[F1] Seizoen 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 89 Laatste
Acties:
  • 973.080 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
@Notlupus
Volgens deze site: https://nl.motorsport.com...ldkampioenschap/10617075/

Staat inderdaad Schumacher nog wel even op 1.

Ik las afgelopen weekend ook iets over dit record, maar had het verder niet gecheckt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Hij heeft het wel al min of meer. Ik denk dat er vreemde dingen moeten gebeuren wil hij geen WDC worden dit jaar en ook al bestaat de kans dat hij de leiding ergens dit jaar verliest, is die nog steeds vrij klein met momenteel 56 punten los van Leclerc. Dat zijn twee hele race wins en een stukje sprint, aangenomen dat hij nul punten blijft halen en Ferrari _O- alles weet te maximaliseren.

Goed, als Max dus dit seizoen aan de leiding blijft staan zijn er 1029 dagen in de pocket tot de eerste race van 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
Help!!!! schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:53:
[...]

Nu zijn de meesten hier dacht ik geen groot fan van Doornbos maar hij heeft volgensmij wel korte lijntjes met de Verstappens. Dus als dat het sentiment is bij Max c.s. dan zie ik MER toch wel steeds meer in beeld komen.

Ik denk ook dat Newey wel degelijk nog steeds een hele belangrijke rol speelde. Je hoeft niet alle details uit te werken maar de grote lijnen uit zetten en bewaken is vaak doorslaggevend. Visie.

Ben bang dat Newey (indien bij Ferrari) de Max fans nog heel veel pijn kan gaan doen in 2026.

[...]
Verstappen kan Newey altijd nog naar Ferrari volgen.

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 19:20
DataGhost schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:04:
Hij heeft het wel al min of meer. Ik denk dat er vreemde dingen moeten gebeuren wil hij geen WDC worden dit jaar en ook al bestaat de kans dat hij de leiding ergens dit jaar verliest, is die nog steeds vrij klein met momenteel 56 punten los van Leclerc. Dat zijn twee hele race wins en een stukje sprint, aangenomen dat hij nul punten blijft halen en Ferrari _O- alles weet te maximaliseren.

Goed, als Max dus dit seizoen aan de leiding blijft staan zijn er 1029 dagen in de pocket tot de eerste race van 2025.
Met andere woorden, hij is er nog lang niet ;)
Wil niet doemdenken maar de kans bestaat toch altijd dat hij een Ricciardo-crash (gevolgen vallen al bij al mee maar toch ernstig genoeg om racen te belemmeren) meemaakt en enkele races aan de kant moet blijven

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dat is dus iets wat ik onder "vreemde dingen" vind vallen. En geldt natuurlijk net zo hard voor Leclerc en alle andere coureurs. Als ik nu naar een of andere bookmaker zou gaan en zou gokken dat Verstappen aan de leiding blijft en WDC wordt krijg ik net m'n inleg terug.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26
Verstappen gaat bij bepaalde Europese races met een ander kleur hoofddeksel rijden :)

De Orange Tribute helm zal te bewonderen zijn bij de races in Spanje, Oostenrijk, België, Nederland en Italië. Races waarbij the Orange Army in grote getalen weer aanwezig zullen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.verstappen.com/img/thumb/thumb.php?src=/img/product/1792_890695a_orange_helmet_2024_max.png&w=700&f=png

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/max-verstappens-special-orange-tribute-helmet-for-the-2024-v0-fknar0sjsw5d1.jpg?width=935&format=pjpg&auto=webp&s=2a4592185cdb1981dea6cc0041550a9d0be37b07

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/max-verstappens-special-orange-tribute-helmet-for-the-2024-v0-ymmssi2ksw5d1.jpg?width=935&format=pjpg&auto=webp&s=cb90d5cf4406c145ab3dad5a9639671264e67e95 Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/max-verstappens-special-orange-tribute-helmet-for-the-2024-v0-hfqu1tiksw5d1.jpg?width=935&format=pjpg&auto=webp&s=4d474e9608799bdcc971e21febee9294a033b1d5

[ Voor 42% gewijzigd door Chocoball op 11-06-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chocoball schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:28:
Verstappen gaat bij bepaalde Europese races met een ander kleur hoofddeksel rijden :)

De Orange Tribute helm zal te bewonderen zijn bij de races in Spanje, Oostenrijk, België, Nederland en Italië. Races waarbij the Orange Army in grote getalen weer aanwezig zullen zijn.

[Afbeelding]
Ik gok dat Monza vooral Rood zal zijn ipv Oranje O-)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03:27
Notlupus schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Klopt dat wel? Schumacher nam de nummer 1 positie in Indianapolis 2000 over van Häkkinen en bleef nummer 1 tot Monaco 2003 toen Räikkönen eerste werd. 980 dagen. Max staat sinds Spanje 2022 bovenaan (Leclerc was nog eerste in Miami een race daarvoor) en dat is tot vandaag 751 dagen.

Hij staat wel de meeste races achtereen op 1... (48 om 37).
In race café werd verteld dat Schumacher op 749 dagen stond. Verder niet gecheckt.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Goed nieuws voor de Perez-fans. Er is in ieder geval 1 competitie waarin ie bovenaan staat 🤭
https://www.reddit.com/r/formula1/s/yfFR3iqnKX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stgS0tQh2ZmLRHjrOJuPbyz22ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6KlreskVhphhiBz325CJBse.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Altijd +1 voor de humor van Vasseur:
“But we were quite confident with the pace for today. At the beginning everything went wrong, and I hope that we put all the tough, s***** parts of the season on the same weekend!”
https://www.formula1.com/...in.3VqiiZlm6ljBMg0vVVEKXn

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
Ferrari en Vasseur moeten zich diep schamen na afgelopen weekend. Als ik Vasseur was hield ik complete radiostilte tot aan Spanje.

Beide coureurs niet in Q3 in de kwalificatie, in de race geen potten kunnen breken, betrouwbaarheidsproblemen bij Leclerc, uitvalbeurt door eigen schuld van Sainz, idiote bandenkeuze voor Leclerc en uiteindelijk twee coureurs die uitvallen. Onvoorstelbaar.

Teveel miskleunen in één weekend die absoluut niet mogen gebeuren bij een team van Ferrari, zeker niet als je stug vol blijft houden dat je voor de titel wilt gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Real
DataGhost schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:04:

Wat ik een paar dagen gelden ook al schreef. Max is ontzettend consistent, als hij niet wint staat hij wel op het podium (een uitzondering daargelaten). Wie er bij hem op het podium staan varieert nogal, per saldo loopt hij eigenlijk elk weekend uit op deze manier.

