Oorspronkelijk zou het 2023 seizoen met 24 races de langste Formule 1 kalender ooit worden. De Grand Prix van China werd al eerder door de Formule 1 management geannuleerd vanwege de strikte covid maatregelen in China. Achter de schermen is er door Formule 1 nog naar een vervanger gezocht en ook de Chinese organisatoren wilden terug op de kalender omdat de strikte covid maatregelen in China begin van het jaar zijn losgelaten. Uiteindelijk is door Formule 1 besloten dat er de plek leeg blijft op de kalender. Daarmee komt er naast een zomerstop ook in het voorjaar een pauze van bijna 4 weken (3 april - 27 april). Dit seizoen zijn de races in Bahrein, Saoedi-Arabië, Singapore, Qatar, Las Vegas en Abu Dhabi bestempeld als "night races" en worden 's avonds onder kunstlicht verrreden. Naast de reguliere races zijn er voor 2023 ook 6 sprint races gepland.
Sprint race, Plaats
NL tijd*
5
Azerbaijan Grand Prix, Baku
29 apr 15:30
11
Großer Preis von Österreich, Spielberg
1 jul 16:30
14
Belgian Grand Prix, Spa-Franchorchamps
29 jul 16:30
19
Qatar Grand Prix, Doha
7 okt 16:30
20
United States Grand Prix, Austin
22 okt 00:00
22
Grande Prêmio De São Paulo, São Paulo
4 nov 19:30
Klik hier om direct naar het begin van de TS te gaan.
Races
Klik op de rondenaam voor meer details over het circuit
Reglementen
F1 Financial Regulations
Formule 1 kent naast een technische en sport regelement ook sinds een aantal jaren en financieel regelement. Daarbij is het de bedoeling dat alle teams onder een budgetplafond gaan werken. In 2021 was het budgetplafond gesteld op 145 miljoen Dollar, in 2022 op 140 miljoen Dollar en in 2023 is deze nog 135 miljoen Dollar per jaar.
De hoogte van het budgetplafond kan nog groeien door inflatietoeslagen en vaste bedragen per extra race boven het aantal van 21 en per sprint race. Zaken zoals salarissen van de top 3 medewerkers, salarissen van de coureurs, bonussen, startgeld, FIA boetes, motorkosten, vlucht- en hotelkosten, ontwikkelkosten voor alternatieve brandstof en olie, marketingkosten, heritagekosten, vastgoed, HR, business finance en juridische kosten. De kosten voor onderdelen die klantenteams kopen van de fabricerende teams zoals Mercedes, Ferrari, Renault en Red Bull Racing worden in mindering gebracht op hun budgetplafond.
Wat de gevolgen zijn van het overschrijden van het budgetplafond waren afgelopen seizoen ook zichtbaar. Red Bull heeft van de FIA een boete van 7 miljoen Dollar gekregen en een inhouding van 10% aerodynamische ontwikkeltijd voor de periode van 12 maanden. Dit was het gevolg van het overschrijden van het budgetplafond in 2021.
Het 2022 seizoen kende de grootste regelwijziging in de historie van de Formule 1. De aerodynamica werd op z'n kop gezet met de komst van grondeffect aerodynamica en de 13 inch banden werden omgewisseld voor 18 inch exemplaren. Waar men bij de grondeffectwagens geen rekening heeft gehouden is is het bouncing en porpoising fenomeen. De FIA met heeft Technical Directive 039 al een stap gezet om dit fenomeen te verminderen en heeft ook aanpassingen gedaan het regelement voor dit seizoen.
De wijzigingen voor komend seizoen:
De vloerranden gaan met 15mm omhoog en de ingang van de diffuserschacht gaat met 10mm omhoog
Alle wagens worden voorzien van een accelerometer (standaard FIA onderdeel)
Stijvere vloer bij een belasting van 230N mag deze maximaal 5mm flexen (2022 8mm)
Het minmumgewicht zakt naar 796kg (2022 798kg)
Het gewicht van de power unit gaat met 1 kilo omhoog naar 151kg (was 150kg)
Minder strikte brandstoftemperatuur regels
De druk van de brandstofzak wordt begrensd door een nieuw ventiel uitgerust met een meetsensor
Verbod op bepaalde vleugelontwerpen (voorvleugel Mercedes, achtervleugel Aston Martin)
Versterkte en meer ronde roll hoop (vanwege de Silverstone crash van Zhou)
Grotere spiegels
Daarnaast hanteert de FIA de Aerodynamic Testing Regulations (ATR). Over een periode van 6 maanden krijgen de 10 teams meer of minder aerodynamische ontwikkeltijd die afhankelijk is van hun plaats in het kampioenschap. Aangezien Red Bull het wereldkampioenschap bij de constructeurs in 2022 heeft gewonnen begint het vanaf januari 2023 met minder aerodynamische ontwikkeltijd en mag daardoor ook minder tijd in de windtunnel doorbrengen en minder CFD (Computational Fluid Dynamics) simulaties uitvoeren. Door de budgetplafond straf van de FIA gaat er nog eens 10% extra van af bij Red Bull.
De FIA gaat komend seizoen bij 2 kwalificaties de teams verplichten om in Q1 alleen met de harde banden te kwalificeren. In Q2 met de medium banden en in Q3 met de zachte of soft banden. Bij welke races dat zal zijn in nog niet bekend gemaakt.
Banden
Pirelli kent ook voor komend seizoen een hard (wit), medium (geel) en soft (rood) en 2 regenbanden intermediate (groen) en full wet (blauw). De bandensamenstelling (compound) is nog steeds C1 t/m C5 waarbij de C1 de hardste band is en de C5 de zachste. Per race wordt er uit 5 compounds een selectie gemaakt. C1 (Hardste) - C5 (Zachtste). Daarnaast komt Pirelli met een nieuwe 6e band, de C0 band die tot de hardere soort banden behoort.
Pirelli heeft voor 2023 betere voorbanden beloofd omdat de grondeffectwagens teveel last hebben van onderstuur. De voorbanden moeten meer grip brengen. Daarnaast moet de afstand tussen de C1 en C2 kleiner worden, de C4 en C5 moeten duurzamer worden waardoor er langer op gereden kan worden. Ook gaat Pirelli haar regenbanden onder handen nemen omdat onder natte omstandigheden de full wet niet optimaal presteren.
De bandenwarmers worden voor komend seizoen niet kouder afgesteld (van 70 °C naar 50 °C). In plaats daarvan mogen de banden nog steeds op 70 °C verwarmd worden maar dan wel 2 uur i.p.v 3 uur voor gebruik.
Bekende onjuistheden
De volgende zaken zijn bekend:
Sommige afbeeldingen (formula1.com) van circuits worden niet goed weergeven
Niet alle coureurs hebben een foto (formule1.com) in de juiste teamkleding, hun nummer ontbreekt of is nummer nog niet in de juiste lettertype en kleur
De afbeeldingen van alle wagens zijn nog van seizoen 2022
Voor deze Topic Start zijn onderdelen gebruikt uit voorgaande edities van het Formule 1 seizoen topic (2021, 2022) en zijn hergebruikt met toestemming van @nachtnet.
[Voor 255% gewijzigd door Chocoball op 26-01-2023 12:26]
En de officiële kalender nu zeker is dat China niet doorgaat.
Seizoen 2023
# Grand Prix Datum
1 GP Bahrein 5 mrt.
2 GP Saoedi-Arabië 19 mrt.
3 GP Australië 2 apr.
4 GP Azerbeidzjan 30 apr.
5 GP Miami 7 mei
6 GP Emilia-Romagna 21 mei
7 GP Monaco 28 mei
8 GP Spanje 4 jun.
9 GP Canada 8 jun.
10 GP Oostenrijk 2 jul.
11 GP Groot-Brittannië 9 jul.
12 GP Hongarije 23 jul.
13 GP België 30 jul.
14 GP Nederland 27 aug.
15 GP Italië 3 sep.
16 GP Singapore 7 sep.
17 GP Japan 24 sep.
18 GP Qatar 8 okt.
19 GP Verenigde Staten 22 okt.
20 GP Mexico 29 okt.
21 GP Brazilië 5 nov.
22 GP Las Vegas 19 nov.
23 GP Abu Dhabi26 nov.
Yes een F1 2023 topic, ik heb nog in twijfel gestaan om hem te openen maar wou het niet afnemen van @nachtnet ! @Jasphur Bedankt voor het openen, dit word door veel gewaardeerd want we zaten er al een tijdje op te wachten
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”
dyrc schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:55:
volledig ontopic: heeft iemand de laatste status van de geruchten rondom Porsche/Williams/Gulf? dat rumoertje lijkt ook een stille dood gestorven?
Gulf had inderdaad een grote aankondiging gepland m.b.t. F1, maar daar heb ik ook niks weer verder van gehoord. Porsche had een grote aankondiging gedaan, alleen dat was niet F1 gerelateerd. Porsche gaat alle social media kanalen samen voegen onder Porsche Motorsport.
Voorheen hadden ze Porsche Penske, Porsche Formula e en een Porsche esports kanaal en dit hebben ze nu dus allemaal samengevoegd tot 1 kanaal. (bron: https://www.instagram.com/p/Cnexns0jgJO/)
Dat was het grote nieuws vanuit Porsche. Vanuit Gulf heb ik inderdaad niks meer vernomen, maar dat was wel F1 gerelateerd.
Seizoen 2023
# Grand Prix Datum
1 GP Bahrein 5 mrt.
3 GP Australië 2 apr.
5 GP Miami 7 mei
7 GP Monaco 28 mei
8 GP Spanje 4 jun.
9 GP Canada 8 jun.
10 GP Oostenrijk 2 jul.
12 GP Hongarije 23 jul.
13 GP België 30 jul.
14 GP Nederland 27 aug.
15 GP Italië 3 sep.
16 GP Singapore 7 sep.
17 GP Japan 24 sep.
18 GP Qatar 8 okt.
20 GP Mexico 29 okt.
21 GP Brazilië 5 nov.
22 GP Las Vegas 19 nov.
23 GP Abu Dhabi26 nov.
Zin in! Ik ben er bij in Melbourne en Zandvoort! Andere nog race bezoek plannen?
Seizoen 2023
# Grand Prix Datum
1 GP Bahrein 5 mrt.
3 GP Australië 2 apr.
5 GP Miami 7 mei
7 GP Monaco 28 mei
8 GP Spanje 4 jun.
9 GP Canada 8 jun.
10 GP Oostenrijk 2 jul.
12 GP Hongarije 23 jul.
13 GP België 30 jul.
14 GP Nederland 27 aug.
15 GP Italië 3 sep.
16 GP Singapore 7 sep.
17 GP Japan 24 sep.
18 GP Qatar 8 okt.
20 GP Mexico 29 okt.
21 GP Brazilië 5 nov.
22 GP Las Vegas 19 nov.
23 GP Abu Dhabi26 nov.
Canada moet 18 juni zijn. verder wel handig overzicht
Maar hij ging er wel zitten, met een vertwijfeld gezicht en stond ook direct erna weer op dacht ik om het na te vragen of het wel klopte.
Volgens mij werd hem gevraagd om daar gaan te zitten, want.... Vervolgens antwoorde hij "but I'm not?". Vervolgens is hij er toch gaan zitten, maar binnen no time was het "I feel a bit lonely here" en is die weer opgestaan.
Oftewel: leuk hok voor een foto momentje. Niet om alleen te zitten als de overige twee coureurs een hokje verder staan en dan een paar minuten af te moeten wachten.
Ik ben benieuwd hoe het seizoen voor Williams zal zijn, ik had voor 2022 toch wat meer hoop, maar ik ben wel blij dat Latifi weg is, wat heeft hij weinig gebracht zeg.
Alvanosa schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:31:
Ik ben benieuwd hoe het seizoen voor Williams zal zijn, ik had voor 2022 toch wat meer hoop, maar ik ben wel blij dat Latifi weg is, wat heeft hij weinig gebracht zeg.
Hij heeft Verstappen een kampioenschap gebracht En financieel mogelijk ook het team staande gehouden, of in ieder geval tot die investeringsmaatschappij de boel kocht.
Hij heeft Verstappen een kampioenschap gebracht En financieel het team mogelijk ook het team staande gehouden, of in ieder geval tot die investeringsmaatschappij de boel kocht.
Ja, maar als Williams fan, was hij nou niet echt iemand die mij blij maakte met zijn rijkunsten.
Misischien moeten we dan even de titel aanpassen ook? 'Het grote Max Verstappen Topic'? En dan maken we een nieuw topic voor de neutrale F1 fan Liefst met een bolide als foto
Een aantal dingen waar ik het meest beniuwd naar ben dit jaar:
- welk team heeft baat of last van de verplichte verhoging van de auto
- gaat Mercedes door met de "zero sidepod" en werkt het nu wel
- zijn er nieuwe full wets en werken ze dit jaar wel
- zet Red Bull de dominantie door of is er serieuze concurrentie
Misischien moeten we dan even de titel aanpassen ook? 'Het grote Max Verstappen Topic'? En dan maken we een nieuw topic voor de neutrale F1 fan Liefst met een bolide als foto
Ik ben het met je eens dat er een goede Formule 1 2023 Topic Start moet komen.
Die er nu staat is ook maar tijdelijk bedoeld. Ik weet alleen niet of er iemand al bezig is met een Topic Start voor het seizoen 2023? Mogelijk dat @nachtnet @DaniëlWW2 daar een antwoord op hebben?
Zo niet dan moet er toch wel 1 gemaakt worden en moet die dan net zo mooi en uitgebreid zijn als van voorgaande seizoenen? Misschien dat hier een poll kan helpen voordat we 3 pagina's vol schrijven over TS wensen.
Alvanosa schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:31:
Ik zie het eerlijk gezegd niet meer goed komen bij Williams, ze lijken elk seizoen meer en meer connectie met directe concurrenten te verliezen. Zeker met Audi die nu AlfaRomeo gaat beginnen runnen, AMR die met Alonso een coureur krijgt die het onderste uit de auto kan halen. Haas die op hun beurt dan weer 2 heel ervaren coureurs heeft...
Ik zie het eerlijk gezegd niet meer goed komen bij Williams, ze lijken elk seizoen meer en meer connectie met directe concurrenten te verliezen. Zeker met Audi die nu AlfaRomeo gaat beginnen runnen, AMR die met Alonso een coureur krijgt die het onderste uit de auto kan halen. Haas die op hun beurt dan weer 2 heel ervaren coureurs heeft...
Tsja. Het kan best goed komen. Maar de vraag is of het dan nog Williams is. Het team nu is natuurlijk niet dat van 20, 30 jaar geleden. Als die investeringsmaatschappij er genoeg knaken tegenaan gooit en Vowls er eens goed met de bezem doorheen gaat kan het natuurlijk altijd wat worden. Jaguar was toentertijd ook niks, Mateschitz koopt het, plakt er een andere naam op, geeft er een hoop geld aan uit en het is wel wat. Mercedes is ook een fabriek die vele eigenaren heeft gehad en niet altijd succesvol was. En ook de oude teams hebben hun ups en downs en met andere mensen dat ze "opleven". Ferrari is ook lang niet altijd succesvol en heeft ook vaak genoeg beschamende seizoenen gehad. Hoe lang stonden die wel al niet droog totdat Schumacher kwam? En ook in de begintijd van Schumacher aldaar draaide het volgens mij helemaal niet? Voordat Todd, Schumacher, en even daarna met Brwan erbij die alles op de rit hadden heeft ook jaren geduurd.
En recenter hebben we ook een voorbeeld. En dan doel ik niet Ferrari 2020, maar McLaren, voornamelijk met Honda. Die reden ook stijf achteraan of finishten niet. Terwijl ze intussen in ieder geval weer vooraan het midfield mee doen. Nieuwe infesteerders (in McLaren in het geheel), nieuw management, nieuwe teambaas, leuke coureurs waar het personeel "voor loopt" en het draait weer.
Dat zijn zaken die ook bij Williams kunnen. Zolang het financieel uit komt en ze de juiste mensen hebben. Maar dat laatste is uiteraard wel een probleem, dat mogelijk een aantal jaren duurt om op te lossen. Want wie gaat er nu voor Williams werken?
En is dat niet ook een gelukje dat Red Bull gehad heeft? Met de overname kregen ze de bekende / geprezen Coulthard. Vervolgens wilde na 1? 2? jaar Newey de overstap maken (die kende Coulthard van bij McLaren). Dan heb je toch ook redelijk wat naam in het team. Wat ook andere mensen kan aantrekken.
Ja, maar als Williams fan, was hij nou niet echt iemand die mij blij maakte met zijn rijkunsten.
Ik was van het weekend sinds lange tijd weer eens Gran Turismo aan het spelen en reed op Suzuka. Toen ik bij de laatste chicane aan kwam moest ik ineens aan de actie van Latifi denken. Hoe je dat voor elkaar krijgt daar, pannenkoek level 10.
Dat is omdat de namen van de Ferrari F1 auto's net zo consistent zijn als de prestaties van de coureurs en het strategie team Ferrari verzint nogal zeer regelmatig afwijkende namen/nummers. Volgens mij hebben ze recentelijk nog 75 gebruikt voor 70 jaar in de F1 en 100 voor 100 jaar Ferrari of zo. En dan hebben ze natuurlijk ook nog iets om aan te kondigen op 14 februari, de naam van de auto
En andere teams zijn toch vrij consistent in de naamgeving, op basis van een oplopend nummertje gebruiken (op basis van aantal jaren van het team, of jaartal, of...). Uitzonderingen daargelaten. In 2021 waren er IIRC nogal wat "B" auto's. Zo was het de RB16B, en is er nooit een RB17 geweest. Behalve dan dat Red Bull Technologies nu een beetje aan het "hobbyen" is met een track car die RB17 zal heten.
Zal wel met geld te maken hebben en een andere reden is waarschijnlijk omdat het voor nog meer reizen zorgt. Andere races verschuiven gaat ook niet zo eenvoudig. Een race minder vinden de meeste engineers en mechanics vast niet erg
[Voor 7% gewijzigd door NeverSettle op 21-01-2023 00:34]
Seizoen 2023
# Grand Prix Datum
1 GP Bahrein 5 mrt.
3 GP Australië 2 apr.
5 GP Miami 7 mei
7 GP Monaco 28 mei
8 GP Spanje 4 jun.
9 GP Canada 8 jun.
10 GP Oostenrijk 2 jul.
12 GP Hongarije 23 jul.
13 GP België 30 jul.
14 GP Nederland 27 aug.
15 GP Italië 3 sep.
16 GP Singapore 7 sep.
17 GP Japan 24 sep.
18 GP Qatar 8 okt.
20 GP Mexico 29 okt.
21 GP Brazilië 5 nov.
22 GP Las Vegas 19 nov.
23 GP Abu Dhabi26 nov.
En uiteraard op Racingnews365 weer de te importeren abonnementen te vinden
Nadeel is dat RB waarschijnlijk weer met zo'n 1-off livery komt die toch niet gebruikt gaat worden.
Maar waar we het wel weer een week over gaan hebben en aangezien men daar rijdt om aandacht voor de blikjesverkopen te genereren is dat dan dus weer gelukt. Red Bull geeft je kleurtjes!
Nadeel is dat RB waarschijnlijk weer met zo'n 1-off livery komt die toch niet gebruikt gaat worden.
En de definitieve auto krijgen we natuurlijk ook pas te zien bij het testweekend de eerste GP, dus eigenlijk is het gewoon een leuk promotie-evenement van het team, waar we precies niets gaan zien van wat er komend seizoen gaat gebeuren.
We hebben een Topic Start voor het Formule 1 seizoen 2023. Ik moest weer even wennen hoe het allemaal ging want het is alweer een tijdje geleden dat ik reviews schreef op Twekers. Zonder de hulp en toestemming van @nachtnet had de invulling van de Topic Start nog langer geduurd maar gelukkig is het af.
Van de mede-auteren die @Jasphur heeft opgevoerd verneem ik graag of zij bijdragen aan het seizoen topic en nog belangrijker de race topics want ik kan helaas niet alles in mijn eentje.
Dan wens ik iedereen hier nog veel Topic Start leesplezier!
@nachtnet dank voor het delen van de sjablonen
@DaniëlWW2 is de TS akkoord?
[Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 22-01-2023 17:35]
Zal zo te zien dit jaar genoeg missen, maar er zijn toch al teveel races imo. Ben benieuwd wat het seizoen gaat brengen.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden. Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
We hebben een Topic Start voor het Formule 1 seizoen 2023. Ik moest weer even wennen hoe het allemaal ging want het is alweer een tijdje geleden dat ik reviews schreef op Twekers. Zonder de hulp en toestemming van @nachtnet had de invulling van de Topic Start nog langer geduurd maar gelukkig is het af.
Van de mede-auteren die @Jasphur heeft opgevoerd verneem ik graag of zij bijdragen aan het seizoen topic en nog belangrijker de race topics want ik kan helaas niet alles in mijn eentje.
En uiteraard op Racingnews365 weer de te importeren abonnementen te vinden
Zelf heb ik liever een voorkeur voor https://f1calendar.com. Mocht er tijden wijzigen dan veranderen deze live mee. Verder ook niet zo'n fan van alle reclame die ze er in stoppen....
