Ik dacht eigenlijk dat die markers enkel op de achtervleugel warenLynx schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:25:
Staat al eerder in dit topic dat er in het verleden markers geplaatst zouden zijn om Visueel de buiging te beoordelen. Kan je wel aan de teams toevertrouwen dat ze vervolgens buiten de window van die markers gaan buigen 😂. Krijg uit zo’n bericht wel weer een beeld dat RBR geen vrienden heeft op de grid.
Gaat de discussie over die stukken? Ik dacht eigenlijk dat die stukken mochten bewegen anders waarom niet verplichten dat de vleugel daar in één stuk moet zijn. Ik dacht dat het meer ging over het volledig verbuigen van de voorvleugel of endplate. Niet dat stukjeTinusXIII schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:40:
Ik had daar op Twitter ook iets over gezien met voorbeeldfoto’s waarop het goed te zien is.
[Embed]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Naar mijn idee zitten die stickers ook alleen op de achtervleugel, waarbij de T-cam voor monitoring gebruikt wordt. Aan de voorvleugel gaat dat vervolgens lastiger, omdat ze de nose-cam niet altijd op de auto hebben (is vaak een dummy zodat iedereen dezelfde aero (on)balans heeft), en het beeld daarvan ook maar aan 1 kant kijkt. (Je ziet niet of de vleugel aan de rechterkant beweegt).Kenhas schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:43:
[...]
Ik dacht eigenlijk dat die markers enkel op de achtervleugel waren
Geen enkele aero mag bewegen. Alleen mechanische onderdelen mogen bewegen, en aero onderdelen mogen zeer zeker niet bewegen. Immers zou dat een vorm van "actieve" aero zijn en dat mag niet.[...]
Gaat de discussie over die stukken? Ik dacht eigenlijk dat die stukken mochten bewegen
En bv de ophanging mag weer geen aero bevatten, hoogstens enigszins aerodynamisch zijn vormgegeven.
Omdat je de voorvleugel wel mag aanpassen, tijdens de pitstops. En als het een geheel is dat aan de neus bevestigd is kan dat natuurlijk niet.anders waarom niet verplichten dat de vleugel daar in één stuk moet zijn
Ja? Je hebt het nog niet gezien, maar je weet blijkbaar wel dat het makkelijk te spotten is? Terwijl als het makkelijk te spotten was er vast wel videos van zouden zijn (zeg je impliciet zelf alLynx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:47:
Toch makkelijk te spotten met onboards?
Maar... op de T-cam is het waarschijnlijk niet tot lastig te zien. Immers zien we op de T-cam maximaal de uiteinden van de voorvleugel, en dat is niet echt heel veel. En de achtervleugel, die op de achterwaartse T-can wel goed te zien is, was de flex nu ook niet echt overduidelijk in te zien (sure, als je lijnen ging tekenen en goed letten op de logos zag je wel iets dat op flex leek).
En de nose cam zie je het waarschijnlijk wel iets beter op. Maar, die wordt niet altijd (/niet vaak) geplaatst (zit wel een dummy op alle auto's, en FOM geeft "willekeurig" ook echte uit). En dan nog wordt deze camera niet heel veel gebruikt / geactiveerd. Als je alle onboards terug kijkt zul je dus vast wel iets zien. Maar wie gaat nu van 20 auto's met (maximaal) 6 uur materiaal per auto per weekend die beelden bekijken om eerst al te zien dat die camera gebruikt wordt en vervolgens analyseren of de flex te zien is?
En met de tijd zullen die beelden er ook vast wel komen. Want het gaat er nu wel over, maar in Montreal volgens mij niet echt? En de kans dat iemand actief gaat zitten terugkijken zal relatief klein zijn. En, mogelijk met hulp van FOM die eens wat vaker beelden van de nose cam laat zien, zal het uiteindelijk ook wel opvallen / boven komen drijven. En als dan 1 moment gespot is kan meteen heel YouTube over elkaar heen vallen door 10.000 videos te maken over dezelfde beelden. Want ook bij de flexibele achtervleugel ging het steeds over dezelfde beelden.
Volgende maand wordt een groot upgrade pakket van Red Bull verwacht. Er zijn dan races in Groot-Brittannië, Hongarije en België, mijn inziens zal het Silverstone of Spa worden.Max Verstappen heeft al in een F1-auto gereden deze week: woensdag op Imola tijdens geheime test in de Red Bull van 2022.
— Erik van Haren (@ErikvHaren) 21 juni 2024
Teken dat ze bij Red Bull niet stilzitten en speuren naar mogelijke verbeteringen. Barcelona wordt meetmoment, voor iedereen. ⬇️https://t.co/d8us9gn927
BWT Alpine F1 Team announces Flavio Briatore as Executive Advisor
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) 21 juni 2024
BWT Alpine F1 Team can confirm that Flavio Briatore has been appointed by Renault Group CEO Luca de Meo as his Executive Advisor for the Formula One Division. pic.twitter.com/KAdNVkQBPP
[ Voor 42% gewijzigd door Extigo op 21-06-2024 08:52 ]
Huh, dit was toch al bekend? Ik heb dit tijdens de GP van Canada al horen zeggen, volgens mij door de heren van Sky. En het werd niet als gerucht gebracht, maar als feit.
Alpine heeft het nu pas officieel gemaakt.DeKaerften schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:08:
[...]
Huh, dit was toch al bekend? Ik heb dit tijdens de GP van Canada al horen zeggen, volgens mij door de heren van Sky. En het werd niet als gerucht gebracht, maar als feit.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
https://www.nu.nl/formule...meer-updates-dan-wij.html
Voordeel voor hem is dat de teams steeds wisselen wie er beter is.
Nou McLaren is toch wel erg constant sneller....TheBrut3 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:33:
Max denkt dat het toch wel eens spannend kan gaan worden dit jaar.
Zeker met 1 of 2x starten uit de Putstraat vanwege motoren kan wel eens een probleem geven. Zeker nu er veel teams sneller zijn geworden. Even van 20 naar 3 rijden bijvoorbeeld zit er niet meer in.TheBrut3 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:33:
Max denkt dat het toch wel eens spannend kan gaan worden dit jaar.
We zullen het zien op Spa?Waah schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:56:
[...]
Zeker met 1 of 2x starten uit de Putstraat vanwege motoren kan wel eens een probleem geven. Zeker nu er veel teams sneller zijn geworden. Even van 20 naar 3 rijden bijvoorbeeld zit er niet meer in.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik verwacht dat starten, vanuit welke Putstraat dan ook, helemaal geen punten op gaat leverenWaah schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:56:
Zeker met 1 of 2x starten uit de Putstraat vanwege motoren kan wel eens een probleem geven. Zeker nu er veel teams sneller zijn geworden. Even van 20 naar 3 rijden bijvoorbeeld zit er niet meer in.
Testing, one, two ...
Weer geen pole Verstappen: 'De dominantie die we hadden, het is weg' - https://nos.nl/l/2525714
Norris was echt marginaal sneller in de kwalificatie. Race pace van Red Bull is eigenlijk altijd het snelste
Vaak bu'j te bang!
Norris was sneller in Miami, Imola in het tweede gedeelte en in Canada was hij ook retesnel. In de vrije training was zijn racesimulatie sneller dan die van Verstappen.-tom-562 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:27:
Ik moet het nog maar eens zien... Ferrari was in de kwalificatie ook altijd erg gewaagd (en regelmatig sneller) dan Red Bull. In de race viel het dan tegen.
Norris was echt marginaal sneller in de kwalificatie. Race pace van Red Bull is eigenlijk altijd het snelste
Het is niet zo dat McLaren alleen in de kwalificatie sneller is.
Canada was hij sneller toen het droger werd door de bandenspanningTinusXIII schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:52:
[...]
Norris was sneller in Miami, Imola in het tweede gedeelte en in Canada was hij ook retesnel. In de vrije training was zijn racesimulatie sneller dan die van Verstappen.
Helemaal niet. Dan had hij wel gewonnen. En zonder die SC had hij nooit zo dichtbij gezeten.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
U zei?!TinusXIII schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:52:
[...]
Norris was sneller in Miami, Imola in het tweede gedeelte en in Canada was hij ook retesnel. In de vrije training was zijn racesimulatie sneller dan die van Verstappen.
Vaak bu'j te bang!
Mercedes is juist met een opwaartse spiraal bezig, zou leuk zijn als Hamilton zn stoeltje opgeeft en Max er dan met nog een WK vandoor gaat in de Mercedes.
Signature
Het ligt eraan hoe RBR dit jaar met updates gaat komen, het is niet voor niks dat Verstappen dat zich laat horen. Of RBR weet absoluut niet hoe ze een stap kunnen zetten, of ze hadden echt een correlatie en ze moeten even een inhaalslag doen. of de update is zo groot dat het wat langer duurt om alles te produceren en te testen.BMW_M3 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:46:
Ik gok dat Max met de hakken over de sloot dit jaar WK wordt en vervolgens volgend jaar naar Mercedes gaat. Red Bull is het kwijt, dit is vooral Max die er meer uit haalt dan erin zit.
Mercedes is juist met een opwaartse spiraal bezig, zou leuk zijn als Hamilton zn stoeltje opgeeft en Max er dan met nog een WK vandoor gaat in de Mercedes.
We gaan het zien
Tja, na de laatste race denk ik dat RBR met een nieuwe voorvleugel gaat komen.Chocoball schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:14:
Sinds het weekend in Imola is Red Bull steeds meer aan het mopperen over de voorvleugel van McLaren en Ferrari. In Montreal kwam Mercedes ook met een nieuwe voorvleugel en heeft Red Bull nu bezwaar aangetekend bij de FIA in de samenvatting en vertaling..[Afbeelding]
- Vorig seizoen werd TD018 van kracht bij de grand prix van Singapore. In deze technical directive staat beschreven hoeveel een onderdeel mag doorbuigen ten opzichte van het bevestigingspunt. Aston Martin moest daarop de bevestiging tussen de neus en voorvleugel aanpassen maar gelijktijdig verloor de AMR23 ook aan snelheid. Daardoor bestond het vermoeden dat er een samenhang was tussen de bewuste aanpassing en het verlies aan snelheid.
- Het is een kat en muisspel tussen de teams en de FIA. De teams stoppen veel geld en expertise in gecontroleerd verbuigen van aerodynamische onderdelen. De FIA op haar beurt scherpt dan weer de regels aan en past ook de tests aan om de belasting te kunnen meten maar de teams lijken de FIA telkens een stap voor te zijn.
- Momenteel wordt de voorvleugel op meerdere plekken met 60 N (Newton) belast en het onderdeel mag niet meer dan 3 mm vervormen. De kunst daarbij is dat het onderdeel de test moet doorstaan maar tegelijk de door het team gewenste verbuiging behaalt en dan zo dat de totale stroming beïnvloedt kan worden.
- Red Bull wijst al een tijd naar de voorvleugel van McLaren en Ferrari dat deze te sterk verbuigen. Het idee was dat andere teams ook zouden gaan protesteren zoals Aston Martin en Mercedes. Sterker nog Mercedes is in navolging van McLaren en Ferrari nu ook met een legale vleugel gekomen. Blijkbaar is er meer aan de voorkant te halen dan alleen bij de vloer. Ook Aston Martin heeft ook geen protest ingediend dus waarschijnlijk is daar binnenkort ook iets te verwachten.
- Welk onderdeel en hoe het verbuigt verschilt per wagen. Sommige teams laten de flaps naar achteren kantelen. Anderen verdraaien de hele vleugel of laten de vleugeluiteinden zakken. Het maakt niet uit hoe het gedaan wordt, het doel blijft hetzelfde namelijk een goede wagenbalans in elke bocht.
- In langzame en middensnelle bochten levert de voorvleugel door de afstelling een vooraf bepaalde downforce. In dit soort bochten wil een coureur een wagen waarbij de voorkant grijpt en goed instuurt. Zou de voorvleugel niet verbuigen dan zorgt dat in snelle bochten voor overstuur en neemt daarmee het vertrouwen weg bij de coureur. Door het vervormen van de vleugel wordt de downforce gereduceerd en beïnvloedt het ook de luchtstroom richting de vloer. Wie dat correct doet creëert daarmee onderstuur in snelle bochten, iets wat bij grondeffect wagens heel belangrijk is omdat de ingenieurs door het regelement minder de luchtstromen kunnen beïnvloeden dan vroeger. Daarbij komt dat door de kortere veerweg de mogelijkheden om de wagenbalans via mechanisch weg te beïnvloeden beperkt.
- Red Bull reageert met de woorden "Als dit getolereerd blijft worden zullen wij dezelfde weg moeten bewandelen."
[Afbeelding]
https://www.auto-motor-un...el-flexible-frontfluegel/
Dit gedoe speelt alweer een tijdje en het lijkt erop dat nu Mercedes ook zo'n vleugel heeft, ze veel van hun problemen hebben opgelost.
Het opvallende is dat Norris zijn tijdswinst, ook vaker uit de snelle bochten komt, precies wat een dergelijke vleugel zou moeten bereiken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Imola was een maand geleden waar Red Bull bij de FIA over de speciale voorvleugels van McLaren en Ferrari begon en 2 weken terug nog in Canada over die van Mercedes.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:31:
[...]
Tja, na de laatste race denk ik dat RBR met een nieuwe voorvleugel gaat komen.
Dit gedoe speelt alweer een tijdje en het lijkt erop dat nu Mercedes ook zo'n vleugel heeft, ze veel van hun problemen hebben opgelost.
Het opvallende is dat Norris zijn tijdswinst, ook vaker uit de snelle bochten komt, precies wat een dergelijke vleugel zou moeten bereiken.
Ik vermoed dat Red Bull er rekening mee heeft gehouden dat de FIA niet zou ingrijpen en net als Aston Martin al iets in de pijplijn heeft zitten. Misschien al met het grote upgradepakket ergens tussen Groot-Brittannië en België?
Ik denk Silverstone al.Chocoball schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:48:
[...]
Imola was een maand geleden waar Red Bull bij de FIA over de speciale voorvleugels van McLaren en Ferrari begon en 2 weken terug nog in Canada over die van Mercedes.
Ik vermoed dat Red Bull er rekening mee heeft gehouden dat de FIA niet zou ingrijpen en net als Aston Martin al iets in de pijplijn heeft zitten. Misschien al met het grote upgradepakket ergens tussen Groot-Brittannië en België?
Dat is wel een circuit waar je snel wil zijn in de snelle bochten.
Verder als de teams gaan klagen, dan weet je eigenlijk al dat ze ernaar gekeken hebben.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ze gaan in ieder geval in een niet grand prix weekend extra aan de slag en het grote pakket moet nog voor de zomerstop komen aldus Horner.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:33:
[...]
Ik denk Silverstone al.
Dat is wel een circuit waar je snel wil zijn in de snelle bochten.
Verder als de teams gaan klagen, dan weet je eigenlijk al dat ze ernaar gekeken hebben.
https://www.telegraaf.nl/...snellere-auto-te-bezorgenDe komende vijf weekenden staan er nog vier races op de rol. Het enige weekeinde dat er geen Formule 1-wedstrijd staat gepland, dat van 13 en 14 juli, gaat er in de Red Bull-fabriek in Milton Keynes volle bak doorgewerkt worden (door veel meer personeelsleden dan gebruikelijk in zo’n weekeinde) om nieuwe onderdelen te blijven ontwikkelen c.q. produceren. De renstal hoopt immers nog vóór de zomerstop met een flink update-pakket op de proppen te komen en kan geen dag verstek laten gaan.
(Alleen als Premium te lezen)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YG8iK5MlaxldCVb41rT9Bfpk.png?f=user_large)
Een behoorlijk verschil tussen beide rijders, wat ook niet als een verrassing komt natuurlijk.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
En dat zou toch een heel goede reden moeten zijn om een contract te ontbinden denk ik. Het is toch niet verkoopbaar dat de, zgn. snelste auto van de grid, op plaats 1-2 en 8 > eindigt.G_Dragon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:11:
Ze hebben blijkbaar de laatste 4 races van Verstappen en Perez met elkaar vergeleken:
[Afbeelding]
Een behoorlijk verschil tussen beide rijders, wat ook niet als een verrassing komt natuurlijk.
Nu geloof ik ook niet meer dat de RB20 de snelste is. De McLaren is de car to beat op het moment.
Ik vermoed dat ze door die flexibele vleugel, meer neerwaartse druk vooraan kunnen zetten, wat de voorbanden beter in leven houd. Maar ook creëren ze wat onderstuur in de snelle bochten, wat deze auto's graag willen. Daar lijkt ook veel winst te zitten van McLaren en minder in langzamere bochten.BasvanS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:49:
Vraag me wel af wat die McLaren nu beter doet, het lijkt vooral een stukje banden management te zijn wat ze beter op orde hebben?
En we zien Mercedes nu ze ook zo'n vleugel hebben, opens na 2,5 jaar wel enige balans in hun auto kunnen krijgen. Want daar ging het vaak mis. Ze hadden een zeer nauw setup window en kregen het meestal niet goed. Of het nu langzame, snellere of snelle bochten of het rechte stuk was, het was zelden goed. Nu opeens in Canada en Spanje was het goed. Ze missen nog steeds snelheid, maar het is veel minder.
Ik las iets over voorvleugel die veel flexibeler kan buigen voor meer/minder DF. Misschien hebben ze hierdoor minder passive DF nodig en daardoor weer beter voor de banden kunnen zorgen. Want teveel DF zorgt volgens mij voor meer energie/warmte in de banden.BasvanS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:49:
Vraag me wel af wat die McLaren nu beter doet, het lijkt vooral een stukje banden management te zijn wat ze beter op orde hebben?
Dan zal RBR ook niet lang wachten? Of zijn ze daar al mee bezig? Hoorde Max in de vrije trainingen wel met "I need that other wing" maar geen idee of dit al een flexiwing isDaniëlWW2 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:55:
[...]
Ik vermoed dat ze door die flexibele vleugel, meer neerwaartse druk vooraan kunnen zetten, wat de voorbanden beter in leven houd. Maar ook creëren ze wat onderstuur in de snelle bochten, wat deze auto's graag willen. Daar lijkt ook veel winst te zitten van McLaren en minder in langzamere bochten.
En we zien Mercedes nu ze ook zo'n vleugel hebben, opens na 2,5 jaar wel enige balans in hun auto kunnen krijgen. Want daar ging het vaak mis. Ze hadden een zeer nauw setup window en kregen het meestal niet goed. Of het nu langzame, snellere of snelle bochten of het rechte stuk was, het was zelden goed. Nu opeens in Canada en Spanje was het goed. Ze missen nog steeds snelheid, maar het is veel minder.
Mijn boefje is liev!
VER vroeg toen om een andere achtervleugel met meer DF. Ik hoop ook dat RBR zo'n flex voorvleugel al aan het produceren is en dat het werkt op hun auto...JB schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:01:
[...]
Dan zal RBR ook niet lang wachten? Of zijn ze daar al mee bezig? Hoorde Max in de vrije trainingen wel met "I need that other wing" maar geen idee of dit al een flexiwing isOok geen idee of dit concept wel werkt op de RB20?
Anders is dit seizoen niet zo goed voor mijn bloeddruk.
Ik zou even teruglezen naar Chocoball zijn geweldige AMuS samenvattingen. Aardige kans dat RBR al met een dergelijke vleugel bezig is.JB schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:01:
[...]
Dan zal RBR ook niet lang wachten? Of zijn ze daar al mee bezig? Hoorde Max in de vrije trainingen wel met "I need that other wing" maar geen idee of dit al een flexiwing isOok geen idee of dit concept wel werkt op de RB20?
Haha ja ik voel nu ook weer sinds lange tijd die momenten zoals voor 2021 met MER. Toen was het steeds net niet voor Max, nu gaat het meestal goed maar dat duurt niet lang meer zonder flexiwingTreveo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:03:
[...]
VER vroeg toen om een andere achtervleugel met meer DF. Ik hoop ook dat RBR zo'n flex voorvleugel al aan het produceren is en dat het werkt op hun auto...
Mijn boefje is liev!
Dat is natuurlijk wel een lastig verhaal. Er is namelijk niks te kopiëren. Deze nieuwe vleugel is een puur technisch / fabricage ding waarbij die zo geproduceerd moet worden dat die wel door de FIA tests komt maar alsnog flexibel is. Dat is dus iets totaal anders dan iets kopiëren v.w.b. aero die je "ziet" (team X heeft een voorvleugel in die en die vorm, en maak dat na).Treveo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:03:
[...]
VER vroeg toen om een andere achtervleugel met meer DF. Ik hoop ook dat RBR zo'n flex voorvleugel al aan het produceren is en dat het werkt op hun auto...
Anderzijds heeft Red Bull "natuurlijk" wel voldoende ervaring met zorgen dat carbon flexibel is, getuige de flexibele achtervleugel die ze een paar jaar terug hadden.
En ze hebben het natuurlijk niet pas gisteren voor het eerst gezien.RobertMe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:19:
[...]
Anderzijds heeft Red Bull "natuurlijk" wel voldoende ervaring met zorgen dat carbon flexibel is, getuige de flexibele achtervleugel die ze een paar jaar terug hadden.
Sure, maar zien heb je in dezen niks aan. De flex zit er niet vanzelf in of zo als je het visueel exact na maakt. Er zal een truc in zitten in hoe de lagen carbon zijn opgebouwd en op elkaar zijn geplakt die deze mate van flex toe staat onder een belasting onder het rijden maar niet onder de statische tests van de FIA. Dat is toch iets lastiger dan iets namaken op basis van een foto (van de buitenkant).Toke_gt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:50:
[...]
En ze hebben het natuurlijk niet pas gisteren voor het eerst gezien.
Eens hoor, maar ik denk dat het oog van Newey dit al veel eerder heeft doorzien en dat de fabriek hier al lang aan werkt. Het protesteren bij FIA is dan volgens mij een laatste stap. Niet om het verboden te krijgen maar om toestemming te krijgen het zelf ook te gebruiken.RobertMe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:56:
[...]
Sure, maar zien heb je in dezen niks aan. De flex zit er niet vanzelf in of zo als je het visueel exact na maakt. Er zal een truc in zitten in hoe de lagen carbon zijn opgebouwd en op elkaar zijn geplakt die deze mate van flex toe staat onder een belasting onder het rijden maar niet onder de statische tests van de FIA. Dat is toch iets lastiger dan iets namaken op basis van een foto (van de buitenkant).
En ze zullen deze meenemen voor Silverstone omdat het daar veel voordeel oplevert. Als ze dan 0.5 sec per ronde winnen op de rest, dan zal de FIA wel weer ingrijpen, maar daar hebben de andere teams ook / meer last van.Toke_gt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:00:
[...]
Eens hoor, maar ik denk dat het oog van Newey dit al veel eerder heeft doorzien en dat de fabriek hier al lang aan werkt. Het protesteren bij FIA is dan volgens mij een laatste stap. Niet om het verboden te krijgen maar om toestemming te krijgen het zelf ook te gebruiken.
Daarom vind ik die contractverlenging ook echt onbegrijpelijk. Zelfs in de snelste auto had Perez al moeite om 2e in het WK te worden.G_Dragon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:11:
Ze hebben blijkbaar de laatste 4 races van Verstappen en Perez met elkaar vergeleken:
[Afbeelding]
Zet Sainz in die 2e stoel en laat papa Verstappen en papa Sainz het lekker in de ring met elkaar uitvechten als ze bonje hebben.
Eerder had je misschien zelfs Piastri nog kunnen strikken maar nu McLaren het zo goed voor elkaar heeft acht ik die kans wel verkeken.
En vergeet niet dat dan ineens het budgetcap wel mee gaat tellen. Er zullen vast potjes onvoorzien zijn, maar het is niet meer zoals vroeger toen teams er oneindig veel R&D tegenaan konden gooien.RobertMe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:56:
[...]
Sure, maar zien heb je in dezen niks aan. De flex zit er niet vanzelf in of zo als je het visueel exact na maakt. Er zal een truc in zitten in hoe de lagen carbon zijn opgebouwd en op elkaar zijn geplakt die deze mate van flex toe staat onder een belasting onder het rijden maar niet onder de statische tests van de FIA. Dat is toch iets lastiger dan iets namaken op basis van een foto (van de buitenkant).
Ook al had Newey of andere engineers het al voorzien, waar ik een lichte twijfel over heb, dan is het niet in een paar weken zomaar nagemaakt. Sterker nog, kijk naar McLaren vorig jaar. Ze presenteerde toen een auto met en package die niet functioneerde. Dat heeft geloof ik iets van 8 races geduurd voordat ze de auto op spec hadden. Dat doet zo'n team echt niet uit luxe.
Nah, je zult het vast alleen op onboards zien? Als Newey bv op de startgrid liep zul je niet zien dat er bij hoge snelheid flex in zit. En ik zie Newey persoonlijk niet de onboards van andere teams controleren of zo. Daar zal vast personeel voor zijn (en uiteindelijk in de keten omhoog).Toke_gt schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:00:
[...]
Eens hoor, maar ik denk dat het oog van Newey dit al veel eerder heeft doorzien
Nah, ik denk dat je meer hebt aan verbieden. Tenzij je weet dat je het zelf beter kunt / meer voordeel uit haalt. "Namaken" loop je achter de rest aan, en tegen de tijd dat jij een initiële versie hebt heeft de concurrent al een verbeterde versie. Met verbieden zorg je er meteen voor dat de concurrent ontwikkeltijd kwijt is / niks oplevert (als in: de tijd die in een nieuwe iteratie wordt gestoken is weg, er komt immers geen nieuwe versie), en de concurrent moet snel weer iets anders (/ouds) gaan doen waardoor ze waarschijnlijk met een niet ideale oplossing komen.Het protesteren bij FIA is dan volgens mij een laatste stap. Niet om het verboden te krijgen maar om toestemming te krijgen het zelf ook te gebruiken.
En vergeet daarbij ook niet dat de voorvleugel invloed heeft op de gehele airflow over de auto. Als je het zelf gaat ontwikkelen moet je dus de hele auto er op aanpassen (/doorberekeken). Zorgen dat de concurrent dit moet doen (door het te laten verbieden) is dan veel interessanter. Zeker als je zelf al minder CFD- / windtunnel-tijd hebt. Dan kun je beter zorgen dat de concurrentie meteen vele uren werk van het begin van het seizoen moet weggooien waardoor de "beschikbare tijd" voor de rest van het seizoen weer gelijk is.
Mijn boefje is liev!
Zoals ik al vaker roep, er is geen goed alternatief om naast Verstappen te zetten. Ook al zet je er Sainz neer of weet ik veel wie. Je weet niet of diegene ook zo goed met de auto kan rijden zoals Verstappen dat doet. En de prestaties van Sainz stellen ook wel enigszins teleur als je het mij vraagt, maar goed, dat kan ook de auto zijn, waardoor Sainz het wel beter doet dan Perez. Er zijn gewoonweg teveel variabelen voor. Het huidige verschil in punten tussen Perez (5e in WDC) en Sainz (4e in WDC) is ook maar 5 punten, ze staan (na de race van Spanje in elk geval) onder elkaar in het klassement.JEightyFive schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:04:
Daarom vind ik die contractverlenging ook echt onbegrijpelijk. Zelfs in de snelste auto had Perez al moeite om 2e in het WK te worden.
Zet Sainz in die 2e stoel en laat papa Verstappen en papa Sainz het lekker in de ring met elkaar uitvechten als ze bonje hebben.
Dat Perez alsnog die contractverlening heeft gekregen, geeft dus ook aan dat de eindresultaten van de race niet het belangrijkste is waarom Perez in die tweede Red Bull auto zit en daarin blijft; blijkbaar doet Perez dus (ook) andere dingen en gaan die blijkbaar wel goed.
[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 24-06-2024 11:16 ]
Veel petjes verkopen, zoveel zelfs dat het er meer zijn dan er van Verstappen verkocht worden. Maar Verstappen heeft natuurlijk ook zijn eigen merchandise, waar Red Bull vast niks of veel minder aan verdient.CH4OS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:14:
blijkbaar doet Perez dus (ook) andere dingen en gaan die blijkbaar wel goed.
Zoals een flinke zak met geld?CH4OS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:14:
[...]
Dat Perez alsnog die contractverlening heeft gekregen, geeft dus ook aan dat de eindresultaten van de race niet het belangrijkste is waarom Perez in die tweede Red Bull auto zit en daarin blijft; blijkbaar doet Perez dus (ook) andere dingen en gaan die blijkbaar wel goed.
Mijns inziens is de koek wel aardig op bij Perez en er zit al tijden geen rek meer in. Waarom dan niet inzetten op een jongere (talentvollere) coureur? Maar goed, eens dat het vanaf de zijkant makkelijk roepen is en we niet alle details weten waarom.
Persoonlijk vond ik Albon beter destijds, die reed meestal nog een top 5 plek... Perez laat helemaal niks zien.CH4OS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:14:
[...]
Zoals ik al vaker roep, er is geen goed alternatief om naast Verstappen te zetten. Ook al zet je er Sainz neer of weet ik veel wie. Je weet niet of diegene ook zo goed met de auto kan rijden zoals Verstappen dat doet. En de prestaties van Sainz stellen ook wel enigszins teleur als je het mij vraagt, maar goed, dat kan ook de auto zijn, waardoor Sainz het wel beter doet dan Perez. Er zijn gewoonweg teveel variabelen voor. Het huidige verschil in punten tussen Perez en Sainz is ook maar 5 punten, ze staan (na de race van Spanje in elk geval) onder elkaar in het klassement.
Of hij talentvoller is weet ik niet, maar gezien de stand (en het huidige verschil van slechts 5 punten) in het WDC durf ik ook niet te stellen dat Sainz echt een betere coureur is dan Perez momenteel; verschil is daarvoor te minimaal. Vergeet daarbij ook niet hoe Verstappen en Sainz reden toen zij beiden bij Toro Rosso reden in 2015 en hoe dat uiteindelijk verliep.JEightyFive schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:17:
Mijns inziens is de koek wel aardig op bij Perez en er zit al tijden geen rek meer in. Waarom dan niet inzetten op een jongere (talentvollere) coureur? Maar goed, eens dat het vanaf de zijkant makkelijk roepen is en we niet alle details weten waarom.
Volgens mij is de consensus wel dat de RB een betere auto is dan de Ferrari en Sainz staat dus 5 punten voor. Dan is die vraag toch beantwoord?CH4OS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:20:
[...]
Of hij talentvoller is weet ik niet, maar gezien de stand (en het huidige verschil van slechts 5 punten) in het WDC durf ik ook niet te stellen dat Sainz echt een betere coureur is dan Perez momenteel; verschil is daarvoor te minimaal. Vergeet daarbij ook niet hoe Verstappen en Sainz reden toen zij beiden bij Toro Rosso reden in 2015 en hoe dat uiteindelijk verliep.
In de handen van Perez is de auto toch niet per se beter dan Sainz in de Ferrari?JEightyFive schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:24:
Volgens mij is de consensus wel dat de RB een betere auto is dan de Ferrari en Sainz staat dus 5 punten voor. Dan is die vraag toch beantwoord?
Op basis van alleen de punten in het WDC is die conclusie niet te trekken wat mij betreft. Het verschil is maar 5 punten, dat is te minimaal om een goede conclusie te trekken tussen de twee en kan met 1 of 2 races (of een uitvalbeurt van Sainz bijvoorbeeld) zomaar teniet zijn en de rollen omgedraaid zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 24-06-2024 11:31 ]
Wat het probleem dus aanstipt. Perez voldoet niet (imo).CH4OS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:30:
[...]
In de handen van Perez is de auto toch niet per se beter dan Sainz in de Ferrari?Dat is juist wat de huidige stand in het WDC laat zien.
Het kan toch niet zo zijn dat de een fier aan de leiding gaat en de ander amper mensen weet in te halen met dezelfde auto?
Nu Mercedes de weg omhoog ook gevonden heeft wordt het nog uitkijken voor Perez dat ie niet nog verder wegzakt in het klassement. Ook Piastri mag hij zich nog zorgen over maken met zijn huidige prestaties. Staat ie straks 7e of 8e. Dat verdient toch geen contractverlenging? Dan moet hij wel verdomd goed werk leveren buiten de auto maar dan kunnen ze 'm beter een baan in de fabriek geven.
Wat is het probleem precies dan dat Perez heeft volgens jou? En waarom zou Sainz het zoveel beter gaan doen, terwijl de punten in het WDC nauwelijks verschilt?JEightyFive schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:34:
[...]
Wat het probleem dus aanstipt. Perez voldoet niet (imo).
Het kan toch niet zo zijn dat de een fier aan de leiding gaat en de ander amper mensen weet in te halen met dezelfde auto?
Tja, zoals ik elke keer al zeg wanneer het weer over Perez gaat: wij zien blijkbaar niet alles, kijken alleen naar punten/stand in WDC en tijdsverschil met Verstappen, maar blijkbaar zijn dat geen redenen voor RBR om Perez aan te houden. Wat die redenen dan wel zijn, geen idee, daar heeft het team immers ook niets over los gelaten.Nu Mercedes de weg omhoog ook gevonden heeft wordt het nog uitkijken voor Perez dat ie niet nog verder wegzakt in het klassement. Ook Piastri mag hij zich nog zorgen over maken met zijn huidige prestaties. Staat ie straks 7e of 8e. Dat verdient toch geen contractverlenging? Dan moet hij wel verdomd goed werk leveren buiten de auto maar dan kunnen ze 'm beter een baan in de fabriek geven.
Of dat door inkomsten komt door merchandise verkoop, of andere keer door sponsor inkomsten (zoals hier op GoT ook wel eens wordt gesuggereerd), God mag het weten, maar uiteindelijk trekt Verstappen het meeste (prijzen)geld naar binnen voor het team en wellicht ook de aandacht van alle sponsors, ook al zijn het sponsors die via Perez bij RBR gekomen zijn.
Dan kunnen wij op fora en andere (sensatiezoekende) websites roepen dat Perez zo ruk is en eigenlijk gisteren vervangen had moeten worden, uiteindelijk gaan wij daar niet over en heeft RBR besloten om het contract met Perez (al zullen er ongetwijfeld clausules in zitten) te verlengen, dan hebben wij als beste stuurman aan wal, te leven met die keuze, want veel verandering zal er (voorlopig) toch niet in komen.
[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 24-06-2024 11:50 ]
Mee eens, maar als 3 teams het hebben, zal het niet al te vreselijk lastig zijn?RobertMe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:56:
[...]
Elk kind kost een tiende, en had Perez niet aardig door lopen fokken?albino71 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:11:
Een simpele redenering kan ook zijn dat Max sinds 2021 steeds weer iets beter is geworden en dat bij Checo die rek er uit is. Gevolg, het gat wordt steeds groter en dat gaat ook niet meer goedkomen.
Zó spannend vind ik het nou ook nog niet, hoor...Treveo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:03:
[...]
Voorlopig zijn het steeds verschillende die winnen als Verstappen niet wint, dus loopt men nauwelijks in. Ook dit weekend is Norris weliswaar Leclerc voorbij gegaan, maar is Max t.o.v. Norris gewoon weer 6 punten uitgelopen. Als Max nog een paar races wint, mag hij de rest van de races 2e eindigen, als Norris ze allemaal wint...
Het seizoen is nog lang, het is leuk dat het niet meer alleen de Max Verstappen Show is, maar voorlopig maak ik me nog geen zorgen voor Max z'n 4e titel. (Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat hij al "in the pocket" is!)
Je bent alweer vergeten dat Sainz een race heeft gemist? Als je de 6 (meen ik) punten van Bearman er bij telt is het gat al 11 punten. En dan tel ik nog niet mee dat Sainz het waarschijnlijk beter had gedaan dan een rookie.CH4OS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:20:
[...]
Of hij talentvoller is weet ik niet, maar gezien de stand (en het huidige verschil van slechts 5 punten) in het WDC durf ik ook niet te stellen dat Sainz echt een betere coureur is dan Perez momenteel; verschil is daarvoor te minimaal.
Nu de concurrentie dichterbij komt maakt RedBull het venster kleiner. Verstappen kan daar mee omgaan, Perez niet. Er wordt wel eens gezegd dat de auto voor de rijstijl van Verstappen gebouwd wordt. Ik denk dat het meer is dat Verstappen zijn stijl kan aanpassen aan de auto zoals die is en binnen de haarfijne marges blijft. Perez lukt dat niet en kleine foutje stapelen dan op.
Daardoor lijkt het verschil tussen Perez en Verstappen opeens veel groter. Verstappen heeft recent aangeven dat hij te dicht op de rand zit en het vroeg of laat fout gaat.
Ik denk dat Bottas bij Mercedes hier ook slachtoffer van geworden is in de tijd dat Verstappen een bedreiging werd voor Hamilton.
Wat voor Perez spreekt is zijn ervaring. Het is een van de meest ervaren F1 coureurs, ooit. Hij heeft al 271 races gereden (Alonso is kampioen 390 en Hamilton doet lekker mee met 342 races, Verstappen zit "pas" op 195). Niet dat die ervaring hem beter maakt dan Verstappen, maar het is wel een voordeel ten opzichte van andere kandidaten voor dat stoeltje. Niet alleen op de baan maar ook in de reclame.
Het is nogal vergezocht, maar ik denk ook wel eens dat RBR het wel fijn vindt om een coureur te hebben die ze op ieder moment kunnen wippen zonder gekke blikken en die dat zelf ook weet en er mee kan leven. Dat team heeft de repututatie om meedogenloos te zijn met jonge coureurs en carrieres te verwoesten door ze te vroeg voor de leeuwen te gooien en ze dan beschadigd weer af te voeren. Wil je daar voor rijden als je ook bij een andere team aan de slag kan?
Ik weet niet of die reputatie nog terecht is want de huidige lichting RBR & VCARB coureurs gaan allemaal al een hele tijd mee ondanks af niet al te indrukwekkende prestaties (van PER, TSU & RIC). RIC zit technisch gezien nog niet heel lang bij VCARB, maar dat hij terug komt komen zegt ook iets over hoe ze met mensen omgaan. Hij is geen rookie die in het diepe wordt gegooid.
Perez is door RBR aangenomen met maar één doel: Verstappen kampioen maken. Dat heeft hij gedaan en hoe, ook als dat helemaal ten koste van z'n eigen race ging. Daarna was de RBR een tijd zo dominant dat Verstappen het prima alleen af kon. De afgelopen twee races (en kwalificaties) heb ik weer het gevoel dat RBR er voor kiest om Perez op te offeren om Verstappen de beste kansen te geven. Perez heeft z'n kwalificatie moeten opofferen om Verstappen een tow te geven. Volgens mij zit daar zijn echte waarde.
Hij weet dat hij er is om Verstappen te helpen en dat zijn baan niet in de eerste plaats afhankelijk is van zijn eigen prestaties maar van het succes van Verstappen. Afgelopen jaar hoefde hij daar niks voor te doen, dit jaar is er weer werk aan de winkel.
Mocht het dramatisch fout gaan dan kunnen ze met opgeheven hoofd afscheid van elkaar nemen zonder juridisch gedoe want er staat vast iets over in de contracten. Niemand zal RBR verwijten dat ze Perez niet genoeg kans hebben gegeven of dat ze zijn carriere hebben verwoest. Ook zal niemand gek naar Perez kijken als hij na zo'n lange F1 carriere eindelijk met pensioen gaat. Er zijn wel meer die niet op top zijn gestopt.
Dat is misschien niet de meest leuke baan, maar je rijdt wel F1 met de beste auto. Kimi Raikonen had het minder goed geregeld toen hij na z'n top nog als hobby in F1 wilde blijven. Hij moest betalen om met een Alpha Romeo te rijden.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Testing, one, two ...
Max gaf na de vrijdag in Barcelona aan tevreden te zijn qua afstelling vrijdag. Dus dat er echt iets faliekant mis ik vind ik wel een beetje overdreven. Want vorig jaar was de auto ook al tricky qua afstelling, alleen werd dat toen nog gemaskeerd doordat de auto echt veel beter was dan de rest vh veld. Nu zit de rest vh veld dichterbij en dat merk je dus ook in de vrije trainingenhardware-lover schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:02:
De achilleshiel voor de RB20 lijkt nu steeds die vrijdag te zijn waarin ze de setup steeds niet snel genoeg op orde lijken te krijgen (ik kijk dan vooral naar de combinatie met Verstappen). Gelukkig is het Sprint Format nu anders geworden dit jaar anders zouden ze daar flink meer last van hebben gekregen bij de volgende Sprint weekenden. Er lijkt toch werkelijk nog steeds iets faliekant mis te zijn met wat de auto zou moeten doen volgens hun simulator en wat ie daadwerkelijk doet. Als ze daar de vinger achter kunnen krijgen dan zou er misschien weer wat extra snelheid te behalen zijn door vroeger met een betere setup voor de dag te gaan komen dan nu het geval is.
4 stuks volgens mijRobertMe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:32:
[...]
Elk kind kost een tiende, en had Perez niet aardig door lopen fokken?
"Max Verstappen: "We made some good set up changes going into qualifying and the car was a lot better. I think we really maximised that and the car felt more connected and nice to drive."Blik1984 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:05:
Max gaf na de vrijdag in Barcelona aan tevreden te zijn qua afstelling vrijdag. Dus dat er echt iets faliekant mis ik vind ik wel een beetje overdreven. Want vorig jaar was de auto ook al tricky qua afstelling, alleen werd dat toen nog gemaskeerd doordat de auto echt veel beter was dan de rest vh veld. Nu zit de rest vh veld dichterbij en dat merk je dus ook in de vrije trainingen
Dat kan ie straks niet indien er enkel een FP1 is voorafgaand aan de Sprint. Maar zoals ik als schreef, gelukkig is dat Sprint Format gewijzigd dit seizoen.
Testing, one, two ...
Op vrijdagen (wat over het algemeen ook gebruikt wordt voor tests) kun je je afvragen in hoeverre men nog tijd hoeft te steken in de setup. Immers worden dan ook de upgrades getest e.d, dus ik kan mij ook voorstellen dat je niet alle tijd hebt voor de (fijn) afstelling van de auto, die men meestal al grotendeels vanuit de data en de sim hebben gehaald.hardware-lover schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:02:
De achilleshiel voor de RB20 lijkt nu steeds die vrijdag te zijn waarin ze de setup steeds niet snel genoeg op orde lijken te krijgen (ik kijk dan vooral naar de combinatie met Verstappen). Gelukkig is het Sprint Format nu anders geworden dit jaar anders zouden ze daar flink meer last van hebben gekregen bij de volgende Sprint weekenden. Er lijkt toch werkelijk nog steeds iets faliekant mis te zijn met wat de auto zou moeten doen volgens hun simulator en wat ie daadwerkelijk doet. Als ze daar de vinger achter kunnen krijgen dan zou er misschien weer wat extra snelheid te behalen zijn door vroeger met een betere setup voor de dag te gaan komen dan nu het geval is.
https://www.fia.com/sites..._issue_8_-_2024-06-24.pdf
F1 will have another go at avoiding a weekend of track limits penalties in Austria. Strips have gravel have been introduced at Turns 9 and 10 as a deterrent - and they will be removed for August's @MotoGP event.
— Adam Cooper (@adamcooperF1) 25 juni 2024
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Of ze leggen de gravel gewoon iets korter bij de lijn zodat je niet buiten de witte lijn kan gaan zonder ook door de gravel te gaan. Iets wat in de laatste bocht van Imola dus niet zo was, daar kon je volledig buiten de witte lijn gaan zonder in de gravel te komen.SterqVerhael schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:42:
Prima oplossing, alleen hoop ik dan wel dat er in die bochten geen specifieke tracklimit controle geldt voor 'the white line'. De baan is daar de natuurlijke tracklimit door het toevoegen van gravel. Laat dat dan ook zo. Als ze vervolgens weer zo pietluttig gaan controleren op specifieke vooraf bepaalde limits, wordt het weer zo'n penalty shitshow.
kom er nu ook een foto van tegen!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Dus geen tijdstraffen voor Ocon meer

[ Voor 22% gewijzigd door Chocoball op 25-06-2024 13:34 ]
PSN: Sluuz
🚨 Honda is increasingly likely to confirm that Max's new PU from Canada has been lost post their inspection at Sakura as per @autosport
— RBR Daily (@RBR_Daily) 25 juni 2024
This would mean a 10 place grid drop when he takes a new PU
[https://t.co/0MtupEueYO] pic.twitter.com/uEnXMOTCKI
Zou zuhur zijn. hopelijk kunnen ze de penalty pakken als Max een keer een slechte Q heeft, in plaats van hem te moeten pakken vanaf een eerste startrij
To clarify it is lost as in due to damage and not actually being lost physically 😭
— RBR Daily (@RBR_Daily) 25 juni 2024
[ Voor 33% gewijzigd door basvn op 25-06-2024 14:55 ]
Spa achteraan starten lijkt weer een stapje dichterbij idd:Waah schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:14:
[...]
als ze de regels gaan aanpassen mid-season misschien wel weer ja
https://www.motorsport.co...ears-conclusion/10627269/World champion faces F1 grid penalty as Honda inspection of his Canada engine does not look like bringing good news
Eens kijken of hij van 20 naar 3 kan rijden
Even van 20 naar 3 rijden bijvoorbeeld zit er niet meer in.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2024 15:02 ]
PSN
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Een grindbak in je diffuser zuigen zal ook niet optimaal zijn voor de carbon strakes onder de vloer van je autozonoskar schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:26:
Die grind stroken moeten breder zijn dan een auto, anders kun je er "gewoon" omheen rijden.
Couriers zullen de bocht minder wijd laten lopen op deze manier iig, zolang hij dichter bij de lijn ligt dan 1 auto breedte.
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2024 16:38 ]
PSN
Als je zo wijd er omheen gaat heb je er ook geen voordeel van. Vorig jaar was het gezeik elke keer dat ze net een paar cm te wijd gingen, geen meters.zonoskar schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:26:
Die grind stroken moeten breder zijn dan een auto, anders kun je er "gewoon" omheen rijden.
[F1 2024] Race 11 GP van Oostenrijk
Komend weekend geen regulier raceweekend maar een sprintrace weekend.
Triple header, dus na zo'n niet super enerverende wedstrijd inspiratie vinden zal wel moeilijk zijnBvanham schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:49:
Beetje flauwtjes dit keer, heb wel eens veel betere van hem gezien.
Goed genoeg > Next
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2024 16:06 ]
PSN
sjaool schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:42:
[...]
Het einde zou een animated gifje moeten zijn.
[Afbeelding]

zonoskar schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:26:

Dat circuit wordt ook voor motor races gebruikt. En zeker met de FOM die nu eigenaar is van de MotoGP zal het een kwestie van tijd als er gemeenschappelijke races komen in het weekend. Ze moeten de witte lijn breder maken want dat was de klacht, men ziet de rand niet goed.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Lost? Hoe kun je nou een complete PU kwijtraken?basvn schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:54:
[Twitter]
Zou zuhur zijn. hopelijk kunnen ze de penalty pakken als Max een keer een slechte Q heeft, in plaats van hem te moeten pakken vanaf een eerste startrij
[Twitter]
In ieder geval. Ik verwacht op zo'n kort baantje dat de Ferrari's erbij zitten. Benieuwd of dat nog voor de zomerstop gaat ploffen tussen de coureurs. Ongeacht het weer zal het een leuke race worden, verschillen zijn meestal wel heel klein op zo'n kort en simpel baantje.
Afgezien daarvan kijk ik niet bepaald uit op het grote turffeest, naast de willekeurige stewards beslissingen, dus laten we hopen dat de stewards zo weinig mogelijk hoeven te doen.
Denk dat er wel een performance clausule is, maar zolang Max wint, zie ik niet hoe hij goedkoop onder het contract uit zou kunnen komen. Lijkt me grappig als er een clausule zou zijn over de performance van Perezcodex schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:27:
Ik ben toch benieuwd wat er speelt tussen kamp Verstappen en Mercedes. Toto die aangeeft dat de definitieve keuze pas in november valt en nu gezegd zou hebben dat Max erover gaat nadenken als zij de prestaties van de Mercedes verbeteren. Gezien de laatste GPs ben ik benieuwd of Red Bull hem weet binnen te houden voor 2025.
Denk eerder dat ze wachten op Antonelli, maar ik betwijfel of Toto dat ooit zou aandurven, die zal wel naar Williams gaan. En Antonelli, hoe jong hij ook is, schittert niet geweldig als je puur naar het racen kijkt. Talent genoeg, maar nog niks wows voor F1. En op zijn leeftijd kan hij makkelijk nog een jaartje F2 doen en wat andere zaken. Snel zat, maar nog niks spectaculairs, afgezien van zijn leeftijd.
Russell is geen teamleader, althans, niet op de baan. Nee, ik denk dat Max wel voor 2026 weg wilt bij Red Bull met alle nieuwe regels. Dat zal goed een drama kunnen worden ala Vettel in 2014 als ik me niet vergis. Ik kan me even niet herinneren of die regels al half bekend waren toen Max had bijgetekend bij RB. Ik denk dat een Max wat loyaler is dan zijn pa, maar ik denk ook dat het een reeele vraag begint te worden hoe lang Max zelf nog door wilt gaan. Het wordt er immers niet veel beter op qua racen of de auto's zelf.
Max heeft geld genoeg, dus daar hoeft ie het ook niet voor te doen. Wat wel leuk is voor ons racefans dat als ie overstapt, dat we dan ook enige zekerheid hebben dat ie dan nog x jaar doorraced in de F1. Kan me voorstellen dat dat voor een team als Merc ook een 'risico' is. 3 jaar daar en dan foetsie. Maarja, als ie dan 2 wc's binnenhaald, why not.
/end of ramblings/
Ik verwacht dat als RB de plank mis slaat in 26 hij in 27 bij Merc of Ferrari rijd 😎siggy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:44:
[...]
Denk dat er wel een performance clausule is, maar zolang Max wint, zie ik niet hoe hij goedkoop onder het contract uit zou kunnen komen. Lijkt me grappig als er een clausule zou zijn over de performance van Perez
Denk eerder dat ze wachten op Antonelli, maar ik betwijfel of Toto dat ooit zou aandurven, die zal wel naar Williams gaan. En Antonelli, hoe jong hij ook is, schittert niet geweldig als je puur naar het racen kijkt. Talent genoeg, maar nog niks wows voor F1. En op zijn leeftijd kan hij makkelijk nog een jaartje F2 doen en wat andere zaken. Snel zat, maar nog niks spectaculairs, afgezien van zijn leeftijd.
Russell is geen teamleader, althans, niet op de baan. Nee, ik denk dat Max wel voor 2026 weg wilt bij Red Bull met alle nieuwe regels. Dat zal goed een drama kunnen worden ala Vettel in 2014 als ik me niet vergis. Ik kan me even niet herinneren of die regels al half bekend waren toen Max had bijgetekend bij RB. Ik denk dat een Max wat loyaler is dan zijn pa, maar ik denk ook dat het een reeele vraag begint te worden hoe lang Max zelf nog door wilt gaan. Het wordt er immers niet veel beter op qua racen of de auto's zelf.
Max heeft geld genoeg, dus daar hoeft ie het ook niet voor te doen. Wat wel leuk is voor ons racefans dat als ie overstapt, dat we dan ook enige zekerheid hebben dat ie dan nog x jaar doorraced in de F1. Kan me voorstellen dat dat voor een team als Merc ook een 'risico' is. 3 jaar daar en dan foetsie. Maarja, als ie dan 2 wc's binnenhaald, why not.
/end of ramblings/
PSN
Alleen kan noch Toto noch Mercedes coureurs te plaatsen bij Williams. Sure, ze kunnen Williams pogen te verleiden, maar waarmee? (=> korting op motoren) En hou verhoud zich dat tot alle geruchten dat Sainz (zo goed als zeker) getekend heeft bij Williams? En als ze een top coureur kunnen krijgen (die ook nog wat sponsor backing heeft AFAIK) waarom zouden ze dan voor een rookie kiezen? En met Sainz erbij zou het team dan vol zitten, immers is Albon al verlengd.siggy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:44:
Denk eerder dat ze wachten op Antonelli, maar ik betwijfel of Toto dat ooit zou aandurven, die zal wel naar Williams gaan.
Klopt, Toto heeft Sainz expliciet benoemd in zijn keuze om tot november te wachten. Het is niet alsof Antonelli zijn superstatus nu waar maakt in F2.RobertMe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:14:
[...]
Alleen kan noch Toto noch Mercedes coureurs te plaatsen bij Williams. Sure, ze kunnen Williams pogen te verleiden, maar waarmee? (=> korting op motoren) En hou verhoud zich dat tot alle geruchten dat Sainz (zo goed als zeker) getekend heeft bij Williams? En als ze een top coureur kunnen krijgen (die ook nog wat sponsor backing heeft AFAIK) waarom zouden ze dan voor een rookie kiezen? En met Sainz erbij zou het team dan vol zitten, immers is Albon al verlengd.
Dan is de vraag inderdaad, waarom Sainz laten wegglippen? Ik denk dat ze in november afwachten of Max komt en anders inderdaad voor een jaar terugvallen op Antonelli.
Tot nu toe schiet het nog niet echt zo op met Mercedes ze staan er eigenlijk slechter voor dan eind 2023. Ze worden nu om de oren gereden door hun klantenteam met dezelfde motor. Het zal mij benieuwen of ze dit seizoen nog aansluiting kunnen vinden. We zijn al bijna op de helft.codex schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:27:
Ik ben toch benieuwd wat er speelt tussen kamp Verstappen en Mercedes. Toto die aangeeft dat de definitieve keuze pas in november valt en nu gezegd zou hebben dat Max erover gaat nadenken als zij de prestaties van de Mercedes verbeteren. Gezien de laatste GPs ben ik benieuwd of Red Bull hem weet binnen te houden voor 2025.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 26-06-2024 19:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Puur persoonlijk snap ik niet waarom Sainz bij Williams zou tekenenen. Praatjesmaker Vowles is goed in praatjes, tot op heden in de praktijk nog weinig effect. Albon is wel een zekere kracht, Antonelli icm wat goedkopere Merc PU's zou ik dat zo doen. Wat moet Sainz daar doen? Elke race klagen dat het niet goed is? Dat kan ik ook, voor een fractie van zijn salaris. Vowles is een echte luchtkasteelbouwer, of men weet echt iets wat niemand kan verzinnen (luchtkastelen).RobertMe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:14:
[...]
Alleen kan noch Toto noch Mercedes coureurs te plaatsen bij Williams. Sure, ze kunnen Williams pogen te verleiden, maar waarmee? (=> korting op motoren) En hou verhoud zich dat tot alle geruchten dat Sainz (zo goed als zeker) getekend heeft bij Williams? En als ze een top coureur kunnen krijgen (die ook nog wat sponsor backing heeft AFAIK) waarom zouden ze dan voor een rookie kiezen? En met Sainz erbij zou het team dan vol zitten, immers is Albon al verlengd.
Ik zie echt niet in wat Sainz bij Williams moet, sportief. Puur potentieel is Audi/Sauber veel beter. Williams is intussen al jaren aan het bouwen, maar er komt niks van. Sainz & Co zijn compleet disillusioneel als e denken dat Williams een betere optie is dan Audi. Alleen de motorkant kan de eerste jaren een mindere keuze zijn. Maar als hij 5 jaar met $$ kan krijgen bij Audi? Why not. Lijkt een no brainer.
Williams heeft geldtekort, bedenk je eens Albon weg en bedenk je Latifi ervoor in de plaats. Dan is Williams niks minder dan een Minardi. Ik heb niks met die Vowles, dat mag duidelijk zijn, en ik heb wat dat betreft meer voor Sainz dan voor Williams. Het is allang geen Williams meer, dus ze teren soweiso op legacy wat niet van hun is. Alleen in Naam. Audi heeft backing, Williams....... Alleen als die Merc customer PU zoveel beter zou zijn dan de Audi..... maar dan nog. Dan rijd je rond in een rebadged used Merc. Ik heb niks met Audi, maar heilige excrements, ik rijd liever in een Audi als ik de keus had.
Williams is aan het opbouwen, Audi ook, maar die hebben een fabrikant achter zich. Als je je 5jaar wilt/moet binden aan een partij, welke piep gaat naar Williams. It makes no sense.
Kan je verhaal grotendeels goed volgen, maar denk wel dat Toto bang is voor weer een Verstappen-scenario, en daardoor wellicht eerder / wat te vroeg de gok gaat nemen met Antonelli. Je kan het nl. ook omdraaien; Hamilton gaat weg, Verstappen komt volgend jaar niet (gaan we dan vanuit), Sainz is niet meer beschikbaar, dus wat moet ie dan? Denk dat je dan beter Antonelli een kans kan geven dan Schumi jr of Ocon in die wagen te zetten, want Piastri, Norris, Leclerc e.d. liggen ook allemaal vastsiggy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:44:
[...]
Denk dat er wel een performance clausule is, maar zolang Max wint, zie ik niet hoe hij goedkoop onder het contract uit zou kunnen komen. Lijkt me grappig als er een clausule zou zijn over de performance van Perez
/end of ramblings/
Edit:
Overigens grotendeels hetzelfde voor Williams. Dollington capital lijkt wel te willen, ook financieel (heeft Williams niet zo gestreden voor aanpassen van cap ex regels zodat ze zelf meer te besteden hebben?). Maar ook daar komt er nog niks uit.
En nog maar een edit dan
In 2014 deed Williams het toch niet slecht in het kampioenschap. Wellicht geen goede auto, maar ze hadden wel een motor waarmee/waardoor ze vooraan reden. En van Audi zeg je zelf al dat de kans best aanwezig is dat dat de eerste jaren niks is v.w.b. motor. En qua auto zie ik het er bij Audi ook niet in zitten op basis van wat we nu zien bij Sauber.
[ Voor 42% gewijzigd door RobertMe op 26-06-2024 20:34 ]
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024