Ookal mist Max een paar races en/of wordt de Red Bull auto minder snel. Zolang de directe concurrentie blijft wisselen zie ik niet in waarom hij dit seizoen geen kampioen wordt.

Laat het maar lekker gebeuren. Ik heb het idee dat Red Bull, Ferrari, McLaren en Mercedes qua performance steeds dichter naar elkaar toekruisen en dat geeft leuke strijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:29
B-Real schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:39:
idiote bandenkeuze voor Leclerc
Nah... Leclerc was na de Inter => Inter pitstop al laatste en ze wisten al dat de motor "stuk" was en hij dus geen potten ging breken. Door iets anders te doen met de banden (gokken dat die bui niet komt en overleven op hard) kun je mogelijk nog terug komen als je "gelijk" hebt, en de rest dus nog een pitstop moet maken en je zelf wel redelijk tempo hebt en daarna inloopt (en de rest dan die stop moet maken die je zelf niet hoeft te maken).

Die stop naar hard had niet gehoeven, maarja, ze waren 19e en bleven 19e, nothing gained, but nothing lost either. Was het echter droog gebleven had het wel iets opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02

JB

Cédric roelt!

Verder vroeg LEC zelf om die banden :? Dus niet echt "on" FER to blame?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tech nieuws over de nieuwste achtervleugel trends bij de verschillende teams:
https://www.motorsport.co...rear-wing-trend/10622169/

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motorsport.com/images/mgl/0mbpLQ52/s700/red-bull-rb20-rear-wing-tip.webp

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 13-06-2024 12:16 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:46

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
De top 10 van meeste schade op dit moment na de GP van Canada:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlRztYktMwhwbGuIK4sEULXGixY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F186QqwMLwIza8phHDNswfVh.png?f=user_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraag me af hoe ze die schades berekenen ergens heeft iemand besloten spoiler kost dit, ophanging kost dat... anders krijg je dit niet in een statistiek want geen enkel team gaat het echt openbaar maken en daarbij zijn productie kosten niet gelijk aan product kosten. Wat als het onderdeel toch al voor het laatst werd gebruikt die race is de schade dan 0?

Slechts 2 miljoen voor een volledige auto afschrijven valt me nog mee xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:00:
vraag me af hoe ze die schades berekenen ergens heeft iemand besloten spoiler kost dit, ophanging kost dat... anders krijg je dit niet in een statistiek want geen enkel team gaat het echt openbaar maken en daarbij zijn productie kosten niet gelijk aan product kosten. Wat als het onderdeel toch al voor het laatst werd gebruikt die race is de schade dan 0?

Slechts 2 miljoen voor een volledige auto afschrijven valt me nog mee xD
Volgens mij zit Perez zijn Monaco crash er niet bij. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Volgens mij zit Perez zijn Monaco crash er niet bij. :P
Zit er gewoon bij:
Boeryepes in "[F1] Seizoen 2024"

5 posts verder omhoog staat de grafiek ;)

PSN

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Chocoball
Pirelli is druk bezig om volgend seizoen haar bandenprogramma uit te breiden met nieuwe banden in de samenvatting en vertaling.
  • Momenteel is een derde van alle races een stratencircuit. In de toekomst kunnen dat er nog meer worden met in ieder geval Madrid. De meeste stratencircuits kennen geen snelle bochten en hebben glad asfalt waardoor ze niet veel van de huidige banden vragen en weinig slijtage hebben.
  • Vorig seizoen werd bij 11 van 23 races (inclusief Imola) de C5, C4 en C3 banden gekozen. Mario Isola weet te vertellen dat Pirelli bezig is met de homologatie van de C6 (zes) band. Daarmee wordt de C6 de zachtste band in het gamma zodat er meer opties zijn voor stratencircuits.
  • Getest is er ook al, in de week voor Canada heeft Ferrari 2 dagen lang op het circuit van Paul Ricard een bandentest uitgevoerd. Op de eerste dag heef Sainz op een droog circuit 138 rondjes op de nieuwe slick banden mogen testen. Op de tweede dag heeft Leclerc onder kunstmatig natte condities de nieuwe intermediate banden getest.
  • Pirelli ontwikkelt niet alleen nieuwe bandensoorten maar ook een nieuwe basis voor de F1 banden. Het doel is dat de banden nog steeds gedurende de afstand slijten maar niet snel oververhitten. Coureurs kunnen dan langer het gevecht op de baan aangaan.
  • Vanaf september begint dan ook de ontwikkeling van de 2026 band waarbij niet alleen de bandensoorten wijzigen maar ook de afmetingen. Ze worden smaller en kleiner vanwege minder luchtweerstand en om het gewicht te reduceren.
  • Voor gaat de breedte van de banden terug van 305 mm naar 275 mm en achter van 405 mm naar 375 mm. De diameter wordt maar fractioneel minder om het gevaar op oververhitting niet te laten stijgen. Voor gaat de diameter van de banden van 720 mm naar 705 mm en achter van 720 mm naar 710 mm. Daarmee worden de voorbanden in doorsnede nog iets kleiner dan de achterbanden. Isola denkt4 tot 5 kilo te besparen bij 1 bandenset.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Pirelli-Reifentest-Paul-Ricard-Ferrari-Carlos-Sainz-2024-169FullWidth-7c50d0da-2114080.jpg
Sainz met de C6 testband

https://www.auto-motor-un...ischung-stadtkurs-rennen/

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat safety car met telemetrie :)

Wel leuk om te zien dat hij in de bochten hard pushed, maar op de rechte stukken half gas gaat.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dat klinkt zo lekker rauw :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
YakuzA schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:18:
Wat safety car met telemetrie :)
[YouTube: F1 safety car's speed and how hard it's pushing]

Wel leuk om te zien dat hij in de bochten hard pushed, maar op de rechte stukken half gas gaat.
Ik voel me dom dat ik dacht dat hij buiten de gevaarlijke situatie ook vol aan het pushen zou zijn dus ook op de rechte stukken

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Snowhite0901 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Ik voel me dom dat ik dacht dat hij buiten de gevaarlijke situatie ook vol aan het pushen zou zijn dus ook op de rechte stukken
Als die dat deed was Verstappen geen drievoudig WDC (maar maar tweevoudig).

De SC rijdt altijd een tempo dat door de raceleiding bepaald wordt. Dit om bv er voor te zorgen dat de SC minder rondes op de baan is. Maar ook om ervoor te zorgen dat de marshalls daadwerkelijk meer tijd hebben om te werken (als ze bv baan moeten vegen gaan ze aan de kant als de trein langs komt, als de SC vol pusht is de tijd daartussen dus veel korter). En door de SC langzaam(er) te laten rijden kan er dus ook voor worden gezorgd dat alle auto's sneller achter de SC zitten (zou die pushen en daarmee in de buurt komen van de delta tijd is de eerste ronde al verloren, omdat de SC dan dus net zo hard gaat als de coureurs).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
[...]

Toevallig veel Olav Mol geluisterd?
"U ziet het misschien niet, maar Bernd Maylander is nu enorm hard aan het pushen"

Zo zijn wij met z'n allen op wel meer vlakken "gebrainwashed", omdat Olav dat altijd riep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 14-09 08:27

Damian

Insane Obtrusion

NiaX schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:14:
[...]

Toevallig veel Olav Mol geluisterd?
"U ziet het misschien niet, maar Bernd Maylander is nu enorm hard aan het pushen"

Zo zijn wij met z'n allen op wel meer vlakken "gebrainwashed", omdat Olav dat altijd riep.
Olav Mol bashen is weer in de mode zie ik :/

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Gezien de weinige on boards van de SC die we normaal voorgeschoteld krijgen was dat niet een hele rare aanname :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
Damian schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:47:
[...]

Olav Mol bashen is weer in de mode zie ik :/
Was niet bedoeld als bashen, meer een constatering. Ik betrap mezelf er op dat ik bij veel dingen gewoon de stem van Olav Mol nog hoor en ik zie soms in de reacties hier dingen terug waarvan ik denk, "Hey, dat riep Olav altijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 19:19

Mef

[...]

Ik denk dat als Mayländer in 2000 begon met SC hij dat wel degelijk meer moest doen dan in de hedendaagse SC met het materiaal waar hij toen mee rondreed. Met wat hij nu ter beschikking heeft kan hij op de rechte stukken al snelheden halen die voor zo'n wagen al zeer mooi zijn en gezien het veiligheidsrisico zelfs al naar de hoge kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maar hij moet toch ook pushen? Gas geven op een recht stuk kan iedereen. Tempo houden in de bochten, dáár zit hem het pushen in.

Je ziet de safety car met 80 als minimumsnelheid door de chicane gaan. Dat is best hard. ;)

Discussie met mede-motorrijders is altijd leuk. "ik kan zo en zo hard rijden met deze dikke motor!" om vervolgens op een bochtig stuk zoek gereden te worden door een veredeld brommertje. :+

[ Voor 31% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-06-2024 10:47 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F1 moet de banden op temperatuur houden dat is het grote probleem. Op het rechte stuk warmen ze de banden niet op koelen ze alleen maar af. Juist bocht uit zit het meeste momentum en dat is wat je de safety car ook steeds ziet doen. Op het rechte stuk gaan ze toch wel weaven als het nodig is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

there we go again

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Kleine toelichting. Het is sinds Imola weer onrustig in de paddock. Red Bull heeft bij de FIA geklaagd over de zeer flexibele voorvleugels bij McLaren, Ferrari en nu dus Mercedes. Teambaas Horner meent dat de FIA wegkijkt maar de FIA zegt op haar beurt dat alles in orde is want de voorvleugels doorstaan de FIA testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
Chocoball schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Kleine toelichting. Het is sinds Imola weer onrustig in de paddock. Red Bull heeft bij de FIA geklaagd over de zeer flexibele voorvleugels bij McLaren, Ferrari en nu dus Mercedes. Teambaas Horner meent dat de FIA wegkijkt maar de FIA zegt op haar beurt dat alles in orde is want de voorvleugels doorstaan de FIA testen.
Dat was het bij RBR een paar jaar terug ook maar toen hebben ze testen aangescherpt / aangepast om beter op de geest van de regel te controleren. Dat kunnen ze nu ook doen, voldoet het dan nog steeds prima. Anders vanaf nu aanpassen. Als het onder een bepaalde load meer flext dan toegestaan maar dat niet in de test naar voren komt moeten ze de test aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 13:57
Bij de voorvleugel is dat veel lastiger te testen dan bij de achtervleugel, omdat er veel meer elementen in zitten die kunnen flexen.
Bij de achtervleugel is eerst de test aangepast, maar nadat de auto's hier grotendeels nog steeds doorheen kwamen (alleen Alpine niet) hebben ze ook een visuele factor toegevoegd, waardoor een hoop andere teams (w.o. Sauber en Red Bull) de achtervleugel alsnog moesten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Er zitten toch reflectors op de vleugels zodat de deflectie tijdens officiële sessies en onder load ook eenvoudig gemeten kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

It has now published an update to the International Sporting Code which allows it to grant a dispensation to the age limit.

“The driver must be at least 18 years old at the start of the event of his first F1 competition,” states the rule. “At the sole discretion of the FIA, a driver judged to have recently and consistently demonstrated outstanding ability and maturity in single-seater formula car competition may be granted a super licence at the age of 17 years old.”

The FIA has also scrapped the rule which required super licence holders to “be the holder of a valid driving licence when he applies for a super licence for the first time.” The minimum driving age limit in Italy is 18.
Kans dat Antonelli dit jaar al gaat rijden in een auto is weer wat groter

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebeh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
basvn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:39:
[Twitter]

[...]

Ik ben benieuwd of ze het daadwerkelijk echt aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Siebeh schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:50:
[...]

Ik ben benieuwd of ze het daadwerkelijk echt aandurven.
Wellicht op de plek van Logan tot eind van het jaar, om te kijken of hij het aan kan. en dan toch door naar Merc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:23
Vraag is: Is die jonger of ouder als Max als die toetreed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:12
Waah schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:07:
Vraag is: Is die jonger of ouder als Max als die toetreed?
Snelle search:

Kimi A. is 17 jaar en ~294 dagen oud, Max V. was bij zijn f1 debuut 17 jaar en 166 dagen oud.

[ Voor 8% gewijzigd door Racing-Paradise op 14-06-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Racing-Paradise schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Snelle search:

Kimi A. wordt op 25 Augustus 18, Max V. was bij zijn f1 debuut 17 jaar en 166 dagen oud.
Als ze dus nu een uitzondering maken zodat die op 17 jarige leeftijd al mag rijden, dan verwachten ze hem dus voor 25 augustus al een stoeltje te kunnen geven.

Ik kan me weinig anders bedenken dan Williams eigenlijk. Al rijd Zhou ook wel echt belabberd dit jaar. Dus Sargeant er binnenkort uit?

Veel meer safetycars kan Kimi (Junior? :+ ) niet veroorzaken dan sargeant.

Dit aanvragen zou wel erg veel werk zijn om hem dan einde van het jaar in te laten stappen. En met nu voor het eerst dat Vowes zijn hand niet meer boven het hoofd houd van Sargeant kan het haast niet anders dan dat die er binnenkort in stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:34
Waah schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Als ze dus nu een uitzondering maken zodat die op 17 jarige leeftijd al mag rijden, dan verwachten ze hem dus voor 25 augustus al een stoeltje te kunnen geven.

Ik kan me weinig anders bedenken dan Williams eigenlijk. Al rijd Zhou ook wel echt belabberd dit jaar. Dus Sargeant er binnenkort uit?

Veel meer safetycars kan Kimi (Junior? :+ ) niet veroorzaken dan sargeant.

Dit aanvragen zou wel erg veel werk zijn om hem dan einde van het jaar in te laten stappen. En met nu voor het eerst dat Vowes zijn hand niet meer boven het hoofd houd van Sargeant kan het haast niet anders dan dat die er binnenkort in stapt.
FP1 ergens in de komende races?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Holk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:40:
[...]

FP1 ergens in de komende races?
Zou kunnen maar voor een FP1 speciale uitzonderingen in de regels maken, lijkt me dat de FIA daar ook weinig zin in heeft. Als die pas eind van het jaar of volgend jaar instapt, kunnen ze ook wel nog 2 maanden wachten tot die in FP1 kan rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:38
Moet het nog maar zien met Antonelli. Teveel gehyped imo.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Racing-Paradise schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Snelle search:

Kimi A. is 17 jaar en ~294 dagen oud, Max V. was bij zijn f1 debuut 17 jaar en 166 dagen oud.
Kleine correctie: Max was bij zijn debuut 17 jaar en drie dagen oud, toen reed hij zijn eerste FP. Ik neem aan dat ze Kimi eerst minimaal een FP willen laten rijden voordat ze Sargeant eruit schoppen. Maakt verder voor de records niet zoveel meer uit :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29
De formule 1 blijft een opportunistisch wereldje. Want zodra de situatie zich voordoet dat een (blijkbaar) supertalent van onder de 18 volgend jaar mogelijk een stoeltje kan krijgen, maar zijn leeftijd roet in het eten dreigt te gooien, de 'Verstappen'-regel maar weer wordt afgeschaft.

Of Toto heeft gewoon een hele dikke vinger in de pap bij de FIA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:12
DataGhost schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:22:
[...]

Kleine correctie: Max was bij zijn debuut 17 jaar en drie dagen oud, toen reed hij zijn eerste FP. Ik neem aan dat ze Kimi eerst minimaal een FP willen laten rijden voordat ze Sargeant eruit schoppen. Maakt verder voor de records niet zoveel meer uit :+
Ah ik begrijp de verwarring. Het gaat hier om de de leeftijd waarop aan een F1 race wordt deelgenomen. Verstappen was toen 17 jaar en 166 dagen.

Jongste F1 FP rijder mag je uiteraard zelf een lijstje voor maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:32
basvn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:04:
[...]

Wellicht op de plek van Logan tot eind van het jaar, om te kijken of hij het aan kan. en dan toch door naar Merc?
Er waren toch geruchten dat Sainz bij Williams had getekend? Voor een paar maanden Antonelli erin dan voor Sainz komt? Staat Antonelli volgend seizoen alsnog aan de zijlijn tenzij Mercedes het aandurft.

Weet niet tot hoe lang het contract van Russel loopt aangezien Toto Verstappen ook nog steeds wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 14-09 16:35
Op nu.nl roepen ze Antonelli naar Williams dit jaar nog, Sargeant eruit. En dan evt. volgend jaar of het jaar erop naar Mercedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
TinusXIII schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:48:
[...]
Weet niet tot hoe lang het contract van Russel loopt aangezien Toto Verstappen ook nog steeds wil hebben.
Russel is tot eind 2025 bij Mercedes in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:44:
Maar hij moet toch ook pushen? Gas geven op een recht stuk kan iedereen. Tempo houden in de bochten, dáár zit hem het pushen in.

Je ziet de safety car met 80 als minimumsnelheid door de chicane gaan. Dat is best hard. ;)

Discussie met mede-motorrijders is altijd leuk. "ik kan zo en zo hard rijden met deze dikke motor!" om vervolgens op een bochtig stuk zoek gereden te worden door een veredeld brommertje. :+
Er was toen ook een artikel dat de am een upgrade kreeg want hij was xx s per ronde langzamer dan de merc. Dat leek toen vooral over pks te gaan dus rechte lijn snelheid, maar dat was wrs ook gewoon juist de extra spoiler etc

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ah, Red Bull voelt de hete adem en gaat ineens lopen klagen. Zoals het altijd gaat. Als een team iets illegaals doet en ze zijn geen bedreiging dan laat het lopen of kopiër het. Zijn ze wel een bedreiging (en is kopiëren niet evident) ga klagen bij de FIA om het zo snel mogelijk verboden te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
basvn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:39:
[Twitter]

[...]

Waar heeft Antonelli die consistentie etc etc laten zien in single seater formulas? In 1 jaar 4 F4 kampioenschappen en een handvol F2 races? Is dat al voldoende voor "consistent"? Over hoeveel races gaat het dan? Een stuk of 20-30? Om en nabij 1 F1 seizoen dan? Vind ik vrij kort om te zeggen "bewezen dat..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Tsja Antonelli. Sowieso heel weinig talenten die F3 overslaan en naar F2 gaan. Ik weet niet hoe groot de stap van F4 naar F3 is, maar er zijn meer coureurs die F2/GP2 over slaan dan een F3. Maar goed, grootste gedoe weer met die regels is dat de FIA compleet geen idee heeft wat het doet. Continu reageren en nu (terecht) de domste maatregel afschaffen. Nu nog dat ellendige puntensysteem afschaffen waar genoeg mensen ook door genaaid zijn...... Maar FIA kennende zullen ze never nooit eigen fouten toegeven, zoals elke grote organisatie dat voor elkaar krijgt.

Antonelli zelf, i don't know, heb er weinig spectaculairs van gezien. Ook lastig te oordelen aangezien hij in het beste F2 team (in principe dan) zit. Hij is verdomme 17, dus hij heeft met gemak nog een hele mooie carriere voor zich in de autosport. Maar echt 'mega' of 'opvallend' is het niet. Hij doet het gewoon degelijk. Ik hoop maar dat ie in Barcelona duidelijkheid krijgt dat ie dat zitje gewoon gaat krijgen.

En hopelijk dat Doohan gewoon dat zitje naast Gasly krijgt. Het wordt alleen maar lastiger en lastiger voor rookies, zeker nu TR/AT/VCARB ook een 'normaal' coureursvisie heeft. Williams lijkt geen interesse te hebben als achterhoede team, dan blijft in feite alleen nog Haas over die een gokje kan wagen voor wat meer PR.

Het lijkt wat dat betreft best armoedig te zijn. Wat gaat RB allemaal met hun junioren doen? Lawson mag gratis weg bij RB als ie volgend jaar geen zitje krijgt, maar hij heeft nu een jaar verkwist als ie volgens jaar niet in de F1 zit. Had ie een leuk jaar sportscars ofzo achter de rug.

Daarnaas genoeg talentjes in F2 die an sich het leuk kunnen doen in F1. Maar dan moet je het weer over het ultra-conservatieve beleid hebben van nagenoeg alle teams tov rookies.

/edit/
Lol, op nu.nl hebben ze het erover dat Williams dispensatie heeft aangevraagt voor Antonelli. Zijn ze eindelijk wakker geworden dat Logan toch geen goede coureur is? Naja, ik zie Antonelli volgend jaar liever bij Mercedes.

[ Voor 6% gewijzigd door siggy op 14-06-2024 17:39 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 09:53
De invloed van de Wolfjes gaat zo ver maar niemand durft er wat over te zeggen. Wat een grap zeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Notlupus schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:42:
De invloed van de Wolfjes gaat zo ver maar niemand durft er wat over te zeggen. Wat een grap zeg.
Tsja, Wolff is gewoon iemand met een 'honger' naar macht en alleen loyaal aan zijn eigen honger en geld. Die zal binnen 10 jaar wel FIA president zijn of bij de FOM aan het roer zitten. Had hem eerlijk gezegd al daar verwacht. Sowieso frappant dat iemand aandelen kan hebben in twee teams en dan klagen over RB. Het is jammer dat hij aandeelhouder in het Merc team is, want ik kan me niet in mijn hoofd krijgen dat Mercedes zo blij is wat die man allemaal in de ether heeft weten te gooien de afgelopen paar jaar.

Maar goed, money talks.

Een ding is zeker, als men dacht dat een Flavio slecht was voor de F1..... Dit is de Oostenrijkse versie daarvan.

De mooiste overwinning van Mercedes Williams ooit (zie rechts):
Afbeeldingslocatie: https://www.grandprix247.com/wp-content/uploads/2016/02/CG8C5915.jpg

En dan heb ik het nog niet eeens erover dat die manager is/was van enkele coureurs zoals Bottas....Conflict of interest loopt door zijn bloed.

[ Voor 8% gewijzigd door siggy op 14-06-2024 19:58 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
In Monza zijn ze nog volop bezig met de verbouwing maar blijkbaar komen er ook wat aanpassingen. Zo zou de eerste bochtcombinatie (Variante del Rettifilo) aangepast zijn volgens deze foto.
Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/f1bigdata-monza-could-experiment-some-changes-this-year-v0-b1qYXdI9uIlCEZg-penIk4vhfhqPcVoBBzX-NdhNk90.jpg?auto=webp&s=c98e8e992e9dee454e34199f7684cd582d2c1a8d

Nog meer bochtennieuws. Na het geel-groen geblokt in bocht 1 in Canda als eerbetoon aan Senna zal ook het circuit de Barcelona-Catalunya voor de grand prix van Spanje de kleuren in bocht 15 aanpassen ter ere van Senna.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Chocoball schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:05:
In Monza zijn ze nog volop bezig met de verbouwing maar blijkbaar komen er ook wat aanpassingen. Zo zou de eerste bochtcombinatie (Variante del Rettifilo) aangepast zijn volgens deze foto.
[Afbeelding]

Nog meer bochtennieuws. Na het geel-groen geblokt in bocht 1 in Canda als eerbetoon aan Senna zal ook het circuit de Barcelona-Catalunya voor de grand prix van Spanje de kleuren in bocht 15 aanpassen ter ere van Senna.
[Twitter]
"Breaking" is ook wel flink onderhevig aan devaluatie :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-tom-562 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:37:
[...]

Ze remmen toch daar voor bocht 15? Hoewel, dat hoop ik wel. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:01:
[...]

Ze remmen toch daar voor bocht 15? Hoewel, dat hoop ik wel. :+
Dat is 'braking', compleet andere betekenis dan 'breaking'. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
[Afbeelding]

[Twitter]
Het is dat de bocht wat breder is geworden, maar krijg nou niet meteen het idee dat hij makkelijker is geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
Had liever gezien dat Monza van de laatste bocht een combocht ging maken zoals bij Zandvoort.
Maar vooral om het oude legendarische circuit wat meer in ere te herstellen.

En de eerste bochten combinatie wat minder hoge kerbs is handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
d-vine schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:37:
En de eerste bochten combinatie wat minder hoge kerbs is handig
Volgens mij liggen daar geen hoge curbs? Wel broodjes, maar die broodjes liggen naast de baan/curbs, dus daar hebben ze al niks te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
RobertMe schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:43:
[...]

Volgens mij liggen daar geen hoge curbs? Wel broodjes, maar die broodjes liggen naast de baan/curbs, dus daar hebben ze al niks te zoeken.
Doelde ook op die bakker creaties.
Ik vind dat echt ondingen en niet alleen daar overal op elk circuit als ze er liggen.
Er zijn veel mooiere en betere oplossingen voor.

Normale kern en daarna gelijk gras of grind en klaar.

Als je kijkt naar onboard beelden van vroeger weet je waarom er nooit gezeik was met track limits of broodjes discussie

YouTube: Alain Prost - 1991 Italian Grand Prix onboard race start

[ Voor 20% gewijzigd door d-vine op 15-06-2024 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:38
Aangezien de groen/gele kerbstones een eerbetoon zijn aan Senna, neem ik aan dat de rood/witte kerbstones een eerbetoon zijn aan Ratzenberger? Hadden ze wel mogen vermelden. /s

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 18:11
-tom-562 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:37:
[...]

Ik klik inmiddels al niet eens meer als ik breaking zie staan. De hoeveelheid clickbait is echt om te huilen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:42
Ragnar9999 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:18:
[...]

Het is dat de bocht wat breder is geworden, maar krijg nou niet meteen het idee dat hij makkelijker is geworden
Het eerste stuk naar rechts is volgens mij iets scherper geworden, maar niet breder als ik kijk waar de kerb in de bocht naar links komt te liggen, alleen de bocht naar links lijkt iets breder te zijn geworden aan de buitenkant. Maar het is afwachten tot de lijnen erop staan, kan zijn dat het alleen maar "breder" is doordat de grindbak niet meteen na de lijn begint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Doordat het 2025 seizoen start in Melbourne waren bepaalde weer voor Barcelona als plek voor de testdagen ook vanwege het kosten die voor Bahrein hoger zijn. Volgens AMuS is een meerderheid van de teams voor handhaving van de testdagen in Bahrein.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• B-Real
[Afbeelding]

[Twitter]
Ik ben geen specialist, maar de aanpassing aan de eerste bocht lijkt mij dat het allemaal nog krapper en langzamer wordt. Daar waar het bij de start vaak genoeg al spannend is daar.

En wat is het toch met het ophemelen van Senna elke GP? Ik snap best dat de man een legende is en dat we daar af en toe even bij stil moeten staan. Ik vind persoonlijk Imola en São Paulo dan wel genoeg eigenlijk. Of schop ik nu heel veel mensen tegen de schenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03:27
B-Real schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Ik ben geen specialist, maar de aanpassing aan de eerste bocht lijkt mij dat het allemaal nog krapper en langzamer wordt. Daar waar het bij de start vaak genoeg al spannend is daar.

En wat is het toch met het ophemelen van Senna elke GP? Ik snap best dat de man een legende is en dat we daar af en toe even bij stil moeten staan. Ik vind persoonlijk Imola en São Paulo dan wel genoeg eigenlijk. Of schop ik nu heel veel mensen tegen de schenen?
Het is meer dat mensen iets te hypen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Volgens mij heb je nu net iets meer uitloop/uitwijk ruimte? Bij die bollere stukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Drials schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Het is meer dat mensen iets te hypen moeten hebben.
Moet je eens als Ruud Gullit naar het EK gaan als blanke :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

JB schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Moet je eens als Ruud Gullit naar het EK gaan als blanke :+
- Het circuit van Barcelona heeft 13 bochten
- Het is een screenshot Interlagos O-)

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 21:04
Shiver23 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:19:
[...]

- Het circuit van Barcelona heeft 13 14 bochten
FTFY

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Shiver23 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:19:
[...]

- Het circuit van Barcelona heeft 13 bochten
14 bochten kom ik net achter maar kan ik na 2 dagen helaas ook niet meer wijzigen. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:15:
Doordat het 2025 seizoen start in Melbourne waren bepaalde weer voor Barcelona als plek voor de testdagen ook vanwege het kosten die voor Bahrein hoger zijn. Volgens AMuS is een meerderheid van de teams voor handhaving van de testdagen in Bahrein.
[Twitter]
(sponsor)geld uit de golfstaten speelt ongetwijfeld mee.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Eens hoor, die man is al 30 jaar dood. Laat het lekker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
YakuzA schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:53:
[...]

(sponsor)geld uit de golfstaten speelt ongetwijfeld mee.
In het artikel staan andere financiële redenen genoemd waarom de meeste teams voor Bahrein kiezen maar ik sluit het niet uit.
  • De 3 teams die voor Barcelona stemden waren Red Bull, RB Vcarb en Sauber.
  • Over Australië als plek voor testdagen is ook nagedacht. Stabiel weer maar te ver van de fabrieken voor reserveonderdelen plus het park moet dan 2 keer dicht voor de testdagen en de race.
  • Barcelona heeft als negatief punt dat het weer kan tegenzitten met koelere condities. Wel zit het dichter bij de fabrieken voor reserveonderdelen, lagere vrachtkosten, lagere reis- en verblijfkosten, kortere reistijden en minder stress voor het personeel. Plus het circuit met zijn verschillende type bochten is meer representatief dan Bahrein. Ook in het kader van het klimaat zou Barcelona positiever afstralen dan Bahrein.
  • Voor Bahrein speelt het stabiele weer boven de logistieke uitdagingen. Een andere factor is besparing op de reiskosten als de teams er eenmaal zijn. Experts hebben berekend dat een beparing van 800.000 euro mogelijk was. Overigens gaat 500.000 euro direct van het budgetplafond af.
  • De keuze staat pas vast bij de eerstvolgende F1 Commission vergadering. De datum staat al wel vast van woensdag 26 februari 2025 tot en met vrijdag 28 februari 2025. Na de testdagen gaan de wagens direct door naar Australië.
  • Voor de testdagen in 2026 is ook al een beslissing genomen. Net als in 2022 zullen er 2 testweken zijn.
https://www.auto-motor-un...-daten-infos-testfahrten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Chocoball schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:27:

• Barcelona heeft als negatief punt dat het weer kan tegenzitten met koelere condities. Wel zit het dichter bij de fabrieken voor reserveonderdelen, lagere vrachtkosten, lagere reis- en verblifkosten, kortere reistijden en minder stress voor het personeel en het circuit met zijn verschillende type bochten is meer representatief dan Bahrein.Ook in het kader van het klimaat zou Barcelona positiever afstralen dan Bahrein.
• Voor Bahrein speelt het stabiele weer boven de logistieke uitdagingen. Een andere factor is besparing op de reiskosten als de teams er eenmaal zijn. Experts hebben berekend dat een beparing van 800.000 euro mogelijk was. Overigens gaat 500.000 euro daarvan gaat direct van het budgetplafond af.
Ik denk dat het weer de grootste factor is. Geld is er genoeg, dus kiezen ze liever voor een grotere kans op goed weer om volop te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Zeker aangezien, met de steeds grotere kalender, de testdagen heel vroeg in het jaar al zijn. Barcelona heb je geen zekerheid voor prima weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Poe:
Alpine could abandon Renault engines and become F1 customer team in 2026
https://www.motorsport.co...er-team-in-2026/10624346/
With its current Renault power unit down on performance compared to rivals, and no certainty it will get things right for the next generation turbo hybrids coming in 2026, it has questioned whether the huge investment needed to produce its own engine is essential.
It is understood that a plan is now being evaluated for Renault to potentially abandon work on its 2026 power unit and instead shift Alpine to become a customer team.
Wordt een beetje de reverse Abiteboul:
However, despite talks with the team, it is thought that the chances of a Red Bull deal are unlikely
YouTube: "YOU NEED A DRIVER AND AN ENGINE" Christian Horner VS Cyril Abitebou...

