CAPSLOCK2000 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:51:
Is het nog te vroeg om over het vertrek van Adrian Newey te beginnen? Ik kan me voorstellen dat het op de aero-afdeling nu een chaos is en ze niet hun normale kwaliteit leveren. (Persoonlijk denk ik dat Newey vooral invloed op de lange termijn heeft, niet op het dagelijkse werk).
Of het te vroeg is om over het vertrek van Newey te beginnen weet ik niet. Maar RBR heeft een hoofd van de aero afdeling, en die heet niet Adrian Newey (en ook niet Pierre Wache). Newey zal meer iemand zijn die een visie neer zet en de grote lijnen uitdenkt. En (wellicht) hier en daar zelf wat dingen doet (ophanging van 2022 auto). Maar het zal niet zo zijn dat het eerste aanspreekpunt voor het "gewone" personeel Newey is.
Mogelijk / waarschijnlijk dat bij problemen het wel "up the chain" gaat en het bij Newey terecht komt.
Overigens denk ik dat de huidige problemen ook niks met aero te maken hebben. Het wordt meer benoemd als dat de auto de hobbels niet kan rijden etc. Dat is wellicht een vereiste/vraag om de aero optimaal te laten werken. Maar het echte probleem zit dan meer in de ophanging etc. (En de ophanging mag reglementair ook niet voor aerodynamica gebruikt worden).
Wat betreft de contractverlenging voor Perez en Tsunoda, is het tegenwoordig nog zo dat je bij RB niet tekent voor een stoel/team maar alleen voor een baan bij het bedrijf? In het verleden heeft RB nog wel eens met coureurs geschoven.
Ik zie nog eerder Ricciardo Perez vervangen. Tsunoda is een Honda coureur. En als het contract met Honda afloopt is dat dus (zeer waarschijnlijk) einde verhaal. Heeft dus geen zin om Tsunoda in de RBR te zetten, is dan maar van korte duur en als ze het echt wilden hadden ze dat al eerder gedaan. Ricciardo is dan in ieder geval bekend met het team en (gedeeltelijk) key personal (monteurs zal niet veel van over zijn. Chris Gent was zijn nr 1 mechanic en is nu chief mechanic. Calumn Nichols was een monteur aan zijn auto (/engine technicial binnen team, geen idee of er daan 1 van per auto is) en zit nu al jaren bij Verstappen. Voor de rest is nog alleen Ole Schack over, maar die heeft nooit voor Ricciardo gewerkt en altijd bij Vettel => Kvyat => Verstappen).
En ja, het feit dat ik Ricciardo eerder zie gebeuren betekent dan dat of Ricciardo echt ineens goed moet worden en Perez middelmatig (rand van de punten), of dat Perez echt elke keer in Q1 afvalt en buiten de top 15 finisht. Want met de huidige Ricciardo vs "huidige" Perez schiet je waarschijnlijk niet veel op.
Dit jaar komt het een beetje schizofeen over. Aan de ene kant zeggen ze VCARB een zelfstandig team moet zijn ipv het B-team van RBR. Aan de andere kant gebruiken ze "RB" als aanduiding voor het team en de livery is ook helemaal RedBull-stijl.
Want...? Mercedes is ook sponsor van hun klanten teams. Niet zo groot natuurlijk. Maar Red Bull mag hun team inzetten zoals ze willen.
Ik vraag me dus af waar Tsunoda en Perez nu precies voor getekend hebben. Het is nog te vroeg om iets te lezen in het feit dat het contract van Ricciardo nog niet verlengd is. Het komt allemaal een beetje chaotisch over, alsof men zelf ook niet echt weten wat ze er mee moeten. Misschien wel een teken van verschillende kampen binnen RB.
Perez laten tekenen voor "Red Bull", eender welk team, zou lijkt mij toch niks opleveren? Als Perez niet met de druk om kan gaan etc en ze daarom snel contract wilde tekenen en de "stress" weg was dan levert een "als je niet presteert gooien we je in de VCARB" niks op.