Croga schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:33:
[...]
Dat is niet waar ik over praat. Ik praat over het feit dat "we" al 2 jaar roepen dat Rusland nu écht geen middelen meer heeft..... 2 jaar geleden riep iedereen al dat de tanks nu toch echt op waren, er geen artillerie meer was en de soldaten ook echt niet meer te verversen waren.... En iedere keer dat Wij Westerlingen dat roepen verovert Rusland opnieuw een grote stad.
[...]
En ook dat roepen we al 2 jaar..... En ondertussen wijzen sattelietfotos van tankopslag uit dat er nogsteeds tienduizenden tanks in de motteballen zitten die er sneller uit gehaald worden dan dat ze aan het front sneuvelen. Rusland kan dit tempo nog zeker 10 jaar volhouden. Kan UA dat ook?
Wat ik wil zeggen is dat wij allemaal sterk onderhevig zijn aan westerse propaganda. Dat is niet opzettelijk; we hebben gewoon geen andere keuze. Maar dat westerse naratief van "Rusland heeft geen troepen/tanks/artillerie/raketten/etc meer" nou echt onderhand wel achterhaald is.
Het lijkt mij sterk dat iemand al 2 jaar roept dat de tanks nu toch echt op zijn. De oorlog is nu 2 jaar bezig, ze begonnen de aanval met ik meen 3500 actief/operationeel en zijn nu ondertussen al bijna het dubbele verloren. De tendens in dit topic is altijd geweest dat Rusland enorme aantallen aan tanks en artillerie heeft en er wordt regelmatig een video gepost met een actuele her-telling van de storage locaties en schattingen. Rusland kan, op de huidige manier met een groot aantal verliezen een stad innemen zeker nog even doorzetten, maar na een aantal (2-3 jaar met het huidige tempo) zal toch echt het einde in zicht komen van de tanks, en zou Rusland tot de laatste tank doorvechten in een offensieve oorlog? Niks achter de hand houden voor defensie/detterance?
Qua raketten zien we ook dat aanvallen met steeds nieuwe raketten gebeurt, de huidige raketten hebben een productie datum van Q4-2023, dus daar is wel degelijk de voorraad nagenoeg op, maar Rusland kan door blijven gaan met aanvallen door:
- Raketten die recent geproduceerd zijn voor een paar weken op te sparen
- Aanvallen met gecombineerde wapens; Russische raketten, S300 in Ground-mode, aangeschafte Shahed’s, Aangeschafte Noord Koreaanse raketten.
Qua troepen kan Rusland zeker nog lang voorruit, niemand die dit ooit betwist heeft. Wel is het zo dat het niveau van training van de troepen actief in Oekraïene steeds slechter wordt, daar het grootste gedeelte van de initiële invasiemacht al niet meer rondloopt en er constant back-fill is met binnen/buitenlanders zonder combat training/ervaring.
Dan nog wat je aangeeft: Rusland heeft toch weer een grote stad veroverd.
We roepen al maanden in dit topic dat de verwachting is dat Avdiivka gaat vallen. Net als Bakhmut.
Volgens mij woonden er in Avdiivka 30k mensen, in die zin is het net iets groter dan het dorp waarin ik woon, ik zou het dus persoonlijk geen grote stad durven noemen.
Als we het afzetten tegen de verliezen die hier eerder zijn gepost voor het innemen van 1 plaats, is het niet haalbaar om op deze zelfde manier heel Oekraïne alsnog in te nemen.
Even uit m’n hoofd: 17k troepen en 400 tanks.
Stel je wilt naar het westen trekken en nog 10 plaatsen op dezelfde manier innemen en daarbij 4000 tanks verliezen dan komt dat eind van de voorraad toch echt wel eens in zicht.