PASware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:09:
Ik ben er ook niet verbaasd over, het zijn stijgende dagelijkse cijfers, dus het getal zelf is niet gek. Als je 400k man op een plein zet is het een enorm aantal natuurlijk, maar op 150miljoen is het niet veel.
Wat mij, persoonlijk, betreft mag het cijfer wel naar 4 miljoen slachtoffers, of nog wel meer. Nadeel is wel, tegenover Russisch slachtoffers staan ook Oekrainse slachtoffers.
Punt is echter dat je die 400k niet moet afzetten tegen de totale bevolkingsomvang, maar tegen de "inzetbare" bevolking.
Rusland heeft tussen de 12 en 15 miljoen "men of military age". Vrouwen houd ik bewust buiten beschouwing aangezien zij geen gevechtsfuncties (mogen) hebben in het Russische leger.
Bron:
https://nationalinterest....-demography-crisis-177414
Dit artikel maakt weer gebruik van VN-gegevens:
https://population.un.org.../Russian%20Federation.pdf
Niet al die mannen zijn echter realistisch inzetbaar als soldaat, je zal daar de volgende groepen nog af moeten trekken:
- Fysiek ongeschikt; ontbrekende ledematen, gehandicapt etc. normaliter zou ik ook mentale issues als factor noemen maar dat lijkt mij voor de RU recruteringsbeambten geen issue. Geen idee hoeveel dit scheelt maar in een land waarin drankzucht een tweede natuur lijkt te zijn zal het ook geen onbetekende invloed hebben
- Werkzaam in kritieke industrie; het is niet heel handig om iemand die 40+ uur per week granaten fabriceert uit de fabriekshal en in een loopgraaf te meppen. Idem voor treinpersoneel, mijnbouw, agrarische sector en zo nog wat industrieën.
- Sociaal / politiek onbeschikbaar; mensen met connecties (zoontjes van Peskov en Solovyev zijn mooie voorbeelden) maar bv ook de cosmopolieten uit Moskou en St. Petersburg worden ontzien. Dit is uiteraard geen "harde" reden tot uitsluiting, maar in de komende 1-2 jaar zal omzichtig om deze categorie heen worden gemanouvreerd, met als bijkomend nadeel dat "makkelijke" middelen zoals bv algehele mobilisatie niet genomen kunnen worden.
- Fysiek onbeschikbaar; hoopjes Russen die al lang en breed elders zijn neergestreken. Deze groep zal deels overlappen met de voorgaande, maar ook gewoon "run of the mill" mensen met een klein beetje geopolitiek inzicht en financiële middellen zijn het land al (lang) ontvlucht. Al (ver) voor de invasie zaten er al flink wat digital nomads van Russische komaf op Bali om maar een voorbeeld te noemen.
Het is enorm koffiedik kijken, maar mij zou het niet verbazen als er al met zo rond de 3-4 miljoen Russen zijn die "opgeofferd" kunnen worden.
Dat is nog steeds meer dan genoeg om UA te overspoelen met cannon fodder, maar dat betekent ook dat, tegen de tijd dat je die getallen nadert, er dus kritieke tekorten zijn voor zaken als de grensbewaking in overige gebieden (China / Oost-Mantsjoerije, Japan / Koerillen anyone?), dat er in steden als Yekaterinenburg buiten de "kritieke sectoren" (bijna) geen man meer te vinden is en dat dorpen buiten de stedelijke gebieden niet meer levensvatbaar zijn (want geen opvolgers voor de bedrijven voor zover die buiten de "kritieke sector" nog bestaan).
Andersom geredeneerd (mijn eigen aanname): indien UA het nog 2 jaar volhoudt om met eenzelfde intensiteit weerstand te bieden zónder de eigen bevolking te verspelen (en ja, dat is best een grote "als"), dan is het gewoon afgelopen met Rusland.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.