie niet meer naar de haven gesleept is.
Lijkt trouwens dat ie ook wel dicht tegen de kust vaarde, en niet op 4 km. Vanaf 1 kant van het filmpje zie je op de (dichte) achtergrond precies een rotsachtige kust. Lijkt me eerder dat ie maar een km, max 2 van de kust af lag.
Ook weer opvallend : er lijkt weer amper beweging/reactie aan boord te zijn, voordat de drones inslaan op het schip. Die dingen zijn echt wel een nieuw gevaar voor marineschepen wereldwijd me dunkt.

In elk geval : nog 1 landingsschip te gaan in de zwarte zee, en nog 1 mooi groot comandoschip ! Gaan jongens ! :)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Oekraïne heeft het doen zinken van grote schepen goed onder de knie lijkt het, als ze elke maand 1 doen zinken ben ik tevreden 😎

Wat een schande zou het zijn als de hele zwarte zee vloot tot zinken wordt gebracht.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:15:
[...]

Tot zinken gebracht met Magura V5 drones:

[Twitter]
Hier een schaalmodel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc4nvdZu-RGdGeLHKTxTfppMITc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVxAIb9kBROMGZxw30RfiltP.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid