[Delta Fiber Netwerk (DFN)] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:55

synopsis

Dit topic gaat over de aanleg van, het gebruik van en algemene ontwikkelingen rond het glasvezel netwerk van Delta beter bekend als Delta Fiber Netwerk (DFN).

Inhoudsopgave

Inleiding

Delta legt onder de naam Delta Fiber Netwerk een glasvezelnetwerk aan in Nederland waar ze in 2025 minimaal 2 miljoen adressen op willen hebben aangesloten (bron). Het netwerk van Delta is een open netwerk waar in principe elke provider diensten op kan leveren.

Aanleg

• Vraagbundeling
    DFN werkt op veel plekken met een vraagbundeling. Ze informeren de inwoners van een plaats, gemeente of gebied dat er een vraagbundeling is voor de aanleg van glasvezel. Als een vooraf bepaald percentage van de aansluitingen binnen de inschrijftermijn een abonnement afsluit bij een van de providers gaan ze aanleggen. Op sommige plekken leggen ze aan zonder eerst een vraagbundeling te houden.
  • Planning
    Is de vraagbundeling succesvol afgesloten dan gaat de aannemer het project inplannen en worden vergunningen aangevraagd. Dit kan enkele maanden tot een jaar duren.
  • Schouw
    Op elk adres waar een aansluiting moet komen komt iemand langs om de situatie te bekijken, foto's te maken en de locatie van de NTU (het kastje waar de glasvezel in afgemonteerd wordt) te bepalen.
  • Aanleg
    Nu gaat de aannemer aan de slag en wordt naar elk deelnemend adres een plasticbuisje gelegd dat voor de gevel uit de grond steekt. Als een wijk vcoorzien is van deze buisjes komt een ander team deze buisjes naar binnen brengen. Vervolgens wordt er glasvezel in geblazen en wordt dat in de meterkast (of op een andere afgesproken plek) afgemonteerd in een Fiber Termination Unit (FTU).
  • Oplevering
    Nu komt voor velen de meest frustrerende fase. De tijd tussen dat de FTU is gemonteerd en dat je er ook echt wat mee kan doen. Dit kan enkele weken tot enkele maanden duren. Wat er nu gebeurt is dat in de (wijk)centrale de apparatuur wordt geïnstalleerd en dat de verbindingen tussen de (wijk)centrale en het internet worden opgeleverd. In deze fase krijg je van je provider een pakket opgestuurd met modem en eventuele tv kastjes die je zelf of door een monteur kunt laten aansluiten.

Type aansluitingen

Er zijn twee soorten aansluitingen bij DFN: AON en XGS-PON
(achtergrond info)
  • AON
    Active Optical Network (AON) is een point-to-point (P2P) technologie waarbij er vanaf de wijkcentrale naar elke aansluiting een aparte glasvezel loopt (meestal 2). In de wijkcentrale hangt de apparatuur van de provider die licht door de glasvezel stuurt zodat de klant kan internetten.
    Oudere DFN aansluitingen zijn AON aansluitingen waarbij de provider meestal een Genexis Platinum 7840 of Genexis Titanium lervert. Deze infrastructuur heeft een maximale download snelheid van 1 gigabit.
    Bij een overstap van provider of een up/downgrade van het abonnement wordt je vrijwel zeker overgezet naar de nieuwere XGS-PON technologie.
  • XGS-PON
    XGS-PON staat voor 10 (X) gigabit (G) symetrisch (S) passief (P) optisch (O) netwerk (N) oftewel een manier om via glasvezel een up- en download van maximaal 10 gigabit per aansluiting mogelijk te maken.
    Bij de DFN implementatie van XGS-PON loopt er net als bij AON vanaf de wijkcentrale een aparte glasvezel (meestal 2) naar elke aansluiting. In de centrale staat de apparatuur van de provider die licht door de vezels stuurt zodat de klant kan internetten. Doordat de kabels in de grond bij AON en XGS-PON hetzelfde zijn kunnen de technieken naast elkaar bestaan in het netwerk en is het overzetten alleen een kwestie van de kabel in de wijkcentrale ompluggen naar andere hardware en de klant een nieuw modem sturen.
Nieuwe aansluitingen zijn eigenlijk altijd XGS-PON.

Providers

Op dit moment leveren de volgende providers diensten over DFN de grotere providers hebben een los topic waar veel informatie te vinden is:

Vrije modemkeuze

Op het AON netwerk is het afhankelijk van je provider welk modem je hebt. Bij Delta/Caiway kun je de geleverde Genexis Platinum 7840 niet in bridge laten zetten. In de oudere business abonnementen kreeg je een Genexis Titanium, meestal model 22. Die staat in bridge met het WAN adres op ethernet poort 1.
Andere providers leveren andere routers, vaak met bridge mode.
Ook kan je een goedkope SFP module gebruiken om het door de provider geleverde modem helemaal te omzeilen. Bellen en TV kan dan afhankelijk van je router niet of minder goed werken.

OP XGS-PON leveren Delta en Caiway een Nokia XS-2426G-B modem/router of het Sagemcom F@ST 5684 modem/router.

Andere providers op XGS-PON (en Delta/Caiway bij sommige zakelijke abonnementen) leveren een Nokia XS-010X-Q / XS-010X-R ONT met daarachter een router van de provider of klant.

Heel veel informatie over het aansluiten van eigen XGS-PON apparatuur kan je in het volgende topic vinden: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

FAQ

Komt later

Versie

VDatumOpmerking
1.004-09-2023het begin
1.105-09-2023meer providers
1.204-10-2023Blackgate, Glasnet en Odido zijn live.
1.319-12-2023nog meer providers.
1.426-07-2024XS-010X-R ONT toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door esky op 26-07-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:00
Onder “vrije modemkeuze” is dat wat er in de topic start staat en nog komt te staan afhankelijk van de provider. Bij Delta/Caiway kun je de geleverde Genexis Platinum 7840 niet in bridge laten zetten. In de oudere business abonnementen kreeg je een Genexis Titanium, meestal model 22. Die staat in bridge met het WAN adres op ethernet poort 1.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 04-09-2023 11:55 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
ernstoud schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:47:
Onder “vrije modemkeuze” is dat wat er in centipede starten staat en nog komt te staan afhankelijk van de provider. Bij Delta/Caiway kun je de geleverde Genexis Platinum 7840 niet in bridge laten zetten. In de oudere business abonnementen kreeg je een Genexis Titanium, meestal model 22. Die staat in bridge met het WAN adres op ethernet poort 1.

Bedankt, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Die iPad spelling checker toch… “in centipede starten staat” :'( .

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 04-09-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 16:01
Getekend voor Fiber bij Delta in Februari, maar nog steeds geen opleverdatum gekregen. Hoe lang kan zo iets duren?! Fiber is al reeds 3 maand geleden aangesloten binnenshuis. Slechte communicatie wat mij betreft, iemand nog zo ervaringen bij Delta?

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Teaclo schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:41:
Getekend voor Fiber bij Delta in Februari, maar nog steeds geen opleverdatum gekregen. Hoe lang kan zo iets duren?! Fiber is al reeds 3 maand geleden aangesloten binnenshuis. Slechte communicatie wat mij betreft, iemand nog zo ervaringen bij Delta?
Als het goed is staat hier een indicatie wanneer ze klaar verwachten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
esky schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:44:
[...]

Als het goed is staat hier een indicatie wanneer ze klaar verwachten te zijn.
Ik kom gewoon op de home pagina uit.

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Teaclo schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:06:
[...]

Ik kom gewoon op de home pagina uit.
Als je PC en huisnr. ingeeft zou je toch de status moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
Grappig, dan staat er zelfs dat er geen aansluiting mogelijk is, terwijl ik wel degelijk een contract heb getekend.

Keep smiling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:22
Hier kun je de postcode voor Glasnet gebruiken :

https://glasnet.nl/bestellen.html

Zo kun je zien wat alles kost en de mogelijke opties zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Mapje op 06-09-2023 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:25
Caiway, delta, helden van nu, kliksafe, online.nl en t-mobile zijn hier te contracteren. Het netwerk is nog niet opgeleverd. De verwachting is dat de eerste aansluitingen dit jaar geactiveerd (q3/q4) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Kan je Solcon niet krijgen daar op de glasvezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
dolopfriet schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:09:
Kan je Solcon niet krijgen daar op de glasvezel?
Volgens de postcode check op deltanetwerk niet…. Volgens solcon wel, maar gaat volgens mij via glaspoort (die ook gaat aanleggen in de gemeente)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
Pvd01 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:23:
[...]

Volgens de postcode check op deltanetwerk niet…. Volgens solcon wel, maar gaat volgens mij via glaspoort (die ook gaat aanleggen in de gemeente)
Glaspoort is deels van KPN, solcon is helemaal van KPN dus het klinkt logisch dat als de optie er is Solcon liever bij KPN inkoopt dan bij Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Pvd01 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:23:
[...]

Solcon mist altijd op Deltanetwerk.nl bij nieuwe aansluitingen is mijn ervaring, dat is op zich niet zo speciaal.

Maar wat esky ook al aangeeft, Solcon is een dochter van KPN, dus als Glaspoort komt dan zullen ze daar gewoon over gaan leveren.

Maar als ik een postcode check doe op Solcon zie ik gewoon Delta Fiber staan als leverancier van de glasvezel. Zie jij niet zo iets staan?

@esky Zou je Delta Zakelijk en Multifiber ook nog als provider kunnen toevoegen?

[ Voor 13% gewijzigd door bjusterbaarlik op 04-09-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:22
bjusterbaarlik schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:36:
[...]

Solcon mist altijd op Deltanetwerk.nl bij nieuwe aansluitingen is mijn ervaring, dat is op zich niet zo speciaal.

Maar wat esky ook al aangeeft, Solcon is een dochter van KPN, dus als Glaspoort komt dan zullen ze daar gewoon over gaan leveren.

Maar als ik een postcode check doe op Solcon zie ik gewoon Delta Fiber staan als leverancier van de glasvezel. Zie jij niet zo iets staan?

@esky Zou je Delta Zakelijk ook nog als provider kunnen toevoegen?
Alleen daar waar KPN zelf geen glasvezel heeft liggen levert Solcon over Delta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
@esky

Het is natuurlijk maar net hoe breed je de provider lijst trekt, moeten alle zakelijke providers ook meegerekend worden ?

https://www.deltafiber.nl...netwerk-delta-in-zeeland/

Dan staan er hier nog enkele op.

[ Voor 7% gewijzigd door Mapje op 05-09-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Mapje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:31:
@esky

Het is natuurlijk maar net hoe breed je de provider lijst trekt, moeten alle zakelijke providers ook meegerekend worden ?

https://www.deltafiber.nl...netwerk-delta-in-zeeland/

Dan staan er hier nog enkele op.
Bedankt voor het doorgeven, 4 providers waar ik nog nooit van had gehoord toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
bjusterbaarlik schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:36:
[...]

@esky Zou je Delta Zakelijk en Multifiber ook nog als provider kunnen toevoegen?
Ik zie staan: informatie over de glasvezelaansluiting
Status van de aansluiting
De netwerkleverancier is bezig met het aanleggen van de glasvezelaansluiting. Bestel alvast een glasvezel abonnement op uw adres.

Kies ik een postcode uit een naburig dorp, dan staat Glaspoort als netwerkprovider vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
Mapje schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:03:
Hier kun je de postcode voor Glasnet gebruiken :

https://glasnet.nl/bestellen.html

Zo kun je zien wat alles kost en de mogelijke opties zijn.
Het lijkt erop dat alle adressen met een DFN aansluiting nu kunnen bestellen bij Glasnet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vjq3C4eOgm3OiaVTU7-nTYINDhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXtFNqztLkKAxL6ohNAAc35f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05
Even hier mijn frustratie kwijt..

December 2021 ingeschreven (abbo Delta genomen) om boven de zoveel procent te zitten
zodat Delta Glasvezel bij ons in de gemeente (Zuidplas) gaat aanleggen.
Juiste hoeveelheid is gehaald dus in 2022 begonnen met aanleg, eerst pop station en daarna
ook hele dorp open gegraven.

Nu in zomer 2023, hoor ik van vrienden "Ze komen de aansluiting in huis aanleggen".
Denk zo dat is mooi, ik zelf nog niets gehoord.

Toch maar eens gebeld nadat verschillende al een aansluiting hebben,
zelfs degene die niet eens glasvezel willen.

Ow meneer we hebben nog geen schouwrapport van u, de bewoner ging daar niet mee akkoord.
Nou ik weet van niets en wacht al 1.5jaar, kom maar asap schouwen.

Nu heb ik een appartement op 1 hoog met een meterkast buiten mijn voordeur.

Dus bij de schouw bleek de kabel naar 1 hoog in de meterkast brengen best lastig te zijn (veel werk),
+ dat ik dan m'n aansluiting buiten m'n huis heb.

Maar de schouwer had een oplossing, via de achterkant van de woning via een rvs gootje naar 1 hoog en zo door de muur naar binnen, zodat de aansluiting naast telefoon & Coax aansluiting in de woonkamer zou komen te zitten.

Verdiend misschien niet de schoonheidsprijs maar heb ik wel de aansluiting binnenshuis.
Wel moet er stukje door de tuin van de onder bewoner worden gegraven en via hun gevel omhoog.

Na de schouw weer 3 weken niets gehoord en weer gebeld voor een afspraak,
Nu blijkt dat er geen afspraak gemaakt kan worden,
want Delta heeft de installateur GEEN toestemming gegeven voor woningen op verdiepingen 1 of hoger.
Hier zou Delta nog mee bezig zijn met woningbouw/VVE's enz.

Installateur kan me niet verder helpen, bij Delta verwijzen ze me terug naar de Installateur... |:(

Dus dat kan nog wel even duren, als het ooit nog gaat lukken. :'(

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Fox-Racing schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:53:
Even hier mijn frustratie kwijt..

December 2021 ingeschreven (abbo Delta genomen) om boven de zoveel procent te zitten
zodat Delta Glasvezel bij ons in de gemeente (Zuidplas) gaat aanleggen.
Juiste hoeveelheid is gehaald dus in 2022 begonnen met aanleg, eerst pop station en daarna
ook hele dorp open gegraven.

Nu in zomer 2023, hoor ik van vrienden "Ze komen de aansluiting in huis aanleggen".
Denk zo dat is mooi, ik zelf nog niets gehoord.

Toch maar eens gebeld nadat verschillende al een aansluiting hebben,
zelfs degene die niet eens glasvezel willen.

Ow meneer we hebben nog geen schouwrapport van u, de bewoner ging daar niet mee akkoord.
Nou ik weet van niets en wacht al 1.5jaar, kom maar asap schouwen.

Nu heb ik een appartement op 1 hoog met een meterkast buiten mijn voordeur.

Dus bij de schouw bleek de kabel naar 1 hoog in de meterkast brengen best lastig te zijn (veel werk),
+ dat ik dan m'n aansluiting buiten m'n huis heb.

Maar de schouwer had een oplossing, via de achterkant van de woning via een rvs gootje naar 1 hoog en zo door de muur naar binnen, zodat de aansluiting naast telefoon & Coax aansluiting in de woonkamer zou komen te zitten.

Verdiend misschien niet de schoonheidsprijs maar heb ik wel de aansluiting binnenshuis.
Wel moet er stukje door de tuin van de onder bewoner worden gegraven en via hun gevel omhoog.

Na de schouw weer 3 weken niets gehoord en weer gebeld voor een afspraak,
Nu blijkt dat er geen afspraak gemaakt kan worden,
want Delta heeft de installateur GEEN toestemming gegeven voor woningen op verdiepingen 1 of hoger.
Hier zou Delta nog mee bezig zijn met woningbouw/VVE's enz.

Installateur kan me niet verder helpen, bij Delta verwijzen ze me terug naar de Installateur... |:(

Dus dat kan nog wel even duren, als het ooit nog gaat lukken. :'(
Belangrijk is of er bij jou sprake is van huur dus een WBV of koop dus een VvE die moet instemmen. Als dat het issue is moet je daar achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05
Appartement is huur, dan de woningbouw maar eens proberen.

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Fox-Racing schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:44:
Appartement is huur, dan de woningbouw maar eens proberen.
Succes. Die zitten niet te springen om leidingen buitenom, gaten boren e.d.

• Mapje
Volgens DELTA zelf hebben ze nu 18% van de glasvezelmarkt in Nederland in handen :

https://www.deltafiber.nl/nieuws/1-5miljoen/

[ Voor 11% gewijzigd door Mapje op 21-09-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Mapje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:55:
Volgens DELTA zelf hebben ze nu 18% van de glasvezelmarkt in Nederland in handen :

https://www.deltafiber.nl/nieuws/1-5miljoen/
Mooi dat Delta goed doorgroeit!

Dus ze zitten nu op 1,5 miljoen aansluitingen en er komen er elke week 10.000 bij. Dan zitten ze binnen een jaar op 2 miljoen terwijl hun target 2 miljoen in 2025 is. Lijkt me dat het target bijgesteld moet worden om het een beetje uitdagend te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
esky schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:34:
[...]

Mooi dat Delta goed doorgroeit!

Dus ze zitten nu op 1,5 miljoen aansluitingen en er komen er elke week 10.000 bij. Dan zitten ze binnen een jaar op 2 miljoen terwijl hun target 2 miljoen in 2025 is. Lijkt me dat het target bijgesteld moet worden om het een beetje uitdagend te houden :)
Ik weet niet of het mooi is dat ze zo snel groeien. Mijn ervaring is dat ze hun klantenservice/backoffice totaal niet op orde hebben en een snelle groei gaat daar zeker niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Schweino schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:22:
[...]

Ik weet niet of het mooi is dat ze zo snel groeien. Mijn ervaring is dat ze hun klantenservice/backoffice totaal niet op orde hebben en een snelle groei gaat daar zeker niet bij helpen.
Ziggo krimpt, maar van die klantenservice wordt ik persoonlijk ook niet blij. Dus dat zegt niet zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
Er kan nu Odido besteld worden op DELTA Fiber :

https://community.odido.n...eiding-delta-fiber-353031

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ben benieuwd wat de infra dan wordt, bij mij via Odido mooie prijs bij gelijk (Caiway) abonnement. Maar wordt het AON of XGS-PON?

Je krijgt de Zyxel T-56, die heeft een WAN poort. Welke ONT krijg je dan? Kan ik nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Ben benieuwd wat de infra dan wordt, bij mij via Odido mooie prijs bij gelijk (Caiway) abonnement. Maar wordt het AON of XGS-PON?

Je krijgt de Zyxel T-56, die heeft een WAN poort. Welke ONT krijg je dan? Kan ik nergens vinden.
Ze gebruikten altijd een Huawei HG8010G ONT maar of ze dit nog doen durf ik niet zeggen.

We zien nog wel een andere bekende : https://community.odido.n...treren-xgs-sfp-ont-352663

En de woorden van @R3D

De hoop dat de OLT xgs was heb ik al enige tijd laten varen.

https://community.odido.n...ostid=1719249#post1719249

Zover ik kan zien gebruikt alleen KPN WBA glasvezelverbinding XGS-PON.

Handleiding T-56

Schijnt ook bekend te zijn onder : https://service-provider....ads/ex5601ex5600-t-series

[ Voor 48% gewijzigd door Mapje op 03-10-2023 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pvd01
[...]

Volgens mij xgs-pon, want hier ook te bestellen, terwijl het netwerk nog niet is opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
[...]

Bij de PoP's hier heb ik geen activiteit gezien dus ik neem aan dat Odido via de DFN apparatuur levert, dus het zal wel XGS-PON met de Nokia ONT zijn.

Ik blijf hopen dat Odido eigen apparatuur in de DFN PoP's gaat zetten zodat er eindelijk echt concurrentie op de DFN infra komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
esky schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:15:
[...]

Bij de PoP's hier heb ik geen activiteit gezien dus ik neem aan dat Odido via de DFN apparatuur levert, dus het zal wel XGS-PON met de Nokia ONT zijn.
Ze noemen alleen die Zyxel. Als Odido de Nokia ONT gratis levert is het voor Tweakers die bridge willen een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:33:
[...]
Ze noemen alleen die Zyxel. Als Odido de Nokia ONT gratis levert is het voor Tweakers die bridge willen een prima oplossing.
Odido levert op hun GPON netwerk een Huawei ONT i.c.m. de Zyxel-router. Deze kost wel een 10e v.d. prijs in vergelijking met een XGSPON ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
MrJoery schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Odido levert op hun GPON netwerk een Huawei ONT i.c.m. de Zyxel-router. Deze kost wel een 10e v.d. prijs in vergelijking met een XGSPON ONT.
Ja maar op de pagina waarin Odido de beschikbaarheid meldt op DFN spreken ze over XGS-PON. Dus dat kan niet die hg8010 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Ja maar op de pagina waarin Odido de beschikbaarheid meldt op DFN spreken ze over XGS-PON. Dus dat kan niet die hg8010 zijn.
Klopt, nieuw abonnement is altijd XSGPON, dus ook bij Odido.
Volgend jaar gaan alle klanten over op Ipv6 en dus ook over op XSGPON.

De oude modems kan men nog inzetten op het netwerk van ODF wanneer Delta daar gaat leveren (ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet gaan doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-05 15:03
Sjakie0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

De oude modems kan men nog inzetten op het netwerk van ODF wanneer Delta daar gaat leveren (ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet gaan doen)
Bron?
Waar staat dat volgend jaar iedereen xgspon krijgt met ipv6
…beschikbaarheid is nog niet aanwezig cq actief. Het oude aon netwerk zie ik nog wel meerdere jaren draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door internet4me op 04-10-2023 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
internet4me schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Bron?
Waar staat dat volgend jaar iedereen xgspon krijgt met ipv6
…beschikbaarheid is nog niet aanwezig cq actief. Het oude aon netwerk zie ik nog wel meerdere jaren draaien.
Ja, volgens mij klopt de bewering hierboven niet. Delta heeft gecommuniceerd dat iedereen op enige termijn die XGS-PON heeft een IPv6 reeks zal krijgen. Gezegd is dat dit niet zo is voor AON klanten. Maar er is niet gezegd dat alle AON klanten (meer dan een miljoen aansluitingen) nu omgezet gaan worden.

Bron: https://www.delta.nl/klantenservice/internet-en-wifi/ipv6/ :

“Klanten op het P2P-netwerken krijgen geen IPv6. Simpelweg omdat IPv6 niet beschikbaar is op het P2P-netwerk. Om gebruik te kunnen maken van IPv6 moeten men eerst omgezet worden naar het geavanceerde XGS-PON netwerk. Hiervoor is een nieuw modem nodig. Voor de installatie kan een afspraak worden gemaakt via onze klantenservice.”

“Klanten die nog op het P2P-netwerk zitten én gebruik willen maken van IPv6, kunnen overgezet worden naar het XGS-PON netwerk.”

Merk op: “kunnen”, er wordt geen dwang opgelegd, geen datum genoemd voor AON migratie naar XGS-PON etc.

Geen bron maar ik denk dat het nog wel even kan duren. XGS-PON bespaart veel energie dus versneld uitrollen kan lonend zijn, maar zoveel klanten omzetten (alleen de logistiek van verzenden van zoveel nieuwe Nokia modems met alle support vragen lijkt me niet te onderschatten) wordt een enorme klus.

Mensen die bewust er voor kiezen omdat ze IPv6 willen zijn technisch. Maar een klant die opeens een nieuw modem opgestuurd krijgt, krijgt het niet eens aangesloten. Gebleken is dat je niet aan de Attema FTU moet knutselen zonder verstand, soms blijft de vezel klemmen en dan heb je een probleem.

Mensen met open poortjes voor de NAS en/of camera’s… jammer, problemen. Opnieuw die poortjes open zetten… oi… hoe ging dat ook alweer… zie je de vragen aan de helpdesk voor je?

Mensen met de Titanium half-bridge… die hebben daar een Fritzbox of zo achter met ingestelde WiFi, die kan op Marktplaats, krijgen die mensen de Nokia XS-2426-g goed aan de praat?

Wordt een heel leuk circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Ik ben wel vaker aangevallen. Maar hier het filmpje waarin een Delta-medewerker uitlegd hoe klaar de CEO met de hoge kosten van het in stand houden van Ipv4 is en dat volgend jaar iedereen op XSGPON zit (dat wil zeggen Ipv6 met XSGPON). Men gaat geen Ipv6 op GPON P2P leveren, maar zover waren jullie neem ik aan inmiddels ook al. 20% wordt dit jaar nog omgezet, de rest in 2024.

https://ripe86.ripe.net/archives/video/1087/

[ Voor 25% gewijzigd door Sjakie0101 op 04-10-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Sjakie0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:39:
Ik ben wel vaker aangevallen. Maar hier het filmpje waarin een Delta-medewerker uitlegd hoe klaar de CEO met de hoge kosten van het in stand houden van Ipv4 is en dat volgend jaar iedereen op XSGPON zit (dat wil zeggen Ipv6 met XSGPON). Men gaat geen Ipv6 op GPON P2P leveren, maar zover waren jullie neem ik aan inmiddels ook al. 20% wordt dit jaar nog omgezet, de rest in 2024.

https://ripe86.ripe.net/archives/video/1087/
Wie valt je hier aan? Er zijn alleen na je post 2 Tweakers die aangeven dat je bewering dat iedereen op AON in 2024 omgezet wordt naar XGS-PON niet gestaaft wordt door een bron en we uiten twijfel of het klopt. Dat is geen aanval.

En de presentatie van Rinse (@fagao) gaat over IPv6, en CGNAT op IPv4. Niet over de migratie van AON naar XGS-PON en de presentatie gaat over de kostenbesparing van CGNAT t.o.v. IPv4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Dat is niet waar. Er worden nog steeds nieuwe AON aansluitingen opgeleverd.
Ook niet waar. Beetje logisch nadenken kan iedereen wel snappen dat je niet zo maar even iedereen over zet in een jaar tijd.
Je wordt niet aangevallen. Je berichten kloppen echter meestal niet en daar wordt op gereageerd.
ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:24:
[...]

Geen bron maar ik denk dat het nog wel even kan duren. XGS-PON bespaart veel energie dus versneld uitrollen kan lonend zijn, maar zoveel klanten omzetten (alleen de logistiek van verzenden van zoveel nieuwe Nokia modems met alle support vragen lijkt me niet te onderschatten) wordt een enorme klus.
Ook niet te vergeten dat ze in de PoP overgezet moeten worden en dus vanaf dat moment zonder internet komen tot het moment dat het nieuwe modem is geplaatst.

[ Voor 50% gewijzigd door bjusterbaarlik op 04-10-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Wie valt je hier aan? Er zijn alleen na je post 2 Tweakers die aangeven dat je bewering dat iedereen op AON in 2024 omgezet wordt naar XGS-PON niet gestaaft wordt door een bron en we uiten twijfel of het klopt. Dat is geen aanval.

En de presentatie van Rinse (@fagao) gaat over IPv6, en CGNAT op IPv4. Niet over de migratie van AON naar XGS-PON en de presentatie gaat over de kostenbesparing van CGNAT t.o.v. IPv4.
Zo te zien heb je niet de moeite genomen het hele filmpje af te kijken.... Jammer dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Sjakie0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Zo te zien heb je niet de moeite genomen het hele filmpje af te kijken.... Jammer dan.
Dat heb ik wel. In mei al. En net nog een keer.

Maar ik leer graag. Noem even de tijd in deze presentatie waar genoemd wordt wat je noemde. Dan bekijk ik de presentatie nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Volgens deze post wordt een Huawei HN8010TS geleverd op XGS-PON door Odido :

https://community.odido.n...et-dreammachine-se-353150

Dus wie weet is dit waar ?

[ Voor 8% gewijzigd door Mapje op 04-10-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Mapje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:25:
Volgens deze post wordt een Huawei HN8010TS geleverd op XGS-PON door Odido :

https://community.odido.n...et-dreammachine-se-353150

Dus wie weet is dit waar ?
Dat topic gaat niet over Delta XGS-PON, zoals dit topic. Aangezien alle providers die gebruik maken van Delta infra op XGS-PON de Nokia ONT krijgen, zou ik er vanuit gaan dat Odido niet een uitzondering gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-04 16:23
ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Klopt, ik heb niets verteld over dat alles van AON naar XGSPON gaat. De hele boodschap was dat als je CGNAT doet , dat er dan een business voor IPv6 is. Los wat je van CGNAT 'vind' .
Uiteindelijk zal het AON netwerk ooit uit gaan, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Alle klanten in een kort tijdsbestek omzetten naar XGSPON betekend een gigantische migratie. Je moet fibers ompatchen, klanten nieuwe apparatuur sturen.
Ga maar uitrekenen wat dat gaat kosten....
Een van de triggers zou stroombesparing kunnen zijn. Oude apparatuur gebruikt over het algemeen veel meer stroom dan nieuwe apparatuur. En daarbij komt dat XGSPON veel energiezuiniger is...

[ Voor 8% gewijzigd door fagao op 04-10-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
fagao schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Klopt, ik heb niets verteld over dat alles van AON naar XGSPON gaat. De hele boodschap was dat als je CGNAT doet , dat er dan een business voor IPv6 is. Los wat je van CGNAT 'vind' .
Uiteindelijk zal het AON netwerk ooit uit gaan, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Alle klanten in een kort tijdsbestek omzetten naar XGSPON betekend een gigantische migratie. Je moet fibers ompatchen, klanten nieuwe apparatuur sturen.
Ga maar uitrekenen wat dat gaat kosten....
Een van de triggers zou stroombesparing kunnen zijn. Oude apparatuur gebruikt over het algemeen veel meer stroom dan nieuwe apparatuur. En daarbij komt dat XGSPON veel energiezuiniger is...
Ok, dat is dank helder. Maar dat wil dus zeggen dat Ipv6 ook uitgerold wordt bij de P2P-klanten met oude modems? Dus de andere 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
bjusterbaarlik schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Dat topic gaat niet over Delta XGS-PON, zoals dit topic. Aangezien alle providers die gebruik maken van Delta infra op XGS-PON de Nokia ONT krijgen, zou ik er vanuit gaan dat Odido niet een uitzondering gaat zijn.
Het zou idd kunnen dat hiermee XGS-PON over ODF bedoeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-04 16:23
Sjakie0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Ok, dat is dank helder. Maar dat wil dus zeggen dat Ipv6 ook uitgerold wordt bij de P2P-klanten met oude modems? Dus de andere 80%.
Heb ik dat gezegd ? Lees eens goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Waar ik op doel is dat Odido lijkt te kiezen voor een ONT met hun eigen Zyxel router en niet voor een Zyxel router met glasaansluiting. Mogelijk gaan ze hier ook voor kiezen op Delta's XGSPON netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Sjakie0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Alle, ook XGS-PON aansluitingen van DFN zijn P2P. Een eigen fiber van huis naar POP. Delta gebruikt de term P2P of PtP waar ze het AON (Active Optical Netwerk) bedoelen.

En nee. Op AON wordt dus geen IPv6 uitgerold. Dat kan technisch gewoon, maar het is of een keuze om het niet te doen, of de AON infra van DFN heeft ergens een technische beperking voor dual stack. Ik vermoed het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
ernstoud schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:16:
En nee. Op AON wordt dus geen IPv6 uitgerold. Dat kan technisch gewoon, maar het is of een keuze om het niet te doen, of de AON infra van DFN heeft ergens een technische beperking voor dual stack. Ik vermoed het laatste.
Iets niet doen scheelt geld en het is een nudge om een paar mensen te motiveren zelf een migratie naar XGS-PON aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 14:32
Zijn er hier mensen in gemeente Voerendaal?

Huis op het oog daar en blijkbaar is Delta daar bezig met glasvezel.
Hoe verloopt het tot nu toe?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-05 15:03
Sjakie0101 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

*knip*. Laat het de volgende keer gewoon alleen bij een TR.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 06-10-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ook hier geldt dan zomaar informatie roepen zonder bron niet is toegestaan. Geef dus duidelijk in posts aan waar je informatie vandaan haalt, voordat je het post.

Dat zorgt er ook voor dat de sfeer in een topic een stuk gezelliger en leuker blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 14:55
bjusterbaarlik schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Ik zag vandaag dat Odido beschikbaar is op mijn Delta lijn. Zit nu bijna een jaar bij Caiway, dus wil misschien wel overstappen naar Odido. Dus ik kan het wel uittesten welk modem (mediaconverter) je krijgt :).

Ik heb overigens een Nokia XS-010x-q als eigen modem op Caiway. Ik verwacht dat die bij Odido ook wel weer gaat werken op de Delta Fiber infrastructuur.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Wie o wie kan mij hierbij helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Zo'n 1.5 jaar geleden is Delta hier gestart met een campagne. Ik heb mij destijds aangemeld maar baalde wel dat ik geen (destijds) T-Mobile kon kiezen als provider. Dit vanwege alle kortingen etc.
Vorige week is Delta hier geweest om de kabel naar de meterkast te brengen en af te monteren met een Delta Fiber kastje (sorry voor de ontwetendheid). Nu zag ik dus ook dat Odido verkrijgbaar is via Delta en ik heb Delta gebeld met de vraag of ik het Delta abonnement kan annuleren omdat ik liever bij Odido zit vanwege de kosten etc.
Dat was geen probleem en Delta heeft het contract geannulleerd. Daarnaast moest ik met Guidion bellen om de afspraak te annuleren. Ook dat heb ik netjes gedaan.

Nu heb ik Odido gesproken en de 27e van deze maand gaat mijn nieuwe abonnement al in. Maar nu vraag ik mij wel af hoe dit dan zit met de afspraak met Guidion, is dat niet meer nodig? Doet de monteur van Odido dit? Via de klantenservice kreeg ik niet een duidelijk antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Beun schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:22:
Wie o wie kan mij hierbij helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Zo'n 1.5 jaar geleden is Delta hier gestart met een campagne. Ik heb mij destijds aangemeld maar baalde wel dat ik geen (destijds) T-Mobile kon kiezen als provider. Dit vanwege alle kortingen etc.
Vorige week is Delta hier geweest om de kabel naar de meterkast te brengen en af te monteren met een Delta Fiber kastje (sorry voor de ontwetendheid). Nu zag ik dus ook dat Odido verkrijgbaar is via Delta en ik heb Delta gebeld met de vraag of ik het Delta abonnement kan annuleren omdat ik liever bij Odido zit vanwege de kosten etc.
Dat was geen probleem en Delta heeft het contract geannulleerd. Daarnaast moest ik met Guidion bellen om de afspraak te annuleren. Ook dat heb ik netjes gedaan.

Nu heb ik Odido gesproken en de 27e van deze maand gaat mijn nieuwe abonnement al in. Maar nu vraag ik mij wel af hoe dit dan zit met de afspraak met Guidion, is dat niet meer nodig? Doet de monteur van Odido dit? Via de klantenservice kreeg ik niet een duidelijk antwoord.
Wat was je verwachting dat de monteur zou doen? Je krijgt van de Odido een ONT (kastje met glasvezel die in de FTU bij je in de meterkast gestoken moet worden) en een Zyxel router die aan de ONT gekoppeld wordt met een ethernet kabel. Dat is alles.

En je vraag is logisch maar Odido over Delta is zo nieuw dat ik niet verwacht dat je hier veel specifiek antwoord zult krijgen.

Lekker pionieren dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Wat was je verwachting dat de monteur zou doen? Je krijgt van de Odido een ONT (kastje met glasvezel die in de FTU bij je in de meterkast gestoken moet worden) en een Zyxel router die aan de ONT gekoppeld wordt met een ethernet kabel. Dat is alles.

En je vraag is logisch maar Odido over Delta is zo nieuw dat ik niet verwacht dat je hier veel specifiek antwoord zult krijgen.

Lekker pionieren dus.
Ik was in de veronderstelling dat Guidion namens Delta een ONT aansluit en dat daarna het pakket van Delta komt (modem e.d.) inclusief monteur. Hopelijk zal de monteur van Odido dan ook een ONT aansluiten want die heb ik nu niet in mijn meterkast.

[ Voor 7% gewijzigd door Beun op 11-10-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Beun schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat Guidion namens Delta een ONT aansluit en dat daarna het pakket van Delta komt (modem e.d.) inclusief monteur. Hopelijk zal de monteur van Odido dan ook een ONT aansluiten want die heb ik nu niet in mijn meterkast.
Monteur van Odido is ook Guidion. Dus je zou twee afspraken krijgen waarschijnljik. Eén van Guidion die namens Delta de ONT komt plaatsen en één van Guidion namens Odido voor de router en eventueel TV enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
bjusterbaarlik schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Monteur van Odido is ook Guidion. Dus je zou twee afspraken krijgen waarschijnljik. Eén van Guidion die namens Delta de ONT komt plaatsen en één van Guidion namens Odido voor de router en eventueel TV enz.
Maar mijn Odido heb ik nu niet ‘via Delta’ afgesloten. En Delta gaf expliciet aan dat ik Guidion moet afbellen aangezien zij alleen voor Delta de montage doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Beun schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Maar mijn Odido heb ik nu niet ‘via Delta’ afgesloten. En Delta gaf expliciet aan dat ik Guidion moet afbellen aangezien zij alleen voor Delta de montage doen.
Je hebt toch Odido glasvezel besteld? En de enige glasvezel aansluiting in jouw huis is via Delta?

Dan wordt het namelijk glasvezel van Odido via Delta. Als je ook nog KPN glasvezel of ODF glasvezel hebt liggen kan het ook daar via. En als je geen glasvezel hebt besteld kan het ook nog via de telefoonlijn van KPN. Dus is maar net wat je besteld hebt.

Het klopt ook dat Delta tegen je zegt dat je Guidion moet afzeggen, want die afspraak heb je niet nodig en anders zal Delta waarschijnlijk wel Guidion moeten betalen.

Je hebt nu waarschijnlijk twee nieuwe afspraken met Guidion nodig. Eén dus voor de ONT van Delta en één voor de Odido installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Het zou toch wel raar lopen als Guidion 2x langs moet komen. Van wat ik heb gezien krijgen Odido / Tmob klanten een pakket met zowel een ONT als een router thuis gestuurd, het zou gek zijn als die dan tijdens 2 aparte afspraken aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MrJoery schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:08:
Het zou toch wel raar lopen als Guidion 2x langs moet komen. Van wat ik heb gezien krijgen Odido / Tmob klanten een pakket met zowel een ONT als een router thuis gestuurd, het zou gek zijn als die dan tijdens 2 aparte afspraken aangesloten worden.
Zo werkt het. De ene afspraak is een Delta ONT en de andere Odido installatie. Maar ze kunnen wel achter elkaar aan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
Ik heb vanavond duidelijkheid gekregen. Guidion komt langs voor de ONT en een monteur van Odido voor het aansluiten van de modem. De ONT en modem worden door Odido in één pakket geleverd. In principe kan ik ook zelf de modem aansluiten maar Odido geeft aan dat het toch gratis is en ze dat liever hebben i.v.m. ‘gegarandeerde werking’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Beun schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:52:
Ik heb vanavond duidelijkheid gekregen. Guidion komt langs voor de ONT en een monteur van Odido voor het aansluiten van de modem. De ONT en modem worden door Odido in één pakket geleverd. In principe kan ik ook zelf de modem aansluiten maar Odido geeft aan dat het toch gratis is en ze dat liever hebben i.v.m. ‘gegarandeerde werking’.
Hoorde inderdaad ook dat de ONT in de doos met de router mee komt. Maar dat betekent dus dat de monteur van Guidion namens Odido zowel de ONT als de router komt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 14:55
Ik ben wel super benieuwd welke ONT en welke router Odido meelevert op het Delta Fiber netwerk.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
EWS99 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:14:
Ik ben wel super benieuwd welke ONT en welke router Odido meelevert op het Delta Fiber netwerk.
Hier in Zeeland heb ik een kennis die een Nokia XS-010X-Q i.c.m. hun reguliere Zyxel router heeft gekregen. Kwa prijs valt het ook wel mee, €67,50 in vergelijking met Delta's €65,00 (1gbit, basis tv, zonder alle acties). Die €2,50 haal je er wel uit, omdat je geen eigen ONT moet kopen als je een eigen router wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Het pakket komt vandaag binnen. Ik zal het dan hier neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dat is de welbekende Nokia ONT met de T56 van T-Mobile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Dat is de welbekende Nokia ONT met de T56 van T-Mobile.
Je gaat door voor de koelkast! ;)