[ Voor 110% gewijzigd door YakuzA op 17-06-2024 17:10 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Het kwam ergens in een ander artikel naar voren dat dit een domme zet is van Alpine. Als motorfabrikant heb je invloed wat betreft motor, brandstoffen, smeermiddelen en het accugedeelte. Als klantenteam ben je afhankelijk van wat de motorfabrikant aan je levert. Wil je andere brandstof en smeermiddelen dan moet de motor daarmee getest worden. Heeft een andere leverancier een beter accupakket dan kun je niet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Het kwam ergens in een ander artikel naar voren dat dit een domme zet is van Alpine. Als motorfabrikant heb je invloed wat betreft motor, brandstoffen, smeermiddelen en het accugedeelte. Als klantenteam ben je afhankelijk van wat de motorfabrikant aan je levert. Wil je andere brandstof en smeermiddelen dan moet de motor daarmee getest worden. Heeft een andere leverancier een beter accupakket dan kun je niet wisselen.
Maar aan de andere kant, hoeveel schiet je daar mee op als je 50pk achterloopt en niet het geld wil investeren om in 2026 weer gelijk te lopen.
En met Andretti geweerd, hebben ze ook geen tijdelijk klantenteam gescoord om de kosten uit te smeren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
YakuzA schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:19:
[...]

Maar aan de andere kant, hoeveel schiet je daar mee op als je 50pk achterloopt en niet het geld wil investeren om in 2026 weer gelijk te lopen.
En met Andretti geweerd, hebben ze ook geen tijdelijk klantenteam gescoord om de kosten uit te smeren.
Misschien Illien inhuren? Heeft Honda destijds ook gedaan en de huidige motoren (minus Renault) zitten allemaal dicht bij elka/ar. Dat ze achterlopen komt mede door Famin die sturing gaf over het motorprogramma voordat Szafnauer wegmoest.

Verder vreemd dat een General Motors en mogelijk Toyota en Hyundai wel bereid zijn tot investeren. Renault zit in de Formule 1 omdat hun marketingsafdeling dat zegt maar voor een dubbeltje op de 1e rang kan je niet meevechten om de top 3 en het kampioenschap. Misschien dat verkoop van het team een betere optie voor ze is. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:13:
[...]

Misschien Illien inhuren? Heeft Honda destijds ook gedaan en de huidige motoren (minus Renault) zitten allemaal dicht bij elka/ar. Dat ze achterlopen komt mede door Famin die sturing gaf over het motorprogramma voordat Szafnauer wegmoest.

Verder vreemd dat een General Motors en mogelijk Toyota en Hyundai wel bereid zijn tot investeren. Renault zit in de Formule 1 omdat hun marketingsafdeling dat zegt maar voor een dubbeltje op de 1e rang kan je niet meevechten om de top 3 en het kampioenschap. Misschien dat verkoop van het team een betere optie voor ze is. We gaan het zien.
Het kan idd wel de inleiding zijn voor een verkoop.
Renault wilde al niet meer hun eigen naam er aan hangen zodat ze minder konden investeren. Dit zou dan nog wel een logisch gevolg kunnen zijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Chocoball schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Volgens mij doet McLaren het anders niet slecht t.o.v. Mercedes :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als Alpine/Renault er de stekker uit trekt, komt er dus vanuit het reglement verplicht een Honda in als niemand anders een motor wil leveren :P
https://www.motorsport.co...choice-for-2026/10624511/
The rules state that in picking a manufacturer to supply a team without a deal, the first one to be chosen will be the one which is supplying the fewest competitors.

However, a clause in the regulations states: "A New PU Manufacturer will not be required to comply with the obligation of supply as set out above."

This means that Audi would not be required to fulfil the criteria, meaning that Honda would have to sort a customer deal out alongside its current works arrangement with Aston Martin.

[ Voor 54% gewijzigd door YakuzA op 18-06-2024 11:41 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:39:
Als Alpine/Renault er de stekker uit trekt, komt er dus vanuit het reglement verplicht een Honda in als niemand anders een motor wil leveren :P

[...]
Dan kan Tsunoda ook mooi naar Alpine. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Dan kan Tsunoda ook mooi naar Alpine. ;)
Of Perez :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Huh? Is Perez een Honda driver? Want Tsunoda is dat wel. En als Honda niet zijn plekje had afgedwongen was het ook maar de vraag of die F1 gehaald had (/na zijn eerste seizoen(en) nog steeds een plekje had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08

Vuvuzela

My spire is forming

RobertMe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Huh? Is Perez een Honda driver? Want Tsunoda is dat wel. En als Honda niet zijn plekje had afgedwongen was het ook maar de vraag of die F1 gehaald had (/na zijn eerste seizoen(en) nog steeds een plekje had).
Perez is een paydriver.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

YakuzA schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:39:

[...]
En met Honda bedoel je dan "Red Bull Power Trains"? Of geldt het dan met wat ze nu gebruiken? Het is me namelijk een beetje onduidelijk of dat nu nog een echte Honda motor is (staat wel op de buitenkant) of dat dat al een "RBPT" is, die vanaf 2026 RBPT/Ford wordt.

Als Honda als "niet-nieuwe" leverancier wordt gezien, en ze gaan Aston Martin leveren, kan Alpine inderdaad ook met Honda gaan rijden. Ik verwacht niet dat Red Bull en Alpine ooit dezelfde krachtbronnen gaan krijgen; volgens mij zit daar aardig wat kwaad bloed uit de Red Bull/Renault tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

gwystyl schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:21:
[...]