Zelf heb ik liever een voorkeur voor https://f1calendar.com. Mocht er tijden wijzigen dan veranderen deze live mee. Verder ook niet zo'n fan van alle reclame die ze er in stoppen....
Was nog niet bekend met deze. Maar mijn ervaring van afgelopen jaren met Racingnews365 is verder prima, geen reclames in de agenda, en als er wijzigingen zijn werkt deze bij mij in ieder geval altijd bij. Weet niet of wijzigingen op de dag zelf zo vlot worden bijgewerkt in die agenda, maar andere wijzigingen heeft ie afgelopen jaar prima meegepakt.
Waar zou ik reclames moeten/kunnen zien, weet je dat zo? Wellicht heb ik niet ver genoeg gekeken
Kom maar op met dat nieuwe seizoen
Zou toch mooi zijn als Mercedes de opgaande lijn door weet te zetten en we 3 strijdende teams voorin hebben, met de rest er hopelijk kort achter.
En dit jaar mijn eerste raceweekend meepakken (Oostenrijk ). Zeer benieuwd hoe die beleving is vs thuis op de bank
JEightyFive schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:35:
Kom maar op met dat nieuwe seizoen
Zou toch mooi zijn als MercedesAlpine & McLaren de opgaande lijn door weet te zetten en we 3 of 4 strijdende teams voorin hebben, met de rest er hopelijk kort achter.
En dit jaar mijn eerste raceweekend meepakken (Oostenrijk ). Zeer benieuwd hoe die beleving is vs thuis op de bank
FTFY
Mercedes mag wat mij betreft het nieuwe Williams worden en helemaal in de vergetelheid wegzakken. Hoe roemlozer Hamilton, Russell en Wolff naar de uitgang afglijden, hoe beter.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Mercedes mag wat mij betreft het nieuwe Williams worden en helemaal in de vergetelheid wegzakken. Hoe roemlozer Hamilton, Russell en Wolff naar de uitgang afglijden, hoe beter.
Haha. Fair nuf. Ik ben zelf ook totaal geen fan van Wolff, Lewis en wat Russell in een jaar tijd geworden is dus een titel gun ik ze ook zeker niet.
Een wederopstanding van McLaren zou ik zeker toejuichen. Alpine heb ik zelf niet zoveel mee, maar vooruit, die gun ik ook meer dan Mercedes
@nachtnet dank voor het delen van de sjablonen
@DaniëlWW2 is de TS akkoord?
Ziet er weer top uit lekker overzichtelijk en compact zo!
Klein puntje waar ik even raar stond te lezen (kijken) is misschien een extra titel balk boven de sprint races ik stond nu te kijken van huh waarom nog een lijst met races en zag pas later de tekst er boven met sprint races. En misschien de lokale tijden nog toevoegen is toch leuk om te zien welke races in het donker zijn of niet
Vandaag weer over wijzigingen voor het 2023 seizoen gelezen en daarop ook de Topic Start aangepast. Sommige dingen was ik alweer vergeten maar even in de samenvatting.
Vanwege het budgetplafond en teams die meer geld in ontwikkeling willen steken heeft doen besluiten het aantal testdagen terug te brengen tot 3 in Bahrein.
De ingang van de diffuserschacht gaat met 10mm omhoog dat samen met de vloerranden die 15mm omhoog gaan zal volgens berekeningen neerkomen op 5 tot 8 procent minder neerwaartse druk.
De druk in de brandstofzak wordt begrensd en vanaf nu geregeld door een speciaal ventiel met meetsensor. De reden waarom dit gebeurd staat niet aangegeven.
De roll hoop wordt niet alleen verstevigd maar veranderd ook iets van vorm en zal ronder worden.
De FIA gaat bij 2 kwalificaties de teams verplichten om in Q1 alleen met harde banden te kwalificeren. In Q2 allleen met medium banden en in Q3 alleen met soft banden. Bij welke races dit zal zijn is niet bekend.
De bandenwarmers gaan dit seizoen niet terug van 70 °C naar 50 °C. De banden mogen nog steeds verwarmd worden op 70 °C maar een uur minder lang voor gebruik in de bandwarmers doorbrengen (van 3 uur naar 2 uur).
Pirelli komt met een 6e band, de C0 band die zich aan de hardere kant van spectrum bevindt.
Let op: Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details