Het is inderdaad de Nokia XS-010X-Q en de Zyxel T-56.

Nu is het wachten op Guidion. Het is wel heel verleidelijk om zelf een poging te doen om aan te sluiten. Maar laat ik er maar niet aan beginnen :p

[ Voor 21% gewijzigd door Beun op 13-10-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Beun schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Je gaat door voor de koelkast! ;)

Het is inderdaad de Nokia XS-010X-Q en de Zyxel T-56.

Nu is het wachten op Guidion. Het is wel heel verleidelijk om zelf een poging te doen om aan te sluiten. Maar laat ik er maar niet aan beginnen :p
Ik hoorde dat de ONT al geregistreerd staat en dat de activatie zou moeten beginnen als je de ONT aansluit. Als die geactiveerd is (dan brand Power en Pon continue) zou je gewoon de router moeten kunnen aansluiten en dan zou het moeten werken. Zou dus heel simpel moeten zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:43:
[...]

Ik hoorde dat de ONT al geregistreerd staat en dat de activatie zou moeten beginnen als je de ONT aansluit. Als die geactiveerd is (dan brand Power en Pon continue) zou je gewoon de router moeten kunnen aansluiten en dan zou het moeten werken. Zou dus heel simpel moeten zijn. :P
Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de installatie uitgevoerd. Dit viel mij heel erg mee. Wat wel apart was is dat er maar één poort op mijn FTU verzegeld is. In een filmpje van Caiway zeggen ze dat je de ONT op poort 1 moet aansluiten dus dat heb ik maar gedaan. Op dit moment knippert het PON lampje maar dat kan wel kloppen aangezien ik de mail van Delta eens terug heb gelezen. Daar staat in dat ik vanaf 25-10 gebruik kan maken van glasvezel. Nog even geduld hebben dus maar naar alle waarschijnlijkheid is dit beter dan op Guidion wachten. Zag laatst dat de eerste mogelijkheid eind november is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ONT verzegeling wisselt nogal, soms alleen de behuizing, soms behuizing en poort 2, soms alle 3 en soms niks.

Als PON naar een uur nog blijft knipperen kan het zijn dat het serienummer van de ONT niet bekend is bij Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:23:
ONT verzegeling wisselt nogal, soms alleen poort de behuizing, soms behuizing en poort 2, soms alle 3 en soms niks.

Als PON naar een uur nog blijft knipperen kan het zijn dat het serienummer van de ONT niet bekend is bij Delta.
Ik zal hem zo weer eens aanzetten. In de mail hebben ze expliciet aangegeven dat het vanaf 25-10 zou moeten werken dus het zou ook maar zo kunnen zijn dat ze nog wat zaken moeten afronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Zou kunnen idd.

Zolang Power niet knippert mag de ONT van de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:28:
Zou kunnen idd.

Zolang Power niet knippert mag de ONT van de stroom.
Zou het ook kunnen zijn dat ik de andere poort (nummer 2) op de FTU moet gebruiken? Lijkt mij het meest logische dat ze poort 1 hiervoor zouden gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Beun schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:34:
[...]

Zou het ook kunnen zijn dat ik de andere poort (nummer 2) op de FTU moet gebruiken? Lijkt mij het meest logische dat ze poort 1 hiervoor zouden gebruiken.
Nee die doet niks. Dan gaat alarm rood branden op de ONT, omdat die geen licht krijgt.

PON knippert dus jij hebt het goed aangesloten, nu alleen administratief moet alles nog goed staan.

[ Voor 12% gewijzigd door bjusterbaarlik op 14-10-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:36:
[...]

Nee die doet niks. Dan gaat alarm rood branden op de ONT, omdat die geen licht krijgt.

PON knippert dus jij hebt het goed aangesloten, nu alleen administratief moet alles nog goed staan.
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
Hier in Oldenzaal kan ik inmiddels ook glasvezel van Odido bestellen.

Ik heb nu een Genexis glasmodem die gewoon een Ethernet wan poort heeft en een glaskabel die direct in de FTU gaat van Attema (https://assets.attema.com...AU-FTU%2029100%20V1.0.pdf)
Het is al een wat oudere aansluiting van het AON type.

Iemand een idee wat Odido hiervoor levert?
Liefst wil ik mijn eigen router gebruiken en daarop gewoon het wan adres verkrijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Flappie op 17-10-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Flappie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:41:
Iemand een idee wat Odido hiervoor levert?
Liefst wil ik mijn eigen router gebruiken en daarop gewoon het wan adres verkrijgen.
Naar alle waarschijnlijkheid word je omgezet naar XGS-PON en krijg je een Nokia ONT in combinatie met Odido's Zyxel router. Als je eigen router VLAN tagging op de WAN poort ondersteund kan je simpelweg de Zyxel weglaten en je eigen router aansluiten op de Nokia ONT.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MrJoery schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Naar alle waarschijnlijkheid word je omgezet naar XGS-PON en krijg je een Nokia ONT in combinatie met Odido's Zyxel router.
Het is 100% zeker, is namelijk de enige manier dat Odido glasvezel kan leveren over Delta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mybP8Gnzg-Tm6lhLWN13uUWWz4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3vfv19C1QecoKY3TJcRLFoD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
bjusterbaarlik schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Het is 100% zeker, is namelijk de enige manier dat Odido glasvezel kan leveren over Delta.

[Afbeelding]
Grappig die reclame voor Delta op de ONT. Staat er nog wat nuttigs op de ONT of in de QR-code?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-04 18:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecW40OEfYRcqaDtxYBuOume8esw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24VahvwZh4d0w334ZejnSIyy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 13:55
Vraagje
Er komt hier glasvezel van Delta. Ligt voor de deur, maar nog niet in huis en er is dus ook nog geen actieve aansluiting.
Ik heb me aangemeld voor een Delta flex abbo toen Delta ging ronselen voor voldoende klanten. Toen was er weinig keuze. Nu is er wel meer keuze en zou ik eigenlijk Odido willen nemen ivm mobiele abbo korting en het feit dat ik makkelijk een eigen router kan plaatsen.
In de Delta overeenkomst lijkt het dat ik pas een jaar na aansluiten van de overeenkomst af kan, maar hoor ook dat als je de apparatuur weigert de overeenkomst niet tot stand komt.

Maw... Kan ik nu Delta opzeggen en naar Odido gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Shutdown98 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:05:
Vraagje
Er komt hier glasvezel van Delta. Ligt voor de deur, maar nog niet in huis en er is dus ook nog geen actieve aansluiting.
Ik heb me aangemeld voor een Delta flex abbo toen Delta ging ronselen voor voldoende klanten. Toen was er weinig keuze. Nu is er wel meer keuze en zou ik eigenlijk Odido willen nemen ivm mobiele abbo korting en het feit dat ik makkelijk een eigen router kan plaatsen.
In de Delta overeenkomst lijkt het dat ik pas een jaar na aansluiten van de overeenkomst af kan, maar hoor ook dat als je de apparatuur weigert de overeenkomst niet tot stand komt.

Maw... Kan ik nu Delta opzeggen en naar Odido gaan?
Ik heb in exact hetzelfde schuitje gezeten. Wonder boven wonder zei de medewerker bij Delta dat ze het begreep en het abonnement zou geannuleerd worden. Enkele minuten later kreeg ik de bevestiging. Daarna heb ik Odido gebeld en zij hebben toen het abonnement af kunnen sluiten. Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is de ONT module. Ben vrijdag door Odido gebeld dat ik contact met Delta Fiber moet opnemen. Toen ik aangaf dat ik hem al geïnstalleerd heb i.v.m. de lange wachttijden zei de medewerker dat ik alsnog Guidion moet laten komen om een nacontrole uit te voeren. Hiervoor zou ik dus alsnog contact moeten openen met Delta Fiber. Nu twijfel ik een beetje wat ik moet doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Wel jammer dat Odido op het DFN zoveel duurder is als op het ODF netwerk. Ik vind het prijsverschil erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
dolopfriet schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:06:
Wel jammer dat Idido op het DFN zoveel duurder is als op het ODF netwerk. Ik vind het prijsverschil erg groot.
Bij Odido en ook Freedom kan je mooi het verschil zien tussen de kosten die de verschillende netwerken rekenen. Bij Freedom bijvoorbeeld:

ODF/E-Fiber/... 1Gbit: € 51
Glaspoort 1Gbit: €65
Delta 1Gbit: € 72
KPN 1Gbit: € 76

[ Voor 5% gewijzigd door esky op 24-10-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Ik vind die prijsverschillen aantonen dat de prijzen bij KPN en Delta glasvezel veel lager kunnen.
Helaas vrees ik nu Odido en DFN elkaar zo knuffelen dat ODF geen glasvezel meer aan gaat leggen waar al glasvezel ligt van DFN.

En zo blijven we dus teveel betalen op de glasvezel van DFN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
dolopfriet schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:30:
Ik vind die prijsverschillen aantonen dat de prijzen bij KPN en Delta glasvezel veel lager kunnen.
Helaas vrees ik nu Odido en DFN elkaar zo knuffelen dat ODF geen glasvezel meer aan gaat leggen waar al glasvezel ligt van DFN.

En zo blijven we dus teveel betalen op de glasvezel van DFN
*knip*. Op de man.

Odido eerste 8 maanden voor 30 euro 1 Gbit.
Een jaarabo is concurrerend met Delta.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 25-10-2023 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
Op ODF glasvezel is de reguliere prijs van Odido
1 gbps 45 euro per maand. ( dus na de kortingsperiode)
Hetzelfde Odidi abonnement kost na de kortingsperiode op DFN 55 euro per maand.
*knip*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAGtUBGX_J-FcgKIakRS0Ecj2FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geU1RZYSln62A9whgqF0ZW2j.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkaI5tgzI32UyDeP_o_2lW3MKWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWpFk1gONslbspi4Jeys7BVs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door rens-br op 25-10-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
dolopfriet schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:34:
Op ODF glasvezel is de reguliere prijs van Odido
1 gbps 45 euro per maand. ( dus na de kortingsperiode)
Hetzelfde Odidi abonnement kost na de kortingsperiode op DFN 55 euro per maand.
*knip*
[Afbeelding][Afbeelding]
*knip*

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 25-10-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Wat is er na 8 maanden concurrerend aan DFN, Sjakie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-05 21:36
Je kan normaal even bellen en opnieuw de welkomskorting krijgen wat zou beteken dat je per maand (8*30+4*45)/12 €35 betaald. Als je via de telefoon geen korting geregeld krijgt kan je ook nog schakelen van provider oftewel het is duur maar niet zó duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Computer guy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:01:
Je kan normaal even bellen en opnieuw de welkomskorting krijgen wat zou beteken dat je per maand (8*30+4*45)/12 €35 betaald. Als je via de telefoon geen korting geregeld krijgt kan je ook nog schakelen van provider oftewel het is duur maar niet zó duur.
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Dan nog blijft de reguliere prijs maar liefst tien euro per maand duurder bij DFN als op ODF.
Waarom is hetzelfde abonnement zo duur bij DFN?
ODF bewijst dat het veel goedkoper kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Goed. Ik heb wat reacties opgeruimd en aangepast. Op de man spelen en elkaar uitmaken voor van alles is niet de manier waarop wij met elkaar omgaan op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
dolopfriet schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:37:
Dan nog blijft de reguliere prijs maar liefst tien euro per maand duurder bij DFN als op ODF.
Waarom is hetzelfde abonnement zo duur bij DFN?
ODF bewijst dat het veel goedkoper kan.
Dat is simpelweg omdat Delta meer vraagt om gebruikt te maken van hun netwerk. ODF is geen eigen provider en hoeft dus ook niet met anderen te concurreren.

Officieel gezien zijn Delta Fiber, Delta Netwerk & Delta Energie aparte bedrijven, maar...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over het netwerk van Delta Fiber, onderwerpen over de provider Delta mag hoort in:
- [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Verder geldt ook hier:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.