En met Honda bedoel je dan "Red Bull Power Trains"? Of geldt het dan met wat ze nu gebruiken? Het is me namelijk een beetje onduidelijk of dat nu nog een echte Honda motor is (staat wel op de buitenkant) of dat dat al een "RBPT" is, die vanaf 2026 RBPT/Ford wordt.

Als Honda als "niet-nieuwe" leverancier wordt gezien, en ze gaan Aston Martin leveren, kan Alpine inderdaad ook met Honda gaan rijden. Ik verwacht niet dat Red Bull en Alpine ooit dezelfde krachtbronnen gaan krijgen; volgens mij zit daar aardig wat kwaad bloed uit de Red Bull/Renault tijd.
De engine freeze is er ondertussen al een paar jaar. Daar is verder niks aan veranderd. De deal dat RBPT de Honda-motoren zou gaan bouwen is ook al bijna twee jaar van de baan. Wat er nu in de RBRs en VCARBs zit is gewoon diezelfde Honda-motor met een RBPT-badge erop. RBPT heeft dus geen motoren geleverd en levert nog steeds geen motoren en is dus in 2026 gewoon een nieuwe leverancier, Honda niet. Kleine kanttekening is dat RBPT kennelijk wel de accu's in elkaar knutselt en daarom maar 90% nieuwe leverancier-status krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gwystyl schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:21:
[...]

En met Honda bedoel je dan "Red Bull Power Trains"?
Nee, de echte Honda, die komt in 2026 weer bij AM en levert dan maar aan 1 team.
En hun gelden als 'bestaande' manufacturer, en RBPT niet (en RBPT levert al aan 2 teams)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dank beide; dat verklaart wel waarom ik het verwarrend vond/vind :). Ik vroeg me dus haf hoe de status van zowel Honda als RBPT is. Audi is aantoonbaar nieuw, Mercedes/Ferrari/Renault zijn duidelijk bestaand, maar dat was me nog onduidelijk. Weer wat geleerd....

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Chocoball
Sinds het weekend in Imola is Red Bull steeds meer aan het mopperen over de voorvleugel van McLaren en Ferrari. In Montreal kwam Mercedes ook met een nieuwe voorvleugel en heeft Red Bull nu bezwaar aangetekend bij de FIA in de samenvatting en vertaling..
  • Vorig seizoen werd TD018 van kracht bij de grand prix van Singapore. In deze technical directive staat beschreven hoeveel een onderdeel mag doorbuigen ten opzichte van het bevestigingspunt. Aston Martin moest daarop de bevestiging tussen de neus en voorvleugel aanpassen maar gelijktijdig verloor de AMR23 ook aan snelheid. Daardoor bestond het vermoeden dat er een samenhang was tussen de bewuste aanpassing en het verlies aan snelheid.
  • Het is een kat en muisspel tussen de teams en de FIA. De teams stoppen veel geld en expertise in gecontroleerd verbuigen van aerodynamische onderdelen. De FIA op haar beurt scherpt dan weer de regels aan en past ook de tests aan om de belasting te kunnen meten maar de teams lijken de FIA telkens een stap voor te zijn.
  • Momenteel wordt de voorvleugel op meerdere plekken met 60 N (Newton) belast en het onderdeel mag niet meer dan 3 mm vervormen. De kunst daarbij is dat het onderdeel de test moet doorstaan maar tegelijk de door het team gewenste verbuiging behaalt en dan zo dat de totale stroming beïnvloedt kan worden.
  • Red Bull wijst al een tijd naar de voorvleugel van McLaren en Ferrari dat deze te sterk verbuigen. Het idee was dat andere teams ook zouden gaan protesteren zoals Aston Martin en Mercedes. Sterker nog Mercedes is in navolging van McLaren en Ferrari nu ook met een legale vleugel gekomen. Blijkbaar is er meer aan de voorkant te halen dan alleen bij de vloer. Ook Aston Martin heeft ook geen protest ingediend dus waarschijnlijk is daar binnenkort ook iets te verwachten.
  • Welk onderdeel en hoe het verbuigt verschilt per wagen. Sommige teams laten de flaps naar achteren kantelen. Anderen verdraaien de hele vleugel of laten de vleugeluiteinden zakken. Het maakt niet uit hoe het gedaan wordt, het doel blijft hetzelfde namelijk een goede wagenbalans in elke bocht.
  • In langzame en middensnelle bochten levert de voorvleugel door de afstelling een vooraf bepaalde downforce. In dit soort bochten wil een coureur een wagen waarbij de voorkant grijpt en goed instuurt. Zou de voorvleugel niet verbuigen dan zorgt dat in snelle bochten voor overstuur en neemt daarmee het vertrouwen weg bij de coureur. Door het vervormen van de vleugel wordt de downforce gereduceerd en beïnvloedt het ook de luchtstroom richting de vloer. Wie dat correct doet creëert daarmee onderstuur in snelle bochten, iets wat bij grondeffect wagens heel belangrijk is omdat de ingenieurs door het regelement minder de luchtstromen kunnen beïnvloeden dan vroeger. Daarbij komt dat door de kortere veerweg de mogelijkheden om de wagenbalans via mechanisch weg te beïnvloeden beperkt.
  • Red Bull reageert met de woorden "Als dit getolereerd blijft worden zullen wij dezelfde weg moeten bewandelen."
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/McLaren-Biegefluegel-GP-Kanada-2024-169FullWidth-88d3a419-2114933.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Biegefluegel-GP-Bahrain-2024-169Inline-4d77ddde-2114934.jpg

https://www.auto-motor-un...el-flexible-frontfluegel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Flexiwing gate continues 😁

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 10:53
Staat al eerder in dit topic dat er in het verleden markers geplaatst zouden zijn om Visueel de buiging te beoordelen. Kan je wel aan de teams toevertrouwen dat ze vervolgens buiten de window van die markers gaan buigen 😂. Krijg uit zo’n bericht wel weer een beeld dat RBR geen vrienden heeft op de grid.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TinusXIII
Ik had daar op Twitter ook iets over gezien met voorbeeldfoto’s waarop het goed te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsbkxRenMuHjv_dDMEDZvq4T6eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDzYJOfDUmo1JsSZ9oL0OdNG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JPM3yTb-HV0IRrPWkXzKbFbFCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbORz7Os0BJXwakbsDsA2nEm.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 36 ... 89 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Topicreeks voor de racetopics:
Topicreeks racetopics 2024